باتری لیتیوم یونی چگال؛ انقلاب سوئیسی ها برای پیمایش یک هزار کیلومتری

خودروسازان بسیاری در تلاش هستند تا باتری هایی با چرخه عمر مناسب و همینطور برد حرکتی بالا برای محصولات الکتریکی تولید کنند تا در این بازار نوظهور از رقبای خود پیشی بگیرند. حال یک استارتاپ سوئیسی با نام “Innolith” مدعی …

The post باتری لیتیوم یونی چگال؛ انقلاب سوئیسی ها برای پیمایش یک هزار کیلومتری appeared first on دیجیاتو.

خودروسازان متعدد با محصولاتی کم کیفیت؛ چالش بزرگ برای خودروهای برقی چینی

با تدوین استراتژی ” Made in China 2025″ در سال ۲۰۱۵، چین به بزرگ ترین بازار برای تولید و فروش خودروهای پاک تبدیل شده و این کشور با شتابی بسیار بالا در حال حرکت به سمت اتومبیل های انرژی نو …

The post خودروسازان متعدد با محصولاتی کم کیفیت؛ چالش بزرگ برای خودروهای برقی چینی appeared first on دیجیاتو.

ادعای عجیب پژو؛ شکستن رکورد فولکس واگن برقی با خودروهای احتراق داخلی امکان پذیر است

اواسط تیرماه گذشته بود که فولکس واگن I.D. R با رکوردشکنی در رقابت های پایکس پیک نام خود را جاودانه کرد. در این رقابت ها، راننده کارخانه پورشه یعنی رومین دوماس (Romain Dumas) توانست با اتومبیل برقی و بسیار سریع ژرمن ها مسیر سربالا و پر پیچ و خم ۲۰ کیلومتری را در زمان ۷:۵۷:۱۴۸ طی کند.

vw id r

زمان ثبت شده توسط I.D. R حدود یک دقیقه از رکورد سریع ترین خودروی برقی و ۱۶ ثانیه از رکورد سباستین لوب که در سال ۲۰۱۳ ثبت شده بهتر است. بد نیست بدانید پیش از فولکس واگن، آقای لوب با هدایت پژو ۲۰۸ T16 بنزینی رکورد ۸:۱۳٫۸۷۸ را از خود بر جای گذاشته بود.

peugeot-208-t16-pikes-peak-loeb

اگر چه فولکس واگن با اختلافی زیاد رکورد پژو را جابجا کرده، اما برونو فَمین (Bruno Famin) مدیر بخش اسپرت خودروساز فرانسوی معتقد است I.D. R باید زمان بسیار بهتری را ثبت می نمود.

آقای فمین اخیرا در مصاحبه با تاپ گیر گفته:

من نسبت به فولکس واگن خیلی نا امید شدم، زیرا آنها باید عملکرد بسیار بهتری به نمایش می گذاشتند. می شد حداقل ۱۰ الی ۱۵ ثانیه دیگر از رکورد فعلی کاست.

vw idr

مدیر بخش اسپرت پژو حتی پا را فراتر نهاده و افزوده یک خودروی سنتی مجهز به موتور درون سوز می تواند رکورد فولکس واگن I.D. R را بشکند. وی افزوده اما اگر شرکتی به دنبال ثبت رکوردی بهتر و بازاریابی مناسب تر باشد، باید از خودرویی تمام الکتریکی استفاده کند.

شایان ذکر است در رقابتی مثل پایکس پیک که ارتفاع در آن مدام افزایش می یابد، موتورهای درون سوز به دلیل وابسته بودن به هوا، رفته رفته قدرت خود را از دست می دهند. برای مثال خودرویی مثل ۲۰۸ T16 هنگام رسیدن به نقطه پایانی پایکس پیک در ارتفاع ۴۳۰۰ متری، ۴۲ درصد قدرت کمتری در مقایسه با ارتفاع هم تراز با سطح دریا دارد.

پژو

علی رغم اظهارات مبالغه آمیز مدیر بخش اسپرت پژو، این خودروساز قدیمی ظاهرا برنامه ای برای بازپس گیری عنوان خود از فولکس واگن ندارد. هزینه چند میلیون دلاری توسعه یک اتومبیل رکوردشکن یکی از دلایل این موضوع است. بنابراین می توان ادعای پژو برای کل کل با فولکس واگن را تا حد زیادی پوچ و بی حاصل توصیف کرد.

The post ادعای عجیب پژو؛ شکستن رکورد فولکس واگن برقی با خودروهای احتراق داخلی امکان پذیر است appeared first on دیجیاتو.

نگاهی به غرفه تاتا در ژنو؛ نمادی از پیشرفت عظیم صنعت خودروسازی هند

کمپانی هندی تاتا موتورز که چندی پیش موفق به عرضه یک محصول جدید با ۴ ستاره ایمنی شده بود، به تازگی نیز از یک هاچبک جدید در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد. این هاچبک التروز (Altroz) نام داشته و در واقع نسخه تولیدی کانسپت ۴۵X که در Auto Expo 2018 رونمایی شد، محسوب می شود.

همانگونه که مدیران تاتا موتورز قول داده بودند، التروز تا حد امکان به کانسپت ۴۵X وفادار باقی مانده و المان های اصلی آن حفظ شده اند. با توجه به این مساله التروز طراحی خارجی کاملا بروزی داشته و شبیه مدل های اروپایی دیده می شود.

tata-45x-hatchback-geneva-debut

کانسپت تاتا ۴۵X

Tata-Altroz-2020-1280-01

تاتا التروز

پس از کراس اوور هریِر (Harrier)، التروز دومین مدلی است که بر اساس زبان طراحی جدید تاتا موتورز موسوم به Impact Design 2.0 خلق می شود. در این زبان طراحی عناصری مثل سطوح صاف، گلگیرهای برجسته و چرخ های نسبتا بزرگ مورد تاکید قرار می گیرند.

Tata-Altroz-2020-1280-03

هاچبک خوش استیل هندی ها در داخل کابین هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. داشبورد این خودرو به صورت چند لایه طراحی شده و در قسمت میانی میزبان یک نمایشگر لمسی است. فرمان از طراحی مدرنی برخوردار بوده و در پشت آن ترکیبی از نشانگرهای آنالوگ و دیجیتال برای ارایه اطلاعات به راننده دیده می شود. تاتا موتورز تاکید می کند در کابین التروز از مواد با کیفیتی استفاده شده و فضای سرنشینان به اندازه کافی است.

Tata-Altroz-2020-1280-05

التروز بر اساس پلتفرم ALFA ساخته خواهد شد، پلتفرمی که با اتاق ها و کلاس های مختلف سازگار بوده و امکان نصب پیشرانه های تمام الکتریکی در آن وجود دارد.

Tata-Altroz-2020-1280-02

خریداران تاتا التروز خواهند توانست از میان سه موتور مختلف نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند. این موتورها عبارتند از نمونه ۱٫۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی که پیش تر در هاچبک تیاگو به کار گرفته شده، نمونه ۱٫۲ لیتری بنزینی توربو و ۱٫۵ لیتری توربودیزل که هر دو نیروبخش شاسی بلند کامپکت نکسون هستند.

Tata-Altroz-2020-1280-06

در کنار نسخه درون سوز التروز، تاتا موتورز نسخه الکتریکی آن را نیز با پسوند EV در هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو معرفی کرده است. این نسخه مفهومی بوده و به غیر از سپر و رینگ ها، تفاوت چندانی با مدل بنزینی ندارد.

Tata Altroz EV (1)

در داخل کابین هم چند تفاوت جزئی بین دو نسخه به چشم می خورند که از جمله آنها می توان به داشبورد، نمایشگر، رنگ خروجی های تهویه مطبوع و کنسول میانی اشاره نمود.

Tata Altroz EV (3)

درباره مشخصات فنی التروز الکتریکی اطلاعاتی در اختیار رسانه ها قرار نگرفته، اما به گفته تاتا موتورز این نسخه توانایی پیمایش ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر مسافت با یک بار شارژ را داراه بوده و ۸۰ درصد از ظرفیت باتری آن در عرض یک ساعت پر می شود.

Tata Altroz EV (2)

بد نیست اشاره کنیم در بازار داخلی هندوستان، تاتا التروز باید به مصاف رقبایی مثل ماروتی سوزوکی بالنو، هیوندای i20 و هوندا جاز برود. فروش این خودرو از ماه آگوست (اواسط مرداد ماه) شروع خواهد شد.

علاوه بر التروز، شرکت تاتا موتورز از یک شاسی بلند مفهومی و یک شاسی بلند تولیدی نیز در ژنو پرده برداری کرده که اولی H2X و دومی Buzzard یا H7X نام دارد.

تاتا H2X بدنه ای مکعبی داشته و حس صلابت و ابهت را به بیننده منتقل می کند. کابین این مفهومی از ترکیبی ساده اما مدرن بهره می برد. بی شک فرمان U شکل و دو نمایشگر ۱۰٫۲ اینچی که در قسمت فوقانی داشبورد جا خوش کرده جذاب ترین ویژگی های کابین H2X به شمار می روند.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-01

Tata-H2X_Concept-2019-1280-10

شاسی بلند کوچک تاتا موتورز روی پلتفرم ALFA خلق شده و امکان نصب چند موتور در زیر کاپوت آن وجود دارد. این خودرو در واقع پیش نمایشی از یک مدل تولیدی بوده و نسخه نهایی آن احتمالا در فوریه ۲۰۲۰ در نمایشگاه Auto Expo معرفی خواهد شد.

Tata-H2X_Concept-2019-1280-09

مدل Buzzard یا H7X با دارا بودن ابعادی بزرگ تر از هریر، به عنوان پرچمدار شاسی بلندهای تاتا موتورز شناخته می شود. این شاسی بلند خوش فرم که چینش چراغ های آن تا حدودی نسل جدید هیوندای سانتافه را در ذهن تداعی می کند، روی پلتفرم OMEGA – نمونه اشتقاق یافته از D8 پلتفرم لندرور – ساخته شده و ظرفیت حمل هفت سرنشین را دارد.

Tata-Buzzard (3)

نیروبخش Buzzard همان موتور ۲ لیتری دیزلی است که قبلا در شاسی بلند هریر به کار گرفته شده؛ این موتور با بهینه سازی های انجام شده، به جای ۱۴۰ اسب بخار، اینک ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. وظیفه انتقال قدرت هم بر عهده گیربکس ۶ سرعته دستی یا گیربکس ۶ سرعته خودکار ساخت هیوندای گذاشته شده است. انتظار می رود تاتا Buzzard اواخر امسال و پس از عرضه التروز راهی بازار هندوستان شود.

Tata-Buzzard (2)

شایان ذکر است در حالی که بسیاری از خودروسازان بزرگ و کوچک جهان، از جمله همین شرکت تاتا و گروه بایک با رونمایی از آخرین دستاوردهای خود در نمایشگاه خودروی ژنو توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اند، مونتاژکارانی هم وجود دارند که سرگرم برگزاری جشنواره قیمت و حذف امکانات از مدل های عمدتا قدیمی هستند؛ جشنواره ای که مسلما حضور حاضران نقشی کلیدی در هر چه پرشور شدن آن دارد!

The post نگاهی به غرفه تاتا در ژنو؛ نمادی از پیشرفت عظیم صنعت خودروسازی هند appeared first on دیجیاتو.

ایده معرکه فیات برای شخصی سازی خودروها با معرفی مدل Centoventi

نمایشگاه خودروی ژنو هر ساله به مکانی برای پرده برداری از آخرین محصولات خودروسازان مختلف جهانی تبدیل می شود. امسال نیز که هشتاد و نهمین دوره از این نمایشگاه معتبر به شمار می رود، شاهد رونمایی از مدل هایی هیجان انگیز و ایده هایی نوین از سوی کمپانی های بزرگ و کوچک هستیم.

فیات یکی از خودروسازانی است که با ایده خودروی ماژولی در ژنو حضور پیدا کرده؛ این شرکت با سابقه ایتالیایی به مناسبت صد و بیستمین سالگرد تاسیس خود خودروی کانسپت مذکور را Centoventi نامگذاری کرده است.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_02

فیات Centoventi به گونه ای طراحی شده که مشتریان می توانند تقریبا تمامی قسمت های آن را مطابق میل خود شخصی سازی کنند. در حالت پایه بدنه این مفهومی رنگی خاکستری دارد، اما خریدار می تواند برای سقف، سپرها، پوشش چرخ ها و رنگ بدنه نمونه دلخواه را سفارش دهد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_08

به عنوان نمونه امکان انتخاب سقف پارچه ای یا فلزی مجهز به پنل خورشیدی برای خریداران وجود دارد. این پنل بخشی از انرژی مورد سیستم های الکترونیکی کابین را تامین می کند.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_11

به غیر از نمای ظاهری، امکان سفارشی سازی ۱۱۴ مورد از لوازم و تجهیزات نیز فراهم شده است. این کار توسط شرکت موپار – زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر –  انجام پذیرفته و از بابشتک های صندلی گرفته تا پشت سری ها، جا لیوانی ها و سیستم صوتی را در بر می گیرد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_17

جالب اینکه ایده پردازان فیات بهره گیری از اجزای چاپ شده توسط پرینترهای سه بعدی را نیز در کابین کانسپت Centoventi پیش بینی کرده اند. همچنین برای اینکه امکان نصب لوازم گوناگون – مثل مانیتور ۲۰ اینچی، نگهدارنده اسپیکر بلوتوث و موبایل و تبلت – در داشبورد وجود داشته باشد، حفره هایی روی آن تعبیه شده است.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_15

آنطور که شرکت فیات در اطلاعیه مطبوعاتی اشاره کرده، این کانسپت نمایانگر یک مدل تجاری جدید برای لوازم جانبی در صنعت خودرو محسوب گشته و این کمپانی را قادر می سازد که به صورت آنلاین سفارش های گوناگون را دریافت کند.

مثل تقریبا تمامی مفهومی های امروزی کانسپت فیات Centoventi نیز به پیشرانه ای الکتریکی مجهز شده است. انرژی مورد نیاز این پیشرانه از طریق باتری های ماژولی تامین می شود. باتری استاندارد تعبیه شده تا ۱۰۰ کیلومتر نیاز به شارژ مجدد ندارد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_01

افرادی که نیازمند برد حرکتی بیشتر باشند، می توانند پک های بیشتری را اجاره نموده یا خریداری کنند. این پک ها به راحتی روی ریل های لغزنده قرار گرفته و در مکان مخصوص خود نصب می شوند. در صورت نصب تمامی پک ها، مسافت قابل پیمایش Centoventi تا ۵۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_10

در کنار نکات جالب فوق باید به وجود یک نمایشگر روی در پشتی نیز اشاره کنیم. این نمایشگر هنگام حرکت خودرو، لوگوی فیات را نمایش می دهد، اما در زمان هایی که خودرو متوقف شده، راننده می تواند پیام های دلخواهی را با دیگران به اشتراک بگذارد. ایده پردازان فیات معتقدند این صفحه دیجیتال می تواند نقشی همانند یک بیلبورد تبلیغاتی را نیز ایفا نموده و باعث درآمدزایی مالک شود.

فیات

خودروساز ایتالیایی جدیدترین کانسپت خود را با هر سلیقه و کاربردی متناسب می داند. به گفته فیات افرادی که خواهان جابجایی های شهری و فضای کافی حمل بار هستند، می توانند Centoventi را برای رفع این نیاز شخصی سازی کنند. افرادی هم که مدام با خانواده خود به سفرهای طولانی می روند، می توانند Centoventi را با این نیاز تطبیق دهند. اگر هم روزی نیازها تغییر کرد، باز هم امکان تغییر و تطبیق دادن این خودرو وجود خواهد داشت.

190305_Fiat_Concept_Centoventi_13

با توجه به سطح انتخاب هایی که برای مشتری میسر شده، امیدواریم روزی شاهد عرضه خودرویی چون Centoventi توسط فیات یا دیگر شرکت ها باشیم. مسلما امکان شخصی سازی گسترده خودرو، حس بهتری به خریدار داده و او خواهد توانست کنترل بیشتری روی قیمت تمام شده داشته باشد.

The post ایده معرکه فیات برای شخصی سازی خودروها با معرفی مدل Centoventi appeared first on دیجیاتو.

سیستم جدید میتسوبیشی شهروندان را از برق شهری بی نیاز می کند [تماشا کنید]

کمپانی میتسوبیشی از سیستمی جالب برای انتقال نیرو بین خانه و اتومبیل های برقی در نمایشگاه خودروی ژنو پرده برداری کرد. این سیستم Dendo Drive House (بطور اختصاری DDH) نام داشته و از سه بخش اصلی پنل های خورشیدی، باتری خانگی و یک شارژر دو طرفه تشکیل یافته است. این شارژر بسته به شرایط می تواند جریان الکتریسیته را از خانه به خودرو یا خودرو به خانه هدایت کند.

میتسوبیشی

استفاده سیستم DDH وابستگی شهروندان به شبکه برق شهری را کاهش داده و حتی می تواند باعث استقلال آنها در مواقع خاموشی شود. همچنین در زمان هایی مثل نیمه شب که مصرف برق با تعرفه های پایین تری محاسبه می شود، می توان با ذخیره سازی نیرو در باتری های خانگی و خودرو، در ساعات اوج مصرف از برق شهری بی نیاز شد.

به گفته میتسوبیشی سیستم ابداعی این کمپانی هم از خودروهای تمام الکتریکی مثل مدل جدید Engelberg Tourer و هم خودروهای هیبریدی شارژی (Plug in) مثل اوتلندر PHEV پشتیبانی می کند.

Mitsubishi Dendo (4)

میتسوبیشی تنها شرکتی نیست که ایده شارژرهای دو طرفه در خانه ها را مطرح کرده است. سال گذشته کمپانی OVO که در زمینه تامین انرژی فعالیت می کند، سیستم مشابهی را در انگلستان معرفی کرد. در مقایسه با نمونه متعلق به میتسوبیشی، سیستم OVO فاقد باتری های خانگی است.

نسخه های اولیه از رودستر تسلا نیز دارای چنین قابلیتی بودند، اما با گذشت زمان این قابلیت به تدریج حذف شد. البته ایلان ماسک بازگشت امکان شارژ دو طرفه در مدل های تولیدی تسلا را محتمل دانسته است.

ژاپنی ها در نظر دارند همین امسال سیستم DDH را راهی بازار کنند. به منظور ترغیب و جلب اطمینان مشتریان میتسوبیشی نصب حرفه ای اجزا توسط کارشناسان و خدمات پس از فروش از طریق نمایندگی ها را ارایه خواهد کرد.

افرادی که نسبت به استفاده از سیستم جدید میتسوبیشی علاقه مند باشند، باید ۱۰ هزار یورو برای شارژ دو طرفه کنار بگذارند. این رقم فارغ از مبلغی است که باید برای پنل خورشیدی، باتری خانگی و هزینه نصب پرداخت شود.

The post سیستم جدید میتسوبیشی شهروندان را از برق شهری بی نیاز می کند [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

ام وی ام X22 به نمایشگاه ژنو رسید؛ جسارت چینی ها برای حضور در بازار اروپا

صنعت خودروی ایتالیا قدمت زیادی داشته و اکنون حرف های بسیار زیادی برای گفتن در مقیاس جهانی دارد. در کنار خودروسازان بزرگی که در این کشور فعالیت می کنند، شرکت های کوچک تری هم هستند که اجزا و قطعات مورد نیاز خود را از دیگر کمپانی ها خریداری کرده و محصولاتی را با برند اختصاصی خود به فروش می رسانند.

شرکت DR Automobiles که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده، یکی از این موارد است. این خودروساز ایتالیایی قطعات مورد نیاز خود را از کمپانی چینی چری خریداری می کند. در واقع محصولات این شرکت همان مدل های چری هستند که با نشان DR فروخته می شوند.

b8673be0-dr3-ev-geneva-livepics-13

آخرین و جدیدترین محصولی که DR Automobiles در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی کرده، برای ما ایرانی ها به شدت آشنا است؛ این خودرو مدلی نیست جز چری تیگو ۲ یا ام وی ام X22 که در سوئیس به DR3 EV تغییر نام داده است!

83649892-dr3-ev-geneva-livepics-1

همانگونه که از نام DR3 EV می توان حدس زد، این کراس اوور کوچک نیروی خود را به جای موتور بنزینی از یک پیشرانه الکتریکی دریافت می کند. این پیشرانه توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت را دارا بوده و چرخ های جلو را به حرکت در میاورد.

dccbf865-dr3-ev-geneva-livepics-12

انرژی DR3 EV در یک باتری لیتیوم یونی ۵۴٫۳ کیلووات ساعتی ذخیره می شود. این باتری از ۲۴ ماژول تشکیل یافته و ۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد. با تکیه بر این باتری کراس اوور پاک ایتالیایی-چینی قادر است تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

8a19c28b-dr3-ev-geneva-livepics-17

جالب اینکه به گفته DR Automobiles اگر راننده سرعت خودرو را در ۶۰ کیلومتر در ساعت ثابت نگه دارد، مسافت قابل پیمایش تا ۵۰۰ کیلومتر افزایش می یابد. زمان لازم برای شارژ باتری DR3 EV با برق خانگی بین ۶ الی ۸ ساعت اعلام شده؛ در صورت استفاده از شارژرهای سریع، در عرض نیم ساعت می توان تا ۸۰ درصد از ظرفیت باتری را پر کرد.

d5571d34-dr3-ev-geneva-livepics-6

درباره شتاب و حداکثر سرعت DR3 EV یا ام وی ام X22 الکتریکی جزئیاتی توسط سازنده در اختیار رسانه ها قرار نگرفته، اما یکی از نشریات اعلام کرده این خودرو در زمان ۴ ثانیه سرعت خود را به ۵۰ کیلومتر در ساعت می رساند.

8d3d9c62-dr3-ev-geneva-livepics-2

مثل بدنه که در آن از ترکیب رنگ سفید و آبی استفاده شده، در داخل کابین نیز شاهد بهره گیری از ترکیب این دو رنگ در قسمت های مختلف هستیم. ایتالیایی ها برای نسخه فول این اتومبیل دو رگه قیمتی برابر با ۳۷,۵۰۰ یورو (معادل ۴۲,۲۵۱ دلار) تعیین کرده و از نیمه دوم امسال نسبت به پذیرش سفارشات مشتریان اقدام خواهند نمود.

13a92681-dr3-ev-geneva-livepics-4

بد نیست اشاره کنیم مدل پایه نیسان لیف حدود ۳۰ هزار دلار و ارزان ترین نسخه تسلا مدل ۳ برابر با ۳۵ هزار دلار قیمت دارند. سایر مدل های برقی مثل شورولت بولت و هیوندای کونا هم هر دو با قیمتی در حدود ۳۷ هزار دلار قابل انتخاب هستند.

 

The post ام وی ام X22 به نمایشگاه ژنو رسید؛ جسارت چینی ها برای حضور در بازار اروپا appeared first on دیجیاتو.

تلفیق ناخوشایند گذشته و آینده؛ هیسپانو سویزا کارمن در ژنو رونمایی شد

این روزها توجه تمامی نشریات و رسانه های فعال در حوزه صنعت حمل و نقل به هشتاد و نهمین دوره از نمایشگاه خودروی ژنو معطوف شده است. مثل ادوار قبلی، امسال نیز بسیاری از خودروسازان این نمایشگاه را برای رونمایی از جدیدترین محصولات خود انتخاب کرده اند.

شرکت قدیمی اما تازه احیا شده Hispano Suiza Cars یکی از این موارد است که با خودرویی عجیب و غریب و دو نفره در ژنو حضور پیدا کرده؛ این خودرو کارمِن (Carmen) نام داشته و به لحاظ ظاهری در نوع خود کاملا منحصر بفرد است.

hispano-suiza-carmen

شکل اتاق هیسپانو سویزا کارمن از مدل های ساخته شده در دهه ۱۹۳۰ میلادی به ویژه مدل H6C Dubonnet Xenia الگوبرداری شده است. در نگاه نخست به کارمن شاید برخی تصور کنند با توجه به شکل خاص اتاق، این خودرو وضعیت ایرودینامیکی مطلوبی نداشته باشد.

هیسپانو سویزا کارمن

در پاسخ به این افراد باید گفت اتفاقا ایرودینامیک یکی از نقاط قوت کارمن بوده و این اتومبیل اصالتا اسپانیایی با ضریب درگ ۰٫۳۲۵ در مقایسه با مدل های مطرحی چون فراری F12 و کوئنیگزگ Agera RS، مقاومت کمی در برابر هوا دارد.

hispano-suiza-carmen (2)

بهره گیری از مواد با کیفیت و استفاده از چرم دست دوز در بخش های مختلف اصلی ترین شاخصه هیسپانو سویزا کارمن در داخل کابین محسوب می شود. قطعات چوبی و تریم های آلومینیومی نیز در جای جای کابین به کار گرفته شده اند؛ صمن اینکه نمایشگر لمسی ۱۰٫۱ مربوط به سیستم اینفوتینمنت نشان می دهد کارمن اتومبیلی از قرن بیست و یک است!

hispano-suiza-carmen-geneva-2019 (12)

هیسپانو سویزا کارمن از پیشرانه ای تمام الکتریکی بهره می برد. این پیشرانه شامل دو موتور برقی روی محور عقب بوده و در مجموع ۱۰۰۵ اسب بخار قدرت دارد. با تکیه بر این پیشرانه کارمن می تواند در زمانی زیر ۳ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده به صورت الکترونیکی) دست پیدا کند.

hispano-suiza-carmen (3)

مثل اکثر خودروهای برقی، انرژی مورد نیاز کارمن هم توسط باتری لیتیوم یونی تامین می شود. درباره ظرفیت باتری این خودروی اسپرت حرفی به میان نیامده، اما گفته شده که امکان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر مسافت با یک بار شارژ وجود دارد.

اما نکته عجیب اینکه برخلاف بسیاری از اتومبیل های قدرتمند، فرمان خودرو به چرخ های محور عقب متصل شده و چرخ های جلو ثابت هستند. برای کنترل پایداری خودرو، سازنده به چند سیستم الکترونیکی متوسل شده است.

hispano-suiza-carmen (4)

به دلیل بهره گیری گسترده از فیبرکربن در قسمت هایی مثل بدنه و شاسی هیسپانو سویزا کارمن ۱۶۹۰ کیلوگرم وزن دارد. بد نیست بدانید مدل هایی مثل تسلا مدل S و پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid وزنی در حدود ۲٫۵ تن دارند.

آنطور که اعلام شده تنها ۱۹ دستگاه از این خودروی ۱٫۵ میلیون یورویی در بارسلون اسپانیا تولید خواهد شد؛ تحویل سفارش ها نیز از سال آینده شروع می شود.

The post تلفیق ناخوشایند گذشته و آینده؛ هیسپانو سویزا کارمن در ژنو رونمایی شد appeared first on دیجیاتو.

نتایج جشنواره خودروی سال ۲۰۱۹ اروپا اعلام شد

از سال ۱۹۶۴ تاکنون دست اندرکاران برخی از معتبرترین و معروف ترین نشریات خودروی اروپایی، مدلی را به عنوان اتومبیل سال قاره سبز انتخاب می کنند. برای سال ۲۰۱۹ این عنوان به جگوار I-Pace رسیده و کراس اوور زیبای انگلیسی ها در رقابتی تنگاتنگ با Alpine A110 پیروز شده است.

هر دو مدل جگوار I-Pace و Alpine A110 موفق به کسب ۲۵۰ امتیاز از هیئت داوران شده اند، اما به دلیل اینکه تعداد بیشتری از داوران I-Pace را در ابتدای لیست خود قرار داده اند، در نهایت این کراس اوور الکتریکی به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شده است.

این اولین بار است که جگوار در کسب جایزه اتومبیل برگزیده سال اروپا برنده می شود. پس از I-Pace و A110، کیا Ceed و فورد فوکوس به ترتیب با کسب ۲۴۷ و ۲۳۵ امتیاز در رده های دوم و سوم ایستاده اند.

alpine-a110

آقای رالف اسپث (Ralf Speth) مدیرعامل جگوار درباره افتخار جدید شرکتش گفته:

اینکه اولین خودروی برقی ما اولین محصول جگوار است که عنوان خودروی سال اروپا را نیز به خود اختصاص می دهد، حس افتخاری بزرگ برایمان به ارمغان می آورد.

car-of-the-year-2019

بد نیست اشاره کنیم جگوار I-Pace یکی از کاندیداهای خودروی سال جهان نیز به شمار می رود و این احتمال وجود دارد که افتخاری دیگر را نصیب شرکت سازنده کند. کراس اوور جذاب جگوار جزو کاندیداهای شاسی بلند برگزیده آمریکای شمالی نیز بود، اما در مصاف با هیوندای کونا شکست خورد.

jaguar-i-pace (3)

در هر حال جگوار I-Pace از زمان عرضه موفق به کسب ۵۵ جایزه مختلف از رقابت ها و موسسات مختلف شده است. این خودروی برقی جایزه اتومبیل برگزیده بریتانیا را نیز به خود اختصاص داده است.

جگوار I-Pace

ناگفته نماند I-Pace رقیب تسلا مدل X و آئودی E-Tron محسوب می شود. وظیفه تامین نیروی این کراس اوور سبز را دو موتور برقی که در مجموع ۳۹۴ اسب بخار قدرت و ۶۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید می کنند، بر عهده دارند. با تکیه بر این پیشرانه توانمند، جگوار I-Pace شتابی برابر با ۴٫۵ ثانیه داشته و قادر است با یک بار شارژ تا ۲۳۴ مایل (معادل ۳۷۷ کیلومتر) را پشت سر بگذارد.

لیست کاندیداهای عنوان خودروی برگزیده اروپا در سال ۲۰۱۹ به همراه امتیازها
جگوار I-Pace ۲۵۰ امتیاز
آلپین  A110 ۲۵۰ امتیاز
کیا Ceed ۲۴۷ امتیاز
فورد فوکوس ۲۳۵ امتیاز
سیتروئن C5 Aircross ۲۱۰ امتیاز
پژو ۵۰۸ ۱۹۲ امتیاز
مرسدس بنز A-Class ۱۱۶ امتیاز

 

The post نتایج جشنواره خودروی سال ۲۰۱۹ اروپا اعلام شد appeared first on دیجیاتو.

تسلا و دردسری تازه؛ تعویض سپر مدل ۳ مستلزم انتظاری سه ماهه است

سال ۲۰۱۸ حیاتی ترین سال تاریخ شرکت تسلا بود، زیرا با فرا رسیدن زمان تحویل مدل ۳، این خودروساز کالیفرنیایی به تعبیر ایلان ماسک وارد “جهنم تولید” شد. با عبور موفقیت آمیز از این جهنم و فروش حدود ۱۴۰ هزار دستگاه، مدل ۳ عنوان محبوب ترین اتومبیل لوکس ایالات متحده در سال گذشته را کسب کرد.

اگر چه دستیابی به چنین عنوانی کاملا تحسین برانگیز است، اما حضور پر تعداد محصولات تسلا در سطح خیابان ها چالشی جدید پیش روی این کمپانی قرار می دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال شتاب گرفتن تولید مدل های مختلف، باعث کند شدن فرایندهای مربوط به تعمیر محصولات تسلا شده است. به عبارت دیگر با افزایش تعداد خودروهای مزین به نشان تسلا در ایالات و شهرها، بر میزان تصادفات آنها افزوده شده و طبیعتا نیاز به تعمیرات نیز بیشتر می شود.

زمان انتظار زیاد برای تعمیر مدل های تصادفی، مشکلی است که در این اواخر دارندگان خودروهای تسلا با آن درگیر بوده اند. وال استریت ژورنال در گزارش خود به مالک یک دستگاه مدل ۳ اشاره کرده که برای تعویض سپر سه ماه در انتظار مانده است.

تسلا

نکته عجیب اینکه سپر جزو قطعات کاملا ساده و عادی بوده و انتظار سه ماهه برای تعویض آن به هیچ وجه خوشایند نیست. البته نگاهی به فوروم های تسلا نشان می دهد که چنین مشکلی در سال های گذشته نیز گریبان گیر مالکین بوده است.

از آنجایی که تعویض قطعات توسط سایر شرکت های خودروساز در سریع ترین زمان ممکن انجام می گیرد، تاخیرهای تسلا در رفع عیوب محصولاتش، گاها باعث خشم و نا امیدی مشتریان این شرکت شده است.

خبر خوش اینکه ایلان ماسک اخیرا اعلام کرده بهبود خدمات پس از فروش مهم ترین اولویت تسلا در فصل اول سال ۲۰۱۹ خواهد بود. مسلما جلب رضایت مشتریانی که خودرویشان به دلیل کمبود قطعات زمین گیر می شود، کار راحتی نخواهد بود؛ زیرا تامین قطعه فرایندهایی زنجیره وار داشته و اتفاقی نیست که بتوان یک شبه آن را حل کرد.

 

The post تسلا و دردسری تازه؛ تعویض سپر مدل ۳ مستلزم انتظاری سه ماهه است appeared first on دیجیاتو.