علت تصادف راننده جنجالی خودروی پورشه کورس گذاشتن نبود! + فیلم

به گزارش بخش حوادث سایت خبرهای فوری، محمد رضا خدادوست در خصوص حادثه پورشه و دو سواری پراید و پژو ۲۰۶ در خیابان کارگر اصفهان که منجر به فوت یک نفر شد، گفت: ماموران پلیس در اجرای قانون تفاوتی میان افراد قائل نبوده و با هر شخصی در هر جایگاهی که باشند، برخورد می‌کند.

خدادوست با بیان اینکه در برخی از رسانه‌ها و فضای مجازی کورس شبانه علت این حادثه رانندگی اعلام شده است، با تکذیب این شایعه افزود: پلیس اجازه نمی‌دهد عده‌ای با دوردور کردن و کورس گذاشتن در خیابان‌ها نظم جامعه را به هم بزنند.

وی با بیان اینکه پرونده راننده خاطی این تصادف تحویل مراجع قضایی شد، افزود: پسر ۲۴ ساله راننده پورشه که گواهینامه نیز نداشت در برخورد با یکی از خودرو های سواری پراید موجب مرگ این راننده شده بود، دستگیر و با حکم قضایی روانه زندان شد.

این تصادف ساعت یک و ۱۷ دقیقه ۲۷ اردیبهشت  در خیابان کارگر اصفهان رخ داد.



این خبر علت تصادف راننده جنجالی خودروی پورشه کورس گذاشتن نبود! + فیلم اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

ماجرای جنجالی و خاصِ تصادف یک پورشه و پراید در اصفهان

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، بامداد روز گذشته تصادف مرگباری در اصفهان رخ داد که در آن حین کورس دو خودروی پورشه، یکی از پورشه‌ها با انحراف از مسیر اصلی با یک دستگاه پراید برخورد می‌کند که به مرگ راننده آن منجر می‌شود.

نکته قابل‌تامل در این حادثه این است که راکب یکی از پورشه‌ها که به نظر صاحب هر ۲ خودرو هم بوده به طرز بسیار عجیبی با صحنه برخورد می‌کند و عربده‌کشان از خسارات وارد شده به خودروی میلیاردی خود شکایت می‌کند و در مورد راننده پراید که در این حادثه کشته شده است می‌گوید: عیبی ندارد دیه او را پرداخت می‌کنیم!

راننده پسر پیاده می‌شود  و فرار می‌کند. دختری که سوار پورشه‌ی دیگر بوده با پسر تماس می‌گیرد و گلایه می‌کند که چرا به پورشه پدرش آسیب زده شده.

در ادامه دختر از ماشین ۳۵ میلیون پول نقد و ۴ تا گوشی موبایل در می‌آورد. گویا هر دو ماشین متعلق به پدر دختر بوده، آن طور که یکی از خسارت دیده‌ها نقل می‌کند، رفتار برخی ماموران کلانتری در مواجهه با این اتفاق کمی عجیب بوده.

در ویدئو هایی که از دختر مالک پورشه در فضای مجازی تکثیر شده او دائما در حال جیغ کشیدن است و دائما می‌گوید: که چرا نمیذارید سوار ماشینم بشم ماشین مال بابامه و اون آقا هم برادرمه.

راننده خودرو پورشه اصفهان، آقازاده نبود

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان گفته خودروی پورشه‌ خبرساز اصفهانی که تصاویر تصادف آن در ساعات اخیر، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، ارتباطی به هیچ یک از مسئولان نداشته و راننده آن “آقازاده” نبوده است.

حالا ابوالقاسم چلمقانی می‌گوید: این خودرو به هیچ‌یک از مسئولان ارتباطی نداشته، راننده شناسایی، اما متواری شده است و “آقازاده” نیز نبوده است.

در ادامه ویدئویی از این حادثه را مشاهده می‌کنید:

این خبر ماجرای جنجالی و خاصِ تصادف یک پورشه و پراید در اصفهان اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

آخرین دستاوردهای جهان خودروسازی؛ با ستارگان نمایشگاه خودرو نیویورک آشنا شوید

در چند روز گذشته، توجه تمامی علاقه مندان صنعت حمل و نقل به شرق و غرب و دو نمایشگاه شانگهای و نیویورک معطوف شده بود. هر دوی این نمایشگاه ها با شور و حال زیادی برگزار شده و میزبان برخی …

The post آخرین دستاوردهای جهان خودروسازی؛ با ستارگان نمایشگاه خودرو نیویورک آشنا شوید appeared first on دیجیاتو.

پورشه سنت ها را شکست؛ کاین کوپه برای شکست ب ام و X6 از راه رسید

پورشه بالاخره وارد بازی که توسط رقیب هموطن خود یعنی بی ام و آغاز شده بود شد. بی ام و اولین بار مفهوم یک SUV با طراحی بدنه مشابه با خودروهای کوپه را در مدل X6 ارائه کرد که پس …

The post پورشه سنت ها را شکست؛ کاین کوپه برای شکست ب ام و X6 از راه رسید appeared first on دیجیاتو.

مسابقه درگ دیدنی ب ام و M5 Competition، نیسان GT-R و پورشه ۹۱۱ [تماشا کنید]

مت واتسون و دیگر دوستان وی در وبسایت Carwow علاقه زیادی به برگزاری مسابقه درگ دارند. تیم این مجموعه معمولا با انتخاب خودروهای حاضر در یک کلاس، رویارویی های جذابی خلق می کنند. اما در آخرین مسابقه ای که Carwow …

The post مسابقه درگ دیدنی ب ام و M5 Competition، نیسان GT-R و پورشه ۹۱۱ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

بررسی فنی پورشه۹۱۱ مدل ۲۰۲۰؛ تلفیق زیبایی و هیجان در قالبی سنتی

به تازگی نسل جدیدی از اصیل ترین خودرو اسپرت جهان یعنی سری ۹۱۱ پورشه به جهانیان معرفی شده است و در راستای احترام به این مدل جاویدان که تلفیقی از مدرنیته و سنت به حساب می آید بر آن شدیم تا خلاصه ای از اولین مواجه خبرنگاران با این مدل تازه را در این مقاله ارائه دهیم.

فلسفه بنیادینی که در ماورای طراحی و توسعه نسل هشتم پورشه۹۱۱ قرار گرفته، کاملا ساده و بی تکلف است. «مایکل اشتینر» رئیس بخش تحقیق و توسعه پورشه در اینباره این طور می‌گوید: تمایلات زودگذر و موقت را نادیده گرفتیم و تنها روی چیزهایی که می‌توانستیم بهبود دهیم، متمرکز شدیم.

پورشه911 مدل 2020

پورشه۹۱۱ جدید با کد ۹۹۲، در ابتدا به صورت چهار چرخ محرک و تحت نسخه کاررا ۴S ارائه خواهد شد که نسبت به قبل عریض و طویل‌تر بوده و توان خروجی آن نیز بیشتر شده است.

پورشه911 مدل 2020

اما مهمتر اینکه پورشه۹۱۱ مدل ۲۰۲۰ از بدنه جدید، پیشرانه به شدت اصلاح شده، سامانه انتقال قدرت جدید، طراحی داخلی بدیع و سامانه‌های فناورانه کمک راننده بهره می‌برد.

پنل‌های آلومینیومی سرتاسر بدنه جدید را در برگرفته‌اند. ساختار ۹۹۲ تنها از ۳۰ درصد فولاد ساخته شده که نسبت به ۹۹۱ با ۶۳ درصد فولاد، حدود ۵درصد استحکام بیشتری دارد.

پورشه911 مدل 2020

گلگیرهای جلو به میزان ۱٫۸ اینچ عریض‌تر شده‌اند تا جوابگوی فاصله بیشتر مابین چرخ‌های جلو بوده و نیز بتوانند سیستم خنک‌کننده نسخه هیبریدی را در خود جای دهند.

پورشه911 مدل 2020

طول کلی خودرو حدود ۰٫۸ اینچ بیشتر شده تا بتواند استانداردهای مربوط به قوانین حفاظت از عابرین پیاده را رعایت نماید. فاصله بین محورهای جلو و عقب نیز بدون تغییر باقی مانده و معادل ۲۴۵٫۱۱ سانتیمتر است.

پورشه911 مدل 2020

اصلاحات آیرودینامیکی پورشه۹۱۱ شامل بهره‌گیری از یک اسپویلر فعال عقب با حدود ۴۵درصد ناحیه موثر بیشتر و فلپ‌های متغیر دائمی در دریچه‌های ورودی هوای جلویی است که در سرعت‌های میانی (مابین ۶۴ تا ۱۴۴ کیلومتر برساعت) بسته می‌ شوند تا میزان درگ و مصرف سوخت خودرو کاهش یابد.

پورشه911 مدل 2020

پیشرانه تخت شش سیلندر تویین توربو با کد ۹A2 EVO به این خودرو نیرو می‌بخشد و به دلیل ارتقای اتصالات آن، لرزش‌های موتور بسیار کاهش پیدا کرده است.

ضریب تراکم سیلندر از ۱:۱۰ به ۱:۱۰٫۲ افزایش یافته تا بیشتر مناسب انژکتورهای پیزو گردد. توربوشارژرهای ۹۹۲ بزرگتر شده‌ و اینترکولرهای جدید نیز جابه‌جا شده‌اند تا جریان هوای بیشتری به آنها برسد.

توان خروجی این پیشرانه‌ی اصلاح شده به ۴۴۳ اسب بخار (۶۵۰۰rpm) و ۵۲۹ نیوتن متر (۲۱۵۰ تا ۵۰۰۰rpm) می‌رسد که نسبت به کاررا S و کاررا ۴S، در حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش توان را نشان می‌دهد.

پورشه911 مدل 2020

به دلیل استفاده از توربوشارژرهای بزرگتر، گشتاور پیشرانه به میزان ۴۰۰ دوردردقیقه دیرتر به اوج خود می‌رسد. اما این تاخیر به وسیله تغییر در نسبت‌های دنده و تعویض سریع‌تر دنده‌ها در گیربکس هشت سرعته PDK جدید، جبران شده است.

پورشه911 مدل 2020

این جعبه دنده توانایی انتقال ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را در نسخه GT2 RS داراست. ضرایب دنده‌ها طوری طراحی شده‌اند تا میزان نویز و مصرف سوخت خودرو را کاهش دهند و ۹۹۲ بتواند در دنده ششم به حداکثر سرعت خود یعنی ۳۰۷ کیلومتربرساعت برسد.

پورشه911 مدل 2020

پورشه ادعا می‌کند میزان شتاب صفر تا ۹۶ این خودرو معادل ۳٫۵ ثانیه است که حدود ۰٫۴ ثانیه کمتر از مدل قبلی است. همچنین نسخه ۴s به میزان ۰٫۱ ثانیه نسبت به کاررا S سریعتر است.

پورشه911 مدل 2020

چرخ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی در جلو و عقب خودرو نیز طوری طراحی شده تا از میزان کم‌فرمانی بکاهند و پایداری را حین عبور از پیچ‌ها افزایش دهند. تغییراتی هم بر روی شاسی و سیستم تعلیق صورت پذیرفته تا کنترل وسیله نقلیه با غربیلک فرمان کوچکتر ۱۴٫۲ اینچی، راحت‌تر انجام شود.

پدال ترمز پورشه۹۱۱ از مواد کامپوزیتی ساخته شده و از یک بوستر الکترونیکی در سیستم ترمز به جهت بهبود کارایی آن استفاده شده است.

۹۹۲ از یک سیستم جدید کمکی راننده موسوم به حالت مرطوب (WET) رونمایی کرده است. یک سری حسگرهای آکوستیک (میکروفن تشخیص صدا) که در چرخ‌ها قرار دارند، میزان رطوبت مسیر را سنجیده و اگر این میزان از حد خاصی فراتر برود، به راننده توصیه می‌شود که حالت wet را انتخاب نمایند.

پورشه911 مدل 2020

این حالت بر روی ترمزها، کنترل پایداری، سیستم گاز، اسپویلر و… تاثیر گذاشته و آنها را برای دستیابی به پایداری و چسبندگی بیشتر تنظیم می‌نماید.

رانندگی در یک جاده کاملا مرطوب، فواید این حالت را به خوبی برای ما روشن نمود. این سیستم به آن معنا نیست که شما می توانید در جاده های خیس سریع‌تر برانید، بلکه فقط به راننده در انجام یک رانندگی ایمن کمک می‌کند.

در داخل کابین با یک تاکومتر سنتی در میان دو صفحه نمایشگر ۷ اینچی مواجه هستیم. در میان داشبورد نیز نمایشگر لمسی ۱۰٫۱ اینچی رابط میان راننده با سامانه PCM است.

پورشه911 مدل 2020

همچنین سامانه‌هایی نظیر: کروز کنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت استاپ/استارت، شناسایی علائم ترافیکی، سامانه حرکت بین خطوط، سیستم کمکی پارک دید اطراف و سیستم دید در شب، در این خودرو حضور دارند.

سیستم دید در شب، قابلیت تشخیص منابع گرمایی جاندار از غیر جاندار را داشته و در صورت وجود یک حیوان زنده در جاده، توسط لامپ های ماتریکسLED، به صورت خودکار به آن موجود هشدار می‌دهد.

قدرت بیشتر، چسبندگی افزون‌تر، تعویض دنده سریع‌تر و پایداری ارتقا یافته حین عبور از پیچ‌ها، از جمله قابلیت‌هایی است که می‌توان آنها را در ۹۱۱ جدید مشاهده نمود. با این تفاسیر، پورشه۹۱۱ مدل ۲۰۲۰، نسبت به تمام اسلاف خود پیشرفت کرده است و می تواند عملکردی فراتر از مدل های قدیمی را به طرفداران دو آتشه خود ارائه دهد.

The post بررسی فنی پورشه۹۱۱ مدل ۲۰۲۰؛ تلفیق زیبایی و هیجان در قالبی سنتی appeared first on دیجیاتو.

کامیون‌سازی به سبک پورشه

هفت صبح| الکس بالدینی از استودیو طراحان ایتالیایی با انتشار این تصویر روی صفحه شخصی خود در اینستاگرام از ایده یک خودروبر الکتریکی آینده‌نگرانه با نام پورشه GT ویژن تراک رونمایی کرد. طبق گزارشی که مجله تاپ گیر منتشر کرده، این کامیون جذاب و مفهومی که گویا هدف از طراحی آن حمل و نقل تجاری پاک است، علاوه بر توان بارکشی، شتاب صفر تا صد مناسبی داشته و آلایندگی بسیار ناچیزی دارد. تاپ گیر مجله انگلیسی حوزه خودرو با اشاره به ایده درخشان بالدینی این سبک از طراحی کامیون‌های الکتریکی را یک گام رو به جلو عنوان کرده که پر از خلاقیت است. جالب بودن این ایده البته تنها به خودروبر عجیب و خاص پورشه نیست بلکه به سوپراسپورت الکتریکی جدیدی است که روی ویژن تراک قرار گرفته و با کد ۹۱۷ از فرمی نزدیک به پورشه ۹۱۸ هیبریدی برخوردار است. بالدینی که سابقه فعالیت در شرکت‌های فورد و آلفا رومئو را داشته، این ایده را برای استودیو طراحی برتونه خلق کرده است.

آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول

از زمان تولید اولین خودروی تولید انبوه که فورد مدل T نام داشت تا به امروز استفاده از کدها، علائم اختصاری و سرواژه ها در صنعت خودروسازی بسیار رایج شده است. امروزه با افزایش میل کمپانی های مختلف به استفاده از ترکیبات حروف و عدد به عنوان عبارت های انحصاری و مختصر، از فراری گرفته تا کمپانی بی نام و نشانی مثل برلیانس، این امر تبدیل به عادتی نه چندان جالب شده است. قطعاً نام گذاری سیستم های رفاهی و امنیتی به صورت مختصر و مفید امری مثبت تلقی می شود چرا که هیچکس علاقه ای ندارد تا به جای ABS نام کامل آن را هر بار به زبان بیاورد.

افسوس که سایر کمپانی نحوه نام گذاری خودروهای خود را از برندی مانند رولزرویس یاد نمی گیرند. در ادامه به معرفی مفهوم تعدادی از علائم اختصاری رایج در میان برخی خودروسازان خواهیم پرداخت پس با دیجیاتو همراه باشید.

آکورا

https://i1.wp.com/d1arsn5g9mfrlq.cloudfront.net/sites/default/files/resize/remote/32c8958a5c3700e440fdf8c3f50f6e0a-720x471.jpg?resize=660%2C432

آکورا، برندی لوکس است که در زیرمجموعه‌ برندهای هوندا قرار دارد. این برند به استفاده مکرر از کدها و علائم اختصاری گوناگون به جای نام معمولی روی خودروها و سیستم های فنی خود مشهور است. گستردگی این کد ها در حدی است که احتمالاً برای فهم کاملشان نیاز به تحصیلات عالیه خواهید داشت. اما نگران نباشید چرا که پرکاربرد ترین آنها را در ادامه برایتان رمز گشایی خواهیم کرد:

NSX: ترکیبی از ۳ واژه New، Supersport، Experimental به معنای خودروی جدید سوپراسپرت آزمایشی است.

SH-AWD: ترکیبی از کلمات Super Handling All-Wheel Drive بوده و به معنای فرمان‌ پذیری بسیار خوب در سیستم های تمام چرخ متحرک است. در واقع سیستم AWD کمپانی هوندا با این کد شناخته می‌ شود.

P-AWS: سیستم فرمان پذیری تمام چرخ که سبب فرمان گرفتن مستقل چرخ‌های عقب می شود و به صورت کامل، Precision All-Wheel Steer خوانده می شود.

TMU + IPU: این کد جدید که برای اولین بار در مدل اسپرت هیبریدی NSX استفاده شد، نشانگر سیستم Twin Motor Unit + Intelligent Power Unit یا معادل فارسی آن “قوای محرکه هوشمند با استفاده از دو پیشرانه” است.

فولکس واگن

https://i1.wp.com/www.carmag.co.za/wp-content/uploads/2017/10/vw-scirocco-2.jpg?w=660

همچنان معنای واقعی کد GTI در هاله ای از ابهام واقع است. اما عده ای سرچشمه آن را به پیشرانه خودروها ربط می دهد و اعتقاد دارند مخفف Grand Touring Injection می دانند. نماد R بکار رفته در مدل قوی تر گلف اشاره به واژه ریسینگ دارد.

GTI: مخفف گرند تورینگ انژکتوری یا Grand Touring Injection

R: نماد کلمه Racing

TDI: پیشرانه‌ی توربو دیزل تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Direct Injection

TSI: اشاره به پیشرانه‌ی بنزینی توربوشارژ تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Stratified Injection

آلفارومئو

https://i1.wp.com/cdn.bringatrailer.com/wp-content/uploads/2017/12/DSCF5972-940x627.jpg?resize=660%2C440&ssl=1

یک خودروی ایتالیایی، در خلاء عنصر خلاقیت پوچ حس می شود. آلفا رومئو نیز با زیرکی و سلیقه ای خاص حالت های رانندگی خاصی را برای محصولات خود خلق کرده که ترکیب سرواژه آن ها کلمه DNA را پدید می آورد. البته این DNA با آن لغت مشابه در کتب علوم کاملاً فرق می کند.

A.L.F.A: معرف اولین نام کمپانی، “[Società] Anonima Lombarda Fabbrica Automobili” یا شرکت خودروسازی لمبارد در زمان تاسیس به وسیله الکساندر داراک در سال ۱۹۱۰ میلادی

DNA: سرواژه حالت‌های رانندگی دینامیک، نرمال و ترکیبی یا Dynamic, Normal, All Weather

ب ام و

https://i0.wp.com/swietokrzyskie24.eu/wp-content/uploads/Motoryzacja-2.jpg?w=660

آلمانی ها اشتیاق فراوانی در خلق اسامی جدید برای خودروهایشان دارند؛ مانند کوپه چهار درب. بنابراین از برند ب ام و که حتی نامش از چند سرواژه تشکیل شده انتظار دیگری نداشته باشید.

BMW: ترکیب سرواژه‌ های Bayerische Motoren Werke و به معنی شرکت خودروسازی باواریاست. نام این شرکت در زبان آلمانی و انگلیسی به ترتیب “ب ام و” و ” بی ام دبلیو” تلفظ می شود.

SAV: کلاس خودروهای Sports Activity Vehicle که به ظاهر مخصوص ب ام و بوده و این شرکت همه کراس اوور های خود را SAV به حساب می آورد. این اصطلاح به معنی “خودروی اسپرت فعالیت‌ محور” و صرفاً برای خاص تر نشان دادن خودروهای کراس اوور این برند بکار می رود.

VANOS: به معنای زمان‌ بندی متغیر میل سوپاپ یا به زبان آلمانی “VAriable NOckenwellenSteuerung” است. معادل این عبارت در زبان انگلیسی Variable Camshaft Timing بوده و با کد VCT شناخته می‌شود.

کادیلاک

https://i2.wp.com/media-dmg.assets-cdk.com/websites/content/cblt-ms-gmps-en-us/generic_vehicle_model/f8208eb07e964fe4a20000b9afc0170c_c198x0-1221x686.jpg?resize=660%2C371

برخلاف تصور عام و حتی مانور های تبلیغاتی کادیلاک که حرف V را در مدل‌های CTS-V و ATS-V به معنی سرعت یا Velocity تعریف می‌کنند،‌ این حرف در ابتدای کار نشانگر تمرکز این کمپانی آمریکایی روی پیشرانه‌ های V شکل بود. سرواژه قرار گرفتن حرف V برای کلمه سرعت در محصولات کادیلاک، تنها به چند سال اخیر خلاصه می شود.

CTS: به معنی سدان تورینگ کاترا یا Catera Touring Sedan است. کاترا در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در خط تولید کادیلاک قرار داشت.

DTS: درست مانند CTS از ترکیب یک نام کلاسیک با دو سرواژه دیگر این کد خلق شده و جایگزین عبارت DeVille Touring Sedan  یا سدان تورینگ دی وایل است. مدل دی وایل از بین سال های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۵ توسط کادیلاک تولید می شد.

V: نماد پیشرانه‌های ۸ و ۱۶ سیلندر V شکل و اخیراً نماد لغت Velocity یا سرعت

شورولت

علائم اختصاری

برند آمریکایی شورولت از کدها و علائم اختصاری گوناگونی برای نام گذاری تریم های مختلف کامارو استفاده می‌کند. مدل جدید ZL1 1LE نمونه ای بارز از ترکیب دو کد متفاوت بوده که البته معنای آن همچنان از سوی شورولت اعلام نشده است. معروف ترین کد های معرف تریم های کامارو LS، RS و SS نام دارند که در ادامه با مفهومشان آشنا خواهید شد.

LS: به معنای لوکس اسپرت یا Luxury Sport

RS: به معنای رالی اسپرت یا Rally Sport

SS: به معنای سوپر اسپرت یا Super Sport

داج

https://i0.wp.com/st.motortrend.com/uploads/sites/10/2017/09/2018-Dodge-Challenger-SRT-front-three-quarter-in-motion-01.jpg?resize=660%2C438&ssl=1

با نگاهی کوتاه به مدل‌ های مختلف داج که تا پیش از معرفی مدل هلکت تولید شده اند، با تعداد بسیار زیاد سرواژه‌، کد و علائم اختصاری متنوع روبرو خواهید شد که باعث سرگیجه شما می شوند. به‌عنوان مثال کد R/T  اولین بار در سال ۱۹۶۷ و با مدل کورونت “Coronet” رونمایی شد.

R/T: نشان دهنده “جاده‌/پیست” یا Road/Track

SRT: به معنی “مخصوص خیابان با تکلونوژی مسابقه‌ای” یا Street & Racing Technology

۳۹۲: اشاره به حجم ۶٫۴ لیتری پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل که برابر با ۳۹۲ اینچ مکعب پیشرانه است.

فراری

https://i2.wp.com/d37jf9ptvshhdu.cloudfront.net/imgs/4180_WH_171212_Mywheels_AbhileshFerrari_Anas32-_Read-Only_-large.jpg?w=660

فراری تعداد زیادی از کد ها و سرنام هایش را از خودروهای فرمول یک خود به امانت گرفته است. مثلاً سیستم هیبریدی KERS خودروی لافراری، برای اولین بار در موتوراسپرت سال ۲۰۰۸ معرفی و استفاده شد. یکی از جدیدترین علائخ اختصاری مورد استفاده فراری که در عین حال بسیار قدیمیست حرف T است که به پیشرانه‌های توربوشارژ استفاده شده در خودروهای کالیفرنیا کانورتیبل و GTC4Lusso اشاره دارد. در خودروی مسابقه ای ۳۱۲T این حرف نماد کلمه Transverse است.

T: به معنای پیشرانه‌ی توربوشارژ “Turbocharged” یا نصب عرضی پیشرانه در خودرو “Transverse”

M: نماد نسخه بهینه سازه شده خودرو یا Modificato

KERS: مخفف “سیستم بازیابی انرژی نیروی جنبشی” یا Kinetic Energy Recovery System

فیات

https://i1.wp.com/st.motortrend.com/uploads/sites/11/2017/07/Fiat-500F-MoMA-Streets.jpg?resize=660%2C440&ssl=1

معمولاً نام برند فیات یک واژه محسوب می شود؛ در صورتی که این لغت از ترکیب چهار سرواژه یک عبارت ایتالیایی تشکیل شده که در ادامه به آن پی خواهید برد.

FIAT: مخفف “شرکت خودروسازی ایتالیایی تورینو” یا Fabbrica Italiana Automobili Torino

The post آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول appeared first on دیجیاتو.

مهندسی حجم؛ آشنایی با سریع ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر جهان

در عصر کنونی بسیاری از خودروسازان به خاطر دلایلی مثل راندمان بالا، کاهش وزن کلی و بهینه تر شده میزان مصرف سوخت به استفاده از موتورهای کم حجم چهار سیلندر آورده اند. این دسته از موتورها گرچه به لطف فناوری توربوشارژ از لحاظ قدرت در وضعیت مطلوبی قرار دارند، اما در مقایسه با نمونه های ۶ و ۸ سیلندر ساکت بوده و خبری از غرش های مهیب در آنها نیست.

2016 Chevrolet Camaro engines

خوب یا بد به هر ترتیب موتورهای ۴ سیلندر اکنون می توانند قدرتی برابر با موتورهای ۶ سیلندر چند سال پیش تولید کنند. در حال حاضر این موتورها بر روی انواع خودروهای بزرگ و حتی عضلانی دیده می شوند. ب ام و سری ۷، فورد موستانگ (با تلفظ صحیح تر ماستنگ) و شورولت کامارو برخی از معروف ترین مدل هایی هستند که خریداران می توانند آنها را با موتورهای ۴ سیلندر سفارش دهند.

2016FordMustangConvertibleCDC

با این پیش زمینه در مطلب حاضر قصد داریم به ۶ اتومبیل سریع چهار سیلندر که در بازار ایالات متحده قابل خرید هستند، نگاهی گذرا داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

مرسدس AMG CLA45

در زیر کاپوت این اشتوتگارتی کوچک یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر قرار دارد. این موتور توربوشارژ که عنوان قوی ترین ۴ سیلندر تولید انبوه کنونی را به یدک می کشد، قادر است ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید کند.

نیروی تولیدی توسط موتور AMG CLA45 از طریق یک گیربکس دو کلاچه خودکار به تمامی چرخ ها ارسال می شود. با چنین مشخصاتی سدان کوچک ژرمن ها می تواند در عرض تنها ۴٫۱ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند.

Mercedes AMG CLA45

با توجه به توانایی های فنی در خور توجه، هر راننده ای که پشت فرمان مرسدس AMG CLA45 بنشیند، خواهد توانست طعم سرعت و شتاب بالا را به راحتی هر چه تمام تجربه کند. برای اثبات قابلیت های بالای موتور این خودرو همین بس که AMG CLA45 توانایی به چالش کشیدن آئودی RS3 با موتور ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر و ب ام و M2 با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر را دارد.

Mercedes-CLA-45-AMG-vs-BMW-M2-8

آلفارومئو ۴C

شرایط این روزهای آلفارومئو را می توان به رنسانس تشبیه کرد. این خودروساز ایتالیایی جانی تازه گرفته و با ارایه مدل هایی مثل جیولیا و استلویو توانسته به عرصه رقابت بازگردد.

اتومبیل دو نفره ۴C دیگر مدلی است که توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده؛ آلفارومئو با تولید این خودرو افرادی را که به لذت رانندگی بیش از هر چیزی اهمیت می دهند، نشانه گرفته است.

Alfa 4C

نیروی ۴C توسط یک موتور ۱٫۷۵ لیتری چهار سیلندر تامین می شود. این موتور توربو در پشت کابین نصب شده و می تواند ۲۳۷ اسب بخار قدرت تولید کند. اگر چه در ابتدا این میزان خروجی برای رانندگی هیجان انگیز کافی بنظر نمی رسد، اما باید گفت که به لطف وزن حدودا یک تنی، نسبت قدرت به وزن ایده آل بوده و این خودرو برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل همانند AMG CLA45 به ۴٫۱ ثانیه زمان نیاز دارد.

2016-alfa-romeo-4c-coupe

با وچود لذت و هیجان بالای رانندگی، آلفارومئو ۴C چندان هم بی ایراد نیست. نبود سیستم های کمکی برای فرمان، ارتفاع بسیار پایین و سیستم تعلیق کاملا خشک استفاده از این خودرو را در امور روزمره تقریبا غیرممکن می کنند.

مرسدس AMG GLA45

این کراس اوور کوچک از پلتفرم و قوی محرکه مشترکی با AMG CLA45 بهره می برد. بنابراین نیروبخش AMG GLA45 نیز همان موتور ۲ لیتری ۳۷۵ اسب بخاری است.

2018-mercedes-amg-gla45-first-drive

علی رغم شباعت های فنی، به دلیل تفاوت هایی که این دو اشتوتگارتی به لحاظ ارتفاع و سیستم تعلیق با همدیگر دارند، مدل قد بلندتر یعنی AMG GLA45 کمی کندتر بوده و زمان لازم برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل ۴٫۳ ثانیه طول می کشد.

پورشه ۷۱۸ باکستر S

وقتی پورشه تصمیم گرفت در نسل اخیر باکستر از موتور ۴ سیلندر بجای نمونه ۶ سیلندر استفاده کند، با انتقادهای زیادی روبرو شد. منتقدان عقیده داشتند شاسی فوق العاده این خودرو در صورت بکارگیری موتوری حجیم تر بهتر می توانست قابلیت های خود را به نمایش بگذارد.

Porsche 718 Boxster S

با این حال موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ پورشه دست کمی از نمونه های ۶ سیلندر ندارد. این موتور ۳۵۰ اسب بخار قدرت داشته و چرخ های عقب را به حرکت در میاورد.

با تکیه بر نیروگاه کوچک اما قدرتمند، ۷۱۸ باکستر S شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در ۴٫۴ ثانیه محقق می کند. با وجود عملکرد فنی قابل تحسین صدای این خودرو جذاب نبوده و ساکت و کم هیجان احساس می شود.

فولکس واگن گلف R

هاچبک داغ و پرطرفدار فولکس واگن یعنی گلف R پای این خودروساز بزرگ آلمانی را به لیست حاضر باز کرده است. در زیر کاپوت این هاچبک با سابقه یک موتور ۲ لیتری توربو قرار دارد. این موتور ۲۹۲ اسب بخار قدرت داشته و با به حرکت درآوردن هر چهار چرخ، در ۴٫۵ ثانیه سرعت خودرو را به ۶۰ مایل در ساعت می رساند. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که وظیفه انتقال نیرو بر عهده گیربکس دو کلاچه DSG گذاشته شود.

Volkswagen Golf R

در مقایسه با فورد فوکوس RS که رقیب مستقیم گلف R به حساب می آید، هاچبک آلمانی سواری نرم تری داشته و از لحاظ عملکرد کلی نیز از وضعیت بهتری برخوردار است. البته وقتی صحبت از رقم پرداختی باشد، قضیه کمی متفاوت خواهد شد.

آئودی S3 سدان / آئودی TT S

آئودی S3 سدان و TT S از پلتفرم مشترکی بهره برده و خصوصیات فنی بسیار مشابهی دارند. به همین جهت جایگاه پنجم در این رتبه بندی بطور مشترک به دو محصول از آئودی می رسد.

نیروبخش هر دو مدل همان موتور ۲ لیتری چهار سیلندری است که در زیر کاپوت گلف R دیده می شود. علاوه بر این گیربکس نیز یکسان بوده و ۲۹۲ اسب بخار تولید شده توسط موتور به هر چهار چرخ انتقال می یابد.

2018-audi-tt-rs.-rs-3-1

علی رغم بهره گیری از قوای محرکه مشترک، مدل های مزین به نشان ارباب حلقه ها حدود ۰٫۱ ثانیه نسبت به گلف R کندتر هستند. با این حساب S3 سدان و TT S شتاب صفر تا ۶۰ مایل را در زمان ۴٫۶ ثانیه ثبت می کنند. البته از آنجایی که این دو خودرو به نشان آئودی مزین شده اند، کابین لوکس تری داشته و از کیفیت سواری بهتری برخوردار هستند.

همانطور که مشاهده می کنید کاهش تعداد سیلندر لزوما به معنای افت عملکرد نیست. البته نکته مهم اینکه ارقام حاضر در این مطلب بر اساس کاتالوگ های رسمی تنظیم شده اند و ممکن است نتایج در شرایط واقعی کمی متفاوت باشد. مساله دیگر اینکه اکثر موتورهای کم حجم پر بازده در زیر کاپوت خودروهای آلمانی دیده می شوند. بنابراین به نظر می رسد ژرمن ها در زمینه استخراج اسب بخارهای بیشتر تخصص بهتری نسبت به خودروسازان سایر کشورها دارند.

The post مهندسی حجم؛ آشنایی با سریع ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر جهان appeared first on دیجیاتو.

وقتی پورشه به کمک شورولت رکوردی شگفت انگیز در نوربرگ رینگ ثبت می کند

چندی پیش بود که خبرهایی مبنی بر ثبت رکورد ۶:۵۶٫۴ توسط پورشه ۹۹۱٫۲ GT3 RS  در پیست معروف نوربرگ رینگ منتشر شد. حال با گذشت چند هفته از آن تاریخ مشخص شده که آلمانی ها در ثبت این رکورد کمک هایی را از کمپانی آمریکایی شورولت دریافت کرده اند.

ماجرا از این قرار است که تیم فنی جنرال موتورز زودتر از پورشه پیست نوربرگ رینگ را رزرو کرده بود تا عملکرد کوروت ZR1 را در آن تست کند. با این حال تیم پورشه پا پس نگذاشته و در همان روز نسبت به رکوردگیری اصرار می کند.

2019-Porsche-911_gt3_rs_nürburgring_nordschleife (3)

آقای اولیور بِرگ (Oliver Berg) مدیر بخش محصولات پورشه در این باره گفته:

ما به آنجا رفتیم و به احتمال زیاد اولین تیمی بودیم که با یکی از مقامات و دو زمان سنج در پیست حاضر شدیم. بیشتر مهندسین در نوربرگ رینگ همدیگر را می شناسند، زیرا همیشه اینجا در حال تست هستند. به همین خاطر ارتباط و جو خیلی دوستانه ای بین آنها وجود دارد.

به اعتقاد آقای برگ همین جو دوستانه باعث شده که مهندسین جنرال موتورز یک ساعت از زمان پیست را در اختیار پورشه بگذارند. ظاهرا در این مدت اعضای تیم جنرال موتورز به استراحت پرداخته اند. مهندسین پورشه نیز از این زمان محدود به بهترین شکل ممکن بهره برده و توانسته اند رکوردی زیر ۷ دقیقه ای با ۹۹۱٫۲ GT3 RS ثبت کنند.

2019-Porsche-911_gt3_rs_nürburgring_nordschleife (4)

آقای برگ در ادامه افزوده:

وقتی ما اولین دور را آغاز کردیم، همه موبایل های خود را در دست گرفته بودند. از آنجایی که پیش تر در یک روز شلوغ پیست ما توانسته بودیم رکوردی کمی بیشتر از هفت دقیقه ثبت کنیم، می دانستیم توانایی بر جای گذاشتن رکوردی زیر هفت دقیقه را نیز داریم. وقتی اولین دور تمام شد، ما موفق به ثبت زمان شش دقیقه و پنجاه و نه ثانیه شدیم که فوق العاده بود.

اولین چیزی که مدیر ما گفت این بود که هدف محقق شده و می توانیم همینجا تمام کنیم. این در حالی بود که تیم تست کننده کوروت ZR1 مات و مبهوت مانده بود. آنها انتظار نداشتند ما در همان دور اول رکوردی زیر هفت دقیقه ثبت کنیم.

2019-Porsche-911_gt3_rs_nürburgring_nordschleife (4)

آنگونه که آقای برگ روایت کرده، در دورهای دوم و سوم نیز همان رکورد ۶:۵۹ ثبت شد. اما در دور چهارم عملکرد بهتر راننده، رکورد عالی ۶:۵۶٫۴ را به دنبال داشت. به این ترتیب تیم پورشه در عرض تنها نیم ساعت با ثبت یک رکورد تحسین برانگیز و در حالی که تیم فنی جنرال موتورز انگشت به دهان باقی مانده بودند، پیست را ترک کرد.

2018-Porsche-911-GT3-RS-Nurburgring-lap-record

با این حساب می توان گفت پورشه به لطف تیم شورولت توانست بار دیگر رکوردی خارق العاده در نوربرگ رینگ از خود بر جای بگذارد!

 

The post وقتی پورشه به کمک شورولت رکوردی شگفت انگیز در نوربرگ رینگ ثبت می کند appeared first on دیجیاتو.