اولین جشنواره عکس طبیعت استان تهران «تهران در زوم»

پایگاه خبری زوم نیوز : اولین جشنواره عکس طبیعت استان تهران «تهران در زوم» برگزار می شود.

بی شک تاریخ ، فرهنگ ، و شکل گیری هر تمدن بشری وابسطه طبیعت بوده و هست و نقش انسانها در حفظ و حراست از این طبیعت خدادادی صد چندان می باشد. انسان هرچه بیشتر در سرشت طبیعت اندیشه کند از خلاقیت خالق بیش تر متحیر و شگفت زده خواهد شد و به اهمیت و رابطه انسان با طبیعت و شکل گیری زندگی های اجتماعی پی خواهد برد. استان تهران به واسطه دامنه های رشته کوه البرز دارای جغرافیای منحصر به فرد است که نگاه عکاسانه هنرمندان می تواند آن را جاودانه سازد. جشنواره عکس طبیعت استان تهران می کوشد با رویکردی مستند گونه به جاذبه های طبیعی و بکر استان بدون چشم اندازهای شهری ، توسط قاب تصویر به نظم کشیده شود. این جشنواره در تلاش است آوردگاهی برای شناساندن بخش هایی از سرزمین را به مدد هنر عکاسان که تاکنون دیده نشده و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته را با ایجاد فضایی هنری به حال و آیندگان معرفی نماید.

اهداف جشنواره :

– استفاده از ادوات و تجهیزات به روز عکاسی جهت ثبت آثار طبیعت

– معرفی جوانان علاقمند و مستعد به هنر عکاسی

– ایجاد بانک اطلاعاتی یکسان از عکاسان

– حمایت از هنرمندان ، آثار راه یافته به جشنواره

– معرفی عکاس و آثار منتخب هر شهرستان ازطریق تابلوهای زیباسازی

محور جشنواره :

– معرفی جلوه های بدیع طبیعت استان تهران

زوم جشنواره :

– معرفی ٣ اثر منتخب از آثار ارسالی به جشنواره های بین المللی

شرایط جشنواره :

– شرکت برای تمامی هنرمندان و علاقمندان عکاسی آزاد می باشد.

– هر عکاس می تواند حداکثر ١٠ تک عکس رنگی یا پاناروما ارسال نماید.

– فایل ارسالی باید حداقل قطع بزرگ آن ١۵٠٠پیکسل و ٣٠٠ dpi باشد.

– داوری به شکل دیجیتال می باشد و در صورت راهیابی آثار ، سپس فایل اصلی به دبیرخانه ارئه می شود.

– به عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه می یابد لوح تقدیر و گواهی پذیرش در نمایشگاه اهدا خواهد شد

– آثاری که کیفیت لازم را برای چاپ دارا نباشد از جشنواره حذف خواهد شد.

– برگزار کننده حق استفاده از عکسهای پذیرفته شده را در نشریات ، مطبوعات و کتاب جشنواره در خود محفوظ نگه می دارد.

– ارسال عکس به جشنواره به معنای اعلام موافقت به تمام مقررات و تصمیم گیری های پیش بینی شده جشنواره است.

– ویرایش نرم افزاری عکس که هویت اصلی آن را مخدوش کند پذیرفته نخواهد شد.

-کلیه حقوق آثار ارسالی باید متعلق به شخص شرکت کننده باشد ودر صورت اثبات خلاف آن در هر مرحله شرکت کننده از جشنواره حذف خواهد شد.

گاه شمار جشنواره :

آخرین مهلت ارسال آثار:٢۵/۵/٩٧

داوری آثار: ٢٨/۵/٩٧

برپایی نمایشگاه :

۴ لغایت ١٠ شهریور ماه ١٣٩٧

کارگاه آموزشی (ورک شاپ)١٠/۶/٩٧

جوایز جشنواره :

نفراول :٠٠٠/٠٠٠/٢٠ریال

نفر دوم : ٠٠٠/٠٠٠/١۵ریال

نفر سوم :٠٠٠/٠٠٠/١٠ریال

٢نفرشایسته تقدیر : ٠٠٠/٠٠٠/١٠ریال

آدرس دبیرخانه جشنواره :

علاقمندان می توانند آثار خود را با آدرس زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

قرچک ، میرزایی، انتهای پارک ١۵ خرداد ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قرچک

تلفن :٣۶١۶١٨٠٠-٣۶١۶١٩٠٠ نمابر:٣۶١۶١٧٧٧ کد پستی : ١٨۶٩۶۶۵٨۵٩

پست الکترونیکی : [email protected]

«عکاسی پرتره» را عملی یاد بگیرید

  

مجله خبری زوم نیوز : «عکاسی پرتره» به عنوان کتاب آموزشی، از سوی انتشارات دیباگران تهران روانه بازار کتاب شد.

به گزارش مجله خبری زوم نیوز ،کتاب «عکاسی پرتره» اثر عکاس حرفه‌ای شهریار خونساری ترکیبی از آموزش و راهنمایی‌های عملی در مورد تجهیزات لازم برای شروع عکاسی است. اگرچه این کتاب برای کمک به عکاسان از تمام سطوح طراحی شده است.

«عکاسی پرتره» در کنار اینکه به عنوان منبعی آموزشی قوانین اساسی عکاسی پرتره را توضیح می‌‌دهد، یک راهنمای عملی مفید است که برای درک ویژگی‌های عکاسی پرتره دستورالعمل‌های آسان را ارائه می‌‌کند.

خوانندگان در این کتاب، با راهنمایی گرفتن در مورد نورپردازی و تجهیزات استودیویی، تنظیمات و مکان‌ها، نمادها و تعامل با مدل‌ها، بسیاری از مهارت‌هایی را که عکاس نیاز دارد تا به عنوان یک عکاس پرتره موفق شود را آموزش می‌بیند.

کتاب «عکاسی پرتره» حاوی اطلاعاتی است که علاقه‌مندان به راه‌اندازی استودیو پرتره می‌توانند از آن استفاده کنند. البته علاوه بر راهنمایی‌های عملی و فنی، مشاوره‌هایی درباره چگونگی انتخاب مشتریان و چگونگی انتخاب یک سبک نیز ارائه شده است.

همچنین این کتاب به مفاهیم تجاری و نیز موضوعات فنی مربوطه می‌پردازد.

«عکاسی پرتره» در قالب ۱۶۸ صفحه و بهای ۲۰۸۰۰۰ ریال منتشر شده است.

عکاس ایرانی برنده ۲ جشنواره عکاسی در یونان شد

زوم نیوز : سعید عبداللهی از عکاسان فعال حوزه موسیقی برنده جشنواره های «عکاسی خیابانی» و «فاین آرت» کشور یونان شد.

به گزارش مجله خبری زوم نیوز ،  سعید عبداللهی از عکاسان فعال حوزه موسیقی برنده جشنواره های «عکاسی خیابانی» و «فاین آرت» کشور یونان شد.

جشنواره های عکاسی خیابانی و فاین آرت چندی پیش به همت Blank Wall Gallery  در آتن یونان برگزار شد که در فهرست برگزیدگان این جشنواره ها نام سعید عبداللهی نیز به چشم می خورد.

نمایشگاه جشنواره عکاسی خیابانی از تاریخ ۱۲ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ و نمایشگاه جشنواره عکاسی فاین آرت از تاریخ ۲ تا ۱۵ فوریه در Blank Wall Gallery در آتن برپا شدند که در این نمایشگاه عکس های برگزیده سعید عبداللهی با نام های «آقا رحمان» در جشنواره عکاسی خیابانی  و همچنین عکسی از حامد بهداد با نام «سکوت سرد» در جشنواره عکاسی فاین آرت نیز به نمایش در آمدند.

سعید عبدالهی متولد ششم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ در تهران است. او از سن ۱۷ سالگی فعالیت جدی خود در زمینه عکاسی را آغاز نمود و بین دو راهی عشق به موسیقی و عکاسی، عکاسی و آن هم عکاسی خبری حوزه موسیقی را انتخاب کرد.اولین فعالیت جدی عکاسی خبری وی در سال ۷۸ بوده و از سال ۸۶ تا کنون در کنار شاخه اصلی خود، بصورت حرفه ای به عکاسی پرتره و بخصوص پرتره هنرمندان مشهور موسیقی و سینما و تلویزیون ایران و طراحی جلد آلبوم های مطرح موسیقی پرداخته است. بی گمان، او فعال ترین و مطرح ترین عکاس حوزه موسیقی در کشور است که در کارنامه اش همکاری با تقریبا همه اساتید و چهره های نامدار عرصه موسیقی در سبک های مختلف وجود دارد. در حال حاضر وی دبیر سرویس فیلم و عکس خبرگزاری موسیقی ما است.

او همچنین عضو فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، عضو انجمن بین المللی عکاسی سلطنتی انگلیس، عضو انجمن بین المللی عکاسی آمریکا، عضو انجمن هنر عکاسی کانادا، عضو انجمن عکاسان حرفه ای آسیا و… نیز می باشد.

بانوان کُرد در نمایشگاه « کوردیا فوتو » هنرشان را به تصویر کشیدند

 زوم نیوز : کوردیا فوتو ، نخستین نمایشگاه عکس گروهی جمعی از بانوان عکاس استان کردستان است که از شب گذشته ۲۹ اردیبهشت در گالری هنر سنندج دایر شد. 
برپایی چنین نمایشگاهی در جامعه ما لازم و ضروری بود چراکه در نمایشگاه های گروهی که آقایان هم حضور داشتند کمتر توانمندی زنان دیده می شد و همواره تعداد آثاری که از آنها به نمایش گذاشته می شد بیشتر از آثار بانوان بود.
به گزارش مجله خبری زوم نیوز، الهام امی، سرپرست این نمایشگاه هدف از تشکیل این  انجمن، را همبستگی و اتحاد بیشتر میان عکاسان زن کرد و نمایش دادن توانمندی های این بانوان عنوان کرد و گفت که بخشی از فعالیت های این انجمن برگزاری نمایشگاه گروهی به صورت هر شش ماه یکبار در سال است.
به گفته وی برپایی چنین نمایشگاهی در جامعه ما لازم و ضروری بود چراکه در نمایشگاه های گروهی که آقایان هم حضور داشتند کمتر توانمندی زنان دیده می شد و همواره تعداد آثاری که از آنها به نمایش گذاشته می شد بیشتر از آثار بانوان بود.
در این نمایشگاه آثاری از بانوان عکاس کرد از جمله تینا محمدی، ثریا علی پناه، روژین فتاحی، روژینا واسمی، زهرا عباسی، سارا نوری، سمیرا کرمی، سمیه ساعد، سوما مبارکشاهی، سیران فهیم، عالیه اسمعیل نژاد، مه تا حفصی کردستانی، مژگان نامی، نیلوفر دادخواه، هانیه کریمی، هیدی غفوری، ژینا نادری، کژال خوشنمای بهرامی، کیمیا کمانگر، شهین عباسی و الهام امی به نمایش عموم درآمده است.
 این نمایشگاه تا سوم خرداد ماه در دو شیفت صبح و بعدازظهر و از ساعت۱۰ الی ۱۲ و ۱۶ الی ۱۸ آماده بازدید علاقمندان است.

فیلم | تور ۳ دقیقه ای کارخانه ی فوجی

زوم نیوز: در این تور ۳ دقیقه ای کارخانه ی فوجی، شاهد نحوه ی ساخته شدن لنزهای سینمایی در کارخانه فوجی خواهید بود.با توجه به اجرای تمام مراحل ساخت با دست قیمت های بسیار بالای لنزهای سینمایی دور از دسترس نیست.

فوجی‌فیلم Fujifilm Holdings Corporation, شناخته شده با نام Fujifilm, (富士フイルム株式会社 Fujifuirumu Kabushiki-kaisha؟) یک شرکت چندملیتی عکاسی و ژاپنی است که در توکیو تاسیس شد.

بیشتر فعالیت‌های فوجی‌فیلم در زمینهٔ توسعه و تولید و فروش و خدمات فیلم‌های رنگی و دوربین‌های دیجیتال و وسایل ظهور عکس، کاغذ رنگی، مواد شیمیایی ظهور و سایر وسایل عکاسی است.

عکاسان از خزر تا خلیج فارس را به تصویر می کشند

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از آغاز تور عکاسی خزر تا خلیج فارس خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز به نقل از فرهنگ و ارشاد هرمزگان، علیرضا درویش نژاد گفت: این تور عکاسی با همکاری انجمن عکاسان هرمزگان و به مدت یک هفته برگزار می شود و از امروز صبح اول اردیبهشت با شرکت ۱۵ عکاس از استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، گلستان، مازندران و گیلان آغاز شده است.

وی افزود : هدف از برگزاری این تور عکاسی، نشان دادن زیبایی های ایران اسلامی و به ویژه خلیج فارس است که از این طریق دو دریای بزرگ ایران در شمال و جنوب به وسیله عکس به هم وصل و در یک نقطه، زیبایی های آن به نمایش در خواهد آمد.

دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس به نحوه حرکت این تور عکاسی اشاره کرد و بیان داشت: عکاسان، کار خود را از دریای خزر و عکاسی از استان های مازندران، گیلان و گلستان آغاز خواهند کرد و سپس به جنوب کشور و کرانه آبهای خلیج فارس خواهند آمد و به عکاسی از استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان خواهند پرداخت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن تقدیر و تشکر از انجمن عکاسان هرمزگان اظهار کرد : جمعی از بهترین عکاسان استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، مازندران، گلستان و گیلان گرد هم آمده اند تا به عنوان سفیران خلیج فارس ، زیبایی های این هویت مشترک را به اشتراک همگان بگذارند.

درویش نژاد عنوان کرد: پس از اتمام این تور عکاسی در روز ملی خلیج فارس، ۱۰ اردیبهشت ، نمایشگاهی از بهترین عکس های این تور در افتتاحیه جشنواره برگزار خواهد شد و سپس در دیگر استان های کشور نیز به نمایش در خواهد آمد.

حسام الدین انصاریان، رئیس انجمن عکاسان هرمزگان با تاکید بر ضرورت حضور هنرمندان رشته های مختلف در صیانت از نام و هویت خلیج فارس گفت : عکس ، یک زبان مشترک جهانی است و بهترین ابزار و وسیله برای انعکاس زیبایی های این دریای پارسی به جهانیان است.

وی افزود: به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ، برگزاری این تور به انجمن عکاسان هرمزگان واگذار شد و سعی کردیم جمعی از بهترین و خلاق ترین عکاسان را از استان های بوشهر ، خوزستان ، گلستان ، مازندران ، گیلان و هرمزگان برای این حرکت مهم انتخاب کنیم که نتیجه آن بدون شک ثبت بهترین تصاویر از دریای خزر و خلیج فارس خواهد بود .

رویترز برنده جایزه پولیتزر، به خاطر عکاسی از بحران روهینگیا

جایزه پولیتزر جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش‌های گوناگون دارد. این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی، در سده نوزدهم نام‌گذاری شده‌است.

هم‌چنین هر ساله بنیاد پولیتزر جوایز نیم میلیون دلاری خود را به بهترین عکسهای خبری در زمینه‌های مختلف اهدا می‌کند که در میان تمام عکسهای خبری جهان به عنوان بهترین عکس خبری افشاگرانه و جسورانه معرفی می‌شوند.











با مدیریت شبکه‌های اجتماعی به بازار کار وارد شوید

زوم نیوز  : شبکه های اجتماعی یکی از بزرگ ترین دارایی ها و ابزارهایی است که در اختیار برندها قرار گرفته است. شما به عنوان کارآفرین یا مالک کسب و کار باید این شبکه ها را در بالاترین اولویت خود قرار دهید. همه از مزایای این شبکه ها باخبریم؛ از تبلیغ محصولات گرفته تا ایجاد هویت برند و برقراری ارتباط با مخاطبان. اما در این مقاله نمی خواهیم در مورد مزایای این شبکه ها صحبت کنیم، بلکه روش هایی را به شما یاد می دهیم که بتوانید مخاطبان بیشتری به دست آورید.

نگران نباشید. نیازی نیست که هزاران دلار به آژانس های پرزرق و برق تبلیغاتی بپردازید. اما از طرفی هم با آپلود کردن تعدادی عکس از محصولاتتان در اینستاگرام به جایی نمی رسید. در عوض باید با تدبیر عمل کنید، به مخاطبان خود گوش دهید، چند حقه ساده اما سریع در مورد عکاسی یاد بگیرید (بله، می توانید با گوشی هوشمندتان هم عکس بگیرید) و در نهایت، هویتی خاص برای برندتان ایجاد و مخاطبان زیادی را به دست آورید.

به منظور اینکه به شما کمک کنیم به این موارد دست پیدا کنید، از کندال کالی، عکاس، ویرایشگر و تصویرپرداز و همچنین مایکل لیون، عکاس، مدیر تولید محتوا و تصویرپرداز شبکه های اجتماعی دعوت کرده ایم تا نکاتی را برای شما بازگو کنند.

لیون می گوید: «باید صادقانه رفتار کنید، داستان خوبی برای تعریف کردن داشته باشید و رفتارتان انسانی باشد، نه مانند یک ماشین. برندهایی که بهترین عملکرد را دارند، داستان سرایان خوبی بوده اند.» در ادامه به هفت نکته ای اشاره می کنیم که برای تولید محتوا و برندسازی در شبکه های اجتماعی به آنها نیاز خواهیدداشت.

برای موفقیت در  شبکه‌های اجتماعی باید صادقانه رفتار کنید، داستان خوبی برای تعریف کردن داشته باشید و رفتارتان انسانی باشد، نه مانند یک ماشین. برندهایی که بهترین عملکرد را دارند، داستان سرایان خوبی بوده اند.

۱. تداوم، کلید کار است.

لیون: «مهم ترین توصیه ای که برایتان دارم این است که در شیوه عکاسی، ارسال عکس ها و نوشتن زیرنویس های مناسب به شکلی مداوم عمل کنید. برترین برندها در شبکه های اجتماعی آنهای هستند که در کارشان تداوم دارند و تصویری همیشگی از خود به مشتریانشان نشان داده اند.»

۲. به مخاطبان خود تکیه کنید.

لیون: «به مشتریانتان اجازه دهید بزرگ ترین معرف های شما باشند. به عنوان مثال فرض کنیم که شما به کار فروش تی شرت می پردازید و افراد زیادی در شبکه های اجتماعی با تی شرت های شما بر تنشان عکس می گیرند و شما را نیز تگ می کنند. اجازه دهید مردم معرف شما باشند، اما همچنین شما نیز عکس آنها را در پیجتان منتشر و از خریدشان قدردانی کنید.»
کالی: «گاهی باید برای انتشار عکس مخاطبان از آنها اجازه بگیرید. این مسئله ای برد- برد است و بیشتر مشتریان از این کار شما خوشحال نیز می شوند. اما به هر حال بهتر است مشتریانتان را بشناسید و در صورت نیاز ازشان اجازه بگیرید.»

۳. سعی کنید از نور طبیعی روز استفاده کنید.

کالی: «من عاشق این هستم که در بیشتر عکس هایم از نور طبیعی استفاده کنم، چون به نظرم خیلی بهتر از نورهای مصنوعی هستند. البته مگر اینکه بتوانید از عهده پرداخت هزینه استودیوی عکاسی با دستگاه های نورپردازی حرفه ایشان برآیید. اما نور طبیعی تقریبا برای هر کسی قابل دسترس و استفاده است.»

۴. بهترین راه استفاده از گوشی های هوشمند

اگر بدانید که در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید یا iOS چطور باید گزینه های مربوط به تنظیم نور عکس را تنظیم کنید، می توانید محتوایی خارق العاده برای کسب و کار کوچکتان خلق کنید. من به وسیله گوشی آیفون و چند برنامه ویرایشگر تصویر، طوری عکس ها را ویرایش می کنم که انگار با دوربین حرفه ای گرفته شده اند. فکر می کنم که من ۹۹ درصد عکس هایم را با گوشی می گیرم. ضمنا وقتی می خواهید عکس ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، نیاز به عکسی با تراکم پیکسلی خیلی بالا دارید؛ چرا که مخاطبانتان آن عکس ها را در صفحات نسبتا کوچک موبایل هایشان خواهنددید.
کالی: «خرید دوربین های حرفه ای لزوما از شما عکاس نمی سازد. داشتن دوربین عکاسی و عکاس بودن مترادف نیستند. البته ابزار اهمیت دارد، اما باید بدانید که چطور باید از آن ابزار استفاده کنید.

۵. الهام بگیرید.

کالی: «کمی از وقت خود را به مشاهده و بررسی محتواهای موجود اختصاص دهید. خیلی از عکس های نوآورانه ای که می بینید، الهام گرفته از چندین عکس یا مفهوم هستند. مجموعه ای از عکس ها و تصاویر گرافیکی محبوبتان درست کنید. اگر قبل از ویرایش کردن عکس هایتان بدانید که چه می خواهید، کارتان خیلی سریع تر پیش خواهم رفت.»

۶. عکس های زیادی بگیرید و پاکشان نکنید.

لیون: «وقتی می خواهید از یک محصول عکس بگیرید، سعی کنید از چهار یا پنج زاویه مختلف عکاسی کنید. هرکدام از این عکس ها نمایانگر بخشی از محصول هستند و می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال عکس های مربعی گزینه خوبی برای اینستاگرام هستند. تنوع داشته باشید و از تعداد عکس هایتان نترسید.»

۷. در مورد مسائل اجتماعی آگاهی داشته باشید.

کالی: «بسیار مهم است که از اتفاقاتی که در دنیا می افتند، باخبر باشید. زمانی که فاجعه ای در جایی نزدیک به شما رخ داده است، اصلا درست نیست که به ارسال عکس محصولاتتان بپردازید. حواستان را جمع کنید و انسان خوبی باشید.»

 

ترجمه شادی حسن پور

 

نمایشگاه عکسی از زنهای مناطق محروم

 زوم نیوز : نمایشگاه عکسی از زنهای مناطق محروم که عاطفه آرانی آنها را به تصویر کشیده با عنوان زن ماندگی از ۲۳ فروردین افتتاح شده  و تا پانزدهم اردیبهشت ماه دایر است .

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز ، از این نمایشگاه که قرار است تمام عایدی فروش اش برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان هزینه شود، بازیگرانی  همچون مرجانه گلچین ، سحر دولتشاهی و بهاره کیان افشار بازدید کردند.

به گفته این عکاس تمام عایدی فروش این نمایشگاه نیز برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان به آن دو منطقه محروم فرستاده خواهد شد و چون این نمایشگاه ماهیت خیریه دارد، سقفی برای قیمت عکس‌ها تعیین نشده اما قیمت پایه هر عکس ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

عاطفه آرانی درباره موضوع عکس‌های این نمایشگاه  گفته که ” با دعوت و حمایت کمیته امداد به استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان رفتم و از وضعیت اجتماعی زنان عکاسی کردم که در این نمایشگاه به دلیل محدودیت فضای گالری پنج عکس از پروژه سیستان بلوچستان و هفت عکس از پروژه عکاسی استان گلستان ارایه شده است.”

پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) و با مدیریت حیدر رضایی،  با هدف انعکاس دردها و نیازهای مناطق محروم و کسب حمایت‌های مادی و معنوی برای رفع مشکل مردمان این مناطق برگزار شده است.

این پروژه تاکنون در استان‌هایی از جمله اردبیل، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان برگزار شده است.

عاطفه آرانی که در دو تور عکاسی مناطق محروم سیستان و بلوچستان و گلستان حضور داشته ، درباره نمایشگاهی از عکس‌های منتخبش از این مناطق به فارس گفت: نخستین تور را سال ۹۶ و دومی را نوروز امسال تجربه کردم و در این تورها، تمرکز و تأکیدم روی عکاسی از زنان این مناطق و مشکلات و معضلاتی بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این عکاس ادامه داد: در نمایشگاه «زن ماندگی» دو سوژه دارم؛ دو دختری که به خاطر مشکلات مالی و فقر فرهنگی تن به ازدواج زودهنگام دادند و متأسفانه در زندگی مشترک به بن‌بست رسیدند و در شرایط بلاتکلیفی و در آستانه جدایی قرار دارند.

آرانی ادامه داد: در این نمایشگاه تأکیدم روی آگاهی اندک مردمان این مناطق و نبود مشاوره مناسب است که سطح کیفیت زندگی را پایین آورده است.

وی درباره تعداد عکس‌های حاضر در نمایشگاه خود گفت: به دلیل محدود بودن فضای نمایشگاهی گالری تئاتر مستقل، از یک پروژه ۷ عکس و از پروژه دیگر ۵ عکس انتخاب کرده‌ام. البته چون فضای عکاسی بنده مستند است و اصطلاحاً «فاین آرت» نیست، سعی کردم تصاویری انتخاب کنم که برای مخاطبان عمومی‌تر باشد.

آرانی از معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) و فعالان حوزه زنان و کسانی که دغدغه حمایت از حقوق زنان را دارند دعوت کرد از عکس‌های او بازدید کنند :”من دعوت می‌کنم بیایند و بخش کوچکی از زندگی این زنان را ببیند تا جریانی راه بفتد و ما روزهای بهتری را برای آن‌ها رقم بزنیم.”

به گفته این عکاس تمام عایدی فروش این نمایشگاه نیز برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان به آن دو منطقه محروم فرستاده خواهد شد و چون این نمایشگاه ماهیت خیریه دارد، سقفی برای قیمت عکس‌ها تعیین نشده اما قیمت پایه هر عکس ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

در روز افتتاحیه این نمایشگاه (۲۳ فروردین ساعت ۱۸) که در گالری تئاتر مستقل تهران برگزار شد، پرفورمنسی توسط این عکاس برگزار شد.

 در این پرفورمنس صورت و دست‌های آرانی با موتیف‌های گل و گیاه (نماد نرمی و لطافت) پوشانده  و در حالیکه موسیقی و صدای زنانی که او از آن‌ها عکاسی کرده پخش شد، زنی با برقع روی چهره و دست‌های این عکاس طرح می‌کشد و…

نمایشگاه «زن‌ماندگی» تا ۱۵ اردیبهشت (به غیر از روزهای شنبه) در گالری تئاتر مستقل تهران به نشانی چهارراه ولیعصر، خیابان رازی میزبان علاقه‌مندان است.

پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم

پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم به ابتکار حیدر رضایی و با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)، از اواسط سال ۱۳۹۴ با هدف انعکاس دردها و نیازهای مناطق محروم و کسب حمایت‌های مادی و معنوی برای رفع مشکل مردمان این مناطق برگزار شد.

رضایی درباره پیشینه برگزاری این تورها گفته بود که زمانی که با سرویس خبرگزاری مهر همکاری داشتم، این پروژه آغاز شد و در نظر داشتیم برای ارتقای دانش عکاسان استانی، فضای عکاسی توأم با آموزش را فراهم کنیم.

وی افزود: اما از آنجایی که خبرگزاری توانایی مالی لازم برای اجرای این طرح را نداشت، دنبال اسپانسری بودیم که بتواند از عکاسان حمایت کند،‌ البته نه هر اسپانسری! چون فضای تورهای عکاسی غالباً در مناطق گردشگری می‌گذرد، اما ما به دنبال یک حامی بودیم که بتواند در زمینه مناطق محروم به ما کمک کند.

این عکاس اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ و با حضور آقای پرویز فتاح در ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره)، فضای رسانه‌ای حاکم بر این کمیته متحول شد و از پیشنهاد ما استقبال کردند و رفت و آمد و اسکان عکاسان را برعهده گرفت.

* تفاوت مستندنگاری با سیاه‌نمایی

رضایی در پاسخ به این پرسش که عکاسی از مناطق محروم با سیاه‌نمایی چه تفاوتی دارد، اظهار داشت: در رسانه‌ها روی این قضیه باید تمرکز بیشتری شود تا مراکز قدرت و ثروت برای لاپوشانی کوتاهی‌های خود روی اصطلاح «سیاه‌نمایی» نتوانند مانور دهند.

وی ادامه داد: سیاه‌نمایی بدین معناست که یک واقعیت معمولی را منفی نشان دهیم و حتی غلو‌شده‌اش این است که واقعیت مثبت را سیاه نمایش دهیم. اما ما در تورهای عکاسی از مناطق محروم، اتفاقی که رخ داده را بدون موضع منعکس می‌کنیم، این مستندنگاری است نه سیاه‌نمایی!

این عکاس ادامه داد: نگاه ما جناحی و سیاسی و … نیست، کاملاً انسانی است. در مناطق محروم، اخلاص، ایمان و وفاداری وجود دارد، بنابراین نمی‌توان گفت چون وارد مبحث محرومیت شده‌ایم، قصد سیاه‌نمایی داریم! ما واقعیت مناطق محروم را بدون کم و کاست نشان می‌دهیم تا هم مناطق بهتر شناسایی شوند، هم از خیران بتوان کمک بیشتری گرفت.

مدیر پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم تأکید کرد: متأسفانه خشکسالی بسیار گسترده شده و نمی‌توان تبعات آن را کتمان کرد. بنابراین عکاسان ما کار فرهنگی جهادی انجام می‌دهند، بدون هیچ نگاه منفی و غلو، تا شاید بتوانند کمکی به مناطق محروم کرده باشند.

ورک‌شاپ عکاسی آلفرد یعقوب‌زاده برگزار می شود

زوم نیوز : همزمان با آغاز سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نمایشگاهی از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده که طی سه دهه از فلسطین عکاسی شده است، با حضور وی برپا می‌شود.

نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده با حضور اهالی فرهنگ و هنر و… چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۷ در گالری شماره ۱۴، پلاک ۱۴، خیابان خارک افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه عکاسی زوم نیوز به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیف‌الله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به جزییات برگزاری نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده در جشنواره بیان کرد: در بخش نمایشگاهی «رویدادهای ویژه» جشنواره جهانی فیلم فجر و با توجه به حوادث جاری در سرزمین‌های اشغالی که این روزها شدت گرفته است، نمایشگاهی از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده در تهران برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: این نمایشگاه به‌ عنوان رویداد جنبی بخش «زیتون‌های زخمی» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر که روی نمایش فیلم‌های مهم از کارگردان‌های جهان با موضوع سرزمین‌های اشغالی تمرکز دارد، تدارک دیده شده است.

به‌ گفته‌ صمدیان، آلفرد یعقوب‌زاده عکاس ایرانی ساکن پاریس، طی بیست‌وهشت سال ـ از نخستین قیام انتفاضه در ۱۹۸۷ تا قیام سال ۲۰۱۵ـ تصاویری از سرزمین‌های اشغالی ثبت کرده که نمایشگاه حاضر، منتخبی از ده‌ها هزار فریم عکس‌ گرفته‌شده در طی این دوره‌ زمانی است.

مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان با اشاره به اینکه عکس‌های یعقوب‌زاده، به موضوعاتی همچون سال‌های مقاومت، زندگی روزمره مردم و ساخته شدن دیوار حایل توسط رژیم اشغالگر و… می‌پردازد، اظهار کرد: آلفرد یعقوب‌زاده مهمان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران است و همزمان با حضورش در تهران، ورک‌شاپ حرفه‌ای عکاسی در مناطق و زمان‌های بحرانی و جنگ را در ایران خواهد داشت که این ورک‌شاپ داوطلبان جدی در حوزه عکاسی و فیلمبرداری دارد.

نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده با حضور اهالی فرهنگ و هنر و… چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۷ در گالری شماره ۱۴، پلاک ۱۴، خیابان خارک افتتاح می‌شود.

* جشنواره جهانی فیلم فجر با بخش «دارالفنون» کلید می‌خورد

مازیار میری مدیر دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: مهمانان خارجی بخش «دارالفنون» به ویژه دانشجویان این بخش وارد تهران شده اند و امشب دیداری صمیمانه با مدیران جشنواره خواهند داشت.

به گفته وی، سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر سه شنبه ۲۸ فروردین ماه با کلاس های دارالفنون کار خود را در پردیس چارسو شروع می کند.

وی افزود: امشب با همگی ۱۱۰ نفر دانشجویان بخش دارالفنون به همراه بعضی مدیران جشنواره دیدار خواهیم داشت که در این دیدار هم دانشجویان خارجی و هم دانشجویان ایرانی حضور دارند تا بیشتر با هم آشنا شوند و آمادگی بیشتری برای کلاس هایشان که از سه شنبه شروع خواهند شد، داشته باشند.

میری با نام بردن از مهران کاشانی و نغمه ثمینی فیلمنامه نویس به عنوان استادان ۲ روز ابتدایی دارالفنون تصریح کرد: از قبل طرح ها و مشق هایی به دانشجویان داده شده است که باید در مورد آنها ترسیم نامه هایی را آماده می کردند.

مدیر بخش دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان گفت: مهران کاشانی و نغمه ثمینی در ۲ روز اول جشنواره، هر روز دو کلاس سه ساعته برای دانشجویان خواهند داشت و با آنها درباره طرح هایشان کار خواهند کرد و از روز پنجشنبه کلاس‌های تخصصی دانشجویان آغاز می شود.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود. سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و رایانامه آن [email protected] است.