بیانیه گروه ۷ در خصوص لیبرا: تا انجام یک تهدیدسنجی جامع اجازه عرضه نمی دهیم

طبق گزارش رویترز روز گذشته گروه ۷ (متشکل از ۷ کشور ثروتمند دنیا) مخالفت خود با رمزارز فیسبوک موسوم به لیبرا را نشان دادند و اعلام کردند تا زمانی که تحلیل بین المللی جامعی در رابطه با خطرات لیبرا صورت …

The post بیانیه گروه ۷ در خصوص لیبرا: تا انجام یک تهدیدسنجی جامع اجازه عرضه نمی دهیم appeared first on دیجیاتو.

آیا ما چیزی در رابطه با فیسبوک می دانیم؟

فیسبوک حواشی و مشکلات بی پایانی دارد. هر روز هم به این حواشی و مشکلات اضافه می‌شود. جدیدترین حاشیه این غول تکنولوژی نیز روز گذشته ایجاد شده است. یکی از پست‌های منتشر شده در سایت فیسبوک که حاوی مطلبی در …

The post آیا ما چیزی در رابطه با فیسبوک می دانیم؟ appeared first on دیجیاتو.

نقشه فیسبوک برای دوران پسا وب

فعالیت‌های فیسبوک در سال های اخیر از نقشه های عظیمی حکایت دارد که زاکربرگ برای دوران پسا وب تدارک دیده است. برای درک اینکه فیسبوک چطور چراغ خاموش به دنبال خلق دنیایی تازه است باید ابتدا چند نقطه را به …

The post نقشه فیسبوک برای دوران پسا وب appeared first on دیجیاتو.

چرا فیسبوک رقبایش را می‌خرد؟

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، واتس‌اپ و اینستاگرام که معرف حضور همه‌تان هست. برنامه‌هایی که در این سال‌ها جایشان را در گوشی خیلی از ما باز کرده‌اند و اغلب اوقات نمی‌شود روزی برسد که به آنها سرنزنیم. تعداد کاربران این دو برنامه هم روز به روز در حال افزایش است؛ جریانی که تازگی‌ها برای هر کسی با کمترین برآورد، قابل استناد است و متوجهش می‌شود. اینجا بود که فیسبوک دیگر نتوانست سکوت کند و با سرمایه‌اش وارد میدان شد. زاکربرگ برای جلوگیری از شکل‌گیری رقابت احتمالی این دو برنامه را خرید. اتفاقی که بعد از گذشت سال‌ها تازه برخی‌ها را به فکر واداشته که این رقابت‌گریزی با چه هدفی اتفاق افتاده است و در آینده ممکن است چه پیامدهایی داشته باشد. این روزها هم یک سازمان نظارتی در آمریکا به نام کمیسیون تجارت فدرال (FTC) پرونده این اقدامات را باز کرده و قرار است تا مفصل به آن بپردازد.

اما داستان از کجا شروع شد؟ فیسبوک که روزگاری برای خودش برو و بیایی داشت، خیلی زودتر فهمیده بود که این دو شبکه در آینده‌ای نزدیک چه‌ها که نمی‌کنند. هرکدام از این فضاها که مثلا در پنج شش سال پیش هنوز چندان مثل امروز پیشروی نکرده بودند، کم‌کم داشتند به رقیبی برای فیسبوک تبدیل می‌شدند؛ روندی که شاید آن موقع‌ها چندان به چشم نمی‌آمد اما مارک زاکربرگ، موسس این فضا در همان زمان آینده این دو شبکه اجتماعی را پیش‌بینی کرده بود. او که انگار می‌دانست به زودی با چه رقبایی روبه‌رو می‌شود، پیشنهاد خرید اینستاگرام را مطرح کرد؛ اتفاقی که در آوریل ۲۰۱۲ و با یک میلیارد دلار رخ داد.

یک سرمایه‌گذاری پر سروصدا

چند روز قبل از این اتفاق گفته می‌شد که اینستاگرام ارزشی برابر ۵۰۰ میلیون دلار دارد. چند ماه قبل از آن ارزش آن حدود ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد و حدود یک سال قبل ارزش آن را تنها صد میلیون دلار تخمین می‌زدند. این ارقام و رقم پرداختی توسط زاکربرگ باعث شد تا این خرید در آن زمان خیلی‌ها را متعجب کند  و این سؤال را مطرح کردند که آیا مدیرعامل فیسبوک با این سرمایه‌گذاری هنگفت روی شرکتی که در آن زمان هیچ سود و درآمدی نداشت حرکتی احمقانه و اشتباه را انجام نداده است؟
از نقطه‌نظر اقتصادی، اینستاگرام در حال پرداخت سود سهام خود از طریق تبلیغات هدفمند و موفق است. برای مثال در طول سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۶، برآورد شد که سود حاصل از اینستاگرام مبلغ ۵/۵۷۲ میلیون دلار و شامل ۱۰ درصد از مجموع سود فیسبوک بوده است. در واقع تحلیلگران در مرکز کردیت سوئیس (Credit Suisse)  معتقدند که با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۶، اینستاگرام مبلغ ۲/۳ میلیارد دلار سود برای فیسبوک به ارمغان آورده است. این ارقام برای خریدی به مبلغ یک میلیارد دلار که هنوز به‌طور نسبی در مراحل ابتدایی پولسازی قرار دارد، خیلی هم بد نیست.

جنبش ضدفیسبوک

برخی تحلیلگران معتقدند که با برآورد فعلی، اینستاگرام باید در محدوده قیمتی بین ۲۵ تا ۳۵ میلیارد دلار ارزشگذاری شود، البته این آمار مربوط به دو سال پیش است و به‌طور حتم این رقم امروز رشد جالب‌توجهی داشته است. به‌دنبال این ماجراها حتی تا مدتی جنبش ضدفیسبوک راه افتاد، اما بعد، پس از گذشت حدود پنج سال از این سرمایه‌گذاری عظیم و پرچالش خریداری اینستاگرام توسط فیسبوک نه‌تنها یک معامله بزرگ به‌نظر می‌آمد بلکه حرکتی کاملا هوشمندانه محسوب می‌شود. فراتر از همه اینها به گزارش یکی از سایت‌های فناوری، زاکربرگ در فرآیند این معامله و خرید بزرگ، بدون دریافت هیچ‌گونه مشاوره‌ای از مدیران و رؤسای کمپانی، تمام مراحل مذاکرات و خرید با کوین سیستروم، مدیرعامل اینستاگرام را خودش ظرف مدت چند روز به انجام رساند.

خرید به جای رقابت

این پایان تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات طوفانی فیسبوک نبود و بعد از مدتی این داستان برای واتس‌اپ هم مطرح و تکرار شد؛ وقتی که این برنامه در حال رشد بود و باز هم فیسبوک احساس خطر کرد. این جا بود که ترجیح داد به جای رقابت کل مجموعه را بخرد و همه را تحت سلطه خود بگیرد. این معامله شش‌سال پیش با رقم ۱۹ میلیاردی انجام شد. این بزرگ‌ترین معامله تاریخ فیسبوک تاکنون بوده است. زاکربرگ بعد از این اتفاق در بیانیه‌ای واتس‌اپ را سرویسی «فوق‌العاده با‌ارزش» توصیف کرد. همان موقع‌ها بود که واتس‌اپ با برآورد تعداد کاربرانش در وبسایت خود اعلام کرده بود که روزانه یک‌میلیون کاربر جدید شروع به استفاده از این برنامه می‌کنند؛ رقمی که در شکل‌گیری این معامله بی‌تأثیر نبود و امروز محبوبیت آن را می‌بینیم.

یک دوراندیشی مشکوک

این اقدامات نشان می‌دهد که در واقع مدیرعامل فیسبوک از قبل تصویری از جایگاهی که فیسبوک در آینده باید در آن قرار داشته باشد، در ذهن خود داشته و مشتاق بود برای رسیدن به این جایگاه به جای عبور از مسیر جلسات و نشست‌های هیات‌مدیره، پیش‌بینی‌های مالی و تشریفات اداری رایج، به دستان خودش این روند مهم را به سرانجام برساند؛ راهی که ابهاماتی را برای برخی از نهاد‌های امنیتی نظارتی و کسانی که از بیرون شاهد آن بودند، ایجاد کرد. در همین خصوص به تازگی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شده کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)  در پی بازرسی پرونده خرید اینستاگرام و واتس اپ توسط فیسبوک است. هدف FTC بررسی این احتمال است که فیسبوک قصد داشته پیش از این‌که این شرکت‌های نوپا به رقیبی جدی بدل شوند، آنها را از سر راه بردارد. این در حالی است که زمزمه‌هایی از احتمال تغییر نام این دو اپ و اضافه شدن اسم فیسبوک به آنها به گوش می‌رسد.

شروع بازرسی‌ها

طبق این گزارش فیسبوک در گزارش مالی خود از در جریان بودن بازرسی‌هایی توسط این کمیسیون خبر داده بود. این شرکت بازرسی به تبلیغات دیجیتال، نرم‌افزار‌های آنلاین یا تلفن‌همراه، سرویس‌های رسانه‌ای و شبکه‌سازی اجتماعی مربوط می‌شود اما در آن به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.
یکی از مواردی که فیسبوک را در زمینه این خریدهای کلان و پرسود یاری کرده بود، بنا به این گزارش خرید حدود ۹۰ شرکت نوپای کوچک از جمله سرویس ذخیره داده Onavo در سال‌های گذشته بود. این سرویس استفاده کاربران از برنامه‌‌ها را رهگیری کرده و به فیسبوک کمک می‌کرد رقبای خود را شناخته و میزان محبوبیت آنها را مشخص کند. اطلاعات به دست آمده از این سرویس باعث شد فیسبوک واتس‌اپ را بخرد و ظاهرا در تعیین اهمیت استوری‌های اینستاگرام نیز به شرکت زاکربرگ کمک کرده بود. با این حال اواخر سال گذشته شکایت اپل به حذف برنامه Onavo از اپ استور منجر شد.  /روزنامه جام جم

این خبر چرا فیسبوک رقبایش را می‌خرد؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

فیسبوک نام اینستاگرام و واتس‌اپ را تغییر می دهد

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، اطلاعات حاکی از آن است که به کارمندان فیسبوک اطلاع داده شده است که این شرکت نام انتخابی جدید خود را روی اینستاگرام و واتس‌اپ خواهد گذاشت. این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان محبوب از این پس با عنوان عجیب «اینستاگرام از فیسبوک» (Instagram from Facebook) و «واتس‌اپ از فیسبوک» (WhatsApp from Facebook) شناخته خواهند شد.

سخنگوی فیسبوک این تغییر را تایید کرد و گفت: ما می‌خواهیم درباره محصولات و خدماتی که بخشی از فیسبوک هستند شفاف‌تر عمل کنیم. اما اگر فیسبوک می‌خواهد بعد از رسوایی‌های مکرر در مورد نقض حریم خصوصی و افشای اطلاعات کاربران همچنان حمایت و اعتماد کاربران را داشته باشد، باید تغییرات مثبتی انجام دهد و باعث شود کاربران اعتمادشان را نسبت به این دو سرویس محبوب از دست ندهند. البته تصمیم بر تغییر نام این دو سرویس خلق‌الساعه نیست، چرا که «جین مانچون وونگ» در ماه مارس به این موضوع اشاره کرده بود. بنیانگذاران اینستاگرام در پاییز گذشته درست پس از آنکه «برایان اکتون» و «یان کوم» بنیانگذاران واتس‌اپ از فیسبوک خارج شدند، آن‌ها نیز این شرکت را ترک کردند و اکنون سرنوشت این دو سرویس در دستان فیسبوک است. /روزنامه آفتاب یزد

این خبر فیسبوک نام اینستاگرام و واتس‌اپ را تغییر می دهد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

فیسبوک هوش مصنوعی نقشه ساز خود را در اختیار OSM قرار داد

فیسبوک مجموعه ابزار هوش مصنوعی Map with AI خود را به طور کامل در اختیار بزرگ ترین پلتفرم نقشه سازی منبع باز دنیا یعنی OpenStreetMap گذاشت. از این پس نقشه سازی از مناطقی که دسترسی به آن ها مشکل است …

The post فیسبوک هوش مصنوعی نقشه ساز خود را در اختیار OSM قرار داد appeared first on دیجیاتو.

حذف لایک های اینستاگرام چه تاثیری روی این شبکه و اینفلوئنسرها دارد؟

اینستاگرام همانطور که وعده کرده بود نمایش لایک ها را در برخی کشورها غیرفعال کرده است. این یعنی اینفلوئنسرها و افرادی که در این شبکه اجتماعی به تبلیغ محصول و سرویس می پردازند، دیگر نمی توانند از معیارهایی مانند تعداد …

The post حذف لایک های اینستاگرام چه تاثیری روی این شبکه و اینفلوئنسرها دارد؟ appeared first on دیجیاتو.

مجلس آمریکا به دنبال ممنوعیت ارائه خدمات مالی توسط غول های تکنولوژی

طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا در دست بررسی است که به موجب آن از تبدیل شدن شرکت های فناوری بزرگ به مؤسسات مالی و صدور رمزارز توسط آن ها جلوگیری می کند. این خبر بدی برای فیسبوک و لیبرا خواهد …

The post مجلس آمریکا به دنبال ممنوعیت ارائه خدمات مالی توسط غول های تکنولوژی appeared first on دیجیاتو.

اخلاقیات داده، سلاح استراتژیک استارتاپ‌ها برای غلبه بر غول‌های فناوری

سال ها قبل افکار عمومی اهمیت چندانی به داده ها نمی داد اما تصویب قوانین سفت و سختی نظیر GDPR در اروپا نشان داد که آن دوران تمام شده است. زاکربرگ بارها در شبکه های اجتماعی به خاطر عدم پایبندی …

The post اخلاقیات داده، سلاح استراتژیک استارتاپ‌ها برای غلبه بر غول‌های فناوری appeared first on دیجیاتو.

جریمه پنج میلیارد دلاری فیسبوک برای نقض حریم خصوصی

به گزارش بخش فناوری سایت خبرهای فوری، شرکت فیسبوک که در ماجرای مربوط به ارائه اطلاعات خصوصی کاربران به شرکت «کیمبریج آنالیتیکا» متهم به نقض مقررات مربوط به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بود، در نهایت پذیرفت که پنج میلیارد دلار جریمه پرداخت کند تا این پرونده فیصله یابد.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در حال تحقیق پیرامون ارائه نامناسب اطلاعات خصوصی ۸۷ میلیون کاربر به شرکت مشاوره سیاسی کیمبریج آنالیتیکا بود و فیسبوک را متهم به نقض توافقی با این سازمان در سال ۲۰۱۱ کرده بود.

فیسبوک در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر را در اختیار شرکت کیمبریج آنالیتیکا قرار داد و این شرکت از این اطلاعات برای تحلیل روانشناختی رای دهندگان برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات استفاده کرد.

شرکت تحلیل داده‌های کمبریج آنالیتیکا که با ستاد انتخاباتی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همکاری داشت، به حفظ بخشی از اطلاعات کاربران فیسبوک پس از قول به حذف آن، متهم شد و فعالیت اش به حال تعلیق درآمد.

این شرکت اطلاعات کاربران را از یک اپلیکیشن فیسبوک که قرار بود ابزاری در زمینه تحقیقات روان شناختی باشد، دریافت می‌کرد در حالی که شرکت مزبور از مجوزهای لازم برای دستیابی به این اطلاعات برخوردار نبود.

این شرکت با دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربری هزاران آمریکایی در فیسبوک و تحلیل روانشناختی آنان، به کارزار تبلیغاتی ترامپ کمک کرد.

طبق اعلام فیسبوک، شرکت کمبریج آنالیتیکا در سال ۲۰۱۵ تائید کرد که این اطلاعات را از بین برده، اما فیس بوک گزارش‌هایی دریافت کرد مبنی بر اینکه همه این اطلاعات حذف نشده است. /جماران

این خبر جریمه پنج میلیارد دلاری فیسبوک برای نقض حریم خصوصی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.