نگاهی به گوشی های هوشمند تاشو با دو نمایشگر، از گذشته تا امروز

در ماه های اخیر صحبت های زیادی از گوشی تاشو هوشمند شنیده می شود. شاید تصور کنید این فرم دستگاه ها تنها متعلق به آینده یا فیلم های علمی-تخیلی هستند اما حقیقت این است که از چندین سال پیش شاهد معرفی چنین گوشی هایی بعضاً با طراحی های جاه طلبانه بوده ایم و حتی برخی از آنها روانه بازار شده اند.

به نظر می رسد بخش مهمی از بازار گوشی های هوشمند در ماه های آتی از آن مدل هایی با نمایشگرهای تاشو باشد. با این که تا کنون شاهد عرضه به بازار موبایل های بهره مند از چنین نمایشگرهایی به بازار نبوده ایم اما سال ها است که گوشی های هوشمند تاشو بعضاً با ظاهری عجیب و غریب عرضه شده اند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خاص ترین مدل هایی که در سال های اخیر معرفی شده اند.

مدیاس W از NEC

گوشی تاشو

از آنجایی که مدیاس W تنها به عرضه در ژاپن محدود بود در جهان چندان شناخته شده نیست. به همین دلیل شاید بتوان آن را گمنام ترین گوشی این لیست نامید. نمایشگر مدیاس W دوگانه با لولایی در بین آنها بود. ابعاد نمایشگرها ۴٫۳ اینچی و رزولوشن آنها qHD بود. می توانستید از یک نمایشگر به عنوان کیبورد مجازی بهره ببرید یا اپلیکیشن ها را به شکلی خاص روی دو نمایشگر اجرا کنید.

مدیاس W  که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد ضخیم بود و تقریباً همان امکاناتی را داشت که گوشی های دیگر در آن سال ها ارائه می دادند. مشکل اصلی این بود که رابط کاربری برای بهره بردن از قابلیت های نمایشگر دوگانه بهینه نشده بود.

اکسون M از ZTE

گوشی تاشو

آخرین گوشی تاشو با دو نمایشگر که به طور انبوه روانه بازار شد اکسون M بود. این موبایل یک انقلاب کوچک در طراحی گوشی های هوشمند تاشو به حساب می آمد. طراحی اکسون M فاصله فراوانی با موبایل NEC داشت و شکل لولا و حاشیه های باریک نمایشگرها موجب شده بود فاصله خالی بین دو نمایشگر بسیار کم به نظر بیاید.

بر خلاف محصول NEC، اکسون M از مزایای اندروید برای اجرای چند وظیفه ای اپلیکیشن ها بهره می برد تا اپ ها به خوبی در کنار یکدیگر اجرا شوند. البته در زمان عرضه گوشی هم، اپ های متعددی برای اجرا به صورت همزمان، بهینه شده بودند. این گوشی را می توان بهترین طراحی تاشو در بین گوشی های هوشمند عرضه شده تا کنون دانست با این حال در عمل موفق نشد تجربه کاملی از گوشی قابل تبدیل به یک تبلت کوچک را برای کاربران فراهم کند.

تبلت P سونی

گوشی تاشو

همان سونی که امروز در بسیاری از زمینه ها از ریسک کردن گریزان است سال ها پیش دستگاهی تاشو را عرضه کرده بود. تبلت P  که در سال ۲۰۱۲ از راه رسید، ظاهری شبیه به کیف های میهمانی کوچک زنانه داشت؛ چه از نظر ابعاد و چه از نظر شکل ظاهری. دو نمایشگر ۵٫۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۴۸۰ پیکسلی در کنار هم قرار گرفته بودند و از بسیاری جهات دستگاهی بلند پروازانه محسوب می شد.

بسیاری از اپلیکیشن های ارائه شده با دستگاه به خوبی بهینه شده بودند. مهم تر اینکه تبلت گواهینامه پلی استیشن را با خود به همراه داشت و می توانستید بسیاری از بازی های قدیمی این کنسول را تجربه کنید. در این بازی ها یکی از نمایشگرها به عنوان کنترلر عمل می کرد تا تجربه های نزدیک به کنسول های دستی را برایتان رقم بزند.

با وجود تمام این قابلیت های هیجان انگیز تبلت P به سرعت به فراموشی سپرده شد؛ چرا که کارایی مناسبی نداشت و تصاویر و ویدیوهای بی کیفیتی ثبت می کرد. میزان شارژدهی باتری هم به شدت پایین بود.

سایر دستگاه های با دو نمایشگر

برخی از گوشی ها با اینکه تاشو به حساب نمی آمدند اما ظاهر خاصشان با دو نمایشگر از تلاش شرکت ها برای طراحی متفاوت خبر می دادند؛ طراحی هایی که گاه عجیب، گاه زیبا و گاهی هم غیر کاربردی بودند.

ال جی DoublePlay

گوشی تاشو

کار کردن با گوشی عجیب ال جی در سال ۲۰۱۱ مشکل بود. نمایشگر دوم برای کاربردهای چند وظیفه ای طراحی شده بود اما اپلیکیشن های بومی گوشی کم تعداد بودند. بدتر اینکه نمایشگر کوچکتر دوم کیبورد را به دو نیم تقسیم کرده بود؛ طوری که انگار به زور خود را در میان کیبودر جای داده بود. به همین دلیل کارایی کیبورد در مقایسه با کیبوردهای استاندارد در سطح پایین تری قرار می گرفت.

سامسونگ DoubleTime

گوشی تاشو

این گوشی به نوعی با DoublePlay ال جی رقابت می کرد. به دو نمایشگر ۳٫۲ اینچی لمسی مجهز بود: یکی داخل گوشی و دیگری بیرون. وقتی گوشی را باز می کردید مشابه با یک لپتاپ با یک نمایگشر داخلی در کنار یک کیبورد روبرو می شدید.

اما نمایشگر بی آب و رنگ به نظر می رسید و سرعت کارکرد گوشی کند بود. شارژدهی باتری هم نقطه ضعف دیگرش بود. به همین دلیل تعجبی ندارد که امروز DoubleTime به فراموشی سپرده شده است.

سامسونگ گلکسی گلدِن

گوشی تاشو

گلکسی گلدن در بین آن گوشی هایی بود که به خارج از بازار وطن راه پیدا نکرد و تقریباً تنها در بین کاربران کره جنوبی شناخته شده است. طراحی آن یادآور گوشی های مطابق مد سال های نه چندان دور و به سبک تاشو بود. به نمایشگرهای دوگانه ۳٫۷۵ اینچی از نوع امولد مجهز شده بود و چیپست اسنپدراگون ۴۰۰ به همراه ۲ گیگابایت رم به آن نیرو می داد. در کنار همه اینها کلید های شماره گیر هم یادآور موبایل های قدیمی بود.

ایسر آیکونیا ۶۱۲۰

گوشی تاشو

ایسر قصد داشت با ترکیب ۲ تبلت در یک دستگاه، در بین لپتاپ های معمول غوغایی به راه اندازد. سیستم عامل آیکونیا ۶۱۲۰، ویندوز ۷ هوم پریمیوم بود. نمایشگر دوم هم می توانست نقش کیبوردی لمسی را بازی کند. زمانی که این دستگاه عرضه شد پیش از آن بود که مایکروسافت رابط کاربری ویندوز را برای اجرا روی نمایشگرهای لمسی بهینه کند.

این موضوع یکی از دلایلی بود که فراموش شدن محصول ایسر را رقم زد. آیکونیا ۶۱۲۰ کمی جلوتر از زمان خود بود. البته در نهایت لپتاپ های با نمایشگر دوگانه از جمله محصولات سری تایچی ایسوس هیچگاه موفق نشدند کاربران را آن چنان که باید به خود جذب کنند.

کیوسِرا اکو

گوشی تاشو

اکو که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد را می توان یکی بدترین ها در بین دستگاه های تاشو دانست. مکانیزم نگه داشتن نمایشگر ۳٫۵ اینچی دوگانه ضعیف بود و گوشی در حین استفاده به محکمی در دست کاربر قرار نمی گرفت. از آنجایی که دستگاه تلاش می کرد سیستم عامل را روی دو نمایشگر اجرا کند، رابط کاربری به شدت با لگ همراه بود. این مشکل تا جایی پیش می رفت که دستگاه تقریباً غیر قابل استفاده می شد. مشابه با بسیاری از گوشی های با دو نمایشگر، شارژدهی باتری هم دردسر ساز بود.

گوشی تاشو

مکانیزم لولای عجیب کیوسرا اکو

اما در کنار تمامی این مشکلات، اکو ضعف سایر دستگاه های تاشو را هم داشت و تجربه کاربری بهینه شده ای را ارائه نمی داد. در حالی که در برخی شرایط چند وظیفه گی به صورت کنار هم در نمایشگرها اجرا می شد اما رابط کاربری همچنان بیشتر شبیه به یک گوشی با نمایشگری گسترش یافته بود.

در نهایت به نظر می رسد کلید حل مشکلات دستگاه های این چنینی در نمایشگرهای تاشو باشد؛ نمایشگرهایی که پیش از این نمونه ای از آن را در گوشی رویول فلکس پای شاهد بودیم.

گوشی تاشو

رویول فلکس پای با نمایشگر تاشو

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که همین گوشی هم مشابه با سایر رقبای پا به سن گذاشته از مشکل رابط کاربری غیر بهینه رنج می بُرد و همچنان یک محصول کامل نبود. به همین دلیل اعمال تغییرات اساسی در سیستم عامل ها برای سازگاری با این نمایشگرها مورد پر اهمیت دیگر است و البته گوگل از چندی قبل، اعمال چنین تغییراتی را کلید زده است.

The post نگاهی به گوشی های هوشمند تاشو با دو نمایشگر، از گذشته تا امروز appeared first on دیجیاتو.

ایده جدید اوپو نحوه پنهان کردن حفره نمایشگر گوشی را شرح می دهد

نمایشگرهای حفره دار به مرور جای خود را در گوشی های هوشمند بیشتری باز می کنند اما از دید بسیاری از کاربران هنگامی که نمایشگر روشن است، به شدت توی ذوق می زنند. پتنت های جدید اوپو روش متفاوتی را برای پنهان کردن حفره دوربین پیشنهاد می دهند.

اطلاعات این دو پتنت که در روزهای ۱۸ و ۲۲ ژانویه سال جاری توسط اداره مالکیت معنوی جهانی (WIPO) منتشر شده خبر از پوشیده شدن حفره با اپلیکیشن دوربین می دهد.

حفره نمایشگر

یکی از پتنت ها (تصویر بالا) ردیفی از اپلیکیشن ها در بالای نمایشگر را نشان می دهد که در بین آنها اپ مرتبط با دوربین هم به چشم می خورد. این اپ دقیقاً در جایی قرار می گیرد که حفره دوربین تعبیه شده. هنگامی که نمایشگر روشن است بخش میانی اپ دقیقاً با حفره منطبق می شود و به نظر می رسد که حفره بخشی از ظاهر اپ است.

ظاهراً اپ دوربین همیشه در جای خود ثابت است و حتی با رفتن به صفحه های هوم دیگر هم جایش تغییر نمی کند. اما بر اساس پتنتی دیگر (تصویر پایین)، مکان اپلیکیشن دوربین ثابت نیست و می توان جای آن را عوض کرد.

حفره نمایشگر

راهکاری که اوپو ارائه داده به نظر هوشمندانه می رسد؛ چرا که روشی برای مخفی کردن حفره مزاحم دوربین را ارائه می کند و از سوی دیگر اپلیکیشن دوربین را به سادگی در دسترس قرار می دهد (بر اساس پتنت اول).

اخیراً پتنت مشابه دیگری از سامسونگ مشاهده شده بود که اشاره به یک نمایشگر دوم شفاف روی حفره برای نشان دادن انیمیشن هایی روی این قسمت داشت.

حفره نمایشگر

نمایشی از پتنت سامسونگ که استفاده از نمایشگر شفاف روی حفره دوربین را تشریح می کند.

انتظار می رود در آینده شاهد راهکارهای پخته تر این چنینی برای گوشی های با نمایشگرهای تمام صفحه باشیم.

توضیح: تصویر تیتر مطلب مربوط به آنر ویو ۲۰ است.

 

تماشا کنید: ویدیوی تبلیغاتی اپل که با کمک ۳۲ دستگاه آیفون XR ساخته شده

The post ایده جدید اوپو نحوه پنهان کردن حفره نمایشگر گوشی را شرح می دهد appeared first on دیجیاتو.

هر آنچه باید درباره نمایشگر لپتاپ بدانید؛ اصطلاحات و ویژگی‌ها

به جرأت می توان گفت صفحه نمایش یکی از مهم ترین اجزای لپتاپ است؛ چرا که خروجی نهایی تمام آنچه در دستگاه اتفاق می افتد را به شما نشان می دهد. همچنین به طور کلی (خصوصاً در نسخه های لمسی)، نمایشگر لپتاپ قسمتی است که کاربر بیشترین تعامل را با آن دارد.

نمایشگر خروجی نهایی تمام آنچه در لپتاپ اتفاق می افتد را به شما نشان می دهد

اما شاخصه های مورد بررسی برای تشخیص کیفیت نمایشگر لپتاپ و اصطلاحات مورد استفاده در این زمینه، ممکن است به گوش بسیاری از افراد ناآشنا باشد یا در بعضی مواقع آنها را بیشتر سردرگم کند. عباراتی مانند کنتراست، رزولوشن، گاموت رنگی، یکنواختی و مواردی از این دست شاید در ابتدا برای برخی نامفهوم به نظر برسند، اما آشنایی با آنها کار چندان سختی نیست.

در مطلب حاضر قصد داریم به چند مورد از مهم ترین و رایج ترین عبارات و اصطلاحات حوزه نمایشگرها بپردازیم که می توانند به خصوص در تشخیص بهتر نمایشگر لپتاپ مورد نیاز کارآمد باشند. با دیجیاتو همراه باشید:

رزولوشن تصویر نمایشگر لپتاپ

احتمالاً کلمه رزولوشن در دنیای عکاسی و با کلمه مگاپیکسل به گوشتان خورده است. این شاخصه نشان دهنده تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر به صورت ضرب دو عدد بوده و به طور کلی در شرایط مساوی هرچه رزولوشن بالاتر باشد، کیفیت تصویر نیز بهتر است.

در شرایط مساوی هرچه رزولوشن بالاتر باشد، کیفیت تصویر نیز بهتر است

به عنوان مثال یکی از رایج ترین رزولوشن هایی که امروزه در نمایشگر لپتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد، رزولوشن فول اچ دی (FHD) است که با اعداد ۱۰۸۰×۱۹۲۰ نشان داده می شود. این اعداد که به صورت شفاهی آنها را ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ می خوانیم، به ما می گویند که در نمایشگر لپتاپ مورد نظر، ۱۹۲۰ ستون پیکسلی وجود دارند که هرکدام از آنها از ۱۰۸۰ پیکسل تشکیل شده اند.

نمایشگر لپتاپ

برخی از رزولوشن های رایج

البته در سال های نه چندان دور رزولوشن ۷۶۸×۱۳۶۶ در دنیای لپتاپ رایج تر بود اما این استاندارد حالا به فول اچ دی ارتقا یافته و احتمالاً در آینده، استانداردهایی مانند QHD و ۴K (به ترتیب ۱۴۴۰×۲۵۶۰ و ۲۱۶۰×۳۸۴۰) فراگیر خواهند شد.

البته باید در نظر داشت همان طور که عدد مگاپیکسل تنها عامل تعیین کننده در کیفیت دوربین نیست، رزولوشن هم به تنهایی نمی تواند کیفیت تصویر نمایشگر لپتاپ را تضمین کند. اما با این حال، رزولوشن از جمله مواردی است که با توجه به ابعاد صفحه، در کیفیت خروجی نهایی تأثیر ویژه ای دارد.

در اینجا نام شاخصه دیگری تحت عنوان «تراکم پیکسلی» به میان می آید که وابسته به رزولوشن و اندازه نمایشگر بوده و معمولاً با واحد ppi یا پیکسل در اینچ نشان داده می شود. تراکم پیکسلی همان طور که از نامش پیداست، تعداد پیکسل های موجود در واحد سطح را نشان داده و شاخصه خوبی برای تشخیص کیفیت هر نمایشگری به شمار می آید.

کنتراست نمایشگر لپتاپ

نمایشگر لپتاپ

کنتراست هم از جمله کلماتی است که تولیدکنندگان معمولاً مانور زیادی روی آن می دهند؛ چرا که این ویژگی نیز با اعداد نمایش داده می شود و درک عدد برای مخاطب راحت تر است.

کنتراست تفاوت روشن ترین رنگ سفید و تیره ترین رنگ سیاه را نشان می دهد

به زبان ساده، نسبت کنتراست تفاوت روشن ترین رنگ سفید و تیره ترین رنگ سیاه قابل نمایش در محصول را نشان می دهد که این ویژگی با اعدادی مانند ۱۰۰۰:۱ توصیف می شود. اما از آنجایی که راه های تقلب برای ارائه عدد کنتراست زیاد است و بعضی اوقات شاهد برچسب ارقام نجومی کنتراست روی نمایشگر لپتاپ های ارزان قیمت هستیم، بهترین راه مراجعه به تست ها و بررسی های دقیق از محصول مورد نظر خواهد بود.

البته در برخی از بررسی ها، ویژگی دیگری تحت عنوان درجه تاریکی نیز مطرح می شود که نشانگر نحوه نمایش رنگ مشکی در نمایشگر است. این شاخصه که بهترین مقدار برای آن عدد صفر (هرچه کمتر بهتر) است، به خصوص در تماشای فیلم و انجام بازی ها مورد توجه قرار می گیرد.

مثلاً ممکن است هنگام تماشای یک فیلم ترسناک در لپتاپ، متوجه جزئیات نه چندان مطلوب در صحنه های تاریک شوید که این موضوع علاوه بر کیفیت و رزولوشن فایل، به درجه تاریکی قابل نمایش در نمایشگر لپتاپ نیز مربوط می شود.

نمایشگرهای LCD معمولاً روشنایی تصویر مناسبی دارند

از سوی دیگر شاخصه ای تحت عنوان درجه سفیدی نیز داریم که در مقیاس RGB، بهترین مقدار برای آن ۲۵۵ است (هرچه بالاتر بهتر) است و نمایشگری که درجه سفیدی قابل پردازش در آن به این عدد نزدیک باشد، رنگ سفید دقیقی را نمایش می دهد. البته باید در نظر داشت که به خاطر استفاده از پنل های LCD در اکثر لپتاپ های میان رده و رایج، معمولاً مشکلی در درجه سفیدی آنها وجود ندارد اما برای نمایش بهترین رنگ سیاه ممکن، نیازمند پنل های LED هستیم که لپتاپ های مجهز به آنها معمولاً قیمت های بالایی نیز دارند.

در نهایت جنس پوشش نمایشگر نیز در کنتراست تصویر مؤثر است که شرکت ها معمولاً برای بهبود نسبت مورد بحث، از پوشش های براق برای نمایشگر لپتاپ ها استفاده می کنند. اما مشکل اینجاست که پوشش های براق در محیط های پر نور باعث کاهش خوانایی صفحه می شوند.

در چنین شرایطی با واحد «نیت» سر و کار داریم که نشان دهنده میزان روشنایی صفحه نمایش بوده و در لپ تاپ های معمولی اعداد ۲۰۰ تا ۳۰۰ را به خود اختصاص می دهد. روشنایی تصویر بیشتر از ۵۰۰ نیت نشان دهنده کیفیت بالا و خوانایی مناسب نمایشگر لپتاپ در محیط های پر نور است که محصولات اندکی در بازار (مانند مک بوک پرو ۱۳ اینچی) قادر به ارائه آن هستند.

گاموت رنگی

نمایشگر لپتاپ

گاموت رنگی یا محدوده رنگی در واقع به تمام رنگ هایی گفته می شود که نمایشگر لپتاپ مورد نظر قادر به بازتولید آنهاست. این محدوده همواره بخشی از طیف کلی رنگ های مرئی را شامل می شود و هرچه ابزار تحت بررسی گستره وسیع تری از طیف مذکور را پوشش دهد، در بازتولید رنگ ها موفق تر بوده و تصاویر زنده تری را ارائه می کند.

در این بین کمپانی های مختلف از استانداردهای متفاوتی برای نمایش محدوده رنگی استفاده می کنند که هر کدام به پهنه خاصی از طیف رنگ های طبیعی اشاره دارند؛ این حال گاموت های رنگی را می توان به دو دسته اصلی «افزایشی» و «کاهشی» تقسیم بندی کرد:

در گاموت های افزایشی با ترکیب نورهای رنگی، رنگ مورد نظر تولید می شود که این روش در انواع نمایشگرها کاربرد داشته و معمولاً با عنوان گاموت RGB از آن یاد می شود. گاموت RGB نام خود را از سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی (Red-Green-Blue) گرفته است.

گاموت های رنگی به دو دسته اصلی افزایشی و کاهشی تقسیم می شوند

اما در گاموت های کاهشی، با ترکیب رنگ های مختلف از بازتاب طیف خاصی از نور مرئی جلوگیری می شود که در نهایت موجب ایجاد رنگ های مورد نظر خواهد شد. این روش در صنایع چاپ و رنگرزی (مانند پرینترها) کاربرد داشته و به محدوده «CMYK» معروف است. گاموت CMYK نیز نام خود را از رنگ های آبی دریایی، سرخابی، زرد و رنگ کلیدی یا همان مشکی (Cyan-Magneta-Yellow-Key) اقتباس کرده است.

نمایشگر لپتاپ

یکنواختی نور پس زمینه

همان طور که قبلاً اشاره شد، اکثر لپتاپ های میان رده بازار از نمایشگر های LCD استفاده می کنند. این فناوری در طول زمان به منظور افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید، دستخوش بهینه سازی های زیادی شده، اما بعضی از کاستی های آن به ذاتش برمی گردند. از جمله این کاستی ها عدم تولید نور توسط خود پنل LCD است.

به همین خاطر برای مشاهده تصویر در نمایشگرهای LCD به نور پس زمینه نیاز است که توسط صفحه نورانی در پشت پنل اصلی تأمین می شود. اما تقریباً در تمام نمایشگرهای LCD شاهد نوعی عدم یکنواختی در توزیع نور هستیم که باعث می شود بخش هایی از تصویر نسبت به سایر نقاط، نورانی تر به نظر برسند.

در برخی موارد مشکل مورد بحث به راحتی در چشم اکثر افراد مشاهده شده و بیشتر در تصاویر تاریک خود را نشان می دهد. البته نمایشگرهای پلاسما و OLED مشکل عدم یکنواختی نور پس زمینه را ندارند؛ چرا که خود روشنایی مورد نیازشان را تأمین می کنند.

نرخ بازسازی تصویر

شاخصی که با هرتز (واحد اندازه گیری بسامد) سنجیده شده و نشانگر توانایی نمایشگر برای تغییر تصویر در هر ثانیه است. در لپتاپ های معمولی اکثراً شاهد رقم ۶۰Hz هستیم که برای کاربری عادی کافی به نظر می رسد. لازم به ذکر است که نرخ بازسازی تصویر ارتباطی با کیفیت رنگ ها یا رزولوشن تصویر ندارد، اما برای کاربردهای خاصی مانند بازی کردن بسیار مهم خواهد بود.

نرخ بازسازی تصویر نشانگر توانایی نمایشگر برای تغییر تصویر در هر ثانیه است

نرخ بازسازی تصویر نمایشگر خصوصاً زمانی برای گیمرها بیشتر اهمیت پیدا می کند که کارت گرافیک قدرتمندی مانند انویدیا RTX 2080 در اختیار داشته باشند که توانایی ارسال تعداد زیادی فریم به نمایشگر در هر ثانیه را دارد. در چنین شرایطی صفحه نمایش نیز برای جلوگیری از پارگی تصاویر، باید از نرخ های بالایی مانند ۱۲۰Hz و ۱۴۴Hz پشتیبانی کند تا بتواند تجربه گیمینگ مناسبی را در اختیار گیمر قرار دهد.

HDR

فناوری HDR در دنیای لپتاپ ها تقریباً تازه وارد بوده و کم کم در حال باز کردن جای خود در میان کلماتی است که مشتریان هنگام خرید نمایشگر یا لپتاپ به آن اشاره می کنند.

مفهوم HDR چندان پیچیده نیست و به توانایی نمایشگر برای ارائه عمق بیشتر در رنگ ها و تضاد در روشنایی و تاریکی تصاویر اشاره دارد. البته این ویژگی در محیط کاربری سیستم عامل چندان قابل لمس نیست و بیشتر در پخش فیلم و انجام بازی خود را نشان می دهد.

اثر Screen Door

«Screen Door Effect» برای توصیف فاصله میان پیکسل های سازنده تصویر به کار می رود. در نمایشگرهای قدیمی اگر چشم خود را به صفحه نزدیک کنید، پیکسل های تشکیل دهنده و حتی زیرپیکسل های قرمز، سبز و آبی را می بینید که اثر مورد بحث به همین موضوع اشاره دارد.

پدیده Screen Door Effect با مقیاس «dot pitch» سنجیده شده که هرچه مقدار آن کمتر باشد، یعنی فاصله میان پیکسل های نمایشگر لپتاپ کمتر بوده و تصویر یکپارچه تری ارائه می شود.

البته در تلویزیون ها و نمایشگرهای بزرگی که کاربر هنگام استفاده از آنها فاصله زیادی دارد، اثر مورد بحث چندان قابل توجه نیست؛ اما در لپتاپ ها و تلفن های هوشمند، به تراکم پیکسلی بالاتری برای بالا بردن dot pitch نیاز خواهد بود.

The post هر آنچه باید درباره نمایشگر لپتاپ بدانید؛ اصطلاحات و ویژگی‌ها appeared first on دیجیاتو.

مایکروسافت سرفس هاب ۲ را معرفی کرد؛ محصولی برای دفاتر کار آینده

مایکروسافت سرفس هاب ۲ را معرفی کرد؛ یک کامپیوتر که در قالب نمایشگری لمسی برای کسب و کارها توسعه یافته است.

سرفس هاب ۲ نمایشگری است که برای سالن های کنفرانس کاربرد دارد. نسخه اولیه آن با نمایگشری ۵۵ اینچی در سال ۲۰۱۶ عرضه شده بود. مدلی که به تازگی معرفی شده از نمایشگری ۵۰٫۵ اینچی با رزولوشن ۴K و با نسبت ۳ به ۲ بهره می برد. همچنین می توان جهت آن را تغییر داد و از سرفس هاب جدید به صورت عمودی یا افقی استفاده کرد.

سرفس هاب 2

کاربران می توانند با استفاده از حسگر اثر انگشت تعبیه شده به پروفایل خود در ویندوز ۱۰ سرفس هاب ۲ وارد شده و کارهای اشتراکی خود را روی یک سند واحد انجام دهند. محصول جدید همچنین به میکروفون و وب کم با کیفیت ۴K مجهز شده. به این ترتیب می توانید با همکاران خود تماس ویدیویی برقرار کنید. این دوربین امکان جدا شدن از دستگاه را نیز دارد.

سرفس هاب ۲ به گونه ای طراحی شده که انعطاف پذیر و سبک وزن باشد. البته مایکروسافت وزن و ابعاد آن را اعلام نکرده. همچنین این شرکت، پایه ویژه و اتصالات دیواری مخصوصی را برای این دستگاه تولید کرده که از طریق آنها می توان تا ۴ دستگاه را در کنار یکدیگر نصب کرده و با اتصال آنها به هم مشابه با یک نمایشگر واحد از آنها بهره برد. به لطف قابلیت «tiling» کاربران می توانند محتوای متفاوتی را در هر یک از سرفس هاب هایی که به این طریق به هم متصل شده اند مشاهده کنند.

سرفس هاب 2

مایکروسافت از مدت ها پیش نمایشگرهای لمسی سرفس هاب را روانه بازارها کرده بود، ولی به نظر می رسد مدل جدید، بسیاری از سناریوهایی که پیش از این رویایی به نظر می رسیدند را به حقیقت بدل می کند.

همچنین باید گفت که در این زمینه مایکروسافت از رقبایی از جمله گوگل نیز چندین قدم جلوتر است. با این که گوگل محصول مشابهی را معرفی کرده بود که با قیمتی ۵ هزار دلاری، در حدود ۴ هزار دلار از مدل قبلی سرفس هاب ارزان تر بود، ولی پلنفرم گوگل از کمبود اپ های کاربردی پیشرفته مورد نیاز برای کاربران رنج می برد؛ موردی که یکی از برگ های برنده مایکروسافت در این رده از محصولات است.

مایکروسافت اطلاعات چندانی از مشخصات سرفس هاب ۲ ارائه نداده، با این حال انتظار می رود این محصول در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شود.

The post مایکروسافت سرفس هاب ۲ را معرفی کرد؛ محصولی برای دفاتر کار آینده appeared first on دیجیاتو.

آیفون‌های جدید از فناوری نمایشگر مشابه ال جی G7 ThinQ بهره خواهند برد

همان طور که احتمالاً می دانید کمپانی اپل قصد دارد امسال مدل جدیدی از آیفون را با نمایشگر ۶٫۱ اینچی و طراحی مشابه با آیفون ۱۰ روانه بازار کند که از فناوری LCD بهره برده و قیمتی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار خواهد داشت.

در این بین برخی از کارشناسان عقیده دارند نمایشگر آیفون مذکور به فناوری جدید شرکت LG مجهز شده که بعضی از منابع آگاه در خط تولید نیز این خبر را تأیید کرده اند. فناوری مورد بحث که «+MLCD» نام دارد، به تازگی در تلفن هوشمند LG G7 ThinQ به کار گرفته شده و نسبت به نمونه های موجود در بازار از روشنایی بیشتری برخوردار است.

نمایشگر جدید ال‌جی در هر پیکسل از چهار زیرپیکسل استفاده می کند

نمایشگرهای LCD معمولی در هر پیکسل از سه زیرپیکسل سبز، قرمز و آبی بهره می برند و با استفاده از آنها سایر رنگ ها را بازتولید می کنند. اما ال‌جی در فناوری جدید خود یک زیرپیکسل سفید نیز به هر پیکسل اضافه کرده و توانسته از این طریق روشنایی نمایشگر را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. LCD جدید ال‌جی همچنین امکان نمایش گاموت رنگی DCI-P3 را مانند نمایشگر OLED آیفون ۱۰ فراهم می کند؛ قابلیتی که معمولاً در تلویزیون های ۴K مشاهده می شود.

البته باید در نظر داشت که چنین اخباری با تایید تنها چند منبع در خط تولید الزاماً به معنی تصمیم نهایی کمپانی و تولید انبوه کالا نیستند؛ اما در صورت استفاده اپل از فناوری مورد بحث، مشتریان قدیمی آیفون که توان خرید مدل های پرچمدار و گران قیمت را ندارند احتمالاً به خرید نسخه ارزان تر ترغیب خواهند شد.

از طرف دیگر پذیرش فناوری +MLCD از سوی اپل برای ال‌جی خبر بسیار خوشحال کننده ای خواهد بود؛ چرا که کمپانی کره ای برای تبدیل شدن به یکی از تأمین کنندگان اصلی اپل تلاش بسیاری کرده و بهره گیری از فناوری انحصاری نمایشگرهای آن در یکی از آیفون های سال ۲۰۱۸، مساوی با افزایش درآمدهای ال‌جی خواهد بود.

The post آیفون‌های جدید از فناوری نمایشگر مشابه ال جی G7 ThinQ بهره خواهند برد appeared first on دیجیاتو.

آیا سامسونگ موبایل های آتی خود را به شیشه مقاوم و آبگریز مجهز می کند؟

به تازگی اطلاعات پتنتی از سامسونگ منتشر شده که نحوه طراحی شیشه نمایشگر مقاوم تر برای دستگاه های الکترونیکی را تشریح می کند.

پتنت سامسونگ اشاره به یک شیشه با الگوی بلوکی دارد

این پتنت سامسونگ که اسناد آن در ۲۳ فروردین ماه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر شده، نحوه طراحی شیشه نمایشگرهای مقاوم را تشریح می کند. سامسونگ در بخشی از اسناد پتنت مذکور به «الگوی بلوکی» اشاره کرده که شامل ورقه هایی از شیشه است که به واسطه فرایند یونیزه شدن به شکل الگوی یاد شده در می آید.

پتنت نمایشگر سامسونگ

به نظر می رسد پس از این فرایند، فاصله های خالی با ذرات فلزی پر می شوند و در نهایت شیشه در معرض حرارت قرار می گیرد تا فاصله ها با ذرات فلزی پر شوند.

پس از آن سطح شسته می شود. این مرحله قبل از آن است که ترکیبات شیمیایی دیگر روی شیشه اعمال شود. در مرحله ترکیب با مواد شیمیایی، یون پتاسیوم بر شیشه اعمال می شود.

پتنت نمایشگر سامسونگ

در بخشی از اسناد پتنت به آب گریز بودن شیشه اشاره شده

باید اشاره کرد که تمام فرایندی که توسط سامسونگ تشریح شده به منظور مقاوم تر کردن شیشه در برابر شکستگی و خش افتادن روی آن است. با این حال در توضیحات اسناد این گونه بیان شده که الگوی بلوکی ممکن است بسته به سطح شیشه، آب گریز هم باشد.

علی رغم اینکه در سال های اخیر کمپانی های مطرح تولید کننده شیشه های مقاوم موبایل ها، از جمله شرکت کورنینگ به پیشرفت های بسیاری در زمینه نمونه های مقاوم تر دست یافته اند، ولی این بخش از موبایل ها همچنان یکی از حساس ترین قسمت ها در برابر ضربه و سقوط به حساب می آیند.

پتنت نمایشگر سامسونگ

در صورتی که پتنت سامسونگ در تلفن های هوشنمد آتی به کار رود، انتظار می رود شاهد عرضه موبایل هایی با مقاومت نمایشگر بالاتر نسبت به قبل باشیم.

The post آیا سامسونگ موبایل های آتی خود را به شیشه مقاوم و آبگریز مجهز می کند؟ appeared first on دیجیاتو.

برخی کاربران موفق به فعال کردن نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز نمایشگر موبایل های سونی شدند

از زمانی که سونی موبایل اکسپریا XZ پریمیوم (بررسی دیجیاتو) را روانه بازار کرد، برخی از گمانه زنی ها به نمایشگر با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز آن اشاره کرده بودند. البته به نظر می رسید این قابلیت به صورت پیش فرض توسط سونی غیر فعال شده و به سادگی، توسط کاربران قابل فعال کردن نیست. اخیراً برخی از کاربران انجمن های XDA Developers و Reddit خبر از پشتیبانی فرکانس ۱۲۰ هرتز نمایشگر موبایل یاد شده و نیز تعدادی از موبایل های دیگر سونی داده اند.

بر این اساس مشخص شده به واسطه دسترسی به کرنل امکان تنظیم سه حالت نمایش تصویر در اکسپریا XZ پریمیوم وجود دارد:

  • حالت استاندارد با رزولوشن ۱۰۸۰P و نرخ رفرش ۶۰ فریم در ثانیه
  • حالت استاندارد با رزولوشن ۲۱۶۰P و نرخ رفرش ۶۰ فریم در ثانیه
  • حالت مخفی با رزولوشن ۱۰۸۰P و نرخ رفرش ۱۲۰ فریم در ثانیه

به لطف انتشار اندروید اوریو برای اکسپریا XZ پریمیوم و نیز به لطف برنامه Open Device سونی، توسعه دهندگان می توانند رام های اختصاصی خود را برای این موبایل تولید کنند و به این ترتیب قابلیت ۱۲۰ هرتز مخفی نمایشگر را فعال کنند.

البته گزارش های کاربرانی که اقدام به فعال کردن این حالت کرده اند، ضد و نقیض است. برخی ادعا کرده اند که شاهد تغییرات آشکاری بوده اند، در حالی که برخی دیگر معتقد هستند که این دستکاری هیچ تأثیر قابل مشاهده ای ندارد. با این حال احتمالاً سونی دلیل قانع کننده ای برای غیر فعال کردن آن داشته است.

جالب تر اینکه بررسی یکی از کاربران XDA نشان داده که قابلیت ۱۲۰ هرتز در بسیاری از موبایل های دیگر سونی نیز وجود دارد. البته در تمام آنها این قابلیت به طور پیش فرض مخفی و غیر فعال است. به ادعای کاربر مذکور، این دستگاه ها شامل موبایل های زیر هستند:

  • اکسپریا X
  • اکسپریا X پرفورمنس
  • اکسپریا XZ
  • اکسپریا XZ1
  • اکسپریا XZ1 کامپکت
  • اکسپریا XA2
  • اکسپریا XA2 الترا

در این بین تنها موبایل غایب از بین نمونه های اخیراً عرضه شده سونی، اکس کامپکت است.

با این حال بنا بر ادعای کاربران، موبایل های این لیست که روی آنها اندروید خالص (AOSP) نصب شده امکان فعال کردن حالت ۱۲۰ هرتز را نداشته اند.البته این موضوع به این معنی نیست که از حالت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نمی کنند.

The post برخی کاربران موفق به فعال کردن نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز نمایشگر موبایل های سونی شدند appeared first on دیجیاتو.