انتخاب رشته کنکور دقیقه‌ای ۳۰۰ هزار تومان!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، جایی که تحصیل کرده، با دوستانی که درس خوانده و معلمانی که از آن‌ها آموخته بودم؛ خیلی زودتر از امسال و پارسال که اسامی نفرات برتر کنکور توسط سازمان سنجش اعلام و مشخص شود، فهمیدم آن دانش‌آموزان همه از مدارس پولی بودند و دولتی‌ها جایی در رتبه‌های برتر نداشتند، همین به ما نشان می‌دهد «هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری» حتی اگر قانون این نباشد و فریاد هم بکشید که این قانون نیست.

خلاصه ما زودتر از همه فهمیده بودیم اگر پول نداشته باشید، نه خوب درس می‌خوانید، نه خوب تربیت می‌شوید، نه خوب درمان می‌شوید و نه درکل اتفاق خوب و خاصی در زندگی‌تان می‌افتد؛ نه که همه این‌ها مربوط به ما باشد، اینکه تقریبا هیچ اتفاق خوبی بدون پول و سرمایه رخ نمی‌دهد را بهتر است در سیاست‌ها و سیاستگذاری‌های دولت‌های مختلف جست‌وجو کنیم. سال اول دانشگاه بودم و به‌عنوان تنها دانشگاه تهران قبو‌ل‌شده یکی از شهرستان‌های حاشیه تهران، ارج و قربی داشتم.

همین ایام بعد از کنکور بود که یکی از معلمان دبیرستان، که آن وقت‌ها هم آموزشگاه خصوصی داشت و دستی هم بر آتش انتخاب‌رشته داشت، با من تماس گرفت که، چون دانشگاه خوبی درس می‌خوانی و رتبه خوبی هم داشتی و کار‌های انتخاب‌رشته‌ات را هم خودت انجام داده‌ای، سری به آموزشگاه من بزن و کار انتخاب‌رشته بچه‌های انسانی را انجام بده، من خیلی در حوزه علوم انسانی متخصص نیستم. راست هم می‌گفت، همان وقت‌هایی که از من وضعیت فیزیک را می‌پرسید، فهمیدم تقریبا چیزی از انسانی نمی‌داند که فکر می‌کند ما هم درس فیزیک داریم.

خلاصه من به آموزشگاه رفتم و چند دانش‌آموز انسانی آمدند و کارشان را انجام دادیم، در یک روز اگر اشتباه نکنم کار همه‌شان را انجام دادم و تمام شد.
نه اینکه از سر باز کرده باشم، خودشان راضی بودند و رتبه‌هایشان هم آن‌طوری نبود که امیدی به رشته و دانشگاه خاصی داشته باشند، پدران پولدار و مادران دغدغه‌مندی داشتند و می‌خواستند آخرین پله از تلاش آموزشی‌شان را هم پولی انجام دهند. من چشمداشتی نداشتم و بعد از اتمام کار به خانه رفتم. پروسه انتخاب‌رشته‌ها گذشته بود و فرصت هم تمام شده بود.

چند روز بعد از آن معلم سابق دوباره تماس گرفت و من در ذهن مرور می‌کردم که مگر راه دیگری برای پول درآوردن از این کنکوری‌های بخت‌برگشته مانده که بخواهد کاری کند، به عقل من چیزی نمانده بود و واقعا هم نبود. پشت تلفن از من شماره کارت بانکی‌ام را گرفت و مبلغی واریز کرد که بعد حساب کردم و دیدم از هر دانش‌آموز انسانی، چیزی حدود ۵۰ هزار تومان در آن سال برای انتخاب‌رشته گرفته بود.

از آن روز تا همین امروز که دوباره یاد‌آور آن وقت‌هاست، هرسال در این ایام تماس‌هایی از آموزشگاه‌های دوستان و همان معلم‌ها داشتم، اما خب دیگر هرگز سمت انجام این کار نرفتم، نه وقتش را داشتم، نه اعتقادی به آن بود و نه حوصله‌اش، اما خب خیلی‌ها پول هنگفتی از این ماجرا به جیب زدند.
برای نوشتن این خطوط مجبور به زیرورو کردن خاطرات و جست‌وجو در مدارس و سایت‌ها و موسسات و صفحه‌های مجازی شدم. انگار همه انتخاب‌رشته می‌کنند، همه کنکور داده‌اند و همه مشغول کدرشته‌محل وارد کردن هستند. اینجا و در بررسی پروسه انتخاب‌رشته هم شبیه مدرسه‌های خاص، آموزشگاه‌های خاص و کلاس‌های خصوصی میلیونی و چند ده و چند صد میلیونی هم با اعداد عجیب و هم با اعمال عجیب روبه‌رو شدم.
انگار این جریان درآمدزایی از کنکور و کنکوری‌ها تا دم دانشگاه هم ادامه دارد، که البته در ادامه می‌فهمیم این درآمدزایی و ارزش‌افزوده دانش‌آموزان، حتی بعد از دانشجو شدن و فارغ‌التحصیل شدن هم درآمدی را به سمت خزانه موسسات و آموزشگاه‌ها هدایت می‌کند.
مثلا از سال اول دبستان و حتی قبل از آن شهریه‌های چند ده‌میلیونی تا دوران پیش‌دانشگاهی و تحصیل در مدارس خاص، از هزینه‌های چند ده میلیونی و چند صد میلیونی کلاس‌های خصوصی و مشاوران و کتاب‌ها و جزوات و آزمون‌ها تا هزینه انتخاب‌رشته و بعد هم پشتیبان شدن و مشاور شدن و معلم شدن در آموزشگاه‌ها و موسسات همه همچون یک نردبان است که هم بالارفتن از آن و هم هر پله‌اش سود و پول و شهرت هنگفتی را عاید لیدر‌ها و سرمایه‌گذاران آن می‌کند.

زیر یک میلیون برای غیربرند‌ها

تلفن را بر می‌دارم و منحصرا در این ایام انتخاب‌رشته در ارتباط با همین موضوع کمی جست‌وجو می‌کنم و با موسسات و افرادی که تبلیغات کرده‌اند و می‌شناسم، حرف می‌زنم. البته حتما مشخص است که دنبال چه چیزی می‌گردم، اینکه دقیقا چه می‌کنند و چقدر هزینه می‌گیرند.
همین‌ها را از حدود ۱۰-۱۱ نفری که تبلیغات و فیلم‌های انگیزشی‌شان تمام فضای مجازی را برداشته است، پرسیدم و اعداد بسیار متغیر و البته عجیب و غریبی شنیدم. با مرکز مشاوره ش. تماس گرفتم، اپراتور بلافاصله بعد از اینکه از قیمت‌ها پرسیدم، گفت: «انتخاب‌رشته برای کنکور سراسری یک میلیون تومان و آزاد ۵۰۰ هزار تومان.»

البته این‌ها ارقام عجیب و غریبی نبود، خصوصا وقتی قبل‌تر‌ها اعداد عجیب و غریب‌تر خصوصا از آن‌هایی که کلاس‌های خصوصی خاص و بسیار گرانقیمت برگزار می‌کنند، شنیده بودم.

د. آ. دومین مرکزی بود که با آن تماس گرفتم. کافی است هشتگ انتخاب‌رشته را در اینستاگرام جست‌وجو کنید، از پرتبلیغ‌ترین‌ها همین موسسه است.

۶۰۰ هزار تومان برای مشاوره و انتخاب‌رشته حضوری و ۳۰۰ هزار تومان برای انتخاب‌رشته غیرحضوری، ارقامی بود که از طرف این موسسه اعلام شد. اما سوای این‌ها کافی است با برند‌های حوزه آموزش خصوصی آشنا باشید و با دانش‌آموزان آن‌ها دم‌خور، درنتیجه احتمالا به چند اسم برمی‌خورید که به قول دانش‌آموزان و دوستان، شاخ‌های آموزش خصوصی و کنکور هستند. به همین بهانه برای شنیدن اعداد و ارقام عجیب‌تر و پروسه انتخاب‌رشته سراغ این‌ها رفتم و با شماره‌های شخصی یا آموزشگاه‌هایشان تماس گرفتم.

مشاوره دقیقه‌ای ۳۰۰ هزار تومان

آقای ر. ن.، که جست‌وجوی نامش در گوگل هم اطلاعات زیادی از او نشان می‌دهد، یکی از برند‌های حوزه آموزش خصوصی و کنکور بود که با او تماس گرفتم. خانمی پاسخ داد و در ارتباط با پروسه انتخاب‌رشته توسط این مشاور تحصیلی گفت: «ما در ارتباط با انتخاب‌رشته دو طرح داریم. یکی طرح اول‌مان است که طرح vip است و یکی هم طرح معمولی، شرایط طرح vip به این صورت است که ابتدا کار‌های مالی را انجام می‌دهید، بعد برای شما وقت تعیین می‌کنیم که به آموزشگاه بیایید و دانش‌آموز فرم پر می‌کند. در مرحله دوم دانش‌آموز به همراه اولیا به مشاور ارشد معرفی می‌شود. مشاوران ارشد در ارتباط با رشته‌ها و بازار کار و نحوه پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها و… توضیحاتی ارائه می‌دهند، اما چینشی برای رشته‌ها انجام نمی‌دهند.
در مرحله سوم دانش‌آموز به صورت انفرادی می‌رود پیش استاد ر. ن. و استاد چینش را انجام می‌دهد. هزینه این طرح دومیلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. طرح دوم هم که گفتم همین پروسه طی می‌شود فقط دانش‌آموز استاد ر. ن. را نمی‌بیند و آن یک ربع و ۲۰ دقیقه انفرادی را ندارد و هزینه‌اش یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.»

۳ میلیون برای آقای (د)

آقای د. یکی‌دیگر از معلمان و اساتید شناخته‌شده در این حوزه بود که با او تماس گرفتم. این‌بار هم یک خانم تلفن را برداشت و شروع به توضیح‌دادن کرد و گفت: «ظرفیت ما برای انتخاب‌رشته حضوری پر شده است و باید نگاه کنم ببینیم امکان ثبت‌نام وجود دارد یا خیر. اما پروسه به این صورت است که انتخاب‌رشته در دو روز مجزا انجام می‌شود. داوطلب با یک همراه به مجموعه می‌آید.
البته قبل از حضور یک پک خدمت شما ارسال می‌کنیم که معرفی رشته‌ها و همایش آقای د. در آن وجود دارد که دانش‌آموز باید این‌ها را به دقت تماشا کند. مضاف بر این‌ها یک فرم هم در پک است که ۶۸ بند دارد و باید پر شود و به ما تحویل بدهید.
وقتی وارد مجموعه شدید ابتدا فرم را به اتاق شماره یک تحویل می‌دهید تا چک شود و درباره رشته‌ها و دانشگاه‌ها به شما اطلاعات می‌دهند. بعد از آنجا داوطلب به تنهایی وارد اتاق آقای د. می‌شود و ایشان حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت انتخاب‌رشته را انجام می‌دهند. بعد از آن با همراه وارد اتاق شماره سه می‌شوند و در این اتاق یکی از همکاران انتخاب‌های آقای د. را برای داوطلب می‌خواند و می‌نویسد و اگر سوالی بود، پاسخ می‌دهد و تمام. هزینه انتخاب‌رشته حضوری آزاد و سراسری با هم سه‌میلیون تومان است.»

یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای آقای (م)

نفر بعدی ع. م. بود که او هم از چهره‌های شناخته‌شده آموزش‌های خصوصی و ماجرای کنکور است. با آموزشگاه ب. تماس گرفتیم و اپراتور گفت: «برای شناخت آقای م. و تخصص‌شان توصیه می‌کنم به صفحه اینستاگرام‌شان مراجعه کنید تا بتوانید از مدل انتخاب‌رشته ایشان بیشتر مطلع شوید، اما مدل انتخاب‌رشته موسسه بارسا به این صورت است که در چند روز انجام می‌شود. در ابتدا ما از داوطلب یک آزمون شخصیت‌شناسی و روانشناسی می‌گیریم و مشاور با توجه به اطلاعاتی که از این آزمون به دست می‌آورد، ۱۵۰ رشته‌محل برای فرد انتخاب می‌کند.
پس از مشخص شدن جواب این آزمون فرد با انتخاب‌رشته اولیه‌ای که موسسه برای او انجام داده است به منزل رفته و از کمک و مشورت خانواده خود هم برای انتخاب‌رشته استفاده می‌کند و روز دیگر به موسسه مراجعه می‌کند و مجددا انتخاب‌رشته داوطلب اصلاح و درنهایت مشاور بدون حضور داوطلب چک‌نهایی را با آقای م. انجام می‌دهد و بعد از تاییدشان انتخاب‌رشته فرد انجام می‌شود. در زمینه هزینه نیز انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد اسلامی، سراسری و به علاوه چک نهایی آقای م. رقمی معادل یک‌میلیون و ششصدهزار تومان خواهد بود.»

وقتی دانش‌آموز را به چشم یک ابزار درآمدزا نگاه می‌کنیم

البته این‌ها بعضی از اسامی و افراد و چهره‌های شناخته‌شده در این حوزه بودند، انتخاب‌رشته توسط پ. د. چیزی حدود ۷۵۰ هزار تومان، آقای ن. حدود یک تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و برخی موسسات که البته جامعه آماری بالایی دارند هم اعداد و ارقامی زیر ۴۰۰ هزار تومان است که همه با یک جست‌وجوی ساده قابل دستیابی است.

به هرحال آنچه مشخص است اینکه نگاه درآمدزا به دانش‌آموزان و افعال آموزشی آن‌ها باعث شده است موسسات آموزشی و اشخاص و اساتید این حوزه از هیچ منفذی که امکان درآمدزایی داشته باشد، نگذرند و این درآمدزایی را از قبل تا بعد از دانشجوشدن دانش‌آموزان حفظ کرده و ادامه دهند. /روزنامه فرهیختگان

این خبر انتخاب رشته کنکور دقیقه‌ای ۳۰۰ هزار تومان! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

زنگ خطری که کنکور ۹۸ به صدا در آورد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، مهجوریت مدارس دولتی در کسب رتبه‌های برتر، امسال آن‌قدر مشهود بود که نمی‌شد بر این حقیقت تلخ چشم پوشاند و دنبال علتش نبود. علت را از علی زرافشان جویا شدیم، از معاون متوسطه پیشین وزارت آموزش و پرورش که حالا در کسوت یک کارشناس مطلع، شفاف و صریح توضیح می‌دهد که چرا صندلی‌های برتر در سال‌های اخیر همواره به دانش‌آموزان مدارس خاص رسیده و دست دانش‌آموزان مدارس دولتی از رتبه‌های اول تا دهم کنکور کوتاه مانده، اتفاقی که او نیز نگران آن است و نسبت به تبعاتش هشدار می‌دهد.

 امسال هم مثل سال‌های گذشته نفرات برتر کنکور از میان دانش آموزان مدارس خاص مثل تیزهوشان و نمونه‌دولتی‌ها و حتی غیردولتی‌های سرشناس هستند. به نظر می‌آید اتفاق بدی در شرف وقوع است و مدارس دولتی دارند کم‌کم از رونق می‌افتند!

تشکیل و توسعه مدارس خاص و جداسازی نفرات برتر مدارس عادی دولتی و تجمیع آنها در مدارس خاص طبیعتا باعث می‌شود، ظرفیت‌های کنکور در اختیار عده محدودی از دانش‌آموزان قرار بگیرد. در سال ۷۶ که هنوز مدارس نمونه،‌ شاهد، استعدادهای درخشان و حتی مدارس غیردولتی مثل امروز توسعه نیافته بودند من بررسی‌ای انجام دادم که نشان داد این گروه از مدارس خاص که نزدیک به ۱۰ درصد مدارس شهر تهران را تشکیل می‌دادند سهمشان در دانشگاه بیش از ۹ برابر ظرفیتشان باشد به این معنی که حدود ۹۰ درصد ورودی دانشگاه‌ها از این نوع مدارس انتخاب می‌شدند.

​​​​​​​پس این اتفاق حداقل ۲۰ سال سابقه دارد و رویداد جدیدی نیست، ولی به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر این بی‌عدالتی‌ها تشدید شده است.

در آموزش و پرورش وقتی بحث از تحقق عدالت آموزشی و ایجاد شرایط مطلوب تحصیل در مدارس عادی مطرح می‌شود، منظور این است که این همه تفکیک و جداسازی دانش‌آموز نداشته باشیم. در یک مدرسه استعداد درخشان، دانش‌آموزی با معدل کمتر از ۵۰/۱۹ نداریم و طبیعی است وقتی صد نفر با این معدل وارد مدرسه می‌شوند با تلاش کم معلم و مدرسه، صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود مدارس عادی دولتی از توازن در استعداد خالی شوند و رقابت میان دانش‌آموزان ایجاد نشود و انگیزه‌ای نیز برای معلم و دانش‌آموز برای تلاش بیشتر باقی نماند و در نهایت نیز به نبود عدالت آموزشی در کشور دامن زده شود. به همین علت است که بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت می‌گویند اگر بخواهیم عدالت آموزشی برقرار شود باید از جداسازی دانش‌آموزان پرهیز شود و همه بچه‌ها در یک محیط نرمال و طبیعی درس بخوانند.

شما سال‌ها معاون متوسطه آموزش و پرورش بودید و در زمان شما هم این تفکیک‌ها اجرا می‌شد. چه چیزی نمی‌گذاشت جداسازی‌ها را متوقف کنید؟ 

البته بگویم که توسعه مدارس شاهد، سمپاد و نمونه‌دولتی از سیاست‌های دولت دهم بود که مسؤولان آموزش و پرورش هم با اهداف مختلف به آن دامن می‌زدند و خواهان توسعه کمی این مدارس بودند. این تعدد مدارس البته که در دولت یازدهم هم وجود داشت ولی ما تا حدی جلوی این توسعه و تنوع را گرفتیم، به طوری که درصد ورود به مدارس سمپاد که به ۵/۳ درصد دانش‌آموزان رسیده بود به‌تدریج به نرم جهانی که ۸/۱ تا ۲/۲ است رسید.
اما به هر حال کاهش تنوع مدارس کار سختی است و حتی ما وقتی خواستیم آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان را برداریم و اساسا این مدارس را منحل کنیم به علت نبود همراهی و حمایت، موفق نشدیم.
یکی از مشکلات این است که سیاست واحدی بر آموزش و پرورش کشور حاکم نیست و پشتوانه‌های علمی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. با این که مطالعات علمی نشان می‌دهد جداسازی و تفکیک دانش‌آموزان به ضرر همه دانش‌آموزان و معلمان چه در مدارس خاص و چه در مدارس عادی است و در نهایت نیز به ضرر کشور تمام می‌شود ولی بازهم این جداسازی‌ها انجام می‌شود.

 نکته قابل تامل این است که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز سندی مبنی بر حذف جداسازی دانش‌آموزان دارد ولی باز هم جداسازی‌ها اتفاق می‌افتد. موضوع چیست آقای زرافشان؟

یکی از مشکلات دقیقا همین است که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که برای حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد با آموزش و پرورش همکاری نکرد خودش در سال ۹۰ سندی را با عنوان سند راهبردی امور نخبگان کشور تصویب کرد که هدفش حذف تفکیک‌ها و جداسازی‌ها در مدارس بود. در این سند گفته شده تربیت گلخانه‌ای باید متوقف و تربیت باغچه‌ای باید اجرا شود؛ به این معنا که بچه‌ها در محیط طبیعی درس بخوانند ولی با روش‌های مختلفی مثل جشنواره‌ها، مسابقات و پژوهش‌سراها به استعدادهای مختلف‌شان پاسخ داده شود .

منظورتان طرح شهاب است؟ 

دقیقا. در طرح شهاب از هرگونه انگ زدن و تفکیک دانش‌آموزان پرهیز می‌شود چون در آن همه استعدادها و پرورش آن در همه دانش‌آموزان مورد توجه است نه فقط پرورش هوش ذهنی تعداد محدودی از  بچه‌ها.

به نظر شما عده‌ای که خلاف مصوبات درحوزه تفکیک دانش‌آموزان رفتار می‌کنند هدف‌شان چیست، آیا با حذف جداسازی منافع‌شان به خطر می‌افتد؟ 

به نظر می‌رسد آنچه که بیش از هرچیزی در این بحث مهم است، پایبند نبودن مراجع قانونی به مصوبات خودشان است. این مراجع تحت‌تاثیر فشارهای محیطی از مصوبات خود عدول می‌کنند و به مطالعات علمی و حتی یافته‌های بنیاد نخبگان بی‌توجهی می‌کنند.
پس عدم پایبندی به قانون در این مشکل مطرح است در حالی که با بر زمین ماندن مصوبات قانونی، آن چیزی که رخ می‌دهد بروز بی‌عدالتی آموزشی و تجمع دانش‌آموزان خاص در تعداد محدودی مدرسه خاص است که عمده موفقیت‌ها نیز نصیب آنها می‌شود

با این وصف می‌توانیم بگوییم مدارس دولتی   کم کم از رمق می‌افتند؟

به طور طبیعی و تا حد زیادی این طور می‌شود ولی درست است که رقابت در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر در فضای کنونی برای مدارس دولتی محدود شده ولی در سایر رشته‌ها همچنان فرصت برای مدارس دولتی وجود دارد. با این حال نمی‌توانیم منکر این حقیقت شویم که اصرار بر تفکیک و جداسازی دانش‌آموزان که حالا خیلی خوب خودش را در رتبه‌های برتر کنکور و میزان موفقیت دانش‌آموزان مدارس دولتی نشان می‌دهد، علاوه بر بی‌عدالتی آموزشی، ناعدالتی اجتماعی را نیز ایجاد می‌کند که این قطعا به نفع کشور نیست.

این خبر زنگ خطری که کنکور ۹۸ به صدا در آورد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

صفر درصد سهم دانش‌ آموزان مدارس عادی در نفرات برتر کنکور!

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، ماراتن کنکور ۹۸ هم به پایان رسید و دانش‌آموزانی که چندین سال از عمرشان را صرف آماده‌سازی برای شرکت در این مسابقه کرده بودند، حالا می‌توانند نفسی آسوده بکشند، در این بین، اما وضعیت ۴۰ نفر از دانش‌آموزان با سایر داوطلبان رسیدن به صندلی‌های دانشگاه متفاوت است، چراکه اسم آن‌ها بین نفرات برتر کنکور که روز گذشته منتشر شده، به چشم می‌خورد و دیگر خیال‌شان از بابت رسیدن به صندلی‌های دانشگاه موردنظرشان راحت شده است و می‌توانند به راحتی هر رشته‌ای را که می‌خواهند، ذیل گروه آزمایشی‌شان انتخاب کنند.

وقتی اسم قبولی در کنکور به میان می‌آید، تصور اکثر خانواده‌ها و داوطلبانی که می‌خواهند در بزرگ‌ترین مسابقه سرنوشت‌ساز تحصیلی شرکت کنند، این است که حتما باید هزینه‌های گزافی را برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌شان انجام دهند، هزینه‌هایی که گویی پیش‌شرط قبولی آن‌ها در کنکور محسوب می‌شود و در غیر این صورت نمی‌توانند رویای خود را در دانشگاه‌های کشور دنبال کنند، مساله‌ای که ما را بر آن داشت سراغ چند تن از نفرات برتر کنکور امسال برویم تا از آن‌ها درباره مدرسه محل تحصیل و شرکت در کلاس‌های کنکور بپرسیم که در ادامه می‌خوانید.

هدف کلاس‌های کنکور تنها کسب درآمد است

امین ایمان‌پور، داوطلب تبریزی که توانست رتبه سوم گروه علوم انسانی را از آن خود کند، گفت: «از همان دوران راهنمایی به مدرسه استعداد‌های درخشان شهید مدنی این شهر تبریز رفتم و از آنجایی که اگر دانش‌آموزان از این مقطع وارد چنین مدرسه‌ای شوند، دیگر نیازی به آزمون ورودی ندارند تا پایان‌دوره تحصیل در همین مدرسه ماندم.»

او ادامه داد: «سال آخر منتهی به کنکور در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم، البته در سال‌های قبل در کلاس‌های تقویتی که خود مدرسه برگزار می‌کرد، حضور داشتم، اما به‌طور کلی در کلاس‌های کنکور شرکت نکرده‌ام.»

رتبه سوم گروه علوم انسانی تصریح کرد: «در طول روز به‌ویژه بعد از نوروز ۹۸، بین ۱۰ تا ۱۳ ساعت مطالعه داشتم، اما چون برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه داشتم، هیچ مشکلی برایم پیش نمی‌آمد، از سوی دیگر معتقدم کلاس‌های کنکور که بعضا در رسانه ملی نیز تبلیغات زیادی برای آن وجود دارد، تنها هدف‌شان کسب درآمد بوده و اعتبار آموزشی ندارد و اگر داوطلبان درس‌های خود را با دقت و برنامه‌ریزی بخوانند حتما می‌توانند در کنکور موفق شوند.»

ایمان‌پور با بیان اینکه تمایل شدیدی به تحصیل در رشته روانشناسی دارد، افزود: «در تمام دورانی که برای کنکور درس می‌خواندم، بیشتر روی فهم کتب درسی تمرکز داشتم تا اینکه بخواهم وقتم را صرف کلاس‌های کنکور و تست‌زنی کنم، قطعا داوطلبانی که می‌خواهند سال آینده کنکور بدهند، می‌توانند با ارائه قوی و برنامه‌ریزی به موفقیت برسند، البته قطعا استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی نیز می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها کند.»

کلاس‌های تقویتی و کنکور تضمینی برای موفقیت در کنکور نیست

سیدارشان دلیلی، رتبه ششم علوم ریاضی که از ساری در آزمون سراسری شرکت کرده است، در این باره گفت: «در مدرسه سمپاد شهید بهشتی درس خواندم و از همان دوران راهنمایی وارد مدرسه شده بودم، البته مدرسه‌مان خودش کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کرد، با این حال اگر کلاسی لغو یا به هر دلیلی برگزار نمی‌شد، در کلاس‌های بیرون شرکت می‌کردم.»
او ادامه داد: «طبیعتا شرکت در این کلاس‌ها بی‌تاثیر نبوده، هرچند نمی‌توانم بگویم صددرصد دلیل موفقیتم در کنکور شرکت در این کلاس‌ها بوده است. از سوی دیگر شخصا در سال گذشته روزی هفت تا هشت ساعت و بعد از عید روزی ۱۳ تا ۱۴ ساعت درس می‌خواندم.»

رتبه ششم علوم ریاضی تصریح کرد: «در حال حاضر تصمیمم بر این است تا در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل کنم، البته باز باید منتظر بمانم تا ببینم در آینده چه پیش خواهد آمد.»

برای قبولی در کنکور پول حرف اول را می‌زند!

آتنا طاهری، رتبه هشتم علوم انسانی کنکور ۹۸ که از داوطلبان تهرانی به شمار می‌رود، با بیان اینکه در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کرده‌ام، گفت: «هر چند شخصا در کلاس کنکوری شرکت نکردم، اما معتقدم متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده است که اگر فردی نتواند پول زیادی برای موضوع قبولی در کنکور هزینه کند، به موفقیت نخواهد رسید.»

او ادامه داد: «درحقیقت داوطلبان یا باید در مدارس غیرانتفاعی درس بخوانند یا حتما در کلاس‌های کنکور شرکت کرده باشند تا بتوانند نتیجه دلخواه‌شان را از کنکور بگیرند، در غیر این صورت با وجود اینکه قطعا در میان افراد دیگر نیز دانش‌آموزان با استعداد زیادی وجود دارند، اما بدون هزینه کردن به نتیجه نخواهند رسید.»

رتبه هشتم علوم انسانی تصریح کرد: «در طول سال تحصیلی بین ۶ تا هشت ساعت درس می‌خواندم، اما بعد از نوروز ۹۸، بین ۱۳ تا ۱۴ ساعت در روز مطالعه می‌کردم و در حال حاضر تصمیمم برای تحصیل در رشته ارتباطات است.»

کلاس کنکور و کتاب‌های کمک‌آموزشی نقش مهمی در موفقیت دانش‌آموزان دارند

سیاوش کیان‌پور، داوطلب اهوازی که توانسته رتبه نهم علوم تجربی را کسب کند، با بیان اینکه دوران دبیرستانم در مدرسه سمپاد تحصیل کردم، تصریح کرد: «در حقیقت از پایه هفتم وارد مدرسه شهید بهشتی اهواز شدم و بعد از آن در همین مدرسه مقطع دبیرستانم را گذراندم.»

او با تاکید بر اینکه در کلاس‌های کنکور شرکت کرده است، تصریح کرد: «از پایه دهم برای چهار درس اصلی در کلاس‌های کنکور شرکت کردم و بعد از آن نیز در پایه یازدهم، کلاس‌های عربی و ادبیات داشتم.»

او افزود: «معتقدم چنین کلاس‌هایی تاثیر زیادی روی داوطلبان دارند، چراکه دید متفاوتی نسبت به مدرسه به داوطلب می‌دهد که این مساله بسیار مهمی است.»

کیان‌پور تصریح کرد: «۶۰ تا ۷۰ درصد نکاتی که در کلاس‌های کنکور تدریس می‌شود در کتاب‌های کمک‌آموزشی نیز وجود دارد و این‌طور نیست که اگر نتواند وارد کلاس‌های کنکور شود، به هیچ‌وجه نمی‌تواند کنکور قبول شود. به عبارت دیگر این دسته از افراد می‌توانند با استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی مشکلات درسی خود را برطرف کنند.»

۹۰ درصد دلیل موفقیت در کنکور، تلاش خود داوطلبان است

محمدمهدی ابوترابی، دانش‌آموز تهرانی که حالا رتبه دهم علوم ریاضی را کسب کرده است، در این باره گفت: «در سه سال پایان دبیرستان در مدرسه علامه‌حلی که جزء مدارس سمپاد محسوب می‌شود، درس خوانده‌ام و در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و این موضوع را که می‌گویند اگر در این کلاس‌ها شرکت نکنید، نمی‌توانید در کنکور موفق شوید قبول نداشتم و امروز هم نتیجه آن را گرفته‌ام.»

او ادامه داد: «به جای اینکه در روز ساعت‌های مشخصی را نیز برای درس خواندن اختصاص دهم، تلاش کردم به صورت پروژه‌ای درس بخوانم و از آنجایی که هر ماه آزمونی داشتیم که از طرف مدرسه برگزار می‌شود، سعی می‌کردم هر هفته منابع موجود در آزمون را به‌طور دقیق دوره کنم.»

ابوترابی تصریح کرد: «البته بعد از نوروز ۹۸ تلاش کردم روزی ۱۳ تا ۱۴ ساعت از وقتم را به مطالعه و دوره کردن دروس اختصاص دهم و ۹۰ درصد دلیل قبولی در کنکور به تلاش خود افراد باز می‌گردد و همین که داوطلبان برخی کتاب‌های کمک‌آموزشی را استفاده کنند، کافی است و نیازی به شرکت در کلاس‌های کنکور نیست و تصمیم گرفته‌ام در رشته کامپیوتر تحصیل کنم.»

هزینه‌کرد ۵ میلیون تومانی برای موفقیت در کنکور

فرهنگ امیری، رتبه ۳ کنکور تجربی که از اهالی شیراز است، در این باره گفت: «دوران دبیرستانم را در مدرسه تیزهوشان تحصیل کردم و به خاطر فضایی که در مدرسه دایر بود، ناخودآگاه به سمت درس خواندن برای موفقیت در کنکور پیش رفتم.»

او با تاکید بر اینکه هدفم تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه شیراز است، ادامه داد: «قطعا نقش معلمان و نحوه تدریس آن‌ها تاثیر زیادی در موفقیت دانش‌آموزان دارد و معتقدم اگر در مدرسه غیر از تیزهوشان تحصیل می‌کردم، شاید نتیجه دیگری از کنکور می‌گرفتم.» رتبه ۳ کنکور تجربی اظهار داشت: «در سال آخری که به کنکور منتهی می‌شود، پنج‌میلیون تومان هزینه تحصیلم شده است.»

۲۰ میلیون تومان شهریه مدرسه غیرانتفاعی

پدر ایزدمهر احمدی‌نژاد، رتبه برتر رشته تجربی در کنکور ۹۸ گفت: «شهریه سال آخر تحصیل فرزندم ۲۰ میلیون تومان بوده است، درحالی که دوسال قبل‌تر نیز ۱۲ میلیون تومان هزینه شهریه تحصیل فرزندم شد.»

او ادامه داد: «فرزندم در دوران راهنمایی در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواند، اما زمانی که به مقطع دبیرستان رسید، در مدرسه غیرانتفاعی تحصیل کرد.»

پدر احمدی‌نژاد تصریح کرد: «او در طول روز حدود ۱۰ ساعت درس می‌خواند و جز کلاس‌هایی که از سوی مدرسه‌شان تشکیل می‌شد، در کلاس کنکوری شرکت نکرده بود.»

کلاس کنکوری شرکت نکرده بودم

فاطمه شب‌خیز که از لار در کنکور شرکت کرده بود و حالا رتبه اول علوم انسانی را به دست آورده، در این باره گفت: «از دوران راهنمایی وارد مدرسه فرزانگان شهرمان شده بودم که جزء مدارس استعداد‌های درخشان کشور محسوب می‌شود و تا پایان دوران تحصیلم نیز همان‌جا بودم.»

او ادامه داد: «در کلاس‌های کنکور شرکت نکرده بودم و تنها در کلاس‌های تقویتی که از سوی خود مدرسه برگزار می‌شد، حضور پیدا می‌کردم و در طول روز نیز به‌طور میانگین بین هفت تا هشت ساعت درس می‌خواندم.»

رتبه اول علوم انسانی بیان داشت: «در نظر دارم در رشته حقوق و با دبیری در دانشگاه ادامه تحصیل دهم.» /روزنامه فرهیختگان

این خبر صفر درصد سهم دانش‌ آموزان مدارس عادی در نفرات برتر کنکور! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

کنکور امسال چقدر متخلف و متقلب داشت؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی بیش از ۳۰۰ نفر متخلف و متقلب در کنکور ۹۸ خبر داد و گفت: حکم این افراد پس از رسیدگی صادر می شود و در مواردی به محرومیت دائمی از کنکور می انجامد.

ابراهیم خدایی درباره رسیدگی به تخلفات در کنکور ۹۸ گفت: این افراد شناسایی شده و به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون های سراسری معرفی شده اند.

وی افزود: آنچه که در گزارش های رسمی عنوان شده است بیش از ۳۰۰ نفر را شامل می شود.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: این تخلف و تقلب ها مواردی بوده که در سر جلسه امتحان متوجه آن شده ایم و غیر از آن گزارش های مردمی هم در این زمینه وجود دارد که به آن رسیدگی می شود.

وی درباره صدور کارنامه برای این افراد گفت: برای آن عده که از تخلف و تقلب آنها مطمئن هستیم کارنامه صادر نمی شود و به هیئت های بدوی معرفی شده و به آنها فرصت داده می شود که از خودشان دفاع کنند.

خدایی اظهار داشت: اگر فردی تخلف بسیار محدودی داشته باشد و پس از رسیدگی مشخص شود که بر اساس قانون می تواند انتخاب رشته کند، اجازه انتخاب رشته به وی داده می شود. اما اگر پس از رسیدگی به تخلف مشخص شود که فرد تخلف سنگینی داشته است حکم دیگری دارد که ممکن است به طور کلی از امتحان کنکور محروم شود.

وی درباره نوع تخلفات در کنکور ۹۸ گفت: اینکه افرادی جای فرد دیگری در جلسه امتحان شرکت کرده اند و یا از دفترچه عکس گرفتند از جمله تخلف های متعددی بوده که انجام داده اند اما ۹۰ درصد این تخلفات و تقلب ها به گونه ای بوده که در سر جلسه و پیش از شروع آزمون متوجه آن شده ایم و به آن رسیدگی کرده ایم.

رئیس سازمان سنجش خاطرنشان کرد: مواردی هم وجود دارد که از گزارش های مردمی آمده است و در حال رسیدگی به آن هستیم. زیرا بیشترین افرادی که به جلسه آزمون دقت می کنند خود داوطلبان هستند و با توجه به راه اندازی سامانه رسیدگی به تخلفات آزمون ها در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان همچنان می توانند مواردی که به نظرشان تخلف می آمده را گزارش کنند. /مهر

این خبر کنکور امسال چقدر متخلف و متقلب داشت؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

زمان و جزئیات اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۸

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتیجه اولیه کنکور سراسری ۹۸ هفته آینده اعلام می‌شود.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباه زمان اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۸، گفت: نتیجه اولیه کنکور سراسری سال ۹۸ برای تمام داوطلبان در پنج گروه آزمایشی اواسط هفته آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ پس از اعلام نتایج می‌توانند از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانیwww.sanjesh.org نتیجه کنکور خود را مشاهده کنند.

زمان اعلام “نتایج نهایی” کنکور سراسری ۹۸

خدایی ادامه داد: پس از اعلام نتایج داوطلبان باید در مهلت زمانی که همزمان با اعلام نتایج اطلاع‌رسانی می‌شود برای انتخاب رشته اقدام کنند. نتایج نهایی آزمون سراسری، اواخر شهریورماه اعلام می‌شود.

جزئیاتی درباره کنکور سراسری ۹۸ و زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی کنکور سراسری ۹۸

کنکور سراسری در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه برگزار شد.

تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، ۶۴ هزار و ۷۹۷ نفر افزایش یافته و در مجموع یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب برای آزمون امسال ثبت نام کرده‌اند.

آزمون سراسری سال ۹۸ برای رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، دوره‌های نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

برای رشته‌های تحصیلی با آزمون کنکور سراسری سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ نفر در گروه ریاضی و فنی، ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در گروه علوم تجربی، ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در گروه علوم انسانی، ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و ۱۰ هزار و ۸۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت نام کردند.

تعداد ۶۴۸ هزار و ۸۴۵ نفر از داوطلبان زن (معادل ۵۷.۹۸ درصد) و ۴۷۰ هزار و ۱۷۰ نفر مرد (معادل ۴۲.۰۲ درصد) هستند.

از تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کننده، ۵۷۷ هزار و ۲۵۵ نفر از داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و همچنین ۵۴۱ هزار و ۷۶۰ نفر از داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی قدیم و مدرک پیش دانشگاهی هستند. به عبارت دیگر ۵۱.۵۹ درصد داوطلبان دارای دیپلم نظام جدید و ۴۸.۴۱ درصد داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم هستند.

همچنین ۲۳۴ هزار و ۱۰۹ نفر از داوطلبان علاوه بر انتخاب گروه آزمایشی اصلی خود گروه‌های آزمایشی دوم و یا سوم (هنر و زبان‌های خارجی) را نیز انتخاب کرده‌اند. ۷۸ هزار و ۵۸۵ داوطلب علاوه بر گروه اصلی خود گروه آزمایشی هنر را انتخاب کرده‌اند و همچنین ۱۵۵ هزار و ۵۲۴ داوطلب علاوه بر گروه اصلی گروه آزمایشی زبان را برگزیده‌اند.

برای گروه آزمایشی هنر ۱۰۳ هزار و ۷۲۰ کارت و برای گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۱۶۵ هزار و ۶۱۱ کارت صادر شد. از ۲۳۴ هزار و ۱۰۹ داوطلبی که علاقمندی دوم و سوم را اعلام کرده‌اند، ۱۵۲ هزار و ۸۷۸ داوطلب زن و ۸۱ هزار و ۲۳۱ داوطلب مرد بودند.

با توجه به تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب واقعی و نیز علاقمندان به گروه‌های آزمایشی دوم و سوم (هنر و زبان‌های خارجی) برای برگزاری آزمون سراسری سال ۹۸، یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۲۴ کارت ورود به جلسه آزمون صادر شد.

این خبر زمان و جزئیات اعلام نتایج کنکور سراسری ۹۸ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

دستگیری کلاهبردار فروش سوالات تقلبی کنکور

به گزارش بخش حوادث سایت خبرهای فوری، سردار سید محمود میرفیضی گفت: در پی انتشار متن‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر فروش سوالات امتحانی کنکور، موضوع در دستور کار پلیس فتا این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی استان مازندران افزود: کارآگاهان پلیس فتا با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی‌های همه جانبه موفق به شناسایی کانال‌ها و محل فعالیت متهم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شد.

میرفیضی تصریح کرد: در ادامه بررسی‌ها و کارشناسی‌ها، متهم که با وعده فروش سوالات امتحانی مبالغی در حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال از مال باختگان دریافت می کرد، شناسایی شد.

این مقام انتظامی ادامه داد: پس از هماهنگی های قضائی متهم که ساکن یکی از شهرستان های این استان بود در عملیاتی غافگیرانه دستگیر شد .

وی همچنین اظهار داشت: متهم در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به ۲۰ فقره کلاهبرداری از شهروندان با این روش اعتراف کرد و اظهار داشت : پس از دریافت وجه مورد نظر سوالات امتحانی کنکور سال های گذشته را به صورت رمز شده یک روز قبل از برگزاری آزمون برای آنان ارسال می کرد.

فرمانده انتظامی استان مازندران گفت: متهم که با فریب مال باختگان در مجموع ۱۶۰ میلیون ریال از آنان کلاهبرداری کرده است، پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد .

سردار میرفیضی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کانال های تبلیغاتی که در فضای مجازی وجود دارد در واقع طعمه‌ای از سوی کلاهبرداران است به شهروندان، کاربران و مخاطبان فضای مجازی توصیه کرد: صرفا به لحاظ درج آگهی های مختلف از سوی افراد در فضای مجازی به آنها اعتماد نکرده و قبل از انجام هرگونه معامله و پرداخت وجهی از صلاحیت آنان مطمئن شوند.

این خبر دستگیری کلاهبردار فروش سوالات تقلبی کنکور اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مصوبه جدید کنکور ۹۹ / حق انتخاب نظام امتحانی به داوطلبان واگذار شد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، دکتر ابراهیم خدایی افزود: یکی از دستورات جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که امروز در دفتر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور اعضای شورا برگزار شد، مربوط به درخواست داوطلبان درباره نظام آموزشی امتحانی در کنکور ۹۹ بود.

وی افزود: درخواست یک سری از داوطلبان برای کنکور سال ۹۹ این بود که بتوانند نظام آموزشی امتحانی خود را انتخاب کنند که این حق انتخاب به داوطلبان داده شد. داوطلبان سال ۹۹ سئوالات هر نظامی را که تمایل دارد می‌توانند امتحاندهند و به سئوالات آن پاسخ دهد.

خدایی یادآور شد: به این ترتیب داوطلبان می‌توانند نظام امتحانی خود را انتخاب کنند و آن را در زمان ثبت نام اعلام کنند تا سازمان سنجش بر اساس آن سئوالاتی که طراحی می‌کند را در دفترچه‌ها مشخص کند.

وی تاکید کرد: به این ترتیب داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه در صورت تمایل می‌توانند دروس نظام جدید آموزش متوسطه را مطالعه کنند یا بالعکس اما باید حتماً آن را در زمان ثبت نام اعلام کنند.

پیش از این برای کنکور سال ۹۸ دو نوع سئوال برای داوطلبان نظام‌های قدیم و جدید متوسط طراحی شده بود و فارغ التحصیلان هر نظام آموزشی می‌توانستند تنها در همان نظام آموزشی امتحان دهند.

این خبر مصوبه جدید کنکور ۹۹ / حق انتخاب نظام امتحانی به داوطلبان واگذار شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مصوبه جدید کنکور ۹۹/ حق انتخاب نظام امتحانی به داوطلبان واگذار شد

دکتر ابراهیم خدایی گفت: یکی از دستورات جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که امروز در دفتر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور اعضای شورا برگزار شد، مربوط به درخواست داوطلبان درباره نظامآموزشی امتحانی در کنکور ۹۹ بود.

وی افزود: درخواست یک سری از داوطلبان برای کنکور سال ۹۹ این بود که بتوانند نظام آموزشی امتحانی خود را انتخابکنند که این حق انتخاب به داوطلبان داده شد. داوطلبان سال ۹۹ سئوالات هر نظامی را که تمایل دارد می‌توانند امتحاندهند و به سئوالات آن پاسخ دهد.

خدایی یادآور شد: به این ترتیب داوطلبان می‌توانند نظام امتحانی خود را انتخاب کنند و آن را در زمان ثبت نام اعلام کنند تا سازمان سنجش بر اساس آن سئوالاتی که طراحی می‌کند را در دفترچه‌ها مشخص کند.

وی تاکید کرد: به این ترتیب داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه در صورت تمایل می‌توانند دروس نظام جدید آموزش متوسطه را مطالعه کنند یا بالعکس اما باید حتماً آن را در زمان ثبت نام اعلام کنند.

پیش از این برای کنکور سال ۹۸ دو نوع سئوال برای داوطلبان نظام‌های قدیم و جدید متوسط طراحی شده بود و فارغ التحصیلان هر نظام آموزشی می‌توانستند تنها در همان نظام آموزشی امتحان دهند. /مهر

این خبر مصوبه جدید کنکور ۹۹/ حق انتخاب نظام امتحانی به داوطلبان واگذار شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

سرنوشت رتبه های برتر کنکور

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، سرنوشت هریک از رتبه های برتر کنکور ده سال اخیر متفاوت و جالب است:

مژگان قاسمی؛ رتبه سوم کنکور ریاضی فیزیک‌ سال ۸۷، در دانشگاه شریف لیسانس ریاضی فیزیک گرفته و پس از آن به تحصیل ادامه نداده است. او حالا در یک شرکت خصوصی در زمینه خدمات رایانه کار می‎کند و از زندگی‏‌اش راضی است.

سارا عامری، رتبه ۲ کنکور زبان سال ۹۰، کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران خوانده و برای مقطع دکترا، به کانادا مهاجرت کرده است.

هانیه زراعت‏کار؛ رتبه ۹ کنکور‌ انسانی‌ سال ۸۷ حالا دانشجوی دکتری در رشته روان‌شناسی سلامت است. ورود به دانشگاه آن طور که فکر می‏کرده خوب نبوده و دبیرستان را بیشتر از دانشگاه دوست دارد.

فاطمه زبرجد؛ رتبه ۳ کنکور علوم انسانی سال ۸۹، لیسانس و فوق‌لیسانس حقوق را از دانشگاه شیراز گرفته و اکنون نیز مشغول تحصیل در مقطع دکتری در شهر شیراز است و به عنوان قاضی دادگستری فعالیت می‌کند.

محمدرضا لمسه‌چی، رتبه یک کنکور علوم انسانی سال ۹۰، لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در رشته روان‌شناسی در دانشگاه تهران دریافت کرده و حالا برای سربازی آماده می‌شود.

یاسمن فرازان، ‌رتبه یک کنکور هنر سال ۹۰، رشته طراحی صنعتی در دانشگاه تهران خوانده و حالا دوره کارشناسی‌ارشد را در یکی از دانشگاه‌های آلمان می‌گذراند.

فرخ حیدری؛ رتبه ۶ کنکور تجربی‌ سال۸۶ تا چند ماه دیگر از رشته گوش و حلق و بینی فارغ‏‌التحصیل می‎شود و باید خود را برای ورود به محیط کار آماده کند. فرخ ۳۰ ساله با اینکه در دو رشته دیگر تحصیل کرده از وضعیت خود ناراضی است و می‌گوید: دانشگاه آن‌طور که فکر می‌کردم نبود.

آرش غضنفری؛ رتبه ۷ کنکور تجربی‌ سال ۸۶، در دانشگاه تهران ۷ سال پزشکی خوانده، تخصص خود از دانشگاه شیراز گرفته و آماده می‌شود برای گذراندن طرح به مناطق محروم برود. آرش می‌گوید: دانشگاه با آن چیزی که فکر می‌کردم متفاوت بود و اگر به گذشته برگردم، درس نمی‏‌خوانم و مهاجرت می‏‌کنم. /جام جم

این خبر سرنوشت رتبه های برتر کنکور اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

راهکارهایی مفید برای کنترل اضطراب کنکور

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، دکتر مصطفی حمدیه با بیان اینکه استرس به معنای عوامل فشارزای روانی است، گفت: معمولاً به دنبال بروز حوادث و یا شنیدن برخی اخبار و اتفاقات، احساس نگرانی، ترس و استرس را در افراد تشدید می‌کند، در این حالت فرد می‌تواند با ورزش، تمرکز بیشتر، استراحت و تغذیه مناسب شرایط استرس زای موجود را به صورت سالم مدیریت کند.

وی با اشاره به نشانه‌هایی مانند افزایش تپش قلب، داغ شدن بدن و عدم تمرکز ذهن در افراد دارای زمینه بیماری‌های اضطرابی، عنوان کرد: این دسته از افراد باید درباره وضعیت خود و سابقه وجود اضطراب و بیماری اعصاب در خود و یا خانواده خود حتماً با روان پزشک مشورت کنند تا در صورت تشخیص پزشک از دارو و یا روان‌درمانی استفاده کنند.

وی با اشاره به سایر نشانه‌ها و عوارض استرس کنترل نشده، خاطرنشان کرد: اغلب اوقات در این شرایط فرد به صورت جدی از خواب و خوراک افتاده و به دنبال عدم توانایی برای تمرکز ذهن دچار افت شدید عملکرد درسی می‌شود. البته این‌ها واکنش‌هایی است که از حد متعارف خارج شده و فرد در این شرایط باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و در صورت نیاز دارو مصرف کند. در شرایطی که واکنش‌ها متعارف باشد فرد باید به تنهایی استرس و اضطراب خود را مدیریت کند.

دکتر حمدیه با اشاره به کنکور و یا همان آزمون سراسری که در کشور ما به یک رقابت جدی و استرس‌زا در بین نوجوانان و شرکت‌کنندگان تبدیل شده است، گفت: به دلیل رقابت سنگین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری و جو حاکم در سیستم آموزشی کشور ما در رابطه با کنکور، واکنش‌های استرسی افراد در این برهه زمانی بسیار بالاست، البته از نظر متخصصین، بخش زیادی از این استرس‌ها طبیعی و فیزیولوژیک بوده و می‌توان با یادگیری مدیریت استرس، شرایط حاکم را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه اکثر مراجعان ما در برهه زمانی کنکور دچار بیماری حاد اضطرابی نبوده و تنها مساله آن‌ها استرس آزمون و کنکور است، گفت: همه انسان‌ها در زمان بروز حوادث و مشکلات مختلف، احساس نگرانی کرده و خواب و خیال و تغذیه آنان دچار اختلال می‌شود. به طور طبیعی همه آدم‌ها در شرایط ویژه این حالت‌ها را تجربه می‌کنند که این بیماری نیست، بلکه پاسخ فیزیولوژیک بدن به استرس و اضطراب است.

این متخصص روانپزشکی با ارائه توصیه‌هایی در این زمینه، ادامه داد: توصیه کلی این است که دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان آماده سازی خود برای شرکت در آزمون خیلی فشارهای جدی به خود وارد نکرده و ساعات درس خواندن خود را به صورت بهینه مدیریت کنند، به عنوان نمونه پشت سرهم درس نخوانند، بلکه زمانبندی درس خواندن خود را به دوره‌های یک تا ۱.۵ ساعت تقسیم‌بندی کنند و در بین آن استراحت‌های کوتاهی داشته باشند. چراکه ساعت‌های طولانی مطالعه به کاهش تمرکز فرد منجر می‌شود.

حمدیه با تاکید بر اینکه داوطلبان روزهای آخر نزدیک به کنکور ساعت‌های طولانی مطالعه نکنند، گفت: دانش آموزان یا دانشجویان حتماً قبل از امتحان به خودشان استراحت داده و بیشتر اوقات خود را با ورزش و تفریح پر کنند تا ذهنشان آزاد شود. افرادی که تا آخرین لحظه درس خوانده و به خودشان فشار می‌آورند معمولاً در روز امتحان دچار اضطراب شده و برای پاسخگویی به سوالات با مشکل روبرو می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه در خاتمه با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه داروی ریتالین توسط برخی دانشجویان و داوطلبان کنکور، خاطرنشان کرد: ریتالین دارویی است که اغلب برای افراد دارای اختلال توجه و تمرکز تجویز می‌شود، با این‌حال برخی از افراد به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنند که گاه منجر به افزایش اضطراب، بی قراری، ناآرامی و توهم در فرد شده و تصورات موجود در رابطه با اثر این دارو در بیداری‌های بلندمدت افراد، غلط است. /ایسنا

این خبر راهکارهایی مفید برای کنترل اضطراب کنکور اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.