فاصله دلار از کف بیشتر شد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در اولین روز از آخرین هفته مردادماه، سکه تمام بهار آزادی به کانال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بازگشت و دلار توانست به بالای محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی بازگردد. روز شنبه، شاخص ارزی ۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان رسید. این ارز در اواسط روز تا محدوده ۱۱‌هزار و ۷۸۰ تومانی نیز بالا رفته بود. افزایش قیمت دلار در روز شنبه در حالی صورت گرفت که قیمت این ارز روز چهارشنبه تا کف ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومانی پایین رفته بود؛ عدد یاد شده در روز چهارشنبه کمترین بهای آن از روز ۱۴ بهمن ۹۷ بود.

 با افزایش دلار در ۲ روز پنج شنبه و شنبه، قیمت دلار از کف ۷ماهه فاصله بیشتری گرفت. هم جهت با افزایش بهای دلار در بازار آزاد، سکه تمام بهار آزادی نیز توانست ۲۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت برساند و روی عدد ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. محرک دیگر قیمت سکه، پایان معاملات اونس در بازارهای جهانی بالای محدوده هزار و ۵۰۰ دلاری بود.  سکه و دلار در شرایطی هفته آخر مرداد را با افزایش قیمت آغاز کردند که هر دو در هفته پیشین بخشی از ارزش خود را از دست داده بودند؛ سکه ۲/ ۱ درصد کاهش قیمت را به ثبت رسانده بود و دلار نزدیک به ۲درصد افت قیمت را تجربه کرده بود.

دلایل رشد دلار چه بود؟

به گفته فعالان، دلایل متفاوتی در رشد روز اول هفته بازار دلار نقش داشت. عده‌ای عدم آغاز به کار بازار متشکل ارزی را عاملی دانستند که نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون آن توانستند خریدهای ارزی را بالا ببرند. گروه دیگر خبری که توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر حمله موشکی نیروهای انصارالله یمن به یک پالایشگاه عربستانی منتشر شده بود، را عامل افزایش قیمت در بازار داخلی عنوان می‌کردند. این در حالی بود که گروه بیشتری باور داشتند بازار پس از برخورد به کف ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان، با افزایش معامله‌گران خریدار رو به رو شده است؛ این دسته از معامله‌گران احساس می‌کنند قیمت دلار به کف خورده است، در نتیجه با فراغ‌بال بیشتری اقدام به خرید می‌کنند.  هفته گذشته نیز در بازار شایعات زیادی مبنی بر آغاز به کار بازار متشکل ارزی از روز شنبه داده شد؛ این موضوع یکی از عواملی بود که موجب شد قیمت دلار روز چهارشنبه قیمت را به کف ۷ ماهه ببرد.   عده‌ای عنوان می‌کردند، زمانی که این اتفاق در روز شنبه رخ نداد، افرادی که از هراس آغاز به کار این بازار عقب کشیده بودند، به بازار بازگشتند.

تاکتیک بازیگران فنی بازار چه بود؟

به گفته فعالان، دیروز بیشتر بازیگران فنی بازار تاکتیک « خرید به فروش» را در پیش گرفته بودند. یعنی ترجیح می‌دادند در محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی اقدام به خرید کنند و کمی بالاتر ارز خریداری شده را به فروش برسانند. آنها به دنبال آن نبودند که ارز خریداری شده را حفظ کنند و منتظر بمانند که قیمت رشد زیادی را تجربه کند. آنها حاضر بودند با سود کمی از خرید ابتدای کانال، از بازار خارج شوند. مقاومتی که فعلا رو به روی بازیگران فنی بازار قرار دارد، عدد ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی است و در صورت شکست آن، قیمت می‌تواند به عبور از مرز ۱۲ هزار تومانی فکر کند.

 به گفته برخی کارشناسان، یکی از دلایلی که موجب شد نوسان‌گیران تاکتیک «خرید به فروش» را در پیش بگیرند، کاهش تغییرات قیمتی دلار طی ۳ هفته اخیر بوده است. معامله‌گران از افزایش یا کاهش‌های شدید قیمت تا حدی ناامید شده‌اند و سعی می‌کنند در دامنه‌های محدود کسب سود کنند. دیروز نوسان دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی نیز صفر بود و در تمام طول روز قیمت روی عدد ۱۱هزار و ۷۰۰ تومانی قرار داشت.  یکی از نکاتی که روز گذشته برخی از فعالان به آن اشاره می‌کردند، کاهش حجم معاملات خالی فروشی بود. /دنیای اقتصاد

این خبر فاصله دلار از کف بیشتر شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نرخ دلار، ارز، سکه و طلا در بازارِ امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر قیمت انواع سکه و طلا افزایش یافت؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۴ میلیون ۱۱۰ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش گذاری شده است، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۵۱۴ دلار قیمت خورد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۵۰ تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۱۱هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱هزار و ۶۵۰تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، ۱۳هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان است. /تسنیم و فرارو

این خبر نرخ دلار، ارز، سکه و طلا در بازارِ امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

دلار به کف ۹۸ خورد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در دومین روز کاری هفته، سکه و دلار دومین افت متوالی را تجربه کردند و هر کدام به سوی سطوح حمایتی حرکت کردند. روز یکشنبه، شاخص ارزی ۹۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. آخرین بار دلار در اواخر تیرماه چنین سطح قیمتی را تجربه کرد تا این اتفاق در سال ۹۸ برای دومین بار در بازار رخ داده باشد. اگر قیمت در روزهای آتی به زیر سطح یاد شده برود، زمینه‌ساز ثبت رکورد کاهشی جدیدی در بازار خواهد شد، عاملی که می‌تواند انتظارات کاهشی را در بازار فعال‌تر کند. البته روز یکشنبه در مقطع کوتاهی قیمت دلار حتی تا سطح ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی نیز پایین رفت اما در آن جا با حمایت معامله‌گران توانست بخشی از ارزش خود را بازیابد.

باید دید این به معنای تغییر مسیر کاهشی بازار به سوی افزایشی‌ها از روز سه‌شنبه (امروز) خواهد بود یا روند کاهشی ابتدای هفته در روزهای بعد نیز ادامه خواهد یافت. به گفته فعالان، فضای بازار روز یکشنبه کم‌معامله بود و کمتر معامله‌گری تمایلی به خرید داشت؛ در‌حالی‌‌که برخی از فعالان کاهش حجم معاملات را به تعطیلات عید قربان و بسته بودن بازارهای همسایه نسبت می‌دادند، گروه دیگری اذعان می‌کردند که معامله‌گران بزرگ کنار نشسته‌اند و در انتظار آغاز به کار بازار متشکل ارزی‌اند. روز یکشنبه شایعاتی در بازار وجود داشت که بازار متشکل ارزی از هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و برخی چنین جوسازی می‌کردند که معاملات در این بازار زیر مرز ۱۱ هزار تومانی آغاز خواهد شد. عده‌ای نیز افت قیمت دلار را به نبود تقاضا در بازار نسبت می‌دادند. گروهی عنوان می‌کردند در آستانه عید قربان حتی تقاضای مسافرتی خاصی نیز وارد بازار نشده است. در مجموع افت قیمتی دلار در ۲ روز ابتدایی هفته به ۳ متغیر تعطیلی بازارهای همسایه و کاهش حجم معاملات در بازار داخلی، شایعات پیرامون آغاز به کار بازار متشکل ارزی با قیمت‌های پایین‌تر از بازار آزاد و نبود تقاضای خاص برای اسکناس در بازار نسبت داده شده است. در این میان، صرافی‌های بانکی نیز روز یکشنبه رفتار معقولی داشتند؛ آنها سعی نکردند با جوسازی قیمتی زمینه‌ساز افزایش دامنه نوسان کاهشی در بازار شوند و قیمت‌های خود را در نزدیکی نرخ بازار آزاد تنظیم کردند. در روزی که دلار به کف حمایتی سال ۹۸ برخورد کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز از مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی فاصله بیشتری گرفت.

روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۳۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. سکه روز شنبه نیز با کاهش ۴۰ هزار تومانی از مرز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی پایین رفته بود. ۲ روز افت پیاپی موجب شد که سکه تمام بهار آزادی به سطح حمایتی ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی نزدیک‌تر شود. البته فعالان باور دارند حمایت محکم پیش روی سکه مرز ۴ میلیونی است. یکی از عواملی که می‌تواند از سکه تمام بهار آزادی در برابر افت بیشتر قیمت حمایت کند، ادامه بهای افزایش اونس در بازارهای جهانی و بازگشت به بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری است.

اونس طلا هفته گذشته یکی از مهم‌ترین عواملی بود که به جداسازی مسیر سکه از دلار کمک کرد ولی در ۲ روز ابتدایی هفته جاری به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، سکه تنها از افت قیمت دلار خط گرفت و به همراه آن راه کاهشی را در پیش گرفت. اونس طلا هفته گذشته در محدوده هزار و ۴۴۰ دلار آغاز به کار کرد ولی به یکباره تا مرز هزار و ۵۰۰ دلاری بالارفت، عاملی که موجب رشد ۳ درصدی سکه در بازار داخلی شد؛ آن هم در شرایطی که دلار طی یک هفته ۷/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

البته همچنان بسیاری باور دارند معامله‌گران سکه روند بهای دلار را جدی‌تر از اونس دنبال خواهند کرد. این عده اعتقاد دارند درصورتی‌که افت دلار با همین شیب ادامه پیدا کند، حتی افزایش بهای اونس نمی‌تواند تغییری در مسیر سکه ایجاد کند. تنها شاید بتواند موجب کاهش شدت افت بازار سکه شود. /دنیای اقتصاد

این خبر دلار به کف ۹۸ خورد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

لغو حکم مصادره آسمان‌خراش ایرانی در منهتن

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری‏، وزارت دادگستری آمریکا در تلاش بود که با مصادره این ساختمان و فروش آن بخشی از عواید حاصل از فروش آن را در اختیار شاکیانی بگذارد که مدعی هستند باید در پرونده‌های مربوط به قربانیان گروگان‌گیری‌های لبنان و بمب‌گذاری‌ پایگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت و نیز انفجار برج‌های خبر عربستان سعودی از ایران غرامت دریافت کنند. اتهام دیگر بنیاد علوی در این پرونده پولشویی است.

دولت آمریکا پرونده علیه بنیاد علوی را در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۹۶) به دادگاه برد و از آن‌ زمان دادستان‌های فدرال در پی مصادره اموال بنیاد علوی و شرکت «آسا کورپ» بودند. براساس گزارش‌ها ظاهرا شرکت آسا مالک ۴۰ درصد از ساختمان بنیاد علوی است. در نهایت حکم اولیه در رابطه با این پرونده تابستان ۲۰۱۷ به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۱۹۹۵ صادر شد.با این حال دادگاه استیناف حوزه دوم ایالات‌متحده آمریکا روز جمعه (۱۸مرداد) ضمن رد تصمیم دادگاه در توضیح این تصمیم، اعلام کرد که اشکالات متعددی متوجه حکم اولیه است. ریچارد وسلی، قاضی دادگاه تجدیدنظر فدرال منهتن همچنین گفت که کاترین فارست، قاضی صادر‌کننده حکم مصادره دچار چند مورد اشتباه شده است.قاضی دادگاه استیناف، با انتقاد از رای دو سال قبل قاضی کاترین فارست اعلام کرد که هیچ راهی برای کوتاه کردن فرآیندهای قانونی وجود ندارد و این پرونده باید در فرآیندی عادلانه و به شیوه‌ای مناسب بررسی شود. وسلی گفته است که پذیرش فیلم‌های ویدئویی از اعضای سابق هیات‌مدیره بنیاد علوی و همچنین اجازه ندادن به بنیاد علوی برای جمع‌آوری شواهد از جمله اشتباهاتی است که در این پرونده رخ داده است. او همچنین گفته اگر این پرونده به دادگاه برگردد، هیات منصفه مطلع شاید به نفع دولت رای بدهند؛ اما این احتمال نیز هست که درخواست دولت آمریکا رد شود. دادگاه استیناف سرانجام نظر ۱۵۵ صفحه‌ای قاضی کاترین فارست را که به نفع شاکیان ایران صادرشده و قرار بود بنیاد علوی برای پرداخت غرامت به آنها مصادره شود،  رد کرد. این دادگاه همچنین اعلام کرد قربانیان بمب‌گذاری‌هایی که مدعی دست داشتن ایران درکشته شدن بستگانشان هستند، باید خودشان در یک دادگاه اعلام شکایت کنند نه اینکه دیگران برای آنها دست به چنین اقدامی بزنند.در همین حال خبرگزاری رویترز این تصمیم قاضی دادگاه استیناف را شکستی برای وزارت دادگستری آمریکا دانسته که امیدوار بوده با فروش این آسمان‌خراش پول آن را میان بازماندگان قربانیان بمب‌گذاری‌ها و حملاتی که به ایران نسبت داده شده است، توزیع کند.

بنیاد علوی

بنیاد علوی یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی در آمریکا است که درسال ۱۳۵۱ (۱۹۷۲) ازسوی خاندان پهلوی با نام بنیاد پهلوی بنیان‌گذاری شد. این بنیاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰) به بنیاد مستضعفان تغییر نام داد و درنهایت سال ۱۳۷۱ نام بنیاد علوی برای آن در نظر گرفته شد. بنیاد علوی هدف خود را تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی از طریق کمک‌های مالی خیریه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی اعلام کرده است.بنیادعلوی دارای اموالی از جمله برج منهتن، شامل چهار مسجد و املاک دیگری در آمریکا است: اما دولت آمریکا سال‌هاست که به‌دنبال مصادره برج یا همان آسمان‌خراش ۳۶ طبقه اداری است که در خیابان پنجم محله منهتن نیویورک واقع شده است. منهتن مرکز اقتصادی و اداری نیویورک است و اقامتگاه نماینده ایران درسازمان ملل نیز دراین منطقه قرار دارد.این برج سابقا پیاژه نام داشت و به سفارش بنیاد پهلوی توسط شرکت مهندسی آمریکایی جان وارنک، طراحی و در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷)  ساخته شد. خبرگزاری رویترز ارزش این ساختمان را یک میلیارد دلار ارزیابی کرده است.براساس برخی از گزارش‌ها بخش بزرگی از درآمد بنیاد علوی از اجاره واحدهای این برج به دست می‌آید که در یکزمین ۱۵۰ متر مربعی در کنار مرکز راکفلر و خیابان ۵۲ قرار گرفته است و دفتر بنیاد علوی نیز در همین ساختمان قرار دارد.

به هر حال روز جمعه یک دادگاه تجدیدنظر فدرال حکم هیات منصفه درخصوص اجازه مصادره برج منهتن بنیاد علوی در نیویورک آمریکا را رد کرد. به گزارش «ایرنا» به نقل از آسوشیتدپرس وزارت دادگستری آمریکا امیدوار بود با فروش این ساختمان ۳۶ طبقه‌ در خیابان پنجم منهتن نیویورک، مبلغی حدود یک میلیارد دلار به دست آورد و آن را میان قربانیان بمب‌گذاری‌هایی که مدعی است ایران در آن دست داشته، توزیع کند. دولت آمریکا به‌عنوان شاکی این پرونده مدعی است که بنیاد علوی با وجود تحریم‌هایی که واشنگتن در سال ۱۹۹۵ بر ضد ایران وضع کرد، همچنان به نقض تحریم‌ها ادامه داده است. دولت آمریکا طی دادخواستی که تسلیم دادگاه کرده بود،مدعی شده بود۶۰ درصد از این برج در مالکیت بنیاد علوی است و ۴۰ درصد دیگر هم به شرکت آسا تعلق دارد که یک شرکت صوری متعلق به بانک ملی ایران است. بنا به گفته مقامات آمریکایی، بنیاد علوی مالک اصلی این برج اداری در نیویورک است و شرکت آسا نیز در آن سهم دارد. بنیاد علوی متهم است که از صوری بودن شرکت آسا مطلع بوده؛ اما این مساله را پنهان کرده است .دادستانی نیویورک همچنین پیش از این گفته بود که بنیاد علوی و شرکت‌ «آسا» به‌عنوان دفاتر بازرگانی صوری بانک ملی، نزدیک به ۴۰ میلیون دلار از درآمدهای این آسمان‌خراش را به حساب بانک ملی و دولت ایران واریز کرده‌اند.

البته این تمام ماجراهای مربوط به بنیاد علوی نیست. اوایل اردیبهشت سال ۱۳۸۹ نیز دادگاهی در آمریکا، فرشید جاهدی، رئیس سابق بنیاد علوی در آن کشور را به جرم از میان بردن مدارک جرم و اخلال در روند تحقیقات قضایی به سه ماه حبس قطعی، شش‌ماه آزادی مشروط و پرداخت سه هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد. جاهدی تا قبل از دستگیری در دسامبر ۲۰۰۸ مدت ۱۶ ماه ریاست این بنیاد را به عهده داشت. سال‌ها پیش نیز نشریه «سی‌اس مانیتور» مدعی شد که این بنیاد در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون به ستاد او کمک مالی کرده است. ادعایی که هیچ گاه اثبات نشد. ساختمان بنیادعلوی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌های ایران توصیف کرد که آمریکا سال‌هاست به بهانه‌های مختلف به‌دنبال مصادره آن است.

این خبر لغو حکم مصادره آسمان‌خراش ایرانی در منهتن اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

۱۰خبر خوش اقتصادی امروز (۲۰ مرداد)

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ما هر روز در این بسته خبری، مهم‌ترین اخبار مثبت حوزه اقتصادی را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید:

بورس سبزپوش شد

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در بیستمین روز مردادماه با رشد ۵۶۹ واحدی به پله ۲۵۵ هزار و ۸۷۶ واحدی رسید. شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با صعود ۵ واحدی به پله ۳ هزار و ۴۳۸ واحدی رسید.

سکه ارزان شد

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) در بازار آزاد تهران با کاهش حدود ۵۰ هزارتومانی به نرخ چهار میلیون و ۱۴۵ هزار تومان فروخته شد.

افت نرخ دلار

بررسی بازار ارز در روز جاری نشان می‌دهد که نرخ خرید دلار در روز جاری با اُفت نسبت به روز گذشته همراه بوده و به رقم ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. همچنین نرخ فروش دلار با کاهش نسبت به روز گذشته با رقم ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.

آغاز ساخت ۱۵۰ هزار مسکن هم‌زمان با عید غدیر خم

هم‌زمان با فرارسیدن عید غدیر خم عملیات اجرایی ۱۵۰ هزار مسکن در قالب طرح ملی تولید و عرضه مسکن با حضور رئیس‌جمهوری آغاز می‌شود.

در آستانه عید قربان؛ محدودیتی برای عرضه دام زنده وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه هیچ کمبودی در زمینه عرضه دام زنده نداریم، گفت: در استان تهران دام به‌اندازه کافی وجود دارد و دامداران در ۱۸ مرکزی که سازمان میادین برای عرضه دام سبک و یک مرکز که برای عرضه دام سنگین در نظر گرفته است، دام‌های خود را عرضه خواهند کرد.

استقرار ۳۰۰ هزار دامپزشک در میادین کشور

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در ایام عید قربان ۳ هزار دامپزشک و ۶۰۰ روحانی بر روند عرضه دام در جایگاه‌های مجاز نظارت دارند.

تمدید مهلت ثبت‌نام پزشکان برای دریافت کارت‌خوان

مدیرکل سازمان امور مالیاتی گفت: مهلت ثبت‌نام پزشکان برای دریافت کارت‌خوان تا ۳۱ مرداد امسال تمدید شد.

نظارت بر گران‌فروشی‌ها با سامانه ۱۲۴

مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۲۴ و یا مراجعه به پورتال سازمان و همچنین در استان‌ها نیز با ارائه شکایات خود به ستادهای خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گران‌فروشی‌ها و تخلفات اصناف در به مسئولان ذی‌ربط گزارش دهند تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.

خرید ۷ میلیون و ۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد از آغاز فصل برداشت تا تاریخ ۱۹ مرداد، ۷ میلیون و ۸۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

پیش‌بینی باران ۵روزه در ۱۴ استان

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی باران، صاعقه و وزش باد شدید موقتی ۵روزه برای ۱۴ استان از کاهش ۳ تا ۶ درجه‌ای دما برای شمال غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان و خراسان شمالی و خراسان رضوی خبر داد. تهران هم ۶درجه خنک می‌شود.

این خبر ۱۰خبر خوش اقتصادی امروز (۲۰ مرداد) اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نرخ دلار، ارز، سکه و طلا در بازار امروز؛ یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر قیمت انواع سکه و طلا کاهش یافت؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۴ میلیون ۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش گذاری شده است، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۴۹۷ دلار قیمت خورد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان است. /تسنیم

این خبر نرخ دلار، ارز، سکه و طلا در بازار امروز؛ یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

آمریکا مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران را صادر کرد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، تحریم‎ها آمد و همه امتیازهایی را که برای خرید هواپیماهای نو داشتیم، یکباره همچون باد با خود برد. حالا فقط ۱۶ هواپیمای نو ایرباس و ATR از مجموع ۲۳۸ هواپیمای نو ایرباس، بویینگ و ATR مشمول قرارداد، خریداری کردیم. نکته قابل توجه در زمان مذاکرات برای خرید این هواپیماها، حواشی‌ای بود که در این زمینه وجود داشت.

 از حرف‎هایی که وزیر سابق راه در مورد خرید هواپیمای ATR گفته بود تا حرف و حدیث‎های دیگر، در بین فعالان این حوزه مطرح بود. در زمینه نقدهایی که درباره مذاکرات خرید هواپیما مطرح بود با اصغر فخریه‌کاشان، قائم‎مقام عباس آخوندی و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده قراردادهای خرید هواپیماهای جدید گفت‎وگویی داشتیم.

او در بین صحبت‎هایش خبری را مطرح کرد که در لابه‌لای خبر هرروزه ناخشنودی تحریم‎ها، خبر خوبی محسوب می‎شد؛ هواپیمایی ATR مجوز فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را از وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) دریافت کرد. خبر خوبی که در کنار خبر تهاتر قطعات هواپیما با  ۱۵ میلیون دلار باقی‎مانده دست ایرباس از سوی ایران‎ایر، تلخی این روزهای صنعت هوایی را کمی از بین برد.

‌ توافق خرید هواپیماهای ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر چقدر بود و چقدر از آنها عملیاتی شد؟

طبق توافق اولیه که به زمان پیش از تحریم‌های پسابرجام برمی‌گردد، مقرر بود ۱۱۸ ایرباس خریداری کنیم که بعد از رایزنی‌ها به ۹۸ ایرباس تقلیل پیدا کرد. خرید صد هواپیمای بویینگ هم مورد توافق قرار گرفته بود. همین‌طور خرید ۲۰ هواپیمای ای‌تی‌آر به‌طور قطعی و ۲۰ هواپیمای آپشنال ای‌تی‌آر دیگر نیز در دستور کار بود. از این میزان توانستیم فقط ۱۶ هواپیما شامل ۱۳ هواپیمای ای‌تی‌آر و سه هواپیمای ایرباس را خریداری کنیم. متأسفانه تحریم‌ها، همه شرکت‌ها را مجبور کرد قراردادهایشان را با ایران متوقف کنند.

با این اوصاف هرگونه همکاری را با این کمپانی‌های هواپیماساز از دست دادیم… .

نه کامل؛ ای‌تی‌آر بعد از همه این اتفاق خود دو، سه ماه قبل توانست از خزانه‌داری آمریکا برای فروش قطعات یدکی و خدمات به ایران مجوز بگیرد.

آیا در قراردادهایی که بین ایران و این کمپانی‌ها منعقد شده بود، جرائمی برای توقف انجام مفاد قرارداد در نظر گرفته‌ بودیم؟

وقتی با شرکت‌هایی که انحصاری هستند، قرارداد می‌بندید، بیشترین مراقبت این است که شما ضرر نکنید. چون الان بی‌اغراق صدها قرارداد داخلی هست که شرکت‌های ایرانی پول داده‌اند و پولشان نزد شرکت‌های خارجی مانده و نه جنس می‌دهند نه پولشان را. بنابراین وقتی با شرکت انحصاری می‌خواهید قرارداد یک‌طرفه ببندید، چند ملاحظه دارید؛ اول اینکه وضعیتی پیش نیاید که ضرر کنید، دوم مفاد قرارداد به گونه‌ای باشد که اگر ادامه یافت، حقوق شما به‌صورت درست انجام شود. سوم، اینکه تمام تعهدات لازم را به گردن طرف بگذارید؛ طرف مقابل هم قطعا متقابلا سعی می‌کند این کار را با شما بکند. در مورد قراردادها این سه ملاحظه را در نظر گرفتیم. همه قراردادهای هواپیمایی در دنیا این‌طور است که اول باید پول بدهید که برایتان هواپیما بسازند. تنها موردی که مثل خرید یخچال و لوازم دیگر پول داده و جنس گرفته‌ایم، معامله‌ای است که بین ایران و ای‌تی‌آر و ایرباس انجام شد. وقتی پول دادیم، هواپیما را هم گرفتیم.

هواپیمای آماده سفارش کشورهای دیگر نبود؟

دو هواپیمای ایرباس این‌گونه بود، اما هواپیمای ای‌تی‌آر، این‌طور نبود.

بارها از ملاحظات در قرارداد گفتید. چه ملاحظاتی؟ 

وقتی یک هواپیماساز حاضر است سفارش‌های هواپیما را آماده‌ کند، زمان‌بر است و در کنار آن از سفارش‌دهنده می‌خواهد که بیعانه بدهد. ما هیچ‌کدام از این کارها را نکردیم. این ملاحظه برای این بود که ضرر نکنیم، چون خودمان هم ترس داشتیم که ممکن است پولمان دستشان گیر کند. ملاحظه دوم، متن قرارداد بود که همه پیش‌بینی‌های لازم را برای اینکه شرکت بتواند جریمه بدهد یا بتواند قصور نکند، انجام دادیم اما مشکل این بود که وقتی آمریکا مجوز صادرات آنها را باطل کرد و کل قرارداد بر این اساس بود که مجوز صادرات معتبر باشد، کل کار دچار خدشه شد. آن شرکت می‌گفت من حاضرم کارم را انجام دهم، ولی وقتی مجوز صادرات باطل شده، دست من نیست. در حال حاضر، این زورگویی آمریکاست که بر روابط اقتصادی و سیاسی حاکم است. وقتی مجوز صادرات را باطل می‌کنند، شرکت نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. بنابراین آنچه در قراردادهایمان نوشته بودیم، روابط تجاری بین خودمان بود. آنچه اتفاق افتاد نه فقط برای این سه شرکت شاخص، بلکه برای همه شرکت‌هایی بود که در جهان هست. در اوکراین هم اگر شرکتی به ایران جنس می‌فروخت، وقتی دولت آمریکا مجوز صادراتش را باطل می‌کند یا می‌گوید اگر با ایران کار کنید، نمی‌توانید با کشور من کار کنید، هرچند محمل قانونی و حقوقی ندارند، اما پذیرفته می‌شود. این اتفاق، قید فورس‌ماژور نیست، تغییر قوانین است. بنابراین در متن قراردادها برای مسائل تجاری فیمابین مواردی را پیش‌بینی کرده بودیم و آنچه رخ داد فراتر از رابطه قراردادی بود. مثل حکم دادگاه که صادر شود. در ایران هم اگر دادگاه بگوید این جنس را به شرکتی ندهید، نمی‌توانید سرپیچی کنید.

نمی‌توانستید در نظر بگیرید که ممکن است خروج ما از برجام موقتی باشد و اگر تحریمی رخ داد، آنها همکاری با ایران را لغو نکنند؟

قبول نمی‌کردند.

ولی فروش هواپیما به ایران با این میزان ناوگان فرسوده، خیلی درآمدزاست. تعداد هواپیماهایی که می‌خواستیم خیلی بالا بود و سود بالایی داشت و آنها به دنبال این بودند که این سود را داشته باشند.

این‌طور نیست. ایرباس هرماه صد هواپیما تولید می‌کند و فروشش به ما در ۱۰ سال، به اندازه فروش یک‌ماهش است. بعد انحصاری آن را هم در نظر بگیرید. در همان فاصله‌ای که بویینگ با ما قرارداد صد هواپیما را منعقد کرد، شرکت الاتحاد دوبی و فلای‌دوبی حدود ۲۵۰-۲۶۰ هواپیما به بویینگ سفارش دادند. در ۱۰ سال خرید ما عدد بزرگی نبود. بین رابطه تجاری و حکومتی باید تفاوت قائل شد. توجه داشته باشید وقتی در شرایطی هستید که طرف مقابل می‌داند نیاز به هواپیما دارید و انتخاب دیگری ندارید، دستش باز است. ما یا باید از این سه شرکت می‌خریدیم یا از روسیه. هواپیمای سوخو روسیه که صدنفره بود موتورش را با ۴۰ درصد تولید از آمریکا می‌گیرد و حتی اگر با سوخو هم قرارداد داشتیم، امروز نمی‌توانست به ما تحویل دهد. مگر روس‌ها با ما قرارداد نداشتند که جنس بدهند و نفت بخرند، چرا الان متوقف است؟ واقعیت‌های جهانی وجود دارد که نمی‌توانستیم کاری کنیم. باید کاری می‌کردیم که پولمان دست طرف مقابل نماند، چون ادعای خسارت داشتند و می‌گفتند شما وقتی به ما پول نمی‌دهید و هواپیما می‌سازیم، اگر هواپیما را نبرید، باید به ما خسارت بدهید که ما زیر بار اینها نرفتیم. خوشبختانه در این قراردادها یک ریال پولمان نزد طرف خارجی باقی نماند و وقتی هواپیما را گرفتیم ۱۵ میلیون دلار از ایرباس طلبکار بودیم که ایران‎ایر در ازای آن، قطعات یدکی و قطعات دیگری گرفت.

یعنی از ایرباس هم قطعات دریافت کردید؟

زمانی که ۱۵ میلیون دلار پول داشتیم قطعات دریافت کردیم چون ایرباس نمی‌توانست به ما پول بدهد و ما هم قطعه نیاز داشتیم.

یکی از مسائلی که کارشناسان تأکید داشتند این بود که چرا وزارت راه وقتی وارد مذاکره شد، تمرکزش را بر خرید هواپیمای نو و دست دوم گذاشت و قطعات را در نظر نگرفت. در حالی که این احتمال وجود داشت که دوباره تحریم شویم. 

کارمان را این‌طور شروع کردیم که تأمین مالی خارجی انجام دهیم که با خرید هواپیماهای دست دوم این کار امکان‎پذیر نبود. در نتیجه، روی هواپیمای نو تمرکز کردیم. به اضافه اینکه هواپیمای دست دوم درست است که ارزان‌تر تمام می‌شود، اما تأمین قطعات بعدی مهم است. بسیاری از این قطعات دیگر وجود خارجی ندارد. اگر دست دوم ۱۰ سال به بالا می‌خریدیم، چون تکنولوژی‌ها دائما عوض می‌شوند، بسیاری از قطعات را نمی‌توان یافت و مصرف سوخت‎شان هم بالاتر است. در نظر داشته باشید، ایرباسی که ایران خریده، مصرفش نزدیک به نصف یک هواپیمای دست‎ دوم است. در نتیجه اقتصاد پروژه به لحاظ تأمین مالی، تأمین سوخت، ایمنی، تأمین قطعات و فراهم‌بودن‎ در بازار، ایجاب می‌کرد سراغ هواپیمای نو برویم. مضافا اینکه ملت ایران نباید هواپیمای دست دوم سوار شوند. ملت ایران چه چیزی از دوبی و ترکیه کمتر دارد؟ طبیعی است که امنیت بیشتر برایمان مهم است. هواپیمای دست دوم قیمتش گم است و دلال‌های زیادی در فروش هواپیمای دست دوم در کشور وجود دارند. هواپیمای ایرباس ۳۲۰ که ایران‎ایر حدود ۴۵ میلیون دلار خرید، پیش‌تر هواپیمای دست دوم آن را که مربوط به سال ۲۰۱۳ بود، به ایرانی‌ها ۵۵ میلیون دلار قیمت داده بودند و در شرف عقد قرارداد بودیم. یعنی ۱۰ میلیون دلار تفاوت ۲۰۱۳ قدیمی و ۲۰۱۷ بود. نکته دیگری هم مطرح بود که اگر هواپیماهای نو را از کمپانی‌های اصلی می‌خریدیم، تصور می‎شد آنها رابطه درازمدت‌تری با ایران برقرار خواهند کرد، در نتیجه مجبور هستند خدمات و قطعاتی را که بعدا نیاز داریم در اختیارمان بگذارند.

در توافقاتی که داشتید اشاره کرده بودید خدمات پس از فروش را داشته باشید؟

بله.

امکان نداشت قطعات اضافه بگیریم که برای هواپیماهای زمین‎گیر استفاده کنیم؟

هر قطعه برای یک هواپیماست. بسیاری از قطعات هواپیماهای قدیمی که مربوط به ۲۰، ۳۰ سال قبل است، به هواپیماهای ما نمی‎خورد. برخی قطعات وجود داشت که می‌توانستند در بازار هم خرید کنند و نیازی به خرید از کمپانی‎ها نبود. به علاوه اینکه مجوزی که دولت آمریکا داده بود، شامل قطعات هواپیماهای قبلی نمی‌شد.

چرا برای هواپیمایی ایران‎ایر که هواپیمایی ملی ایران محسوب می‎شود و طبق راهبرد هما، باید هواپیماهای پهن‎پیکر میان‎برد و بلندبرد خریداری کند، هواپیمای منطقه‎ای و کوچک ATR را در نظر گرفتیم؟ آیا ایران‎ایر توانایی مدیریت هواپیماهای کوتاه‎برد را دارد؟ 

اولا سازمان هواپیمایی کشوری به ایران‎ایر اجازه داد این هواپیماها را خریداری کند. اساسنامه ایران‎ایر هم که دائمی نیست. شرکتی با وظیفه‌ای تعریف می‌کنید و فردا تغییر می‌کند. ایران‎ایر هم دیده ناوگان داخلی‌اش می‌تواند سودآور باشد و تصمیم به این کار گرفته که هواپیماهای کوتاه‎برد خریداری کند. علاوه بر اینکه، ای‎تی‎آر یک هواپیمای منطقه‎ای است و می‎تواند برای سفر به کشورهای اطراف نیز در نظر گرفته شود و‌ به عراق، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان و… پرواز ‌کند.

ما عضو کنوانسیون کیپ‌تاون نشدیم، اما گفته می‎شود سازوکارها و مقرراتی در نظر گرفته شد که دو طرف بتوانند بدون عضویت در این کنوانسیون به خرید هواپیما اقدام کنند. این سازوکارها چه بود؟

برای خرید الزام نیست عضو کیپ‌تاون باشیم.

اما آن زمان برای عضویت خیلی روی آن تأکید می‌شد…

برای خرید هواپیما الزامی نیست. اگر بخواهید از فاینانس استفاده کنید و نرخ فاینانس کمتر باشد، اگر بخواهید هواپیما را لیز (Lease) (اجاره اعتباری) کنید، کیپ‌تاون کمک‌کننده است. به این مفهوم که وقتی عضو کیپ‌تاون هستید، شرکتی که به شما وام می‌دهد، این هواپیما را که در رهن خودش می‌گیرد؛ کیپ‌تاون حق تقدمی به او می‌دهد که اگر قسطمان را ندادیم، بتواند هواپیما را به وزارت دارایی و بیمه ببرد و نمی‌‌توانند بگویند حق تقدم برای ماست. این هم تصمیم مملکتی است و ایران‎ایر نمی‌تواند این تصمیم را بگیرد. آن زمان وزارت راه این راهکار مالی را به دولت پیشنهاد کرد، اما درباره  آن تصمیم‌گیری نشد که اگر می‌شد، هم تأمین مالی هواپیما راحت‌تر بود و هم نرخ بیمه و وام ارزان‌تر می‌شد. کیپ‌تاون فقط برای هواپیما نیست، برای قطار و کشتی هم هست. توصیه من به کشور همچنان این است که بررسی کند و ببیند اگر امتیازی در کیپ‌تاون به نفع کشور وجود دارد، بالاخره تحریم‌ها هم دیر یا زود برداشته می‌شود؛ بنابراین برای پیوستن به آن، تصمیم‌گیری کند.

درباره قرارداد با ایرباس شائبه‎هایی را مطرح می‎کنند که اوردرها به ثبت نرسیده بود. اوردرها به‎عنوان ممبرشدن ایران‎ایر برای دریافت خدمات پس از فروش و یک‌سری سرویس‎هایی که ایرباس باید در اختیار مشتری قرار دهد. آیا اطلاعی دارید؟ در واقع آیا از ایرباس به مقدار کافی تضمین دریافت کردند؟

این حرف بی‌پایه و اساس است. باشگاه نبوده که حتما عضو شویم. اگر درخواست خرید نبوده که ایرباس نمی‌توانسته است به ما هواپیما بفروشد. اولین‎بار است که می‌شنوم می‌گویند باید عضو ایرباس باشیم. ایرباس یک شرکت است. اگر منظور شرکت در کلاس‌های آموزشی است، ایرباس هر سال در کشورهای مختلف کلاس‌های آموزشی می‌گذارد؛‌ البته جاهایی که تسهیلات و امکانات دارد مثل دوبی و سنگاپور. برای آموزش در این کلاس‌ها باید ثبت‌نام کرد. گاهی می‌گفتند جا نداریم و باید ماه بعد شرکت کنید. اگر بچه‌های ما گواهی این نوع خلبانی را از ایرباس نگرفته بودند که نمی‌توانستند پرواز کنند و سازمان هواپیمایی کشوری هم اجازه پرواز به آنها نمی‎داد. وقتی هواپیما گرفتیم، کسی که بخواهد با این هواپیما پرواز کند، باید کلاس آموزشی را می‌گذراند. ما خلبانان را به بانکوک فرستادیم که کلاس را گذراندند و گواهی گرفتند.

منظور برای سرویس‌های بعدی هواپیماست که عضویت مطرح می‌شود. اشاره کردید  دو ایرباس را آماده گرفتیم و یکی را سفارش دادیم. پس مشکلی با سفارش نداشتیم.

بله.

با یکی، دو هواپیمای یکسان مانند ایرباس ۳۲۰ امکان ایجاد یک ناوگان نیست و باید حتما سه تا چهار هواپیما باشد که ناوگانی نو شکل بگیرد. حالا بک‎آپ‎های آنها اگر خراب شد یا مشکلی پیش آمد، چه می‎شود؟

ایران‎ایر با ایرباس سال‌ها کار کرده‎اند. الان مگر شرکت‌های هواپیمایی داخلی از هر مدلی یکی ندارند؟ این درست است که حتما یک بنگاه خوب برای آنکه در آموزش و خدمات صرفه‌جویی ‌کند، حتما ناوگان خود را تکمیل می‎کند. اما این حرف‌ها برای شرایط عادی است. ما که نمی‌دانستیم خرید هواپیما متوقف می‌شود. اگر متوقف نشده بود این سؤال امروز مطرح نبود. چرا این سؤال را درباره  رنو و زیمنس نمی‌کنیم، اما این حساسیت درباره هواپیما بیشتر است. زیمنس در ایران بیشتر پول گرفته و کار انجام نداده است. شرکت‌های اروپایی، سوئدی و دانمارکی پول گرفته و جنس هم تحویل نداده‌اند. افتخار ایران‎ایر این است که یک قِران از پولش نزد کسی باقی نمانده، در حالی‎که طبق قرارداد باید برای دو سال آینده پیش‌پرداخت می‌دادیم.

چه شد که قبول کردند؟

نمی‌خواهم از خودمان تعریف کنم. تصور نکنید معجزه شده، اما گفتیم مجوزی که شما از آمریکا دارید، تاریخ دارد من زمانی برای دو سال بعد پول می‌دهم که شما این مجوز را تمدید کنید. در نتیجه گفتیم فقط هر هواپیمایی که می‌گیریم، پولش را می‎دهیم چون نمی‌دانیم این مجوز تا چه زمانی پایدار است.

برخی منتقدان درباره  قیمت هواپیما می‌گفتند قیمتی که در قرارداد بود، با تعهدات مطابقات ندارد؟ قرار بود خرید هواپیما، فاینانس شود، اما هواپیما نقد خریداری شد، بنابراین باید تغییر قیمت در نظر گرفته می‎شد.چه اتفاقی افتاد؟

سه، چهار موضوع را از هم تفکیک کنید؛ اول قیمت نقدی. ما برای قیمت نقدی سه، چهار رفرنس داشتیم. یکی، کتابچه‌هایی است که در دنیا چاپ می‌شود و قیمت پایه‎ای هواپیما در آن نوشته می‎شد و ایران‎ایر هم عضوش بود. بنابراین به قیمت‎ها دسترسی داشتیم. هواپیما هم قیمت پایه دارد و یک‌سری آپشن‌ها مثلا اینکه صندلی‌ها چطور باشد، آشپزخانه غذای گرم بدهد یا سرد، وسایل داخل هواپیما چه مدلی باشد، تلویزیون چند اینچ باشد که اینها در قیمت اثرگذار است. برای اینکه به قیمت برسیم، از کتابچه استفاده کردیم. در مورد دوم، آقای پرورش، مدیرعامل وقت ایران‎ایر، آن زمان به یکی از شرکت‌های هواپیمایی همسایه گفت قیمت این هواپیما را بگیرید و بگوید شما چند خریده‌اید. این دومین رفرنس ما بود.

در مورد هر هواپیما می‌پرسیدید؟

بله. اجازه دهیم نام شرکت را نگویم. سومین معیارمان شرکت‌های لیزینگ بود. شرکت‌های لیزینگ وقتی می‌خواهند هواپیما را رهن کنند، قیمتی برای خودشان در نظر می‌گیرند که معمولا قیمت پایین است که اگر رهن کردند و وام دادند و روزی خواستند آن را تصاحب کنند، قیمت کمتری را بپردازند. مثل وام‌های دیگر که بانک خانه شما را هم کمتر قیمت‌گذاری می‌کند. شرکت DAE که می‌خواست این هواپیماها را فاینانس کند، بدون اینکه بداند قیمت‌های ما چند است، روی هواپیماها قیمت گذاشت. تمام قیمت‌های ما زیر قیمت DAE بود. معنی‌اش چیست؟ چون ما صد ایرباس، یک‎جا خریده بودیم و ایرباس و بویینگ می‌خواستند بازار جدیدی برای خود دست‌وپا کنند، قیمت‎ها را کمتر محاسبه کرده بودند. ناوگان کشور را بررسی کردیم و متوجه شدیم چهارصدوخرده‌ای هواپیما کم داریم. چشم آنها به این هواپیماها و قطعات یدکی و توسعه‌های بعدی بود.

در نتیجه قیمت را خوب گرفتیم. در مورد دیگر، برای اینکه مبادا در این قیمت‌ها دلال باشد، شهادت‌نامه از ایرباس و ATR‌ و بویینگ گرفتیم که در این قیمت به کسی پول نداده و نخواهند داد که امتیازی بدهند و به کسی تعهد نداده‌اند که آنها قرارداد مشاوره ببندند. بنابراین این قیمت خالص است و هیچ کمیسیونی ندارد و اگر خلافش افشا شود، جریمه و دادگاه خواهد داشت. این موارد در مورد قیمت‎های نقدی بود. فاینانس خارج از این موارد است. قیمت فاینانس را با DAE و… داشتیم. شما از من خانه‌ای می‌خرید و می‌خواهید گرو بگذارید که وام بگیرید. ارتباطی بین فاینانس و قیمت نقدی نیست. من که به ایرباس نگفتم نقد و نسیه چه قیمتی دارد. از ایرباس نقد خریداری کردیم و فاینانس از جای دیگری بود. ایرباس، بویینگ و ای‎تی‎آر هم تعهدی داشت که اگر من فاینانس پیدا نکردم، خودشان فاینانس کنند. هزینه‌اش جداست. بنابراین تفکر پشت این پرسش اشتباه است.

شاید منظورشان این بوده مبلغی که برای فاینانس در نظر گرفته شده، به‎صورت نقدی خریداری شده است.

پولی که به ایرباس دادیم، نقدی بوده و از صندوق توسعه و جاهای دیگر وام گرفتیم.

در صنعت هواپیمایی این سؤال بارها شنیده می‎شود که چرا پول مستقیما به حساب شخصی (پسر آقای آخوندی) رفته است؟

هر کسی اگر یک مکالمه تلفنی، یک ورقه و مدرک دارد، در مورد هرکس که یک ریال در این قضیه گرفته و پول به حسابش رفته، لطفا در روزنامه «شرق» آن را چاپ کنید. مگر می‌شود ایرباس که یک شرکت بزرگ است و از آن تعهد گرفته‎ایم که به کسی پورسانت نداده باشد، از طرف دیگر پول را به حساب شخص بریزد؟ اگر الان توانستید صد هزار دلار به حساب شخصی در اروپا بفرستید، من اسمم را عوض می‌کنم؛ چون بحث پول‌شویی به میان می‌آید.

شرکتی به نامشان نبوده که به نام آن شرکت واریز شده باشد؟

امکان ندارد پول بتواند به حساب شرکت یا شخص برود، بدون اینکه در قرارداد باشد. این افراد بروند و از بانک صنعت و معدن که پول را حواله کرده بپرسند که پول به حساب چه کسی حواله شده است.

مگر قرار نبود همه کارها شفاف باشد؟ چرا این حرف‌ها که گفته می‌شود، جایی شفاف اعلام نمی‌شود؟

من در این مورد ۱۰ بار مصاحبه کرده‌ام. می‌توانند از بانک صنعت و معدن و پارسیان بپرسند پول به حساب کجا رفته است. حواله بانک صنعت و معدن به حساب ایرباس در پاریس فرستاده شده است.

بسیارخب، مورد دیگر آنکه اکنون که نمی‌توانیم خرید هواپیما داشته باشیم، چه روندی باید در پیش بگیریم؟

به‎صورت قانونی نمی‌توانیم هواپیمای نو و دست دوم بخریم. شرکت هواپیمایی ما با قبول ریسک چند هواپیمای دست دوم خریده‎اند، اما تقریبا در یک سال اخیر خریدی نداشته‌ایم. هیچ فروشنده‌ای حاضر نیست این ریسک را بکند. در زمینه فولاد هم مشکل داریم. کشور که مغازه نیست بسته شود، اما با ریسک و هزینه‌های سنگین ۱۰، ۲۰ درصد بالاتر خرید انجام می‌شود و اینجاست که پای واسطه‎ها و پورسانت‎گیری آنها به میان می‎آید.

خاطرتان هست که آقای خرم می‌گفت می‌توانستم ای‎تی‎آر را ارزان‌تر بگیرم؟

به آقای خرم پیام دادم شما که می‌گویید می‌توانم هواپیما را ۲۰ درصد ارزان‌تر بخرم، اگر فرد غریبه‌ای گفته بود مشکلی نداشتم، اما شما که نمی‌دانید مشخصات هواپیمای ما چیست، چرا می‎گویید؟ کسی می‌تواند این حرف را بزند که اطلاعات کافی داشته باشد. حتی نمی‌دانید ما ای‎تی‎آر را چند خریده‌ایم. گفتید آنها هواپیما را بالاتر از ۲۰ میلیون دلار خریده‌اند که باید بگویم خیر، ما کمتر از ۲۰ میلیون دلار خریده‌ایم. همه اطلاعات آقای خرم اشتباه بود. ایشان با ملاحظات سیاسی این حرف را زد و من جوابشان را دادم و البته ایشان هم پاسخی نداد. /روزنامه شرق

این خبر آمریکا مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران را صادر کرد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

چرا قیمت دلار در کانال ۱۱.۰۰۰ تومان مانده است؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، فعالان بازار ارز معتقدند این روزها تقاضا به کف رسیده است، کمتر کسی برای خرید و فروش اسکناس دلار به سبزه میدان و فردوسی مراجعه می کند و تقاضای پایین ، مهار قیمت دلار  را ممکن کرده است.

 سال گذشته، همین روزها، بازار ارز با تب و تابی قابل توجه روبرو بود. سرمایه گذاران ارزی به دنبال تبدیل ریال به دلار، تقاضای ارز را با افزایش قابل توجه مواجه کرده بودند، حالا از پس یک سال،آنها که ارز خریدند، سود بالایی در جیب‌های خود جای نداده‌اند چرا که قیمت ارز افزایش چندانی را نسبت به مرداد ماه گذشته، در میانه تابستان جرای شاهد نیست.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دلیل مهم مهار قیمت ارز را سیاست‌های در دست اجرا از سوی سیاستگذار ارزی یعنی بانک مرکزی می داند و در توضیح این مطلب می‌گوید: نمی‌توان تنها با توجه به یک بخش، دلیل کاهش را اعلام کرد .

 وی ادامه داد: هر چند مدیریت تقاضا بر کاهش قیمت ها در بازار تاثیرگذار است اما اتفاقات دیگری نیز در این تداوم ریزش ها موثر بوده‌اند.

 آرگون ادامه داد: مدیریت تقاضا تنها به کاهش قیمت یا مهار تقاضای واردات باز نمی گردد، بلکه با بهبود وضعیت اقتصادی و تخلیه فشار تورمی، خود به خود افرادی که به دنبال تبدیل سرمایه‌ایشان به ارز بودند یا به عبارت دیگر در بازار ارز سرمایه گذاری می‌کردند، از بازار خارج شده اند. وی ادامه داد: خروج این افراد ، وقتی رخ می دهد که نوسانات قیمتی مهار می‌شود و افراد به این نتیجه می رسند که دیگر سودی در این بازار برایشان متصور نخواهد بود.

هیجانات تورمی فروکش کرد

وی به فروکش کردن هیجانات تورمی نیز اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که تب ایجاد شده در اقتصاد ناشی از ترس از تبعات تحریمهای پیش رو بود اما در حال حاضر اقتصاد ایران زیر فشار حداکثری تحریم‌ها قرار دارد و دیگر فشار جدیدی از بابت تحریم نمی‌تواند به این اقتصاد وارد شود .

 وی گفت: وقتی فشار به حداکثر می‌رسد، تخلیه فشار نیز آغاز می‌شود چون به هر حال واقعیات اقتصادی خود را نشان می‌دهد و اقتصاد شروع به هماهنگ کردن خود با شرایط موجود می‌نماید.

 وی تخلیه فشار تورمی گفت: این اتفاق، به کمرنگ شدن نقش واسطه‌ها در بازار ارز منجر شد، کسانی که با سفته بازی قیمت را بالا می بردند وقتی مشتری ندارند، طبیعتا نمی‌توانند بر روند قیمت‌ها اثر بگذارند.

وی گفت: در عین حال باید توجه کرد اهرم های نظارتی بانک مرکزی برای پیشگیری از معاملات صوری و سفته بازی در این حوزه کارایی لازم را داشته است.

قیمت ارز بدون نفت چقدر است؟

وی در پاسخ به این سئوال که قیمت واقعی ارز در ایران بدون فروش نفت، چقدر است؟ گفت: قیمت واقعی ارز ، با لحاظ نشدن صادرات نفت کمتر از این‌هاست، قیمت کنونی بازار قیمت ارز بدون نفت نیست، قیمت ارزی است که در فشار شدید تحریم بانکی، حمل و نقل، و … تعیین شده است و با بهبود شرایط تحریمی ، حتی بدون صادرات نفت، دلار در ایران بسیار ارزان تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این مرحله لازم است بانک مرکزی مدیریت نوسانات ارزی را در دستور کار قرار بدهد تا بتواند کاری را پیش ببرد.

وی با اشاره به اینکه فعلا تحریم دیگر محرک تورم نیست، گفت: در این فضا لازم است که حتما دولت راهکارهای درستی را برای جبران کاهش کسری بودجه در دستور کار قرار دهد والا با چاپ اسکناس بی‌پشتوانه یا انتخاب راه‌های ناصواب بار دیگر تورم در کشور روندی افزایشی را تجربه خواهد کرد.

 به گفته وی حمایت از صادرات و صادرکنندگان واقعی،گسترش پایه‌های مالیاتی و پیشگیری از فرار مالیاتی و همچنین تقویت نظارت بر روند هزینه کرد بودجه را مهمترین راهکارها برای جبران کسری بودجه دانست.

این خبر چرا قیمت دلار در کانال ۱۱.۰۰۰ تومان مانده است؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

جدایی راه سکه از بازار دلا‌ر

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در آخرین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی و دلار افت قیمت را تجربه کردند، ولی کاهش روز پنج‌شنبه علامت بازدهی هفتگی فلز گرانبهای داخلی را منفی نکرد.

روز پنج‌شنبه، دلار ۶۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی مرز ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار گرفت. با این کاهش، بازدهی هفتگی دلار به حدود منفی ۷ دهم درصد رسید. دلار دو هفته پیش بازدهی مثبت ۶ دهم درصدی را تجربه کرده بود. تحت‌تاثیر افت قیمت دلار، سکه تمام‌بهار آزادی نیز در انتهای هفته افت ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید.

به‌رغم این افت، فلز گرانبهای داخلی در هفته‌ای که گذشت حدود ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش روی عدد ۴ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان به کار خود پایان داده بود و در هفته گذشته مجموعا توانست ۱۲۵ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت برساند.

عامل اصلی که موجب شد سکه هفته گذشته افزایش ارزش حدودا ۳ درصدی را تجربه کند، صعود بهای اونس در بازار‌های جهانی و فتح مرز هزار و ۵۰۰ دلاری بود. در واقع این اونس بود که راه سکه و دلار را در طول هفته از هم جدا کرد، ولی نکته مهم‌تر این بود که سکه متناسب با افزایش بهای طلای جهانی رشد نکرد و همین موضوع موجب شد که حباب منفی آن، منفی‌تر شود. اونس در هفته‌ای که گذشت حدود ۶۰ دلار (معادل ۶ درصد) افزایش قیمت را تجربه کرد، ولی سکه نصف این میزان در بازار داخلی رشد کرد. ارزش ذاتی سکه با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده روز پنج‌شنبه در حدود ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان بود که اختلاف ۳۵۰ هزار تومانی با قیمت بازار آزاد داشت.

برخی فعالان نبود تقاضا در بازار را عاملی دانسته‌اند که موجب می‌شود سکه در بازار داخلی با احتیاط بیشتری نسبت به روند جهانی اونس افزایش یابد. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، معامله‌گران از هراس کاهش بیشتر بهای دلار در بازار سکه دست به عصا حرکت می‌کنند. عده دیگری باور دارند، معامله‌گران بزرگ تمایلی برای حضور در بازار‌های ارز و سکه ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند در بازار‌های مطمئن‌تری سرمایه‌گذاری کنند. البته برخی کارشناسان هشدار می‌دهند؛ در‌صورتی‌که دلار از زندان ماه‌های اخیر خود خارج شود، می‌تواند زمینه‌ساز جهش شدیدتر در بازار سکه و بازگشت معامله‌گران بزرگ به بازار شود.

دلار در ماه‌های اخیر از دو مرز ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور نکرده است و در روز‌های اخیر نیز بیشتر در حوالی مرز ۱۲ هزار تومانی نوسانات بسیار محدودی را انجام داده است. دلار که دو هفته پیش در دامنه ۱۱ هزار و ۹۲۰ تا ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومان نوسان کرده بود، در هفته‌ای که گذشت در بازه ۱۱ هزار و ۸۸۰ تا ۱۲ هزار و ۱۰ تومان حرکت کرد. عده‌ای از فعالان باور دارند؛ در‌صورتی‌که نوسانات کم‌دامنه دلار ادامه پیدا کند، احتمال افزایش فروش ارز در بازار بالا می‌رود و این ارز به سمت سطح حمایتی ۱۱ هزار تومانی حرکت خواهد کرد. این در حالی است که گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کنند واردکنندگان با قیمت‌های بالای ۱۱ هزار تومان حاضر به خرید دلار شده‌اند، در نتیجه پایین رفتن بیشتر قیمت تنها زمینه‌ساز حملات سفته‌بازی به بازار خواهد شد، امری که موجب می‌شود دامنه نوسانات افزایش پیدا کند. /دنیای اقتصاد

این خبر جدایی راه سکه از بازار دلا‌ر اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

دلار امسال چقدر ارزان شد؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، دلار آزاد در ابتدای سال در محدوده ۱۲۸۰۰ تا ۱۳هزار تومان قیمت داشت.

بالاترین قیمت دلار در سال۹۸ مربوط به اواسط اردیبهشت ماه با قیمت ۱۵هزار و ۵۰۰تومان است.

این خبر دلار امسال چقدر ارزان شد؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.