کمک ۱۶ هزار میلیاردی به پولدارها!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، روند پرداخت یارانه نقدی از سال ۱۳۸۹ تاکنون به گونه‌ای بوده که بدون غربالگری و حذف افراد پردرآمد با فرآیندی مشخص پیش رفته و هر ماه رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرست‌های خانوار به ازای هر نفر واریز شده است. آخرین آمار اعلامی از این حکایت داشته که حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که این بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

در چند سال اخیر بارها موضوع حذف یارانه‌بگیران پردرآمد مطرح شد، اما به نتیجه‌ای نرسید و در دفعاتی محدود که دولت برای حذف پردرآمدها اقدام کرد چندان موفق نبود، اما در حدود سه سال اخیر و با تکلیف قانون بودجه برای حذف سه دهک بالای درآمدی سرانجام امسال دولت تصمیم گرفت این قانون را اجرا کند.

در حالی حذف یارانه‌بگیران پردرآمد که قرار بود از مهرماه شروع شود، در دستور کار قرار گرفته که به گفته ربیعی – سخنگوی دولت – سه دهک بالای درآمدی حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه‌بگیران را تشکیل می‌دهد و البته حذف آنها کار آسانی نیست.

در این حالت یک حساب ساده نشان می‌دهد که هرماه بابت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این ۳۰ میلیون نفر رقم ۱۳۶۵ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که در سال به حدود ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

رقم ۱۶ هزار میلیاردی در شرایطی هر ساله خرج می‌شد که افراد پردرآمد که در سه دهک بالا قرار داشته و هیچ نیازی به این پول نداشتند آن را دریافت می‌کردند و از سوی دیگر بخش‌های مهمی که قانون هدفمندی یارانه‌ها برای آن مصرف تعیین کرده بود از جمله تولید و بهداشت بی‌نصیب می‌ماندند.

اما جای سوال دارد که اگر دولت می‌داند که این سه دهک بالای درآمدی چه تعداد و چه کسانی هستند که آمار ۳۰ میلیون نفری آنها در اختیار دارد چرا همچنان حذف آنها را درگیر مشکلاتی دانسته نسبت به حذف آنها اقدام نمی‌کند؟

این خبر کمک ۱۶ هزار میلیاردی به پولدارها! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نحوه اعتراض به قطع یارانه نقدی

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، آن دسته از سرپرستان خانوارهایی که به قطع یارانه نقدی خود اعتراض دارند باید با در دست داشتن مدارک شناسایی به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کنند.

سه شنبه شب هفته جاری دولت بالاخره در تصمیمی دیرهنگام اما درست یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی را براساس تکلیف قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور قطع کرد.

آنگونه که سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ دیشب اعلام کرده، سه شنبه شب یارانه نقدی ۲۰۰ هزار خانوار مشمول بر ۶۰۰ هزار نفر دهک های بالای درآمدی قطع شده است.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های مربوطه خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند. یعنی از گروه‌های کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی می‌شوند.

بر اساس مجموعه شاخص‌های مختلف، گروه‌های پردرآمد شناسایی شده اند و از بین این گروه‌ها در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده، یارانه این افراد حذف شده است.

سرپرستان خانوارهایی که یارانه شان حذف شده است به شرح زیر می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه‌شان را انجام دهند:

ابتدا به این افراد پیامک زده می‌شود. هموطنان عزیز در دریافت پیامک به این نکته توجه داشته باشند. پیامک حتماً با سربرگ یارانه ارسال خواهد شد (اطلاع رسانی از طریق شماره نادرست است) و بالای صفحه باید به انگلیسی کلمه یارانه(Yarane) نوشته شده باشد. افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است.

در ایران حدود ۶۰۰۰ دفتر پیشخوان وجود دارد و افراد می‌توانند به هر یک از این دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. در هنگام مراجعه نیز باید به این نکات توجه شود:

یکم: با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارایٔه دهند.

دوم : در هنگام مراجعه، کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه که جزو کارت‌های شناسایی معتبر است باید همراه باشد.

سوم: در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده می شود مبنی بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آنها دسترسی پیدا کند. این رضایتنامه را به دقت مطالعه و به پیشخوان تحویل دهند. از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است، ارسال می‌شود. افراد باید کاملاً دقت کنند که تنها سرپرست خانوار یارانه‌بگیر باید به پیشخوان مراجعه کند و حتماً با شماره همراهی که به نام خود سرپرست ثبت شده حضور یابند. بنابراین اگر با موبایل فرددیگری مراجعه کنند برای پیشخوان قابل قبول نیست.

بعد از دریافت کد پیگیری، افراد باید به سامانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه کنند که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند.

در صورتی که نسبت به این مورد درخواست بررسی مجدد وجود داشته باشد، افراد می توانند درخواست خود را در حداقل ۲۰۰ کلمه در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماس شان ارسال خواهد شد.

این خبر نحوه اعتراض به قطع یارانه نقدی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

جزئیات جدید از حذف یارانه ثروتمندان/ ملاک های شناسایی و نحوه اعتراض چگونه است؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، دیروز علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: حذف یارانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در قالب کمتر از ۲۰۰ هزار خانواده که درآمد بالای میلیاردی در سال دارند از اول مهر اجرایی می شود. وی البته افزود: الان زمینه برای قطع یارانه سه دهک فراهم نیست.

ربیعی با بیان این که قطع یارانه‌ها قطعا شامل طبقات متوسط و پایین نمی‌شود و عدد ۳۰ میلیون نفر مدنظر ما نیست، گفت:«من مجدد تاکید می‌کنم طبقات متوسط مطمئن باشند که ما تصمیم غلطی نمی‌گیریم که تاثیر منفی بر درآمد آن ها داشته باشد، پایگاه اطلاعاتی ایرانیان بسیار دقیق بوده و اطلاعات دقیقی در آن ثبت شده است و با آرامی در این زمینه حرکت کردیم.» به گزارش خراسان، با این توضیحات معلوم نیست در نظر دولت، آیا غیر از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر که درآمدهای میلیاردی دارند، بقیه جزو طبقه متوسط و پایین هستند یا این که بر خلاف توضیحات سخنگو، پایگاه اطلاعاتی ایرانیان دقیق نبوده و اطلاعات آن قابل خدشه است.

ملاک های حذف پردرآمدها 

ربیعی درباره مبنای شناسایی و حذف گروه های پردرآمد تاکید کرد: خانوارهای ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت های خارجی، خودروهایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند. یعنی از گروه‌های کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی می‌شوند. در این راستا و بر اساس مجموعه شاخص‌های مختلف، گروه‌های پردرآمد شناسایی شده‌اند و از بین این گروه‌ها در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده، یارانه این افراد حذف شده است.

فرایند اعلام حذف و چگونگی اعتراض حذف شده ها

ربیعی با بیان این که اطلاع‌رسانی به سرپرستان خانوارهایی که یارانه شان حذف شده انجام شده است، گفت: این افراد می‌توانند درخواست رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه‌شان را انجام دهند. به گفته وی، ابتدا به این افراد پیامک زده می‌شود. هموطنان عزیز در دریافت پیامک به این نکته توجه داشته باشند پیامک حتماً با سربرگ یارانه ارسال خواهد شد. اطلاع رسانی از طریق «شماره»، نادرست است و بالای صفحه باید به انگلیسی کلمه یارانه Yarane نوشته شده باشد. افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است.

ربیعی چند نکته را در ادامه یادآور شد و گفت: افراد  اولاً با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارائه کنند. ثانیاً در هنگام مراجعه،کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهی نامه که جزو کارت های شناسایی معتبر است باید همراه باشد. ثالثاً در پیشخوان دولت یک فرم رضایت نامه به افراد داده می‌شود مبنی بر این که دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آن ها دسترسی پیدا کند. این رضایت نامه را باید به دقت مطالعه کنند و به پیشخوان تحویل دهند. وی خاطرنشان کرد: ‌از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است ارسال می‌شود. بعد از دریافت کد رهگیری، افراد باید به سامانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه و در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند. درصورتی که برای این مورد درخواست بررسی مجدد وجود داشته باشد، افراد می‌توانند درخواست خود را در حداقل ۲۰۰ کلمه در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماس شان ارسال خواهد شد.

پایش غیر نیازمندان کماکان با دخالت تقریب و احتمالات

در این حال روزنامه ایران در یادداشتی به قلم علی سرزعیم، معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چگونگی تشخیص و حذف ثروتمندان از فهرست یارانه بگیرها را تشریح کرد. به گزارش ایرنا، وی با اشاره به تاسیس پایگاه رفاه ایرانیان در سال های گذشته که به بیش از ۳۰ بانک اطلاعاتی به استثنای داده های بانکی و نظام مالیاتی دسترسی دارد، افزود: بر این اساس به عنوان مثال می توان متوجه شد یک شهروند ایرانی، مالک چند ماشین با چه مدل‌هایی است، چند سفر خارجی و به کدام کشورها داشته است و… لذا سطح مطلوب و قابل قبولی از اطلاعات اقتصادی افراد جامعه تقریب زده می شود.

سرزعیم گفته است: نکته دیگر در تبیین این موضوع که می‌تواند قدری بحث برانگیز باشد، شفافیت اطلاعات افراد است یعنی افرادی که دارایی شان را بدون پول شویی و رانت به دست آورده‌اند نگرانی از این بابت نخواهند داشت.

به گزارش خراسان، البته معلوم نیست در شرایطی که دو منبع اصلی اطلاعات حساب های بانکی و مالیاتی در تشخیص دهک های غیر نیازمند کنار گذاشته شده، چگونه قرار است افرادی که پول شویی و رانت داشته اند در نظام فعلی تشخیص غیر نیازمندان، شناسایی شوند.  در همین حال سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ در مصاحبه با صدا و سیما از حذف یارانه نقدی ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد در ماه جاری خبر داد.

این خبر جزئیات جدید از حذف یارانه ثروتمندان/ ملاک های شناسایی و نحوه اعتراض چگونه است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

تقلیل۳۰ درصدی یارانه تولید به ۲ درصد! / آیا پرداخت یارانه نقدی راهکار صحیحِ حمایت از اقشار ضعیف است؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، رامین گلستانه، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصاد مقاومتی ضمن تبیین جایگاه یارانه در کشورها و اهداف اصلی آن بیان کرد: در سال ۸۷ تا ۸۹ بحثی مطرح شد که ۸۰ درصد یارانه پرداختی دولت به مردم، به کمتر از ۲۰ تا ۳۰ درصد  از مردم یا جامعه هدف تعلق می گرفت، همین امر منجر شد با تحولی عظیم طرح هدفمندی یارانه ها به میان آمده و عملیاتی شود.

او افزود: این طرح با رویکرد افزایش عدالت اقتصادی و اصلاح الگوی مصرف در آذر ۸۹ به مسیر اجرا در آمد. برنامه به این ترتیب بود  که یارانه ۱۶ قلم کالا در فاصله زمانی ۵ سال حذف شود و درآمد حاصل از این طرح به صورت ۵۰ درصد نقدی به مردم، ۳۰ درصد پرداخت یارانه به بخش تولید و ۲۰ درصد هم به بخش دولتی عملیاتی شود. اقلامی نظیر بنزین، گاز مایع، نفت، روغن و برنج جز ۱۶ قلم کالای مذکور بود.

سهم افراد، تولید و دولت از درآمدهای هدفمند سازی یارانه ها  چقدر است؟

گلستانه بیان کرد: متاسفانه ۳۰ درصد یارانه ای که باید  به بخش تولید و صنعت تعلق می گرفت به ۲ درصد کاهش پیدا کرد.  این درحالی است که در  سال ۹۲  سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید می کند دولت ها باید از ظرفیت هدفمندسازی یارانه ها برای افزایش اشتغال، بهره وری و ارتقا شاخص های عدالت اجتماعی استفاده کنند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه هم به آن اشاره شده است. اما در بخش صنعت و تولید آنطور که باید انجام می شد یارانه ای قابل توجهی تخصیص داده نشد و حتی جایی که به بخش تولید مانند خودروسازی ها  یارانه پرداخت شد نتیجه ایجاد انحصار و کاهش رقابت پذیری در بازار شد.

او افزود: همچنین پرداخت یارانه در برخی موارد مانند صنایع بالا دستی  منجر به افزایش خام فروشی هم شد.

گلستانه تصریح کرد: اما در صورتی که یارانه تولید باید در ۳ محور به بخش صنعت پرداخت شود، یک بخش بیانگر این است که یارانه صرف تحقیق و توسعه، پیشرفت تکنولوژی ان صنعت شود، محور بعدی نیز عنوانگر این موضوع است که یارانه نباید همیشگی به بخش تولید پرداخت شود و زمان بندی آن باید محدود باشد و محور سوم نیز  بیانگر این است که پرداخت یارانه به بخش تولید باید روند نزولی پیدا کند.

این استاد دانشگاه می گوید: به عبارتی زمانی که یک واحد تولیدی از آب و گل در آمده و به مرحله سوددهی رسیده است پرداخت یارانه کاهش پیدا کرده و دولت به سراغ واحدهای تولیدی نوپای دیگری برای تخصیص یارانه برود.

سالیانه ۴۰ هزار میلیارد تومان  یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود / ۴۵ هزار تومان برای هر ۲ قشر (مرفه و آسیب پذیر) کارساز نیست

او گفت: البته دلیل عدم تحقق تقسیم بندی ها پرداخت یارانه ها یک دلیل بسیار مهمی را هم دارد که منابع درآمدی یارانه ها محدود است. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز هر نفر  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه می گیرد که برای دولت در مجموع عددی بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان است.در سال بالع بر ۴۰ هزار میلیارد تومان می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایرادی که به عملکرد دولت وارد می شود این است که عدالت لزوما به معنای مساوات بین عموم جامعه نیست، هم اکنون طرحی را که دولت پیاده سازی کرده است این امر را بیان می کند که به مساوات به همه یک رقمی را پرداخت کند.

گلستانه ادامه داد: در صورتی که هدف اصلی پرداخت یارانه ها کمک به قشر آسیب پذیر جامعه بود تا اقشاری که کم ترین برخوردی را از امکانات اقتصادی جامعه دارند به نوعی حمایت کرد. البته به این معنا نیست که به همه یارانه پرداخت نشود بلکه به اقشاری که در آمد کمتری دارند یارانه نقدی بیشتری تعلق بگیرد.

این اقتصاددان بیان کرد: اما متاسفانه هم اکنون با دریافت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان توسط هر فرد به واقع نتیجه این هدف خروجی خوبی را ندارد چرا که ۴۵ هزار تومان برای یک فرد مرفه اصلا قابل توجه نیست و از آن طرف برای فردی کم تر برخوردار هم با توجه به تورم هیچ دردی را دوا نمی کند. به نظر می رسد بهینه شدن پرداخت یارانه امری ضروریست به طور مثال برای خانواده کم تر برخوردار که تحت پوشش سازمان های حمایتی است باید رقم بالاتری در نظر گرفته شود تا در مجموع پرداختی به خانواده آن ها بتواند به مخارج یک زندگی کمک کند. مقصود حذف یارانه های نقدی نیست بلکه بهینه شد و جلوگیری از هدر رفت این منابع است.

او تشریح کرد: باید توجه داشت که پرداخت یارانه ۴۵ هزار تومان در سال ۸۸ با پرداخت این رقم در امسال بسیار متفاوت است چرا که تورم ایجاد شده ارزش این رقم را بسیار کاسته است.از طرفی مردم از این رقم راضی نمی شوند و از طرفی هم برای دولت ها هزینه های زیادی را ایجاد می کند. حال باید دید چه باید کرد!؟

گلستانه می گوید: این بین ۲ رویکرد برای افزایش رفاه اجتماعی وجود دارد افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها از جمله این موارد است. اما برای افزایش درآمد پرداخت مستقیم یارانه نقدی روش مناسبی نیست چراکه منجر به افزایش نقدینگی و افزایش بازارهای ثانویه می شود.

او با اشاره به عملکرد ناقص دولت ها در بخش یارانه ها گفت: رویکرد دوم این موضوع را بیان می کند که اگر آن ۳۰ درصد سهم یارانه ای که دولت موظف به پرداخت آن به بخش تولید بود به درستی به جامعه تولیدکننده می رسید هزینه خرید اقلام اساسی در بازارها بشدت کاهش پیدا می کرد و ما شاهد افزایش روز به روز قیمت تمام شده کالاها نبودیم.

گلستانه بیان می کند: ۷۷ میلیون نفر در ماه یارانه دریافت می کنند که متاسفانه جز تحمیل هزینه های هنگفت به دولت و تاثیر منفی بر جو نقدینگی، جامعه را راضی نمی کند. این ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه ای که به صورت نقدی به مردم پرداخت می شود اگر به صورت سهام در بازارها در اختیار مردم قرار می‌گرفت قطعا بازدهی بسیار مطلوب تری را به دنبال داشت.

این خبر تقلیل۳۰ درصدی یارانه تولید به ۲ درصد! / آیا پرداخت یارانه نقدی راهکار صحیحِ حمایت از اقشار ضعیف است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

پلیس: سایت ثبت نام یارانه جعلی است

به گزارش بخش قضایی سایت خبرهای فوری،  سرهنگ علی کریمی اظهار کرد: طی چند روز اخیر برخی مجرمان با ارسال پیامک با عنوان” یارانه شما قطع شده است برای ثبت نام به سایت زیر مراجعه کنید “اقدام به اغفال قربانیان کرده و آنان را به درگاه جعلی بانکی می‌کشانند.

 

وی ادامه داد: فرد قربانی پس از ورود به سایت جعلی و وارد کردن اطلاعات هویتی خود برای پرداخت مبلغ ۲۰۰۰ تومان جهت تکمیل پرونده به یک درگاه‌ جعلی (فیشینگ) هدایت می‌شود.

این مقام انتظامی گفت: قربانیان باتوجه به کم بودن مبلغ اقدام به پرداخت وجه می‌کنند غافل از اینکه اطلاعات کارت بانکی خود را به فرد مجرم ارسال کرده‌اند.

کریمی با اشاره به آدرس اعلامی از سوی مجرمان ادامه داد: آدرس این سایت www.yarane.site است ولی ممکن است مجرمان کمی آن‌را تغییر داده و با اسامی دیگر نیز ارسال کنند.

این مقام انتظامی هشدار داد: شهروندان باید توجه داشته باشند به طور کلی تمام سایت‌های رسمی و خدماتی در داخل کشور به دامنه IR ختم می‌شوند و در ابتدای آن https امده است و سایت‌هایی با دامنه.COM و …، سایت نهادهایی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها و … نیستند.

رییس پلیس فتا استان کرمانشاه از کسانی که ممکن است در دام افراد مجرم افتاده باشند درخواست کرد: در صورتی که به دلیل عدم آگاهی اطلاعات بانکی خود را در چنین سایتی وارد کرده‌اند، سریعا رمز دوم اینترنتی خود را تغییر دهند.

کریمی در پایان از عموم مردم خواست، هشدارهای پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت مواجهه با موارد مشکوک موضوع را سریعاً از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس با ما به این حوزه پلیسی گزارش کنند. /ایسنا

این خبر پلیس: سایت ثبت نام یارانه جعلی است اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نقشه‌های جدید برای قطع یارانه دهک‌های مختلف

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، هدفمندسازی یارانه‌ها بحث داغ سال ۱۳۸۷ بود و رسانه‌ها هر کدام براساس سیاست‌های خود تحلیل و تفسیرهای مختلفی منتشر می‌کردند.

سرانجام ۱۵ دی ماه ۱۳۸۸ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با ۱۶ ماده و تبصره در مجلس تصویب و آذرماه اجرا شد. قرار بر این بود که با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی که اهداف خاص خود را به همراه داشت منابع ناشی از آن در محل‌های تعیین شده اختصاص پیدا کند. ۳۰ درصد برای حمایت از تولید، بهداشت و درمان و سایر بخش هایی که ممکن بود در نتیجه حذف یارانه دچار آسیب شوند، ۲۰ درصد برای کمک به دولت در تامین هزینه‌ها و البته حرکت به سمت بودجه‌های عمرانی و ۵۰ درصد باقی مانده از آنچه حاصل می‌شود برای توزیع بین خانوارها که نقدی و غیر نقدی را در برمی‌گرفت.

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در چند فاز برنامه‌ریزی و ۱۳۹۴، سال پایانی اجرا تعیین شده بود. در این مدت فاز نخست از ۱۳۸۹ کلید خورد و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ وارد فاز دوم شد. گر چه فاز سوم به طور رسمی اعلام نشد، اما با تغییر نرخ حامل‌ها در خرداد ماه ۱۳۹۴ به نوعی وارد فاز سوم شد.

در این سال‌ها به دلایل مختلف همچون نبود اطلاعات کافی درباره دهک‌های بالای جامعه حذف یارانه نقدی محقق نشده بود و امسال سرانجام بعد از چند سال براساس بند ب تبصره ۱۴ قانون بودجه هیات دولت در مصوبه‌ای، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور و سازمان هدفمندی یارانه مکلف به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای جامعه شد.

هیات وزیران در جلسه شانزدهم تیرماه امسال به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی این تبصره را با هدف تعیین منابع و مصارف یارانه تصویب کرد.

براساس این آیین‌نامه، دولت موظف است با استفاده از تمام بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت سیزدهم مردادماه در نشست خبری گفت که در شناسایی و حذف دهک‌های شفاف عمل می‌کنیم.

«محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دوازدهم شهریورماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت که شناسایی سه دهک‌ بالای درآمدی سخت و با دقت و وسواس کامل این کار را انجام می‌دهیم.

وی اظهارداشت: شناسایی دهک‌های پردرآمد با کمک استانداران سراسر کشور خواهد بود و حذف یارانه سه دهک‌ را از پایان شهریورماه شروع می‌کنیم.

«مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی امروز (دوشنبه) اظهارداشت: پرداخت یارانه‌ در سال ۱۳۸۹ هدفمند نبود، بلکه برنامه‌ پول پاشی بود و به همه یارانه پرداخت شد.

وی افزود: با وجود آنکه درآمدهای نفتی و منابع درآمدی دولت در این سال‌ها کاهش یافته است اما مخارج دولت نه تنها کم نشده بلکه از دوره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک بار به کارکنان خود حقوق می‌پردازد و علاوه بر آن ماهیانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به حساب سرپرست خانوار یارانه نقدی واریز می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: از جمعیت ۸۳ میلیون نفری کشور سهم هر دهک حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و مجموع سه دهک پایین جمعیتی ۲۵ میلیون نفر می‌شود.

وی با تاکید براینکه یارانه نقدی فقط و فقط باید به سه دهک پایین درآمدی پرداخت شود، گفت: در واقع به ۲۵ میلیون نفر باید یارانه نقدی پرداخت شود در حالیکه هم اکنون بیش از ۷۶ میلیون نفر معادل ۹۵ درصد از جمعیت کشور یارانه می‌گیرند.

پازوکی اظهارداشت: از میان ۲۵ میلیون نفر دهک پایین جامعه، ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر آنها تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند که نه تنها باید یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی بگیرند بلکه باید یارانه آنها با توجه به رشد تورم افزایش یابد و برای این منظور باید یارانه افراد غیرنیازمند حذف شوند

وی بیان کرد: برای پرداخت یارانه به دیگر افراد، باید در کمیته امداد امام خمینی (ع) ثبت نام کنند و راستی آزمایی شوند تا آنها نیز یارانه بگیرند و براین اساس باید دهک‌های بالا از لیست پرداخت یارانه نقدی حذف شوند.

این کارشناس در توضیح شناسایی دهک‌های پایین جامعه، گفت: شناسایی دهک‌های بالا سخت نیست چرا که بخشی از افراد حقوق بگیر دولت هستند و اطلاعات آنها موجود است، همچنین استادان دانشگاه، نیروهای کشوری و لشکری، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، حقوق بگیران سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان نیز مشخص هستند بنابراین مشکلی در شناسایی نیست و قابل شناسایی است.

وی تاکید کرد: در حالی که دولت به دنبال حذف یارانه سه دهک بالایی جامعه است معتقدم که یارانه تنها باید به سه دهک پایین جامعه پرداخت شود.

براساس این گزارش تاکنون یارانه نقدی در ۱۰۲ مرحله به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که معادل سه میلیون و ۴۶۸ هزار میلیارد تومان است.

این خبر نقشه‌های جدید برای قطع یارانه دهک‌های مختلف اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

۲۳ میلیون یارانه‌بگیر در معرض حذف از لیست یارانه‌بگیران

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، عضو هیئت رئیسه «کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس»، گفت: در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که با شناسایی سه دهک پردرآمد، حدود ۲۳ میلیون نفر را می‌توان از فهرست یارانه‌بگیران خارج کرد.

به گزارش میزان، محمد خدابخشی با اشاره به تکلیف قانونی دولت در شناسایی سه دهک بالایی درآمدی و حذف یارانه نقدی ثروتمندان، اظهار کرد: بر اساس اظهارات مسئولان دولتی از جمله محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت و مشخصا «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در حال تمهید مقدمات و ایجاد سامانه جامع برای شناسایی سه دهک پردرآمد جهت حذف از فهرست یارانه بگیران نقدی هستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در سامانه‌ای که از سوی دولت راه‌اندازی خواهد شد، درآمد خانوار‌ها و فهرست دارایی‌های آن‌ها مشخص می‌شود تا یارانه فقط به گروه‌های هدف و نیازمند تعلق گیرد.

چند میلیون نفر شرایط دریافت یارانه نقدی را ندارند؟

خدابخشی گفت: در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که با شناسایی سه دهک پردرآمد، حدود ۲۳ میلیون نفر را می‌توان از فهرست یارانه‌بگیران خارج کرد.

حصول ۱۲ هزار میلیارد تومان با حذف یارانه سه دهک پردرآمد

این عضو هیئت رئیسه «کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس» در پاسخ به این سوال که با حذف سه دهک پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران، چه میزان منابع برای صرف در امور تولیدی مطابق قانون بودجه، حاصل خواهد شد؟ گفت: از حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده برای پرداخت در سال ۹۸، برای هر دهک حدود ۴ هزار میلیارد یارانه تخصیص می‌یابد که با حذف سه دهک پردرآمد، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان حاصل می‌شود و می‌توان این منبع را برای رونق تولید به کار گرفت.

نمایندگان مجلس در تاریخ چهارم اسفند ۹۷، در ادامه بررسی جزئیات بخش درآمدی بودجه ۹۸، با جز (۱) بند (الف) تبصره (۱۴) این لایحه موافقت کردند و به موجب این مصوبه، دولت موظف شد با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.

این خبر ۲۳ میلیون یارانه‌بگیر در معرض حذف از لیست یارانه‌بگیران اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

موج‌سواری با هدفمندی یارانه‌ها

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، هدفمندی یارانه‌ها باز هم این‌روزها، تبدیل به محل جدلی بین دولت و مجلس شده است. مجلس مدام نقد می‌کند که دولت نتوانسته یارانه پردرآمدها را حذف کند و انحرافات مالی گسترده‌ای در سازمان هدفمندی یارانه‌ها دیده می‌شود و درمقابل سخنگوی دولت خبر از حذف پنج میلیون یارانه‌بگیر پردرآمد داده و وزیر کار هم گفته کارگروهی برای حذف دهک‎های بالای درآمدی با مسئولیت سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل شده است. محمد شریعتمداری گفته آیین‌نامه اجرائی حذف دهک‌های بالای درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه در دولت تصویب و به‌ زودی ابلاغ و اجرا می‌شود. بااین‌حال او حذف یارانه برخی افراد در تیرماه را بی‌ارتباط با این موضوع می‌داند و احتمال می‌دهد که اشکال فنی رخ داده باشد. در همین رابطه پیش‌تر هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، از نامه تعدادی از نمایندگان به دیوان محاسبات برای بررسی دلایل حذف‌نشدن یارانه نقدی پردرآمدها از سوی دولت خبر داده بود. انحراف مالی در سازوکار هدفمندی یارانه‌ها چیزی نیست که از دیده پوشیده باشد، اما باید در نظر داشت که این انحراف از سال ۸۹ تا به امروز رخ داده و معطوف به دولت خاصی نیست و حذف بخشی از یارانه‌ها هم در گیرودار فضای سیاسی و جو سنگین اقتصادی حاکم در جامعه، فعلا خاک می‌خورد. حالا باید دید دعوای یارانه‌ای دولت و مجلس، آیا به علت فضای سیاسی حاکم و نزدیکی به انتخابات است یا این درد مردم است که بار دیگر مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفته.

‌ انحرافات مالی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها

رئیس هیئت تحقیق‌وتفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در همین رابطه با بیان اینکه دولت قصد حذف یارانه پردرآمدها را ندارد، گفت: دولت همیشه راحت‌ترین کار را انتخاب کرده است و هیچ‌وقت خودش را به زحمت نمی‌اندازد. جبار کوچکی‌نژاد از تمام‌شدن تقریبی بررسی این پرونده سخن گفت و عنوان کرد: پس از تمام‌شدن تحقیقات توسط این کمیته گزارش این پرونده به همراه تمامی اسناد و مدارک و مستنداتی که به دست آمده بود برای بررسی موضوع به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابلاغ تخلفات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با آن به مجلس را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: امیدواریم به زودی این پرونده روند قانونی خود را در کمیسیون اقتصادی طی کند و پس از قرائت گزارش آن در صحن علنی مجلس به قوه قضائیه ارجاع شود. او گفته: حیف‌ومیل‌های زیادی در مجموعه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها انجام شده ‌و قوه قضائیه باید با جدیت جلوی سیاسی‌کاری‌ها و ریخت‌وپاش‌ها را بگیرد.
نماینده مردم رشت در مجلس بروز انحرافات مالی بسیار زیاد در مجموعه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه مدارک این موضوع کاملا مستند است، اظهار کرد: برای بررسی تخلفات این سازمان مدت‌زمان کمی به ما داده شد، اما بااین‌حال توانستیم در همین زمان کم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان امسال پرونده تخلفات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود نیز ابراز کرد: اعضای هیئت تحقیق‌وتفحص با تمام مشکلات و چالش‌های موجود کار خودشان را در این زمینه انجام دادند و باید منتظر نوع برخورد مجلس و سپس قوه قضائیه در این زمینه باشیم. رئیس هیئت تحقیق‌وتفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بررسی بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابعی را که در این سازمان در گردش است متذکر شد و گفت: تخلف دولت در زمینه عدم حذف یارانه پردرآمدها و عدم تخصیص یارانه بخش تولید و حوزه بهداشت و درمان از جمله اتهامات دولت در مجموعه این سازمان است.
به گزارش «شرق»، در تبصره ۱۴ قانون بودجه آمده است، در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ به دولت اجازه داده می‌شود منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصدوهشتاد هزار میلیارد (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام کند، اما شاهدیم که تا امروز این مهم عملیاتی نشده است.

 گزارش هدفمندی یارانه‌ها تحویل کمیسیون اقتصادی شد

احمد انارکی‌محمدی، عضو هیئت تحقیق‌وتفحص از سازمان هدفمندی یارانه‎ها، درباره آخرین اتفاقات در مورد این تحقیق‌و‌تفحص  می‌گوید: سازوکار اولیه هیئت تحقیق‌وتفحص انجام شده و بررسی‌ها آغاز شده است. در این زمینه گزارش‌های کتبی از سازمان هدفمندی یارانه‌ها دریافت شده و با مسئولان مختلف اقتصادی در این زمینه جلساتی برگزار شده است. در این زمینه گزارش‌ها به کمیسیون اقتصادی مجلس تحویل داده شده و باید در این کمیسیون مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

انحراف مالی یارانه‌ها به سال ۸۹ برمی‌گردد

هادی حق‌شناس، اقتصاددان، درباره اینکه تخلفات در حوزه هدفمندی یارانه‌ها تا چه اندازه طول کشیده است، می‌گوید: از زمان اجرائی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹، دو نکته حائز اهمیت بود. نخست آنکه باید ۵۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها توزیع شود، ۳۰ درصد به بخش تولید و ۲۰ درصد در اختیار دستگاه‌های اجرائی قرار گیرد؛ اما از روز اول (آذر ۱۳۸۹) همه منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بین مردم توزیع شد. نکته دوم این است که در سنوات گذشته گفته شد که این یارانه‌ها به دهک پردرآمد پرداخت نشود؛ اما پرداخت شد؛ زیرا راهکاری برای شناسایی دهک پردرآمد وجود نداشت. در‌این‌باره حتی قرار نبود پول دیگری را وارد توزیع یارانه‌ها کند؛ اما چنین هم کرد؛ بنابراین این موضوع مربوط به زمان حال نیست و ریشه در گذشته دارد.
حق‌شناس درباره تکلیف قانونی حذف یارانه افراد پردرآمد می‌گوید: دولت اگر می‌توانست یارانه پردرآمدها را حذف کند، تاکنون چنین کرده بود. همان یک‌ باری که نظرسنجی درباره حذف یارانه‌ها برگزار کرد، بالای ۹۰ درصد مردم به دریافت این یارانه رأی مثبت دادند؛ بنابراین کار سختی است و از بعد اقتصادی و هم از بعد سیاسی، هزینه‌های بالایی دارد.

تحقیق‌و‌تفحص از اجرای هدفمندی یارانه‌ها ضروری است

ابراهیم نکو، نماینده پیشین مجلس، نیز با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها از همان آغاز از مسیر اصلی خود خارج شد، می‌گوید: در این مدت نه سهم تولید به‌درستی پرداخت شد و نه آنچه در قانون مبنی بر افزایش نرخ حامل‌های انرژی به‌تدریج مطرح بود، تاکنون اجرائی شد.
او همچنین بر یارانه‌های پنهان پرداختی که رقم درخور‌توجه و هنگفتی است، اشاره کرده و می‌افزاید: افزایش نرخ حامل‌های انرژی به‌وی‍ژه بنزین می‌توانست تا حدودی این انحرافات را کنترل کند؛ اما این نگرانی وجود دارد که با این اقدام هم، به ‌صورت نامتعارف، قیمت‌ها افزایش پیدا کند و مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد. دولت به‌همین‌خاطر مانده است که چه کند.
نکو با نگاهی به نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس ادامه می‌دهد: متأسفانه به دلیل نزدیک‌شدن به انتخابات، سیاسی‌کاری‌هایی در این زمینه آغاز شده است و هر کس درباره رأی‌آوری خود، قوانین را یا مسکوت می‌گذارد یا آنکه آنجایی‌ که فکر می‌کند ممکن است روی معیشت مردم اثر منفی بگذارد، به مُرّ قانون تمکین نکرده و آن را اجرائی نمی‌کند.

حذف یارانه‌های پردرآمدها، به مجلس بعدی موکول شود

به گفته او، اگر حذف یارانه اقشار پردرآمد اکنون انجام شود، هیچ نتیجه‌ای را با توجه به کمبود وقت مجلس به دنبال نخواهد داشت؛ زیرا نمایندگان اغلب وقت خود را صرف حوزه‌های انتخابی خود می‌کنند و به‌همین‌دلیل، این اقدام ابتر خواهد ماند؛ به‌این‌خاطر ضروری است که این موضوع را به مجلس بعدی موکول کنند.
این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه در زمینه اجرائی‌شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، اقدامات وفق قانون صورت نگرفته، می‌گوید: بنابراین تحقیق‌و‌تفحص از آنچه تاکنون انجام گرفته، یک امر به دور از بازی‌های سیاسی و نگاه‌های جناحی، کاملا ضروری است.
به گفته او، اجرای این قانون به شکل کنونی، تبدیل به یک معضل عمومی شده و فشار زیادی را بر بودجه دولت وارد کرده است؛ درحالی‌که می‌توانست بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند.
نکو با ارائه پیشنهادی می‌افزاید: دولت با تقدیم یک لایحه به مجلس یا مجلس با ارائه طرحی، باید یک بار برای همیشه تکلیف این یارانه‌ها را مشخص کنند. نخست آنکه یارانه اقشار پردرآمد و برخوردار را کاهش دهند که می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد یارانه‌بگیر را شامل شود و دیگری آنکه یارانه‌های پنهان درخور‌توجه را که رقم زیادی است و رانت‌های گسترده‌ای ایجاد کرده، حذف کند و برای تقویت اقشار کم‌درآمد در زمینه افزایش یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، هزینه کند. /روزنامه شرق

این خبر موج‌سواری با هدفمندی یارانه‌ها اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

حذف یارانه‌ها آغاز شد؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، یکصد و یکمین یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما آنچه امروز برخی یارانه‌بگیران اعلام کردند از این حکایت داشت که “یارانه آنها به حساب‌شان واریز نشده است”.

گرچه پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در رابطه چرایی عدم واریز یارانه برخی خانوارها تاکنون با توضیحی همراه نبوده و مسئولان هیچ پاسخی در این باره نداده‌اند اما به هر صورت می‌تواند از تکلیف دولت برای غربالگری یارانه‌بگیران نشأت گرفته باشد.

طبق قانون بودجه و آنچه در تبصره هدفمندی آمده، دولت مکلف شده برای سال جاری سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند. آیین‌نامه این تبصره در روزهای گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید و در دستور کار قرار گرفت.

البته مشخص نیست که عدم واریز یارانه برخی گروه‌ها دقیقا به چه دلیلی بوده و ممکن است اختلال در حساب یا روند پرداخت، عامل آن باشد ولی در هر صورت شروع حذف یارانه‌بگیران بسیار محتمل خواهد بود.

در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند و طی سال‌های گذشته همواره در قانون بودجه، دولت مکلف به حذف دهک‌های بالای درآمدی بوده است اما خود به صراحت اعلام کرده بود توانایی اطلاعاتی لازم را برای این موضوع ندارد و حتی در سال گذشته هیچ یارانه‌بگیری را حذف نکرده است.

این در حالی است در حدود سه سال پیش اقدام به حذف یارانه‌بگیران کرد که طی آن حدود چهار میلیون نفر را کنار گذاشت که با توجه به خطاهایی که در شناسایی وجود داشت حدود ۹۰۰ هزار نفر بار دیگر به لیست یارانه‌بگیران برگشتند.

به هر حال باید منتظر بود و دید که دولت چه برنامه‌ای را برای غربالگری یارانه‌بگیران در سال جدید در دستور کار قرار داده تا شفاف‌سازی کند. /ایسنا

این خبر حذف یارانه‌ها آغاز شد؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

با حذف یارانه پولدار‌ها چقدر پول ذخیره می‌شود؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ما هم جامعه اطلاعاتی بسیار نیرومند و کارآمدی داریم و هم اینکه سال‌های سال است در وزارت تعاون بخش مهمی از این جامعه اطلاعاتی را به صورت هدفمند ایجاد شده است. برای ما این امکان وجود دارد که روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر را به صورت کامل از فهرست یارانه‌بگیرها حذف کنیم. اگر این کار را که از سال ۹۳ و ۹۴ به درستی شروع کرده بودیم، ادامه می‌دادیم، الان بیش از ۱۰ درصد از یارانه‌بگیرها کم شده بودند.

شخصا به عنوان کسی که تاکنون یک دینار یارانه نگرفته، ممکن است با حذف به یکباره سه دهک از فهرست یارانه‌بگیران نقدی مخالف باشم. چون شکاف طبقاتی در ایران آن‌قدر زیاد شده است که به نظرم دهک‌های هشتم و نهم هم در زمره نیازمندان قرار گرفته‌اند و فقط در دهک اول است که مردم به‌طور کلی بی‌نیازند.

با این حال حتی اگر بتوانیم هشت تا ۱۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را هم حذف کنیم، کار مهمی انجام داده‌ایم. ما می‌توانیم سالانه شش هزار میلیارد تومان از این طریق ذخیره کنیم و این پول را به صورت یارانه مستقیم یا غیرمستقیم به دو دهک پایین جامعه اختصاص دهیم. بنابراین اصلاحی که دولت بار دیگر بر آن تاکید کرده، مطابق روح قانون هدفمنمدی یارانه‌ها باید انجام شود.

اگرچه کاری که آقای روحانی به درستی در سال‌های ۹۳ و ۹۴ آغاز کرده بود، چند سال مغفول ماند اما از سرگیری آن کار مهمی است و باید انجام شود. رقمی که در ۱۰ سال گذشته به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، به قیمت جاری حدودا معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که با کل بودجه عمرانی امسال ایران برابری می‌کند؛ به عبارتی اگر تنها ۱۰ درصد از این مبلغ طی ۱۰ سال گذشته صرفه‌جویی می‌شد، رقمی معادل کل بودجه عمرانی امسال صرفه‌جویی شده بود و ما می‌توانستیم با آن حدود ۵۰۰ هزار شغل ماندگار را به صورت فوری ایجاد کنیم. با این حال از سرگیری حذف یارانه دهک‌های بالا به منظور صرفه‌جویی را باز هم باید به فال نیک گرفت. /سعید لیلاز. روزنامه اعتماد

این خبر با حذف یارانه پولدار‌ها چقدر پول ذخیره می‌شود؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.