نگاهی به غرفه تاتا در ژنو؛ نمادی از پیشرفت عظیم صنعت خودروسازی هند

کمپانی هندی تاتا موتورز که چندی پیش موفق به عرضه یک محصول جدید با ۴ ستاره ایمنی شده بود، به تازگی نیز از یک هاچبک جدید در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این هاچبک التروز (Altroz) نام داشته و در واقع نسخه تولیدی کانسپت ۴۵X که در Auto Expo 2018 رونمایی شد، محسوب می شود.

همانگونه که مدیران تاتا موتورز قول داده بودند، التروز تا حد امکان به کانسپت ۴۵X وفادار باقی مانده و المان های اصلی آن حفظ شده اند. با توجه به این مساله التروز طراحی خارجی کاملا بروزی داشته و شبیه مدل های اروپایی دیده می شود.

tata-45x-hatchback-geneva-debut

کانسپت تاتا ۴۵X

Tata-Altroz-2020-1280-01

تاتا التروز

پس از کراس اوور هریِر (Harrier)، التروز دومین مدلی است که بر اساس زبان طراحی جدید تاتا موتورز موسوم به Impact Design 2.0 خلق می شود. در این زبان طراحی عناصری مثل سطوح صاف، گلگیرهای برجسته و چرخ های نسبتا بزرگ مورد تاکید قرار می گیرند.

Tata-Altroz-2020-1280-03

هاچبک خوش استیل هندی ها در داخل کابین هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. داشبورد این خودرو به صورت چند لایه طراحی شده و در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر لمسی است. فرمان از طراحی مدرنی برخوردار بوده و در پشت آن ترکیبی از نشانگرهای آنالوگ و دیجیتال برای ارایه اطلاعات به راننده دیده می شود. تاتا موتورز تاکید می کند در کابین التروز از مواد با کیفیتی استفاده شده و فضای سرنشینان به اندازه کافی است.

Tata-Altroz-2020-1280-05

التروز بر اساس پلتفرم ALFA ساخته خواهد شد، پلتفرمی که با اتاق ها و کلاس های مختلف سازگار بوده و امکان نصب پیشرانه های تمام الکتریکی در آن وجود دارد.

Tata-Altroz-2020-1280-02

خریداران تاتا التروز خواهند توانست از میان سه موتور مختلف نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند. این موتورها عبارتند از نمونه ۱٫۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی که پیش تر در هاچبک تیاگو به کار گرفته شده، نمونه ۱٫۲ لیتری بنزینی توربو و ۱٫۵ لیتری توربودیزل که هر دو نیروبخش شاسی بلند کامپکت نکسون هستند.

Tata-Altroz-2020-1280-06

در کنار نسخه درون سوز التروز، تاتا موتورز نسخه الکتریکی آن را نیز با پسوند EV در هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو معرفی کرده است. این نسخه مفهومی بوده و به غیر از سپر و رینگ ها، تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد.

Tata Altroz EV (1)

در داخل کابین هم چند تفاوت جزئی بین دو نسخه به چشم می خورند که از جمله آنها می توان به داشبورد، نمایشگر، رنگ خروجی های تهویه مطبوع و کنسول میانی اشاره نمود.

Tata Altroz EV (3)

درباره مشخصات فنی التروز الکتریکی اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته، اما به گفته تاتا موتورز این نسخه توانایی پیمایش ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر مسافت با یک بار شارژ را داراه بوده و ۸۰ درصد از ظرفیت باتری آن در عرض یک ساعت پر می شود.

Tata Altroz EV (2)

بد نیست اشاره کنیم در بازار داخلی هندوستان، تاتا التروز باید به مصاف رقبایی مثل ماروتی سوزوکی بالنو، هیوندای i20 و هوندا جاز برود. فروش این خودرو از ماه آگوست (اواسط مرداد ماه) شروع خواهد شد.

علاوه بر التروز، شرکت تاتا موتورز از یک شاسی بلند مفهومی و یک شاسی بلند تولیدی نیز در ژنو پرده برداری کرده که اولی H2X و دومی Buzzard یا H7X نام دارد.

تاتا H2X بدنه ای مکعبی داشته و حس صلابت و ابهت را به بیننده منتقل می کند. کابین این مفهومی از ترکیبی ساده اما مدرن بهره می برد. بی شک فرمان U شکل و دو نمایشگر ۱۰٫۲ اینچی که در قسمت فوقانی داشبورد جا خوش کرده جذاب ترین ویژگی های کابین H2X به شمار می روند.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-01

Tata-H2X_Concept-2019-1280-10

شاسی بلند کوچک تاتا موتورز روی پلتفرم ALFA خلق شده و امکان نصب چند موتور در زیر کاپوت آن وجود دارد. این خودرو در واقع پیش نمایشی از یک مدل تولیدی بوده و نسخه نهایی آن احتمالا در فوریه ۲۰۲۰ در نمایشگاه Auto Expo معرفی خواهد شد.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-09

مدل Buzzard یا H7X با دارا بودن ابعادی بزرگ تر از هریر، به عنوان پرچمدار شاسی بلندهای تاتا موتورز شناخته می شود. این شاسی بلند خوش فرم که چینش چراغ های آن تا حدودی نسل جدید هیوندای سانتافه را در ذهن تداعی می کند، روی پلتفرم OMEGA – نمونه اشتقاق یافته از D8 پلتفرم لندرور – ساخته شده و ظرفیت حمل هفت سرنشین را دارد.

Tata-Buzzard (3)

نیروبخش Buzzard همان موتور ۲ لیتری دیزلی است که قبلا در شاسی بلند هریر به کار گرفته شده؛ این موتور با بهینه سازی های انجام شده، به جای ۱۴۰ اسب بخار، اینک ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده گیربکس ۶ سرعته دستی یا گیربکس ۶ سرعته خودکار ساخت هیوندای گذاشته شده است. انتظار می رود تاتا Buzzard اواخر امسال و پس از عرضه التروز راهی بازار هندوستان شود.

Tata-Buzzard (2)

شایان ذکر است در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ و کوچک جهان، از جمله همین شرکت تاتا و گروه بایک با رونمایی از آخرین دستاوردهای خود در نمایشگاه خودروی ژنو توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اند، مونتاژکارانی هم وجود دارند که سرگرم برگزاری جشنواره قیمت و حذف امکانات از مدل های عمدتا قدیمی هستند؛ جشنواره ای که مسلما حضور حاضران نقشی کلیدی در هر چه پرشور شدن آن دارد!

The post نگاهی به غرفه تاتا در ژنو؛ نمادی از پیشرفت عظیم صنعت خودروسازی هند appeared first on دیجیاتو.

غوغای منصوری در ژنو؛ بهترین خودروهای جهان زیر تیغ تیونر ایرانی

این روزها توجه تمامی علاقه مندان و نشریات فعال در حوزه خودرو به ژنو دوخته شده است. مثل ادوار گذشته امسال نیز برخی از مطرح ترین خودروسازان و شرکت های تیونینگ گرد هم آمده اند تا از تازه ترین محصولات خود پرده برداری کنند.

شرکت منصوری که آوازه ای جهانی دارد، یکی از معروف ترین تیونرهایی است که در نمایشگاه خودروی ژنو حضور پیدا کرده است. در غرفه این تیونر ایرانی الاصل انواع مختلفی از مدل های ارتقا یافته دیده می شوند که در این نوشتار قصد داریم به طور خلاصه به بعضی از آنها بپردازیم.

نسل جدید بنتلی کانتیننتال یکی از مدل های موجود در غرفه منصوری است. طبق روال مرسوم، منصوری اجزای مختلف این کوپه لوکس انگلیسی را با نمونه های فیبر کربنی جایگزین کرده تا ضمن جذابیت ظاهری وزن آن کاهش یابد.

ea9bdefb-mansory-bentley-continental-geneva-livepics-6

کیتی که منصوری برای کانتیننتال در نظر گرفته شامل اسپویلر جلو با ورودی های هوای کناری، رکاب های جانبی، دیفیوزر و باله عقب می شود. رینگ های استاندارد نیز جای خود را به نمونه های غول پیکر ۲۲ اینچی داده اند و استفاده از ترکیب رنگ دوگانه برای بدنه جلوه ای خاص به این خودرو بخشیده است.

85f57824-mansory-bentley-continental-geneva-livepics-3

منصوری در داخل کابین بنتلی کانتیننتال هم بازنگری کرده، در این بخش بهره گیری گسترده از چرم و تزئینات فیبر کربنی بیش از سایر موارد به چشم می آیند. متاسفانه مشخص نیست که آیا این تیونر معروف در بخش فنی نیز بهینه سازی هایی را انجام داده است یا خیر.

مرسدس AMG G63 دیگر مدل حاضر در غرفه منصوری به شمار می رود. این شاسی بلند قدرتمند با همکاری فیلیپ پلین که از طراحان لباس معروف آلمانی است، توسعه یافته و به دلیل رنگ آمیزی برگرفته از خودروهای نظامی، از چهره ای متمایز برخوردار است.

f3c66b77-mansory-star-trooper-g-class-livepics-8

منصوری نتیجه این پروژه را Star Trooper (سرباز ستاره) نامگذاری کرده و تنها ۲۰ دستگاه از آن را توسعه خواهد داد. به گفته این تیونر ارتقای هر اتومبیل چیزی در حدود ۶ هفته زمان می برد.

با بهینه سازی هایی که در بخش فنی صورت گرفته، موتور G63 اکنون می تواند ۸۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که این ارقام در حالت استاندارد به ترتیب برابر با ۵۷۷ و ۸۵۰ واحد هستند. با چنین پیشرانه توانمندی سرباز کهکشانی منصوری در عرض تنها ۳٫۵ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

666de75f-mansory-star-trooper-g-class-livepics-4

تیونر ایرانی الاصل در ازای تحویل هر یک از این سربازان ۵۰۰ هزار پوند (معادل ۶۵۵ هزار دلار) از مشتریان ثروتمند خود دریافت خواهد کرد.

مسلما دستکاری و ایجاد تغییر در رولزرویس کالینان به جرات فراوانی نیاز دارد؛ منصوری با نشان دادن جرات لازم، نسخه تقویت شده از این شاسی بلند اشرافی را در هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش گذاشته است.

9f2e473f-mansory-rolls-royce-cullinan-2

استفاده از رنگ دوگانه برای بدنه، بازنگری در طراحی دماغه خودرو، ورودی های بزرگ سپر، رینگ های عظیم ۲۴ اینچی، گلگیرهای متورم، رکاب های جانبی، اگزوزهای دوگانه عقب و دیفیوزر عقب برخی از ویژگی های ظاهری کالینان که اینک به بیلیونر تغییر نام داده، محسوب می شوند.

1e4d0960-mansory-rolls-royce-cullinan-5

در داخل کابین بیلیونر بیشتر قسمت ها پوششی از چرم سفید رنگ دارند. بخش کناری صندلی های جلو و زیرآرنجی های صندلی های عقب هم با چرم کروکودیل پوشانده شده اند.

a6e184ba-rolls-royce-cullinan-tuning-mansory-billionaire-000

به غیر از نمای ظاهری و داخلی، مهندسین منصوری موتور ۶٫۷۵ لیتری V12 و توئین توربوی این شاسی بلند انگلیسی را نیز ارتقا داده و قدرت آن را با ۳۹ واحد افزایش به ۶۰۲ اسب بخار رسانده اند، گشتاور نیز با ۱۰۰ واحد افزایش به رقم ۹۵۰ نیوتن متر رسیده است.

c521cc56-rolls-royce-cullinan-tuning-mansory-billionaire-1

منصوری اعتقاد دارد کالینان بیلیونر صفر تا صد را در زمانی زیر ۵ ثانیه محقق نموده و می تواند به نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. از این خودرو هم تنها ۱۳ دستگاه با قیمت پایه ۷۸۵ هزار یورو (معادل تقریبا ۸۸۸ هزار دلار) توسعه خواهد یافت. ناگفته نماند این پروژه هم حاصل همکاری منصوری با کمپانی بیلیونر آلمان است.

شاید بسیاری بر این باور باشند که لامبورگینی اوروس به اندازه کافی خشن و قدرتمند است. اما مهندسین منصوری چنین باوری نداشته و معتقدند که هنوز جا برای پیشرفت وجود دارد.

در لامبورگینی اوروس تیون شده توسط منصوری، سپر استاندارد جای خود را به نمونه ای جدید با ورودی های هوای بزرگ تر داده است. کاپوت هم بازطراحی شده و اکنون چند شکاف روی آن دیده می شود.

6a5a0544-lamborghini-urus-tuning-mansory-venatus-5

گلگیرهای برآمده، رکاب های جانبی و رینگ های بسیار بزرگ ۲۴ اینچی ویژگی های شاخص اوروس تیونینگ منصوری در نمای کناری هستند. در نمای عقب شاهد بکارگیری سپری جدید با دیفیوزر غول پیکر هستیم؛ باله سقفی هم با باله بزرگ موجود روی قسمت میانی در عقب تعویض شده و سه خروجی اگزوز با چینشی زیبا در قسمت میانی سپر جا خوش کرده اند.

09f2d360-lamborghini-urus-tuning-mansory-venatus-6

مثل نمای ظاهری در داخل کابین هم دامنه تغییرات گسترده بوده و از رگه های نارنجی رنگ به وفور در بخش های مختلف استفاده شده است. همانطور که از منصوری انتظار می رود، تزئینات فیبر کربنی هم در جای جای کابین نصب شده اند.

f75efc44-lamborghini-urus-tuning-mansory-venatus-000

نکته جالب اینکه در بخش فنی موتور دست نخورده باقی مانده و منصوری به بهینه سازی های ظاهری اکتفا کرده است. بد نیست اشاره کنیم موتور ۴ لیتری V8 و توئین توربوی اوروس ۶۴۱ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. تیونر شناخته شده جهان، نتیجه این پروژه را هم وِناتوس (Venatus) نامگذاری کرده است. ظاهرا تنها یک دستگاه از وناتوس توسعه خواهد یافت.

و بالاخره بوگاتی شیرون؛ منصوری برای تکمیل ستارگان خود در نمایشگاه خودروی ژنو، یک دستگاه از این سوپر اتومبیل آلمانی-فرانسوی را در معرض دید عموم قرار داده است.

75432fa4-mansory-bugatti-chiron-3

به منظور هر چه جذاب تر کردن شیرون، منصوری طبق عادت دیرینه خود به بهره گیری گسترده از فیبر کربن جلا خورده رو آورده است. سپر جدید، دیفیوزر و باله بزرگ عقبی، رکاب های جانبی، گلگیرها، قاب اطراف چراغ های اصلی و کاپوت همگی جنسی از این ماده سبک وزن دارند.

منصوری

منصوری یک ورودی هوای سقفی برای شیرون طراحی کرده که البته مشخص نیست آیا این ورودی در خنک کاری موتور ۸ لیتری و ۱۶ سیلندر نقش دارد یا خیر. چهار خروجی اگزوز هم اینک طرحی متفاوت داشته و در کنار هم یک بیضی بزرگ را تشکیل می دهند.

075811f6-mansory-bugatti-chiron-6

گفتنی است منصوری پس از اعمال تغییرات، شیرون را به سنتوریا (Centuria) تغییر نام داده است.

The post غوغای منصوری در ژنو؛ بهترین خودروهای جهان زیر تیغ تیونر ایرانی appeared first on دیجیاتو.

ایده معرکه فیات برای شخصی سازی خودروها با معرفی مدل Centoventi

نمایشگاه خودروی ژنو هر ساله به مکانی برای پرده برداری از آخرین محصولات خودروسازان مختلف جهانی تبدیل می شود. امسال نیز که هشتاد و نهمین دوره از این نمایشگاه معتبر به شمار می رود، شاهد رونمایی از مدل هایی هیجان انگیز و ایده هایی نوین از سوی کمپانی های بزرگ و کوچک هستیم.

فیات یکی از خودروسازانی است که با ایده خودروی ماژولی در ژنو حضور پیدا کرده؛ این شرکت با سابقه ایتالیایی به مناسبت صد و بیستمین سالگرد تاسیس خود خودروی کانسپت مذکور را Centoventi نامگذاری کرده است.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_02

فیات Centoventi به گونه ای طراحی شده که مشتریان می توانند تقریبا تمامی قسمت های آن را مطابق میل خود شخصی سازی کنند. در حالت پایه بدنه این مفهومی رنگی خاکستری دارد، اما خریدار می تواند برای سقف، سپرها، پوشش چرخ ها و رنگ بدنه نمونه دلخواه را سفارش دهد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_08

به عنوان نمونه امکان انتخاب سقف پارچه ای یا فلزی مجهز به پنل خورشیدی برای خریداران وجود دارد. این پنل بخشی از انرژی مورد سیستم های الکترونیکی کابین را تامین می کند.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_11

به غیر از نمای ظاهری، امکان سفارشی سازی ۱۱۴ مورد از لوازم و تجهیزات نیز فراهم شده است. این کار توسط شرکت موپار – زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر –  انجام پذیرفته و از بابشتک های صندلی گرفته تا پشت سری ها، جا لیوانی ها و سیستم صوتی را در بر می گیرد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_17

جالب اینکه ایده پردازان فیات بهره گیری از اجزای چاپ شده توسط پرینترهای سه بعدی را نیز در کابین کانسپت Centoventi پیش بینی کرده اند. همچنین برای اینکه امکان نصب لوازم گوناگون – مثل مانیتور ۲۰ اینچی، نگهدارنده اسپیکر بلوتوث و موبایل و تبلت – در داشبورد وجود داشته باشد، حفره هایی روی آن تعبیه شده است.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_15

آنطور که شرکت فیات در اطلاعیه مطبوعاتی اشاره کرده، این کانسپت نمایانگر یک مدل تجاری جدید برای لوازم جانبی در صنعت خودرو محسوب گشته و این کمپانی را قادر می سازد که به صورت آنلاین سفارش های گوناگون را دریافت کند.

مثل تقریبا تمامی مفهومی های امروزی کانسپت فیات Centoventi نیز به پیشرانه ای الکتریکی مجهز شده است. انرژی مورد نیاز این پیشرانه از طریق باتری های ماژولی تامین می شود. باتری استاندارد تعبیه شده تا ۱۰۰ کیلومتر نیاز به شارژ مجدد ندارد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_01

افرادی که نیازمند برد حرکتی بیشتر باشند، می توانند پک های بیشتری را اجاره نموده یا خریداری کنند. این پک ها به راحتی روی ریل های لغزنده قرار گرفته و در مکان مخصوص خود نصب می شوند. در صورت نصب تمامی پک ها، مسافت قابل پیمایش Centoventi تا ۵۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_10

در کنار نکات جالب فوق باید به وجود یک نمایشگر روی در پشتی نیز اشاره کنیم. این نمایشگر هنگام حرکت خودرو، لوگوی فیات را نمایش می دهد، اما در زمان هایی که خودرو متوقف شده، راننده می تواند پیام های دلخواهی را با دیگران به اشتراک بگذارد. ایده پردازان فیات معتقدند این صفحه دیجیتال می تواند نقشی همانند یک بیلبورد تبلیغاتی را نیز ایفا نموده و باعث درآمدزایی مالک شود.

فیات

خودروساز ایتالیایی جدیدترین کانسپت خود را با هر سلیقه و کاربردی متناسب می داند. به گفته فیات افرادی که خواهان جابجایی های شهری و فضای کافی حمل بار هستند، می توانند Centoventi را برای رفع این نیاز شخصی سازی کنند. افرادی هم که مدام با خانواده خود به سفرهای طولانی می روند، می توانند Centoventi را با این نیاز تطبیق دهند. اگر هم روزی نیازها تغییر کرد، باز هم امکان تغییر و تطبیق دادن این خودرو وجود خواهد داشت.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_13

با توجه به سطح انتخاب هایی که برای مشتری میسر شده، امیدواریم روزی شاهد عرضه خودرویی چون Centoventi توسط فیات یا دیگر شرکت ها باشیم. مسلما امکان شخصی سازی گسترده خودرو، حس بهتری به خریدار داده و او خواهد توانست کنترل بیشتری روی قیمت تمام شده داشته باشد.

The post ایده معرکه فیات برای شخصی سازی خودروها با معرفی مدل Centoventi appeared first on دیجیاتو.

سیستم جدید میتسوبیشی شهروندان را از برق شهری بی نیاز می کند [تماشا کنید]

کمپانی میتسوبیشی از سیستمی جالب برای انتقال نیرو بین خانه و اتومبیل های برقی در نمایشگاه خودروی ژنو پرده برداری کرد. این سیستم Dendo Drive House (بطور اختصاری DDH) نام داشته و از سه بخش اصلی پنل های خورشیدی، باتری خانگی و یک شارژر دو طرفه تشکیل یافته است. این شارژر بسته به شرایط می تواند جریان الکتریسیته را از خانه به خودرو یا خودرو به خانه هدایت کند.

میتسوبیشی

استفاده سیستم DDH وابستگی شهروندان به شبکه برق شهری را کاهش داده و حتی می تواند باعث استقلال آنها در مواقع خاموشی شود. همچنین در زمان هایی مثل نیمه شب که مصرف برق با تعرفه های پایین تری محاسبه می شود، می توان با ذخیره سازی نیرو در باتری های خانگی و خودرو، در ساعات اوج مصرف از برق شهری بی نیاز شد.

به گفته میتسوبیشی سیستم ابداعی این کمپانی هم از خودروهای تمام الکتریکی مثل مدل جدید Engelberg Tourer و هم خودروهای هیبریدی شارژی (Plug in) مثل اوتلندر PHEV پشتیبانی می کند.

Mitsubishi Dendo (4)

میتسوبیشی تنها شرکتی نیست که ایده شارژرهای دو طرفه در خانه ها را مطرح کرده است. سال گذشته کمپانی OVO که در زمینه تامین انرژی فعالیت می کند، سیستم مشابهی را در انگلستان معرفی کرد. در مقایسه با نمونه متعلق به میتسوبیشی، سیستم OVO فاقد باتری های خانگی است.

نسخه های اولیه از رودستر تسلا نیز دارای چنین قابلیتی بودند، اما با گذشت زمان این قابلیت به تدریج حذف شد. البته ایلان ماسک بازگشت امکان شارژ دو طرفه در مدل های تولیدی تسلا را محتمل دانسته است.

ژاپنی ها در نظر دارند همین امسال سیستم DDH را راهی بازار کنند. به منظور ترغیب و جلب اطمینان مشتریان میتسوبیشی نصب حرفه ای اجزا توسط کارشناسان و خدمات پس از فروش از طریق نمایندگی ها را ارایه خواهد کرد.

افرادی که نسبت به استفاده از سیستم جدید میتسوبیشی علاقه مند باشند، باید ۱۰ هزار یورو برای شارژ دو طرفه کنار بگذارند. این رقم فارغ از مبلغی است که باید برای پنل خورشیدی، باتری خانگی و هزینه نصب پرداخت شود.

The post سیستم جدید میتسوبیشی شهروندان را از برق شهری بی نیاز می کند [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

ام وی ام X22 به نمایشگاه ژنو رسید؛ جسارت چینی ها برای حضور در بازار اروپا

صنعت خودروی ایتالیا قدمت زیادی داشته و اکنون حرف های بسیار زیادی برای گفتن در مقیاس جهانی دارد. در کنار خودروسازان بزرگی که در این کشور فعالیت می کنند، شرکت های کوچک تری هم هستند که اجزا و قطعات مورد نیاز خود را از دیگر کمپانی ها خریداری کرده و محصولاتی را با برند اختصاصی خود به فروش می رسانند.

شرکت DR Automobiles که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده، یکی از این موارد است. این خودروساز ایتالیایی قطعات مورد نیاز خود را از کمپانی چینی چری خریداری می کند. در واقع محصولات این شرکت همان مدل های چری هستند که با نشان DR فروخته می شوند.

b8673be0-dr3-ev-geneva-livepics-13

آخرین و جدیدترین محصولی که DR Automobiles در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی کرده، برای ما ایرانی ها به شدت آشنا است؛ این خودرو مدلی نیست جز چری تیگو ۲ یا ام وی ام X22 که در سوئیس به DR3 EV تغییر نام داده است!

83649892-dr3-ev-geneva-livepics-1

همانگونه که از نام DR3 EV می توان حدس زد، این کراس اوور کوچک نیروی خود را به جای موتور بنزینی از یک پیشرانه الکتریکی دریافت می کند. این پیشرانه توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت را دارا بوده و چرخ های جلو را به حرکت در میاورد.

dccbf865-dr3-ev-geneva-livepics-12

انرژی DR3 EV در یک باتری لیتیوم یونی ۵۴٫۳ کیلووات ساعتی ذخیره می شود. این باتری از ۲۴ ماژول تشکیل یافته و ۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد. با تکیه بر این باتری کراس اوور پاک ایتالیایی-چینی قادر است تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

8a19c28b-dr3-ev-geneva-livepics-17

جالب اینکه به گفته DR Automobiles اگر راننده سرعت خودرو را در ۶۰ کیلومتر در ساعت ثابت نگه دارد، مسافت قابل پیمایش تا ۵۰۰ کیلومتر افزایش می یابد. زمان لازم برای شارژ باتری DR3 EV با برق خانگی بین ۶ الی ۸ ساعت اعلام شده؛ در صورت استفاده از شارژرهای سریع، در عرض نیم ساعت می توان تا ۸۰ درصد از ظرفیت باتری را پر کرد.

d5571d34-dr3-ev-geneva-livepics-6

درباره شتاب و حداکثر سرعت DR3 EV یا ام وی ام X22 الکتریکی جزئیاتی توسط سازنده در اختیار رسانه ها قرار نگرفته، اما یکی از نشریات اعلام کرده این خودرو در زمان ۴ ثانیه سرعت خود را به ۵۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

8d3d9c62-dr3-ev-geneva-livepics-2

مثل بدنه که در آن از ترکیب رنگ سفید و آبی استفاده شده، در داخل کابین نیز شاهد بهره گیری از ترکیب این دو رنگ در قسمت های مختلف هستیم. ایتالیایی ها برای نسخه فول این اتومبیل دو رگه قیمتی برابر با ۳۷,۵۰۰ یورو (معادل ۴۲,۲۵۱ دلار) تعیین کرده و از نیمه دوم امسال نسبت به پذیرش سفارشات مشتریان اقدام خواهند نمود.

13a92681-dr3-ev-geneva-livepics-4

بد نیست اشاره کنیم مدل پایه نیسان لیف حدود ۳۰ هزار دلار و ارزان ترین نسخه تسلا مدل ۳ برابر با ۳۵ هزار دلار قیمت دارند. سایر مدل های برقی مثل شورولت بولت و هیوندای کونا هم هر دو با قیمتی در حدود ۳۷ هزار دلار قابل انتخاب هستند.

 

The post ام وی ام X22 به نمایشگاه ژنو رسید؛ جسارت چینی ها برای حضور در بازار اروپا appeared first on دیجیاتو.

تایرهایی برای پرواز؛ Goodyear Aero در ژنو رونمایی شد

کمپانی Goodyear از تایرهایی انقلابی در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ رونمایی کرد. این تایرها Aero نامگذاری شده و برای اتومبیل های خودران پرنده توسعه یافته اند.

تایرهای ابداعی Goodyear از ساختاری بسیار پیشرفته برخوردار بوده و نیازی به فشار هوا ندارند. این تایرها دارای دو نقش اصلی هستند. در حالت اول این تایرها همانند نمونه های رایج کنونی عمل نموده و نقش ارتباط خودرو با زمین را بر عهده دارند.

goodyear-aero-tiltrotor-tire-concept (2)

اما در حالت دوم Goodyear Aero می تواند به دلیل ساختار خاص خود نقشی همانند نقش ملخ یا پره های موتور هواپیما را ایفا کند. در این حالت تایرها به اندازه ۹۰ درجه تغییر وضعیت داده و با چرخش ها سریع باعث بلند شدن وسیله نقلیه از روی زمین می شوند.

goodyear-aero-tiltrotor-tire-concept (5)

به عبارت بهتر با تبدیل هر کدام از چرخ ها به یک پیشران، اتومبیل مجهز به تایرهای Aero به کوادکوپتر تغییر حالت می دهد، اتفاقی که پیش تر در برخی از فیلم های علمی تخیلی شاهد آن بوده ایم.

goodyear-aero-tiltrotor-tire-concept (1)

تایرهای Aero از هوش مصنوعی نیز بهره می برند. به واسطه این قابلیت شرایط و داده های مختلف آنالیز شده و اطلاعات بدست آمده به خودرو ارسال می شوند تا سیستم های مرتبط تنظیمات لازم را اعمال کنند.

اگر چه ایده توسعه چنین تایرهایی کاملا نوآورانه و جالب به نظر می رسد، اما تبدیل آنها به واقعیت چالشی بسیار بزرگ بوده و نیازمند تکنولوژی های پیشرفته ای است.

goodyear-aero-tiltrotor-tire-concept (3)

مهندسین Goodyear اعتقاد دارند استفاده از تایرهای Aero مستلزم بهره گیری از پیشران های مغناطیسی در هوا و زمین است، زیرا این پیشران ها بدون اصطکاک کار می کنند. حال مساله مهم اینست که پیشران های مغناطیسی فقط در فیلم های علمی تخیلی دیده می شوند.

Goodyear Aero

در هر صورت فارغ از پیچیدگی ها و بیش از حد آینده نگرانه بودن، ایده Goodyear جالب توجه بوده و شاید روزی با پیشرفت بشر به عمل تبدیل شود. برای درک بهتر از مکانیسم عملکرد تایرهای Goodyear Aero دعوت می کنیم ویدیوی زیر را مشاهده فرمایید.

The post تایرهایی برای پرواز؛ Goodyear Aero در ژنو رونمایی شد appeared first on دیجیاتو.

نگاهی به غرفه استون مارتین در ژنو ۲۰۱۹؛ تلفیق صنعت و تکنولوژی به سبک انگلیسی

در قرن بیستم استون مارتین به واسطه تولید مدل های عمدتا کوپه بزرگ، قدرتمند و لوکس شهرت پیدا کرده بود. اما در قرن بیست و یکم، این خودروساز انگلیسی تغییر استراتژی داده و به توسعه سوپر اتومبیل های موتور وسط روی آورده است. والکری و والکری AMR Pro اولین نمایندگان استراتژی جدید استون مارتین هستند که با همکاری ردبول و چند شرکت مطرح دیگر تولید می شوند.

حال با برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو شاهد رونمایی از دو مدل مفهومی موتور وسط دیگر از سوی استون مارتین هستیم. این دو مدل عبارتند از AM-RB 003 و ونکوئیش ویژن (Vanquish Vision).

استون مارتین

کانسپت AM-RB 003 شباهت های زیادی با برادر بزرگ تر خود داشته و می توان آن را یک بچه والکری نامید؛ البته باید گفت علی رغم شباهت ها، AM-RB 003 سر به زیرتر، خیابانی تر و آماده تر برای دنیای واقعی احساس می شود.

aston-martin-project-003 (4)

استون مارتین نیز به نوعی این موضوع را پذیرفته و اعلام کرده که نسخه نهایی AM-RB 003 عمومی تر از والکری خواهد بود. این موضوع به معنای جایگزینی ونتیج با AM-RB 003 نبوده و این خودرو به عنوان مدلی جدید و تولید محدود عرضه خواهد شد.

aston-martin-project-003 (8)

نیروبخش مفهومی جدید استون مارتین پیشرانه ای هیبریدی است که قلب اصلی آن را یک موتور V6 توربو تشکیل می دهد. درباره جزئیات این پیشرانه فعلا اطلاعاتی منتشر نشده، اما می دانیم که در توسعه آن از تکنولوژی های رایج در فرمول ۱ بهره گرفته شده است.

مفهومی ونکوئیش ویژن در واقع پیش نمایشی از سوپر اتومبیل های آینده استون مارتین به حساب آمده و قصد دارد نام پرچمداران این کمپانی را دوباره زنده کند. این کانسپت هیجان انگیز ادامه دهنده مسیری است که با والکری آغاز شده، هر چند نمای ظاهری آن یک مرحله دیگر خیابانی تر و عادی تر شده است.

aston-martin-vanquish-vision-concept (2)

با وجود بدنه ساده تر، ونکوئیش ویژن از ایرودینامیک پیشرفته ای برخوردار بوده و روی این فاکتور به طور ویژه تاکید شده است. نیروبخش این کانسپت نیز همان موتور V6 است که در AM-RB 003  انجام وظیفه می کند.

aston-martin-vanquish-vision-concept (4)

یکی از متخصصین تیم مهندسی استون مارتین ونکوئیش ویژن را ماحصل تجارب بدست آمده در طول فرایندهای توسعه والکری و AM-RB 003 توصیف کرده است. این خودرو پس از نمایشگاه خودروی ژنو تست های جامعی را پشت سر خواهد گذاشت تا نسخه نهایی بی عیب و نقص از آب دربیاید.

در کنار مدل های فوق، استون مارتین با یک شاسی بلند مفهومی جذاب به نام  All-Terrain در ژنو حاضر شده است. این مفهومی با برند لاگوندا عرضه شده و کراس اووری لوکس از آینده را به تصویر می کشد.

lagonda-all-terrain-concept (7)

همانند کانسپت پیشین لاگوندا، All-Terrain نیز طراحی عجیب و غریبی داشته و قایق های لوکس و تفریحی را در ذهن تداعی می کند. اصلی ترین ویژگی این کانسپت را باید در کابین آن جست، جایی که فاکتورهایی مثل کیفیت، آسایش و بهره گیری از آخرین تکنولوژی ها تاکید شده است.

lagonda-all-terrain-concept (6)

مثل اکثر کانسپت های امروزی، لاگوندا All-Terrain هم به فناوری خودران مجهز شده؛ به همین خاطر در برخی شرایط معین راننده می تواند با تغییر وضعیت صندلی خود به صورت رو در رو با دیگر سرنشینان به گفتگو بنشیند. وجود دو دکمه معلق روی کنسول میانی و نمایشگر حاضر در بخش مرکزی فرمان را می توان جذاب ترین شاخصه کابین جدیدترین مفهومی لاگوندا دانست.

وظیفه تامین نیروی لاگوندا All-Terrain بر عهده یک پیشرانه تمام الکتریکی گذاشته شده که متاسفانه مثل دیگر محصولات استون مارتین اطلاعاتی از آن در دست نیست. بر اساس برنامه ریزی ها این کانسپت آینده نگرانه از سال ۲۰۲۰ وارد فاز تولید خواهد شد.

 

The post نگاهی به غرفه استون مارتین در ژنو ۲۰۱۹؛ تلفیق صنعت و تکنولوژی به سبک انگلیسی appeared first on دیجیاتو.

کیا Imagine در ژنو رونمایی شد؛ یک اثر هنری با ۲۱ نمایشگر داخل کابین

خودروهای الکتریکی رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی هستند. هر نمایشگاهی که برگزار می شود، بخش عمده ای از مدل های مفهومی را چنین خودروهایی تشکیل می دهند. نمایشگاه خودروی ژنو هم که این روزها در حال برگزاری است، از این قاعده مستثنی نبوده و کانسپت های زیادی با پیشرانه های برقی معرفی شده اند.

imagine-by-kia-concept

کانسپت کیا Imagine یکی از مدل های پر سر و صدای ژنو محسوب می شود. دلیل این مساله به طراحی داخلی و خارجی خاص Imagine بر می گردد. به اعتقاد آقای Ralph Kluge مدیر تیم طراحی داخلی کیا، اتومبیل های برقی کنونی طراحی داخلی منطقی اما خالی از هر گونه هیجان دارند. به همین خاطر کیا با توسعه کانسپت حاضر سعی کرده برداشت خود از یک خودروی برقی پیشرفته را به نمایش بگذارد.

imagine-by-kia-concept (4)

کیا Imagine از لحاظ نمای ظاهری حرف های زیادی برای گفتن دارد، زیرا طراحان تمامی مرزها را زیر پا گذاشته و خودرویی با بدنه ای متفاوت – ترکیبی از سدان و شاسی بلند – خلق کرده اند. چراغ های جلوی جدیدترین کانسپت کره ای ها به صورت نواری باریک که درون یک نوار یکپارچه دیگر قرار گرفته، طراحی شده اند؛ چراغ های عقب هم حالتی معلق دارند.

imagine-by-kia-concept (5)

به منظور هر چه خاص تر کردن نمای بیرونی Imagine اجزایی مثل رینگ ها و رکاب های جانبی نیز به شکل هنرمندانه ای تزئین شده اند تا بازتاب کننده فضای داخلی لوکس این کانسپت باشند.

imagine-by-kia-concept (6)

بی تردید اصلی ترین و شاخص ترین ویژگی فضای داخلی Imagine را می توان ۲۱ نمایشگر نصب شده روی داشبورد دانست. این نمایشگرها اندازه ای برابر با نمونه های به کار رفته در تلفن های همراه داشته و با انحنایی زیبا کنار هم جای گرفته اند.

imagine-by-kia-concept (9)

شرکت کیا از لوگویی جدید در این کانسپت استفاده کرده است

ترکیب زوایای تیز گوشه های این نمایشگرها با قوس پدید آمده، تضاد دلنشینی را ایجاد کرده است. از آنجایی که نمایشگرهای موجود به هم پیوسته نیستند، کارایی آنها کمی زیر سوال می رود. اما در هر حال باید شجاعت طراحان کیا در انتخاب چنین چینشی را تحسین نمود.

imagine-by-kia-concept (8)

در کنار داشبورد انقلابی، کیا Imagine چند المان نوآورانه دیگر دارد؛ برای مثال صندلی های آن از کاغذ مچاله شده الگوبرداری شده و شکل کلی آن نیز منحصر بفرد است. کیا این شکل را طراحی موجی نامیده و گفته که علی رغم ضخامت کم، صندلی ها کاملا راحت و مستحکم هستند.

kia-imagine (1)

روکش با کیفیت کف اتاق که هنگام بسته بودن درها تا روی آنها امتداد پیدا می کند، دیگر ویژگی جالب کابین Imagine به شمار می رود. قسمت بالایی رودری ها هم بافتی متالیک دارند، این بافت در حقیقت از الیاف فلزی ساخته شده است.

imagine-by-kia-concept-geneva-live (1)

درهای کیا Imagine همانند محصولات رولزرویس خلاف جهت هم باز می شوند

به گفته آقای Kluge کیا Imagine یک مفهومی خالص است، زیرا هیچ برنامه ای برای تست و تولید آن وجود نداشته و این خودرو صرفا یک مدل نمایشی است. به عبارت بهتر می توان گفت که کیا با عرضه این مفهومی خواسته به نوعی توانمندی های طراحان خود را به رخ بکشد.

imagine-by-kia-concept (1)

به سقف پانورامای یکپارچه کیا Imagine توجه کنید

تنها ایرادی که می توان به کانسپت کیا Imagine گرفت، استفاده از پنل های LCD در داشبورد است. مسلما بکارگیری پنل های OLED با رنگ های درخشان تر و زنده تر، می توانست بیشتر باعث جلب توجه شود.

imagine-by-kia-concept (10)

گفتنی است کیا Imagine نیروی خود را از پیشرانه ای تمام الکتریکی دریافت می کند. درباره مشخصات این پیشرانه اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است.

The post کیا Imagine در ژنو رونمایی شد؛ یک اثر هنری با ۲۱ نمایشگر داخل کابین appeared first on دیجیاتو.

تلفیق ناخوشایند گذشته و آینده؛ هیسپانو سویزا کارمن در ژنو رونمایی شد

این روزها توجه تمامی نشریات و رسانه های فعال در حوزه صنعت حمل و نقل به هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو معطوف شده است. مثل ادوار قبلی، امسال نیز بسیاری از خودروسازان این نمایشگاه را برای رونمایی از جدیدترین محصولات خود انتخاب کرده اند.

شرکت قدیمی اما تازه احیا شده Hispano Suiza Cars یکی از این موارد است که با خودرویی عجیب و غریب و دو نفره در ژنو حضور پیدا کرده؛ این خودرو کارمِن (Carmen) نام داشته و به لحاظ ظاهری در نوع خود کاملا منحصر بفرد است.

hispano-suiza-carmen

شکل اتاق هیسپانو سویزا کارمن از مدل های ساخته شده در دهه ۱۹۳۰ میلادی به ویژه مدل H6C Dubonnet Xenia الگوبرداری شده است. در نگاه نخست به کارمن شاید برخی تصور کنند با توجه به شکل خاص اتاق، این خودرو وضعیت ایرودینامیکی مطلوبی نداشته باشد.

هیسپانو سویزا کارمن

در پاسخ به این افراد باید گفت اتفاقا ایرودینامیک یکی از نقاط قوت کارمن بوده و این اتومبیل اصالتا اسپانیایی با ضریب درگ ۰٫۳۲۵ در مقایسه با مدل های مطرحی چون فراری F12 و کوئنیگزگ Agera RS، مقاومت کمی در برابر هوا دارد.

hispano-suiza-carmen (2)

بهره گیری از مواد با کیفیت و استفاده از چرم دست دوز در بخش های مختلف اصلی ترین شاخصه هیسپانو سویزا کارمن در داخل کابین محسوب می شود. قطعات چوبی و تریم های آلومینیومی نیز در جای جای کابین به کار گرفته شده اند؛ صمن اینکه نمایشگر لمسی ۱۰٫۱ مربوط به سیستم اینفوتینمنت نشان می دهد کارمن اتومبیلی از قرن بیست و یک است!

hispano-suiza-carmen-geneva-2019 (12)

هیسپانو سویزا کارمن از پیشرانه ای تمام الکتریکی بهره می برد. این پیشرانه شامل دو موتور برقی روی محور عقب بوده و در مجموع ۱۰۰۵ اسب بخار قدرت دارد. با تکیه بر این پیشرانه کارمن می تواند در زمانی زیر ۳ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) دست پیدا کند.

hispano-suiza-carmen (3)

مثل اکثر خودروهای برقی، انرژی مورد نیاز کارمن هم توسط باتری لیتیوم یونی تامین می شود. درباره ظرفیت باتری این خودروی اسپرت حرفی به میان نیامده، اما گفته شده که امکان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر مسافت با یک بار شارژ وجود دارد.

اما نکته عجیب اینکه برخلاف بسیاری از اتومبیل های قدرتمند، فرمان خودرو به چرخ های محور عقب متصل شده و چرخ های جلو ثابت هستند. برای کنترل پایداری خودرو، سازنده به چند سیستم الکترونیکی متوسل شده است.

hispano-suiza-carmen (4)

به دلیل بهره گیری گسترده از فیبرکربن در قسمت هایی مثل بدنه و شاسی هیسپانو سویزا کارمن ۱۶۹۰ کیلوگرم وزن دارد. بد نیست بدانید مدل هایی مثل تسلا مدل S و پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid وزنی در حدود ۲٫۵ تن دارند.

آنطور که اعلام شده تنها ۱۹ دستگاه از این خودروی ۱٫۵ میلیون یورویی در بارسلون اسپانیا تولید خواهد شد؛ تحویل سفارش ها نیز از سال آینده شروع می شود.

The post تلفیق ناخوشایند گذشته و آینده؛ هیسپانو سویزا کارمن در ژنو رونمایی شد appeared first on دیجیاتو.