با خودروی جدید فورتنایت تمام دیوارها را خراب کنید

بعد از یک سبد خرید و ماشین گلف، طی فصل ششم بازی فورتنایت یک خودروی تازه با نام Quadcrasher به بازی اضافه خواهد شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در مورد این خودرو، Quadcrasher به شما اجازه خواهد داد تا دیوارها را از بین ببرید و همچنین می‌توانید از آن‌ برای جابجا شدن ‌سریع‌تر در نقاط مختلف نقشه نیز استفاده کنید.

این خودروی تازه قابلیت‌های بیشتری نسبت به دو وسیله نقلیه دیگری که پیش از این در فورتنایت وجود داشتند دارد و به نظر می‌رسد که اپیک گیمز قصد دارد تا به مرور، وسایل نقلیه، به خصوص آن‌هایی که سرعت بیشتری را دارند را به بازی اضافه کند.

در حال حاضر همین خودروی جدید نیز تاثیر به‌سزایی روی گیم‌پلی بازی خواهد گذاشت و از این به بعد شما برای از بین بردن رقیبانی که در حال ساخت و ساز هستند، مجبور به دنبال کردن آن‌ها نخواهید بود و می‌توانید دیوارهای سازه‌ آن‌ها را از بین ببرید. انتظار می‌رود که Quadcrasher در پچ جدید فورتنایت که چهارشنبه آینده منتشر خواهد شد به بازی اضافه شود.

Quadcrasher

پیش از این هم به مناسبت آغاز فصل ششم فورتنایت، تغییرات جالبی در این بازی اعمال شده بود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها به اضافه شدن قابلیت نامرئی شدن با مصرف کردن آیتمی خاص برمی‌گشت.

البته لازم به ذکر است که هنگام استفاده از این آیتم که با نام Shadow Stone شناخته می‌شود، قادر به شلیک کردن نخواهید بود. سایر تغییرات این فصل فورتنایت را هم می‌توانید در این پست مطالعه کنید.

فورتنایت را می‌توان پر سر و صداترین بازی سال جاری دانست. سرانجام روز گذشته سازندگان بازی در اپیک گیمز اعلام کردند که کاربران اندروید نیز برای تجربه بتای فورتنایت از این به بعد نیازی به دعوت‌نامه نخواهند داشت و با این توصیف این بازی در حال حاضر برای تمام پلتفرم‌های شناخته شده منتشر شده است.

The post با خودروی جدید فورتنایت تمام دیوارها را خراب کنید appeared first on دیجیاتو.

بتای فورتنایت اندروید را رایگان دریافت و بازی کنید

سرانجام اپیک گیمز به عنوان سازنده بازی فورتنایت اعلام کرد که برای تجربه این عنوان روی سیستم عامل اندروید دیگری نیازی به دعوت نامه نخواهند داشت.

البته همان‌طور که پیش از این گفته‌ بودیم، اپیک گیمز برای آن که سهم ۳۰ درصدی گوگل از بازی‌هایی که روی پلی‌استور منتشر می‌شوند را نپردازد، فورتنایت را روی این استور منتشر نکرده و برای دریافت نسخه اندروید فورتنایت باید این لینک مراجعه کنید.

بتای فورتنایت برای سیستم‌عامل اندروید به مدت چند روز در انحصاری موبایل‌های سری گلکسی سامسونگ قرار داشت و بعد از آن نیز بقیه کاربران می‌توانستند تا با دریافت دعوت‌نامه به تجربه این عنوان بپردازند. قبل از انتشار بتای فورتنایت برای اندروید بسیاری از هکرها سعی در سواستفاده از کاربران ناآگاه با استفاده از نسخه‌های جعلی ایم بازی داشتند.

این بازی در حال حاضر برای تمام پلتفرم‌های محبوب شامل پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، پی سی، نینتندو سوییچ و سیستم عامل ای‌او‌اس عرضه شده و قرار است طی ماه‌های آتی هم نسخه اندروید آن منتشر شود.

فورتنایت

فورتنایت را می‌توان بزرگ‌ترین پدیده مربوط به بازی‌های ویدیویی امسال دانست، این عنوان چندی پیش رقم ۱۴۰ میلیون دانلود را رد کرد و پیش از این هم به بزرگ‌ترین بازی رایگان تاریخ کنسول‌ها تبدیل شده بود. فورتنایت روی موبایل نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است. اپیک گیمز در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که درآمد این بازی روی سیستم‌عامل iOS از ۲۰۰ میلیون دلار نیز عبور کرده است.

وضعیت خوب فورتنایت از نظر درآمد زایی باعث شده که اپیک گیمز تصمیم بگیرد که بخشی از درآمد خود را با کاربرانش شریک شود. برای اطلاع از نحوه درآمدزایی از فورتنایت می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که فورتنایت بتل رویال به طور کامل رایگان بوده و پرادخت‌های درون برنامه‌ای آن هم تنها شامل موارد ظاهری می‌شوند.

The post بتای فورتنایت اندروید را رایگان دریافت و بازی کنید appeared first on دیجیاتو.

راهنمای بتل پس فورتنایت سیزن پنج [هفته ششم]

در هفته ششم سری پنجم بتل پس فورتنایت شاهد چالش هایی بودیم که بسیاری از بازیکنان را بیش از هفته های قبل به دردسر انداخت. در این هفته بازیکن باید با هدشات به بازیکنان دیگر دمیج بدهند، به دنبال مجسمه ها بگردند و چالش های پارکور را کامل کنند. چالش های این هفته به شرح زیر هستند:

چالش های مجانی:

  • دمیج دادن به دشمنان با هدشات (۵۰۰ واحد)
  • به دست آوردن مواد لازم برای ساخت (۳۰۰۰ واحد)
  • جستجو در محلی که مجسمه های سنگی به آن نگاه می کنند: در این هفته چندین مجسمه سنگی در اطراف مپ قرار داده شده اند و چالش از شما می خواهد میدان دید همه آنها را دنبال کنید و در نقطه تلاقی آنها ستاره ای را پیدا کنید. در دنیای بازی شش مجسمه قرار دارد و پیدا کردن تمام آنها زمان زیادی می خواهد. در نقشه زیر نقطه برخورد خط دید تمام این مسجمه ها را نشان داده ایم. ستاره روی تپه ای در جنوب غربی Salty Springs قرار گرفته است.

چالش های بتل پس:

  • باز کردن ۷ صندوقچه در Lonely Lodge
  • کامل کردن چالش های زمانی: در مکان های مختلف دنیای بازی آیکون هایی به شکل ساعت اضافه شده که با فعال کردن آیکون های دیگری به ترتیب و در نزدیکی آن ظاهر می شوند و شما باید سریعا از همه آنها عبور کنید. این اولین باری است که Epic در فورتنایت از چالش های پارکور استفاده می کند و این برای گیمی که تمرکز زیادی روی حرکت و سرعت دارد بسیار مناسب است. در نقشه زیر مکان تمامی چالش های مشخص شده است.

  • کشتن ۲ دشمن با Machinegun
  • کشتن ۳ دشمن در Tilted Towers

ستاره مخفی 

بعد از کامل کردن تمامی چالش ها نوبت به گشتن به دنبال معمای موجود در لودینگ اسکرین آنلاک شده است. در این لودینگ اسکرین شما چند آدم می بینید که در جایی که مشخصا Risky Reels است جمع شده اند و در میان آنها ستاره ای طلایی قرار گرفته و این پاسخ معما است. برای دریافت این ستاره مستقیما به مرکز Risky Reels بروید.

The post راهنمای بتل پس فورتنایت سیزن پنج [هفته ششم] appeared first on دیجیاتو.

بازی های بتل رویال؛ چرا محبوب و چرا دیگر بس است



این روزها به ندرت پیش می‌آید که سبکی جدید قدم به دنیای بازی‌های ویدیویی بگذارد و با مقبولیت و استقبال بالای گیمرها مواجه شود. بیشتر بازی‌هایی که هر سال روانه بازار می‌شوند، همان شوترهای اول شخص پرطرفدار هستند، نقش آفرینی‌هایی که بیش از هر موقع دیگری محبوب شدند و یا بازی‌های ورزشی و ریسینگی که چون گذشته بهترین نیستند.

البته سبک جدید بتل رویال که یکی از شگفتی‌های ده سال اخیر دنیای بازی است، پاراگراف بالا را زیر سوال می‌برد. این سبک که درست از روح رمانی به همین نام و سری فیلم‌های هانگر گیمز تغذیه می‌کند، امروزه به چنان محبوبیتی رسیده که عنوانی چون فورتنایت حالا درآمدی بیشتر از ۱ میلیارد دلار برای سازنده‌هایش کسب کرده است.

اما در این مطلب می‌خواهیم ابتدا به طور خلاصه به تاریخچه و نقطه آغاز این سبک جدید پرداخته، در ادامه عوامل موفقیت آن را بررسی کرده و در انتها توضیح دهیم که چرا بهتر است هر چه زودتر با آن وداع کنیم.

چطور همه چیز شروع شد؟

بازی H1Z1 یکی از اولین عناوین بتل رویال مستقل بود که البته هرگز نتوانست به محبوبیت بازی های امروزی برسد.

به نظر می‌رسد اولین باری که چنین ایده ای در یک بازی ویدیویی به کار برده شد، سال ۲۰۱۲ میلادی بود که مادی به نام Hunger Games برای عنوان بسیار محبوب و پرطرفدار ماینکرفت منتشر شد. پس از آن ماد مشابه دیگری به نام DayZ این بار در نسخه دوم سری Arma به وجود آمد و کمی بعد به عنوانی کاملا مستقل تبدیل شد.

اما اگر تا آن زمان نامی از بتل رویال و بازی‌های آن به گوش‎تان نرسیده بود، تعجبی ندارد چرا که Player Unknown’s Battlegrounds یا به اختصار PUBG اولین عنوانی بود که تقریبا اکثر ما را با این سبک آشنا کرد و نام بتل رویال را بر سر زبان‌ها انداخت. طراح اصلی بازی نیز چون دیگر عناوین کارش را با مادی در Arma 2 و در ادامه با بازی مستقلی به نام H1Z1 شروع کرد تا آنکه به استخدام استودیو Bluehole در آمد و ایده قدیمی اش یعنی همان PUBG را به صورت دسترسی زودهنگام منتشر کرد.

البته کار به همین جا ختم نشده و فورتنایت که در اوایل انتشارش به تقلیدی کورکورانه از پابجی متهم می‌شد، چنان طیف وسیعی از مخاطبین را جذب خود کرد که امروزه به پدیده ای در فرهنگ عام تقریبا تمام مردم دنیا تبدیل شده است. باور نمی‌کنید؟ کافی است بخش اخبار دیجیاتو را در یک ماه اخیر دنبال کرده باشید تا با عنوان‌های عجیبی چون استخدام مربی توسط والدین برای فرزندانشان در بازی یا درآمدهای کهشکشانی آن مواجه شوید. فراگیر شدن ایموت‌ها یا همان حرکات رقص فورتنایت که خود مقوله جذاب و فراگیر دیگری است.

اما اگر فکر می‌کنید پابجی و فورتنایت تنها بازی‌های بتل رویالی هستند که صنعت بازی را به تسخیر خود در آورده‌اند، سخت در اشتباه هستید. سری به شبکه استیم بزنید و تنها نگاهی به بازی‌های منتشر شده در چند ماه اخیر بکنید. بی اغراق با ده‌ها عنوان مختلف رو به رو می‌شوید که هر کدام به نحوی تلاش دارند موفقیت‌های دو بازی نامبرده را تکرار کنند.

بدون شک فورتنایت را می‎توان یکی از شگفتی‎های دهه اخیر دنیای بازی دانست.

اما چرا بتل رویال به این اندازه محبوب است؟

برای آنکه سبکی چون بتل رویال در چنین زمان کوتاهی به این موفقیت و محبوبیت برسد و به راستی راه صد ساله را یک شبه طی کند، بی شک عوامل زیادی نقش بازی می‌کنند. اولین برتری چنین عناوینی دقیقا سبک جدید و متفاوت آن‌ها است. در صنعتی که هر سال دکمه‌های کنترلر را برای پاس دادن در بازی‌های ورزشی فشار می‌دهیم و یا بر حسب عادت پاییز هر سال منتظر شوتر تکراری دیگر هستیم، عنوانی با سبک نو می‌تواند غوغا به پا کند، البته اگر تقریبا بی نقص اجرا شود.

ساخت و طراحی ژانری جدید تنها دلیل موفقیت فورتنایت یا پابجی نیست وگرنه بی شمار بازی مستقل روی شبکه استیم پیدا می‌شود که تقریبا تمام شاکله آن‌ها متفاوت از عناوین مرسوم امروزی است اما حتی در تامین هزینه‌های ساخت خود نیز ناتوان هستند. چرا راه دور برویم؟ همان ماد ماینکرفت و بازی‌های H1Z1 و DayZ نتوانستند در جا انداختن سبک بتل رویال کار چندانی از پیش ببرند.

از اجرای درست که بگذریم، در خود ذات سبک بتل رویال جذابیت‌هایی نهفته است که به معنای واقعی کلمه می‌تواند هر مخاطبی را جذب خود کند. برای درک بهتر این جذابیت‌ها بهتر است کمی از علم روان شناسی و به طور خاص‌تر نظریه «هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو» کمک بگیریم. هرم نیازهای مزلو بر خلاف ظاهرش، نظریه ای ساده و قابل درک است، این هرم نیازهای اساسی انسان و اولویت اهمیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

همان طور که در هرم زیر می‌توانید ببینید، اولین نیازهای مهمی که هر انسانی برای رفع آن تلاش می‌کند، نیازهای فیزولوژیکی مثل تامین غذا، آب، خواب و سلامت است. پس از فراهم آمدن این نیازها، نوبت به امنیت می‌رسد و همین روند تا بالا و نیازهای دیگری چون عزت نفس و شکوفایی فردی ادامه پیدا می‌کند. حالا ربط این هرم با موفقیت عنوانی چون فورتنایت چیست؟ بازی‌های بتل رویال به خوبی بسیاری از طبقه‌های این هرم نیاز را نشانه می‌گیرند.

هرم سلسله نیازهای مزلو درجه اولویت و اهمیت نیازهای مختلف انسان را به ترتیب نشان می‎دهد.

طبقه اول و دوم این هرم همان نیازهایی هستند که تقریبا در هر بازی ویدیویی پیاده می‌شوند و تا حد زیادی جذابیت بازی‌ها مدیون آن‌ها است. تقریبا در هر عنوانی که فکرش را بکنید، شما برای تامین سلامت و امنیت کاراکتر خود تلاش می‌کنید. از روی موانع می‌پرید، به سمت نیروهای دشمن تیراندازی می‌کنید و حتی در اکثر بازی‌های بتل رویال چون یک انسان نخستین به دنبال موانع می‌گردید، وسایل جدید می‌سازید و به شکار و جنگ می‌روید.

برخی از بازی‌های خاص و قدرتمندی چون The Last of Us و با کمی ارفاق عناوین چند نفره دست‌هایشان را برای گرفتن طبقه سوم نیز دراز می‌کنند. لست آو آس با داستان بی نظیرش روی نیازهایی چون دوستی و خانواده دست می‌گذارد و بازی‌های چند نفره هم تا حدودی نیاز انسان به ارتباط برقرار کردن را قلقلک می‌دهند، صد البته اگر آن هم تیمی را که با شدت ۱۵۰ دسی بل با هدست درست در گوش شما داد می‌زند، نادیده بگیریم.

اما عناوین بتل رویال جاه طلبانه قدم‌هایشان را بسیار فراتر می‌گذارند. همکاری چند نفره در مسابقات تیمی فورتنایت یا پابجی لزوم برقراری ارتباط و صحبت کردن (بخوانید طبقه سوم) را بیش از هر بازی چند نفره دیگری به ما تذکر می‌دهند و حتی پرچم خود را در طبقه‌های بعدی نیز به اهتراز در می‌آورند. مزلو در طبقه چهارم از نیازهایی چون احترام و اعتماد به نفس می‌گوید، حالا شما لذت و اعتماد به نفس ناشی از اول شدن در یک مسابقه ۱۰۰ نفره بتل رویال را با صدها بار اول شدن در بازی شوتری چون کال آو دیوتی مقایسه کنید.

عنوانی چون پابجی با دست گذاشتن روی نیازهای برقراری ارتباط و حل مشکل، تبدیل به تجربه‎ای لذت بخش برای مخاطب خود می‎شود.

نگاهی به طبقه آخر نیازهای اساسی انسان بکنید، در میان نیازهای نامبرده شده «حل مشکل» را می‌بینید. حالا به یاد آورید که چطور پابجی به خصوص در حالت تیمی شما را تشویق می‌کند تا برای حل مشکل که در این مورد فرار کردن از دست تیمی دیگر یا نابود کردن آن‌ها است، استراتژی و برنامه بچینید. همین موارد به تنهایی کافی است تا بتل رویال به خودی خود سبکی جذاب باشد، دیگر حالا مدیریت و بازاریابی عالی اپیک گیمز را به معادله اضافه کنید که چطور فورتنایت را تقریبا به تمامی پلفترم‌های ممکن آورده است.

چرا بهتر است دیگر بتل رویال را کنار بگذاریم؟

در قسمت ابتدایی مطلب از این گفتم که چطور با رفتن به استیم با سیل عظیمی از بازی‌های بتل رویال منتشر شده تنها در چند ماه اخیر مواجه می‌شوید اما شاید این عبارت به تنهایی نتواند عمق فاجعه را نشان دهد. بنا است تنها در همین سال جاری نزدیک به ۱۶ بازی بتل رویال عرضه شوند و در این رقم همان بازی‌های کوچک و بزرگ مستقل در نظر گرفته نشده‌اند، عناوینی که بسیاری از آن‌ها با هدف مسخره بازی و تقلید از بازی‌های بزرگ چون پابجی ساخته شده و ناگهان با استقبالی عجیب رو به رو شدند.

در کنار تمامی این عناوین مختص به بتل رویال، بسیاری دیگر از سری‌های قدیمی چون بتلفیلد و کال آو دیوتی نیز برای بخش چند نفره خود به سراغ این سبک رفته‌اند و شاید کمی باورش عجیب باشد اما تحت تاثیر همین جو، بتل رویال به شکلی راهش را به نسخه جدید فیفا نیز باز کرده است. به بیان بهتر، تقریبا هر بازی سازی این روزها فکر می‌کند که به نحوی باید یا یک بازی بتل رویال بسازد و از المان‌های آن در ساخته اش استفاده کند.

بازی‎های بتل رویالی که در یک الی سه سال اخیر عرضه شده و یا به زودی منتشر می‎شوند. البته ده‎ها عنوان مستقل دیگر را نیز به این لیست اضافه کنید. (برای بزرگ شدن روی عکس کلیک کنید)

چه خوب یا چه بد، پیدایش سبک بتل رویال و بازی‌های پرفروش آن یکی از عجایب بزرگ چند سال اخیر دنیای گیم است. دلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آن باید از ظهور این سبک نو خوشحال باشیم. مهم‌تر از همه، عناوینی چون پابجی و فورتنایت فرصتی بوده و شاید تا مدتی دیگر باشند تا کمی از کلیشه‌های صنعت دور شویم. گیرایی این بازی‌ها به اندازه ای است که تا مدت‌ها سرگرم کننده باقی بمانند، بروزرسانی‌های پیوسته نیز دوام آن‌ها را به خوبی تضمین می‌کنند.

یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ چند ماه اخیر خود من شب‌هایی پی در پی بود که با دیگر دوستانم در قالب تیم‌هایی چهار نفره از هواپیما بر فراز آسمان میرانمار در پابجی به پایین می‌پریدیم یا در دنیای فانتزی فورتنایت تمام تلاشمان را می‌کردیم که بار دیگر اول شویم، راستش را بخواهید این تجربه‌ها همچنان هم لذت بخش هستند. اما فورتنایت، پابجی و چند عنوان شاخص دیگر را که کنار بگذاریم، اکثر بازی‌های بتل رویال تنها تقلید‌هایی ضعیف و بی کیفیت هستند.

زمانی که بهتر به آن فکر می‌کنید، همه چیز درست مانند یک لوپ احمقانه به نظر می‌رسد. همه ما به بهانه تجربه ایده ای نو و فرار از کلیشه‌ها به بازی‌های بتل رویال پناه آوردیم و حالا خود این عناوین در حال تبدیل شدن به کلیشه‌هایی خسته کننده هستند. اگر زمانی بود که از عرضه چندین شوتر اول شخص تنها در چند ماه خسته شده بودید، حالا گویا هر دو سه هفته یکبار باید انتظار بتل رویال دیگری را داشته باشیم.

ایراد کار از خود سبک بتل رویال و یا حتی لزوما از بازی‌هایی که به سراغ المان‌های آن می‌روند، نیست. بخش Last Man Standing به حق یکی از جذاب‌ترین حالت‌های بازی فیفا استریت بود و چه بهتر که حالا به بهانه محبوبیت بتل رویال در قالبی متفاوت قرار است به فیفا ۱۹ بیاید. تصور آوردن دنیای بتل رویال به میدان‌های جنگ بتلفیلد با آن تنوع وسایل نقلیه نیز هیجان انگیز است.

بتلفیلد ۵ و نسخه چهارم سری بلک آپس از جمله بازی‎های شوتری هستند که در بخش چند نفره به سراغ بتل رویال رفته‎اند، هر چند در حال حاضر اطلاعات زیادی از آن‎ها نداریم.

رو آوردن مخاطب‌ها به بتل رویال و استفاده سازنده‌ها از فرصت‌های به وجود آمده، همان داستان تکراری بازی‌های ارلی اکسز (دسترسی زودهنگام) و لوت باکس‌ها است. ایده‌هایی که به تنهایی خوب هستند اما بازی سازان و فعالان صنعت با استفاده ای افراطی آن‌ها را به لجن می‌کشانند.

چه ایده ای بهتر از عرضه زودهنگام یک بازی با قیمت کمتر و کامل کردن آن با بهره بردن از نظرات کاربران و گیمرها؟ اما همان طور که بستر ارلی اکسز از این هدف والی به فرصتی برای عرضه بازی‌های بی کیفیت و ناقص پایین کشیده شد، این روزها نیز تقریبا هر بازی سازی از استودیو‌های مستقل گرفته تا شرکت‌های بزرگ، به سفره ای که جلویشان انداخته شده، چنگی می‌زنند تا شاید درآمدی سرسام آور به جیب بزنند.

حتی هجوم عموم مردم به فورتنایت و تبدیل شدن آن به یک پدیده بزرگ در عین حال که فرصتی خوب برای آشنا کردن دیگران با صنعت و دنیای بازی‌های ویدیویی است، اما افراط آن‌ها در بازی کردن بار دیگر خبرهایی چون خودکشی و ضررهای چندان توجیه نشده بازی‌های ویدیویی را به تیتر اول سایت‌ها می‌آورد. آفت‌هایی که سال‌ها است بسیاری تلاش می‌کنند از آن جلوگیری کرده و قدمی در بهبود درک عموم مردم بردارند.

فراموش نکنید تقریبا همه ما از تجربه عناوین خوب بتل رویال یا به طور خاص‌تر، فورتنایت و پابجی، لذت می‌بریم اما به خاطر تمامی دلایل بالا است که اعتقاد داریم وقت آن رسیده قطار عرضه عناوین این سبک برای مدتی توقف کند یا حداقل در بهترین حالت از سرعتش بکاهد چرا که در بلند مدت می‌تواند آسیب‌های فراوانی به صنعت بازی بزند. نظر شما در مورد مزایا و معایب فراگیر شدن سبک بتل رویال چیست؟ از کدام بازی‌ها بیشتر لذت می‌برید؟ دیدگاه‌های خودتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

The post بازی های بتل رویال؛ چرا محبوب و چرا دیگر بس است appeared first on دیجیاتو.

راهنمای بازی فورتنایت ؛ کارتونی ولی بی رحم

بازی های بتل رویال به پادشاهان فعلی بازی های آنلاین تبدیل شده اند و تحول بزرگی در دنیای گیمینگ ایجاد کرده اند. این بازی ها بهترین ترکیب از سرگرمی و رقابت هستند و تجربه ای بسیار هیجان انگیز خلق می کنند. محبوبیت و جامعه بسیار بزرگ طرفداران بتل رویال باعث شده بازی سطح رقابتی بالایی داشته باشد.

در گذشته راجع به دو بتل رویال بسیار محبوب یعنی فورتنایت و پابجی زیاد صحبت کردیم. یک راهنما برای بازی پابجی نوشتیم و به صورت مفصل راجع به تفاوت های دو بازی صحبت کردیم. همانطور که قبلا گفتیم، فورتنایت و پابجی دو قطب کاملا متفاوت از بازی های بتل رویال هستند و مهارت شما در یک بازی به این معنی نیست که در بازی دیگر هم بازیکن خوبی باشید.

بنابراین و با توجه به خواسته خوانندگان تصمیم گرفتیم چند ترفند و راهنما برای بهتر شدن در بازی فورتنایت هم در اختیار شما قرار دهیم.

راهنمای فورتنایت

هر چند وقت یک بار مدهای به صورت محدود برای بازی عرضه می شود

اسلحه ها

در بازی فورتانیت ۶ دسته سلاح مختلف وجود دارد و برای هر کدام از سلاح ها ۲ الی ۳ کلاس مختلف وجود دارد. این کلاس ها با رنگ های مختلف نشان داده می شود که به شرح زیر هستند:

کلاس Common : رنگ سفید

کلاس Uncommon: سبز

کلاس Rare: آبی

کلاس Epice: بنفش

کلاس Legendary: نارنجی

این کلاس ها به ترتیب بهتر می شوند. یعنی هر اسلحه ای در کلاس لجندری از همان سلاح در کلاس اپیک بهتر است. البته طراحی بالانس پیرامون سلاح ها بسیار خوب است و کلاس ها باعث نمی شوند که بازیکنان نسبت به یکدیگر برتری زیادی پیدا کنند. مقدار دمیج اسلحه ها با افزایش کلاس بالاتر می رود و چیزهای دیگر نظیر پر کردن تیر و لگد سلاح هم با افزایش کلاس کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است تعداد سلاح های کلاس لجندری بسیار کمتر از دیگر سلاح ها است.

راهنمای فورتنایت

در بازی همیشه سعی کنید تعدادی معجون شیلد برای روز مبادا نگه دارید

در جدول زیر اطلاعات مربوط به هر گروه سلاح را ذکر کرده ایم.

 

سلاح های اتوماتیک

 

نام کلاس دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج سرعت تیر زدن مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

M16 Common ۱۶۵ ۳۰ ۵٫۵ ۳۰ ۲٫۳
M16 Uncommon ۱۸۱٫۵ ۳۱ ۵٫۵ ۳۰ ۲٫۲
M16 Rare ۱۹۲٫۵ ۳۳ ۵٫۵ ۳۰ ۲٫۲
SCAR Epic ۲۱۸٫۵ ۳۵ ۵٫۵ ۳۰ ۲٫۲
SCAR Legendary ۲۳۴٫۵ ۳۶ ۵٫۵ ۳۰ ۲٫۱
Burst Common ۱۰۹٫۷ ۲۷ ۴٫۰۶ ۳۰ ۲٫۹
Burst Uncommon ۱۱۷٫۹ ۲۹ ۴٫۰۶ ۳۰ ۲٫۷
Burst Rare ۱۲۱٫۹ ۳۰ ۴٫۰۶ ۳۰ ۲٫۶
Scoped Rare ۸۰٫۵ ۲۳ ۳٫۵ ۲۰ ۲٫۳
Scoped Epic ۸۴ ۲۴ ۳٫۵ ۲۰ ۲٫۲

 

سلاح M16 دقیقا مشابه همان M4 است و به صورت رگبار تیر می زند. کنترل لگد این تفنگ کمی مشکل است.

سلاح SCAR تا حدودی بهتر از M16 است. کنترل لگد این تفنگ کمی آسان تر و دمیج آن بیشتر است.

سلاح Burst مخصوص کسانی است که نشانه گیری خوبی دارند. این سلاح رگباری نیست و در لحظه تیر زدن چند تیر متوالی شلیک می تواند. بنابراین اگر بتوانید به خوبی روی سر حریف نشانه بگیرید می توانید در بسیاری از مواقع با یک بار تیر زدن آنها را بکشید.

در نهایت هم سلاح های Scoped یا دوربین دار هستند. این ها نقطه میانی تک تیرانداز و سلاح های اتوماتیک هستند.

 

سلاح های کمری

این سلاح ها معمولا قدرت کمتری نسبت به سلاح های اتوماتیک دارند ولی سرعت حرکت با آنها بیشتری است و در لحظه هایی که تیر سلاح اصلی شما تمام شده و راه فراری ندارید می توانند به نجات شما بیایند.

نام کلاس دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج سرعت تیر زدن مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

Revolver Common ۴۸٫۶ ۵۴ ۰٫۹ ۶ ۲٫۴
Revolver Uncommon ۵۱٫۳ ۵۷ ۰٫۹ ۶ ۲٫۳
Revolver Rare ۵۴ ۶۰ ۰٫۹ ۶ ۲٫۲
Pistol Common ۱۵۵٫۲ ۲۳ ۶٫۷۵ ۱۶ ۱٫۵
Pistol Uncommon ۱۶۲ ۲۴ ۶٫۷۵ ۱۶ ۱٫۵
Pistol Rare ۱۶۸٫۷ ۲۵ ۶٫۷۵ ۱۶ ۱٫۴
Suppressed Pistol Epic ۱۷۵٫۵ ۲۶ ۶٫۷۵ ۱۶ ۱٫۳
Suppressed Pistol Legendary ۱۸۹ ۲۸ ۶٫۷۵ ۱۶ ۱٫۳
Hand Cannon Epic ۶۰ ۷۵ ۰٫۸ ۷ ۲٫۱
Hand Cannon Legendary ۶۲٫۴ ۷۸ ۰٫۸ ۷ ۲٫۰

سلاح Hand Cannon یا توپ دستی تنها سلاحی است که دمیج بسیار بیشتری نسبت به سلاح های اتوماتیک دارد. این سلاح مشابه همان Desert Eagle است که شاید با آنها در بازی کانتر یا فیلم های ماتریکس و اسنچ خاطره داشته باشید.

 

نارنجک انداز

برای کیل گرفتن با نارنجک انداز کمی به شانس هم نیاز دارید

همانطور که از اسم آنها مشخص است. این سلاح نارنجک پرتاب می کند. برای نشانه گرفتن با این اسلحه ها باید جاذبه و فاصله خودتان تا هدف را در نظر بگیرید چون مثل تیر زدن با سلاح اتوماتیک نیست و با گذر زمان سقوط می کنند.

نام کلاس
دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج
سرعت تیر زدن
مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

Grenade Launcher Rare ۱۰۰ ۱۰۰ ۱ ۶ ۲٫۹
Grenade Launcher Epic ۱۰۵ ۱۰۵ ۱ ۶ ۲٫۸
Grenade Launcher Legendary ۱۱۰ ۱۰۰ ۱ ۶ ۲٫۷

 

راکت انداز

این سلاح هم عملکردی مشابه نارنجک انداز دارد با این تفاوت که جاذبه روی آن تاثیر ندارد. البته باید گفت که راکت اندازها برد مشخصی دارند و راکت ها بعد از یک فاصله خاص منفجر می شوند. یکی از جالب ترین کارهایی که می توان در فورتانیت انجام داد این است که می توان سوار راکت ها شد و به سرعت به اطراف مپ رفت.

نام کلاس دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج سرعت تیر زدن
مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

Rocket Rare ۸۲٫۵ ۱۱۰ ۰٫۷۵ ۱ ۱٫۸
Rocket Epic ۸۷ ۱۱۶ ۰٫۷۵ ۱ ۱٫۷
Rocket Legendary ۹۰٫۷ ۱۲۱ ۰٫۷۵ ۱ ۱٫۶

اگر راکت انداز داشته باشید می توانید با شلیک به سمت سازه ها و درخت هایی که نزدیک دشمن هستند، به او آسیب برسانید.

 

شات گان ها

در بازی می توانید با استفاده از دو پامپ شاتگان به یک بازیکن ترسناک تبدیل شوید

در حال حاضر می توان گفت شات گان ها مهم ترین و قوی ترین سلاح های بازی هستند. در حال حاضر بازی به گونه ای طراحی شده که بسیاری از درگیری ها از فاصله نزدیک هستند و از فاصله نزدیک هم شات گان ها بهترین انتخاب هستند.

نام کلاس دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج سرعت تیر زدن مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

Pump Shotgun Common ۶۳ ۹۰ ۰٫۷ ۵ ۴٫۸
Pump Shotgun Uncommon ۶۶٫۵ ۹۵ ۰٫۷ ۵ ۴٫۶
Tactical Shotgun Uncommon ۱۰۰٫۵ ۶۷ ۱٫۵ ۸ ۶٫۳
Tactical Shotgun Rare ۱۰۵ ۷۰ ۱٫۵ ۸ ۶
Tactical Shotgun Epic ۱۱۱ ۷۴ ۱٫۵ ۸ ۶

همانطور که می بینید، دمیج سلاح Pump Shotgun بسیار بیشتر است ولی از طرف دیگر در هر ثانیه می توانید یک بار تیر بزنید و بنابراین اگر تیر اولتان خطا برود احتمالا به دردسر خواهید افتاد. یکی از ترفندهای محبوب بازیکنان در بازی این است که دو سلاح Pump Shotgun برداشته و در درگیری از هر دو استفاده کنند.

 

تک تیراندازها

این سلاح ها بهترین انتخاب برای درگیری از فاصله دور هستند. البته در این نوع درگیری ها باید همیشه جاذبه و فاصله با هدف را در نظر بگیرید و این چیزی است که فقط با تمرین و تکرار به دست می آید.

نام کلاس
دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج
سرعت تیر زدن
مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

Bolt-Action (AWP) Rare ۳۶ ۱۰۵ ۰٫۳۳ ۱ ۳
Bolt-Action (AWP) Epic ۳۶٫۳ ۱۱۰ ۰٫۳۳ ۱ ۲٫۸
Bolt-Action (AWP) Legendary ۳۸٫۳ ۱۱۶ ۰٫۳۳ ۱ ۲٫۷
Semi-Auto Epic ۷۵٫۶ ۶۳ ۱٫۲ ۱۰ ۲٫۵
Semi-Auto Legendary ۷۹٫۲ ۶۶ ۱٫۲ ۱۰ ۲٫۳
Hunting Rifle Uncommon ۶۸٫۸ ۸۶ ۰٫۸ ۱ ۱٫۹
Hunting Rifle Rare ۷۲ ۹۰ ۰٫۸ ۱ ۱٫۸

 

ساب ماشین گان ها

دسته آخر سلاح های این بازی ساب ماشین گان ها هستند. ویژگی اصلی این گروه دمیج بالا به اشیا و سرعت تیر زدن بالا است. بهترین سلاح این گروه مینی گان است که تمام ساختمان های ساخته شده توسط حریف را به راحتی از بین می برد.

نام
کلاس
دمیج در ثانیه

(به اشیا و ساختمان ها)

دمیج سرعت تیر زدن مقدار تیر

در هر خشاب

سرعت پر کردن خشاب

(به ثانیه)

SMG Common ۲۱۰ ۱۴ ۱۵ ۳۵ ۲٫۵
SMG Uncommon ۲۲۵ ۱۵ ۱۵ ۳۵ ۲٫۴
SMG Rare ۲۴۰ ۱۶ ۱۵ ۳۵ ۲٫۳
Suppressor Common ۱۵۳ ۱۷ ۹ ۳۰ ۲٫۲
Suppressor Uncommon ۱۶۲ ۱۸ ۹ ۳۰ ۲٫۱
Suppressor Rare ۱۷۱ ۱۹ ۹ ۳۰ ۲
Tactical Common ۲۰۸ ۱۶ ۱۳ ۳۵ ۲٫۴
Tactical Rare ۲۲۱ ۱۷ ۱۳ ۳۵ ۲٫۳
Tactical Epic ۲۳۴ ۱۸ ۱۳ ۳۵ ۲٫۲
Minigun Epic ۱۹۲ ۱۶ ۱۲ ۰ ۴٫۷
Minigun Legendary ۲۰۴ ۱۷ ۱۲ ۰ ۴٫۵

 

نارنجک ها

در بازی ۴ نوع نارنجک مختلف وجود دارد که کاربردهای وسیع و بسیار جالبی دارند و در طول بازی بسیار مفید هستند.

Grenade: این همان نارنجک معمولی است که در صورت پرتاب منفجر شده و قابلیت نابودی ساختمان و کشتن چند نفر به صورت همزمان را دارد

Smoke Grenade: نارنجک دودزا جدیدا به بازی اضافه شده و با تولید دود می تواند پیدا کردن شما را برای مدتی بسیار سخت کند. این نارنجک برای نجات دادن یاران و فرار کردن از لحظات خطرناک بسیار مفید است.

Impulse Grenade: بیرون سیف زون افتاده اید و لحظاتی با مرگ فاصله دارید؟ منابع مورد نیاز برای ساختن ندارید ولی می خواهید سریعا به یک جای دیگر بروید؟ جای نگرانی نیست. یک نارنجک ایمپالس  زیر پای خود بندازید و پس از چند ثانیه بپرید. ایده نارنجک ایمپالس از روی rocketjump شوترهای قدیمی برداشته شده و برای جابجایی سریع و غافلگیر کردن دشمنان بهترین انتخاب است.

Boogie Grenade: این نارنجک یکی از انتخاب های جالی درون بازی است. هر کس در لحظه انفجار نارنجک بوگی در اطراف آن باشد به مدت ۵ ثانیه فقط می تواند برقصد و قابلیت انجام هیچ کار دیگری را ندارد. نارنجک های بوگی علاوه بر اینکه یکی از بهترین سلاح های درون بازی برای درگیری گروهی هستند، می توانند باعث خلق لحظات بسیار خنده داری در بازی هم بشوند.

بهترین ترکیب ها

همانطور که گفتیم، بازی به شیوه ای طراحی شده که درگیری از فواصل نزدیک در آن اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین شما باید سعی کنید همیشه یک شات گان در اینونتوری خود داشته باشید. البته در چند دقیقه اول بازی معمولا ساب ماشین گان ها یا سلاح های کمری می توانند انتخاب های بهتری باشند چون ممکن است بسیاری از بازیکنان اطراف شما شیلد نداشته باشند و به همین دلیل داشتن یک سلاح با شلیک سریع و نشانه گیری بهتر می تواند مفیدتر باشد.

سعی کنید حریفان خود را در ناحیه های باز و بدون پناه غافلگیر کنید

شما حتی می توانید از دو پامپ شات گان در کنار هم استفاده کنید تا بتوانید هم دمیج بالایی داشته باشید، هم بعد از یک یا دو تیر مجبور نباشید فرار کنید.

اما هر چقدر به آخر بازی نزدیک می شوید نیاز شما به شات گان، سلاح های دوربین دارد و راکت انداز یا موشک اندازها بیشتر می شود. در مراحل پایانی بازی همه می توانند در صورت لزوم و برای دفاع از خود برج هایی چوبی یا آهنی بسازند و در این لحظات راکت اندازها می توانند پیروزی شما در یک درگیری را تعیین کنند.

البته نباید فراموش کرد که در بازی فقط می توانید تعداد محدودی سلاح حمل کنید و از ۵ جایگاه تعیین شده برای سلاح های شما، بهتر است که یک یا دو عدد را به بانداژ یا معجون شیلد اختصاص دهید. در این صورت می توانید در لحظات خطرناک و مواقعی که جان کمی دارید سریعا با ساختن یک پناه برای خود و استفاده از بانداژ و معجون جان خود را پر کنید.

در اطراف پله ها دیوار بسازید تا خراب کردن پله سخت تر باشد

شروع بازی

انتخاب محل مناسب

حالا به اولین مرحله بازی می رسیم. بازی فورتنایت بر خلاف پابجی به شما اجازه می دهید مسیر حرکت هواپیما را در مرحله انتظار ببینید و بنابراین برای بازی خود زودتر برنامه ریزی کنید. مپ بازی فورتنایت بسیار کوچک تر از دیگر بازی های بتل رویال است و این یعنی درگیری ها و بازی ها سریع تر رخ می دهند و حرکت میان مکان های مختلف سریع تر صورت می گیرد. بنابراین شما باید تصمیم بگیرید دوست دارید به جاهای شلوغ بروید و درگیری را زود شروع کنید یا می خواهید به جاهای خلوت بروید تا به تنهایی لوت کنید.

در نقشه بازی ۱۸ ناحیه مشخص شده است که حالت شهرکی دارند و پر از لوت هستند. البته در میان اینها هم خانه هایی کوچک وجود دارند که می توان گاهی اوقات در آنها چیزهای بسیار خوبی پیدا کرد. ولی اکثر بازیکنان ترجیح می دهند به این نواحی بزرگ بروند. در حال حاضر Tilted Towers شلوغ ترین ناحیه بازی است. این ناحیه پر از ساختمان های چند طبقه و بلند است و لوت زیادی دارد. بعد از اینها نواحی Fatal Fields ،Dusty Depot ،Salty Springs و Pleasant Park هم در اکثر بازی ها شلوغ هستند.

البته برای رسیدن به لوت بهتر باید اول یاد بگیرید که چطور فرود بیایید.

فرود آمدن

در وهله اول به نظر می رسد سیستم فرود آمدن در فورتنایت کاملا مشابه پابحی است. اما بعد از چند بار امتحان کردن خواهید دید که چگونه برخی از بازیکنان بسیار نزدیک تر به زمین چتر خود را باز کرده و به زمین می رسند.در فورتانیت شما نمی توانید بعد از باز شدن چتر سرعت فرود آمدن خود را تنظیم کنید. بنابراین مرحله سقوط آزاد در زمان رسیدن شما به زمین نقش اساسی دارد. نکته اصلی این مرحله آگاهی از چیزهایی است که باعث باز شدن چتر شما می شود.

در لحظات آخر سقوط آزاد بازی یک دایره کوچک فرضی دور شما می سازد و در صورت وجود هر نوع ساختمان و سازه بلند و مرتفعی چتر شما را به صورت اتوماتیک باز می کند. بنابراین شما باید تلاش کنید همیشه در سطح دریا (اقیانوس بزرگ اطراف جزیره) فرود بیایید. یعنی تلاش کنید در لحظه سقوط آزاد نزدیک ساختمان، درخت و تپه های بلند نباشید. چون در این صورت چتر شما بسیار زودتر از دیگران باز خواهد شد و بنابراین زمان بیشتری را در هوا سپری خواهید کرد و دیرتر به زمین می رسید.

فورتنایت هم دقیقا از همان بازی هایی است که زودتر رسیدن در آن بسیار مهم است.

استراتژی، برنامه ریزی و ترفندها

  • یکی از مهم ترین نکات بازی در مرحله اول آشنایی با شیوه فرود آمدن است. کسانی که در آغاز بازی روی ساختمان ها فرود می آیند لوت بهتری دارند. چون چست ها معمولا در طبقه های بالای ساختمان ها قرار گرفته. بنابراین سعی کنید علاوه بر زودتر رسیدن روی سقف ساختمان ها فرود بیایید.

  • سعی کنید همیشه به سیف زون ها دقت کنید و درون دایره امنیت باشید. همیشه نیم نگاهی به منابع خود داشته باشید و سعی کنید برای لحظات حساس همیشه مقداری از منابع را نگه دارید و بدون منابع به محیط های باز و بدون پناه نروید.
  • در قسمت تنظیمات بازی حالت برداشت خودکار تیرها را انتخاب کنی تا فرآیند لوت کردن برای شما آسان تر شود.
  • شهرهای بزرگ معمولا لوت بهتری دارند اما این بدان معنی نیست که فقط در آنجا می توان لوت خوبی پیدا کرد. چست ها در همه نقاط مپ پخش شده اند و اگر حس می کنید هنوز برای درگیری های زودهنگام آماده نیستید، می توانید در میان جنگل ها فرود بیایید و شانس خود را در نقاط خلوت تر امتحان کنید.

از دوربین سوم شخص برای زیر نظر گرفتن دشمنان استفاده کنید

  • البته باید گفت در بازی گریزی از درگیری نیست و بالاخره باید بتوانید از پس کشتن حریفان خود بر بیایید. بنابراین سعی کنید هر چند دست یک بار به نقاط شلوغ بروید و تلاش کنید سرعت و دقت خود را در بازی افزایش دهید.
  • همیشه گوش به زنگ باشید. صدای پا و صدای ساختمان مهم ترین اطلاعاتی است که در بازی دریافت می کنید و حکم چشم پشت سر شما را دارند.
  • همیشه نیم نگاهی به بوته های اطراف نقشه داشته باشید. مدل های بازی می توانند خود را در بوته های بزرگ پنهان کرده و شما را غافلگیر کنند. همچنین در بازی یک لباس جنگلی وجود دارد که بازیکن را به شکل یک بوته متحرک در می آورد.

  • سعی کنید همیشه سلاح های خود را مرتب کنید. برای مثال جایگاه سلاح شماره دو را به سلاح های دور زن و شماره سه را به شات گان اختصاص دهید. به این صورت دیگر لازم نیست همیشه چشمتان به ردیف سلاح ها باشد و جای همه چیز را از پیش می دانید.
  • یکی از راه های اصلی پیروزی در درگیری ها حفظ جایگاه بالاتر نسبت به حریف است. تا زمانی که شما در نقطه مرتفع تری نسبت به حریف باشید در نشانه گیری و دید نسبت به آنها برتری دارید. بنابراین سعی کنید با مدیریت سازه های خود و برنامه ریزی این برتری را حفظ کنید

همیشه در نقطه مرتفع تری نسبت به حریف باشید.

  • اگر یک درگیری بد داشتید و مجبور بودید پشت پناه از بانداژ و معجون استفاده کنید، اول از امن بودن جایگاه خود مطمئن شوید. یک اتاق چوبی یا سنگی اطراف خود درست کنید و اطراف آن را زیر نظر بگیرید.
  • به کیل فید بازی در گوشه چپ پایین دقت کنید. در این قسمت آمار کشته های درون بازی را می توان دید. بنابراین با تطبیق این اطلاعات با چیزی که در بازی می بینید و می شنوید می توانید بهتر تصمیم گیری کنید. برای مثال اگر کسی از فاصله ۵۰ متری شخص دیگری را کشت می توان حدس زد که به سمت جسد بازیکن خواهد رفت تا سلاح جدید پیدا کند و شما می توانید با آگاهی از این موضوع حرکات او را پیش بینی کنید.
  • از درگیری های اطرافتان استفاده کنید. معمولا در پایان هر درگیری شخصی که زنده مانده صدمه دیده است یا درگیر فرآیند لوت کردن شده. بنابراین می توان در بسیاری از موارد از این قضیه استفاده کرد و بازیکنان دیگر را غافلگیر کرد.

در حالت ویرایش سازه می توانید از پشت ساختمان های چوبی خودتان دشمنان را ببینید بدون اینکه ساختمان را تغییر دهید

ساخت و ساز

ساخت و ساز ایده خلاقانه Epic Games در بتل رویال و یکی از نقاط قوت اصلی بازی فورتنایت است. در این بازی شما می توانید منابعی از سه جنس چوب، سنگ و آهن جمع کنید و با آن سازه های مختلفی به شکل پله، دیوار یا سقف طراحی کنید. این مکانیزم باعث شده حرکت در مپ بسیار آسان تر شود. شما می توانید هر جا که بودید پناهی برای خود بسازید و این باعث افزایش حرکت و سرعت در بازی می شود.

اگر زمان کافی داشتید برای ساخت پناه از آهن استفاده کنید. چون بعد از اتمام ساخت نسبت به تیرها مقاوم تر هستند

البته در اینجا هم سرعت نقش تعیین کننده ای دارد و حتی کسری از ثانیه هم می تواند در زنده ماندن یا نماندن شما تاثیر بگذارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم با تنظیم کردن دکمه های مربوط به Building Slot ساختن پله و دیوار را روی دو کلید کناری موس یا Q و E فرآیند ساخت و ساز را آسان تر کنید.

به خاطر داشته باشید در صورتی که پایه های سازه شما (چه پلکان های طولانی چه برج های بلند) نابود شود کل سازه فرو می ریزد. شما می توانید از این نکته استفاده کنید و با نابود کردن پایه های سازه حریف کاری کنید او از ارتفاع زیادی پایین بیافتد یا مجبور شود از پناه بیرون بیاید. البته باید حواستان به خشاب هم باشد.

همچنین، در هنگام جمع کردن منابع و نابود کردن درختان و اشیا دقت کنید که بعد از هر ضربه یک دایره آبی با مرکز قرمز در اطراف شی ظاهر می شود که با ضربه به آن می توانید با سرعت بیشتری آن شی را نابود کنید و منابع جمع کنید. این امر در لحظات اولیه بازی که همه مشغول نابود کردن سقف ها و دیوارها هستند به شما کمک زیادی می کند.

 

تله ها و تجهیزات

آخریم اشیاء قابل استفاده در بازی تجهیزات ساختنی هستند. در حال حاضر، این تجهیزات به سه بخش اصلی تله، جامپ پد و آتش آرامش (Cozy Campfire) است. با استفاده از تله ها می توانید دشمنان را در اتاق های کوچک گیر بیندازید و آنها را غافلگیر کنید. البته خودتان هم باید همیشه به سقف و کف اتاق ها دقت کنید تا در تله نیفتید.

جامپ پد هم یک ترامپولین است که شما با استفاده از آن می توانید با یک پرش بلند مسافت زیادی را به سرعت طی کنید. جامپ پد در لحظات پایانی بازی و در کل لحظات حساسی که چاره ای جز فرار ندارید بسیار مناسب است و اگر بتوانید درست از آن استفاده کنید، دشمنان شما را گم می کنند و ناگهان از پشت با تیر شما می میرند.

با جامپ پد دشمنان خود را غافلگیر خواهید کرد

در نهایت باید همیشه به خاطر داشته باشید که در بازی های شوتر و کلا بازی های چند نفره هیچوقت یک پاسخ ثابت برای مشکل و موقعیت شما وجود ندارد و فاکتورهای تاثیر گذار در هر درگیری بی شمار هستند. بنابراین اگر می خواهید بتوانید مقام اولی را در جزیره فورتنایت کسب کنید باید به تدریج مهارت و شناخت خود در بازی را افزایش داده تا بتوانید تصمیمات بهتری نسبت به حریفان خود بگیرید.

The post راهنمای بازی فورتنایت ؛ کارتونی ولی بی رحم appeared first on دیجیاتو.

فورتنایت به صحنه ورزش الکترونیکی وارد می شود؛ سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری اپیک

بالاخره بعد از مدت ها انتظار اپیک گیمز در حساب رسمی توییتر خود اعلام کرد که تصمیم گرفته با بازی فورتنایت، بتل رویالی که در جامعه گیمینگ آشوب به پا کرده وارد صحنه ورزش های الکترونیکی شود و برای این کار سرمایه گذاری بزرگی هم کرده.

اپیک اعلام کرد که از این سرمایه برای برگزاری چند سری مسابقات طی سال آینده استفاده خواهد کرد. البته اپیک هنوز نگفته که این فصل رقابتی از چه زمانی آغاز خواهد شد اما از قبل تایید شده که اپیک قصد دارد یک تورنمنت صد نفره را در ماه ژوئن و در نمایشگاه E3 برگزار کند. Fortnite Party Royale همایشی است که اپیک قصد دارد در نمایشگاه E3 برگزار کند و گفته که بسیاری از سلبریتی ها و بازیکنان معروف در آن شرکت خواهند کرد.

اپیک هنوز اطلاعی درباره شیوه ها و فرمت های برگزاری مسابقات نداده است ولی گفته که می خواهد با رویکردی جدید به سمت بازی های رقابتی حرکت کند و تصمیم دارد تمرکز را روی سرگرمی بازی کردن و تماشای بازی قرار دهد. بنابراین به نظر می رسد یکی از اهداف اپیک متصل کردن بازیکنان حرفه ای و گروه بسیار عظیم کسانی است که دوست دارند بازی کردن شخصیت های محبوب در سایت هایی نظیر توییچ را ببینند.

پیش از این تورنمنت های دیگری هم در فورتنایت برگزار شد. یکی از نمونه های مسابقات لاس وگاس برای خیریه که توسط نینجا برگزار شد و مسابقات هفته ای UMG’S Friday Fortnite که تلاش می کند شخصیت های محبوبی که در توییچ و یوتیوب فورتنایت بازی می کنند را در یک مسابقه دور هم جمع کند.

فورتنایت

به احتمال زیاد نینجا هم به دلیل محبوبیت بسیار بالای خود در برنامه های اپیک حاضر خواهد بود

به این صورت فورتنایت و اپیک به رقیب جدی و جدید پابجی در صحنه ورزش های الکترونیکی تبدیل شد. پابجی در گذشته از لحاظ تعداد بیننده و بازیکن یک بار بازی را به فورتنایت باخته است و به نظر نمی آید که بلوهول، سازنده بازی پابجی به این راحتی ها حضور در ورزش های الکترونیکی که مزیت اصلی بازی خود و چیزی که از اولین روزهای انتشار بازی به آن می بالید را به یک بازی دیگر تقدیم کنند. باید دید که این رقابت چگونه به پیشرفت دو بازی و صحنه کلی ورزش الکترونیکی کمک خواهد کرد.

The post فورتنایت به صحنه ورزش الکترونیکی وارد می شود؛ سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری اپیک appeared first on دیجیاتو.

آینده کال او دیوتی تحت تاثیر موفقیت فورتنایت تغییر می کند؟

اکتیویژن، ناشر سری بازی کال او دیوتی و لیستی بلند از فرنچایز های موفق، به تازگی اعلام کرده است که موفقیت بازی هایی مانند فورتنایت موبایل را به صورت جدی بررسی می کند.

در گزارش مالی چهارماهه اول سال جاری مالی اکتیویژن، چند بار به موفقیت بزرگ بازی فورتنایت و رشد سبک بتل رویال در چند ماهه اخیر اشاره شده است. با وجود آن که جزییات زیادی در این رابطه در دسترس نیست، مدیر مالی اکتیویژن اعلام کرده که محبوبیت فورتنایت آن ها را تحت تاثیر قرار داده است.

بازی فورتنایت موبایل در مدت زمان کوتاهی، درآمد بالایی را از راه متفاوتی نسبت به سایر بازی های موبایل کسب کرده و این موضوع برای کمپانی اکتیویژن اهمیت زیادی دارد.

یکی از دلایل ساده موفق فورتنایت، شباهت کامل فورتنایت موبایل به نسخه های کنسولی و پی سی بازی است و این یکپارچگی باعث می شود بتوان سبک هایی مانند بتل رویال را میان گیمرهای غربی و شرقی گسترش داد.

کال او دیوتی

شاید به زودی پسوند بتل رویال کنار اسم کال او دیوتی دیده شود.

سران اکتیویژن بر این باورند که محبوبیت بازی های بتل رویال تاثیری منفی روی فروش بازی های آن ها نداشته و بالعکس افراد جوان تری را جذب بازی های ویدیویی کرده که در نهایت به نفع تمام فعالین این حوزه خواهد بود.

در گزارش مالی اخیر اکتیویژن از سه ماهه نخست سال مالی جاری اعلام شد این کمپانی ۵۱ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. میزان کاربران سری کال او دیوتی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته و اکتیویژن قول رویدادهای فصلی و محتوای بیشتری را برای جدیدترین نسخه از این سری داده است.

فروش کال او دیوتی در بازه زمانی یکسان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و جدیدترین نسخه کال او دیوتی یعنی Call of Duty: WW2 بعد از Call of Duty: Black Ops 3 در رده دوم محبوب ترین های این فرنچایز قرار دارد. قسمت سوم از سری بلک اپس ۲۰۰ میلیون کاربر را برای اکتیویژن به ارمغان آورد که در مجموع بیش از ۱۵ میلیارد ساعت مشغول انجام این بازی بودند.

پیش از این شایعات حذف بخش داستانی از Call of Duty: Black Ops 4 و اضافه شدن بخش بتل رویال به این بازی شنیده می شد. باید منتظر ماند و دید که علاقه اکتیویژن به سبک بتل رویال، باعث چه تغییراتی در فرنچایز کال او دیوتی خواهد شد.

The post آینده کال او دیوتی تحت تاثیر موفقیت فورتنایت تغییر می کند؟ appeared first on دیجیاتو.

شکایت اپیک از متقلب ۱۴ ساله فورتنایت؛ درگیری ها همچنان ادامه دارند

آنچه از شواهد و قرائن پیداست گویا اپیک گیمز، سازنده بازی محبوب Fortnite به دنبال شکایت از یک گیمر ۱۴ ساله متقلب است. بر اساس شکایت ثبت شده توسط اپیک گیمز، این پسر ۱۴ ساله متهم به استفاده از چیت های نرم افزاری مختلفی در بازی فورتنایت بوده.

البته پیگیری اپیک مربوط به حالا نیست و این متقلب جوان، یکی از چند متقلبی است که در ماه اکتبر توسط این شرکت شناسایی شدند و به جرم «برهم زدن شرایط حاکم بر بازی» مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.

البته مادر این متهم ۱۴ ساله هم در این مدت بیکار ننشسته و با اعطای نامه‌ای به دادگاه، شرایطی را تفسیر کرده که می تواند باعث رد ادعای اپیک گیمز شود. به گفته او، شرایط و مقررات بازی به طوری است که افراد زیر سن قانونی می بایست برای اجرای فورتنایت حتما رضایت والدین را داشته باشند.

فورتنایت

مادر متهم نیز از این فرصت استفاده کرده و در نامه خود گفته که پسرش هیچگاه رضایت او را برای اجرای بازی جلب نکرده و او به صورت خودسرانه به تجربه آنلاین فورتنایت پرداخته. علاوه بر این، در نامه مادر متهم آمده که اپیک گیمز به خاطر منافع خود به هیچ وجه قادر به ثابت کردن اجرای چیت های نرم افزاری در بازی رایگانی مانند فورتنایت نیست.

او در نامه خود گفته: «به عقیده من سازندگان توانایی مقابله با چیت های نرم افزاری را ندارند و از آنجایی که آن ها قادر به اصلاح بازی خود هم نیستند، سعی دارند با سواستفاده از یک پسر بچه ۱۴ ساله و قربانی کردن او، درس عبرتی برای دیگران بسازند.

البته اپیک هم ادعاهای این مادر را بی اساس می داند و همچنان در حال پیگیری شکایت خود است. با این حال هنوز هیچ رای خاصی برای این شکایات صادر نشده و دادگاه فدرال کارولینای شمالی در حال بررسی شواهد و مستندات است.

The post شکایت اپیک از متقلب ۱۴ ساله فورتنایت؛ درگیری ها همچنان ادامه دارند appeared first on دیجیاتو.

پایان اولین دوره‌ی مسابقات فورتنایت؛ نینجا توییچ را در هم شکست

تقریبا همه گیمرها نینجا را می شناسند و با کار او و بازی فورتنایت آشنایی دارند. قبلا گفته بودیم که نینجا قصد دارد با سرمایه شخصی خود اولین دوره از مسابقات فورتنایت را برگزار کند. این مسابقات دیروز به پایان رسید و در اکانت توییچ خود نینجا استریم شد. تعداد بینندگان هم زمان این استریم آنقدر بالا بود که رقیب های قبلی نینجا در توییچ احتمالا دیگر به گرد پای او هم نخواهند رسید.

در طول مدت مسابقات استریم حدود ۵۰۰,۰۰۰ بیننده داشت و نهایتا تعداد بینندگان در اوج خود به بیش از ۶۶۰,۰۰۰ نفر رسید. رکورد قبلی تعداد بیننده های هم زمان در توییچ توسط خود نینجا و در زمان استریم با خواننده معروف یعنی درِیک شکسته شده بود.

سالن تازه احداث شده Esports Arena لاس وگاس که پذیرای بیش از ۷۰۰ تماشاچی بود و بقیه بینندگان باید بازی ها را از استریم دنبال می کردند. پرسنل برگزاری مسابقات همسر و دوستان نزدیک نینجا بودند. همسر نینجا یعنی Jessica Blevins مجری مسابقات بود و با بازیکنان مصاحبه می کرد و یک استریمر محبوب دیگر در بازی فورتنایت به نام DrLupo با همکاری گزارشگر سابق مسابقات Call of Duty به نام Jack “CouRage” Dunlop مسئولیت گزارش مسابقات را به عهده داشتند.

در هر بازی به کسی که موفق به کشتن نینجا یا بردن بازی شد، ۲,۵۰۰ دلار جایزه داده می شد و اگر نینجا در بازی برنده می شد، مبلغ جایزه یعنی ۲,۵۰۰ دلار به عنوان خیریه به سازمان پیشگیری از آلزایمر پرداخت می شد. البته نینجا فقط توانست در یکی از بازی ها به مقام اول برسد. در یکی از بازی های برگزار شده یک پسر ۱۴ ساله به مقام اولی رسید و ۲,۵۰۰ دلار دریافت کرد.

در حال حاضر رکورد توییچ در دست نینجا است و در شبکه های اجتماعی هم پس از کریستیانو رونالود و لبران جیمز، نینجا بیشترین مقدار تعامل های اجتماعی (Social Interaction مثل ریپلای، لایک، ریتوییت و غیره) را دارد. اما به گفته خودش این محبوبیت تاثیری در رفتار او نداشته است. او در مصاحبه با ESPN بعد از مسابقات گفت: «من احساس مشهوریت نمی کنم. هنوز هم باید هرروز سگ های خودم را تمیز کنم. من فقط یک بازیکنم. این محبوبیت حس خوبی دارد و من هم احساس تازه ای نسبت به همه چیز پیدا کردم، ولی این فقط مربوط به کار حرفه ای است.»

یکی دیگر از بهترین بازیکنان فورتنایت یعنی TSM MYTH هم در مسابقات شرکت کرد. ولی آنقدر بازی خوبی از خود نشان نداد. رکورد بیننده ها بعد از شرکت MYTH در مسابقه شکسته شد.

رقص معروف نینجا این بار به همراه همسرش

نینجا همچنین درباره موفقیت و محبوبیت استثنایی فورتنایت گفت: «هیچوقت فکر نمی کردم روزی به اینجا برسم. احتمالا چون هیچ گیمی تا به حال انقدر معروف نشده است. بازی هایی مثل لیگ آو لجندز در دنیای ورزش های الکترونیکی وجود دارد و مشخصا آنها طرفداران فراوانی دارند، اما فورتنایت گیمی است که عملا تمام دنیا را فرا گرفته، خصوصا قشر جوان تر کشورها. موفقیت به این شکل قبل فقط در بازی ماین کرفت اتفاق افتاده بود.»

The post پایان اولین دوره‌ی مسابقات فورتنایت؛ نینجا توییچ را در هم شکست appeared first on دیجیاتو.

فورتنایت به خوبی پابجی روی موبایل نیست

بعد از کلش رویال و پوکمون گو، فورتنایت موبایل در حال حاضر بهترین گزینه برای تبدیل شدن به ترند جدید تلفن های هوشمند به شمار می رود. بازی هم قبل از انتشار نسخه نهایی سر و صدای زیادی پیدا کرد، هم توانست یک موج تازه روی اسمارت فون ها به راه بیاندازد و هم واقعا خوب است. سابقه نیز نشان داده که خیلی از ترندهای موبایل این سه ویژگی را داشته اند.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر مشغول ساخت فورتنایت هستند.

فورتنایت موبایل به قدری موفق ظاهر شده که حتی برای کدهای دعوتش یک بازار سیاه به راه افتاد و کاربران حاضر بودند در ازای چند دلار نسخه آزمایشی بازی را تجربه کنند. این موفقیت ها نیز با خروج بازی از مرحله بتا ادامه یافت و گزارشات نشان می دهند که در ماه نخست ورژن موبایل فورتنایت بیش از ۲۵ میلیون دلار فروخته است.

تقریبا دو ماه پیش فروش ماهیانه ساخته اپیک گیمز روی تمام پلتفرم ها به حدود ۱۳۰ میلیون دلار رسید و اگر بازی به روند رو به رشدش ادامه داده باشد به لطف نسخه موبایل، فورتنایت فروشش را به ۱۵۰ میلیون دلار رسانده است. اینکه سهم هر پلتفرم از این درآمد چه قدر بوده مشخص نیست ولی همین رقم نیز خبر از استقبال عجیب بازیکن ها از فورتنایت موبایل می دهد.

آن هم در صورتی که بازی فعلا تنها روی iOS انتشار یافته و پیشبینی ها نشان می دهند با عرضه ورژن اندروید، فقط درآمد نسخه اسمارت فون ها تا پایان امسال به پانصد میلیون دلار می رسد. یعنی فورتنایت موبایل می تواند حتی بیشتر از دیگر پلتفرم ها برای اپیک گیمز درآمدزایی کند.

تمام این حرف ها را زدیم تا به یک سوال برسیم: آیا فورتنایت موبایل همانند کلش رویال، به اندازه موفقیت هایش خوب هست یا مثل پوکمون گو محبوبیت زیادش را مدیون جوی است که پیرامونش به راه افتاد؟ بعد از چند ساعت تجربه هر دو نسخه موبایل و پلی استیشن ۴، می توان گفت بازی چیزی بین این دو قرار دارد.

فورتنایت موبایل

اگرچه حالت بتل رویال فورتنایت یک کپی از پابجی است ولی درآمد ساخته اپیک گیمز در یک بازه زمانی خاص از منبع الهامش پیشی گرفت.

فورتنایت موبایل نه فقط برای اپیک گیمز بلکه در حالت کلی تر، صنعت بازی های موبایل یک دستاورد بزرگ به حساب می آید. بازی دارای تک تک المان های نسخه پلتفرم های خانگی بوده و به همین خاطر بازیکن ها می توانند با کاربران پی سی و بقیه کنسول ها به تجربه این عنوان بنشینند، ویژگی که البته اولین بار نیست می بینیم.

اما اپیک گیمز با پورت خیلی خوبش فاصله بین موبایل و بقیه پلتفرم ها را بیش از پیش کمتر کرد و اگر پابجی موبایل نشان داد که دیوایس های دستی توانایی این را دارند تا میزبان عناوین بیشتری از پی سی و کنسول ها باشند، فورتنایت موبایل پایش را فراتر گذاشت و ثابت نمود که می توانیم شاهد پورتی کاملا یکسان در تلفن های هوشمند باشیم.

Fortcraft

نمایی از فورتکرفت (FortCrat) که کپی فورتنایت بوده و توسط سازندگان Rules of Survival ساخته شده است. تاریخ عرضه نسخه نهایی این عنوان هنوز مشخص نیست.

از لحاظ مکانیزم های پایه گیم پلی، فورتنایت موبایل هیچ تفاوتی با نسخه پلتفرم های خانگی ندارد. همانند آن، صد بازیکن با یک هدف در محیطی بزرگ رها می شوند: بقا. در ابتدای بازی، از اتوبوس پرنده ای به سمت پایین می پرید و هر جایی که خواستید فرود می آیید. اکنون باید با پتکی که دارید منابع لازم برای ساخت و ساز را بگیرید و با جستجوی محیط اسلحه و آیتم های مناسب پیدا کنید.

تکلیف تجهیزات که مشخص هستند، به بازیکن در درگیری با بقیه بازیکن ها کمک می کنند. اما با منابعی که به دست می آورید، قابلیت ساخت استحکامات مختلف را دارید. در فورتنایت سازنده از ویژگی «ساخت و ساز» برای افزایش استراتژی مبارزات استفاده کرده است و اگر می خواهید در نبردها رتبه اول را به نام خودتان بزنید باید در این بخش تبحر نسبتا خوبی داشته باشید.

فورتنایت موبایل

برخلاف نسخه پلتفرم های خانگی، در بازی جهت هر صدایی که می شنوید روی صفحه مشخص می شود تا راحت تر بتوانید تصمیم گیری کنید.

چیزی که روی تلفن های هوشمند تقریبا غیر ممکن است. فورتنایت موبایل با وجود برگ برنده های زیادش، در همان ابتدا بزرگترین نقطه ضعفش را نشان می دهد؛ در بخش ساخت و ساز بازی اصلا برای صفحات لمسی بهینه نیست. در فورتنایت موبایل، اگر می خواهید به بخش ساخت و ساز دسترسی پیدا کنید باید چند مرحله را از پیش رو بردارید.

ابتدا روی آیکون مورد نظر در پایین صفحه ضربه بزنید، سپس بین سازه ها یکی را برگزینید و در نهایت آن را بسازید. مشابه این فرآیند شاید در نسخه کنسولی بازی نیز وجود داشته باشد ولی در اینجا با صفحات لمسی رو به رو هستید. این کار خودش چند ثانیه طول می کشد و برای عنوانی سرعتی همانند فورتنایت، این وقفه اصلا مناسب نیست.

Fortnite ios

نمایی از چینش دکمه ها؛ متاسفانه در فورتنایت موبایل خبری از دویدن اتوماتیک، ژیرسکوپ و یک سیستم چت صوتی درون بازی نیست.

بازی هیچ قابلیت شخصی سازی برای مکان دکمه ها ندارد. برعکس پابجی موبایل که با دست باز می توانید بخش کنترل را تغییر دهید، در فورتنایت باید با همان جایگذاری های پیش فرض دکمه ها کنار بیایید. مثلا خودم به شخصه ترجیح می دادم نشستن و پریدن از طریق سوایپ انجام گردد و بخش ساخت و ساز (یا حداقل قسمتیش) به سمت راست صفحه برود.

اما به واسطه نبود قابلیت شخصی سازی کنترل مجبوریم با وضعیت کنونی کنار بیاییم. به همین خاطر هم وقتی که با بازیکن های کنسول ها یا پی سی به تجربه بازی می پردازید، حتی برای ضعیف ترین گیمرهای این پلتفرم ها حکم دست گرمی را دارید و خیلی زود نقش تماشاچی را می گیرید؛ صفحات لمسی با این همه محدودیت کنونی بازی کجا و موس، کیبورد و کنترلر فیزیکی کجا.

در پابجی موبایل، مکان تک تک دکمه ها را می توانید تغییر دهید. این عنوان از کنترلر فیزیکی هم پشتیبانی می کند.

فورتنایت موبایل اثر قابل توجهی است. تک تک ویژگی های نسخه کنسولی در پورت اسمارت فون ها پیاده شده و بازی حداقل روی آیفون ۷ به بعد نه تنها گرافیک بالایی دارد بلکه تجربه ای کاملا پایدار نیز از خودش به جای می گذارد ولی وقتی پای کنترل به میان می آید، بازی کاملا از نفس می افتد.

فورتنایت ترکیبی از سه بخش «اکشن»، «بقا» و «ساخت و ساز» است و روی موبایل، دست تان برای استفاده از بخش سوم اصلا باز نیست. به عبارت دیگر یکی از مهمترین ارکان گیم پلی را با صفحات لمسی از دست می دهید و اگر می خواهید این مشکل را نبینید، مجبورید دست به دامن کنترلرهای موبایلی شوید. عجیب تر اینجاست بازی در حال حاضر از کنترلرهای فیزیکی پشتیبانی نمی کند.

پابجی

نمایی از پابجی موبایل؛ بازی در مدت زمان کوتاهی بیش از ده میلیون بار دانلود شد.

البته در پابجی موبایل نیز کنترل بازی تعریفی ندارد و با وجود نقدهای خیلی مثبتی که نسخه غربی این عنوان گرفت، خیلی ها به کنترل آن اعتراض داشتند. با این حال با همین کاستی ها، همچنان یک تجربه نسبتا کامل انتظارتان را می کشید. در فورتنایت موبایل اگرچه همه چیز شبیه به نسخه های پلتفرم های خانگی است اما برخلاف پابجی موبایل استفاده از بعضی بخش ها اصلا ساده نیست.

در بازی های اکشن موبایل هم نبود یک کنترل مناسب می تواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد. فورتنایت موبایل اثر جریان سازی است و پیاده سازی این حجم از ویژگی ها روی تلفن های هوشمند چالش های زیادی دارد. با این وجود برای داشتن بهترین تجربه از فورتنایت موبایل، پیشنهاد می کنیم به سراغ یک دیوایس بزرگ و کنترلر فیزیکی (وقتی که پشتیبانی از آن به بازی اضافه شد) بروید.

فورتنایت
  • فورتنایت
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • سازنده: Epic Games
  • سیستم عامل: iOS
  • حجم: ۲۰۰۰ مگابایت

The post فورتنایت به خوبی پابجی روی موبایل نیست appeared first on دیجیاتو.