پیش فروش محصولات سایپا از ۳۰ بهمن ماه آغاز می شود

بر اساس فرمول قیمت گذاری تصویب شده قرار بود قیمت فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار باشد، تا با افزایش عرضه توسط خودروسازان، قیمت خودرو در طی زمان کاهش یابد؛ اتفاقی که عملاً محقق نشده است؛ قرار بود با صدور مجوز افرایش قیمت و عرضه خودروسازان با قیمت کمتر از ۵ درصد قیمت بازار نه تنها قیمت‌ها در بازار کنترل شود، بلکه سودی که به جیب دلالان و مافیای خودرو می‌رود به جیب خودروساز و مردم روانه شود، اما همه این موارد و قولی وزیر صنعت داد، عملی نشد و حتی قیمت خودرو دوباره افزایش شدیدی یافت و فاصله قیمت کارخانه و بازار دوباره زیاد شد. خودروسازان که در چند ماه گذشته با توقف عرضه خودرو به بازار، به رشد قیمت دامن زدند. در چنین شرایطی پیش فروش سایپا می تواند آبی بر آتش بازار خودرو باشد؟پیش فروش سایپاپیرو اطلاعیه منتشر شده توسط گروه سایپا، دکتر عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش اعلام کرده است: برای کنترل قیمت ها در بازار و حمایت از مشتریان واقعی بازار شب عید، پیش فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا از پس فردا آغاز خواهد شد.
به گفته بابایی هر مشتری با کد ملی و کد پستی می تواند یک خودرو خریداری کند.
وی ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۰ درصد از ظرفیت تولید خود را با قیمت اعلامی سازمان حمایت در این طرح پیش فروش خواهد کرد.

شرایط پیش فروش سایپا اما هنوز به شکل دقیق مشخص نیست. زمان تحویل خودروهای ثبت نامی، قیمت تمام شده آن ها، مدل ها و شرایط ثبت نام در هاله ای از ابهام قرار دارند و مهمترین سوال این است که در شرایط فعلی آیا مشتریان حاضرند تا خرید نقدی خودرو ها را فراموش کرده و به سراغ خرید خودروهای پیش فروش شده بروند یا خیر؟

The post پیش فروش محصولات سایپا از ۳۰ بهمن ماه آغاز می شود appeared first on دیجیاتو.

قیمت پراید در مسیر ۶۰ میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟

قیمت خودرو کاهش می یابد، بازار در دست دلالان است، قیمت گذاری ۵ درصدی در حاشیه بازار باعث کاهش قیمت می شود و ده ها تیتر دیگر در همین رابطه طی ماه های اخیر در خروجی رسانه های رسمی و غیر رسمی قرار گرفته است اما علیرغم تشدید رکود طی ماه های اخیر، عملا شاهد ادامه افزایش قیمت ها در بازار هستیم که اخیرا نیز بار دیگر روندی شتاب ناک به خود گرفته است و رکورد های جدیدی را می شکند، اما آیا می توان برای این روند افزایش قیمت پایانی را متصور بود؟

برای پیش بینی شرایط بازار خودرو و هر کالای تولیدی دیگری، می توان چند عامل را در نظر گرفت که شامل هزینه مواد اولیه، هزینه های سربار، سود و …می شود، اما متاسفانه تقریبا تمامی این عوامل در شرایط فعلی نامشخص است، اما روش دیگر می تواند مقایسه قیمت عرضه خودرو و قیمت دلار در مقاطع زمانی مختلف باشد.

هرچند شاید در صحبت های شعاری، ارتباط مستقیمی بین قیمت خودروهای تولید داخل و قیمت دلار دیده نشود اما تجربه افزایش قیمت دلار طی چند سال اخیر و افزایش قیمت کالاهای ساخت ایران، نشان می دهد که در نهایت بیشتر شدن نرخ ارز، بازتاب مستقیمی را بر قیمت تمام شده خودروها به دنبال داشته است. به خصوص در مورد خودرویی مانند پراید که در یک دهه گذشته داخلی سازی بالایی را تجربه کرده است، این روند می تواند حائز اهمیت باشد.

قیمت خودرو پراید

با نگاهی به قیمت پراید به عنوان خودروی شاخص برای ارزیابی قیمت خودرو های تولید داخل می توان دریافت که در سال ۸۴ و همزمان با رسیدن نرخ دلار به ۹۰۰ تومان، مدل صندوق دار پراید نیز با قیمتی معادل ۶٫۱ میلیون تومان عرضه می شده است. این نسبت می تواند بیانگر قیمت بیش از ۶۰۰۰ دلار پراید در سال ۸۴ باشد.

در خرداد سال ۹۲، با رد شدن قیمت دلار از مرز ۳۰۰۰ دلار، شاهد تشدید فشار خودروسازان برای افزایش نرخ ها بودیم که در نهایت به صدوق مجوز افزایش قیمت و رسیدن قیمت پراید به حدود ۱۶٫۵ میلیون تومان منجر شد، بنابراین در این زمان نیز قیمت تمام شده پراید رقمی در حدود ۵۵۰۰ دلار برآورد می شود.

به سال ۹۶ می رسیم، زمانی که نرخ ارز نوسانی در محدوده ۳۷۰۰ الی ۴۲۰۰ دلار را تجربه می کرد و قیمت عرضه پراید نیز تدریجا افزایش یافته و در محدوده ۲۰ الی ۲۲ میلیون تومان قرار گرفته بود. در چنین شرایطی بهای دلاری پراید در محدوده ۵۲۰۰ الی ۵۴۰۰ دلار محاسبه می شود. بنابراین از مقایسه سه ارزیابی فوق، می توان تخمین زد که قیمت تمام شده پراید برای سایپا در محدوده ۵ الی ۶ هزار دلار قرار می گیرد و ظاهرا این رویه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ تغییر نداشته است.

قیمت پراید

اما حالا و در پایان سال ۱۳۹۷ و در شرایطی که قیمت دلار نیما در محدوده ۹۰۰۰ تومان و دلار آزاد در حدود ۱۲۰۰۰ تومان اعلام می شود، مشخص است که قیمت خودرو های ساخت داخل و به خصوص قیمت پراید نیز افزایشی متناسب با نرخ های قبلی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس می توان تخمین زد که در خوشبینانه ترین حالت، براساس محاسبات قیمت ۵۰۰۰ دلاری پراید و قیمت ۹۰۰۰ تومانی سامانه نیما، قیمت پراید در محدوده ۴۵ میلیون تومان قرار خواهد گرفت و در حالت بدبینانه نیز افزایش قیمت پراید به حدود ۶۰ میلیون تومان (براساس قیمت ۱۲ هزار تومانی دلار آزاد) دور از ذهن به نظر نمی رسد.

قیمت خودرو پراید

آیا می توان از افزایش مجدد قیمت خودرو جلوگیری کرد؟

پاسخ به این پرسش با توجه به سوابق بیش از حد درخشان مدیران داخلی در ساماندهی اوضاع، تقریبا منفی است. اما در دنیایی رویایی، شاید بتوان با برخی تغییرات از افزایش بیشتر قیمت خودرو در بازار جلو گیری کرد.

ساختار مدیریتی و شیوه عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور از اساس پر هزینه است، مسلما اصلاح ساختاری این دو شرکت و تغییر در میزان اخذ مالیات و هزینه های سربار، ارائه وام هایی با سود کمتر برای تامین نقدینگی خودروسازان، تسهیل فعالیت قطعه سازان و مسائلی از این دست می تواند باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو برای تولید کنندگان شود.

البته با توجه به شرایط اقتصاد عمومی کشور و درگیر بودن دولتمردان برای تامین کالاهای اساسی، بعید به نظر می رسد که هیچ یک از این پیشنهادات مطرح یا اجرایی شوند، اما آنچه واضح است اینکه سرکوب قیمت ها نیز نتیجه ای جز ورشکستگی کامل صنعت خودروسازی و افزایش قیمت خودرو های موجود در بازار نخواهد داشت، چرا که با توجه به تقاضای حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه خودروهای صفر در کشور، به نظر می رسد که کاهش عرضه (حتی در صورت ورشکسته شدن خودروسازان) نیز به افزایش قیمت ها منجر شود.

The post قیمت پراید در مسیر ۶۰ میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟ appeared first on دیجیاتو.

نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد

پس از فراز و نشیب های بسیار در بازار خودرو سال ۹۷، حالا در شرایطی به بازار شب عید نزدیک می شویم که قیمت ها بار دیگر روندی افزایش به خود گرفته اند و برخلاف وعده و وعید کارشناسان دعوتی به تلویزیون و مشاوران خودروسازی، کوچکترین اثری نیز از کاهش قیمت در بازار دیده نمی شود.
خودروسازان که قصد داشتند تا با اعلام قیمت های در حاشیه بازار (۵ درصد کمتر از نرخ های حاشیه بازار) و عرضه گسترده محصولات ثبت نامی، روند افزایش قیمت در بازار آزاد را متوقف کنند، ناگهان تغییر رویه دادند و تصمیم گرفتند تا مطابق نظر وزارت صنعت، خودروهای ثبت نامی تا پایان دی ماه را مطابق با قیمت های قبلی عرضه کنند.

این تغییر رویکرد باعث شد تا فرمول پیشنهادی برخی از کارشناسان برای تعدیل قیمت ها (در پی عرضه گسترده خودرو به بازار) به کلی از روند اجرا خارج شود و از سوی دیگر مشخص شد که در کوتاه مدت از تحویل خودروهای ثبت نامی خبری نیست و برعکس احتمالا تحویل برخی از خودروها به روزهای پایانی سال و ایام بعد از عید سال ۹۸ موکول خواهد شد.
با این اوصاف مشخص است که امیدی به کاهش قیمت ها در بازار شب عید وجود ندارد و فروشندگان آگاه به این مسئله نیز با توجه به داغ تر شدن بازار در این بازه زمانی و عدم عرضه خودرو از سوی کارخانجات، نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند. در چنین شرایطی به نظر می رسد که قیمت ها بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و مصرف کنندگان نیز در نهایت ناچار خواهند بود تا با پذیرش قیمت های تازه نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند.

بازار خودرو

افزایش هزینه های تولید؛ مانع اصلی عدم کاهش قیمت

افزایش شدید نرخ ارز و تورم عمومی کشور، واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، قطعه سازان بخش خصوصی معتقدند که افزایش حدود ۲۲۰ درصدی قیمت قطعات ساخت داخل، در مقایسه با قیمت های سال ۹۶، امری اجتناب ناپذیر است و چنین افزایش مسلما به معنی افزایش بیش از ۲٫۲ برابری خودروهای تولیدی کشور است. در واقع اگر قرار باشد تا فارغ از قیمت قطعات، افزایش عمومی هزینه های تولید، هزینه های سربار تولید و افزایش احتمالی نرخ دستمزد کارکنان نیز به معادله فوق افزوده شود. حتی افزایش ۲٫۵ الی ۳ برابر قیمت خودروها (نسبت به نرخ های ۹۶) دور از ذهن نخواهد بود. با این اوصاف مشخص است که در بلند مدت نیز امیدی به کاهش قیمت ها در بازار خودرو وجود ندارد، مگر آنکه براساس تغییر شرایط کلان اقتصادی، نرخ ارز بار دیگر کاهش یابد و قیمت ها در سطح فعلی حفظ شده یا به تدریج تعدیل شود.

پیش بینی شرایط بازار خودرو در بهار ۹۸

متاسفانه تغییر مداوم قوانین و شرایط، ویژگی بارز چند ماه اخیر در صنعت و اقتصاد کشور بوده است. اما اگر فرض کنیم که شرایط اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشد و اتفاق تازه ای رخ ندهد، با خوش بینی تحویل خودروهای ثبت نام در سال ۹۸، ورود خودروهای صفر کیلومتر به بازار ناگهان سرعت گرفته و احتمالا رکود تورمی در بازار تشدید می شود. در واقع مشتریانی که قریب به یک سال در انتظار تحویل خودرو خود بوده اند، احتمالا تمایل چندانی به فروش خودروهای خود با قیمت های کمتر از نرخ های فعلی بازار نخواهند داشت و در نهایت شاهد ورود موج تازه ای از خودروهای مدل ۹۸ خواهیم بود که ممکن است بتوانند سقف های فعلی قیمت را نیز شکسته و برای مدتی در بازار رکورد شکنی کنند.

در چنین شرایطی احتمال دارد که معاملات در بازار با محوریت خودروهای دست دوم انجام شود و رکورد بازار خودرو های صفر کیلومتر به قوت خود باقی بماند. بنابراین آنچه واضح است اینکه نه در کوتاه مدت و نه در بلند مدت، امیدی به کاهش قیمت خودرو در بازار کشور وجود ندارد و شرایط بازار در میان مدت (شرایط اردیبهشت و خرداد سال ۹۸) نیز ارتباط تنگاتنگی با میزان و تیراژ عرضه خودرو به بازار دارد که خود در گرو رفع مشکلات نقدینگی خودروسازان و پرداخت بدهی قطعه سازان است و این در حالیست که میزان مطالبات قطعه سازان طی چند ماه گذشته از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به نظر نمی رسد که پرداخت حدود ۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به صنعت قطعه سازی نیز بتواند در کوتاه مدت مشکلات این صنعت را حل و فصل کند.

The post نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد appeared first on دیجیاتو.

عقب نشینی خودروسازان؛ پیش ‌فروش‌ های قبلی شامل افزایش قیمت نمی شود

خبر داغ امروز اظهارات تازه وزیر صنعت در مورد قیمت خودروهای پیش فروش شده بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص افزایش قیمت خودرو، به بند دوم مصوبه ستاد تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: خودروسازان مکلف به تحویل خودروهای پیش فروش شده با تاریخ تحویل اول شهریور ماه تا سی‌ام دی ماه به قیمت قبل هستند.
رضا رحمانی روز شنبه، تاکید کرد که هرگونه افزایش قیمت جدید برای پیش فروش ها و فروش های آتی خواهد بود.پیش فروش خودرو

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت برای آن دسته از پیش فروش هایی که دارای تاریخ تحویل در قرارداد شهریور تا دی ماه ٩٧ بوده اند نیز شامل می شود یا نه؟ گفت: با این تفسیری که گفتم، افزایش قیمت شامل آنها نمی شود؛ در صورتی که قیمت خودرو و یا تاریخ تحویل قطعی در قرارداد قید شده باشد، ملاک همان خواهد بود.
این در شرایطی است که در مجموع، دو خودروساز ایران خودرو و سایپا ٣٠٠ هزار خودرو معوق دارند.
رحمانی افزود: در هر موضوعی وقتی قولی به مردم می دهیم باید به آن عمل کنیم؛ وقتی خودروسازان در پیش فروش های عادی خود به مردم تعهد داده اند که قیمت مطابق زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه می شود، باید به آن پایبند باشند.

ایران خودرو: افزایش بیش از یکصد درصدی نهاده های تولید خودروهای پیش فروش شده

مصطفی خان کرمی معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو اعلام کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می دهدکه تمامی نهاده های تولید در صنعت خودروسازی در بیشتر موارد حتی بیش از ١٠٠ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده، این درحالی است که این شرکت برای تعهدات قبل از شهریور خود هیچ‌گونه افزایش قیمتی را لحاظ نکرده و خودروها را با همان قیمت های قبلی به مشتریان تحویل می دهد.
مصطفى خان کرمى گفت: براساس تصمیم وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت که امروز ابلاغ شده، دعوتنامه هاى ارسالى به مشتریان براى پیش فروش هاى با موعد تحویل تا پایان دى ماه ابطال و دعوتنامه ها براساس قیمت هاى قبلى صادر خواهد شد.
وى درعین حال تاکید کرد: وجوه پرداختى اضافی مشتریانى که با موعد تحویل قبل از اول بهمن ماه تکمیل وجه کرده و یا خودروى خود را تحویل گرفته اند مسترد خواهد شد.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار داشت: از مشتریان ایران خودرو به علت درک شرایط موجود کمال تشکر و قدردانی را دارم و بابت تاخیر بوجود آمده در تحویل خودروها از آنان عذرخواهی می کنم.
خان کرمى در توضیح خبرى که به نقل از وى درباره افزایش ٣٠ درصدى قیمت ها منتشر شده نیز گفت: اطلاعاتى که در این مصاحبه بوده مربوط به هفته گذشته و قبل از ابلاغیه وزارت صنعت بوده است.

کاهش ۲۷۶ هزار دستگاهی تیراژ ایران خودرو

خان کرمی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود خودروهای فروخته شده سال جاری و سال گذشته نشان می دهدکه تا ٢٨ دی ماه سال ٩۶ تعداد ۵٧٣ هزار دستگاه از سوی شرکت ایران خودرو فاکتور و به بازار و مشتریان شرکت عرضه و تحویل شده است که این روند در سال ٩٧ و مدت مشابه با تمام دلایل مطرح شده در بالا به ٢٩۶ هزار دستگاه کاهش یافته است.
معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار داشت: با مقایسه دو عدد مذکور می توان مشاهده کرد که توان تحویل شرکت ایران خودرو به تعداد ٢٧۶ هزار دستگاه کاهش یافته است و این در حالی است که تعداد تعهدات معوقه این شرکت در سال جاری در حدود ١٠۶ هزار دستگاه است که کمتر از میزان افت تولید است.
وی درپایان افزود: امید است با تدابیری که وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی از اواسط خرداد ماه اتخاذ کرده اند، با تامین به موقع قطعات مورد نیاز خصوصا در مورد خودروهای پر تیراژ و مورد نیاز مشتریان محترم شرکت، بتوانیم ظرفیت تولید را افزایش و طی مدت چند ماه از بحث خودروهای معوق و با تاخیرخارج شده و بازار این صنعت مهم که موتور محرک رشد اقتصادی کشور است را به تعادل برسانیم.

همچنین مراسم دیدار مدیران ارشد سایپا با مشتریان بر اساس تاریخ اعلامی، امروز (شنبه) در مجموعه سازه گستر سایپا(کفش ملی سابق) برگزار شد.
در این دیدار عبدالله بابایی نماینده ویژه مدیرعامل گروه سایپا در فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به تحویل خودروهای ثبت نامی تا قبل از دی ماه به قیمت قدیم به مشتریان گفت: ملاک قیمت گذاری زمان قید شده تحویل خودرو در دعوتنامه مشتریان است و خودروهایی که موعد تحویل آنها قبل از دی ماه بوده با قیمت قدیم تحویل خواهند شد. از این رو وجوه دریافتی از مشتریانی که با قیمت های اعلام شده تکمیل وجه کرده اند نیز به ایشان بازگردانده خواهد شد.

The post عقب نشینی خودروسازان؛ پیش ‌فروش‌ های قبلی شامل افزایش قیمت نمی شود appeared first on دیجیاتو.

قیمت تیبا و ساینا توسط سایپا از سه تا شش میلیون تومان افزایش یافت + جدول

شرکت سایپا در اقدامی غیر قابل پیش بینی  لیست جدید انواع محصولات خود را اعلام کرد. براساس این لیست قیمت سه محصول پراید و تیبا و ساینا بار دیگر افزایش پیدا کرده است. این درحالیست که قیمت محصولات سایپا در حدود پنج روز قبل افزایش یافته بود و حالا افزایش مجدد قیمت تیبا و قیمت ساینا توسط این خودرو ساز در چنین فاصله زمانی کوتاهی بسیار عجیب به نظر می رسد. به خصوص آنکه قیمت های اعلام شده در جدول تازه منتشر شده از سوی سایپا، نه تنها شامل فاصله ۵ درصدی نسبت به قیمت های بازار نمی شود، بلکه حتی به نوعی با قیمت های بازار برابر است.

عجیب تر آنکه در فهرست اعلام شده توسط سایپا، اثری از مدل های اتوماتیک ساینا و کوییک دیده نمی شود که این امر به نوعی می تواند تاییدی بر قطع تولید این خودروها توسط سایپا باشد. ظاهرا تحریم های سنگین اعمال شده بر روی صنعت خودروسازی کشورمان باعث شده تا روند تامین گیربکس CVT تیبا و ساینا اتوماتیک با اخلال جدی مواجه شود.

قیمت تیبا
همانطور که احتمالا می دانید. پلت‌ فرم مورد استفاده در ساینا، کاملا مشابه تیبا است و با کد X200 شناخته می‌شود. سایپا، در سال ۱۳۸۸ از تیبا و پلتفرم X200 رونمایی کرد. از همان ابتدا قرار بود، خودروهای متنوعی بر اساس  X200  ساخته شوند، اما ۵ سال طول کشید تا نمونه‌ی هاچبک تیبا، عرضه شود. انتقاد به ایرادات فنی و البته عقب‌ ماندگی پلت‌فرم X200، از همان روزهای اول و هنگام تولید تیبا، شنیده می‌شد؛ اما سایپا به طراحی خود بر اساس همین پلت‌ فرم ادامه داد و ۶ سال پس از عرضه‌ی تیبا، در سال ۱۳۹۴ از ساینا رونمایی کرد. به تجربه ثابت شده است؛ خودروسازان ایرانی بر تولید محصولات قدیمی پافشاری می‌کنند و علاوه بر بی‌ب رنامگی برای جایگزینی مدل‌های قدیمی با نمونه‌های جدید، خودرویی جدید بر اساس پلت‌فرم سابق خود به سبد محصولات، اضافه می‌کنند. این روند، برای پلت‌ فرم X200 نیز، وجود دارد و اسفندماه ۹۵، نسخه‌ی هاچبک ساینا با نام کوئیک، رونمایی شد.
طبق معمول خودروهای ایرانی، برای ساینا هم تنها یک نوع پیشرانه قابل سفارش است. این مدل، از همان موتور ۱۵۰۳سی‌سی تیبا استفاده می‌کند تا قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. شاید آمار فنی ساینا روی کاغذ، بسیار ناامیدکننده به نظر رسد، اما به دلیل وزن خالص ۱۰۵۰ کیلوگرم، می‌تواند در زمانی حدود ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسد که البته، در مقایسه با خودروهای چینی بازار، عدد قابل قبولی است.

The post قیمت تیبا و ساینا توسط سایپا از سه تا شش میلیون تومان افزایش یافت + جدول appeared first on دیجیاتو.

قیمت خودرو در بازار سه نرخی شد؛ تکرار ماجرای ارزهای چند نرخی در انتظار بازار خودرو

در روزهای گذشته، قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی اعلام شد. در این شرایط مسئولان و شرکت های خودروساز معتقدند افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، تعادل بازار و کاهش قیمت محصولات را به دنبال دارد اما به اعتقاد کارشناسان، افزایش تولید و عرضه، شرط لازم کاهش و ثبات قیمتها در بازار است.
سه نرخی شدن قیمت خودرو با اجرایی شدن پیش فروش جدید ایران خودرو نشان می‌دهد که ماجرا در عمل بسیار پیچیده تر از وعده و وعید خودروسازان است.
برای مثال ایران خودرو طی بخشنامه ۴۰۸۹ اعلام نموده است که فروش قطعی با تحویل فوری برخی از محصولات خود را آغاز می‌کند. در این بخشنامه قیمت پژو پارس اتوماتیک ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

این در حالیست که مدیران ایران خودرو و مسئولان وزارت صمت در اواسط آذر ماه امسال با اعلام تعیین قیمت در حاشیه بازار و با هدف کاهش قیمت بازار آزاد، «برنامه افزایش قیمت خودروهای داخلی» را رسماً آغاز نمودند. از جمله این خودروها «پژو پارس اتوماتیک» بود که در پیش فروش مورخ ۲۶ آذر ماه با قیمت ۷۹ میلیون تومان عرضه شد و مدیران ایران خودرو و وزیر صمت اعلام نمودند:

برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

 

اما اکنون شرکت ایران خودرو دست به پیش فروش خودروی «پژو پارس اتوماتیک» از روز دوشنبه ۲۴ دی ماه  با قیمت ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار  تومان  زده است. طبیعتا این قیمت در شرایطی اعلام می شود که نسبت به قیمت آخرین پیش فروش ایران خودرو (۲۶ آذر ماه) نه تنها شاهد ۵ درصد کاهش نیستیم،  بلکه ۷ درصد افزایش هم اعلام شده که در نوع خود جالب توجه به نظر می رسد.
این درحالیست که با توجه به پیش فروش تنها ۲۰۰ دستگاه خودرو با چنین قیمتی، طبیعتا نمی توان انتظار به وجود آمدن تعادل را در بازار داشت و به نظر می رسد که درست در خلاف این مسیر، واسطه گران بار دیگر وارد عمل شده و قیمت خودرو مذکور را به بیش از ۹۰ میلیون تومان افزایش خواهند داد.

سه نرخی شدن قیمت خودرو در بازار

بنابراین علی رغم وعده مسئولان مبنی بر تنظیم قیمت بازار خودرو، هم اکنون با مراجعه به «سایت فروش ایران خودرو» یا سایپا می توان مشاهده نمود قیمت خودرو «سه نرخی» شده است.
-قیمت تحویل دی ماه
-قیمت حاشیه بازار
-قیمت بازار آزاد
مسلما چنین اختلاف قیمتی به رانت جویی و واسطه گری منجر خواهد شد و تمام این موارد در حالی مطرح می شود که با استفاده از ابزارهای نرم افزاری اطلاعاتی موجود در کشور (مانند استعلام مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور)، می توان «مصرف کنندگان واقعی» خودرو را از سوداگران تمیز داد و با «مدیریت»، عرضه، تقاضا و قیمت را در بازار کنترل نمود.

مهمتر آنکه طی چند ماه گذشته شرکت های خودروساز داخلی نشان دادند که از ابزار مناسب برای کاهش واسطه گری برخودارند اما به دلایلی نامشخص، ظاهرا تمایل چندانی برای کاهش دلالی توسط ایشان وجود ندارد.

شرکت ایران خودرو در ابتکاری جالب در «پیش فروش مهرماه» (بخشنامه ۴۰۶۷) توانسته بود با اعمال شرایط محدود کننده به منظور شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو (مانند شرط داشتن گواهینامه، خودرو اولی بودن، عدم ثبت نام در شرکت سایپا، عدم ثبت نام در ۱۸ ماه گذشته) به لحاظ روانی تاثیر مناسبی برای کاهش سوداگری در بازار خودرو انجام دهد. اما در پیش فروش اخیر خود (۲۶ آذر ماه و ۲۴ دی ماه با تحویل فوری خودرو) شرایط محدود کننده در بخشنامه ۴۰۶۷ را اعمال ننمود و با توجه به حاشیه سود بین قیمت بازار و درب کارخانه، راه را برای سوداگری در بازار خودرو هموار نمود.
علاوه بر این موضوع ایران خودرو در «پیش فروش مهرماه» اعلام نمود که «هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه، از سوی شرکت یکطرفه ابطال و وجه بدون سود مسترد خواهد شد» اما بررسی ها نشان می دهد که علی رغم وعده خود مبنی بر استعلام شرایط ثبت نام کنندگان، از هیچ ابزاری برای شناسایی مشتریان ثبت نامی در «پیش فروش مهرماه» استفاده نکرده است و تحویل این خودروها بدون استعلام برای شناسایی «مصرف کننده واقعی» در حال انجام است.

قیمت خودرو

مسلما ادامه چنین روندی به تشدید وضعیت رکود تورمی در بازار خواهد انجامید، اما در عین حال به نظر نمی رسد که مسئولان امر از اراده چندانی برای پیشگیری از این روند برخوردار باشند.

The post قیمت خودرو در بازار سه نرخی شد؛ تکرار ماجرای ارزهای چند نرخی در انتظار بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

چراغ سبز خودروسازان به دلالان؛ افزایش قیمت خودرو های پیش فروش شده کمتر از نرخ حاشیه بازار

طی چند ماه اخیر مسئولان صنعت خودروسازی بر این باور بودند که ثبات قیمت خودرو، واحدهای تولیدی آن‌ ها را زیان ‌ده کرده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از سه ماه کشمکش و بررسی، بالاخره سیاست کلی قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی را با محوریت «آزادسازی» اعلام کرد. بنابر اعلام عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان مجاز هستند قیمت محصولات پرتقاضای (زیر ۴۵ میلیون تومان) خود را که با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی‌ ماه امسال پیش‌ فروش کرده‌ اند، ۳۰ درصد بالا ببرند.

این در حالی است که خودروهای با موعد تحویل قبل از شهریور امسال، مشمول به روز رسانی نشده و خودروسازان باید آنها را با قیمت ‌های قبلی تحویل دهند. محور اصلی بسته قیمتی وزارت صمت برای بازار خودرو اما اعمال سیاست آزادسازی است که از ابتدای بهمن امسال اجرا خواهد شد. قرار بر این است که قیمت خودرو های پر تقاضا از ابتدای بهمن امسال مطابق با فرمول «حاشیه بازار» تعیین شود. طبق این فرمول، خودروسازان می‌ توانند از ۱۰ روز دیگر محصولات مورد نظر را تا ۵ درصد زیر نرخ بازار، قیمت‌ گذاری و تعهدات و پیش‌ فروش‌ های ابتدای بهمن به بعد را با قیمت های جدید انجام دهند. با توجه به آنکه وزارت صمت پیش‌ تر قیمت خودرو های بالای ۴۵ میلیون تومان را آزاد اعلام کرده، اجرای تصمیم جدید این وزارتخانه به معنای تکمیل پازل قیمت‌ گذاری در «حاشیه بازار» خواهد بود.

قیمت خودرو در حاشیه بازار

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بالاخره سیاست نهایی درباره قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی را اعلام کرد. بر این اساس، خودروسازان مجازند برای تعهدات خود تا پایان دی امسال، ۳۰ درصد به قیمت محصولاتشان اضافه کنند و از ابتدای بهمن نیز مبنای قیمت‌ گذاری، «حاشیه بازار» خواهد بود. بنابراین خودروهای تاخیری هم با قیمت روز به ثبت‌ نام ‌کنندگان واگذار خواهند شد. به‌ عنوان مثال، کسانی که قرار بوده خودرو خود را در مهر تحویل بگیرند و خودروساز به تعهد خود در این مورد عمل نکرده، مشمول به روز شدن قیمت‌ ها هستند و این یعنی، آنها باید تاوان بدعهدی خودروسازان را بدهند. البته هنوز خودروسازان اظهار نظری رسمی در این مورد نکرده‌ اند، اما اظهارات رئیس سازمان حمایت، بر به روز شدن قیمت خودرو های تاخیری دلالت دارد.

بنابراین به نظر می رسد که سرمایه گذاران (بخوانید دلالانی) که ماه ها قبل با هدف کسب سود نسبت به پیش خرید خودرو اقدام کرده اند، حداقل بر روی کاغذ می توانند سودی چندین میلیون تومانی را بدست آورند و بدین ترتیب احتمالا خبری از انصراف گسترده ایشان و ضرر و زیان شدید خودروسازان نخواهد بود. در واقع این دلالان می توانند خودروهای ثبت نامی خود را با ۳۰ درصد نرخ بیشتر نسبت به رقم های قبلی تحویل بگیرند و این در حالیست که قیمت ها در بازار حدود ۱۰۰ درصد رشد داشته است و از این رو سودی در حدود ۷۰ درصدی در انتظار دلالان خواهد بود.

قیمت‌ گذاری دلال پرور در حاشیه بازار

مرحله دوم افزایش قیمت خودرو های زیر ۴۵ میلیون تومان اما از ابتدای بهمن امسال کلید می‌ خورد. به گفته رئیس سازمان حمایت، خودروسازان مجاز هستند از ابتدای بهمن امسال قیمت محصولات خود را مطابق با حاشیه بازار تعیین کنند. به‌ عبارت بهتر، قیمت خودرو های داخلی از ۱۰ روز دیگر تا ۵ درصد زیر نرخ بازار افزایش خواهد یافت تا شبه آزادسازی قیمت خودرو رسما در بازار زیر ۴۵ میلیونی‌ ها کلید بخورد. با این حساب، پیش‌ فروش خودروهای داخلی از ابتدای بهمن براساس قیمت‌ های حاشیه بازار است و باید منتظر ماند و دید آیا استقبالی از فروش‌ های آتی خودروسازان با توجه به صعود حداقل ۱۰ میلیون تومانی قیمت محصولات آنها خواهد شد یا خیر. اما نکته دیگری که در اظهارات رئیس سازمان حمایت وجود دارد، به محدوده مجاز خودروسازان برای فروش فوری محصولات مربوط می‌ شود. به گفته تابش، خودروسازان مجازند تنها ۲۰ درصد از محصولات تولیدی خود را به فروش فوری اختصاص دهند و ۸۰ درصد دیگر را باید صرف عمل به تعهدات کنند.

قیمت جدید خودروها

ایران خودرویی‌ ها اواخر وقت سه‌ شنبه قیمت پژو ۴۰۵، سمند، پارس، رانا و ۲۰۶ را به روز کردند تا حداقل ۱۰ میلیون تومان به قیمت آنها اضافه شود. بر این اساس، قیمت پژو پارس دوگانه‌ سوز ۵۴ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان، پژو پارس سال ۵۲ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان، پژو پارس سال با سیستم اخطار سرقت و یورو ۴ بهینه ۵۳ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ بنزینی جی ال ایکس ۴۲ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌ سوز جی ال ایکس ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ بنزینی اس‌ال‌ایکس ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان، سمند LX سال ۴۳ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان، سمند LX مدل EF۷ پایه گاز سوز ۴۶ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان، سمند LX مدل EF۷ پایه گازسوز با مخزن ۱۰۰ لیتری ۴۷ میلیون و ۶۳ هزار تومان، سمند LX مدل EF۷ ۴۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۵۴ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۸، ۵۵ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان و رانا ال‌ایکس، ۵۱ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان تعیین شد.
همچنین با توجه به مجاز شدن خودروسازان به افزایش قیمت ۳۰ درصدی محصولات، نرخ احتمالی خودروهای سایپا نیز قابل حدس است. بر این اساس، قیمت پراید مدل ۱۱۱ به حدود ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌ رسد و پراید ۱۳۱ نیز قیمتی برابر با ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد داشت. همچنین تیبای معمولی نیز با قیمتی معادل ۳۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان عرضه می‌ شود و قیمت ساینا دنده‌ ای هم به ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌ رسد. مدل اتومات این خودرو نیز با قیمت ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تحویل مشتریان داده خواهد شد. این قیمت ‌ها با توجه به مجوز ۳۰ درصدی سازمان حمایت محاسبه شده و ممکن است سایپایی‌ ها تصمیم بگیرند در راستای جلوگیری از انصراف مشتریان، قیمت ها را کمتر از ۳۰ درصد بالا ببرند.

قیمت خودرو

عرضه قطره چکانی خودرو در پی افت تیراژ، محرک رکود تورمی در بازار

پس با توجه به آنچه که گفته شد، می توان دریافت که از بهمن ماه دور دیگری از افزایش بهای رسمی خودروها در شرایطی رخ خواهد داد که خبری از پیش فروش گسترده محصولات نخواهد بود. چرا که خودروسازان متعهد به اختصاص ۸۰ درصد ظرفیت خطوط تولید خود به معوقات خواهند بود. در چنین شرایطی انتظار تورمی در بازار شکل می گیرد و مصرف کنندگان ناچار به پذیرش نرخ های اعلامی توسط دلالان خواهند شد. بدین ترتیب در بلند مدت می توان حدس زد که شرایط دلال پرور بازار خودرو تشدید شده و علیرغم وعده و وعید خودروسازان، خبر چندانی از کاهش نرخ های حاشیه بازار نخواهد بود.

The post چراغ سبز خودروسازان به دلالان؛ افزایش قیمت خودرو های پیش فروش شده کمتر از نرخ حاشیه بازار appeared first on دیجیاتو.

افزایش ۳۱ میلیون تومانی قیمت دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو اعلام شد – دی ۹۷

جدیدترین قیمت دنا پلاس توربو توسط گروه خودروسازی ایران خودرو ویژه دی ماه ۹۷ اعلام گردید. براساس اطلاعات بدست آمده، قیمت دنا پلاس توربو از تاریخ ۱۳ دی ماه ۹۷ به شرح جدول ذیل تغییر کرده است. بر این اساس به نظر می رسد که ایران خودرو اینبار قیمت محصول خود را نه در انطباق با قیمت های حاشیه بازار، بلکه با توجه به قیمت تمام شده افزایش داده است. چرا که قیمت دنا پلاس توربو در بازار آزاد هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است و به نظر می رسد که قیمت ۸۹ میلیونی بیش از ده درصد با قیمت حاشیه بازار فاصله دارد.

البته این احتمال وجود دارد که پس از باز شدن شرایط فروش دنا پلاس توربو با قیمت جدید، شاهد کاهش قیمت این خودرو در حاشیه بازار باشیم، اما واقعی شدن این فرضیه ارتباط مستقیمی به تیراژ عرضه این خودرو دارد و با توجه به شرایط صنعت خودرو کشور به نظر می رسد که نمی توان چندان به عرضه پر فروش، محصولات ارز بری نظیر دنا توربو امیدوار بود.

جدیدترین قیمت دنا پلاس توربو:

قیمت دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربوشارژر از همان پلت فرمی استفاده می کند که سمند از آن بهره می برد. به طور کلی به ۴ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، سان روف، چراغ روشن کننده پا درب های جلو Foot lamp، دوربین دید عقب، جا عینکی، طرح جدید سیستم مالتی مدیا مجهز به GPS و بلوتوث، فرمان با کلید های کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی و بلوتوث و موبایل،  ترمز دیسکی در جلو و عقب مجهز به ABS و EBD، سنسور عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی مرکزی، آینه های جانبی برقی تاشو و مواردی از این دست از جمله امکانات این خودرو محسوب می شوند.

موتور EF7 TC که پیش از این اولین بار در سورن توربو استفاده شده بود به دنا پلاس راه پیدا کرده است. این موتور با حجم دقیق ۱۶۵۰ cc توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ rpm و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر در بازه ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ rpm را دارا است. جعبه دنده ۵ سرعته دستی معمولی نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلویی را در دنا پلاس توربوشارژر دارد.

کورس و قطر کلی پیستون در موتور دنا پلاس توربوشارژر هم بدون تغییر مانده است و همچنان سیستم پاشش سوخت به صورت چند نقطه ای است و از VVT مجهز به شیر کور کن استفاده شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز در مصارف خارج شهری ۵٫۷ لیتر و در داخل شهر ۷٫۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ دنا پلاس توربوشارژر در حدود ۱۰ ثانیه اعلام شده است، اما واقعیت این است که برای ثبت چنین رقمی باید فشار زیادی به گیربکس و کلاچ خودرو وارد کرده و با تیکاف بسیار شدید حرکت خود را آغاز کنید که مسلما در صورت تکرار آسیب شدیدی را به خودرو وارد خواهد کرد.

The post افزایش ۳۱ میلیون تومانی قیمت دنا پلاس توربو توسط ایران خودرو اعلام شد – دی ۹۷ appeared first on دیجیاتو.

قیمت جدید سراتو، وانت پراید و چانگان اعلام شد

گروه خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد. در این فهرست قیمت جدید سراتو آپشنال ۱۶۰۰، ۱۷۶ میلیون تومان تعیین شده است. این یعنی قیمت جدید سراتو ۱۶۰۰ بیش از ۷۵درضد افزایش یافته است.
همچنین قیمت سراتو آپشنال ۲۰۰۰ نیز ۱۹۶ میلیون تومان اعلام شده است. این مدل از سراتو نیز با احتساب وضعیت فعلی بیش از ۹۰درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. چانگان نیز ۱۲۷ میلیون تومان و پراید SE151 هم ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این دو خودرو هم در بخشنامه جدید، به ترتیب حدود ۱۰۰و ۲۵درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

وزیر صنعت: اعلام قیمت خودرو های پر فروش تا هفته آینده؛ آشوب و رکود در بازار خودرو

با توجه به اظهارات جدید رضا رحمانی، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت با پایان قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار، از هفته آینده قیمت جدید خودرو های پرفروش اعلام خواهد شد. به این ترتیب انتظار می رود با مصوبه مذکور قیمت خودرو در بازار آزاد پایین آمده و افزایش تولید و عرضه صورت پذیرد.
البته لازم به ذکر است که رحمانی در خصوص واگذاری خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی نیز توضیح داده است که خودروسازان موظف اند این خودروها را با همان قیمت قبلی واگذار کنند. به عبارت دیگر افزایش قیمت خودرو برای خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی مطرح نیست.

قیمت خودرو
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه توضیح داد که ایران خودرو و سایپا تنها مجوز پیش فروش ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده اند که البته در واگذاری این پیش فروش ها نیز دچار مشکل شده اند. در واقع علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات مربوط به ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو است.
به هر حال به نظر می رسد که صنعت خودرو به همراه تمام ۵۰۰ هزار نیروی شاغل در ۲ هزار واحد صنعتی آن در سراسر کشور از بحران به وجود آمده عبور کرده است و گواه این ادعا نیز کاهش روند نزولی تولید خودرو، یا به عبارت دیگر افزایش خروجی خط تولید خودروها می باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در انتها توضیح داد که با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با دستگاه قضایی در حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور به زودی ترخیص شده و راهی جاده ها خواهد شد.

بنابراین به نظر می رسد که در صورت ترخیص خودروهای وارداتی و ورود این تعداد خودرو به بازار، شاهد کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم، اما در خصوص بازار خودروهای داخلی شرایط بسیار پیچیده به نظر می رسد.

در پی اعلام قیمت های افزایش یافته توسط ایران خودرو و مدیران خودرو در طی دو روز گذشته، استارت افزایش شدید و آزادسازی قیمت گذاری خودرو زده شده است اما به نظر می رسد که عدم تامین قطعات وارداتی، زمینه ساز کاهش تیراژ خط تولید خواهد شد.

گرچه بازار نسبت به این افزایش قیمت ها به طور طبیعی واکنش نشان خواهد داد، اما در عمل آنچه اتفاق میافتد این است که سگمنت بندی بازار تغییر خواهد کرد و مشتریان خودروهای وارداتی در صورت نیاز به سمت خودروهای چینی و مشتریان چینی ها به سمت خودروهای داخلی و برخی چینی های ارزان تر خواهند رفت.

بنابراین به نظر می رسد که بتوان سرنوشتی سه بخشی را برای بازار خودرو کشور متصور بود. کاهش نسبی قیمت خودروهای وارداتی در صورت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، ادامه رکود و حفظ قیمت های فعلی خودروهای مونتاژی که دیگر قابلیت تولید در کشور را ندارند و کاهش نسبی قیمت خودروهای تولید داخل.

برای توضیح بیشتر می توان گفت که خودروهایی مانند، رنو ساندرو، مزدا ۳، کیا سراتو، محصولات هیوندای مونتاژی کرمان موتور و برقی چینی های محبوب مانند هاوال بعید است که از سایر بخش های بازار تاثیر پذیرند و احتمالا به عنوان خودروهای خوبی که دیگر امکان تولید ندارند، سطح قیمت های فعلی را حفظ خواهند کرد.

خودروهای تولید داخل مانند خانواده پراید، تیبا، ساینا، پژو ۲۰۶، سمند، پرشیا و ۴۰۵ و … در صورت افزایش تحویل ممکن است دچار افت قیمت در سطح بازار شوند، در واقع افزایش قیمت این خودروها نباید به شکل مستقیم از افزایش قیمت دلار نشات پذیرد، چرا که میزان ارز بری این خودروها نسبت به خودروهای چینی یا مونتاژی کمتر است.

در نهایت سرنوشت خودروسازان چینی و قیمت محصولاتشان، ارتباط زیادی شرایط اقتصادی و سیاسی بین ایران و چین دارد و می تواند دامنه گسترده ای از قطع کامل تولید تا کاهش نسبی قیمت را شامل شود. در شرایط فعلی مبادلات مالی بین دو کشور مختل شده و همین مسئله افزایش قیمت و کاهش تیراژ را در پی داشته است.

The post وزیر صنعت: اعلام قیمت خودرو های پر فروش تا هفته آینده؛ آشوب و رکود در بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.