کیهان به نقل از حجت الاسلام فاطمی نیا: بسیاری از نمازخوانها و هیئتی ها به خاطر دروغ و تهمت و آبرو بردن ، راهی جهنم می شوند

کیهان به نقل از حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در باره مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی نوشت:به عنوان بارزترین ویژگی علامه قاضی می‌توان گفت که ایشان به هیچ‌کس آزار نمی‌رساند.

به اذعان همه کسانی که ایشان را می‌شناختند، حتی یک نفر هم به خاطر رفتار و کردار علامه آزرده نشد و به زحمت نیفتاد.
تهمت، دروغ، غیبت، به کنایه سخن گفتن و ضایع‌کردن آبروی مؤمن رفتارهایی بود که ابداً در سیره علامه قاضی و حتی شاگردان اقرب ایشان مثل آیت‌الله بهجت زمینه بروز و ظهور نداشت.

ضایعه فکری مصیبت‌باری که امروز دربین قشر مذهبی ما رایج شده آن است که همه گمان می‌کنیم خداوند متعال دوزخ را فقط با زنان فاسد و مردان شرابخوار پر می‌کند درحالی که در آخرت، بسیاری از نماز اول وقت‌خوان‌ها و هیئتی‌ها به خاطر عاق والدین، ضایع کردن آبروی مؤمن و دیگر رذایل از این دست راهی جهنم می‌شوند. اینطور نیست که اینها را به خاطر گناهانشان به زور جهنم ببرند؛ بلکه این نمود رفتاری خودشان است، همان رفتارهای ناشایست -نظیر آبروبردن، تهمت، غیبت و دروغ- که پای منبر، در صفوف نماز و بعد از سینه‌زنی در عزای سیدالشهدا«ع» انجام می‌دادند و اجرشان را زائل می‌کرد.

اعلام هزینه های جشنواره فیلم فجر۹۷

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دروه از جشنواره اظهار داشت: در ادامه شفاف سازی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین در ادامه سیاست های این وزارتخانه در راستای انتشار جداول مالی به مانند دوره گذشته که بعد از اتمام جشنواره رقم هزینه‌ها اعلام شد امسال هم تا ۲۰ اسفند ماه گزارش عملکرد مالی جشنواره سی و هفتم منتشر خواهد شد.وی با قدردانی از حضور پرشور سینماگران و اهالی رسانه در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر افزود: این حضور، مشارکت گسترده مردم را در این رویداد فرهنگی در پی داشت و موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی در ایام‌الله دهه مبارک فجر شد.

داروغه‌زاده از برپایی مراسم تجلی اراده ملی در اوایل اسفندماه خبر داد و گفت: با برگزاری این مراسم و معرفی برگزیدگان سازمان ها و نهادها، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رسما به پایان خواهد رسید.

در راستای ادامه اقدام در راستای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات ، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال گذشته و در ادامه هم سال جاری اقدام به انتشار تمامی اسناد مالی ، دریافت و پرداخت ها ، قراردادهای منعقده با مراکز و سازمانها و بخش های خصوصی و دولتی کرده است.
این روند همچنان نیز با اولویت شفاف سازی برای اطلاع رسانی به افکار عمومی صورت می گیرد که با جدیت در حال انجام است.

جشنواره فیلم فجر ۳۷ در یک نگاه 

سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان فرهنگی و هنری شامگاه ۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، ۳ اثر در بخش پویانمایی، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۷ فیلم کوتاه و ۵ مستند به رقابت پرداختند.
نمایش عمومی فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت تهران و ۵۶ سالن سینما در مراکز استان‌ها تا ۲۲بهمن ماه ۹۷ ادامه یافت.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر دوشنبه شب ۲۲ بهمن ماه ۹۷ با معرفی و تجلیل از برگزیدگان این دوره جشنواره به کار خود پایان داد. /ایرنا

انتقاد تند ارژنگ امیرفضلی از جشنواره فجر + فیلم

این خبر اعلام هزینه های جشنواره فیلم فجر۹۷ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

تعطیلی مغازه در اعتراض به جایزه نگرفتن «متری شیش و نیم»!

برترین ها: حواشی اعلام برگزیدگان جشنواره سی و هفتم همچنان ادامه دارد و یکی از مهم ترین موارد مورد بحث، جایزه نگرفتن «متری شیش و نیم» در رشته های اصلی است.

دیروز در اتفاقی جالب یکی از مخاطبان این فیلم در اهواز، مغازه اش را در اعتراض به جایزه نگرفتن نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید روستایی یک روز تعطیل کرد تا به این وسیله اعتراضش را به داوری جشنواره فجر نشان دهد.

حدادعادل: مجریان صداوسیما نباید از کلمات خارجی استفاده کنند

«حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برنامه تلویزیونی «شب شعر» مجریان صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مجریان صدا و سیما نباید از واژگان غیرفارسی استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، نوزدهمین برنامه تلویزیونی شب شعر دیشب دوشنبه ۲۲ بهمن با موضوع «شعر و هنر انقلاب» با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی، محمد صادق رحمانیان مدیر رادیو فرهنگ، شاعر و پژوهشگر و اجرای محمود اکرامی‌فر از آنتن شبکه چهار سیما پخش شد.

حداد عادل ابتدای این برنامه، زبان هر ملت را از عناصر تعریف هر ملت دانست و گفت: این مردم هستند که زبان را رشد داده‌اند. در این فارسی نو که ما امروز به آن صحبت می‌کنیم، رودکی سر سلسله است و فردوسی حق بزرگی به گردن زبان فارسی دارد.

سوالی که این برنامه مطرح شد این بود که اندیشه از طریق شعر و کلمات، پویا و زنده می‌ماند و شعر چقدر می‌تواند به زبان فارسی کمک کند؟

رحمانیان در پاسخ به این سوالات گفت: هستی تاریخی هر ملتی، سه ضلع دارد که دین، فرهنگ و دولت هستند. کشوری موفق است که بتواند هر سه ضلع را به صورت متوازن پیش ببرد. ایران در شرایط تاریخی توانسته ضلع فرهنگش را پیش ببرد. برگ اول دفتر هویت، زبان است و تجلی زبان در شعر است. اندیشه از طریق شعر و کلمات، پویا و زنده می ماند. شعر نوعی رسانه است.

حداد عادل نیز در ادامه گفت: ادبیات زبان هنری شده است. خصوصیت شعر حفظ زبان است. شعر نوعی رسانه است. شعر زبان را خالص می کند و با مردم ایران رابطه‌ای ناگسستنی دارد و خیلی از بزرگان و مقام داران برای ابراز وجود شعر می گفتند.

رحمانیان در بخش دیگری از این برنامه درباره این‌که چرا ایران را با مولانا و خیام و شاعران بزرگ می‌شناسند، گفت: شعر هنر اول ایران است. آن چیزی که باعث می‌شود مردم جهان ما را با کلمه و شعر بشناسند، تخیل و تصویرگرایی است که در خودِ شعر وجود دارد.

وی در مورد شعر انقلاب اسلامی گفت: شعر انقلاب اسلامی متاثر از انقلاب بود که از دهه ۴۰ شروع شده تا هم اکنون. شعر انقلاب تحول در محتوا بوده است. در اشعار کوتاه ایجاد فضا و تولید فرم صورت گرفته است. هنر اول ما در انقلاب هنر شعر بود که با موسیقی تلفیق شد. در حال حاضر شعر نقش هنر مکمل پیدا کرده است و منزوی شده است.

حداد عادل نیز گفت: این شعر است که می‌تواند ایران را جهانی کند. بسیاری از تحصیل کرده‌های دانشگاهی حتی یک بیت شعر در حافظه ندارند. علت دوری از شعر به آموزش و پرورش بر می‌گردد. در ادبیات حافظه و محفوظات یک رکن است. در این۴۰ سال به جز امام و آیت الله خامنه‌ای چه کسی از مسئولین را می‌شناسید که اهل شعر باشند؟ این دلیل کم توجهی به شعر است.

رحمانیان نیز پس از حدادعادل، ازدیاد شاعران را از دلایل کاسته شدن اهمیت شعرا دانست.

در بخش دیگری از این برنامه، حداد عادل در مورد شعر انقلاب گفت: پس از انقلاب در شعر فارسی تحول سبکی نیز پیدا شد. بیدل قبل از انقلاب مهجور بود اما امروز مطرح شده است. شعارها شیپور انقلاب بودند و شعر رسانه‌بودن خود را در تظاهرات‌ها نشان داد. درون مایه شعر با انقلاب عوض شد. شعر بعد از انقلاب شعر تعالی‌گراست.

رحمانیان در مورد فرم و محتوا در شعر پس از انقلاب گفت: از کارهای شعر انقلاب ایجاد تقابل و تضاد بود. یعنی خطی کشید بین تفکر اسلامی و تفکر غربی. تفکر اسلامی ایرانی ما تفکری شهودی است برعکس غرب که تفکری تکنیکی دارد و تعقلی است. آبشخور آن از تفکرات ایجاد شده در جامعه بود. شاعران عافیت‌طلب نبودند و این را در شعرشان تقبیح می‌کردند. از دیگر جریان‌های شعر انقلاب این بود که توجه‌اش به روستا بیشتر شد. شاعران توانستند اندیشه‌های انقلابی را در شعرشان ترویج دهند.

در بخشی از این برنامه حداد عادل با گله از مجریان صدا و سیما برای استفاده بی‌مورد از واژگان غیرفارسی، از آنها خواست تا بی‌دلیل از کلمات خارجی استفاده نکنند.

وی در ادامه خدمات انقلاب به زبان فارسی را برشمرد که از جمله آنها یکسان سازی زبان آموزش بود و گفت: حدود ۶۰هزار واژه در بیش از ۷۰ واژه علوم معادل‌سازی شده‌اند که ۲ هزار تا از آنها مثل رایانه واژه عمومی هستند و دیگر واژه‌ها در خدمت علم هستند.

سال ۹۷ پرمخاطب‌ترین دوره سینمای ایران رقم خورد

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، ابراهیم داروغه‌زاده دوشنبه شب در آیین اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که در برج میلاد در حال برگزاری است، گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

داروغه زاده گفت: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

وی با اشاره به اینکه بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست، افزود: تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باور پذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم گفت: رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای نا امیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون کرد، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

داروغه زاده با اشاره به اینکه با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود، تاکید کرد: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم کرد تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.

وی گفت: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.

داروغه‌زاده خاطرنشان کرد: از هیئت‌های داوری که می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم.

وی ادامه داد: امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان فرهنگی و هنری شامگاه ۹ بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.

در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، ۳ اثر در بخش پویانمایی، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۷ فیلم کوتاه و ۵ مستند به رقابت پرداختند. /ایرنا

نقد فیلم های برتر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

این خبر سال ۹۷ پرمخاطب‌ترین دوره سینمای ایران رقم خورد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

یادداشت: تیز هوشی به شیوه بهنوش طباطبایی

وحید سعیدی / باید همیشه به قدری آماده و تیزهوش باهوشی که از تک موقعیت هایی که در زندگی نصیبت می شود به بهترین شکل ممکن استفاده کنی، یعنی فکر کنی که این شاید اولین و آخرین موقعیتی است که به دستت آمده و باید از آن به بهترین شکل ممکن بهره ببری. درست مثل یک مهاجم شش دانگ که در یک بازی نفس گیر قدر پاس طلایی را می داند و وقتی در موقعیت گلزنی قرار می گیرد، نهایت بهره را از آن می برد و توپ را می اندازد ته تور، یعنی همان جایی که نهایت کامیابی است. بازیگرها هم در طول دوران حیات هنری یشان حداقل یکبار هم که شده در موقعیت گلزنی قرار می گیرتد، برخی قدرش را می دانند و آن را گل می کنند و می شوند ستاره، برخی هم نه.
حالا حکایت بهنوش طبا طبایی است ، که بعد از دوسال دوری از سینما، باپیشنهادی روبه روشد که حکم یک« پاس گل تو در» را برایش داشت. پاس گلی طلایی که باید قدرش را می دانست و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می کرد. «سیما»ی «رد خون» همان پاس گل طلایی بود که محمدحسین مهدویان آن را برای طباطبایی ساخته و پرداخته کرده بود. مهاجم شش دانگ وقتی در موقعیت گلزنی قرار می گیرد تمرکز می کند و تیزهوشی ثانیه ای به خرج می دهد و ضربه اش را می زند و تمام. اما قرار گرفتن یک بازیگر شش دانگ در موقعیت گلزنی، یعنی ،آغاز یک ماراتن نفس گیر ، شروع جان کندن برای به ثمر رساندن نقش و جلب اعتماد پاسور ، یعنی همان کارگردان کار. لحظه خلق کاراکتر از همین نقطه استارت می خورد ، خلقی که بازیگر برایش بایدجانفشانی کند.
کاری که بهنوش طباطبایی در «رد خون» انجام داده و توانسته از موقعیت به دست آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کند. او محور محرک درام «رد خون» است. اما می داند که باید به اندازه بازی کند، درست مثل همان مهاجم که می داند که برای به ثمر رساندن پاس طلایی فقط یک ضربه بزند و تمام، چون هر ضربه اضافه ای یعنی به هدر رفتن موقعیت. طباطبایی هم در «رد خون» همین کار را انجام داده به اندازه و در چهار چوبی که برایش تعیین شده بازی کرده و همین موجب شده تا مخاطب در رویارویی با او هیچ رد و نشانی از خود طباطبایی نبیند و تمام قد با «سیما» روبه رو شود. بهنوش طبا طبایی بدون خودنمایی، بدون جیغ و فریاد نقش سیما را به سرانجام برساند و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شاید کمترین پاداش باشد برای او.

مردم از سینمای مستهجن با شوخی‌های جنسی ناامید شده‌اند

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، علیرضا شجاع نوری بازیگر فیلم سینمایی «سونامی» و تهیه کننده «بنفشه آفریقایی» درباره دغدغه‌های سینمایی خود اظهار داشت: من اگر دلم برای سوژه‌ای بتپد آن را می‌سازم اما برای صرف گیشه فیلم نمی ‌ازم آن هم در صورتی که قصه زشتی داشته باشد.وی با اشاره به ذائقه مخاطبان این روزهای سینما گفت: یک عده این ذائقه را معطوف سینمای مستهجن با شوخی‌های جنسی کرده‌اند، به همین دلیل هم هست که اکثریت خاموش مردم در خانه‌ها نشسته‌اند و از سینما ناامید شده‌اند، اگر مردم بتوانند‌ فیلم‌هایی ببینند که ارتباط دلی با زندگی آنها برقرار کنند و سینمایی باشد که به شعور مخاطب احترام می‌گذارد، مطمئنا دست از سر فیلم‌های کمدی برمی‌دارند و به سینما امیدوار می‌شوند.

شجاع نوری در ادامه افزود: ما اگر ادعای فرهنگ داریم، باید سینمایی کار کنیم که صرفا وقت مخاطب را نگیرد.

وی درباره پیش‌بینی خود از گیشه «بنفشه آفریقایی» گفت: اگر بتوانیم اطلاع رسانی صحیح درباره این فیلم و موضوع آن به مردم داشته باشیم، حتما موفق خواهیم بود. نمی‌گویم فیلمم پرفروش خواهد شد یا رکوردها را جابه‌جا می‌کند اما اگر به مخاطب خوب اطلاع‌رسانی کنیم، حتما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

شجاع نوری اظهار داشت: فیلم ما، مخاطب کارهای کمدی را نخواهد داشت بنابراین ما آنها را نخواهیم داشت ،همچنین این فیلم هیاهویی هم نخواهد داشت و با اسپری فلفل فرق می‌کند، باید بویش پخش شود تا مخاطب را جذب کند.

وی پیام این فیلم نامتعارف را انسان بودن به شمار آورد و گفت: هزینه‌های بنفشه آفریقایی را خودم تقبل کردم، ۲۰ درصد سیمای مهر با همراهی زیاد تقبل کردند و این هم حاکی از نگرششان به درام ما بود. در ابتدا چون در اولویت بنیاد فارابی نبودیم، ما از آنها حمایتی نگرفتیم اما بعد که فیلم تمام شد و فشارهای مالی هم روی ما زیاد بود به ناچار دست به دامن فارابی شدیم و ۲۰ درصد از سهم فیلم را هم فارابی خرید و باقی هم توسط خودم تهیه شد.

شجاع نوری اظهار داشت: ساختمان فیلم آماده نبود، ما هزینه برای ساخت فیلم و طراحی صحنه زیاد کردیم، همه فکر می‌کنند همه چیز سرجایش بوده است، یک خانواده بیرون رفتند و ما آنجا رفتیم! اما اینطور نبود به همین دلیل هم در برآوردهای بعد از ساخت ما یک و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم اما دوستان یک میلیارد به نظرشان می‌آید و به همین دلیل هم ۲۰ درصد خریداری شد که برای همان هم ما ممنون هستیم. /فارس

افشاگری مریم کاویانی درباره نحوه انتخاب بازیگران سینما

این خبر مردم از سینمای مستهجن با شوخی‌های جنسی ناامید شده‌اند اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

پرواز برفراز آشیانه فاخته

چرا شبنم مقدمی از پس هر نقشی بر می آید و بازیش در «شبی که ماه کامل شد» یکی از کاملترین بازی هاست ؟
وحید سعیدی | بعضی ها هستند که از همان روزهای اول که کارشان را شروع می کنند در حال درخشیدن هستند. یعنی از همان شروع خوب اند و این خوب بودن را به محض پیدا کردن کوچکترین فرصتی فریاد می زنند. اما خیلی وقت ها پیش می آید که این فریاد خوب بودن برای مدت ها به گوش کسی نمی رسد ، اما آن شخص به کارش ادامه می دهد ، انقدر در خوب بودنش اصرار می روزد تا به چشم بیاید. اتفاقی که تجربه نشان داده بالاخره یک روزی می افتد و آن فرد به چشم می آید. حکایت شبنم مقدمی ، دقیقا حکایت همین استمرار بر خوب بودن و فریاد زدن آن است. او روی صحنه تئاتر آنقدر درخشید که نهایت به چشم آمد . شبنم مقدمی حالا سال هاست که خودش را در سینما ثابت کرده، یعنی همه به این باور رسیده اند که اگر می خواهند نقشی که روی آن حساب کرده اند درست از کار دربیاید ، از او استفاده کنند . بازیگری که می تواند آنچنان به نقش روح بدمد که هیچکس به فکرش هم خطور نکند ، کسی غیر از او هم می توانست از پس آن بر بیاید. برایش کوتاهی و بلندی نقش هم مهم نیست، او کاشف درآوردن «آن» کاراکترهاست. به خاطر همین هم هست که تمام نقش هایی که بازی می کند هم روح دارد و هم جان. کارنامه کاری شبنم مقدمی چه در سینما و چه در تلویزیون پر است از نقش های کوتاه و بلند که او به هرکدامشان تشخص داده و برایشان شناسنامه ای مجزا صادر کرده، هر چند کاراکترها متفاوت از هم اند، اما هستند خیل عظیمی از بازیگران چه ستاره ، چه غیر ستاره که بین کاراکترهایشان در کارهای مختلف نمی توان ذره ای تفاوت حس کرد و همه یکجورند و یک شکل. اما او یک به یک کاراکترهایش را خلق می کند و به هرکدامشان رنگی منحصر بفرد می بخشد. شاهد مثال دو فیلم او در جشنواره امسال، یکی «زهر مار» و دیگری «شبی که ماه کامل شد». او در دومی به قدری درخشان است که در معدود سکانس هایی که بازی دارد، شمای کاملی از یک زن سنتی قمی را به تصویر می کشد. نشست و برخاست او ، ایست هایش ، بالا و پایین کردن تن صدایش درمصاف هایی که می خواهد حرف را به کرسی بنشاند، دقیقا وام گرفته از یک زن کلاسیک قمی است. فقط کافی است سکانسی که اقوامش را برای دیدن فیلم پسرش دعوت کرده یکبار مرور کنید، در نماهایی که در آشپزخانه مشغول کشیدن غذاست ، مخاطب به کل بازیگر را فراموش می کند و خودش را در مصاف مستقیم با یک زن سنتی می بیند. شبنم مقدمی تا به حال دوبار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را گرفته و یک بار هم کاندیدای همین جایزه در بخش بازیگر نقش اول زن شد ؛ در مجموع بازیش با تقدیر و تحسین همراه بوده، اما هنوز حقش را از بازیگری نگرفته، هنوز سینما و تلویزیون یک نقش کارستان به او بدهکار است.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به چه کسی تعلق می گیرد؟ / نظر بدهید

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، با نزدیک شدن به روزهای پایانی برگزاری جشنواره فیلم فجر، گمانه‌زنی‌ها برای اهدای جوایز و سیمرغ‌ها بالا گرفته و منابع خبری مختلف حدس و گمان‌هایی برای برنده شدن هر یک بازیگران و کارگردان‌ها می‌زنند. در این میان طبیعی است که بحث درباره سیمرغ بازیگری و بهترین فیلم و کارگردان جذابیت‌های بیشتری دارد.

مهناز افشار (۳ فیلم)، مریلا زارعی، فاطمه معتمدآریا، بهاره کیان‌افشار، دیبا زاهدی، سارا بهرامی، شیوا ابراهیمی، ژاله صامتی، سها نیاستی، پریناز ایزدیار (۲ فیلم)، ساره بیات، الناز شاکردوست، ماهور الوند، نگار جواهریان، ژیلا شاهی، بهنوش طباطبایی، لیلا حاتمی و هدیه تهرانی بازیگرانی هستند که امسال سودای سیمرغ دارند.

نقد فیلم های برتر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

خبرهای فوری و مهم در یک نظرخواهی از مخاطبان می‌خواهد بهترین بازیگر زن جشنواره امسال را از نگاه خودشان معرفی کنند. در ادامه فهرست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ به ترتیب حروف الفبا آمده و بازیگران نقش اول زن آنها نیز معرفی شده است.

آشفته‌گی/ فریدون جیرانی

بازیگر زن: مهناز افشار

خلاصه داستان: آشفتگی رئالیستی و اجتماعی نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت.

ایده اصلی/ آزیتا موگویی

بازیگران زن: مریلا زارعی

خلاصه داستان: ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده‌اند، شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند و …

بنفشه آفریقایی/ مونا زندی حقیقی

بازیگر زن: فاطمه معتمدآریا

خلاصه داستان: شکوه متوجه می‌شود که همسر اولش فریدون توسط فرزندانش به خانه سالمندان منتقل شده است. او به همراه همه همسر دومش رضا تصمیم می گیرند تا فریدون را به خانه خودشان بیاورند. با آمدن فریدون در خانه رابطه هر سه تغییراتی پیدا می کند و اتفاقات تازه ای در زندگی هر سه نفر بوجود می‌آید.

پالتو شتری/ مهدی علی میرزایی

بازیگران زن: بهاره کیان‌افشار

خلاصه داستان:اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟

تیغ و ترمه/ کیومرث پوراحمد

بازیگران زن: دیبا زاهدی

خلاصه داستان: «تیغ‌وترمه» یک درام ملتهب اجتماعی زنانه است.

جمشیدیه/ یلدا جبلی

بازیگران زن: سارا بهرامی

خلاصه داستان: ترانه و امیر (زن و شوهر ۳۴ و ۳۷ ساله) در شب تولد امیر درگیر حادثه‌ای می‌شوند و برای کشف حقایق نهفته در دل حادثه وارد مسیر پیچیده‌ای می‌شوند که هرچند در آن پیش می‌روند امکان بازگشتشان کمتر می‌شود.

خون خدا/ مرتضی علی عباس‌میرزایی

بازیگر زن: شیوا ابراهیمی

خلاصه داستان: میثم کارتون خواب است که بعد از سال‌ها خود درمانی‌اش را نسبت به اعتیاد آغاز کرده و درد فراوانی را متحمل می‌شود. او از درد و رنج خسته شده و از صاحب عزای محرم می‌خواهد تا به او کمک کند.

درخونگاه/ سیاوش اسعدی

بازیگر زن: ژاله صامتی

خلاصه داستان: ظهری می‌آید، تا بسازد! اگر نبازد

سال دوم دانشکده من/ رسول صدرعاملی

بازیگر زن: سها نیاستی

خلاصه داستان: مهتاب و آوا دانشجویان سال دوم دانشکده هستند که به اتفاق تعدادی دیگر از همکلاسی‌هایشان برای یک سفر چند روزه دانشجویی از تهران به اصفهان می‌روند

سرخپوست/ نیما جاویدی

بازیگر زن: پریناز ایزدیار

خلاصه داستان: سال ۱۳۴۷، یک زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاهِ در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند

سمفونی نهم/ محمدرضا هنرمند

بازیگر زن: ساره بیات

خلاصه داستان: راحیل یک پزشک جراح است، او برای انجام تنها خواسته همسرش با مرد مرموزی ملاقات میکند که سرنوشتش را برای همیشه تغییر می دهد.

شبی که ماه کامل شد/ نرگس آبیار

بازیگر زن: الناز شاکردوست

خلاصه داستان: شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد.

 طلا/  پرویز شهبازی

بازیگر زن: نگار جواهریان

خلاصه داستان: چند جوان قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود.

غلامرضا تختی/ بهرام توکلی

بازیگر زن: ماهور الوند

خلاصه داستان: این فیلم شامل سه فاز از زندگی غلامرضا تختی در مقطع کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و مبازرات مسابقات کشتی و فوت وی می‌پردازد.

قسم/ محسن تنابنده

بازیگر زن: مهناز افشار

خلاصه داستان: این فیلم درباره قتل زنی به نام رضوان است که خانواده و اقوام آن به دنبال ثابت کردن قاتل بودن شوهر وی به دادگاه است…

قصر شیرین/ سید رضا میرکریمی

بازیگر زن: ژیلا شاهی

خلاصه داستان: جلال مرادی ۴۲ ساله در طی تصادفی خانواده‌ای را به قتل می‌رساند، اما تصادف در دادگاه غیرعمد شناخته می‌شود. او پس از گذراندن دوران زندان، همسر و فرزندانش را ترک کرده و به شهری دیگر می‌رود، پس از دو سال به شهرش بازمی‌گردد زیرا که زنش دچار مرگ مغزی شده‌است.

ماجرای نیمروز۲: رد خون:/ محمدحسین مهدویان

بازیگر زن: بهنوش طباطبایی

خلاصه داستان: نیروهای امنیتی ایران متوجه حضور نفوذی‌های سازمان مجاهدین خلق در جبهه می شوند. با ارسال دو مامور امنیتی به بغداد می‌خواهند قبل از شروع عملیات فروغ جاویدان، عباس زریباف فرمانده این عملیات را ترور کنند. اما داستان طور دیگری رقم می خورد…

متری شیش و نیم/ سعید روستایی

بازیگر زن: پریناز ایزدیار

خلاصه داستان: در بزنگاه‌ روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نمی‌کند.

مردی بدون سایه/ علیرضا رئیسیان

بازیگر زن: لیلا حاتمی

خلاصه داستان: ماهان کوشیار درگیر ساخت فیلمی دربارهٔ قتل‌های زنجیره ای است که زندگی خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد

مسخره باز/ همایون غنی زاده

بازیگر زن: هدیه تهرانی

خلاصه داستان: تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.

ناگهان درخت/  صفی یزدانیان

بازیگر زن: مهناز افشار

خلاصه داستان: فرهاد زندگی خود را از کودکی تا ۵۰ سالگی برای روانکاو تعریف می‌کند.

این خبر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به چه کسی تعلق می گیرد؟ / نظر بدهید اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.