راه جدید صنعت خودرو ایران در دوران تحریم

محمدحسین شاوردی| گویا به جای تحقیق و توسعه، فعلا تلفیق و توسعه راه جدید صنعت خودرو ایران است و خودروسازان وطنی مثل ایران خودرو در تلاشند برای توسعه محصولات تازه با تلفیق موتور و قطعاتی از پلتفرم‌های مختلف خود، خودروهای جدیدی بسازند.

ایران خودرو در حالی طی هفته‌های گذشته کارزار خبری بزرگی را با دعوت از دبیر شورای عالی امنیت ملی برای نمایش جدیدترین محصول خود راه اندازی کرد که خبرها از ادامه تنش‌ها مابین این شرکت و گروه پژوسیتروئن حکایت دارد. گویا بزرگترین خودروساز کشور پس از قطع همکاری پژو با ایران در اثر تحریم، تمایل دارد روی پلتفرم pf-1 که نسخه ارتقایافته پلتفرم پژو ۲۰۶ سدان است، خودرو یا خودروهایی را تولید کند که این موضوع احتمالا یک مخاصمه حقوقی را مابین دو شریک دیرینه ایجاد می‌کند.
.
از آنجا که محمدرضا نجفی منش کارشناس و عضو ارشد اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با هفت صبح موضوع پایان همکاری پژو با ایران خودرو در پرونده کراس‌اوور ۲۰۰۸ را اعلام کرده، گویا ایران خودرو تلاش می‌کند پس از تحویل سفارش‌های ۱۶هزار تایی ۲۰۰۸، با یک بازطراحی کامل در بدنه و اتاق این محصول، شاسی‌بلندی ایرانی را تولید سازد. در عین حال داخلی سازی ۶۰درصدی پژو ۳۰۱ که محل اصلی مناقشه ایران خودرو و پژو است، مورد مهم‌تری است که طبق ادعای برخی از سایت‌ها، احتمالا به حضور علی شمخانی در ایران خودرو و نمایش خودرویی که احتمالا نسل جدید سمند است، ربط پیدا می‌کند.
.
این خودرو که طبق ادعای مقامات ایران خودرو از فاصله محوری ۲٫۶۵ متری برخوردار است، قرار شده جانشینی برای خودروهای وارداتی و مونتاژی رنج ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد. سوال اصلی افکار عمومی اما نحوه رساندن خودرو به خط تولید است. چنان که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند ایران خودرو جز از طریق میکس اند مچ یا اتصال و تلفیق حجم نسبتا متنوعی از داشته‌های فنی خود، محصولاتی تازه را به خط تولید برساند.
.
در این باره فربد زاوه کارشناس ارشد صنعت خودرو با اشاره به ویژگی‌های مشترک پلتفرم پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۶ به هفت صبح می گوید: فکر نمی‌کنم بین ایران خودرو و پژو شکایتی اتفاق بیفتد چرا که فعلا ۳۰۱ تولید نشده و محصول تازه‌ای هم معرفی نشده است. نگرانی عمده من درباره صنعت خودرو مشکلاتی است که باعث شده تا تیراژ به این اعداد فعلی سقوط کند و احتمالا با توجه به کاهش قدرت خرید، در سال ۹۸ وضع بدتر می‌شود.
.
البته پاسخ‌های یکی از افراد مطلع از وضعیت صنعت خودرو درباره پروژه ایران خودرو جالب توجه است. وی که در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی فعالیت دارد، زمان به ثمر رسیدن پروژه جدید ایران خودرو را با توجه به خروج کنسرسیوم خارجی به رهبری پینین فارینا، حدود ۲٫۵ سال اعلام کرده و به هفت صبح می‌گوید: ایران خودرو چون قبلا تجربه تولید سمند را داشته احتمالا در این پروژه هم مسیر تلفیق قطعاتی از چند محصول را که اتفاقا راه خوبی برای تولید خودروهای جدید است در پیش می‌گیرد.
.
در قضیه ۳۰۱ هم چون موتور ec5 خطوط مشترک بسیاری با پژو ۲۰۶ دارد شرکت موفق شده علاوه بر داخلی سازی بدنه و موتور به برخی از قطعات دیگر هم دست یابد و خودرویی در همان رنج و استاندارد ۳۰۱ را با دانش فنی داخلی تولید نماید. فعلا کار در حد تبلیغات است و من امیدوارم به زودی این محصول را رویت کنم چون قدم بزرگی به سمت جلو است.

حمله مشترک جنرال موتورز و آمازون به تسلا با تولید وانت ریویان

هفت صبح| همه می‌خواهند روی ریویان شرط ببندند! رسانه‌های آمریکایی از تماس و تمایل جدی جنرال موتورز برای سرمایه‌گذاری روی وانت پیکاپ الکتریکی R1T شرکت ریویان خبر داده‌اند. خبرهای غیررسمی همچنین از تمایل بالای آمازون جهت حضور در کنسرسیومی با حضور جنرال موتورز جهت توسعه خط تولید محصولات شرکت نوپای ریویان حکایت دارد. این وانت پیکاپ متوسط و قدرتمند که طبق ادعای ریویان قادر است ظرف ۴ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، ابعادی نزدیک به یک فورد اف۱۵۰ داشته و با هر بار شارژ کامل تا ۶۴۰ کیلومتر برد دارد. اتوموتیونیوز گزارش داده دو غول صنعتی و فناوری آمریکا در تلاش‌اند با صرف یک سرمایه‌گذاری یک تا دو میلیارد دلاری روی این محصول، آن را به خط تولید برسانند. موفقیت بزرگی که در صورت نهایی شدن، کارخانه ریویان واقع در پلیموث ایالت میشیگان را به یکی از قطب‌های جدید صنعت خودرو آمریکا بدل می‌کند.

خواب سنگین صنعت خودرو در دوران تحریم

هفت صبح| کاهش تولید ادامه دارد اما شواهد بسیاری هست که نشان می‌دهد دولت می‌تواند با اندکی بهبود در مدیریت این بخش، افزایش واقعی و مستمر را در تولید محقق سازد. این را می‌توان مستقیما از آمارهای تازه گمرک پیرامون حجم واردات قطعات خودرو متوجه شد.
.
جایی که نشان می دهد واردکنندگان در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۷ چیزی نزدیک به ۱٫۵۴ میلیارد دلار قطعات خودرو وارد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که آمارها از حجم واردات ۱٫۹۵۵ میلیارد دلاری تا دی ۹۶ حکایت می‌کند، افتی ۲۱ درصدی دارد. همچنین گمرک ایران آمار واردات قطعات خودروهای مونتاژی با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد را اعلام نکرده در حالی که حجم این ردیف تا پایان آبان حدود ۲۳۷میلیون دلار بوده است!
.
اما طبق آماری که گمرک از میزان واردات قطعات طی ۱۰ ماهه اول ۹۷ منتشر کرده، در این مدت تولید خودروهای مونتاژی چینی ضربه کمتری دیده و حدود ۱۰٫۷۵ درصد کاهش داشته است. اغلب خودروهای چینی حاضر در بازار ایران ساخت داخلی در محدوده ۱۴ تا ۳۰ درصد داشته و با دایر شدن خطوط مونتاژ کوچک، اغلب تیراژی در محدوده ۵ تا ۳۵ هزار دستگاه دارند.
.
این خودرو که عمدتا به خاطر آپشن‌های بیشتر و ظاهر بهتر قیمتی بالاتر از محصولات ساخت داخل دارند، عمدتا توسط سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو به بازار عرضه شده و حجمی بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه دارند. هایما اس۷، برلیانس اچ۳۳۰، چری تیگو۵، چانگان سی‌اس۳۵ و جک اس۵ از جمله خودروهایی هستند که در همین محدوده قرار داشته و بین ۸۶ تا ۷۰ درصد قطعات‌شان از خارج کشور تامین می‌گردد.
.
سال گذشته در همین مدت، حدود یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید این قبیل محصولات به کشور وارد شده بود که عدد بزرگی است و حدود ۳٫۲۳ درصد از کل واردات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده بود.
.
نکته عجیب آمارهای گمرک، عدم شفافیت در خصوص خودروهای با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد است که تا پایان آبان ۹۷ میزان واردات آن حدود ۲۳۷ میلیون دلار بوده و مستقیما به برخی از محصولات رنو و دانگ فنگ اچ۳۰ کراس مربوط است. البته در این مدت، ۲۸۱ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۵۳ دلار واردات قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc با ساخت داخل ۵۰ درصد وارد شده که حدود ۰٫۸ درصد از ارزش کل واردات به کشور در این مدت از سال ۹۷ را شامل می‌شود.
.
ردیفی که به خودروهای مونتاژی با عمق بالای ساخت داخل مربوط بوده و از پژو ۲۰۶ تا پراید، تیبا و سمند را شامل می‌شود. این خودروها که عمدتا در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۷۵ میلیون تومانی قرار دارند، تا پایان دی ۹۷ از نظر ارزش بیش از ۵۰درصد کاهش را تجربه کرده‌اند که همچنان با نرخ‌های افت ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید خودرو در کشور در ماه‌های اخیر فاصله دارد.

دوج چارجر ۱۹۶۹، هیولای موپار از نمای نزدیک

هفت صبح| باور اینکه یک خودرو کوپه کوچک و قدیمی قیمتی چند میلیارد تومانی داشته باشد، واقعا سخت است مخصوصا اگر از انواع ماسل‌کارهای دهه شصت آمریکا باشد. برای دوج اما هیچ محدودیتی وجود ندارد مخصوصا اگر یکی از نوابغ خود را سال‌ها قبل در ایران جا گذاشته باشد. اخیرا بهزاد اویسی عکاس حوزه خودرو تصویری را از یک دوج چارجر مدل ۱۹۶۹ منتشر کرده که مشخصات غریبی داشته و گویا جزو کمیاب‌ترین خودروهای حال حاضر کشور و حتی دنیا است. این خودرو که به موتور مشهور و ۵۷۲ اینچی همی با حجم ۹٫۳ لیتر در نوع ۸سیلندر مجهز است، قدرتی بالغ بر ۷۷۶ اسب بخار داشته و یک هیولای تمام عیار است. خودرویی که بین ۱۳۰ تا ۱۷۵ هزار دلار در آمریکا و بعضا تا ۲۰۰ هزار دلار قیمت داشته و همچون سوپراسپورت‌های قدرتمند مدرن قادر به رساندن جنون سرعت تا بالاترین مرزهاست.

خودروهای قدیمی اوراقی یا جواهرات فرسوده شهر

هفت صبح| همه جای دنیا خودروهای کلاسیک بخش مهمی از پسا بازار خودرو به شمار می‌روند که گردشگران و محققان و دوستداران صنعت خودرو را به خود جذب می‌کنند. این رده جذاب از بازار اما در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و در فقدان متصدیان شهری، هر روز شکل غم‌انگیزتری به خود گرفته و در بسیاری از مدل‌های خاص و کمیاب در حال فرسایش هستند. علاوه بر جنبه‌های نوستالژیک و تاریخی، این خودروها ارزش مادی و بعد مهندسی پررنگی داشته و توجه به اهمیت صنعت را یادآوری می‌کنند. اینجا می‌توانید توضیحات جالبی درباره شش خودرو کمیاب و مهم را که در تهران به امان خدا رها شده‌اند بخوانید. ارزش نگه‌داری بعضی از این مدل‌ها بسیار بالا است.

.
پونتیاک بونویل مدل ۱۹۶۵
نسل چهارم بونویل در ایران به شدت کمیاب است و با توجه به طراحی و آرایش فنی خاصی که دارد، اغلب با قیمت بالایی رد و بدل می‌شود. اما نگاه کنید این جواهر ارزشمند که در آمریکا بین ۱۸ تا ۳۵ هزار دلار قیمت دارد، چطور در گاراژی متروکه به امان خدا رها شده است.
.
پژو ۴۰۴ کوپه
یک فرانسوی به غایت کمیاب که در دهه ۴۰ خورشیدی به کشور وارد شده و علیرغم ۵۰ سال کار، هنوز هم بدنه سالمی دارد. این خودرو اسپورت که در دو نسخه کوپه و کابریو سال ۱۹۶۷ به بازار جهانی عرضه شد، در اروپا بین ۳۰ تا ۷۰ هزار یورو بسته به سطح سلامت قیمت دارد.
.
جگوار XJ -12
این نسخه خاص از نسل دوم جگوار که به شدت کمیاب و البته قدرتمند است، اقلا برای کلکسیونرهای خودرو چیزی بین ۱۷ تا ۴۰ هزار دلار قیمت داشته و جزو خاطره‌انگیزترین محصولات جگوار است. در این تصویر اما به خوبی حال فلاکت‌بار این پلنگپیر مشخص است.
.
چکر آئروباس ۱۹۶۹
یکی از خاص‌ترین خودروهای دهه ۴۰ خورشیدی همین استیشن ۹ در و ۱۲ نفره آمریکایی است که کمتر کسی اطلاعاتی دقیق درباره آن داشته و مشخص هم نیست چه کسی آنها را به ایران وارد کرده است. طبق بررسی های هفت صبح تنها ۴ دستگاه از حدود ۲۰۰ سری چکر وارد شده به کشور باقی مانده که همگی در حال خاک خوردن هستند. این مدل که به موتورهای هشت سیلندر ۵٫۲ تا ۵٫۷ لیتری کریسلر یا شورولت مجهز است، در آمریکا بین ۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت داشته و جزو اولین تاکسی‌های آمریکایی حاضر در ایران است. هنوز یک نسخه سفید رنگ و سالم از این خودرو در کشور موجود است که می‌تواند مبنای بازسازی نمونه‌های فرسوده قرار گیرد.
.
دایهاتسو شاراد ۱۹۷۸
این هاچ‌بک پرتیراژ ژاپنی قطعا قیمت زیادی در بازارهای جهانی به عنوان محصولی کلاسیک ندارد ولی تصور کنید اگر دایهاتسو می خواست به بازار ایران نفوذ کند، چقدر بابت این محصول به عنوان نمادی که نشان می‌دهد در ایران ریشه داشته، حاضر است بپردازد؟ در چنین شرایطی این خودرو چهل ساله، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.
.
فولکس‌واگن SP2
همین حالا نمونه‌های سالم و روپای SP2 بهایی بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان دارند و در خارج از کشور هم بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار قیمت دارد. قبلا به تفصیل درباره این کوپه سبک وزن آلمانی که در برزیل طراحی و تولید شده نوشته‌ایم. از این خودرو تنها ۱۱ هزار دستگاه ساخته شده و در کل ایران کمتر از ۵دستگاه از آن وجود دارد.

بیوک پارک اوینیو یا عقیق سرخ!

هفت صبح| همین هفته بود که برای خوانندگان عزیز از چهل و یکمین سالگرد تولید بیوک اسکای لارک در تهران نوشتیم و حالا دوباره در قاب نوستالژی ما یک محصول برجسته از بیوک به چشم می‌خورد. پارک آوینیو که تا مدت‌ها مفهوم واقعی بیوک را در بازار آمریکا و سایر مناطق جهان ارائه می کرد، سالها در آمریکا با نام‌های رودمستر و الکترا به فروش می‌رفت. نام پارک آوینیو اما برای بازارهایی استفاده می‌شد که قرار بود جلوه لوکس‌تری به این سدان اسپورت و مجلل داده شود. از جمله ویژگی‌های مهم پارک آوینیو قرمز رنگی که در تصویر می‌بینید، موتور ۷۴۰۰ سی‌سی و هشت سیلندری است که به موتور ۴۵۵ مشهور است و دقیقا ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. از نکات مهم درباره فرم بدنه خاص پارک آوینیو، حالت طراحی شیشه‌های کناری است که بدون ستون بوده و فرمی کوپه مانند به این خودرو کشیده داده است. در واقع اگر خیلی اغراق نکنیم، بایستی پارک آوینیو را چیزی در مایه‌های یک مرسدس بنز cls کلاسیک بدانیم که به عنوان محصولی محبوب، مرز بین سدان‌ها و کوپه‌ها را اشغال کرده است. بیل میچل طراح افسانه‌ای جنرال موتورز خالق این خودرو است. جالب است بدانید تعداد بسیار کمی از مدل‌های سری ۷۵ پارک آوینیو به ایران وارد شده که همین عامل بهای سدان کشیده بیوک را تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان افزایش می‌دهد. بهایی که کمتر از نرخ ۲۵ هزار دلاری پارک آوینیو ۷۵ در بین کلکسیونرهای آمریکایی است.

اپیروس + ۸۹ میلیون یا چری آریزو۶؟

هفت صبح| در حالی که گرانفروشی باعث ابلاغ جریمه ۲۶ میلیارد تومانی از سوی قوه قضاییه به یکی از شرکت‌های خودروسازی شده، برخی از شرکت‌های داخلی در بازار خودرو همچنان بر این طبل گوشخراش می‌زنند. در آخرین نمونه هم چری با عرضه سدان آریزو۶ سعی کرده خود را به خودروهایی همچون کیا سراتو ۲۰۱۷، میتسوبیشی لنسر تیپ۴، مزدا۳ و هیوندای الانترا نزدیک نماید. خودروهایی که همگی در بازارهای جهانی طی سه تا چهار نسل گذشته فروش‌ خوبی داشته و خریداران اقصی‌نقاط پنج قاره اعتماد بالایی به آنها دارند. این موضوع که به معنی عدم تطابق فنی، تکنولوژیک و ایمنی آریزو۶ با چهار خودرو مذکور است، باعث نشده تا چری در زمینه قیمت حد نگه دارد و بهایی معقول را برای خودرو جدید خود در نظر بگیرد. خودرویی که در بهترین حالت شاید در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان نیز گران به نظر برسد. برای اثبات این مدعا هم ما سراغ بازار خودروهای کارکرده رفتیم و یکی از جذاب‌ترین محصولات کیا را با مدل ۲۰۰۹ برای مقایسه انتخاب کردیم. سدان کره‌ای کیا اپیروس که یک دهه قبل با الهام از محصولات بنز و لینکلن طراحی شد، هنوز هم از چینی‌ها یک سروگردن بالاتر است. اینجا مزایا و معایب اپیروس را با سدان چینی آریزو۶ تاخت زده‌ایم که نتیجه کار جالب از آب درآمده و در ادامه می توانید آن را ببینید.

طراحی داخلی و خارجی
بی‌طرفانه باید بگوییم که چری آریزو۶ در این بخش فارغ از کیفیت ساخت و نحوه مونتاژ قطعات یا انتخاب مواد، خودرویی بالاتر و بهتر از کیا اپیروس است آنهم به چند دلیل. نخستین مورد به زبان طراحی اختصاصی خودرو برمی‌گردد که گرچه برداشت‌هایی آزاد از فولکس پاسات cc یا محصولات هیوندای، رنجروور و آئودی را می‌توان در بدنه و کابین آن دید ولی در مجموع کیا اپیروس اینجا بازنده است. منتهی اگر ملاک راحتی و ارگونومی و لوکس بودن باشد، هم کیفیت چرم، هم قطعات چوبی و هم مواد بکاررفته در اتاق اپیروس با وجود یک فاصله ده ساله، همچنان بر آریزو۶ برتری دارند.

ابعاد و گنجایش
این اولین آیتمی است که برتری فاحش اپیروس بر آریزو۶ را ثابت می‌کند. با طول، عرض و ارتفاع ۵، ۱٫۸۵ و ۱٫۴۸ متری، اپیروس کاملا بر سدان کوچک ۴٫۶۳ متری چری برتری دارد. گنجایش ۴۴۰ لیتری صندوق بار دو خودرو مساوی است ولی فضای پا، سر، بدن و حجم کلی اتاق اپیروس کاملا بر آریزو۶ برتری دارد. نمود عینی این مسئله در اختلاف ۱۵ سانتی‌متری فاصله بین دو محور خودرو است.

موتور و گیربکس
اینجا هم برنده واقعی با اختلاف فاحش کیا اپیروس است. موتور این کره‌ای نیمه لوکس با حجم ۳۷۸۸ سی‌سی یک نسخه شش سیلندر است که ۲۶۶ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد و به لطف یک جعبه دنده اتوماتیک پنج سرعته، نیرو را به چرخ‌های جلو فرستاده تا ظرف ۷ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت رسیده و تا بیش از ۲۴۰ کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیرد. این اعداد دقیقا برای آریزو۶ چند رده پایین‌تر هستند و حتی در مقام مقایسه، با خودرویی همچون دنا پلاس توربو هم متناظر نیستند. نقص عمده این خودرو در شتاب‌ها جعبه‌دنده cvt آن است. البته مصرف سوخت و هزینه نگهداری اپیروس بیشتر است ولی کیفیت کار و دوام بالاتری هم نسبت به موتور توربو و کوچک چری دارد.

کیفیت و ایمنی
در حالی که آریزو۶ با وزن ۱۳۷۰ کیلوگرم، آشکارا خودرویی با ورقه نازک بدنه و سطح استحکام پایین‌تر است. وزن ۱۷۹۰ کیلویی بدنه در کنار چهار دیسک و پنج نوع سیستم ترمز، ۱۲ کیسه هوا و بدنه تقویت شده تنها بخشی از ایمنی بالای اپیروس هستند. جالب است بدانید که آریزو۶ در مقام مقایسه، تنها شش ایربگ آنهم در نسخه فول دارد.

امکانات
اپیروس به غیر از به‌کارگیری چرم و چوب واقعی در مقیاس وسیع، از سیستم صوتی گرانقیمت اینفینیتی با ۹ بلندگو، ساب ووفر و آمپیلی فایر در کنار صندلی‌های حافظه‌دار برقی گرمکن و سردکن‌دار سود می‌برد. چراغ‌های زنون، سانروف، کی‌لس استارتر، سیستم تعلیق Double Wishbone با کمک های گازی و صفحه نمایش لمسی از دیگر امکاناتی هستند که هنوز هم با وجود ده سال فاصله روی محصولات چری نصب نشده‌اند.

ارزش خرید
با بهایی که بابت آریزو۶ پرداخت می‌کنیم، می‌توان یک کیا سراتو آپشنال ۲۰۰۰ و یک دنا معمولی خرید. می‌توان یک سیتروئن سی۳ خرید و ۲۰ میلیون تومان هم صرفه جویی کرد. می‌توان یک سوزوکی گرند ویتارا در حد صفر خرید. این انتخاب‌ها البته می تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. ولی همین مثال‌ها کافی است تا بدانیم بابت یک مجموعه داشبورد جدید، چند آپشن و طرحی بهتر نباید ۱۰۰ میلیون نسبت به آریزو۵ توربو پرداخت کرد. درست است که قیمت ۲۹۰میلیون تومانی آریزو۶ در میانه بهمن ۹۷ دقیقا با ضریب ۳٫۲۸ دلار چیزی حدود ۸۸ میلیون تومان آبان‌ماه ۹۶ است و رشد قیمت ارز تاثیر بسیاری روی بهای امروزی این خودرو دارد اما جانشین‌های آریزو۶ شایستگی بیشتری برای این پرداخت دارند. اپیروس کره‌ای هم تنها یکی از آنها است.

ساعت هوشمند جان مرد نروژی را نجات داد

یک مرد سالمند نروژی می‌گوید وقتی در حمام غش کرده، ساعت هوشمند اپل با اطلاع دادن به پلیس موجب نجات جانش شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اپل اینسایدر، یک مرد نروژی سالخورده ساعت هوشمند اپل خود را عامل نجات جانش پس از سقوط و غش کردن در حین استحمام دانست.

خبرگزاری NRK نروژ گزارش داد که تورالوف استوانگ ۶۷ ساله وقتی ساعت ۰۴:۳۰ صبح به حمام می‌رود، لیز می‌خورد و به علت وارد آمدن ضربه به سرش بی‌هوش می‌شود.

در این هنگام ساعت هوشمند اپل وی پس از اینکه متوجه می‌شود بیش از یک دقیقه است که تورالوف تکان نخورده است، این اتفاق را تشخیص می‌دهد و پلیس محلی را باخبر می‌کند.

پلیس در عرض نیم ساعت به تورالوف می‌رسد و وی را در حالی که به دلیل چهار شکستگی از ناحیه صورت خون‌ریزی داشت و بی‌هوش افتاده بود، در حمام پیدا می‌کند.

دختر تورالوف می‌گوید اگر پدرش ساعت هوشمند نداشت ممکن بود جانش را از دست بدهد.

جدیدترین ساعت هوشمند اپل موسوم به “اپل واچ” نه تنها سقوط و افتادن کاربر را تشخیص می‌دهد، بلکه دارای الکتروکاردیوگرام است که می‌تواند علائم حیاتی کاربر نظیر ضربان قلب وی را نظارت کند.

این فناوری پوشیدنی برای افراد مسن و آسیب پذیر، یک بازار رو به رشد است که به نجات جان آنها کمک می‌کند.

این فناوری برای سالمندان تنها به ساعت‌های هوشمند با هشدار سقوط محدود نمی‌شود، بلکه طیف وسیعی از محصولات برای حفظ جان و سلامتی سالخوردگان در خانه‌هایشان طراحی شده است.

اما یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد اپل واچ ویژگی صحبت دوطرفه است، به طوری که فردی که سقوط کرده می‌تواند در صورت نیاز با پلیس یا مسئول اورژانس ارتباط برقرار کند. این دستگاه طوری طراحی شده است که در حمام که اغلب سقوط‌ها رخ می‌دهد قابل استفاده باشد.

از دیگر ایده‌های جذاب می‌توان به تعبیه ردیاب در کفش اشاره کرد که حرکت کاربر را از طریق GPS پیگیری می‌کند و هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یک سیگنال برای تلفن همراه می‌فرستد. این یک دستگاه عالی برای سالمندانی است که دارای مشکلات حافظه هستند و نیاز به کمک برای پیدا کردن راه خود هستند.

اطلاعات این دستگاه همچنین می‌تواند به تلفن همراه یکی از اعضای خانواده سالمند یا پرستارش ارسال شود تا بتوانند از عزیزان خود مراقبت کنند.

فناوری‌های پوشیدنی به شکل روزافزون در حال رشد هستند و روز به روز تعداد دستگاه‌های پیشرفته کوچک و سبک وزن بیشتر می‌شود.

بسیاری از محققان در حال تحقیق در مورد راه‌های استفاده از پوشیدنی‌هایی هستند که علائم حیاتی و حرکات بدن کاربران را نظارت و ردیابی می‌کنند.

پیام تخم مرغ مشهور اینستاگرام

سرانجام مشخص شد که تصویر تخم مرغی که پرطرفدارترین تصویر اینستاگرام شده، در حقیقت یک ویدئو تبلیغاتی برای کمک به سلامت روان کاربران شبکه‌های اجتماعی است.

به گزارش بی بی سی؛ در چند عکس، مراحل ترک خوردن این تخم مرغ به تصویر کشیده شده است و در نهایت این پیام را داده که این ترک‌ها به خاطر “فشار توجهاتی که جلب کرده” است.

در آخرین ویدئو به کاربرانی که احساس مشابهی دارند توصیه شده که کمک بگیرند.

بیش از ۵۲ میلیون کاربر عکسی از یک تخم مرغ را که از روز چهار ژانویه در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است، لایک کردند.

این عکس رکورد بیشترین عکس لایک شده در شبکه‌های اجتماعی را جا به جا کرد.

تا پیش از این، پرطرفدارترین عکس اینستاگرام، عکسی از کایلی جنر، مدل و هنرپیشه آمریکایی بود که بیش از ۱۸ میلیون لایک گرفته بود.

وقتی اولین تخم مرغ تصویرش منتشر شد تصور همه این بود که هدفش فقط شکستن رکورد عکس کایلی جنر است. او به “ملکه اینستاگرام” معروف است.

چهل و یکمین زمستان سویل در ایران

هفت صبح| بهمن ماه است و موسم انقلاب. انقلابی که بیش از هر صنعتی تاثیر خود را روی خودروسازی گذاشت. سال‌های پایانی حکومت پهلوی، مصادف شد با توسعه مونتاژ خودروهای روز آمریکا در ایران. خودروهایی که اغلب به فاصله کوتاهی از معرفی در وطن، توسط شرکت جنرال موتورز ایران ( پارس‌خودروی کنونی) مونتاژ شده و به فروش می‌رفت. با اینکه ۹ مدل خودرو آمریکایی مختلف در تاریخ صنعت خودرو کشور مونتاژ شده ولی بی‌شک مهمترین آنها کادیلاک سویل یا همان کادیلاک معروف ایران است. خودرویی که یک سال بعد از عرضه در آمریکا، درست در زمستان ۱۳۵۶ توسط شرکت جنرال موتورز ایران در کیلومتر ۹جاده مخصوص تهران-کرج مونتاژ شد. حالا این محصول پس از ۴۰ سال کار مداوم همچنان نامی قابل تامل در بازار خودرو است. طبق برخی نوشته‌ها، کادیلاک سویل در آمریکا با موتور دیزلی هم تولید شده ولی در نسخه‌های مونتاژ ایران همان‌طور مجهز به پیشرانه ۳۵۰ اینچ مکعبی یا ۵۷۰۰ سی‌سی بنزینی بوده است که با استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتوری که یک تکنولوژی پیشرفته در بین رقبا بوده، قدرتی معادل ۱۸۵ اسب بخار و گشتاوری ۳۸۰ نیوتن‌متری که از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک و ۳سرعته، به چرخ‌های عقب می‌داد. این نیرو سویل را قادر می‌ساخت با ابعاد عجیب ۵٫۱۲ متر در طول، ۱٫۷۹ متر در عرض و ۱٫۴۶ در ارتفاع، ظرف ۱۰ ثانیه سرعتش را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و تا بیش از ۲۰۰ کیلومتر هم سرعت بگیرد. سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک با نام Climate Controlدر کنار صندلی‌های برقی جلو، آنتن و صندوق بار برقی، کابین چرم و چوب کاری شده، شیشه‌های ضد نور Soft Rey، ساعت دیجیتالی کوارتز، برف پاک‌کن‌های هوشمند مجهز به شیشه شور کمکی سه سرعته، شیشه‌های برقی، فرمان هیدرولیک، روکش سقف چرمی، شیشه گرمکن عقب و کروز کنترل از جمله امکاناتی است که روی سویل مونتاژ ایران نصب شده است. سویل که این اولین کادیلاک مونتاژ شده در جایی غیر از خاک آمریکا است حالا ۴دهه است که از خانه دور شده ولی همچنان مورد احترام است. تولید این خودرو طبق اطلاعات هفت صبح تا اواخر سال ۵۸ و ابتدای ۵۹ به‌صورت جسته و گریخته ادامه داشته و تعداد کل آن به ۴ تا پنج هزار دستگاه رسیده است.