اسپیس اکس چگونه فضانوردان ناسا را برای استفاده از فضاپیمای خود آماده می کند؟

اسپیس اکس فضانوردان مورد نظر خود را در اختیار داشته، تاریخ پرتاب را معین نموده و حالا باید افراد منتخب را برای سفر پیش رو با فضاپیمای «Crew Dragon» خود آماده کند.

«گوین شاتوِل» رئیس اسپیس اکس به تازگی میزبان چهار فضانورد منتخب از ناسا بوده که قرار است با فضاپیمای کمپانی آمریکایی در مدار زمین قرار گیرند.  فضاپیمای Dragon یا اژدها اختصاصاً برای برنامه فضایی تجاری ناسا تحت عنوان «Crew» توسعه یافته و قرار است در آینده تعداد بیشتری از آن توسط اسپیس اکس تولید شود.

حال که فضانوردان برای انجام مأموریت ابتدایی انتخاب شده اند، باید در ماه های پیش رو تحت نظر اسپیس اکس تمرین کنند؛ چرا که تمام تجهیزات لازم برای شبیه سازی فضاپیما توسط این کمپانی تأمین شده و برای کار با آنها، تیم منتخب باید در محل مورد نظر شرکت به یادگیری موارد مورد نیاز بپردازند.

شبیه سازهای اسپیس اکس

اسپیس اکس

اسپیس اکس برای آماده سازی فضانوردان از دو شبیه ساز اصلی استفاده می کند که نخستین مورد برای فرمانده و خلبان طراحی شده است. این شبیه ساز شامل دو صندلی مرکزی کپسول فضاپیما به همراه صفحات لمسی و دکمه هاییست که فضانوردان در طول مراحل پرتاب و پرواز با آنها سر و کار دارند.

جالب است بدانید که اسپیس اکس در پروژه مشترک با ناسا نیز زبان طراحی خود را حفظ کرده و دیزاین تمام تجهیزات را تا جای ممکن ساده و به دور از شلوغی انجام داده است.

اکثر دکمه های فیزیکی فضاپیمای اژدها برای شرایط اضطراری پیش بینی شده اند

همچنین در فضاپیمای اژدها تعداد محدودی دکمه (به نسبت سایر فضاپیماها و حتی هواپیماها) وجود دارد که بیشتر آنها نیز برای شرایط اضطراری پیش بینی شده اند. به عنوان مثال فضانوردان برای فعال کردن سیستم اطفای حریق باید یک دکمه فیزیکی را فشار دهند. سایر تعاملات فضانوردان با فضاپیما از طریق سه عدد صفحه نمایش بزرگ لمسی انجام می شود که امکان استفاده از آنها با لباس ضخیم فضانوردی نیز وجود دارد.

یکی از ویژگی های جالب و اصلی این نمایشگرها قابلیت «ردیابی پرواز مداری» است که به سرنشینان اجازه می دهد با تنظیم زاویه دید مورد نظر، همواره محل دقیق کپسول فضاپیما و مسیر حرکت خود در مدار را رصد کنند.

اسپیس اکس

مورد بعدی امکان تغییر مسیر حرکت فضاپیما با استفاده از  نمایشگرهاست که تنها با یک لمس کوچک، پیشران های موجود را فعال کرده و امکان تعیین مسیر جدید را فراهم می کنند. البته در حالت عادی تمام فرآیند پرواز و پهلوگیری در ایستگاه فضایی بین المللی به صورت خودکار انجام می شود؛ اما به هرحال قابلیت مذکور برای استفاده در موارد خاص پیش بینی شده است.

مهم ترین بخش فضاپیمای اژدها یک اهرم بزرگ در کنسول میانی است که عبارت «EJECT» در کنار آن نوشته شده است

مهم ترین بخش رابط کاربری طراحی شده توسط اسپیس اکس، نه دکمه فیزیکی است و نه نمایشگر لمسی؛ بلکه یک اهرم بزرگ در کنسول میانی است که عبارت «EJECT» یا خروج اضطراری در کنار آن نوشته شده. فضانوردان در شرایط نرمال کاری با این اهرم ندارند؛ اما در صورت بروز ایراد و نقص فنی در راکت های پرتاب کننده، با کشیدن این اهرم فضاپیما از راکت ها جدا شده و به وسیله موتورهای تعبیه شده در کپسول، فضانوردان را از منطقه خطر دور می کند.

اهرم ایجکت آخرین گزینه فضانوردان برای نجات جانشان است. البته اسپیس اکس کامپیوتر اصلی فضاپیمای اژدها را طوری برنامه ریزی کرده که در صورت تشخیص هرگونه اتفاق مشکوک، شرایط فرار از خطر را به صورت خودکار مهیا کند و نیازی به دخالت فضانوردان نداشته باشد.

در واقع این طور به نظر می رسد که هدف اصلی برنامه Crew Dragon، خودکار کردن تمام فرآیندهای پرتاب و پرواز است و در صورت مساعد بودن همه شرایط، فضانوردان در صندلی های خود نشسته و از سفر فضایی لذت خواهند برد.

فرآیند آماده سازی فضانوردان اسپیس اکس

اسپیس اکس

با همه این اوصاف سفر به فضا نیازمند آماده سازی های بسیاری است تا سرنشینان و تجهیزات برای سخت ترین شرایط هم آمادگی لازم را داشته باشند. اسپیس اکس نیز برای پاسخگویی به این نیاز، شبیه ساز دیگری را توسعه داده و در آن محیط داخلی کپسول فضاپیما را به صورت تمام و کمال پیاده سازی کرده است.

اسپیس اکس در برنامه آماده سازی خود فضانوردان را در سناریو های مختلفی مانند آتش سوزی و افت فشار هوا قرار می دهد

فضانوردان درون شبیه ساز مورد بحث، برای موقعیت های مختلف پرواز، از شرایط نرمال تا بحرانی، آماده می شوند. اسپیس اکس در برنامه آماده سازی خود فضانوردان را در سناریو های مختلفی مانند آتش سوزی و افت فشار هوا قرار می دهد و آنها باید در این شرایط با مرکز کنترل زمینی (فرضی) تماس بگیرند و در صورت نیاز، موارد ابلاغ شده را درون کپسول انجام دهند. جالب اینکه اسپیس اکس در این شبیه ساز توجه ویژه ای به جزئیات داشته و حتی با استفاده از یک لامپ مخصوص، تابش نور خورشید را هم شبیه سازی کرده است.

با وجود تمام تلاش های اسپیس اکس، تنها موردی که در شبیه سازها قابل بازتولید نبود، حس واقعی پرتاب با راکت و حضور در فضا است. فضاپیمای اژدها از راکت های Falcon 9 بهره خواهد برد که در لحظه پرتاب ارتعاشات زیادی داشته و با توجه به شتاب بالای آنها، فشار قابل توجهی به سرنشینان وارد خواهد شد. البته برای شبیه سازی لرزش ها صفحاتی در نظر گرفته شده که فضانوردان با نشستن روی آنها، ارتعاشات لحظه پرتاب را تجربه می کنند.

لازم به ذکر است که ناسا در سال ۲۰۱۵ تیم چهار نفره فضانوردان برنامه Crew را انتخاب کرد اما موضوع اصلی، وسیله حمل این افراد به فضا بود. دو کمپانی بوئینگ با فضاپیمای CST-100 و اسپیس اکس با Crew Dragon به صورت موازی در حال توسعه فضاپیماهای خود برای پروژه ناسا بوده اند و حالا سازمان فضایی ملی آمریکا، تاریخ اولین پرتاب و فضاپیمای مورد استفاده را مشخص کرده است.

فضانوردان منتخب ناسا

اسپیس اکس

فضانوردان ناسا شامل سه نفر با تجربه و یک نفر تازه کار می شوند. نخستین سفر که دو هفته به طول می انجامد، به خلبانی «داگلاس هرلی» و «رابرت بنکن» صورت می گیرد و تاریخ پرتاب نیز ماه آوریل سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده است. در این سفر توانمندی های فضاپیما مورد بررسی و تأیید گرفته و برای برنامه های بعدی بهبود خواهد یافت.

دو فضانورد دیگر نیز «مایکل هاپکینز» و «ویکتور گلووِر» هستند که پس از تأیید فضاپیما برای کاربری اصلی، در سفرهای یک ماهه بعدی حضور خواهند داشت. در این بین هاپکینز با سابقه سفر به فضا توسط کپسول های روسی سایوز، فضانورد با تجربه تری بوده و گلووِر نیز نخستین سفر خود به فضا را تجربه خواهد کرد.

تمرینات فضانوردان منتخب از ماه ها پیش آغاز شده است

لازم به ذکر است که تمرینات فضانوردان مورد بحث از ماه ها پیش آغاز شده و هرلی و بنکن از سال ۲۰۱۵ تقریباً هر هفته در مقر اسپیس اکس حضور یافته اند. این فضانوردان همچنین در فلوریدا (محل پرتاب فضاپیما) نیز حضور داشته اند و با نزدیک شدن زمان مأموریت، تمریناتشان نیز فشرده تر خواهد شد.

گلووِر و هاپکینز نیز به صورت پراکنده تری در مقر اسپیس اکس تحت آموزش و تمرین قرار دارند اما به دلیل ماهیت سفر آنها و تازه کار بودن گلووِر، زمان بیشتری را در مقر ناسا (هیوستن تگزاس) سپری می کنند.

اسپیس اکس

گفتنی است خانم شاتوِل رئیس اسپیس اکس درباره تاریخ پرتاب ها اظهار داشته که اعلام تاریخ دقیق ممکن نیست، اما این کمپانی برای حفظ برنامه زمانبندی خود تلاش خواهد کرد. وی همچنین امنیت پرواز را نخستین اولویت اسپیس اکس دانسته و می گوید:

ما تا زمانی که از امنیت فضانوردان اطمینان کامل نداشته باشیم مأموریت را انجام نخواهیم داد. این مأموریت نیز مانند سایر مأموریت ها خواهد بود و من می خواهم تمام کپسول ها و راکت ها صد درصد قابل اطمینان باشند. باید اشاره کنم که در مراحل ساخت، آزمایش و توسعه این پروژه، ۷۰۰۰ هزار نفر نیروی متخصص اضافه نیز شرکت داشته اند.

The post اسپیس اکس چگونه فضانوردان ناسا را برای استفاده از فضاپیمای خود آماده می کند؟ appeared first on دیجیاتو.

اندروید پای شارژ سریع پیکسل اکس ال را از کار می اندازد [به روزرسانی]

در حالی که هنوز یک هفته از انتشار اندروید پای نگذشته، مشکلات ریز و درشت آن در حال نمایان شدن هستند.

اخیرا کاربران موبایل پیکسل اکس ال که دو سال از زمان عرضه آن می گذرد از غیرفعال شدن قابلیت شارژ سریع پس از نصب اندروید پای خبر داده اند. ظاهرا این مشکل به خود موبایل برمی گردد چرا که حتی در صورت استفاده از شارژهای کمپانی های دیگر هم پیام شارژ سریعی که قبلا نشان داده می شد، دیگر ظاهر نمی شود.

بر اساس این گزارش موبایل های پیکسل، پیکسل ۲ و پیکسل ۲ اکس ال تحت تاثیر این مشکل قرار نگرفته اند. این در حالی است که پس از عرضه نسخه های جدید پیکسل مشکلات متعددی در آنها ظاهر شده بود که اغلب با پچ های نرم افزاری اصلاح شدند.

شارژ سریعبه گفته برخی دیگر از کاربران پیکسل اکس ال شارژ همراه موبایل مشکل ندارد اما سرعت شارژ با دستگاه های متفرقه به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. علاوه بر این کاربران سایت Issue Tracker تاکید کرده اند که این مشکل از زمان نسخه های بتای اندروید پای وجود داشته اما ظاهرا هیچ تلاشی برای رفع آن صورت نگرفته است.

نکته عجیب اینجاست که گوگل برای گزارش این باگ از برچسب «اجتناب ناپذیر» استفاده کرده که می توان آن را به عنوان هشداری برای کاربران دچار این مشکل به شمار آورد. البته از آنجا که مشکل شارژ سریع پیکسل اکس ال با به روزرسانی به اندروید پای ظاهر شده و به نرم افزار موبایل مربوط می شود، گوگل می تواند با ارائه یک پچ اصلاحی آن را مرتفع سازد.

پای پیشرفته‌ترین و هوشمند‌ترین اندروید حال حاضر است که در کنار پیشرفت‌های گرافیکی سیستم جدیدی برای ناوبری معرفی کرده و با قابلیت‌هایی مثل Adaptive Brightness و Adaptive Battery بهتر از گذشته در مصرف منابع صرفه‌جویی می‌کند، بنابراین گوگل نباید اجازه دهد که مشکل شارژ سریع کاربرانش را از این نسخه محروم کند.

[تاریخ انتشار خبر اصلی: ۲۳ مرداد]

به روزرسانی

یکی از سخنگویان گوگل با تایید وجود مشکل مذکور اعلام کرده که آداپتور شارژ سریع ۱۸ واتی اصلی پیکسل تحت تاثیر این مساله قرار نگرفته و طی هفته های آینده از طریق انتشار یک بروزرسانی این مشکل به صورت کلی مرتفع خواهد شد. ظاهرا به جز مدل اکس ال موبایل کوچکتر این سری هم به صورت محدودتر با مشکل غیرفعال شدن شارژ سریع پس از نصب اندروید پای مواجه شده است.

 

 

تماشا کنید: تست مقاومت پیکسل ۲ اکس ال در برابر آتش و خراش

The post اندروید پای شارژ سریع پیکسل اکس ال را از کار می اندازد [به روزرسانی] appeared first on دیجیاتو.

رستوران جدید مک دونالد ظاهری شبیه به اپل استور دارد

به تازگی ساختمانی با مساحت ۱۹ هزار متر مربعی در شیکاگو ساخته شده ‌که به فروشگاه‌های اپل شباهت زیادی دارد. البته در این محل به جای اینکه بتوانید آیفونی خریداری کنید، تنها قادر خواهید بود برگر و سیب زمینی سفارش دهید چرا که مک دونالد شکل ظاهری اپل استور را در این ساختمان پیاده کرده و به نوعی آن را دزیده است.

طراحی این ساختمان و شباهتش به فروشگاه‌های شرکت کوپرتینویی سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخته چرا که هیچ شباهتی به یک رستوران فست فود معمولی ندارد.

البته مسئولین این کمپانی باور دارند، طراحی اپل را تقلید نکرده‌اند و شکل ظاهری متفاوت این رستوران که از فولاد و چوب تشکیل شده، بر اساس تعهدات این شرکت بر پایداری محیط زیست و صرفه جویی در انرژی بوده است.

همچنین در این محل، ویژگی‌ های جدیدی نیز استفاده شده و مشتریان می‌توانند از کیوسک ‌های ثبت سفارش خودکار، غذای خود را انتخاب کرده یا  سر میز غذاخوری، با موبایل هوشمند خود غذا سفارش داده و هزینه را پرداخت کنند.

به گفته‌ی طراحان این رستوران، محیط عریض و بزرگی نیز برای آن در نظر گرفته شده و مشتریان می‌توانند در فضای باز یا محوطه‌‌ی پارک غذای خود را نوش جان کنند.

علاوه بر این مک دونالد همانند اپل که تقریباً تمامی انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تهیه می‌کند، سراغ  این نوع انرژی‌ها رفته است. بر همین اساس تعدادی پنل‌ خورشیدی در خارج ساختمان یاد شده، قسمت زیادی از انرژی مصرفی این رستوران را تامین خواهند کرد.

طراحی جدید این رستوران علاوه بر شباهت بی حد و حصرش به اپل استور، نشان می‌دهد که در آینده‌ رستوران‌های فست فود کشور آمریکا به چه شکل ساخته خواهند شد. این شرکت شکل جدید ساختمان شهر شیکاگو را «تجربه‌ای از آینده» می‌خواند و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۰، تمامی رستوران‌های خود را به این شکل درآورده و تکنولوژی را به آنها وارد کند.

 

تماشا کنید: فست فود زنجیره‌ای KFC هم پهپاد عرضه کرد

The post رستوران جدید مک دونالد ظاهری شبیه به اپل استور دارد appeared first on دیجیاتو.

ساتیا نادلا ۳۰ درصد از سهام مشترکش در مایکروسافت را به فروش رساند

ساتیا نادلا ، مدیرعامل مایکروسافت یک سوم از سهام مشترک خود در این کمپانی نرم افزاری را در بالاترین قیمت به فروش رسانده است.

این فروش سهام که گزارش آن توسط «سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا» منتشر شده، بیش از ۳۵ میلیون دلار عاید نادلا کرده است. وی ۳۲۸ هزار سهم خود را در چندین داد و ستد و با قیمتی بین ۱۰۹ و ۱۰۹.۶۸ دلار به ازای هر سهم فروخته است. او در سال ۲۰۱۶ بخشی از سهامش را با قیمت هر سهم ۵۸ دلار فروخته بود که تقریبا نصف حالا ارزش داشتند.

طبق قوانین مایکروسافت مدیرعامل باید حداقل ۹ برابر حقوق پایه اش سهام داشته باشد

مایکروسافت تحت رهبری این مدیر هندی تبار روزگار خوشی را پشت سر گذاشته و در سال چند سال اخیر ارزش سهام آنها ۵۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

نادلای ۵۰ ساله که طبق قوانین مایکروسافت باید ۹ برابر حقوق پایه اش سهام داشته باشد هنوز ۷۷۸ هزار سهام مشترک و ۲.۲۸ میلیون سهام پایه در اختیار دارد. از آنجا که حقوق سالیانه وی در سال گذشته ۱.۴۵ میلیون دلار بوده این میزان بیش از ۲۰ میلیون دلار خواهد بود.

سخنگوی مایکروسافت در واکنش به این اقدام نادلا اعلام کرده که تصمیم وی در راستای برنامه ریزی مالی شخصی بوده است:

ساتیا نادلا به موفقیت پیوسته کمپانی متعهد بوده و دارایی های او به شکل چشمگیری از الزامات هیئت مدیره مایکروسافت بیشتر است.

از زمانی که نادلا در سال ۲۰۱۴ پست مدیرعاملی را از استیو بالمر تحویل گرفت، ارزش سهام مایکروسافت سه برابر شده است. وی بر خلاف مدیران قبلی عقیده دارد که ویندوز تنها بخشی از سبد محصولات مایکروسافت است، هرچند کاهش کاربران این پلتفرم هم احتمالا در این مسئله بی تاثیر نبوده است. علاوه بر این وی با شعار اصلی بیل گیتس مبنی بر «یک کامپیوتر روی هر میز در هر منزل» موافق نیست و آن را تنها یک هدف کوتاه مدت می داند.

The post ساتیا نادلا ۳۰ درصد از سهام مشترکش در مایکروسافت را به فروش رساند appeared first on دیجیاتو.

کوالکام از پرداخت جریمه ۷۷۳ میلیون دلاری در تایوان معاف شد

کمپانی کوالکام که چند هفته پیش در خرید شرکت هلندی «NXP» ناکام ماند و مجبور به پرداخت جریمه ۲ میلیارد دلاری شد، حال خبر می دهد که توانسته در کشور تایوان از پرداخت جریمه ۷۷۳ میلیون دلاری بگریزد.

تولیدکننده چیپ آمریکایی پاییز گذشته در کشور تایوان به دلیل سیاست های انحصارگرایانه به پرداخت ۷۷۳ میلیون دلار جریمه محکوم شده بود که طی همکاری با کمیسیون تجارت عادلانه تایوان (TFTC)، به شرط سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری در این کشور، از پرداخت جریمه معاف خواهد شد.

کوالکام

البته مبلغ ۹۳ میلیون دلار که پیش از این توسط کوالکام پرداخت شده بود، به عنوان ضمانت نزد تایوانی ها باقی خواهد ماند تا کمپانی آمریکایی طی پنج سال آینده، سرمایه گذاری خود را تکمیل نماید.

کوالکام به جای پرداخت جریمه، مبلغ مورد نظر را در تایوان سرمایه گذاری می کند

توافق مذکور از این جهت مورد توجه سرمایه گذاران کوالکام قرار دارد که حالا به جای از دست رفتن کامل نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه، این مبلغ صرف توسعه استارتاپ ها، دانشگاه ها، صنایع کوچک، صنعت نیم رساناها و فناوری ۵G خواهد شد که در نهایت بازگشت مادی و معنوی قابل توجهی برای کمپانی خواهد داشت.

از سوی دیگر توافق جدید به کوالکام اجازه می دهد سیاست های قیمتی قبلی خود را (که موجب بروز دعواهای قانونی زیادی در سراسر دنیا شده) ادامه دهد که این امر، موجب کسب حداکثر سود ممکن از بازار خواهد شد.

لازم به ذکر است که درگیری قانونی کوالکام با اپل همچنان ادامه دارد و این شرکت به دلیل مطالبه مبالغ گزاف، از سوی کمپانی ساکن کوپرتینو به پرداخت ۱ میلیارد دلار غرامت محکوم شده که این پرونده در حال رسیدگی است.

در کنار پرونده اپل، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نیز به دلیل سوء استفاده از رهبری بازار و اتخاذ سیاست های ضد رقابتی، کوالکام را تحت پیگرد قانونی قرار داده. این در حالی است که اتحادیه اروپا هم به دلایل مشابه، کمپانی مذکور را به پرداخت ۱٫۲۳ میلیارد دلار جریمه (نزدیک به ۵ درصد کل درآمد شرکت در سال ۲۰۱۷) محکوم کرده است.

The post کوالکام از پرداخت جریمه ۷۷۳ میلیون دلاری در تایوان معاف شد appeared first on دیجیاتو.

نبرد نزدیک از نوع واقعیت افزوده؛ وقتی اپل پاسخ رقبا را می دهد

نبرد واقعیت افزوده وقتی آغاز شد که تیم کوک روی سن آمد و گفت‌: «ARKit بزرگترین پلتفرم واقعیت افزوده در دنیاست.» یک نفر از گوگل مدتی بعد گفت: «ما واقعیت افزوده را به جریان اصلی بازار بدل می کنیم.» مارک زاکربرگ موسس فیسبوک پاسخ آنها را این گونه داد که «قصد داریم دوربین را به عنوان نخستین پلتفرم واقعیت افزوده معرفی کنیم.» و رقابت هر روز داغ تر شد.

تکنولوژی واقعیت افزوده اپل می تواند تهدیدی جدی برای شبکه های پیام محور بزرگ باشد

در سال ۲۰۱۵ و رونمایی از کیت اختصاصی اپل، بسیاری باور داشتند که این شرکت می تواند واقعیت افزوده، به خصوص در حوزه موبایل آن را به قلمروی تازه خود تبدیل کند. تمام آورده های اپل در رویداد اخیر WWDC را یک موشک بالستیک دیگر برای از میدان به در کردن رقبا در نظر بگیرید.

اپل واقعیت افزوده

اگر می خواید بدانید آن چه تیم کوک و همکارانش چند روز پیش ارائه دادند چه معنایی برای رقبایی چون گوگل، آمازون، مایکروسافت، فیسبوک و . . . خواهند داشت، بهتر است نگاهی به نقشه راه اپل در حوزه سخت افزاری واقعیت افزوده بیاندازید.

  • ۲۰۱۹: اپل آیفون ۸S یا ۹ را با دوربین TrueDepth در پنل جلویی رونمایی خواهد کرد.
  • ۲۰۱۹: اپل آیفون Xs را با دوربین TrueDepth جلویی و پشتی روانه بازار خواهد نمود.
  • ۲۰۲۰: اپل عینک واقعیت افزوده اپل گلس را به عنوان یک ابزار جانبی برای آیفون هایش معرفی خواهد کرد.

البته این پیش بینی به هیچ وجه دقیق نخواهد بود. به خصوص که می دانیم این شرکت قادر خواهد بود با توجه به حرکت سایر رقبا برنامه هایش را به روز آوری کند.

واقعیت افزوده، مموجی و دیگر هیچ

مموجی را باید پاسخ اپل به بیتموجی و یک تهدید واقعی برای اسنپ دانست. در حال حاضر امکان استفاده از مموجی و انیموجی تنها در آیفون X وجود دارد. گجتی که در حال حاضر از دسترس بخش اعظم قشر نوجوان و عاشق این قبیل چیزها خارج است.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

در حال حاضر امکان استفاده از مموجی و انیموجی تنها در آیفون X وجود دارد

حال اگر نقشه راهی که در بالا ترسیم کردیم صحت داشته باشد، این مانع کمتر از یک سال دیگر برداشته خواهد شد. فراموش نکنید که بر اساس آخرین نظرسنجی ها، ۸۴ درصد نوجوانان آمریکایی پول های خود را برای خرید آیفون ۸s یا ۹ کنار گذاشته اند.

اما تهدید واقعی مموجی در کجاست؟ در تعداد قابل توجهی کاربر که به واسطه همین قابلیت، از پیام رسان های تحت مالکیت اسنپ و فیسبوک به سمت محصول اپل کوچ خواهند کرد. بد نیست بدانید که بیش از ۹۱ درصد از درآمد بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا از طریق نمایش تبلیغات در اپ هایی مثل Messenger، ایسنتاگرام و واتس اپ تامین می شود.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

رشد ناگهانی کاربران iMessage و Facetime می تواند کابوسی قطعی برای زاکربرگ به حساب بیاید. کسی که همین حالا نیز حال روز خوشی را در منجلاب بحران ها سپری نمی کند.

رویکرد متفاوت اپل در حوزه واقعیت افزوده می تواند عقب ماندگی این شرکت از رقبا را جبران کند

مثل اکثر بازارها، بازار چین در حوزه گسترش فناوری های مرتبط با واقعیت افزوده نیز نقشی تعیین کننده خواهد داشت. همین حالا ۸۵ درصد از موبایل های رده بالای به فروش رفته در چین نشان سیب گاز زده ای را بر بدنه پشتی خود دارند. شاید در بخش بالایی بازار مموجی های اپل بتوانند موقعیت برند Tencent را تا حدودی به خطر بیاندازند. اما در میانه ها و حوزه اقتصادی ها، WeChat و موبایل های اندرویدی هنوز هم خطری جدی را از بابت غول آمریکایی احساس نمی کنند.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

ابر واقعیت افزوده ، ابری با احتمال بارش موقعیت ها

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud (پایگاهی دائمی از داده های سه بعدی از دنیای واقعی برای اشتراک گذاری با اپلیکیشن های واقعیت افزوده) قطعاً داغ ترین مبحث در این بخش از بازار است. چیزی که برخی معتقدند می تواند کلید فراگیر شدن فناوری مذکور در زندگی روزانه باشد.

زمانی تصور می شد که گوگل مالک طبیعی ابر واقعیت افزوده باشد، چرا که تمامی ابزارهای لازم در این زمینه را در اختیار دارد. حتی اگر عاشق پوکمون گو باشید، باز هم باید بپذیرید که نخستین کاربرد حقیقی و ملموس واقعیت افزوده را در رویداد توسعه دهندگان گوگل امسال و در قالب قابلیت جدید اپلیکیشن گوگل مپز شاهد بودیم.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud همان میدانی است که می تواند برنده نهایی را در رقابت میان غول ها تعیین کند

فقط کافیست تا هیجان و تشویق حضار را در هنگام به نمایش درآمدن ترکیب جادویی گوگل لنز، نقشه گوگل، قابلیت Streetview و سیستم موقعیت یابی بصری (VPS) گوگل را به یاد بیاورید. گوگل حالا می تواند مسیر شما را نه از روی نقشه که به طور مستقیم از روی آسفالت خیابان نشانتان دهد. حتی می توانید در این مسیر روباهی را نیز به عنوان راهنمای خود داشته باشید!

بپذیریم که اپل در این زمینه ها همواره یک قدم از رقیب ابرباز خود عقب بوده است، بنابراین آنها تلاش کرده اند در عوض رویکرد متفاوتی را به کاربران خود ارائه دهند. برای برتری، تیم کوک و همکارانش تلاش دارند تا از برتری ذاتی کمپانی خود به عنوان برگ برنده استفاده کنند.

این که قدم به قدم، قابلیت های ابر واقعیت افزوده را اپلیکیشن به اپلیکیشن در عمق جان محصولات خود رسوخ دهند. امکان حضور همزمان چند کاربر در انجام یک بازی واقعیت افزوده (فعلاً تا سقف ۴ نفر) یا حفظ وضعیت پایداری ابری در هر اپلیکیشن (ذخیره وضعیت ابر واقعیت افزوده اپلیکیشن شما برای ادامه کار در زمان مراجعه بعدی) را در نظر بگیرید.

ابر واقعیت افزوده یا AR Cloud

می توان حدس زد که رویکرد ساده تر و کاربر پسند تر اپل در این زمینه در نهایت به نفعش تمام خواهد شد و می تواند سرعت گسترش استفاده از آن را افزایش دهد. با آن که در حال حاضر نبود قابلیت مکان یابی جهانی کاربر یک نقص جدی در تجربه استفاده از ابر واقعیت افزوده اپل نسبت به گوگل، فیسبوک، نیانتک و Tencent به حساب می آید، اما اپل آنقدر برای برندهایی چون Lego سرمایه گذاری کرده است تا به آن کمک کنند این نهال نوپا به سرعت به جایگاهی که تیم کوک و همکارانش می خواهند برسد. کیست که عاشق آجرهای Lego نباشد؟

The post نبرد نزدیک از نوع واقعیت افزوده؛ وقتی اپل پاسخ رقبا را می دهد appeared first on دیجیاتو.

به کمک iOS 12 می توانید از اعتیاد به موبایل ها بکاهید

همان طور که پیش تر وعده آن داده شده بود، اپل تلاش کرده تا با ایجاد تغییراتی در نسخه تازه سیستم عامل iOS 12 اعتیاد به موبایل ها را در کاربران کجت هایش کاهش دهد.

در نخستین اقدام و پس از مدت ها انتظار امکان دسته بندی ناتیفیکیشن های رسیده فراهم شده. بنابراین دیگر شاهد حضور چندین پیام از یک اپلیکیشن در مرکز اعلانات آیفون یا آیپد خود نخواهید بود.

علاوه بر این، iOS 12 در زمینه زمان و نحوه نمایش اعلانات نیز هوشمندتر عمل خواهد کرد. از جمله این که در حالت «Do Not Disturb» امکان غیر فعال کردن تمام اعلانات وجود دارد، بنابراین اگر در میانه های شب از خواب برخیزید دیگر برای چک کردن موبایل خود وسوسه نخواهید شد.

ترک اعتیاد به موبایل با iOS 12

دیگر تغییر iOS 12 در این زمینه امکان مدیریت آسان تر و سریع تر نحوه دریافت اعلانات از هر نرم افزار است. به عنوان مثال می توانید از گزینه «deliver quietly» استفاده کنید تا با دریافت اعلان از اپ مورد نظر موبایل شما چه از طریق صدا و چه ویبره هشداری ارسال نکند.

جز این، در نسخه جدید سیستم عامل ابزارهای موبایل اپل امکان آن وجود دارد تا گزارش کاملی از نحوه استفاده شما از موبایلتان را در اختیار داشته باشید. این که در بازه های زمانی مختلف چقدر از وقت خود را صرف استفاده از آن نمونه و در این مدت کدام اپ ها بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب نموده اند.

ضمناً اگر حس می کنید که اعتیادی به یک اپلیکیشن خاص پیدا کرده اید می تواند مهلت خاصی را برای استفاده از آن تعیین کنید تا به نحوی به استفاده کمتر از آن به مرور زمان ترغیب شوید.

The post به کمک iOS 12 می توانید از اعتیاد به موبایل ها بکاهید appeared first on دیجیاتو.

امکان گروه بندی نوتیفیکیشن ها در iOS 12 فراهم خواهد شد

اتفاقی که بسیاری از کاربران اپل منتظر آن بودند بالاخره رخ داده و iOS 12 قابلیت گروه بندی نوتیفیکیشن ها را با خود به آیفون می آورد.

با افزایش میزان استفاده کاربران از موبایل های هوشمند و گسترش دامنه اپ ها میزان نمایش اعلان های آزار دهنده نیز بیش از پیش افزایش یافته اما تا حالا اپل فکری به حال آن نکرده بود.

امشب اما برای آن دسته از کاربرانی که از اعلان های پایان ناپذیر کلافه شده بودند لحظه موعود بود چرا که اپل اعلام کرد iOS 12 امکان گروه بندی اعلان ها و مدیریت آنها در لاک اسکرین را فراهم خواهد کرد.

این قابلیت به کاربران اجازه می دهد نوتیفیکیشن ها را گروه بندی کرده و با کشیدن انگشت روی نمایشگر آنها را پاکسازی کند. علاوه بر این می توانید نمایش اعلان را تا زمان خاصی مثل پایان جلسه به تعویق انداخته و حتی برخی اپ ها را از ارسال اعلان به لاک اسکرین محروم کنید.

این دسته از پیام ها به مرکز اعلان خواهند رفت و اگر این قابلیت به نظرتان آشنا می آید به این خاطر است که گوگل قبلا آنها را معرفی کرده بود.

معرفی ویژگی هایی از این دست در راستای تلاش های اپل برای کاهش اعتیاد کاربران به موبایل قرار دارد که پیش از این به انتقادهایی از این کمپانی منجر شده بود.

 

وبلاگ نویسی زنده دیجیاتو از مراسم WWDC 2018 را از این لینک بخوانید.

اخبار مرتبط با کنفرانس توسعه دهندگان اپل را نیز از طریق تگ WWDC18 دنبال کنید.

The post امکان گروه بندی نوتیفیکیشن ها در iOS 12 فراهم خواهد شد appeared first on دیجیاتو.

اپل سیستم عامل macOS 10.14 را با نام موهاوی معرفی نمود

برای ششمین سال متوالی کمپانی اپل از بستر کنفرانس توسعه دهندگان خود برای رونمایی از نسل تازه سیستم عامل اختصاصی خود برای رایانه های رومیزی و لپ تاپ هایش استفاده کرد کرد. قرار است macOS 10.14 با نام «موهاوی» (Mojave) شناخته و عرضه شود.

به مانند چند نسخه اخیر نام آپدیت جدید مک او اس نیز از روی یکی از جاذبه های طبیعی کشور آمریکا، یعنی صحرای موهاوی در نوادا برداشته شده است.

جذاب ترین ویژگی آپدیت جدید امکان انتخاب تم سیاه رنگ برای تمام منوها و پنجره ها در سیستم عامل است که می تواند نمایی کاملاً جدید و جذاب به آن ببخشد و کار با آن را در محیط ها تاریک و شب هنگام لذت بخش تر کند.

سیستم عامل macOS 10.14 موهاوی

علاه بر این قرار است شاهد ورود اپلیکیشن خبرخوان Apple News به سیستم عامل مک او اس پس از گذشت دو سال از عرضه آن روی iOS باشیم. این مسئله شامل اپلیکیشن های Voice Memos و Home نیز می شود.

یکی دیگر از تغییرات اساسی در نسخه تازه سیستم عامل رایانه های رومیزی اپل قابلیتی جدید موسوم به «Dynamic Desktop» است که می تواند به صورت ماهرانه ای در طی روز حال و هوای دسکتاپ رایانه اپلی شما را متناسب با ساعت تغییر دهد.

قابلیت جالب دیگری که به واسطه موهاوی در دسترس کاربران قرار می گیرد «Desktop Stacks» نام دارد. این قابلیت امکان پشته کردن اتوماتیک فایل های مشابه روی هم در دسکتاپ را فراهم می سازد. این یعنی شلوغی بیش از حد فایل ها در این بخش دیگر به هیچ وجه آزار دهنده نخواهد بود.

اپل در macOS 10.14 قابلیت های تازه ای را نیز به ابزار مدیریت فایل Finder اضافه کرده. از جمله حالت Gallery View که به شما امکان می دهد محتوای فولدرها را در حالتی شبیه مرور عکس ها در اختیار داشته باشید. ضمن این که اطلاعات کامل متا دیتای عکس ها نیز در قالب یک سایدبار جدید (اختیاری) در کنار تصاویر به نمایش درخواهد آمد. امکان چرخاندن و برخی اصلاحات اتوماتیک نیز از طریق فایندر مک او اس فراهم خواهد بود.

سیستم عامل macOS 10.14 موهاوی

ابزار ثبت اسکرین شات بخش دیگری است که مهندسین اپل در آپدیت جدید سیستم عامل مک او اس به سراغ آن رفته اند. در نسخه جدید امکان تولید بلاواسطه ویدیو از محتوای حال حاضر نمایشگر در اختیار کاربر قرار گرفته است.

در آخر نیز باید به توسعه قابلیت های مرتبط با Continuity اشاره کرد. از جمله استریم تصاویر زنده دوربین روی دسکتاپ و امکان در دست گرفتن کنترل اپلیکین آن برای ثبت آنی عکس ها و اسکن اسناد و انتقال مستقیم آنها به اپلیکیشن های نسخه دسکتاپ اشاره کرد.

توسعه دهندگان ثبت نام کرده می توانند از فردا نسخه بتای macOS 10.14 را از طریق Developer Center اپل روی رایانه های خود دریافت کنند. نخستین نسخه بتای عمومی این سیستم عامل نیز در صورت عدم بروز مشکل و پایداری قابل قبول یک تا هفت روز پس از آن در دسترس قرار خواهد گرفت. مثل همیشه نسخه نهایی در پاییز ۲۰۱۸ از راه می رسد.

وبلاگ نویسی زنده دیجیاتو از مراسم WWDC 2018 را از این لینک بخوانید. اخبار مرتبط با کنفرانس توسعه دهندگان اپل را نیز از طریق تگ WWDC18 دنبال کنید.

The post اپل سیستم عامل macOS 10.14 را با نام موهاوی معرفی نمود appeared first on دیجیاتو.

میکرودیسپلی ‌اولد جدید سونی با رزولوشن بسیار بالا معرفی شد

شرکت سونی به تازگی از میکرودیسپلی اولد EXC339A رونمایی کرده که رزولوشن بالای آن می‌تواند تاثیر شگرفی بر عکاسی با دوربین‌های بدون آینه، واقعیت مجازی و عینک‌های هوشمند بگذارد.

این میکرودیسپلی (نمایشگر بسیار کوچک) به خصوص قادر است تصویری با رزولوشن UXGA یعنی ۱۲۰۰ در ۱۶۰۰ پیکسل فراهم آورد که شاید در کل رقم بسیار خیره‌کننده‌ای نباشد اما باید توجه داشت که این نمایشگر اولد، قطری ۰.۵ اینچی دارد و فراهم کردن چنین رزولوشنی در آن مسئله بسیار شگفت آوری است. کمپانی سونی ادعا می‌کند که این صفحه نمایش به نسبت همتایان هم اندازه خود، نوعی منحصر به فرد به شمار می‌رود چرا که قادر است رزولوشنی معادل ۱.۶ برابر آنها به نمایش بگذارد.

این شرکت ژاپنی برای آنکه بتواند چنین رزولوشنی فراهم آورد، مجبور شده که اندازه‌ی تک تک پیکسل‌ها را پایین آورده و آن را به ۶.۳ میکرومتر برساند. در اثر این تغییر برای نمایش تصویر در پیکسل‌های بیشتر نیاز است که انرژی و برق زیادتری استفاده شود اما سازندگان این نمایشگر موفق شده‌اند با طراحی دوباره‌ی مدار‌های آن، شرایطی فراهم آورند که پردازش تصویر آن تنها به نیمی از ولتاژ همیشگی احتیاج داشته باشد. این مسئله موجب می‌شود که علیرغم بیشتر شدن پیکسل‌های به نمایش گذاشته شده، میزان مصرف برق ثابت بماند.

این میکرودیسپلی در به نمایش گذاشتن تصویر هم از سرعت بالاتری بهره می‌برد چرا که قادر است از سرعتی معادل ۲۴۰ فریم بر ثانیه بهره ببرد. این عدد تقریبا دو برابر سرعتی است که میکرودیسپلی‌ های QVGA  قبلی فراهم می‌کردند.

این نمایشگر کوچک از بیشترین میزان روشنایی ۱۰۰۰ لومن پیشتبانی می‌کند و قادر است کنتراست  تصویر صد هزار به یک را به ارمغان آورد. همچنین این صفحه نمایش از ۱۱۰ درصد فضای رنگی sRGB پشتیبانی می‌کند. شرکت سونی اعلام کرده که از ابتدای سال میلادی، این میکرودیسپلی ‌اولد را به صورت آزمایشی در اختیار مشتریان قرار داده اما قرار است تا آبان‌ماه آن را به بازار جهانی عرضه کند.

The post میکرودیسپلی ‌اولد جدید سونی با رزولوشن بسیار بالا معرفی شد appeared first on دیجیاتو.