۴۰۵ و سرنوشت پژو در بازار آمریکا [رپورتاژ آگهی]

پژو ۴۰۵ آخرین شانس PSA (پژو و سیتروئن فرانسه) در بازارهای آمریکا بود. اصلا انگیزه طراحی آن، جنگیدن برای ماندن بود. با بازار پررونق در فرانسه و فروش گسترده در سراسر آفریقا، پژو در دوران بحران گاز آمریکا هم به واسطه مدل دیزلی ۵۰۴ و ۵۰۵ خود در این کشور کولاک کرد. در سال ۱۹۸۷ فروش پژو برای اولین بار در طی یک دهه، به زیر ۱۰ هزار واحد خودرو رسید. در اواسط  دهه، ۵۰۴ و ۶۰۴ به طور کامل از بازار آمریکا حذف شدند و بار فروش پژو به تنهایی بر دوش ۵۰۵ افتاد. در چنین زمانی بود که تنها خرید و فروش پژو ۴۰۵ می‌توانست بازار شرکت فرانسوی را نجات دهد.

در سال ۱۹۸۷ در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد و با ده مدل متفاوت و پنج موتور بنزینی بین ۶۵ تا ۱۶۰ اسب بخار جای خود را در خیابان‌ها باز کرد. از پاییز ۱۹۸۸، فروش پژو ۴۰۵ در آمریکا در ۳ مدل S ،DL  و Mi16 آغاز شد. همه مدل‌ها دارای تمام موتور آلومینیوم ۱٫۹ لیتر بودند. امکانات رفاهی متعدد، سانروف، سپرهای کشیده‌ با چراغ‌‌های خطر اضافی از جمله ویژگی‌های  ۴۰۵ در بازار آمریکا بودند. این خودرو در اروپا به سرعت اقبال گسترده‌ای کسب کرد. برای مثال مدت‌های مدیدی در بریتانیا پرفروش‌تری خودرو دیزل باقی ماند و در در طی دو سال پس از تولید، آمار فروش پژو ۴۰۵ به ۵۰۰ هزار عدد و در سال ۱۹۹۰ به تعداد یک میلیون رسید.

بازخورد نسخه MI16 405 در مطبوعات آمریکا، باورنکردنی بود. رسانه‌‌ها نوشتند که این خودرو به طرز وحشتناکی دوست‌داشتنی و به گونه‌ای غیرمتعارف خوش‌ساخت است و هر چه که از آن بخواهید به خوبی انجام می‌دهد. مجله مشهور و معتبر Car and Driver هم عکس روی جلد شماره نوامبر ۱۹۸۸ خود را با عنوان «بهترین پژو» به ۴۰۵ اختصاص داد. «اگر نظر کردن توان کشتن داشت، من الان مرده بودم» این یکی دیگر از واکنش‌های رسانه‌ها به پژو ۴۰۵ در آن دوران بود. در سال ۱۹۸۸، جایزه خودرو سال اروپا را با رکورد بالاترین آرا و امتیاز در تاریخ به دست آورد. مجله ماشین Flat-Out که در انگلیس منتشر می‌شد، ۴۰۵ را بهترین خودروی موجود در این کشور اعلام کرد.

Peugeot 405 S in Manhattan

بر خلاف انتظار سرنوشت خرید و فروش پژو ۴۰۵ در بازار آمریکا به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱، تنها حدود ۱۲۵۰۰ دستگاه ۴۰۵ به فروش رسید. از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۱، خرید و فرش پژو در آمریکا هر ساله با کاهش شدیدی مواجه شد. حتی فروش پژو ۴۰۵ هم نتوانست به داد PSA برسد و این کمپانی در نهایت برای جلوگیری از ضرر، از بازار آمریکا خارج شد. دلایل متعددی را می‌توان برای شکست پژو درآمریکا عنوان کرد. مثلا موج سدان‌های اسپرت از شرکت‌های قدیمی اروپایی و برندهای جدید آسیایی مانند لکسوس از ژاپن، عرصه رقابت را برای پژو تنگ‌‌تر کرد. چرا که خودروهای چینی و ژاپنی، ترکیبی از لذت رانندگی و ایمنی را به بازار عرضه کرده بودند.

کارشناسان معتقدند، نقایص پژو و تشدید مقررات سختگیرانه امنیتی سرنشینان تاثیر بسزایی در خروج پژو از آمریکا داشته. چرا که در اواخر دهه ۹۰، بحث حقوق خریداران خودرو قوت گرفته بود و نظارت بیشتری از سوی سازمان‌های دفاع از مصرف‌کنندگان و حتی نهادهای دولتی بر خودروسازان اعمال می‌شد. علاوه بر این، پژو بودجه چندانی برای تبلیغات گسترده نداشت. تنها ۱۵۱ نمایندگی پژو وجود داشت و برای متقاضیان گاهی رسیدن به این نمایندگی‌ها چند ساعت رانندگی زمان می‌برد.

پس از گذشت ۲۶ سال از توقف فروش خودروهای پژو در آمریکا، زمزمه‌هایی از بازگشت گروه پژو سیتروئن به آمریکا به گوش می‌رسد. مدیرعامل گروه پژو سیتروئن گفته:«تیم کوچکی مشغول پیشبرد فرآیندهای کسب‌و‌کار در آمریکا هستند و برخی سرویس‌های حمل‌و‌نقل نیز در آمریکا ارائه شده‌اند. پژو تصمیم دارد به بازار آمریکا بازگردد، اما هنوز مشخص نیست جاده‌های آمریکا کدام مدل‌های پژو را خواهند دید.»

The post 405 و سرنوشت پژو در بازار آمریکا [رپورتاژ آگهی] appeared first on دیجیاتو.