۳ پیام‌رسان ایرانی وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کردند

معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات امروز در حاشیه یک نشست خبری گزارش داد که تا کنون سه پیام‌رسان ایرانی تسهیلات وام ۵ میلیارد تومانی را دریافت کرده‌اند. «رسول سرائیان» در این نشست خبری که به شکل زنده نیز پخش شد، گزارش داد که یک پیام‌رسان نیز در حال طی کردن مراحل پایانی دریافت وام بوده و پیام‌رسانی دیگر نیز به دلیل عدم تامین ضمانت‌نامه، هنوز چنین وامی را دریافت نکرده است.

سرائیان از پیام‌رسان‌هایی که وام را دریافت کرده‌اند نام نبرد، اما «علیرضا عیوضی» روابط عمومی سروش در گفتگو با دیجیاتو تایید کرد که سروش ۵ میلیارد تومان را دریافت کرده‌ است.

از سوی دیگر «میلاد موحدی»، مدیرعامل بیسفون نیز در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که بیسفون، این وام را در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه دریافت کرده. «مهدی داوری»، یکی از موسسین بیسفون نیز در توییتر خبر داده که تا ۲۴ ساعت آینده، برنامه‌ریزی دقیق این شرکت برای این وام و هزینه‌کرد آن منتشر خواهد شد.

اما آیا این وام ۵ میلیاردی، می‌تواند سیل کاربران را به پیام‌رسان‌های بومی سرازیر کند؟ «مهدی انجیدنی»، مدیرعامل پیام‌رسان گپ اعتقاد دارد که پیام‌رسان‌های ایرانی در صورت داشتن یک برنامه مشخص می‌توانند از این وام استفاده صحیحی داشته باشند. او در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«در صورتی که پیام‌رسان خصوصی برنامه تجاری مشخص و جریان درآمدی داشته باشد، به وسیله این وام می‌تواند جریان درآمدی‌اش را چند برابر کند. اما اگر طرح تجاری نداشته باشد و صرفاً بخواهد این پول را صرف ارتقاً سرورهایش کند، چطور می‌خواهد وام چندصد میلیون تومانی در ماه را باز پرداخت کند؟ این وام می‌تواند به حجم تراکنش‌ها و درآمد ما کمک کند.»

اما جریان‌های درآمدی پیام‌رسان‌های ایرانی از کجا می‌آیند؟ انجیدنی در پاسخ به این پرسش، گپ را یک تجمیع‌کننده خدمات می‌داند و می‌گوید:

«می‌توانید به گپ به عنوان یک پاساژ نگاه کنید که غرفه‌هایش را به افراد اجاره می‌دهد. افراد می‌توانند به رایگان این جایگاه‌ها را داشته باشند و از محل درآمدی که به دست می‌آورند، سهمی را به گپ بدهند. برای مثال امروز تعداد زیادی طراح استیکر با گپ همکاری می‌کنند و درآمد نسبتاً خوبی هم دارند؛ استیکرها را از طریق پرتال شرکای تجاری بارگذاری می‌کنند، سپس استیکرها به کاربران فروخته می‌شود و در انتهای ماه نیز با آنها تسویه حساب می‌شود. سرویس‌های مختلفی به همین شکل وجود دارد، از فروش بلیت هواپیما گرفته تا رزرو هتل و پرداخت قبض. همه این خدمات توسط شرکای تجاری، در پلتفرم ما انجام می‌شود.»

در حال حاضر ۷ پیام‌رسان داخلی، در لیست مورد تایید شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات قرار دارند اما تا کنون صرفاً سه پیام‌رسان موفق به دریافت وام ۵ میلیارد تومانی شده‌اند.

The post ۳ پیام‌رسان ایرانی وام ۵ میلیارد تومانی دریافت کردند appeared first on دیجیاتو.

واعظی: دولت به دنبال ایجاد محدودیت در پیام‌رسان‌های پرطرفدار نیست

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات در دولت یازدهم، سیاست دولت در فضای مجازی را رقابت‌پذیری عنوان کرده‌ است، نه فیلترینگ.

واعظی در گفتگو با روزنامه ایران خبر داده که دولت معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است اما هدف دولت از این حمایت، فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب نیست:

«دولت حتماً معتقد به حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است. نه الان، که از دولت یازدهم و زمانی که بنده در وزارت ارتباطات مسئولیت داشتم، قویاً این رویکرد را دنبال کردیم، الان هم در همین مسیر همزمان با تأکید بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات حرکت می‌کنیم. البته همان طوری که آقای رئیس‌ جمهور گفتند، هدف دولت از این حمایت فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب و مورد استفاده عمومی مردم نیست، هدف این است که انحصار نرم‌افزارهای خارجی از بین برود.»

وزیر سابق ارتباطات اشاره می‌کند که دولت هم علاقه ندارد تا اطلاعات میلیون‌ها ایرانی در بستر یک پیام‌رسان خارجی رد و بدل شود و به همین دلیل تلاش می‌کند تا با تقویت نرم‌افزارهای بومی بیشترین حجم تراکم حضور مردم به پیام‌رسان‌های ایرانی منتقل شود: «با افزایش کیفیت خدمات پیام‌رسان‌های ایرانی حتماً مردم به تدریج سراغ این نرم‌افزارها خواهند رفت. همان طوری که در یکی دو سال گذشته هم منحنی استفاده از این نرم‌افزارها صعودی بوده. با فیلتر کردن رقبای خارجی احتمالاً عکس چیزی که مد نظر ماست رخ می‌دهد. مردم معمولاً وقتی احساس اجبار کنند، مقاومت می‌کنند. تجربه نشان داده دادن قدرت انتخاب به مردم در کنار آموزش و فرهنگ‌سازی بهتر از رفتارهای قیم‌مآبانه جواب می‌دهد.»

واعظی همچنین به مشاغلی که توسط تلگرام ایجاد شده‌اند اشاره می‌کند و می‌گوید که معیشت افراد زیادی وابسته به آن است:

«ما که نمی‌توانیم به خواست و تشخیص و انتخاب مردم بی‌اعتنا باشیم. من مطمئنم مردم اگر با سرویس‌های باکیفیت نرم‌افزارهای بومی مواجه شوند و به حفظ اطلاعات و حریم خصوصی خود مطمئن باشند، حتماً آنها را به رقبای خارجی ترجیح می‌دهند. این را هم مطمئنم که جوانان ایرانی این توان را دارند که نرم‌افزارهایی قدرتمندتر و با کیفیت‌تر از رقبای خارجی ایجاد کنند. دولت تلاش می‌کند از توسعه آنها حمایت کند و تسهیلات خوبی هم در اختیار آنها قرار داده است.»

واعظی در حالی از نظر شفاف دولت و رییس جمهور در خصوص عدم فیلترینگ پیام‌رسان‌های محبوب می‌گوید که در روزهای ابتدایی سال جاری و در میان تعطیلات، اخبار ضد و نقیضی در مورد فیلترینگ تلگرام شنیده می‌شد؛ اخباری که حکایت از جایگزینی تلگرام تا پایان فروردین ماه با یک «سامانه ملی» داشتند. «علاءالدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرده بود: «وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند.»

The post واعظی: دولت به دنبال ایجاد محدودیت در پیام‌رسان‌های پرطرفدار نیست appeared first on دیجیاتو.