پیشنهاد تازه جهرمی به اپراتورها: باندلینگ موبایل

وزیر ارتباطات از روز گذشته تا کنون سه بار یک پیشنهاد را مطرح کرده است: صبح دیروز در مراسم همراه اول، عصر دیروز در مراسم ایرانسل، و امروز در رویداد بهره‌برداری از فاز نخست دولت همراه. پیشنهاد چیست؟ باندلینگ موبایل؛ راهی که اپراتورها پیش از این رفته‌اند و نتیجه جالبی هم نگرفته‌اند.

«محمدجواد آذری جهرمی» امروز برای سومین بار پیشنهاد باندلینگ از سوی اپراتورها را مطرح کرد و گفت همراه اول، ۱۸ میلیون مشترک دارد که از موبایل هوشمند بهره‌مند نیستند و در واقع تماس‌ها و مکالمات‌شان با یک موبایل ساده است. از سوی دیگر ایرانسل نیز ۹ میلیون مشترک با موبایل غیرهوشمند دارد.

پیشنهاد وزیر به اپراتورها این است که حالا، پس از اجرایی شدن کامل طرح رجیستری، طرح‌هایی را نیز برای فروش سیم‌کارت و موبایل با هم در نظر بگیرند. به گفته جهرمی، با این روش تعداد مشترکین موبایل‌های ساده کاهش پیدا می‌کند تا اپراتورها بتوانند در نهایت خدمات بیشتری ارائه دهند.

همراه اول و ایرانسل پیشتر تجربه باندلینگ به این شکل را داشته‌اند اما در بازاری که بخش بزرگی از کالاهایش به شکل قاچاق وارد کشور می‌شد، اپراتورهایی که مجبور بودند از مبادی رسمی موبایل را وارد کنند و در واقع به قیمتی بالاتر از قیمت بازار بفروشند، چندان موفق نبودند.

حال این سوال مطرح است که اگرچه امروز همه موبایل‌ها به شکل رسمی وارد کشور می‌شوند اما آیا همچنان منطقی است که اپراتورها بخواهند تجربه ناموفق باندلینگ را تکرار کنند؟

«حسین فلاح جوشقانی»، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات، در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش می‌گوید:

«باندلینگ در دنیا بسیار مرسوم است؛ به این شکل که اپراتور سرویسش را با گوشی موبایل می‌فروشد. در گذشته به دلیل اینکه باند بین شماره شخص و شماره IMEI گوشی به راحتی قابل تغییر و شکستن بود، اپراتورها در ایران به شکل محدود این کار را انجام دادند.

باندلینگ به این مفهوم است که یک موبایل، صرفاً با یک سیم‌کارت خاص کار کند. اکنون طرح رجیستری هم مبتنی بر هماهنگی شماره سیم کارت و IMEI است و این مشکل که سابقاً وجود داشت حل شده است.»

فلاح جوشقانی در این گفتگو اشاره می‌کند که اپراتورها توسط باندلینگ می‌توانند مبلغ یک موبایل را به شکل اقساطی از کاربر دریافت کنند: «به این شکل افرادی که توانایی خرید موبایل ۲ میلیونی ندارند، از اپراتورها سیم‌کارت و موبایل را با تسهیلات دریافت می‌کنند. رجیستری هم در این میان به رعایت حقوق اپراتور کمک خواهد کرد.»

باندلینگ به این مفهوم است که اپراتور، موبایل‌هایی را در کنار سیم کارت خودش به فروش می‌رساند که مشتریان می‌توانند با توجه به نیاز خود و شرایطی که اپراتور تعیین کرده، یکی را انتخاب نموده و برای مدت مشخصی به تعهدات خود عمل کنند. پس از گذشت یک مدت زمان مشخص و اتمام قرارداد، موبایل و سیم‌کارت به طور دائمی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و فرد برای ادامه استفاده از گوشی، مستلزم اجرای تعهدات خاصی نیست.

جدا از موبایل‌های میان‌رده‌ای که حالا قیمت‌شان بالای دو میلیون تومان است، قیمت پرچمدارهای دنیای موبایل هم در حال افزایش و رسیدن به هزار دلار است. «تیم کوک»، مدیرعامل اپل در انتقادی که به قیمت بالای آیفون ۱۰ وارد شده بود، گفته بود که بیشتر خریداران آیفون آن را به شکل اقساطی تهیه می‌کنند و در دوره‌هایی بلند مدت مبلغ آن را می‌پردازند (ماهانه چیزی حدود ۳۰ الی ۵۰ دلار) و افراد کمی از همان ابتدا قمیت کل را می‌پردازند.

این روند هنوز در ایران به شکل واقعی و در سطح فراگیر اجرا نشده یا دست کم با استقبال عمومی برخوردار نبوده اما شاید با این پیشنهاد وزیر، و همچنین قیمت بالای موبایل‌های رده بالا، به سرانجام برسد.

The post پیشنهاد تازه جهرمی به اپراتورها: باندلینگ موبایل appeared first on دیجیاتو.

تعرفه‌ جدید اینترنت پرسرعت برای کاربران کم‌مصرف نهایی شده است

احتمالاً امروز قرار است مشکل کاربران کم مصرف اینترنت ثابت که سرعت بالاتری می‌خواهند رفع شود و تعرفه‌های جدید به اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ابلاغ شود.

آنطور که «حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد، یکی از نگرانی‌های ارائه دهندگان اینترنت این بود که مشترکان کم‌مصرفی که سرعت بالا می‌خواهند به سمت اپراتورهای دیگر بروند، به همین دلیل از این سازمان خواستند که امکان تغییر تعرفه را برایشان فراهم کند. او همچنین اشاره کرد که وزیر ارتباطات با تعرفه‌های جدید موافقت کرده است:

«بر این اساس بررسی‌هایی انجام‌ گرفت و پیشنهادی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به وزیر ارتباطات ارائه شد تا مطابق با آن تعرفه‌ای برای مشترکان کم مصرفی که نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارند تدوین شود.»

۲۱ آبان ۱۳۹۶ بود که «محمدجواد آذری جهرمی» با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود خبر از تصویب طرحی داد که در ابتدا جذاب بود اما رفته رفته صدای اعتراض کاربران را بلند کرد؛ طرح اینترنت ثابت غیرحجمی خبری بود که جزئیات آن در صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات منتشر شد و کاربران آن را برای مشترکین کم مصرف ناعادلانه دانستند.

طبق این مصوبه که قرار بود از آذر سال گذشته اجرا شود، مصرف منصفانه مشترکان مبنای رقابت ۱۸ شرکت فعال ارائه کننده سرویس اینترنتی قرار گرفت و شرکت‌ها باید جزئیات مصرف منصفانه خود را به اطلاع مشترکین می‌رساندند.

آذری جهرمی از کاربران خواست تا کمی صبوری کنند تا شرکت‌ها طرح‌های خود را ارائه کنند و اطمینان داد که دیدگاه‌های جمع زیادی از مصرف کنندگان لحاظ شده است. او در آن زمان در همین رابطه گفته بود:

«در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود ۳۰ درصد کاهش هزینه با اجرای این طرح برای کاربران پیش‌بینی می‌شود. اطمینان داشته باشید که حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از ۸۰ درصد کاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همچنین سرعت خریداری شده باید بوسیله شرکت‌ها تضمین شود و اشتراک بین تعداد زیاد کاربر در اینجا معنا ندارد.»

در تعرفه جدید کاربران پرمصرف حجم بیشتر و سرعت بیشتری در اختیار داشتند و کاربران کم مصرف، سرعت کمتر در اختیار داشتند. بر اساس آمارها، در حال حاضر کاربران خانگی اینترنت به شکل ماهانه ۷ الی ۱۰ گیگابایت مصرف دارند و بر همین اساس، طرحی که در ابتدا برای کاربران پرمصرف عالی بود برای کاربران کم مصرف ناعادلانه به نظر رسید.  وزیر ارتباطات بهمن ماه سال گذشته درباره همین موضوع توضیح داد: «در تعرفه جدید، مشترکین کم‌مصرف که پهنای باند بالا نیاز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند. برای رضایت این دسته از کاربران، پیشنهادهایی در حال بررسی است که تلاش می‌کنیم تا فروردین ماه به نتیجه نهایی برسد.»

این بررسی‌ها ادامه یافت تا آنکه روز گذشته جوشقانی خبر از اقدام نهایی برای تصویب تعرفه‌های جدید داد که در آن به کاربران کم مصرفی که سرعت بالاتر می‌خواهند بیشتر توجه شده است. به احتمال زیاد امروز یا تا پایان این هفته تعرفه‌های جدید برای بالابردن سرعت کاربران کم مصرف نیز به اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت در کشور ابلاغ خواهد شد.

The post تعرفه‌ جدید اینترنت پرسرعت برای کاربران کم‌مصرف نهایی شده است appeared first on دیجیاتو.

همه برندهای موبایل تا پایان فروردین وارد طرح رجیستری می‌شوند

طرح رجیستری که برای قانون‌مند شدن واردات موبایل و رسیدن کالای با اصالت به دست مشتریان از مهر ماه سال گذشته آغاز شده بود، در ۳۱ فروردین ماه تمام برندهای موبایل باقی‌مانده را در برخواهد گرفت.

«حسین فلاح جوشقانی»، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اجرای آخرین مرحله طرح رجیستری از ۳۱ فروردین خبر داد و گفت:

«در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق به جای گوشی‌های قانونی به مردم، با اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت، تمامی نشان های گوشی تلفن همراه موجود در بازار از جمله سامسونگ مشمول این طرح می‌شوند.»

از آذر ماه سال ۹۶، برندهای اپل، موتورولا، گوگل، بلک‌بری، ال‌‌جی، نوکیا، هواوی، سونی، تکنو و شیائومی در ۵ مرحله وارد طرح رجیستری شده بودند. حالا تا ساعت پایانی روز ۳۱ فروردین، برندهای باقی‌مانده دیگر مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ایسوس، لنوو، ZTE و همچنین برندهای دیگری مانند مایکروسافت، آلکاتل و CAT وارد طرح رجیستری می‌شوند.

این در حالیست که فروشندگان موبایل، هنوز محصولاتی را در اختیار دارند که به شکل قانونی وارد کشور نشده‌اند و برای جلوگیری از مشکل، باید موبایل‌های سامسونگ و سایر برندهایی که پیشتر در طرح جای نگرفته بودند را با یک سیم‌کارت روشن کنند تا توسط شبکه اپراتورها پایش شوند. خریداران موبایل‌ هم باید دقت داشته باشند که از اول اردیبهشت، صرفاً موبایل‌های رجیستر شده‌ای را تهیه کنند که کد فعال‌سازی روی جعبه آنها قرار گرفته است.

روز گذشته «حمید رضا دهقانی‌نیا»، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داده بود که اجرای طرح رجیستری در سال گذشته باعث شده است تا واردات رسمی تلفن همراه به کشور ۲.۵ برابر رشد داشته باشد.

The post همه برندهای موبایل تا پایان فروردین وارد طرح رجیستری می‌شوند appeared first on دیجیاتو.