فیلم | تور ۳ دقیقه ای کارخانه ی فوجی

زوم نیوز: در این تور ۳ دقیقه ای کارخانه ی فوجی، شاهد نحوه ی ساخته شدن لنزهای سینمایی در کارخانه فوجی خواهید بود.با توجه به اجرای تمام مراحل ساخت با دست قیمت های بسیار بالای لنزهای سینمایی دور از دسترس نیست.

فوجی‌فیلم Fujifilm Holdings Corporation, شناخته شده با نام Fujifilm, (富士フイルム株式会社 Fujifuirumu Kabushiki-kaisha؟) یک شرکت چندملیتی عکاسی و ژاپنی است که در توکیو تاسیس شد.

بیشتر فعالیت‌های فوجی‌فیلم در زمینهٔ توسعه و تولید و فروش و خدمات فیلم‌های رنگی و دوربین‌های دیجیتال و وسایل ظهور عکس، کاغذ رنگی، مواد شیمیایی ظهور و سایر وسایل عکاسی است.

عکاسان از خزر تا خلیج فارس را به تصویر می کشند

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از آغاز تور عکاسی خزر تا خلیج فارس خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز به نقل از فرهنگ و ارشاد هرمزگان، علیرضا درویش نژاد گفت: این تور عکاسی با همکاری انجمن عکاسان هرمزگان و به مدت یک هفته برگزار می شود و از امروز صبح اول اردیبهشت با شرکت ۱۵ عکاس از استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، گلستان، مازندران و گیلان آغاز شده است.

وی افزود : هدف از برگزاری این تور عکاسی، نشان دادن زیبایی های ایران اسلامی و به ویژه خلیج فارس است که از این طریق دو دریای بزرگ ایران در شمال و جنوب به وسیله عکس به هم وصل و در یک نقطه، زیبایی های آن به نمایش در خواهد آمد.

دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس به نحوه حرکت این تور عکاسی اشاره کرد و بیان داشت: عکاسان، کار خود را از دریای خزر و عکاسی از استان های مازندران، گیلان و گلستان آغاز خواهند کرد و سپس به جنوب کشور و کرانه آبهای خلیج فارس خواهند آمد و به عکاسی از استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان خواهند پرداخت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن تقدیر و تشکر از انجمن عکاسان هرمزگان اظهار کرد : جمعی از بهترین عکاسان استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، مازندران، گلستان و گیلان گرد هم آمده اند تا به عنوان سفیران خلیج فارس ، زیبایی های این هویت مشترک را به اشتراک همگان بگذارند.

درویش نژاد عنوان کرد: پس از اتمام این تور عکاسی در روز ملی خلیج فارس، ۱۰ اردیبهشت ، نمایشگاهی از بهترین عکس های این تور در افتتاحیه جشنواره برگزار خواهد شد و سپس در دیگر استان های کشور نیز به نمایش در خواهد آمد.

حسام الدین انصاریان، رئیس انجمن عکاسان هرمزگان با تاکید بر ضرورت حضور هنرمندان رشته های مختلف در صیانت از نام و هویت خلیج فارس گفت : عکس ، یک زبان مشترک جهانی است و بهترین ابزار و وسیله برای انعکاس زیبایی های این دریای پارسی به جهانیان است.

وی افزود: به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ، برگزاری این تور به انجمن عکاسان هرمزگان واگذار شد و سعی کردیم جمعی از بهترین و خلاق ترین عکاسان را از استان های بوشهر ، خوزستان ، گلستان ، مازندران ، گیلان و هرمزگان برای این حرکت مهم انتخاب کنیم که نتیجه آن بدون شک ثبت بهترین تصاویر از دریای خزر و خلیج فارس خواهد بود .

رویترز برنده جایزه پولیتزر، به خاطر عکاسی از بحران روهینگیا

جایزه پولیتزر جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که بخش‌های گوناگون دارد. این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی، در سده نوزدهم نام‌گذاری شده‌است.

هم‌چنین هر ساله بنیاد پولیتزر جوایز نیم میلیون دلاری خود را به بهترین عکسهای خبری در زمینه‌های مختلف اهدا می‌کند که در میان تمام عکسهای خبری جهان به عنوان بهترین عکس خبری افشاگرانه و جسورانه معرفی می‌شوند.











با مدیریت شبکه‌های اجتماعی به بازار کار وارد شوید

زوم نیوز  : شبکه های اجتماعی یکی از بزرگ ترین دارایی ها و ابزارهایی است که در اختیار برندها قرار گرفته است. شما به عنوان کارآفرین یا مالک کسب و کار باید این شبکه ها را در بالاترین اولویت خود قرار دهید. همه از مزایای این شبکه ها باخبریم؛ از تبلیغ محصولات گرفته تا ایجاد هویت برند و برقراری ارتباط با مخاطبان. اما در این مقاله نمی خواهیم در مورد مزایای این شبکه ها صحبت کنیم، بلکه روش هایی را به شما یاد می دهیم که بتوانید مخاطبان بیشتری به دست آورید.

نگران نباشید. نیازی نیست که هزاران دلار به آژانس های پرزرق و برق تبلیغاتی بپردازید. اما از طرفی هم با آپلود کردن تعدادی عکس از محصولاتتان در اینستاگرام به جایی نمی رسید. در عوض باید با تدبیر عمل کنید، به مخاطبان خود گوش دهید، چند حقه ساده اما سریع در مورد عکاسی یاد بگیرید (بله، می توانید با گوشی هوشمندتان هم عکس بگیرید) و در نهایت، هویتی خاص برای برندتان ایجاد و مخاطبان زیادی را به دست آورید.

به منظور اینکه به شما کمک کنیم به این موارد دست پیدا کنید، از کندال کالی، عکاس، ویرایشگر و تصویرپرداز و همچنین مایکل لیون، عکاس، مدیر تولید محتوا و تصویرپرداز شبکه های اجتماعی دعوت کرده ایم تا نکاتی را برای شما بازگو کنند.

لیون می گوید: «باید صادقانه رفتار کنید، داستان خوبی برای تعریف کردن داشته باشید و رفتارتان انسانی باشد، نه مانند یک ماشین. برندهایی که بهترین عملکرد را دارند، داستان سرایان خوبی بوده اند.» در ادامه به هفت نکته ای اشاره می کنیم که برای تولید محتوا و برندسازی در شبکه های اجتماعی به آنها نیاز خواهیدداشت.

برای موفقیت در  شبکه‌های اجتماعی باید صادقانه رفتار کنید، داستان خوبی برای تعریف کردن داشته باشید و رفتارتان انسانی باشد، نه مانند یک ماشین. برندهایی که بهترین عملکرد را دارند، داستان سرایان خوبی بوده اند.

۱. تداوم، کلید کار است.

لیون: «مهم ترین توصیه ای که برایتان دارم این است که در شیوه عکاسی، ارسال عکس ها و نوشتن زیرنویس های مناسب به شکلی مداوم عمل کنید. برترین برندها در شبکه های اجتماعی آنهای هستند که در کارشان تداوم دارند و تصویری همیشگی از خود به مشتریانشان نشان داده اند.»

۲. به مخاطبان خود تکیه کنید.

لیون: «به مشتریانتان اجازه دهید بزرگ ترین معرف های شما باشند. به عنوان مثال فرض کنیم که شما به کار فروش تی شرت می پردازید و افراد زیادی در شبکه های اجتماعی با تی شرت های شما بر تنشان عکس می گیرند و شما را نیز تگ می کنند. اجازه دهید مردم معرف شما باشند، اما همچنین شما نیز عکس آنها را در پیجتان منتشر و از خریدشان قدردانی کنید.»
کالی: «گاهی باید برای انتشار عکس مخاطبان از آنها اجازه بگیرید. این مسئله ای برد- برد است و بیشتر مشتریان از این کار شما خوشحال نیز می شوند. اما به هر حال بهتر است مشتریانتان را بشناسید و در صورت نیاز ازشان اجازه بگیرید.»

۳. سعی کنید از نور طبیعی روز استفاده کنید.

کالی: «من عاشق این هستم که در بیشتر عکس هایم از نور طبیعی استفاده کنم، چون به نظرم خیلی بهتر از نورهای مصنوعی هستند. البته مگر اینکه بتوانید از عهده پرداخت هزینه استودیوی عکاسی با دستگاه های نورپردازی حرفه ایشان برآیید. اما نور طبیعی تقریبا برای هر کسی قابل دسترس و استفاده است.»

۴. بهترین راه استفاده از گوشی های هوشمند

اگر بدانید که در گوشی هایی با سیستم عامل اندروید یا iOS چطور باید گزینه های مربوط به تنظیم نور عکس را تنظیم کنید، می توانید محتوایی خارق العاده برای کسب و کار کوچکتان خلق کنید. من به وسیله گوشی آیفون و چند برنامه ویرایشگر تصویر، طوری عکس ها را ویرایش می کنم که انگار با دوربین حرفه ای گرفته شده اند. فکر می کنم که من ۹۹ درصد عکس هایم را با گوشی می گیرم. ضمنا وقتی می خواهید عکس ها را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، نیاز به عکسی با تراکم پیکسلی خیلی بالا دارید؛ چرا که مخاطبانتان آن عکس ها را در صفحات نسبتا کوچک موبایل هایشان خواهنددید.
کالی: «خرید دوربین های حرفه ای لزوما از شما عکاس نمی سازد. داشتن دوربین عکاسی و عکاس بودن مترادف نیستند. البته ابزار اهمیت دارد، اما باید بدانید که چطور باید از آن ابزار استفاده کنید.

۵. الهام بگیرید.

کالی: «کمی از وقت خود را به مشاهده و بررسی محتواهای موجود اختصاص دهید. خیلی از عکس های نوآورانه ای که می بینید، الهام گرفته از چندین عکس یا مفهوم هستند. مجموعه ای از عکس ها و تصاویر گرافیکی محبوبتان درست کنید. اگر قبل از ویرایش کردن عکس هایتان بدانید که چه می خواهید، کارتان خیلی سریع تر پیش خواهم رفت.»

۶. عکس های زیادی بگیرید و پاکشان نکنید.

لیون: «وقتی می خواهید از یک محصول عکس بگیرید، سعی کنید از چهار یا پنج زاویه مختلف عکاسی کنید. هرکدام از این عکس ها نمایانگر بخشی از محصول هستند و می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال عکس های مربعی گزینه خوبی برای اینستاگرام هستند. تنوع داشته باشید و از تعداد عکس هایتان نترسید.»

۷. در مورد مسائل اجتماعی آگاهی داشته باشید.

کالی: «بسیار مهم است که از اتفاقاتی که در دنیا می افتند، باخبر باشید. زمانی که فاجعه ای در جایی نزدیک به شما رخ داده است، اصلا درست نیست که به ارسال عکس محصولاتتان بپردازید. حواستان را جمع کنید و انسان خوبی باشید.»

 

ترجمه شادی حسن پور

 

نمایشگاه عکسی از زنهای مناطق محروم

 زوم نیوز : نمایشگاه عکسی از زنهای مناطق محروم که عاطفه آرانی آنها را به تصویر کشیده با عنوان زن ماندگی از ۲۳ فروردین افتتاح شده  و تا پانزدهم اردیبهشت ماه دایر است .

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز ، از این نمایشگاه که قرار است تمام عایدی فروش اش برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان هزینه شود، بازیگرانی  همچون مرجانه گلچین ، سحر دولتشاهی و بهاره کیان افشار بازدید کردند.

به گفته این عکاس تمام عایدی فروش این نمایشگاه نیز برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان به آن دو منطقه محروم فرستاده خواهد شد و چون این نمایشگاه ماهیت خیریه دارد، سقفی برای قیمت عکس‌ها تعیین نشده اما قیمت پایه هر عکس ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

عاطفه آرانی درباره موضوع عکس‌های این نمایشگاه  گفته که ” با دعوت و حمایت کمیته امداد به استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان رفتم و از وضعیت اجتماعی زنان عکاسی کردم که در این نمایشگاه به دلیل محدودیت فضای گالری پنج عکس از پروژه سیستان بلوچستان و هفت عکس از پروژه عکاسی استان گلستان ارایه شده است.”

پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم به همت کمیته امداد امام خمینی(ره) و با مدیریت حیدر رضایی،  با هدف انعکاس دردها و نیازهای مناطق محروم و کسب حمایت‌های مادی و معنوی برای رفع مشکل مردمان این مناطق برگزار شده است.

این پروژه تاکنون در استان‌هایی از جمله اردبیل، کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و گلستان برگزار شده است.

عاطفه آرانی که در دو تور عکاسی مناطق محروم سیستان و بلوچستان و گلستان حضور داشته ، درباره نمایشگاهی از عکس‌های منتخبش از این مناطق به فارس گفت: نخستین تور را سال ۹۶ و دومی را نوروز امسال تجربه کردم و در این تورها، تمرکز و تأکیدم روی عکاسی از زنان این مناطق و مشکلات و معضلاتی بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این عکاس ادامه داد: در نمایشگاه «زن ماندگی» دو سوژه دارم؛ دو دختری که به خاطر مشکلات مالی و فقر فرهنگی تن به ازدواج زودهنگام دادند و متأسفانه در زندگی مشترک به بن‌بست رسیدند و در شرایط بلاتکلیفی و در آستانه جدایی قرار دارند.

آرانی ادامه داد: در این نمایشگاه تأکیدم روی آگاهی اندک مردمان این مناطق و نبود مشاوره مناسب است که سطح کیفیت زندگی را پایین آورده است.

وی درباره تعداد عکس‌های حاضر در نمایشگاه خود گفت: به دلیل محدود بودن فضای نمایشگاهی گالری تئاتر مستقل، از یک پروژه ۷ عکس و از پروژه دیگر ۵ عکس انتخاب کرده‌ام. البته چون فضای عکاسی بنده مستند است و اصطلاحاً «فاین آرت» نیست، سعی کردم تصاویری انتخاب کنم که برای مخاطبان عمومی‌تر باشد.

آرانی از معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) و فعالان حوزه زنان و کسانی که دغدغه حمایت از حقوق زنان را دارند دعوت کرد از عکس‌های او بازدید کنند :”من دعوت می‌کنم بیایند و بخش کوچکی از زندگی این زنان را ببیند تا جریانی راه بفتد و ما روزهای بهتری را برای آن‌ها رقم بزنیم.”

به گفته این عکاس تمام عایدی فروش این نمایشگاه نیز برای جریان‌سازی و فعالیت اجتماعی این زنان به آن دو منطقه محروم فرستاده خواهد شد و چون این نمایشگاه ماهیت خیریه دارد، سقفی برای قیمت عکس‌ها تعیین نشده اما قیمت پایه هر عکس ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

در روز افتتاحیه این نمایشگاه (۲۳ فروردین ساعت ۱۸) که در گالری تئاتر مستقل تهران برگزار شد، پرفورمنسی توسط این عکاس برگزار شد.

 در این پرفورمنس صورت و دست‌های آرانی با موتیف‌های گل و گیاه (نماد نرمی و لطافت) پوشانده  و در حالیکه موسیقی و صدای زنانی که او از آن‌ها عکاسی کرده پخش شد، زنی با برقع روی چهره و دست‌های این عکاس طرح می‌کشد و…

نمایشگاه «زن‌ماندگی» تا ۱۵ اردیبهشت (به غیر از روزهای شنبه) در گالری تئاتر مستقل تهران به نشانی چهارراه ولیعصر، خیابان رازی میزبان علاقه‌مندان است.

پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم

پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم به ابتکار حیدر رضایی و با حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)، از اواسط سال ۱۳۹۴ با هدف انعکاس دردها و نیازهای مناطق محروم و کسب حمایت‌های مادی و معنوی برای رفع مشکل مردمان این مناطق برگزار شد.

رضایی درباره پیشینه برگزاری این تورها گفته بود که زمانی که با سرویس خبرگزاری مهر همکاری داشتم، این پروژه آغاز شد و در نظر داشتیم برای ارتقای دانش عکاسان استانی، فضای عکاسی توأم با آموزش را فراهم کنیم.

وی افزود: اما از آنجایی که خبرگزاری توانایی مالی لازم برای اجرای این طرح را نداشت، دنبال اسپانسری بودیم که بتواند از عکاسان حمایت کند،‌ البته نه هر اسپانسری! چون فضای تورهای عکاسی غالباً در مناطق گردشگری می‌گذرد، اما ما به دنبال یک حامی بودیم که بتواند در زمینه مناطق محروم به ما کمک کند.

این عکاس اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ و با حضور آقای پرویز فتاح در ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره)، فضای رسانه‌ای حاکم بر این کمیته متحول شد و از پیشنهاد ما استقبال کردند و رفت و آمد و اسکان عکاسان را برعهده گرفت.

* تفاوت مستندنگاری با سیاه‌نمایی

رضایی در پاسخ به این پرسش که عکاسی از مناطق محروم با سیاه‌نمایی چه تفاوتی دارد، اظهار داشت: در رسانه‌ها روی این قضیه باید تمرکز بیشتری شود تا مراکز قدرت و ثروت برای لاپوشانی کوتاهی‌های خود روی اصطلاح «سیاه‌نمایی» نتوانند مانور دهند.

وی ادامه داد: سیاه‌نمایی بدین معناست که یک واقعیت معمولی را منفی نشان دهیم و حتی غلو‌شده‌اش این است که واقعیت مثبت را سیاه نمایش دهیم. اما ما در تورهای عکاسی از مناطق محروم، اتفاقی که رخ داده را بدون موضع منعکس می‌کنیم، این مستندنگاری است نه سیاه‌نمایی!

این عکاس ادامه داد: نگاه ما جناحی و سیاسی و … نیست، کاملاً انسانی است. در مناطق محروم، اخلاص، ایمان و وفاداری وجود دارد، بنابراین نمی‌توان گفت چون وارد مبحث محرومیت شده‌ایم، قصد سیاه‌نمایی داریم! ما واقعیت مناطق محروم را بدون کم و کاست نشان می‌دهیم تا هم مناطق بهتر شناسایی شوند، هم از خیران بتوان کمک بیشتری گرفت.

مدیر پروژه عکاسی گروهی از مناطق محروم تأکید کرد: متأسفانه خشکسالی بسیار گسترده شده و نمی‌توان تبعات آن را کتمان کرد. بنابراین عکاسان ما کار فرهنگی جهادی انجام می‌دهند، بدون هیچ نگاه منفی و غلو، تا شاید بتوانند کمکی به مناطق محروم کرده باشند.

ورک‌شاپ عکاسی آلفرد یعقوب‌زاده برگزار می شود

زوم نیوز : همزمان با آغاز سی‌و‌ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، نمایشگاهی از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده که طی سه دهه از فلسطین عکاسی شده است، با حضور وی برپا می‌شود.

نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده با حضور اهالی فرهنگ و هنر و… چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۷ در گالری شماره ۱۴، پلاک ۱۴، خیابان خارک افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه عکاسی زوم نیوز به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سیف‌الله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به جزییات برگزاری نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده در جشنواره بیان کرد: در بخش نمایشگاهی «رویدادهای ویژه» جشنواره جهانی فیلم فجر و با توجه به حوادث جاری در سرزمین‌های اشغالی که این روزها شدت گرفته است، نمایشگاهی از عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده در تهران برگزار می‌شود.

وی توضیح داد: این نمایشگاه به‌ عنوان رویداد جنبی بخش «زیتون‌های زخمی» این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر که روی نمایش فیلم‌های مهم از کارگردان‌های جهان با موضوع سرزمین‌های اشغالی تمرکز دارد، تدارک دیده شده است.

به‌ گفته‌ صمدیان، آلفرد یعقوب‌زاده عکاس ایرانی ساکن پاریس، طی بیست‌وهشت سال ـ از نخستین قیام انتفاضه در ۱۹۸۷ تا قیام سال ۲۰۱۵ـ تصاویری از سرزمین‌های اشغالی ثبت کرده که نمایشگاه حاضر، منتخبی از ده‌ها هزار فریم عکس‌ گرفته‌شده در طی این دوره‌ زمانی است.

مدیر رویدادهای ویژه سی‌ و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان با اشاره به اینکه عکس‌های یعقوب‌زاده، به موضوعاتی همچون سال‌های مقاومت، زندگی روزمره مردم و ساخته شدن دیوار حایل توسط رژیم اشغالگر و… می‌پردازد، اظهار کرد: آلفرد یعقوب‌زاده مهمان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در تهران است و همزمان با حضورش در تهران، ورک‌شاپ حرفه‌ای عکاسی در مناطق و زمان‌های بحرانی و جنگ را در ایران خواهد داشت که این ورک‌شاپ داوطلبان جدی در حوزه عکاسی و فیلمبرداری دارد.

نمایشگاه عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده با حضور اهالی فرهنگ و هنر و… چهارشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۷ در گالری شماره ۱۴، پلاک ۱۴، خیابان خارک افتتاح می‌شود.

* جشنواره جهانی فیلم فجر با بخش «دارالفنون» کلید می‌خورد

مازیار میری مدیر دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: مهمانان خارجی بخش «دارالفنون» به ویژه دانشجویان این بخش وارد تهران شده اند و امشب دیداری صمیمانه با مدیران جشنواره خواهند داشت.

به گفته وی، سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر سه شنبه ۲۸ فروردین ماه با کلاس های دارالفنون کار خود را در پردیس چارسو شروع می کند.

وی افزود: امشب با همگی ۱۱۰ نفر دانشجویان بخش دارالفنون به همراه بعضی مدیران جشنواره دیدار خواهیم داشت که در این دیدار هم دانشجویان خارجی و هم دانشجویان ایرانی حضور دارند تا بیشتر با هم آشنا شوند و آمادگی بیشتری برای کلاس هایشان که از سه شنبه شروع خواهند شد، داشته باشند.

میری با نام بردن از مهران کاشانی و نغمه ثمینی فیلمنامه نویس به عنوان استادان ۲ روز ابتدایی دارالفنون تصریح کرد: از قبل طرح ها و مشق هایی به دانشجویان داده شده است که باید در مورد آنها ترسیم نامه هایی را آماده می کردند.

مدیر بخش دارالفنون سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان گفت: مهران کاشانی و نغمه ثمینی در ۲ روز اول جشنواره، هر روز دو کلاس سه ساعته برای دانشجویان خواهند داشت و با آنها درباره طرح هایشان کار خواهند کرد و از روز پنجشنبه کلاس‌های تخصصی دانشجویان آغاز می شود.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود. سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و رایانامه آن [email protected] است.

«تاریخ عکاسی» منتشر شد

زوم نیوز : کتاب «تاریخ عکاسی»  با ویراستاری محسن حسن‌پور در ۴۲۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان  در انتشارات مرکب سفید به چاپ رسیده است.

به گفته مترجم، این کتاب بر اساس آخرین نسخه «تاریخ عکاسی» نیوهال، یعنی ویرایش پنجم و چاپ سال ۲۰۰۹ ترجمه و به دلیل جایگاه علمی این اثر، نهایت امانتداری در برگردان آن به فارسی رعایت شده و با همکاری اعضای گروه عکاسی دانشگاه هنر و ناشر با بهترین کیفیت ممکن ارائه شده است.

غضنفری درباره لزوم ترجمه این کتاب بیان کرد:  شناخت هرچه بهتر سرگذشت عکاسی به عنوان مدیومی که خارج از این مرز و بوم شکل گرفته است به شناخت هرچه صحیح‌تر جایگاه و کارکرد آن کمک می‌کند.

او خاطرنشان کرد: جای خالی  این کتاب، به عنوان یک منبع مهم تاریخ عکاسی، بین آثار برگردانده‌شده به فارسی محسوس بود البته دسترسی به بخشی از اطلاعات این ‌کتاب برای دانشجویان وجود داشت.

۱۳۶۲ اثر به دهمین جشنواره منطقه‌‌ای ژیار رسید

زوم نیوز : دبیرخانه دهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس «ژیار» از ثبت ۲۴۹ فیلم کوتاه، ۱۸۳ فیلمنامه، ۸۶۵ عکس و ۶۵ مجموعه‌عکس در این رویداد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زوم نیوز به نقل از دبیرخانه جشنواره «ژیار» از مجموع ٢٧٨ فیلم کوتاه ثبت شده در سایت این جشنواره، ۲۹فیلم که از سایر استان‌ها (تهران، قم، اصفهان، یزد، کاشان، گرگان و خراسان) ارسال شده بودند، از روند انتخاب و داوری جشنواره کنار گذاشته شدند.
به این ترتیب از میان ٢۴٩ فیلمی که در مرحله انتخاب قرار دارند، استان کردستان با ارسال ١٠١ فیلم بیشترین مشارکت را داشته و استان‌های همدان با ۵٢ فیلم، کرمانشاه با ٣۶ فیلم، چهارمحال و بختیاری با ٢٢ فیلم، آذربایجان‌غربی با ٢٠ فیلم، لرستان با ١٧ فیلم و استان ایلام با یک فیلم به ترتیب در رده‌های بعدی مشارکت در این جشنواره منطقه‌ای قرار دارند.
برپایه این گزارش در بخش فیلمنامه تعداد ١٨٣ عنوان فیلمنامه از ١١۴ نویسنده هم‌اکنون در مرحله مطالعه و انتخاب قرار دارند. از این تعداد، ١٧٠ اثر به بخش آزاد و ١٣ اثر به بخش اقتباسی ارسال شده‌اند. ۲۲ اثر نیز به دلیل اینکه از سایر استان‌ها شرکت‌ کرده بودند، از روند بررسی حذف شدند.

دبیرخانه دهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس «ژیار» از ثبت ۲۴۹ فیلم کوتاه، ۱۸۳ فیلمنامه، ۸۶۵ عکس و ۶۵ مجموعه‌عکس در این رویداد خبر داد.

همچنین در بخش عکس تعداد٨۶۵ قطعه عکس و ۶۵ مجموعه‌عکس در سایت جشنواره ثبت شده‌اند.
گفتنی‌است، فیلم‌سازان زن ٢١ درصد از شرکت‌کنندگان جشنواره ژیار را تشکیل می‌دهند؛ جوان‌ترین فیلم‌ساز شرکت کننده ١٩ ساله و مسن‌ترین آن‌ها ۵٧ ساله است.
دهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم، فیلمنامه و عکس «ژیار» با حضور استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان‌غربی، همدان و چهارمحال وبختیاری از ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت سال ۹۷ در سنندج برگزار می‌شود.

آیین نامه دهمین جشنواره منطقه ای فرهنگ بومی فیلم و عکس ژیار

انجمن سینمای جوانان ایران استان کردستان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و انجمن سینمای جوانان ایران با هدف معرفی فرهنگ و هنر منطقه، ایجاد بستری تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های گردشگری، بازسازی و تقویت سینمای کوتاه، معرفی و شناسایی و کشف استعدادهای جوان در منطقه، دهمین جشنواره فیلم و عکس”ژیار” را با گستره ی منطقه ای دراستانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان، آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان برگزار می کند.

بخش های جشنواره

جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه، عکس و فیلمنامه با موضوع ترویج هویت فرهنگی و بومی منطقه برگزار می شود

  • بخش فیلم
  • شامل دو بخش مسابقه و جنبی می باشد.

الف: بخش مسابقه

بخش مسابقه با موضوع فرهنگ بومی شامل هر نوع اثر کوتاه است که در آن با شیوه های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربه گرا به ترویج هویت فرهنگی و بومی منطقه می پردازد

ب: بخش جنبی

این بخش غیر رقابتی فرصتی است برای تبادل اندیشه ها و تجربه های هنرمندان و ایجاد زمینه ای ­ مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار فیلمسازان فیلم کوتاه شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار، نشست های تخصصی و … .

مقررات خاص بخش فیلم

۱ – حداکثر زمان برای آثار داستانی، پویانمایی و تجربه گرا  ۲۵ دقیقه  و برای آثار مستند ۴۰ دقیقه می باشد.

۲- سرمایه گذار یا تهیه کننده حقوقی به عنوان صاحب اثر شناخته خواهد شد.

۳ – تاریخ تولید آثار باید پس از فروردین ۱۳۹۴ باشد. فیلم هایی که برای دوره های گذشته این جشنواره ارسال شده اند امکان حضور در این دوره از جشنواره را ندارند..

۵ – از نظر تعداد آثار ارسالی محدودیتی وجود ندارد.

۶- در صورت راهیابی فیلم به بخش مسابقه ارسال تاییدیه تهیه کننده الزامی است.

شرایط فنی آثار:

همۀ آثار ارسالی باید به صورت فایل دیتا و بر روی سخت افزارهایی ماننDVD(Data)  – DVD9 –  Flash memory -Hard External – SD card و تنها با فرمت‌های زیر به دبیرخانه جشنواره ارایه شوند. (سخت افزارهای فوق الذکر عودت داده می شود)

همه آثار ارسالی با نرم افزارها و فرمت های اعلام شده به شرح ذیل تهیه شوند:

فرمت های قابل پذیرش:

  • سیستم عامل Windows

الف – نرم افزار Edius :

  • XD cam
  • HDV(m2t)
  • Canopus HQ standard
  • DV Avi

ب- نرم افزار Premiere:

  • MPEG4 (H.264)
  • MXF OP1a
  • Microsoft Avi
  • سیستم عامل MAC
  • نرم افزارهای Finalcut و Premiere:
  • XDCAM EX (35Mb/s VBR)
  • MOV(H.264)

تذکر مهم: از آنجا که در این جشنواره فرآیند ارسال فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره یک مرحله‌ای است، در صورت انتخاب هر فیلم برای بخش مسابقه، فایل ارسال شده توسط فیلمساز، مستقیماً و بدون هیچ تغییری در جشنواره به نمایش در خواهد آمد. از این رو اکیداً از ارسال آثار خود به صورت  DVD video یا همان VOB خودداری فرمایید.

بدیهی است به علت تراکم آثار ارسالی و محدودیت زمانی، فایل‌های معیوب و یا فرمت‌های متفرقه به هیچ عنوان در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.

  جوایز بخش فیلم:

هیأت انتخاب و داوری متشکل از سه تا پنج عضو از هنرمندان و کارشناسان،  بخش مسابقه را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد:

۱- جایزه بزرگ شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلم جشنواره ( این جایزه به تهیه کننده تعلق می گیرد)

۲- تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلم داستانی

۳ – تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلم پویانمایی

۴-  تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ  ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال به بهترین فیلم مستند

۵ – تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلم با نگاه تجربه گرا

۶ – دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین پژوهش در فیلم مستند

۷- دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلمنامه

۹ – دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین تصویربرداری

۱۰ – دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین تدوین

۱۱ – دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین صدای فیلم

۱۲- هیات داوران می تواند حداکثر دو دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال تحت عنوان تقدیر هیات داوران اهدا کنند.

  بخش فیلمنامه:

به منظور کشف استعدادهای جوان در زمینه فیلمنامه نویسی و با توجه به اهمیت فرهنگ بومی به عنوان زیر ساخت تولید فیلم در دو بخش زیر برگزار می گردد.

– بخش آزاد

– بخش اقتباسی( اقتباس ادبی از متون کهن یا معاصر ایرانی)

 مقررات خاص بخش فیلمنامه :

۱–  هر فیلمنامه باید به  شکل آنلاین ثبت نام شده  و کد دریافتی از سایت را نزد خود نگه دارید.

۲- فیلمنامه ها باید با یکی از دو فرمت pdf  یا word  در هنگام ثبت اثر ضمیمه شود.

۳– همراه بودن خلاصه فیلمنامه در حداکثر یک صفحه A4 در صفحه اول فیلمنامه  الزامی است.

۴– فیلمنامه می بایستی بر مبنای زمان حداکثر ۲۵ دقیقه نوشته شده باشد.

۵– تعداد فیلمنامه های ارسالی هر نفر برای هر سه بخش آزاد، اقتباسی و ویژه در مجموع حداکثر چهار فیلمنامه در نظر گرفته شده است.

۶– فیلمنامه های ارسالی نباید تولید شده باشند.

 

   جوایز بخش فیلمنامه:

هیأت داورن متشکل از سه کارشناس و هنرمند، این بخش را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد:

بخش آزاد:

۱ – تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلمنامه به عنوان نفر اول

۲ – دیپلم افتخارجشنواره ، مبلغ ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلمنامه به عنوان نفر دوم

۳ – دیپلم افتخارجشنواره ، مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین فیلمنامه به عنوان نفر سوم

 بخش اقتباسی :

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال جایزه نقدی به بهترین فیلمنامه اقتباسی

*  در این بخش به بهترین فیلمنامه از استان کردستان جایزه حمایت از تولید تعلق خواهد گرفت.

 بخش عکس

شامل دو بخش مجموعه عکس و تک عکس است. در این بخش به مفاهیم والای فرهنگی براساس باورها و ویژگی های فرهنگ بومی مناطق، ارائه اندیشه ای نو بر پایه پژوهشی جامع برای دستیابی به بیانی صریح و قدرتمند در ارائه یک اثر ناب پرداخته می شود.

مقررات خاص بخش عکس :

– شرکت در مسابقه برای عموم آزاد است .

– عکس های راه یافته به بخش مسابقه در نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

مشخصات آثار

عکس ها باید با فرمت JPG  با پسوند RGB ، اندازه ضلع بزرگ ۱۲۰۰ پیکسل وحداقل ۳۰۰ کیلوبایت و حداکثر ۷۰۰ کیلوبایت هنگام ثبت اثر ضمیمه شود.

هر عکاس حداکثر با ۱۰ فریم به صورت تک عکس یا مجموعه عکس می تواند شرکت کند.

الف: مجموعه عکس

هرعکاس می تواند حداکثر ۷ قطعه عکس را که در چارچوب متعارف مجموعه عکس قرار می گیرند ارسال نمایند.

ب: تک عکس

عکاسان در این بخش حداکثر با ارسال ۵ قطعه عکس می توانند در مسابقه شرکت کنند.

ج) عکس ها می تواند به صورت رنگی وسیاه وسفید باشد.

حقوق معنوی آثار پذیرفته شده :

الف) برگزار کننده به هر تک عکس راه یافته به جشنواره مبلغ ۵۰۰٫۰۰۰ ریال و هر مجموعه عکس ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال پرداخت می کند.

ب) صاحبان آثار  به برگزار کنندگان اجازه می دهند تا از آثارشان در کلیه انتشارات، بیلبورد های تبلیغاتی، پوستر جشنواره در نمایشگاه های فرهنگی داخلی استفاده کنند.

جوایز بخش عکس :

هیأت داوران متشکل از  سه کارشناس و هنرمند، این بخش را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد.

  • تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به بهترین مجموعه عکس

۲ – تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال به عکس اول

۳–  دیپلم افتخار و مبلغ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰  ریال به عکس دوم

۴ –  دیپلم افتخار و  مبلغ ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال به عکس سوم

بخش جنبی

– در این بخش آثار عکاسان مطرح داخلی و خارجی به نمایش گذاشته خواهد شد.

مقررات عمومی

  • شرکت همه‌ی فیلمسازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه کنندگان بخش خصوصی آزاد است.
  • ثبت نام در جشنواره تنها از طریق اینترنت امکان پذیر است بنابر این لازم است درخواست کنندگان با مراجعه به سایت www.iycs.ir فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و هنگام ارسال کپی آثار، نام فایل را به کد دریافتی از سایت تغییر نام دهند.
  • به هیچ عنوان امکان تغییر و یا ارسال مجدد آثار وجود ندارد.
  • به آثاری که به بخش مسابقه راه یافته‌اند، گواهی شرکت داده خواهد شد.
  • آثاری که استانداردهای فنی و نمایشی را نداشته باشند از بخش مسابقه حذف می‌گردند.
  • دبیرخانه جشنواره، مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت کننده را نمی پذیرد.
  • پس از راهیابی اثر به جشنواره امکان خارج کردن آن وجود ندارد.
  • اخذ تصمیم نهایی درباره موارد پیش بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.
  • تهیه کننده و یا نماینده قانونی دارای مجوز ایشان به انجمن سینمای جوانان ایران اختیار می دهد که فیلم های منتخب را در فضاهای آموزشی به طور اعم کلمه که فاقد جنبه انتفاعی و مالی بوده است بالاخص دفاتر و شعب انجمن سینمای جوانان ایران به نمایش درآورد.
  • تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای قبول مقررات اعلام شده می‌باشد.

گاه‌شمار جشنواره :

آخرین مهلت ثبت نام و  ارسال آثار:  ۲۰ اسفندماه

انتخاب آثار:  ۲۲ اسفند ماه

اطلاع رسانی:  از نیمه دوم فروردین ماه

برگزاری:  ۱۵ الی ۱۷ اردیبهشت ماه

«مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد»

نشانی ارسال آثار: کردستان / سنندج / میدان آزادی / خیابان فلسطین / جنب فرمانداری / اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان / کد پستی: ۶۶۱۶۷۱۵۷۴۱ / تلفن : ۰۸۷۳۳۲۳۲۹۳۳

توجه: روی پاکت ارسال قید شود: مربوط به دهمین جشنواره منطقه ای فرهنگ بومی فیلم و عکس ژیار

ورلدپرس فوتو عکاسان برگزیده را معرفی کرد  

زوم نیوز_ محمد توکلی :زمانیکه در سال ۱۹۵۵ چند عکاس هلندی تصمیم گرفتند، یک مسابقه جهانی عکاسی را با نام  (World Press Photo) راه اندازی کنند، تصور بر این بود که نمایش عکس‌های مستند وخبری منتخب از عکاسان سراسر جهان قرار است در این مسابقه به رقابت گذاشته شود اما در حال حاضر متاسفانه شاهد تغییر این رویکرد هستیم مسئله ای که بیش از پیش بر حق بودن این مسابقات را زیر سوال می برد .

با این وجود امسال نیز مثل سالهای گذشته شاهد ورود عکس های صحنه سازی شده و نه مستند و خبری به این جشنواره بودیم .عکس هایی که داوران جشنواره آنها را حتی محق جایزه اول جشنواره  دانستند.

امسال ۷۳ هزار عکس از ۴ هزار و ۵۰۰ عکاس برای هشت بخش عکاسی م سائل معاصر ، عکاسی محیط زیست، عکاسی اخبار عمومی، عکاسی پروژه های طولانی مدت، عکاسی طبیعت، عکاسی از مردم، عکاسی ورزشی و عکاسی اخبار روز به بنیاد ورلدپرس فوتو رسید.

در مسابقه ۲۰۱۸ برای اولین‌بار بود که این بنیاد تصمیم گرفت تا در بخش‌های مختلف از جمله عکس سال و هشت بخش دیگر، برندگان نهایی را در دو مرحله اعلام کند. به این ترتیب نامزدهای دریافت جایزه معرفی شدند و برندگان نهایی دوازدهم آوریل معرفی شدند.از طرفی امسال بخش زندگی روزمره نیز حذف و بخش محیط زیست به جای آن اضافه شد.

جایزه عکس امسال به رونالدو اشمیت برای عکسش از مردی رسید،  که در جریان اعتراضات مردمی ونزوئلا دچار آتش‌سوزی شده بود.

جشنواره ای که اعتبارش را از دست می دهد
هیات داوران ورلدپرس فوتو ۲۰۱۸ زیر نظر ماگدالنا هررا مدیر بخش عکس مجله Geo فرانسه بود ، نکته ای که همواره عکاسان نسبت به آن اعتراض دارند تعیین داوران این جشنواره هست ،مجید سعیدی که در سال ۲۰۱۳ توانست جایزه دوم در بخش مسائل معاصر ورلدپرس فوتو را از آن خود کند، پس از اعلام نتایج این مسابقه در گقتگویی با مجله عکس نوریاتو، به همین مسئله اشاره کرد و گفت که ورلدپرس فوتو دیگر اعتبار سابق را ندارد «جایزه ورلدپرس فوتو به یک اتفاق سیاسی و پر از باند بازی تبدیل شده است. مثلا می‌بینید که در میان برندگان حتما باید از میان عکاسان تایمز یا یک سری از آژانس‌های خاص وجود داشته باشد، حتی اگر عکس‌های آن‌ها کیفیت خیلی خوبی هم نداشته باشند. در حقیقت شما در میان برگزیدگان عکس‌های خوب را نمی‌بینید بلکه تعدادی از عکاسان و مطبوعات را می‌بینید که هر سال به این ترتیب نمایش داده می‌شوند.»

سعیدی انتقادهایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «هر سال نسبت به سال گذشته، از نوع و شیوه انتخاب داوران گرفته تا انتخاب عکس‌ها، وضعیت بدتر می‌شود. امسال هم می‌بینید که در میان نامزدهای جایزه عکس سال، به طور مثال عکسی وجود دارد که به صورت استیج پرتره گرفته شده است. استیج پرتره چه ربطی به عکس سال ورلدپرس فوتو دارد؟! فقط به این دلیل که عکس از آدام فرگوسن عکاس نیویورک تایمز است این اتفاق افتاده است؟ این یعنی شما در باندی هستید که می‌خواهند به هر طریق به شما جایزه بدهند، پس از طرف برگزارکنندگان و داوران دیده می‌شوید. می‌خواهم بگویم که متاسفانه این جایزه سال به سال در حال از دست دادن اعتبار خود است و امکان دارد در آینده فستیوال‌های دیگری جایگزین ورلدپرس فوتو شوند.»

انتقاد «آلفرد یعقوب زاده» به داوران «ورلد پرس فوتو»
آلفرد یعقوب زاده، عکاس ایرانی آژانس خبری سیپا نیز پیش از این درباره روند داوری این مسابقه در سال ۲۰۱۴ گفته بود که «به نظرم انتخاب داوران جایزه جهانی عکس بسیار عجیب بود و بیشتر از اینکه این عکس انتخاب داوران باشد یک جور نشان دادن ضرب شست به ولادیمیر پوتین و ماجرای اوکراین بود.»

او در گفت وگو با «شرق» با ابراز نارضایتی از انتخاب امسال داوران جایزه جهانی عکس خبری می گوید: «اینکه ماجرای دو همجنس گرا را عکس یک کنند به این بهانه که ما از جنگ خسته شده ایم به نظر عجیب می آید. اگر اسم این جایزه ورلد آو ارت یا جایزه عکس هنری یا جایزه عکس جهانی بود، شاید می شد با این انتخاب همراه شد. اما شما با جایزه عکس خبری جهان روبه رو هستید. تعریف عکس خبری هم در همه دنیا مشخص است و به نظرم انتخاب این عکس به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

انتقادات نسبت به داوری این مسابقه درحالی است که داوران این مسابقه هر سال تغییر می کند و سعی در بی طرفی برگزیدگان از طرف هیات داوران اعلام شده است. از ایران نیز بسیاری از عکاسان خبری در این رویداد شرکت کرده و حتی به عنوان داوران این مسابقه حضور داشته اند.

البته او در همان سال درباره انتخاب دو عکاس ایرانی یعنی آرش خاموشی و فاطمه بهبودی نظری مثبت داشت و گفته بود که : «عکس هایی که از ایران در میان برندگان است انتخاب های خوبی است. من عکس های آرش خاموشی را دیدم. تصویری که از بخشش یک فرد در زمان اعدام در عکس های او به نمایش درآمده، بسیار درخشان است و فکر می کنم این جایزه حقش است. اینکه عکاس در لحظه مناسب در جای خودش قرار داشته است نکته مهم این عکس هاست. عکس های فاطمه بهبودی هم عکس های خوبی است. این عکس ها که هم عکاسش زن است و هم سوژه زنان و به خصوص مادران شهید است بسیار مورد توجه است و عکاس هم به خوبی توانسته حرفش را در عکس هایش با زبانی سیاه و سفید بزند. اینکه عکس ها سیاه وسفید است نکته مثبت آن است.»

انتقادات نسبت به داوری این مسابقه درحالی است که داوران این مسابقه هر سال تغییر می کند و سعی در بی طرفی برگزیدگان از طرف هیات داوران اعلام شده است. از ایران نیز بسیاری از عکاسان خبری در این رویداد شرکت کرده و حتی به عنوان داوران این مسابقه حضور داشته اند.

عکس هایی که خبری نیستند اما جایزه می گیرند

یکی دیگر از انتقادات مطرح شده به این مسابقه انتخاب عکس های استیجی و بازسازی شده و نه خبری در این مسابقه است ، مسئله ای که  درباره عکس هایی که حسین فاطمی عکاس آژانس پانوس گرفته بود و موفق به دریافت جایزه ۲۰۱۶ این مسابقه در بخش پروژه های بلند مدت شده بود نیز مطرح شد .

در آن زمان نیوشا توکلیان (البته بدون اشاره به اینکه این متن را در واکنش به عکس‌های حسین فاطمی گفته) در صفحه‌ی خود نوشت : «اخیراً با افزایش تعداد عکس‌های درواقع “صحنه‌سازی شده‌ای” روبه رو هستیم که به نام “عکس مستند/خبری” به خورد مخاطب داده می‌شوند. هرکجای دیگری از دنیا که باشید، چنین عکاس‌هایی بایکوت خواهند شد اما در اینجا به خاطر مسائل پیچیده‌ای که با آن‌ها مواجهیم، در چنین مواردی عمدتاً سکوت اختیار می‌شود و به این ترتیب افراد ناآگاه فرصت می‌کنند رویه ی غلط خود را با خاطری جمع ادامه دهند. اما بعد از یک هفته کلنجار رفتن با خود به این نتیجه رسیدم که سکوت من خیانت به نسل بعدی عکاس‌های خبری/مستند است.»

پس از اعلام منتخبین جشنواره وردپرس فتو ۲۰۱۷ و انتخاب حسین فاطمی با مجموعه ای به نام ” یک سفر ایرانی ” به عنوان برنده جایزه دوم بخش پروژه های بلند مدت , مرتضی نیکوبذل از عکاسان با سابقه و عکاس سابق خبرگزاری رویترز نیز در خصوص تصاویر منتخب از ایران واکنش نشان داد و نظر خود را در نامه ای برای لارس بؤرینگ مدیر اجرائی ورلد پرس فوتو ارسال نمود.

او در این نامه نوشت : من عکاسی ایرانی هستم که مدت بیست سال است با جاهایی مانند رویترز، سیپا پرس، نشنال جئوگرافیک فارسی (گیتانما) و دیگر آژانسها و خبرگزاریها در ایران و خاورمیانه کار کرده ام. در ایران مردم بیشتر محتاط هستند. ما مردمی داریم که (اکثرا) از دوربین میترسند و در برابر آن بسیار محتاطانه رفتار می کنند زمانیکه متوجه می شوند کسی قصد دارد از آنها عکاسی کند. شما باید متوجه باشید زنان همیشه نگران عکاسی کردن از آنها هستند مخصوصا اگر در مشاغلی مانند آرایشگر، مربی رقص و… مشغول بکار باشند. شما باید بدانید هیچ سالن آرایش و زیبایی زنانه ای به عکاس (مخصوصا اگر مرد باشد) اجازه ورود برای عکاسی نمی دهد، اما این می تواند اتفاق بیفتد اگر از فردی درخواست کنید تا به شما اجازه عکاسی بدهد و باید بدانید که آن عکسها دیگر یک داستان واقعی زندگی روزمره نیستند، بلکه تنها نمایشی هستند مقابل دوربین شما و برای شما که عکاسی کنید.

به دنبال دریافت ایمیلی در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۷ از رامین طلایی با ادعایی مبنی بر اینکه حسین فاطمی، یکی از برندگان بخش پروژه‌های طولانی مدت، با اقداماتی غیر اخلاقی ناقض شرایط ورود به مسابقه شده است، تحقیقات گسترده‌ای با توجه به اسناد مرتبطی که به پیوست ایمیل بود شروع شد.

لارس بوئرینگ – مدیرعامل بنیاد ورلدپرس فوتو در نهایت در یک واکنش رسمی پس از تحقیقات صورت گرفته اعلام کرد که اگر در آینده نسبت به این مساله مدارک و شواهد دیگری پیدا شود، انتظار داریم که مستقیما با ما به اشتراک گذاشته شوند تا در کمال دقت صحت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. اما این مطلب فقط تکرار ادعاهایی است که قبلا هم مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، پس چیز جدیدی برای بررسی به ما نمی‎دهد.

تاکنون نزدیک به ۶۳ سال از اولین مسابقه ورلدپرس فوتو می گذرد ، مسابقه ای که در طول سالها عکاسان ایرانی هم در آن خوش درخشیدند.رضا دقتی ۳ بار در سال‌های ۱۹۸۳با موضوع افغانستان، ۱۹۸۶با موضوع پاکستان (بی‌نظیربوتو) و ۱۹۹۵با موضوع رواندا کنگو، منوچهر دقتی در سال‌های ۱۹۸۳و ۱۹۸۵با موضوع ایران و ابراهیم نوروزی با موضوع ایران در ۲ سال پیاپی و در ۳ از برگزیدگان ایرانی این مسابقه بودند.

جهانگیر زمانیان (۱۹۶۵)، جهانگیر رزمی (۱۹۷۹)، آلفرد یعقوب‌زاده (۱۹۸۵)، محمد فرنود (۱۹۹۰)، سیف‌الله صمدیان (۱۹۹۰)، عطا طاهرکناره (۲۰۰۳)، مجید سعیدی (۲۰۱۳) با موضوع اسیدپاشی در افغانستان، امیر پورمند (۲۰۱۴)، آرش خاموشی (۲۰۱۵)، فاطمه بهبودی (۲۰۱۵) و زهره صابری (۲۰۱۶) از برگزیدگان این رویداد بزرگ عکاسی مطبوعاتی بوده‌اند. همچنین عکسی از مراسم اعدام در شهر همدان در سال ۱۹۸۳برنده سوم بخش Spot News شد که نامی از عکاس آن به چشم نمی‌خورد. در میان داوران این مسابقه بین‌المللی نیز عکاسان ایرانی چون آلفرد یعقوب‌زاده (۱۹۹۲ و ۲۰۰۴)، رضا دقتی (۱۹۹۷ و ۲۰۰۳)، منوچهر دقتی (۲۰۱۲) و نیوشا توکلیان (۲۰۱۳) حضور داشته‌‌اند.

رونالدو اشمیت؛ برنده جایزه عکس سال ورلدپرس فوتو ۲۰۱۸

در هر روی جایزه عکس امسال به رونالدو اشمیت برای عکسش از مردی رسید،  که در جریان اعتراضات مردمی ونزوئلا دچار آتش‌سوزی شده بود.
این مسابقه بازتابی از وقایع و اتفاقات دنیاست و اگر اعتراضی به پذیرش عکس های بازسازی شده می شود هم در واقع به خاطر همین جنبه مثبت مسابقه ورلدپرس فوتو است که پذیرش مجموعه عکس هایی که چیده شده دست عکاس هستند، ذهن مخاطب را از واقعیت دور می کند. این درحالی است که رویکرد اصلی این مسابقه نگاه به دنیای واقعی است .
در حال حاضر با برنده شدن این عکس نگاه های دنیا به سمت وضعیت نگران کننده مردم در ونزوئلا معطوف شد، حالا دیگر مردم دنیا خوزه ویکتور سالازار بالزا ۲۸ ساله را می شناسند، جوانی که برای زندگی بهتر،  پایش به اعتراضات مردمی کشیده شد و دچار آتش‌سوزی شده است.در هر روی انتظار می رود که عکاسان ایرانی نیز با عکس های مستند و واقعی چهره کامل تری را از ایران در عرصه های بین المللی نشان بدهند. 

برندگان سال ۲۰۱۸ ورلدپرس فوتو

مجموعه  نبرد موصل ” The Battle for Mosul” از عکاس ایرلندی ایور پریکت “Ivor Prickett” در قسمت مجموعه عکس بخش اخبار عمومی “General News”  جایزه اول را به خود اختصاص داد.

 

 

حبا خمیس از مصر نیز با مجموعه عکس «زیبایی ممنوعه» توانست جایزه اول را در بخش مسائل معاصر به دست آورد.

 

در بخش پروژه‌های بلند مدت  “Long-Term Projects” کارلا کوگلمن ” Carla Kogelman”  از هلند با مجموعه عکس من والدویرتل هستم ” Ich Bin Waldviertel “ جایزه اول را برای خود کرد. 

کدیر وان لوژین ” Kadir van Lohuizen”  از هلند نیز  با مجموعه عکس زباله‌دان” Wasteland ” در بخش محیط زیست جایزه اول را کسب کرد.

 

همچنین در بخش طبیعت مجموعه عکس آمی ویتاله” Ami Vitale ” از آمریکا با مجموعه” Warriors Who Once Feared Elephants”  جایزه اول را به دست آورد.

 

 

در بخش اخبار لحظه‌ای  مجموعه عکس دیوید بکر ” David Becker ”  از آمریکا با مجموعه قتل عام در لاس وگاس ” Massacre in Las Vegas “ جایزه اول را به دست آورد.

 

آدام فرگوسن ” Adam Ferguson ” از آمریکا در بخش مردم با مجموعه عکس بمب‌گذاری انتحاری بوکوحرام ” Boko Haram Strapped Suicide Bombs “ برگزیده جایزه اول شد .

 


مجموعه بچه‌های جوکی ” Kid Jockeys “ از  آلن شرودر ” Alain Schroeder ” بلژیکی نیز برگزیده جایزه اول شد.

عکاسی هنرمندانه و خلاقانه از عروسی

زوم نیوز _ محمد توکلی : یکی از بهترین روزهای  زندگی هر کدام از ما روز عروسی و وصالمان است که هر فرد با ذوق و خوش سلیقه ای تلاش می کند آن روز را به بهترین شکل ممکن برگزار کند و از همه مهمتر لحظات قشنگی را که از آن روز برایشان خاطره می سازد ثبت کند.

عکاسان حرفه ای در دنیای مد و فشن و عکاسان مطرح دنیا همیشه بهترین ایده ها و پیشنهادات را برای ثبت خاطرات این روز دارند ، ایده هایی که با هنرمندی تمام در کادر بندی، نورپردازی و شکار لحظه ها به اوج خود می رسند و از لحظات زیبای این روز بهترین قاب ها را به تصویر می کشند.

اما اگر می خواهید از رمز و رازهای کار ما عکاسان در این بخش بیشتر بدانید بهتر است با این مطلب همراه شوید.

ایده من برای عکاسی ودینگ همان پردازش رئال رفتارهای عاشقانه، ثبت احساسات و بهترین لحظات این روز بزرگ است که این سبک را از سالها کار در بخش فتوژورنالیسم همراه خود دارم اما آنچه که نتیجه کار را منحصر به فرد می کند کمی خلاقیت و نبوغ در نور پردازی است .

از طرفی دیگر عروس داماد ها به دنبال لوکیشن های مجلل و باشکوه با پزهای رسمی و سنتی که آنها را در نهایت شکوه نشان بدهند نیستند، بیشتر زوج ها برای ظاهر خود سادگی و برای عکس هایشان روایتی ساده و واقعی را می خواهند.

داستانی روایی از آغاز مراسم تا پایانش که حتی نقطه اوج دارد و به پایانی عاشقانه در یک شب رومانتیک ختم می شود .از این جهت پرداختن داستانی و نقل داستان روز عروسی است که عکس ها را متنوع و زیبا می کند چرا که همه چیز در هر شات باور پذیر و رئال است.

در عکاسی مستند از عروسی نباید به دنبال ایده های از پیش تعیین شده بود اتفاقاتی که در طول روز می افتند حتی نوع آب و هوا، تابش نور خورشید  و یا ابر های باران زا عکس ها را متفاوت و زیبا می کند.گاهی در عکس های عروسی باید فلاش ها را کنار گذاشت و اجازه داد نور طبیعی کارخودش را کند ، حتی زمانیکه هوا بارانی است و عروس داماد در زیر یک چتر از بارانی که کمی برنامه هایشان را بهم ریخته لذت می برند باید استفاده کرد و بدون فلاش و با یک دوربین این لحظه را ثبت کرد.

بهترین زوایا، نور و ترکیب بندی در عکاسی عروسی زمانی رخ می دهد که شما و سوژهایتان در نهایت همکاری با هم باشید و به عکاس در به دست آوردن کادر هایی منحصر به فرد و خلاقانه اجازه مانور داده شود .بسیاری از عروس و داماد ها در آن روز استرس زیادی دارند و از حرکات عجیب عکاس و فرم هایی که به خود می گیرد تعجب می کنند، اما در نهایت اعتماد می توانند شاهکارهایی را ببینند که هیچ گاه تصور نمی کردند که نتیجه کار چنین از آب در بیاید.

یکی از بهترین شات های عروسی در زمان غروب و حتی در هنگام تاریکی هوا اتفاق می افتد از همین جهت است که عکاسان عروسی به زوج ها در هنگام قرار داد پیشنهاد می کنند تا برای عکاسی و فیلم برداری قبل از روز مراسم برای عکاسی وقتی را تعیین کنند،  تا با حوصله بیشتر عکس ها گرفته شود و در روز مراسم ادامه کار به شکل روایی از حضور در مراسم ادامه پیدا کند.

در عکاسی عروسی خلاقیت حرف اول را می زند و این خلاقیت باید در همان لحظه ثبت تصاویر اتفاق بیافتد و نه در نرم افزار فتوشاپ . به عنوان مثال شما می توانید از بازتاب دنیای اطراف و اجسام در چشم عروس یا داماد یا مهمانان عکاسی کنند ، کاری که پیتر آدامز شاون (Peter Adams-Shawn) ، عکاس استرالیایی به انجام آن شهرت دارد.عکس های Eyescapes  او به سبکی در عکاسی عروسی منجر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در عکاسی عروسی همچنین توجه به جزئیات بسیار مهم است گاهی باید از تجربیات خود در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی استفاده کنید و از جزئیات با دقت فراوان عکس بگیرید . عکاسی از جواهرات به خصوص حلقه ها یکی از این موارد است که برای گرفتن آن وقت زیادی ندارید و باید با داشتن ایده های درست در کمترین زمان ممکن انجام بدهید .

برای داشتن عکس هایی با کیفیت باید از یک لنز ماکرو ۱۰۰ میلیمتری استفاده کرد، بدون لنز ماکرو، نمی توانید به اندازه کافی زوم و فوکوس کنید. هر چند که ممکن است بخواهید به فتوشاپ پناه ببرید و عکس را کراپ کنید  اما این کار باعث می شود تا رزولوشن عکس از بین برود پس بهترین گزینه استفاده از  لنزهای ماکرو است که می توانید حتی در کنار دیگر تجهیزات برای روز مراسم اجاره کنید .

هر چند که برخی از عکاسان از یک اسپیدلایت برای عکاسی حلقه ها روی دسته گل عروس استفاده می کنند، اما به طور کل برای این کار نیاز به نور پردازی خاصی نیست و اگر بتوانید برای زیر حلقه ها یک سطح بازتابنده و براق مشکی رنگ پیدا کنید با نور طبیعی هم می توانید از حلقه ها عکس های فوق حرفه ای و صنعتی بگیرید.

اسکات کلبی یکی از عکاسان مشهور عروسی برای اینکار ایده جالبی دارد او برای اولین باره ایده آیپد را مطرح کرد و گفت که از حلقه ها و جواهرات روی سطح براق یک آیپد استفاده می کند البته شما می توانید برای گرفتن عکس از کل سرویس از سطوحی مثل یک پیانوی مشکی براق هم استفاده کنید.شما حتی می توانید همیشه یک مقوای سیاه به همراه داشته باشد و در روز عکاسی زیر یک شیشه قرار هید و از حلقه ها به راحتی عکاسی کنید.