یادداشت: تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران چه پیامدهایی برای مشتریان خواهد داشت؟

ساعاتی پیش تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در بازار ایران در پی خروج آمریکا از برجام به شکل رسمی توسط رسانه های بین المللی اعلام شد، اما این ماجرا چه تاثیری بر صنعت و شرایط بازار خودرو کشورمان به دنبال خواهد داشت و آیا مشتریان ایرانی مانند دفعه قبل دچار ضرر و زیان ناشی از افت کیفیت خودروها می شوند یا خیر؟

با توجه به سابقه پژو و خالی کردن پشت ایران خودرو در سال ۹۱, شاید تعلیق فعالیت پژو سیتروئن اینبار به اندازه دفعه قبلی تاثیر گذار نباشد. به خصوص آنکه برخلاف امید های اولیه اکثر خودروهای پسا برجامی در نهایت محصولاتی با قیمت بیش از یکصد میلیون تومان از آب در آمدند که نقش چندانی در میان انتخاب های قشر متوسط و ضعیف جامعه بازی نمی کنند.

تعلیق فعالیت پژو سیتروئن

بنابراین در کوتاه مدت تاثیر توقف فعالیت ها ایکاپ و سایپا سیتروئن به عنوان شرکای ایرانی پژو سیتروئن در ایران، کاهش تیراژ یا توقف کامل خط تولید پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3، عدم عرضه پژو ۳۰۱، عدم عرضه نسل تازه پژو ۵۰۸ و افزایش قیمت این سه محصول در بازار آزاد به دلیل کاهش عرضه خواهد بود.

در میان مدت اما این کمبود قطعات است که می تواند گریبان مشتریان ایرانی را بگیرد، در واقع همین حالا هم خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ علیرغم مونتاژی بودن با کمبود قطعات یدکی مواجه است و مسلما در صورت قطع همکاری ایران خودرو  و پژو و عدم تبادل مالی دو شرکت، تامین قطعات یدکی با توجه به قیمت ارز و افزایش تعداد واسطه ها به معضلی برای خریداران مبدل خواهد شد.

از طرف دیگر بر خلاف تحریم قبلی که چینی ها وظیفه تامین قطعات یدکی را بر عهده گرفتند، اینبار به علت تیراژ پایین تولید و شمار کم این خودرو ها در ایران، عملا توجیه اقتصادی کافی برای ساخت قطعات در داخل یا تامین قطعات یدکی توسط صنعت گران چینی وجود ندارد و همین امر می تواند خودرو محبوبی چون پژو ۲۰۰۸ را به سرنوشتی مانند سرنوشت پژو ۴۰۷ مبدل کند. کاهش قیمت و خرید و فروش سخت خودروهای پسا برجامی در چنین شرایطی از پیامدهای احتمالی این وضعیت خواهد بود.

https://i0.wp.com/digiato.com/wp-content/uploads/2018/05/E5E5A7B6-BFC0-4311-8A1A-902195F19724.jpeg?w=660

در بلند مدت اما تاثیر تعلیق فعالیت پژو سیتروئن و عدم فعالیت خودروسازان بین المللی در بازار ایران برای مشتریان عادی محسوس تر خواهد بود. همانطور که در جریان هستید، ایران خودرو هم اکنون در قالب قراردادی ده جانبه در رویای دست یابی به تکنولوژی و دانش توسعه پلت فرم است، اما حالا با شرایط جدید احتمالا این قرارداد به کلی معلق خواهد شد. در پی توقف فعالیت پژو سیتروئن نیز با عدم به روز رسانی محصولات، فاصله صنعت خودروسازی کشورمان نسبت به شرکت های بین المللی که در آستانه انقلابی تمام برقی قرار گرفته اند افزایش خواهد یافت و اندک امید های فعلی برای جبران این فاصله عظیم نیز از میان می رود.

تعلیق فعالیت پژو سیتروئن

بنابراین کاهش چشمگیر تنوع در بازار و دلسرد شدن مشتریان از خرید خودرو، کمترین عواقب چنین شرایطی در بلند مدت خواهد بود و از اثرات جدی تر آن نیز می توان به عدم به روز رسانی خودروهای از نظر مشخصات فنی و ایمنی اشاره کرد که زیان های کلان در زمینه های اقتصادی و تلفات ناشی از تصادفات را در پی خواهد داشت.

کور سوی امید

در نهایت اما این امید باقی است که خودروسازان فرانسوی به پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خوشبین باشند و پس از پایان دوران این رئیس جمهور وحشت آفرین آمریکا، بار دیگر خطوط تولید خود در شرکت های ایرانی را فعال نمایند اما تا آن زمان باید منتظر ماند و دید که شرایط به چه نحوی پیش می رود.

The post یادداشت: تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در ایران چه پیامدهایی برای مشتریان خواهد داشت؟ appeared first on دیجیاتو.

پژو سیتروئن با غول های بزرگ فناوری در زمینه هوش مصنوعی همکاری می کند

این روزها تب هوش مصنوعی در بین خودروسازان بالا گرفته و کمپانی های مختلف سعی می کنند با همکاری شرکت های حاضر در حوزه فناوری، گام های بلندی را در این زمینه بردارند.

دایملر که یکی از پیشروترین خودروسازان جهان است، ماه گذشته اعلام کرد به همراه گوگل تحقیقاتی را درباره رایانش کوانتومی آغاز می کند. به واسطه این همکاری دایملر برخی از محصولات خود را به چیپ های ۷۲ کیوبیتی بریستلکون (Bristlecone) مجهز خواهد نمود.

در ماه ژانویه نیز شرکتی به نام Hackrod اعلام کرد که برای ساخت خودروهایی کاملا مطابق با سلیقه مشتریان از طراحی اختصاصی، واقعیت مجازی، چاپ سه بعدی، هوش مصنوعی و زنجیره تولید ابری بهره خواهد گرفت.

the-hackrod-future-of-car-manufacturing_3

پژو سیتروئن یا همان PSA یکی از جدیدترین نام های بزرگی است که به نوعی وارد عرصه هوش مصنوعی شده؛ این گروه فرانسوی اخیرا به عضویت Paris PRAIRIE آمده، انجمنی که قصد دارد در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی به یکی از پیشتازان تبدیل شود.

PSA 2

در این انجمن ظاهرا غول های اینترنتی مطرحی چون فیسبوک، آمازون، گوگل، مایکروسافت و شرکت قطعه سازی والئو (Valeo) هم حضور دارند. هدف اصلی انجمن مذکور توسعه تکنولوژی های است که بتوانند از طریق اپلیکیشن های گوناگون مشکلات پیش رو را حل کنند.

Paris-PRAIRIE-Institute

کارلا گهین (Carla Gohin) معاون ارشدبخش تحقیق و نوآوری PSA در این باره گفته:

همکاری با این انجمن دانش بنیان تجمیع علایق آکادمیک و تجاری را به دنبال خواهد داشت، مساله ای که همواره بخشی از DNA پژو سیتروئن به عنوان یک شرکت نوآور بوده است.

ما مفتخریم که به عنوان نخستین خودروساز به انجمن PRAIRIE پیوسته ایم، انجمنی که در توسعه قابلیت های مرتبط با هوش مصنوعی ما را بسیار کمک نموده و سرعتمان را در دستیابی به مرزهای جدید در حوزه اپلیکیشن های خودرویی افزایش خواهد داد.

psa_groupe

با پیوستن پژو سیتروئن به غول های فناوری حال باید منتظر ماند و دید که آیا خودروهای فرانسوی خواهند توانست به لحاظ تکنولوژیک فاصله خود را با رقبای تراز اول کمتر نموده و احیانا از آنها پیشی بگیرند؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

 

The post پژو سیتروئن با غول های بزرگ فناوری در زمینه هوش مصنوعی همکاری می کند appeared first on دیجیاتو.