نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد

پس از فراز و نشیب های بسیار در بازار خودرو سال ۹۷، حالا در شرایطی به بازار شب عید نزدیک می شویم که قیمت ها بار دیگر روندی افزایش به خود گرفته اند و برخلاف وعده و وعید کارشناسان دعوتی به تلویزیون و مشاوران خودروسازی، کوچکترین اثری نیز از کاهش قیمت در بازار دیده نمی شود.
خودروسازان که قصد داشتند تا با اعلام قیمت های در حاشیه بازار (۵ درصد کمتر از نرخ های حاشیه بازار) و عرضه گسترده محصولات ثبت نامی، روند افزایش قیمت در بازار آزاد را متوقف کنند، ناگهان تغییر رویه دادند و تصمیم گرفتند تا مطابق نظر وزارت صنعت، خودروهای ثبت نامی تا پایان دی ماه را مطابق با قیمت های قبلی عرضه کنند.

این تغییر رویکرد باعث شد تا فرمول پیشنهادی برخی از کارشناسان برای تعدیل قیمت ها (در پی عرضه گسترده خودرو به بازار) به کلی از روند اجرا خارج شود و از سوی دیگر مشخص شد که در کوتاه مدت از تحویل خودروهای ثبت نامی خبری نیست و برعکس احتمالا تحویل برخی از خودروها به روزهای پایانی سال و ایام بعد از عید سال ۹۸ موکول خواهد شد.
با این اوصاف مشخص است که امیدی به کاهش قیمت ها در بازار شب عید وجود ندارد و فروشندگان آگاه به این مسئله نیز با توجه به داغ تر شدن بازار در این بازه زمانی و عدم عرضه خودرو از سوی کارخانجات، نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند. در چنین شرایطی به نظر می رسد که قیمت ها بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و مصرف کنندگان نیز در نهایت ناچار خواهند بود تا با پذیرش قیمت های تازه نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند.

بازار خودرو

افزایش هزینه های تولید؛ مانع اصلی عدم کاهش قیمت

افزایش شدید نرخ ارز و تورم عمومی کشور، واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، قطعه سازان بخش خصوصی معتقدند که افزایش حدود ۲۲۰ درصدی قیمت قطعات ساخت داخل، در مقایسه با قیمت های سال ۹۶، امری اجتناب ناپذیر است و چنین افزایش مسلما به معنی افزایش بیش از ۲٫۲ برابری خودروهای تولیدی کشور است. در واقع اگر قرار باشد تا فارغ از قیمت قطعات، افزایش عمومی هزینه های تولید، هزینه های سربار تولید و افزایش احتمالی نرخ دستمزد کارکنان نیز به معادله فوق افزوده شود. حتی افزایش ۲٫۵ الی ۳ برابر قیمت خودروها (نسبت به نرخ های ۹۶) دور از ذهن نخواهد بود. با این اوصاف مشخص است که در بلند مدت نیز امیدی به کاهش قیمت ها در بازار خودرو وجود ندارد، مگر آنکه براساس تغییر شرایط کلان اقتصادی، نرخ ارز بار دیگر کاهش یابد و قیمت ها در سطح فعلی حفظ شده یا به تدریج تعدیل شود.

پیش بینی شرایط بازار خودرو در بهار ۹۸

متاسفانه تغییر مداوم قوانین و شرایط، ویژگی بارز چند ماه اخیر در صنعت و اقتصاد کشور بوده است. اما اگر فرض کنیم که شرایط اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشد و اتفاق تازه ای رخ ندهد، با خوش بینی تحویل خودروهای ثبت نام در سال ۹۸، ورود خودروهای صفر کیلومتر به بازار ناگهان سرعت گرفته و احتمالا رکود تورمی در بازار تشدید می شود. در واقع مشتریانی که قریب به یک سال در انتظار تحویل خودرو خود بوده اند، احتمالا تمایل چندانی به فروش خودروهای خود با قیمت های کمتر از نرخ های فعلی بازار نخواهند داشت و در نهایت شاهد ورود موج تازه ای از خودروهای مدل ۹۸ خواهیم بود که ممکن است بتوانند سقف های فعلی قیمت را نیز شکسته و برای مدتی در بازار رکورد شکنی کنند.

در چنین شرایطی احتمال دارد که معاملات در بازار با محوریت خودروهای دست دوم انجام شود و رکورد بازار خودرو های صفر کیلومتر به قوت خود باقی بماند. بنابراین آنچه واضح است اینکه نه در کوتاه مدت و نه در بلند مدت، امیدی به کاهش قیمت خودرو در بازار کشور وجود ندارد و شرایط بازار در میان مدت (شرایط اردیبهشت و خرداد سال ۹۸) نیز ارتباط تنگاتنگی با میزان و تیراژ عرضه خودرو به بازار دارد که خود در گرو رفع مشکلات نقدینگی خودروسازان و پرداخت بدهی قطعه سازان است و این در حالیست که میزان مطالبات قطعه سازان طی چند ماه گذشته از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به نظر نمی رسد که پرداخت حدود ۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به صنعت قطعه سازی نیز بتواند در کوتاه مدت مشکلات این صنعت را حل و فصل کند.

The post نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد appeared first on دیجیاتو.

قیمت خودرو در بازار سه نرخی شد؛ تکرار ماجرای ارزهای چند نرخی در انتظار بازار خودرو

در روزهای گذشته، قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی اعلام شد. در این شرایط مسئولان و شرکت های خودروساز معتقدند افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، تعادل بازار و کاهش قیمت محصولات را به دنبال دارد اما به اعتقاد کارشناسان، افزایش تولید و عرضه، شرط لازم کاهش و ثبات قیمتها در بازار است.
سه نرخی شدن قیمت خودرو با اجرایی شدن پیش فروش جدید ایران خودرو نشان می‌دهد که ماجرا در عمل بسیار پیچیده تر از وعده و وعید خودروسازان است.
برای مثال ایران خودرو طی بخشنامه ۴۰۸۹ اعلام نموده است که فروش قطعی با تحویل فوری برخی از محصولات خود را آغاز می‌کند. در این بخشنامه قیمت پژو پارس اتوماتیک ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

این در حالیست که مدیران ایران خودرو و مسئولان وزارت صمت در اواسط آذر ماه امسال با اعلام تعیین قیمت در حاشیه بازار و با هدف کاهش قیمت بازار آزاد، «برنامه افزایش قیمت خودروهای داخلی» را رسماً آغاز نمودند. از جمله این خودروها «پژو پارس اتوماتیک» بود که در پیش فروش مورخ ۲۶ آذر ماه با قیمت ۷۹ میلیون تومان عرضه شد و مدیران ایران خودرو و وزیر صمت اعلام نمودند:

برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

 

اما اکنون شرکت ایران خودرو دست به پیش فروش خودروی «پژو پارس اتوماتیک» از روز دوشنبه ۲۴ دی ماه  با قیمت ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان  زده است. طبیعتا این قیمت در شرایطی اعلام می شود که نسبت به قیمت آخرین پیش فروش ایران خودرو (۲۶ آذر ماه) نه تنها شاهد ۵ درصد کاهش نیستیم،  بلکه ۷ درصد افزایش هم اعلام شده که در نوع خود جالب توجه به نظر می رسد.
این درحالیست که با توجه به پیش فروش تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو با چنین قیمتی، طبیعتا نمی توان انتظار به وجود آمدن تعادل را در بازار داشت و به نظر می رسد که درست در خلاف این مسیر، واسطه گران بار دیگر وارد عمل شده و قیمت خودرو مذکور را به بیش از ۹۰ میلیون تومان افزایش خواهند داد.

سه نرخی شدن قیمت خودرو در بازار

بنابراین علی رغم وعده مسئولان مبنی بر تنظیم قیمت بازار خودرو، هم اکنون با مراجعه به «سایت فروش ایران خودرو» یا سایپا می توان مشاهده نمود قیمت خودرو «سه نرخی» شده است.
-قیمت تحویل دی ماه
-قیمت حاشیه بازار
-قیمت بازار آزاد
مسلما چنین اختلاف قیمتی به رانت جویی و واسطه گری منجر خواهد شد و تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با استفاده از ابزارهای نرم افزاری اطلاعاتی موجود در کشور (مانند استعلام مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور)، می توان «مصرف کنندگان واقعی» خودرو را از سوداگران تمیز داد و با «مدیریت»، عرضه، تقاضا و قیمت را در بازار کنترل نمود.

مهمتر آنکه طی چند ماه گذشته شرکت های خودروساز داخلی نشان دادند که از ابزار مناسب برای کاهش واسطه گری برخودارند اما به دلایلی نامشخص، ظاهرا تمایل چندانی برای کاهش دلالی توسط ایشان وجود ندارد.

شرکت ایران خودرو در ابتکاری جالب در «پیش فروش مهرماه» (بخشنامه ۴۰۶۷) توانسته بود با اعمال شرایط محدود کننده به منظور شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو (مانند شرط داشتن گواهینامه، خودرو اولی بودن، عدم ثبت نام در شرکت سایپا، عدم ثبت نام در ۱۸ ماه گذشته) به لحاظ روانی تاثیر مناسبی برای کاهش سوداگری در بازار خودرو انجام دهد. اما در پیش فروش اخیر خود (۲۶ آذر ماه و ۲۴ دی ماه با تحویل فوری خودرو) شرایط محدود کننده در بخشنامه ۴۰۶۷ را اعمال ننمود و با توجه به حاشیه سود بین قیمت بازار و درب کارخانه، راه را برای سوداگری در بازار خودرو هموار نمود.
علاوه بر این موضوع ایران خودرو در «پیش فروش مهرماه» اعلام نمود که «هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه، از سوی شرکت یکطرفه ابطال و وجه بدون سود مسترد خواهد شد» اما بررسی ها نشان می دهد که علی رغم وعده خود مبنی بر استعلام شرایط ثبت نام کنندگان، از هیچ ابزاری برای شناسایی مشتریان ثبت نامی در «پیش فروش مهرماه» استفاده نکرده است و تحویل این خودروها بدون استعلام برای شناسایی «مصرف کننده واقعی» در حال انجام است.

قیمت خودرو

مسلما ادامه چنین روندی به تشدید وضعیت رکود تورمی در بازار خواهد انجامید، اما در عین حال به نظر نمی رسد که مسئولان امر از اراده چندانی برای پیشگیری از این روند برخوردار باشند.

The post قیمت خودرو در بازار سه نرخی شد؛ تکرار ماجرای ارزهای چند نرخی در انتظار بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

آهای قیمت، خیال پایین‌ آمدن نداری!؟

هفت صبح| قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان روی اعدادی که در هفته‌های گذشته آنها را تجربه کردیم در نوسان است گرچه در معدودی از موارد شاهد افت قیمت محصولات هستیم.

برای گالری گردی این هفته ابتدا قصد داشتیم سراغ محصولات وارداتی برویم اما وقتی خبر اعلام احتمالی بهای جدید خودروهای داخلی در روزهای آتی از سوی معاون وزیر صنعت را شنیدیم، ترجیح دادیم تاثیرات این اتفاق روی بازار خودروهای داخلی را بررسی کنیم. طی گفتگوهایی که با تعدادی از مدیران نمایشگاه‌های سطح شهر داشتیم، اغلب انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو در روزهای آینده را غیرواقعی تلقی کرده و در پاسخ به خبرنگار هفت صبح کاهش عرضه خودرو به بازار را عامل اصلی این موضوع عنوان کردند.

البته بسیاری از مدیران هم با اعلام احتمال بروز یک رشد ۲۰ درصدی در قیمت خودرو شانس کاهش قیمت خودرو در بازار را کم ندانسته و عنوان کردند احتمالا پس از افزایش بهای نمایندگی خودروهای داخلی، شاهد کاهش حاشیه بازار برای اغلب خودروها مخصوصا انواع پرتیراژتر خواهیم بود.

با اینکه این انتظار همچنان باعث شده تا تقاضا برای خودرو در بازار به کمترین میزان ممکن برسد اما این وضعیت فعلا منجر به کاهش قیمت خودرو نشده است. برای نمونه اغلب محصولاتی که بیشترین حاشیه بازار را بین انبوهی از رقبا داشتند، همچنان وضعیت قبلی خود را حفظ رده و خیال پایین آمدن ندارند. استپ‌وی اتوماتیک، ۲۰۷ اتومات، هیوندای آی۲۰ و پژو ۲۰۶ جزو خودروهایی هستند که فعلا روی بهای قبلی خود ایستاده و به ترتیب با قیمت ۱۲۷، ۱۰۶، ۲۰۹ و ۶۹ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شوند.

همچنین دانگ فنگ H30 کراس هم ۸۶ میلیون تومان، تندر۹۰ حدود ۸۴ میلیون و کیا سراتو بیش از ۲۰۱ میلیون تومان قیمت دارند.
البته خودروهایی که کاهش قیمت داشته‌اند هم کم نبوده‌اند. پژو ۴۰۵ رکوردار خودروهای رو به افول است و فعلا بهایش را به حدود ۵۰ میلیون تومان رسانده است.

دنا پلاس هم با افت یک میلیونی، به بهای ۹۸٫۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. پراید ۱۱۱ هم با افت ۵۰۰ هزار تومانی بهایش به ۳۵٫۵ میلیون تومان کاهش یافته است. سوزوکی ویتارا اتوماتیک نیز که در هفته قبل تا بیش از ۳۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشت، فعلا در بازار ۲۹۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مزدا۳ تیپ ۴ هم که ابتدای هفته بهایی ۲۷۵ میلیون تومانی داشت فعلا ۲میلیون ریزش قیمت داشته و با حدود ۲۷۳ میلیون تومان قابل خرید است.
در بین خودروهای شاسی بلند چینی بیشترین افت قیمت متعلق به جک اس۵ است که بهایش از حدود ۲۰۵ میلیون تومان به کمتر از ۱۹۹ میلیون تومان رسیده است.

برلیانس کراس هم که حدود ۳ میلیون کاهش قیمت داشته، اخیرا با ۱۰۸ میلیون تومان قابل خریداری است. چری آریزو ۵ توربو هم با ۱۳۵ میلیون تومان حدود ۱میلیون تومان نسبت به گذشته کاهش قیمت داشته است. هاوال اچ۲ هم با یک میلیون تومان کاهش قیمت، حدود ۱۹۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. دو محصول هایما در بازار ایران به نام‌های اس۷ و اس۵ نیز به ترتیب با ۱ و دو میلیون تومان کاهش قیمت، در بازار روز گذشته بهایی معادل ۱۹۸ و ۱۶۸ میلیون تومان به خود گرفتند.