قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، متوسط عمر پلتفرم یک کراس‌اور در بازار امروز ۵ سال است، پس از آن فناوری و مهندسی به گونه‌ای پیش می‌رود که لازم است مدل جدیدی از یک خودرو عرضه شود. همچنین سایر عوامل مثل، استانداردهای زیست محیطی نیز خودروسازان را مجبور به طراحی و ساخت پیشرانه‌هایی کم مصرف‌تر و با راندمان بهتر می‌کنند. خریداران نیز ترجیح می‌دهند خودرویی جدید و مدرن داشته باشند. در سمت دیگر ماجرا، محصولاتی هم در بازار هستند که چندان جدید و مدرن به حساب نمی‌آیند؛ اما با وجود قدیمی بودن همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده‌اند.

در اینجا می‌خواهیم ۲۰ خودروی قدیمی را که همچنان در بازار به فروش می‌رسند معرفی کنیم که برخی از آن‌ها از نظر فناوری، قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شوند. بعضی از این مدل‌ها تا ۱۵ سال قدمت دارند؛ ولی همچنان امکان خرید مدل صفر کیلومتر ۲۰۱۹ آن‌ها در بازار آمریکا یا کشورهای اروپایی وجود دارد.

استون مارتین رپید عرضه از سال ۲۰۱۰

استون مارتین تولید خودروی چهار در رپید را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. این محصول پس از گذشت ۹ سال تغییر عمده‌ای نکرده است و همچنان مانند روز اول به تولید می‌رسد. استون مارتین رپید هنوز هم روی پلتفرم VH Gen III تولید می‌شود که در سال ۲۰۱۰ معرفی شده بود. پیشرانه‌ی این خودرو در مدل AMR می‌تواند ۵۸۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و توانسته جذابیت و هیجان زیادی را به این سدان کهنه‌کار تزریق کند. استون مارتین نسخه‌ی الکتریکی رپید با نام رپید E را هم با استفاده از پلت‌فرم قدیمی به تازگی معرفی کرده است.

فورد تاروس عرضه از سال ۲۰۱۰ 

فورد تاروس قرار است به‌طور رسمی، سال ۲۰۲۰ از سبد محصولاتی فورد کنار گذاشته شود. تاروس، قربانی سیاست فورد برای جایگزین کردن سدان‌ها با شاسی‌بلندها و کراس‌اورها است. سدان خانوادگی فورد همچنان در مدل ۲۰۱۹ خود از پلتفرمی که در نمایشگاه خودروی دیترویت سال ۲۰۰۹ معرفی شده بود استفاده می‌کند. فورد در طی این سال‌ها تنها یک به‌روزرسانی جزئی در سال ۲۰۱۳ روی تاروس انجام داد. آخرین دستگاه فورد تاروس در اول ماه می سال ۲۰۱۹ از خط تولید خارج شد؛ ولی نمایندگی‌های فورد همچنان نسخه‌های صفر کیلومتر این خودرو را در اختیار دارند.

لکسوس GXعرضه از سال ۲۰۱۰

لکسوس GX فروش بالایی ندارد و به همین خاطر نمی‌توانیم لکسوس را به خاطر عدم سرمایه‌گذاری روی تغییر پلتفرم آن سرزنش کنیم. فروش GX در سال ۲۰۱۸ تنها ۲۶ هزار دستگاه بود و احتمالا اصلا ارزش به‌روزرسانی را نداشته است. البته لکسوس برای سال ۲۰۲۰ این اس‌یووی را فیس‌لیفت کرد. لکسوس GX در کنار برادر بزرگ‌تر و لوکس‌تر خود، LX جزو معدود شاسی بلندهای بازار هستند که با یک برند؛ از شاسی و بدنه‌ی جداگانه استفاده می‌کنند.

لوتوس Evoraعرضه از سال ۲۰۱۰

لوتوس Evora در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان نسخه‌ای بزرگ‌تر و جادارتر از الیز و اگزیج به بازار معرفی شد. نسخه‌های اولیه‌ی لوتوس Evora از پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری V6 ساخت تویوتا (مشابه با تویوتا آریون و لکسوس RX350) استفاده می‌کردند که ۲۷۶ اسب‌بخار قدرت داشت. لوتوس بعدها مدل GT430 را معرفی کرد که با اضافه شدن یک سوپر شارژر به پیشرانه‌ی آن قدرت موتور را به ۴۳۰ اسب‌بخار افزایش می‌داد. لوتوس همچنان تلاش می‌کند تا با ارتقا دادن Evora، این مدل را روی خط تولید حفظ کند. خودروساز اصیل انگلیسی در آخرین اقدام نسخه‌ای از Evora را با نام GT در بازار کانادا و آمریکا معرفی کرده است که ۴۱۶ اسب‌بخار قدرت دارد.

رولزرویس گوست عرضه از سال ۲۰۱۰

بسیاری از تصمیم رولزرویس مبنی بر ساخت این خودروی فوق لوکس و گران‌قیمت روی پلتفرم سال ۲۰۱۰ را انتقاد کرده‌اند. نسل فعلی رولزرویس گوست در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال ۲۰۰۹ رونمایی شد و از آن زمان تاکنون هیچ تغییر عمده‌ای به خود ندیده است. رولزرویس در سال ۲۰۱۱ نسخه‌ی دارای فاصله‌ی محوری بیشتر را برای گوست رونمایی کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز یک فیس‌لیفت بسیار جزیی روی این خودرو انجام داد. با وجود این تغییرات همچنان گوست نسبت به نسخه‌ی اولیه‌ی خود تغییر زیادی نکرده است.

تویوتا ۴Runner عرضه از سال ۲۰۱۰

امروزه تویوتا ۴Runner در نسل پنجم خود قرار دارد که از سال ۲۰۱۰ عرضه می‌شود. نسل فعلی ۴Runner در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه ایالتی تگزاس رونمایی شد و از آن زمان به بعد تغییر عمده‌ای تجربه نکرد. در سال ۲۰۱۳ تویوتا چهره‌ی ۴Runner را فیس‌لیفت و در سال ۲۰۱۴ نیز نسخه‌ی TRD Pro این خودرو با تمرکز روی توانایی‌های آفرود معرفی کرد. تویوتا ۴Runner با وجود قدمت ۱۰ ساله‌ی خود همچنان یکی از تواناترین خودروهای دنیا برای سفرهای خارج جاده است.

دوج Journey عرضه از سال ۲۰۰۹

دوج سابقه‌ی زیادی در حفظ خودروهای قدیمی روی خط تولید دارد و مدل جورنی، یکی از محصولات این برند در فهرست ما است. این کراس‌اور قدیمی در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد؛ ولی تا سال ۲۰۰۹ به بازار آمریکا راه پیدا نکرد. دوج جورنی گرچه در سال ۲۰۱۱ یک فیس‌لیفت جزئی در بخش جلوپنجره تجربه کرد و دوج سیستم فرمان و تعلیق آن را نیز ارتقا داد؛ ولی تغییرات آن گسترده نبود و همچنان مثل روز اول به نظر می‌رسد. دوج در مدل فیس‌لیفت این خودرو یک تیپ جدید به نام Crossroad Plus را هم اضافه کرد. بااین‌وجود، دوج جورنی امروزی تفاوت چندانی با خودرویی که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد ندارد.

فورد Flexعرضه از سال ۲۰۰۹ 

محصولات شاسی‌بلند و کراس‌اور فورد اکثرا جدید هستند؛ ولی مدل فلکس در این بین یک استثنا است. فورد فلکس در نمایشگاه خودروی نیویورک سال ۲۰۰۷ رونمایی شد. این کراس‌اور ۷ نفره اولین خودرویی بود که روی پلتفرم D4 فورد ساخته شد که بعدا در فورد تاروس و آخرین نسل فورد اکسپلورر نیز مورد استفاده قرار گرفت. فورد سعی کرده است تا در این سال‌ها همچنان تازگی فلکس را حفظ کند و به همین منظور در سال ۲۰۱۴ یک فیس‌لیفت اساسی روی این خودرو انجام داد.

نیسان ۳۷۰Z عرضه از سال ۲۰۰۹ 

نیسان پیش از معرفی مدل ۳۷۰Z در سال ۲۰۰۹ برای مدت ۵ سال هم ۳۵۰Z را روی خط تولید داشت. اما تقدیر بر این بود که ۳۷۰Z دو برابر مدل قبلی خود عمر کند. به نظر می‌رسد که نیسان ۳۷۰Z نیز به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود چون نیسان به‌طور رسمی اعلام کرده که از سال ۲۰۲۰ تولید نسخه‌ی رودستر این خودرو را متوقف خواهد کرد. مدل کوپه فعلا روی خط تولید باقی خواهد ماند و حتی نیسان در سال ۲۰۱۹ مدل ویژه‌ی ۵۰ سالگی سری Z را هم رونمایی کرد. با توجه به اینکه نیسان ۳۷۰Z کم‌ترین تغییرات را تجربه کرده است بعید نیست این خودرو هم پنجاه سالگی خود را ببیند.

نیسان GT-R عرضه از سال ۲۰۰۹ 

باور این موضوع که یک دهه از ورود به بازار نیسان GT-R می‌گذرد دشوار است. سوپر اسپرت مشهور و دوست داشتنی نیسان هنوز نیز به روزهای نخست خود شباهت دارد. البته نیسان در طی این سال‌ها چند بار GT-R را ارتقا داده ولی همچنان نسل جدیدی از این خودرو معرفی نشده است. نیسان برای سال ۲۰۲۰ قدرت موتور GT-R را به ۵۶۵ اسب‌بخار افزایش داد که در مقایسه با مدل سال ۲۰۰۹ حدود ۸۵ اسب‌بخار قوی‌تر است. نسخه‌های سریع‌تر GT-R هم با نام نیسمو و Track Edition با قدرت ۶۰۰ اسب بخاری معرفی شده‌اند.

با وجود این بهینه‌سازی‌ها و نسخه‌های متعدد همچنان بخش‌های کلیدی GT-R مثل شاسی، جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دوبل کلاچ و پیشرانه‌ی V6 تویین توربوی ۳.۸ لیتری این خودرو دست نخورده باقی مانده‌اند. از نظر قیمتی نیز GT-R مدل ۲۰۲۰ با قیمت پایه‌ی ۱۱۳ هزار دلاری خود ۴۳ هزار دلار گران‌تر از نسخه‌ی پایه‌ی این خودرو در سال ۲۰۰۹ است.

دوج چلنجر عرضه از سال ۲۰۰۸

همان‌طور که گفتیم دوج یکی از خودروسازانی است که به پلتفرم‌های قدیمی علاقه دارد. نسل فعلی دوج چلنجر نیز از سال ۲۰۰۸ در بازار است. دوج چلنجر همچنان روی پلتفرم قدیمی کرایسلر با نام شاسی LX ساخته می‌شود. با وجود قدیمی بودن، محبوبیت چلنجر آنقدر بالا است که دوج در سال ۲۰۱۸ توانست بیش از ۶۶ هزار دستگاه از آن را به فروش برساند. این آمار در مقایسه با سال قبل، دو هزار دستگاه بیشتر بود. معرفی نسخه‌ی قوی‌تر این خودرو به نام هلکت با موتور ۷۰۷ اسب بخاری و مدل دیمون با موتور ۸۴۰ اسب بخاری تأثیر مثبتی روی فروش چلنجر گذاشت.

تویوتا لندکروزر عرضه از سال ۲۰۰۸

تویوتا لندکروزر هم با شاسی و بدنه‌ی مخصوص به خود، با لکسوس GX و LX برادر است. نسل فعلی لندکروز با نام J200 در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و از آن زمان تاکنون روی خط تولید باقی مانده است. در حال حاضر لندکروزر قدیمی‌ترین شاسی‌بلند تویوتا محسوب می‌شود.

تویوتا سکویا عرضه از سال ۲۰۰۸ 

خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور در بازار امروز محبوبیت بالایی دارند ولی  عجیب است که تویوتا، شاسی‌بلند بزرگ خود، سکویا را از سال ۲۰۰۸ تا حالا بدون تغییر روی خط تولید حفظ کرده است. حتی ظاهر سکویا نیز با روز اول فرقی ندارد و تنها تغییرات کوچکی در آن اعمال شده است تا بروز نگه داشته شود. تویوتا اخیرا نسخه‌ی اسپرت سکویا با نام TRD Pro را معرفی کرد که مجهز به جلو پنجره‌ی جدید، سینی محافظ زیر خودرو، باربند، رینگ‌های جدید و سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر است.

دوج گرند کاروان عرضه از سال ۲۰۰۸

 گرند کاروان نیز مانند چلنجر همچنان روی پلتفرم متعلق به سال ۲۰۰۷ ساخته می‌شود. دوج گرند کاروان در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۱ نیز سازنده یک فیس‌لیفت جزیی را روی ظاهر آن انجام داد. دوج همچنین در مدل فیس‌لیفت از پیشرانه‌ی ۳.۶ لیتری V6 جدیدی از سری Pentastar به همراه یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی جدید روی گرند کاروان نصب کرد. دوج تا سال ۲۰۲۰ به تولید مدل گرند کاروان ادامه خواهد داد.

تویوتا توندرا  عرضه از سال ۲۰۰۷

تویوتا مدل فعلی توندرا را تا سال ۲۰۲۱ روی خط تولید حفظ خواهد کرد. نسل فعلی توندرا در سال ۲۰۰۶ در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی شد و در سال ۲۰۰۷ به بازار رسید. تویوتا در این مدت به‌روزرسانی‌هایی انجام داده است؛ برای مثال از سال ۲۰۱۰ پیشرانه‌ی جدید ۴.۶ لیتری V8 روی توندرا نصب شد. همچنین تویوتا مدل آفرود توندرا را با نام TRD Pro و یک نسخه‌ی ویژه را هم با نام ۱۷۹۴ ادیشن معرفی کرد.

لکسوس LX عرضه از سال ۲۰۰۷

لکسوس LX نیز مانند لکسوس GX یک دایناسور قدیمی در دنیای خودرو محسوب می‌شود. نسل فعلی این شاسی‌بلند فول سایز لوکس در سال ۲۰۰۷ وارد بازار شد و سومین نسل از این خودرو به شمار می‌رود. لکسوس این مدل را در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی کرده بود. لکسوس به‌تازگی LX را فیس‌لیفت کرده است و به همین دلیل انتظار نداریم که به این زودی‌ها نسل جدیدی از این خودرو معرفی کند.

مازراتی گرن توریسمو عرضه از سال ۲۰۰۷

مازراتی از سال ۲۰۰۷ به بعد دیگر خودروی اسپرت جدیدی رونمایی نکرد. مازراتی گرن توریسمو اولین‌بار در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی ژنو با موتور ۴.۲ لیتری V8 به قدرت ۴۰۰ اسب‌بخار معرفی شد. امروز با گذشت ۱۰ سال، گرن توریسمو ظاهری اسپرت‌تر از روزهای اول دارد و پیشرانه‌ی آن نیز با یک نمونه‌ی ۴.۷ لیتری به قدرت ۴۵۴ اسب‌بخار جایگزین شده است. این خودرو همچنان روی پلتفرم سال ۲۰۰۷ ساخته می‌شود.

نیسان Frontier عرضه از سال ۲۰۰۵

نیسان فرانتیر یکی از قدیمی‌ترین خودروهایی است که همچنان به‌صورت صفر کیلومتر می‌توانید آن را در آمریکا خریداری کنید. نسل فعلی این خودرو در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال ۲۰۰۵ رونمایی شد. گرچه نیسان در طی این سال‌ها ظاهر جدیدی را به فرانتیر بخشیده ولی با این وجود فرانتیر همچنان یک خودروی قدیمی با فناوری ۱۵ سال پیش است. خوشبختانه به‌زودی مدل جدید این وانت معرفی خواهد شد.

شورولت Express عرضه از سال ۱۹۹۵

نسل کنونی شورولت اکسپرس از سال ۱۹۹۵ روی خط تولید قرار دارد و بیشتر به‌عنوان یک خودروی کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ون باری در طی ۲۵ سال عمر خود کم‌ترین تغییرات را تجربه کرده است. تنها در سال ۲۰۰۳ بود که شورولت کمی ظاهر آن را به‌روزرسانی کرد. گویا فلسفه‌ی شورولت در مورد اکسپرس این بوده که وقتی چیزی درست کار می‌کند نیازی نیست به آن دست بزنیم.

فورد سری E عرضه از سال ۱۹۹۲

فورد سری E امروز به آن شکلی که در سال ۱۹۹۲ معرفی شده فروخته نمی‌شود و تولید مدل اکولاین آن در سال ۲۰۱۴ متوقف شد؛ اما این خودرو همچنان روی پلتفرم سال ۱۹۹۲ تولید می‌شود. فورد سری E، محصولی مناسب کارهای ساختمانی و حمل‌ونقل تجاری است. در حال حاضر مدل پایه‌ی این خودرو ۳۱ هزار و ۳۸۵ دلار قیمت دارد. /خبرآنلاین

این خبر قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

قیمت خودرو امروز ۱۳۹۸/۰۵/۳۰| کاهش ۱ تا ۶ میلیون تومانی قیمت‌ خودروها

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در پی دستگیری تعدادی از مدیران شرکت های خودروسازی، قیمت انواع محصولات داخلی در بازار امروز ۱ تا ۶ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد فعالان بازار اگر این روند ادامه پیدا کند به طور حتم قیمت بازار از قیمت کارخانه محصولات کمتر خواهد شد.

 در بازار امروز قیمت اچ سی کراس با کاهش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با کاهش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۱۶۰ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۲ میلیون تومانی با قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ با قیمت ۴۴ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ با قیمت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو۲۰۶ صندوق دار با قیمت ۹۴ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز ۱۳۹۸/۰۶/۰۲  به‌شرح زیر است:

ردیف نوع خودرو قیمت خودرو کارخانه قیمت خودرو بازار
۱ قیمت پراید ۱۱۱ ۳۹،۹۴۱،۰۰۰ ۴۸،۰۰۰،۰۰۰
۲ قیمت پراید ۱۳۱ ۳۷،۶۴۱،۰۰۰ ۴۴،۸۰۰،۰۰۰
۳ قیمت پراید ۱۵۱ ۴۰،۳۱۳،۰۰۰ ۴۴،۰۰۰،۰۰۰
۴ قیمت چانگان ۱۵۵،۰۰۰،۰۰۰ ۱۷۳،۰۰۰،۰۰۰
۵ قیمت تیبا صندوق دار ۴۲،۷۴۳،۰۰۰ ۵۰،۰۰۰،۰۰۰
۶ قیمت ساینا دنده ای ۵۵،۹۴۳،۰۰۰ ۵۶،۵۰۰،۰۰۰
۷ قیمت پژو ۴۰۵ ۶۳،۱۵۸،۰۰۰  ۳،۵۰۰،۰۰۰
۸ قیمت پژو SLX ۶۷،۸۸۸،۰۰۰ ۸۲،۰۰۰،۰۰۰
۹ قیمت پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۶۵،۵۷۸،۰۰۰ ۷۴،۰۰۰،۰۰۰
۱۰ قیمت پژو پارس ۷۸،۳۳۸،۰۰۰ ۹۵،۰۰۰،۰۰۰
۱۱ قیمت پژو پارس دوگانه سوز ۵۴،۹۱۴،۰۰۰ ۹۸،۰۰۰،۰۰۰
۱۲ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۶۷،۲۸۳،۰۰۰ ۸۰،۵۰۰،۰۰۰
۱۳ قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۷۹،۴۱۸،۰۰۰ ۹۵،۵۰۰،۰۰۰
۱۴ قیمت پژو ۲۰۶ V8 صندوقدار ۸۰،۷۵۴،۰۰۰ ۹۴،۰۰۰،۰۰۰
۱۵ قیمت سمند ال ایکس (LX) ۶۶،۷۷۰،۰۰۰ ۷۶،۵۰۰،۰۰۰
۱۶ قیمت سمند EF7 ۴۴،۶۴۰،۰۰۰ ۸۱،۰۰۰،۰۰۰
۱۷ قیمت سمند دوگانه سوز کلاس ۱۶ ۴۷،۶۰۳،۰۰۰ ۸۸،۰۰۰،۰۰۰
۱۸ قیمت دنا ۶۶،۰۰۰،۰۰۰ ۱۱۰،۰۰۰،۰۰۰
۱۹ قیمت دنا پلاس توربو ۸۹،۹۰۰،۹۰۰ ۱۶۸،۰۰۰،۰۰۰
۲۰ قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۹۹،۹۹۰،۰۰۰ ۱۱۸،۰۰۰،۰۰۰
۲۱ قیمت مزدا۳ ۲۷۳،۰۰۰،۰۰۰ ۳۸۵،۰۰۰،۰۰۰
۲۲ قیمت  H30 ۷۶،۵۰۰،۰۰۰ ۱۲۵،۵۰۰،۰۰۰
۲۳ قیمت استپ وی ۱۲۲،۷۰۰،۰۰۰ ۱۸۳،۰۰۰،۰۰۰
۲۴   قیمتپژو ۲۰۷ اتوماتیک ۸۵،۰۰۰،۰۰۰ ۱۶۰،۵۰۰،۰۰۰
۲۵ قیمت پژو۲۰۰۸ ۱۱۴،۹۹۴،۰۰۰ ۳۱۱،۰۰۰،۰۰۰
۲۶ قیمت رانا ۶۷،۴۴۰،۰۰۰ ۷۷،۵۰۰،۰۰۰

این خبر قیمت خودرو امروز ۱۳۹۸/۰۵/۳۰| کاهش ۱ تا ۶ میلیون تومانی قیمت‌ خودروها اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

کامپیوتر ECU پژو 206 داخلی سازی شد [به روز رسانی]

امکانات ایمنی و رفاهی و آپشن خودرو های داخلی یکی یکی حذف می شوند و برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفه‌جویی در هزینه تولید به حذف آپشن‌ها یا جایگزینی برخی قطعات بی‌کیفیت متوسل شده‌اند، اما برخی …

The post کامپیوتر ECU پژو 206 داخلی سازی شد [به روز رسانی] appeared first on دیجیاتو.

فناوری 5G تا سال 2025 چه تغییراتی در زندگی ما ایجاد می کند؟

فناوری 5G این روزها در کانون توجه قرار گرفته و شرکت های بسیاری به دنبال بهره برداری از پتانسیل ها و مزایای آن هستند. انتظار می رود تا سال 2025 اکثر اپراتورهای فعال در حوزه ارتباطات بی سیم در شبکه …

The post فناوری 5G تا سال 2025 چه تغییراتی در زندگی ما ایجاد می کند؟ appeared first on دیجیاتو.

ادامه روند کاهش قیمت خودروهای وارداتی / BMW ۷۳۰ صفر ۱ میلیارد ارزان شد

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت خودروهای خارجی در کشور گفت: ارزان شدن خودرو در بازار بستگی به یکسری از معاملات دارد، که یکی از آن‌ها آزادکردن واردات برخی از آن ها در کشور است.

او درباره آینده بازار و قیمت خودروهای وارداتی با اشاره به شرایط سیاسی کشور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اظهار کرد: درواقع قیمت نهایی خودروهای وارداتی ارتباط مستقیمی به قیمت ارز در کشور دارد.

رزاقی اضافه کرد: با توجه به تاثیر برجام در این زمینه، جای تردید نیست که اگر در شرایط سیاسی کشورمان و تحریم‌ها تغییر مثبتی صورت گیرد و قیمت ارز پایین بیایید، باید شاهد سقوط قیمت خودروهای وارداتی باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: افزایش یا کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو نیز تأثیر مستقیم دارد اما در حال حاضر قیمت انواع اتومبیل های خارجی رو به کاهش است و این موضوع تا حدودی بازار داخلی خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش حدود یک میلیارد تومانی ماشین های گران قیمت هستیم، ادامه داد: به عنوان مثال BMW ۷۳۰ صفر کیلومتر ۲۰۱۸ که حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده حدود یک میلیارد تومان کاهش قیمت داشته اما این کاهش قیمت در خودروهای داخلی به حدود چهار میلیون تومان رسیده است.

او ادامه داد: خودروسازان ما برای تکمیل خودروهایشان به قطعاتی نیاز داشتند که باید از خارج از کشور تأمین می‌شد و تحریم‌ها در ابعاد مختلف باعث شد، روند ورود این قطعات محدود یا با مشکلات جدی مواجه شود؛ نتیجه این امر باقی ماندن تعدادی از خودروها در خط تولید و نرسیدنشان به بازار بود. کاهش عرضه در بازار باعث افزایش قیمت‌ها شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه افزایشی شدن نرخ‌ها باعث فعال شدن دلال‌ها در بازار خودرو شد، بیان کرد: در سال‌های اخیر هرگز قیمت کارخانه از قیمت بازار فاصله‌ای به این میزان نداشت و این امر نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو حباب بوده و به دلیل سودجویی دلالان اتفاق افتاده است.

وی یادآوری کرد: امیدواریم یک فضای و بستری مناسب برای کاهش خودرو در بازار و هرچه بهتر خیرید مردم در کشور حاکم شود. /خبرآنلاین

این خبر ادامه روند کاهش قیمت خودروهای وارداتی / BMW ۷۳۰ صفر ۱ میلیارد ارزان شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

واکنش یک نماینده مجلس به صحبت های مدیرعامل وقت ایران خودرو در مورد هزینه طراحی پژو ۲۰۶ SD [به روز رسانی]

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از هزینه 250 میلیون دلاری طراحی خودرو پژو 206 آن هم تنها برای صندوق خودرو خبر داد. بهرام پارسایی با اشاره به تهیه گزارش مربوط به صنعت خودرو در کمیسیون اصل 90 گفت: …

The post واکنش یک نماینده مجلس به صحبت های مدیرعامل وقت ایران خودرو در مورد هزینه طراحی پژو ۲۰۶ SD [به روز رسانی] appeared first on دیجیاتو.

بررسی کوتاه هیوندای نکسو 2019؛ محصول هیدروژنی کره ای ها

هیوندای نکسو یک جانشین خلف برای نخستین محصول کمپانی کره‎ای در بخش انرژی پیل سوختی یعنی  ix35 fuel cell محسوب می‎شود. یک خودروی کراس اوور که تنها خروجی اگزوز آن آب خالص است و علاوه بر این هیوندای حتی می‎تواند …

The post بررسی کوتاه هیوندای نکسو 2019؛ محصول هیدروژنی کره ای ها appeared first on دیجیاتو.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: بازداشت دو نماینده در ارتباط با خودرو دو ماه پیش مطرح بود

به گزارش بخش قضایی سایت خبرهای فوری، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بازداشت ۲ نفر از نمایندگان به اتهام اخلال در بازار خودرو گفت که موضوع بازداشت این دو نفر حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بوده است.

بهرام پارسایی اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین خبر برای افکار عمومی موضوع مفاسد خودروسازی و برخوردی است که قوه قضائیه با متخلفین حوزه خودرو آغاز کرده است. چرا وزیر صنعت به عنوان فرد مسئول در این حوزه، معاون ایشان، رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و رئیس و کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس هیچ اظهارنظری در این باره نکردند؟

وی افزود: لازم است این افراد توضیح دهند که نقش‌شان در پیشگیری از وقوع این فسادها و تخلف‌های عدیده حوزه خودرو، عدم ارتقای کیفیت خودرو، عدم انجام تعهدات، ناامن بودن خودرو و هر آنچه باعث نارضایتی شدید مردم شده چه بوده است؟ مراجع مربوطه باید به سکوت تامل برانگیز خود در قبال این مسائل پایان دهند و پاسخگوی افکار عمومی باشند و در مرحله بعد برای جبران اقدام نمایند، بدون شک با طرح سؤال و اگر مجلس در راستای انجام وظیفه نظارتی همراهی کند در قالب استیضاح وزیر صمت در مقابل این همه اجحاف و ناکارآمدی در صنعت خودرو و عدم نظارت بر آن را به مجلس فرا می خوانیم.

پارسایی درباره بازداشت دو نماینده مجلس نیز گفت: موضوع بازداشت دو نفر از نمایندگان حدود یکی دو ماه پیش نیز مطرح بود. اینکه دوباره همان موضوع رسانه‌ای شد یا مواردی که در فضای مجازی مطرح شده صحت دارد یا نه به دلیل عدم اعلام نظر مراجع قضایی روشن نیست و با تماسی که با یکی دو نفر از اعضای هیات رئیسه مجلس داشتم هم عنوان کردند که به صورت مکتوب چیزی دریافت نکرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مبارزه با تخلف در خودروسازی‌ها زمانی از حالت شعاری بیرون می‌آید که با هر متخلفی در هر رده پیدا و پنهان و در هر جایگاه برخورد شود و همه کسانی که در فساد صنعت خودرو دخیل بودند، کم کاری، کاهلی، سهل انگاری یا حمایتی از آنها شده باید پاسخگوی وضع فعلی باشند. این امر می‌تواند نابسامانی بازار خودرو را که به گرده مردم فشار می‌آورد تعیین تکلیف کند. /ایسنا

این خبر سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: بازداشت دو نماینده در ارتباط با خودرو دو ماه پیش مطرح بود اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

قیمت خودرو پنج‌شنبه ۳۱ مرداد؛ کاهش ناچیز اما امیدوار کننده!

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، فروشندگان محصولات ایران خودرو امروز کمی با مشتریان راه آمدند. طوری که تقریبا تمام خودرو‌های این کارخانه امروز در بازار با کاهش نسبی قیمت‌ها روبرو هستند. در طرف مقابل قیمت روز محصولات سایپا اغلب بدون تغییر باقی مانده و پراید هاپ‌بک حدود ۵۰۰ هزار تومان گران شده است. همچنین قیمت انواع MVM از سری محصولات مدیران خودرو و قیمت انواع جک از سری محصولات کرمان موتور، تغییری نسبت به روز‌های گذشته ندارد.

قیمت روز محصولات ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸

امروز قیمت محصولات ایران خودرو اغلب روند کاهش دارد و نسبت به روز گذشته شاهد ارزانی نسبی در بین محصولات این کارخانه هستیم. به عنوان مثال قیمت روز سمند EF۷ که روز گذشته افزایش دو میلیونی را تجربه کرده بود، امروز سر جایش اولش برگشته و حتی ارزان‌تر شده. طوری که امروز سمند EF۷ حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش خود را از دست داده و در بازار با قیمت ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در طرف مقابل سمند LX نسبت به روز گذشته تفاوت قیمت خاصی ندارد و همچنان ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

به گزارش فرارو قیمت روز پژو ۴۰۵ برای آخر هفته با کاهش نسبی روبرو است. هرچند این کاهش بسیار ناچیز است، اما می‌توان به آن امیدوار بود. امروز پژو ۴۰۵ GLX در بازار تقریبا ۳۰۰ هزار تومان ارزان شده و به ۷۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز کاهش قیمت کمتری را تجربه کرده و تنها ۱۰۰ هزار تومان پایین آمده است. این محصول در کارخانه ۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، اما در بازار ۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، یعنی ۱۱ میلیون بالاتر. این اخلاف قیمت برای پژو ۴۰۵ SLX خیلی بیشتر است. کارخانه معتقد است پژو ۴۰۵ SLX حدود ۶۸ میلیون تومان قیمت دارد، اما چند روزی است که این محصول در بازار روی قیمت ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ایستاده و ۱۵ میلیون بالاتر از قیمت مصوب کارخانه خرید و فروش می‌شود.

انواع پژو ۲۰۶ امروز تا ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است. قیمت روز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار امروز به ۸۲ میلیون تومان رسیده و نسبت به روز گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان اختلاف دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از این کاهش قیمت مستثنی نیست و حدود ۴۰۰ هزار تومان پایین آمده. طوری که امروز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار با قیمت ۹۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وضعیت مشابهی دارد و با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به ۹۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

امروز رانا تغییر قیمت خاصی نسبت به روز گذشته ندارد و همچنان ۷۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. در طرف مقابل پژو پارس این کوتاهی را جبران کرده و در بازار با کاهش قیمت ۷۰۰ هزار تومانی روبرو شده است. طوری که قیمت روز پژو پارس به حدود ۹۵ میلیون تومان رسیده تا اختلاف آن با مرز ۱۰۰ میلیونی بیشتر شود.

دنا از قاعده کاهش قیمت محصولات ایران خودرو مستثنی نیست. امروز دنا معمولی تیپ ۲ حدود یک میلیون تومان ارزان شده و ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. دنا پلاس توربو کمی فعال‌تر عمل کرده و با کاهش دو میلیون تومانی، امروز ۱۶۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. با این وجود باید توجه داشت که قیمت دنا در بازار تقریبا دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.

قیمت روز محصولات ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:

نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت روز گذشته (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
وانت آریسان
۵۳,۵۰۰,۰۰۰
۵۳,۵۰۰,۰۰۰
۵۱,۵۰۰,۰۰۰
سمند LX
۷۷,۵۰۰,۰۰۰
۷۷,۵۰۰,۰۰۰
۶۶,۷۷۰,۰۰۰
سمند EF7
۸۷,۵۰۰,۰۰۰
۹۱,۰۰۰,۰۰۰
 حاشیه بازار
پژو GLX 405
۷۳,۷۰۰,۰۰۰
۷۴,۰۰۰,۰۰۰
۶۳,۱۵۸,۰۰۰
پژو GLX 405 دوگانه‌سوز
۷۵,۹۰۰,۰۰۰
۷۶,۰۰۰,۰۰۰
۶۵,۵۷۸,۰۰۰
پژو SLX 405
۸۳,۵۰۰,۰۰۰
۸۳,۵۰۰,۰۰۰
۶۷,۸۸۸,۰۰۰
پژو پارس
۹۵,۰۰۰,۰۰۰
۹۵,۷۰۰,۰۰۰
۷۸,۳۳۸,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
۸۲,۰۰۰,۰۰۰
۸۲,۳۰۰,۰۰۰
۶۷,۲۸۳,۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵
۹۷,۶۰۰,۰۰۰
۹۸,۰۰۰,۰۰۰
۷۹,۴۱۸,۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوق‌دار
۹۷,۵۰۰,۰۰۰
۹۷,۹۰۰,۰۰۰
۸۰,۷۵۴,۰۰۰
رانا
۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۷۸,۰۰۰,۰۰۰
۶۷,۴۴۰,۰۰۰
دنا تیپ ۲
۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۱۶,۰۰۰,۰۰۰
۶۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس توربو
۱۶۸,۰۰۰,۰۰۰
۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
۸۹,۹۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده‌ای
۱۱۹,۰۰۰,۰۰۰
۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
۹۶,۷۳۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱۶۱,۰۰۰,۰۰۰
۱۶۲,۰۰۰,۰۰۰
حاشیه بازار
دانگ‌فنگ H30 تیپ ۲
۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰
۷۶,۵۰۰,۰۰۰

قیمت روز محصولات سایپا در بازار امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸

اغلب محصولات سایپا چند روزی است سر جایشان خشکشان زده و هیچ تغییری در قیمت آن‌ها شاهد نیستیم. برای مثال قیمت روز تیبا صندوق‌دار در بازار برای مدت‌ها روی ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باقی مانده و حدود ۹ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شود. همچنین تیبا ۲ این روز‌ها ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که حدود هفت میلیون بالاتر از قیمتی است که کارخانه مصوب کرده. قیمت روز ساینا چند روزی است که روی ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توقف کرده. البته ساینا اختلاف خیلی کمی با قیمت مصوب دارد و در بازار تنها یک میلیون بالاتر از قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شود.

قیمت روز پراید امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸

امروز بعد از مدت‌ها طلسم قیمت پراید شکسته شد، اما نه به این معنی که فکر کنید ارزانی اتفاق افتاده، بلکه قیمت پراید هاچ‌بک امروز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی همراه است و در بازار با قیمت ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. دیگر انواع پراید نسبت به روز‌های گذشته تغییری ندارند. پراید سایپا ۱۳۱ در بازار همچنان هفت میلیون بیشتر از قیمت مصوب و حدود ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و پراید وانت با اختلاف ناچیزی روی ۴۴ میلیون تومان ایستاده است.

قیمت روز محصولات سایپا امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:

نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت روز گذشته (تومان)  قیمت کارخانه (تومان)
پراید هاچ‌بک سایپا ۱۱۱
۴۸,۷۰۰,۰۰۰
۴۸,۲۰۰,۰۰۰
۳۹,۶۸۱,۰۰۰
پراید سایپا ۱۳۱
۴۴,۲۰۰,۰۰۰
۴۴,۲۰۰,۰۰۰
۳۷,۶۴۱,۰۰۰
پراید وانت سایپا ۱۵۱
۴۴,۰۰۰,۰۰۰
۴۴,۰۰۰,۰۰۰
۴۰,۲۱۳,۰۰۰
تیبا صندوق‌دار
۵۱,۶۰۰,۰۰۰
۵۱,۶۰۰,۰۰۰
۴۲,۷۴۳,۰۰۰
تیبا ۲
۵۷,۷۰۰,۰۰۰
۵۷,۷۰۰,۰۰۰
۵۰,۶۰۳,۰۰۰
ساینا
۵۶,۷۰۰,۰۰۰
۵۶,۷۰۰,۰۰۰
۵۵,۹۴۳,۰۰۰

قیمت محصولات کرمان موتور امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸

قیمت روز انواع جک از سری محصولات کرمان موتور امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده. طوری که جک J۴ همچنان ۱۴۶ میلیون تومان و حدود چهار میلیون کمتر از قیمت مصوب کارخانه در بازار فروخته می‌شود. جک S۳ امروز در بازار ۱۸۷ میلیون تومان است و جک S۵ حدود ۲۷۴ میلیون تومان در بازار قیمت دارد. باید توجه داشته باشید که کارخانه کرمان‌موتور قیمت این ماشین را ۳۰۱ میلیون تومان در نظر می‌گیرد.

قیمت روز محصولات کرمان موتور امروز چهارشنبه ۳۰ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:

نام خودرو قیمت امروز (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
جک J4 اتوماتیک
۱۴۶,۰۰۰,۰۰۰
۱۴۹,۹۰۰,۰۰۰
جک S3 اتوماتیک
۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰
۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S5 اتوماتیک
۲۷۴,۰۰۰,۰۰۰
۳۰۱,۰۰۰,۰۰۰

قیمت روز محصولات مدیران خودرو امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸

امروز خبری از کاهش قیمت انواع MVM از سری محصولات مدیران‌خودرو نیست. MVM ۳۱۵ هاچ‌بک بدون تغییر نسبت به روز گذشته باقی مانده و در بازار با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود. به طرز جالبی قیمت‌هایی که کارخانه مدیران خودرو برای محصولاتش در نظر می‌گیرد، بالاتر از قیمت کف بازار است. مثلا همین MVM ۳۱۵ هاچ‌بک در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. MVM X۲۲ اتوماتیک در بازار ۱۸۵ میلیون تومان فروخته می‌شود، اما کارخانه روی رقم ۱۹۵ میلیون تومان اصرار می‌کند. اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای MVM X۲۲ دنده‌ای بیشتر است. طوری که می‌توان این ماشین را در بازار حدود ۱۴۴ میلیون تومان به صورت نقدی خرید، اما کارخانه آن را ۱۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشد. این اختلاف قیمت در مورد MVM X۳۳ به اوج خود می‌رسد. با اینکه فعالان بازار خودرو قیمت روز MVM X۳۳ را ۲۰۳ میلیون تومان در نظر می‌گیرند، کارخانه قیمت این محصول را ۳۳ میلیون بالاتر یعنی ۲۳۶ میلیون تومان در نظر می‌گیرد.

قیمت روز محصولات مدیران خودرو امروز پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸ مطابق جدول زیر است:

نام خودرو قیمت روز بازار (تومان) قیمت کارخانه (تومان)
MVM ۳۱۵ هاچ‌بک
۱۱۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۴۰,۲۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ دنده‌ای
۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
۱۶۱,۸۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۲۲ اتوماتیک
۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
۱۹۵,۶۰۰,۰۰۰
ام وی ام X۳۳
۲۰۳,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۶,۰۰۰,۰۰۰

این خبر قیمت خودرو پنج‌شنبه ۳۱ مرداد؛ کاهش ناچیز اما امیدوار کننده! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بازار پس‌از تحولات اخیر ایران‌خودرو

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، هر چند مدت‌هاست که بازار خودروی کشور متاثر از هر رویداد و اتفاقی با نوسان همراه می‌شود، اما این بار بازار واکنشی به تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت ایران خودرو نشان نداد و روند با ثبات خود را حفظ کرد. دوشنبه گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در شرایطی از برکناری «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران خودرو خبر داد که همان روز وی در دفتر کار خود بازداشت شد.

سخنگوی دولت اعلام کرد، مدیرعامل ایران خودرو به‌صورت عمدی و بدون هماهنگی قیمت محصولاتش را افزایش داده و به همین دلیل برکنار می‌شود. در این زمینه برخی از فعالان بازار خودرو پیش‌بینی می‌کردند که بازار متاثر از بازداشت مدیرعامل ایران خودرو و همچنین برخی از معاونان و مدیران وی با روند صعودی در قیمت‌ها مواجه شود حال آنکه ثبات قیمتی که از چند هفته گذشته آغاز شده بود این هفته نیز تداوم پیدا کرد.

در حالی که سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده که در حال حاضر روزهای تعطیلی را در خودروسازی کشور پشت سر می‌گذاریم این در شرایطی است که خبر بازداشت مدیران ایران خودرو به‌طور حتم در هفته آینده تاثیر خود را بر بازار خودرو خواهد داشت. اما برخی کارشناسان در مورد چرایی ثبات قیمت‌ها دلایل مختلفی مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد عرضه مناسب از سوی خودروسازان بیشترین تاثیر را داشته است.

در این زمینه یک فعال بازار در گفت وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان می‌کند که تکمیل خودروهای ناقص از سوی خودروسازان شتاب گرفته و به موازات آن تحویل محصولات ثبت نامی در دستور کار تولید‌کنندگان قرار دارد که همین موضوع عامل تثبیت قیمت‌ها در بازار شده است. اما در شرایطی شرکت‌های خودروساز روند عرضه محصولات خود به بازار را تسریع کرده‌اند که کارکنان این شرکت‌ها و همچنین قطعه سازان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند.

امسال برخلاف گذشته، در حالی که خطوط تولید خودروسازان به دلیل اورهال کردن مسدود بود، آنها با تمرکز بر تکمیل خودروهای ناقص روند عرضه به بازار را بهبود بخشیدند. همین اتفاق توانست نه تنها روند افزایش قیمت را متوقف کند که شاهد بودیم که قیمت برخی از محصولات در مسیر کاهشی حرکت کرد.

در کنار مساله افزایش عرضه توسط شرکت‌های خودروساز، فعالان بازار تاکید دارند که نبود متقاضی و خروج از شرایط هیجانی نیز به سهم خود سبب شده تا بازار روند با ثبات خود را حفظ کند. در واقع این فعالان تاکید دارند که خروج بازار از شرایط هیجانی سبب شده تا عرضه و تقاضا به نوعی به تعادل برسند. به سخن دیگر، خروج تقاضای کاذب از بازار از یک طرف و افزایش عرضه توسط شرکت‌های خودروساز باعث رسیدن بازار به نقطه تعادلی شده است.

به اعتقاد آنها آنچه در شرایط حاضر از اهمیت ویژه بر خوردار است حفظ شرایط موجود است. برای نگهداشتن بازار در این نقطه تعادل، جلوگیری از هیجانی شدن بازار و ورود دوباره تقاضای کاذب، در کنار حفظ روند فعلی عرضه محصولات توسط شرکت‌های خودروساز باید در دستور کار سیاست گذاران کلان بخش خودرو قرار داشته باشد.

چنانچه سیاست گذار ارشد بتواند به‌طور همزمان این دو مهم را مدیریت کند، می‌توان امیدوار بود که بازار روی موج ثبات به حرکت خود ادامه دهد. حال به‌سراغ بازار می‌رویم تا ببینیم قیمت محصولات طی هفته‌ای که گذشت چگونه بوده است.

کم‌تحرکی قیمت‌ها

همان‌طور که گفته شد آرامش بر بازار خودرو حاکم شده و در حال‌حاضر قیمت‌ها در جاده ثبات حرکت می‌کند. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. این خودرو پیش‌تر در قیمت ۵۰ میلیون تومان تثبیت شده بود، در چند وقت اخیر به تدریج روند کاهشی را طی کرده است و در حال حاضر با قیمت ذکر شده در اختیار خریداران قرار دارد.

دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرده است. این خودرو پیش‌تر در بازه ۴۵ تا ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نوسان داشت. سری هم به بازار تیبای صندوق‌دار بزنیم. این محصول در شرایط حاضر با قیمت ۵۲ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته‌های اخیر نزدیک به یک میلیون تومان از قیمت خود را از دست داده است.

دیگر محصول خانواده تیبا، یعنی تیبا۲ نیز در حال‌حاضر با قیمت ۵۷ میلیون تومان در بازار حضور دارد. این خودروی هاچ‌بک نیز به تبعیت از مدل سدان خود در مدت مشابه یک میلیون تومان از قیمت خود را از دست داده است. ساینا با گیربکس دستی نیز در هفته‌جاری با قیمت ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. از بازار کوییک با گیربکس دستی نیز خبر می‌رسد این خودرو با پرداخت ۶۴ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است. همین خودرو با گیربکس معمولی با قیمت ۱۲۲ میلیون عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۸۲ میلیون و ۵۰۰ میلیون تومان و ۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شدند. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که همواره اندکی از قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر بود، در حال حاضر با قیمت ۹۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

این مساله نشان‌دهنده قرار گرفتن قیمت پژو صندوقدار زیر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار است. پژو ۴۰۵ معمولی در حال حاضر با قیمت ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارد. مدل SLX این خودرو نیز به قیمت ۸۳ میلیون تومان، در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX نیز در حال‌حاضر با قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ازسوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. همین خودرو با مدل EF۷ نیز ۸۱ میلیون تومان قیمت خورده است. حال سراغ محصولات رنو در بازار می‌رویم. طی هفته‌ای که گذشت، ساندرو استپ‌وی اتومات با قیمت ۱۸۳ میلیون در بازار موجود بود.

ساندرو نیز با گیربکس اتومات ۱۷۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد و ۱۲۷ میلیون تومان قیمتی است که فعالان بازار برای پارس‌تندر در نظر گرفته‌اند. تندر E۲ هم با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۷۷ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

بررسی قیمت دنا در بازار نشان می‌دهد در شرایطی که دنا معمولی در بازار با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان موجود است. دناپلاس با موتور توربوشارژ با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان معامله می‌شود. حال سراغ دو محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی پژو ۲۰۰۸ و دانگ‌فنگ H۳۰ کراس می‌رویم. خودروی مونتاژی فرانسوی ایران‌خودرو در بازار ۳۱۶ میلیون تومان قیمت دارد و محصول چینی این خودروساز هم با قیمت ۱۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری است.

همچنین نگاهی به قیمت دو محصول مونتاژی سایپا می‌اندازیم. چانگان محصول مونتاژی چینی این خودروساز در حال‌حاضر با قیمت ۱۷۷ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. سراتو محصول مونتاژی کره‌ای سایپا نیز در حال‌حاضر با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

این خبر بازار پس‌از تحولات اخیر ایران‌خودرو اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.