مهندسی حجم؛ آشنایی با سریع ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر جهان

در عصر کنونی بسیاری از خودروسازان به خاطر دلایلی مثل راندمان بالا، کاهش وزن کلی و بهینه تر شده میزان مصرف سوخت به استفاده از موتورهای کم حجم چهار سیلندر آورده اند. این دسته از موتورها گرچه به لطف فناوری توربوشارژ از لحاظ قدرت در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما در مقایسه با نمونه های ۶ و ۸ سیلندر ساکت بوده و خبری از غرش های مهیب در آنها نیست.

2016 Chevrolet Camaro engines

خوب یا بد به هر ترتیب موتورهای ۴ سیلندر اکنون می توانند قدرتی برابر با موتورهای ۶ سیلندر چند سال پیش تولید کنند. در حال حاضر این موتورها بر روی انواع خودروهای بزرگ و حتی عضلانی دیده می شوند. ب ام و سری ۷، فورد موستانگ (با تلفظ صحیح تر ماستنگ) و شورولت کامارو برخی از معروف ترین مدل هایی هستند که خریداران می توانند آنها را با موتورهای ۴ سیلندر سفارش دهند.

2016FordMustangConvertibleCDC

با این پیش زمینه در مطلب حاضر قصد داریم به ۶ اتومبیل سریع چهار سیلندر که در بازار ایالات متحده قابل خرید هستند، نگاهی گذرا داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

مرسدس AMG CLA45

در زیر کاپوت این اشتوتگارتی کوچک یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر قرار دارد. این موتور توربوشارژ که عنوان قوی ترین ۴ سیلندر تولید انبوه کنونی را به یدک می کشد، قادر است ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

نیروی تولیدی توسط موتور AMG CLA45 از طریق یک گیربکس دو کلاچه خودکار به تمامی چرخ ها ارسال می شود. با چنین مشخصاتی سدان کوچک ژرمن ها می تواند در عرض تنها ۴٫۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند.

Mercedes AMG CLA45

با توجه به توانایی های فنی در خور توجه، هر راننده ای که پشت فرمان مرسدس AMG CLA45 بنشیند، خواهد توانست طعم سرعت و شتاب بالا را به راحتی هر چه تمام تجربه کند. برای اثبات قابلیت های بالای موتور این خودرو همین بس که AMG CLA45 توانایی به چالش کشیدن آئودی RS3 با موتور ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر و ب ام و M2 با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر را دارد.

Mercedes-CLA-45-AMG-vs-BMW-M2-8

آلفارومئو ۴C

شرایط این روزهای آلفارومئو را می توان به رنسانس تشبیه کرد. این خودروساز ایتالیایی جانی تازه گرفته و با ارایه مدل هایی مثل جیولیا و استلویو توانسته به عرصه رقابت بازگردد.

اتومبیل دو نفره ۴C دیگر مدلی است که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده؛ آلفارومئو با تولید این خودرو افرادی را که به لذت رانندگی بیش از هر چیزی اهمیت می دهند، نشانه گرفته است.

Alfa 4C

نیروی ۴C توسط یک موتور ۱٫۷۵ لیتری چهار سیلندر تامین می شود. این موتور توربو در پشت کابین نصب شده و می تواند ۲۳۷ اسب بخار قدرت تولید کند. اگر چه در ابتدا این میزان خروجی برای رانندگی هیجان انگیز کافی بنظر نمی رسد، اما باید گفت که به لطف وزن حدودا یک تنی، نسبت قدرت به وزن ایده آل بوده و این خودرو برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل همانند AMG CLA45 به ۴٫۱ ثانیه زمان نیاز دارد.

2016-alfa-romeo-4c-coupe

با وچود لذت و هیجان بالای رانندگی، آلفارومئو ۴C چندان هم بی ایراد نیست. نبود سیستم های کمکی برای فرمان، ارتفاع بسیار پایین و سیستم تعلیق کاملا خشک استفاده از این خودرو را در امور روزمره تقریبا غیرممکن می کنند.

مرسدس AMG GLA45

این کراس اوور کوچک از پلتفرم و قوی محرکه مشترکی با AMG CLA45 بهره می برد. بنابراین نیروبخش AMG GLA45 نیز همان موتور ۲ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری است.

2018-mercedes-amg-gla45-first-drive

علی رغم شباعت های فنی، به دلیل تفاوت هایی که این دو اشتوتگارتی به لحاظ ارتفاع و سیستم تعلیق با همدیگر دارند، مدل قد بلندتر یعنی AMG GLA45 کمی کندتر بوده و زمان لازم برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل ۴٫۳ ثانیه طول می کشد.

پورشه ۷۱۸ باکستر S

وقتی پورشه تصمیم گرفت در نسل اخیر باکستر از موتور ۴ سیلندر بجای نمونه ۶ سیلندر استفاده کند، با انتقادهای زیادی روبرو شد. منتقدان عقیده داشتند شاسی فوق العاده این خودرو در صورت بکارگیری موتوری حجیم تر بهتر می توانست قابلیت های خود را به نمایش بگذارد.

Porsche 718 Boxster S

با این حال موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ پورشه دست کمی از نمونه های ۶ سیلندر ندارد. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشته و چرخ های عقب را به حرکت در میاورد.

با تکیه بر نیروگاه کوچک اما قدرتمند، ۷۱۸ باکستر S شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در ۴٫۴ ثانیه محقق می کند. با وجود عملکرد فنی قابل تحسین صدای این خودرو جذاب نبوده و ساکت و کم هیجان احساس می شود.

فولکس واگن گلف R

هاچبک داغ و پرطرفدار فولکس واگن یعنی گلف R پای این خودروساز بزرگ آلمانی را به لیست حاضر باز کرده است. در زیر کاپوت این هاچبک با سابقه یک موتور ۲ لیتری توربو قرار دارد. این موتور ۲۹۲ اسب بخار قدرت داشته و با به حرکت درآوردن هر چهار چرخ، در ۴٫۵ ثانیه سرعت خودرو را به ۶۰ مایل در ساعت می رساند. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که وظیفه انتقال نیرو بر عهده گیربکس دو کلاچه DSG گذاشته شود.

Volkswagen Golf R

در مقایسه با فورد فوکوس RS که رقیب مستقیم گلف R به حساب می آید، هاچبک آلمانی سواری نرم تری داشته و از لحاظ عملکرد کلی نیز از وضعیت بهتری برخوردار است. البته وقتی صحبت از رقم پرداختی باشد، قضیه کمی متفاوت خواهد شد.

آئودی S3 سدان / آئودی TT S

آئودی S3 سدان و TT S از پلتفرم مشترکی بهره برده و خصوصیات فنی بسیار مشابهی دارند. به همین جهت جایگاه پنجم در این رتبه بندی بطور مشترک به دو محصول از آئودی می رسد.

نیروبخش هر دو مدل همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندری است که در زیر کاپوت گلف R دیده می شود. علاوه بر این گیربکس نیز یکسان بوده و ۲۹۲ اسب بخار تولید شده توسط موتور به هر چهار چرخ انتقال می یابد.

2018-audi-tt-rs.-rs-3-1

علی رغم بهره گیری از قوای محرکه مشترک، مدل های مزین به نشان ارباب حلقه ها حدود ۰٫۱ ثانیه نسبت به گلف R کندتر هستند. با این حساب S3 سدان و TT S شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در زمان ۴٫۶ ثانیه ثبت می کنند. البته از آنجایی که این دو خودرو به نشان آئودی مزین شده اند، کابین لوکس تری داشته و از کیفیت سواری بهتری برخوردار هستند.

همانطور که مشاهده می کنید کاهش تعداد سیلندر لزوما به معنای افت عملکرد نیست. البته نکته مهم اینکه ارقام حاضر در این مطلب بر اساس کاتالوگ های رسمی تنظیم شده اند و ممکن است نتایج در شرایط واقعی کمی متفاوت باشد. مساله دیگر اینکه اکثر موتورهای کم حجم پر بازده در زیر کاپوت خودروهای آلمانی دیده می شوند. بنابراین به نظر می رسد ژرمن ها در زمینه استخراج اسب بخارهای بیشتر تخصص بهتری نسبت به خودروسازان سایر کشورها دارند.

The post مهندسی حجم؛ آشنایی با سریع ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر جهان appeared first on دیجیاتو.

وقتی پورشه به کمک شورولت رکوردی شگفت انگیز در نوربرگ رینگ ثبت می کند

چندی پیش بود که خبرهایی مبنی بر ثبت رکورد ۶:۵۶٫۴ توسط پورشه ۹۹۱٫۲ GT3 RS  در پیست معروف نوربرگ رینگ منتشر شد. حال با گذشت چند هفته از آن تاریخ مشخص شده که آلمانی ها در ثبت این رکورد کمک هایی را از کمپانی آمریکایی شورولت دریافت کرده اند.

ماجرا از این قرار است که تیم فنی جنرال موتورز زودتر از پورشه پیست نوربرگ رینگ را رزرو کرده بود تا عملکرد کوروت ZR1 را در آن تست کند. با این حال تیم پورشه پا پس نگذاشته و در همان روز نسبت به رکوردگیری اصرار می کند.

2019-Porsche-911_gt3_rs_nürburgring_nordschleife (3)

آقای اولیور بِرگ (Oliver Berg) مدیر بخش محصولات پورشه در این باره گفته:

ما به آنجا رفتیم و به احتمال زیاد اولین تیمی بودیم که با یکی از مقامات و دو زمان سنج در پیست حاضر شدیم. بیشتر مهندسین در نوربرگ رینگ همدیگر را می شناسند، زیرا همیشه اینجا در حال تست هستند. به همین خاطر ارتباط و جو خیلی دوستانه ای بین آنها وجود دارد.

به اعتقاد آقای برگ همین جو دوستانه باعث شده که مهندسین جنرال موتورز یک ساعت از زمان پیست را در اختیار پورشه بگذارند. ظاهرا در این مدت اعضای تیم جنرال موتورز به استراحت پرداخته اند. مهندسین پورشه نیز از این زمان محدود به بهترین شکل ممکن بهره برده و توانسته اند رکوردی زیر ۷ دقیقه ای با ۹۹۱٫۲ GT3 RS ثبت کنند.

2019-Porsche-911_gt3_rs_nürburgring_nordschleife (4)

آقای برگ در ادامه افزوده:

وقتی ما اولین دور را آغاز کردیم، همه موبایل های خود را در دست گرفته بودند. از آنجایی که پیش تر در یک روز شلوغ پیست ما توانسته بودیم رکوردی کمی بیشتر از هفت دقیقه ثبت کنیم، می دانستیم توانایی بر جای گذاشتن رکوردی زیر هفت دقیقه را نیز داریم. وقتی اولین دور تمام شد، ما موفق به ثبت زمان شش دقیقه و پنجاه و نه ثانیه شدیم که فوق العاده بود.

اولین چیزی که مدیر ما گفت این بود که هدف محقق شده و می توانیم همینجا تمام کنیم. این در حالی بود که تیم تست کننده کوروت ZR1 مات و مبهوت مانده بود. آنها انتظار نداشتند ما در همان دور اول رکوردی زیر هفت دقیقه ثبت کنیم.

2019-Porsche-911_gt3_rs_nürburgring_nordschleife (4)

آنگونه که آقای برگ روایت کرده، در دورهای دوم و سوم نیز همان رکورد ۶:۵۹ ثبت شد. اما در دور چهارم عملکرد بهتر راننده، رکورد عالی ۶:۵۶٫۴ را به دنبال داشت. به این ترتیب تیم پورشه در عرض تنها نیم ساعت با ثبت یک رکورد تحسین برانگیز و در حالی که تیم فنی جنرال موتورز انگشت به دهان باقی مانده بودند، پیست را ترک کرد.

2018-Porsche-911-GT3-RS-Nurburgring-lap-record

با این حساب می توان گفت پورشه به لطف تیم شورولت توانست بار دیگر رکوردی خارق العاده در نوربرگ رینگ از خود بر جای بگذارد!

 

The post وقتی پورشه به کمک شورولت رکوردی شگفت انگیز در نوربرگ رینگ ثبت می کند appeared first on دیجیاتو.

مرسدس بنز و پورشه از ۲۰۱۹ وارد رقابت های فرمول E می شوند

رقابت های فرمول E از سال ۲۰۱۴ رسما افتتاح شده و در حال حاضر شمار تیم های حاضر در آن به عدد ۱۰ رسیده است. این سری از مسابقات که فقط با حضور اتومبیل های برقی پیشرفته برگزار می شود، در ابتدا چندان مورد توجه خودروسازان مختلف قرار نگرفته بود، اما اینک محبوبیت آن مدام در حال افزایش بوده و بر تعداد نام های بزرگ شرکت کننده در آن اضافه می شود.

Formula-E-mondiale-elettrico

آئودی، رنو، جگوار و ب ام و برخی از خودروسازان معروفی هستند که در رقابت های فرمول E حضور دارند. طبق اخبار رسیده قرار است به زودی مرسدس بنز و پورشه نیز به این جمع پیوسته و از فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ در مسابقات فرمول E حضور پیدا کنند.

Formula-E

آقای ژان تات (Jean Todt) رئیس فدراسیون اتومبیلرانی در این باره گفته:

مسابقات قهرمانی فرمول E روز به روز پیشرفت می کند و امروز ما تایید می کنیم که از فصل ششم دو خودروساز دیگر در آن شرکت خواهند کرد. اکنون ما شواهد بیشتری برای موفقیت این ایده داریم. مرسدس بنز و پورشه دو برندی هستند که با سابقه ای طولانی و درخشان در مسابقات اتومبیلرانی وارد این رقابت ها می شوند.

mercedes DTM

مثل تمامی مسابقاتی که تحت نظارت فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) برگزار می شوند، فرمول E نیز دارای مقام های قهرمانی بصورت تیمی و انفرادی است. مشخص کننده تیم برنده امتیازهایی هستند که توسط رانندگان در طول فصل جمع آوری شده اند.

برای تعیین راننده قهرمان نیز از یک سیستم امتیازدهی استفاده می شود. این سیستم امتیازهای اعطا شده به ۱۰ راننده نخست در هر مسابقه و امتیازهایی که به واسطه رفتن روی سکو یا ثبت سریع ترین دور کسب می شوند را محاسبه نموده و در نهایت قهرمان فصل را مشخص می کند.

jaguar-i-type-3-livery-shown-before-rome-debut_1

در رقابت های فرمول E یک ویژگی جالب دیگر به نام Fanboost وجود دارد. با این ویژگی تماشاگران و علاقه مندان می توانند به راننده مورد علاقه خود رای داده و با دادن روحیه بیشتر آنها را در مسابقات همراهی کنند.

گفتنی است در فصل پنجم از این رقابت ها که از اواخر سال ۲۰۱۸ شروع خواهد شد، شاهد حضور نسل دوم از خودروهای فرمول E خواهیم بود. با توجه به پیشرفت های حاصل شده، پک باتری این خودروها طوری ساخته شده که دیگر لازم نیست در میانه های مسابقه با نمونه ای دیگر تعویض شوند.

New Formula E car

در جدول زیر می توانید تیم هایی را که در فصل آتی در خط مسابقات فرمول E خواهند ایستاد، مشاهده کنید.

BMW AG

Audi Sport

Jaguar Land Rover

DS Automobiles

Mahindra Racing

Mercedes-Benz

NextEV NIO

Penske Autosport

Porsche AG

Nissan

Venturi Automobiles

 

 

The post مرسدس بنز و پورشه از ۲۰۱۹ وارد رقابت های فرمول E می شوند appeared first on دیجیاتو.