پیدا و پنهان کیفیت خودروسازان در اسفندماه ۹۷

هفت صبح | پژو ۲۰۰۸ عاقبت پنج ستاره شد. تازه‌ترین محصول مونتاژی صنعت خودرو ایران بالاخره توانست با کسب بالاترین امتیاز ممکن، نمره ۵ستاره کیفی دریافت کند

با نزدیک شد به مرز تولید ۱۰ هزار دستگاهی، پژو ۲۰۰۸ بالاخره توانست باکیفیت ترین خودرو بازار ایران لقب بگیرد. این محصول که در اولین نسل خود توانست طی ۵ سال تولید، در سرتاسر جهان نزدیک به یک میلیون دستگاه فروش داشته باشد از بدو ورود به فهرست خودروهای ارزیابی شده توسط شرکت بازرسی کیفت و استاندارد نمره ۴ستاره را دریافت کرد اما حالا در آخرین گزارش سال ۹۷ این موسسه مشخص شده ۲۰۰۸ بازهم ارتقا پیدا کرده و خود را از فهرست محصولات ۴ستاره جدا کرده است. در عین حال خودرو ایرانی کوییک هم توانست نمره سه ستاره را از آخرین گزارش کیفی دریافت نماید.
البته جای این محصول فرانسوی در فهرست ۴ستاره خالی نمانده و هایما اس۷ توانسته نمره ۴ستاره دریافت کند. اتفاقی که گرچه برای یک محصول چینی عجیب و دور از ذهن است اما قبلا برای خودروهای دیگری نظیر چانگان، بسترن، هاوال و آریو تکرار شده بود. همین موضوع شائبه دقت در نحوه امتیازدهی به خودروها را تقویت می‌کند. اینکه چطور یک محصول چینی قادر است استانداردهای خودرو مدرنی نظیر مزدا۳ را به عنوان گل سرسبد تولیدات ژاپنی دریافت کند، برای بسیاری از منتقدان هنوز هم سوال است؟
اما جدا از این مباحث، طبق آخرین ارزشیابی کیفی خودروهای تولید داخل، در فهرست محصولات چهار ستاره نام ۱۵ خودرو دیده می شود که به ترتیب شامل نیومزدا ۳ و سوزوکی گرند ویتارا در دسته قیمتی یک، کیاسراتو، هیوندای اکسنت و هایماS7 اتوماتیک در رده قیمتی ۲، بسترن b30، چانگان cs35 ، آریواتوماتیک، در دسته قیمتی سه و رنو ساندرو اتوماتیک ، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک ، تندر ۹۰ پلاس، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پارس تندر، پژو ۲۰۷ و آریو دنده‌ای در رده قیمتی چهار هستند.
البته به رغم اینکه تعداد خودروهای ۴ستاره در شش ماهه دوم سال ۹۷ تا حد زیادی افزایش داشته اما همچنان قاطبه محصولات تولید داخل را خودروهای یک و دو ستاره تشکیل می‌دهند. فعلا ۲۰ محصول سبک سه ستاره وجود دارند که عمدتا مدل های چینی گران و خودروهای فرانسوی در این رده جای می‌گیرند.
در بین محصولات تجاری هم تعدادی از خودروها موفق به کسب نمره ۴ستاره شدند. به غیر از ون مسافری وانا که مدت‌هاست نمره ۴ ستاره دارد، دربخش کامیون و کامیونت‌ها محصولاتی نظیر ایسوزو NMR85 ‌ ، ایسوزو NPR75K، هیوندای HD65، کامیون ایسوزو FVR ، کشنده ولوو FH460 و کشنده اسکانیا G410 موفق به دریافت نمره ۴ ستاره شده‌اند.

پایان سلطه ژاپن بر صنعت موتورسیکلت‌سازی جهان

هفت صبح | آخرین آمار انجمن جهانی موتورسیکلت‌سازان نشان می‌دهد ژاپن، ایتالیا و آمریکا به عنوان سازندگان کلاسیک محصولات موتوری دوچرخ، دیگر از اضلاع اصلی تولید موتورسیکلت در جهان نیستند و جایگاه خود را به هندوستان، چین و اندونزی واگذار کرده‌اند. با اینکه باور کردن این موضوع سخت است اما ایتالیا، ژاپن و آمریکا به ترتیب در رتبه‌های ۱۹، ۳۱ و ۳۵ قرار دارند. البته بازار جهانی هنوز هم با امار ۶۷٫۴ میلیون دستگاهی سال ۲۰۱۴ که بیشترین میزان تولید در یک سال در تاریخ این صنعت است، فاصله بسیاری دارد و بخشی از ظرفیت تولید کشورها خالی باقی مانده است.
طبق آماری که از ۸۰ بازار و کشور بزرگ و اصلی سازنده موتورسیکلت به دست آمده، هندوستان با تولید ۲۱٫۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت به تنهایی بزرگترین سازنده محصولات دوچرخ موتوری است. هند در سال گذشته توانسته با رشد ۸٫۵ درصدی در میزان فروش، تولید خود را ظرف یک دهه دو برابر نماید. ماهیندرا، TVS و تاتا از مهمترین سازندگان بومی موتورسیکلت در هندوستان هستند که در بازارهای جهانی فروش بسیار خوبی دارند. در عین حال هوندا، سوزوکی، یاماها و کاواسازکی به عنوان ۴قلوهای ژاپنی بخش عمده تولید خود را در هند و البته چین متمرکز کرده‌اند.
چین دیگر کشوری است که علیرغم کسب رتبه دوم، نتوانسته پشت سر هند نرخ تولید خود را به خوبی افزایش دهد. این کشور در سال ۲۰۱۸ افتی ۹٫۳ درصدی را تجربه کرده تا در پایان یک دوره ۱۲ ماهه تولیدش در مرز ۱۵٫۵ میلیون دستگاه متوقف شود. افق پیش روی صنعت تولید موتورسیکلت در چین طی سال ۲۰۱۹ همچنان منفی است.
پس از هندوستان و چین ، اندونزی سومین کشوری است که توانسته به مدد مونتاژکاری تولید خود را در این صنعت افزایش دهد. اندونزی در سالی که گذشت با نرخ رشد ۸٫۴ درصدی توانست ۶٫۳۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت تولید و در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رساند.
ویتنام، تایلند و پاکستان هم با قرار گرفتن در رتبه‌های چهارم تا ششم به ترتیب صاحب رقم تولیدی معادل ۳٫۳۹، ۱٫۹ و ۱٫۷۸ میلیون دستگاه هستند که ارقام بزرگ و قابل تاملی بوده و از توسعه صنعتی این کشورهای گمنام حکایت دارد. هر سه این کشورها به غیر از تولیدات بومی عمدتا مونتاژکننده محصولات ایتالیایی، ژاپنی و آمریکایی هستند.

جوانی نیسان ۳۷۰z در ۵۰ سالگی!

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| نیسان با معرفی نسخه استثنایی «۳۷۰Z» که به مناسبت پنجاه سالگی این محصول تدارک دیده شده، دست به کار جالبی زده است.
محصولات شرکت خودروسازی «نیسان» ژاپن در کشورمان با طیف گسترده ای از خودروهای سدان و SUVهای لوکس شناخته می شوند که علیرغم داشتن بالاترین کیفیت ساخت و همچنین بهره مندی از خصوصیات برتر دینامیکی اما از هرگونه هیجان رانندگی به دور هستند. با آنکه محصولات رنگارنگ نیسان در کلاس بندی های مختلف توانسته اند بازار مستحکمی را برای خود دست و پا سازند اما خودروهای تولیدی نیسان در سگمنت کوپه و خودروهای اسپورت همواره رقابت تنگاتنگی را با رقبای اروپایی و آمریکایی خود داشته اند. سری Z محصولات نیسان، از جمله محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات این شرکت بوده که در مناطق آزاد کشورمان نیز از محبوبیت بالایی برخودار است. سری Z محصولات نیسان برای نخستین بار در سال ۱۹۶۹ معرفی شد و از آن زمان تابحال همواره در تکاپو برای پیشرفت بوده است. حالا و در آستانه ۵۰ سالگی این خودرو شرکت نیسان جدیدترین نسخه از ۳۷۰Z را با پسوند ۵۰th Anniversary معرفی کرده است. به گفته نیسان چشمگیرترین مشخصه ۳۷۰Z 50th Anniversary، طراحی ظاهری و جذابیت بصری آن است. چراغ های خشن و بومرنگ مانند جلو، رفلکتورهای تعبیه شده در سپر عقب، کاپوت قرمز یا مشکی رنگ که به همراه دو خط موازی روی درب جلوه خاصی به این خودرو بخشیده و رینگ های ۱۹ اینچی V شکل مهمترین عناصر طراحی ۳۷۰Z را تشکیل می دهند. در فضای داخل کابین نیز همه چیز باب میل رانندگان جوان ساخته و پرداخته شده است. از غربیلک فرمان ۳ شاخه تا نشان دهنده های آنالوگ با نورپردازی قرمز لاکی رنگ که پیش از آغاز حرکت می تواند آدرنالین خون راننده را بالا برد!
تند و چابک در پنجاه سالگی!
در کنار عناصر ظاهری جذاب ۳۷۰Z 50th Anniversaryکه ابتدایی ترین لازمه جذب طیف گسترده ای از مشتریان مشکل پسند است، این خودرو زیر کاپوت کشیده خود دارای قلپ تپنده V6 به حجم ۷/۳ لیتر است که توانایی تولید ۳۳۲ اسب بخار را داراست. همچنین ۳۹۰ نیوتون متر، بیشینه گشتاوری است که این پیشرانه می تواند در اختیار راننده قرار دهد. قدرت تولیدی پیشرانه ۳۷۰Z به وسیله جعبه دنده هفت سرعته خودکار S-Tronic این خودرو به محور عقب منتقل می شود. ضمن آنکه مشتریان ۳۷۰Z برای دستیابی به بالاترین میزان لذت رانندگی می توانند آن را با جعبه دنده ۷ سرعته دستی نیز سفارش دهند. مهندسان نیسان توانسته اند با بهره گیری از آخرین روش های فلزکاری ضمن افزایش مقاومت پیچشی بدنه این خودرو نسب به نسل پیشین آن به میزان ۳۰ درصد، وزن خالص ۳۷۰Z را نیز ۳۵ کیلوگرم کاهش دهند. این عوامل سبب شده تا عقربه سرعت سنج ۳۷۰Z ظرف مدت تنها ۴/۴ ثانیه، رقم صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت را بر روی صفحه نمایشگر خودرو طی کند. ناگفته پیداست که در کنار چنین خصوصیات دینامیکی، ۳۷۰Z یک مجموعه قدرتمند ترمزگیری را نیز می طلبد. دیسک های ترمز ۱۴ اینچی مجهز به کالیپرهای ۴ کاناله در محور جلو و دو کاناله در محور عقب در کنار سامانه کمکی ترمز (BA) وظیفه متوقف ساختن این خودرو را بر عهده دارند. هنوز اطلاعات بیشتری از قیمت و زمان عرضه این خودرو منتشر نشده اما پیش بینی می شود که فروش این کوپه استثنایی از بهار سال جاری آغاز شود.

هفت خودرو پرفروش سال ۹۷ بازار ایران

هفت صبح| سال سخت ۹۷ برای صنعت خودروسازی تمام شده تا این صنعت سال سخت‌تر ۹۸ را با انبوهی از مشکلات آغاز کند. این بین یکی از مهمترین اتفاقات در خصوص جدول رده‌بندی پرفروش ترین خودروهای سال رقم خورد. جایی که جدالی تمام عیار بین تیبا و پراید با پژو ۲۰۶ رقم خورد و در نهایت هم این پراید بود که یک بار دیگر موفق شد پرفروش‌ترین خودرو سال ایران لقب گیرد. آمار هفت خودرو پرتیراژ بازار به این شرح است.

۱
پراید : با خوش‌شانسی محض، این خودرو بار دیگر توانسته لقب پرفروش ترین خودرو بازار ایران را به خود اختصاص دهد. پراید گرچه در سال گذشته بیش از هر زمانی به خاطر رکورد قیمت ۵۰ میلیونی مورد انتقاد قرار گرفت، اما در پایان سال توانست با رقم زدن نرخ تولید ۱۳۹۴۲۶ دستگاهی موفق شد بر تیبا و پژو ۲۰۶ ب عنوان دو رقیب سرسخت در بحث تیراژ تولید فائق آید. برخی خبرها از اتمام تولید این خودرو در سال ۹۸ حکایت دارد.

۲
تیبا : دومین خودرو بازار با تنها ۲۶۰۰ دستگاه تولید کمتر نسبت به پراید و البته افتی ۲۶ درصدی، توانست در سال ۹۷ مجموع تولید خود را به عدد ۱۳۶۸۰۹ دستگاه برساند که گرچه در مقایسه با سال ۹۶ یک عقب‌گرد محسوب می‌شود ولی در نهایت به دلیل پیروزی بر رقیب دیرینه خود یعنی پژو ۲۰۶ باید این سال را یک سال خوب برای تیبا در نظر گرفت. این خودرو سال گذشته هم دومین خودرو پرتیراژ بازار ایران بود.

۳
پژو ۲۰۶: بدترین سال ممکن برای پژو ۲۰۶ همین سال ۹۷ بود. در حالی که این خودرو در دو سال ۹۵ و ۹۶ به ترتیب بیش از ۱۶۱ و ۱۷۶ هزار دستگاه تیراژ داشته، در سال گذشته به زحمت تولید خود را روی عدد ۱۰۵ هزار دستگاه تثبیت کرده که حتی با احتساب تولید مدل‌های اتوماتیک و جدید ۲۰۷، به معنی افتی ۳۵ تا ۴۰ درصدی، تولید این خودرو پایان ۹۷ است.

۴
پژو پارس: ماه قبل درباره وضعیت رو به رشد تیراژ پژو پارس در مقایسه با دیگر خودروهای خانواده پژو در مقطعی تحریم‌های آمریکا گفتیم. پارس امسال در حالی به تعطیلات رفت که تیراژی بیشتر از ۴۰۵ به دست آورد و علیرغم کاهش تولید، تا انتهای سال ۹۷ حدود ۷۵ هزار دستگاه تیراژ داشت .

۵
پژو۴۰۵: گاو شیرده ایران خودرو امسال افت تولید شدیدی را تجربه کرد و در سال تحریم‌ها تنها توانست حدود ۷۳ هزار دستگاه تولید داشته باشد که نصف همین مقدار در سال ۹۶ است.

۶
سمند: با تولید بیش از ۵۴ هزار دستگاه سمند تا پایان سال ۹۷، این خودرو وطنی توانسته در هجدهمین سال تولیدش همچنان یکی از هفت خودرو پرفروش بازار ایران باشد بدون اینکه حتی یک فیس‌لیفت جدی و عمیق را طی این دو دهه تولید مستمر تجربه کند!

۷
تندر۹۰: یکی از عوامل کاهش تولید خودرو در کشور افت شدید تیراژ تندر۹۰ و خودروهای هم‌خانواده آن یعنی ساندرو و استپ‌وی است. این خودرو که سال قبل تیراژی بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه داشت، تا پایان سال توانسته به نرخ تیراژ ۴۸ هزار دستگاه برسد.

پژو در حسرت حضور در بازار آمریکا

هفت صبح | پژو دارد خود را به هر دری می‌زند تا سهم خود از بازار آمریکا را هرچه زودتر به دست آورد. این شرکت که در دوران تحریم دوباره بازار ایران و فروش چند صد هزار دستگاهی خود را کنار گذاشت و از صنعت خودرو ایران کنار رفت، پس از طرح گفتگوهایی با فیات کریسلر و حتی رنو نیسان، حالا درصدد است تا از قبل اتحاد با جگوار لندروور تا قبل از سال ۲۰۲۴ به بازار آمرکیا برگردد. مجله اروپایی اتوکار با افشای این خبر از قول تاوارس مدیر گروه پژو سیتروئن-اوپل اعلام کرده ممکن است پس از گفتگو با تاتاموتورز به عنوان مالک جگوار لندروور، طرحی برای تولید خودروهای لوکس به تصویب برسد که پژو در آن از همکاری فنی و هنری دو گروه بهره خواهد گرفت. پلتفرم‌های متنوع جگوارلندروور این امکان ار به پژوسیتروئن –اوپل خواهد داد که تولید محصولات لوکس را با هدف پاسخ به بازارهای بزرگی نظیر آمریکا و چین پیگیری کند.
البته چندی پیش خبرهایی در خصوص امکان اتحاد این گروه و کنسرسیوم چندملیتی فیات کریسلر به گوش رسید که فعلا به سرانجام نرسیده است.

پلی‌استیشن ۵ به قیمت خون !

امسال انتظار می‌رود که شاهد معرفی PS5 به صورت رسمی باشیم اما تاکنون سونی هیچ صحبت رسمی درباره جزئیات مختلف پلتفرم نسل بعدی خود انجام نداده بود. امروز اما مصاحبه کامل مارک سرنی با وبسایت وایرد منتشر شده که در جریان شاهد انتشار اولین اطلاعات رسمی PS5 هستیم.

به گزارش وی جی مگ، اولین و شاید مهم‌ترین قابلیتی که PS5 از آن استفاده می‌کند، Backward Compatibility است. قابلیتی که به گیمر اجازه می‌دهد بازی‌های پلتفرم‌های گذشته سونی را نیز روی PS5 تجربه کنند. هنوز مشخص نیست که کنسول آینده سونی تا چه اندازه از این قابلیت استفاده می‌کند اما اجرای بازی‌های PS4 روی PS5 را می‌توان تایید شده دانست.

از دید سخت‌افزار و قابلیت‌های پردازشی مارک سرنی توضیح داده که PS5 از تکنولوژی Ray Tracing پشتیبانی می‌کند و همچنین در آن درایو نیز قرار گرفته تا بازی‌ها همچنان با دیسک روی این پلتفرم اجرا شوند. سرنی در ادامه گفت و گوی خود و انتشار اولین اطلاعات رسمی PS5 به این نکته اشاره کرده که کنسول بعدی سونی از SSD برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کند که این موضوع می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش سرعت اجرای بازی‌ها داشته باشد.

آزمایش‌های انجام شده روی کیت توسعه PS5 نشان می‌دهد که بارگذاری بازی Spider-Man از ۱۵ ثانیه روی PS4 Pro به کمتر از یک ثانیه روی پلتفرم آینده سونی کاهش پیدا کرده. در ادامه تایید شده که PS5 از وضوح تصویر ۸K و هدست واقعیت مجازی Playstation VR پشتیبانی می‌کند. در این کنسول حتی از تکنولوژی صدای سه بعدی نیز استفاده شده اما هنوز نحوه کار آن به شکل دقیق مشخص نیست.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد برخی رسانه‌ها با توجه به صحبت‌ها و واکنش‌های سرنی اعتقاد دارند که بازی Death Stranding در کنار PS4 برای PS5 نیز منتشر می‌شود. سونی صحبت‌های خود را به این نکته به پایان برده که کنسول بعدی سونی در سال ۲۰۱۹ عرضه نمی‌شود. کنسولی که در حال حاضر شایعه است با قیمتی ۵۰۰ دلاری روانه بازار می‌شود.

ساخت سوپراسپورت مک لارن در بارسلونا

هفت صبح|خودروساز نوظهور انگلیسی دست بردار نیست و قصد دارد همچنان فروش خود را در بازار محصولات اسپورت افزایش دهد. پس از انکه این شرکت شایعات بسیاری بر سر تولید یا عدم تولید یک شاسی‌بلند را بدون پاسخ گذاشت، حالا تصاویر جاسوسان صنعتی از عرضه یک خودرو جی تی یا گرند تورر توسط مک لارن خبر می‌دهد. موتور۱ وب‌سایت مشهور حوزه خودرو فاش کرده که این خودرو در تکنیکال سنتر مک لارن واقع در بارسلونای اسپانیا توسعه پیدا کرده و طراحی متفاوتی در مقایسه با محصولات فعلی شرکت دارد. این خودرو که اخیرا فاصله ۱۰۰۰ مایلی اسپانیا تا انگلستان را طی کرده، مراحل پایانی تولید را می‌گذراند و احتمالا به زودی دمعرض نمایش هوادارن این برند قرار می گیرد.

فیس‌لیفتهای چینی‌ پشت در منتظرند!

هفت صبح| علیرغم وضعیت خاص بازار خودرو ایران و پیچیدگی مسائلی که با آن درگیر است، اما شواهد اولیه از ادامه فعالیت خودروسازان چینی حکایت دارد. به رغم مشکلات بی‌شماری که از مبادلات مالی با چین و اروپا تا نوسانات ارزی داخلی نشان می‌دهد. این موضوعات اگر حل شوند که احتمالش ضعیف نیست، بازار می‌تواند انکی نفس کشیده و با مدل‌های جدید تا حدی احیا شود. در بین خودروهای مختلفی که در صف ورود به کشور قرار دارند، نام این پنج خودرو بیش از همه به گوش می‌رسد. این خودروها به ترتیب شامل :

هایما S5
این کراس‌اوور کوچک چینی در فیس‌لیفت تازه خود واقعا متحول شده و نشانی از آن محصول زمخت و خشن ندارد. چراغ‌های باریک و کشیده جلو در ترکیب با یک جلوپنجره توری بزرگ و کرومی و البته یک جفت مه‌شکن بزرگ باعث شده تا ظاهر S5 بهتر از دو مدل قبلی باشد. البته که نمای عقب و کابین هم بهبود یافته و وضعیت متعادلی به خود گرفته‌اند.

برلیانس H3
طرح این خودرو به کل متحول شده و حتی می‌توان H3 را نسل تازه H330 دانست که بزرگتر و مدرن‌تر و مجلل‌تر شده گرچه شاید هنوز مسئله ایمنی اتاق به طور کامل حل نشده باشد. فرمان برقی، شش ایربگ، دوربین دید عقب و استارت دکمه ای از جمله امکانات این محصول چینی هستند که در نسل فعلی آن وجود ندارند.

چری آریزو۵
با اندکی تغییرات در بیرون و تحول کامل در کابین، آریزو۵ احتمالا تلاش دارد فروش خوب خود را در بازار چین ادامه داده و در ایران هم حیاتش را استمرار بخشد. این خودرو چینی البته با قیمت نجومی که به خود گرفته، شانس زیادی برای فروش بالا در ایران ندارد چرا که قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت در سال ۹۷ افت نموده است.

چانگان CS35
با اینکه نسل تازه این کراس اوور کوچک شهری به بهترین شکل ممکن توانمندی چانگان برای ساخت خودروهای بهتر را به اثبات می‌رساند اما در وضعیت تحریم نمی‌توان چندان به حضور این خودرو در ایران امیدوار بود. ممکن است فعلا فیس‌لیفت این محصول که تفاوت‌های زیادی با مدل فعلی موجود در بازار ایران ندارد، از سوی سایپا به بازارعرضه شود. این سری تغییرات زیادی به خود ندیده و عمده تفاوت‌ها را در طرح داخلی چراغ‌های جلو و عقب آن می توان دید.

هایما S7
حتی به صورت پلاک گذر موقت در محوطه ایران خودرو دیده شده و شانس زیادی برای رسیدن به خط تولید دارد. این خودرو که حالا بیش از همیشه استایلی ژاپنی و مدرن به خود گرفته، در نمای جلو کاملا متحول شده و کابین جدیدی هم دارد که امکانات بهتر و جدیدتری را به خریداران با همان قیمت قبلی ارائه می‌کند.

درآمدزایی آلمان‌ها از نور خورشید (+ویدئو)

هفت صبح| بنیاد جهانی اقتصاد اخیرا در گزارشی به بررسی روند استفاده کشورها از انرژی خورشیدی پرداخته و آلمان را یکی از قطب‌های جدید تولید برق از انرژی خورشیدی آن هم با سرمایه گذاری مردم جامعه معرفی کرده است. این سازمان معتبر اعلام کرده از سال ۲۰۱۴ تا کنون، خانوارهای آلمانی رشد چشمگیری در استفاده از سلول‌های خورشیدی نصب شده در سقف منازل را رقم زده و حالا به تنهایی تولیدکننده ۱۲ درصد کل انرژی خورشیدی جهان هستند.
بنیاد جهانی اقتصاد اعلام کرده کاهش ۳۰ درصدی قیمت پنل‌های خورشیدی و استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی هوشمند برق در منازل کمک کرده تا آلمان پس از چین، آمریکا و ژاپن به چهارمین کشور برتر این حوزه تبدیل شده و روند خوبی در مبارزه با گازهای گلخانه‌ای را آغاز نماید.
۱۲۰ هزار خانواده آلمانی با نصب این پنل‌های خورشیدی صرفه‌جویی گسترده در هزینه تولید برق را برای کشور خود به ارمغان آورده‌اند.
از جمله ویژگی‌های مثبت پنل‌های مذکور فروش مابقی انرژی الکتریسیته به شبکه سراسری برق در آلمان است که سودآوری مناسبی داشته و حتی در هوای ابری هم کارکرد خود را ادامه می‌دهد. در خانوارهای پرمصرف هم گزارش‌ها از کاهش ۸۰درصدی هزینه مصرف برق و حتی حذف کامل این هزینه طی یک دوره ده ساله خبر می‌دهد. اتفاقی که نه تنها باعث افزایش رفاه خانوارهای آلمانی است که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را نیز تا میزان قال توجهی کاهش می‌دهد.

جولان تسلا مدل ۳ در اروپا

خبرهای اولیه از فروش خودروسازان در مارچ ۲۰۱۹ از رشد چشمگیر فروش تسلا مدل ۳ در اروپا و پیشی گرفتن این محصول آمریکایی از رقبای آلمانی به ویژه مرسدس بنز و ب.ام‌.و حکایت دارد.
طبق گزارش‌ رسانه‌های خودرویی اروپا، در ماه دوم ۲۰۱۹، تسلا موفق به فروش ۳۶۵۷ نمونه مدل ۳ در اروپا شد که همین رقم این شرکت را از بسیاری از خودروسازهای مطرح بالاتر قرار می‌دهد.
البته نشانه‌های متعددی از رونق بازار محصولات الکتریکی وجود دارد. برای نمونه خودروهای برقی دیگری هم وجود دارند که از تسلا مدل ۳ فروش کمتری داشتند ولی رقم فروش آنها قابل تامل است. از جمله این خودروها می‌توان به رنو زویی، نیسان لیف، بی‌ام‌و i3، هیوندای کُنا، مرسدس بنز C کلاس، بی‌ام‌و سری ۳ و آئودی A4 اشاره کرد.
جالب است بدانید قیمت نهایی تسلا مدل ۳ در سوئیس حدود ۵۲٫۳ هزار دلار بوده که با احتساب دلار ۱۳ هزارتومانی معادل ۷۰۰ میلیون تومان است.