تب ب.ام.و سواری و هزینه‌های میلیاردی

هفت صبح| قیمت مدل‌های مختلف برند ب.ام.و در پایتخت غالبا بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان هزینه روی دست شما می‌گذارند.

ب.ام.و با سابقه‌ای نزدیک به ۶۰ سال، یکی از محبوب‌ترین برندهای خودرویی حاضر در بازار ایران است که گرچه شهرتش در بین عامه به پای مرسدس بنز نمی‌رسد ولی با داشتن استانداردهای بالای طراحی، مهندسی و تولید در طول دو دهه اخیر بهترین وضعیت را در بین فروشندگان خودروهای لوکس در ایران تجربه کرده است. در واقع نه آئودی، نه پورشه و بنز، و نه حتی لکسوس هیچ‌گاه موفق نشده‌اند همپای این پرنده باواریایی در بازار ایران پرواز کنند.

ب.ام.و که متنوع‌ترین سبد محصولات خود را در یک دهه اخیر به ایران آورده با عرضه اقسام مختلفی از خودروها از هاچ‌بک‌های کوچک و اسپورت تا سدان‌های فول‌سایز مجلل و از کوپه‌های سبک و سریع تا سوپرماشین‌های برقی و حتی مولتی‌ون‌های متوسط، توانسته حاکم بلامنازع بازار خودروهای لوکس ایران باشد.

اینروزها اما در فضای اقتصادی خاص کشور که نرخ دلار به بیش از ۱۳ هزار تومان رسیده، ب.ام.و سواری دل شیر می‌خواهد و جیب پر پول و دست بده! ازینرو خریداران این برند به کمترین میزان ممکن رسیده‌اند. جالب است بدانید که سروصدای عرضه سری مجلل و بزرگ ۷۳۰li در ایران آنقدر زیاد بود که خود سازنده آلمانی هم از خرید حدود ۱۰۰۰ دستگاه از این لیموزین ظرف دو سال توسط مشتریان ایرانی تعجب کرد. ماشینی که هم حالا هم قیمتی گزاف داشته و در برخی گونه‌ها بیش از ۲۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد!

اما سری‌های مختلف ب.ام.و را می‌توان با چه قیمتی در بازار خریداری کرد؟ بدون توجه به محصولات کارکرده، بهای ارازن‌ترین خودرو ب.ام.و در ایران با نام هاچ‌بک سری۱ کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان است. در واقع برای خرید اتومبیل ب.ام.و ۱۲۵ بایستی حدود ۷۰۰ تا ۷۲۵ میلیون تومان کنار بگذارید. در یک رده بالاتر، خریداران ب.ام.و سری۲ سدان با کد ۲۲۰ کوپه بایستی برای خرید نمونه صفر کیلومتر چیزی نزدیک به ۷۴۰ میلیون تومان بپردازند. البته با همین مبلغ می‌توان نمونه‌های ۲۰۱۵ سری۳ و سری۵ کارکرده را خرید و با دو سوم همین مبلغ یک میکروون جذاب اکتیو تورر را خرید.

در رده کراس‌اوورهای شهری و لوکس هم، ب.ام.و با سه پیشنهاد یعنی مدل های ایکس۱، ایکس۳ و ایکس۴ مجموعه‌ای گرانقیمت و عجیب را پیش روی شما می‌گذارد که به ترتیب در نمونه‌های فول و صفر کیلومتر با مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بهایی معادل ۹۰۰ میلیون تومان، ۱۱۵۰ میلیون و ۱۴۰۰میلیون تومان را روس دست خریداران می گذارد. البته شما اگر عاشق سری های ام پاور از شاسی‌بلندهای ب.ام.و باشید می‌توانید انواع کارکرده ایکس۶ و ایکس۵ را هم با مبلغی در حدود ۱٫۵ میلیارد تومان بخرید.
در رده خودروهای کوپه نیز سه اتومبیل زد۴ سری ۲۸i یا سری ۶۴۰کوپه بهایی به ترتیب معادل ۷۰۰ میلیون و ۱.۲میلیارد تومان دارند. گرانترین کوپه این شرکت نیز اتومبیل هیبرید ای۸ است که بسته به میزان کارکرد و سال تولید بین ۱.۲ تا ۲.۲میلیارد تومان قیمت دارد.

بالاترین مبالغ ب.ام.و اما برای سری۵ و سری ۷لانگ اخذ می‌شود جایی که خرید هریک از این دو محصول به ترتیب ۲٫۱ و ۲٫۹ میلیارد تومان هزینه روی دست خریداران می گذارد. البته شما اگر بخواهید یک مرسدس اس کلاس مدل ۲۰۱۵ بخرید باید حدود ۴میلیارد تومان بابت نمونه‌های کارکرده بپردازید که کمی نامتعارف است!

دردسر تازه موتورهای دیزلی برای اوپل

هفت صبح| با ادامه سقوط فروش خودروهای دیزلی در بازار اروپا، فشارها به شرکت‌های خودروسازی برای کاهش تولید محصولات درون سوز افزایش می‌یابد. در عین حال نقص‌های متعدد خودروهای دیزلی باعث شده تا بی اعتمادی به این محصولات به اوج خود برسد. در آخرین مورد اوپل خودروساز آلمانی مجبور شده بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای دیزلی خود را به دلیل آنچه نقص در سیستم موتور خودرو اعلام کرده، به کارخانه فرابخواند. این اتفاق که در ابعادی گسترده رسانه‌ای شده در حکم ضربه آخر به اعتبار خودروهای دیزلی است که تا مدتی قبل در بین خریداران خودرو از وجهه مناسبی برخوردار بودند. اوپل اعلام کرده ۹۵ هزار دستگاه از این خودروها را انواع مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ دیزلی اینسیگنیا، زافیرا و کاسکادا تشکیل می‌دهد. این شرکت که از زمان فروخته شدن سهامش به گروه PSA با افت فروش پیوسته روبه رو شده، با توجه به این بحران جدید روزهای بسیار بدی را می‌گذراند. به نظر می‌رسد پس از رسوایی گروه فولکس‌واگن در زمینه عدم اعلام رقم صحیح آلایندگی موتورهای دیزلی که به یک جریمه ۳۰ میلیارد دلاری برای مجموعه ختم شد، باید کم کم با این نوع از پیشرانه‌های درون سوز وداع کرد.

توییتر: اکانت‌های روسیه و ایران را مسدود کردیم

توییتر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد چندین هزار حساب کاربری تحت مدیریت دولت‌های ایران و روسیه را که اخبار دروغ منتشر می‌کردند، مسدود کرده است.

توییتر علام کرد ۳ هزار و ۸۴۱ حساب کاربری مرتبط با «آژانس تحقیقات اینترنتی» معروف به «ارتش ترولی» روسیه را شناسایی کرده است. این آژانس اینترنتی توسط «رابرت مولر» بازرس ویژه آمریکایی به مداخله در انتخابات ایالات متحده متهم شده است.

به گزارش ایلنا، توییتر با اشاره به اینکه ۷۷۰ حساب کاربری مربوط به ایران را نیز شناسایی کرده، افزود این حساب‌های کاربری قبل از مسدود شدن، بیش از ۱۰ میلیون پیام منتشر کرده‌اند.

باورتان می‌شود این عکس میکروسکوپی متعلق به چشم سوسک باشد؟

عکسی که می‌بینید برنده شماره یک مسابقه عکاسی میکروسکوپی نیکون است که به یوسف الحبشی از ابوظبی تعلق گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، وی با بزرگنمایی ۲۰x از چشم سوسک METAPOCYRTUS تصویر به این زیبایی و شگفت‌انگیزی گرفته است. این نوع سوسک در سایز ۱۱ میلی‌متر در فیلیپین یافت می‌شود و الحبشی با تکنیک انعکاس نور و جمع‌آوری صدها عکس کنار هم، چنین عکس کم‌نظیری را پدید آورده است.{لینک}

امسال چهل و چهارمین سال برگزاری مسابقه موسوم به Nikon Small World Photomicrography Competition بود که برگزار شد و عکاس اماراتی نفر اول شد.

چالش بزرگ الحبشی گرفتن تصویر سیاه سوسک با پس‌زمینه تیره بود که به‌صورت حرفه‌ای انجام داده است.

پژو ۴۰۵ و سمند ؛ مقایسه پیرمردهای آشنا

پیرمردهای همچنان نفس می‌کشند. پژو ۴۰۵ و سمند در دو دهه اخیر حاکم بازار ایران بوده‌اند و به رغم تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو سدان متوسط، ایران خودرو موفق شده سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از هر یک از این دو مدل فروش داشته و بازار را مال خود کند.
این یعنی پژو۴۰۵ در بیست و هفتمین و سمند در هفدمین سال تولیدش همچنان پرفروش‌اند در حالی که اگر قیمت مناسب و ارزان و هزینه نگهداری پایین‌‌شان نبود چینی‌ها خیلی زود بر آن غلبه کرده بودند. این دو خودرو که همچنان با اختلاف بهترین خودروهای ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی بازار ایران به حساب می‌آیند، از بسیاری جهات به هم شبیه‌اند گرچه تفاوت‌های گاه جزئی و بعضا بزرگی دارند که موجب می‌شود خریداران متفاوتی هم داشته باشند. ببینیم این دو دوست قدیمی چقدر و در چه بخش‌هایی با هم فاصله دارند؟

طراحی و زیبایی: بسته به اینکه چه چیز را زیبا بدانید و چه قدر به جدید بودن پدیده‌های اطراف‌تان توجه کنید، انتخاب‌تان در این رده متفاوت خواهد بود. سمند به لطف طراحی در اوایل قرن بیست و یکم خودرویی با استایل و فرم جدیدتر نسبت به ۴۰۵ است در حالی که اتاق و کابین مدرن‌تری در مقایسه با رقیبش از شرکت پژو دارد. در آن سو ۴۰۵ از خطوط اصیل و جذاب کمپانی فرانسوی برخوردار بوده و برای بسیاری هنوز هم جذاب است.

پلتفرم: هر دو خودرو روی شاسی و مجموعه فنی یکسانی سوار شده‌اند و همین عامل هم باعث شده تا در بسیاری از بخش‌ها شبیه هم باشند. با این حال سمند خودرویی سنگین‌ترو پایدارتر و ۴۰۵ اتومبیلی سریع‌تر و پویاتر است.

فرمان پذیری و دید: طبق تجربه اغلب خریداران پژو ۴۰۵، این خودرو هم دید بهتری را هنگام رانندگی در شهر و جاده عاید سرنشینان می‌کند و هم کنترلش راحت‌تر و بهتر است.

گنجایش و جاداری: سمند سقف بلندتر، صندوق بزرگتر و صندلی‌های بهتری دارد و همین عوامل هم دلیل ترجیح اغلب خریداران این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ است.

راحتی اتاق: ۴۰۵ در این بخش بازنده است چون صندلی‌های خوبی ندارد و سمند برتری را به دست می‌آورد چون صندلی‌های عقب و جلو خودرو از هر نظر بهتر از رقیب فرانسوی هستند.

شتاب و دینامیک رانندگی: سمند به واسطه ۱۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر کندتر از ۴۰۵ است و دیرتر شتاب می‌گیرد ولی بسیاری از خریداران که تجربه سواری با دو خودرو را دارند، معتقدند در سمند با خیال راحت‌تری سرعت می‌گیرند در صورتی که ۴۰۵ در سرعت‌های بالا لرزش اتاق بیشتری دارد.

مصرف سوخت : تقریبا یکی است و در محدوده ۱۰ لیتر می‌چرخد ولی وزن بیشتر سمند احتمالا موجب خواهد شد تا مصرف سوخت بیشتری هم داشته باشد.

بازارپسندی و نقدشوندگی: اگر یک دهه قبل بودمی‌شد گفت ۴۰۵ شرایط بهتری دارد ولی هردو خودرو در این بخش مشکلی ندارند و هم خریداران زیادی داشته و هم در بازار مشتری پسند هستند.

عکس: سایت خودروبانک

موفقیت‌های ولوو ادامه دارد

هفت صبح| به رغم همه مشکلات پیش روی صنعت خودرو، فروش ولوو در چین ۱۴ درصد افزایش یافته تا در سپتامبر رکورد استقبال از این برند شکسته شود. ولوو که تا پایان ماه نهم از سال ۲۰۱۸ توانسته تنها در بازار چین بیش از ۹۶ هزار دستگاه فروش داشته باشد که به معنی رشد ۱۷ درصدی فروش این برند سوئدی در بازار چین نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ است. ولوو در حالی به این توفیق دست یافته که در ماه سپتامبر هم وضعیت فروش خوبی داشته و با رشدی مناسب، موفق شده ۱۳۲۰۵ دستگاه اتومبیل تحویل مشتریان خود در بازار چین دهد. ولوو اعلام کرده تقاضای بالای خریداران برای دو مدل سدان این شرکت یعنی اس۹۰ و اس۶۰ در کنار توفیق مناسب کراس‌اوور لوکس ایکس‌سی۶۰ باعث شده تا این حجم از رشد فروش برای ولوو محقق شود. ولوو در نظر دارد با عرضه سری پولستار در بازار چین و نیز تولید سری ایکس‌سی۴۰ الکتریکی در این کشور، از سال آینده رشد فروش خود را دو برابر نماید.

بنتلی‌ ۲۰۵۰ این شکلی می‌شود !

هفت صبح| بنتلی از دانشجویان و کارآموزان دپارتمان طراحی خود خواسته تا ایده‌های خود برای تولید اتومبیل‌های سوپرلوکس در سال ۲۰۵۰ را ارائه کنند و در کمال تعجب نتیجه کار بسیار عجیب بوده است. برای نمونه برخی از خودروها به حشرات و برخی به خودروهای دهه ۲۰ میلادی شبیه هستند و این همه تضاد تنها می‌تواند در فکر مجموعه‌ای از جوانان با سن کمتر از سی سال رقم خورد. استفان سیلاف که مدیراجرایی برند بنتلی است، با اشاره به اهمیت داشتن تصوراتی درباره آینده صنعت، این موضوع را برای بنتلی که همواره پرچمدار اتومبیل‌های لوکس در بازار بوده حیاتی می‌داند. او درباره این ایده جالب می‌گوید: «ما لازم بود به چنین اقدامی دست می‌زدیم تا مفاهیمی که به طور بالقوه ممکن است در ذهن برخی افراد درباره آینده وجود دارد را متوجه شویم. از آنجا که این جوانان قرار است طراحان آینده صنعت خودرو باشند، ازینرو توجه به نتایج چالش‌برانگیز کار می‌توان درک دقیقی به ما درباره آینده دهد.»

نگران امواج دکل‌های تلفن همراه نباشید

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مردم اطمینان داد در خصوص امواج مضر دکل ها و آنتن های تلفن همراه نگرانی نداشته باشند زیرا نصب این تجهیزات در نقاط شهری و روستای ضرری ندارد.

حسین فلاح جوشقانی در نشست با استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در حالی که سالهای گذشته دیدگاه مثبتی در خصوص دکل های BTS (آنتن های تلفن همراه) وجود داشت و آن را عامل موثری در آنتن دهی و ارتقای کیفیت ارتباطات می دانستند اما امروز وجود چنین دکل هایی نگرانی هایی در مردم ایجاد کرده است که باید در این خصوص اطلاع رسانی شود.

منبع: ایرنا

ضربه نفتی ترامپ به صنعت خودرو آمریکا

هفت صبح| تحریم نفت ایران و افزایش شدید قیمت این ماده ارزشمند تا بیش از ۸۰دلار باعث شد تا معادلات بازار خودرو آمریکا بهم ریزد. براین مبنا آمارهای فروش خودرو در نهمین ماه از سال ۲۰۱۸ خبر از سقوط آزاد دومین خودروساز آمریکا در بازار این کشور می‌دهد.

افزایش قیمت نفت ضربه خود را به بازار خودرو امریکا زد. کاهش تولید نفت در جهان که در اثر خروج بخشی از بشکه‌های نفتی ایران از بازار، قیمت نفت را تا بیش از ۸۱ دلار رسانده، چشم‌انداز خرید خودرو در سومین بازار بزرگ جهان را تیره کرده و از زمان بروز طوفان هاروی سابقه نداشته است. به رغم اینکه موسسه آمریکایی سار از احتمال رسیدن به مرز تولید ۱۸٫۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ گزارش داده بود اما خبرها از کاهش ۷درصدی فروش اتومبیل در ماه سپتامبر حکایت دارد؛ ماهی که همواره بیشترین میزان فروش در آن تجربه شده است.

البته برای فیات کریسلر، آئودی و فولکس‌واگن اوضاع بر وفق مراد است در عین حال گویا شرایط برای دیگر خودروسازان ازجمله برندهای آمریکایی که اغلب خودروهای پرفروش آنها را پیکاپ‌های سنگین و پرمصرف و شاسی‌بلندهای بزرگ تشکیل می‌دهد، به شدت بد شده است. برای نمونه فورد در نهمین ماه از سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱درصد افت فروش داشته که عمده این کاهش به دلیل افزایش قیمت بنزین و خروج بسیاری از خریداران خودروهای پیکاپ از بازار خودرو بوده است.

آمارهای این شرکت در ماه سپتامبر خبر از کاهش ۹٫۹ درصدی خریداران خودروهای وانت می‌دهد که بخش عمده فروش فورد از همین رده می‌باشد. این شرکت آمریکایی که پرفروش‌ترین خودرو جهان یعنی وانت اف۱۵۰ را تولید می‌کند، حدود ۲٫۷ درصد از خریداران محصولات کراس اوور و اس‌یووی خود را هم در این ماه از دست داده است. در عین حال فورد در بخش فروش خودروهای لوکس هم به مشکل خورده و لینکلن، زیرشاخه لوکس‌ساز این شرکت هم از افت ۷٫۲ درصدی تقاضای جدید برای محصولاتش خبر داده است.

جنرال موتورز، تویوتا، هوندا، نیسان و کیا هم به ترتیب با ۱۴، ۶٫۷، ۴٫۱، ۲۰ و ۶٫۵ درصد جزو بدترین شرکت‌ها در زمینه کاهش فروش هستند. فیات کریسلر و فولکس‌واگن اما موفق به زدن رکوردهای فروش جدید با نرخ رشد ۸ درصدی شده‌اند که در نوع خود جالب توجه است.

البته بلومبرگ در گزارشی که با پرسش از ۹ موسسه تحقیقاتی اساس آن طراحی شده، خبر داده امسال فروش خودرو در ایالات متحده آمریکا از مرز ۱۷میلیون دستگاه می‌گذرد. بلومبرگ ادعا کرده رشد نرخ بهره در آمریکا و افزایش قیمت بنزین دو عاملی است که مانع اصلی برای رسیدن به نرخ‌های بالاتر فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ است اما با توجه به وضعیت مناسب اشتغال در آمریکا، همچنان نسبت به سال گذشته می‌توان ۱ تا ۱٫۳ درصد رشد را برای صنعت خودرو آمریکا در نظر گرفت.

چیزی که می‌تواند این رشد را کاهش دهد ادامه افزایش نرخ بهره در کنار رشد تعرفه‌های تجاری توسط دولت ترامپ است که فروش را قطعا کاهش خواهد داد.

تولید تسلا مدل۳ در پاییز ۲۰۱۸ رکورد زد

هفت صبح| گزارش‌های امروز رسانه‌های آمریکایی از رکوردشکنی تسلا در زمینه تولید خودرو حکایت دارد. این شرکت که فعلا ۴محصول رودستر، مدل اس، مدل ایکس و مدل۳ را در خط تولید خود دارد، طبق آماری که منتشر نموده موفق شده در فصل پاییز به تنهایی از سری مدل۳ بیش از ۵۳هزار دستگاه تولید کند. این شرکت که در فصل اول و دوم سال به ترتیب از این مدل ۸ و ۱۷ هزار دستگاه تولید کرده است، در سومین فصل از سال دقیقا ۵۳۲۳۹ دستگاه تولید داشته در حالی که ۵۵۸۴۰ دستگاه سدان مدل۳ تحویل مشتریان نموده تا بهتر از هر زمانی به تقاضای بازار پاسخ داده باشد.

این شرکت که سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید نموده، در سال ۲۰۱۲ تنها حدود ۲۱هزار دستگاه خودرو تولید می‌کرد. حالا اما شرکت از هدف بزرگ «تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو» در سال سخن می گوید که بایستی تا پایان ۲۰۱۸ محقق شود.

به لطف دریافت یک سفارش ۴۰۰هزار دستگاهی برای سری موفق مدل۳، این شرکت احتمالا می‌توانید رشدهای بزرگی را در تولید خود محقق سازد اما اینکه بتواند امثال بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند کمی دور از واقعیت است. تولید فصل اول، دوم و سوم این شرکت به ترتیب معادل ۳۰، ۴۱ و ۷۳ هزار دستگاه بوده است تا مجموع فروش این شرکت آمریکایی در پایان پاییز از مرز ۱۴۰ هزار دستگاه در سال بگذرد.