پایمردان راه سنت و قدرت؛ خودروسازانی که دست از ساخت موتور های V12 برنمی دارند

کاهش حجم موتور خودرو، امروزه تبدیل به یکی از اصلی ترین فاکتورهای فرآیند ساخت یک اتومبیل شده است. خواه این اتومبیل ها محصولی اسپرت باشد و خواه برای استفاده روزمره در خیابان های شهر طراحی شده باشند. مسئله اصلی این است که در دوران کنونی می‌توان با یک موتور توربوشارژ V8 همان خروجیِ توان و گشتاورِ یک موتور سنگین V12 را به دست آورد. اما این همه ماجرا نیست.

استفاده از موتور های V8 علاوه بر خروجی یکسان، کاهش قابل توجهی ا ۰ز وزن خودرو را نیز با خود به همراه دارند. این یعنی علاوه بر اینکه حجم مصرفی بنزین در درون موتور کاهش می یابد، کاهش وزن خودرو نیز، فرایند حرکت و شتابگیری را تسهیل می کند. حتی مهمتر از آن، آنچه که برای خودروسازان بسیار با اهمیت است و نباید آن را فراموش کرد: کاهش چشمگیر هزینه های تولید است.

با همه این حرف‌ها ممکن است این فکر به ذهن برسد که موتورهای V12 دیگر مرده اند. اما واقعیت این است که اینطور نیست. اگر بخواهیم کمی دقیق تر و با تکیه بر آمار های منتشر شده صحبت کنیم، می توان اشاره کرد که در حال حاضر ۱۸ مدل خودروی مختلفِ در حال ساخت، در بین خودروسازان وجود دارد که هر کدام از نمونه موتور های V12 بهره می برند. این مدل از خودروها به دست ۷ خودروساز بزرگ ساخته می شوند. در دورانی که در بین همه طراحان و خودروسازان صحبت از کاهش حجم موتور است، هفت خودروساز بزرگ که به نوعی خداوندگاران صنعت اتومبیل نیز محسوب می شوند، همچنان به ساخت موتور های جذاب ۱۲ سیلندر خود ادامه می دهند و گوششان هم بدهکار حرف بقیه نیست! آنچه در مطلب امروز خواهید خواند، بررسی این ۷ خودروساز است که در حین آن به خودروهای مجهز به موتور های V12 آنها نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

استون مارتین

استون مارتین یکی از خودروسازانی است که در این ماجرا حق بزرگی بر گردن دارد! چهار مدل از خودروهای استون مارتین، مجهز به موتور های V12 هستند. گرچه استون مارتین انگلیسی با AMG بنز برای تعدادی از خودروهایش که مجهز به موتور V8 هستند قرارداد همکاری بسته است؛ اما جالب است که بدانید ساخت موتور های V12 استون مارتین، تماما به عهده خودشان است. چرا که استون مارتین یکی از بزرگترین خالقان موتورهای سنگین و پر حجم است.

دو محصولِ DB11 و DBS سوپرلگرای استون مارتین، که تقریبا محصولات مشابهی هستند، هر دو مجهز به موتور V12 هستند. تمام سیم کشی و کارهای برقی این دو خودرو توسط مرسدس بنز انجام شده، اما اصل ماجرا (یعنی ساخت موتور های V12) آن ها کاملا توسط خودروساز انگلیسی به تنهایی صورت گرفته است. ماحصل ساخت این دو خودرو قدرتمند استخراج ۶۰۰ و ۷۱۵ اسب بخار قدرت است. خودروی سوم استون مارتین که مجهز به موتور V12 است، Vanquish S است که پیشرانه ی ۵٫۹ لیتری آن توان تولید ۵۶۵ اسب بخار قدرت را دارد. البته ونکوییش به زودی رفتنی است و در آینده ای نزدیک، ساخت آن به پایان خواهد رسید. آخرین محصول V12 خودروساز انگلیسی، Rapide S است که در سگمنت سدان های لوکس قرار می گیرد. البته باید اعتراف کرد که رپید اس، در مقابل رقبای قدرتمند خود در این سگمنت از برند های بنز، بی ام و و پورشه، چندان حرفی برای گفتن در میزان لوکس بودن ندارد. اما از طرف دیگر خودرویی بسیار راننده محور است! خودتان بهتر می دانید که موتور های V12 لذت رانندگی ای واقعی را در اختیار رانندگان خود می گذارند که احتمالا در این حالت خیلی به میزان لوکس بودن خودرو توجه نمی شود.

فراری

فراری یکی از معروفترین خودروسازانی است که همواره به موتور های V12 علاقه زیادی داشته است. بگذارید این گونه بگوییم، که برای مدت بسیار طولانی، فراری هیچ موتوری غیر از موتور های V12 نمی ساخت. این مسئله حداقل تا پیش از مرگ انزو فراری با قاطعیت پابرجا بود. در حال حاضر فراری دو خودرو و محصول دوست‌داشتنی مجهز به پیشرانه قدرتمند و سنگین V12 دارد. اولین خودرو GTC4Lusso  است. این هاچ‌بک فراری مجهز به یک موتور ۶٫۳ لیتریِ تنفس طبیعی است و گیربکس دوگانه قدرتمند آن تمامی توان خروجیِ ۶۸۱ اسب بخاری از این موتور V12 را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کند. اما از طرف دیگر واقعیتی وجود دارد که قابل انکار نیست و آن این که Lusso نتوانست از پس جوِ جهانیِ کم کردن حجم موتور در دنیای امروز، کاملا بگریزد. چون یک نسخه ی V8 توربو شارژ از این خودرو نیز موجود است.

خودروی دوم فراری، ۸۱۲ Superfast است که این فراری موتور وسط نیز مجهز به یک پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶٫۵ لیتری است که می تواند ۷۸۹ اسب بخار قدرت را آزاد کند. با این تفاوت که تمامی توان این خوردو به چرخ های عقب منتقل می شود و سیستم گیربکس آن نیز دبل کلاچ است. اگر از فراری لافراری فاکتور بگیریم، به این نتیجه خواهیم رسید که ۸۱۲، سریعترین فراری است که تاکنون تولید شده است. در واقعیت این فراری یک خودروی جی تی است و حتی اسم سوپرکار را نیز نمی توان بر آن نهاد. با همه ی این اوصاف همچنان در مورد ادامه روند ساخت موتور های V12 برای فراری یک شک جدی وجود دارد. احتمال آن می‌رود که فراری نیز، با اینکه همواره اسطوره ای در ساخت موتور های V12 بوده، از این کار دست بکشد و به زمره ی سایر خودروسازانِ جهان بپیوندد.

بی ام و

بی ام و یکی از اصلی‌ترین خودروسازانی است که تماماً به کاهش حجم موتور تن سپرده است. برای اثبات آن لازم نیست به بی ام و i۸ که سه سیلندر دارد بپردازیم و یا اشاره کنیم که M3 هایی که موتور V8 داشتند، اکنون تنها ۶ سیلندر دارند. بلکه به هر مدلِ دلخواهی از بی ام و نگاه کنید، شاهد روند نزولی حجم موتور آن ها خواهید بود. با این اوصاف وقتی صحبت از لوکس ترین خودروی بی ام و می شود، ظاهراً این شرکت خودروساز آلمانی قصد ندارد که ذره ای هم در ساخت موتور حجیم برای این مدل از محصولاتش کوتاه بیاید.

خودروی M760i بی ام و مجهز به یک موتور سنگین ۶٫۶ لیتری ۱۲ سیلندر است که می تواند ۶۰۲ اسب بخار قدرت را به چهار چرخ خود منتقل کند و این توان توسط یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تقسیم و تنظیم می‌شود. ماحصل این توان، صفر تا صد ۳٫۸ ثانیه ای برای سری ۷ سنگین است. همانطوری که احتمالا می‌دانید، در کشور ما نیز سری ۷ های جدید وارد شده اند. اما به دلیل محدودیت ها، نسخه موتور ضعیف آن یعنی ۴ سیلندرِ مجهز به توربوشارژر اجازه واردات دریافت کرده است. نسخه اصلی این خودروی وارداتی حجم موتور و تعداد سیلندرهایی ۳ برابر بیشتر دارد. در هر صورت کاملاً قابل پیش بینی است که به زودی بی ام و نیز قید موتور های V12 را خواهد زد ولی آنچه واضح است فعلا جای اندکی در این لیست برای خود دست و پا کرده است!

لامبورگینی

سرنوشت لامبورگینی کاملاً مشابه فراری است. در همین ابتدا خاطر نشان می کنیم که در چند سال اخیر، شاهد لامبورگینی های هشت سیلندر متفاوتی بوده‌ایم. اما آنچه در طول تاریخ همیشه از لامبورگینی، لامبورگینی ساخته است! تنها موتور های خیره کننده ۱۲ سیلندر این کمپانی بوده که درخشش فوق العاده ای از خود نشان داده اند. در نتیجه تعجبی ندارد که لامبورگینی برای مهم ترین خودرو و قدرتمند ترین محصولش، یعنی اونتادور اس، یک موتور v۱۲ در نظر گرفته باشد، موتور ۶٫۵ لیتری ۱۲ سیلندری که می تواند ۶۳۰ اسب بخار قدرت را، به هر چهار چرخ خودرو منتقل نماید. به زودی شاهد اونتادور SVJ خواهیم بود که توان خروجی آن بین ۷۷۰ تا ۸۰۰ اسب بخار است.

مرسدس بنز

مرسدس بنز آلمانی مانند استون مارتین، در حال حاضر، ۴ محصولِ ۱۲ سیلندر دارد. تعجبی ندارد اگر بدانید که ۳ مدل از این ۴ محصول بنز، توسط AMG ساخته می شوند. مشخصه ی نامیِ این ۳ خودرو عدد ۶۵ است. اولین خودرو مرسدس بنز S65 است که در ۳ مدل سدان، کوپه و کروک عرضه می گردد.

پس از آن SL65 و همینطور G65 که کاملا خودروهای متفاوتی هستند از موتور های V12 سود می برند. موتورهای سنگین ۶ لیتریِ توربو با آرایش V12 که می توانند ۶۲۱ اسب بخار قدرت تولید کنند. گرچه AMG 63 های بنز سریع تر هستند، اما هیچگاه پرستیژِ سری ۶۵ ها را به دست نمی آورند.

آخرین مدل مرسدس بنز از چهار خودروی ۱۲ سیلندرش، مرسدس میباخ S650 است. مرسدس میباخ بازوی اصلی سگمنت لوکس این خودروساز آلمانی است. کاملا واضح و بدیهی است که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خودروی بنز در این کلاس، مجهز به قدرتمندترین موتور ساخته شده آنها باشد. چراکه بنز هرآنچه که توانسته را در این خودرو جای داده، چه از لحاظ تجهیزات و امکانات، و چه از جهت قدرت و پیشرانه و توان موتور. گرچه بنز لقب AMG را برای این خودروی خود استفاده نکرده است اما موتور مشابهِ ۶ لیتری توربو که می تواند ۶۲۱ اسب بخار توان ایجاد کند، برای میباخ لحاظ شده است.

موتور های V12

پاگانی

در حقیقت AMG مرسدس بنز، ۵ خودروی مجهز به موتور ۱۲ سیلندر را می سازد که یکی از آنها که در بالا اشاره نشد، موتور پاگانی Huayra است. موتور ۱۲ سیلندر قدرتمند AMG که به سفارش پاگانی ساخته می شود، بر روی یکی از جذاب ترین هایپرکار های دنیا نصب خواهد شد. موتور ۶ لیتری ۱۲ سیلندر توربو که شاید به نظر مشابه سایر موتور های خودروهای بنز باشد که پیش از این نیز در مورد آن ها توضیح داده ایم، یک پیشرانه کاملا متفاوت است.

توان خروجی این خودرو ۷۴۵ اسب‌بخار است که با موتور های مخصوص مدل های بنز ۱۲۴ اسب بخار توان فاصله دارد. جذاب تر از آن صدای فوق العاده دلنشین این موتور است که به همین جا ختم نمی شود و توسط سیستم اگزوز فوق العاده ی تیتانیومِ پاگانی به گردش در می آید و نتیجه آن یکی از زیباترین سمفونی های جهان است.

رولزرویس

آخرین خودروساز این لیست که ۵ خودروی مجهز به پیشرانه ی V12 دارد، رولزرویس است. سه مدل از این پنج خودرو از پیشرانه M760i XDrive بی ام و که پیش از این دیده اید سود می برند. رولزرویس Ghost (نسخه کوپه ی آن)، همینطور Wraith و در نهایت مدل کروک Dawn، همان پیشرانه ی ۶٫۶ لیتری تویین توربوی بی ام و را دارند. Ghost و Wraith هر دو ۵۶۳ و Dawn رولزرویس، ۶۲۳ اسب بخار قدرت دارند.

دو محصول دیگر رولزرویس که مجهز به موتور های V12 هستند، در واقع اصلی ترین خودروهای رولزرویس هستند چرا که در کلاسِ اصلی و رقابتی لوکس تولید می شوند. Phantom و Cullinan مجهز به پیشرانه ۶٫۷۵ لیتریِ تویین توربو ۱۲ سیلندر هستند که هر دو مانند Ghost و Dawn توان تولید ۵۶۳ اسب بخار قدرت را دارا می باشند. اما آنچه اهمیت دارد گشتاور بسیار بیشتر این خودروهاست که به ۹۰۰ نیوتن متر می رسد.

The post پایمردان راه سنت و قدرت؛ خودروسازانی که دست از ساخت موتور های V12 برنمی دارند appeared first on دیجیاتو.

افزایش فروش محصولات فراری به خاطر محبوبیت مدل های V12

بی تردید فراری یکی از محبوب ترین خودروسازان تاریخ بوده و این کمپانی ایتالیایی طرفداران زیادی در گوشه و کنار جهان دارد. دلیل این امر واضح است: ارایه اتومبیل هایی قدرتمند، سریع و همواره هیجان انگیز.

ferrari cars

به تازگی با پایان یافتن ماه آوریل، فراری آمار فروش محصولات خود را در چهار ماهه اول ۲۰۱۸ منتشر کرده است. نگاهی به این آمار نشان می دهد که علی رغم عدم تولید مدلی شاسی بلند، میزان فروش خودروهای مزین به اسب رقصان ۱۳% نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

Ferrari 812 Superfast (5)

به گزارش رویترز این مساله می تواند ریشه در محبوبیت بالای مدل های مجهز به موتور V12 داشته باشد. این دسته از تولیدات فراری در سال ۲۰۱۷ نیز با استقبال زیادی روبرو شده و از فروش مناسبی برخوردار بودند.

مدل مهیج ۸۱۲ سوپرفست یکی از محصولات این کمپانی است که از موتور V12 بهره می برد. تحویل این مدل بسیار پرطرفدار اخیرا در ایالات متحده آغاز شده که همین موضوع یکی از دلایل احتمالی رشد فروش فراری است.

Ferrari-812-Superfast-front-three-quarter-in-motion-07-2-e1497910781180

وقتی خودروسازانی مثل فراری و پورشه از اتومبیلی جدید رونمایی می کنند، معمولا مدت زمان قابل توجهی طول می کشد تا آن مدل به خاک آمریکا وارد شود. این امر به انجام تست های سختگیرانه درباره میزان گازهای خروجی آلاینده مربوط است.

Ferrari 812 Superfast (6)

آنطور که اعلام شده در چهار ماهه نخست ۲۰۱۸ سود این کمپانی به رقم ۲۷۲ میلیون یورو (۳۲۶ میلیون دلار) رسیده؛ همچنین حاشیه سود از ۲۹٫۵% به ۳۲٫۸% افزایش پیدا کرده است.

در این مدت ۲,۱۲۸ دستگاه خودرو با نشان اسب رقصان فروخته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶٫۲% رشد دارد. همچنین میزان تقاضا برای مدل های V12 برابر با ۲۴% رشد داشته است. به گفته فراری فروش مدل های V8 تغییر چندانی نداشته و همانند مدت مشابه در سال قبل بوده است.

Ferrari 812 Superfast

بد نیست اشاره کنیم ۸۱۲ سوپرفست به نوعی پرچمدار فراری به شمار رفته و جایگزین F12 برلینتا شده است. نیروبخش این خودرو یک موتور ۱۲ سیلندر ۶٫۵ لیتری است که می تواند ۷۸۹ اسب بخار قدرت تولید کند. با تکیه بر این موتور و گیربکس هفت سرعته دو کلاچه، ۸۱۲ سوپرفست قادر است در عرض تنها ۲٫۹ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

The post افزایش فروش محصولات فراری به خاطر محبوبیت مدل های V12 appeared first on دیجیاتو.

پایان دوران شکوه؛ مرسدس AMG با موتورهای ۱۲ سیلندر V شکل خداحافظی می کند

در چند سال گذشته عادت کرده ایم که در زیر کاپوت هیجان انگیزترین محصولات مرسدس-AMG، یک موتور ۶ لیتری V12 ببینیم. این نیروگاه قدرتمند اگر چه کماکان آمار و ارقام جالب توجهی دارد، اما به دلیل پا به سن گذاشتن ظاهرا قرار است دیگر از رده خارج شده و جای خود را به پیشرانه ای متفاوت بدهد.

Mercedes-Benz-S65_AMG_Cabriolet-2018

بر اساس گزارشی که در کار اند درایور (Car and Driver) انتشار یافته، AMG بزودی به تولید سه مدل S65، SL65 و G65 پایان داده و پرچمداران دیگری را جایگزین آنها خواهد کرد. در این گزارش که در مصاحبه با مدیر بخش AMG تهیه شده، آقای توبیاس موئرس (Tobias Moers) گفته:

در نهایت موتور ۱۲ سیلندر از محصولات AMG حذف خواهند شد. برای قوی ترین تولیداتمان، ما مسیر دیگری را در پیش خواهیم گرفت.

Tobias-Moers

به اعتقاد دست اندرکاران کار اند درایور، استفاده از پیشرانه هیبریدی محتمل ترین راهکاری است که مهندسین AMG اندیشیده اند. این گمانه زنی چندان هم بی راه نیست، چرا که AMG سال گذشته کانسپت GT چهار در را با پیشرانه ای هیبریدی معرفی کرد.

mercedes amg gt 4 door concept

این پیشرانه که با نام ” EQ Power+” شناخته می شد، شامل یک موتور بنزینی ۴ لیتری V8 توئین توربو و یک موتور برقی بر روی محور عقب بود و می توانست در مجموع ۸۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

در زمان رونمایی از مفهومی GT چهار در، آقای موئرس بکارگیری پیشرانه آن را در سایر مدل ها محتمل دانسته و گفته بود که از سال ۲۰۲۱ یا حتی زودتر برخی از اتومبیل های مزین به نشان AMG از ترکیب EQ Power+ بهره خواهند برد.

Mercedes-Benz-S65_AMG_Cabriolet-2018.jpg

موتور ۱۲ سیلندر V شکل AMG ریشه در دهه گذشته دارد، با این حال می تواند ۶۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. علی رغم قدرت مناسب، این موتور ظاهرا در نسل جدید G کلاس یا SL به کار گرفته نخواهد شد.

Mercedes-Benz-SL65_AMG_2017

آنطور که کار اند درایور در گزارش خود آورده، موتور V12 اشتوتگارتی ها قبل از ظهور نسل بعدی S کلاس در حوالی ۲۰۲۰ نیروبخش S65 فعلی خواهد بود. همچنین طبق صحبت های آقای موئرس، AMG به تولید پیشرانه برای سایر برندهای زیر مجموعه ادامه خواهد داد. با این حساب موتور یاد شده به احتمال زیاد مرسدس-مایباخ S650 را تا پایان حیاتش همراهی خواهد کرد.

Mercedes-Benz-S65_AMG-2018

مساله دیگر اینکه AMG از سال ۱۹۹۹ تامین کننده موتورهای V12 محصولات پاگانی بوده و نسخه ای از موتور ۶ لیتری مورد بحث در سوپر اتومبیل هوایرا استفاده می شود. مشخص نیست که در صورت از رده خارج شدن این موتور، ابر خودروی ایتالیایی ها چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

The post پایان دوران شکوه؛ مرسدس AMG با موتورهای ۱۲ سیلندر V شکل خداحافظی می کند appeared first on دیجیاتو.