پروژه‌ جدید گوگل امکان رمزنگاری سریع را به گوشی های اقتصادی می آورد

گوگل با مشکل بزرگی رو به رو شده؛ این که گوشی‌های اقتصادی به استفاده از پردازنده‌های ضعیف‌تر امکان رمزگذاری اطلاعات کاربران را ندارند. حالا گوگل تلاش کرده تا خودش مشکل یاد شده را حل کند؛ به همین دلیل پروژه رمزنگاری گوگل که تحت عنوان Adiantum‌ شناخته می‌شود تلاشی جدید از سوی این شرکت است تا امکان کدگذاری روی داده‌های کاربرانی که از گوشی‌های اقتصادی استفاده می‌کنند فراهم شود.

با اینکه پردازنده‌های ARMv8 از شتاب دهنده‌ی سخت افزاری لازم برای انجام رمزگذاری‌های استاندارد AES پشتیبانی می‌کنند اما پردازنده‌های ARMv7 این توانایی را ندارند و به همین دلیل برای رمزگذاری داده‌ها کارایی کلی دستگاه را کاهش می‌دهند.

پروژه رمزنگاری گوگل

حالا گوگل مدعی شده که توانسته با ادغام دو روش رمزنگاری -که یکی از آن‌ها بر اساس ترافیک HTTPS است- بدون کاهش کارایی دستگاه و با امنیتی بالا به رمزگذاری روی داده‌ها بپردازد.

روش جدید رمزگذاری گوگل که آن را آدیانتوم نامیده است حداقل ۵ برابر سریع‌تر از رمزگذاری به روش AES روی چیپ‌هایی به شمار می‌رود که از شتاب دهنده‌ی سخت افزاری لازم برای رمز گذاری داده‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. البته باید امید داشت که روش مورد استفاده توسط گوگل آنقدر قدرتمند باشد که به راحتی رمزگشایی نشود.

البته لازم به ذکر است که استفاده از آدیانتوم تنها در سیستم عامل اندروید Pie امکان پذیر است و از طرفی تولید کنندگان گوشی‌ها باید پشتیبانی از رمز گذاری کامل حافظه را در تلفن‌های خود فعال کرده باشند.

The post پروژه‌ جدید گوگل امکان رمزنگاری سریع را به گوشی های اقتصادی می آورد appeared first on دیجیاتو.

چگونه پیش از غیر فعال شدن گوگل پلاس از عکس‌ها و اطلاعات خود بکاپ بگیرید؟

گوگل اخیرا اعلام کرده که قصد دارد به زودی به کار گوگل پلاس پایان دهد و به همین دلیل برنامه‌ی زمانی کامل خود برای این کار را اعلام کرده است. دلیل این اتفاق احتمالا عدم استقبال افراد از این صفحه‌ی مجازی بوده است.

اما به هر دلیلی شاید شما یکی از کاربران این صفحه‌ی اجتماعی باشید و از آن استفاده‌ها زیادی می‌کنید. در این مطلب قصد داریم به آموزش چگونگی بکاپ گرفتن از اطلاعات در گوگل پلاس بپردازیم. برای حفظ اطلاعات خود در گوگل پلاس تا انتها با این مطلب همراه باشید.

چرا گوگل پلاس تعطیل می‌شود؟

بر خلاف استقبال نسبتا خوب در شروع فعالیت (گوگل پلاس در اولین ماه فعالیتش موفق شده بود ۲۵ میلیون کاربر را در اختیار بگیرد) با گذشت زمان چهارمین تلاش گوگل در ایجاد یک صفحه‌ی مجازی مناسب با شکست رو به رو شد.

عدم استقبال و فعالیت کم کاربران تنها دلایل توقف فعالیت این صفحه‌ی مجازی نیستند. علاوه بر این‌ها مشکلات نرم افزاری و فنی گوگل پلاس باعث شد که برخی از توسعه دهندگان بتوانند به اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر دسترسی داشته باشند. موضوعی که بیش از پیش باعث غروب آفتاد گوگل پلاس شد.

اگر بخواهیم نگاهی به آمار این صفحه‌ی مجازی داشته باشیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که گوگل پلاس با اینکه ۱۱۱ میلیون کاربر فعال در سال ۲۰۱۵ داشت، اما تنها ۶.۷ میلیون نفر از این کاربران بیشتر از ۵۰ پست در این صفحه‌ی مجازی داشتند و فقط ۳.۵ میلیون نفر در ۳۰ روز گذشته بیشتر از ۵۰ مطلب در این صفحه‌ی مجازی پست کرده‌اند.

گوگل پلاس

چگونه از اطلاعات خود در گوگل پلاس بکاپ بگیریم؟

۱۳ فروردین ۹۸ حساب‌های کاربری و هر صفحه‌ای که در گوگل پلاس دارید غیر فعال خواهند شد و گوگل فرآیند حذف محتوای بارگذاری شده در این صفحه‌ی مجازی را آغار خواهد کرد. این موضوع به این معنی است که عکس‌ها و ویدیو‌هایی که در آرشیو آلبوم‌ها و صفحات گوگل پلاس دارید حذف خواهند شد.

خوشبختانه تا پیش از ۱۳ فروردین این امکان وجود دارد که از همه‌ی اطلاعات خود بکاپ بگیرید. البته لازم به ذکر است که اگر پیش از این از ویدیو‌ها و تصاویر خود بکاپ گرفته‌اید؛ اطلاعاتتان حذف نمی‌شود.

بقیه‌ی اطلاعات مثل Circle‌ها، انجمن‌ها، استریم‌ها و ۱+‌ها هم می‌توانند ذخیره سازی گردند. همچنین گوگل اعلام کرده که فرآیند حذف همه‌ی اطلاعات ممکن است چند ماه به طول بیانجامد و بعد از تاریخ اعلام شده همچنان در دسترس باشند؛ اما بالاخره حذف خواهند شد.

برای بکاپ گرفتن از همه‌ی اطلاعات خود به صورت یکجا کافی است مراحل زیر را طی کنید:

  • به صفحه‌ی دانلود اطلاعات گوگل پلاس بروید. ممکن است نیاز داشته باشید که اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید.
  • Next را بزنید.
  • نوع فایل را انتخاب نمایید.
  • نحوه‌ی دریافت اطلاعات خود را مشخص نمایید.
  • گزینه‌ی Create Archive را بزنید.

برای بکاپ گرفتن از اطلاعاتی خاص مراحل زیر را طی کنید:

  • به صفحه‌ی دانلود اطلاعات گوگل پلاس بروید.
  • در کنار نوع محتویاتی که می‌خواهید دانلود کنید مثل استریم، روی فلش کوچک تعبیه شده کلیک نمایید.
  • گزینه‌ی Select Specific Data را بزنید.
  • اطلاعات خاصی که مد نظرتان است را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ی OK را بزنید.
  • Next را بزنید.
  • نوع فایل را انتخاب کنید.
  • نحوه‌ی دریافت اطلاعات خود را مشخص نمایید.
  • گزینه‌ی Create Archive را بزنید.

آیا همچنان امکان ایجاد صفحات جدید وجود خواهد داشت؟

طبق اعلام گوگل از ۱۵ بهمن ماه امسال امکان درج صفحات امکان پذیر نیست. همچنین امکان ایجاد رویداد‌ها، انجمن‌ها، صفحات و پروفایل‌های گوگل پلاس هم وجود نخواهد داشت. افرادی که صاحب انجمن‌ها بودند می‌توانند اطلاعات مد نظر خود در این صفحات را دانلود نمایند.

از اواسط اسفند ماه سال جاری امکان دانلود اطلاعات دیگر مثل نویسنده، بدنه و تصاویری که در هر پست از انجمن‌ها مورد استفاده قرار گرفته هم امکان پذیر خواهد بود.

گوگل پلاس

آیا امکان ورود به وبسایت‌های دیگر با استفاده از گوگل پلاس امکان پذیر خواهد بود؟

اگر پیش از این با استفاده از دکمه‌ی گوگل پلاس وارد برخی از وبسایت‌ها می‌شدید، احتمالا در هفته‌های آتی و به مرور زمان این دکمه‌ها کارایی گذشته را نخواهند داشت. در برخی موارد ممکن است این دکمه‌ها جای خود را به دکمه‌های ورود به حساب گوگل بدهند که مثل گذشته با بهره‌مندی از آن امکان این را خواهید داشت که وارد وبسایت‌ها شوید.

The post چگونه پیش از غیر فعال شدن گوگل پلاس از عکس‌ها و اطلاعات خود بکاپ بگیرید؟ appeared first on دیجیاتو.

آموزش پشتیبان گیری از حساب کاربری گوگل پلاس

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، مدتی است گوگل اعلام کرده قصد دارد شبکه‌ی اجتماعی گوگل‌پلاس را ۱۳فروردین تعطیل کند؛ از‌این‌رو، نحوه‌ی تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات حساب گوگل‌پلاس را در قالب مقاله‌ای کوتاه آورده ایم تا کاربران این شبکه‌ی اجتماعی دیگر نگران از‌دست‌رفتن اطلاعاتشان نباشند.

گوگل‌پلاس، تلاش ناموفق گوگل برای ساخت شبکه‌ی اجتماعی موفق، در آستانه تعطیل‌شدن است. در مهر امسال، گوگل به‌دنبال بُروز نقص‌های امنیتی اعلام کرد درصدد است گوگل‌پلاس (Google Plus) را تعطیل کند. اندکی بعد، به‌دلیل بُروز دوباره‌ی نقص امنیتی دیگر گوگل تصمیم گرفت شبکه‌ی اجتماعی‌اش را ۴ ماه زودتر، یعنی در فروردین‌ تعطیل کند. اکنون، این غول جست‌وجوی دنیای اینترنت به‌طور رسمی برنامه‌‌ی زمانی‌اش برای تعطیلی گوگل‌پلاس را منتشر کرده است.

این شرکت مشهور حوزه‌ی اینترنت به ناکامی گوگل‌پلاس اعتراف کرده‌ است. بااین‌حال، شواهد حاکی از آن است که این شبکه‌ی اجتماعی هنوز کاربران وفادار خود را دارد؛ کاربرانی که نگران این موضوع‌اند بعد از گوگل‌پلاس به‌ کدام شبکه‌ی اجتماعی کوچ کنند. تاکنون، چندین انجمن گوگل‌پلاس هم برای پرداختن به این موضوع تشکیل شده‌اند.

شما چه به گوگل‌پلاس وفادار باشید و چه از ماه‌ها یا سال‌ها پیش آن را رها کرده باشید، شاید هنوز بخواهید از پست‌ها، عکس‌ها، کامنت‌ها و هر محتوای دیگری کپی بگیرید، قبل از آنکه این شبکه‌ی اجتماعی به‌کلی ناپدید شود.

پشتیبان‌گیری از اطلاعات و محتوای گوگل‌پلاس کار سختی نیست. اپلیکیشن‌هایی غیر‌رسمی وجود دارند که این روند را تسهیل می‌کنند. برای‌ نمونه، می‌توان Google+ Exporter را نام برد. بااین‌حال، روش ساده‌تر آن است که از ابزار رسمی خود گوگل، یعنی Google Takeout، استفاده کنید. درادامه، چگونگی استفاده از Google Takeout برای پشتیبان‌گرفتن از داده‌های گوگل‌پلاس را توضیح می‌دهیم.

ابتدا، به حساب گوگل خود وارد شوید و از این آدرس به Google Takeout بروید. پس از ورود به صفحه‌ی Google Takeout، با فهرست بلندبالایی از سرویس‌های گوگل مواجه می‌شوید که درصورت‌ لزوم می‌توانید داده‌های مربوط به هریک را دانلود کنید. با فعال‌کردن دکمه‌هایی که درمقابل هریک از این سرویس‌ها قرار داده شده‌، می‌توانید انتخاب کنید داده‌ی مربوط به کدام سرویس ذخیره شوند. شایان ذکر است همه‌ی دکمه‌ها در حالت پیش‌فرض فعال هستند.

بارگیری 1

به این نکته توجه کنید درکنار هریک از این دکمه‌ها، فلش‌های روبه‌پایینی وجود دارد که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید فرمت مدنظرتان را برای دانلود اطلاعات انتخاب کنید.

فرمت داده‌های ذخیره‌شدنی متناسب‌ با نوع داده متغیر است و می‌تواند در قالب‌هایی همچون vCard و HTML و JSON باشد.

کدام داده‌ها را باید دانلود کنید؟

خدمات متفاوتی در زمینه‌ی گوگل‌پلاس وجود دارند که می‌توان دانلود کرد. درادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

+۱ کردن‌های Google+‎ در وب‌سایت‌ها

داده‌های این‌ بخش فقط در قالب HTML دردسترس هستند.

حلقه‌های Google+‎

داده‌های این‌ قسمت به مخاطبان شما مربوط‌ هستند و می‌توانید آن‌ها را در قالب‌های vCard ،JSON ،CSV و HTML دانلود کنید.

انجمن‌های Google+‎

با فعال‌کردن دکمه‌ی این‌ قسمت، می‌توانید داده‌های مربوط‌به همه‌ی انجمن‌ها یا انجمن‌های دلخواه خود را در قالب HTML یا JSON دانلود کنید.

جریان Google+‎

داده‌های این‌ قسمت به محتوای پست‌های شما در گوگل‌پلاس مربوط‌ هستند. در این بخش، می‌توانید کل پست یا نوع به‌خصوصی از داده‌ی مربوط‌به پست‌ها را دانلود کنید. این داده‌ها عبارت‌انداز: عکس‌ها، مجموعه‌ها، پست‌ها، گزارش فعالیت و رویدادها. فرمت‌های دردسترس برای این داده‌ها به‌صورت HTML و JSON هستند؛ به‌استثنای عکس‌ها.

نمایه

با فعال‌کردن دکمه‌ی این بخش، می‌توانید داده‌های مربوط‌به نمایه یا همان پروفایل گوگل‌پلاستان را دانلود کنید.

پس از اینکه خدمات مدنظر گوگل‌پلاستان را فعال و همچنین فرمت داده‌ها را انتخاب کردید، در مرحله‌ی بعد، باید انتخاب کنید داده‎‌هایتان در کدام فرمت فشرده‌سازی شوند. دو فرمت tgz و zip برای انتخاب وجود دارند. همچنین، باید حداکثر اندازه‌ی فایل‌های آرشیوشده‌ی خود را انتخاب کنید. اگر داده‌هایتان خیلی حجیم باشند، به چند فایل تقسیم می‌شوند. حداکثر اندازه‌ی انتخابی برای هر فایل آرشیوشده ۵۰ گیگابایت است؛ اما اگر حجمی بیش از ۲ گیگابایت را انتخاب کنید با این اخطار مواجه می‌شوید: «فایل‌های Zip حجیم‌تر از ۲ گیگابایت در قالب zip64 فشرده می‌شوند. شاید سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر نتوانند این قالب فایل را بازکنند. برنامه‌هایی خارجی وجود دارند که می‌توانند برای خارج‌کردن فایل‌های zip64 از حالت فشرده استفاده شوند.»

2

درنهایت، باید محل ذخیره‌ی داده‌ها را انتخاب کنید. برای این کار می‌توانید فایل‌ها را در رایانه‌تان ذخیره کنید. دراین‌صورت، گوگل لینک دانلود فایل‌ها را برای شما ایمیل می‌کند یا می‌توانید اطلاعات را در یکی‌ از حافظه‌های اَبری پیشنهادی مثل OneDrive یا Box یا Dropbox یا Google Drive آپلود کنید.

پس‌ از انجام همه‌ی این مراحل، روی دکمه‌ی «ایجاد بایگانی» در پایین صفحه کلیک کنید. بعد از کلیک روی این دکمه، تصویر زیر نمایش داده می‌شود که به‌معنای اتمام مراحل پشتیبان‌گیری از حساب گوگل‌پلاس است.

2

شرکت اپل تعداد ۱.۴ میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان دارد!

این خبر آموزش پشتیبان گیری از حساب کاربری گوگل پلاس اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

شرکت اپل تعداد ۱.۴ میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان دارد!

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، اپل به تازگی درآمد سه ماهه اول خود را اعلام کرده که نشان می‌دهد فروش تلفن‌های هوشمند این شرکت در ایام سال نو میلادی با کاهش ۱۵ درصدی همراه بوده است، اما از طرفی رقم جدیدی در دستگاه‌های فعال این شرکت در سراسر جهان منتشر شد که نشان می‌دهد اپل راه خود را به درستی طی می‌کند.

شرکت اپل اعلام کرد که در حال حاضر تعداد دستگاه‌های فعال تولید شده توسط این شرکت در سراسر جهان به ۱.۴ میلیارد نسخه مختلف می‌رسد. این آمار مربوط به همه دستگاه‌هایی می‌شود که از یکی از نرم افزار‌های پلتفرم اپل استفاده می‌کنند، در واقع تمام آیفون‌ها، مک‌ها (مک بوک، مک بوک ایر، مک بوک پرو، آی‌مک، آی‌مک پرو)، آیپد‌ها، تلویزیون‌های اپل، آیپاد‌ها و ساعت‌های هوشمند اپل را شامل می‌شود. لوازم جانبی اپل مانند ایرپاد جزو این آمار قرار نمی‌گیرد.

مدیر ارشد مالی اپل “Luca Maestri” در طی یک مصاحبه با روزنامه معتبر Financial Times اعلام کرد که از این تعداد، ۹۰۰ میلیون دستگاه سهم آیفون‌های این شرکت است که نسبت به سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

Maestri گفت:

در حالی که کاهش درآمد اپل برای ما ناامید کننده است، اما برنامه‌های طولانی مدتی برای این شرکت در نظر گرفته شده و گزارش عملکرد این سه ماهه نشان می‌دهد پایه کسب و کار ما محکم و عمیق است.

اپل2

همچنین تیم کوک مدیر عامل اپل اعلام کرد:

در سه ماهه اول سال، تعداد دستگاه‌های فعال از تولیدات شرکت اپل به ۱.۴ میلیارد رسیده که این رقم؛ بالاترین آمار ثبت شده در تاریخ شرکت است، این رشد مربوط به تمامی مناطق جغرافیایی تحت پوشش اپل است.

اپل در سال ۲۰۱۶ به رقم یک میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان رسید، یکی از عوامل موفقیت این شرکت در سال ۲۰۱۶، فروش ۷۴.۷۸ میلیون آیفون در سه ماهه ابتدایی این سال بود. این رشد ادامه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳ میلیارد دستگاه رسید و حالا نیز اپل به رکورد ۱.۴ میلیارد محصول فعال در سراسر جهان دست یافته است.

این در حالی است که شرکت گوگل طی کنفرانس I/O developer در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که بیش از ۲ میلیارد دستگاه فعال اندرویدی در سراسر جهان وجود دارد. در آن رویداد اعلام شد که هفت برنامه Google Maps، YouTube، Chrome، Gmail، Search و Google Play هر کدام بیش از یک میلیارد کاربر دارند؛ همچنین Google Drive با ۸۰۰ میلیون و Google Photos با ۵۰۰ میلین کاربر از دیگر سرویس‌های پر مخاطب گوگل هستند. دستیار هوشمند گوگل که در آن زمان تنها یک سال از عرضه آن گذشته بود، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال داشت. نکته قابل توجه آن است که همه این ارقام مربوط به گوگل برای سال ۲۰۱۷ است که تفاوت چشمگیری نسبت به شرکت اپل و محصولاتش دارد.

این خبر شرکت اپل تعداد ۱.۴ میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان دارد! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

چگونه در آیفون و اندروید جستجوی تصویری معکوس انجام دهیم؟

یکی از روش‌های جستجو در گوگل که احتمالا نامش را شنیده باشید، جستجوی تصویری معکوس است که می‌توان با استفاده از یک تصویر، به دنبال عکس‌های مشابه و یا کسب اطلاعات بیشتر از آن تصویر در فضای اینترنت پرداخت. مثلا می‌توانید محل یک تصویر از بنای تاریخی که نمی‌دانید از کجا گرفته شده را متوجه شوید.

در این مطلب قصد داریم به چگونگی استفاده از این ویژگی در تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل‌های اندروید و iOS بپردازیم. برای استفاده از این ویژگی و آشنایی بیشتر با این روش جالب تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

استفاده از Google Images برای جستجوی معکوس تصاویر در مرورگر گوشی

نسخه‌ی موبایل جستجوگر تصاویر گوگل به خوبی می‌تواند به شما برای یافتن اطلاعات بیشتر از یک عکس کمک کند. اگر URL‌ یک تصویر را در اختیار داشته باشید می‌توانید با استفاده از آن به جستجوی تصویر مورد نظر خود بپردازید.

  • در مرورگر موبایل خود تصویری که می‌خواهید را بیابید.
  •  روی آن تصویر نگه دارید تا امکان کپی کردن URL تصویر امکان پذیر گردد.

  • به مسیر images.google.com بروید.
  • لینک کپی شده در مرحله‌ی قبل را در محل جستجو کپی کرده و سپس جستجو را انجام دهید.

  • اگر جستجوی شما نتیجه‌ی مناسبی را نمایش نداد می‌توانید از گزینه‌ی Search by image استفاده کنید. با زدن این گزینه جستجو‌ی تصویری انجام خواهد شد.

استفاده از گوگل کروم برای جستجوی تصاویر معکوس به صورت مستقیم

نسخه‌ی موبایل گوگل کروم بر خلاف دسکتاپ ویژگی‌های بسیار زیادی را ارائه نمی‌دهد. اما همچنان به کاربران اجازه می‌دهد تا با بهره‌مندی از برخی متد‌ها بتوانند جستجوی معکوس تصاویر را انجام دهند. یکی از این روش‌ها جستجوی مستقیم تصاویر از طریق این مرورگر است.

  • اپلیکیشن گوگل کروم را اجرا کنید.
  • تصویری که در اینترنت موجود است و می‌خواهید اطلاعات بیشتری از آن کسب کنید را بیابید.

  • روی تصویر نگه دارید و سپس با مشاهده‌ی منوی نمایش داده شده روی گزینه‌ی Search Google for This Image بزنید.

  • با زدن این گزینه یک تب جدید در مرورگر باز خواهد شد و به جستجوی تصویری که انتخاب کردید می‌پردازد.

جستجوی معکوس تصاویر بعد از دانلود یک عکس

بر خلاف نسخه‌ی دسکتاپ، در موبایل نمی‌توان با استفاده از تصاویر دانلود شده به جستجوی معکوس پرداخت. اما به لطف یک ابزار رایگان این اتفاق در حال حاضر امکان پذیر است و بدون پرداخت هزینه‌ای می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

  • تصویری که می‌خواهید دانلود کنید را پیدا کرده و سپس آن را ذخیره نمایید.

  • در مرورگر به وبسایت Digital Inspiration بروید تا بتوانید از ابزار جستجوی معکوس در موبایل آن استفاده کنید.
  • روی گزینه‌ی Upload بزنید.

  • از شما پرسیده خواهد شد که آیا می‌خواهید تصویر را همان لحظه با استفاده از دوربین بگیرید یا اینکه از گالری انتخاب نمایید. در این مطلب ما از گالری استفاده کرده‌ایم.

  • حالا تصویری که مد نظرتان بوده را از گالری انتخاب کنید.
  • روی گزینه‌ی Show Matches بزنید.

  • نتایج جستجوی معکوس تصاویر شما در گوگل در تبی جدید به نمایش در خواهد آمد.

بهینه کردن نتایج نمایش داده شده بعد از انجام جستجوی معکوس تصاویر

بعد از آنکه جستجو را انجام می‌دهید، عموما با نتایج بسیاری از تصاویر مشابه مواجه خواهید شد که پر شده‌اند از نتایج متعدد که عمدتا ارتباطی به نتیجه‌ی مطلوبی که در ذهنتان است نخواهند داشت.

برای بهینه کردن نتایج می‌توانید از برخی ابزار تعبیه شده در جستجوی گوگل استفاده کنید. یکی از این ابزار مرتب سازی نتایج به صورت زمانیست. به این ترتیب که با استفاده از این گزینه، نتایجی که مدت زمان کمتری از انتشارشان گذشته است برایتان به نمایش در خواهد آمد. برای بهره‌مندی از این ابزار مراحل زیر را طی کنید:‌

  • بعد از انجام جستجو و وقتی نتایج را می‌بینید، روی گزینه‌ی Search Tools بزنید.

  • روی Time بزنید.

  • یک لیست نمایش داده خواهد شد که با انتخاب آن‌ها می‌توانید تنها نتایجی را مشاهده کنید که در بازه‌ی زمانی خاص منتشر شده‌اند. مثلا یک هفته پیش، یک روز گذشته، یک سال گذشته و …

  • با انتخاب یکی از گزینه‌های یاد شده، حالا می‌توانید تنها به مشاهده‌ی نتایج منتشر شده در یک بازه‌ی زمانی خاص بپردازید.

علاوه بر روش توضیح داده شده، شما این امکان را خواهید داشت که نتایج را طوری دسته بندی کنید تا موارد نمایش داده شده شباهت بیشتری با تصویر شما داشته باشند. ابزار تعبیه شده برای این کار فیلتر Visually Similar نام دارد. برای استفاده از این ویژگی کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • بعد از انجام جستجو و وقتی که نتایج را مشاهده می‌کنید روی گزینه‌ی Search Tools بزنید.

  • حال روی گزینه‌ی Search by Image بزنید

  • یک لیست به نمایش گذاشته خواهد شد. یکی از این موارد Visually Similar است که با انتخاب آن نتایجی به شما نشان داده می‌شود که شباهت بیشتری با عکستان دارند.

چگونه از طریق یک اپلیکیشن به جستجوی معکوس تصاویر گوگل بپردازیم؟

علاوه بر راه‌های گفته شده در بالا، می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشن جستجوی معکوس تصاویر را انجام دهید. یکی از اپلیکیشن‌های خوب برای آیفون Reverse Image Search Tool نام دارد.

  • ابتدا اپلیکیشن را دانلود کنید (انتهای مطلب می‌توانید لینک مربوط به دانلود از آیتونز را مشاهده نمایید).
  • نرم افزار را اجرا نمایید.
  • به صورت خودکار دوربین پشتی فعال خواهد شد و به شما اجازه می‌دهد تا از تصویر مد نظر خود را با استفاده از آن ثبت نمایید.
  • برای اجرای جستجوی تصویری گوگل، روی آیکون گالری در پایین سمت راست اپلیکیشن بزنید.
  • حالا به گالری دستگاه خواهید رفت. تصویر مد نظر خود را بیابید و آن را انتخاب کنید.
  • اکنون می‌توانید تصویر را قطع یا بچرخانید. بعد از مشاهده‌ی وضعیت مطلوب گزینه‌ی Done را بزنید تا جستجو آغاز شود.
  • حالا می‌توانید از بین سرویس‌های جستجوی معروف مثل گوگل، بینگ، Tineye یا یاندکس یکی را انتخاب نمایید. اگر Cancel را بزنید به صورت خودکار جستجوی گوگل انجام خواهد پذیرفت.
  • نتایج مد نظر شما در مرورگر نمایش داده خواهد شد.
Reverse Image Search Tool
  • Reverse Image Search Tool
  • قیمت: رایگان
  • سازنده: Tiemei Yan
  • سیستم عامل: iOS
  • حجم: ۱۳٫۶ مگابایت
دانلود

The post چگونه در آیفون و اندروید جستجوی تصویری معکوس انجام دهیم؟ appeared first on دیجیاتو.

نمایش سرعت مجاز رانندگی به گوگل مپ اضافه شد

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری،  گوگل به‌تازگی از قابلیتی برای نمایش سرعت مجاز حین رانندگی در Google Map برای نسخه‌های Android و iOS اضافه کرده‌ است.

پرجستجوترین سوالات سلامتی گوگل در ۲۰۱۸

یکی از ویژگی‌های مهمی که یک نقشه‌ی موبایلی می‌تواند داشته باشد، قابلیت نمایش سرعت مجاز در مسیرهای مختلف است. گوگل، در پی ایجاد این قابلیت در اپلیکیشن خود است. پس از اضافه شدن این ویژگی، سرعت مجازدر گوشه‌ای از برنامه قابل مشاهده خواهد بود. همچنین، آیکونی برای نمایش محل دوربین‌های کنترل سرعت تعبیه خواهد شد.

طبق گفته‌ها، با نزدیک شدن به دوربین‌های کنترل سرعت، برنامه یک اخطار صوتی خواهد داد. این به‌روزرسانی هم‌اکنون در کشورهای دانمارک، انگلستان و ایالات متحده قابل استفاده است. درحالی که قابلیت نشان‌دادن دوربین‌های کنترل سرعت در کشورهای استرالیا، برزیل، کانادا، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه، انگلستان و ایالات متحده فعال است.

گوگل، تست این ویژگی را از سال ۲۰۱۶ در سانفرانسیسکوی ایالات متحده و ریودوژانیروی برزیل آغاز کرده بود. با اضافه شدن این قابلیت، گوگل نیز پس از رقبایی مانند ویز، امکان اطلاع از مکان دوربین‌های کنترل‌کننده‌ی سرعت را به Google Map افزود. /زومیت

این خبر نمایش سرعت مجاز رانندگی به گوگل مپ اضافه شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

گوشی پیکسل بعدی گوگل احتمالا از نمایشگر تمام صفحه بهره خواهد برد

اخیرا پتنتی از سمت گوگل به ثبت رسیده که به احتمال عدم وجود حفره قطره‌ای شکل در نمایشگر گوگل پیکسل ۴ اشاره می‌کند.

پیش از این بسیاری منتظر بودند تا ببینند گوگل در طراحی پرچمدار خود تا چه میزان به طراحی قطره‌ای شکل دوربین جلو توجه خواهد کرد؛ حفره‌ای که ظاهرا گوگل پیکسل ۴ از آن بهره نخواهد برد. حال باید منتظر ماند و دید که گوگل چگونه دوربین‌ دوگانه سلفی جدید خود را در پیکسل  ۴ استفاده خواهد کرد.

در ضمن، به نظر می‌رسد این غول بزرگ تکنولوژی همچنان به استفاده از بلندگوهای جلوی دستگاه استریو خود ادامه خواهد داد؛ بلندگوهایی که احتمالا، هم در قسمت پایین و در هم قسمت بالای نمایشگر حضور خواهند داشت. همچنین پیش از این هم پتنت تازه‌ای منتشر شده بود که به حضور نمایشگر تمام صفحه در گوگل پیکسل جدید اشاره می‌کرد.

گوگل پیکسل 4

یکی از تفاوت‌های میان این دو پتنت به نحوه قرارگیری بلندگوها برمی‌گردد.

با توجه به طرح‌های منتشر شده می‌توان گفت که بر خلاف گوگل پیکسل‌های قبلی، در این گوشی جدید هیچ گونه بریدگی و حفره خاصی مربوط به اسپیکرها یا مواردی از این دست به چشم نمی‌خورد.

البته و همان‌طور که احتمالا می‌دانید، تمام توصیفات ذکر شده ممکن است مربوط به پتنتی باشد که هیچ وقت شاهد محصول نهایی آن نباشیم و در کل هنوز مشخص نیست که آیا گوگل قصد عرضه یک گوشی با نمایشگر تمام صفحه یا بدون حفره قطره‌ای شکل نمایشگر را دارد یا خیر.

The post گوشی پیکسل بعدی گوگل احتمالا از نمایشگر تمام صفحه بهره خواهد برد appeared first on دیجیاتو.

تاریخچه بردهای آردوینو؛ هنر ایتالیایی در دنیای الکترونیک

آردوینو یکی از مشهورترین بردهای توسعه اپن سورس است که دریچه های دنیای الکترونیک را به روی طراحان و مهندسان خلاق گشوده است. این برد را می توان به صورت بی سیم یا از طریق کابل به اکثر ابزارهای الکترونیک از جمله موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و غیره متصل کرد و فرامین مورد نظر را پیاده سازی کرد.

این قطعه الکترونیکی ارزان قیمت بر پایه میکروکنترلر توسعه یافته و حتی به افراد تازه کار نیز اجازه لذت بردن از توسعه ابزارهای الکترونیک را می دهد.

آردوینو را می توان به گونه ای برنامه نویسی کرد که بسته به ورودی دریافت شده از محیط اطراف، ابزارهای الکترونیکی و حتی ایمیل یا توییتر کار خاصی را روی ابزارهای دیگر نظیر لامپ ها، موتورها، حسگرها و دیگر ابزارهای الکترونیکی انجام دهد.

کاربران علاقمند و خلاق با استفاده از این بردها ابزارهایی نظیر موبایل، پهپاد، LED، کیت های تحلیل DNA و کنسول گیم دستی توسعه داده اند. محبوبیت این ابزار تا جایی که پیش رفته که مهمانی ها و باشگاه های آردوینو به راه افتاده اند و گوگل هم کیت توسعه مبتنی بر آردوینو را برای موبایل های اندرویدی ارائه کرده است.

داستان آردوینو

ایده برد آردوینو سال ۲۰۰۵ و در یکی از کلاس های «موسسه طراحی تعاملی» (IDII) در «ایوریای» ایتالیا متولد شد. پایه توسعه این برد توسط دانشجویی کلمبیایی به نام «هرناندو باراگان» مطرح شد و بعدها توسط گروهی پنج نفره به رهبری ماسیمو بنزی رنگ حقیقت به خود گرفت.

آردوینو

بنیانگذاران آردوینو

نام این برد از تاریخچه پر فراز و نشیب ایوریا و یکی از پادشاهان آن به نام شاه آردوین برگرفته شده که در سال ۱۰۰۲ پس از میلاد بر این منطقه حکمرانی می کرد اما توسط حاکم آلمانی به نام «هنری دوم» برکنار شد. افراد محلی برای گرامیداشت یاد شاه آردوین یکی از کافه‌های این منطقه را آردوینو نام گذاری کرده اند و ماسیمو بنزی هم که زیاد به این محل رفت و آمد داشت همین نام را برای برد الکترونیکی انتخاب کرد.

بنزی که یک توسعه دهنده نرم افزار حرفه ای بود در سال ۲۰۰۲ به عنوان دانشیار در موسسه IDII استخدام شد تا روش های مبتکرانه طراحی تعاملی یا به عبارت دیگر محاسبات فیزیکی را تدریس کند. هرچند او ایده های خوبی در سر داشت اما زمان محدود کلاس و بودجه ناکافی مانع از پیاده سازی آنها می شد.

بنزی هم مثل دیگر همکارانش ناچار به استفاده از میکروکنترلر BASIC Stamp بود که یک دهه از عمر آن می گذشت و علی رغم پشتیبانی از زبان بیسیک و برخوردار بودن از اجزای ضروری؛ محدودیت های بسیاری داشت که از این می توان به توان محاسباتی ضعیف و قیمت بالا اشاره کرد.

قیمت این دستگاه با اجزای اساسی آن حدود ۱۰۰ دلار آب می خورد که ۲۰ سال قبل برای دانشجویان ایتالیایی گران به حساب می آمد. علاوه بر این بسیاری از کامپیوترهای IDII مکینتاش بودند و بنزی به بردی نیاز داشت که با آنها سازگاری داشته باشد.

از سوی دیگر در همین زمان زبان برنامه نویسی به نام «پراسسینگ» توسط یکی از همکاران بنزی در دانشگاه MIT طراحی شده بود که به خاطر سادگی، کارایی بالا در تصویر سازی داده ها و محیط توسعه یکپارچه یا IDE ساده به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد. بنزی بسیار به این مفهوم علاقمند شده و روی توسعه نرم افزار مشابهی برای کدنویسی میکروکنترلرها تمرکز کرد.

یکی از دانشجویان بنزی به نام هرناندو با توسعه پلتفرم پروتوتایپ «وایرینگ» نخستین گام را در توسعه نرم افزار مشابه پراسسینگ برداشت. این پلتفرم شامل یک IDE کاربر پسند و مداری آماده بود. این پروژه کارامد از کار درآمد و هنوز هم از آن استفاده می شود اما بنزی رویای بزرگتری در سر داشت و به دنبال ایجاد پلتفرمی ساده تر، ارزانتر و کم حجم تر بود.

وی در نهایت با همکاری چهار نفر دیگر به نام های دیوید کوارتیس، تام ایگو، جیان‌لوکا مارتینو و دیوید ملیس در سال ۲۰۰۵ موفق به توسعه برد پروتوتایپ مورد نظرش شد و بعدا آن را آردوینو نامید.

آردوینو منبع باز می شود

سخت افزار منبع باز به قطعاتی اطلاق می شود که ساز و کار و نحوه پیاده سازی آن صریحا مشخص شده و همین مساله در مورد آردوینو نیز صدق می کند. این دستگاه از قطعات ارزان‌قیمتی تشکیل شده که همه می توانند آنها را به راحتی پیداکرده و برد خودشان را بسازند.

این پنج نفر از طرفداران سر سخت نرم افزار منبع باز بودند و از آنجا که هدفشان توسعه پلتفرمی ساده و سریع بود، تصمیم گرفتند به جای ایجاد اکوسیستمی بسته آنرا تا حد ممکن در دسترس همه قرار دهند.

آردوینو

پهپاد مبتنی بر ArduPilot

یکی دیگر از مواردی که در منبع باز شدن آردوینو نقش داشت این بود که پنج سال پس از راه اندازی اولیه موسسه IDII در مرز ورشکستگی قرار داشت و توسعه دهندگان برای جلوگیری از تعطیلی یا بهره برداری مالی از آردوینو آن را کاملا منبع باز کردند.

مدل منبع باز اغلب برای ترغیب به نوآوری در نرم افزارها مورد استفاده قرار گرفته و در مورد سخت افزارها به ندرت کاربرد دارد. با این حال بنزی بر این باور بود که سخت افزار بخشی از هنر است و باید با دیگران به اشتراک گذاشته شود. بر همین مبنا توسعه دهندگان آردوینو از لایسنس گروهی غیرانتفاعی به نام «کرییتیو کامِنز» برای مشارکت دادن جامعه منبع باز در گسترش برد استفاده کردند.

یکی از مهمترین جنبه ها در گسترش آردوینو قیمت آن بود که بر اساس توافق گروه نباید از ۳۰ دلار بیشتر می شد. این افراد حتی به جنبه های ظاهری نیز اهمیت می دادند و در حالی که اغلب بردها به رنگ سبز طراحی می شدند، آنها رنگ آبی را به عنوان پایه طراحی انتخاب کرده و نقشه کوچک ایتالیا را در پشت مدار پیاده کردند.

آردوینو

ریز ماهواره ArduSat مبتنی بر آردوینو

به گفته «جیان‌لوکا مارتینو» توسعه آردوینو نتیجه دید جدید و تفکر خلاق درباره الکترونیک بود که راه را به کاربران نشان می داد و از اینرو در پیش گرفتن رویکرد مدرن و غیر سنتی در طراحی برد هم این دیدگاه را تکمیل می کرد.

یکی دیگر از ایده های توسعه دهندگان آردوینو این بود که اگر فرد علاقمند به الکترونیک باید از همان روز اول آموزش به یادگیری الکترونیک بپردازد نه اینکه ذهن او را با انبوهی از مفاهیم و فرمول های جبر خسته کرد. به باور آنها آردوینو گزینه ای ایده ال برای یادگیری الکترونیک از روز اول است.

هرچند با پرداخت چند دلار می توان بردهای آماده را تهیه کرده و با انجام تنظیمات ابتدایی از آن استفاده کرد. این در حالی است که مدل های دیگر از جمله BASIC Stamp کاربر را وادار به خرید اقلام دیگر می کنند که در نهایت به افزایش هزینه نهایی منجر می شود.

آزمایش فلسفه در عمل

تیم پنج نفره برای آزمایش فلسفه یادگیری از روز اول ۳۰۰ مدار چاپی را به دانشجویان موسسه IDII اهدا کرده و از آنها خواستند بر اساس دستورالعمل های آنلاین برد خودشان را تولید کرده و با استفاده از آن ابزار خاصی بسازند.

آردوینو

کنسول دستی Arduboy مبتنی بر آردوینو

فلسفه مذکور که توسط دیوید کوارتیس مطرح شده بود در عمل هم جواب داد و دانشجویان ابزارهای الکترونیکی مختلفی توسعه دادند. یکی از جالبترین موارد ساعتی بود که از سقف آویزان شده و پس از زنگ زدن ارتفاع آن کم کم بیشتر می شد تا زمانی که فرد از خواب برخواسته و آن را قطع می کرد.

مدت کوتاهی پس از این ماجرا افراد بسیاری خارج از موسسه خواستار تهیه این برد شدند و نخستین مشتری نیز یکی از دوستان ماسیمو بنزی بود. شهرت پروژه رفته رفته بیشتر شد اما هنوز نامی برای تعیین نشده بود تا اینکه یک شب ماسیمو حین تفریح در کافه قدیمی نام آردوینو را برای آن انتخاب کرد.

همانطور که امروز می بینیم آردوینو بدون تبلیغات و بازاریابی و به لطف قیمت پایین، کارایی بالا و و مفهوم جدید DIY یا «خودت انجامش بده» در تمام دنیا گسترش یافته است.

The post تاریخچه بردهای آردوینو؛ هنر ایتالیایی در دنیای الکترونیک appeared first on دیجیاتو.

اپلیکیشن گوگل Duo به حالت نور کم و تماس گروهی مجهز می‌شود

در حال حاضر اپلیکیشن Face Time اپل از تماس ویدیویی ۳۲ نفره پشتیبانی می‌کند و با توجه به اطلاعات لو رفته، به نظر می‌رسد که گوگل هم می‌خواهد همین کار را البته در مقیاسی کوچک‌تر برای Google Duo انجام دهد. به تازگی اسکرین شات‌هایی از برنامه به دست آمده که با استناد به آن‌ها، Google Duo در آینده دو ویژگی مهم خواهد داشت: پشتیبانی از نور کم (حالت Low-Light) و تماس همزمان هفت نفر.

با استفاده از حالت نور کم (Low-Light Mode) کاربرانی که هنگام تماس تصویری در یک موقعیت کم نور هستند، می‌توانند این گزینه را فعال کرده و با نمایی مشخص‌تر با طرف مقابل صحبت کنند. برای فعال سازی این گزینه، ظاهرا وقتی که نور محیط مناسب نباشد پیامی در صفحه به نمایش درمی‌آید و از کاربر خواسته می‌شود تا در صورت تمایل «حالت نور پایین» را فعال کند.

تماس تصویری Google Duo

همچنین می‌توان کاری کرد تا هر بار که در شرایطی مشابه بودید، این ویژگی خود به خود فعال بشود؛ دیگری نیازی به تنظیم دستی نیست. اما در ارتباط با تماس همزمان هفت نفره، آنطور که از اسکرین شات‌ها برداشت می‌شود برای این کار کاربر باید در ابتدا گروهی را درست کند. در نهایت نیز همزمان با تمام اعضا تماس گرفته می‌شود.

همچنین قابلیت ساخت چند گروه نیز وجود دارد ولی نکته اینجاست که نمی‌توان کسی را بعد از آنکه گفت‌وگوی تصویری آغاز شد، به تماس اضافه کرد. البته فعلا هر دو ویژگی حالت نور پایین و تماس گروهی تا مرز حداکثر هفت نفر در مرحله آزمایشی به سر می‌برند و بنابراین ممکن است تا هنگام عرضه نهایی شاهد تفاوت‌هایی هم باشیم.

Google Duo اولین بار در سال ۲۰۱۶ برای تلفن‌های هوشمند انتشار یافت و در همین مدت کوتاه، این ساخته گوگل با بیش از یک میلیارد دانلود توانست جایگاه خودش را به عنوان یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین اپ‌های تماس تصویری به کاربران ثابت کند.

The post اپلیکیشن گوگل Duo به حالت نور کم و تماس گروهی مجهز می‌شود appeared first on دیجیاتو.

جنون فناوری؛ وقتی کودکان لایک، گوگل یا ویستا نامیده می‌شوند

همکلاسی‌های الکسا فقط به این خاطر که اسمش با دستیار صوتی آمازون یکی است او را مسخره می کنند، تا جایی که مادرش ناچار به نوشتن نامه به مدیرعامل آمازون شده است. پسری به نام گوگل نیز از اینکه دیگران انتظار دارند او مثل گوگل همه جواب‌ها را بداند کلافه شده است.

داستان عاشقانه و اغلب یک طرفه بین کاربران و شرکت ها تا جایی پیش رفته که برخی نوزاد دلبندشان را لایک، ویستا یا گوگل نامیده‌اند اما این اسامی عجیب در بزرگسالی معمولا بچه ها را با مشکل روبرو کرده است.

دلایل پشت پرده این نامگذاری ها علاقه به کمپانی، دریافت پول، امید به آینده موفق و غیره بوده است. از سوی دیگر برخی شرکت ها از ترس اینکه کودک در آینده به فردی خلافکار یا جانی تبدیل شود به استفاده از نامشان تمایلی ندارند. در این مطلب به بررسی چند مورد از این اسامی عجیب پرداخته ایم.

گوگل کای اسامی عجیب

در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۵ کودکی در سوئد به دنیا آمد که در مدتی کوتاه به سر خط خبرها تبدیل شد. این کودک گوگل نام داشت و دقیقا به همین خاطر توجه بسیاری از سایت های فناوری را در سراسر جهان به خود جلب کرد تا جایی که خود گوگل هم با انتشار پستی تولد او را تبریک گفت:

برای او آرزوی سلامتی و طول عمر داریم و امیدواریم همکلاسی‌هایش به این خاطر زیاد به او سخت نگیرند.

«ولید الیاس کای»، پدر این کودک سوئدی آن زمان در بخش بازاریابی موتور جستجو کار می کرد و تحت تاثیر موفقیت گوگل قرار گرفته بود. علاوه بر این عظمت رقم «گوگول» که برابر  ۱۰۱۰۰ یا عدد ۱ با یکصد صفر جلوی آن است، هم در این نامگذاری بی تاثیر نبود.

گوگل کای ۱۳ ساله موهای قهوه ای و چهره ای صمیمی دارد اما به نظر می رسد از همنام بودن با یکی از غول های فناوری چندان راضی نیست:

بعضی وقت ها از این اسم خجالت می کشم. مردم از من می پرسند چرا چنین اسمی داری و من هم باید دلیلش را به آنها توضیح بدهم.

از آنجا که گوگل اسم میانی او است دیگران چندان از آن برای اذیت کردن کای استفاده نمی کنند. اما گاهی با صدا کردن این نام سر به سر او می گذارند:

بعضی اوقات هم دیگران مرا باهوش صدا می کنند و انتظار دارند مثل گوگل همه چیز را بدانم.

الیاس مدعی است که پسرش شخصیت خاصی دارد و واقعا باهوش است اما به نظر اگر به عقب برمی گشت این اسم را انتخاب نمی کرد:

نمی خواهم پسرم فکر کند من این کار را به خاطر تبلیغ انجام دادم، قصد من واقعا چیز دیگری بود.

هرچند این نامگذاری تا حد زیادی تحت تاثیر آوازه کمپانی گوگل صورت گرفت اما یک داستان قدیمی انگلیسی و عدد گوگول هم در این بین بی تاثیر نبود. این داستان راجع به موجود افسانه ای به نام گوگل است که در باغی زیبا زندگی کرده و تنها شب ها سر و کله اش پیدا می شود. عدد گوگول هم همانطور که گفتیم رقم بسیار بزرگی است و آنها امیدوار بودند که فرزندشان در آینده همین تعداد دوست پیدا کند.

الیاس تاکید می کند که این اسم از نظر آنها خاص، منحصر به فرد و هیجان انگیز بود. او تا چند سال وبلاگی را برقراری ارتباط با طرفداران کای ایجاد کرده بود. علی رغم کمبودهای گوگل در زمینه حریم شخصی کای هنوز هم عاشق این شرکت است

«کارن ویکر»، کارمند سابق گوگل که پست تبریک را برای کای نوشته بود، هنوز هم به یاد دارد که چقدر از شنیدن خبر نامگذاری متعجب شده بود:

این مساله نمایانگر شهرت و محبوبیتی بود که گوگل آن زمان بدست می آورد. هرچند این نامگذاری چندان ما را مغرور نکرد؛ به هرحال مردم شوخ‌طبع هستند.

لایک الدر

در سال ۲۰۱۱ نام یکی از ویژگی های مهم فیس‌بوک که امروز به اپ های بسیاری راه یافته برای یک کودک انتخاب شد.

«واردیت الدر» که یک مهندس الگوریتم است به خاطر علاقه به فیس‌بوک اسم لایک را برای دخترش انتخاب کرد. او و همسرش معتقدند که این نام به معنی «القای احساس خوب به دیگران» است و بار مثبتی هم دارد:

دیگران ابتدا از شنیدن آن متعجب می شوند اما پس از آشنایی با لایک و خانواده ما این نام را می پذیرند.

علی رغم انتشار خبر مربوط به این نامگذاری در رسانه های پرمخاطبی نظیر Mashable  و Gizmodo فیس‌بوک هرگز واکنشی به آن نشان نداد. آنها هنوز هم از این شبکه اجتماعی استفاده می کند اما نسبت به سیاست های حریم شخصی فیس‌بوک انتقاد دارند. دختران این زوج نیز اینستاگرام را ترجیح می دهد.

ویستا سیمسراسامی عجیب

چهار سال قبل از اینکه لایک چشم به جهان بگشاید، دختر بچه دیگری به خاطر سیستم عامل جدید مایکروسافت ویستا نام گذاشته شد.

«بیل سیمسر»، پدر ویستا که توسعه دهنده نرم افزار است و همسرش قرار گذاشته بودند اگر پسردار شدند اسمش را «دِو»، مخفف دولوپر یا توسعه دهنده بگذارند. بدین ترتیب با توجه به اسم های کوچک، میانی و خانوادگی مخفف اسم پسرشان DOS می شد که نام سیستم عامل متن محور مایکروسافت است. آنها اما صاحب دختر شده و اسمش را ویستا گذاشتند.

نکته جالب اینجاست که حین نامگذاری نوزاد هنوز سیستم عامل ویستا معرفی نشده بود و بعدها هم چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. البته آنها به دلایل دیگری نظیر آهنگین بودن این اسم و معنی آن در زبان ایتالیایی (بینش) نیز اشاره می کنند. گفتنی است ویستا در ایران نیز نامی دخترانه و به معنی «برخوردار» است.

فروش نام به شرکت های فناوری

داستان به همین جا ختم نمی شود برخی دیگر در ازای دریافت مبلغ نه چندان زیادی نام فرزندانشان را به کمپانی های دیگر می فروشند. این در حالی است که تعدادی از طرفداران فوتبال حتی از فروش نام استادیوم در ازای مبالغ هنگفت از برندهای بزرگ ناراضی هستند.اسامی عجیب

در پایان دوران حباب دات کام زوجی آمریکایی در ازای دریافت ۵ هزار دلار از «آرشیو موسیقی زیرزمینی اینترنت» پسرشان را Iuma نام گذاشتند. پدر این کودک که «تراویس ثورنهیل» نام دارد، در مصاحبه ای دلیل عجیبی را برای این نامگذاری عجیب عنوان کرد:

مادربزرگ Iuma معتقد بود که این بچه با خودش سعادت می آورد و ما هم نامگذاری را به فال نیک گرفتیم. علاوه بر این وقتی او بزرگ شود داستان جالبی برای گفتن خواهد داشت.

این کودک هم ظاهرا از اینکه اسمش را فروخته اند راضی نیست و در شبکه های اجتماعی خودش را «دیلان» معرفی می کند.

به گفته یکی از متخصصان حوزه انتخاب اسم و برند به نام «لورل ساتون»، نام های انتخاب شده به خاطر تبلیغ یا جایزه به ندرت مورد پذیرش واقع می شوند و برندها معمولا بدون حمایت یا اسپانسرینگ رسمی تمایلی به استفاده از نامشان برای کودکان ندارند:

انتخاب اسم افراد از روی یک شرکت برای آنها شهرت به همراه می رود اما از طرف دیگر اگر کودک یک قاتل سریالی شود چه بر سر برند می آید؟ به همین خاطر شرکت ها زمانی به استفاده از برندشان تمایل دارند که کنترل از دستشان خارج نشود.

معضلات دیگر

مشکل همنام بودن افراد و برندها جنبه دیگری نیز دارد که در آن والدین نقشی نداشته اند. برای مثال یک مادر با ارسال نامه ای به جف بزوس، مدیرعامل آمازون از مشکلات هم نام بودن دخترش و دستیار صوتی این شرکت گلایه کرده است:

 بچه ها به او دستور می دهند که تلویزیون را روشن کن یا وضعیت آب و هوا را بگو. آنها دخترم را مسخره کرده و با او مثل یک خدمتکار رفتار می کنند. این مساله برای وی مشکلی دائمی شده و هرجا می رود اوضاع بر همین منوال است.

مسائلی از قبیل نارضایتی بچه ها از اسم هایشان و رفتار نامناسب دیگران با آنها باعث شده در کشورهایی نظیر مکزیک انتخاب اسمی مثل فیس‌بوک برای نوزادان ممنوع شود. افزایش شفافیت در مورد سیاست های پشت پرده برندهای معروف نظیر عدم پایبندی فیس‌بوک به حریم خصوصی، شرایط کاری دشوار در آمازون یا مشارکت گوگل در سیاست های جنگی باعث شده عاشقان فناوری دیگر به انتخاب اسامی عجیب برای فرزندانشان علاقه چندانی نداشته باشند.

The post جنون فناوری؛ وقتی کودکان لایک، گوگل یا ویستا نامیده می‌شوند appeared first on دیجیاتو.