توضیحات سردار کمالی درباره افزایش مدت زمان سربازی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، سردار موسی کمالی درباره مقررات جدید سربازی از جمله افزایش خدمت گفت: در حال حاضر خبر جدیدی در مورد سربازی نشده است و تا زمانی که خبر دقیق اعلام نشود، اخبار منتشر شده در این باره شایعه است. وی با بیان اینکه طول مدت زمان سربازی فعلا تغییری نمی‌کند، ادامه داد: در ثانی در قانون مجوز افزایش خدمت در صورت کمبود سرباز داده شده است لیکن در صورت افزایش مدت زمان خدمت سربازی، این مقررات شامل کسانی که در حال خدمت سربازی هستند نخواهد شد.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به پایان معافیت مهلت ایثارگری ۲۸ و ۲۹ ماه در پایان شهریورماه خاطرنشان کرد: مشمولان متقاضی معافیت به واسطه سابقه ۲۸و ۲۹ماه ایثارگری والدین فقط تا پایان شهریورماه می‌توانند از این طرح و معافیت بهره‌مند شوند. سردار کمالی خاطرنشان کرد: در این معافیت غیبت مانع رسیدگی به درخواست مشمولان واجد شرایط است همچنین متقاضیان حین تحصیل می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند. وی درباره معافیت فرزندان ایثارگر بعد از تاریخ مذکور گفت: بعد از تاریخ مذکور، معافیت سربازی به ازای سابقه ایثارگری ۲۸ و ۲۹ ماه والدین اجرا نمی‌شود و مشمولان تنها می‌توانند براساس ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی از معافیت بر مبنای ۳۰مان سابقه رزمندگی، ۲۵درصد جانبازی، ۲۴ماه آزادگی بهره‌مند شوند. /ایلنا

این خبر توضیحات سردار کمالی درباره افزایش مدت زمان سربازی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

خروج از کشور مشمولان سربازی برای سفرهای سیاحتی چگونه است؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی که به منظور تفریح، افزایش اطلاعات و معلومات فردی و یا دیدار با بستگان قصد خروج از کشور دارند، درباره شرایط خروج از کشور سوالاتی دارند که در این گزارش به آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

شرایط احراز خروج از کشور به منظور سفر‌های سیاحتی:

مطابق قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، فرد مشمول وظیفه باید فاقد غیبت و دارای معافیت تحصیلی باشد، البته حداکثر مدت زمان این قبیل سفر‌ها ۲۰ روز است و مجوز خروج از کشور برای سفر‌های سیاحتی دانشجویان، با درخواست دانشگاه محل تحصیل و تعیین محدوده زمانی خروج از کشور و حداکثر به مدت ۳۰ روز صادر می‌شود.گفتنی است؛ سپردن وثیقه سفر سیاحتی مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد و یا ضمانت نامه بانکی است. /باشگاه خبرنگاران

این خبر خروج از کشور مشمولان سربازی برای سفرهای سیاحتی چگونه است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

فراخوان اعزام مشمولان در مرداد ماه ۹۸

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، ولی ترابی اظهار کرد: کلیه مشمولان غائب و غیرغائب دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، دیپلم وزیر دیپلم که اعزامی مرداد ماه ۱۳۹۸ هستند باید راس ساعت ۷صبح روز شنبه ۱۹ مردادماه در محل معاونت وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان به آدرس قم حدفاصل عوارضی قم-کاشان و عوارضی قم-تهران بعد از اداره راه وشهرسازی حاضر شده تا به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند.

وی گفت: باتوجه به عدم ارسال پستی برگه اعزام به خدمت و اینکه برگه معرفی نامه مشمولان به مراکزآموزشی ازطریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) صادر می شود، آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح نشده اند، برای دریافت معرفی نامه می توانند به یکی از دفاترمذکور مراجعه کنند.

سرهنگ ترابی افزود: مشمولانی که اعزام آنان به صورت حضوری و مراجعه مستقیم به آدرس مشخص شده مرکزآموزش، در برگه محل مراجعه خود است باید برابر تاریخ و ساعت اعلامی در مراکز آموزش حاضر شوند.

وی تاکید کرد: عدم حضور به موقع در زمان و محل های تعیین شده غیبت محسوب شده و برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی،محرومیت های اجتماعی را برای مشمولان در بر خواهد داشت.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان قم گفت: مشمولان اوراق مربوط به اعزام از قبیل برگ آماده به خدمت، برگ واکسیناسیون و برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح و سایر مدارک مورد نیاز از جمله شناسنامه را در هنگام مراجعه و اعزام به خدمت به همراه داشته باشند.

این خبر فراخوان اعزام مشمولان در مرداد ماه ۹۸ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

فروش سربازی در سال ۹۸ چگونه است؟

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی غایب درباره طرح جریمه مشمولان غایب یا همان فروش سربازی سوالاتی دارند که در این گزارش پاسخ خواهیم داد.

مطابق قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، قانون جریمه مشمولان غایب به منظور تعیین تکلیف مشمولان دارای بیش از ۸ سال غیبت سربازی، از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷ اجرایی شده و به دلیل تامین نیروی انسانی سرباز نیرو‌های مسلح در سال جاری این طرح حذف شده است.

بهتر است مشمولان غایب منتظر تمدید قانون جریمه نباشند و هرچه سریعتر برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام کنند.

البته مشمولان غایب متاهلی که خود را معرفی کنند، در صورت امکان در استان یا شهرستان محل سکونت همسرشان به کارگیری می‌شوند، همچنین در صورت امکان مشمولان مجرد نیز تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری محل سکونتشان سازماندهی خواهند شد.

گفتنی است؛ آن دسته از مشمولان وظیفه غایبی که وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند، برابر قانون خدمت وظیفه عمومی با تشدید محدودیت‌ها و محرومیت‌های اجتماعی، عدم برخورداری از هرگونه تسهیلات دولتی و اشتغال در سازمان‌ها و کارگاه‌های دولتی و خصوصی مواجه می‌شوند.

همچنین، براساس ماده ۱۰ قانون وظیفه عمومی هرگونه استفاده از تسهیلات دولتی مانند:دریافت وام، کسب پروانه کار، کاندید شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، استخدام به هرصورت (رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد) به شرط تعیین تکلیف وضعیت خدمتی مشمولان است.

این در حالی است که در صورت به کارگیری مشمولان غایب توسط کارفرمایان، کارخانجات، کارگاه ها، شرکت ها، آموزشگاه ها، بنگاه ها، مغازه ها، تعمیرگاه‌های دولتی و خصوصی برابر قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان برخورد و برای اعمال مجازات تعیین شده به دستگاه‌های قضایی معرفی می‌شوند.

مشمولان غایب باید هر چه سریع‌تر وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند، در غیر این صورت با محرومیت‌های اجتماعی بیشتری مواجه خواهند شد.

این خبر فروش سربازی در سال ۹۸ چگونه است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

تغییر قانون سربازی؟ / ضرورت بازنگری در قانون نظام وظیفه وجود دارد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، سیاست سربازگیری ارتش نوین بعد از کودتای ۱۲۹۹ مبتنی بر نظامی بود که هر روستا در مقابل دولت متعهد می شد تعدادی سرباز به حکومت تحویل دهد و تعداد سرباز هر روستا بر مبنای میزان املاک و آب و دارایی روستا محاسبه می شد و هزینه زندگی خانواده سرباز و هزینه اعزام سرباز بر عهده مالک روستا بود و جیره غیرنقدی و مواجب نقدی سرباز در بودجه ارتش پیش بینی می شد و براین اساس هر منطقه براساس میزان زمین زیرکشت تعداد مشمولان خود را تعیین می کرد و تعدادی هم مشمولان داوطلب بودند که از قبایل اعزام می شدند ولی در طول آن سال ها بار جنگ های اوایل دوران حکومت رضاشاه بر دوش مشمولان غیرمنظمی بود که از طرف قبایل و عشایر اعزام می شدند که بعد از پایان جنگ هم متفرق می شدند. روش سربازگیری بر مبنای مساحت زمین در عمل با مشکلاتی مواجه می شد و ادامه چنین روشی زمینه سوءاستفاده دست اندرکاران سربازگیری را فراهم کرده بود و گروه های سربازگیری از مردم اخاذی می کردند و برای فراری دادن جوانان روستا از خدمت سربازی از مردم رشوه می گرفتند و نظام سربازگیری نظامی فاسد بود که بر مناطق کشاورزی تحمیل می شد و این نظام شهرها را که مملو از جوانان بیکار بود و می توانست نیروی کار ماهر ارتش را تامین کند در بر نمی گرفت.

کسانی هم که داوطلبانه خود را برای خدمت سربازی معرفی می کردند نیروهای شایسته ای برای خدمت سربازی نبودند برای نمونه رضاخان در آذرماه ۱۳۰۱ اعلام نمود افرادی که در شیراز داوطلب خدمت سربازی شده اند از نظر بدنی ضعیف و ناتوان بوده و به درد جنگ نمی خورند و نمی توان از آنها سربازهای مناسبی تربیت کرد.

قبل از تدوین سیستم نظام وظیفه، عشایر ایران بار تامین نیروهای مناسب برای عملیات جنگی را بر دوش می کشیدند و از لحاظ تاریخی نقش بسیار مهمی را در حفظ حدود و ثغور کشور و برقراری امنیت در دوران رضاخان برعهده داشتند و مهمترین عناصر رزمنده ارتش رضاخان را تا سال ۱۳۰۵ تامین می کردند. ارتش رضاخان از عشایر به سه شکل استفاده می کرد؛ اول، گروه های داوطلب عشایر که از قبایل گوناگون جذب ارتش می شدند و سواره نظام را تشکیل می دادند و به روسای عشایر اجازه داده شده بود که گروه های مسلح تحت امر خود را به نام «سوار» برای تامین امنیت مناطق خود تجهیز کنند و برای این گروه ها از طرف دولت مرکزی کمک مالی پرداخت می شد.

و گروه سوم داوطلبانی بودند که از زمان جنگ جذب ارتش می شدند و بعد از پایان جنگ متفرق می شدند. رضاخان علی رغم اینکه برنامه خلع سلاح عشایر را دنبال می کرد ولی بدون کمک و حمایت عشایر قادر به حفظ امنیت داخلی و حدود و ثغور کشور نبود. ارتش داوطلبان عشایر را در واحدهای بزرگتری سازماندهی می کرد و تحت فرماندهی یک افسر از قبیله ای دیگر از آنها استفاده می کرد ولی این رویه استثناهایی هم داشت که مربوط به اسکادران های تیپ سوارنظام کرد و ارمنی لشگر مرکزی بود که تحت فرماندهی خودشان و براساس قومیت سازمان یافته و مورد اعتماد حکومت مرکزی بودند. یکی دیگر از روش های دوران رضاخان سازماندهی و جذب نیروهای قومی توسط افسران قبایل و قومیت های مختلف بود که به آنها اجازه داده می شد از عشایر خود نیروهای داوطلب را گزینش کرده و یک واحد نظامی مستقل با هزینه دولت مرکزی تدارک ببینند. به عنوان مثال در سال ۱۳۰۲ به کلنل سردار بهادر بختیاری دستور داده شد تا از بختیاری ها یک واحد نظام مقتدر تشکیل دهد.

ارتش تلاش می کرد نیروهای داوطلب مورد نیاز خود را بعد از خلع سلاح عشایر از بین نیروهای شکست خورده عشایر که انگیزه و روحیه لازم را برای جبران گذشته خود دارند جذب کند تا نارضایتی آنان از شکست و خلع سلاح را بدین وسیله جبران نماید. به عنوان نمونه پس از شکست سیمیتقو در سال ۱۳۰۱ و خلع سلاح ایل شاهسون در سال ۱۳۰۲ ارتش از نیروهای سیمیتقو و شاهسون نیازهای نیروی انسانی لشگر شمال غرب کشور را تامین کرد و نیروهای کرد سیمیتقو و شاهسون ها هسته هنگ جدید سوار را تشکیل دادند. حکومت رضاخان در سال ۱۳۰۳ رئیس قبیله شادلو «سردار بجنوردی» را تحت حمایت خود قرار داد و امنیت منطقه شمال کشور را به عهده وی گذاشت و هزینه نیروهای وی را از محل مالیات منطقه تامین کرد و در سال های ۱۳۰۴ و ۱۳۰۵ تکیه ارتش عمدتا به نیروهای داوطلب عشایر بود و سیاست خلع سلاح عشایر به تعویق افتاد و از نیروهای مسلح عشایر برای حفظ امنیت داخلی و مرزها استفاده می شد و به کردها اجازه داده شد برای حراست از مرزها مسلح باقی بمانند و وقتی که ارتش قادر به ارعاب سیمیتقو نبود به وی اجازه دادند که در آذربایجان به میل خود عمل کند ولی از مرزها نگهداری کند و یا در کرمانشاه به کلهری ها اجازه دادند که مسلح شوند و در برابر متجاوزین عراقی از مرزها دفاع کنند. ارتش برای سرکوب شورش های داخلی هم از نیروهای عشایر استفاده می کرد و به خصوص وقتی توان خلع سلاح نیروهای عشایر را نداشت با آنها کنار می آمد. رضاخان در سال ۱۳۰۳ با این باور که امنیت کشور را نمی توان به اتکا به نیروهای عشایر حفظ کرد با توصیه مشاورانش به این نتیجه رسید که وجود یک ارتش نیرومند مستلزم نظام وظیفه همگانی است ولی زمین داران، علما و اصناف می ترسیدند اجرای نظام وظیفه اجباری باعث تضعیف قدرت آنان شود و در مقابل این دیدگاه مقاومت می کردند. در سال ۱۳۰۲ وقتی مستوفی الممالک برنامه دولت خود را به مجلس اعلام کرد وزیر جنگ (رضاخان) لایحه سربازگیری را برای بررسی در اختیار کمیته امور دفاعی مجلس قرار داد ولی مقاومت زمین داران و علما و اصناف مانع تصویب لایحه سربازگیری شد تا اینکه رضاخان با استفاده از ارتش به منظور اعمال نفوذ در انتخابات دوره پنجم مجلس توانست اکثریت فعالی را برای حمایت از نظام وظیفه اجباری وارد مجلس کند و بالاخره شور اول لایحه در اسفند ۱۳۰۳ و شور دوم آن در خرداد ۱۳۰۴ به تصویب مجلس شورای ملی رسید و در این لایحه امتیازی که به علما دادند این بود که کلیه طلبه ها از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف شدند، آیت الله نائینی و آیت الله اصفهانی از حامیان رضاخان در مقابل غوغای جمهوری خواهی بودند و سیدحسن مدرس در یک نطق طولانی در دفاع از لایحه نظام وظیفه اجباری اعلام کرد هر کس با متن لایحه مخالفت کند کافر است ولی گروهی از نمایندگان ضدمذهبی در مخالفت با معافیت طلاب علوم دینی غوغا به پا کردند و اسماعیل خان قشقایی اعلام کرد در صورت تصویب این معافیت وی با خریدن چندین هزار توپ پارچه سفید و بستن آن به دور سر افراد قبیله اش آنان را از خدمت نظام وظیفه معاف خواهد کرد. مشکل دیگر نظام وظیفه اجباری مخالفت مرحوم مدرس با حضور غیرمسلمانان در ارتش بود که با مخالفت ارباب کیخسرو نماینده زرتشتیان مواجه شد و به تصویب رسید. قانون نظام وظیفه اجباری به ارتش ایران هویت ملی داد و هر خانواده ایرانی سهمی در دفاع از میهن به خود اختصاص داد.

براساس اولین قانون نظام وظیفه، خدمت وظیفه ۲۵ سال بود: ۶ سال خدمت اجباری که دو سال آن زیر پرچم و ۴ سال خدمت احتیاط بود، سپس ۱۳ سال خدمت احتیاط و ۶ سال خدمت در گارد محلی که فقط در زمان جنگ فرا خوانده می شدند. افراد احتیاط همه ساله دوره های بازآموزی می گذراندند. پس از تصویب قانون خدمت نظام اجباری در مجلس کمیسیون نظامی دولت پیشنهاد کرد سالانه ۲۵ هزار سرباز برای انجام خدمت جذب شوند که با توجه به خدمت دوساله سربازی ۵۰ هزار سرباز همیشه در خدمت ارتش قرار خواهند داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی با اعتماد به مردم و با گذاشتن بار حرکت به دوش مردم بسیج عمومی را پایه گذاری کرد که در واقع بسیج یک ارتش برای مبارزه در همه عرصه هاست و عرصه حضور بسیج بسیار وسیع تر از عرصه نظامی است و در زمانی که جمعیت کشور قریب به چهل میلیون نفر بود امام خمینی صحبت از ارتش بیست میلیونی را مطرح کردند و به عنوان بازوی قدرتمند نظام خواستار آموزش نظامی همگانی شدند که بحمدالله با موفقیت های چشمگیری هم مواجه بوده است.

از زمانی که خدمت سربازی به صورت اجباری قانونمند شد، هدف از خدمت سربازی یکی آموزش نظامی ابتدایی برای دفاع از کشور و تاج و تخت سلطنتی و در مرحله دوم تامین نیازمندی های ارتش با کمترین هزینه بود. با توجه به سادگی ابزارهای نظامی به خصوص برای سربازان وظیفه دوره آموزشی چندهفته ای، سربازان با مقررات انضباطی و طرز به کارگیری سلاح انفرادی آشنا می شدند و همین میزان آموزش برای آنها کفایت می کرد. در دورانی که جمعیت کشور نیاز نیروهای مسلح را تامین نمی کرد واحدهای ژاندارمری براساس آمار ثبت احوال در روستاها و مناطق دورافتاده و واحدهای دژبان و شهربانی در شهرها در تعقیب و دستگیری جوانان برای اعزام به پادگان ها بودند ولی با افزایش جمعیت کشور به خصوص بعد از پیروزی انقلاب، خدمت سربازی چندان جدی گرفته نشد. به خصوص بعد از پایان جنگ تحمیلی، علی رغم آنکه میلیون ها نفر از جوانان از خدمت سربازی طفره رفته بودند حاکمیت از ابزارهای قدرت برای جلب مشمولین استفاده نکرد و کسی را با زور به خدمت سربازی اعزام ننمود. از طرفی در جوانان انگیزه ای برای خدمت سربازی وجود نداشت و اغلب جوانان به خصوص جوانان تحصیلکرده دوران دوساله خدمت را دوران بیهودگی و عمر تلف کردن تلقی می کردند. نیازمندی نیروهای مسلح به پرسنل آموزش دیده و متخصص موجب شد که اغلب نیازهای تخصصی نیروهای مسلح از طریق استخدام کادر تامین می شد. امروزه عمده فعالیت های نیروهای مسلح تخصصی است و اغلب جوانان کشور هم دارای تحصیلات عالیه هستند و می توانند با یک دوره آموزش کوتاه مدت نیازهای اصلی نیروهای مسلح را تامین کنند و در مقابل خدمات خود نیز حقوق دریافت کنند. پس از دو هدف نیروهای مسلح از خدمات سربازی یک هدف که تامین نیاز تخصصی است با ورود نیروهای متخصص و کارآمد با یک خدمت کوتاه مدت متناسب با آموزش هایی که می بینند قابل تامین است و هدف دوم که آموزش نظامی مقدماتی است با یک دوره آموزشی کوتاه مدت حتی در دوران تحصیل قابل حصول است. قطعا نیازهای نیروی انسانی نیروهای مسلح بسیار کمتر از تعداد افراد ذکور آماده به خدمت است. حال سوال این است که با این انبوه جوانان تحصیلکرده که در سن خدمت بوده و مورد نیاز نیروهای مسلح هم نیستند چه کنیم؟ در طول چهار دهه گذشته با بی توجهی میلیون ها نفر از خدمت سربازی طفره رفته اند، در طول بیست سال گذشته متوسط متولدین ذکور ۷۵۰ هزار نفر هستند که در بهترین شرایط سالیانه دویست و پنجاه هزار نفر به خدمت سربازی اعزام می شوند و پانصد هزار نفر به هر طریقی از خدمت سربازی معاف می شوند. حال بهتر است این افراد که به هر بهانه ای از اعزام به خدمت طفره می روند با پرداخت هزینه یک سرباز معادل خود با توجه به تحصیلات و تخصص پس از آموزش مقدماتی از خدمت دوره ضرورت در زمان صلح معاف شوند. در این صورت سالیانه قریب پانصد هزار نفر هزینه معافیت زمان صلح را می پردازند و میلیون ها نفر که در طول چند دهه گذشته از اعزام به خدمت منصرف شده اند، نیز می توانند با پرداخت هزینه مزبور به زندگی عادی در زمان صلح برگردند و بخش عمده ای از کسری بودجه دولت را هم تامین کنند و نیروهای وظیفه هم با دریافت حقوق مکفی روحیه و انگیزه کار مفید و تخصصی خواهند داشت و سربازی به شغلی مقدس تبدیل خواهد شد.

این خبر تغییر قانون سربازی؟ / ضرورت بازنگری در قانون نظام وظیفه وجود دارد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

دو شرط لازم برای خرید بیمه سربازی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، مهدی شکوری، رییس گروه فنی و احتساب سوابق سازمان تامین اجتماعی درباره جزییات خرید بیمه خدمت سربازی اظهار داشت: به موجب قانون کلیه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی مجاز هستند برای خرید سابقه بیمه سربازی درخواست بدهند.

شکوری با بیان اینکه برای خرید سابقه بیمه سربازی، دو شرط وجود دارد، ادامه داد: شرط اول این است که فرد متقاضی در زمان ثبت درخواست خرید بیمه سربازی باید بیمه پرداز سازمان تامین اجتماعی باشد اعم از اینکه بیمه او اختیاری باشد یا اجباری.

وی در توضیح شرط دوم خرید سابقه بیمه سربازی افزود: فرد متقاضی قبل از آغاز دوره خدمت سربازی باید به مدت حداقل دو سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.

رییس گروه فنی و احتساب سوابق سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه داشتن این دو شرط الزامی است، تصریح کرد: اگر این دو شرط وجود داشته باشد فرد می‌تواند تقاضای خرید بیمه سربازی خود را ثبت کند.

وی ادامه داد: اگر سوابق بیمه‌ای فرد متقاضی جمع شده باشد و کارت پایان خدمت وی نیز مشکل نداشته باشد، با اولین مراجعه حضوری می‌تواند کار خود را به طور کامل انجام دهد.

شکوری افزود: در اولین مراجعه فرد و در صورت کامل بودن مدارک مبلغ خرید سابقه بیمه فرد محسابه و به فرد اعلام می‌شود.

وی درخصوص نحوه محاسبه مبلغ خرید سابقه بیمه سربازی اظهار داشت: میانگین دو سال آخر بیمه پردازی فرد برای محاسبه مبلغ پرداختی در نظر گرفته می‌شود. بدین ترتیب که دو سال آخر بیمه‌پردازی فرد جمع و تقسیم بر ۲۴ می‌شود. مبلغ به دست آمده در طول مدت خدمت سربازی فرد ضرب می‌شود که حاصل آن میزان پرداختی فرد را معین می‌کند.

رییس گروه فنی و احتساب سوابق سازمان تامین اجتماعی گفت: طبق آیین نامه نرخ بیمه‌پردازی سی درصد است که با تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی سازمان تامین اجتماعی، ۷ درصد توسط فرد متقاضی پرداخت می‌شود و ۲۳ درصد آن بر عهده دولت است.

شکوری درباره نحوه پرداخت مبلغ تعیین شده نیز بیان داشت: افراد هم به صورت یکجا و هم به صورت اقساط می‌توانند مبلغ تعیین شده را پرداخت کنند. حداکثر اقساط پرداختی نیز ۱۲ ماه خواهد بود.

رییس گروه فنی و احتساب سوابق سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این قانون برای حضور دواطلبانه در جبهه نیز هست، خاطرنشان کرد: اگر فرد متقاضی جانباز باشد و جانبازی وی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شده باشد، سهم ۷ درصدی فرد نیز برعهده سازمان‌های مسئول خواهد بود و سابقه بیمه فرد جانباز به صورت رایگان ثبت خواهد شد. /میزان

این خبر دو شرط لازم برای خرید بیمه سربازی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

تسهیلات جدید برای تردد مشمولان غایب خارج از کشور

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، سردار موسی کمالی در این باره گفت: بنا بر تصمیمات اتخاذ شده در راستای تسهیل تردد مشمولان غایب ایرانی مقیم خارج کشور تصمیماتی اتخاذ شده و بر این اساس شرایط تردد این دسته از مشمولان به داخل کشور راحت‌تر شده است.

وی افزود: برابر این تسهیلات مشمولان غایب سربازی مقیم خارج از کشور که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، می‌توانند حداکثر سه ماه و برای دو بار در سال در کشور تردد کنند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره تفاوت این تسهیلات با شرایط پیشین خاطرنشان کرد: قبل‌تر شرایط این گونه بود که باید سه سال از غیبت مشمول ایرانی مقیم خارج کشور می‌گذشت تا بتواند وارد کشور شود اما الان شرط زمان غیبت حذف شده و مشمولی که سه سال از اقامتش گذشته باشد، حتی اگر یک روز نیز غیبت داشته باشد، می‌تواند با شرایط گفته شده یعنی دو بار در سال و حداکثر به میزان سه ماه به کشور تردد داشته باشد.

کمالی در مورد مشمولان دارای بیش از ۸ سال غیبت نیز گفت: قبلاً گفته شده بود که مشمولان دارای بیش از ۸ سال غیبت حق تردد به داخل کشور را ندارند و باید با پرداخت جریمه ریالی تکلیف خود را مشخص کنند اما با توجه به توقف اجرای طرح جریمه ریالی طرح سربازی این افراد نیز می‌توانند حداکثر سه ماه و در مجموع دو بار در سال به کشور تردد کنند.

وی با بیان اینکه مشمولان غیرغایب مشکلی برای تردد در کشور ندارند، اظهار کرد: اما با تسهیلات جدید اگر فردی سه سال در خارج از کشور خود اقامت داشته و تنها یک روز از ورودش به غیبت نیز گذشته باشد، می‌تواند وارد کشور شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره شرط ورود مشمولان غایب سربازی مقیم خارج از کشور به داخل نیز اظهار کرد: مشمولان غایب باید در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در سراسر کشور گذرنامه خود را ممهور به مهر ورود و خروج کنند و در آنجا مهرهایی تعبیه شده که مختص این افراد است و حتماً باید پیش از سفر به ایران این اقدامات انجام دهند. /ایسنا

این خبر تسهیلات جدید برای تردد مشمولان غایب خارج از کشور اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

جزئیات تبعات و مجازات غیبت از سربازی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، برابر ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی انجام یکسری امور و ارائه یکسری تسهیلات به مشمولان غایب سربازی ممنوع و آنان تا زمانی که وضعیت خدمتی خود را مشخص نکرده و مدارکی مبنی بر تعیین تکلیف آن ارائه نکرده باشند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره مند شود.

بر این اساس دریافت هر گونه وام و کمک‌های کشاورزی و صنعتی و دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی، کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شورا و انجمن‌های قانونی، تحویل اصل گواهینامه یا پایان‌نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر از آن از وزارتخانه مربوطه، صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکتهای تعاونی، دریافت مستمری از سازمان‌های دولتی و وابسته و نهادهای قانونی، استخدام به هر صورت رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی و شرکت های دولتی تنها با تعیین تکلیف سربازی و ارائه مدارک و مستندات مربوط به آن ممکن خواهد بود.

همچنین متخلف از این ماده قانونی به محاکم قضائی معرفی شده و برای بار اول معادل هزینه سالانه یک سرباز جریمه خواهند شد اما درصورت تکرار برای بار دوم علاوه بر جریمه به سه ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم و بالاتر به جریمه و انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شوند. مبلغ جریمه بر اساس هزینه سربازان نیز براساس قانون بودجه همان سال محاسبه خواهد شد.

برابر ماده ۶۴ قانون خدمت وظیفه عمومی، اشتغال به کار مشمولان با برگ معافیت موقت یا دفترچه آماده به خدمت فقط مدت اعتبار آنها بلامانع خواهد بود ودر همین راستا نیز پس از اتمام مهلت اعتبار، فاقد اعتبار خواهند بود.

در مورد مجازات‌ها و تشدید برخورد با مشمولان غایب نیز برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی مشمولان خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام برای طی دوره ضرورت احضار می‌شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را م،عرفی نکنند، همچنین مشمولانی که معافیت موقت دریافت داشته‌اند و پس از انقضای مدت اعتبار، ظرف یک ماه برای تجدید رسیدگی خود را معرفی نکنند، غایب شناخته می‌شوند، پس از معرفی یا دستگیری در صورتی که طبق مقررات این قانون قادر به خدمت و بلامانع تشخیص داده شوند به خدمت اعزام می‌شوند.

بر این اساس مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح تا سه ماه و در زمان جنگ تا ۱۵ روز باشد، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح بیشتر از سه ماه و در زمان جنگ بیش از ۱۵ روز باشد به شش ماه اضافه خدمت تنبیه می‌شوند. مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان در زمان صلح از یک سال و در زمان جنگ از دو ماه تجاوز کند، علاوه بر اعمال اضافه خدمت مذکور، فراری محسوب می‌شوند و به مراجع صالح قضائی معرفی خواهند شد.

برابر تبصره ۱ ماده ۵۸، مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می‌شوند در صورتی که در حین خدمت، حسن اخلاق و رفتار و جدیت در انجام وظیفه از خود نشان دهند، یا در عملیات جنگی ابراز شجاعت و فداکاری کنند به طوری که مراتب مورد گواهی فرماندهان و رؤسای ذیربط باشد، برابر ضوابطی که از سوی ستاد کل ابلاغ می‌شود با تصویب مقامات سرلشکری و یا هم طراز در سازمان مربوط از انجام اضافه خدمت، یا بخشی از آن معاف خواهند شد.

همچنین مطابق ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی نیروی انتظامی موظف است در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب و رسیدگی به وضعیت آنان اقدام کند و کلیه نهادها و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیردولتی و خصوصی و بانک‌ها و نیروهای مسلح باید همکاری لازم را در این مورد به عمل آورند.

طبق ماده ۵۹ این قانون نیز مشمولان خدمت دوره ضرورت چنانچه در مدت آموزش اولیه و یا در حین خدمت مرتکب غیبت یا فرار گردند به نحوی که ادامه خدمت آنان مستلزم تجدید دوره آموزش باشد، ضمن رسیدگی قانونی به غیبت یا فرار آنان، مجدداً به دوره آموزش اعزام می‌شوند و پس از پایان آموزش در یگان قبلی به خدمت ادامه می‌دهند. مدت آموزش قبلی این افراد جزو خدمت آنان محسوب نمی‌شود. همچنین چنانچه در مورد کارکنان وظیفه‌ای که به دستور مقامات قضائی بازداشت می‌شوند رأی برائت یا قرار منع پیگرد صادر شود مدت حبس، جز خدمت وظیفه عمومی آنان محسوب می‌شود.

استخدام مشمولان به طور کلی در وزارتخانه‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و مؤسسات خصوصی بدون‌داشتن معافیت دائم نیز طبق ماده ۶۲ قانون خدمت وظیفه عمومی ممنوع است و البته استخدام مشمولان غیر غایب در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با رعایت مقررات این قانون از محدودیت مقرر در موارد فوق مستثنی‌است.

برابر ماده ۶۳ مکرر کسانی که به نحوی مشمولین غایب را در مؤسسات دولتی و غیردولتی از قبیل کارخانه‌ها، شرکت‌ها، آموزشگاه‌ها، کارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها، به کارگیری کنند توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» شناسایی و به محاکم صالحه قضائی معرفی می‌شوند. مجازات اینگونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز است. تبصره ثبت نام در مراکز آموزشی خصوصی و آزاد برای ارائه آموزش به منزله به کارگیری محسوب می‌شود و مشمول این مجازات‌ها است.

روز گذشته، سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح گفته بود: که نه‌تنها هیچ تصمیمی در مورد ارائه تسهیلات به سربازان غایب اتخاذ نشده، بلکه برخورد با این افراد نیز تشدید خواهد شد و به زودی طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب و همچنین به‌کارگیرندگان این افراد اجرایی می‌شود و برابر قانون با این افراد برخورد خواهد شد.

وی با بیان این‌که بسیاری از مشمولان غایب هنگام دریافت گواهینامه، تمدید گواهینامه، تعویض پلاک و … شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: در همین راستا نیز به زودی برخورد با آنان آغاز خواهد شد. همچنین محدودیت‌های اجتماعی برای مشمولان غایب نیز تشدید خواهد شد که از جمله آن می‌توان به ممنوعیت ارائه وام بانکی به مشمولان غایب، ممنوعیت ثبت و تأسیس شرکت و … اشاره کرد. /ایسنا

این خبر جزئیات تبعات و مجازات غیبت از سربازی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

جزئیات حداقل و حداکثر حقوق سربازان با درنظر گرفتن شرایط خدمت

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نرخ حقوق سربازان اظهار کرد: حقوق سربازان باید حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد که این بازه طبق درجه به سربازان تعلق می گیرد.

وی افزود: حداقل حقوق هم بین یک میلیون و ۸۷۵ هزار تومان است که این ۶۰ تا ۹۰ درصد بر این اساس تعیین می شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه اگر حقوق سربازها قرار باشد طبق قانون بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد، گفت: با این احتساب انتظار می رود که حقوق سربازها رقم بالایی باشد ولی می بینیم که این گونه نیست و بسیاری از سربازان به رقم حقوقشان اعتراض دارند.

سردار کمالی خاطرنشان کرد: در اینجا ذکر یک نکته بسیار ضروری است که تعیین و پرداخت حقوق سربازان بر اساس اعتبارات سالانه انجام می شود و این گونه نیست که ما دلبخواهی به هر سربازی یک رقم به عنوان حقوق پرداخت کنیم.

حقوق سربازان بین ۲۰ تا ۱۰۰ آن ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی است

وی با اشاره به وضعیت فعلی پرداخت حقوق سربازان گفت: ستادکل نیروهای مسلح بر اساس اعتباراتی که واگذار می شود حقوق سربازها را پرداخت می کند، در حال حاضر حقوق سربازان بین ۲۰ تا ۱۰۰ آن ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تشریح کرد: سربازان مناطق عادی ۲۰ درصد، سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا ۳۵ درصد، سربازان مناطق عملیاتی بین ۴۲ تا ۵۰ درصد است و سربازان متاهل تحت پوشش کمیته امداد ۱۰۰ درصد از آن ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق را می گیرند.

سربازان مناطق عادی ۲۰ درصد، سربازان مناطق محروم و بد آب و هوا ۳۵ درصد، سربازان مناطق عملیاتی بین ۴۲ تا ۵۰ درصد است و سربازان متاهل تحت پوشش کمیته امداد ۱۰۰ درصد از آن ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق را می گیرند

سردار کمالی با اشاره محل پرداخت حقوق سربازان گفت: در قانون بودجه هر ساله باید ذکر شود که محل تامین حقوق سربازان چیست و همچنین دولت هم موظف است که آن محل بودجه را تامین کند.

وی ادامه داد: در ماده ۵۰ قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی آمده است که بار مالی ناشی از اجرای این قانون در سال ۱۳۹۰ بر اساس بند ۸۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور تامین می‌شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به همان ماده ۵۰ از قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی گفت: در ادامه این قانون آمده است که اجرای احکام مواد ۳۰، ۳۸ و ۴۰ ماده الحاقی ۷۴ موضوع ماده ۴۸ و مواد الحاقی ۷۸ و ۸۱ موضوع ماده ۴۹ این قانون در سال‌های آتی منوط به تأمین بار مالی مورد نیاز در بودجه‌های سنواتی است.

شورای نگهبان قانون را رد و مجلس با اصرار تصویب کرد

سردار کمالی تصریح کرد: شورای نگهبان همان سال به این قانون ایراد گرفت و گفت شما که به این مقدار بار مالی می تراشید از کجا می خواهید منابع این بودجه را تامین کنید؟ و به همین دلیل این قانون را رد کرد.

وی ادامه داد: اما مجلس برای اینکه این مشکل را بر طرف کند یک قانون دیگری را گذاشت و گفت اجرای قانون ۳۰، ۳۸، ۴۰،۷۴،۴۹،۴۸ در سال های آتی منوط به تامین بار مالی از بودجه مورد نیاز است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: در تمامی این سال ها هر ساله ستاد کل این موضوع را پیگیری می‌کند ولی خب به نتیجه ای نمی رسد هرچند که ما در همان سال‌ها هم به مجلس گوشزد می کردیم که این قانون را با یک بودجه تصویب کنید و یک ردیف بودجه درنظر بگیرید ولی مجلس گوش نکرد و این قانون را بدون هیچ پشتوانه ای تصویب، سربازان را متوقع و دست ستادکل را برای پرداخت تمامی حق سربازان خالی گذاشت.

دود درگیری‌ها به چشم سربازان می‌رود ولاغیر

در ناچیز بودن میزان حقوق فعلی سربازان جای هیچ شک و شبهه ای نیست. حتی اگر روزی بودجه لازم برای اجرای ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی نیز تامین شود و مستمری سربازان به ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق قانون کار برسد، بازهم این حقوق بسیار کمتر از عرف درآمد جوانان در بیرون از محیط سربازی خواهد بود.

ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی می‌گوید که حقوق سربازان باید حداقل ۶۰ در صد و حداکثر ۹۰ درصد حداقل حقوق پایوران رسمی باشد که این بازه طبق درجه به سربازان تعلق می گیرد.

این نکته ای است که همواره مخالفان سربازی اجباری روی آن دست می گذارند و از نیروهای مسلح می خواهند یا خدمت وظیفه عمومی را اختیاری کنند و به سربازان داوطلب حقوق کافی اختصاص دهند یا برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود به جای به کارگیری سربازان وظیفه، نیروهای حرفه ای بیشتری را استخدام کنند.

امید است که یک بار برای همیشه اختلاف بین ستاد کل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی حل شود تا دیگر انگشت اتهام به سمت هیچ نهادی برای عدم پرداخت حق و حقوق سربازان نباشد. /مهر

این خبر جزئیات حداقل و حداکثر حقوق سربازان با درنظر گرفتن شرایط خدمت اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

اعلام جزییات معافیت بخشودگی سنی مشمولان سربازی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، سردار تقی مهری در این باره گفت: بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، برای متولدین سال‌های ۵۴ و ما قبل متناسب با مدرک تحصیلی آنان، معافیت بخشودگی سنی در نظر گرفته شده که افراد واجد شرایطی که تاکنون موفق به بهره‌مندی از این معافیت نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +۱۰ درخواست خود را ثبت کنند. در این نوع معافیت علاوه بر شرط سنی، مقطع تحصیلی مشمولان نیز ملاک عمل است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: شرط سنی برای دارندگان مدارک تحصیلی زیر دیپلم تا لیسانس تا پایان سال ۱۳۵۴، فوق لیسانس تا پایان سال ۱۳۵۲ و دکترای غیر پزشکی تا پایان سال ۱۳۵۰ تعیین شده است.

براساس گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار مهری افزود: به استناد تبصره یک ماده ۴ قانون خدمت وظیفه عمومی، شناسنامه عکس‌دار مشمولان بالای ۵۰ سال به شرط اینکه تغییرات سنی نداشته باشد به منزله تعیین تکلیف وضعیت خدمتی آنان است و نیازی نیست برای کارت معافیت سربازی اقدام کنند.

او در پایان گفت: افرادی که سن آنان بالای ۵۰ سال است در صورت تمایل و نیاز به دریافت کارت معافیت، می‌توانند برای ثبت درخواست خود از طریق دفاتر پلیس +۱۰ اقدام کنند. /ایسنا

این خبر اعلام جزییات معافیت بخشودگی سنی مشمولان سربازی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.