آمازون در خدمات ابری حرف اول را می‌زند

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، این روزها که سرویس‌های ابری یا کلاد در جهان از استقبال بی نظیری برخوردار شده است، رقابت تنگاتنگی نیز میان غول‌های تکنولوژی و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری درگرفته است که نشان می‌دهد آینده و سرنوشت تکنولوژی در جهان وابستگی بسیار زیادی به سرویس‌های ابری و کلاد خواهد داشت.

بر اساس تازه‌ترین آمارها و گزارش‌های منتشرشده با اینکه سرویس آژور مایکروسافت مدتهاست که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی، به کاربران خدمات ابری متعددی را ارائه می‌دهد اما به نظر می‌رسد که وب سرویس مبتنی بر خدمات ابری آمازون سهم بیشتری از بازار را در اختیار دارد و درآمد آن نیز هر ساله رو به فزونی رفته است.

شیائومی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تمرکز می‌کند

به عنوان مثال، درآمدزایی شرکت آمازون به لطف سرویس‌های ابری و کلاد این شرکت، در یک مدت زمان سه ماهه، بسیار بیشتر از آن چیزی که تحلیلگران وال‌استریت برآورد کرده بودند، گزارش شد و همین امر نیز موجب شد تا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نظر خود را نسبت به آمازون و مایکروسافت و آنالیزهای خود تغییر دهند.

وب سرویس آمازون (AWS) در سه ماهه منتهی به سال نو میلادی، ۷.۴۳ میلیارد دلار فروش خالص برای این شرکت بزرگ آمریکایی به ارمغان آورده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۴۵ درصد رشد و افزایش داشته است. این میزان فروش ۲.۲ میلیارد دلار از درآمد عملیاتی این شرکت را تشکیل می‌دهد که برابر با دو سوم درآمد عملیاتی کل شرکت بوده است و یک رشد ۶۱ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

بنابراین می‌توان گفت در نبرد میان غول‌های تکنولوژی در عرصه خدمات ابری، هم اکنون آمازون حرف اول را می‌زند و بعد از آن نیز مایکروسافت با پلتفرم آژور، در رتبه دوم قرار گرفته است. /ایسنا

این خبر آمازون در خدمات ابری حرف اول را می‌زند اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

گزارش مالی مایکروسافت خبر از خیزش اصلی ترین دشمن ویندوز می دهد

مایکروسافت گزارش سه ماهه مالی دوم سال ۲۰۱۹ (سه ماهه انتهایی سال ۲۰۱۸) را منتشر کرده است. در حالی که بیشتر بخش های این گزارش مثبت به نظر می رسند اما ظاهراً مایکروسافت نگران کروم بوک ها است.

شرکت ساکن ردموند، درآمد ۳۲٫۵ میلیارد دلار کسب کرده و در آمد خالص به ۸٫۴ میلیارد دلار رسیده است. در مقایسه با سال قبل باید اشاره کرد که این اعداد ۲۸٫۹ میلیارد و ۷٫۵ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب شاهد بهبود درآمدهای مایکروسافت هستیم.

در مقایسه با سال قبل مایکروسافت رشد درآمد ۳۹ درصدی در بخش سرفیس و ۸ درصدی در بخش گیمینگ با ۶۴ میلیون کاربر فعال ایکس باکس (در تعطیلات) را تجربه کرده است.

ویندوز یا کروم بوک

اما بخش نا امید کننده مایکروسافت مربوط به لایسنس های ویندوز است. نسخه پرو OEM (نسخه از پیش نصب شده روی سخت افزار توسط سازنده ها) کاهش در آمد ۵ درصدی را تجربه کرده، در حالی که لایسنس های مشتریان هم با ۱۱ درصد افت در آمد روبرو شده است.

مایکروسافت در توجیه این موضوع، بخش پایین رده یا به عبارتی اقتصادی بازار را نکوهش می کند؛ بخشی که می توان به کروم بوک ها نسبت داد. در حالی که در ۳ ماهه اخیر سرفیس پرو ۶، سرفیس لپتاپ ۲، سرفیس استودیو ۲ و سرفیس هدفون عرضه شده اند اما انتظار می رود برای عقب نماندن از رقبا محصولات اقتصادی مایکروسافت هم روانه بازار شوند. شاید عرضه نسخه جدیدی از سرفیس گو به بهبود شرایط مایکروسافت کمک کند.

یکی از بخش هایی که کمبود آن در مایکروسافت احساس می شود، رده محصولات اقتصادی است. در صورتی که محصولات ارزان قیمتی از جمله لپتاپ های اقتصادی به سبد محصولات مایکروسافت افزوده شوند، می توانند بزرگترین ضعف گزارش مالی اخیر را به خوبی پر کنند. شاید هم عرضه نسخه ای از ویندوز لایت در آینده پاسخ مایکروسافت به سیستم عامل کروم باشد؛ ویندوز ۱۰ سبک تر و با طراحی مینیمال که ویژه دستگاه های اقتصادی طراحی می شود.

The post گزارش مالی مایکروسافت خبر از خیزش اصلی ترین دشمن ویندوز می دهد appeared first on دیجیاتو.

فایل MSIX چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هر فایل با پسوند msix. یک نصب کننده‌ی اپلیکیشن در ویندوز به شمار می‌رود. مایکروسافت اخیرا یک نوع جدید از فایل‌ها را به ترکیب EXE، MSI و پکیج‌های AppX اضافه کرده که نامش MSIX است. البته باید همیشه به یاد داشته باشید که قبل از اجرای فایل MSIX حتما آن را به خوبی بشناسید و از سالم بودنش اطمینان حاصل کنید.

در این مطلب قصد داریم به معرفی این فایل جدید بپردازیم و بیشتر با آن آشنا شویم. به یاد داشته باشید که هرکجا از «نصب کننده» استفاده کردیم منظورمان Installer است. با ما همراه باشید.

ویندوز نصب کننده‌های بسیار زیادی دارد

فایل MSIX

در حال حاضر ویندوز سه فرمت رایج برای نصب اپلیکیشن‌ها دارد: MSI، EXE و AppX. هرکدام دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند.

نصب کننده‌های MSI بهترین و ساده‌ترین نوع موجود در این لیست سه تایی به شمار می‌روند. MSI برای نصب اپلیکیشن یا نرم افزار‌های مورد نظر خود از یک رابط کاربری گرافیکی استفاده می‌کند. در هسته‌ی این فایل، فایل‌های اصلی و مورد نیاز برنامه‌ها وجود دارند. فرآیند نصب بدون توجه به این که آیا نرم افزار مورد نظر پیش از این نصب شده بود یا نه وظایفش را انجام می‌دهد و در صورتی که نرم افزار یاد شده پیش از نصب شده باشد، فایل‌ها را روی فایل‌های قبلی کپی خواهد کرد. علاوه بر این امکان مسیردهی توسط کاربر امکان پذیر نخواهد بود.

نصب کننده‌ی EXE پیچیدگی بیشتری نسبت به فایل MSI دارد اما دارای ویژگی‌های بیشتری هم هست. از ویژگی‌های این نصب کننده‌ می‌توانیم به گزینه‌هایی نظیر زبان، افزونه، قابلیت تشخیص اینکه نرم افزار پیش از این در سیستم نصب شده یا نه اشاره کنیم. فایل‌های EXE به کاربران اجازه می‌دهند تا مسیر دلخواه برای نصب اپلیکیشن را مشخص کنند. توسعه دهندگان می‌توانند در صورت نیاز از رابط کاربری برای ارسال پیام‌ها و خوش آمد گویی به مصرف کنندگان استفاده نمایند.

نصب کننده‌های AppX ساده‌اند و گزینه‌های محدودی را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. همچنین می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای بروزرسانی اپلیکیشن‌های نصب شده محسوب شوند. علاوه بر این می‌توانند برای حذف کامل برخی از اپلیکیشن‌ها نیز مورد استفاده قرار بگیرند. نرم افزار‌هایی که به صورت EXE یا MSI نوشته شده‌اند را باید با استفاده از ابزاری خاص به AppX تبدیل نمود. همچنین استفاده از این نوع نصب کننده فقط در ویندوز ۱۰‌ امکان پذیر است و ویندوز‌های قدیمی تر قادر به بهره‌مندی از آن‌ها نخواهند بود.

فایل MSIX ادغامی است از بهترین ویژگی‌های MSI و AppX

فایل MSIX

نصب کننده‌های MSIX از مزیت‌های AppX بهره‌مند شده‌اند و شباهت‌های زیادی به فایل‌های MSI دارند. آن‌ها به سادگی به انجام وظایفشان می‌پردازند و حتی ادمین سیستم می‌تواند از آن‌ها برای نصب خودکار نیز استفاده کند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم MSIX دارای نقاط قوت AppX هم هست که آن را به گزینه‌ای مناسب برای بروزرسانی و حذف کامل یک نرم افزار تبدیل می‌کند.

از نگاه یک کاربر، فایل MSIX مثل نصب کننده‌ی MSI کارش را انجام می‌دهد اما پشت صحنه مانند AppX عمل می‌کند و همه‌ی کار‌ها را مدرن و تمیز به انجام می‌رساند.

MSIX روی ویندوز ۷ و حتی لینوکس هم کار می‌کند

شاید یکی از هیجان انگیز ترین ویژگی‌های MSIX این باشد که مایکروسافت با عرضه‌ی یک SDK آن را به صورت کراس پلتفرم عرضه کرده است. همانطور که می‌توانید در صفحه‌ی گیت هاب مشاهده کنید، پشتیبانی از این نوع فایل حتی در iOS، مک، اندروید، لینوکس و نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز هم امکان پذیر است. توسعه دهندگان می‌توانند با درج دستوراتی خاص، مشخص کنند که این نصب کننده در هر سیستم عامل چه رویکردی داشته باشد.

حذف نرم افزار‌ها بهتر از گذشته انجام می‌شود

وقتی یک برنامه را با استفاده از نصب کننده‌های MSI و EXE نصب می‌کنید، نرم افزار یاد شده می‌تواند تغییرات رجیستری در سیستم ایجاد کند و همچنین به تولید فایل‌ها و فولدر‌هایی خاص در کامپیوتر شما بپردازد. وقتی یک برنامه را حذف می‌کنید این فایل‌ها و کلید‌های رجیستری معمولا به حالت اول بر نمی‌گردند و اثری هرچند کوچک از نرم افزاری که دیگر در سیستم وجود ندارد همچنان در سیستم عامل باقی خواهد ماند.

با استفاده از نصب کننده‌ی MSIX نرم افزار‌ها در یک ظرف (Container) نصب می‌شوند و همه‌ی فایل‌های ضروری آن‌ها یا در آن ظرف باقی می‌مانند یا اینکه اطلاعات دقیقی از همه‌ی فعالیت‌های احتمالی‌شان در جایی درج می‌شود. وقتی نرم افزار یاد شده را از سیستم حذف می‌کنید، همه‌ی اطلاعات و تغییرات اعمال شده توسط نرم افزار یا از بین می‌روند یا به حالت اولیه‌ی خود باز می‌گردند تا هیچ اثری از اپلیکیشن حذف شده در سیسم عامل باقی نماند. این موضوع منجر به این می‌شود که حذف نرم افزار‌ها بهتر از گذشته انجام پذیرد.

MSIX یک نصب کننده است، بنابراین باید مراقبش باشید

فایل MSIX

اگر یک نصب کننده‌ی MSIX پیش رویتان قرار دارد و  نمی‌دانید که آیا قابل اطمینان هست یا خیر، اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که از کجا این نصب کننده را دریافت کرده‌اید. مثل هر نصب کننده‌ی دیگر اگر به منبع اطمینان ندارید، نباید نسبت به باز کردن آن اقدام کنید.

حتی قبل از دانلود فایل باید مطمئن شوید که فایلی که وارد سیستم‌تان می‌شود سالم است یا نه. به هر ترتیب باید همیشه به یاد داشته باشید که هر نصب کننده‌ای می‌تواند حاوی بدافزار و ویروس باشد. بنابراین در اجرای آن‌ها نهایت دقت را به خرج دهید.

از چه زمانی باید منتظر فایل‌های MSIX باشیم؟

شاید کمی زود باشد که فایل‌های MSIX را ببینیم. مایکروسافت هنوز در حال بهینه سازی و اعمال اصلاحات روی این نصب کننده و توانایی‌هایش است و فعلا تنها اعضای اینسایدر ویندوز ۱۰ قادر به دیدن بسته‌های MSIX هستند.

حتی بعد از اعمال این اصلاحات توسط مایکروسافت، باید منتظر توسعه دهندگان اپلیکیشن‌ها باشیم و ببینیم که آیا علاقه‌ای به استفاده از این نصب کننده‌ی جدید دارند یا نه. تولید کننده‌های نرم افزار همچنان می‌توانند در آینده بنا بر نیاز خود برای تولید اپلیکیشن‌ها از نصب کننده‌های EXE و MSI استفاده کنند و فعلا شاید کمی زود باشد که شاهد فایل‌های MSIX در سیستم عامل‌ها باشیم.

The post فایل MSIX چیست و چه کاربردهایی دارد؟ appeared first on دیجیاتو.

مایکروسافت می‌خواهد نتفلیکس دنیای بازی‌ها باشد

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه‌ای تازه اعلام کرده که دوست دارد این کمپانی نقش «نتفلیکس دنیای بازی‌ها» را ایفا کند.

طی جدیدترین نشست خبری مایکروسافت، نادلا اعلام کرد که آن‌ها با پروژهایی مثل Project xCloud قصد دارند پلتفرمی را توسعه دهند که مانند سرویس‌های استریم فیلم و سریال برای همه کاربران در دسترس باشد. او اعتقاد دارد مایکروسافت می‌تواند پلتفرمی را توسعه دهد که شرایط تجربه بازی‌ها برای تمام کاربران روی هر پلتفرمی را فراهم کند.

نادلا می‌گوید بخش گیم مایکروسافت مخاطبان خودش را چه روی پلتفرم پی سی و چه روی کنسول پیدا کرده است. البته او عقیده دارد بازار گیم روی پلتفرم پی سی وسعت بیشتری از کنسول‌ها داشته و مایکروسافت به اندازه کافی برای پشتیبانی از این بخش برنامه دارد.

نتفلیکس

البته موضوعات بالا به معنای بی اعتنا بدون مایکروسافت نسبت به نسل بعدی کنسول‌ها نیست. فیل اسپنسر مدیر بخش گیم ایکس باکس طی رویداد E3 سال گذشته در حال ساخت بودن ایکس باکس بعدی را تایید کرد. اخیرا و طی رویداد CES 2019 هم کمپانی AMD همکاری خود با مایکروسافت برای نسل بعدی کنسول‌ها را تایید کرده است.

طی سال‌های اخیر همواره مایکروسافت مانور ویژه‌ای روی سرویس‌های آبونمان محور داده است. برای مثال کاربران ایکس باکس وان می‌توانند با پرداخت مبلغی مشخص، به تمامی بازی‌های انحصاری این کنسول و تعداد زیادی از عناوین شناخته شده نسل هشتم دسترسی پیدا کنند.  در انتها باید منتظر ماند و دید که نادلا و مایکروسافت چه برنامه‌هایی برای هموار کردن مسیر تجربه بازی‌ها برای تمام کاربران، آن هم بدون نیاز به سخت افزاری خاص دارند.

دیدگاه شما در رابطه با سرویس‌های استریم با ساختاری شبیه به نتفلیکس در دنیای بازی‌ها چیست؟ آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

The post مایکروسافت می‌خواهد نتفلیکس دنیای بازی‌ها باشد appeared first on دیجیاتو.

جمع‎بندی ۲۰۱۸؛ نگاهی به کارنامه ایکس باکس وان در سالی که گذشت

امسال سالی بود که ایکس باکس وان ماهیت خودش را از نو تعریف کرد. البته این روندی است که برای مدتی نسبتاً طولانی در پیش گرفته شده، اما سال ۲۰۱۸ به صورت خاص نویدبخش آینده‎ای بسیار بهتر برای پلتفرم گیمینگ مایکروسافت بود. ۲۰۱۸ سالی نبود که شاهد یک سخت‎افزار جدید یا یک بازی انحصاری بلاک باستر باشیم. هیجان‎انگیزترین اخبار ایکس باکس، به خرید استودیوهای بازی‎سازی جدید از سوی مایکروسافت و آماده شدن برای مجموعه‎ای از انحصاری‎های تازه در سال‎های پیش رو محدود شد.

فیل اسپنسر در جریان مراسم گیم آواردز ۲۰۱۸ گفت: «ما سال نسبتاً خوبی داشتیم، می‎توانستیم بهتر باشیم، اما سال نسبتاً خوبی داشتیم». این جمله را احتمالاً طرفداران و خریداران ایکس باکس وان هم تایید کنند؛ طرفدارانی که امسال شاهد بهبودهای جالب، تجربیات قابل قبول و مجموعه‎ای از بازی‎های چندنفره که به صورت مداوم از راه می‎رسیدند بودند.

سخت‎افزار

ایکس باکس وان ایکس

سخت‎افزار ایکس باکس وان در اواخر سال ۲۰۱۷ در وضعیت گیج‎کننده‎ای بود. به‎جای یک کنسول، ما سه کنسول داشتیم: نخستین ایکس باکس وان، ایکس باکس وان اس اندک قدرتمندتر و ایکس باکس وان ایکس کاملاً جدید که قادر به اجرای بازی‎ها با رزولوشن ۴K بود. هم‎اکنون موجودی نخستین ایکس باکس تقریباً به پایان رسیده و تنها گزینه‎های پیش روی خریداران، ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس است.

ایکس باکس وان اس تمام بازی‎های خانواده اکس باکس را در ازای قیمتی معقول اجرا می‎کند. ایکس باکس وان ایکس هم بازی‎های این خانواده را در بهترین حالت ممکن اجرا می‎کند (که در اکثر مواقع از پلی استیشن ۴ پرو هم بهتر است). اما برای خریدش باید نزدیک به دو برابر نسبت به وان اس هزینه کنید. از سال ۲۰۱۷ قیمت‎گذاری دو کنسول مایکروسافت اندکی تغییر کرده و ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس که در ابتدا به ترتیب ۲۹۹ و ۴۹۹ دلار قیمت داشتند، حالا در ازای ۲۴۹ و ۴۴۹ دلار به فروش می‎رسند.

تنها سخت‎افزاری که امسال به جمع سخت‎افزارهای گیمینگ مایکروسافت اضافه شد، کنترلر Xbox Adaptive است که به صورت خاص برای گیمرهای معلول طراحی شده است. این دستگاه یک گیم پد سفید رنگ با دو دکمه و یک D-Pad را شامل می‏‎شود و اینپوت‎های آن را می‎توان به کمک مجموعه‎ای از لوازم جانبی، شخصی‎سازی کرد. Xbox Adaptive به تنهایی ۹۹ دلار قیمت دارد و برای لوازم جانبی آن باید بین ۲۰ الی ۸۵ دلار هزینه کرد.

شبکه و سرویس‎ها

حالا که هر سه شرکت فعال در حوزه کنسول‎های بازی، سرویسی پولی برای تجربه آنلاین بازی‎ها در نظر گرفته‎اند، ایکس باکس لایو کمتر از هر زمان دیگر مورد هجوم انتقادات قرار می‎گیرد. حالا در زمانه‎ای به سر می‎بریم که تجربه آنلاین بازی‎ها بدون پرداخت پولی اضافه بسیار دور از ذهن به نظر می‎رسد؛ انگار که استانداردی همیشگی بوده است.

مهم‎ترین اتفاق برای سرویس‎های مایکروسافت، تکاملی بود که Xbox Game Pass به آن دست یافت. مایکروسافت روز به روز بازی‎های جدید و قدیمی بیشتری به این سرویس که اشتراک ماهانه‎اش ۱۰ دلار قیمت دارد اضافه می‏‎کند. ایکس باکس گیم پس هم‎اکنون میزبان بیش از ۲۰۰ بازی است که هرکدام از آن‎ها را بدون محدودیت (البته به جز محدودیت زمانی اشتراک خریداری شده) می‎توانید تجربه کنید. ضمناً با خرید اشتراک گیم پس، این گزینه را نیز خواهید داشت که تمام بازی‎های موجود در کاتالوگ آن را با تخفیف همیشگی ۲۰ درصدی خریداری کنید.

نقطه عطفی بزرگ در تاریخچه گیم پس طی ماه ژانویه رقم خورد؛ زمانی که مایکروسافت اعلام کرد تمام بازی‎های انحصاری ایکس باکس وان از این پس از نخستین روز عرضه در اختیار مشترکین گیم پس قرار می‎گیرند. به همین ترتیب بازی‎هایی مانند Sea of Thieves، فورتزا هورایزن ۴ و State of Decay از همان روز نخست و بدون هیچ هزینه اضافه در دسترس مشترکین گیم پس بودند. بازی‎های مورد انتظاری مانند کرک داون ۳ (اگر برای هزارمین بار تاخیر نخورد) و Halo Infinite هم همین مسیر را دنبال می‎کنند.

مایکروسافت هم‎چنان قهرمان کراس پلی تلقی می‎شود و اولین شرکتی بود که برای تحقق رویای دیرباز گیمرها گام برداشت. برنامه Xbox Play Anywhere هم کماکان به قوت خود باقیست و تمام انحصاری‎های اخیر مایکروسافت، هم روی ایکس باکس و هم پی سی قابل بازی بوده‎اند. سونی هم اخیراً با تحقق کراس-پلی موافقت کرد و بزودی صنعت گیم متحدتر از هر زمان دیگر خواهد بود.

از نظر رابط کاربری، داشبورد ایکس باکس وان به اندازه سال ۲۰۱۷ تغییراتی چشمگیر به خود ندید. در جولای قابلیت گروه‎بندی بازی‎ها به ایکس باکس وان اضافه شد که اجازه می‎دهد لیست بلندبالای عناوین دیجیتالی، براساس ژانر یا معیارهای شخصی دسته‎بندی شوند. مایکروسافت همچنین بالاخره قابلیت گیفت کردن بازی‎ها را هم به ایکس باکس وان استور آورد؛ قابلیتی که پلی استیشن ۴ یا نینتندو سوییچ هنوز از آن بی‎بهره هستند.

با نزدیک شدن به اواخر سال ۲۰۱۸، پشتیبانی از ماوس و کیبورد (برای برخی بازی‎ها) هم به ایکس باکس وان آمد. این قابلیت عمدتاً برای بازی‎هایی در نظر گرفته شده که از پی سی به ایکس باکس وان پورت شده اند؛ مثل فورت‎نایت و وارفریم. از طرفی به خاطر محدودیت‎های بنیادین کراس-پلی، گیمرهایی که از کنترلر استفاده می‎کنند لازم نیست نگران مقابله با حریفان مجهز به ماوس و کیبورد باشند.

در سال ۲۰۱۸ برنامه Xbox Insider اندکی دچار تکامل شد. مشترکین این برنامه در طول یک سال توانستند از تغییرات تازه باخبر شوند و برخی بازی‎ها را پیش از عرضه رسمی تجربه کنند. مایکروسافت امسال قابلیتی به نام Skip Ahead به برنامه خود اضافه کرد که به ایسنایدرها اجازه می‎دهد بازی‎ها و قابلیت‎های جدید را در مراحل پایانی‎تر توسعه تست کند.

بازی‎ها

سال ۲۰۱۸ زمانی بود که دارندگان ایکس بالاخره توانستند ببینند استودیوی Rare، سازنده‎ بازی‎های بانجو-کازویی و ویوا پیناتا، از زمانی که آخرین عنوان اوریجینال خود را در سال ۲۰۱۴ توسعه داد مشغول چه کاری بوده است.

پاسخ سوال، بازی Sea of Thieves بود؛ یک بازی آنلاین چندنفره با محوریت دزدان دریایی که از نظر گرافیکی یکی از خوش منظرترین عناوین این نسل به حساب می‎آید. بعد از عرضه بازی در شرایطی ناقص، Sea of Thieves از چندین به‎روزرسانی رایگان و بزرگ بهره‎مند شد که خدمه‎های خصوصی و دشمنان بیشتر را به بازی آوردند. با این وجود، Sea of Thieves هنوز مثل یکی از آن انحصاری‎های پلی استیشن ۴ یا نینتندو نیست که در حسرت تجربه‎اش باقی بمانید. عرضه همزمان روی گیم پس اما مشوقی خوب برای تجربه Sea of Thieves بود.

State of Decay 2 هم داستانی مشابه داشت. این عنوان سندباکس و زامبی-محور به هنگام عرضه کاملاً آماده نبود و از باگ‎های فراوان رنج می‎برد که البته با چند به‎روزرسانی برطرف شدند. اما در هر صورت State of Decay 2 به هیچ وجه مثل God of War یا Spider-Man جزو مدعیان دریافت جایزه بهترین بازی سال نیست که با گذشت این همه سال از زمان عرضه ایکس باکس وان، ناخوشایند به نظر می‎رسد.

ایکس باکس وان امسال میزبان بازی‎هایی بود که پیشتر در انحصار پلی استیشن ۴ قرار داشتند؛ عناوینی مانند Hellblade: Senua’s Sacrifice ،NieR Automata و No Man’s Sky. علاوه بر این شاهد عرضه چندین بازی انحصاری کنسولی مستقل مانند Pit People و Below هم بودیم.

یکی از بزرگ‎ترین نقاط عطف امسال برای ایکس باکس وان را اما فورتزا هورایزن ۴ رقم زد. درست است که مایکروسافت هرطور شده یک فورتزا در لاین آپ هر سال خود جای می‌دهد، اما فورتزا هورایزن ۴ با پیشینیان خود متمایز است. هورایزن ۴ یکی از بهترین عناوین رانندگی در چند سال اخیر به شمار می‎رود و جهانی چشم‎نواز را در کنار تغییر فصول و مجموعه‎ای حیرت‎انگیز از اتومبیل ها ارائه می‎دهد که همگی به بالانسی بی‎نظیر از سرگرم‎کنندگی آرکید و رئالیسم اندک رسیده‎اند.

فورتزا هورایزن ۴ ضمناً با بهره‎گیری از قدرت سخت‎افزاری ایکس باکس وان ایکس، با رزولوشن ۴K و ۶۰ یا ۳۰ فریم بر ثانیه قابل بازیست و همراه با قابلیت HDR این کنسول، یکی از زیباترین بازی‎هاییست که می‎توان روی هر پلتفرمی یافت.

سایر بازی‎های قدیمی‎تر ایکس باکس وان هم هنوز به‎روزرسانی می‎شوند؛ به عنوان مثال مشکلات بخش چندنفره Halo: Master Chief Collection بالاخره در ماه آگوست حل شد و به‎رزورسانی گرافیکی آن برای ایکس باکس وان ایکس هم در همان ماه از راه رسید. لیست عناوین Backward Compatible هم در حال رشد است و بسیاری از آن‎ها از قدرت پردازشی ایکس باکس وان ایکس برای نمایش گرافیکی چشم‎نوازتر بهره می‎گیرند.

سایر مسائل به‌صورت خلاصه:

  • ایکس باکس وان ایکس هم‎چنان بهترین پلتفرم برای تجربه بازی‎های قدیمی است. لیست عناوین ایکس باکس ۳۶۰ سازگار با ایکس باکس وان در حال افزایش است و بسیاری از آن‎ها به صورت رایگان از طریق سرویس‎های Games with Gold، گیم پس و EA Access در دسترس قرار می‎گیرند.
  • مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ ظاهراً حافظه داخلی ۵۰۰ گیگابایتی را رها کرد و به فروش دو کنسول ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس با حافظه داخلی ۱ ترابایتی روی آورد. با حجیم‎تر شدن بازی‎ها -و تکسچرهای باکیفیت‎تر عناوین ایکس باکس وان ایکس که دانلودشان اجباری‎ است- چنین تغییری بدون تردید جای تحسین دارد.

جمع‎بندی

از کمبود بازی‎های انحصاری درخور توجه که بگذریم، ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۸ عملکرد قابل قبول داشت و در وضعیت مناسبی وارد سال ششم می‎شود. سرویس گیم پس، بکوارد کامپتیبیلیتی و به‎روزرسانی‎های دائمی برای تعداد زیادی‎ از بازی‎های قدیمی و جدید باعث می‎شوند که ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس اکوسیستم بسیار سلامتی داشته باشند.

احتمالاً یکی از ناامیدی‎های بزرگ امسال تاخیر مجدد کرک داون ۳ بود که حالا قرار است بعد از سال‎ها توسعه طی ماه فوریه ۲۰۱۹ عرضه شود. علاوه بر این مایکروسافت Gears 5 و هیلو اینفینیت را در دستور کار دارد که امید می‎رود هر دو طی سال آتی میلادی روانه بازار شوند.

این دنباله‎ها قطعاً با استقبال طرفداران مواجه می‏‎شوند، اما نبود انحصاری‎های معنادار روی این پلتفرم طی سال‎های اخیر دردسرساز بوده است؛ مشکلی که البته مایکروسافت از آن آگاه بوده و درصدد برطرف‎سازی‎اش برآمده. در ماه ژوئن و در نمایشگاه E3، فیل اسپنسر، مدیر برند ایکس باکس خبر از خرید استودیوهای Undead Labs (سازنده State of Decay)، پلی‎گراند گیمز (سازنده فورتزا هورایزن)، نینجا تئوری (سازنده Hellblade) و کامپلاژشن (سازنده We Happy Few) داد.

علاوه بر این مایکروسافت خبر از تاسیس استودیوی تازه‎ای به نام The Initiative داد که قرار است توسط درل گالاگر، مدیر پیشین کریستال داینامیکس هدایت شود. بعد از این در ماه نوامبر هم اعلام شد که مایکروسافت دو استودیوی آبسیدین و Inxile (که هر دو در ساخت بازی‎های نقش‎آفرینی مهارت دارند) را تحت تملک خود درآورده. ضمناً در مراسم اهدای جوایز The Game Awards هم شاهد نمایش تریلری از بازی جدید آبسیدین بودیم که The Outer World نام دارد و عملاً فال‎آوت: نیو وگاس در محیطی فضایی است. البته این بازی در انحصار ایکس باکس نخواهد بود اما باعث می‎شود ذهنیت روشن‎تری درباره آنچه برای پلتفرم مایکروسافت در راه است داشته باشیم.

در مجموع سال ۲۰۱۸ سالی بود که مایکروسافت فونداسیون لازم برای دستاوردهای خود در سال‎های آتی را بنا کرد و نمودهای این مسئله به روشنی در حوزه‎های گوناگون -از سرویس‎ها گرفته تا بازی‎های در حال ساخت- دیده می‎شود. ایکس باکس امسال رقابت بر سر انحصاری‎ها را به کنسول‎های رقیب و خصوصاً پلی استیشن ۴ باخت، اما این مسئله لزوماً درباره سال‎های بعد مصداق نخواهد داشت.

The post جمع‎بندی ۲۰۱۸؛ نگاهی به کارنامه ایکس باکس وان در سالی که گذشت appeared first on دیجیاتو.

ویندوز ۱۰ سرانجام از ویندوز ۷ محبوب تر شد

مایکروسافت سال ۲۰۱۸ را با عنوان ارزشمندترین شرکت عمومی به پایان رساند. در کنار این موضوع به یک موفقیت دیگر در حوزه ویندوز هم دست یافت. بالاخره ویندوز ۱۰ موفق شد محبوب ترین سیستم عامل در جهان شود و در این زمینه ویندوز ۷ را کنار بزند.

ویندوز ۱۰ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ سهمی ۳۹٫۲۲ درصدی از بازار سیستم عامل های دسکتاپ داشته. ویندوز ۷ که مدت ها بر ویندوز ۱۰ غلبه داشت در دسامبر ۳۶٫۹ درصد از این سهم را به خود تخصیص داده است.

جالب اینکه برای سال ها ویندوز ۷ در صدر قرار داشت و این در حالی است که سیستم عامل قدیمی مایکروسافت سال ها قبل از ویندوز ۱۰ معرفی شده بود. مایکروسافت قصد داشت در عرض ۳ سال تعداد سیستم هایی که ویندوز ۱۰ را اجرا می کنند به یک میلیارد برساند. اما اندکی بعد از این برنامه ریزی، زمان بندی تغییر کرد و با تأخیر مواجه شد؛ چرا که مشخص شد ویندوز فون، سیستم عامل گوشی های هوشمند مایکروسافت نمی تواند به دستیابی به این تعداد کمکی بکند.

ویندوز 10

ویندوز ۱۰ اکنون در ۷۰۰ میلیون دستگاه از جمله کامپیوترهای شخصی، تبلت ها، گوشی ها و حتی کنسول ایکس باکس وان اجرا می شود. با اینکه مایکروسافت تلاش کرد با گزینه هایی از جمله به روز رسانی رایگان برخی از نسخه های قدیمی تر ویندوز، کاربران ویندوز ۱۰ را افزایش دهد اما برای مدت ها بسیاری از کاربران همچنان به استفاده از نسخه قدیمی تر ویندوز ۷ اصرار داشتند.

دستیابی به این نقطه عطف (غلبه ویندوز ۱۰ بر ۷) برای مایکروسافت موضوع مهمی به حساب می آید؛ چرا که اکنون در حدود یک سال تا پایان پشتیبانی اضافه ویندوز ۷ در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ فاصله داریم.

مایکروسافت اما همچنان باید کسب و کارها را متقاعد کند که به جای اینکه به آپدیت های امنیتی که تا یک سال دیگر برای ویندوز ۷ ارائه می شوند اکتفا کنند، ویندوز های قدیمی خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند.  پیش از این هم کمپانی ساکن ردموند با چالش مشابهی برای انتقال از ویندوز XP به ۷ از سوی کسب و کارها مواجه شده و حتی به این موضوع پرداخته بود که استفاده از ویندوز XP برای کسب و کارها می تواند تا ۵ برابر هزینه بیشتری نسبت به ویندوز ۷ داشته باشد.

 

تماشا کنید: پیش‌بینی مایکروسافت برای سال ۲۰۱۹ در ۱۰ سال قبل

The post ویندوز ۱۰ سرانجام از ویندوز ۷ محبوب تر شد appeared first on دیجیاتو.

پیشبینی مایکروسافت برای سال ۲۰۱۹ در ۱۰ سال قبل [تماشا کنید]

پیشبینی های زمان دار در مورد آینده به ندرت درست از آب در می آیند. آنچه مایکروسافت در ۱۰ سال قبل برای سال ۲۰۱۹ پیشبینی کرده بود در برخی موارد بیش از حد اغراق آمیز هستند.

یک ویدیوی تبلیغاتی مربوط به سال ۲۰۰۹ توسط یکی از کاربران انجمن ردیت کشف شده که نشان می دهد پیشبینی های مایکروسافت بیشتر حول نمایشگرهای خاص هستند: انواع نمایشگرهای نیمه شفاف، فوق باریک، بلیط هواپیما با نمایشگر و حتی نوعی روزنامه تعاملی که محتوای نشان داده شده در آن تغییر می کند.

مایکروسافت

بر اساس این ویدیو به نظر می رسد گرافیک بخش مهمی از آینده از دید مایکروسافت در ۱۰ سال پیش را تشکیل می داده. بسیاری از آنچه در ویدیو نشان داده می شود انیمیشن های خاصی است که البته اکنون بسیار قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسند.

با اینکه احتمالاً  در سال ۲۰۱۹ هم شاهد از راه رسیدن بسیاری از این ایده های مایکروسافت نخواهیم بود اما برخی از آنها در نوع خود جالب هستند و همین حالا هم نمونه های مشابه آنها رونمایی شده اند.

از جمله این موارد گوشی های هوشمند با نمایشگرهای تاشو، سیستم های مبتنی بر واقعیت افزوده و ژست های حرکتی خاص برای کنترل دستگاه ها است؛ البته نه دقیقاً به همان میزان پیشرفته ای که در ویدیوی مایکروسافت در ۱۰ سال قبل نشان داده شده است. در ادامه می توانید این ویدیوی آینده نگرانه را مشاهده کنید:

The post پیشبینی مایکروسافت برای سال ۲۰۱۹ در ۱۰ سال قبل [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

کروم بوک‌ ها از سال آینده میلادی قادر به اجرای ویندوز خواهند بود

کروم بوک ها به زودی به قابلیتی مجهز می‌شوند که کاربران پلتفرم کروم او اس مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند: بوت دوگانه. منابع آگاه خبر داده که گوگل این روزها مشغول کار روی پروژه‌ای موسوم به Project Campfire است تا بتواند امکان نصب ویندوز و سایر سیستم‌های عامل را در کنار کروم او اس فراهم سازد.

از تغییراتی که در مخزن کدهای کرومیوم اتفاق افتاده می‌توان اینطور استنباط کرد که مدت زیادی از شروع توسعه قابلیت بوت دوگانه برای کروم او اس گذشته و احتمال دارد که کاربران به زودی از آن بهره‌مند شوند.

یکی از نقاط ضعف کروم او اس در برابر رقبا همیشه محدودیت امکاناتش بوده و البته اپلیکیشن‌هایی که به اندازه ویندوز مفید و کارآمد نیستند. از سوی دیگر بسیاری از کروم بوک ها از لحاظ سخت‌افزاری آنقدر قوی نیستند که بتوانند با یک مصرف باتری معقول، تجربه مطلوبی از اجرای ویندوز را ارائه بدهند. با این وجود امکان بوت دوگانه برای کروم بوک هایی که از لحاظ سخت‌افزاری قوی‌ترند، مطمئنا خصوصیتی ارزشمند و یک امتیاز به شمار می‌آید.

کروم بوک

به عنوان مثال، سری کروم بوک های پیکسل بوک گوگل می‌توانند برای به نمایش گذاشتن این قابلیت گزینه بسیار شایسته‌ای باشند. کارمندان گوگل برای اشاره به این قابلیت از اسم رمز درون سازمانی Alt-OS استفاده می‌کنند، که احتمال دارد که در نهایت Dual Boot نامگذاری شود. از تغییراتی که در کدهای سیستم عامل کروم او اس ایجاد شده می‌توان دریافت که گوگل ساخت یک پیکسل بوک با قابلیت بوت دوگانه میان ویندوز و کروم او اس و بدون به خطر انداختن امنیت را در دستور کار قرار داده است.

همچنین از اطلاعات بدست آمده اینطور به نظر می‌رسد که پیکسل بوک جدید گوگل قدرت سخت‌افزاری کافی برای اجرای هر دو سیستم عامل ویندوز و کروم او اس را دارد. منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند که گوگل، انتشار رسمی قابلیت بوت دوگانه را در ژانویه ۲۰۱۹ و طی برگزاری نشستی تجاری با شرکای خود رسانه‌ای خواهد کرد.

The post کروم بوک‌ ها از سال آینده میلادی قادر به اجرای ویندوز خواهند بود appeared first on دیجیاتو.

ایکس باکس بعدی با اسم رمز «آناکوندا» شناخته می‌شود

بر اساس شایعات اخیر، اسم رمز کیت سازندگان ایکس باکس بعدی که در حال حاضر در اختیار بعضی از استودیوها قرار گرفته، «آناکوندا» است.

این خبر را جز کوردن، دبیر ارشد سایت ویندوز سنترال در صفحه توییتر شخصی خود منتشر کرده‌ است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که آناکوندا اسم رمز کنسول بعدی مایکروسافت بوده و مدل نهایی آن احتمالا با اسم دیگری شناخته خواهد شد.

پیش از این هم کنسول فعلی این کمپانی یعنی ایکس باکس وان قبل از عرضه با اسم رمز «درانگو» شناخته می شد. همچنین برای مدتی طولانی «اسکورپیو» نام پیش از عرضه ایکس باکس وان ایکس بود.

البته، پیش از این گزارش شده بود که اسم رمز ایکس باکس بعدی «اسکارلت» است اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که اسم اسکارلت نه تنها برای خود دستگاه بلکه برای مجموع دستگاه‌های مرتبط با ایکس باکس بعدی استفاده می‌شود.

طی ماه‌های آتی باید منتظر انتشار اطلاعات جدیدی در رابطه با ایکس باکس بعدی باشیم. چندی قبل مایکل پکتر به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین تحلیلگران ویدیو گیم اعلام کرده بود که کنسول بعدی مایکروسافت زودتر از پلی استیشن ۵ عرضه خواهد شد.

جدا از این موارد،‌ به نظر ‌می‌رسد مایکروسافت برنامه ویژه‌ای برای ورود به بازار سرویس‌های ابری دارد و در همین راستا این کمپانی چندی پیش از پروژه Project xCloud که به شما اجازه تجربه عناوین ایکس باکس روی هر پلتفرمی را خواهد داد رونمایی کرد.

همچنین در حال حاضر این شایعه شنیده می‌شود که مایکروسافت برای نسل بعدی دو کنسول عرضه خواهد کرد که یکی از آن‌ها با قیمت ارزان‌تر برای استفاده از سرورهای Project xCloud خواهد بود.

The post ایکس باکس بعدی با اسم رمز «آناکوندا» شناخته می‌شود appeared first on دیجیاتو.

بزرگ‌ترین معضل ایکس باکس وان چیست؟

سال‌ها از شروع نسل هشتم دنیای بازی‌های کامپیوتری می‌گذرد. در این بین دو رقیب نام آشنای این عرصه یعنی سونی و مایکروسافت همچنان تصمیم ندارند تا نسل بعدی را استارت زده و کنسول‌های جدیدی را معرفی کنند. بلکه به عرضه نسخه‌هایی قدرتمندتر بسنده کرده‌اند که چند ماهیست شاهد حضور آنان در بازار بوده‌ایم.

با وجود گذشت این مدت زمان از عرضه اکس باکس وان، مشکلی درخصوص این کنسول وجود دارد که صرف نظر از تمامی تفاوت‌ها و کاستی‌های دیگر بسیار به چشم می‌آید. درواقع این مشکل تاکنون توانسته است برخی از کاربران را راضی و برخی را همچنان ناراضی نگه دارد. در ادامه مطلبی از مگان فرخمنش (Megan Farokhmanesh) نویسنده وبسایت The Verge در این خصوص را میخوانیم.

 


 

 

سونی کنترلر دوال شاک را از ابتدا بدون نیاز به باطری‌های قلمی عرضه کرده است و به سادگی قابلیت شارژ کردن آنان با استفاده از پایه‌های مخصوص یا کابل USB و اتصال آن به کنسول وجود دارد. حتی نینتندو جوی‌کان‌های کوچک و ظریف سوییچ را بوسیله مجموعه شارژکننده کنسول شارژ می‌کند.

اما شما برای استفاده از کنترلر اکس باکس وان نیازمند جایگزین کردن باطری‌های قلمی درون آن هستید. تنها درصورتی نیاز به این کار نخواهید داشت که با استفاده از سیم و همچنین با تحمل کردن فاصله‌ای کوتاه تا صفحه نمایش تصمیم به بازی کردن داشته باشید.

اگر به سراغ کنسول‌های دستی سونی و نینتندو برویم مشاهده می‌کنیم که پلی استیشن ویتا و نینتندو ۳DS هردو بوسیله شارژر و بدون نیاز به باطری‌های قلمی شارژ می‌شوند. خیال شما ازین بابت راحت است و به مشکلی برنمی‌خورید. استفاده از باطری شاید در بسیاری از موارد امری منسوخ شده باشد، اما حتی در سال ۲۰۱۸ نیز مایکروسافت این سیستم قدیمی خود را تغییر نداده است.

کنترلرهای الیتِ اکس باکس وان نیز که با استفاده از تکنولوژی‌های روز ساخته شده‌اند و قیمت بالایی نیز دارند، باز هم نیازمند استفاده از باطری‌های قلمی هستند.

 

 

اما در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت (Reddit) کاربران به نیمه پر لیوان اشاره کرده‌اند. می‌توان در این میان کمپین‌هایی را مشاهده کرد که از این سیستم دفاع می‌کنند. این کاربران معتقدند استفاده از کنترلرهایی که از باطری استفاده می‌کنند بسیار بهتر از مدل‌های شارژی است.

«امیدوارم سازندگان در این سیستم کنترلرها تغییری ایجاد نکنند»، «هیچ چیز بدتر از این نیست که در حین بازی مجبور شوید کنترلر خود را عوض کنید یا آن را برای شارژ کردن به کنسول متصل کنید» و… . این‌ها مثال‌هایی از نظرات کاربران در این کمپین‌ برای حمایت از حضور باطری‌های قلمی در مدل‌های جدید کنترلرها است.

بصورت کلی بسیاری از این کاربران طرفدار تعویض باطری هرچند سریع و با هزینه‌ای زیاد یا کم جهت خرید باطری‌هایی بادوام‌تر هستند. آن‌ها معتقدند این کار ساده‌تر و بی‌دردسرتر از زمانی است که مجبور باشید کنترلر خود را بصورت کلی تعویض کرده یا آن را به کنسول متصل کنید.

 

 

زمانی که از مایکروسافت درخصوص این سیاست سوال شد، گفته شد که این کمپانی درنظر دارد تا برای کاربران خود آزادی عمل قائل شود. به همین خاطر کاربران می‌توانند برای استفاده از کنترلرهای اکس باکس وان چه درخصوص کنسول و یا ویندوز۱۰ از کابل USB و بصورت اتصال مستقیم استفاده کنند.

یا حتی می‌توانید به سراغ باطری ( مایکروسافت کاربران را برای استفاده از بهترین عملکرد کنترلرها دعوت به باطری‌های ساده یا یک بار مصرف کرده است و استفاده از باطری‌های شارژی را توصیه نمی‌کند) بروید. کیت‌های مخصوص این کنترلرها که توانایی شارژ مجدد داشته و در قسمت جا باطری دسته قرار می‌گیرند نیز می‌توانند یکی دیگر از انتخاب‌های شما باشند ( برخی ازین کیت‌ها ماکسیمم تا ۴ ساعت شارژ شده و می‌توانید از آنان تا ۳۰ نیز استفاده کنید ).

این پاسخ قانع کننده است و تایید می‌کند که مایکروسافت در این زمینه سیاست درستی را در پیش گرفته است. اما چرا با وجود این آزادی عمل امکانات مورد نیاز برای استفاده از ابتدا در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد؟

 

 

برای مثال با وجود خرید یک کنسول اکس باکس وان که خود هزینه قابل توجهی را در پی دارد، چرا کاربران باید بصورت جداگانه کابل USB را خریداری کنند؟ درصورت استفاده از باطری‌های یک بار مصرف و در شرایطی که باطری اضافه برای جایگزین کردن باطری‌های تمام شده به همراه نداشته باشید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

مجبور می‌شوید حتی در حین بازی به نزدیک‌ترین فروشگاه مراجعه کنید و سریعا باطری مورد نظرتان را تهیه کنید. چرا که درصورت نبود کابل USB کوچک‌ترین استفاده از کنترلر مقدور نیست و عملا دسترسی شما به کنسولتان از بین می‌رود! با این وجود باز هم برخی مشکلات و سوالات همچنان بی‌جواب و بی راه حل باقی می‌مانند.

با وجود مزایای استفاده از این سیستم قدیمی، باز هم مشکلات و برخی مسائل موجود که بالاتر به آنان پرداختیم موجب می‌شود تا همچنان تکنولوژی جدیدتر و کنترلرهای شارژی را در ارجحیت قرار دهیم.

The post بزرگ‌ترین معضل ایکس باکس وان چیست؟ appeared first on دیجیاتو.