بازی های بتل رویال؛ چرا محبوب و چرا دیگر بس است



این روزها به ندرت پیش می‌آید که سبکی جدید قدم به دنیای بازی‌های ویدیویی بگذارد و با مقبولیت و استقبال بالای گیمرها مواجه شود. بیشتر بازی‌هایی که هر سال روانه بازار می‌شوند، همان شوترهای اول شخص پرطرفدار هستند، نقش آفرینی‌هایی که بیش از هر موقع دیگری محبوب شدند و یا بازی‌های ورزشی و ریسینگی که چون گذشته بهترین نیستند.

البته سبک جدید بتل رویال که یکی از شگفتی‌های ده سال اخیر دنیای بازی است، پاراگراف بالا را زیر سوال می‌برد. این سبک که درست از روح رمانی به همین نام و سری فیلم‌های هانگر گیمز تغذیه می‌کند، امروزه به چنان محبوبیتی رسیده که عنوانی چون فورتنایت حالا درآمدی بیشتر از ۱ میلیارد دلار برای سازنده‌هایش کسب کرده است.

اما در این مطلب می‌خواهیم ابتدا به طور خلاصه به تاریخچه و نقطه آغاز این سبک جدید پرداخته، در ادامه عوامل موفقیت آن را بررسی کرده و در انتها توضیح دهیم که چرا بهتر است هر چه زودتر با آن وداع کنیم.

چطور همه چیز شروع شد؟

بازی H1Z1 یکی از اولین عناوین بتل رویال مستقل بود که البته هرگز نتوانست به محبوبیت بازی های امروزی برسد.

به نظر می‌رسد اولین باری که چنین ایده ای در یک بازی ویدیویی به کار برده شد، سال ۲۰۱۲ میلادی بود که مادی به نام Hunger Games برای عنوان بسیار محبوب و پرطرفدار ماینکرفت منتشر شد. پس از آن ماد مشابه دیگری به نام DayZ این بار در نسخه دوم سری Arma به وجود آمد و کمی بعد به عنوانی کاملا مستقل تبدیل شد.

اما اگر تا آن زمان نامی از بتل رویال و بازی‌های آن به گوش‎تان نرسیده بود، تعجبی ندارد چرا که Player Unknown’s Battlegrounds یا به اختصار PUBG اولین عنوانی بود که تقریبا اکثر ما را با این سبک آشنا کرد و نام بتل رویال را بر سر زبان‌ها انداخت. طراح اصلی بازی نیز چون دیگر عناوین کارش را با مادی در Arma 2 و در ادامه با بازی مستقلی به نام H1Z1 شروع کرد تا آنکه به استخدام استودیو Bluehole در آمد و ایده قدیمی اش یعنی همان PUBG را به صورت دسترسی زودهنگام منتشر کرد.

البته کار به همین جا ختم نشده و فورتنایت که در اوایل انتشارش به تقلیدی کورکورانه از پابجی متهم می‌شد، چنان طیف وسیعی از مخاطبین را جذب خود کرد که امروزه به پدیده ای در فرهنگ عام تقریبا تمام مردم دنیا تبدیل شده است. باور نمی‌کنید؟ کافی است بخش اخبار دیجیاتو را در یک ماه اخیر دنبال کرده باشید تا با عنوان‌های عجیبی چون استخدام مربی توسط والدین برای فرزندانشان در بازی یا درآمدهای کهشکشانی آن مواجه شوید. فراگیر شدن ایموت‌ها یا همان حرکات رقص فورتنایت که خود مقوله جذاب و فراگیر دیگری است.

اما اگر فکر می‌کنید پابجی و فورتنایت تنها بازی‌های بتل رویالی هستند که صنعت بازی را به تسخیر خود در آورده‌اند، سخت در اشتباه هستید. سری به شبکه استیم بزنید و تنها نگاهی به بازی‌های منتشر شده در چند ماه اخیر بکنید. بی اغراق با ده‌ها عنوان مختلف رو به رو می‌شوید که هر کدام به نحوی تلاش دارند موفقیت‌های دو بازی نامبرده را تکرار کنند.

بدون شک فورتنایت را می‎توان یکی از شگفتی‎های دهه اخیر دنیای بازی دانست.

اما چرا بتل رویال به این اندازه محبوب است؟

برای آنکه سبکی چون بتل رویال در چنین زمان کوتاهی به این موفقیت و محبوبیت برسد و به راستی راه صد ساله را یک شبه طی کند، بی شک عوامل زیادی نقش بازی می‌کنند. اولین برتری چنین عناوینی دقیقا سبک جدید و متفاوت آن‌ها است. در صنعتی که هر سال دکمه‌های کنترلر را برای پاس دادن در بازی‌های ورزشی فشار می‌دهیم و یا بر حسب عادت پاییز هر سال منتظر شوتر تکراری دیگر هستیم، عنوانی با سبک نو می‌تواند غوغا به پا کند، البته اگر تقریبا بی نقص اجرا شود.

ساخت و طراحی ژانری جدید تنها دلیل موفقیت فورتنایت یا پابجی نیست وگرنه بی شمار بازی مستقل روی شبکه استیم پیدا می‌شود که تقریبا تمام شاکله آن‌ها متفاوت از عناوین مرسوم امروزی است اما حتی در تامین هزینه‌های ساخت خود نیز ناتوان هستند. چرا راه دور برویم؟ همان ماد ماینکرفت و بازی‌های H1Z1 و DayZ نتوانستند در جا انداختن سبک بتل رویال کار چندانی از پیش ببرند.

از اجرای درست که بگذریم، در خود ذات سبک بتل رویال جذابیت‌هایی نهفته است که به معنای واقعی کلمه می‌تواند هر مخاطبی را جذب خود کند. برای درک بهتر این جذابیت‌ها بهتر است کمی از علم روان شناسی و به طور خاص‌تر نظریه «هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو» کمک بگیریم. هرم نیازهای مزلو بر خلاف ظاهرش، نظریه ای ساده و قابل درک است، این هرم نیازهای اساسی انسان و اولویت اهمیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

همان طور که در هرم زیر می‌توانید ببینید، اولین نیازهای مهمی که هر انسانی برای رفع آن تلاش می‌کند، نیازهای فیزولوژیکی مثل تامین غذا، آب، خواب و سلامت است. پس از فراهم آمدن این نیازها، نوبت به امنیت می‌رسد و همین روند تا بالا و نیازهای دیگری چون عزت نفس و شکوفایی فردی ادامه پیدا می‌کند. حالا ربط این هرم با موفقیت عنوانی چون فورتنایت چیست؟ بازی‌های بتل رویال به خوبی بسیاری از طبقه‌های این هرم نیاز را نشانه می‌گیرند.

هرم سلسله نیازهای مزلو درجه اولویت و اهمیت نیازهای مختلف انسان را به ترتیب نشان می‎دهد.

طبقه اول و دوم این هرم همان نیازهایی هستند که تقریبا در هر بازی ویدیویی پیاده می‌شوند و تا حد زیادی جذابیت بازی‌ها مدیون آن‌ها است. تقریبا در هر عنوانی که فکرش را بکنید، شما برای تامین سلامت و امنیت کاراکتر خود تلاش می‌کنید. از روی موانع می‌پرید، به سمت نیروهای دشمن تیراندازی می‌کنید و حتی در اکثر بازی‌های بتل رویال چون یک انسان نخستین به دنبال موانع می‌گردید، وسایل جدید می‌سازید و به شکار و جنگ می‌روید.

برخی از بازی‌های خاص و قدرتمندی چون The Last of Us و با کمی ارفاق عناوین چند نفره دست‌هایشان را برای گرفتن طبقه سوم نیز دراز می‌کنند. لست آو آس با داستان بی نظیرش روی نیازهایی چون دوستی و خانواده دست می‌گذارد و بازی‌های چند نفره هم تا حدودی نیاز انسان به ارتباط برقرار کردن را قلقلک می‌دهند، صد البته اگر آن هم تیمی را که با شدت ۱۵۰ دسی بل با هدست درست در گوش شما داد می‌زند، نادیده بگیریم.

اما عناوین بتل رویال جاه طلبانه قدم‌هایشان را بسیار فراتر می‌گذارند. همکاری چند نفره در مسابقات تیمی فورتنایت یا پابجی لزوم برقراری ارتباط و صحبت کردن (بخوانید طبقه سوم) را بیش از هر بازی چند نفره دیگری به ما تذکر می‌دهند و حتی پرچم خود را در طبقه‌های بعدی نیز به اهتراز در می‌آورند. مزلو در طبقه چهارم از نیازهایی چون احترام و اعتماد به نفس می‌گوید، حالا شما لذت و اعتماد به نفس ناشی از اول شدن در یک مسابقه ۱۰۰ نفره بتل رویال را با صدها بار اول شدن در بازی شوتری چون کال آو دیوتی مقایسه کنید.

عنوانی چون پابجی با دست گذاشتن روی نیازهای برقراری ارتباط و حل مشکل، تبدیل به تجربه‎ای لذت بخش برای مخاطب خود می‎شود.

نگاهی به طبقه آخر نیازهای اساسی انسان بکنید، در میان نیازهای نامبرده شده «حل مشکل» را می‌بینید. حالا به یاد آورید که چطور پابجی به خصوص در حالت تیمی شما را تشویق می‌کند تا برای حل مشکل که در این مورد فرار کردن از دست تیمی دیگر یا نابود کردن آن‌ها است، استراتژی و برنامه بچینید. همین موارد به تنهایی کافی است تا بتل رویال به خودی خود سبکی جذاب باشد، دیگر حالا مدیریت و بازاریابی عالی اپیک گیمز را به معادله اضافه کنید که چطور فورتنایت را تقریبا به تمامی پلفترم‌های ممکن آورده است.

چرا بهتر است دیگر بتل رویال را کنار بگذاریم؟

در قسمت ابتدایی مطلب از این گفتم که چطور با رفتن به استیم با سیل عظیمی از بازی‌های بتل رویال منتشر شده تنها در چند ماه اخیر مواجه می‌شوید اما شاید این عبارت به تنهایی نتواند عمق فاجعه را نشان دهد. بنا است تنها در همین سال جاری نزدیک به ۱۶ بازی بتل رویال عرضه شوند و در این رقم همان بازی‌های کوچک و بزرگ مستقل در نظر گرفته نشده‌اند، عناوینی که بسیاری از آن‌ها با هدف مسخره بازی و تقلید از بازی‌های بزرگ چون پابجی ساخته شده و ناگهان با استقبالی عجیب رو به رو شدند.

در کنار تمامی این عناوین مختص به بتل رویال، بسیاری دیگر از سری‌های قدیمی چون بتلفیلد و کال آو دیوتی نیز برای بخش چند نفره خود به سراغ این سبک رفته‌اند و شاید کمی باورش عجیب باشد اما تحت تاثیر همین جو، بتل رویال به شکلی راهش را به نسخه جدید فیفا نیز باز کرده است. به بیان بهتر، تقریبا هر بازی سازی این روزها فکر می‌کند که به نحوی باید یا یک بازی بتل رویال بسازد و از المان‌های آن در ساخته اش استفاده کند.

بازی‎های بتل رویالی که در یک الی سه سال اخیر عرضه شده و یا به زودی منتشر می‎شوند. البته ده‎ها عنوان مستقل دیگر را نیز به این لیست اضافه کنید. (برای بزرگ شدن روی عکس کلیک کنید)

چه خوب یا چه بد، پیدایش سبک بتل رویال و بازی‌های پرفروش آن یکی از عجایب بزرگ چند سال اخیر دنیای گیم است. دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آن باید از ظهور این سبک نو خوشحال باشیم. مهم‌تر از همه، عناوینی چون پابجی و فورتنایت فرصتی بوده و شاید تا مدتی دیگر باشند تا کمی از کلیشه‌های صنعت دور شویم. گیرایی این بازی‌ها به اندازه ای است که تا مدت‌ها سرگرم کننده باقی بمانند، بروزرسانی‌های پیوسته نیز دوام آن‌ها را به خوبی تضمین می‌کنند.

یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ چند ماه اخیر خود من شب‌هایی پی در پی بود که با دیگر دوستانم در قالب تیم‌هایی چهار نفره از هواپیما بر فراز آسمان میرانمار در پابجی به پایین می‌پریدیم یا در دنیای فانتزی فورتنایت تمام تلاشمان را می‌کردیم که بار دیگر اول شویم، راستش را بخواهید این تجربه‌ها همچنان هم لذت بخش هستند. اما فورتنایت، پابجی و چند عنوان شاخص دیگر را که کنار بگذاریم، اکثر بازی‌های بتل رویال تنها تقلید‌هایی ضعیف و بی کیفیت هستند.

زمانی که بهتر به آن فکر می‌کنید، همه چیز درست مانند یک لوپ احمقانه به نظر می‌رسد. همه ما به بهانه تجربه ایده ای نو و فرار از کلیشه‌ها به بازی‌های بتل رویال پناه آوردیم و حالا خود این عناوین در حال تبدیل شدن به کلیشه‌هایی خسته کننده هستند. اگر زمانی بود که از عرضه چندین شوتر اول شخص تنها در چند ماه خسته شده بودید، حالا گویا هر دو سه هفته یکبار باید انتظار بتل رویال دیگری را داشته باشیم.

ایراد کار از خود سبک بتل رویال و یا حتی لزوما از بازی‌هایی که به سراغ المان‌های آن می‌روند، نیست. بخش Last Man Standing به حق یکی از جذاب‌ترین حالت‌های بازی فیفا استریت بود و چه بهتر که حالا به بهانه محبوبیت بتل رویال در قالبی متفاوت قرار است به فیفا ۱۹ بیاید. تصور آوردن دنیای بتل رویال به میدان‌های جنگ بتلفیلد با آن تنوع وسایل نقلیه نیز هیجان انگیز است.

بتلفیلد ۵ و نسخه چهارم سری بلک آپس از جمله بازی‎های شوتری هستند که در بخش چند نفره به سراغ بتل رویال رفته‎اند، هر چند در حال حاضر اطلاعات زیادی از آن‎ها نداریم.

رو آوردن مخاطب‌ها به بتل رویال و استفاده سازنده‌ها از فرصت‌های به وجود آمده، همان داستان تکراری بازی‌های ارلی اکسز (دسترسی زودهنگام) و لوت باکس‌ها است. ایده‌هایی که به تنهایی خوب هستند اما بازی سازان و فعالان صنعت با استفاده ای افراطی آن‌ها را به لجن می‌کشانند.

چه ایده ای بهتر از عرضه زودهنگام یک بازی با قیمت کمتر و کامل کردن آن با بهره بردن از نظرات کاربران و گیمرها؟ اما همان طور که بستر ارلی اکسز از این هدف والی به فرصتی برای عرضه بازی‌های بی کیفیت و ناقص پایین کشیده شد، این روزها نیز تقریبا هر بازی سازی از استودیو‌های مستقل گرفته تا شرکت‌های بزرگ، به سفره ای که جلویشان انداخته شده، چنگی می‌زنند تا شاید درآمدی سرسام آور به جیب بزنند.

حتی هجوم عموم مردم به فورتنایت و تبدیل شدن آن به یک پدیده بزرگ در عین حال که فرصتی خوب برای آشنا کردن دیگران با صنعت و دنیای بازی‌های ویدیویی است، اما افراط آن‌ها در بازی کردن بار دیگر خبرهایی چون خودکشی و ضررهای چندان توجیه نشده بازی‌های ویدیویی را به تیتر اول سایت‌ها می‌آورد. آفت‌هایی که سال‌ها است بسیاری تلاش می‌کنند از آن جلوگیری کرده و قدمی در بهبود درک عموم مردم بردارند.

فراموش نکنید تقریبا همه ما از تجربه عناوین خوب بتل رویال یا به طور خاص‌تر، فورتنایت و پابجی، لذت می‌بریم اما به خاطر تمامی دلایل بالا است که اعتقاد داریم وقت آن رسیده قطار عرضه عناوین این سبک برای مدتی توقف کند یا حداقل در بهترین حالت از سرعتش بکاهد چرا که در بلند مدت می‌تواند آسیب‌های فراوانی به صنعت بازی بزند. نظر شما در مورد مزایا و معایب فراگیر شدن سبک بتل رویال چیست؟ از کدام بازی‌ها بیشتر لذت می‌برید؟ دیدگاه‌های خودتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

The post بازی های بتل رویال؛ چرا محبوب و چرا دیگر بس است appeared first on دیجیاتو.

اولین مسابقات بزرگ پابجی معرفی شد؛ اتفاقی بزرگ در تابستان امسال

چند وقتی است که PlayerUnknown’s Battlegrounds یا پابجی تلاش می کند مسیر خود را به سمت ورزش های الکترونیکی باز کند. سازندگان بازی یعنی برندان گرین و شرکت بلوهل علاوه بر خلق یک بازی بسیار رقابتی، با پیاده سازی تکنولوژی هایی نظیر سیستم پخش دوباره سه بعدی و همکاری با چیپ سازهایی نظیر AMD شرایط ورود این بازی به ورزش های الکترونیکی را مهیا و بهینه کرده اند.

اما حالا وقت آن رسیده که پابجی بعد از چند تورنمنت نسبتا کوچکی که در طی یک سال گذشته برگزار کرده بود، قدم جدیدی بردارد. اولین دوره از مسابقات «میجور» پابجی در روز ۲۵ ژولای آغاز خواهد شد. در ورزش های الکترونیکی، «میجور» معمولا به مسابقاتی گفته می شود که خود سازنده بازی مسئول برگزاری آنها است از دید سازنده (و متعاقبا طرفداران بازی) میجور مهم ترین مسابقه و چالش اصلی آن بازی است. می توان میجورها در رشته های مختلف را با جام جهانی در ورزش فوتبال یا مسابقات گرند اسلم در تنیس مقایسه کرد.

تجربیات گذشته پابجی در صحنه ورزش های الکترونیکی آنقدر موفق نبوده. اولین مسابقات برگزار شده بازی پابجی در زمانی بود که بازی هنوز در حالت دسترسی زودهنگام (Early Access) قرار داشت و پر از اشکالات و باگ های مختلف بود. این امر باعث شد که پابجی و عبارت eSports Ready (آماده برای ورزش های الکترونیکی) به لطیفه ای بزرگ در جامعه دنبال کنندگان ورزش های الکترونیکی تبدیل شود.

اما این اختلالی در برنامه های میجور به وجود نیاورده. اولین دوره از مسابقات میجور پابجی شامل ۲۰ تیم است و در دو حالت سوم شخص و اول شخص برگزار خواهد شد. برای هر کدام از این رشته های مبلغ ۲ میلیون دلار جایزه تعیین شده است. تیم هایی که می خواهند به این مسابقات راه پیدا کنند باید اول در مسابقات ناحیه ای که در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا برگزار می شوند، شرکت کنند.

این اولین دوره از مسابقات بزرگ برگزار شده در پابجی بعد از تورنمنت دعوتی Gamescom PUBG Invitional است که ماه گذشته در آلمان برگزار شد، اما فقط ۳۵۰,۰۰۰ دلار جایزه برای آن تعیین شد.

The post اولین مسابقات بزرگ پابجی معرفی شد؛ اتفاقی بزرگ در تابستان امسال appeared first on دیجیاتو.

فورتنایت به خوبی پابجی روی موبایل نیست

بعد از کلش رویال و پوکمون گو، فورتنایت موبایل در حال حاضر بهترین گزینه برای تبدیل شدن به ترند جدید تلفن های هوشمند به شمار می رود. بازی هم قبل از انتشار نسخه نهایی سر و صدای زیادی پیدا کرد، هم توانست یک موج تازه روی اسمارت فون ها به راه بیاندازد و هم واقعا خوب است. سابقه نیز نشان داده که خیلی از ترندهای موبایل این سه ویژگی را داشته اند.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر مشغول ساخت فورتنایت هستند.

فورتنایت موبایل به قدری موفق ظاهر شده که حتی برای کدهای دعوتش یک بازار سیاه به راه افتاد و کاربران حاضر بودند در ازای چند دلار نسخه آزمایشی بازی را تجربه کنند. این موفقیت ها نیز با خروج بازی از مرحله بتا ادامه یافت و گزارشات نشان می دهند که در ماه نخست ورژن موبایل فورتنایت بیش از ۲۵ میلیون دلار فروخته است.

تقریبا دو ماه پیش فروش ماهیانه ساخته اپیک گیمز روی تمام پلتفرم ها به حدود ۱۳۰ میلیون دلار رسید و اگر بازی به روند رو به رشدش ادامه داده باشد به لطف نسخه موبایل، فورتنایت فروشش را به ۱۵۰ میلیون دلار رسانده است. اینکه سهم هر پلتفرم از این درآمد چه قدر بوده مشخص نیست ولی همین رقم نیز خبر از استقبال عجیب بازیکن ها از فورتنایت موبایل می دهد.

آن هم در صورتی که بازی فعلا تنها روی iOS انتشار یافته و پیشبینی ها نشان می دهند با عرضه ورژن اندروید، فقط درآمد نسخه اسمارت فون ها تا پایان امسال به پانصد میلیون دلار می رسد. یعنی فورتنایت موبایل می تواند حتی بیشتر از دیگر پلتفرم ها برای اپیک گیمز درآمدزایی کند.

تمام این حرف ها را زدیم تا به یک سوال برسیم: آیا فورتنایت موبایل همانند کلش رویال، به اندازه موفقیت هایش خوب هست یا مثل پوکمون گو محبوبیت زیادش را مدیون جوی است که پیرامونش به راه افتاد؟ بعد از چند ساعت تجربه هر دو نسخه موبایل و پلی استیشن ۴، می توان گفت بازی چیزی بین این دو قرار دارد.

فورتنایت موبایل

اگرچه حالت بتل رویال فورتنایت یک کپی از پابجی است ولی درآمد ساخته اپیک گیمز در یک بازه زمانی خاص از منبع الهامش پیشی گرفت.

فورتنایت موبایل نه فقط برای اپیک گیمز بلکه در حالت کلی تر، صنعت بازی های موبایل یک دستاورد بزرگ به حساب می آید. بازی دارای تک تک المان های نسخه پلتفرم های خانگی بوده و به همین خاطر بازیکن ها می توانند با کاربران پی سی و بقیه کنسول ها به تجربه این عنوان بنشینند، ویژگی که البته اولین بار نیست می بینیم.

اما اپیک گیمز با پورت خیلی خوبش فاصله بین موبایل و بقیه پلتفرم ها را بیش از پیش کمتر کرد و اگر پابجی موبایل نشان داد که دیوایس های دستی توانایی این را دارند تا میزبان عناوین بیشتری از پی سی و کنسول ها باشند، فورتنایت موبایل پایش را فراتر گذاشت و ثابت نمود که می توانیم شاهد پورتی کاملا یکسان در تلفن های هوشمند باشیم.

Fortcraft

نمایی از فورتکرفت (FortCrat) که کپی فورتنایت بوده و توسط سازندگان Rules of Survival ساخته شده است. تاریخ عرضه نسخه نهایی این عنوان هنوز مشخص نیست.

از لحاظ مکانیزم های پایه گیم پلی، فورتنایت موبایل هیچ تفاوتی با نسخه پلتفرم های خانگی ندارد. همانند آن، صد بازیکن با یک هدف در محیطی بزرگ رها می شوند: بقا. در ابتدای بازی، از اتوبوس پرنده ای به سمت پایین می پرید و هر جایی که خواستید فرود می آیید. اکنون باید با پتکی که دارید منابع لازم برای ساخت و ساز را بگیرید و با جستجوی محیط اسلحه و آیتم های مناسب پیدا کنید.

تکلیف تجهیزات که مشخص هستند، به بازیکن در درگیری با بقیه بازیکن ها کمک می کنند. اما با منابعی که به دست می آورید، قابلیت ساخت استحکامات مختلف را دارید. در فورتنایت سازنده از ویژگی «ساخت و ساز» برای افزایش استراتژی مبارزات استفاده کرده است و اگر می خواهید در نبردها رتبه اول را به نام خودتان بزنید باید در این بخش تبحر نسبتا خوبی داشته باشید.

فورتنایت موبایل

برخلاف نسخه پلتفرم های خانگی، در بازی جهت هر صدایی که می شنوید روی صفحه مشخص می شود تا راحت تر بتوانید تصمیم گیری کنید.

چیزی که روی تلفن های هوشمند تقریبا غیر ممکن است. فورتنایت موبایل با وجود برگ برنده های زیادش، در همان ابتدا بزرگترین نقطه ضعفش را نشان می دهد؛ در بخش ساخت و ساز بازی اصلا برای صفحات لمسی بهینه نیست. در فورتنایت موبایل، اگر می خواهید به بخش ساخت و ساز دسترسی پیدا کنید باید چند مرحله را از پیش رو بردارید.

ابتدا روی آیکون مورد نظر در پایین صفحه ضربه بزنید، سپس بین سازه ها یکی را برگزینید و در نهایت آن را بسازید. مشابه این فرآیند شاید در نسخه کنسولی بازی نیز وجود داشته باشد ولی در اینجا با صفحات لمسی رو به رو هستید. این کار خودش چند ثانیه طول می کشد و برای عنوانی سرعتی همانند فورتنایت، این وقفه اصلا مناسب نیست.

Fortnite ios

نمایی از چینش دکمه ها؛ متاسفانه در فورتنایت موبایل خبری از دویدن اتوماتیک، ژیرسکوپ و یک سیستم چت صوتی درون بازی نیست.

بازی هیچ قابلیت شخصی سازی برای مکان دکمه ها ندارد. برعکس پابجی موبایل که با دست باز می توانید بخش کنترل را تغییر دهید، در فورتنایت باید با همان جایگذاری های پیش فرض دکمه ها کنار بیایید. مثلا خودم به شخصه ترجیح می دادم نشستن و پریدن از طریق سوایپ انجام گردد و بخش ساخت و ساز (یا حداقل قسمتیش) به سمت راست صفحه برود.

اما به واسطه نبود قابلیت شخصی سازی کنترل مجبوریم با وضعیت کنونی کنار بیاییم. به همین خاطر هم وقتی که با بازیکن های کنسول ها یا پی سی به تجربه بازی می پردازید، حتی برای ضعیف ترین گیمرهای این پلتفرم ها حکم دست گرمی را دارید و خیلی زود نقش تماشاچی را می گیرید؛ صفحات لمسی با این همه محدودیت کنونی بازی کجا و موس، کیبورد و کنترلر فیزیکی کجا.

در پابجی موبایل، مکان تک تک دکمه ها را می توانید تغییر دهید. این عنوان از کنترلر فیزیکی هم پشتیبانی می کند.

فورتنایت موبایل اثر قابل توجهی است. تک تک ویژگی های نسخه کنسولی در پورت اسمارت فون ها پیاده شده و بازی حداقل روی آیفون ۷ به بعد نه تنها گرافیک بالایی دارد بلکه تجربه ای کاملا پایدار نیز از خودش به جای می گذارد ولی وقتی پای کنترل به میان می آید، بازی کاملا از نفس می افتد.

فورتنایت ترکیبی از سه بخش «اکشن»، «بقا» و «ساخت و ساز» است و روی موبایل، دست تان برای استفاده از بخش سوم اصلا باز نیست. به عبارت دیگر یکی از مهمترین ارکان گیم پلی را با صفحات لمسی از دست می دهید و اگر می خواهید این مشکل را نبینید، مجبورید دست به دامن کنترلرهای موبایلی شوید. عجیب تر اینجاست بازی در حال حاضر از کنترلرهای فیزیکی پشتیبانی نمی کند.

پابجی

نمایی از پابجی موبایل؛ بازی در مدت زمان کوتاهی بیش از ده میلیون بار دانلود شد.

البته در پابجی موبایل نیز کنترل بازی تعریفی ندارد و با وجود نقدهای خیلی مثبتی که نسخه غربی این عنوان گرفت، خیلی ها به کنترل آن اعتراض داشتند. با این حال با همین کاستی ها، همچنان یک تجربه نسبتا کامل انتظارتان را می کشید. در فورتنایت موبایل اگرچه همه چیز شبیه به نسخه های پلتفرم های خانگی است اما برخلاف پابجی موبایل استفاده از بعضی بخش ها اصلا ساده نیست.

در بازی های اکشن موبایل هم نبود یک کنترل مناسب می تواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد. فورتنایت موبایل اثر جریان سازی است و پیاده سازی این حجم از ویژگی ها روی تلفن های هوشمند چالش های زیادی دارد. با این وجود برای داشتن بهترین تجربه از فورتنایت موبایل، پیشنهاد می کنیم به سراغ یک دیوایس بزرگ و کنترلر فیزیکی (وقتی که پشتیبانی از آن به بازی اضافه شد) بروید.

فورتنایت
  • فورتنایت
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • سازنده: Epic Games
  • سیستم عامل: iOS
  • حجم: ۲۰۰۰ مگابایت

The post فورتنایت به خوبی پابجی روی موبایل نیست appeared first on دیجیاتو.

به زودی امکان انتخاب نقشه و آیتم های جدیدی به بازی PUBG اضافه خواهند شد

امکان انتخاب نقشه به زودی به بازی PUBG اضافه خواهد شد. پیش از این سازندگان این عنوان به دلیل آن چه که خود ایجاد مشکل برای جمعیت بازیکنان می دانستند، از اضافه کردن چنین قابلیتی طفره می رفتند.

در پست جدید وبلاگ سازندگان این بازی آمده که آن ها به راه حلی رسیده اند که در صورت وجود قابلیت انتخاب نقشه، بالانس جمعیت کاربران مخصوصاً در مناطقی همچون آمریکای شمالی و اروپا دچار مشکل نشود.

البته استودیو PUBG Corp به این نکته اشاره می کند که ممکن است با اضافه شدن نقشه های بیشتر به بازی، وجود چنین قابلیتی دردسر ساز شود و به همین جهت آن ها از نزدیک به بررسی وضعیت بالانس تعداد کاربران نقشه ها خواهند پرداخت.

بازی PUBG

همان طور که در تصویر بالا می بینید، ویژگی انتخاب نقشه می تواند به این صورت در بازی حضور داشته باشد. شما می توانید بین نقشه های در دسترس، نقشه یا نقشه هایی که می خواهید بازی کنید را علامت بزنید و آن هایی که در دسترس نیستند هم به صورت قفل شده نمایش داده خواهند شد.

اگر شما بیش از یک نقشه را انتخاب کرده باشید، در یکی از آن ها به صورت تصادفی حضور خواهید داشت. پیش بینی می شود بعد از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی، این قابلیت را خیلی زود در پابجی ببینیم.

در ضمن PUBG Corp قول اضافه شدن نقشه های بیشتری به پابجی را داده است. نقشه سوم بازی در حال حاضر با نام Savage شناخته می شود و طبق اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده، غارهای زیرزمینی متعددی در آن حضور خواهند داشت. این غارها بعد از تکمیل ساخت و انجام تست های مربوطه، به نقشه Savage اضافه خواهند شد.

از آن جایی که نقشه Savage نسبت به دو نقشه دیگر PUBG کوچک تر است، مانند رقیب اصلی این بازی یعنی فورتنایت، نبردهای سریع تری در محیط مبارزه آن جریان خواهد داشت.

توسعه دهندگان این عنوان تلاش می کنند با اضافه کردن آیتم های بیشتر به PUBG، با اپیک گیمز، سازنده فورتنایت که عملکرد خوبی در این زمینه داشته است، رقابت کنند.

همچین، به زودی وسایل نقلیه و سلاح های جدیدی به پابجی اضافه خواهند شد. در حال حاضر حضور کالسکه سه چرخه که از آن ها در آسیای شرقی به عنوان تاکسی استفاده می شود، در بازی تایید شده است.

در انتها باید گفت دارندگان اشتراک سرویس ایکس باکس لایو گلد در کنسول ایکس باکس وان، می توانند تا روز دوشنبه هفته بعد به صورت رایگان بازی PUBG را تجربه کنند.

The post به زودی امکان انتخاب نقشه و آیتم های جدیدی به بازی PUBG اضافه خواهند شد appeared first on دیجیاتو.

روایت بتل رویال؛ چرا فورتنایت از پابجی جلو افتاد؟

بازی های بتل رویال بزرگترین اتفاق دو سال اخیر بازی های آنلاین بودند و پابجی هم تا چند ماه پیش پیشتاز این سبک بود. اما انتشار فورتنایت تمام معادلات را تغییر داد. نکته بسیار جالب این است که پس از انتشار فورتنایت، بسیاری از طرفداران بتل رویال از بازی به عنوان کپی و تقلید کامل از پابجی انتقاد کردند.

اما با این حال ظرف فقط چند ماه، فورتنایت توانست به یکی از رقبای اصلی پابجی تبدیل شود و حالا به جایی رسیده که عملا از پابجی محبوب تر شده است. در این مقاله قصد داریم به تصمیم های درست Epic Games و فورتنایت و تصمیم های غلط پابجی و Bluehole بپردازیم.

بازی مجانی

شکست دادن بازی های مجانی عملا غیر ممکن است. حتی اگر شما جزو طرفداران دو آتشه پابجی یا هر بازی دیگری باشید، بالاخره با شنیدن تعریف یک بازی مجانی وسوسه می شوید آن را دانلود و امتحان کنید؛ چون هزینه ای نمی پردازید. پابجی در حال حاضر ۳۰ دلار قیمت دارد و ای نقمیت هم واقعا برای یکی از بهترین بازی های سال منصفانه است، اما بازی های مجانی باز هم مثل یک بیماری واگیردار به سرعت پخش می شوند.

اپیک گیمز با این ترفند بازیکنان و طرفداران بتل رویال را ترغیب به دانلود بازی کرد و در کار خود هم موفق بود. اما این تنها دلیل موفقیت بازی نیست.

بازی روی پی سی، کنسول و موبایل

فورتنایت در حال حاضر برای دو کنسول مایکروسافت و سونی موجود است. در حالی که پابجی همین اواخر فقط برای ایکس باکس وان عرضه شد و این نسخه هم شدیدا نیاز به ویرایش و پیشرفت دارد. از طرف دیگر بازی فورتنایت بسیار سبک است و روی بسیاری از پی سی های قدیمی هم اجرا می شود. این در مقابل بازی بسیار سنگین و غیر بهینه پابجی نقطه قوت بزرگی است.

از طرف دیگر، اپیک گیمز امروز رسما بازی را برای تمام کاربران iOS نیز ارائه کرد؛ دقیقا همان نسخه ای که کاربران پی سی و کنسول بازی می کنند. شما می توانید با آی پد یا کنسول و پی سی بازی کنید. بازی هنوز برای دستگاه های اندروید عرضه نشده ولی اپیک گیمز می گوید طی چند ماه آینده بازی برای اندروید هم عرضه خواهد شد.

تیم خلاق و فعال، محتوای جدید و جذاب

این در کنار مجانی بودن یکی از مهمترین دلایل موفقیت فورتنایت است. تقریبا هر هفته چیز جدیدی به بازی اضافه می شود. اسکین، نواحی جدید در مپ، سلاح ها، ایونت های فصلی و خیلی چیزهای دیگر مکررا در بازی تغییر می کنند و به همین دلیل بازی هیچوقت برای بازیکنان کهنه و کسل کننده نمی شود. چون همیشه چیز جدیدی برای دیدن یا امتحان کردن وجود دارد.

برای مثال طی دو ماه گذشته سلاح های متفاوتی از جمله، کلت با صدا خفه کن، تفنگ شکار، توپ دستی و مینی گان به بازی اضافه شده اند و چیز جدیدی به بازی آورده اند بدون اینکه صدمه ای به شیوه بازی بزنند و باعث نارضایتی بازیکنان شوند. یا در مپ بازی نواحی جدیدی مثل Tilted Towers، Shifty Shafts و Lucky Landing (که برای جشن گرفتن سال نوی چینی ساخته شده و پر از ساختمان هایی با معماری چینی است) اشاره کرد.

اپیک گیمز دائما در حال طراحی و اصلاح بازی است. یکی از کارهای جالب آنها با بازی این است که تمامی تغییرات آپدیت ها را در پچ نوت ها ذکر نمی کنند و بازیکنان در زمان بازی کردن متوجه تغییرات می شوند که اکثرا سورپرایزهای جالب و هیجان انگیزی است.

بهترین محتوای فروشی

اپیک گیمز بازی را به صورت رایگان منتشر کرده است ولی از همه چیز که بگذریم باید از بازی درآمد هم داشته باشد. خوشبختانه اپیک گیمز از اشتباهات بازی هایی مثل استار وارز درس گرفته در بازی نمی توان با پول دادن به پیروزی نزدیک تر شد. ولی آنها نقاط قوت بازی را به خوبی شناخته و به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کرده اند. شما در بازی می توانید لباس ها، اسکین ها، چترها و کلنگ هایی با شکل و شمایل مختلف بخرید.

نقطه قوت فورتنایت این است که این اسکین ها و محتوا به قدری جذاب و «باحال» هستند که باعث می شوند صرف پول واقعی برای انیمیشن ها و پیکسل های رنگارنگ درون یک بازی برای بازیکن منطقی و حتی الزامی شود. به صورت خلاصه اپیک گیمز یکی از بهترین نمونه های فروش آیتم های ظاهری را در فورتنایت پیاده کرده است.

بازی کارتونی: نقطه ضعف یا قوت؟

یکی از نکاتی که میان بازیکنان بحث زیادی روی آن می شود سبک گرافیکی و گیم پلی بازی است. طرفداران پابجی معتقد هستند که پابجی بازی بهتری است چون شباهت بسیار بیشتری به واقعیت دارد، اما آیا این واقعا نقطه قوت محسوب می شود؟

از نظر ظاهری، بازی فورتنایت شدیدا تداعی کننده سبک کارتونی بازی محبوب Team Fortress 2 و گرافیک فانتزی اوورواچ است و هر دوی اینها هم بازی های موفقی هستند. بنابراین می توان گفت که این سبک کارتونی می تواند حود نقطه قوتی باشد. وسواس پابجی و سازندگان آن روی نزدیک شدن به واقعیت امر قابل ستایش و در نوع خود جذابی است. اما در نهایت واقعی بودن استاندارد همه بازی ها نیست و نباید هم باشد.

شخصیت های کارتونی، انیمیشن های رقص و اداهای مختلف، ساختمان ها و سلاح های رنگارنگ جو بسیار گرم و دلپذیری در بازی به وجود می آورد و این در مقابل سبک بسیار واقع گرایانه و گاها ترسناک پابجی در زمین های جنگلی و بیابانی تضاد جالبی به وجود آورده است.

سلیقه شخصی، تعیین کننده اصلی

در نهایت تعیین کردن بازی برتر میان این دو واقعا کار  غیر ممکنی است. سبک بتل رویال بسیار وسیع است و فورتنایت و پابجی دو قطب کاملا مخالف این سبک هستند. هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند (که پیش تر راجع به آنها صحبت کردیم). یک بازی دو مپ دارد و یکی دیگر هم در راه است و بازی دیگر سعی می کند بازیکنان را در یک مپ نگه دارد ولی محتوا را دائما تغییر می دهد.از طرف دیگر سیستم های درگیری و تیراندازی و حتی حرکت کردن هم کاملا در بازی متفاوت هستند.

در نهایت به شما هم پیشنهاد می کنیم که هر دو بازی را امتحان کنید و ببینید کدام با سلیقه شما سازگارتر است.

The post روایت بتل رویال؛ چرا فورتنایت از پابجی جلو افتاد؟ appeared first on دیجیاتو.