راهنمای خرید برلیانس H330 و H320 کارکرده + جدول قیمت‌ها [به روز رسانی]

کمپانی «برلیانس آتو» در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط «یانگ رونگ» بنیان نهاده شد و تا سال ۲۰۰۲ در بحث تولید مینی‌بوس فعال بود. این شرکت در سال ۲۰۰۳ با کمپانی ب ام و آلمان قرارداد همکاری امضا نمود که در …

The post راهنمای خرید برلیانس H330 و H320 کارکرده + جدول قیمت‌ها [به روز رسانی] appeared first on دیجیاتو.

فیس‌لیفتهای چینی‌ پشت در منتظرند!

هفت صبح| علیرغم وضعیت خاص بازار خودرو ایران و پیچیدگی مسائلی که با آن درگیر است، اما شواهد اولیه از ادامه فعالیت خودروسازان چینی حکایت دارد. به رغم مشکلات بی‌شماری که از مبادلات مالی با چین و اروپا تا نوسانات ارزی داخلی نشان می‌دهد. این موضوعات اگر حل شوند که احتمالش ضعیف نیست، بازار می‌تواند انکی نفس کشیده و با مدل‌های جدید تا حدی احیا شود. در بین خودروهای مختلفی که در صف ورود به کشور قرار دارند، نام این پنج خودرو بیش از همه به گوش می‌رسد. این خودروها به ترتیب شامل :

هایما S5
این کراس‌اوور کوچک چینی در فیس‌لیفت تازه خود واقعا متحول شده و نشانی از آن محصول زمخت و خشن ندارد. چراغ‌های باریک و کشیده جلو در ترکیب با یک جلوپنجره توری بزرگ و کرومی و البته یک جفت مه‌شکن بزرگ باعث شده تا ظاهر S5 بهتر از دو مدل قبلی باشد. البته که نمای عقب و کابین هم بهبود یافته و وضعیت متعادلی به خود گرفته‌اند.

برلیانس H3
طرح این خودرو به کل متحول شده و حتی می‌توان H3 را نسل تازه H330 دانست که بزرگتر و مدرن‌تر و مجلل‌تر شده گرچه شاید هنوز مسئله ایمنی اتاق به طور کامل حل نشده باشد. فرمان برقی، شش ایربگ، دوربین دید عقب و استارت دکمه ای از جمله امکانات این محصول چینی هستند که در نسل فعلی آن وجود ندارند.

چری آریزو۵
با اندکی تغییرات در بیرون و تحول کامل در کابین، آریزو۵ احتمالا تلاش دارد فروش خوب خود را در بازار چین ادامه داده و در ایران هم حیاتش را استمرار بخشد. این خودرو چینی البته با قیمت نجومی که به خود گرفته، شانس زیادی برای فروش بالا در ایران ندارد چرا که قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت در سال ۹۷ افت نموده است.

چانگان CS35
با اینکه نسل تازه این کراس اوور کوچک شهری به بهترین شکل ممکن توانمندی چانگان برای ساخت خودروهای بهتر را به اثبات می‌رساند اما در وضعیت تحریم نمی‌توان چندان به حضور این خودرو در ایران امیدوار بود. ممکن است فعلا فیس‌لیفت این محصول که تفاوت‌های زیادی با مدل فعلی موجود در بازار ایران ندارد، از سوی سایپا به بازارعرضه شود. این سری تغییرات زیادی به خود ندیده و عمده تفاوت‌ها را در طرح داخلی چراغ‌های جلو و عقب آن می توان دید.

هایما S7
حتی به صورت پلاک گذر موقت در محوطه ایران خودرو دیده شده و شانس زیادی برای رسیدن به خط تولید دارد. این خودرو که حالا بیش از همیشه استایلی ژاپنی و مدرن به خود گرفته، در نمای جلو کاملا متحول شده و کابین جدیدی هم دارد که امکانات بهتر و جدیدتری را به خریداران با همان قیمت قبلی ارائه می‌کند.

راهنمای خرید برلیانس h330 و برلیانس h320؛ بررسی مشخصات فنی، معایب، آپشن، قیمت و شرایط فروش

برلیانس آتو شرکت خودروسازی واقع در چین است، که در زمینه مونتاژ خودرو های شرکت‌ های گوناگون نظیر ب‌ ام‌ و، میتسوبیشی موتورز، پورشه، تویوتا، پینینفارینا و ایتال‌ دیزاین فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر شن‌ یانگ چین قرار دارد و سهام آن در بازارهای بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و بورس فرانکفورت معامله می‌ شود.

شرکت برلیانس آتو در سال ۱۹۹۲ توسط یانگ رونگ تاسیس شد و تا سال ۲۰۰۲ تنها به تولید مینی بوس مشغول بود. داستان همکاری برلیانس و ب ام و که در بدو ورود مدل های گوناگون این کمپانی به ایران سر و صدا کرد، از این قرار است که سال ۲۰۰۳ در پی امضای قراردادی بین این دو شرکت برلیانس شروع به مونتاژ و عرضه خودروهای همکار آلمانی اش در چین نمود. شرکت بریلیانس در سال ۲۰۱۲ شمار ۶۵۰ هزار دستگاه اتومبیل تولید کرد و در همین سال به‌ عنوان ششمین تولید کننده خودرو جمهوری خلق چین شناخته می‌ شود.

https://i1.wp.com/noticias.autosusados.cl/wp-content/uploads/2011/09/Lanzamiento-Brilliance-Audi-A6-C7-027.jpg?resize=660%2C495

 

این شرکت در سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم به امتحان شانس خود در بازار اروپا گرفت. برای این منظور نیز خودروی سدان BS6 را طراحی و روانه این قاره کرد. کشوری که برلیانس برای شروع برنامه اش انتخاب کرد نیز بلژیک بود. اما این برنامه به بن بست رسید و اصلی ترین دلیل آن را می توان فروگذاری برلیانس در ایمنی BS6 دانست.

https://i2.wp.com/www.carsbase.com/photo/Brilliance-BS6_mp595_pic_106471.jpg?resize=660%2C495&ssl=1

این سدان در تست های موسسه EURONCAP تنها موفق به کسب ۱ ستاره ایمنی شد؛ بنابراین اکثر افرادی که قصد خرید این خود رو را داشتند از تصمیمشان منصرف شدند. برلیانس تسلیم نشد و با تغییر و بروزرسانی بسیاری از بخش های بدنه BS6 بار دیگر در تست های ایمنی شرکت کرد و این بار موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از EURONCAP شد. اما این بهبود ها افزایش قیمت نهایی خودرو را در پی داشتند، ضمن اینکه شرکت واردکننده خودرو در آن زمان با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کرد. این مشکلات دست به دست هم دادند تا در سال ۲۰۱۰ برلیانس از اروپا عقب نشینی کرده و مزه تجربه ای تلخ را بچشد.

خودروهای سواری برلیانس در ایران توسط سایپا و پارس خودرو مونتاژ شده و می شوند. این خودروها شامل مدل های H330، H230، H220، H230، C3 cross و کراس اوور ناموفق V5 می شوند.

خودروی مورد بحث ما نسخه پیشرفته مدل FSV، یعنی برلیانس H330 / H320 است. مدل H320 هاچبک و H330 سدان هستند و ما در ادامه برای سادگی بیشتر تنها مدل H320 را مورد خطاب قرار خواهیم داد. بد نیست بدانید که از این مدل در زمان معرفی در سال ۲۰۱۳ به تعداد فروش ۲۵ هزار دستگاه فروش رفت.

طراحی خارجی و ابعاد بدنه

بسیاری برلیانس را ب ام و چینی می دانند که چندان بیراه نیست، چراکه شراکت این دو کمپانی بر روی توسعه و طراحی محصولات برلیانس تاثیرات خاص خود را گذاشته است. کافیست تا نگاهی به دماغه برلیانس H320 بیاندازید تا کمی شما را به یاد شریک آلمانی خود بیاندازد. البته تلاش کمپانی چینی برای ایجاد زبان طراحی خاص خود و حداکثر تفاوت ممکن با شریکش واقعاً ستودنی و قابل تحسین است.

بدنه H320 کاملا پف کرده و حجیم طراحی شده. در بخش جلو چراغ های اصلی از فرمی ساده اما مناسب بهره می برند. در بین چراغ های جلو، جلوپنجره نقره ای رنگ ماتی قرار گرفته که یادآور نمونه کلیوی خاص محصولات ب ام و است. پره های عمودی این گریل توسط نواری T شکل از یکدیگر جدا شده و حالتی قرینه به خود گرفته اند. حجم گلگیر های جلو تا قسمت قرارگیری چراغ ها امتداد یافته و به عبارتی دیگر میزبان آنهاست که در مدل سدان توسط قوسی که مانند اشک یوزپلنگ است به سمت پایین ادامه یافته و در نزدیکی ورودی هوای زیر محل نصب پلاک پایان پذیرفته است.

در درون ورودی هوای پایین، دو مه شکن گرد قرار گرفته اند که در نسخه هاچبک توسط زهی نقره ای که شباهت زیادی به فرم چراغ های جلو دارد احاطه شده اند. ورودی هوای ناپیوسته بین مه شکن ها نیز ظاهری اسپرت تر برای H320 به ارمغان آورده اند.

نمای جانبی به مراتب ساده تر از قسمت های دیگر است. ستون A و C با شیبی مناسب به کاپوت و صندوق عقب وصل شده اند. گلگیر های برجسته خودرو توسط خطی شیبدار با یکدیگر در ارتباط هستند که از نظر ظاهری ربط چندانی به سایر المان های حاضر در بدنه ندارد. بارزترین و مهم ترین نکته این قسمت، خط شانه‌ایست که از پایه ستون A نشات گرفته و تا بخش انتهایی بدنه ادامه یافته و در درون چراغ های عقب آرام گرفته است. مورد دیگر رینگ های آلومینیومی با سایز ۱۵ اینچ است که کمی از سادگی این قسمت کاسته اند.

بیشترین تفاوت در طراحی بین دو نسخه هاچبک و سدان را در بخش عقب شاهد هستیم که طبیعیست و البته این مدل هاچبک است که طراحی هماهنگ تر و بهتری را ارئه می دهد. در نسخه سدان چراغ های عقب مزین به نوار لامپ LED به وسیله نواری نقره ای رنگ به یکدیگر پیوند خورده اند و در وسط آن نشان پارس خودرو جای گرفته.

خط منحنی گلگیر عقب در مدل سدان به زیبایی تا درب صندوق عقب امتداد یافته و برای افزایش جذابیت چراغ های دنده عقب و مه شکن عقب روی سپر انتقال پیدا کرده اند. مدل هاچبک تا حد زیادی شبیه اولین نسل ب ام و سری یک است؛ کافیست دو عکس از هر کدام ازین دو خودرو کنار هم قرار دهید تا شباهت ها بریتان آشکار شوند. بخش مشکی رنگ روی سپر در ایجاد فضایی دیفیوزر مانند و اسپرت به خوبی عمل کرده و از دیگر المان های مثبت این قسمت H320 هستند.

طول، عرض و ارتفاع مدل هاچبک به ترتیب برابر ۴۲۱۰, ۱۷۵۸, ۱۴۶۰ میلیمتر و فاصله محور ها از هم ۲۵۸۰ میلیمتر برآورد شده اند که رقم کمی در این کلاس نبوده و می توان انتظار فضای داخلی مناسبی از خودرو داشت. جرم خالص H320 در نسخه مجهز به گیربکس دستی ۱۲۲۵ و در مدل اتومات ۱۲۴۰ کیلوگرم است.

H330 طولی برابر ۴۵۱۰ میلیمتر دارد و عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محورش با مدل هاچبک تفاوتی نمی کند. وزن این خودرو با گیربکس دستی ۱۲۴۰ و در صورت تجهیز به گیربکس اتومات به ۱۲۵۰ کیلوگرم می رسد.

طراحی کابین

کابین H320 تقریبا ترکیبی از نکات مثبت و منفیست. اولین بار که وارد آن شوید از طراحی ساده و مناسب آن خوشنود خواهید شد. داشبورد ترکیبی از دو رنگ مشکی و کرم است. کنسول وسط داشبورد میزبان سیستم صوتی و تهویه که از نظر چیدمان دارای ارگونومی مناسبی بوده و به راحتی قابل دسترسی اند. اما نقطه قوت این کابین طراحی آن است و بس!

استفاده بیش از حد از دو رنگ کروم مات و براق در کنار یکدیگر  بسیار غیر منطقی است؛ چراکه انتخاب تنها یکی از این دو مورد منطقی تر و به نفع زیباتر شدن کابین بود. استفاده از کروم براق به عنوان روکش دستگیره درها و قاب دسته دنده از شیک بودن فضای داخلی کاسته و در ثانی به راحتی کثیف می شوند.

پس کمی وقت گذرانی در این خودرو بخصوص، در هوای گرم تابستان ضعف سیستم تهویه آن به سرعت توجهتان را جلب خواهد کرد. مشکل اصلی از قدرت پرتاب باد است که بسیار ضعیف در نظر گرفته شده و با توجه به نبود دریچه های اختصاصی سرنشینان عقب شرایط را برای آن ها بسیار دشوار می کند. البته این مشکل با تعویض گاز سیستم تهویه قابل حل است.

نکته جالب دیگر عدم قابلیت بسته شدن دریچه های میانیست؛ در حالیکه دو دریچه کناری دارای این قابلیت به روش دستی هستند. همچنین پره های تنظیم باد این دریچه ها از استحکام کافی برخوردار نیستند و شل می شوند.

فرمان سری ۳۰۰ استخوانی و خوشدست است. ضمن اینکه به سه قابلیت تنظیم ارتفاع، دکمه های کنترل سیستم صوتی و سیستم کمکی برقی مجهز شده که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم. در پس این فرمان خوش فرم، کیلومتر شماری خوش فرم تر قرار دارد که با ظاهر سه بعدی و اسپرتش، که بی شباهت به کیلومتر شمار مزدا ۳ جدید نیست، به جذابیت بصری در دید راننده می افزاید. کامپیوتر سفری هم، با قابلیت نمایش مصرف لحظه ای سوخت، در بین سرعت سنج و دور موتور شمار جای خوش کرده.

صندلی ها H320 راحت هستند و در بخش جلو به واسطه دارا بودن لبه های برجسته به خوبی بدن را در آغوش می گیرند.  همچنین در بین صندلی های جلو زیرآرنجی تدارک دیده شده که محل اتصال USB و AUX درون آن جای داشته و از جنس چرم است. سانروف نسخه اتوماتیک نیز هم بصورت کامل و هم بصورت شیب دار باز می شود که در این کلاس آپشن خوب و جذابیست.

از نظر کیفیت، مونتاژ و جنس مواد بکار رفته راضی کننده نیستند. بیشتر قطعات بکار رفته در ساخت کابین دارای لبه های و برش هایی تیز هستند که نشان از قالبگیری غیر استاندارد دارد. در ارزشیابی ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانیا ISQI خودروی H320 موفق به دریافت ۳ ستاره از ۵ ستاره شده که کمتر از امتیازهای خودروی پژو ۲۰۷ جدید و رنو ساندرو است. در تست نمونه ای با کارکرد حدود ۲۲۰۰۰ کیلومتر سر و صدای اضافه در کابین به گوش می رسید که اسباب ناخشنودی دارندگان را فراهم خواهد کرد. کیفیت صدای ۴ یا ۶ اسپیکر قرار گرفته در درها واقعا ضعیف بوده و با کمی افزایش حجم، صدا به راحتی دچار به هم ریختگی می شود و همچنین سیستم پخش کارخانه ای نیز تنظیمات چندانی برای کنترل صدا در اختیارتان قرار نمی دهد.

حجم صندوق عقب در H330 برابر ۴۲۰ لیتر و برای H320 در حدود ۳۱۶ لیتر عنوان شده که در هر دو مدل کافی و مناسب است. باک دو مدل نیز ۵۵ لیتر گنجایش دارد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را اخذ کرده اند.

مشخصات فنی برلیانس h330/h320

دو مدل H320 و H330 در ابتدا تنها با پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر با توان تولید ۱۰۳ اسب بخار و ۱۳۸ نیوتون متر گشتاور به ایران وارد شدند. پس از حدود سه سال، پارس خودرو تصمیم به تقویت خانواده برلیانس سری ۳۰۰ با نصب موتور و گیربکس جدید گرفت. موتور جدید ۱۶۵۴ سی سی حجم دارد و به دلیل سپری کردن آزمایش های متعدد با همکاری شرکت هیوندایی پاورتک، موتور و گیربکس جدید با شرایط جاده ها و آب و هوای کشور کالیبره شده و تمام آزمایش های فنی و کیفی شرکت بازرسی و استاندارد را نیز با موفقیت گذرانده. خروجی این موتور نیز از ۱۰۳ اسب بخار به رقم ۱۱۴ افزایش پیدا کرده که قطعا کمک شایانی به قابلیت های حرکتی این دو خودرو خواهد کرد.

مصرف سوخت ترکیبی ثبت شده در کاتالوگ شرکتی برای مدل مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتری برابر ۶٫۷ لیتر با گیربکی اتومات و ۶٫۴ لیتر برای گیربکس دستی است. اما نسخه های دارای پیشرانه جدید با اینکه افزایش وزن تجربه کرده اند، از مصرف سوخت کمتر برخوردارند. در مدل دستی ۶٫۳ لیتر و در مدل اتومات ۶٫۵ لیتر نتیجه بروزرسانی هاییست که روی این دو خودرو انجام شده.

حداکثر سرعت سری ۳۰۰ برای دو نوع گیربکس ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. سری ۳۰۰ در صورت تجهیز به گیربکس دستی به زمان تقریبی ۱۲ ثانیه و با گیربکس اتومات بالای ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

ایمنی و امکانات رفاهی

برلیانس H320 مجهز به جعبه‌دنده‌ اتوماتیک، به امکانات رفاهی بیشتری مجهز است. این امکانات اضافه شامل سانروف برقی دو حالته، سیستم تهویه مطبوع خودکار، تنظیم برقی آینه‌ های جانبی و سنسور دنده عقب هستند. سیستم صوتی در این نسخه‌ دارای ورودی USB و ۶ عدد بلندگوست که نسبت به نسخه‌ دستی با ۴ بلندگو بیشتر است. در این مدل کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان نیز تعبیه شده اند؛ البته مدل هایی یافت می شوند که با وجود اتوماتیک بودن گیربکس، فاقد این کلیدها هستند.

از دیگر امکانات رفاهی مدل اتوماتیک می‌ شود به بسته شدن پنجره‌ ها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، چراغ مه شکن جلو، سیستم ورود بدون کلید و استارت با دکمه، روکش چرمی غربیلک فرمان و تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو اشاره کرد. هم چنین در مدل های جدید تر امکان سفارش سیستم مولتی مدیا نیز وجود دارد.

برلیانس H320 در نسخه‌ اتوماتیک مجهز به ترمزهای جلو و عقب دیسکی است که سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD دارد. اما در نسخه‌ دستی، ترمزهای عقب خودرو از نوع کاسه‌ ای بوده که از نظر قدرت توقف، ضعیف‌ تر از نوع دیسکی هستند.

وضعیت ایمنی برلیانس حتی در تست موسسه چینی ایمنی C-NCAP مشخص نیست. در واقع با جستجوی بسیار هم نمی توان اطلاعات خاصی در این زمینه در رابطه با سری ۳۰۰ بدست آورد. تنها می توان با عنایت بر وجود ۲ عدد ایربگ راننده و سرنشین جلو، همچنین سیستم های ABS و EBD گفت که حداقل معیارهای ایمنی در این خودرو لحاظ شده اند.

تجربه رانندگی با H320

با توجه به ۱۰۳ اسب بخار بودن قدرت موتور ۱٫۵ لیتری، عملکرد سری ۳۰۰ چندان هم بد نیست. البته این امر در نسخه گیربکس دستی بهتر از نسخه اتوماتیک است که طبیعیست.  به گفته پارس خودرو موتور جدیدتر با حجم  ۱۶۵۰ سی سی و ۱۱۴ اسب بخار قدرت، در کنار تجدید در نظر در ضرایب گیربکس، بهتر از قبل با شرایط ایران سازگاری دارد. اما در هر صورت این مقدار خروجی ها برای وزن بالا وغیر معقول این خودرو نا کافی بوده و در دراز مدت با توجه به فشار اضافه به پیشرانه، هزینه های نگه داری بالا محتمل به نظر می رسند.

اگر مشغول رانندگی با نسخه اتومات باشید باید زمان زیادی را به سبقتگیری اختصاص دهید. ضمناً این گیربکیس ۴ سرعته تیپ ترونیک است، یعنی از قابلیت تعویض دستی دنده ها برخوردار شده؛ اما استفاده از این قابلیت را هرگز پیشنهاد نمی کنیم؛ چون در شرایطی که به معکوس کشیدن نیاز دارید و اهرم را به سمت منفی می کشید ممکن است گیربکس به کندی به دستورات پاسخ دهد و در شرایطی سخت گرفتارتان کند. البته تعویض های نرم و خوب این گیربکس که محصولی از گروه مهندسی هیوندای به شمار می رود از نکات مثبت آن است.

سیستم تعلیق چندان نرم نیست. ضربات به خوبی جذب نشده و به کابین منتقل می شوند. ممکن است پارس خودرو در مدل های جدید تر بهبود های را صورت داده باشد، اما ماهیت خودرو همین است. از نظر نرمی، این اتومبیل با رقیبی مثل ساندرو زمین تا آسمان تفاوت دارد. اما از طرفی چسبندگی و پایداری آن خوب است و در گذر از پیچ ها حس اعتماد به نفس بالایی به راننده می دهد. خصوصاً در مدل هاچبک که قابلیت های حرکتی بیشترش نسبت به مدل سدان کم اما محسوس هستند. از فرمان برقی سری ۳۰۰ نیز نباید غافل شد. این فرمان هوشمند (EPS) با توجه به زیاد شدن سرعت سفت تر شده و پایداری خودرو را افزایش می دهد. از طرفی در رانندگی شهری، خصوصا شهرهای شلوغ، ترکیب گیربکس اتوماتیک و فرمان برقی کم شباهت به فرشته نجات نیست.

رقبای برلیانس h330/h320

از رقبای H320 می توان به پژو ۲۰۷ جدید، ام وی ام ۳۱۵، دانگ فنگ H30 Cross ،لیفان X50  و رنو ساندرو اشاره کرد. مدل سدان H330 نیز رقبایی مثل دنا پلاس و دنا پلاس توربو، تندر ۹۰ پلاس، چری آریزو ۵ و ام جی ۳۶۰ را در مقابل خود می بیند.

قیمت و شرایط فروش

در زمان تکمیل این مطلب مدل H320 با موتور ۱٫۵ لیتری و ۱٫۶ لیتری و گیربکس دستی به ترتیب قیمتی برابر ۸۵ و ۹۰ میلیون تومان در بازار دارند. در صورت سفارش سیستم مولتی مدیا و تجهیز به گیربکس اتوماتیک این قیمت ها به ۱۰۰ و ۱۱۰ میلیون تومان افزایش می یابند که ارقام چندان معقولی نیستند. مدل H330 نیز در بازار با قیمت های ۸۹ و ۹۴ میلیون تومان به ترتیب برای موتورهای ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری با گیربکس دستی خرید و فروش می شود. سفارش سیستم مولتی مدیا و گیربکیس اتوماتیک این ارقام را به ۱۰۶ و ۱۱۴ میلیون تومان می رساند. گرچه این تفاوت قیمت بین دو مدل هاچبک و سدان در بازار وجود دارد و قیمت های کارخانه با توجه به شرایط فعلی نامعلوم اند.

نقاط ضعف و قدرت

نکات مثبت
  • ظاهر مناسب
  • هندلینگ مناسب
  • مشخصات فنی قابل قبول در نسخه ۱٫۶۵ لیتری
  • فضای جادار
  • امکانات قابل قبول
نکات منفی
  • کیفیت کابین پایین
  • سواری نسبتا خشک
  • کمبود نسبی قطعات یدکی در بازار
  • موتور ۱٫۵ ضعیف
  • نامشخص بودن شرایط ایمنی
  • وزن بالای خودرو

The post راهنمای خرید برلیانس h330 و برلیانس h320؛ بررسی مشخصات فنی، معایب، آپشن، قیمت و شرایط فروش appeared first on دیجیاتو.

واکنش های متفاوت به افزایش ۱۰ میلیونی قیمت سراتو سایپا و رنو ساندرو پارس خودرو

هفته گذشته خبری مبنی بر افزایش قیمت برخی از محصولات پارس خودرو منتشر شد که به فاصله چند ساعت توسط مدیران سایپا (به عنوان هولدینگ مادر پارس خودرو) تکذیب شد ولی مقاومت سایپا در زمینه افزایش قیمت ها دیری نپایید و روز گذشته شاهد اعلام فهرست جدید قیمت تمامی محصولات سایپا و پارس خودرو به شکل توامان بودیم که ضمن تایید قیمت های اعلامی قبلی پارس خودرو برای برلیانس و ساندرو، شامل افزایش قیمت ۱۰ میلیونی سراتو سایپا و تغییرات وسیع قیمتی در دیگر محصولات این خودروساز می شد.

محصولات سایپا:

خودرو قیمت قبل (تومان) قیمت جدید (تومان)
سراتو ۱۶۰۰ معمولی ۸۱/۰۹۴/۰۰۰ ۸۷/۹۲۴/۰۰۰
سراتو ۱۶۰۰ آپشنال ۸۶/۵۱۸/۰۰۰ ۹۳/۸۱۳/۰۰۰
سراتو ۲۰۰۰ معمولی ۹۶/۲۳۴/۰۰۰ ۱۰۴/۳۶۲/۰۰۰
سراتو ۲۰۰۰ آپشنال ۱۰۴/۲۴۷/۰۰۰ ۱۱۳/۰۶۲/۰۰۰
چانگان اتوماتیک ۶۹/۱۴۶/۰۰۰ ۷۴/۹۵۲/۰۰۰
آریو ۱۶۰۰ دنده ای ۴۹/۸۳۴/۰۰۰ ۵۳/۹۸۵/۰۰۰
آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک ۵۷/۹۰۴/۰۰۰ ۶۲/۷۴۶/۰۰۰

پارس خودرو (گروه رنو):

خودرو قیمت قبل (تومان) قیمت جدید (تومان)
تندر۹۰ با گیربکس جدید ۴۰/۴۹۶/۰۰۰ ۴۰/۴۹۶/۰۰۰
پارس تندر با گیربکس جدید ۴۲/۵۴۳/۰۰۰ ۴۳/۰۶۴/۰۰۰
پارس تندر با گیربکس جدید +مولتی ۴۳/۴۵۳/۰۰۰ ۴۴/۱۶۰/۰۰۰
ساندرو اتوماتیک ۴۹/۹۹۰/۰۰۰ ۵۴/۶۴۴/۰۰۰
ساندرو دنده ای با گیربکس جدید ۴۴/۸۰۰/۰۰۰ ۴۸/۹۵۶/۰۰۰
ساندرو استپ وی دنده ای ۴۹/۲۹۰/۰۰۰ ۵۳/۸۷۷/۰۰۰
ساندرو استپ وی اتوماتیک ۵۵/۷۹۰/۰۰۰ ۶۱/۰۰۰/۰۰۰

پارس خودرو (گروه برلیانس):

خودرو قیمت قبل (تومان) قیمت جدید (تومان)
برلیانس اچ۳۲۰ اتوماتیک ۱٫۵ + مولتی ۵۳/۸۹۰/۰۰۰ ۵۸/۹۱۹/۰۰۰
برلیانس اچ۳۲۰ اتوماتیک ۱٫۶ +مولتی ۵۸/۲۹۰/۰۰۰ ۶۳/۷۴۱/۰۰۰
برلیانس اچ۳۳۰ اتوماتیک ۱٫۵ + مولتی ۵۳/۸۹۰/۰۰۰ ۶۱/۶۵۹/۰۰۰
برلیانس اچ۳۳۰ اتوماتیک ۱٫۶ + مولتی ۶۰/۷۹۰/۰۰۰ ۶۶/۴۸۱/۰۰۰
برلیانس اچ۳۲۰ دنده ای ۱٫۵ ۴۷/۵۹۰/۰۰۰ ۵۲/۰۱۴/۰۰۰
برلیانس اچ۳۲۰ دنده ای ۱٫۶ ۵۶/۸۳۶/۰۰۰
برلیانس اچ۳۳۰ دنده ای ۱٫۵ ۴۵/۷۹۰/۰۰۰ ۵۰/۰۴۱/۰۰۰
برلیانس اچ۳۳۰ دنده ای ۱٫۶ ۵۰/۱۹۰/۰۰۰ ۵۴/۸۶۴/۰۰۰
برلیانس کراس ۱٫۵ + مولتی ۵۷/۵۹۰/۰۰۰ ۶۲/۹۷۴/۰۰۰
برلیانس کراس ۱٫۶ + مولتی ۶۱/۹۹۰/۰۰۰ ۶۷/۷۹۶/۰۰۰
برلیانس اچ۲۲۰ دنده ای با رینگ اسپورت ۴۰/۶۹۰/۰۰۰ ۴۴/۷۸۰/۰۰۰
برلیانس اچ۲۳۰ دنده ای با رینگ اسپورت ۴۰/۶۹۰/۰۰۰ ۴۴/۷۸۰/۰۰۰
برلیانس اچ۲۲۰ دنده ای با رینگ معمولی ۳۹/۹۹۰/۰۰۰ ۴۳/۶۸۴/۰۰۰
برلیانس اچ۲۳۰ دنده ای با رینگ معمولی ۳۹/۹۹۰/۰۰۰ ۴۳/۶۸۴/۰۰۰
برلیانس اچ۲۳۰ تیپ AMT ۴۵/۰۹/۰۰۰۰ ۴۹/۲۷۴/۰۰۰
برلیانس اچ۲۲۰ تیپ AMT ۴۵/۰۹۰/۰۰۰۰ ۴۹/۲۷۴/۰۰۰

اما این پایان ماجرا نبود و پس از اعلام این قیمت ها، بازار در شوک فروش رفت. بسته بودن بخش مربوط به فروش اینترنتی سایپا و ایران خودرو در کنار جو روانی ناشی از گران شدن خودروها باعث شد تا خرید و فروش چندانی در بازار اتفاق نیافتد و فروشندگان نیز که تا روز گذشته قیمت های خودروهای خود را براساس نرخ های قبلی اعلام کرده بودند، حالا خواستار پرداخت رقم های بیشتر شده اند.

از سوی دیگر “شیوا” رئیس شورای رقابت اعلام کرد که این شورا مجوزی برای افزایش قیمت خودروها صادر نکرده است و البته لازم به تاکید است که براساس قانون، محدوده اختیارات این شورا تنها به خودروهایی با قیمت کمتر از ۴۵ میلیون تومان مربوط می شود.

در نهایت نیز رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد، ادعای خودروسازان در رابطه با تاثیر افزایش قیمت دلار بر روی افزایش قیمت خودروهای تولیدی را بی اساس خواند و گفت همانطور که خودروسازان چند سال قبل کاهش ۵۰ درصدی قیمت فولاد را بر روی محصولات خود اعمال نکردند، حالا نیز دلیلی برای افزایش قیمت خودروهای تولیدی با افزایش قیمت فولاد وجود ندارد.

تمام این موارد اما در شرایطی مطرح می شود که با توجه به افزایش نرخ ارز مبادله ای از ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان اعلامی دولت و افزایش سایر هزینه های تولید و تورم کلی کشور، افزایش ۲۰ درصدی نرخ خودروهای مونتاژی و تولید داخل دور از ذهن نیست و با توجه به افزایش قیمت ۱۰ درصدی اعمال شده بر فهرست قیمتی محصولات سایپا و پارس خودرو، بعید نیست که در آینده نه چندان دور بازهم شاهد افزایش بهای کلیه این محصولات باشیم.

The post واکنش های متفاوت به افزایش ۱۰ میلیونی قیمت سراتو سایپا و رنو ساندرو پارس خودرو appeared first on دیجیاتو.

رکود و گرانی؛ قیمت جدید خودروهای داخلی و مونتاژی در سطح بازار

اگر سری به بازار خودرو بزنید، حتما متوجه خواهید شد که همگی آن ها از رونق کم بازار خودرو شکایت کرده و با رکود سنگین آن دست و پنجه نرم می‌کند. این رکود از اواسط فصل زمستان سال گذشته شروع شده و با توجه به نوسانات نرخ ارز در چند روز گذشته حتی سنگین تر نیز شده است.

هرچند دولت مردان با تک نرخی کردن ارز سعی کردند که با افزایش بهای آن مبارزه کنند اما به نظر می رسد که این تلاش تاکنون جواب نداده و عملا نرخ ارز حتی با وجود کاهش بهاء نوسانات صعودی را تجربه می کند. این نوسانات به خصوص برای بازار خودرو مضر است. طبق معمول هرچند که اوج گیری بهای ارز متوقف شده و یا حداقل جلوی روند صعودی آن گرفته شده اما افزایش بهای خودروها همچنان ادامه داشته و با کاهش بهاء ارز قیمت خودروهای تولید داخلی پایین نیامده است.
قیمت خودرو 97
بسیاری از فعالان بازار خودرو معتقد اند که با توجه به اوضاع پیش اومده رونق به این بازار برنخواهد گشت. علاوه بر نوسانات عرض عوامل دیگری نیز بر کاهش تقاضا و عرضه خودروها در داخل کشور تاثیر گذاشته است. کمبود نقدینگی و نبود تصویری شفاف از آینده قیمتی خودروها (به‌خصوص مدل‌های وارداتی) از عوامل دیگری هستند که سبب می شود علاقه مندان دنیای خودرو فعلا تمایلی به خرید و فروش نشان ندهند.
رکورد در بازار خودروهای وارداتی نیز نفوذ کرده و مشتریان نسبتا متمول این بازار نیز همچنان در انتظار اعلام رای قطعی و نهایی دیوان عدالت‌ اداری درباره تعرفه واردات خودرو هستند. باتوجه به ظواهر امر به نظر می رسد تا تکلیف ماجرای دیوان عدالت اداری مشخص نشود، همچنان رکود در بازار خودروهای خارجی نیز باقی می ماند. جالبه که بدانید هرچند گفته می شود که خرداد ماه خودروهای داخلی افزایش قیمت خواهند داشت، اما همچنان مشتریان به سمت این وسایل نقلیه ملی نرفته و طبعا رکود بازار آن را سبب خواهند شد.
بسیاری معتقد اند با توجه به سطح درآمد و نحوی تحویل خودروهای داخلی میل عمومی مردم ایران به سمت خرید اقساطی است. بنابراین باید منتظر ماند و دید برنامه خودروسازان و سایر عرضه‌کنندگان خودرو در داخل کشور برای پوشش این ماجرا طی سال‌ جاری چیست.

استعلام قیمت خودروهای داخلی در بازار تهران در طی روزهای گذشته به شرح زیر است:

خودرو قیمت هفته گذشته قیمت هفته جاری
پراید ۱۳۱ ۲۱/۸۰۰/۰۰۰ ۲۲/۳۰۰/۰۰۰
پراید ۱۱۱ ۲۳/۲۰۰/۰۰۰ ۲۳/۵۰۰/۰۰۰
پراید ۱۳۲ ۲۲/۳۰۰/۰۰۰ ۲۲/۷۰۰/۰۰۰
پراید ۱۵۱ ۲۱/۵۰۰/۰۰۰
ساینا ۲۹/۱۰۰/۰۰۰ ۲۹/۲۰۰/۰۰۰
تیبا هاچ‌بک رینگ معمولی ۲۸/۰۰۰/۰۰۰ ۲۸/۰۰۰/۰۰۰
پارس تندر/ گیربکس جدید با مولتی ۴۵/۵۰۰/۰۰۰ ۴۶/۰۰۰/۰۰۰
برلیانس C3 موتور ۱٫۶ ۶۳/۲۰۰/۰۰۰ ۶۳/۹۰۰/۰۰۰
سراتو ۲۰۰۰ آپشنال ۱۰۷/۰۰۰/۰۰۰ ۱۱۱/۰۰۰/۰۰۰
ساندرو اتوماتیک ۵۶/۵۰۰/۰۰۰ ۵۸/۵۰۰/۰۰۰
استپ وی اتوماتیک ۶۳/۵۰۰/۰۰۰ ۶۴/۵۰۰/۰۰۰
استپ وی دنده ای ۵۶/۵۰۰/۰۰۰ ۵۷/۵۰۰/۰۰۰
کوییک اتومات پلاس ۴۳/۵۰۰/۰۰۰ ۴۳/۵۰۰/۰۰۰
پژو ۴۰۵ SLX ۳۳/۹۰۰/۰۰۰ ۳۴/۲۰۰/۰۰۰
پژو ۴۰۵ GLX ۳۲/۰۰۰/۰۰۰ ۳۲/۴۰۰/۰۰۰
پژو ۴۰۵ GLX دوگانه ۳۳/۵۰۰/۰۰۰ ۳۳/۷۰۰/۰۰۰
سمند LX ۳۴/۷۰۰/۰۰۰ ۳۴/۵۰۰/۰۰۰
سمند EF7 بنزینی ۳۴/۷۰۰/۰۰۰ ۳۴/۵۰۰/۰۰۰
سمند EF7 دوگانه‌سوز (۱۶) ۳۷/۳۰۰/۰۰۰ ۳۶/۹۰۰/۰۰۰
سورن توربو (۲۰۲) ۴۳/۸۰۰/۰۰۰ ۴۴/۰۰۰/۰۰۰
پارس سال (۲۹) ۴۰/۸۰۰/۰۰۰ ۴۱/۰۰۰/۰۰۰
پارس دوگانه‌سوز ۴۱/۰۰۰/۰۰۰ ۴۱/۲۰۰/۰۰۰
پارس LX کلاس ۱۵ ۴۴/۳۰۰/۰۰۰ ۴۴/۲۰۰/۰۰۰
پارس TU5 اتوماتیک ۵۱/۵۰۰/۰۰۰ ۵۲/۰۰۰/۰۰۰
پژو ۲۰۰۸ (۱۳۹۷) ۱۳۱/۰۰۰/۰۰۰
اچ سی کراس ۵۰/۸۰۰/۰۰۰ ۴۹/۸۰۰/۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۴۰/۷۰۰/۰۰۰ ۴۱/۱۰۰/۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۳۵/۳۰۰/۰۰۰ ۳۶/۰۰۰/۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار ۴۱/۰۰۰/۰۰۰ ۴۱/۹۰۰/۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۵۴/۹۰۰/۰۰۰ ۵۶/۰۰۰/۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۴۵/۸۰۰/۰۰۰ ۴۶/۰۰۰/۰۰۰
رانا ۳۵/۸۰۰/۰۰۰ ۳۵/۵۰۰/۰۰۰
ال ۹۰ / ایران خودرو/ گیربکس جدید ۴۳/۵۰۰/۰۰۰ ۴۳/۷۰۰/۰۰۰
ال ۹۰ / پارس خودرو/ گیربکس جدید ۴۴/۳۰۰/۰۰۰ ۴۴/۵۰۰/۰۰۰
تندر پلاس اتوماتیک ۵۶/۲۰۰/۰۰۰ ۵۸/۵۰۰/۰۰۰
دنا معمولی ۴۵/۳۰۰/۰۰۰ ۴۵/۳۰۰/۰۰۰
دنا پلاس ۵۷/۰۰۰/۰۰۰ ۵۶/۵۰۰/۰۰۰
دنا پلاس توربو ۶۲/۵۰۰/۰۰۰ ۶۳/۰۰۰/۰۰۰
هایما S5 توربو ۹۴/۰۰۰/۰۰۰ ۹۵/۰۰۰/۰۰۰
هایما S7 توربو ۱۱۵/۰۰۰/۰۰۰ ۱۱۵/۰۰۰/۰۰۰
مزدا۳ تیپ ۳ ۱۳۷/۰۰۰/۰۰۰ ۱۴۱/۰۰۰/۰۰۰
مزدا۳ تیپ ۴ ۱۴۰/۰۰۰/۰۰۰ ۱۴۸/۰۰۰/۰۰۰
جک S3 اتوماتیک ۸۱/۰۰۰/۰۰۰ ۷۹/۰۰۰/۰۰۰
جک S5 اتوماتیک ۱۱۳/۰۰۰/۰۰۰ ۱۱۵/۰۰۰/۰۰۰
اکسنت ۱۱۰/۰۰۰/۰۰۰ ۱۱۱/۰۰۰/۰۰۰
ویتارا کلاس ۱۰ ۱۶۶/۰۰۰/۰۰۰ ۱۸۲/۰۰۰/۰۰۰

 

The post رکود و گرانی؛ قیمت جدید خودروهای داخلی و مونتاژی در سطح بازار appeared first on دیجیاتو.