ترس پالایشگاه‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا

خبرگزاری رویترز اخیرا از قول تنی چند از مدیران حوزه نفت و گاز اروپا نوشت: «پالایشگاه‌های اروپا در سایه بازگشت تحریم‌های آمریکا در حال کاستن از خرید نفت خام از ایران به عنوان پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت خام اوپک هستند.»

در حوزه نفت و گاز، شرکت «ریلاینس اینداستریز» هند که مالک بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی این کشور است، اواخر هفته گذشته اعلام کرد که برای مصون ماندن از تحریم‌های آمریکا، قصد توقف خرید نفت ایران را دارد.

حالا نوبت به پالایشگاه‌های اروپایی رسیده است؛ یک منبع بلندپایه در پالایشگاه «ساراس» ایتالیا که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از بازار می‌مکد، گفته که «ما نمی‌توانیم در برابر آمریکا قد علم کنیم.»

این منبع مطلع گفته که علاوه بر ساراس ایتالیا، شرکت‌های پالایشگاهی «رپسول» و «کپسا» اسپانیا و «هلنیک پترولیوم» یونان هم در حال متوقف کردن خرید نفت خام ایران هستند.

این ۴ پالایشگاه اروپایی، مجموعاً یک پنجم از نفت خام صادراتی ایران را می‌خرند.

یارانه تا شنبه واریز می‌شود

یارانه مربوط به خردادماه به مبلغ هر نفر ۴۵۵ هزار ریال، بامداد شنبه ۲۶ خرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و قابل برداشت است.
براین مبنا، هشتاد و هشتمین یارانه نقدی ساعت ۲۴ بیست و ششم خردادماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بوئینگ هم زیر میز معامله زد

خبرگزاری فرانس۲۴ در گزارشی جنجالی نوشت: «مقامات بوئینگ درنظر دارند هیچ هواپیمایی به ایران تحویل ندهند.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که واشنگتن روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، خارج خواهد شد.

بر اساس قرارداد بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت بوئینگ، قرار بود ۸۰ هواپیما به ایران تحویل شود. قرار بود که ۵۰ فروند از این هوپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر باشند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران ایر تحویل شوند.

ارزش این قرارداد بیش از ۱۶ میلیارد دلار ذکر شده بود.

بوئینگ در حالی به قرارداد خود با ایران وفا نمی‌کند که روز دوشنبه، شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن نیز اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران را متوقف می‌کند.

در حالی که هنوز تحریم‌های واشنگتن عملا بازنگشته‌اند، شرکت‌های اروپایی در حال ترک ایران هستند. تمام این موارد در حالی رخ می‌دهند که کشورهای اروپایی از پایبندی خود به برجام سخن می‌گویند.

پالایشگاه هندی از خرید نفت ایران منصرف شد

کانال روزنامه ایران نوشت:
« یک پالایشگاه هندی برای جایگزین کردن نفت ایران اعلام آمادگی کرد. پالایشگاه خصوصی ‘نایارا انرژی’ یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران در هند نسبت به جایگزین کردن نفت ایران در پی اعمال تحریم‌های آمریکا اعلام آمادگی کرد.
این شرکت امیدوار است بتواند تا پیش از ماه نوامبر معوقات خود به تهران را برای خریدهای گذشته نفت تسویه کند.
شرکت ‘نایارا انرژی’ که پیش‌تر به نام اسار اویل شناخته می‌شد در صورت لزوم از دیگر شرکت‌های نفتی نظیر روس نفت روسیه به جای ایران نفت وارد خواهد کرد.»

بورس، همچنان پربازده‌ترین بازار کشور

بهروز ملکی اخیرا در کانال بازار مسکن نوشت:
«بررسی متوسط نرخ رشد بازارها در طول ربع قرن اخیر در ایران حکایت از بازده بالای سهامداری در ایران دارد. برمبنای آمارهای بانک مرکزی از سال ۷۱ تا ۹۶ بازار سهام با متوسط رشد سالانه حدود۲۴درصد از بالاترین میزان بازدهی برای بازیگران خود برخوردار بوده است. پس از بازار سهام، این خرید و فروش زمین، بازار سکه و طلا، بازار مسکن و در نهایت بازار ارز بوده که با قرارگرفتن در رتبه‌های بعدی، بالاترین میزان رشد بازدهی سالانه را به بازیگران اقتصادی و فعالان بازار ارایه کرده است.»

درخواست آمریکا از اوپک برای افزایش تولید نفت

هفت صبح| آمریکا از اوپک درخواست کرد تولید نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. دولت آمریکا در آستانه اجرایی شدن تحریم نفتی ایران در اقدامی کم سابقه از عربستان و برخی دیگر اعضای اوپک خواست تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند.
طبق گزارش بلومبرگ، درحالی که دولتمردان و نمایندگان کنگره آمریکا در مقاطعی از تاریخ، اوپک را به باد انتقاد گرفته اند و این سازمان را عامل رشد قیمت نفت دانسته است اما شاید این اولین بار باشد که دولت آمریکا از اوپک می خواهد برای کاهش قیمت نفت تولید خود را افزایش دهد.
قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین رقم طی سه سال گذشته رسیده است و این مسئله در آستانه فصل تابستان که مصرف بنزین در این کشور افزایش می یابد فشار زیادی را به کاخ سفید وارد کرده است.

آینده صنعت خودرو ایران از نگاه مجله آمریکایی فوربز

پایگاه خبری اسب بخار به نقل از مجله فوربز آمریکا نوشت:
« با بررسی تبعیات تحریم های جدید آمریکا بر صنعت خودرو ایران می‌توان گفت: بازگشت تحریم ها سبب خواهد شد که برند های معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند همچنین شرکت های چینی حضور فعال تری در ایران خواهند داشت.

به گزارش فوربز، در حالی که بسیاری از شرکت های خارجی با نگرانی در حال بررسی تبعیات تحریم های جدید آمریکا علیه ایران هستند که قرار است از ماه اوت به اجرا گذاشته شود، بازار خودروی ایران در آستانه ورود به یک دوره جدید احتمالا پر آشوب قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم، این وضعیت سبب خواهد شد که برند های معتبر داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند، اما به عقیده تحلیلگران این بدان معنا نخواهد بود که بازار ایران به کلی به تصاحب خودروسازان به نام داخلی در خواهد آمد، بلکه این شرکت ها باید با خودروسازان چینی ای که علاقمند به گسترش حضور خود در ایران هستند و همچنین رقبای نوظهور داخلی رقابت کنند.

بر اساس آمارهای سازمان بین المللی تولید کنندگان وسائل نقلیه موتوری، ایران دوازدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در جهان است و در سال ۲۰۱۷، ۱٫۴ میلیون دستگاه خودرو در این کشور تولید شده است. یعنی ایران پشت سر انگلیس و بالاتر از کشورهایی نظیر روسیه و ترکیه قرار دارد. ایران همچنین یکی از بازارهای پرشتاب از نظر رشد تولید خودرو را در اختیار دارد به نحوی که تولید خودرو در این کشور در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش داشت.

اولین تاثیر تحریم های جدید آمریکا احتیاط بیشتر برخی شرکت های خودروسازی غربی نسبت به همکاری با ایران است. هرچند شرکت های بزرگ آمریکایی نظیر جنرال موتورز و فورد فروش چندانی در ایران ندارند، اما برند های اروپایی در چند سال گذشته در ایران خوب فروخته اند و برخی از آنها خود را برای ایجاد خطوط تولید در ایران آماده می کنند.

در سال ۲۰۱۶، شرکت پژوسیتروئن فرانسه قراردادهایی را با ایران خودرو و سایپا منعقد کرد. در اوت ۲۰۱۷ نیز شرکت رنو یک قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و هولدینگ نگین برای ایجاد یک کارخانه مشترک جهت تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال منعقد کرد. شرکت فولکس واگن هن در اوت سال گذشته فروش خودروهای مدل تیگوان و پاسات به ایران را آغاز کرد. همچنین شرکت آلمانی دایملر قراردادهایی را با ایران خودرو دیزل و گروه ماموت منعقد ساخته است.

میزان توانایی اتحادیه اروپا جهت حمایت از شرکت های خود در مقابل تاثیرات تحریم های ثانویه آمریکا هنوز روشن نیست. به گفته دامین دوهامل، مدیر موسسه مشورتی سولیدیانس، بسیاری از طرح های اعلام شده برای بازار ایران احتمالا به حالت تعلیق در خواهد آمد، اما با توجه به اینکه سرمایه گذاری های شرکت های غربی در ایران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، احتمالا توقف این همکاری ها تاثیر منفی چندان زیادی بر شرکت های غربی نخواهد داشت.

وی افزود: «شرکت های فرانسوی اخیرا شروع به بررسی گزینه توقف فعالیت های خود در ایران کرده اند… اما هیچ کارخانه ای در ایران ندارند که تعطیلش کنند. در طی ۳ سال گذشته خیلی ها برای برقراری مجدد ارتباطات تجاری به تهران آمدند. اما پول زیادی در ایران سرمایه گذاری نشده زیرا همه این سفرها برای برقراری مجدد ارتباطات و انجام تحقیقات در مورد بازار ایران بود نه سرمایه گذاری.»

اگر شرکت های اروپایی از بازار خودروی ایران خارج شوند، زمینه برای زورآزمایی مجدد شرکت های داخلی فراهم خواهد شد. اما بازار ایران احتمالا به وضعیتی که در دوران تحریم های قبلی داشت باز نخواهد گشت. این بار شرکت های چینی که بسیاری از آنها همین الان هم در ایران حضور دارند، احتمالا تلاش خواهند کرد سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.

به گفته دوهامل، رقبای داخلی جدید هم ممکن است برای رقابت با سایپا و ایران خودرو وارد میدان شوند. وی گفت، برخی گروه های بزرگ صنعتی به دنبال ایجاد کارخانه های خودروسازی هستند. «کاری که برخی شرکت های ایرانی انجام خواهند داد ایجاد کارخانه های خودروسازی جدید با تولید دو یا سه مدل خودرو است تا وقتی تحریم ها مجددا برداشته شد، آنها آماده جذب سرمایه گذاری باشند.»

گروه پژو سیتروئن هم ایران را ترک می‌کند

هفت صبح| گروه پژو-سیتروئن اعلام کرد، فعالیت‌های مشترک خود با شرکای ایرانی را به علت همراهی با تحریم‌های آمریکا مجدداً به حالت تعلیق در خواهد آورد.

گروه خودروسازی فرانسوی پی‌اس‌ای (مجموعه‌ای که قبلا نامش پژو-سیتروئن بود) می‌گوید برای پرهیز از تحریم‌های آمریکا، فعالیتش را در ایران تعلیق می‌کند.

طبق گزارش بی بی سی، البته این شرکت گفته است “با حمایت دولت فرانسه” با مقام‌های ایالات متحده در تماس است تا امکان گرفتن معافیت از دولت آمریکا درباره این تحریم‌ها را بررسی کنند.

پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و شرکای اقتصادی آن، در هفته‌های اخیر چندین شرکت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که فعالیت‌هایشان را در ایران تعلیق می‌کنند تا مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند.

براین مبنا وضعیت شرکت ایکاپ که حاصل همکاری ایران خودرو با پژو است و نیز وضعیت جوینت ونچر سیتروئن با سایپا در هاله‌ای از ابهام فرورفته و فعلا نامشخص است.

تکذیب خرید و فروش ارز در پمپ بنزین ها

دوم خردادماه سال جاری خبرگزاری رویتزر گزارشی از بازار ارز ایران و نقل و انتقالات دلالی ارز در کشورمان منتشر کرد که در بخشی از این گزارش آمده بود: “خارجی‌هایی که در تهران حضور دارند گفته‌اند، آنها ارز را از دلالان در زیرزمین ساختمان‌ها یا پمپ‌بنزین‌ها خریداری می‌کنند. یک تبعه خارجی در این باره گفت: «این کار از خرید مواد مخدر خطرناک‌تر است».”

به گزارش تسنیم، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به این گزارش رویترز واکنش نشان داده و در اطلاعیه ای نوشته: ” به اطلاع خوانندگان محترم می رساند، برابر دستورالعمل های صادره از سوی این شرکت هرگونه اقدام خارج از ضوابط عرضه سوخت در جایگاههای توزیع سوخت ممنوع و غیرقانونی است و صاحبان جایگاهها در سراسر کشور موظف به فروش بنزین موتور و نفت گاز و خدمات رسانی به شهروندان عزیز می باشند. بدیهی است در صورت بروز هرگونه تخلف در این خصوص با آن برخورد قانون خواهد شد. ضمنا موضوع خرید و فروش ارز در جایگاههای توزیع سوخت قویا از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تکذیب می گردد.”

ایرانیان در صدر گردشگران خارجی ترکیه

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که در پنج ماه نخست سال میلادی جاری(۱۱ دی ۹۶ تا ۱۱ خردادماه ۹۷) ایرانیان پرشمارترین گردشگران خارجی ورودی به ترکیه بودند.

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام این وزارتخانه، در پنج ماه نخست سال جاری میلادی با دو برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد گردشگران ورودی از ایران به ترکیه بیش از ۸۵۸ هزار نفر بوده است.

بنا به گزارش این وزارتخانه، گردشگران آلمانی با ۶۶۶ هزار نفر و گردشگران گرجستانی با بیش از ۶۵۱ هزار نفر در رتبه های بعد از ایران قرار گرفتند.

این وزارتخانه با اشاره به افزایش حدود ۳۲ درصدی تعداد گردشگران ورودی ترکیه در سال جاری میلادی اعلام کرد: در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، هفت میلیون و ۷۸۴ هزار گردشگر خارجی به ترکیه سفر کردند.

سرانه هزینه هر فرد گردشگر خارجی در ترکیه به طور متوسط حدود ۶۸۰ دلار اعلام شده ولی سرانه هزینه هر گردشگر ایرانی در ترکیه بنا به اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری این کشور حدود یک هزار دلار برآورد شده است.

سال گذشته ۲٫۵ میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده و بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار در این کشور هزینه کردند.