پلان؛ در جستجوی پیامی از موجودات هوشمند فرازمینی [تماشا کنید]

آیا ما در جهان تنها هستیم؟ احتمالاً اولین باری که بشر رو به آسمان کرد و ستاره ها را دید، این سؤال در ذهنش نقش بست. از آن زمان به بعد، همیشه به دنبال پاسخ این سؤال بوده ایم ولی فقط طی یک قرن اخیر بوده که به لطف پیشرفت های فناوری و ابزارهای رصد، توانسته ایم جستجوی جدی برای هوش فرازمینی را آغاز کنیم.

مرکز سِتی (SETI) یکی از اصلی ترین پایگاه های بشر برای جستجوی حیات فرازمینی به شمار می رود، ولی طی چند دهه فعالیت آنها، همیشه معضلی اساسی پیش روی آنها بوده است: سر و صدای دیجیتالی زمین. تمام ابزارهای تکنولوژیک مورد استفاده بشر، اختلالاتی را در رادیوتلسکوپ ها به وجود می آورند که شناسایی پیام های بیگانگان را دشوار می سازد.

در این مطلب از پلان می خواهیم نحوه شناسایی پیام های فرازمینی را بررسی کنیم و ببینیم چگونه می شود بین این همه سر و صدا، نشانه ای از موجودات بیگانه یافت. با دیجیاتو همراه باشید.

The post پلان؛ در جستجوی پیامی از موجودات هوشمند فرازمینی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

پلان؛ رعد و برق چه بلایی بر سر بدن انسان می آورد؟ [تماشا کنید]

صاعقه یا رعد و برق یکی از پدیده های طبیعی زیبا اما خطرناک است که به واسطه تخلیه الکتریسیته ساکن بین دو ابر یا بین ابر با زمین شکل می گیرد. اگر فاصله ابرها با زمین نسبتاً کم باشد، صاعقه می تواند به زمین برخورد کند و مشکلاتی نظیر آتش سوزی های گسترده، تخریب سازه ها و منازل مسکونی، یا آسیب زدن به انسان ها را به همراه داشته باشد.

با اینکه احتمال برخورد صاعقه با انسان بسیار کم است، ولی باز هم باید در مواقع بروز طوفان نکاتی را رعایت کنیم تا جزو معدود افراد صاعقه زده نباشیم. در این مطلب از پلان می خواهیم ببینیم برخورد رعد و برق با بدن انسان چه عواقبی را در پی دارد و چگونه می توانیم از این واقعه ناگوار جلوگیری کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

The post پلان؛ رعد و برق چه بلایی بر سر بدن انسان می آورد؟ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

پلان؛ داستان های علمی تخیلی و تأثیر آنها روی دنیای واقعی [تماشا کنید]

ژانر علمی-تخیلی یا اصطلاحاً سای-فای طرفداران زیادی را در دنیای ادبیات و سینما به سمت خود کشانده است. سال ها قبل نویسندگان مشهوری همچون «آیزاک آسیموف» یا «آرتور سی کلارک» مفاهیمی را مطرح کردند که در آن زمان کاملاً عجیب و غیر واقعی می نمودند و فراتر از تصور افراد عادی بودند اما امروزه به واقعیت پیوسته اند.

مارتین کوپر، مخترع تلفن همراه می گوید برای ساخت این وسیله کاربردی از سریال Star Trek ایده گرفته است. دستیار هوشمند الکسا و اسپیکر آمازون اکو هم شباهت زیادی به کامپیوتر سخنگوی این سریال دارد. مفاهیمی همچون ربات، ماهواره، سینما، صفحات لمسی، زیردریایی و غیره نیز ابتدا در آثار علمی-تخیلی متولد شده و سپس به دنیای واقعی راه یافته اند. یکی از مشهورترین فیلم های سای-فای یعنی «بلید رانر» نیز آینده ای فوق پیشرفته اما ویران را به خوبی به تصویر می کشد.

بر همین اساس می توان انتظار داشت که هر آنچه امروز در قالب ژانر علمی-تخیلی در ادبیات یا سینما می بینیم، در آینده ای نزدیک به واقعیت روزمره زندگی مان تبدیل شوند. آیا پیشرفت فوق العاده هوش مصنوعی و علم رباتیک، واقعیت مجازی/افزوده و سفرهای فضایی طولانی به حقیقت می پیوندند؟ در این مطلب از پلان می خواهیم به نقش مفاهیم سای-فای در دنیای واقعی بپردازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

The post پلان؛ داستان های علمی تخیلی و تأثیر آنها روی دنیای واقعی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

پلان؛ چرا انسان ها به درد کشیدن علاقه دارند؟ [تماشا کنید]

همه ما از درد کشیدن فراری هستیم و به هر قیمتی که شده، تلاش می کنیم احساس درد را در بدنمان کاهش دهیم. شاید کمتر کسی باشد که به احساس درد به عنوان یک ویژگی حیاتی در روند تکامل و بقای انسان نگاه کند، با این حال از نظر زیست شناسان، درد یک مکانیسم دفاعی برای محفاظت موجودات زنده در برابر خطرات احتمالی است.

حال این سؤال پیش می آید که چرا با وجود موانع بیولوژیکی، افراد زیادی از درد کشیدن لذت می برند؟ ساده ترین نمونه از این رفتار را می توان در علاقه به غذاهای تند مشاهده کرد، یا شرکت در کارهایی که بسیار پرخطر هستند و احتمالاً عواقب دردناکی را در پی دارند.

در این قسمت از پلان می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا انسان ها به درد کشیدن علاقه دارند، و رابطه درد و لذت چیست؟ آیا یکی بدون دیگری معنا پیدا می کند؟ با دیجیاتو همراه باشید.

The post پلان؛ چرا انسان ها به درد کشیدن علاقه دارند؟ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

پلان؛ ارتباط بین بازی های ویدیویی خشن و تیراندازی های مرگبار [تماشا کنید]

بازی های ویدیویی یکی از پر طرفدار ترین سرگرمی ها در سرتاسر جهان هستند و در بین آنها، عناوین خشونت باری مثل جی تی ای (GTA) یا کال آو دوتی (COD) کاربران زیادی را به سمت خود می کشانند. اینکه بازی های ویدیویی خشن تأثیر منفی روی وضعیت روحی و روانی گیمرهای کم سن و سال دارند یا خیر، سالهاست که مورد بحث و بررسی قرار دارد اما هرگاه که فاجعه ای در مدارس آمریکا رخ می دهد، انگشت اتهام به سمت این صنعت نشانه می رود.

تیراندازی مرگباری که به تازگی در دبیرستان استونمن داگلاس در شهر پارکلند ایالت فلوریدای آمریکا به وقوع پیوست، ۱۷ نفر را کشت و ۱۵ نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد، باعث شد تا دوباره بحث پیرامون خشونت بازی های ویدیویی بالا بگیرد و حتی دونالد ترامپ جلسه ای را با فعالان این صنعت برگزار کرد. در این قسمت از پلان به ارتباط بین بازی های ویدیویی خشن و تیراندازی های جمعی می پردازیم. با دیجیاتو همراه باشید.

برای مطالعه بیشتر

The post پلان؛ ارتباط بین بازی های ویدیویی خشن و تیراندازی های مرگبار [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

پلان؛ هوش مصنوعی چگونه ما را زیر نظر می گیرد؟ [تماشا کنید]

پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و فناوری های وابسته به آن، نظارت همگانی را وارد عصر جدیدی کرده است. امروزه کوچک ترین فعالیت های ما در فضای وب و به ویژه شبکه های اجتماعی، به طور کامل ثبت و ضبط شده و کاوش در این اطلاعات به ظاهر بی اهمیت، نتایج پرمعنایی را به وجود می آورد.

یکی از سیستم هایی که در حال حاضر به شکل عمومی روی فعالیت های مردم در فضای وب نظارت دارد «امبرز» (Embers) است. امبرز را می توان یک سیستم پیش بینی کامپیوتری دانست که ترندهای موجود را شناسایی کرده و تاکنون نتایج ارزشمندی را به دست آورده است. اینکه چند سیستم مشابه یا حتی پیشرفته تر از امبرز در جهان مشغول به فعالیت (یا همان جاسوسی) هستند را نمی دانیم، اما در این قسمت از پلان می خواهیم امبرز را معرفی کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

The post پلان؛ هوش مصنوعی چگونه ما را زیر نظر می گیرد؟ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.