مشخص نیست “سلبریتی‌ها” کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان را کجا هزینه کرده‌اند

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ابراهیم بازیان با اشاره به اینکه کمیته امداد به تعهدات خود برای ساخت مسکن در استان کرمانشاه عمل کرده است، اظها کرد: در این زمینه واحدهای مسکونی در اختیار خانواده‌ها  تحت پوشش امداد قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تامین مسکن امور مهندسی ساختمان کمیته امداد ادامه داد: در کرمانشاه، ۵۲۰۰ واحد مسکونی احداث شده و ماموریت کمیته امداد در خصوص احداث مسکن مددجویان در مناطق زلزله‌زده به شکل ۱۰۰ درصدی محقق شده است و مجموعه امداد مناسب‌ترین و مقاوم‌ترین خانه‌ها را در کرمانشاه احداث کرده است.

بازیان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در ارتباط با مسکن زلزله‌زدگان کرمنشاه وجود دارد این است که هنوز تکلیف بسیاری از کمک‌های مردمی که به سلبریتی‌ها پرداخت شده است، مشخص نیست و  هزینه‌ای هم که بابت خانه‌های زلزله‌زدگان  توسط این افراد صرف شده است، ابهام دارد.

وی متذکر شد: در حادثه زلزله کرمانشاه برخی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند که بعد از گذشت ماه‌ها هنوز میزان کمک‌ها و همچنین هزینه ساخت خانه‌ها توسط آنها مشخص نیست.

مدیرکل دفتر تامین مسکن امور مهندسی ساختمان کمیته امداد خاطرنشان کرد: مجموعه امداد بر اساس رسالتی که دارد در ارتباط با حوداث ورود می‌کند و امیدواریم به‌زودی تکلیف خانه‌هایی که سلبریتی وعده ساختن آنها را دادند، مشخص شود. /تسنیم

این خبر مشخص نیست “سلبریتی‌ها” کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان را کجا هزینه کرده‌اند اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

طرح جدید مسکن در ۱۰۰۰ شهر

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ساز‌و‌کار برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در یک هزار شهر کشور، وارد مرحله «نیازسنجی ثانویه» شد. این برنامه توسط بنیاد مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر عملیاتی می‌شود و قرار است تا اواسط تابستان سامانه ثبت‌نام از متقاضیان واجد شرایط برای این منظور راه‌اندازی شود. دو شرط برای گزینش متقاضیان پیشنهاد شده اما احتمال می‌رود دو شرط دیگر هم به آن اضافه شود. ساخت و ساز به سه شکل و با وام ۷۵ میلیونی پیش‌بینی شده است. این برنامه ۵ تفاوت با مسکن‌مهر دارد.

برنامه بنیاد مسکن برای ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک آماده اجرا شد. این برنامه که یک وجه از برنامه سه‌وجهی دولت برای ساخت مجموعا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است و عملا طرح جایگزین مسکن مهر در شهرهای کوچک محسوب می‌شود. یافته‌ها از جزئیات این برنامه نشان می‌دهد برای اجرای طرح جایگزین مسکنمهر در شهرهای کوچک فعلا دو شرط کلیدی برای متقاضیان تعریف شده است که در روزهای آینده سایر شروط مطرح نیز نهایی خواهد شد. برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک که فعلا قرار است در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر اجرا شود، بخشی از برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی، در شکل ساخت و تامین ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کوچک است. بنا بر اعلام مسوولان بنیاد مسکن، توان فنی و اجرایی برای تسری این برنامه به شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر نیز وجود دارد و در صورت توافق نهایی، مقیاس این طرح از شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر به شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد. هم‌اکنون حدود هزار شهر کشور در فهرست شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر قرار دارند که در صورت تغییر مقیاس طرح به شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار نفر، مطابق با پیشنهاد بنیاد مسکن، حدود ۱۲۰۰ شهر کشور تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت؛ بنیاد مسکن متولی اجرای برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این شهرهاست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قرار است با راه‌اندازی سامانه‌ای در کمتر از یک ماه آینده، برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک عملا آغاز شود؛ عنوان این سامانه فعلا «سامانه طرح اقدام ملی مسکن» است که قرار است با راه‌اندازی آن نیازسنجی ثانویه و دقیق‌تری از میزان تقاضای موثر برای ساخت و تامین مسکن در شهرهای تعیین شده انجام شود؛ مسوولان بنیاد مسکن می‌گویند قرار است این سامانه به ابزاری برای شناسایی دقیق مخاطبان و متقاضیان طرح اقدام ملی در شهرهای کوچک تبدیل شود و از این طریق منابع و امکانات محدودی که در اختیار این برنامه و بنیاد مسکن قرار دارد به درستی به هدف موردنظر اصابت کند. این سامانه قرار است به سامانه‌های دیگری همچون سامانه فروش تعهدی مصالح ساختمانی متصل شود؛ در قالب طرح فروش تعهدی مصالح ساختمانی، سازندگان واجد شرایط امکان استفاده از مصالح یارانه‌ای با شرایط پرداخت قسطی خواهند داشت.  بنا بر اعلام مسوولان بنیاد مسکن، دو شرط کلیدی تاکنون برای ثبت‌نام متقاضیان در سامانه «طرح اقدام ملی مسکن» در نظر گرفته شده است که متقاضیان باید حتما واجد این شرایط باشند؛ هر چند شروط دیگری نیز در این زمینه وجود خواهد داشت که ظرف روزهای آینده نهایی و اعلام خواهد شد و نسخه تکمیلی شروط مورد نیاز برای واجدان شرایط این برنامه برای بارگذاری در سامانه آماده می‌شود.

اولین شرط در نظر گرفته شده برای متقاضیان این طرح که مانند یکی از شروط اصلی برای متقاضیان طرح مسکن مهر است، سبز بودن فرم (ج) متقاضیان است؛ به این معنا که افراد متقاضی نباید از تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال ۵۷ تاکنون از هیچ کدام از خدمات دولتی در حوزه تامین مسکن همچون دریافت زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای ساخت و خرید مسکن استفاده کرده باشند.

شرط کلیدی دیگر آن است که متقاضیان باید حتما در زمان ثبت‌نام در سامانه فاقد مسکن باشند؛ یعنی آن دسته از افرادی که در زمان ثبت‌نام در سامانه مالک واحد مسکونی هستند به طور قطع متقاضی واجد شرایط استفاده از امکانات این برنامه نیستند. این شروط احتمالا در روزهای آینده و تا قبل از راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام، تکمیل و نهایی خواهد شد؛ احتمالا دو شرط دیگر به این شروط اضافه خواهد شد که پیش از این نیز در فهرست شروط متقاضیان مسکن مهر وجود داشت.

یکی از شروط مسکن مهر که به نظر می‌رسد برای این برنامه نیز در نظر گرفته شود در نظر گرفتن سابقه سکونتی افراد در زمان ثبت‌نام در سامانه است؛ در طرح مسکن مهر افراد متقاضی باید دست‌کم ۵ سال سابقه سکونت در محل مورد درخواست برای دریافت واحد را داشتند که از این شرط با عنوان شرط «بومی‌بودن» یاد می‌شد؛ متاهل بودن یا سرپرست خانوار بودن شرط دیگری است که در شرایط متقاضیان مسکن مهر وجود داشت و احتمال می‌رود در اجرای این برنامه نیز یکی از شروط اصلی برای متقاضیان در نظر گرفته شود.  در حالی که بنیاد مسکن متولی و راهبر ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هزار شهر کشور است اما سازوکار اجرای این طرح به گونه‌ای تدارک دیده شده است که قرار نیست تمام ۱۰۰ هزار واحد با حضور و مداخله مستقیم و ۱۰۰ درصدی بنیاد مسکن ساخته شود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در تشریح جزئیات این برنامه مطابق با آخرین تصمیمات گرفته شده در جلسه روز گذشته شورای مسکن، به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: برای اجرای برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی که فعلا قرار است در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر کلید بخورد اما امکان و توان فنی و اجرایی برای تسری آن به شهرهای با جمعیت کمتر از ۵۰۰ هزار واحد نیز وجود دارد، سامانه‌ای در بنیاد مسکن در دست طراحی است که متقاضیان باید درخواست خود برای استفاده از امکانات این برنامه را از طریق این سامانه ثبت و اعلام کنند.

جواد حق‌شناس ادامه داد: این سامانه با هدف انجام نیازسنجی دقیق از حجم تقاضای موثر برای استفاده از امکانات در نظر گرفته شده در قالب این برنامه طراحی شده است؛ هر چند پیش از این نیازسنجی اولیه از میزان امکانات و حجم تقاضا در هر کدام از شهرهای واقع در محدوده اجرای این برنامه انجام شده بود اما از آنجا که قرار است این برنامه به صورت «تقاضامحور»، برنامه‌ریزی و اجرا شود، نیازسنجی ثانویه از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن انجام خواهد شد. به دنبال این نیازسنجی که براساس درخواست‌های ثبت شده از سوی متقاضیان واجد شرایط در سامانه احراز خواهد شد قرار است عرضه واحدهای مسکونی و امکانات در نظر گرفته شده برای اجرای این برنامه بدون اطلاع دقیق از میزان تقاضای قطعی و مشخص انجام نشود؛ این تاکید به دلیل محدود بودن امکانات و منابع در نظر گرفته شده برای اجرای این برنامه وجود دارد.

به گفته وی اینکه در چه نقطه‌ای چه تعداد واحد مسکونی، در چه قالبی و با استفاده از چه امکاناتی باید احداث شود از طریق اطلاعات این سامانه مشخص خواهد شد. در واقع اگرچه مقیاس طرح، ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شده است اما توزیع دقیق این واحدها و نحوه اجرای این برنامه در هر کدام از شهرهای تعیین‌شده در این برنامه، براساس داده‌های این سامانه و بررسی تقاضاهای ثبت شده در آن انجام خواهد شد.

حق‌شناس در این باره گفت:از آنجا که منابع مورد نیاز برای اجرای این برنامه شامل زمین، مصالح و تسهیلات محدود است تصمیم بر آن شد که ابتدا نیازسنجی دقیقی انجام شود تا توان فنی، مالی و اجرایی صرف مکان‌یابی و ساخت مسکن در محدوده‌های فاقد متقاضی نشود یا در هر کدام از شهرها بیش از حجم نیاز یا کمتر از آن ساخت وساز انجام نشود. چرا که در طرح مسکن مهر، به‌رغم نیازسنجی‌های اولیه در برخی مناطق، واحدهای بدون متقاضی احداث شد که همچنان به عنوان یک معضل حل‌نشده باقی مانده است.

وی همچنین در خصوص سازوکار اجرای این برنامه و نحوه ساخت واحدها توضیح داد: برنامه ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هزار شهر کشور فعلا قرار است در قالب سه روش اجرا شود؛ در روش اول پروژه‌های خودمالک تعریف خواهد شد؛ به این معنا که به متقاضیانی که زمین دارند اما تمایل به استفاده از تسهیلات و مصالح با نرخ ارزان‌تر دارند در صورت قرار گرفتن در فهرست افراد واجد شرایط، مجوز استفاده از این امکانات (وام ساخت و مصالح یارانه‌ای) داده می‌شود و این افراد می‌توانند با استفاده از امکانات تعریف شده روی زمین خود ساخت و ساز کنند.

دسته دوم، ساخت و سازهایی است که از سوی گروه‌های ساخت انجام می‌شود؛ ممکن است افرادی باشند که در قالب گروه‌های کمتر از ۵ نفره تمایل به ساخت وساز گروهی داشته باشند؛ در صورتی که این افراد زمین داشته باشند و واجد شرایط نیز باشند وام ساخت و مصالح یارانه‌ای به آنها تعلق خواهد گرفت و در صورت عدم برخورداری از زمین در صورت وجود امکانات، زمین، وام ساخت ومصالح یارانه‌ای به آنها ارائه می‌شود. دسته سوم متقاضیانی هستند که به دلیل عدم برخورداری از زمین، نیازمند حمایت مستقیم بنیاد مسکن در واگذاری زمین مورد نیاز برای ساخت وساز هستند؛ به شرط آنکه بنیاد مسکن از زمین مناسب برای ساخت وساز در نقطه‌ای برخوردار باشد که متقاضی واجد شرایط در قالب برنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحدی داشته باشد علاوه بر وام بانکی ساخت و مصالح یارانه‌ای، به این دسته از متقاضیان با قیمت روز، زمین واگذار می‌شود.

جزئیات این برنامه همچنین نشان می‌دهد وام بانکی ساخت مسکن برای ۵۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی تعیین شده برای تامین و ساخت در شهرهای جدید به مبلغ ۷۵میلیون تومان به ازای هر واحد با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار(۱۸ درصد)، با قابلیت انتقال به خریدار(فروش اقساطی) در پایان دوره ساخت از سوی شبکه بانکی تامین شده است. البته شرط برخورداری از این تسهیلات بنا بر اعلام مسوولان، آن است که واحدهای احداثی در متراژ کمتر از ۱۰۰مترمربع احداث شوند؛ رقم کل اعتبار تامین شده برای پرداخت این تسهیلات تاکنون ۳۷هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان برآورد می‌شود.

۵ تفاوت جایگزین مسکن مهر

بررسی‌ها از جزئیات اجرای طرح تامین و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک، حاکی است این طرح دست‌کم حاوی ۵ تفاوت اساسی با طرح مسکن مهر است. برخی از این تفاوت‌ها ظاهری و برخی دیگر شامل تفاوت‌های کلیدی است؛ مهم‌ترین تفاوت این برنامه با طرح مسکن مهر به عنوان طرح جایگزین، به امکانات ، حمایت‌های دولتی و خدمات در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح مربوط می‌شود؛ هر چند مهم‌ترین تفاوت ظاهری این برنامه با طرح مسکن مهر مربوط به تیراژ آن است؛ مقیاس کل طرح مسکن مهر ساخت حدود ۲ میلیون و۳۰۰هزار واحد مسکونی در سراسر کشور بود؛ از این تعداد حدود ۳۵۰ هزار واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن و در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵هزار نفر ساخته شد؛ در حالی که مقیاس کل طرح اقدام ملی شامل ساخت و تامین ۴۰۰هزار واحد مسکونی است، بنیاد مسکن هم‌اکنون ماموریت یافته است تا عملیات ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار واحدی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد را دنبال کند.

با این حال تفاوت کلیدی این برنامه با طرح مسکن مهر به امکانات و خدمات در نظر گرفته شده برای اجرای آن برمی‌گردد؛ در طرح مسکن مهر، شکل واگذاری زمین برای ساخت واحدها در قالب واگذاری زمین ۹۹ ساله تعریف شد و مبلغی از بابت هزینه تامین زمین از متقاضیان دریافت نشد؛ حال آنکه در طرح ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک در صورتی که متقاضیان مشمول واگذاری زمین از سوی بنیاد مسکن شوند پرداخت بهای روز زمین شرط واگذاری خواهد بود؛ در این برنامه برخلاف زمین‌های مسکن مهر که به صورت اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار شدند، مالکیت زمین از همان ابتدا با پرداخت بهای روز به متقاضیان منتقل می‌شود؛ از سوی دیگر در حالی که در طرح مسکن مهر تسهیلات بانکی با نرخ سود ۴، ۷ و ۹درصد متناسب با موقعیت جغرافیایی پروژه‌ها به متقاضیان تعلق گرفت، وام ساخت در طرح ۱۰۰ هزار واحدی با یارانه صفر درصدی و براساس نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار(۱۸درصد) به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.

تفاوت سوم مسکن مهر با طرح جایگزین در نحوه تصدیگری و مداخله دولت در اجرای پروژه‌ها مربوط می‌شود؛ مسکن مهر با دخالت مستقیم و گسترده دولت ساخته شد اما آن طور که مسوولان بنیاد مسکن اعلام کردند قرار است در طرح ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کوچک بنیاد مسکن مداخله مستقیم و چندانی نداشته باشد.

تفاوت چهارم این برنامه با طرح مسکن مهر همچنین به شکل ثبت‌نام و شرایط ورود به طرح برای متقاضیان مربوط می‌شود؛ در شروط مسکن مهر تاکید شده بود که متقاضیان حداقل از دو سال قبل از زمان اجرای این طرح یعنی از سال ۸۴ نباید دارای سابقه مالکیت باشند؛ فعلا در شرایط مربوط به برنامه ۱۰۰ هزار واحدی شهرهای کوچک چنین شرطی قید نشده است و تنها عنوان شده متقاضی در زمان ثبت‌نام در سامانه و ارائه درخواست نباید مالک واحد مسکونی باشد؛ اما این احتمال وجود دارد که در صورت آن که حجم تقاضا بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده برای اجرای این برنامه باشد، سابقه مالکیت افراد نیز در بررسی‌ها لحاظ شود.

پنجمین تفاوت این برنامه با طرح مسکن مهر همچنین به نحوه تامین مالی این پروژه‌ها مربوط می‌شود؛ منابع مالی مسکن مهر از محل خط اعتباری بانک مرکزی تامین شد و اختصاص یافت؛ این در حالی است که فعلا برای تامین منابع مورد نیاز ساخت و تامین ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در هزار شهر کشور، منابع داخلی سیستم بانکی به کار گرفته خواهد شد. /دنیای اقتصاد

این خبر طرح جدید مسکن در ۱۰۰۰ شهر اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بررسی ۶ راهکار واقع‌بینانه برای خانه‌دار کردن مستأجران

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، چگونگی حمایت از خانه‌دار شدن خانواده‌ها یکی از مسائل همیشگی دولت‌ها بوده است. یکی از الگو‌های موفق در زمینه ساخت مسکن برای اقشار متوسط و کم‌درآمد در کشورمان، مدل مسکن ویژه بود که هم منجر به توانمندشدن خانواده‌ها می‌شود و هم تبعات تورمی افزایش وام خرید را به همراه ندارد.

در یک‌سال اخیر قیمت مسکن به شکلی افزایش یافته که بیشتر خانواده‌های جدید و مستاجران، امیدی برای صاحب‌خانه شدن ندارند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در اردیبهشت سال ۹۸، متوسط قیمت خرید و فروش یک‌مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد افزایش داشته است.

در این صورت اگر یک خانواده با درآمد متوسط در شهر تهران، یک‌سوم درآمد خود را برای خرید یک خانه ۷۵ متری پس‌انداز کند باید نزدیک ۵۰ سال انتظار بکشد تا صاحب‌خانه شود. در این شرایط وام خرید هم دردی را دوا نمی‌کند، زیرا بالاترین سقف وام خرید یعنی وام صندوق یکم هم بیشتر از ۱۳ مترمربع از یک واحد مسکونی را تأمین نمی‌کند.

تبعات افزایش قیمت مسکن
افزایش قیمت مسکن تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را در پی دارد که به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم:

افزایش اجاره‌بها و فشار به مستاجران: به صورت معمول روند قیمت‌ها در بازار اجاره از قیمت مسکن تبعیت می‌کند؛ یعنی هر زمان قیمت مسکن افزایش می‌یابد، بازار اجاره نیز دچار تلاطم و افزایش قیمت می‌شود. مسأله وقتی مهم‌تر می‌شود که بدانیم اجاره‌بها بیشترین سهم را در سبد هزینه‌های یک خانواده دارد و افزایش آن فشار بسیاری را به مستاجران وارد می‌کند.

در شهر‌های بزرگ مثل تهران مستاجران نیمی از درآمد خود را برای اجاره‌بهای اختصاص می‌دهند که افزایش شدید آن باعث می‌شود سایر هزینه‌های خانواده مانند مسائل رفاهی و آموزشی آن‌ها نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.

هجوم تقاضا‌ها از بازار خرید به سمت بازار اجاره و افزایش مضاعف قیمت‌ها در بازار اجاره: خروج خانواده‌ها از بازار مؤثر خرید، سبب می‌شود بازار اجاره دچار افزایش تقاضا شود. در سال حدود ۷۰۰ هزار ازدواج و تقاضای جدید در بازار مسکن وجود دارد که در شرایط فعلی به ناچار باید رو به اجاره‌نشینی بیاورند. با توجه به رکود چندساله تولید مسکن در سال‌های اخیر و کمبود عرضه مورد نیاز، هجوم تقاضا افزایش مجدد اجاره‌بها و فشار مضاعف به مستاجران را به همراه خواهد داشت.

مهاجرت اجباری و افزایش حاشیه‌نشینی: در اثر این افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره، مستاجران برای تمدید واحد استیجاری خود دچار مشکل می‌شوند. تغییر منطقه، تن دادن به زندگی در واحد‌های کوچک‌تر و حتی مهاجرت از شهر‌های بزرگ و حاشیه‌نشینی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اتفاقی که در یک‌سال اخیر نیز بعضا شاهد آن بوده‌ایم. تشکیل سکونت‌های غیررسمی در حاشیه شهر‌ها که بدون امکانات و خدمات شهری مناسب هستند، مشکلات و تبعات اجتماعی و فرهنگی خاص خود را خواهد داشت.

رکود مجدد در بازار مسکن و به‌تبع آن رکود در ساخت‌وساز مسکن: شکاف بین توان خرید مردم و قیمت روز مسکن، رکود سنگینی را در بازار خرید و فروش و به‌تبع آن بازار ساخت‌وساز مسکن به وجود می‌آورد. سازندگان که خریداری برای واحد‌های نوساز خود نمی‌بینند، انگیزه‌ای برای تولید مسکن نمی‌یابند. درحالی‌که مسکن کالای اساسی و مورد نیاز همه خانواده‌هاست، کمبود تولید و عرضه آن مشکل مجددی بر مشکلات گذشته اضافه می‌کند و مجددا بهانه‌ای برای گران شدن مسکن خواهد شد.

لازم به ذکر است در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تولید مسکن با رکود سنگینی مواجه بود و مطابق داده‌های مرکز آمار در اثر سیاست‌های اتخاذشده، کمتر از ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در سال تولید شد. درحالی‌که برآورد‌ها نشان می‌دهد با توجه به کمبود تعداد واحد‌های مسکونی نسبت به تعداد خانواده‌ها و همچنین تقاضا‌های جدید ناشی از ازدواج و وجود شش میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی برای تنظیم بازار سالانه به دو میلیون واحد مسکونی جدید نیاز است. نتیجه این کمبود، در کنار وجود فرصت برای سوداگری و احتکار، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن در روز‌های اخیر بوده است.

افزایش وام خرید راهگشا نیست
در این شرایط دولت باید برای حل این مشکلات به صورت هوشمندانه عمل کند. شاید در ابتدای امر افزایش وام خرید به عنوان یک راه‌حل مطرح باشد؛ اما در شرایطی که میزان تولید و عرضه واحد‌های مسکونی بسیار کمتر از میزان تقاضا در بازار مسکن است، هرگونه افزایش سقف وام خرید مسکن، تبعات تورمی خود را خواهد داشت. علاوه بر این مالکان واحد‌های مسکونی که انتظار افزایش بیشتر قیمت مسکن را دارند، از عرضه آن خودداری می‌کنند. درنتیجه در این سال‌ها همواره تعداد خانه‌های خالی افزایش یافته است.

ضمنا افزایش وام خرید و تحریک تقاضا در بازار مسکن حتما منجر به افزایش تولید و عرضه نخواهد شد. چنانچه در سال‌های اخیر با وجود هشت برابر شدن سقف وام خرید مسکن، تولید مسکن از رکود خارج نشد و اتفاقا تعداد خانه‌های خالی نیز رو به کاهش نبود. علاوه بر این تأمین منابع بانکی برای افزایش سقف و تعداد وام خرید مسکن به میزان تقاضا در بازار مسکن، امری بسیار دشوار برای دولت خواهد بود.

برنامه وزارت راه و شهرسازی، تحریک سمت عرضه
با ورود محمد اسلامی به وزارت راه و شهرسازی به جای عباس آخوندی، عمده برنامه‌های این وزارتخانه با محوریت طرح اقدام ملی مسکن، به سمت حمایت از تولید و عرضه مسکن تغییر کرده است. در این طرح، ساخت ۴۰۰هزار مسکن طی دو سال ۹۸ و ۹۹ در دستور کار قرار دارد.

واگذاری زمین دولتی، کاهش ۵۰ درصدی هزینه صدور پروانه و مجوزها، اعطای ۲۵میلیون تومان وام ساخت با نرخ سود صفر درصد و خرید مصالح از «بازار تعهدی» با تخفیف ۳۰درصدی، بخشی از بسته جدید رونق مسکن است، اما سؤال اساسی اینجاست که با درنظر گرفتن این تسهیلات برای انبوه‌سازان چه تصمیمی برای عرضه واحد‌های ساخته‌شده به قیمت تمام‌شده و نه بازار وجود دارد؟ و این‌که با توجه به فاصله بین قدرت خرید مردم و قیمت مسکن، آیا مردم توان خرید این واحد‌ها را خواهند داشت یا خیر؟ آیا برای حل این مسائل راهکاری وجود دارد؟

راهکار اساسی: حمایت از عرضه و تقاضا با الگوی مسکن ویژه
از آنجا که عمده هزینه مسکن ناشی از هزینه زمین است، دولت می‌تواند هزینه زمین را بعد از تحویل دادن واحد‌های مسکونی به متقاضیان و به صورت اقساط دریافت کند. هزینه ساخت نیز توسط متقاضیان با پیشرفت پروژه به سازندگان پرداخت شود. بدین صورت خانواده‌های مستأجر بسیاری می‌توانند صاحب‌خانه شوند.

این مدل که در مسکن ویژه تهرانسر اجرا و تجربه موفقی نیز بود در مقایسه با افزایش وام ساخت مزیت‌های بسیاری دارد. از جمله این مزیت‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

افزایش تولید مسکن: چنانچه مطرح شد تحریک تقاضا لزوما منجر به افزایش تولید نمی‌شود؛ اما با مدل مسکن ویژه، هم تولیدکننده هزینه اولیه بسیاری را برای تهیه زمین نمی‌پردازد و هم، چون مصرف‌کننده توان پرداخت هزینه ساخت را دارد، واحد‌های ساخته‌شده بدون متقاضی نمی‌ماند، بنابراین انگیزه بسیاری برای تولید وجود دارد.

عدم افزایش قیمت مسکن: از آنجا که با این مدل هم از تولید و هم عرضه حمایت‌شده دلیلی برای افزایش شدید قیمت‌ها وجود ندارد.

عدم افزایش سوداگری و تعداد خانه‌های خالی: با توجه به این‌که سازندگان مالک واحد‌های نوساز نیستند و متناظر با هر واحد یک مصرف‌کننده واقعی وجود دارد که مسکن را با قیمت تمام‌شده دریافت می‌کند، واحدی در انتظار افزایش قیمت‌ها در آینده خالی نمی‌ماند.

زمینه‌سازی مؤثر دولت برای خانه‌دار شدن خانواده‌ها: وام خرید مسکن در شرایط فعلی سهم قابل‌توجهی از قیمت مسکن را تأمین نمی‌کند. دولت با تأخیر در هزینه دریافت زمین، درواقع تسهیلاتی را فراهم کرده که عمده هزینه مسکن را پوشش داده است.

عدم فشار به دولت برای تأمین منابع مربوط به تسهیلات: در این روش فشار خاصی بر دولت برای تسهیل در خانه‌دار شدن مردم نمی‌آید.

هدایت نقدینگی به سمت تولید: افزایش سقف و تعداد وام خرید لزوما منجر به تولید مسکن نمی‌شود و صرف خرید و فروش و بعضا سوداگری و سفته‌بازی در بازار مسکن می‌شود. ضمنا نقدینگی ایجادشده تبعات تورمی در اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت؛ اما با مدل مسکن ویژه تهرانسر، نه‌تن‌ها نیاز به افزایش نقدینگی نیست بلکه نقدینگی موجود را نیز به سمت تولید هدایت خواهد کرد. /جام جم

این خبر بررسی ۶ راهکار واقع‌بینانه برای خانه‌دار کردن مستأجران اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، اردیبهشت ماه، بازار مسکن در پایتخت، بالاترین نقطه رشد ماهیانه قیمت از سال ۱۳۹۲ تا کنون را لمس کرد. طبق آمار بانک مرکزی میانگین قیمت شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به متری ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۲.۵ درصد افزایش نشان داد. به دنبال آن بر اساس آمار اتحادیه املاک در ۲۰ روز ابتدای خردادماه معاملات ۶۱ درصد کاهش یافت. کارشناسان بیان می‌کنند افت شدید خرید و فروش واقعی، انتظارات تورمی در بازار مسکن را به حداقل رسانده که در ماه‌های آینده روند رشد قیمت کند می‌شود و در بعضی مناطق می‌تواند به صفر برسد.

شرایط جدید که توسط واسطه‌های ملکی عنوان می‌شود حاکی از آن است موج گرانی که از نیمه شمالی شهر تهران آغاز شده بود به تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران سرایت کرده و بازار مسکن آماده ورود به آرامش قیمتی است. دو گروه از کارشناسان در تحلیل چشم‌انداز بازار ملک، نظرات متفاوتی دارند اما هردو به این جمع‌بندی قائل هستند که از نیمه دوم سال جاری شاهد ایجاد ثبات نسبی قیمت خواهیم بود. بیت‌الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که سیل اوایل سال جاری دو تغییر را در بازار مسکن ایجاد خواهد کرد؛ اتفاق اول به بازسازی واحدهای خسارت دیده مربوط است که منجر به رونق ساخت و ساز می‌شود و اتفاق دوم، بالا رفتن درآمد بخش کشاورزی و افزایش توان اقتصادی اقشار پایین جامعه است. این مساله به افزایش تقاضا در بازار مسکن منجر می‌شود و بنابراین رکودی که انتظار داشتیم در تابستان سال جاری اتفاق بیفتد به سال ۱۳۹۹ موکول شده است. با این حال او می‌گوید که سرعت رشد قیمت در نیمه دوم سال جاری کند می‌شود.

قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه در شرایطی اوج گرفت که تورم ماهیانه ملک در کشور از حدود دو درصد به ۰.۶ درصد رسید و رشد قیمت در پایتخت را سوال برانگیز کرد. کارشناسان دست کم شش عامل را در افزایش غافلگیرکننده قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه مؤثر می‌دانند؛ کمبود شدید فایل‌های دارای قیمت مناسب، نبود چشم‌انداز روشن در بازارهای طلا ارز و بورس، رشد قیمت کمتر بازار مسکن نسبت به بازارهای یاد شده، پایان معافیت صادرات نفت ایران در نیمه اول اردیبهشت، انتظارات تورمی ناشی از سردرگمی بازار و ماهیت مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن را در هجوم تقاضا به سمت این بازار در اردیبهشت ماه مؤثر شناخته شده است.

از سوی دیگر، کارشناسانی که به اشباع قیمت مسکن معتقدند می‌گویند که هر نوع افزایش مجدد قیمت بر اساس بازارهای موازی، صرفاً رکود بازار مسکن که انتظار داریم ۱۰ تا ۱۲ فصل طول بکشد را طولانی‌تر خواهد کرد. بنابراین ظرفیت این بازار پر شده و کاهش معاملات سفته‌بازانه در هفته‌های اخیر، نشانه‌ای بارز برای اثبات این ادعاست. سلمان خادم‌المله با بیان این‌که قیمت‌های فعلی مسکن، تناسبی با توان دهک‌های میانی و حتی بالای جامعه ندارد گفت: اگر قرار است تعادل در بازار مسکن ایجاد شود باید نرخ رشد قیمت‌ها پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد.

وی افزود: تقاضا برای بازار مسکن از سه نوع مصرفی، سرمایه‌ای و سفته‌بازانه تشکیل می‌شود. با توجه به سطح درآمد دهک‌های هفت و هشت به عنوان متقاضیان مؤثر بازار مسکن، تقاضای سفته‌بازی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از این‌جا به بعد تغییرات قیمت مسکن شاید متناسب با متغیرها و چشم‌انداز کلان اقتصادی باشد اما از چارچوب تعادل عرضه و تقاضا خارج شده، لذا افزایش قیمت مسکن بیش از نرخ تورم، معنی‌دار نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در تحلیل شرایط کنونی بازار مسکن گفت: نوسانات نرخ ارز و اثرات اقتصاد کلان تأثیر خود را ابتدا با رشد قیمت و سپس با افت معاملات در بازار مسکن نشان داد. افزایش قیمت، طبیعتاً رابطه معکوسی با نرخ معاملات دارد و هرچه به سمت بالا حرکت کند، معاملات پایین می‌آید.

مصطفی‌قلی خسروی درباره پیش‌بینی از وضعیت بازار در سال جاری اظهار کرد: انتظار داریم با روند کاهشی که قیمت ارز در هفته‌های اخیر داشته شاهد ثبات نسبی بازار مسکن باشیم. اگر نوسانات چندانی در حوزه ارز، طلا، بورس و حامل‌های انرژینداشته باشیم پیش‌بینی ما این است که نرخ رشد قیمت مسکن در سال جاری پایین‌تر از تورم عمومی قرار گیرد. /ایسنا

این خبر بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس در خصوص وضعیت بازار مسکن در استان مرکزی تصریح کرد: قیمت مسکن چه در بخش خرید و چه در بخش اجاره در استان مرکزی با افزایش سرسام آوری مواجه شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: با توجه به سیاست‌های جدیدی که دولت در حال اتخاذ است تا بتواند مسکن ارزان تولید کند، احتمال این موضوع بسیار وجود دارد که قیمت مسکن به شرایط تعادل بازار بازگردد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به رونق بخش مسکن هم قیمت مسکن ممکن است به نوعی کاهش پیدا کند و همچنین مشکل صنایع وابسته به بخش مسکن که می‌توانند در تولید و اشتغال کشور سهم قابل توجهی داشته باشند حل خواهد شد.

این خبر پیش‌بینی کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

خبر خوش برای اجاره‌نشین‌ها / تعیین سقف اجاره بهای مسکن به‌زودی

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، سید مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام اینکه افزایش اجاره‌بها، ضابطه‌مند می‌شود، گفت: «کمیته سقف اجاره‌بهای مسکن» در وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار کرده و هدف آن حمایت از مستأجران با ابزار مالیاتی است.

وی در این رابطه افزود: در تلاش هستیم سقف افزایش اجاره‌بها را برای سال جاری اعلام کنیم و با مصوبه دولت یا مجلس آن را اجرایی خواهیم کرد. سازوکار قانونی در کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بخش خصوصی، دولت و مجلس تعیین خواهد شد.

حسینی همچنین اظهار کرد: بخش اصلی برنامه دولت، برای حمایت از دهک‌های یک تا هفت است و معتقدیم این بخش از جامعه بدون حمایت دولت امکان خانه‌دار شدن ندارند.

وی در انتها یادآور شد: توجه به آموزه‌های اخلاقی همچون زکات و تشویق سرمایه‌گذاران به عرضه بخشی از مسکن ساخته شده خود با قیمت پایین‌تر به اقشار کم‌درآمد، از جمله برنامه‌های اجرایی است که در دستور کار قرار دارد.

این خبر خبر خوش برای اجاره‌نشین‌ها / تعیین سقف اجاره بهای مسکن به‌زودی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

هشدار برای تخلیه منازل مسکونی در مناطق رانشی گرگان؛ تثبیت مناطق رانشی نیازمند ۱۹۰ میلیاردتومان اعتبار

به گزارش بخش حوادث سایت خبرهای فوری، عبدالرضا دادبود صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بعد از بارش‌های شدید ابتدای امسال شاهد رانش زمین در برخی از نقاط شهر گرگان بودیم که خوشبختانه تاکنون خسارت جانی در پی نداشته است.

وی با بیان اینکه هشدارهایی برای تخلیه منازل مسکونی مناطق در معرض خطر داده شده است، گفت: کسانی که واحدهای مسکونی خود را در مناطق رانشی تخلیه کنند، با تصویب شورای اسلامی شهر گرگان کمک هزینه پرداخت اجاره بها به آنان داده می‌شود.

شهردار گرگان افزود: پیگیری‌های زیادی در این باره انجام شده و فرمانداری، استانداری و بنیادمسکن قول‌هایی را برای پرداخت کمک‌های بلاعوض برای جابه جایی ساکنان این مناطق داده‌اند. ضمن اینکه ساکنان این مناطق برای ساخت و خرید مسکن جدید می‌توانند از تسهیلات نیز استفاده کنند.

وی بیان داشت: بیمه جامع شهر گرگان در مخاطرات نیز مبالغی را برای جبران این خسارت‌ها به ساکنان مناطق رانشی در این شهر پرداخت می‌کند.

دادبود تأکید کرد: برای جلوگیری از خطرات احتمالی رانش در شهر گرگان در آینده باید ترانشه‌های این مناطق پایدارسازی شود که تثبیت این مناطق به ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اظهارداشت: با توجه به جمعیت ساکن در تپه‌های شهر گرگان و خطر رانش زمین، نگران حوادث ناخوشایند در این مناطق هستیم.

این خبر هشدار برای تخلیه منازل مسکونی در مناطق رانشی گرگان؛ تثبیت مناطق رانشی نیازمند ۱۹۰ میلیاردتومان اعتبار اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

ظلم در حق مستاجران/وظیفه دولت تعادل عرضه و تقاضای مسکن است

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،محمد اسلامی در تماس تلفنی برنامه «پارک شهر» رادیو تهران به تشریح عوامل افزایش قیمت فروش و اجاره مسکن پرداخت و ضمن اعلام راهکارها و تدبیر دولت در مهار قیمت مسکن، گفت: سیاست ما توسعه جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین است و این هدفی است که دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت خبرهای فوری، وزیر راه و شهرسازی در ابتدا با تاکید بر اینکه تمام سعی و تلاش این وزارتخانه بر حفظ شأن و رضایت هموطنان است، درخصوص دلایل نابسامانی‌های اخیر مسکن اظهار کرد: بدون شک باید حواس‌مان باشد منشا هر حرکت و هر پتانسیلی که یک جریان را می‌سازد خوب شناسایی کرده و با تحلیلی درست برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: شاید وقتی این حرف از سوی یک مقام دولتی زده شود برخی آن را یک فرافکنی بدانند، اما حقیقت امر این است که آمریکایی‌ها وقتی نتوانستند اهداف تحمیلی خودشان را به دست بیاورند و ناکام ماندند ایران را وارد جنگ اقتصادی کردند. هدف آنها در این جنگ اقتصادی صفر کردن ارزش پول ملی ایران است.

تراز اقتصادی و درآمدی ایران مثبت است

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که همه مردم و مسئولان، گام‌های خود را  برای حفظ ارزش پول ملی مستحکم بردارند. وقتی عملیات روانی آنها شروع و همچنان ادامه دارد، شما شاهد هستید که منشأ این فضای مجازی و سایت‌هایی که قیمت‌گذاری می‌کنند و تحرکاتی که در نرخ ارز انجام شده، در شرایطی است که کشور ما به لحاظ درآمد، تراز اقتصادی و نداشتن بدهی در وضعیت مثبت است. ایران هیچ بدهی خارجی ندارد و کشوری است که تراز تجاری آن مثبت بوده که این اتفاق سال‌هاست رخ داده است.

اسلامی ادامه داد: همه این عوامل سیاسی، امنیتی و دیگر موارد مجموعه عواملی هستند که به دنبال سقوط جمهوری‌اسلامی هستند و یک عده هم آگاهانه و ناآگاهانه در این مسیر حرکت می‌کنند. این افراد برای حفظ ارزش پول، خودشان اقدام به تبدیل آن می‌کنند.

بازار مسکن در رکود است

وی تصریح کرد: در بازار مسکن اتفاقی رخ نداده است. سامانه ردیاب معاملات مسکن وجود دارد و اگر یک معامله‌ انجام بگیرد در آن ثبت شده و قابل پیگیری است. ما در رکود بسر می‌بریم و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و قیمت‌هایی که اعلام می‌کنند متاثر از بخش مسکن نیست.

در بخش دیگری از این برنامه پرسش و پاسخ وزیر راه و شهرسازی در مورد سیاست‌های این وزارتخانه در ثبات بخشیدن به بخش مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت وظیفه دارد که عرضه و تقاضای مسکن را در بازار متعادل کند.

وی افزود: به همین خاطر در برنامه‌ای که شروع کرده‌ایم و مردم از نزدیک شاهد آن هستند، برای جریان‌سازی در تولید مسکن برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی در سطح کشور و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اسلامی تصریح کرد: این موارد به صورت جدی و عملیاتی در کشور شروع شده است و کارها یا در مرحله اجرا و آماده‌سازی زمین بوده و یا اینکه در مرحله تهیه طرح و زمین است.

وی گفت: افزون بر این اقداماتی که انجام شده است، در شورای عالی پول و اعتبار اقدام به افزایش وامی کردیم که به سازنده تعلق می‌گیرد و قابل انتقال به خریدار است و در ۱۶ اسفند سال ۹۷ این اتفاق افتاد. همچنین افزون بر این اقدامات برای تحرک در تولید مصالح ساختمانی، نظام اعتباری مصالح ایجاد شد که از این طریق قیمت تمام شده را متعادل کنیم.

تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این‌ها سیاست‌هایی است که باید پابرجا باشد و ما دنبال می‌کنیم تا حوزه مسکن تقویت شود. سیاست ما توسعه جریان تولید مسکن برای اقشار متوسط به پایین است و این هدفی است که دنبال می‌کنیم. برای بخش کم درآمد که دهک یک و دو هستند با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعامل داشته‌ایم و با تفاهمات انجام گرفته به آنها واحد مسکونی واگذار کردیم.

محمد اسلامی با بیان این‌که زمین‌های واگذار شده برای ساخت و ساز به صورت مشارکتی بوده و پولی بابت آن گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: منابع مالی در قانون بودجه سال ۹۸ توسط دولت در لوایح ارائه شده در نظر گرفته شده است. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی کرده‌ایم که عمدتا این منابع در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و از بودجه و منابع دولت نیست.

وی افزود: به این طریق می‌توانیم در جهت تسهیل ساخت و ساز اقدام کنیم. این‌ها سیاست‌هایی است که روی آنها مصمم هستیم و برای آن‌ها برنامه اجرایی داریم. این برنامه اجرایی بود که داشتیم و آن را شروع کردیم تا به عنوان یک جریان‌سازی در مورد آن صحبت شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال شما نگاه کنید الان برای اقلام مواد غذایی در بازار تلاطم وجود دارد. این مساله در حالی است که در بنادر کشورمان که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و حمل و نقل در آن ها هیچ موقع به اندازه امسال مواد غذایی و کالاهای سیاسی در بنادر و انبارها نداشته‌ایم.

لزوم برخورد با متخلفان و سوءاستفاده کنندگان

وی افزود: همه این اقلام با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد شده است و دلیلی ندارد که در کشور افزایش قیمت پیدا کنند. این‌ها سوء استفاده و تخلف است که صورت می گیرد و با آنها و با شرایطی که در بازار مسکن رخ می‌دهد باید برخورد شود. در بخش مسکن تمام سعی‌مان این است که حرف هیجانی و بدون پشتوانه زده نشود و اقدام و عمل در دستور کارمان است و روی آن مصمم هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: تمام کسانی‌ها که سال‌ها در انتظار مسکن مهر بوده و معطل مانده بودند واحدهای‌شان با رفع موانع و مشکلات تعیین و تکلیف شدند. دو هفته پیش حدود ۵ هزار واحد در پردیس تحویل‌شان شروع شد و هفته قبل هم حدود ۷ تا ۸ هزار واحد در پرند و هشتگرد به همین شکل انجام گرفت. در شهرهای مختلف هم این برنامه در حال پیگیری است و طی چند روز آینده به خراسان جنوبی خواهیم رفت تا اختتامیه مسکن مهر را با مردم در آنجا جشن بگیریم.

در حق مستاجرها ظلم شده است

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این برنامه پاسخگوی سوالات مستأجرها درخصوص افزایش اجاره‌ بها بود و در این خصوص گفت: حرف مستاجران درست بوده و در حق آن‌ها ظلم شده است. در این خصوص طرحی را همراه با مجلس دنبال می‌کنیم تا بتوانیم تا یک اصلاحیه روی قانونی که صاحبخانه ها را معاف می کند، بگذاریم تا در بحث مالیات برای این موضوع یک ضابطه وضع شده تا این لجام گسیختگی کنترل شود.

وی افزود: متاسفانه در بازار، خانه‌های‌شان را با نرخ کارکرد در بازار اجاره  داده و آن را محاسبه می‌کنند. این از آن دست اقداماتی است که سال‌هاست متاسفانه در کشور ما انجام می‌گیرد و هیچ نظارتی روی آن نیست.

وی تصریح کرد: به همین خاطر با مجلس به دنبال این هستیم که در بندی که در قانون معافیت مالیاتی موجرها وجود دارد یکسری تسهیلات ایجاد کنیم و این مساله به طور جدی در حال پیگیری است.

آمار خانه‌های خالی وجود دارد

اسلامی درباره آخرین اقدامات درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: این موضوع در مجلس بوده اما نکته حائز اهمیت درخصوص این طرح این است که آمار خانه‌های خالی در حال حاضر وجود دارد و با همکاری مجلس به دنبال یک تصمیم‌گیری مناسب بابت آن هستیم.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی بابت ساخت و سازها در شهر جدید پردیس که شاید فضای محیط زیست آن منطقه را برهم بزند و اینکه آیا مطالعاتی خاصی در این زمینه صورت گرفته، اظهار کرد: در شهر جدید پردیس تمام اتفاقات رخ داده مربوط به قبل است و الان هیچ کار جدیدی در آن انجام نمی‌شود.

وی افزود: کاری که وزارت راه و شهرسازی در این شهر انجام می‌دهد در حال حاضر مربوط به تعهداتی است که به مردم داده شده و باقی مانده است. قراردادهایی که مردم دارند و تمام تلاش‌مان را گذاشته‌ایم که آنها به انضمام سرانه‌های آنها پایان یابد.

وی تصریح کرد: قطعا ما نمی‌توانیم به مردم خانه بدهیم اما مدرسه و مرکز درمانی و فرهنگی نداشته باشد. در محلی که قرار است مردم زندگی کنند باید سازمان‌های آن ایجاد شوند و سرانه فضای سبز برای تفریح و استفاده‌شان در نظر گرفته شود. این موارد مغفول مانده بوده که ساخت آن‌ها را شروع کردیم و کار با کلنگ‌زنی آنها در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص پروژه مسکن مهری که از سوی مازیار حسینی، معاون مسکن و شهرسازی مطرح شد، گفت: این موضوع بر می‌گردد به بحث صندوق زمین و مسکن که طرح آن با مشارکت وزارت اقتصاد و دارایی در حال جلو رفتن است. براساس قانون ساماندهی و تولید مسکن به دنبال این هستیم تا بتوانیم این صندوق راه اندازی شده تا پشتوانه‌ای باشد برای مردمی باشد که به به دنبال خانه دار شدن هستند.

آزادراه یک ظرفیت با کیفیت بالا و پرهزینه است

بحث عوارض بزرگراهی به خصوص بزرگراه‌هایی که هنوز پس از ۲۵ سال در آن‌ها عوارض گرفته می‌شود موضوعی بود که وزیر راه و شهرسازی در مورد آن گفت: آزادراه یک ظرفیت با کیفیت بالا و پرهزینه است. آزادراه ها تماما در قالب قانون آزادراه ها باید عوارض‌شان برقرار باشد تا بتوان آنها را ارتقا داد و همواره در کیفیت استاندارد نگهداری شوند.

وی ادامه داد: در این باره امروز مهمترین گامی که در این زمینه برداشته شد، الکترونیکی کردن پرداخت عوارض بود. طرح آزمایشی آن انجام و بقیه هم در ماه‌های آینده انجام خواهند شد تا مردم بدون توقف حرکت کرد و الکترونیکی عوارض از آنها دریافت می‌شود.

وی در مورد وضعیت برخی چاله‌ها و اشکالات موجود در مسیر بزرگراه‌ها وگلایه‌هایی که در این خصوص وجود داشت، اظهار کرد: همه راه‌های کشور اسکن شده و برای‌شان برنامه وجود دارد. ممکن است در مسیرهایی که در مناطق سردسیر یا برفگیر بوده هنوز روکش‌های آسفالت ترمیم نشده باشد که قطعا کار آنها هم انجام خواهد ش. با این حال اگر موردی وجود دارد حتما اطلاع‌رسانی شود تا همکاران من اقدامات لازم را جهت رفع ایراد انجام دهند.

زمان پایان پروژه خرم آباد – پلدختر حداقل دو سال خواهد بود

وی در ادامه درباره آخرین شرایط مسیرهای مناطق سیل‌زده کشورمان گفت: به جز راه نهبندان – شهداد که کاملا مسدود است و هیچ راه دسترسی ندارد سایر راه های کشور دارای راه و مسیرهای دسترسی هستند.

وی افزود: مهمترین جاده‌ مسدود، جاده خرم آباد به پلدختر است. این جاده بیش از ۱۰۰ کیلومتر است که ۴۰ کیلومتر آن آسیب دیده و ۱۲ کیلومتر آن اصلا وجود خارجی ندارد و چون کنار ساحل بوده آب آن‌را با خودش برده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های مطالعاتی و مسیریابی برای تکمیل آن انجام شده چون یک پروژه سنگینی است که در دستور کار قرار دارد. حدود هزار میلیارد تومان این پروژه اعتبار نیاز دارد که احداث شود چون نیاز به ساخت و ایجاد پل و تونل دارد. در حال حاضر چندین مسیر فرعی برای استفاده ایجاد شده  و این پروژه زودتر از دو سال تمام نخواهد شد.

ساخت و ساز مسکن در مناطق سیل‌زده دیگر موردی بود که محمد اسلامی درخصوص آن گفت: در بحث سیل ۱۵۱ هزار واحد حدودا آسیب یا تخریب کامل شد. ۵۰ هزار و احد باید دوباره احداث شده و مابقی نیاز به ترمیم دارند. اینها اکثرا به جز بخش‌هایی از خوزستان است که هنوز تعیین و تکلیف نشده اما برای ما بقی واحدها پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: آنهایی که در مسیر رودخانه و حریم آن بودند حتما باید جابه‌جا شوند. زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن گذاشته‌ایم که آنها حتما باید جابه‌جا شوند. برای پلدختر این کار انجام شده و طرح‌های جامع آن در شواریعالی معماری و معاونت شهرسازی بررسی شده است. براین اساس بنیاد مسکن واحدهای روستایی و شهری را براساس آخرین مصوبه دولت که چهارشنبه گذشته بابت آن‌ها تامین مالی بلاعوض و تهسیلات در نظر گرفت، کار را پیش خواهد برد.

صنعت هوایی مشکل جدیدی ندارد

وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی کشورمان و اینکه با تحریم‌های ایجاد شده چه شرایطی را دنبال خواهد کرد، گفت: هیچ مشکل جدیدی در هواپیمایی کشورمان به وجود نیامده است و از بدو پیروزی انقلاب صنعت هواپیمایی ما را آمریکایی‌ها تحریم کردند. در مقطعی هم که تحریم‌ها برداشته و قراردادهایی منعقد شد رفتارهای که برخلاف قوانین بین‌المللی بود و آنها را لغو و قطع کردند.

وی افزود: حتی شرکت ATR که هواپیما به ایران فروخت و ۱۳ فروند تحویل داد هم برخلاف قوانین بین‌المللی مسیر دادن قطعات را قطع کرد. با این همه ناوگان‌مان طی این سال‌ها به طور گوناگون هواپیماهایش تامین شده است.

وی ادامه داد: هواپیماهایی که وارد کشور شده و وارد خواهد شد استاندارد داشته و با اینکه هواپیماهای صفر و نو نیستند اما نشست و برخاست‌شان زیاد نبوده و عمر بدنه‌شان تاریخ مناسبی دارد. این هواپیماها حتما قابلیت استفاده داشته و مقرون به صرفه هستند و هر موقع اراده شود براساس ضوابط هواپیمایی کشور وارد خواهند شد.

این خبر ظلم در حق مستاجران/وظیفه دولت تعادل عرضه و تقاضای مسکن است اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

واگذاری عرصه مسکن مهر با کمترین قیمت / استقبال مردم از طرح فروش

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، علی‌اصغر جاودان‌فر با اشاره به چگونگی فروش عرصه واحدهای مسکن مهر، اظهار کرد: با درخواست دولت و موافقت مجلس واگذاری عرصه واحدهای مسکن مهر پردیس از مدتی قبل آغاز شده است.

وی ادامه داد: با توجه به انبوه تقاضا و استقبال گسترده مردم از این طرح در راستای تکریم مالکان و جلوگیری از اتلاف زمان متقاضیان خرید عرصه واحدهای مسکونی در فازهای مختلف بر اساس جدول زمان‌بندی به‌زودی و در اطلاعیه‌های رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت عمران پردیس اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت‌های فروش عرصه مسکن مهر پردیس از سوی کارشناسان رسمی دادگستری با حداقل قیمت کارشناسی و با ضرایب کاهنده ارزیابی شده و با تسهیلات ویژه شرکت عمران به مالکان واگذار خواهد شد. /تسنیم

مقصر گرانی مسکن مشخص شد

 

این خبر واگذاری عرصه مسکن مهر با کمترین قیمت / استقبال مردم از طرح فروش اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مقصر گرانی مسکن مشخص شد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، مازیار حسینی با بیان این‌که مسکن از اصول اولیه علم اقتصاد یعنی نظام تعادل بخشی عرضه و تقاضا تبعیت می کند،‌ اظهار کرد:‌ وقتی تقاضا خوب پیش بینی نشود یا تقاضا بیش از آنچه باشد که پیش بینی شده یا برعکس، تولید متناسب با تقاضا پیش بینی نشود مشخصا در این بازار عدم تعادل روی می دهد. طی سال‌های گذشته کشور در تولید مسکن افت داشته است. پس از چندین سال که پروژه مسکن مهر پرشتاب حرکت می کرد قاعدتا با فرض آنکه شاید تقاضا به اندازه کافی نیست و عرضه باید کاهش یابد، سیاست های انقباضی حاکم شد و به رکود دامن زد.

وی با بیان “با تاکیدات رئیس‌جمهوری و عزم وزارت راه به دنبال رونق تولید مسکن هستیم در پاسخ به این پرسش که مسئول رکود و تورم بالا در بخش مسکن چه کسی است، افزود:سیاست‌های انقباضی دوره مدیریت قبلی وزارت راه و شهرسازی آن هم ناشی از عدم تخمین تقاضا و در کنار آن پارامترهای اصلی اقتصاد، وضعیت فعلی بازار مسکن را رقم زد.

وی با اشاره به دوره‌های رکود و رونق مسکن افزود‌: منحنی ۲۷ سال گذشته نرخ مسکن و تورم عمومی حاکی از آن است که معمولا هر ۴ تا ۵ سال یک رکود و رشد قیمت داریم و پس از آن یکباره جهش قیمت روی داده است. سال گذشته این جهش قیمت اتفاق افتاد که همزمان با کاهش پول ملی توان خرید نیز کاهش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد تلویحی از سیاست‌ها و برنامه‌های مدیران قبلی وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: زمانیکه تولید به اندازه تقاضا نباشد قاعدتا نمی‌توان تقاضا را تحریک کرد، سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که به جای تحریک تقاضا، طرف تولید را تقویت کند.

حسینی وام مشارکت ساخت و فروش اقساطی را راهکاری مناسب برای رونق بخش مسکن اعلام کرد و گفت: اگر وام مشارکت ساخت قدرت فروش اقساطی پیدا کند طرف عرضه و  تقاضا را می توان به‌طور همزمان تحریک کرد که این روش می‌تواند قدرت خرید را کنترل کند. مشارکت در ساخت از برنامه‌های مدنظر است. بدین معنا که سازنده، قیمت زمین را نمی دهد و در ساخت مشارکت می کند. در این روش، هم وزارتخانه و هم سازنده سهم خود را می‌گیرند و در عین حال، محصول به دست مصرف‌کننده‌ای که تاکنون از آن استفاده نکرده، می‌رسد.

وی در ادامه به برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی  در قالب “طرح اقدام ملی” اشاره کرد و با بیان این‌که ساخت این تعداد واحد بر اساس تقاضا و موقعیت جغرافیایی تقاضا تهیه شده است، اظهار کرد: در این طرح، تحلیل آماری برای دهک‌های ۱۰گانه از همه شهرهای کشور انجام شد. در این تحلیل، دهک های یک تا هفت در شهر تهران و دهک های یک تا ۶ در بسیاری از شهرها نیازمند حمایت برای خانه دار شدن هستند. برای دهک‌های یک تا ۳ حمایت گسترده‌تر است و برای دهک‌های ۳ تا ۷ این حمایت از طریق توانمندسازی و سایر روش‌ها انجام می گیرد. /تسنیم

کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در راه است؟

این خبر مقصر گرانی مسکن مشخص شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.