تایید آسیب‌پذیری امنیتی یک تاکسی آنلاین ایرانی؛ هرآنچه تا اینجا می‌دانیم

بعضی از مشخصات سفر و شناسه‌های هویتی (ID) تعداد نامشخصی کاربر (راننده) ایرانی یکی از تاکسی‌های آنلاین ایرانی آسیب‌پذیر و قابل مشاهده بوده است. این آسیب‌پذیری امنیتی برای مدت دست کم ۳ روز در دیتابیس (مانگودی‌بی) این تاکسی آنلاین گم‌نام، وجود …

The post تایید آسیب‌پذیری امنیتی یک تاکسی آنلاین ایرانی؛ هرآنچه تا اینجا می‌دانیم appeared first on دیجیاتو.

طولانیترین سفر دنیا با ماشین برقی در استرالیا پایان یافت

طی همین هفته، یکی از جالبیترین برنامه‌های تبلیغاتی برای ماشین‌های برقی به پایان رسید و کمپانی هلندی Wiebe Wakker اعلام کرد طولانیترین سفر دنیا با ماشین برقی پس از سه سال در استرالیا پایان یافته است. سال ۲۰۱۶ میلادی، این کمپانی …

The post طولانیترین سفر دنیا با ماشین برقی در استرالیا پایان یافت appeared first on دیجیاتو.

نگاهی به تاریخچه مترو؛ از اولین مترو جهان تا مدرن‌ترین

از اولین مترو در جهان که در لندن واقع شده تا شلوغ ترین در پکن، آغاز تمامی متروها با ایده رها شدن از مشکلات خیابان های شلوغ روی زمین همراه بوده است. در ادامه این مطلب مروردی داریم بر ۹ …

The post نگاهی به تاریخچه مترو؛ از اولین مترو جهان تا مدرن‌ترین appeared first on دیجیاتو.

اسنپ در شیراز برای رسیدن به نقاط امن رایگان شد

چند ساعت پس از وقوع سیل در شیراز، اکنون روابط عمومی اسنپ از رایگان شدن سفر در این شهر برای رسیدن به مناطق امن خبر می‌دهد. اسنپ در بیانیه‌ای که برای رسانه‌ها ارسال کرده، می‌نویسد: «سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ، ضمن …

The post اسنپ در شیراز برای رسیدن به نقاط امن رایگان شد appeared first on دیجیاتو.

رکوردهای گینس: بیشترین موتورسیکلت در کره مرگ [تماشا کنید]

چهار سال پیش یک گروه موتور سواری نمایشی چینی به نام HENAN ACROBATIC GROUP موفق شدند یکی از رکورد‌های گینس را به نام خود ثبت کنند و با ۱۲ موتورسوار، رکورد بیشترین موتورسیکلت در کره مرگ را بشکنند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، …

The post رکوردهای گینس: بیشترین موتورسیکلت در کره مرگ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

روسیه در سال ۲۰۲۱ دو توریست فضایی را به ایستگاه بین‌المللی می‌فرستد

از سال ۲۰۰۱ تا کنون، روسیه هفت توریست را به فضا فرستاده و حالا سازمان هوافضای این کشور (Roscosmos) طی قراردادی با مؤسسه آمریکایی Space Adventures تصمیم گرفته اواخر سال ۲۰۲۱، دو توریست فضایی دیگر را به ایستگاه بین المللی ببرد.

البته هویت توریست های مورد بحث هنوز فاش نشده اما مشخصاً این افراد جزو ثروتمندان دنیا هستند و با یک فضاپیمای روسی سایوز به سفر گران قیمت خود خواهند رفت.

در این بین سازمان هوافضای روسیه با اعتماد به نفس کامل، انگیزه اصلی ارسال توریست به فضا را کسب درآمد و پشتیبانی مالی از پروژه های خود و صنعت فضایی روسیه عنوان کرده و اظهار داشته تبلیغات و اثبات توانایی، در رتبه دوم اولویت های این سازمان قرار می گیرند.

توریست فضایی

ایستگاه فضایی بین المللی

هرچند در سال ۲۰۲۱ و با حضور شرکت های خصوصی مانند اسپیس ایکس و ویرجین گلکتیک در عرصه رقابت توریسم فضایی، سفر سیاحتی به خارج از جو زمین چندان خاص نخواهد بود و در آن زمان احتمالاً تعداد زیادی از ثروتمندان دست به چنین سفرهایی خواهند زد.

روسیه برای سفرهای فضایی کوتاه نیز برنامه دارد

لازم به ذکر است که به گفته دیمیتری روگوزین رئیس روسکازموس (سازمان هوافضای دولتی روسیه)، این سازمان برنامه هایی برای سفر فضایی کوتاه نیز داشته و تصمیم دارد علاقه مندان را به مسیر گاگارین، مداری که در سال ۱۹۶۱ نخستین انسان در آن قرار گرفت، برده و از این طریق در زمان و هزینه های آماده سازی و پرتاب سایوز صرفه جویی کند.

جالب است بدانید که آقای روگوزین علاوه بر اعلام آغاز مذاکرات با شرکای مختلف، مدعی شده که روسیه می تواند فضانوردان را در مدت زمانی کمتر از زمان لازم برای سفر از مسکو به بروکسل، به ایستگاه فضایی بین المللی برساند.

گفتنی است آخرین توریست فضایی که توسط روس ها به ایستگاه بین المللی برده شده بود، در سال ۲۰۰۹ از این ایستگاه دیدن کرد و حالا پس از یک وقفه ۱۰ ساله، سازمان هوافضای روسیه برای از سر گیری پروژه توریسم فضایی آماده می شود.

The post روسیه در سال ۲۰۲۱ دو توریست فضایی را به ایستگاه بین‌المللی می‌فرستد appeared first on دیجیاتو.

ویرجین هایپرلوپ وان به هندوستان می رسد

شرکت DP World‌ که یکی از بزرگترین سازمان‌های مدیریت بنادر در دنیا به شمار می‌رود به خبرگزاری CNBC اعلام کرد که قصد دارد اولین پروژه‌ی هایپرلوپ را در هند به اجرا درآورد.

هایپرلوپ که در فارسی به آن اَبَرچنبر نیز گفته می‌شود نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است که توسط ایلان ماسک بنیان گذار شرکت‌هایی همچون تسلا، پی‌پل و اسپیس ایکس مطرح شده است. در این نوع حمل و نقل کپسول‌هایی داخل لوله‌هایی -که در آن شرایط خلاء حکمفرماست تا اصطکاکی در کار نباشد- قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. با این سرعت می‌شود در عرض ۴۴ دقیقه از تهران به مشهد رفت.

مدیرعامل شرکت DP World «احمد بن سلیمان» به CNBC گفته:

اولین پروژه‌ی ما در هند انجام خواهد شد. ما یک قرارداد امضا کرده‌ایم و در حال ارزیابی چگونگی آغاز پروژه هستیم.

به گفته‌ی احمد بن سلیمان شرکت تحت فرمانش به دنبال برداشتن گام بعدیست. او بر این عقیده است که شرکتش در حال سرمایه گذاری روی موضوعی ارزشمند است.

هایپرلوپ

ویرجین اولین هایپرلوپ دنیا را در نوادا مورد ارزیابی قرار داده است.

او باور دارد که چون یکی از بزرگترین مشکلات هند ازدحام جمعیت است، به تبع آن مشکلات حمل و نقل در این کشور را با اختلال همراه کرده است. به همین دلیل هایپرلوپ می‌تواند راه حلی بسیار مناسب در این کشور به شمار رود.

ویرجین هایپرلوپ وان یکی از معدود شرکت‌هایی است که در حال ساخت این تکنولوژی است که انتظار می‌رود انقلابی بزرگ در زمینه‌ی حمل و نقل افراد و کالا باشد. این ایده که اولین بار توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ مطرح شد مدعی است که سرعتی بیشتر از سرعت سفر‌های هوایی ارائه خواهد داد اما هزینه‌‌ی به مراتب کمتری دارد.

بن سلیمان از ارائه‌ی زمانی دقیق برای شروع و نهایی شدن کار خودداری کرد اما گفته که به زودی در این ارتباط بیانیه‌ای رسمی ارائه خواهد شد:

ما تیمی در هند داریم که سخت مشغول کار هستند. درست است که در حال حاضر در دفتر خود در لس آنجلس مستقر شده‌ایم اما وقت خود را هدر نمی‌دهیم. این تکنولوژی از زمانی که وارد شرکت شده تا ۱۰ برابر پیشرفت داشته است.

The post ویرجین هایپرلوپ وان به هندوستان می رسد appeared first on دیجیاتو.

۸۰۰ میلیون دلار؛ هزینه احداث ۵۰ کیلومتر تونل توسط بورینگ کمپانی

به تازگی جرمی باکینگهام با انتشار پستی در توییتر به نوعی از مدیر عامل تسلا درخواست کرد تونلی شبیه به پروژه فعلی بورینگ کمپانی در لس آنجلس را در شهر سیدنی پیاده کند. جالب اینجاست که ایلان ماسک هم در توییتر پاسخ سوالش را داده است.

در حال حاضر سیدنی یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود و پروژه‌های میلیون‌ دلاری زیادی برای ساخت تونل در آن به راه افتاده است. باکینگهام که عضوی از پارلمان استرالیا به حساب می آید، از ایلان ماسک پرسید که هزینه‌ای ساخت تونلی ۵۰ کیلومتری زیر منطقه‌ی کوه‌های آبی واقع در غرب استرالیا چقدر هزینه می‌برد.

مدیر عامل تسلا نیز پس از چند ساعت، سوال این مسئول استرالیایی را بدین شکل پاسخ گفت:

«ساخت هر کیلومتر تونل حمل و نقل دو طرفه زیر زمین، ۱۵ میلیون هزینه می‌برد. به همین دلیل هزینه‌ی توسعه‌ی چنین تونلی در حدود ۷۵۰ میلیون دلار است و البته باید ۵۰ میلیون اضافی نیز برای ساخت ایستگاه کنار گذاشته شود.»

بدین ترتیب هزینه‌ی ساخت تونلی ۵۰ کیلومتری چیزی در حدود ۸۰۰ میلیون دلار آمریکا هزینه خواهد برد و مسئولین کشور یاد شده باید ۱.۱ میلیارد دلار استرالیا برای آن کنار بگذارند.

گفتنی است بورینگ کمپانی چندی پیش مدعی شده بود تونل آزمایشی ۱.۸ کیلومتری واقع در هاوتورن کالیفرنیا، تنها ۱۰ میلیون دلار هزینه برده است.

گفتنی است باکینگهام پس از شنیدن این رقم، مسئله را فراموش نکرده و با انتشار تصویری از مسیر احتمالی این تونل در استرالیا جزئیاتی بیشتری ارائه داده است.

البته مشخص است که مسئولین استرالیایی حاضر نیستند چنین رقمی را برای اسخت این تونل به شرکتی آمریکایی پرداخت کنند و سوالات این سیاستمدار در واقع روش زیرکانه بوده تا هم توییت خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد و هم توجه کاربران را به قصد این کشور برای توسعه‌ی تونل زیر زمینی جلب کند.

The post ۸۰۰ میلیون دلار؛ هزینه احداث ۵۰ کیلومتر تونل توسط بورینگ کمپانی appeared first on دیجیاتو.

معرفی هلیکوپتر SB-1 با دو ملخ هم محور و سرعت ۵۲۰ کیلومتر در ساعت

هلیکوپترها از زمان اختراع تا کنون دچار تحولات بسیاری شده اند و به خوبی تکامل یافته اند. در این بین هر از گاهی ایده های جدیدی در زمینه طراحی هلیکوپتر مطرح می شوند که طرح سنتی را تغییر داده و محصول نهایی را برای مقاصد خاص بهینه سازی می کنند.

هلیکوپتر نظامی SB-1 محصول مشترک سیکورسکی و بوئینگ نیز یکی از همین موارد است که با استفاده از دو ملخ هم محور و یک پروانه دمی پیشران، ایده نسبتاً جدیدی را به میدان آورده و تلاش کرده با ترکیب فناوری های موجود، بر محدودیت های ذاتی هلیکوپترها غلبه کند.

هلیکوپتر

اگر به ساختار هلیکوپترهای سنتی دقت کرده باشید، حتماً پروانه دمی عمودی آنها را دیده اید که وظیفه اصلی آن، خنثی کردن گردش بدنه هلیکوپتر است که در خلاف جهت چرخش ملخ اصلی به وجود می آید. در واقع اگر این پروانه کوچک از کار بیفتد، هلیکوپتر شروع به چرخیدن به دور خود کرده و کنترل آن از دست خلبان خارج می شود.

چنین چیزی باعث توسعه طرح ملخ های هم محور و حذف پروانه دمی شد که نمونه عملیاتی آن را می توان در هلیکوپتر تهاجمی کاموف Ka-52 ملقب به تمساح (ساخت روسیه) مشاهده کرد.

هلیکوپتر

کاموف Ka-52

حالا شرکت های آمریکایی سیکورسکی و بوئینگ پیرو طرح پلتفرم X-2 (متعلق به سیکورسکی) هلیکوپتری با دو ملخ هم محور توسعه داده اند که از یک پروانه دمی پیشران نیز بهره برده و می توان گفت یکی از کامل ترین طرح های موجود تا به امروز محسوب می شود.

ملخ های هم محور مشکل گشتاور منفی و چرخش پرنده به دور خود را ندارند

هلیکوپتر مورد بحث با استفاده از روتورهای هم محور، دیگر محدودیت سرعت هلیکوپترهای سنتی را نداشته و قادر است تا ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. ملخ های هم محور همچنین مشکل گشتاور منفی و چرخش پرنده به دور خود را نداشته و از این بابت نیز نسبت به هلیکوپترهای سنتی برتری دارند.

در کنار موارد فوق، پروانه دمی پیشران SB-1 نیز در سرعت های پایین و پس از برخاستن از محل، امکان حرکت رو به جلو بدون تغییر زاویه ملخ های اصلی را فراهم کرده و در سرعت های بالا نیز در کنار سطوح کنترل پرواز دم، پایداری بیشتری را برای ساخته بوئینگ-سیکورسکی فراهم می کند.

هلیکوپتر

SB-1

هلیکوپتر SB-1 ملقب به Defiant (جسور) علاوه بر برتری های پروازی، فضای بیشتری را هم در اختیار کاربران قرار داده و می تواند علاوه بر ۴ نفر خدمه پرواز، ۱۲ سرباز کاملاً مسلح را با خود به میدان نبرد ببرد. البته در حالت کاملاً تهاجمی فضای حمل سربازان به سوخت و مهمات اختصاص یافته که در کنار پوشش زرهی مستحکم تر، SB-1 را به رقیب سرسختی برای هلیکوپترهای دشمن تبدیل خواهد کرد.

گفتنی است بر اساس برنامه های سیکورسکی و بوئینگ، SB-1 تا سال ۲۰۳۰ برای تولید انبوه و ورود به ارتش ایالات متحده آماد خواهد شد.

The post معرفی هلیکوپتر SB-1 با دو ملخ هم محور و سرعت ۵۲۰ کیلومتر در ساعت appeared first on دیجیاتو.

شکسته شدن رکورد سفر به عمق اقیانوس اطلس با زیردریایی ۴۸ میلیون دلاری

ساخت تجهیزات لازم برای سفر به اعماق دریاها و اقیانوس ها همواره از چالش های مهم فناوری انسان بوده که خصوصاً در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی، گام های مؤثری در این راستا برداشته شده و حالا در یکی از تازه ترین موارد، زیردریایی ۴۸ میلیون دلاری «Triton 36000» رکورد سفر به عمق اقیانوس اطلس را شکست.

رکوردشکنی زیردریایی ترایتون ۳۶۰۰۰ در گودال پورتوریکو انجام شده است

رکوردشکنی مذکور توسط ویکتور وسکوو تاجر آمریکایی انجام شده و وی توانسته با زیردریایی ترایتون، به عمق ۸۳۷۶ متری اقیانوس اطلس در گودال پورتوریکو سفر کند. این عمیق ترین نقطه اقیانوس اطلس است که تا کنون یک انسان در آن حضور یافته. لازم به ذکر است که تنها زیردریایی سرنشین دار با توانایی سفر به عمق بیش از ۷۰۰۰ متر (که در حال حاضر فعال باشد) جیائولونگ چینی است که البته توانایی دستیابی به رکورد ترایتون ۳۶۰۰۰ را ندارد.

اقیانوس اطلس

البته زیردریایی های دیگری هم بوده اند (در حال حاضر عملیاتی نیستند) که به اعماق بیشتر رفته و رکوردهای بالاتری را به نام خود ثبت کرده اند، اما ۸۳۷۶ متر بهترین رکوردی است که تا کنون در اقیانوس اطلس ثبت شده. از جمله رکوردهای بیشتر می توان به زیردریایی Challenger Deep اشاره کرد که در سال ۲۰۱۲ کارگردان معروف «جیمز کامرون» را به عمق ۱۰۹۰۰ متری گودال چلنجر در اقیانوس آرام برد.

گفتنی است فرآیند توسعه و ساخت زیردریایی ترایتون ۳۶۰۰۰ در حدود سه و نیم سال به طول انجامید که در نهایت یک ابزار منحصر به فرد با سونار سه بعدی و سرعت ۵ کیلومتر در ساعت را در اختیار ویکتور وسکوو قرار داد.

ماجراجویی اخیر آقای وسکوو اولین مرحله از سفرهای پنجگانه وی به عمیق ترین نقاط دنیاست که در مرحله بعد، به درازگودال ساندویچ جنوبی در اقیانوس جنوبی (قطب جنوب) سفر خواهد کرد. جالب است بدانید که منطقه هدف وسکوو هنوز نام مشخصی ندارد و تاجر آمریکایی امیدوار است در سال ۲۰۱۹ با سفر به این منطقه، حق نام گذاری آن را به دست آورد.

The post شکسته شدن رکورد سفر به عمق اقیانوس اطلس با زیردریایی ۴۸ میلیون دلاری appeared first on دیجیاتو.