وقتی شبکه‌های اجتماعی به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شدند

سه ماه قبل که «وسیم الستی»، مسلمان اردنی تبار در فیس‌بوک دلیل انتخاب نیوزیلند برای زندگی را امنیت و احترام به عقاید دیگران در این کشور عنوان کرد، حتی خوابش را هم نمی دید حین نماز خواندن خود و کودکش به رگبار بسته شوند.

اما نه تنها او بلکه ده ها فرد دیگر تنها به خاطر اعتقاداتشان به سبک شوتر اول شخص به رگبار بسته شدند. تروریست های پشت این ماجرای هولناک به خوبی از قدرت شبکه های اجتماعی در نفرت پراکنی آگاه بودند.

آنها نه تنها قبل از اجرای عملیات یک مانیفست ۸۷ صفحه ای سراسر نفرت پراکنی را علیه مسلمانان منتشر کرده بودند، بلکه در کمال خونسردی فیلم تیراندازی را هم در شبکه های اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب منتشر کردند؛ ویدیویی که اگر به یک فرد بی خبر نشان می دادید شاید آنرا کلیپ اینستاگرامی یا ساختگی می پنداشت.حادثه تروریستی نیوزیلند

حادثه تروریستی نیوزیلند در همان شبکه های اجتماعی شروع و تمام شد که قرار بود عصری جدید از فضای باز، سعه صدر و درک متقابل را به ارمغان بیاورند. تروریست ها اما با برنامه ای از پیش تعیین شده آنها را به پرده ای بزرگ برای به تصویر کشیدن نمایش مخوف خود در تمام جهان بدل کردند. «استیو گومز»، متخصص امنیت در این باره می گوید:

کاربرد شبکه های اجتماعی رساندن پیام به دیگران است و هدف جانیان هم جذب مخاطب بیشتر و تحت تاثیر قرار دادن آنها بود.

«برینتون ترنت»، عامل اصلی جنایت با انتشار تمام مراحل حادثه تروریستی نیوزیلند در شبکه های اجتماعی، دروازه ای را برای تبدیل خشم فروخفته جوامع به جنایت و آدم کشی باز کرده و انتشار چنین مطالبی در سطح گسترده تنها دو پیامد خواهد داشت. اولا می تواند افراد با گرایش های نژادپرستانه راست افراطی را به انجام حملات مشابه در کشورهای دیگر تشویق کند و دوما مسلمانان را به مقابله به مثل وا دارد.

جای تعجب اینجاست که فیس‌بوک، گوگل و توییتر علی رغم راهکاری پیچیده برای شناسایی و حذف محتوای غیر مجاز تا مدت قابل توجهی مانع انتشار ویدیویی حادثه تروریستی نیوزیلند نشدند تا جایی که «رایان مک»، گزارشگر بازفید از نمایش دو ساعته آنها در اکانتی پرطرفدار خبر داده بود. آنها بستری درآمدزا را برای خود دست و پا کرده اند که سود سرسام آوری را عایدشان می کند اما چه میزان از این درآمد صرف ایمن سازی این بستر شده است؟حادثه تروریستی نیوزیلند

ناتوانی این شرکت ها در مبارزه با این چالش شاید عامدانه نباشد اما به هر حال آنها را به بخشی از مشکل تبدیل کرده است. این غول های فناوری باید مسئولیت خود در انگیزه بخشیدن به تروریست ها و افزایش مقیاس تاثیر حادثه تروریستی نیوزیلند را بر عهده بگیرند و به نظر حالا زمان آن رسیده که متخصصان مبارزه با تروریسم غول های فناوری را هم تحت نظر بگیرند.

بیایید تعارف را کنار بگذاریم. شبکه های اجتماعی به نبض تپنده دست راستی های افراطی بدل شده اند. حضور پررنگ عاملان حادثه تروریستی نیوزیلند در شبکه های اجتماعی قبل و حین این رویداد حاکی از این است که این حادثه خشونت بار به صورت ویژه برای عصر دیجیتال طراحی شده اند. به عبارت دیگر زیربنای شبکه های اجتماعی در این حمله نقش کمکی نداشته اند، بلکه مرکز آن بوده اند.

لزوم وضع قوانین جدید در اینترنت

علی رغم تاکید دائمی مدیران این شبکه ها بر اختصاص بودجه و صرف هزینه برای توسعه راهکارهای هوشمند سانسور محتوای خشونت آفرین، واضح است که این غول ها علی رغم قدرت و ثروت فراوان به تنهایی قادر به انجام اینکار نیستند.

برای دستیابی سریع به نتیجه بهتر باید با وضع قوانین و راهکارهای جدید به آنها کمک کرد. برای مثال می توان سیستم سازماندهی شده ای را برای ارائه پاداش در برابر گزارش محتوای نامناسب نظیر حادثه تروریستی نیوزیلند توسعه داد.حادثه تروریستی نیوزیلند

انجام تحقیقاتی مفصل برای تعیین میزان تناسب بین ناشناس بودن و سوءاستفاده از پلتفرم های آنلاین و ارائه امتیازاتی به کاربران تایید هویت شده نیز می تواند به کاهش انتشار محتوای خشونت آمیز کمک کند. با گسترش ابزارهای تشخیص چهره نظیر FaceID تایید هویت کاربران با دقت و سهولت بهتری صورت خواهد گرفت.

در کنار این موارد دولت می تواند شبکه های اجتماعی بزرگ نظیر فیس‌بوک و یوتیوب را به اختصاص بخشی از درآمد هنگفتشان به آموزش استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی و راه اندازی کمپین های ضد نژادپرستی و حتی پرداخت دستمزد به نیروی های پلیس برای مقابله با نفرت پراکنی آنلاین مجبور کند.

مصونیتی در کار نیست

پس از ماجرای اثرگذاری روس ها بر انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که از طریق شبکه های اجتماعی صورت گرفت، بخشی از افکار عمومی کشورهای غربی به ویژه آمریکا نسبت به این رسانه ها بدبین شده اند. این مساله باعث شده برخی نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از جمله سناتور «الیزابت وارن» شمشیر خود را علیه این شبکه ها از رو بسته و آنها را به تجزیه شدن تهدید کنند.

بخشی از این فشار بی تردید به این ایده برمی گردد که شبکه های اجتماعی بزرگ نسبت به عواقب کسب و کارشان لاقید هستند اما این پلتفرم ها باید درک کنند که بی تفاوتی نسبت به افراطی گری، آزار و اذیت، نفرت پراکنی و سوءاستفاده آنلاین از این رسانه ها تنها افکار عمومی را بیشتر علیه آنها می شوراند.حادثه تروریستی نیوزیلنداین تفکر منفی البته بی دلیل هم نیست و در حالی که قرار بود فیس‌بوک و توییتر و امثالهم به آزادی بیان بیشتر منجر شوند، حالا به بیلبوردی آزاد برای نمایش جنایاتی نظیر حادثه تروریستی نیوزیلند تبدیل شده اند.

تروریست ها از داعش گرفته تا انواع و اقسام نژادپرست ها به خوبی قدرت رسانه های اجتماعی را برای نفرت پراکنی درک کرده اند و این سوءاستفاده عواقب ترسناک بسیاری در پی دارد. شاید اگر این شبکه ها در سالیان گذشته واکنش بهتری در برابر انتشار ویدیوهای داعش از خود نشان می دادند دیروز شاهد جنایتی هولناک در گوشه ای آرام از دنیا نبودیم.

The post وقتی شبکه‌های اجتماعی به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شدند appeared first on دیجیاتو.

به بهانه تولد فیسبوک؛ نگاهی به کارنامه ۱۵ ساله این شبکه اجتماعی

در سال ۲۰۰۴ و درست زمانی که مارک زاکربرگ ۱۹ سال داشت و در دانشگاه هاروارد تحصیل می کرد با تعدادی از همکلاسی های خود وبسایتی به نام TheFacebook.com را راه اندازی کرد تا دانشجوهای تازه وارد را با هم آشنا کند. ۱۵ سال از آن زمان می گذرد و فیسبوک در سطحی به مراتب بالاتر از انتظارات همه ظاهر شده.

این شبکه اجتماعی حالا نزدیک به دو میلیارد و سیصد میلیون کاربر در سرتاسر دنیا دارد. جالب آنکه خود زاکربرگ هم حتی تصور نمی کرد جمعیتی با این عظمت به استفاده از فیسبوک روی بیاورند و برآوردش این بود که صرفا تعدادی از دانشجویان هاروارد در آن عضو شوند.

حالا این پلتفرم جدای از آشنا کردن مردم با هم به بستری برای جمع آوری کمک های مردمی، درآمدزایی (خصوصا برای شرکت های تبلیغاتی)، عرض اندام احزاب سیاسی، نقل و انتقال پول و در ساده ترین شکلش اشتراک گذاری عکس بدل شده. گرچه در ایران خودمان فیسبوک دیگر در صدر علاقمندی کاربران قرار ندارد و خیلی از ایرانی ها بعد از فیلتر شدن آن و ظهور پیام رسان ها دیگر سراغی از اکانت فیسبوک خود نگرفتند اما بر آن شدیم تا در ادامه این مطلب نگاهی داشته باشیم به کارنامه فعالیت ۱۵ ساله فیسبوک.

۱- شکایت برادران دو قلوی وینک لووس

برادران دوقلوی وینک لووس

چندماهی از راه اندازی فیسبوک می گذشت که برادران وینک لووس (از دانشجویان هاروارد و همکلاسی های مارک زاکربرگ) که شرکتی به نام ConnectU را راه اندازی کرده بودند از او به خاطر سرقت ایده شان شکایت کردند. این دو برادر مدعی بودند که زاکربرگ قول و قرارهایی برای راه اندازی شبکه اجتماعی مخصوص به دانشجویان هاروارد با آنها گذاشته اما خودش به تنهایی ایده را عملیاتی کرده. در ادامه فیسبوک به توافقی با این دو برادر دست پیدا کرد و تنها مانع موجود برای رسیدن به موفقیت را از سر راه برداشت.

۲- راه اندازی فید خبری

فید خبری فیسبوک

در ابتدا فیسبوک امکانات زیادی نداشت و صرفا میشد با سر زدن به پروفایل دوستان، عکس هایی که روی وال خود پست کرده بودند را مشاهده کرد اما در سال ۲۰۰۶ میلادی فیسبوک قابلیت نیوز فید را ارائه کرد که جریانی متمرکز از صفحات هوم کاربران بود و در آنجا می شد آخرین آپدیت های مربوط به آنها را دید. البته راه اندازی این قابلیت صدای خیلی ها را درآورد و بسیاری معترض شدند که حریم خصوصی شان نقض شده. در پاسخ به این اعتراضات فیسبوک اعلام کرد که مکانیزم های کنترلی تازه ای را برای نمایش محتوا در فید خبری کاربران در نظر گرفته است.

۳- راه اندازی پلتفرم فیسبوک

فیسبوک همواره تاکید داشت که اطلاعات کاربرانش را نمی فروشد اما طولی نکشید که با راه اندازی پلتفرمی تحت همین نام اشتراک گذاری این اطلاعات با شرکت های ثالث را آغاز کرد. این پلتفرم در واقع به توسعه دهندگان امکان می داد که بازی ها و دیگر اپلیکیشن های خود را با فیسبوک یکپارچه سازی کنند. یکسال بعد (یعنی سال ۲۰۰۸) فیسبوک کانکت عرضه شد که لاگین کردن به وبسایت های دیگر از طریق نام کاربری و کلمه عبور فیسبوک را میسر می کرد. با گذشت زمان یعنی در سال ۲۰۱۰ پلتفرم و کانکت با هم ترکیب شدند و Graph API را ساختند که به لطف شان حجم عظیمی از دیتای کاربران فیسبوک (از جمله اطلاعات دوستانشان) در اختیار توسعه دهندگان قرار می گرفت و همین مساله جنجال خبری عظیمی را به پا کرد.

۴- اضافه شدن دکمه لایک

دکمه لایک فیسبوک

در سال ۲۰۰۹ و با اضافه شدن دکمه لایک به فیسبوک، این شبکه اجتماعی به ابزاری برای رقابت بر سر جذب محبوبیت تبدیل شد. لایک همچنین نقش نوعی ابزار رای گیری برای سیاستمداران را ایفا می کرد و به پربیننده شدن پست ها در فیسبوک کمک می نمود. از همین دکمه لایک یک حرفه جدید هم زاده شد و آن افرادی بودند که به خاطر لایک های بالای پست هایشان از شرکت های دیگر تبلیغ می گرفتند. در هر صورت هرچه تعداد لایک های یک پست بیشتر می شد، فرد اشتراک گذارنده نیز بیشتر ترغیب می گردید تا پست های بیشتری را در صفحه خود منتشر کند.

۷- مهاجرت کاربران به پلتفرم موبایل

مهاجرت کاربران فیسبوک به تلفن های همراه

رشد فیسبوک مصادف شده بود با دوران شکوفایی تلفن های همراه و همین مساله چالشی تازه را پیش روی این شبکه اجتماعی گذاشته بود. از آنجا که فیسبوک قبل از این زمان با نمایش تبلیغات در نسخه تحت وب خود کسب درآمد می کرد باید هرچه سریع تر فکری به حال مهاجرت گسترده کاربران از پی سی به موبایل می کرد. بنابراین در سال ۲۰۱۲ زاکربرگ تصمیم به تغییر الگوی کاری شرکت خود گرفت. در نهایت پای تبلیغات اسپانسری به این شبکه اجتماعی باز شد. در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۹۳ درصد از درآمدهای تبلیغاتی به واسطه کاربران موبایلی به سمت آن سرازیر شد.

۸- خرید اینستاگرام توسط فیسبوک

موسس فیسبوک در کنار موسسان اینستاگرام

تنها دو سال از عمر اینستاگرام می گذشت که فیسبوک با پرداخت رقم یک میلیارد دلار این اپلیکیشن اشتراک گذاری عکس را خرید. خرید اینستاگرام توسط فیسبوک دو مزیت داشت: یک تحت کنترل درآوردن رقیبی نوپا و دیگری ورود به جمع کاربران جوان تر و عشق عکس. امروز اینستاگرام بالغ بر یک میلیارد کاربر دارد و قابلیت استوری های آن ۵۰۰ میلیون کاربر روزانه فعال دارد. فیسبوک همزمان با توسعه و بسط اینستاگرام در این سال ها برخی از قابلیت های اینستاگرام از جمله استوری و فیلترهای عکسی را به در اختیار کاربران خودش هم قرار داد. در سال گذشته نیز عاقبت موسسان اینستاگرام به خاطر دخالت های زاکربرگ در فرایندهای مدیریتی شان و کاهش اختیارات از سمت خود استعفا دادند.

۹- راه اندازی Internet.org

فیسبوک در هند

در سال ۲۰۱۳ فیسبوک شرکتی به نام  Internet.org را راه اندازی کرد تا از طریق پهپاد های ارسال کننده سیگنال دسترسی ساکنان کشورهای در حال توسعه را به اینترنت ارزان قیمت و در نهایت فیسبوک فراهم کند. اما این اقدام آن از سوی برخی تعبیر به انحصار گرایی شد؛ آنها معتقد بودند که فیسبوک از این طریق میخواهد پلتفرم خود را تبلیغ کند. جالب آنکه این پیش بینی های منفی نگرانه درست از آب درآمدند و در کشورهایی مثل میانمار و فیلیپین که این طرح به صورت آزمایشی در آنها اجرا شد مردم فیسبوک را همان اینترنت می دانستند. در نتیجه همین حواشی پروژه ارائه اینترنت بیسیک به میانمار متوقف شد اما طبق اعلام خود فیسبوک در کشورهایی نظیر فیلیپین و اندونزی که همچنان از این اینترنت استفاده می کنند سهم بازار این شرکت بالاترین رشد را داشته.

۱۰- خرید واتس اپ

خرید واتس اپ توسط فیسبوک

 

یک سال بعد زاکربرگ جوان به اهمیت پیام رسان ها پی برد و واتس اپ را که پنج سالی از عمرش می گذشت و ۴۵۰ میلیون کاربر داشت با عقد قراردادی به ارزش ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. حالا این پیام رسان بالغ بر یک و نیم میلیارد کاربر در سراسر دنیا دارد. البته اشاره کنیم که فیسبوک بعدها پیام رسان خود را راه اندازی کرد که از نظر سهم بازار تلفن های هوشمند جایگاه دوم را نسبت به واتس اپ در اختیار دارد.

۱۱- تایید نقش بیگانه ها در انتخابات داخلی آمریکا به واسطه فیسبوک

در پاییز سال ۲۰۱۷ فیسبوک تایید کرد که ترول های روسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا ۵۰۰۰ تبلیغ به ارزش ۱۵۰ هزار دلار را روی آن منتشر کردند. مشخص گردید که این ترول ها از طریق تبلیغات خود به ۱۵۰ میلیون کاربر آمریکایی اینستاگرام و فیسبوک نزدیک شدند و به خاطر نشر محتواهای نژادپرستانه و تفرقه افکنانه خود آمریکایی ها را به جان هم انداختند. البته تنها این دو شبکه اجتماعی نبودند که با چنین مشکلی روبرو شدند و پلتفرم های دیگری نظیر توییتر و ردیت و پینترست هم درگیر این حواشی هستند و همه روزه شاهد حذف کردند اکانت های ساختگی در آنها هستیم.

۱۲ رسوایی کمبریج آنالتیکا

رسوایی کمبریج آنالتیکا

در مارس سال ۲۰۱۸ جهان به نقش فیسبوک در یک مبادله اطلاعاتی پنهانی پی برد. کمبریج آنالتیکا (شرکت تحقیقاتی مشاور دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی اش) اطلاعات ده ها میلیون کاربر آمریکایی فیسبوک را به لطف سیاست های آسان گیر فیسبوک در مورد اشتراک گذاری داده ها با توسعه دهندگان بدون اطلاع آنها جمع آوری کرده بود. این شرکت بعد از تحلیل اطلاعات یاد شده و تشخیص جهت گیری های سیاسی کاربرانش با انتشار تبلیغات هدفمند برای آنها، به صورت غیرمستقیم پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا را رقم زد.

۱۳- شهادت در مقابل کنگره آمریکا و غذرخواهی از اتحادیه اروپا

۱۵ سال بعد از راه اندازی فیسبوک زاکربرگ به کنگره آمریکا احضا شد تا به خاطر رسوایی های این شبکه اجتماعی در زمینه حریم خصوصی به ادای توضیحات بپردازد. زاکربرگ همچنین مجبور شد به خاطر این رسوایی ها از نمایندگان اتحادیه اروپا نیز عذرخواهیم کند.

The post به بهانه تولد فیسبوک؛ نگاهی به کارنامه ۱۵ ساله این شبکه اجتماعی appeared first on دیجیاتو.

احتمال ادغام مسنجر، واتس‌اپ و اینستاگرام

اپلیکیشن های فیس‌بوک مسنجر، واتس اپ و اینستاگرام هر کدام در حوزه خود از محبوبیت بالایی برخوردارند و حالا زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک نقشه هایی برای ادغام آنها دارد.

هدف از این طرح تسهیل برقراری ارتباط بین کاربران این سه سرویس با هم است، در واقع اپلیکیشن های مسنجر، واتس اپ و اینستاگرام به صورت مستقل به کار خود ادامه می دهند اما کاربران از طریق هریک از این سه برنامه می توانند به مخاطبین دو اپ دیگر پیام بفرستند.

این کار شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما بر اساس گزارش های منتشر شده پیاده سازی آن مستلزم این است که هزاران نفر از کارکنان فیس‌بوک بسیاری از پیکربندی های فعلی را تغییر دهند تا نحوه عملکرد اپ های مذکور در ابتدایی ترین سطوح تغییر کرده و با یکدیگر سازگار شود. واتس اپ و اینستاگرام

هدف نهایی زاکربرگ این است که ارسال پیام در هر سه اپلیکیشن بر مبنای رمزنگاری سرتاسری (End-to-End) صورت گرفته و تا سال ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ آماده بهره برداری شود. در این روش در این روش پیام‌ ها از منبع تا مقصد رمزنگاری می‌شوند و حتی توسعه دهنده برنامه یا ارائه دهنده اینترنت قادر به استراق سمع نخواهند بود. در حال حاضر تنها واتس اپ به صورت پیش فرض از این تکنولوژی بهره می برد و در مسنجر هم کاربران قادر به فعال سازی آن هستند. علاوه بر این احتمالا امکان به اشتراک گذاری استوری و پست‌ها با مخاطبین اپ های دیگر نیز میسر خواهد شد.

فیس‌بوک با در بیانیه ای جدید روی درخواست کاربران برای پیام رسانی سریع، ساده و خصوصی تاکید کرده و در عین حال از تلاش برای ارائه بهترین تجربه پیام رسانی خبر داده است. بر اساس این بیانیه کمپانی مذکور در حال مجهز کردن اپ های بیشتری به رمزنگاری سراسری بوده و در پی ساده سازی برقراری ارتباط بین کاربران پلتفرم های مختلف است. با این وجود پیاده سازی این فرایند به زمان طولانی و بحث و تبادل نظرهای زیادی نیاز خواهد داشت.

The post احتمال ادغام مسنجر، واتس‌اپ و اینستاگرام appeared first on دیجیاتو.

جنون فناوری؛ وقتی کودکان لایک، گوگل یا ویستا نامیده می‌شوند

همکلاسی‌های الکسا فقط به این خاطر که اسمش با دستیار صوتی آمازون یکی است او را مسخره می کنند، تا جایی که مادرش ناچار به نوشتن نامه به مدیرعامل آمازون شده است. پسری به نام گوگل نیز از اینکه دیگران انتظار دارند او مثل گوگل همه جواب‌ها را بداند کلافه شده است.

داستان عاشقانه و اغلب یک طرفه بین کاربران و شرکت ها تا جایی پیش رفته که برخی نوزاد دلبندشان را لایک، ویستا یا گوگل نامیده‌اند اما این اسامی عجیب در بزرگسالی معمولا بچه ها را با مشکل روبرو کرده است.

دلایل پشت پرده این نامگذاری ها علاقه به کمپانی، دریافت پول، امید به آینده موفق و غیره بوده است. از سوی دیگر برخی شرکت ها از ترس اینکه کودک در آینده به فردی خلافکار یا جانی تبدیل شود به استفاده از نامشان تمایلی ندارند. در این مطلب به بررسی چند مورد از این اسامی عجیب پرداخته ایم.

گوگل کای اسامی عجیب

در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۵ کودکی در سوئد به دنیا آمد که در مدتی کوتاه به سر خط خبرها تبدیل شد. این کودک گوگل نام داشت و دقیقا به همین خاطر توجه بسیاری از سایت های فناوری را در سراسر جهان به خود جلب کرد تا جایی که خود گوگل هم با انتشار پستی تولد او را تبریک گفت:

برای او آرزوی سلامتی و طول عمر داریم و امیدواریم همکلاسی‌هایش به این خاطر زیاد به او سخت نگیرند.

«ولید الیاس کای»، پدر این کودک سوئدی آن زمان در بخش بازاریابی موتور جستجو کار می کرد و تحت تاثیر موفقیت گوگل قرار گرفته بود. علاوه بر این عظمت رقم «گوگول» که برابر  ۱۰۱۰۰ یا عدد ۱ با یکصد صفر جلوی آن است، هم در این نامگذاری بی تاثیر نبود.

گوگل کای ۱۳ ساله موهای قهوه ای و چهره ای صمیمی دارد اما به نظر می رسد از همنام بودن با یکی از غول های فناوری چندان راضی نیست:

بعضی وقت ها از این اسم خجالت می کشم. مردم از من می پرسند چرا چنین اسمی داری و من هم باید دلیلش را به آنها توضیح بدهم.

از آنجا که گوگل اسم میانی او است دیگران چندان از آن برای اذیت کردن کای استفاده نمی کنند. اما گاهی با صدا کردن این نام سر به سر او می گذارند:

بعضی اوقات هم دیگران مرا باهوش صدا می کنند و انتظار دارند مثل گوگل همه چیز را بدانم.

الیاس مدعی است که پسرش شخصیت خاصی دارد و واقعا باهوش است اما به نظر اگر به عقب برمی گشت این اسم را انتخاب نمی کرد:

نمی خواهم پسرم فکر کند من این کار را به خاطر تبلیغ انجام دادم، قصد من واقعا چیز دیگری بود.

هرچند این نامگذاری تا حد زیادی تحت تاثیر آوازه کمپانی گوگل صورت گرفت اما یک داستان قدیمی انگلیسی و عدد گوگول هم در این بین بی تاثیر نبود. این داستان راجع به موجود افسانه ای به نام گوگل است که در باغی زیبا زندگی کرده و تنها شب ها سر و کله اش پیدا می شود. عدد گوگول هم همانطور که گفتیم رقم بسیار بزرگی است و آنها امیدوار بودند که فرزندشان در آینده همین تعداد دوست پیدا کند.

الیاس تاکید می کند که این اسم از نظر آنها خاص، منحصر به فرد و هیجان انگیز بود. او تا چند سال وبلاگی را برقراری ارتباط با طرفداران کای ایجاد کرده بود. علی رغم کمبودهای گوگل در زمینه حریم شخصی کای هنوز هم عاشق این شرکت است

«کارن ویکر»، کارمند سابق گوگل که پست تبریک را برای کای نوشته بود، هنوز هم به یاد دارد که چقدر از شنیدن خبر نامگذاری متعجب شده بود:

این مساله نمایانگر شهرت و محبوبیتی بود که گوگل آن زمان بدست می آورد. هرچند این نامگذاری چندان ما را مغرور نکرد؛ به هرحال مردم شوخ‌طبع هستند.

لایک الدر

در سال ۲۰۱۱ نام یکی از ویژگی های مهم فیس‌بوک که امروز به اپ های بسیاری راه یافته برای یک کودک انتخاب شد.

«واردیت الدر» که یک مهندس الگوریتم است به خاطر علاقه به فیس‌بوک اسم لایک را برای دخترش انتخاب کرد. او و همسرش معتقدند که این نام به معنی «القای احساس خوب به دیگران» است و بار مثبتی هم دارد:

دیگران ابتدا از شنیدن آن متعجب می شوند اما پس از آشنایی با لایک و خانواده ما این نام را می پذیرند.

علی رغم انتشار خبر مربوط به این نامگذاری در رسانه های پرمخاطبی نظیر Mashable  و Gizmodo فیس‌بوک هرگز واکنشی به آن نشان نداد. آنها هنوز هم از این شبکه اجتماعی استفاده می کند اما نسبت به سیاست های حریم شخصی فیس‌بوک انتقاد دارند. دختران این زوج نیز اینستاگرام را ترجیح می دهد.

ویستا سیمسراسامی عجیب

چهار سال قبل از اینکه لایک چشم به جهان بگشاید، دختر بچه دیگری به خاطر سیستم عامل جدید مایکروسافت ویستا نام گذاشته شد.

«بیل سیمسر»، پدر ویستا که توسعه دهنده نرم افزار است و همسرش قرار گذاشته بودند اگر پسردار شدند اسمش را «دِو»، مخفف دولوپر یا توسعه دهنده بگذارند. بدین ترتیب با توجه به اسم های کوچک، میانی و خانوادگی مخفف اسم پسرشان DOS می شد که نام سیستم عامل متن محور مایکروسافت است. آنها اما صاحب دختر شده و اسمش را ویستا گذاشتند.

نکته جالب اینجاست که حین نامگذاری نوزاد هنوز سیستم عامل ویستا معرفی نشده بود و بعدها هم چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. البته آنها به دلایل دیگری نظیر آهنگین بودن این اسم و معنی آن در زبان ایتالیایی (بینش) نیز اشاره می کنند. گفتنی است ویستا در ایران نیز نامی دخترانه و به معنی «برخوردار» است.

فروش نام به شرکت های فناوری

داستان به همین جا ختم نمی شود برخی دیگر در ازای دریافت مبلغ نه چندان زیادی نام فرزندانشان را به کمپانی های دیگر می فروشند. این در حالی است که تعدادی از طرفداران فوتبال حتی از فروش نام استادیوم در ازای مبالغ هنگفت از برندهای بزرگ ناراضی هستند.اسامی عجیب

در پایان دوران حباب دات کام زوجی آمریکایی در ازای دریافت ۵ هزار دلار از «آرشیو موسیقی زیرزمینی اینترنت» پسرشان را Iuma نام گذاشتند. پدر این کودک که «تراویس ثورنهیل» نام دارد، در مصاحبه ای دلیل عجیبی را برای این نامگذاری عجیب عنوان کرد:

مادربزرگ Iuma معتقد بود که این بچه با خودش سعادت می آورد و ما هم نامگذاری را به فال نیک گرفتیم. علاوه بر این وقتی او بزرگ شود داستان جالبی برای گفتن خواهد داشت.

این کودک هم ظاهرا از اینکه اسمش را فروخته اند راضی نیست و در شبکه های اجتماعی خودش را «دیلان» معرفی می کند.

به گفته یکی از متخصصان حوزه انتخاب اسم و برند به نام «لورل ساتون»، نام های انتخاب شده به خاطر تبلیغ یا جایزه به ندرت مورد پذیرش واقع می شوند و برندها معمولا بدون حمایت یا اسپانسرینگ رسمی تمایلی به استفاده از نامشان برای کودکان ندارند:

انتخاب اسم افراد از روی یک شرکت برای آنها شهرت به همراه می رود اما از طرف دیگر اگر کودک یک قاتل سریالی شود چه بر سر برند می آید؟ به همین خاطر شرکت ها زمانی به استفاده از برندشان تمایل دارند که کنترل از دستشان خارج نشود.

معضلات دیگر

مشکل همنام بودن افراد و برندها جنبه دیگری نیز دارد که در آن والدین نقشی نداشته اند. برای مثال یک مادر با ارسال نامه ای به جف بزوس، مدیرعامل آمازون از مشکلات هم نام بودن دخترش و دستیار صوتی این شرکت گلایه کرده است:

 بچه ها به او دستور می دهند که تلویزیون را روشن کن یا وضعیت آب و هوا را بگو. آنها دخترم را مسخره کرده و با او مثل یک خدمتکار رفتار می کنند. این مساله برای وی مشکلی دائمی شده و هرجا می رود اوضاع بر همین منوال است.

مسائلی از قبیل نارضایتی بچه ها از اسم هایشان و رفتار نامناسب دیگران با آنها باعث شده در کشورهایی نظیر مکزیک انتخاب اسمی مثل فیس‌بوک برای نوزادان ممنوع شود. افزایش شفافیت در مورد سیاست های پشت پرده برندهای معروف نظیر عدم پایبندی فیس‌بوک به حریم خصوصی، شرایط کاری دشوار در آمازون یا مشارکت گوگل در سیاست های جنگی باعث شده عاشقان فناوری دیگر به انتخاب اسامی عجیب برای فرزندانشان علاقه چندانی نداشته باشند.

The post جنون فناوری؛ وقتی کودکان لایک، گوگل یا ویستا نامیده می‌شوند appeared first on دیجیاتو.

امکان تماشای مستقیم ویدیو‌ها در واتس اپ فراهم شد

چند روز است که بروزرسانی جدیدی برای نسخه‌ی اندروید واتس اپ منتشر شده که از طریق پلی استور در دسترس قرار گرفته است. نسخه‌ی v2.18.380 واتس اپ بدون لیست تغییرات منتشر شد و به همین دلیل در بدو انتشار نمی‌شد همه‌ی ویژگی‌های جدید آن را مشخص نمود. اما به نظر می‌رسد پر کاربرترین پیام رسان دنیا به ویژگی PiP مجهز شده است.

این ویژگی که در اصطلاح به آن PiP (تصویر در تصویر) می‌گویند، به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند از طریق اپلیکیشن واتس اپ به تماشای ویدیو‌هایی از یوتیوب، اینستاگرام یا فیسبوک بپردازند. این ویژگی در نسخه‌ی رسمی واتس اپ در دسترس قرار گرفته و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است که این ویژگی تنها برای اینستاگرام، یوتیوب و فیسبوک مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و از همه‌ی سرویس‌های استریم ویدیو پشتیبانی خواهد نمود. برای استفاده از این ویژگی کافیست لینک صفحه‌ای از سرویس مورد نظر خود را برای یکی از مخاطبانتان ارسال کنید تا وی بتواند به راحتی و از طریق خود واتس اپ به تماشای ویدیو بپردازد.

با بهره‌مندی از ویژگی یاد شده، دیگر نیاز نیست که کاربران به وبسایت ارائه شده در لینک بروند تا بتوانند به تماشای ویدیو بپردازند و از این به بعد این فرایند با سرعت بیشتری انجام خواهد پذیرفت.

واتس اپ اخیرا تلاش کرده تا جایی که امکان دارد ویژگی‌های جدید و کاربردی مناسبی را به پیام رسان خود اضافه نماید. به نظر می‌رسد به روزرسانی عمده‌ی بعدی واتس اپ تم تاریک یا دارک باشد که احتمالا به زودی شاهد آن خواهیم بود.

البته در این بین خبر‌ها حاکی از اضافه شدن نواری برای درج تبلیغات در این پیام رسان است. موضوعی که قطعا به مذاق کاربران پر کاربرترین پیام‌رسان دنیا خوش نخواهد آمد.

The post امکان تماشای مستقیم ویدیو‌ها در واتس اپ فراهم شد appeared first on دیجیاتو.

باگ پیام رسان فیسبوک برای کاربران ایجاد مزاحمت کرد

کاربران فیسبوک اخیراً با یک مشکل عجیب روبرو شده اند. پیام هایی که یک سال پیش رد و بدل شده بوده حالا در بالای لیست پیام های خوانده نشده نمایش داده می شود.

این اشکال که سبب گیج شدن کاربران شده هنوز دلیل مشخصی ندارد. مشکل علاوه بر این که کاربران را با نشان دادن پیام های گاهاً فراموش شده یک سال اخیر آزرده خاطر کرده، موجب نگرانی هایی مرتبط با حریم خصوصی هم شده است.

با این حال فیسبوک اعلام کرده که جای هیچ نگرانی نیست و این رفتار غیر عادی از یک باگ در به روز رسانی نرم افزاری پیام رسان فیسبوک ناشی شده است. سخنگوی فیسبوک در این باره با اعلام عذرخواهی به وبسایت ورج اعلام کرده است:

«ما از این موضوع مطلع هستیم و فعالانه در حال کار برای رفع آن در زودترین زمان ممکن هستیم».

در صورتی که شما هم با پیام های پاپ آپ پیام رسان فیسبوک در مورد پیام های خوانده نشده یک سال اخیر مواجه شده اید، جای نگرانی نیست. فیسبوک ابتدا اعلام کرده که این مشکل عمدتاً حل شده و در نهایت هم گفته شده که به طور کامل آن را رفع کرده است.

در پیام رسان فیسبوک حتی اگر تاریخچه چت های خود با دیگران را هم پاک کنید فیسبوک همچنان تاریخچه ای از چت های چندین ساله شما را حفظ می کند.

The post باگ پیام رسان فیسبوک برای کاربران ایجاد مزاحمت کرد appeared first on دیجیاتو.

سلفی گرفتن زیاد بیانگر خودشیفتگی است

محققان با پروژه تحقیقاتی جدید، متوجه شده‌اند که استفاده مفرط از شبکه ‌های اجتماعی به خصوص انتشار عکس‌ها و سلفی های زیاد می تواند بیانگر خود شیفتگی اشخاص باشد.

سلفی

بر اساس این تحقیقات افرادی که بیش از حد سراغ شبکه ‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ چت می‌روند، طی ۴ ماه، به میزان ۲۵ درصد رفتار های نارسیسیستی(خودشیفتگی) بیشتری از خود بر جای می‌گذارند.

روانشناسان دانشگاه سوانزی و میلان با مطالعه‌ی ۷۴ نفر که ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند و بررسی تغییرات رفتاری آنها طی ۴ ماه به اثرات مخرب شبکه های اجتماعی پی برده است. به گفته‌ی محققان استفاده مشکل ساز از فرم‌های تصویری شبکه های اجتماعی نظیر انتشار سلفی‌های متعدد بیانگر میزان بالای خودشیفتگی افراد به شمار می‌رود.

پیش از روانشناسان باور داشتند که اینترنت اثرات منفی زیادی بر زندگی کاربران خود می‌گذارد چرا که ارتباطات دوستانه صرفاً بر پایه اینترنت انجام می‌شود و دیگر کسی شخصاً به ملاقات دوستان خود برای احوال پرسی نمی‌رود.

تمامی افراد شرکت کننده در این پژوهش بغیر از یکی آنها بطور مرتب سراغ شبکه های اجتماعی می‌رفتند و بدون در نظر گرفتن زمان کاری، روزانه سه ساعت از آن استفاده می‌کردند. تقریباً ۶۰ درصد داوطلبین از فسیبوک استفاده می‌کردند. در حالی ۲۵ درصد سراغ اینستاگرام رفته و ۱۳ درصد پروفایلی در توییتر داشتند.

بیش از دو سوم این افراد عمدتاً در شبکه‌های اجتماعی به انتشار تصاویر مختلف خود می‌پردازند و در بهترین حالت چند کلام به آنها اضافه می‌نمایند. محققان پس از ۴ ماه مطالعه‌ی این رفتار متوجه شدند که درصد خود شیفتگی برخی از این افراد به حدی رسیده که میزان متعادل را رد کرده است. بدین ترتیب آنها طبق اصول روانشناسی دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند.

در روان‌شناسی خودشیفتگی یا به انگلیسی نارسیسیسم بیان‌گر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است و شبکه‌های اجتماعی ناخودآگاه چنین تاثیری بر رفتار مخاطب می‌گذارد.

The post سلفی گرفتن زیاد بیانگر خودشیفتگی است appeared first on دیجیاتو.

پدر اینترنت : فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده‌اند و باید تقسیم شوند

سر تیموتی جان برنرز-لی معروف به تیم برنرز-لی مردی است که شبکه وب جهان گستر را ساخته و به پدر اینترنت معروف شده است. اخیراً او مدعی شده که فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده‌اند و باید به شرکت‌های بسیار کوچکتر تقسیم شوند.

این دانشمند بریتانیایی علوم کامپیوتر از وضعیت کنونی اینترنت و عدم حفاظت از حریم خصوصی یا دیتای شخصی کاربران نا امید شده است. وی همچنین معتقد است که شبکه‌های اجتماعی به جایی برای انتشار شایعات و نفرت پراکنی تبدیل شده است.

او باور دارد که کمپانی‌های سیلیکون ولی نظیر فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده اند و اگر چالش یا تغییری در میزان نفوذ آنها در زندگی مردم و جهان ایجاد نشود باید سریعاً به شرکت‌های کوچکتر تقسیم شوند.

انقلاب دیجیتالی صورت گرفته در آمریکا موجب شده که از سال ۱۹۹۰ به بعد چندین ابر شرکت در حوزه‌ی تکنولوژی پدیدار شوند. اکنون این چند شرکت اگر پشتوانه‌ی مالی و فرهنگی خود را کنار هم بگذارند از بعضی کشور های مستقل قدرت بیشتری دارند.

او باور دارد که اگر یک کمپانی حوزه‌ای را طور کامل در اختیار بگیرد، دیگر هیچ شرکت جایگزینی قادر نخواهد بود که تعادل لازم را در آن بازار ایجاد کرده و از انحصار جلوگیری کند.

او باور دارد که باید در این زمینه با احتیاط عمل کرد چرا که سرعت پیشرفت نوآوری و خلاقیت در بخش فناوری ممکن است بسیاری از کمپانی‌های این حوزه را با مشکل مواجه کرده و نابود کند.

اینکه شرکت‌های کوچکی پدیدار شوند و برای کمدانی ‌های بزرگ مشکل ایجاد کنند، اتفاق مطلوبی نیست بلکه باید تغییری اساسی در بازار ایجاد شود و توجه کاربران به دیگر گزینه‌های موجود جلب گردد.

اکنون اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل و فیسبوک جمعاً ارزش بازاری معادل ۳.۷ میلیارد دلار دارند که این رقم با نرخ تولید ناخالص داخلی کشور آلمان برابر است. باید توجه داشت که آلمان یک کشور صنعتی است و از بازار اقتصادی پر رونقی بهره می برد.

The post پدر اینترنت : فیسبوک و گوگل بیش از حد قدرتمند شده‌اند و باید تقسیم شوند appeared first on دیجیاتو.

فیسبوک عینک‌ واقعیت افزوده توسعه می‌دهد

فیسبوک تاکنون علاقه‌ی زیادی به واقعیت افزوده نشان داده اما تا به حال محصولی بر اساس آن تولید نکرده است. حال این شرکت قصد دارد نخستین عینک‌ واقعیت افزوده خود را توسعه دهد.

سرپرست بخش واقعیت افزوده فیسبوک Ficus Kirkpatrick در محاسبه‌ای اعلام نمود که این شبکه اجتماعی در حال ساخت چنین محصولی است و در این باره خاطر نشان کرد:

«ما در حال ساخت سخت افزار‌هایی این چینی هستیم و می‌خواهیم آنها را کم کم به واقعیت تبدیل کنیم. ما باور داریم که باید نقش خود در توسعه‌ی چنین محصولاتی را ایفا کنیم.»

با این وجود وی درباره‌‌ی مشخصات، نحوه‌ی کارکرد یا ظاهر این محصول اطلاعات دیگری ارائه نکرد اما احتمالاً فیسبوک محصول دیگری با تکنولوژی واقعیت افزوده در دست ساخت دارد و در آینده‌ آن را معرفی خواهد کرد.

فیسبوک سال ۲۰۱۴ میلادی با پرداخت ۲ میلیون دلار شرکتی فعال در حوزه‌ی تولید هدست‌های واقعیت مجازی را خریداری کرد و تا به حال عینک‌های واقعیت مجازی زیادی عرضه کرده است.

با این وجود «مارک زاگربرگ» بنیانگذار شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک، علاقه‌ی زیادی به عینک‌ واقعیت افزوده نشان داده و در صحبت‌هایش بارها به آن اشاره کرده است. برای مثال زاگربرگ در کنفراس مطبوعاتی F8 سال ۲۰۱۷ مدعی شد که ۱۰ سال دیگر، تکنولوژی واقعیت مجازی و افزوده در یک قاب عینک جای می گیرند.

عینک‌ واقعیت افزوده

شهریور ماه سال گذشته، پتنتی از کمپانی فیسبوک منتشر شد که عینک‌هایی با نام near-eye display به معنی نمایشگر نزدیک چشم را توصیف می‌کرد.

بر اساس این پتنت، عینک‌های مذکور به نمایش دنیای واقعی در کنار المان‌هایی ساخته شده توسط کامپیوتر اختصاص داشتند و قرار بود این فریم‌ها یا تصاویر را نزدیک چشم‌های کاربر به نمایش بگذارند.

پتنت یاد شده مشخص می‌کرد این تکنولوژی با استفاده از نمایشگر‌های موجبر (waveguide) قصد دارد نور را به چشم کاربر انتقال داده و نمایش تصویر یا ویدیو را ممکن سازد. این توصیف در واقع نشان می داد که فیسبوک در حال توسعه‌ی عینک‌های واقعیت مجازی است. حال به نظر می‌رسد تمامی این شایعات صحت داشته و باید در آینده‌ای نزدیک منتظر معرفی عینک واقعیت افزوده فیسبوک باشیم.

The post فیسبوک عینک‌ واقعیت افزوده توسعه می‌دهد appeared first on دیجیاتو.

باگ امنیتی جدید واتس اپ بی سر و صدا برطرف شد

مسئولین سرویس‌های واتس اپ اعلام کردند که باگ به خصوصی را در این پلتفرم برطرف کردند. گزارش شده که اشکال موجود در تماس‌های ویدیویی این شرکت به هکرها اجازه می داد که به تلفن هوشمند افراد دسترسی پیدا کنند و بتوانند از محتوای آن بدون اجازه کاربران سؤاستفاده کنند.

واتس اپ

مسئولین این پیامرسان سعی کرده‌ بودند که نسخه‌ی iOS خود را در یازدهم مهرماه و نسخه  اندرویدی خود را در تاریخ ششم آبان ماه به رسانی کنند. پس از این به روز رسانی هکرها می توانستند از باگ به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند و از طریق تماس های ویدیویی به محتوای تلفن هوشمند کاربران دسترسی پیدا کنند.

واتس اپ موفق شد باگ امنیتی خود را که توسط رسانه‌ها در مرداد ماه یافت شده بود را بالاخره در مهرماه رفع کند و رسوایی بیشتری برای فیسبوک به بار نیاورد. البته این مسئله طی چند روز اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده بود اما سریع و بدور از هر گونه حاشیه رفع شد.

واتس اپ

با این حال واتس اپ اصلاحیه های خود برای کاربران iOS و اندروید منتشر کرده و نسخه‌ی کنونی دیگر چنین مشکلی ندارد.

البته از این اتفاقات برای شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک و پیامرسانش بارها رخ داده است. برای مثال هفته گذشته بزرگترین رخنه امنیتی در تاریخ فیسبوک رقم خورد و جزئیات اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر به دست هکرها افتاد.

واتس اپ

علاوه بر این اطلاعاتی شامل مکان زندگی کاربران، وضعیت رابطه، مذهب و نیز تاریخچه جستجوها لو رفت. فیسبوک در آن زمان اعلام کرد که مطمئن نیست که آیا حملاتی در مقیاس کوچکتر هم با این نقص در ارتباط بوده اند یا خیر.

همچنین سه ماه پیش محققان حفره جدیدی در واتس اپ کشف کردند که به واسطه آن امکان دستکاری پیام ها فراهم می شد. با این وجود در آن زمان گفته شد که هک شدن این سیستم به علت رمزنگاری دوسویه آن، خطری برای کاربران نداشته است.

The post باگ امنیتی جدید واتس اپ بی سر و صدا برطرف شد appeared first on دیجیاتو.