۵ پیشبینی از طراحی گوشی های هوشمند آینده؛ از کنترل با مغز تا نمایشگر کشسان

اگر در دهه ۸۰ شمسی موبایل می خریدیم نهایت ذوق زدگیمان به عوض کردن زنگ ها محدود بود. برای سال ها سرعت پیشرفت گوشی ها به شدت محدود بود تا به مرور گوشی های هوشمند را ه خود را به بازار باز کردند و به رقابت با هم پرداختند.

گوشی های هوشمند امروزی در کنار نمایشگرهای بزرگ، دوربین های قوی و سیستم های تشخیص چهره سه بعدی حتی می توانند جایگزین بسیاری از کامپیوترها شوند. شاید اگر ۲۰ سال پیش، فردی از موبایل های امروزی برایتان صحبت می کرد تصور می کردید دیوانه است اما هنوز هم این گجت ها جای پیشرفت فراوانی دارند.

گوشی هوشمند آینده

در این مطلب قصد داریم به برخی از ایده هایی که شاید در ۲۰، ۳۰ یا ۵۰ سال آینده شاهد استفاده از آنها در گوشی های هوشمند خواهیم بود بپردازیم.

کنترل گوشی با مغز

در گذشته گوشی ها به کیبوردهای فیزیکی مجهز بودند و حالا امکان تایپ روی صفحات لمسی فراهم شده و حتی می توانید برای فرمان های مختلف از دستیار صوتی گوگل، بیکسبی سامسونگ، سیری اپل و … استفاده کنید. اما شاید روش بعدی برای تعامل با گوشی، کنترل با استفاده از امواج مغزی باشد.

با این فناوری می توانید اپلکیکیشن ها را با کمک مغز خود باز کنید یا یک ویدیو را پخش نمایید. حتی می توانید پیام ها را ویرایش یا ارسال کنید. به نظر می رسد با استفاده از این روش بتوان سریعتر از روش های فعلی گوشی را کنترل کرد. به عنوان نمونه تصور کنید که برای یافتن یک اپلیکیشن دیگر نیازی ندارید در صفحات به دنبالش بگردید.

گوشی هوشمند آینده

اما تا ارائه چنین فناوری که بی نقص کار کند راه طولانی را پیش داریم. با این حال دانشمندان پیشرفت هایی هم در این راه داشته اند. به عنوان نمونه فیسبوک اخیراً تایپ کردن با تفکر را ممکن کرده بود. این سیستم امکان تایپ ۱۰۰ کلمه در هر دقیقه را فراهم می کرد که تقریباً سرعتی ۵ برابر آنچه به طور متوسط با موبایل ها تایپ می کنیم به حساب می آید.

محققانی از MIT هم دستگاه مشابهی به نام AlterEgo را ساخته اند که به کاربران امکان صحبت کردن با دستگاه ها تنها با استفاده از تفکر را می دهد. البته امیدواریم در آینده برای استفاده از چنین دستگاه هایی نیازی به پوشیدن هدست های عجیب و غریب نباشد. انتظار می رود تا ارائه این فناوری دهه ها فاصله داشته باشیم.

شارژ شدن دستگاه ها از راه دور

شارژدهی باتری ها پاشنه آشیل گوشی های هوشمند امروزی هستند. معمولاً در گوشی هایی با باتری های پر ظرفیت از جمله هواوی میت ۲۰ پرو با باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی، باز هم تنها تا ۲ روز می توانید روی کارایی آن حساب کنید.

یکی از راهکارهای جالب را شرکت Energous ارائه داده که امکان شارژ بیسیم دستگاه ها از فاصله ۹۰ سانتی متری را فراهم می کند. اما تصور کنید این فناوری تا جایی پیشرفت کند که امکان شارژ گوشی از فاصله ای به مراتب بیش از این ممکن شود. به این ترتیب از دردسر شارژرها و سیم های دست و پاگیر راحت می شوید.

گوشی هوشمند آینده

علاوه بر این همین فناوری می تواند در دستگاه های دیگر از جمله لپتاپ های کم مصرف، هدفون های بلوتوث، ساعت های هوشمند و شاید خودروهای الکتریکی کاربرد داشته باشد.

نمایشگرهای کشسان

پیشرفت بعدی در حوزه نمایشگرها قطعا نمونه های انعطاف پذیر هستند. اکنون گوشی هایی تاشویی از جمله فلکس پای و محصول سامسونگ معرفی شده اند. انتظار می رود ال جی و هواوی هم به زودی از محصولات مشابه رونمایی کنند.

اما انقلاب پس از آن می تواند مربوط به گوشی های کشسان باشد. به عبارتی در این گوشی ها به جای اینکه امکان تاشدن نمایشگر وجود داشته باشد می توانید به سادگی نمایشگر را از دو گوشه به صورت مورب یا از دو طرف بکشید تا بزرگتر شود. گوشی هوشمند آینده

یکی از مشکلاتی که ممکن است بر سر راه این فناوری وجود داشته باشد محدودیت کشسانی است. تصور کنید که نمایشگر تا ۵۰ درصد امکان افزایش اندازه داشته باشد، به این ترتیب می توانید یک نمایشگر ۶ اینچی را تنها تا ۹ اینچ بزرگتر کنید.

کار روی چنین نمایشگرهایی از همین حالا هم شروع شده اما تا زمان عرضه چنین گوشی هایی زمان طولانی در پیش داریم. سامسونگ قبلا نمونه اولیه ای از نمایشگر کشسان خود را معرفی کرده است. محققان دانشگاه ایالاتی میشیگان هم اولین برد مدار مجتمع کشسان را تولید کرده اند که می تواند در دستگاه های الکترونیک کشسان آتی به کار رود.

نمایشگرهای OLED در کنار جوهر الکترونیکی

نمایشگر OLED برای نمایش ویدیو یا بازی ها عالی است اما انتخاب چندان مناسبی برای مطالعه نیست. برای این منظور نمایشگرهای با جوهر الکترونیکی (e-Ink) مشابه با کتابخوان های آمازون گزینه های بهتری هستند. با این نمایشگرها می توانید در نور خارجی هم به راحتی به مطالعه ادامه دهید؛ بدون اینکه چشمانتان اذیت شود. علاوه بر این مصرف این نمایشگرها بسیار پایین است.

به نظر می رسد آوردن مزیت های این نمایشگرها به OLED ها غیر ممکن باشد. اگر در گوشی های هوشمند این نمایشگرها با هم ترکیب شوند می توان از مزایای هر دو آنها بهره برد. تصور کنید با یک تنظیم به سادگی بتوانید نمایشگر را از حالت OLED به e-Ink تغییر دهید.

اپل از سال ۲۰۱۱  پتنتی را ثبت کرده بود که اشاره به یک نمایشگر تبدیل پذیر e-Ink/OLED داشت. با این حال متأسفانه هنوز این فناوری را در یک محصول نهایی مشاهده نکرده ایم. البته گوشی یوتافون ۳ در هر طرف خود یکی از این نمایشگرها را دارد.

گوشی هوشمند آینده

ساعت هوشمند موبووی تیک واچ اما راهکار دیگری را در پیش گرفته. برای اینکه مصرف باتری را کاهش دهید می توانید به سادگی نمایشگر گوشی را از حالت OLED به LCD تغییر دهید اما باز هم نمی توان ایده نمایشگر این ساعت را آینده نگرانه و ایده آل به حساب آورد. شاید در دهه های آتی شاهد گوشی هایی با چنین نمایشگرهایی باشیم.

گوشی های هوشمندی که اسمارت فون نیستند

شاید در آینده فرم فاکتور گوشی های هوشمند به طور کلی متحول شود. به عبارتی ممکن است در دهه های آتی شاهد گوشی های هوشمندی باشیم که اساساً با تعریف امروزی ما از این گجت ها تفاوت دارند. شاید گوشی ها ظاهری شبیه به عینک های معمول داشته باشند. مشابه این طراحی را قبلاً در گوگل گلس شاهد بوده ایم که البته چندان هم دستگاه موفقی نبود.

تصور کنید عینک هوشمندتان که قرار است وظایف یک گوشی هوشمند را هم به عهده بگیرد، زنگ بخورد و تصویر تماس گیرنده در مقابل چشمانتان به نمایش در آید. برای پاسخ هم نیاز به هیچ هدفون اضافه ای ندارید. این عینک می تواند صدا را با استفاده از فناوری ویژه ای به استخوان های شما انتقال دهد و شاید حتی از یک فناوری پیشرفته تر به این منظور بهره ببرد. تمامی امکانات این گجت هم با استفاده از واقعیت افزوده در مقابل چشمانتان نمایش داده می شود.

البته قطعاً انتظار داریم این عینک به قابلیت های دیگر از جمله فیلم برداری و ثبت تصاویر هم مجهز باشد. با این گجت می توانید تصویری سه بعدی از فردی که تماس تصویری با او برقرار کرده اید را درست مقابل چشمانتان مشاهده کنید.

گوشی هوشمند آینده

عینک هوشمند اینتل

بسیاری از شرکت ها برای تولید چنین گجتی تلاش کرده اند. علاوه بر گوگل، اینتل هم نمونه ای از محصول مشابه خود را ارائه کرده بود اما متأسفانه در فروردین ماه امسال اعلام شد که برنامه توسعه عینک هوشمند خود را متوقف کرده است. شرکت دیگری به نام North هم با پشتیبانی آمازون در تلاش برای عرضه عرضه عینک ۱۰۰۰ دلاری خود است که خوشبختانه ظاهر عادی دارد. مایکروسافت هم با هولولنز واقعیت ترکیبی را هدف گرفته است.

به نظر می رسد در آینده گوشی های هوشمند (یا هر گجتی که جایگزین آنها شود) بتوانند به صورت مجازی با هر دستگاه دیگری ارتباط برقرار کنند و با نزدیک شدن شما به هر جا همه کارها خودکار انجام شوند؛ وقتی به در نزدیک می شوید، حضور شما تشخیص داده شود و به صورت خودکار باز شود، با دستگاه هوشمند خود به صورت خودکار درب ماشین را باز کرده و موتور را روشن کنید و حتی در فرودگاه ها بلیط شما تشخیص داده شود و درها یکی پس از دیگری باز شوند.

البته همه اینها در صورتی است که دستگاه هوشمند پیشرفته شما دزدیده نشود، چرا که در این صورت احتمالاً پشت همه درها خواهید ماند!

The post 5 پیشبینی از طراحی گوشی های هوشمند آینده؛ از کنترل با مغز تا نمایشگر کشسان appeared first on دیجیاتو.

ردبول تجربه دوچرخه سواری در کوهستان را با کمک واقعیت افزوده به خانه می‌آورد

کمپانی ردبول قصد دارد که پیست‌های کوهستانی دوچرخه سواری واقع شده در ایالت یوتا را به خانه‌ی کاربران بیاورد. بدین صورت که آنها بتوانند با استفاده از تلفن های هوشمند خود و واقعیت افزوده، به نوعی راندن دوچرخه در این پیست‌ها را تجربه کنند.

این هفته کاربرانی  که در خانه حضور دارند می توانند با دوچرخه سواران حرفه‌ای همراه شوند و همزمان با آنها حرکت در مدل سه بعدی مسیر رمپیچ (Rampage) ردبول را تجربه نمایند. این مدل سه بعدی با استفاده از عکس‌ها و تصاویر واقعی ساخته شده که کاربران می‌توانند با نوک انگشتان خود در این مدل که مقیاسی واقعی دارد، زوم کرده یا نقطه نقطه‌ی آن را بررسی نمایند.

گفته شده که این تجربه‌ی مبتنی بر واقعیت افزوده توسط تکنولوژی های کمپانی معروف اینتل طراحی شده و قصد دارد نحوه‌‌ی استریم زنده و آنلاین رویداد‌های ورزشی ردبول را تغییر دهد. به همین دلیل کمپانی ردبول قصد دارد که تجربه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده بیشتری برای رویداد‌های ورزشی دیگرش ارائه کند.

بر اساس مدل طراحی شده، طرفداران می‌توانند به مشاهده‌ی نقاط مختلفی از مسیر رمپیج ردبول بپردازند و آنها را بررسی کنند. به همین منظور ۴ دوربین زنده‌ی ۳۶۰ درجه در نقاط کلیدی مسیر قرار گرفته تا کاربران بتوانند حرکات شرکت کننده‌ها، شیرین‌کاری‌ها، مصاحبه ها و پشت صحنه‌ی این مسابقات را مشاهده کنند.

ردبول قصد دارد علاوه بر این، نقشه‌ای سه بعدی برای تجربه‌ی بهتر کاربر طراحی کند و محتوای بیشتری برای استریم آنلاین خود مهیا سازد. تلفن‌های هوشمندی که از ARKit اپل و ARCore اندروید پشتیبانی می‌کنند، قادر خواهند بود به محتوای یاد شده در اپلیکیشن ردبول تی وی دسترسی پیدا کرده و آن را مشاهده نمایند.

برای تهیه‌ی مدل های سه بعدی یاد شده، دست اندرکاران مجبور شدند یک پهپاد را طوری برنامه ریزی کنند که مسیر‌های مختلف و متعددی در پیش بگیرد و پیست یاد شده را بارها طی نماید. این مسئله موجب شده که ۱۲۰۰ عکس هوایی با کیفیت بالا از این پیست گرفته شود. پس از این اتفاق پلتفرم Insight اینتل، مدل سه بعدی کاملی از این پیست طراحی کرده و ردبول نیز با همکاری موتور Iconic، المان‌های واقعیت مجازی و افزوده خود را به این محتوا اضافه کرده است.

The post ردبول تجربه دوچرخه سواری در کوهستان را با کمک واقعیت افزوده به خانه می‌آورد appeared first on دیجیاتو.

فیسبوک عینک‌ واقعیت افزوده توسعه می‌دهد

فیسبوک تاکنون علاقه‌ی زیادی به واقعیت افزوده نشان داده اما تا به حال محصولی بر اساس آن تولید نکرده است. حال این شرکت قصد دارد نخستین عینک‌ واقعیت افزوده خود را توسعه دهد.

سرپرست بخش واقعیت افزوده فیسبوک Ficus Kirkpatrick در محاسبه‌ای اعلام نمود که این شبکه اجتماعی در حال ساخت چنین محصولی است و در این باره خاطر نشان کرد:

«ما در حال ساخت سخت افزار‌هایی این چینی هستیم و می‌خواهیم آنها را کم کم به واقعیت تبدیل کنیم. ما باور داریم که باید نقش خود در توسعه‌ی چنین محصولاتی را ایفا کنیم.»

با این وجود وی درباره‌‌ی مشخصات، نحوه‌ی کارکرد یا ظاهر این محصول اطلاعات دیگری ارائه نکرد اما احتمالاً فیسبوک محصول دیگری با تکنولوژی واقعیت افزوده در دست ساخت دارد و در آینده‌ آن را معرفی خواهد کرد.

فیسبوک سال ۲۰۱۴ میلادی با پرداخت ۲ میلیون دلار شرکتی فعال در حوزه‌ی تولید هدست‌های واقعیت مجازی را خریداری کرد و تا به حال عینک‌های واقعیت مجازی زیادی عرضه کرده است.

با این وجود «مارک زاگربرگ» بنیانگذار شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، علاقه‌ی زیادی به عینک‌ واقعیت افزوده نشان داده و در صحبت‌هایش بارها به آن اشاره کرده است. برای مثال زاگربرگ در کنفراس مطبوعاتی F8 سال ۲۰۱۷ مدعی شد که ۱۰ سال دیگر، تکنولوژی واقعیت مجازی و افزوده در یک قاب عینک جای می گیرند.

عینک‌ واقعیت افزوده

شهریور ماه سال گذشته، پتنتی از کمپانی فیسبوک منتشر شد که عینک‌هایی با نام near-eye display به معنی نمایشگر نزدیک چشم را توصیف می‌کرد.

بر اساس این پتنت، عینک‌های مذکور به نمایش دنیای واقعی در کنار المان‌هایی ساخته شده توسط کامپیوتر اختصاص داشتند و قرار بود این فریم‌ها یا تصاویر را نزدیک چشم‌های کاربر به نمایش بگذارند.

پتنت یاد شده مشخص می‌کرد این تکنولوژی با استفاده از نمایشگر‌های موجبر (waveguide) قصد دارد نور را به چشم کاربر انتقال داده و نمایش تصویر یا ویدیو را ممکن سازد. این توصیف در واقع نشان می داد که فیسبوک در حال توسعه‌ی عینک‌های واقعیت مجازی است. حال به نظر می‌رسد تمامی این شایعات صحت داشته و باید در آینده‌ای نزدیک منتظر معرفی عینک واقعیت افزوده فیسبوک باشیم.

The post فیسبوک عینک‌ واقعیت افزوده توسعه می‌دهد appeared first on دیجیاتو.

کنترل جنگنده‌ ها با نگاه ممکن می‌شود

اخیراً شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیایی BAE Systems مدعی شده اند که سیستم «ذهن خوانی» آنها به قدری دقیق طراحی شده که خلبانان می‌توانند در آینده طی یک چشم بر هم زدن هواپیمای جنگی خود را کنترل کنند. بدین صورت سیستمی بر اساس واقعیت افزوده جایگزین کلید‌های فیزیکی خواهد شد و کنترل جنگنده‌ ها با نگاه ممکن می‌شود.

سیستم متفاوت یاد شده قادر است که هر حرکت کوچک خلبان اعم از دنبال کردن نگاه تا امواج مغزی مخابره شده را تحت نظر قرار دهد و سریعاً آنها را در کنترل هواپیما به کار ببندد. حتی ممکن حرکت بعدی یا تصمیم درست را نیز پیش بینی کرده و آن را به خلبان گوشزد کند.

این سیستم ممکن است از تکنولوژی واقعیت افزوده بکار رفته در عینک‌های برند‌های معروف نظیر اپل و گوگل برای به نمایش گذاشتن داده‌های بیشتر کنار دنیای واقعی استفاده کند.

Jean Page سرپرست بخش تکنولوژی BAE Systems درباره‌ی طرح مفهومی دستگاه یاد شده می‌گوید:

«در واقع طرح مفهومی یاد شده یک کابین خلبانی پوشیدنی است. بدین صورت که بسیاری از المان‌های کابین خلبانی حذف می‌شود و با ابزارهای مشابه مجازی‌ جایگزین خواهد شد. بدین ترتیب با کابین خلبانی بر اساس نرم افزار مواجه خواهیم بود که قابلیت ارتقا، تغییر و تنظیم دوباره دارد. در دنیای امروز ما باید هر روز به دنبال راه هایی باشیم که کنترل هواپیما را آسانتر کرده و دستورات خلبان را با سرعت بیشتری به هواپیما انتقال دهد.»

نحوه‌ی عملکرد سیستم ذهن خوان  BAE Systems بدین شکل است که تکنولوژی ردیابی چشم نگاه خلبان را دنبال کرده و می تواند بدین شکل سوژه‌ای را برایش هایلایت کند. پس از این اتفاق خلبان می‌تواند با حرکتی آرام تصمیم گیری کرده و آن را اجرا نماید. این مسئله می‌تواند سرعت هدایت هواپیما را بالا ببرد چرا که اکنون خلبان مجبور است برای انجام عملیات بالا، از دکمه‌ها و اهرم‌های فیزیکی بسیاری استفاده کند.

 

تماشا کنید: چین بزرگترین هواپیمای آبی خاکی جهان را به پرواز درآورد

The post کنترل جنگنده‌ ها با نگاه ممکن می‌شود appeared first on دیجیاتو.

کالبدشکافی هدست مجیک لیپ وان، مهندسی بسیار دقیق دستگاه را نشان می دهد [تماشا کنید]

کمپانی مجیک لیپ که در حوزه واقعیت افزوده فعالیت دارد اخیراً «نسخه Creator» هدست جاه طلبانه خود را روانه بازار کرد. حالا گروه آی فیکس ایت به کالبدشکافی دستگاه پرداخته و نگاهی به تکنولوژی هایی داشته که مجیک لیپ برای مدت های طولانی به شکلی بسیار مخفی کارانه درباره آنها صحبت می کرد.

همانطور که پیشتر خوانده ایم، مجیک لیپ وان از مجموعه ای از لنزهای موج‌بر و دوربین های پایشگر برای پروجکت کردن اشیای هولوگرامی در محیط واقعی استفاده می کند. آی فیکس ایت در کالبدشکافی خود (که نشان می دهد سخت افزار دستگاه تعمیرپذیری بسیار پایینی دارد)، موج‌بر چند لایه ای و پروژکتور کوچکی که هولوگرام ها را می فرستد از جای خود خارج کرد. ضمناً در این کالبدشکافی شاهد جزییات مربوط به پایشگر مغناطیسی کنترلرها هم هستیم که شاید چندان مکاشفه آمیز نباشد، اما مجیک لیپ به ندرت توضیحاتی درباره آن ارائه کرده بود.

کالبدشکافی آی فیکس ایت یکبار دیگر بر موضوعی مهم تاکید می کند: اینکه مجیک لیپ وان دستگاهی بسیار جالب با مشکلاتی نسبتاً جدی است. آی فیکس ایت می گوید که محل قرارگیری سیم پیچ سنسور مغناطیسی، باعث می شود که استفاده از هدست برای چپ دست ها به اندازه راست دست ها راحت نباشد. گفتنی است که هدست واقعیت افزوده مورد اشاره باید به صورت دائمی از طریق یک کابل به کامپیوتر کاربر متصل باشد و آی فیکس ایت تایید می کند که با خراب شدن این کابل واحد، جایگزین کردن آن می تواند وقت گیر باشد.

برخلاف اکثر کالبدشکافی های آی فیکس ایت، مجیک لیپ وان محصولی برای بازار عموم مصرف کنندگان نیست؛ در عوض این هدست برای توسعه دهندگان و افرادی که به کار با پلتفرم مجیک لیپ علاقه مند هستند ساخته شده است. اما از آن جایی که ۲۲۹۵ دلار قیمت دارد، بررسی میزان تعمیرپذیری آن می تواند بسیار مفید باشد.

The post کالبدشکافی هدست مجیک لیپ وان، مهندسی بسیار دقیق دستگاه را نشان می دهد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

نبرد نزدیک از نوع واقعیت افزوده؛ وقتی اپل پاسخ رقبا را می دهد

نبرد واقعیت افزوده وقتی آغاز شد که تیم کوک روی سن آمد و گفت‌: «ARKit بزرگترین پلتفرم واقعیت افزوده در دنیاست.» یک نفر از گوگل مدتی بعد گفت: «ما واقعیت افزوده را به جریان اصلی بازار بدل می کنیم.» مارک زاکربرگ موسس فیسبوک پاسخ آنها را این گونه داد که «قصد داریم دوربین را به عنوان نخستین پلتفرم واقعیت افزوده معرفی کنیم.» و رقابت هر روز داغ تر شد.

تکنولوژی واقعیت افزوده اپل می تواند تهدیدی جدی برای شبکه های پیام محور بزرگ باشد

در سال ۲۰۱۵ و رونمایی از کیت اختصاصی اپل، بسیاری باور داشتند که این شرکت می تواند واقعیت افزوده، به خصوص در حوزه موبایل آن را به قلمروی تازه خود تبدیل کند. تمام آورده های اپل در رویداد اخیر WWDC را یک موشک بالستیک دیگر برای از میدان به در کردن رقبا در نظر بگیرید.

اپل واقعیت افزوده

اگر می خواید بدانید آن چه تیم کوک و همکارانش چند روز پیش ارائه دادند چه معنایی برای رقبایی چون گوگل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک و . . . خواهند داشت، بهتر است نگاهی به نقشه راه اپل در حوزه سخت افزاری واقعیت افزوده بیاندازید.

  • ۲۰۱۹: اپل آیفون ۸S یا ۹ را با دوربین TrueDepth در پنل جلویی رونمایی خواهد کرد.
  • ۲۰۱۹: اپل آیفون Xs را با دوربین TrueDepth جلویی و پشتی روانه بازار خواهد نمود.
  • ۲۰۲۰: اپل عینک واقعیت افزوده اپل گلس را به عنوان یک ابزار جانبی برای آیفون هایش معرفی خواهد کرد.

البته این پیش بینی به هیچ وجه دقیق نخواهد بود. به خصوص که می دانیم این شرکت قادر خواهد بود با توجه به حرکت سایر رقبا برنامه هایش را به روز آوری کند.

واقعیت افزوده، مموجی و دیگر هیچ

مموجی را باید پاسخ اپل به بیتموجی و یک تهدید واقعی برای اسنپ دانست. در حال حاضر امکان استفاده از مموجی و انیموجی تنها در آیفون X وجود دارد. گجتی که در حال حاضر از دسترس بخش اعظم قشر نوجوان و عاشق این قبیل چیزها خارج است.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

در حال حاضر امکان استفاده از مموجی و انیموجی تنها در آیفون X وجود دارد

حال اگر نقشه راهی که در بالا ترسیم کردیم صحت داشته باشد، این مانع کمتر از یک سال دیگر برداشته خواهد شد. فراموش نکنید که بر اساس آخرین نظرسنجی ها، ۸۴ درصد نوجوانان آمریکایی پول های خود را برای خرید آیفون ۸s یا ۹ کنار گذاشته اند.

اما تهدید واقعی مموجی در کجاست؟ در تعداد قابل توجهی کاربر که به واسطه همین قابلیت، از پیام رسان های تحت مالکیت اسنپ و فیسبوک به سمت محصول اپل کوچ خواهند کرد. بد نیست بدانید که بیش از ۹۱ درصد از درآمد بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا از طریق نمایش تبلیغات در اپ هایی مثل Messenger، ایسنتاگرام و واتس اپ تامین می شود.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

رشد ناگهانی کاربران iMessage و Facetime می تواند کابوسی قطعی برای زاکربرگ به حساب بیاید. کسی که همین حالا نیز حال روز خوشی را در منجلاب بحران ها سپری نمی کند.

رویکرد متفاوت اپل در حوزه واقعیت افزوده می تواند عقب ماندگی این شرکت از رقبا را جبران کند

مثل اکثر بازارها، بازار چین در حوزه گسترش فناوری های مرتبط با واقعیت افزوده نیز نقشی تعیین کننده خواهد داشت. همین حالا ۸۵ درصد از موبایل های رده بالای به فروش رفته در چین نشان سیب گاز زده ای را بر بدنه پشتی خود دارند. شاید در بخش بالایی بازار مموجی های اپل بتوانند موقعیت برند Tencent را تا حدودی به خطر بیاندازند. اما در میانه ها و حوزه اقتصادی ها، WeChat و موبایل های اندرویدی هنوز هم خطری جدی را از بابت غول آمریکایی احساس نمی کنند.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

ابر واقعیت افزوده ، ابری با احتمال بارش موقعیت ها

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud (پایگاهی دائمی از داده های سه بعدی از دنیای واقعی برای اشتراک گذاری با اپلیکیشن های واقعیت افزوده) قطعاً داغ ترین مبحث در این بخش از بازار است. چیزی که برخی معتقدند می تواند کلید فراگیر شدن فناوری مذکور در زندگی روزانه باشد.

زمانی تصور می شد که گوگل مالک طبیعی ابر واقعیت افزوده باشد، چرا که تمامی ابزارهای لازم در این زمینه را در اختیار دارد. حتی اگر عاشق پوکمون گو باشید، باز هم باید بپذیرید که نخستین کاربرد حقیقی و ملموس واقعیت افزوده را در رویداد توسعه دهندگان گوگل امسال و در قالب قابلیت جدید اپلیکیشن گوگل مپز شاهد بودیم.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud همان میدانی است که می تواند برنده نهایی را در رقابت میان غول ها تعیین کند

فقط کافیست تا هیجان و تشویق حضار را در هنگام به نمایش درآمدن ترکیب جادویی گوگل لنز، نقشه گوگل، قابلیت Streetview و سیستم موقعیت یابی بصری (VPS) گوگل را به یاد بیاورید. گوگل حالا می تواند مسیر شما را نه از روی نقشه که به طور مستقیم از روی آسفالت خیابان نشانتان دهد. حتی می توانید در این مسیر روباهی را نیز به عنوان راهنمای خود داشته باشید!

بپذیریم که اپل در این زمینه ها همواره یک قدم از رقیب ابرباز خود عقب بوده است، بنابراین آنها تلاش کرده اند در عوض رویکرد متفاوتی را به کاربران خود ارائه دهند. برای برتری، تیم کوک و همکارانش تلاش دارند تا از برتری ذاتی کمپانی خود به عنوان برگ برنده استفاده کنند.

این که قدم به قدم، قابلیت های ابر واقعیت افزوده را اپلیکیشن به اپلیکیشن در عمق جان محصولات خود رسوخ دهند. امکان حضور همزمان چند کاربر در انجام یک بازی واقعیت افزوده (فعلاً تا سقف ۴ نفر) یا حفظ وضعیت پایداری ابری در هر اپلیکیشن (ذخیره وضعیت ابر واقعیت افزوده اپلیکیشن شما برای ادامه کار در زمان مراجعه بعدی) را در نظر بگیرید.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

می توان حدس زد که رویکرد ساده تر و کاربر پسند تر اپل در این زمینه در نهایت به نفعش تمام خواهد شد و می تواند سرعت گسترش استفاده از آن را افزایش دهد. با آن که در حال حاضر نبود قابلیت مکان یابی جهانی کاربر یک نقص جدی در تجربه استفاده از ابر واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل، فیسبوک، نیانتک و Tencent به حساب می آید، اما اپل آنقدر برای برندهایی چون Lego سرمایه گذاری کرده است تا به آن کمک کنند این نهال نوپا به سرعت به جایگاهی که تیم کوک و همکارانش می خواهند برسد. کیست که عاشق آجرهای Lego نباشد؟

The post نبرد نزدیک از نوع واقعیت افزوده؛ وقتی اپل پاسخ رقبا را می دهد appeared first on دیجیاتو.

گوگل در حال توسعه هدست واقعیت افزوده مستقل است

وب سایت آلمانی WinFuture اخیرا به اسنادی مبنی بر توسعه هدست واقعیت افزوده مستقل توسط گوگل دست یافته است.

بر این اساس پروژه مذکور که در مراحل اولیه قرار دارد، از چیپ های کوالکام بهره برده و توسط کمپانی تایوانی Quanta تولید خواهد شد. هدست مذکور شباهت زیادی به هولولنز خواهد داشت که در سال ۲۰۱۶ و با تمرکز بر طراحی، آموزش و کاربردهای صنعتی عرضه شد.

از نقاط قوت هدست گوگل می توان به تعبیه چیپست داخلی کوالکام اشاره کرد که آن را از گجت های دیگر از جمله موبایل و کامپیوتر بی نیاز خواهد ساخت. هدست مذکور که فعلا A65 نام دارد به دوربین و میکروفون نیز مجهز خواهد بود اما در مورد تاریخ عرضه آن اطلاعاتی ارائه نشده است.

شباهت گجت های مایکروسافت و گوگل به کاربرد آنها محدود نشده و سخت افزار را هم دربرمی گیرد. بر اساس شایعات فعلی امسال شاهد به بروزرسانی هایی در هولولنز خواهیم بود که از این میان می توان به طراحی مبتنی بر ARM و بهبود میدان دید اشاره کرد. این هدست نیز مثل A65 به چیپست چهار هسته ای QSC603 کوالکام مجهز خواهد شد که بر اساس معماری ARM طراحی شده است.هدست گوگل

کمپانی گوگل نخستین بار در سال ۲۰۱۳ هدست های واقعیت افزوده خود را با عنوان Glass عرضه کرد و سال گذشته نیز از نسخه سازمانی آنها پرده برداشت. این گجت در واقع ترکیبی از یک نمایشگر هوشمند و دوربین است، در حالی که هولولنز به لطف پشتیبانی از واقعیت ترکیبی، اشیا را به عنوان بخشی از محیط نشان داده و به همپوشانی آنها اکتفا نمی کند.

سال گذشته بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که اینتل نیز به دنبال توسعه عینک های هوشمند با نام «Superlite» است که تولید آنها نیز برعهده کمپانی Quanta قرار خواهد داشت.

تماشا کنید: نخستین فیلم واقعیت مجازی از یک عمل جراحی مغز منتشر شد (ویدیو حاوی تصاویر ناخوشایند است)

The post گوگل در حال توسعه هدست واقعیت افزوده مستقل است appeared first on دیجیاتو.

گوگل استاندارد واقعیت افزوده WebXR را برای مرورگر کروم معرفی کرد

گوگل عمیقاً باور دارد که در سال ۲۰۱۸ فضای وب باید متحول شود و تجربه ای فراگیر تر را ارائه دهد. همین موضوع باعث شده تا امروز شاهد واسط برنامه نویسی جدید آنها برای واقعیت افزوده یعنی WebXR API باشیم. به طور خلاصه WebXR پلتفرمی برای ارائه تجربیات بهینه VR و AR در مروگرهاست و توسعه دهندگان می توانند از همین امروز، ایده های VR خود را در کروم پیاده سازی کنند.

واقعیت مجازی (VR) در مرورگرها ایده تازه ای نیست، اما واقعیت افزوده (AR) مبتنی بر وب افق های جدیدی را پیش روی کاربران می گشاید. البته هنوز زمان نسبتاً زیادی تا پیاده سازی نهایی این تکنولوژی باقی مانده اما آینده نویدبخشی در انتظار ماست.

در جریان کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O 2018 امکان تجربه این قابلیت در اختیار خبرنگاران قرار گرفت. همان طور که در تصویر زیر می بینید، نسخه آزمایشی کرومیوم به کاربر اجازه می دهد که یک شیء سه بعدی را روی سطح زمین قرار دهد و آن را جابجا کند. با اینکه AR تحت وب هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، ولی سرعت و دقت این تجربه بسیار فراتر از انتظار است.

تأثیر واقعیت افزوده تحت وب (در قالب مرورگر) بر مصارف آموزشی و تجاری کاملاً آشکار است، اما هنوز این سؤال اصلی وجود دارد که چه زمانی عموم مردم می توانند از آن استفاده کنند. گوگل طی هفته های پیش رو نسخه آزمایشی WebXR API را در اختیار توسعه دهندگانی که از بیلدهای Canary کروم استفاده می کنند، قرار می دهد. همچنین در کنفرانس I/O امسال جلسات متعددی در رابطه با «وب فراگیر» برای توسعه دهندگان برگزار شده تا دانش و انگیزه آنها برای استفاده از این قابلیت افزایش یابد.

با این حال کاربران عادی هنوز باید صبر پیشه کنند. این API هنوز نهایی نشده و نمی دانیم که مرورگرها چه زمانی برای ارائه این تجربه آماده می شوند. حضور بیش از ۱۰۰ میلیون موبایل و تبلت با توانایی پشتیبانی از واقعیت افزوده، به راحتی می تواند انگیزه کافی را برای توسعه دهندگان ایجاد کند تا در آینده نزدیک شاهد این تحول بنیادی در فضای وب باشیم.

The post گوگل استاندارد واقعیت افزوده WebXR را برای مرورگر کروم معرفی کرد appeared first on دیجیاتو.

مایکروسافت در واقعیت افزوده روی مشتریان سازمانی تمرکز کرده است

مایکروسافت در رویداد سالیانه توسعه دهندگان موسوم به «بیلد ۲۰۱۸» آخرین تلاش هایش در رابطه با واقعیت افزوده را توضیح داده اما اگر جزو کاربران مشتاق این فناوری هستید، احتمالا شما را ناامید خواهد کرد.

این کمپانی با در پیش گرفتن رویکردی عمل گرایانه به دنبال مشتریانی با بودجه بیشتر است که غالبا شامل مشتریان سازمانی می شود.

نخستین گام در این زمینه Remote Assist است که هدف از آن فراهم کردن امکان استفاده کاربر از مهارت تخصصی افراد دیگر است. به عبارت دیگر کاربر پس از پوشیدن هدست با متخصصان موجود در لیست «تیم های مایکروسافت» تماس گرفته و برای آنها چشم اندازی از محیط اطراف فراهم می کند. فرد متخصص نیز می تواند از راه دور با افراد مستقر در محل همکاری کند.واقعیت افزودهاین ابزار در مصرف هزینه و زمان شرکت ها صرفه جویی کرده و نیاز به حضور متخصصان در محل پروژه ها را از بین می برد.

بخش دوم برنامه های کمپانی ردموندی Microsoft Layout نام دارد که بر پایه ابزارهای همکاری خلاقانه هولولنز طراحی شده و برای کارکنان امکان کار روی مدل های سه بعدی و هولوگرام را به ارمغان می آورد.

تمرکز این کمپانی روی شرکت ها می تواند کاربران را از آنها ناامید کند با این حال وجود سرمایه بیشتر در بازار سازمانی و توجه کمتر شرکت ها به جنبه هایی زیبایی شناسانه، کار مایکروسافت را راحت تر کرده و علاوه بر این درآمدهای بیشتری را نصیب آنها می کند.

The post مایکروسافت در واقعیت افزوده روی مشتریان سازمانی تمرکز کرده است appeared first on دیجیاتو.

لیپ موشن ارزان‌ترین هدست واقعیت افزوده را طراحی می‌کند؟

کمپانی لیپ موشن که به تولید تکنولوژی تشخیص ژست حرکتی دست‌‌ معروف است، به بلند پروازی‌هایش ادامه داده و قصد دارد پلتفرم واقعیت افزوده جدیدی بر پایه‌ سیستم ردیابی دست خود بسازد. این سیستم، پروژه ستاره شمالی نام دارد و هدست طراحی شده بر پایه‌ی آن به ادعای سازندگانش، قیمتی معادل ۱۰۰ دلار خواهد داشت. ارزان‌ترین هدست واقعیت افزوده به حسگر موشن لیپ مجهز خواهد بود و بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود، اشیا‌ء مجازی قرار گرفته جلوی صورتشان را دستکاری کنند.

ستاره شمالی یک هدست جدید برای مصرف کنندگان نیست و لیپ موشن هنوز نمی‌خواهد که نسخه‌ای از این گجت برای توسعه دهندگان تولید کند اما در عوض، کمپانی یاد شده قصد دارد هفته‌ی آینده، مشخصات سخت افزاری لازم و نرم افزار این هدست را به صورت منبع باز منتشر کند. این شرکت هدف از انتشار این موارد را این گونه بیان می‌کند:

«ما امیدواریم که این طراحی‌ها زمینه ساز شکل گیری نسل جدیدی از هدست‌های واقعیت افزوده آزمایشی بشوند. این طرح‌ها می توانند مبحث جدیدی را به این هدست‌ها اضافه کرده [تا حس لامسه و حرکت دست‌ها نیز به آنها اضافه شده] و هدست‌های واقعیت افزوده را از ابزاری برای دیدن به گجت‌هایی برای حس کردن تبدیل کنند.»

طراحی این هدست‌ خبر می‌دهد که دو نمایشگر ال سی دی ۳.۵ اینچی با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل برای این گجت در نظر گرفته شده است. این نمایشگر‌ها نور را روی یک لبه‌ی جلو آمده منعکس می‌کنند و کاربر می‌تواند تصویر مورد نظرش را به طور کامل روی یک پوشش شفاف مشاهده کند. کمپانی لیپ موشن ادعا می‌کند که هدست‌ یاد شده می‌تواند زاویه‌ی دیدی به بلندای ۹۵ درجه‌‌ و عرض ۷۰ درجه به ارمغان آورد که از بیشتر هدست‌های واقعیت افزوده موجود در بازار بیشتر است.

با اینکه هدست‌ واقعیت افزوده لیپ موشن در صورت تولید قیمتی ارزان و زاویه‌‌ی دید خارق العاده‌‌ای به ارمغان خواهند آورد، به نظر نمی‌رسد که بتوانند رقیب قدرتمندی برای گجت‌هایی نظیر هولولنز یا مجیک لیپ به حساب بیاید چرا که از توانایی‌هایی نظیر ردیابی در حجم اتاق، اثرگذاری بر محیط یا طراحی مستقل بهره‌مند نبوده و تنها قرار است در زمینه تشخیص ژست حرکتی دست‌ حرفی برای گفتن داشته باشد.

The post لیپ موشن ارزان‌ترین هدست واقعیت افزوده را طراحی می‌کند؟ appeared first on دیجیاتو.