وزیر ارتباطات: یکی از پیام‌رسان‌ها به جای حل مشکل، فرافکنی می‌کند

مدیرعامل سروش بعد از شکایت‌هایی که نسبت به کم‌لطفی اپراتورها و دولت نسبت به حمایت آنها داشت، مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان فناوری ارتباطات و همچنین دولتمردان قرار گرفته و خود وزیر ارتباطات نیز امروز در حاشیه مراسم شرکت مخابرات نسبت به توییت‌های «میثم سیدصالحی» واکنش نشان داده است. «محمدجواد آذری جهرمی» تاکید کرده که این شکایات و اعتراضات پیام رسان سروش به‌جای آنکه مشکلات فنی را حل کند بیشتر شبیه یک عملیات روانی است.

وزیر ارتباطات کشورمان درباره قطع خدمات پیام‌رسان سروش در روزهای اخیر که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشته گفت:

«هم اکنون تنها یک پیام رسان در کشور نداریم و ۵ پیام رسان بومی در حال فعالیت هستند که یکی از آنها مرتباً به جای اینکه مسئله را در جلسات فنی حل کند، بحث را به عملیات روانی می کشاند که به نظر می رسد این نه به سود آنها و نه به سود کشور خواهد بود. باید بدانند که وزارت ارتباطات حمایت کننده است و مشکل را پیگیری می کند اما این مدل اعلام مشکل شائبه مسائل دیگری را به ذهن می رسد.»

گلایه سروش از دولت

جهرمی در ادامه این قبیل صحبت‌ها را به پروپاگاندا تشبیه کرده (که در ادبیات سیاسی به‌طور خلاصه مفهومی چون اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار برای رسیدن به هدفی خاص دارد) و این روش را نادرست تلقی کرده است:

«ما فقط همین یک پیامرسان را در کشور نداریم. چطور بقیه به مشکل نخوردند. این نوع عملیات هوایی و ایجاد پروپاگاندا به جای جلسات فنی و پیگیری مصوبات، روش درستی نیست.»

پیش‌از این معاونت وزیر ارتباطات نیز نسبت به اظهارات مدیرعامل سروش موضع‌گیری کرده بود.  «مجتبی جوانبخت» دستیار وزیر ارتباطات در امور جوانان خطاب به مدیرعامل سروش گفته بود:«مؤظف به تأمین زیرساخت‌های مورد تأیید در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستیم نه هر آنچه نیاز دارید»

«مجتبی حسینی» کارشناس برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات نیز در گفتگو با دیجیاتو این اظهارات را نوعی زیاده‌خواهی سروش قلمداد کرده بود و تاکید داشت که این پیام‌رسان به‌جای پرداختن به زیرساخت‌های مناسب بیشتر روی مارکتینگ و تبلیغات خود کار کرده است.

گفتنیست اظهارات مسئولان بدنه وزارتخانه ارتباطات تاکنون با جوابیه‌ای رسمی از سوی سیدصالحی مواجه نشده است.

The post وزیر ارتباطات: یکی از پیام‌رسان‌ها به جای حل مشکل، فرافکنی می‌کند appeared first on دیجیاتو.

مدیرعامل سروش از حمایت دولت رضایت ندارد

مدیرعامل سروش در توییت‌های خود گله‌ها و شکایت‌هایی نسبت به دولت و اپراتورها دارد و منشا برخی از مشکلاتشان را به دوش آنها می‌اندازد. «سیدمیثم سیدصالحی» باور دارد که به آنها کم‌لطفی شده و اگر توجه بیشتری به سروش صورت گیرد و خدمات بهتری برای آنان مهیا گردد، آنها گنجایش داشتن ۲۰ میلیون کاربر را هم دارند.

سیدصالحی در توییت‌های خود می‌گوید که سروش از نظر پهنای باند مشکلی ندارند و نقص‌های فعلی را در موارد دیگر جستجو می‌کند و آنها را از دولت مطالبه می‌کند:

«اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص نود CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین‌الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری و نیز اختصاص کانال مستقیم پیامک، موارد زیرساختی حیاتی است که در اختیار سروش نیست.»

گلایه سروش از دولت

سیدصالحی ادعا دارد که تمام وام ۵ میلیارد تومانی را یکجا به اپراتورها پرداخت کرده تا آنها پهنای باند رایگان به مشترکینشان اعطا کنند، موضوعی که صحت آن هنوز توسط اپراتورها تایید نشده و همچنین در صورت درست بودن آن با واکنش برخی کارشناسان صورت گرفته است. به عنوان مثال «علیرضا شیرازی» موسس بلاگفا در توییتی خطاب به سیدصالحی اینچنین نوشته است:

گلایه سروش از دولت

«شما ۵ میلیارد وام را به جای صرف برای آماده سازی زیرساخت یک ضرب دادید به اپراتورها که پهنای باند مجانی به کاربرها برای سروش بدهند؟ در واقع وقتی زیرساخت اولیه را نداشتید هزینه تبلیغات کردید؟ یعنی ما بغیر از دیتاسنتر دولتی، دیتاسنتر خصوصی نداریم؟»

گلایه سروش از دولت

این گلایه‌ها البته بی‌جواب نمانده و «مجتبی جوانبخت» دستیار وزیر ارتباطات در پاسخ به آنها گفته که مؤظف به تأمین زیرساخت‌های مورد تأیید در مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستیم نه هر آنچه نیاز دارید. او تاکید کرده که هیچ کسب‌وکاری نباید منتظر تحویل هر آنچه خواسته است از سمت دولت باشد.

«مجتبی حسینی» کارشناس برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات تاحد زیادی هم‌نظر با علیرضا شیرازی است و در گفتگو با دیجیاتو معتقد می‌گوید که سروش با بی‌برنامگی و عدم تهیه زیرساخت‌های لازم و اولیه کارش را شروع کرده است:

«برای هرکاری متناسب با برنامه و نقشه کاری باید موارد مورد نیاز و زیرساخت مناسب را پیش‌بینی کرد و تیم مناسب آن را یافت. مدیران این مجموعه پیش‌تر در گفتگوهای خود با رسانه‌ها اذعان داشتند که برای راه‌اندازی کار تیمی مناسب در کشور پیدا نکرده‌اند و حاضرند هزینه کنند ولی تیم حاذقی را در ایران نمی‌یابند. مهندسی نرم‌افزار اصولا برای حل چنین معضلی پدید آمده و در سروش از آن به درستی استفاده نشده است و تقصیرها دائم به گردن دیگر ارگان‌ها انداخته می‌شود.»

حسینی باور دارد که وقتی صحبت از رقابت است باید تمام جوانب یک کار فنی در این ابعاد بزرگ در نظر گرفته شده باشد و تکیه بر کمک‌های دولتی تنها راه‌حل نیست:

«وقتی قصد دارید تا سهم بزرگی از بازار بگیرید، باید به نیاز کاربر توجه کنید. اگر قرار است یک پیام‌رسان آماده کنید، باید به ثبات ارتباط فکر شود چرا که نفس این ابزار برای چنین چیزی است! بعد از فیلتر شدن تلگرام بسیاری از شرکت‌ها دچار اختلال شدند چرا که یک ابزار خوب و همه گیر دچار اختلال شد، از مشتری و اپراتورها تا حسابداری و بقیه اعضای یک سازمان با مشکل مواجه شدند. آیا در حال حاضر ابزاری هست که بتواند از نظر فنی و چه از نظر زیرساختی و از همه مهم‌تر بدست آوردن اقبال کاربر جایگزین تلگرام شود؟ اگر سروش چنین ادعایی دارد چرا در هیچ کدام از این موارد به درستی عمل نمی‌کند؟»

به گفته این کارشناس نوع رفتار پیام‌رسان‌هایی همانند سروش باعث شده که کار مهندسین نرم افزار ایرانی زیر سوال برود چون ابزار ساخته شده به کمک موقعیت‌هایی خاص به مخاطب تحمیل می‌شود. او تاکید می‌کند که این کار علاوه بر اینکه موقعیت‌ها را از مهندسین خارج از بدونه دولت می‌گیرد بلکه مردم را به این باور می‌رساند که کارشناسان ایرانی در حوزه‌های فنی و آی‌تی توانایی و مهارت لازم را ندارند:

«تلگرام وقتی دچار اختلال جهانی می‌شد مردم را نگران می‌کرد، این به معنای طرفدار واقعی بودن و بخشی از زندگی مردم شدن یک نرم‌افزار است. آیا این اتفاق برای سروش افتاده؟ در حالی که توقع می‌رفت تا زیرساخت سروش بین سایر پیام‌رسان‌های بومی قوی‌ترین باشد چرا که وابسته به سازمان عریض و طویل صدا و سیماست که قطعا بهترین تجهیزات ارتباطی و مخابراتی را دارد. داشتن بزرگترین رسانه کشور نیز در این بین در شکل‌گیری این توقع بی‌تاثیر نیست.»

حسینی پیشنهاد می‌دهد که مجموعه سروش و هر گروه پیام‌رسان بومی دیگری به پیش‌بینی زیرساخت‌ها، هزینه‌ها، جامعه‌ کاربری، بازار و مارکتینگ و… فکر کنند و توقع نداشته باشند تا بیت‌المال هزینه‌های آنها را جبران سازد: «باید به توانایی تیم تکیه کرد و نه جیب دیگران. از توان صدا و سیما استفاده نمی‌شود و اشکالات به ارگان‌های دیگر می‌رسد. نمی‌شود فقط بخواهیم با انحصار بزرگ شویم.»

«حمید دادجو» کازشناس امنیت اطلاعات نیز در گفتگو با دیجیاتو مشکل سروش را در این می‌داند که جای تمرکز روی ارایه خدمات مناسب در موارد دیگری سرمایه‌گذاری شده است:

«به نظرم مشکل سروش و طرح های دیگر اینچنینی بیشتر به دنبال رسیدن اسم بومی و مورد مقبولیت واقع شدن توسط دولت هستند و حتی اگر همین الان این مجموعه‌ها به دست افراد کارکشته‌تر داده شود، به سختی می‌توان آنها را سروسامان داد.»

دادجو می‌گوید که اگر مدیرعامل سروش ادعا می‌کند ۱۰ میلیون کاربر دارند، چرا در توییتر گلایه‌های خود را مطرح می‌سازد و نه در کانال خود در پیام‌رسان سروش. او باور دارد که اعتراضات سروش چندان وجهه درستی ندارد و دولت تا امروز هم اگر کمکی به پیام‌رسان‌ها کرده از سر وظیفه نبوده است:

«شاید بهتر باشد به جای اشباع تبلیغات و مارکتینگ بیش از حد روی مسائل فنی کار شود و درخواست‌های منطقی‌تری از دولت مطرح شود. خواسته‌‌هایی که مدیر این پیام‌رسان در توییتر آنها را مطرح نموده در حیطه وظایف دولت نیستند و نهایتا برخی مجوزها در اختیار آنهاست که به آنها مجوزهای مربوطه از مدت‌ها پیش داده شده است.

عدم همکاری اپراتورها با این پیام‌رسان هم موضوع عجیب و قابل بحثیست که مطرح شده و باید به آن رسیدگی شود. شاید اپراتورها وقتی ۷۰ درصد ترافیک تلگرام را از دست داده‌اند کمی غرض‌ورزانه نسبت به سروش و دیگر مدل‌های بومی برخورد می‌کنند که از دید انصاف درست نیست، البته اصلا این صحبت‌ها را نمی‌توانم صد در صد تایید کنم و خود اپراتورها بهتر است در این باره پاسخگو باشند.»

The post مدیرعامل سروش از حمایت دولت رضایت ندارد appeared first on دیجیاتو.

مدیرعامل سروش: بخشی از دلایل اختلالات پیام رسان ما از سر کم‌لطفی اپراتورهاست

بعد از فیلترینگ تلگرام بسیاری از دولتمردان مدعی شدند که کاربران به سمت مدل های بومی در حال کوچ کردن هستند و در بین هفت اپلیکیشن معرفی شده از سوی دولت، پیام رسان سروش بیشتر از سایر موارد کاربر به سمت خود جذب کرده است. این پیام رسان که چندی پیش ۱۰ میلیونی شدنش را جشن گرفت در روزهای اخیر با اختلالات بسیاری مواجه شده که مدیرعامل آن در توییتی علل این مشکلات را توضیح داده است.

«سیدصالحی» مدیر پیام رسان سروش در توییت انتقادآمیز خود نوشته که جدا از مشکلات تیم فنی این مجموعه، دو عنصر کم‌لطفی اپراتورها و عدم تخصیص زیرساخت‌های لازم از سوی دولت مقصر هستند. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که وامی پنج میلیارد تومانی به این پیام رسان و همچنین دو اپلیکیشن بیسفون و آی‌گپ از سوی دولت اختصاص یافته است.

پیام رسان سروش

روابط عمومی سروش در گفتگوی خود با دیجیاتو کم‌لطفی اپراتورها را در مشکلات ارسال پیامک تایید در حین ثبت نام خلاصه می‌کند و باور دارد که مشکلات بیشتر از این مثال است و در چند روز آینده درباره آنها مفصل‌تر صحبت خواهد شد:

«در مدل‌های خارجی ظرف چند ثانیه پیامک تاییدیه برای شماره کاربر ارسال می‌شود و در سروش اختلالاتی در این زمینه وجود دارد که معلوم نیست سرمنشا آن کجاست و علت آن چیست.»

وی ضمن تایید ادعای پیشین مدیرعامل این مجموعه مبتنی بر ظرفیت ۲۰ میلیونی شدن سروش می‌گوید که تمامی مدل‌های بومی را نباید با تلگرام امروز مقایسه کرد چرا که آنها در حال رشد هستند:

«با مقایسه پیام‌رسان‌های ایرانی با تلگرام نوپا و اوایل کار خود (حدود ۴ سال پیش) به این نکته می‌توان پی برد که مدل‌های بومی به نسبت خوب پیشرفت کرده‌اند و پتانسیل‌ها و کارایی‌ها مناسبی دارند که قطعا بی‌نقص نیست. این نواقص به مرور زمان و با کمک سایر دستگاه‌ها حل خواهد شد و تمامی امکانات روز دنیا همچون Secret Chat حتی پایشان به سروش باز خواهد شد تا اعتمادسازی میان کاربران هرچه بیشتر صورت گیرد.»

The post مدیرعامل سروش: بخشی از دلایل اختلالات پیام رسان ما از سر کم‌لطفی اپراتورهاست appeared first on دیجیاتو.

فیلترینگ تلگرام پایان راه نیست!

زوم نیوز- مهتاب بهریان : تصمیم به بستن شبکه پیام رسان تلگرام در حالی بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است که بیش از ۴۰ میلیون ایرانی، کاربر این پیام رسان هستند و در حال حاضر صبح ها کرکره کسب و کار خیلی ها در بازاری به نام تلگرام بالا می رود ، کسانی که به وعده حسن روحانی، رئیس جمهوری اعتماد کرده و برای این کسب و کار سرمایه گذاری کردند .به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز ،اما در سال حمایت از کالای ایرانی، کسب و کار خیلی از این کاربرها از زنان خانه دار که با کانال های شخصی تولیدات خود را بفروش می رسانند تا سرمایه گذارهای بزرگتر به خطر افتاده است. افشین کلاهی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران چندی پیش به همشهری گفته بود که در ایران ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار تلگرامی وجود دارد.
از سویی تجربه ثابت کرده است که ایجاد محدودیت در اینترنت و فضای مجازی تاثیر چندانی در جهت دهی به افکار و اعمال عمومی نداشته است و هر روز با بروز پدیده ای دیگر در تکنولوژی مردم راهی جدید را برای ورود به دهکده جهانی به دست آورده اند، چنانکه گویی از اول رسانه ای به آن نام وجود نداشته و این فیلترینگ تاثیری بر حرکت روبه رشد مردم به سمت جهانی شدن نداشته است.

در حال حاضر از ۸۰ میلیون جمعیت ایرانی ۵۰ میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند و این امر تایید کننده نیاز مردم به ارتباط با دنیای بیرون از مرزهای کشور است ، حال اگر در این میان عده ای از این امکانات بر جهت نقض قوانین داخلی کشور اقدام کرده اند چاره اش فیلترینگ نیست چرا که نباید تر و خشک را باهم سوزاند و برای مقابله با قانون شکن ها باید راه های دیگری یافت .

و این در حالی است که فیلترینگ تلگرام به اقشاری که به دلیل نقض قوانین و تشویش و اختلال در نظم هدف این فیلترینگ هستند لطمه ای نمی زند چه آنکه این کاربرها بعد از فیلترینگ به سراغ فیلتر شکن و شبکه های پیام رسان جدید تر می روند و باز باید گفت که با پاک کردن صورت مسئله آیا مسئله حل می شود؟

استفاده از پیام رسان های داخلی پیشنهاد مسولین به جای تلگرام است ، اما تا زمانیکه این پیام رسان ها نتوانند همانند یک رسانه آزاد عمل کنند کسی از آنها استقبال نخواهد کرد چه آنکه هنوز بعد از سالها صداو سیمای ملی با هزینه بودجه های فروان و ساخت برنامه های کم محتوا و بی ارزش نتوانسته است اقبال عمومی را از شبکه های خارجی به شبکه های داخلی سوق دهد.
کاریکاتور: امیر میرایی

بعد از «سروش» نوبت به «بله» رسید؛ دو پیام‌رسان ایرانی از اپ استور اپل حذف شدند

در حالی که این روزها زمزمه ها پیرامون جایگزین های تلگرام بالا گرفته و تبلیغات انبوهی را برای پیام رسان های ایرانی شاهد هستیم، دقایقی پیش کمپانی اپل در ادامه حذف اپ های ایرانی از اپ استور، دو اپلیکیشن پیام رسان «سروش» و «بله» را از فهرست اپ های فروشگاه خود پاک کرد.

اپل همانند گذشته، دلیل این کار را «تحریم شرکت های ایرانی از سوی آمریکا» عنوان کرده است. بنابراین کاربران آی دیوایس ها در صورت تمایل به دانلود این دو پیام رسان، حالا می بایست به فروشگاه های شخص ثالث iOS یا وبسایت این اپلیکیشن ها مراجعه کنند.

پیشتر نیز اپ هایی همانند دیجیکالا، تپسی و اسنپ به دلایل مشابه از اپ استور پاک شده بودند. نکته قابل توجه اینجاست در آن زمان آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری موضوع حذف اپلیکیشن‌ها را یک سوءتفاهم دانست و با توجه به اینکه ۱۱ درصد از کاربران ایرانی از سیستم عامل iOS استفاده می کنند، نسبت به حل آن ابراز امیدواری کرد.

با این حال شرایط امروز چیز دیگری را نشان می دهد و همچنان شاهد حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور هستیم. اما نکته عجیب اینجاست که علیرغم پاک شدن بله و سروش، پیام رسان های ایرانی دیگر مثل گپ، آی گپ و بیسفون پلاس همچنان در اپ استور حضور دارند.

با این وجود سرنوشت آن ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست؛ این که آیا می توانند در اپ استور بمانند یا به زودی از فهرست اپلیکیشن های این فروشگاه محو خواهند شد؟

The post بعد از «سروش» نوبت به «بله» رسید؛ دو پیام‌رسان ایرانی از اپ استور اپل حذف شدند appeared first on دیجیاتو.