آشنایی با نیسان ورسا ۲۰۲۰؛ خودرویی که می توانست جایگزین تندر ۹۰ در ایران شود

کمپانی ژاپنی نیسان در فستیوال موسیقی Rock The Ocean’s Tortuga Music Festival در جنوب فلوریدا از نسل جدید ورسا (Versa) رونمایی کرد. همانطور که از قبل نیز مشخص بود، این نسل از نیسان ورسا از آن طراحی نه چندان دلچسب …

The post آشنایی با نیسان ورسا ۲۰۲۰؛ خودرویی که می توانست جایگزین تندر ۹۰ در ایران شود appeared first on دیجیاتو.

اولین اطلاعات از نسل دوم نیسان جوک؛ کراس اووری عجیب و موفق

نسل دوم پر فروش ترین کراس اور شرکت نیسان یعنی جوک پس از سالها انتظار در حال نزدیک شدن به معرفی رسمی بوده و با پوشش مخفی شونده توسط عکاسان جاسوسی شکار شده است. جوک MK2 در استدیو طراحی نیسان در …

The post اولین اطلاعات از نسل دوم نیسان جوک؛ کراس اووری عجیب و موفق appeared first on دیجیاتو.

مسابقه درگ دیدنی ب ام و M5 Competition، نیسان GT-R و پورشه ۹۱۱ [تماشا کنید]

مت واتسون و دیگر دوستان وی در وبسایت Carwow علاقه زیادی به برگزاری مسابقه درگ دارند. تیم این مجموعه معمولا با انتخاب خودروهای حاضر در یک کلاس، رویارویی های جذابی خلق می کنند. اما در آخرین مسابقه ای که Carwow …

The post مسابقه درگ دیدنی ب ام و M5 Competition، نیسان GT-R و پورشه ۹۱۱ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

روش ابداعی نیسان برای استفاده از باتری های قدیمی خودروهای برقی [تماشا کنید]

نیسان یکی از نخستین خودروسازان سنتی است که با عرضه هاچ بک لیف در سال ۲۰۱۰، رسما وارد بازار اتومبیل های الکتریکی شد. حال با گذشت نزدیک به یک دهه از عمر نسل اول لیف، باتری هایی که بخش زیادی از کارایی خود را از دست داده اند، رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ هستند.

به منظور مقابله با این مشکل شرکت نیسان از چندی پیش به دنبال کشف کاربردهای جدید برای باتری های قدیمی بوده و سعی دارد از ایده های جدید در این زمینه بهره برداری کند. در جدیدترین ایده این چنینی نیسان با همکاری شرکت OPUS یک کمپر مفهومی با نام X Concept توسعه داده که در آن از پک باتری ROAM برای تامین انرژی استفاده شده است.

6cb1c8dc-2019-nissan-x-opus-concept-camper-3

این پک از سلول های لیتیوم یونی که از باتری های قدیمی نسل اول لیف جدا شده اند، ساخته شده و به گفته نیسان می تواند انرژی لازم تا یک هفته را در خود ذخیره سازی کند.

1135dd37-2019-nissan-x-opus-concept-camper-13

ظرفیت پک باتری مذکور ۷۰۰Wh و خروجی آن ۱kW اعلام شده و می تواند برق ۱۲v یا ۲۳۰v مورد نیاز را تامین کند. شارژ کردن آن نیز از طریق سوکت ۲۳۰v و در زمانی در حدود ۱ ساعت انجام می شود. جالب اینکه در صورت آفتابی بودن هوا، امکان شارژ پک باتری از طریق پنل خورشیدی ۴۰۰W نیز وجود دارد؛ این کار بین ۲ الی ۴ ساعت طول می کشد.

528dec10-2019-nissan-x-opus-concept-camper-15

آقای فرانسیسکو کارانزا مدیر بخش انرژی نیسان در این باره گفته:

مشتریان ما قادر هستند با تکیه بر راهکارهای نیسان در ذخیره سازی انرژی خانگی، بر مصرف انرژی خود مدیریت داشته باشند. حال ما می توانیم به آنها در عدم وابستگی به برق شهری، استقلال کامل بدهیم. پک باتری جدید Energy ROAM امکان انتقال نیروی پاک و قابل اتکا را به دور دست ترین مناطق فراهم می کند.

کمپر

کمپر مفهومی X OPUS فضای لازم برای نشستن، غذا خوردن و استراحت کردن ۶ نفر را دارد. از جمله امکانات این کمپر می توان به مواردی مثل مایکرویو ۲۳۰v حمل کردنی، اجاق گاز دو شعله، پورت های متعدد USB برای شارژ تلفن همراه، نورپردازی LED، اینترنت ۴G با قابلیت اتصال ۱۰ دستگاه مختلف و همچنین پروژکتور دیجیتال برای تماشای فیلم اشاره کرد.

337e36a6-2019-nissan-x-opus-concept-camper-16

تجهیز به تایرهای آفرود، رینگ های آلیاژی و جایگاه های مخصوص حمل دوچرخه یا قایق کایاک از دیگر ویژگی های کمپر کانسپت X هستند. کمپر مشترک نیسان و OPUS در مرکز نمایشگاه های بین المللی بیرمنگام و در نمایشگاه تجهیزات کمپینگ و کاروان ها که این روزها در حال برگزاری است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

86f71492-2019-nissan-x-opus-concept-camper-6

ناگفته نماند پک باتری نیسان ROAM امسال در برخی از بازارهای اروپا عرضه خواهد شد. درباره قیمت این پک فعلا اطلاعاتی در دست نیست، اما کمپر AIR OPUS که مفهومی X بر اساس آن خلق شده از سال ۲۰۱۷ در بریتانیا موجود بوده و با قیمت ۱۵,۹۹۵ پوند (معادل ۲۰,۶۰۸ دلار) به فروش می رسد.

 

The post روش ابداعی نیسان برای استفاده از باتری های قدیمی خودروهای برقی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

معرفی اولین شاسی‌بلند تمام‌برقی “اینفینیتی” در سال نو میلادی

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، شرکت “اینفینیتی” که زیربرند لوکس کمپانی “نیسان” است، ماه آینده که مصادف با تغییر سال میلادی است و همزمان با سی‌امین سالگرد تاسیس خود، اولین خودروی شاسی‌بلند تمام‌برقی خود را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی در دیترویت آمریکا رونمایی خواهد کرد.

این خودرو اولین طراحی اینفینیتی را در زمینه خودروهای برقی و در راستای برنامه‌های خود برای تکمیل خط تولید برقی خود از سال ۲۰۲۱ به جهان نشان می‌دهد.

“هیروتو سایکاوا” مدیر عامل شرکت نیسان گفت: امیدواریم تا سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده ما در سراسر جهان، برقی باشد.

این خودروی برقی جدید حاصل ترکیب دو طرح مفهومی اینفینیتی، یعنی سدان لوکس  و “retro Prototype 10 racer” است که هر دو در سال جاری معرفی شده‌اند.

نیسان در آخرین اعلامیه خود اعلام کرد: این عناصر گردهم آمده‌اند تا چشم‌انداز دقیق‌تری از آینده اینفینیتی در دوران طراحی الکتریکی ارائه دهند.

“کریم حبیب” مدیر طراحی اجرایی کانادایی و لبنانی الاصل اینفینیتی گفت: خودروی مفهومی که ما در دیترویت رونمایی می‌کنیم، آغاز یک عصر جدید برای اینفینیتی است و مسیر ما را نشان می‌دهد. برقی کردن و دیگر فناوری‌های جدید به ما فرصتی برای تکامل فلسفه طراحی ما داده‌اند. این بدان معنی است که تناسب طراحی‌های خارجی و داخلی، فضای داخلی بیشتر و فناوری‌های کمکی به پیشرفت این کمپانی کمک کرده‌اند. /ایسنا

این خبر معرفی اولین شاسی‌بلند تمام‌برقی “اینفینیتی” در سال نو میلادی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

با نیسان ماکسیما ۲۰۱۹ آشنا شوید؛ یک ژاپنی تمام عیار

این روزها چشم تمامی علاقه مندان به صنعت حمل و نقل به نمایشگاه خودروی لس آنجلس دوخته شده است. مثل ادوار گذشته، امسال نیز برخی از مطرح ترین خودروسازان جهان در این نمایشگاه گرد هم آمده و جدیدترین محصولات خود را در معرض دید عموم قرار داده اند.

نیسان یکی از این خودروسازان است که تصمیم گرفته از فیس لیفت نسل کنونی ماکسیما در لس آنجلس رونمایی کند. برخلاف روش مرسوم کره ای ها که علاقه زیادی به تغییرات زیاد دارند، نیسان محتاطانه تر عمل کرده و روشی تکاملی را در پیش گرفته است. به عبارت بهتر فیس لیفت ماکسیما تغییرات اندک اما مثبتی را به خود دیده است.

Nissan-Maxima_2016_1280x960_wallpaper_04

نیسان ماکسیمای ۲۰۱۶

128f6b9d-2019-nissan-maxima-1

نیسان ماکسیمای ۲۰۱۹

در نمای روبرو سپر جدید اولین نکته ایست که جلب توجه می کند، با تجدید نظری که در قسمت ورودی های هوا و شکل چراغ های مه شکن انجام شده، نیسان ماکسیمای ۲۰۱۹ اکنون بروزتر و مدرن تر احساس می شود. علاوه بر سپر، چراغ های اصلی نیز اکنون به فناوری LED مجهز شده و از گرافیک داخلی پیچیده تری برخوردار هستند.

7cd95065-2019-nissan-maxima-21

طراحان نیسان در نمای عقب نیز بازنگری نموده و در بخش هایی مثل چراغ های اصلی و خروجی های اگزوز تغییراتی را اعمال کرده اند، همچنین در تریم SR یک اسپویلر کوچک به قسمت انتهایی اضافه شده است.

Nissan-Maxima_2016_1280x960_wallpaper_0d

نیسان ماکسیمای ۲۰۱۶

dcd2a035-2019-nissan-maxima9

نیسان ماکسیمای ۲۰۱۹

برای هر چه متمایزتر شدن فیس لیفت ماکسیما، نیسان رینگ های ۱۹ اینچی جدید و رنگی خاص به نام  Sunset Drift را به لیست آپشن های این سدان محبوب اضافه کرده است.

1f9d8d0f-2019-nissan-maxima-3

در داخل کابین نیسان شاهد تغییراتی جزئی در الگوی روکش صندلی ها، سقف و ستون ها هستیم. البته ظاهرا این موارد به تریم های SR و پکیج Platinum Reserve محدود شده اند. به غیر از آنها نشان دهنده های پشت فرمان، پنل درها، غربالک فرمان، تودوزی ها و کیفیت مواد به کار رفته در قسمت های مختلف نیز بهبود پیدا کرده اند.

Nissan-Maxima_2016_1280x960_wallpaper_0f

نیسان ماکسیمای ۲۰۱۶

a3be1bc6-2019-nissan-maxima-8

نیسان ماکسیمای ۲۰۱۹

به گفته نیسان، تمامی تریم های ماکسیمای ۲۰۱۹ به غیر از تریم S، نسخه ارتقا یافته ای از رادیوی ماهواره ای SiriusXM و سیستم مسیریاب Door to Door را دریافت می کنند.

در نسخه فیس لیفت نیسان ماکسیما، پکیج Safety Shield 360 برای تریم پلاتینوم به صورت استاندارد عرضه می شود. این پکیج امکاناتی از قبیل ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، اخطار نقاط کور، اخطار وجود ترافیک در پشت، سیستم نوربالای هوشمند و ترمز اضطراری خودکار حین حرکت در دنده عقب را دارد.

23478436-2019-nissan-maxima-10

مثل سابق ماکسیمای ۲۰۱۹ نیروی خود را از یک موتور ۳٫۵ لیتری V6 دریافت می کند. این موتور ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور داشته و در حالت استاندارد با گیربکس CVT Xtronic ترکیب می شود. S، SV، SL، SR و پلاتینوم تریم های مختلف این سدان ژاپنی به شمار می روند.

53c435dd-2019-nissan-maxima-12

درباره قیمت فیس لیفت ماکسیما فعلا حرفی به میان نیامده، اما بعید است که رقم چشمگیری به آن اضافه شود. بد نیست اشاره کنیم مدل پایه یا همان تریم S از ماکسیمای ۲۰۱۸ برابر با ۳۳,۴۲۰ دلار و مجهزترین مدل یا همان تریم پلاتینوم برابر با ۴۱,۰۹۰ دلار قیمت دارند، این ارقام بدون احتساب مالیات هستند.

در کنار ماکسیما، نیسان از فیس لیفت کراس اوور مورانو نیز در نمایشگاه خودروی لس آنجلس رونمایی کرده است. در این اتومبیل هم طراحان نیسان رویه مشابهی را در پیش گرفته و به تغییرات خفیف و مثبت بسنده کرده اند.

Nissan-Murano_2015_1280x960_wallpaper_17

نیسان مورانو ۲۰۱۵

نیسان مورانو 2019

نیسان مورانو ۲۰۱۹

در نمای روبرو، فیس لیفت مورانو با ورودی های هوای مثلثی شکل در گوشه های سپر از نسخه قبلی متمایز می شود، همچنین یک قطعه کرومی از زیر سپر امتداد یافته و با جلوپنجره V شکل معروف نیسان ترکیب زیبایی را پدید آورده است. مثل ماکسیما، مورانوی ۲۰۱۹ نیز از چراغ های اصلی LED بهره می برد.

1e324afb-2019-nissan-murano-2

چراغ های مه شکن LED با طراحی متفاوت، رینگ های بازطراحی شده ۱۸ و ۲۰ اینچی، چراغ های عقب بروز شده و سه رنگ جدید قابل انتخاب برای بدنه، از دیگر ویژگی های مورانو ۲۰۱۹ به شمار می روند.

نیسان مورانو 2015

نیسان مورانو ۲۰۱۵

نیسان مورانو 2019

نیسان مورانو ۲۰۱۹

در داخل کابین دامنه تغییرات محدودتر بوده و در تریم های مختلف از اجزای فلزی و چوبی برای تزئین قسمت های گوناگون استفاده شده است. تریم های SL و بالاتر از این به بعد با سیستم اینفوتینمنت NissanConnect به دست مشتریان خواهند رسید. سیستم مسیریاب بهبود یافته، نمایش سه بعدی ساختمان ها، نمایش داده های ترافیکی و امکان جستجوی آنلاین مکان های مورد علاقه از جمله قابلیت های سیستم اینفوتینمنت NissanConnect هستند.

نیسان مورانو 2015

نیسان مورانو ۲۰۱۵

نیسان مورانو 2019

نیسان مورانو ۲۰۱۹

تمامی تریم های فیس لیفت مورانو با تجهیزات کمکی مفیدی مثل اخطار باقی ماندن شی یا کودک بر روی صندلی عقب (Rear Door Alert) و سیستم های اخطار هوشمند به راننده (Intelligent Driver Alertness) ارایه خواهند شد.

565064dc-2019-nissan-murano-12

طبق انتظار خریداران این کراس اوور خوش استیل خواهند توانست پکیج Safety Shield 360 را سفارش دهند. مثل گذشته وظیفه تامین نیروی مورانو بر عهده همان موتور ۳٫۵ لیتری V6 با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۵ نیوتن متر گشتاور گذاشته شده است. این موتور در همکاری با گیربکس Xtronic چرخ های جلو یا هر چهار چرخ را به حرکت وادار می کند.

0d0a2234-2019-nissan-murano-9

همانند فیس لیفت ماکسیما، قیمت فیس لیفت مورانو نیز مشخص نشده است. پیش از این بهای این کراس اوور ژاپنی بدون احتساب مالیات بین ۳۱,۰۰۰ تا ۴۲,۴۳۰ دلار متغیر بود.

 

 

The post با نیسان ماکسیما ۲۰۱۹ آشنا شوید؛ یک ژاپنی تمام عیار appeared first on دیجیاتو.

رسوایی کارلوس گون؛ آشوب در هولدینگ رنو، نیسان، میتسوبیشی

بر اساس خبری که توسط رویترز منتشر شده با وجود آنکه کارلوس گون مدیرعامل رنو در ژاپن در زندان بسر می برد اما تا مشخص شدن تحقیقات تکمیلی، همچنان سمت خود در این شرکت را حفظ خواهد کرد.

این اقدام برخلاف سیاست های کلان دو شرکت بزرگ ژاپنی نیسان و میتسوبیشی است که تصمیم گرفتند تا کارلوس گون را اخراج کنند. در صورتی که این سه متحد یعنی رنو، نیسان و میتسوبیشی به توافق نرسند آینده چندان روشنی را نمی توان برای اتحاد آن ها متصور بود.

کارلوس گون

در حال حاضر تیری بلور به عنوان معاون مدیرعامل در شرکت رنو فعالیت می کند که سابقه بسیار طولانی پیش از آمدن به رنو در شرکت هایی همچون میشلن و Faurecia دارد و تا مشخص شدن وضعیت به او قدرتی مشابه با کارلوس گون برای هدایت رنو  داده شده است. همچنین فیلیپه لاگیت در هیئت مدیره رنو نقش کارلوس گون را بر عهده خواهد گرفت. لاگیت مدیرعامل JP Morgan بوده و همچنین پست رئیس موسسه ” des Hautes Etudes Scientifiques” نیز در اختیار اوست.

در حال حاضر ۴۰ درصد سهام شرکت نیسان برای رنو و ۱۵ درصد سهام شرکت رنو نیز برای نیسان است. دولت فرانسه نیز ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد.

گون از سال ۱۹۹۶ در شرکت رنو مشغول به کار است و از سال ۲۰۰۵ به عنوان مدیرعامل این شرکت شناخته می شود.

کارلوس گون به استفاده از اموال شخصی شرکت در راستای منافع شخصی خود همچون خرید خانه های گران قیمت در ریو، بیروت، پاریس و آمستردام متهم شده است و گفته می شود هزینه سفرهای گران قیمت خانوادگی او نیز از منابع شرکت پرداخت شده است.

طبق اعلام گزارشات غیر رسمی امکان دارد که آقای گون به بیش از ۱۰ سال زندان و جریمه ۷۰ هزار پوندی محکوم شود.

The post رسوایی کارلوس گون؛ آشوب در هولدینگ رنو، نیسان، میتسوبیشی appeared first on دیجیاتو.

افت شدید سهام رنو نیسان در پی دستگیری کارلوس گون

به گزارش روزنامه ژاپنی Yomiuri و دیگر رسانه های بین المللی، کارلوس گون مدیرعامل گروه رنو نیسان میتسوبیشی به همراه دستیار ارشد خود یعنی گرِگ کِلی (Greg Kelly) در ژاپن دستگیر شده؛ دلیل این امر به عدم ارایه اطلاعات دقیق درباره میزان دستمزدها و دارایی ها نسبت داده شده است.

نیسان با انتشار بیانیه ای ضمن تایید گزارش های موجود، اعلام کرده که تحقیق و تفحص از مقامات داخلی این شرکت به ویژه آقای گون و کلی تخلفات آنها را آشکار نموده است.

carlos-ghosn (2)

منابع محلی ژاپن می گویند گون به خاطر مخفی نگه داشتن درآمد ۴۴ میلیون دلاری خود در دوره ۵ ساله و همچنین تخطی از برخی قوانین مالی داخلی این کشور مورد پیگرد قرار گرفته است.

آنطور که شنیده ها حکایت دارند، هیئت مدیره نیسان با برنامه ریزی یک جلسه فوق العاده خود را برای برکناری گون و کلی آماده می کند. در بیانیه نیسان آمده:

تحقیقات نشان دادند که در طول سال های گذشته میزان درآمدهای گزارش شده توسط گون و کلی به مقامات بورس توکیو کمتر از مقادیر حقیقی بوده است.

علاوه بر این، در رابطه با گون چند رفتار نادرست مثل استفاده شخصی از اموال و دارایی های شرکت و نقش کلی در این موضوع کشف و تایید شده است.

انتظار می رود با اتفاقات پیش آمده، کارلوس گون و گرگ کلی از سمت های خود کنار گذاشته شده و افراد دیگری جایگزین آنها شوند.

carlos-ghosn (3)

گفتنی است گون همواره به عنوان یکی از مدیرانی که بالاترین درآمد را در صنعت خودرو دارد، شناخته شده؛ طوری که این مساله بیشتر اوقات در ژاپن جنجال آفرینی کرده است. البته این را هم اضافه کنیم وی نقش بسیار زیادی در موفقیت ائتلاف ژاپنی فرانسوی رنو نیسان داشته و یکی از رموز موفقیت این گروه قطعا تصمیماتی بوده که آقای گون در مقاطع حساس گرفته است.

براساس تازه ترین اخبار، در پی انتشار این خبر سهام نیسان بیش از یازده درصد افت را تجربه کرده است و سهام رنو نیز کاهشی هشت درصدی داشته است. جالب است بدانید که چنین افتی بسیار بیش از کاهش شش درصدی سود- ناشی از خروج رنو از بازار ایران- به هولدینگ رنو-نیسان و میتسوبیشی آسیب میزند.

در هر صورت، باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی دقیقا چه بر سر این مدیر موفق ۶۴ ساله خواهد آمد.

 

The post افت شدید سهام رنو نیسان در پی دستگیری کارلوس گون appeared first on دیجیاتو.

تست تصادف نیسان پیکاپ با صفر ستاره ایمنی [تماشا کنید]

سازمان ارزیابی خودروهای جدید (NCAP) اخیرا با همکاری انجمن خودروی آفریقای جنوبی کمپینی را راه اندازی کرده تا ایمنی عبور و مرور را در این کشور بهبود ببخشد. به عنوان بخشی از این کمپین، آنها به سراغ خودروهای تولیدی در کشور رفته و با انجام تست های تصادف بر اساس استانداردهای جهانی، ایمنی مدل های موجود را بررسی می کنند.

پیکاپ نیسان NP300 Hardbody یکی از خودروهای فروخته شده در آفریقای جنوبی است که اخیرا توسط انکپ مورد ارزیابی قرار گرفته است. این پیکاپ در سال ۱۹۹۷ با کد D22 متولد شد و در سال ۲۰۰۴ با روی کار آمدن نسل دوم (D40)، از بازارهای اصلی خداحافظی کرد.

Nissan NP300 Hardbody (1)

با وجود عرضه نسل جدید این پیکاپ در آفریقای جنوبی، تولید نسل قدیمی نیز کماکان در این کشور ادامه دارد. با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی ساخت NP300 Hardbody یا D22 می شد حدس زد که نباید انتظار چندان بالایی از آن داشت. اما آنچه باعث تعجب می شود اینست که مدل مذکور به حدی در تست های انکپ ضعیف عمل کرده که نتوانسته حتی یک ستاره ایمنی کسب کند.

Nissan NP300 Hardbody (3)

در تست برخورد از جلو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت، پیکاپ ۲۱ ساله ژاپنی ها به شدت مچاله شده و در قسمت کابین ساختار اولیه خود را از دست می دهد. ستون فرمان نیز به سمت داخل کابین حرکت کرده و با قفسه سینه آدمک برخورد می کند.

nissan-hardbody-pickup-receives-zero-stars-from-global-ncap-130033_1

به دلیل اتفاقات رخ داده در تست تصادف، انکپ امتیاز ضعیف را برای محافظت از سر، سینه و پاهای راننده اختصاص داده است. در بخش محافظت از سرنشین کناری، وضعیت اندکی بهتر بوده و نیسان NP300 Hardbody امتیاز قابل قبول را برای حفاظت از سینه و پای چپ کسب کرده، اما با این حال در حفاظت از پای راست سرنشین کناری عملکرد ضعیفی داشته است.

آقای دیوید وارد (David Ward) دبیر کل انکپ جهانی درباره عملکرد این پیکاپ قدیمی گفته:

نیسان NP300 Hardbody به طور افتضاحی اشتباه نامگذاری شده، زیرا بدنه آن شدیدا مچاله شد. شرکت نیسان ادعا می کند که این خودرو از بخشی به نام سپر امنیتی سود می برد، در حالی که این مساله صحت ندارد. ارزیابی ما نشان می دهد که بخش کابین در جذب انرژی ضربه حاصل از تصادف موفق عمل نکرده و احتمال آسیب جدی و مرگبار به سرنشینان را افزایش می دهد.

Nissan NP300 Hardbody (2)

به غیر از پیکاپ نیسان NP300 Hardbody انکپ جهانی و انجمن اتومبیل آفریقای جنوبی مدل های دیگری مثل هیوندای i20، کیا پیکانتو و تویوتا یاریس را نیز با انجام تست تصادف ارزیابی کرده اند. هر سه مدل یاد شده موفق به کسب سه ستاره ایمنی از انکپ شده اند.

بد نیست اشاره کنیم نیسان NP300 Hardbody در واقع همان مدلی است که در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی با نام نیسان پیکاپ توسط پارس خودرو مونتاژ می شد. پس از خاتمه همکاری نیسان و پارس خودرو، این پیکاپ جای خود را به دانگ فنگ ریچ داد.

nissan new pickup

شباهت بی حد و حصر این دو پیکاپ بی دلیل نیست، زیرا ریچ محصول همکاری نزدیک نیسان و دانگ فنگ محسوب می شود؛ به عبارت بهتر ریچ بر اساس پلتفرم نیسان پیکاپ NP300 Hardbody شکل گرفته است.

dongfeng rich 2

خلاصه کلام اینکه نتایج تست NP300 Hardbody برای نیسان پیکاپ و دانگ فنگ ریچ که در خیابان های کشور تردد می کنند، کمابیش صادق خواهد بود.

مساله دیگر اینکه بسیاری از خودروهای حاضر در خیابان ها و جاده های کشور ریشه در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی دارند. اگر پیکاپ نیسان چنین نتایجی را در تست تصادف از خود بر می گذارد، مدل های مذکور چه عملکردی از خود نشان خواهند داد؟

The post تست تصادف نیسان پیکاپ با صفر ستاره ایمنی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول

از زمان تولید اولین خودروی تولید انبوه که فورد مدل T نام داشت تا به امروز استفاده از کدها، علائم اختصاری و سرواژه ها در صنعت خودروسازی بسیار رایج شده است. امروزه با افزایش میل کمپانی های مختلف به استفاده از ترکیبات حروف و عدد به عنوان عبارت های انحصاری و مختصر، از فراری گرفته تا کمپانی بی نام و نشانی مثل برلیانس، این امر تبدیل به عادتی نه چندان جالب شده است. قطعاً نام گذاری سیستم های رفاهی و امنیتی به صورت مختصر و مفید امری مثبت تلقی می شود چرا که هیچکس علاقه ای ندارد تا به جای ABS نام کامل آن را هر بار به زبان بیاورد.

افسوس که سایر کمپانی نحوه نام گذاری خودروهای خود را از برندی مانند رولزرویس یاد نمی گیرند. در ادامه به معرفی مفهوم تعدادی از علائم اختصاری رایج در میان برخی خودروسازان خواهیم پرداخت پس با دیجیاتو همراه باشید.

آکورا

https://i1.wp.com/d1arsn5g9mfrlq.cloudfront.net/sites/default/files/resize/remote/32c8958a5c3700e440fdf8c3f50f6e0a-720x471.jpg?resize=660%2C432

آکورا، برندی لوکس است که در زیرمجموعه‌ برندهای هوندا قرار دارد. این برند به استفاده مکرر از کدها و علائم اختصاری گوناگون به جای نام معمولی روی خودروها و سیستم های فنی خود مشهور است. گستردگی این کد ها در حدی است که احتمالاً برای فهم کاملشان نیاز به تحصیلات عالیه خواهید داشت. اما نگران نباشید چرا که پرکاربرد ترین آنها را در ادامه برایتان رمز گشایی خواهیم کرد:

NSX: ترکیبی از ۳ واژه New، Supersport، Experimental به معنای خودروی جدید سوپراسپرت آزمایشی است.

SH-AWD: ترکیبی از کلمات Super Handling All-Wheel Drive بوده و به معنای فرمان‌ پذیری بسیار خوب در سیستم های تمام چرخ متحرک است. در واقع سیستم AWD کمپانی هوندا با این کد شناخته می‌ شود.

P-AWS: سیستم فرمان پذیری تمام چرخ که سبب فرمان گرفتن مستقل چرخ‌های عقب می شود و به صورت کامل، Precision All-Wheel Steer خوانده می شود.

TMU + IPU: این کد جدید که برای اولین بار در مدل اسپرت هیبریدی NSX استفاده شد، نشانگر سیستم Twin Motor Unit + Intelligent Power Unit یا معادل فارسی آن “قوای محرکه هوشمند با استفاده از دو پیشرانه” است.

فولکس واگن

https://i1.wp.com/www.carmag.co.za/wp-content/uploads/2017/10/vw-scirocco-2.jpg?w=660

همچنان معنای واقعی کد GTI در هاله ای از ابهام واقع است. اما عده ای سرچشمه آن را به پیشرانه خودروها ربط می دهد و اعتقاد دارند مخفف Grand Touring Injection می دانند. نماد R بکار رفته در مدل قوی تر گلف اشاره به واژه ریسینگ دارد.

GTI: مخفف گرند تورینگ انژکتوری یا Grand Touring Injection

R: نماد کلمه Racing

TDI: پیشرانه‌ی توربو دیزل تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Direct Injection

TSI: اشاره به پیشرانه‌ی بنزینی توربوشارژ تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Stratified Injection

آلفارومئو

https://i1.wp.com/cdn.bringatrailer.com/wp-content/uploads/2017/12/DSCF5972-940x627.jpg?resize=660%2C440&ssl=1

یک خودروی ایتالیایی، در خلاء عنصر خلاقیت پوچ حس می شود. آلفا رومئو نیز با زیرکی و سلیقه ای خاص حالت های رانندگی خاصی را برای محصولات خود خلق کرده که ترکیب سرواژه آن ها کلمه DNA را پدید می آورد. البته این DNA با آن لغت مشابه در کتب علوم کاملاً فرق می کند.

A.L.F.A: معرف اولین نام کمپانی، “[Società] Anonima Lombarda Fabbrica Automobili” یا شرکت خودروسازی لمبارد در زمان تاسیس به وسیله الکساندر داراک در سال ۱۹۱۰ میلادی

DNA: سرواژه حالت‌های رانندگی دینامیک، نرمال و ترکیبی یا Dynamic, Normal, All Weather

ب ام و

https://i0.wp.com/swietokrzyskie24.eu/wp-content/uploads/Motoryzacja-2.jpg?w=660

آلمانی ها اشتیاق فراوانی در خلق اسامی جدید برای خودروهایشان دارند؛ مانند کوپه چهار درب. بنابراین از برند ب ام و که حتی نامش از چند سرواژه تشکیل شده انتظار دیگری نداشته باشید.

BMW: ترکیب سرواژه‌ های Bayerische Motoren Werke و به معنی شرکت خودروسازی باواریاست. نام این شرکت در زبان آلمانی و انگلیسی به ترتیب “ب ام و” و ” بی ام دبلیو” تلفظ می شود.

SAV: کلاس خودروهای Sports Activity Vehicle که به ظاهر مخصوص ب ام و بوده و این شرکت همه کراس اوور های خود را SAV به حساب می آورد. این اصطلاح به معنی “خودروی اسپرت فعالیت‌ محور” و صرفاً برای خاص تر نشان دادن خودروهای کراس اوور این برند بکار می رود.

VANOS: به معنای زمان‌ بندی متغیر میل سوپاپ یا به زبان آلمانی “VAriable NOckenwellenSteuerung” است. معادل این عبارت در زبان انگلیسی Variable Camshaft Timing بوده و با کد VCT شناخته می‌شود.

کادیلاک

https://i2.wp.com/media-dmg.assets-cdk.com/websites/content/cblt-ms-gmps-en-us/generic_vehicle_model/f8208eb07e964fe4a20000b9afc0170c_c198x0-1221x686.jpg?resize=660%2C371

برخلاف تصور عام و حتی مانور های تبلیغاتی کادیلاک که حرف V را در مدل‌های CTS-V و ATS-V به معنی سرعت یا Velocity تعریف می‌کنند،‌ این حرف در ابتدای کار نشانگر تمرکز این کمپانی آمریکایی روی پیشرانه‌ های V شکل بود. سرواژه قرار گرفتن حرف V برای کلمه سرعت در محصولات کادیلاک، تنها به چند سال اخیر خلاصه می شود.

CTS: به معنی سدان تورینگ کاترا یا Catera Touring Sedan است. کاترا در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در خط تولید کادیلاک قرار داشت.

DTS: درست مانند CTS از ترکیب یک نام کلاسیک با دو سرواژه دیگر این کد خلق شده و جایگزین عبارت DeVille Touring Sedan  یا سدان تورینگ دی وایل است. مدل دی وایل از بین سال های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۵ توسط کادیلاک تولید می شد.

V: نماد پیشرانه‌های ۸ و ۱۶ سیلندر V شکل و اخیراً نماد لغت Velocity یا سرعت

شورولت

علائم اختصاری

برند آمریکایی شورولت از کدها و علائم اختصاری گوناگونی برای نام گذاری تریم های مختلف کامارو استفاده می‌کند. مدل جدید ZL1 1LE نمونه ای بارز از ترکیب دو کد متفاوت بوده که البته معنای آن همچنان از سوی شورولت اعلام نشده است. معروف ترین کد های معرف تریم های کامارو LS، RS و SS نام دارند که در ادامه با مفهومشان آشنا خواهید شد.

LS: به معنای لوکس اسپرت یا Luxury Sport

RS: به معنای رالی اسپرت یا Rally Sport

SS: به معنای سوپر اسپرت یا Super Sport

داج

https://i0.wp.com/st.motortrend.com/uploads/sites/10/2017/09/2018-Dodge-Challenger-SRT-front-three-quarter-in-motion-01.jpg?resize=660%2C438&ssl=1

با نگاهی کوتاه به مدل‌ های مختلف داج که تا پیش از معرفی مدل هلکت تولید شده اند، با تعداد بسیار زیاد سرواژه‌، کد و علائم اختصاری متنوع روبرو خواهید شد که باعث سرگیجه شما می شوند. به‌عنوان مثال کد R/T  اولین بار در سال ۱۹۶۷ و با مدل کورونت “Coronet” رونمایی شد.

R/T: نشان دهنده “جاده‌/پیست” یا Road/Track

SRT: به معنی “مخصوص خیابان با تکلونوژی مسابقه‌ای” یا Street & Racing Technology

۳۹۲: اشاره به حجم ۶٫۴ لیتری پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل که برابر با ۳۹۲ اینچ مکعب پیشرانه است.

فراری

https://i2.wp.com/d37jf9ptvshhdu.cloudfront.net/imgs/4180_WH_171212_Mywheels_AbhileshFerrari_Anas32-_Read-Only_-large.jpg?w=660

فراری تعداد زیادی از کد ها و سرنام هایش را از خودروهای فرمول یک خود به امانت گرفته است. مثلاً سیستم هیبریدی KERS خودروی لافراری، برای اولین بار در موتوراسپرت سال ۲۰۰۸ معرفی و استفاده شد. یکی از جدیدترین علائخ اختصاری مورد استفاده فراری که در عین حال بسیار قدیمیست حرف T است که به پیشرانه‌های توربوشارژ استفاده شده در خودروهای کالیفرنیا کانورتیبل و GTC4Lusso اشاره دارد. در خودروی مسابقه ای ۳۱۲T این حرف نماد کلمه Transverse است.

T: به معنای پیشرانه‌ی توربوشارژ “Turbocharged” یا نصب عرضی پیشرانه در خودرو “Transverse”

M: نماد نسخه بهینه سازه شده خودرو یا Modificato

KERS: مخفف “سیستم بازیابی انرژی نیروی جنبشی” یا Kinetic Energy Recovery System

فیات

https://i1.wp.com/st.motortrend.com/uploads/sites/11/2017/07/Fiat-500F-MoMA-Streets.jpg?resize=660%2C440&ssl=1

معمولاً نام برند فیات یک واژه محسوب می شود؛ در صورتی که این لغت از ترکیب چهار سرواژه یک عبارت ایتالیایی تشکیل شده که در ادامه به آن پی خواهید برد.

FIAT: مخفف “شرکت خودروسازی ایتالیایی تورینو” یا Fabbrica Italiana Automobili Torino

The post آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول appeared first on دیجیاتو.