برندگان مسابقه عکاسی منظره سال ۲۰۱۸ بریتانیا مشخص شدند

مسابقه عکاس منظره سال بریتانیا از ۲۰۰۶ تاکنون برگزار می شود و هدف آن نشان دادن جذابیت های بریتانیا است. اخیراً برترین تصاویر سال ۲۰۱۸ انتخاب شده اند.

این مسابقه توسط «چارلز وایت» عکاس برگزار می شود. رقابت شامل بخش بزرگسالان و جوانان است و در ۴ بخش اجرا می شود: نمای کلاسیک، نمای زندگی، دید شما، نمای شهری. در ادامه می توانید تصاویر برتر امسال را مشاهده نمایید.

مسابقه عکاسی

جایزه بزرگ امسال به «پِت روباتِم» برای تصویر فوق العاده او از یخ های ارتفاعات منطقه اسکاتلند تعلق گرفته است. روباتم جایزه ای معادل با ۱۳ هزار دلار برنده شده است. به گفته او نمی توانید چشم از رابطه بین کوه و یخ بردارید و دقتی ریاضی بین آنها وجود دارد.

مسابقه عکاسی

برترین تصویر در شاخه جوانان عکسی است که با زمان بندی دقیقی ثبت شده؛ دوچرخه ای در پرش با تصویری از خورشید در پس زمینه. جوزف فیتزجرالد پاتریک.

مسابقه عکاسی

برنده بخش نمای شهری. بریستول انگلستان. الکس ولف وارمن.

مسابقه عکاسی

برنده بخش نمای کلاسیک. جان فینی.

مسابقه عکاسی

برنده بخش نمای زندگی. ماهیگیر. مایک بلیکی.

مسابقه عکاسی

برنده برترین تصویر دید شما. نیکی گودفلو.

The post برندگان مسابقه عکاسی منظره سال ۲۰۱۸ بریتانیا مشخص شدند appeared first on دیجیاتو.

فرصت عکاسی از ماه گرفتگی را از دست ندهید! “آموزش عکاسی از ماه گرفتگی”

 پایگاه هنری زوم نیوز : ابرماه امشب چهارشنبه، ۱۱ بهمن در حالی طلوع می‌کند که در وضعیت گرفت جزئی است که ساکنان شرق کشور مدت زمان بیشتری از این ماه گرفتگی را شاهد خواهند بود. به گزارش پایگاه فرهنگی هنری زوم نیوز به نقل از شورای مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ، با توجه به […]

فاصله کانونی چیست و چگونه از آن در عکاسی استفاده کنیم؟

فاصله‌ی کانونی شاید اصلی موضوعی باشد که در کیفیت عکس ها تاثیر می گذارد. موضوعی که هم در زمینه‌ی میدان دید تاثیر گذار است و هم اینکه مشخص می کند که اشیا در فواصل متفاوت چگونه به نظر برسند.

فاصله‌‌ های کانونی در سه بخش اصلی مورد بررسی قرار می گیرند:‌

  • فاصله های کانونی عریض که در دوربین های فول فریم بین ۱۶ میلی متر تا ۴۰ میلی متر هستند و در دوربین های کراپ سنسور بین ۱۰ میلی متر تا ۲۸ میلی متر خواهند بود. هر چیزی که عریض تر از این مقادیر باشد، لنز چشم ماهی یا Fisheye نام خواهد گرفت.
  • فاصله‌ی کانونی نرمال در دوربین های فول فریم حدود ۵۰ میلی متر و در دوربین های کراپ سنسور ۳۵ میلی متر هستند. به طور کلی دامنه‌ی فاصله‌ی کانونی نرمال در دوربین های فول فریم بین ۴۰ میلی متر تا ۶۵ میلی متر و در دوربین های کراپ سنور بین ۲۸ تا ۴۵ میلی متر است.
  • فاصله های کانونی بلند هر فاصله‌ای بیش از ۷۰ میلی متر در دوربین های فول فریم خواهند بود. این در حالیست که مقدار یاد شده در دوربین های کراپ سنسور بیش از ۵۰ میلی متر هستند. بلند ترین لنز هایی که می توانید در بازار خریداری کنید احتمالا تا ۱۰۰۰ میلی متر باشند، اما لنز های عجیب و غریب و طولانی تری نیز وجود دارند.

در این مطلب نگاهی دقیق تر به استفاده‌ های مختلف این فواصل کانونی خواهیم داشت. اگر شما هم علاقمند به عکاسی هستید، این مطلب را از دست ندهید.

فاصله های کانونی عریض

فاصله‌ های کانونی عریض به شما دامنه‌ی دید بالاتری ارائه می کنند. این موضوع برای زمان هایی که می خواهید موارد بیشتری از محیط را در عکس های خود بگنجانید مفید واقع خواهد شد. به عنوان مثال اگر بخواهید از نمای جلویی یک ساختمان، یا گروهی از افراد یا حتی یک محیط دیدنی بدون آن که با تعداد گام های زیاد از آن فاصله بگیرید عکسبرداری کنید؛ استفاده از فاصله‌ی کانونی عریض گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

فاصله‌ی کانونی

موضوع مهم دیگر راجع به فاصله‌ی کانونی عریض، نا هموار کردن چشم انداز عکس های شماست. هرچه اشیا به دوربین نزدیک تر باشند، بزرگتر از حالت عادی به نظر می رسند و اشیایی که دورتر قرار دارند کوچکتر خواهند بود. در عکس زیر می توانید به این نکته پی ببرید. جلوی ماشین بسیار بزرگ و پشت ماشین عجیب و غریب به نظر می رسد.

فاصله‌ی کانونی

بسیاری از عکاسان وقتی که برای اولین بار با این موضوع مواجه می شوند، عموما فکر می کنند که این نا همواری ایجاد شده لزوما یک اتفاق نامناسب به شمار می رود. اما همیشه اینطور نیست. تا زمانی که نا همواری های دریافت شده از عکس ها برایتان قابل پیش بینی باشد، می توانید با آن ها کار های جالبی انجام دهید. مثل عکسی که در زیر می بینید.

فاصله‌ی کانونی

هرچه قدر بخواهید فضای بیشتری در عکس هایتان را پوشش دهید، به فاصله‌ی کانونی عریض تری هم نیاز خواهید داشت. اما باید به یاد داشته باشید که با فاصله‌ی کانونی عریض تر، همه چیز نا همگون تر به نظر خواهد رسید. عکاسان مناظر بیشتر علاقمندند تا از فواصل کانونی ۱۶ تا ۲۴ میلی متری استفاده کنند (این موضوع در دوربین های کراپ سنسور ۱۰ تا ۱۸ میلی متر خواهد بود). این در حالیست که عکاسانی که منظره‌ی مورد نظرشان خیابان هاست، عموما از فواصل کانونی ۲۴ میلی متر تا ۳۵ میلی متر استفاده می کنند (این مقدار در دوربین های کراپ سنسور ۱۸ تا ۲۴ میلی متر است).

فاصله های کانونی نرمال

فاصله های کانونی نرمال اینطور شناخته می شوند: هرچیزی که در واقعیت می بینید، در تصویر شما اتفاق خواهد افتاد. در واقع همه چیز عادی به نظر خواهد رسید. این اصلی ترین نقطه قوت آن هاست. می توانید این موضوع را در عکس زیر مشاهده کنید.

فاصله‌ی کانونی

فاصله‌ی کانونی نرمال احتمالا به طور پیش فرض انتخاب همه‌ی افراد است. مگر اینکه دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده کردن از فواصل کانونی دیگر داشته باشید. با استفاده از فاصله های کانونی نرمال شما میدان دید قانع کننده‌ای خواهید داشت و کافیست با جلو و عقب رفتن جزئیات بیشتری به عکس هایتان اضافه و یا از آن کم کنید.

فاصله‌ی کانونی

برخی از عکاسان مناظر و خیابان گاهی اوقات از این فواصل کانونی استفاده می کنند. بسیاری از عکاسان پرتره نیز فاصله های کانونی نرمال را انتخاب می کنند چرا که می توانند علاوه بر موضوع مورد نظر، محیط اطراف را نیز در عکس بگنجانند.

فاصله‌ی کانونی

تنها زمان هایی استفاده از لنز های نرمال قانع کننده به نظر می رسد که فضای کافی برای دور شدن نداشته باشید و بخواهید جزئیات بیشتری را در عکس هایتان بگنجانید و یا اینکه بخواهید عکسی بسیار نزدیک بگیرید و توانایی نزدیک شدن به موضوع مورد نظرتان را ندارید.

فاصله های کانونی بلند

اصلی ترین استفاده های این فواصل کانونی دو مورد هستند: زمان هایی که بخواهید از چیزی عکس برداری کنید و توانایی نزدیک شدن به آن را نداشته باشید و زمان هایی که می خواهید منفرد بودن بخشی از تصویر نسبت به محیط اطراف را بهتر نمایش دهید. این فواصل کانونی در ورزش، حیات وحش و عکسبرداری های پرتره بیشترین کاربرد را دارند.

فاصله‌ی کانونی

عکاسان حیات وحش عموما ترجیح می دهند با فاصله‌ای زیاد از سوژه‌ی خود عکسبرداری کنند و از لنز هایی بیش از ۲۰۰ میلی متری استفاده می کنند (این مقدار در دوربین های کراپ سنسور بیش از ۱۳۵ میلی متر است). با این فاصله های کانونی، می توانید تصاویری کلوز آپ و نزدیک از پرنده های کوچک داشته باشید. حتی علی رغم این که فاصله‌ی زیادی با آن ها دارید.

عکاسان ورزشی هم عموما از فاصله های کانونی بلند استفاده می کنند. چرا که در استادیوم ها مجبور هستند جزئیات بسیار زیادی از تمام ورزشگاه را در عکس های خود بگنجانند. این عکاسان مجبورند زمان هایی که سوژه هایشان در سمتی دیگر از زمین هستند از لنز های بلند استفاده کنند و وقتی سوژه ها به نزدیکی آن ها می آیند، به سراغ لنز هایی کوتاه تر بروند.

فاصله‌ی کانونی

عکاسان پرتره معمولا از لنز هایی بین ۷۰ میلی متر تا ۱۳۵ میلی متری استفاده می کنند (این مقدار در دوربین های کراپ سنسور بین ۵۰ تا ۸۵ میلی متر است). در این فواصل کانونی شما آنچنان از سوژه فاصله ندارید. مقدار کمی از ناهمگونی های ایجاد شده به علت استفاده از فواصل کانونی بلند، باعث جذاب تر شدن عکس ها خواهد شد.

فاصله‌ی کانونی

گاهی برای عکس برداری از مناظر هم از این فواصل کانونی استفاده می شود. با استفاده از این لنز ها می توانید اشیای مختلفی که در دسترس نیستند را در فضایی متراکم تر بگنجانید. در عکسی که در ادامه مشاهده می کنید، می توانید دو برج و کوه را در یک تصویر مشاهده کنید. عکاس در هنگام گرفتن این عکس حدود ۵ کیلومتر از برج ها و ۱۵ کیلومتر از کوه فاصله داشت.

فاصله‌ی کانونی

به طور کلی نمی توان تنها به یک فاصله‌ی کانونی مناسب برای استفاده های بیشتر اشاره کنیم. اما استفاده از فواصل کانونی متفاوت برای اتفاقاتی متفاوت خواهد بود. انتخاب درست بین این فواصل موضوعیست که می تواند کیفیت عکس ها را بالا ببرد.

The post فاصله کانونی چیست و چگونه از آن در عکاسی استفاده کنیم؟ appeared first on دیجیاتو.

راهنمای عکاسی؛ ۲۲ مشکل رایج و راه حل آنها [بخش اول]

بعضی مشکلات بسیار متداول در عکاسی هستند که به راحتی تمام لذت این کار را از بین می برند. عکاسی به عنوان یکی فنی ترین سرگرمی های بشر، می تواند در مواقعی بسیار گیج کننده باشد. فرقی نمی کند تازه کار باشید یا باتجربه؛ در هر حال احتمالاً با یک سری مشکلات به طور دائم درگیر هستید. با این حال نگران نباشید، چون شما در این زمینه تنها نیستید و همه به راهنمای عکاسی نیاز دارند.

در این مطلب تعدادی از متداول ترین مشکلات عکاسی را گردآوری کرده و راهکارهایی را برای آنها ارائه می کنیم تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن برسید. این موارد شامل توضیحات نحوه استفاده از دوربین، تعریف و توضیح مفاهیم و دیگر نکات کاربردی خواهد بود.

۱٫ آیا تعویض لنز دوربین باعث کثیف شدن سنسور می شود؟

راهنمای عکاسی

ذرات ریز گرد و غبار می توانند روی سنسور بنشینند و لکه هایی را روی تصویر نهایی به وجود بیاورند. به همین دلیل عکاسانی که از دوربین های DSLR یا بدون آینه استفاده می کنند نسبت به تعویض لنز وسواس دارند. با این حال برای عکاسی حرفه ای در شرایط مختلف چاره ای جز تعویض لنز ندارید.

تعویض لنز معمولاً مشکلی را پیش نمی آورد اما باید چند نکته را رعایت کنید. اول از همه حتماً دوربین را خاموش کنید تا بار الکتریکی ساکن روی سنسور از بین برود. این بار الکتریکی باعث جذب گرد و غبار خواهد شد. بهتر است لنز را در محل پاکیزه و با هوای ساکن تعویض کنید یا اگر در محیط نامناسبی هستید، اطراف خود را بپوشانید.

لنز ثانویه را از قبل آماده کنید تا پس از بیرون آوردن لنز اول، اجزای درونی دوربین به مدت طولانی در معرض محیط بیرون قرار نگیرند. نهایتاً اینکه دوربین را رو به پایین نگه دارید تا خطر سقوط احتمالی اجسام به درون آن از بین برود.

۲٫ آیا استفاده از فیلتر اسکای لایت ضروری است؟

فیلترهای اسکای لایت دو وظیفه اصلی را بر عهده دارند. اولی کاهش هاله آبی و سردیست که روی عکس ها ایجاد می شود، به ویژه زمانی که زیر آسمان آبی اقدام به ثبت تصویر می کنید. البته دوربین های مدرن با قابلیت های پیشرفته توازن سفیدی معمولاً می توانند این مشکل را حل کنند و نیازی به استفاده از فیلتر نیست.

با این حال فیلتر اسکای لایت کاربرد دیگری هم دارد، و آن هم محافظت از لنز در برابر خراش و پاشش مایعات است. اگر دوربین خود را در استودیو مستقر کرده اید که هیچ، وگرنه بهتر است از فیلترهای ارزان قیمت برای حفاظت از لنزهایتان استفاده کنید. هرچه باشد تعویض فیلتر از تعویض لنز بهتر است.

۳٫ عکس ها را حذف کنیم یا حافظه را فرمت کنیم؟

راهنمای عکاسی

فرمت کردن کارت حافظه به زمان کمتری نیاز دارد و تقریباً در اکثر موارد، گزینه بهتری محسوب می شود. با این حال بسیاری از عکاسان در زمان نمایش تصاویر، برخی از آنها را به عنوان «حفاظت شده» مشخص می کنند تا در صورت انتخاب گزینه «حذف همه»، آن تصاویر خاص حذف نشوند. طبیعیست که با فرمت کردن کارت حافظه، تمام آنها از بین می روند. بنابراین قبل از فرمت کردن حافظه، حتماً فایل های مورد نیازتان را به فضای دیگری منتقل کنید.

۴٫ سیستم شماره گذاری پیوسته بهتر است یا ریست خودکار؟

بهتر است از حالت شماره گذاری پیوسته (Continuous) استفاده کنید چون حتی پس از انتقال فایل ها و فرمت کردن حافظه، یا تعویض کارت حافظه با کارت دیگر، باز هم سیستم شماره گذاری ادامه پیدا می کند. بدین ترتیب در بازه زمانی طولانی با توجه به شماره فایل ها می توانید به راحتی ترتیب زمانی آنها را تشخیص دهید، ضمن اینکه مرتب سازی آنها هم راحت تر خواهد بود.

۵٫ تصاویر JPEG و RAW چه تفاوتی دارند؟

راهنمای عکاسی

اگر بخواهیم ساده بگوییم، تصاویر JPEG به منزله عکس های چاپ شده هستند و فایل های RAW هم نقش نگاتیو را ایفا می کنند. تمام دوربین ها مقداری تنظیمات و تغییرات را روی فایل JPEG پیاده کرده و سایزش را هم تا حد زیادی کاهش می دهند.

فایل خام یا RAW به شما اجازه می دهد تمامی تنظیمات نهایی عکس را در دست خود بگیرید، از جمله میزان نوردهی (اکسپوژر)، توازن سفیدی (وایت بالانس)، حالت رنگی، اشباع، کنتراست، شارپنس و مانند اینها. کار کردن با فایل خام وقتگیر است و به ابزارهای خاصی مانند ادوبی لایتروم نیاز دارد، ولی نتیجه کار به مراتب بهتر خواهد شد.

۶٫ فضای رنگی sRGB بهتر است یا ادوبی RGB؟

فضای رنگی ادوبی RGB برای افزایش دامنه رنگ ها در زمان چاپ تصویر RGB با پرینترهای CMYK طراحی شده است. در مقابل فضای رنگی sRGB (حرف s به معنای استاندارد) بهترین گزینه برای تماشای تصاویر روی نمایشگر یا انتقال آنها به روش های الکترونیکی در فضای مجازی است. اگر می خواهید عکس هایتان را به مرکز چاپ عکس دیجیتال بفرستید هم بهتر است از حالت sRGB استفاده کنید.

۷٫ چرا عکس های داخل اتاق هاله زرد رنگ دارند؟

راهنمای عکاسی

این وضعیت معمولاً به خاطر مشکل در توازن سفیدی به وجود می آید. حالت توازن سفیدی خودکار در دوربین های DSLR در شرایط مختلف محیط خارجی مانند آفتاب شدید، آسمان ابری یا سایه-روشن عملکرد خوبی دارند اما دمای رنگ در محیط داخلی معمولاً خارج از محدوده پوشش آنها قرار دارد. نتیجه این است که هاله زرد رنگی روی عکس های محیط داخلی شما ایجاد می شود.

ساده ترین راه برای حل این مشکل، تغییر حالت توازن سفیدی دوربین از خودکار به تنگستن (یا Incandescent در بعضی دوربین ها) برای عکاسی زیر نور داخلی زرد، یا استفاده از حالت فلورسنت برای عکاسی زیر نور داخلی سفید است.

اگر سیستم نورپردازی داخلی حالت ترکیبی دارد، مثلاً زمانی که نور روز از پنجره وارد محیط شده و همزمان لامپ ها هم روشن هستند، کار سخت تر می شود. به همین دلیل اگر فرصت دارید، حالت های مختلف توازن سفیدی را امتحان کنید، در غیر این صورت حتماً باید فرمت عکس خام (RAW) را به کار بگیرید. همان طور که گفتیم برخلاف فایل های JPEG، به سادگی می توان دمای رنگ فایل های خام را در زمان ویرایش نهایی تغییر داد.

۸٫ چرا عکس های غروب به اندازه کافی خوش آب و رنگ نیستند؟

راهنمای عکاسی

مسئله این است که حالت توازن سفیدی خودکار در دوربین های دیجیتال تلاش می کند هرگونه جابجایی در دمای رنگ را از بین ببرد تا عکس نهایی را طبیعی تر جلوه کند. در نتیجه انتخاب گزینه AWB نورهای نارنجی و قرمز آسمان در زمان طلوع یا غروب را تا حد زیادی از بین می برد و رنگ های خنثی را به وجود می آورد.

راهکار این مشکل هم انتخاب صحیح حالت توازن سفیدی است. گزینه های نور روز (دیلایت) یا نور خورشید (سانلایت) معمولاً نتیجه خوبی دارند ولی بهترین راه برای برجسته کردن رنگ طلایی، انتخاب حالت ابری (Cloudy) است. حتی می توانید از طریق تنظیمات، رنگ های طیف نارنجی را تقویت کنید.

۹٫ چرا برخی از مقادیر ISO در تنظیمات استاندارد دوربین فعال نیستند؟

راهنمای عکاسی

بسیاری از دوربین ها بازه حساسیت سنسور را در دو دسته استاندارد و قابل افزایش (extended) قرار می دهند. دوربین بهترین کیفیت تصویر را در محدوده ISO استاندارد حاصل می کند، ضمن اینکه بیشترین جزئیات و کمترین نویز دیجیتال را در مقدار ISO پایه (معمولاً ۱۰۰ یا ۲۰۰) به دست می آورید.

در محدوده افزایش یافته، مقدار Gain سنسور در مقایسه با حالت استاندارد افزایش می یابد و به همین خاطر، نویز بیشتری ایجاد می شود (مانند افزایش ولوم سیستم صوتی که معمولاً کیفیت و وضوح صدا را پایین می آورد). این وضعیت در محیط های بسیار تاریک به کمکتان می آید ولی باید خودتان را برای کاهش قابل توجه کیفیت عکس آماده کنید.

بعضی دوربین ها به شما اجازه می دهند مقدار حساسیت ISO را از حداقل مقدار استاندارد هم کمتر کنید. این قابلیت برای مواقعی که به عمق میدان بسیار کم نیاز دارید یا می خواهید سرعت شاتر را کاهش دهید، بسیار کاربردی خواهد بود. البته در این حالت تقریباً یک استاپ از بازه دینامیکی را از دست می دهید، یعنی باید با هایلایت ها خداحافظی کنید.

۱۰٫ بسته ترین اپرچر هم نمی تواند تصویر شارپی را ایجاد کند، چرا؟

راهنمای عکاسی

بیشتر لنزها با حداقل گشودگی f/22 عرضه می شوند، اگرچه برخی از آنها (عموماً لنزهای ماکرو) تا f/32 هم پایین می آیند. با این حال روی بدنه لنز فقط کمترین ضریب اف (در حداقل و حداکثر فاصله کانونی) درج می شود. دلیل این وضعیت این است که کوچکترین اپرچر به ندرت به کار می آید، چون تصاویری با شارپنس کم و کنتراست بسیار پایین تولید می کند.

علت این وضعیت، پدیده پراش نور است. پراش زمان رخ می دهد که نور وارد لنز شده و با برخورد به لبه تیغه های اپرچر، می شکند. پراش همیشه رخ می دهد اما خمش نور در اکثر موارد قابل چشم پوشی است. با این حال زمانی که اپرچر بسته تر می شود، خمش هم افزایش می یابد.

در بسته ترین اپرچر، نور به قدری توسط تیغه ها خمیده و پراکنده می شود که حتی با فوکوس بسیار دقیق هم تصویر کاملاً به هم می ریزد. بنابراین اگرچه بیشترین ضریب اف می تواند حداکثر عمق میدان را برای عکاسی از منظره ایجاد کند، ولی وضوح عکس از بین می رود. سعی کنید با تکرار و تمرین، شفاف ترین ضریب اف را برای لنز خودتان به دست آورید.

۱۱٫ روی لنز زوم عبارت ماکرو نوشته شده ولی نمی تواند روی سوژه های نزدیک فوکوس کند، چرا؟

لنزهای ماکروی واقعی نسبت بازتولید ۱:۱ دارند، یعنی می توانند سوژه ای به اندازه خود حسگر را داخل کادر جا داده و روی آن فوکوس کنند. اندازه سنسور اکثر دوربین های DSLR و میرورلس ۱۶×۲۴ میلیمتر است. بیشتر لنزهای زوم ماکرو نسبت تصویر ۱:۴ دارند، یعنی کوچک ترین سوژه قابل فوکوس برای آنها در ابعاد یک کارت اعتباری است.

اگرچه دوربین های کامپکت می توانند روی سوژه های بسیار نزدیک فوکوس کنند، ولی این توانایی به خاطر لنز عریض به دست می آید. بنابراین کوچک ترین سوژه ای که با دوربین کامپکت قابل عکسبرداری است، لزوماً آنقدرها هم کوچک نیست. همچنین در این حالت مشکل نور داریم و سایه دوربین روی سوژه می افتد. بنابراین ثبت تصاویر ماکرو از فاصله دورتر، معمولاً نتیجه بهتری خواهد داشت.

The post راهنمای عکاسی؛ ۲۲ مشکل رایج و راه حل آنها [بخش اول] appeared first on دیجیاتو.

بهایی که برای ثبت تصاویری خیره کننده از پرتاب راکت فالکون ۹ پرداخت شد

عکاسی از واقعه ای چون پرتاب یک راکت فضایی به آسمان نیازمند تخصص و ریسک پذیری بالایی است. اما اگر بخواهید کاری متفاوت ارائه دهید احتمالاً می بایست هزینه آن را نیز پرداخت کنید. این همان حقیقتی است که اخیراً «بیل اینگالز» (Bill Ingalls) عمیقاً آن را درک کرد، چرا که ناچار شد یک دوربین و لنز بسیار گرانقیت را بر سر این کار فدا کند.

سه شنبه گذشته ناسا به کمک یک فروند راکت فالکون ۹ کمپانی اسپیس اکس پنج ماهواره جدید مخابراتی را به فضا فرستاد. پرتابی که اینگالز تلاش کرد تصاویری منحصر به فرد را از آن به ثبت برساند.

به دلیل حرارت و حجم آتش بسیاری که از اگزوزهای یک موشک هنگام پرتاب خارج می شود، به هیچ وجه امکان ندارد که بتوان در این زمان در فاصله ای نزدیک از محل پرتاب قرار گرفت. به همین دلیل اینگالز دوربین خود را در فاصله ای نسبتاً نزدیک روی سه پایه قرار داد و تلاش کرد به کمک سیستم کنترل از راه دور به عکاسی از فالکون اسپیس اکس بپردازد.

با آن که عکاس حرفه ای ناسا تصور می کرد که دوربین گران قیمتش در فاصله ای نسبتاً امن از محل پرتاب نصب شده، اما در نهایت پس از آغاز عملیات لانچ بلایی که در تصویر ابتدای مطلب مشاهده کردید بر سر تجهیزات عکاسی اینگالز آمد.

او در صفحه فیسبوک خود نوشت: «من چندین دوربین دیگر در فاصله نزدیک تری نسبت به سکو نصب کرده بودم که آنها هیچ آسیبی ندیده اند، اما آتشی که این دوربین خاص را در خود فرو برد به نحوی عجیبی تا آن نقطه رسیده بود.»

تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس

او البته موفق شد کارت حافظه را سالم از درون دوربین کانن ۵D (به قیمت ۳۵۰۰ دلار بدون احتساب لنز) بیرون بیاورد و ظاهراً تصویر بالا آخرین چیزی است که دوربین بخت برگشته پیش از مرگ دردناک خود مشاهده کرده است.

در ادامه می توانید سایر عکس های زیبا و خیره کننده ای که بیل اینگالز از پرتاب روز سه شنبه به ثبت رسانده را مشاهده نمایید.

تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس تصاویر دوربین پرتاب فالکون 9 ناسا اسپیس اکس

The post بهایی که برای ثبت تصاویری خیره کننده از پرتاب راکت فالکون ۹ پرداخت شد appeared first on دیجیاتو.

بانوان کُرد در نمایشگاه « کوردیا فوتو » هنرشان را به تصویر کشیدند

 زوم نیوز : کوردیا فوتو ، نخستین نمایشگاه عکس گروهی جمعی از بانوان عکاس استان کردستان است که از شب گذشته ۲۹ اردیبهشت در گالری هنر سنندج دایر شد. 
برپایی چنین نمایشگاهی در جامعه ما لازم و ضروری بود چراکه در نمایشگاه های گروهی که آقایان هم حضور داشتند کمتر توانمندی زنان دیده می شد و همواره تعداد آثاری که از آنها به نمایش گذاشته می شد بیشتر از آثار بانوان بود.
به گزارش مجله خبری زوم نیوز، الهام امی، سرپرست این نمایشگاه هدف از تشکیل این  انجمن، را همبستگی و اتحاد بیشتر میان عکاسان زن کرد و نمایش دادن توانمندی های این بانوان عنوان کرد و گفت که بخشی از فعالیت های این انجمن برگزاری نمایشگاه گروهی به صورت هر شش ماه یکبار در سال است.
به گفته وی برپایی چنین نمایشگاهی در جامعه ما لازم و ضروری بود چراکه در نمایشگاه های گروهی که آقایان هم حضور داشتند کمتر توانمندی زنان دیده می شد و همواره تعداد آثاری که از آنها به نمایش گذاشته می شد بیشتر از آثار بانوان بود.
در این نمایشگاه آثاری از بانوان عکاس کرد از جمله تینا محمدی، ثریا علی پناه، روژین فتاحی، روژینا واسمی، زهرا عباسی، سارا نوری، سمیرا کرمی، سمیه ساعد، سوما مبارکشاهی، سیران فهیم، عالیه اسمعیل نژاد، مه تا حفصی کردستانی، مژگان نامی، نیلوفر دادخواه، هانیه کریمی، هیدی غفوری، ژینا نادری، کژال خوشنمای بهرامی، کیمیا کمانگر، شهین عباسی و الهام امی به نمایش عموم درآمده است.
 این نمایشگاه تا سوم خرداد ماه در دو شیفت صبح و بعدازظهر و از ساعت۱۰ الی ۱۲ و ۱۶ الی ۱۸ آماده بازدید علاقمندان است.

فیلم | تور ۳ دقیقه ای کارخانه ی فوجی

زوم نیوز: در این تور ۳ دقیقه ای کارخانه ی فوجی، شاهد نحوه ی ساخته شدن لنزهای سینمایی در کارخانه فوجی خواهید بود.با توجه به اجرای تمام مراحل ساخت با دست قیمت های بسیار بالای لنزهای سینمایی دور از دسترس نیست.

فوجی‌فیلم Fujifilm Holdings Corporation, شناخته شده با نام Fujifilm, (富士フイルム株式会社 Fujifuirumu Kabushiki-kaisha؟) یک شرکت چندملیتی عکاسی و ژاپنی است که در توکیو تاسیس شد.

بیشتر فعالیت‌های فوجی‌فیلم در زمینهٔ توسعه و تولید و فروش و خدمات فیلم‌های رنگی و دوربین‌های دیجیتال و وسایل ظهور عکس، کاغذ رنگی، مواد شیمیایی ظهور و سایر وسایل عکاسی است.

برندگان مسابقه عکاسی جهانی سونی در سال ۲۰۱۸ مشخص شدند

سونی برندگان مسابقه معتبر عکاسی جهانی (World Photography Awards) سال ۲۰۱۸ را اعلام کرده. امسال یازدهمین باری است که سونی این مسابقه عکاسی سالانه را برگزار می کند؛ مسابقه ای که در آن ۳۲۰ هزار تصویر از عکاسان ۲۰۰ کشور دنیا شرکت داده شده. جایزه برترین عکس، مبلغ ۲۵ هزار دلار بوده. در ادامه به بررسی تصاویر برتر این مسابقه می پردازیم.

بهترین عکس سال

عکاس: Alys Tomlinson

این تصویر که توسط عکاس بریتانیایی Alys Tomlinson گرفته شده Ex-Voto یا نذر نام دارد و موفق شد جایزه نخست ۲۵۰۰۰ دلاری این رقابت عکاسی را از آن خود کند. هیئت ژوری ساخت بسیار زیبا، برتری تکنیکی و همچنین تصویرسازی زیبا از مراسم زیارت مسیحیان و اهدای قربانی و نذر برای قدرت بزرگ تر یعنی خداوند را عامل پیروزی این اثر در رقابت اعلام کردند.

 فضای باز: بلغارستان

عکاس: Veselin Atanasov

آغاز پاییز در پارک مرکزی بالکان در بلغارستان

عکاسی از عکاس جوان سال

عکاس: Megan Johnson

این تصویر در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۷ بر فراز صخره هایی نزدیک منزل عکاس و با آیفون ۷ ثبت شده است.

عکس برتر عکاسان دانش آموز

عکاس: Samuel Bolduc

خالق این تصویر آن را اثری همانند شعر می داند و سعی داشته در آن به زیبایی آب های روی زمین و خرابی های به بار آمده توسط انسان بپردازد. در توضیحش آورده که پاره کردن کاغذ شکلی شبیه به امواج آب در رودخانه را پدید می آورد. همچنین می توان آن را به خرابی هایی تشبیه کرد که انسان عاملشان است. Bolduc برای ایجاد این تصویر ابتدا عکس مورد نظرش را روی کاغذ پرینت کرده و بعد از پاره کردنشان مجددا آنها را سرهم کرده تا مدلی سه بعدی از سوژه مد نظرش بسازد. در ادامه با استفاده از ترفندهای عکاسی سایه ای که در تصویر می بینید را به وجود آورده است.

معماری: ایتالیایی ها با ساختمان ها

عکاس: Gianmaria Gava

پروژه ساختمان ها در اصل تحقیقی درباره الگوی فرم های معماری بود. وقتی عناصر کاربردی حذف شد، سازه در ظاهر یک شکل هندسی پدیدار شد. این سازه غیر قابل سکونت به نظر می رسد و این سوال در ذهن ایجاد می شود که کاربرد و نحوه دسترسی به آن چگونه است.

خلاقیت: فرانسه با آلودگی سفید

عکاس: Florian Ruiz

عکاس این گونه توضیح می دهد: در یک چشم انداز برفی در ارتفاعات فوکوشیما درد پنهان پرتوها (ناشی از انفجار راکتور هسته ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ در ژاپن) را ثبت کردم. با الهام از نقاشی های حکاکی ژاپنی، امید داشتم در مکانی که تشعشعات بیش از سایر قسمت ها متراکم شده بود از طبیعت دائماً در حال تغییر تصویری را ثبت کنم.

مسائل جاری و اخبار: زندگی در کمپ پناهجویان

عکاس: Mohd Samsul Mohd Said

در ۲۵ام اوت سال گذشته اقلیت مسلمان روهینگیایی در استان راخین میانمار هدف حمله نیروهای دولتی قرار گرفتند و ۱۲۵ هزار نفر از آنها ظرف دو هفته این ایالت را به مقصد بنگلادش ترک کردند. حالا شمار این مهاجران به ۴۰۰ هزار نفر رسیده و تصویری که مشاهده می کنید از کمپ ملوخلی در بنگلادش گرفته شده است.

منظره: طلای سفید در ایتالیا

عکاس: Luca Locatelli

در منطقه ای به نام آپوان آلپس ایتالیا صدها معدن سنگ مرمر وجود دارد که از زمان رم باستان مورد استخراج قرار گرفته اند و میکل آنژ پیکره تراش معروف ایتالیایی بسیاری از آثارش را با کمک مرمر این منطقه ساخته است. حالا به خاطر افزایش تقاضا از عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه کسب و کار این منطقه نیز رونق زیادی پیدا کرده و تصویری که مشاهده می کنید یکی از معادن آن را نشان می دهد.

طبیعت و حیات وحش: دیپ لند 

عکاس: Roselena Ramistella

Deepland نام سفری شخصی است که در آن خالق این تصویر سوار بر قاطر از مسیرهای مالرو در ایتالیا به روستاها و شهرهای مختلف سر می زند تا از نزدیک با زندگی روستاییان آشنا شده و نقشه ای تازه از مسیر های مالرو کشورش بسازد. در این کشور مدتی است که جوانان به خاطر اوضاع نامساعد مالی زندگی در شهر را رها کرده و برای دامداری و کشاورزی و ایجاد اقتصادی جدید به روستاها هجوم می آورند.

ورزش: بزکشی

عکاس: Balazs Gardi

بزکشی از جمله بازی های قدیمی و خشن در افغانستان است که در آن جمعیتی اسب سوار بر سر انتقال جسد یک بز به سمت هدف با یکدیگر می جنگند. ۱۶ سال از حمله آمریکا به افغانستان و نابودی تقریبی طالبان می گذرد و جنگ سالاران قدیم افغانستان برای دستیابی دوباره به قدرت و آزمایش توانشان به سراغ بزکشی رفته اند.

اشیاء بی جان: مرگ و زندگی

عکاس: ادگار مارتینز

این تصویر را ادگار ماتینز از دست نوشته ها و اسناد موجود در موسسه ملی پزشکی قانونی و علوم قضایی پرتغال گرفته که غالبا مربوط به افرادی می شود که دست به خودکشی زده اند. او در این تصویر یک سوال معرفت شناختی از مخاطبانش کرده: چه چیز باعث تمایل تصویری مستند از یک جسد یا صحنه جرم و دست نوشته هایی می شود که این صحنه ها را در نظرمان تداعی می کنند؟

The post برندگان مسابقه عکاسی جهانی سونی در سال ۲۰۱۸ مشخص شدند appeared first on دیجیاتو.

با مدیریت شبکه‌های اجتماعی به بازار کار وارد شوید

زوم نیوز  : شبکه های اجتماعی یکی از بزرگ ترین دارایی ها و ابزارهایی است که در اختیار برندها قرار گرفته است. شما به عنوان کارآفرین یا مالک کسب و کار باید این شبکه ها را در بالاترین اولویت خود قرار دهید. همه از مزایای این شبکه ها باخبریم؛ از تبلیغ محصولات گرفته تا ایجاد هویت برند و برقراری ارتباط با مخاطبان. اما در این مقاله نمی خواهیم در مورد مزایای این شبکه ها صحبت کنیم، بلکه روش هایی را به شما یاد می دهیم که بتوانید مخاطبان بیشتری به دست آورید.

نگران نباشید. نیازی نیست که هزاران دلار به آژانس های پرزرق و برق تبلیغاتی بپردازید. اما از طرفی هم با آپلود کردن تعدادی عکس از محصولاتتان در اینستاگرام به جایی نمی رسید. در عوض باید با تدبیر عمل کنید، به مخاطبان خود گوش دهید، چند حقه ساده اما سریع در مورد عکاسی یاد بگیرید (بله، می توانید با گوشی هوشمندتان هم عکس بگیرید) و در نهایت، هویتی خاص برای برندتان ایجاد و مخاطبان زیادی را به دست آورید.

به منظور اینکه به شما کمک کنیم به این موارد دست پیدا کنید، از کندال کالی، عکاس، ویرایشگر و تصویرپرداز و همچنین مایکل لیون، عکاس، مدیر تولید محتوا و تصویرپرداز شبکه های اجتماعی دعوت کرده ایم تا نکاتی را برای شما بازگو کنند.

لیون می گوید: «باید صادقانه رفتار کنید، داستان خوبی برای تعریف کردن داشته باشید و رفتارتان انسانی باشد، نه مانند یک ماشین. برندهایی که بهترین عملکرد را دارند، داستان سرایان خوبی بوده اند.» در ادامه به هفت نکته ای اشاره می کنیم که برای تولید محتوا و برندسازی در شبکه های اجتماعی به آنها نیاز خواهیدداشت.

برای موفقیت در  شبکه‌های اجتماعی باید صادقانه رفتار کنید، داستان خوبی برای تعریف کردن داشته باشید و رفتارتان انسانی باشد، نه مانند یک ماشین. برندهایی که بهترین عملکرد را دارند، داستان سرایان خوبی بوده اند.

۱. تداوم، کلید کار است.

لیون: «مهم ترین توصیه ای که برایتان دارم این است که در شیوه عکاسی، ارسال عکس ها و نوشتن زیرنویس های مناسب به شکلی مداوم عمل کنید. برترین برندها در شبکه های اجتماعی آنهای هستند که در کارشان تداوم دارند و تصویری همیشگی از خود به مشتریانشان نشان داده اند.»

۲. به مخاطبان خود تکیه کنید.

لیون: «به مشتریانتان اجازه دهید بزرگ ترین معرف های شما باشند. به عنوان مثال فرض کنیم که شما به کار فروش تی شرت می پردازید و افراد زیادی در شبکه های اجتماعی با تی شرت های شما بر تنشان عکس می گیرند و شما را نیز تگ می کنند. اجازه دهید مردم معرف شما باشند، اما همچنین شما نیز عکس آنها را در پیجتان منتشر و از خریدشان قدردانی کنید.»
کالی: «گاهی باید برای انتشار عکس مخاطبان از آنها اجازه بگیرید. این مسئله ای برد- برد است و بیشتر مشتریان از این کار شما خوشحال نیز می شوند. اما به هر حال بهتر است مشتریانتان را بشناسید و در صورت نیاز ازشان اجازه بگیرید.»

۳. سعی کنید از نور طبیعی روز استفاده کنید.

کالی: «من عاشق این هستم که در بیشتر عکس هایم از نور طبیعی استفاده کنم، چون به نظرم خیلی بهتر از نورهای مصنوعی هستند. البته مگر اینکه بتوانید از عهده پرداخت هزینه استودیوی عکاسی با دستگاه های نورپردازی حرفه ایشان برآیید. اما نور طبیعی تقریبا برای هر کسی قابل دسترس و استفاده است.»

۴. بهترین راه استفاده از گوشی های هوشمند

اگر بدانید که در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید یا iOS چطور باید گزینه های مربوط به تنظیم نور عکس را تنظیم کنید، می توانید محتوایی خارق العاده برای کسب و کار کوچکتان خلق کنید. من به وسیله گوشی آیفون و چند برنامه ویرایشگر تصویر، طوری عکس ها را ویرایش می کنم که انگار با دوربین حرفه ای گرفته شده اند. فکر می کنم که من ۹۹ درصد عکس هایم را با گوشی می گیرم. ضمنا وقتی می خواهید عکس ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، نیاز به عکسی با تراکم پیکسلی خیلی بالا دارید؛ چرا که مخاطبانتان آن عکس ها را در صفحات نسبتا کوچک موبایل هایشان خواهنددید.
کالی: «خرید دوربین های حرفه ای لزوما از شما عکاس نمی سازد. داشتن دوربین عکاسی و عکاس بودن مترادف نیستند. البته ابزار اهمیت دارد، اما باید بدانید که چطور باید از آن ابزار استفاده کنید.

۵. الهام بگیرید.

کالی: «کمی از وقت خود را به مشاهده و بررسی محتواهای موجود اختصاص دهید. خیلی از عکس های نوآورانه ای که می بینید، الهام گرفته از چندین عکس یا مفهوم هستند. مجموعه ای از عکس ها و تصاویر گرافیکی محبوبتان درست کنید. اگر قبل از ویرایش کردن عکس هایتان بدانید که چه می خواهید، کارتان خیلی سریع تر پیش خواهم رفت.»

۶. عکس های زیادی بگیرید و پاکشان نکنید.

لیون: «وقتی می خواهید از یک محصول عکس بگیرید، سعی کنید از چهار یا پنج زاویه مختلف عکاسی کنید. هرکدام از این عکس ها نمایانگر بخشی از محصول هستند و می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال عکس های مربعی گزینه خوبی برای اینستاگرام هستند. تنوع داشته باشید و از تعداد عکس هایتان نترسید.»

۷. در مورد مسائل اجتماعی آگاهی داشته باشید.

کالی: «بسیار مهم است که از اتفاقاتی که در دنیا می افتند، باخبر باشید. زمانی که فاجعه ای در جایی نزدیک به شما رخ داده است، اصلا درست نیست که به ارسال عکس محصولاتتان بپردازید. حواستان را جمع کنید و انسان خوبی باشید.»

 

ترجمه شادی حسن پور