تبدیل ساندرو به پراید و تیبا؛ پیشنهاد عجیب سایپا به مشتریان پارس خودرو

ساعاتی قبل، مدیرعامل سایپا در خصوص تعیین تکلیف مشتریان خودروها رنو ساندرو، با اعلام اینکه در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی کی دی موجود در انبارهاست، گفت: برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم. محمدرضا سروش در این رابطه توضیح داد که همکاران ما در شرکت پارس خودرو در تلاش برای اتخاذ تمهیداتی مناسب با همکاری وزارت صنعت هستند.

ساندرو
ساندرو استپ وی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه که ۱٫۶ لیتر حجم آن بوده بهره می برد این موتور قادر است تا ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه وگشتاور ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند. وظیفه ی انتقال قدرت این خودرو بر عهده ی گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته بوده که البته جعبه دنده ۴ سرعته دستی هم قابل سفارش است.
مصرف سوخت داخل شهر این خودرو با حجم باک ۵۰ لیتری، ۹٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در خارج شهر ۵٫۵ لیتر و به صورت ترکیبی ۸٫۳ لیتر است.
طراحی کابین ساندرو استپ وی کاملا مشابه تندر ۹۰ پلاس است و به طور کلی امکانات استپ وی شامل کنترل سیستم صوتی روی فرمان – USB – قابلیت پخش CD – به همراه ۴ بلندگو، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی ، چراغ مه شکن جلو، آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن می شود. گفتنی است که طی دو، سه سال اخیر علیرغم سادگی طراحی و ضعف آپشن ها، ساندرو مورد توجه مشتریان ایرانی واقع شده و افراد زیادی با توجه به کیفیت و سابقه خوب محصولات رنو به این محصول روی خوش نشان داده اند اما حالا در پی تحریم یک جانبه امریکا بر صنعت خودروسازی و تعلیق فعالیت رنو در کشور، به نظر می رسد که پرونده تولید این خودرو در ایران بسیار زودتر از آنچه که تصور می شد بسته شده است.

ساندرو

مدیر عامل جدید سایپا با اعلام اینکه برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش بینی کرده ایم، افزود: هنوز این طرح به جمع بندی نرسیده البته اگر به نتیجه نرسیم خودروهای دیگر را جایگزین این محصول خواهیم کرد.
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت با توجه به تعهدات خود، پیش بینی لازم را برای تأمین قطعات انجام نداده است، گفت: ثبت نام‌ های این خودرو همه برای قبل از اردیبهشت ۹۷ است. رنو در دوره قبل با وجود تحریم ها از کشور خارج نشد و به همین دلیل دوستان هم فکر می کردند که این بار هم به تعهدات خود پایبند بوده و از کشور خارج نمی‌ شود.

اما پس از انتشار این توضیحات در خبرگزاری ها بود که نامه ای با امضای احمد کریم پور، به عنوان مدیر بخش فروش سایپا در فضای مجازی منتشر شد که از پیشنهاد جالب و عجیب این خودروسازا برای مشتریان نگران رنو ساندرو حکایت می کرد. متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

همانطور که از توضیحات اطلاعیه فوق مشخص است این پیشنهاد ها از سوی سایپا به مشتریان منتظر اعلام شده است و جنبه اجباری ندارد، از این رو شاید مشتریانی که تمایل به دریافت پراید و تیبا (یا ساینا) را نداشته باشند، بتوانند با انتظار بیشتر، سرانجام به رنو ساندرو خود دست یابند. نکته جالب دیگر در خصوص این پیشنهادات به عدم ذکر نام محصولات برلیانس برای جایگزینی با رنو ساندرو مربوط می شود. در واقع با توجه به شباهت فنی و کلاس بدنه، انتظار می رفت که مشتریان ناکام از دریافت ساندرو بتوانند به سراغ محصولات خانواده برلیانس بروند، اما عدم ذکر نام این محصولات در طرح پیشنهادی سایپا می تواند به معنای احتمال کمبود قطعات CKD برای تولید تعداد بیشتری از خودروهای برلیانس باشد.

The post تبدیل ساندرو به پراید و تیبا؛ پیشنهاد عجیب سایپا به مشتریان پارس خودرو appeared first on دیجیاتو.

تاثیر شگرف تست تصادف در ارتقای ایمنی خودروها [تماشا کنید]

دقیقا ۲۰ سال پیش بود که در قاره اروپا قوانین مربوط به تست تصادف مورد بازنگری قرار گرفته و استانداردهایی نوین جایگزین استانداردهای قبلی شد. تصادف از جلو با پوشش ۴۰ درصد از کاپوت و با سرعت اولیه ۶۴ کیلومتر در ساعت و همچنین برخورد جانبی دو تستی بودند که از اکتبر ۱۹۹۸ اجباری شدند.

euroncap20years

پس از قاره سبز، اجرای این تست ها در مناطق دیگر جهان از جمله برزیل، هند و چین نیز اجباری شد. به منظور گرامیداشت ۲۰ سال تلاش برای ارتقای ایمنی خودروها و حفظ جان سرنشینان در سوانح رخ داده، شاخه اصلی برنامه ارزیابی خودرهای جدید (NCAP) اقدام به برگزاری یک تست بسیار جالب کرده و نتیجه را در قالب کلیپی جذاب منتشر نموده است.

برای این کار انکپ جهانی از دو دستگاه فورد فیستا استفاده کرده؛ یکی از این دو مدل متعلق به نسل چهارم و ساخت سال ۱۹۹۸ بوده و دیگری هم به نسل ششم که از سال ۲۰۰۹ بر روی خط تولید قرار دارد، متعلق است.

Crashing Cars to Save Lives

فورد فیستای نسل چهارم، در فول ترین نسخه دارای دو ایربگ بود؛ مدل حاضر در تست انکپ نیز فول بوده و از دو ایربگ بهره می برد. در مقابل فورد فیستای نسل ششم اگر چه آخرین نسل از این هاچ بک کوچک نیست، اما از تجهیزات ایمنی مناسبی – مثل ۲ تا ۶ ایربگ بسته به بازار و سطح تجهیزات – برخوردار است.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که فورد فیستا از سال ۲۰۱۷ وارد نسل هفتم شده، اما نسل قبلی در برخی از بازارها از جمله روسیه، تایلند، تایوان و برزیل کماکان تولید می شود.

ford-fiesta-st-2

نسل چهارم فورد فیستا در تست برگزار شده توسط یورو انکپ در سال ۱۹۹۷ موفق به اخذ سه ستاره ایمنی از پنج ستاره ممکن شده بود. در آن تست، بدنه این هاچ بک کوچک آمریکایی تغییر شکل زیادی داده و مشخص بود که در تصادف های شدید نمی تواند از جان سرنشینان به خوبی محافظت کند.

با این حال نسل ششم فورد فیستا در تست برگزار شده در سال ۲۰۱۲، پنج ستاره از یورو انکپ دریافت کرده است. روی کاغذ در تصادف این دو نسل، مدل جدیدتر باید عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش بگذارد که در عمل نیز این چنین می شود.

Crashing Cars to Save Lives 3

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، دو خودرو با سرعت اولیه ۶۴ کیلومتر در ساعت با حدود ۴۰ درصد از عرض کاپوت به همدیگر برخورد می کنند.

طبق انتظار فیستای قدیمی تر دچار صدمات شدیدتری در قسمت کابین شده و این بخش شکل اصلی خود را از دست می دهد. همچنین اجزایی مثل داشبورد و فرمان به سمت راننده حرکت می کنند که در دنیای واقعی این امر آسیب جدی به راننده و سرنشین کناری را در پی داشته و حتی ممکن است باعث مرگ آنها شود.

Crashing Cars to Save Lives 4

برخلاف این مدل، کابین فیستای نسل ششم به لطف بهره گیری از سازه ای مستحکم و جذب اثر ضربه، تقریبا بدون تغییر مانده و فقط شیشه جلو ترک برداشته است.

Crashing Cars to Save Lives 5

بر اساس داده های کمیته انکپ اصلی، در طول دو دهه اخیر تعداد تصادف های مرگبار در جاده های اروپا از ۴۵ هزار به ۲۵ هزار مورد در سال کاهش یافته است. با توجه به این مساله و همچنین اثرات مثبتی که تست های تصادف انکپ در ارتقای ایمنی خودروها داشته اند، در ۲۰ سال گذشته از مرگ حدود ۷۸ هزار نفر پیشگیری شده است.

Crashing Cars to Save Lives 5

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فیستا جایگزین فورد فستیوا (Festive) محسوب می شود. فستیوا در واقع همان مدلی است که اولین نسل آن اکنون با نام پراید در خیابان های کشور تردد می کند.

1988 Ford Festiva

از آنجایی که فیستای ۱۹۹۸ بسیار پیشرفته تر و ایمن تر از فستیوای ۱۹۸۶ است، حال تصور کنید در صورت استفاده از فستیوا یا همان پراید چه نتیجه ای در تست تصادفی مشابه حاصل می شود. البته برای ما برگزاری چنین تستی ضرورتی ندارد، چرا که نتایج آن را هر روز به شکلی واقعی و با پرداخت جان، در خیابان ها و جاده ها مشاهده می کنیم.

The post تاثیر شگرف تست تصادف در ارتقای ایمنی خودروها [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

پراید هاچبک مدل ۱۹۹۳ در آن سوی دنیا چند؟

بی تردید پراید یکی از پر سر و صداترین خودروهایی است که وارد خیابان های کشور شده؛ این خودروی اقتصادی اگر چه به عنوان محصولی از کمپانی کیا شناخته می شود، اما در واقع توسط مزدا و فورد توسعه یافته است.

نسل اول این اتومبیل کوچک که بین سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ بر روی خط تولید قرار داشت، در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی با نام فورد فستیوا به فروش می رسید. در سال ۱۹۸۷ و تقریبا همزمان با تولید توسط مزدا و فورد، مونتاژ آن با نشان کیا در کره جنوبی نیز آغاز شد.

مزدا 121 در آلمان

مزدا ۱۲۱ در آلمان

در حالیکه در سال ۱۹۹۳ نسل اول این خودرو کنار گذاشته شد، کیا مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و کماکان به تولید آن تا سال ۲۰۰۰ ادامه داد. در همین سال (معادل ۱۳۷۲ شمسی) با قراردادی که بین سایپا و کیا امضا شد، پراید در نهایت به ایران رسید.

kia pride 1991-2000

با توجه به بازار بسته و تنوع بسیار کم، پراید در بدو ورود به ایران با استقبال بالایی روبرو شد. در سال ۲۰۰۱ و با پایان عمر نسل اول پراید در مجموعه کیا، خط تولید این خودرو به سایپا فروخته شد. از آن تاریخ تاکنون، به لطف نوآوری های سایپا، انواع و اقسام پراید در اتاق های مختلف و با چراغ های زیبا و رنگارنگ به دست مشتریان خوشبخت ایرانی رسیده است.

Pride 151

در حال حاضر پراید با تمام نقاط ضعفی که دارد، بنا به دلایل متعدد پرفروش ترین خودروی کشور است. یکی از مواردی که درباره این خودرو همواره حرف و حدیث های فراوانی به دنبال داشته، با قیمت آن در ارتباط بوده است.

از آنجایی که به غیر از ایران، پراید در کشور دیگری تولید نمی شود، نمی توان مقایسه ای بین قیمت آن در داخل و خارج انجام داد. اما با این حال هنوز برخی از نمونه های دست دوم یا همزادهای آن یعنی مزدا ۱۲۱ و فورد فستیوا در بعضی از کشورها برای فروش گذاشته می شوند که مقایسه بهای آنها با نمونه های مشابه داخلی قطعا جالب خواهد بود.

1990_Ford_Festiva_L_Plus

در یکی از آخرین آگهی های که در سایت craigslist منتشر شده، یک دستگاه فورد فستیوای مدل ۱۹۹۳ با قیمت ۱۶۰۰ دلار در آتلانتای آمریکا به فروش گذاشته شده است. این هاچبک سه در که در اصل جد پراید محسوب می شود، در وضعیت مناسبی به سر برده و توسط مالک خوش سلیقه به خوبی نگهداری شده است.

Ford Festiva L

آنطور که مالک ادعا کرده، وی بر روی فورد فستیوا یا همان پراید مذکور تغییرات زیادی داده و لذت زیادی را با موتور ۱٫۳ لیتری آن تجربه کرده است! برای این خودرو که با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمتی برابر با  ۶٫۷۲۰٫۰۰۰ تومان پیدا می کند، مزایایی مثل رینگ های ب ام و، دسته دنده سیویک با فواصل تعویض کوتاه تر، دیسک های ۹ اینچی، بازوهای کنترلی جدید، واتر پمپ و تسمه تایم نو، نشان دهنده های پشت فرمان پیشرفته و رادیوی بلوتوثی برشمرده شده است.

Ford Festiva L

در مقابل منفصله بودن اجزای داخلی (به دلیل نصب کفپوش جدید)، نشت روغن اندک از موتور، ساییدگی کلاچ و نبود سیستم تهویه مطبوع معایبی هستند که که برای این خودرو ذکر شده اند.

Ford Festiva L

همانطور که مشاهده می کنید مدلی مانند پراید در آن سوی دنیا تقریبا ۲ برابر یک موبایل پرچمدار قیمت دارد! درست است که در ایران نیز پرایدهای مسن قیمتی مشابه دارند، اما کاملا بعید بنظر می رسد که وضعیت سلامتی آنها تعریفی باشد.

Ford Festiva L

نکته دیگر اینکه با توجه به سطح درآمدها، مبلغ ۱۶۰۰ دلار برای یک کارگر آمریکایی که هر هفته ۸۵۷ دلار (سالانه ۴۴,۵۶۴ دلار) دستمزد دریافت می کند، اصلا مشکل ساز نخواهد بود.

The post پراید هاچبک مدل ۱۹۹۳ در آن سوی دنیا چند؟ appeared first on دیجیاتو.