ارایه برنامه‌های جدید کارت سوخت در هفته آینده

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، فاطمه کاهی درباره برنامه شرکت ملی پخش برای اجرای جدی‌تر طرح الزام کارت سوخت شخصی اظهار کرد: در حال حاضر کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌رسانی در سراسر کشور وجود دارد، اما قصد تغییر و تحولات در شرایط فعلی را داریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و  در پاسخ به این سوال که افرادی که به هر دلیلی کارت سوخت آن‌ها قفل شده است، باید چه اقداماتی انجام دهند، تصریح کرد: این افراد باید نسبت به حذف رمز کارت هوشمند سوخت اقدام کنند و برای این کار باید به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مراجعه و با داشتن مدارک هویتی به حذف رمز کارت اقدام کنند.

به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی لازم است افراد برای وارد کردن رمز کارت سوخت به این مساله توجه داشته باشند که باید چهار شماره سمت راست کد ملی شخصی که کارت سوخت به نام آن فرد است، وارد شود؛ در غیر این صورت کارت قفل خواهد شد که لازم است نسبت به حذف رمز کارت اقدام کند.

کاهی با اشاره به مدارک هویتی لازم برای حذف رمز کارت هوشمند سوخت درباره حذف رمز کارت  گفت: حضور مالک وسیله نقلیه جهت این امر الزامی بوده و در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه‌ی وکالت‌نامه محضری و یا برگه انحصار وراثت حذف رمز کارت سوخت امکان‌پذیر است. برای اشخاص حقیقی یکی از مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه) و برای اشخاص حقوقی معرفینامه سازمان مربوطه با درج شماره ملی به همراه کارت ملی نماینده معرفی شده و همچنین کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه، تکمیل فرم درخواست رمزگشایی و در دست داشتن اصل کارت سوخت جهت حذف رمز کارت هوشمند سوخت الزامی است.

این خبر ارایه برنامه‌های جدید کارت سوخت در هفته آینده اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

اینفوگرافیک ۲۰ دلیل اصلی شکست استارتاپ ها

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، شکست در دنیای استارتاپ‌ها یک حقیقت تلخ است . و این نفع شماست که به این واقعیت فکر کنید. شاید حتی لازم باشد کارآفرینان داستان شکست استارتاپشان را قبل از شروع کسب و کار جدید بنویسند!

چرا؟ چون هر کارآفرین ِخوش‌بین هم هر از چندی به یک جرعه واقعیت نیاز دارد. هدف از ارائه‌ی این آمار، دلسردکردن کارآفرینان از ادامه‌ی فرآیند کارآفرینی که در پیش گرفته‌اند نیست. هدفِ مهم، اتفاقاً تشویق کارآفرینان به هوشمندانه‌تر و سخت‌تر کارکردن است.
با وبسایت استارتآپینگ همراه باشید تا دریک اینفوگرافی زیبا ۲۰ دلیل شکست استارتاپ ها را مشاهده کنید. /روزنامه شرق

این خبر اینفوگرافیک ۲۰ دلیل اصلی شکست استارتاپ ها اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

قیمت خودرو یکشنبه ۲۷ مرداد؛ خودرو خیال ارزان شدن ندارد!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، پژو ۲۰۷ تنها خودرو بازار امروز است که کمی قیمتش تغییر کرده. این ماشین در انواع دنده‌ای و اتوماتیک تنها یک میلیون تومان ارزان شده و با این وجود بیشترین کاهش قیمت را در بازار به نام خود ثبت کرده. چراکه امروز شاهد تغییر قیمت خاصی در بازار نیستیم. دنا همچنان دو برابر قیمت مصوب کارخانه فروخته می‌شود و پراید تا ۹ میلیون تومان با قیمت مصوب فاصله دارد.

قیمت روز محصولات سایپا در بازار امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ 

محصولات سایپا امروز طوری بی‌حرکت ایستاده‌اند که انگار نه انگار حدود ۹ میلیون تومان بالای قیمت مصوب کارخانه فروخته می‌شود. نمونه‌اش تیبا صندوق‌دار است که بدون تغییر نسبت به روز گذشته و با قیمت ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. کارخانه سایپا قیمت این محصول را در محاسباتش حدود ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد. تیبا ۲ هم وضعیت قابل تعریفی ندارد. این خودرو حدود هفت میلیون بالاتر از قیمت مصوب کارخانه و حدود ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود. ساینا کمترین اختلاف را با قیمت کارخانه دارد. سایپا می‌گوید این ماشین ۵۶ میلیون تومان است و فعالان بازار آن را ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌کنند.
قیمت روز پراید امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸
پراید از قاعده ثبات قیمت در بین محصولات سایپا مستثنی نیست. با اینکه کارخانه قیمت پراید هاچ‌بک یا همین سایپا ۱۱۱ را حدود ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرد، این محصول همچنان ۹ میلیون تومان بالاتر و با قیمت ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. پراید سایپا ۱۳۱ وضعیت مشابهی دارد و با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، اختلاف هفت میلیونی‌اش را با قیمت کارخانه حفظ کرده است. همچنین امروز پراید وانت در بازار بدون تغییر نسبت به روز گذشته بدون تغییر باقی مانده و در بازار با قیمت ۴۴ میلیون تومان فروخته می‌شود.

قیمت روز محصولات سایپا امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:

نام خودرو قیمت امروز (تومان)  قیمت کارخانه (تومان)
پراید هاچ‌بک سایپا ۱۱۱
۴۸,۲۰۰,۰۰۰
۳۹,۶۸۱,۰۰۰
پراید سایپا ۱۳۱
۴۴,۲۰۰,۰۰۰
۳۷,۶۴۱,۰۰۰
پراید وانت سایپا ۱۵۱
۴۴,۰۰۰,۰۰۰
۴۰,۲۱۳,۰۰۰
تیبا صندوق‌دار
۵۱,۶۰۰,۰۰۰
۴۲,۷۴۳,۰۰۰
تیبا ۲
۵۷,۷۰۰,۰۰۰
۵۰,۶۰۳,۰۰۰
ساینا
۵۶,۸۰۰,۰۰۰
۵۵,۹۴۳,۰۰۰

قیمت روز محصولات ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸

اینطور که پیداست ایران خودرو هم مثل سایپا علاقه‌ای به کاهش قیمت خودرو‌ها ندارد. طوری که امروز تنها شاهد تغییر قیمت در مورد پژو ۲۰۷ هستیم. قیمت روز پژو ۲۰۷ در بازار حدود یک میلیون تومان ارزان شده و امروز پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۲۰ میلیون و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۱۶۲ میلیون تومان فروخته می‌شود.

سمند LX همچنان ۱۱ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه و حدود ۷۷ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود. سمند EF ۷ که قیمت مصوب ندارد، روی ۸۹ میلیون تومان ایستاده و خیال پایین آمدن ندارد.

پژو ۴۰۵ GLX این روز‌ها در بازار کاری به کار مصوبه‌های قیمت‌گذاری کارخانه ندارد. طوری که فعالان بازار خودرو این محصول را با قیمت ۷۴ میلیون تومان، یعنی ۱۱ میلیون بالاتر قیمت مصوب کارخانه خرید و فروش می‌کنند. پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز در بازار حدود دو میلیون تومان با همتای بنزینی خود اختلاف دارد و حدود ۷۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. باید توجه داشته باشید که قیمت مصوب کارخانه برای این محصول حدود ۱۱ میلیون پایین‌تر است. اختلاف قیمت پژو ۴۰۵ SLX در کارخانه و بازار خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. طوری که پژو ۴۰۵ SLX در بازار حدود ۱۶ میلیون تومان بالاتر از قیمت کارخانه و ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش فرارو امروز قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۸۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که حدود ۱۵ میلیون بالای قیمت کارخانه است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که ایران‌خودرو قیمت آن را ۷۹ میلیون تومان در نظر می‌گیرد، یعنی حدود ۱۹ میلیون پایین‌تر! پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وضعیت مشابهی دارد و با اختلاف کمی نسبت به تیپ ۵ با قیمت ۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت روز پژو پارس و رانا تغییری نسبت به روز گذشته ندارد. پژو پارس همچنان ۱۸ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه و حدود ۹۶ میلیون در بازار فروخته می‌شود. رانا وضعیت مشابهی دارد و با اختلاف ۱۱ میلیونی نسبت به قیمت مسوب کارخانه، روی ۷۸ میلیون تومان ایستاده است.

دنا در بین محصولات ایران خودرو بیشترین اختلاف را بین قیمت بازار و قیمت مصوب کارخانه دارد. هرچند ایران خودرو قیمت دنا معمولی تیپ ۲ را ۶۶ میلیون تومان در نظر می‌گیرد، اما این محصول در بازار با حدود دو برابر این قیمت یعنی ۱۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شود. دنا پلاس توربو وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند و حدود ۸۰ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه یعنی ۱۷۰ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود.

قیمت روز محصولات ایران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:
نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت روز گذشته (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
وانت آریسان
۵۳,۵۰۰,۰۰۰
۵۳,۵۰۰,۰۰۰
۵۱,۵۰۰,۰۰۰
سمند LX
۷۷,۰۰۰,۰۰۰
۷۷,۰۰۰,۰۰۰
۶۶,۷۷۰,۰۰۰
سمند EF7
۸۹,۰۰۰,۰۰۰
۸۹,۰۰۰,۰۰۰
 حاشیه بازار
پژو GLX 405
۷۴,۰۰۰,۰۰۰
۷۴,۰۰۰,۰۰۰
۶۳,۱۵۸,۰۰۰
پژو GLX 405 دوگانه‌سوز
۷۶,۰۰۰,۰۰۰
۷۶,۰۰۰,۰۰۰
۶۵,۵۷۸,۰۰۰
پژو SLX 405
۸۳,۵۰۰,۰۰۰
۸۳,۵۰۰,۰۰۰
۶۷,۸۸۸,۰۰۰
پژو پارس
۹۶,۰۰۰,۰۰۰
۹۶,۰۰۰,۰۰۰
۷۸,۳۳۸,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
۸۲,۳۰۰,۰۰۰
۸۲,۳۰۰,۰۰۰
۶۷,۲۸۳,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵
۹۷,۷۰۰,۰۰۰
۹۷,۷۰۰,۰۰۰
۷۹,۴۱۸,۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوق‌دار
۹۷,۵۰۰,۰۰۰
۹۷,۵۰۰,۰۰۰
۸۰,۷۵۴,۰۰۰
رانا
۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۶۷,۴۴۰,۰۰۰
دنا تیپ ۲
۱۱۶,۰۰۰,۰۰۰
۱۱۶,۰۰۰,۰۰۰
۶۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو
۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
۸۹,۹۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای
۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۲۱,۰۰۰,۰۰۰
۹۶,۷۳۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱۶۲,۰۰۰,۰۰۰
۱۶۳,۰۰۰,۰۰۰
حاشیه بازار
دانگ‌فنگ H30 تیپ ۲
۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰
۷۶,۵۰۰,۰۰۰

قیمت روز محصولات مدیران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ 

امروز خبری از کاهش قیمت انواع MVM از سری محصولات مدیران‌خودرو نیست. MVM ۳۱۵ هاچ‌بک بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده و در بازار با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. به طرز جالبی قیمت‌هایی که کارخانه مدیران خودرو برای محصولاتش در نظر می‌گیرد، بالاتر از قیمت کف بازار است. مثلا همین MVM ۳۱۵ هاچ‌بک در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. MVM X۲۲ اتوماتیک در بازار ۱۸۵ میلیون تومان فروخته می‌شود، اما کارخانه روی رقم ۱۹۵ میلیون تومان اصرار می‌کند. اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای MVM X۲۲ دنده‌ای بیشتر است. طوری که می‌توان این ماشین را در بازار حدود ۱۴۴ میلیون تومان به صورت نقدی خرید، اما کارخانه آن را ۱۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشد. این اختلاف قیمت در مورد MVM X۳۳ به اوج خود می‌رسد. با اینکه فعالان بازار خودرو قیمت روز MVM X۳۳ را ۲۰۳ میلیون تومان در نظر می‌گیرند، کارخانه قیمت این محصول را ۳۳ میلیون بالاتر یعنی ۲۳۶ میلیون تومان در نظر می‌گیرد.

قیمت روز محصولات مدیران خودرو امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:

نام خودرو قیمت روز بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
MVM ۳۱۵ هاچ‌بک
۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۴۰,۲۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ دنده‌ای
۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۶۱,۸۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ اتوماتیک
۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۹۵,۶۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۳۳
۲۰۳,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۶,۰۰۰,۰۰۰

قیمت محصولات کرمان موتور امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸

قیمت روز انواع جک از سری محصولات کرمان موتور امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده. طوری که جک J۴ همچنان ۱۴۶ میلیون تومان و حدود چهار میلیون کمتر از قیمت مصوب کارخانه در بازار فروخته می‌شود. جک S۳ امروز در بازار ۱۸۷ میلیون تومان است و جک S۵ حدود ۲۷۴ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. باید توجه داشته باشید که کارخانه کرمان‌موتور قیمت این ماشین را ۳۰۱ میلیون تومان در نظر می‌گیرد. /فرارو

قیمت روز محصولات کرمان موتور امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است: 

نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
جک J4 اتوماتیک
۱۴۶,۰۰۰,۰۰۰
۱۴۹,۹۰۰,۰۰۰
جک S3 اتوماتیک
۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S5 اتوماتیک
۲۷۴,۰۰۰,۰۰۰
۳۰۱,۰۰۰,۰۰۰

این خبر قیمت خودرو یکشنبه ۲۷ مرداد؛ خودرو خیال ارزان شدن ندارد! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

فاصله دلار از کف بیشتر شد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در اولین روز از آخرین هفته مردادماه، سکه تمام بهار آزادی به کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگشت و دلار توانست به بالای محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بازگردد. روز شنبه، شاخص ارزی ۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان رسید. این ارز در اواسط روز تا محدوده ۱۱‌هزار و ۷۸۰ تومانی نیز بالا رفته بود. افزایش قیمت دلار در روز شنبه در حالی صورت گرفت که قیمت این ارز روز چهارشنبه تا کف ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومانی پایین رفته بود؛ عدد یاد شده در روز چهارشنبه کمترین بهای آن از روز ۱۴ بهمن ۹۷ بود.

 با افزایش دلار در ۲ روز پنج شنبه و شنبه، قیمت دلار از کف ۷ماهه فاصله بیشتری گرفت. هم جهت با افزایش بهای دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست ۲۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت برساند و روی عدد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. محرک دیگر قیمت سکه، پایان معاملات اونس در بازارهای جهانی بالای محدوده هزار و ۵۰۰ دلاری بود.  سکه و دلار در شرایطی هفته آخر مرداد را با افزایش قیمت آغاز کردند که هر دو در هفته پیشین بخشی از ارزش خود را از دست داده بودند؛ سکه ۲/ ۱ درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده بود و دلار نزدیک به ۲درصد افت قیمت را تجربه کرده بود.

دلایل رشد دلار چه بود؟

به گفته فعالان، دلایل متفاوتی در رشد روز اول هفته بازار دلار نقش داشت. عده‌ای عدم آغاز به کار بازار متشکل ارزی را عاملی دانستند که نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون آن توانستند خریدهای ارزی را بالا ببرند. گروه دیگر خبری که توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر حمله موشکی نیروهای انصارالله یمن به یک پالایشگاه عربستانی منتشر شده بود، را عامل افزایش قیمت در بازار داخلی عنوان می‌کردند. این در حالی بود که گروه بیشتری باور داشتند بازار پس از برخورد به کف ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان، با افزایش معامله‌گران خریدار رو به رو شده است؛ این دسته از معامله‌گران احساس می‌کنند قیمت دلار به کف خورده است، در نتیجه با فراغ‌بال بیشتری اقدام به خرید می‌کنند.  هفته گذشته نیز در بازار شایعات زیادی مبنی بر آغاز به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه داده شد؛ این موضوع یکی از عواملی بود که موجب شد قیمت دلار روز چهارشنبه قیمت را به کف ۷ ماهه ببرد.   عده‌ای عنوان می‌کردند، زمانی که این اتفاق در روز شنبه رخ نداد، افرادی که از هراس آغاز به کار این بازار عقب کشیده بودند، به بازار بازگشتند.

تاکتیک بازیگران فنی بازار چه بود؟

به گفته فعالان، دیروز بیشتر بازیگران فنی بازار تاکتیک « خرید به فروش» را در پیش گرفته بودند. یعنی ترجیح می‌دادند در محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی اقدام به خرید کنند و کمی بالاتر ارز خریداری شده را به فروش برسانند. آنها به دنبال آن نبودند که ارز خریداری شده را حفظ کنند و منتظر بمانند که قیمت رشد زیادی را تجربه کند. آنها حاضر بودند با سود کمی از خرید ابتدای کانال، از بازار خارج شوند. مقاومتی که فعلا رو به روی بازیگران فنی بازار قرار دارد، عدد ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی است و در صورت شکست آن، قیمت می‌تواند به عبور از مرز ۱۲ هزار تومانی فکر کند.

 به گفته برخی کارشناسان، یکی از دلایلی که موجب شد نوسان‌گیران تاکتیک «خرید به فروش» را در پیش بگیرند، کاهش تغییرات قیمتی دلار طی ۳ هفته اخیر بوده است. معامله‌گران از افزایش یا کاهش‌های شدید قیمت تا حدی ناامید شده‌اند و سعی می‌کنند در دامنه‌های محدود کسب سود کنند. دیروز نوسان دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی نیز صفر بود و در تمام طول روز قیمت روی عدد ۱۱هزار و ۷۰۰ تومانی قرار داشت.  یکی از نکاتی که روز گذشته برخی از فعالان به آن اشاره می‌کردند، کاهش حجم معاملات خالی فروشی بود. /دنیای اقتصاد

این خبر فاصله دلار از کف بیشتر شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نرخ دلار، ارز، سکه و طلا در بازارِ امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر قیمت انواع سکه و طلا افزایش یافت؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۴ میلیون ۱۱۰ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش گذاری شده است، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۵۱۴ دلار قیمت خورد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۱۱هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱هزار و ۶۵۰تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، ۱۳هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان است. /تسنیم و فرارو

این خبر نرخ دلار، ارز، سکه و طلا در بازارِ امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

چرا عابربانک‌ها، کارت سوخت نشدند؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، تا همین چند وقت پیش قرار بود کارت‌های عابر بانک به کارت سوخت متصل شود و رانندگانی که کارت سوخت ندارند، بتوانند از کارت عابربانک‌شان به جای کارت سوخت هم استفاده کنند. این اتفاق درست در شرایطی مطرح شد که تحریم واردات بدنه کارت سوخت را با مشکل مواجه کرد و حتی برخی اعلام کردند تا زمانی که تکلیف بدنه کارت سوخت مشخص نشود، نمی‌توان درباره بنزین تصمیم جدیدی گرفت.

در همان بحبوحه محمدجواد آذری جهرمی این اتفاق را به فال نیک گرفت و گفت ۱۰‌میلیون خودرو کارت سوخت ندارند و با اتصال کارت‌های بانکی و کارت سوخت می‌توان چیزی حدود ۳۳۰‌میلیارد تومان صرفه‌جویی کرد.
با وجود این اتصال کارت‌های بانکی و کارت سوخت رخ نداد و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که با واردات دستگاه‌های تولید بدنه کارت سوخت مشکل حل شده است و می‌توانند برای شهروندان کارت سوخت المثنی صادر کنند اما چرا با وجود تبلیغات فراوان برای اتصال کارت‌های بانکی به کارت سوخت این اتفاق نیفتاد و مشکل از کجا بود؟

تحریم و قاچاق و گرفتاری‌های بنزینی

زمستان‌ سال گذشته بود که دولتمردان تصمیم گرفتند برای کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن دوباره فعال‌کردن کارت‌های سوخت را در دستور کار قرار دهند. آنها می‌گفتند که روزانه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵‌میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود و حالا که تحریم‌ها برگشته است و مصرف بنزین مردم روز به روز بالاتر می‌رود، نگرانی‌هایی جدی برای نیازمندشدن ایران به واردات بنزین وجود دارد.
همین مسأله موجب شد مدیران نفتی اعلام کنند که مردم کارت‌های سوخت‌شان را در کیف‌شان بگذارند، چرا که به‌زودی استفاده از کارت سوخت الزامی می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که میلیون‌ها راننده کارت سوخت‌شان را گم کرده بودند و حالا تحریم واردات بدنه کارت سوخت را دچار مشکل کرده بود.
از همان موقع تصمیم‌های متفاوتی برای این کار گرفته شد و هر روز خبر جدیدی به بیرون درز پیدا می‌کرد و اتصال کارت‌های بانکی به کارت سوخت یکی از مهمترین گزینه‌های مطرح‌شده در این زمینه بود تا این‌که درست در آستانه الزام چهار شهر به استفاده از کارت سوخت، اعلام شد که کارت‌های بانکی به کارت سوخت متصل نمی‌شود اما یکی از مهمترین سوال‌ها و درواقع ابهام‌ها این است که چرا کارت‌های سوخت به کارت بانکی متصل نشدند تا دولت مجبور به تقبل هزینه‌ای دوباره برای تولید و صدور کارت‌های سوخت نشود؟

نیمی از جایگاه‌های سوخت به شبکه بانکی متصل‌اند

اواخر ‌سال گذشته بود که همزمان با داغ‌شدن فضای جامعه برای ثبت نام کارت‌های سوخت، شعب بانکی نیز دست به کار شده و با صدور اطلاعیه‌ای به مشتریان خود خبر دادند که می‌توانند کارت سوخت را به کارت بانکی خود وصل کنند.
درواقع برنامه‌ریزی‌ها به این صورت بود که افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای ثبت نام اقدام کنند، یک کارت بانکی را معرفی کرده تا بتوانند از این کارت به‌ عنوان کارت سوخت نیز استفاده کنند. براساس آخرین آماری که از سوی آذری‌ جهرمی ارایه شد، ۵۵‌درصد نازل‌های پمپ‌بنزین‌ها به سیستم‌های متمرکز متصل شده‌اند و ۴۵‌درصد نازل‌ها به دستگاه‌های pos (پرداخت) متصل هستند. به گفته وزیر ارتباطات این امکان وجود داشت که به محض ثبت‌ نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور دهد که کیف‌ پول الکترونیکی داخل کارت ایجاد و امکان پرداخت مبلغ سوخت از طریق کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم شود. اجرای طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی می‌توانست از هزینه بسیار زیاد چاپ کارت و کاهش اتلاف وقت شهروندان در راستای ثبت نام عملیاتی‌شده جلوگیری کند. حتی اعلام شد که بانک‌ها برای مشتریانی که کارت سوخت خود را به کارت بانکی متصل کنند، جوایز ویژه‌ای در نظر خواهد گرفت؛ اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و اواخر تیرماه بود که اعلام شد اتصال کارت سوخت به کارت بانکی منتفی شده است آن هم به دلایل مختلف.

سوختگیری در جاده‌ها به مشکل می‌خورد

همان موقعی که اعلام شد قرار است کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل شوند، کارشناسان زیادی به این طرح ایراداتی وارد کردند. برخی از آنها معتقد بودند که استفاده از کارت بانکی به‌ عنوان کارت سوخت تنها زمانی می‌تواند انجام شود که سیستم آنلاین باشد و این کارت‌ها را نمی‌توان مانند کارت هوشمند آفلاین کرد و با توجه به این‌که وضع اینترنت در کشور چندان مساعد نیست و حتی در برخی از روستاها و شهرهای دورافتاده هنوز سرعت اینترنت بسیار پایین است یا در بسیاری از جاده‌ها پوشش‌دهی اینترنت وجود ندارد، این مشکل می‌توانست خودروها را در این نقاط برای سوختگیری به دردسر بیندازد. درواقع سوختگیری با استفاده از کارت بانکی حتما باید به صورت آنلاین انجام شود و فقط با استفاده از کارت سوخت است که می‌توان به صورت آفلاین سوختگیری کرد. علاوه بر این آماده‌نبودن زیرساخت‌ها هم باعث شد که امکان اتصال کارت سوخت به کارت بانکی وجود نداشته باشد.

امنیت مهمترین دغدغه بود

کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، درباره این‌که چرا کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل نشد، می‌گوید: «اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی موضوعی چند لایه و پیچیده است. فراهم‌بودن زیرساخت‌های فنی تنها دلیل کافی برای این کار نیست بلکه باید مسائل امنیتی را هم در نظر گرفت که فکر می‌کنم مجموع دلایل برای متصل‌نشدن کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی باعث شد که این پروژه متوقف شود و البته دلایل آن هم از طرف مسئولان ذی‌ربط اعلام نشود.»
او با بیان این‌که اتصال کارت سوخت به کارت بانکی نیازمند اضافه‌شدن امکانات جدید به کارت‌های بانکی بود، ادامه می‌دهد:  «وقتی بحث اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی مطرح شد، کسی این موضوع را در نظر نگرفت که آیا قرار است آپشن‌ها و امکانات جدید هم به این کارت‌ها اضافه شود یا نه. به اعتقاد من بهتر بود که برای وصل‌شدن کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی امکان شارژ مالی کارت بانکی برای سوختگیری فراهم شود.»
درواقع بهتر بود کارت سوختی که به افراد داده می‌شود، همان کارت بانکی باشد که هم سوختگیری با آن انجام شود هم پرداخت مالی تا افراد علاوه بر زدن بنزین، با همان کارت هم مبلغ را پرداخت می‌کردند.
نقره‌کار در پاسخ به این سوال که آیا برای عملی‌کردن چنین طرحی مشکلات تأمین زیرساخت‌ها را داشتیم، می‌گوید:  «نداشتن زیرساخت و امکانات دلیل واقعی اجرانشدن این طرح نیست. فکر نمی‌کنم در این زمینه ما مشکل فنی داشته باشیم بلکه در بخش اجرایی مشکل داریم. متاسفانه نهادهایی که باید دست به دست هم دهند تا یک کیف‌پول الکترونیکی تولید کنند، کنار یکدیگر جمع نمی‌شوند و نتیجه‌اش همین می‌شود که برای طرح‌های مختلف فقط حرف می‌زنیم و افتتاحیه می‌گیریم اما درنهایت به جایی نمی‌رسیم.»

ساختار کارت سوخت و عابربانک فرق دارد

بیژن اسلامی، مدیر یکی از شعب بانکی، هم درباره این‌که چرا کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل نشد، می‌گوید: «وقتی بحث اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی مطرح شد، به نظر کار ساده‌ای می‌آمد اما حقیقت اینجاست که کارت‌های بانکی فقط برای دریافت وجه و انتقال پول قابل استفاده هستند نه این‌که سهمیه بنزین به آنها واریز شود.»
او ادامه می‌دهد: «برای این‌که کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل شوند، نیاز به ایجاد نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مخصوص به این کار بود و نمی‌شد به همین راحتی بیاییم و از متصل‌شدن این کارت‌ها به همدیگر خبر بدهیم. به نظر من کسانی که این طرح را مطرح کردند، نمی‌دانستند ساختار کارت بانکی با کارت سوخت تفاوت دارد؛ زیرا کارت‌های بانکی موجود تنها برای عملیات پرداخت و برداشت طراحی شده‌اند و امکان تشخیص آنلاین سوختگیری را ندارند.»  /روزنامه شهروند

این خبر چرا عابربانک‌ها، کارت سوخت نشدند؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

درباره طرح تحقیق و تفحص از بانک ملی در مجلس

این مطلب برای کاربران ویژه میباشد. برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدیوها باید ثبت نام نمایید و یا اپلیکیشن هفت صبح را نصب و به کلیه امکانات دسترسی یابید.

نوشته درباره طرح تحقیق و تفحص از بانک ملی در مجلس اولین بار در هفت صبح پدیدار شد.

اقدام عجیب خودروسازها در افزایش قیمت خودروها

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، اتفاقات عجیب در بازار خودرو همچنان ادامه دارد؛ دو هفته بعد از افزایش ناگهانی قیمت ۶ محصول ایران خودرو و تکذیب بامدادی آن، حالا برخی از خودروسازها نظیر مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن، قیمت کارخانه برخی محصولات خود را به نحوی افزایش داده اند که بین ۱.۵ تا ۶۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت همین خودروها در بازار است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت مدیران خودرو، قیمت کارخانه هر دستگاه «چری‌تیگو۷ (IE)» را ۴۳۷ میلیون تومان تعیین کرده که ۶۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت کنونی این خودرو در بازار است. همچنین قیمت هر دستگاه «ام‌وی‌ام ایکس ۳۳» را ۲۳۶ میلیون تومان در نظر گرفته که ۲۶ میلیون تومان بیشتر از نرخ بازار است. این شرکت تقریبا برای همه محصولات خود این روند را حفظ کرده و قیمت تولیداتش بین ۱۴ تا ۶۷ میلیون تومان بیشتر از نرخ کنونی بازار شده است. خودروسازهای کرمان موتور و گروه بهمن هم برای برخی محصولات خود چنین روندی را در پیش گرفته اند. مثلا شرکت کرمان موتور هر دستگاه «جکS۵ اتوماتیک» را ۳۱۰ میلیون تومان یعنی ۳۴ میلیون تومان بیشتر از قیمت بازار در اختیار مشتری قرار می دهد. گروه بهمن هم که کمترین فاصله قیمتی را در نظر گرفته، هر دستگاه وانت کارا دو کابین را ۹۶ میلیون تومان می فروشد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت بازار است.

این نرخ‌گذاری در حالی است که بازار خودرو در هفته‌های گذشته به ثبات نسبی رسیده و شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بوده است و کارشناسان، پرهیز از ایجاد جو روانی را یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای حفظ این روند می‌دانند.

علت چیست؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه قیمت تمام شده خودروها براساس نرخ ارز تخصیص یافته به آنها (نیمایی یا آزاد) محاسبه می‌شود، درباره علت افزایش قیمت برخی محصولات مدیران خودرو و تعدادی دیگر از خودروسازها می گوید: «براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، محصولات پرتیراژ سایپا و ایران خودرو برای تعیین قیمت، بیشتر تحت نظر هستند اما بقیه شرکت‌های خودروسازی می‌توانند قیم‌ های خود را در چارچوب فرمول سازمان حمایت تنظیم کنند. ضمن اینکه در گذشته که قیمت گذاری در اختیار شورای رقابت بود، خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را قیمت گذاری می کرد و قیمت‌های بالاتر را خود شرکت‌ها براساس فرمول سازمان حمایت نرخ گذاری می‌کردند. این رویه اکنون هم وجود دارد.»

احمد نعمت بخش ادامه می‌دهد: «علت ارزان شدن قیمت خودروهایی مانند چری تیگو۷ در بازار، نیاز خریداران خودرو با قیمت قبلی به پول است. اما کارخانه‌ها براساس قیمت تمام شده، نرخ گذاری می‌کنند به همین دلیل ممکن است خیلی از محصولات شرکت‌های خودروسازی گرانتر از نرخ بازار باشد.»

نعمت بخش درباره روند کاهشی قیمت خودرو در هفته‌های اخیر هم گفت: «این روند باید به نحوی باشد که خودروها به قیمت واقعی فروش خودشان برسند. مثلا اکنون پراید با قیمت کارخانه نباید کمتر از ۴۵ میلیون تومان باشد. قیمت تمام شده این خودرو ۳۹ میلیون تومان است و خودروسازها اکنون با ضرر آن را می‌فروشند. قیمت بقیه خودروها هم به این ترتیب باید تغییر کند.»

رئیس اتحادیه فروشنده‌های خودرو اما نظر متفاوتی دارد. سعید موتمنی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر خودرو مشخص است از نرخ گذاری سلیقه‌ای انتقاد می‌کند و می‌گوید: «خودروسازها باید بر مبنای هزینه‌هایشان، قیمت‌ها را تعیین کنند. ضمن اینکه می‌توانند روی هر محصول سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشند. اینطور نیست که بتوان سلیقه‌ای نرخ‌ها تعیین کرد.»

موتمنی درباره اتفاقی که درباره محصولات مدیران خودرو افتاده، می‌گوید: «مدیران خودرو پیش از این هم سابقه آنالیز نکردن قیمت‌ها و تعیین کردن سلیقه‌ای نرخ‌ها را داشت. بیشتر بودن قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار اتفاقی است که مشتری آن را غیرمنطقی تلقی می‌کند.»

موتمنی درباره تاثیر این افزایش قیمت بر نرخ سایر خودروها و روند کاهشی قیمت بازار هم گفت: «تولیدات مدیران خودرو و سایر شرکت‌های خودروسازی که قیمت کارخانه‌شان از بازار بیشتر است به آن میزان نیست که بتواند تاثیر آنچنانی روی بازار بگذارد اما به هر حال هر خبر منفی در بازار بار روانی ایجاد می‌کند. مثلا اکنون به دلیل کاهش قیمت دلار، قیمت خودروهای وارداتی به ثبات رسیده است. همچنین سایپا هم تولیدات خود را عرضه می‌کند به همین دلیل قیمت‌هایش ثبات دارد اما ایران خودرو اینطور نیست. دلیل آن هم این است که این شرکت مدتی قبل به یکباره قیمت کارخانه حدود ۶ محصول خود را بالا برد. هرچند بعد از چند ساعت عقب نشینی کرد اما روزها و هفته ها طول می‌کشد تا تاثیر این بار روانی منفی از بازار دور شود.»

بیشتر شدن قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو به سوژه‌ای در فضای مجازی هم تبدیل شد. امیرحسین قیاسی، کمدین مشهور در توئیتر خود نوشت: «قیمت تیگو۷ توو سایت مدیران خودرو ۴۳۷ میلیون تومن توو بازار آزاد ۳۴۰ میلیون تومن. شرکتا دارن رومون تاکتیکای جدید رو تست می‌گیرن انگار …»

قیمت کارخانه کدام خودروها از نرخ بازار بیشتر است؟ (قیمت ها به میلیون تومان است) /روزنامه شهروند

این خبر اقدام عجیب خودروسازها در افزایش قیمت خودروها اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

پیش بینی کارشناسان از آینده قیمت مسکن

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، روند نزولی قدرت خرید متقاضیان مسکن به دلیل رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت ها ماه‌هاست که ادامه دارد و سرانجام این کاهش قدرت خرید خود را با افت معاملات بیش از ۷۰ درصدی و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن نشان داده است. حال باید دید که آیا از این افت قیمت ها که توام با رکود سنگین بر بخش مسکن خواهد بود باید خوشحال شد؟

بنابراین گزارش، کارشناسان مسکن بر این باور هستند که رکود بخش مسکن به زیان اقتصاد کشور است چرا که این بخش با ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم در ارتباط است و بیش از ۱۳۰۰ شغل غیر مستقیم با رونق بخش مسکن به حرکت در می آید.

کاهش قدرت خرید و ناتوانی متقاضیان مسکن با نبود تسهیلات مناسب برای بالا رفتن توان خرید عجین شده تا بسیاری از واحد مسکونی نوساز و کهنه‌ساز بدون متقاضی خرید باقی بمانند. افت معاملات مسکن این روزها به گونه ای بر بازار مسکن حاکم شده که باعث نرمش فروشندگان شده و آنها قصد دارند از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند.

از افت قیمت مسکن در ازای رکود نباید خوشحال شد

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در پاسخ به این سوال که آیا از کسادی بازار مسکن باید خوشحال شد که باعث افت قیمت می‌شود، گفت: بازار مسکن در رکود فرو رفته است و این رکود باعث کاهش قیمت خواهد شد.

عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا این کسادی بازار مسکن را می توان با رکود سال‌های ۹۲ تا ۹۶ که بسیار عمیق بود مقایسه کرد، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که حجم معاملات مسکن ۷۸ درصد کاهش داشته است و چند سال گذشته شاید چنین افت معاملاتی نداشتیم.

ادامه افت قیمت مسکن در صورت رخ ندادن شرایط ویژه

وی در پاسخ به این سئوال که پیش بینی از آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود گفت: افت قیمت‌ مسکن اگر شرایط ویژه‌ای برای حامل‌های انرژی و بازار ارز رخ ندهد ادامه خواهد یافت.

عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن باعث شد تا قدرت خرید مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، اظهار داشت: نباید با این عنوان که بازار مسکن با ورود به رکود افت قیمت را تجربه خواهد کرد خوشحال شد چرا که بخش مسکن با ۱۳۰۰ شغل وابسته است.

رکود سالهای ۹۲ تا ۹۶ باعث رشد ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن شد

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در پاسخ به این سوال که روند نزولی قیمت مسکن آغاز شده حال این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر؟ گفت: با توجه به سابقه معاملات مسکن از ابتدای انقلاب تاکنون همواره نوسانات قیمت به صورت سینوسی بوده است؛ قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون ۱۲۰ درصد رشد داشت که این رشد قیمت به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن از سال ۹۲ تا ۹۶ بود.

وی افزود: این رشد قیمت باعث شد قدرت خرید متقاضیان کاهش یابد و نبود سیاست‌های حمایتی از سوی دولت و نبود تسهیلات فاصله قدرت خرید مسکن را بیش از پیش افزایش داد حال به نظر می رسد نبود یک برنامه ریزی مشخص در ساخت و ساز که بدون نیاز سنجی لازم صورت گرفته باعث خواهد شد تا بخش مسکن دوباره در رکود فرو برود.

محتشم ادامه داد: توزیع نامناسب ساخت و ساز بدون نیاز سنجی باعث شده تا در حال حاضر در تهران بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داشته باشیم در حالیکه متقاضیان واقعی مسکن توان خرید ندارند پس به نظر می رسد اگر چه این روزها شاهد افت قیمت و تعداد معاملات هستیم اما عقب ماندن عرضه مسکن از تقاضا خطرناک خواهد بود.

افت قیمت مسکن طبیعی است

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه دولت باید فکری برای این واحدهای مسکونی خالی از سکنه که سرمایه عظیم کشور را در خود محبوس کرده اند، داشته باشد خاطر نشان کرد: این افت معاملات مسکن که توام با کاهش قیمت خواهد بود به نظر می رسد طبیعی باشد چرا که همواره سابقه نشان داده که قیمت ها وقتی به شدت افزایش یافت سپس درصد اندکی افت می کند.

قیمت مسکن در ماههای آتی به ثبات می رسد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد افسارگسیخته قیمت مسکن باعث شده تا بازار مسکن دچار یک کسادی شود گفت: از وضعیت بازار مسکن اینگونه پیداست که قیمت ها در ماههای آینده کاهش و به ثبات برسد بنابراین متقاضیان واقعی مسکن نباید تنها در زمان گرانی مسکن به فکر خرید بیافتند.

وی ادامه داد: متأسفانه وقتی قیمت مسکن بالا می‌رود همه خوشحال می‌شوند و تلاش می‌کنند از قافله گرانی مسکن عقب نمانند، در حالی که باید گفت نباید در زمان گران شدن کالایی مثل مسکن متقاضیان برای خرید هجوم بیاورند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: طبیعی است که وقتی قیمت‌ها بالا برود و قدرت خرید کاهش یابد، افت معاملات موجب کسادی بازار مسکن شود.

وی تاکید کرد: با خروج افرادی که برای سودآوری و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن کرده بودند، قیمت مسکن کاهش می‌یابد و به ثبات می‌رسد.

قیمت مسکن ظرفیت افزایش بیشتر ندارد

افشین پروین‌پور کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت مسکن روند نزولی خود را آغاز کرده یا اینکه بعد از یک افت قیمت مجددا ثابت خواهد شد گفت: قیمت مسکن به حالت اشباع رسیده و بخش مسکن و بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت را ندارد.

وی ادامه داد: چون اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده و تحرکی ایجاد نشده که درآمدها افزایش پیدا کند توان متقاضیان مسکن هم افزایش نمی یابد و این دلایل باعث شده تا متقاضیان واقعی مسکن که عمدتاً هم خانه اولی هستند، در خرید مسکن ناتوان شوند.

نرمش فروشندگان به نفع خریداران

پروین پور در پاسخ به این سئوال که اینطور که از شواهد مشخص است، نباید فعلا منتظر بالا رفتن توانمندی متقاضیان مسکن باشیم ادامه داد: بالا بودن قیمت مسکن باعث شده تا متقاضیان مسکن از بازار خارج شوند، چون قیمت مسکن بیش از حد توان افزایش یافته است و آرام آرام با این شرایط فروشنده‌ها به سمت نرمش در برابر قیمت‌های پیشنهادی رفته‌اند.

کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: فروشنده‌های مسکن در همین روزها ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت خود را کاهش داده و از قیمت پیشنهادی خود کوتاه آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت ها نزولی شود، هر چند تا واقعی شدن قیمت مسکن فاصله زیادی داریم چرا که قیمت مسکن بسیار اوج گرفته است.

به نظر می رسد در ماههای آتی شاهد اتفاقات عجیبی در بازار مسکن باشیم و احتمال این وجود دارد که رکودی که از سالهای ۹۲ تا ۹۶ بر بازار مسکن حاکم شد این بار هم به وقوع بپیوندد.حال با توجه به اینکه سابقه نشان داده عمر رونق بخش مسکن حدود شش ماه تا نهایت یک سال است و سپس بخش مسکن در رکود سه ساله فرو می رود.

اکثر سازندگان مسکن نیز بر این باور هستند که بخش مسکن وقتی وارد رکود می شود ضرر و زیان زیادی بر اقتصاد کشور وارد می کند بنابراین اگر افت قیمتها با عرضه مناسب و بالا رفتن قدرت خرید همراه باشد بسیار بهتر از کاهش قیمتها با ورود بخش مسکن به رکود است.

این خبر پیش بینی کارشناسان از آینده قیمت مسکن اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

سوال مجلس از وزیر ارشاد درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، حجت‌الاسلام احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از سوال نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما خبر داد.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مساله ورود پول‌های مشکوک به سینما گفت: گزارش‌هایی در کمیسیون فرهنگی مجلس داشته‌ایم که در بعضی از فیلم‌های سینمایی و آثاری که از طریق شبکه نمایش خانگی تهیه می‌شود، شبهاتی در زمینه سرمایه‌گذاری وجود دارد، به همین دلیل با توجه به وظیفه نظارتی خود در مجلس شورای اسلامی بیش از همه خود را مسئول رفع شبهه در این زمینه می‌دانیم.

او تاکید کرد: ما در مجلس شورای اسلامی قاضی نیستیم که در این زمینه قضاوت کنیم. در صورتی که وظیفه ما این است که اگر در بخش‌های مختلف کشور شبهه‌ای وجود دارد از مسئولان مربوطه برابر با قانون و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال کنیم و یا تذکرهای لازم را بدهیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در همین راستا با توجه به اینکه ساحت سینمای ایران، ساحت مقدسی است و ما در ایران پاک‌ترین سینما را داریم و از طرف دیگر اقتصاد سینما برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، اقتصادی که پاک و حلال باشد، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم. لازم است در کنار شوراهای مختلفی که در سینما برای بخش‌های مختلف ایجاد شده، باید شورایی نیز ایجاد شود که بر پول‌هایی که وارد سینما می‌شود نظارت داشته باشد تا افرادی با قصد پولشویی از سینما استفاده نکنند. وی ادامه داد: من به هیچ وجه فیلم خاص، تهیه‌کننده خاص و یا بازیگر خاصی را متهم نمی‌کنم، شبهه‌ای که وجود دارد این است که پول‌هایی وارد سینمای ایران شده و ساحت سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کرده‌ایم و از وی خواسته‌ایم که در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور پیدا کرده و در این زمینه پاسخگو باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: انتظار و برداشت ما این است که براساس قانون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار نظارت‌های محتوایی در سینما، نظارت مالی را نیز مدنظر خود داشته باشد.

او تأکید کرد: فکر می‌کنم لازم است در کنار شوراهای مختلفی که در سینما برای بخش‌های مختلف ایجاد شده، باید شورایی نیز ایجاد شود که بر پول‌هایی که وارد سینما می‌شود نظارت داشته باشد تا افرادی با قصد پولشویی از سینما استفاده نکنند.

این خبر سوال مجلس از وزیر ارشاد درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.