ماجرای جالب کشف اولین ویروس موبایل

در سال های میانی دهه گذشته هنوز خبری از بدافزار و ویروس در دنیای موبایل نبود اما محققان سایبری و متخصصان امنیتی در مورد قریب الوقوع بودن هجوم بدافزارها به دنیای موبایل هشدار می دادند. اینکه محققان چشم انتظار حمله …

The post ماجرای جالب کشف اولین ویروس موبایل appeared first on دیجیاتو.

توسعه اولین کنسول بازی دنیا توسط یک مهاجر

بازی های ویدیویی سال هاست که از سطح یک سرگرمی برای اوقات فراغت فراتر رفته و به صنعتی با درآمد هنگفت تبدیل شده اند. بر اساس پیش بینی کارشناسان درآمد حاصل از فروش گیم های آنلاین و آفلاین کامپیوتر، موبایل، …

The post توسعه اولین کنسول بازی دنیا توسط یک مهاجر appeared first on دیجیاتو.

هدست واقعیت مجازی مستقل کوالکام به زودی معرفی می شود

در کنفرانس بین المللی توسعه دهندگان بازی یا Game Developers Conference امسال، کوالکام قصد دارد از هدست واقعیت مجازی جدیدی رونمایی کند که یک هدست بی سیم مستقل از موبایل است و کاربر می‌تواند آن را به یک کامپیوتر خانگی نیز متصل کند. به گزارش …

The post هدست واقعیت مجازی مستقل کوالکام به زودی معرفی می شود appeared first on دیجیاتو.

گوشی گیمینگ شیائومی بلک شارک ۲ رسما معرفی شد

ساعاتی پیش سومین گوشی گیمینگ شیائومی با نام بلک شارک ۲ معرفی شد و اینبار دستگاه به نمایشگر حساس به فشار مجهز شده که مکانیزمهای کنترلی بیشتری را در اختیار کاربران می گذارد. بنابراین در طول اجرای بازی با همین …

The post گوشی گیمینگ شیائومی بلک شارک ۲ رسما معرفی شد appeared first on دیجیاتو.

دو سوم آنتی ویروس های اندرویدی بلا استفاده هستند

موسسه امنیتی AV-Comparatives به عنوان یکی از مراکز معتبر در زمینه بررسی آنتی ویروس ها اخبار نا امیدکننده برای کاربران اندروید دارد. بر اساس تست های پیچیده و سخت گیرانه این موسسه دو سوم از اپ های آنتی ویروس اندروید هیچ کار خاصی انجام نمی دهند.

این سایت به صورت منظم کارایی برنامه های امنیتی را تست می کند که هدف از ان کمک به کاربران در تمایز بین اپ های کارآمد و بلااستفاده و در نهایت انتخاب بهترین گزینه عنوان شده است. AV-Comparatives در جدیدترین تست خود ۲۵۰ اپ آنتی ویروس اندروید را بررسی کرده و نتیجه آن حاکی از این است که ۱۷۰ مورد از آنها حتی پایین ترین الزامات امنیتی این سایت را هم فراهم نکرده و عملا کار خاصی انجام نمی دهند. آنتی ویروس اندروید

در این بین کمتر از ۸۰ اپ قادر به شناسایی حداقل ۳۰ درصد بدافزارهای اندرویدی بدون هشدارهای اشتباه بوده اند. تعداد زیادی از آنها نه تنها قادر به شناسایی بدافزارها نبوده اند بلکه  اپ های سالم و محبوب را به عنوان بدافزار شناسایی کرده اند.

این ناکارامدی تا حد زیادی ناشی از عدم اسکن کد اپلیکیشن ها بوده است. به عبارت دیگر بسیاری از این به ظاهر آنتی ویروس ها بر اساس لیست های سیاه قدیمی و مشکوک کار کرده و در صورتی که نام پکیج (برای مثال com.facebook) شبیه اپ های معتبر به نظر برسد، آنها را به عنوان بدافزار شناسایی نمی کنند.

البته تعداد آنتی ویروس اندروید معتبر نظیر کسپرسکی لب، مک آفی، آواست، AVG، ترند میکرو و سیمنتک از این تست سربلند بیرون آمده اند اما تعدادی از این اپ ها مثل Virus Shield به جز نمایش یک نوار در حال پر شدن که ظاهرا به معنی اسکن سیستم است، هیچ کار دیگری انجام نمی دهد.

برای مشاهده لیست کامل اپ های قبول یا رد شده در تست ۲۰۱۹ AV-Comparatives می توانید به این لینک مراجعه کنید.

The post دو سوم آنتی ویروس های اندرویدی بلا استفاده هستند appeared first on دیجیاتو.

اینترنت چگونه از اقیانوس ها عبور می کند؟

The post اینترنت چگونه از اقیانوس ها عبور می کند؟ appeared first on دیجیاتو.

پیشنهادات فعالین حوزه رمزارز ایران برای بانک مرکزی ارسال شد

بانک مرکزی بهمن ماه پیش‌نویس اولیه‌ای از «الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها» را منتشر و از فعالین این صنعت نیز دعوت کرد تا پیشنهادات خود را در این رابطه برایش ارسال کنند. این رویکرد و آنچه منتشر شده بود اگرچه بازخوردهای مثبت و منفی در سطح شبکه‌های اجتماعی داشت اما بر اساس شنیده‌های دیجیاتو تاکنون افراد و گروه‌های مختلفی پیشنهادات خود را برای بانک مرکزی ارسال کرده‌اند و باید دید نسخه نهایی، چه تغییراتی با پیش‌نویس اولیه خواهد داشت.

در بین افراد و گروه‌هایی که پیشنهادات خود را برای بانک مرکزی ارسال‌ کرده‌اند، یک گروه ۳۷ نفره از فعالین این صنعت با برگزاری چهار جلسه و در چارچوب‌ مشخص، پیش نویس بانک مرکزی را به نقد کشیده و ساختار مورد نظر خود را نیز به شکل عمومی منتشر کرده‌اند.

«حامد صالحی»، از برگزارکنندگان این جلسات در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به این سوال که دیدگاه‌های فعالین این صنعت در خصوص پیش نویس اولیه بانک مرکزی چه بوده است، می‌گوید: «دیدگاه‌ها از هم متفاوت بود. عده‌ای از انتشار پیش نویس خوشحال بودند و دسته دیگری هم کاملاً با آن مخالف بودند. اما اکثریت، با دید منطقی نگاه کردند و نظرشان این بود که انتشار پیش نویس پس از ۱۸ ماه بلاتکلیفی، یک اقدام خوب بود اما از طرفی عقیده داشتند که این متن مشکلات فنی، غیرفنی و تناقضات زیادی با هم دارد. تصور کلی این بود که اگر قبل از انتشار این پیش نویس با اکوسیستم ارتباط برقرار می‌شد و انتشار آن به شکل شتاب زده انجام نمی‌شد، طبیعتاً بهتر بود.»

ارزهای دیجیتال

این گروه در ۳۸ روز و در ۴ جلسه، پیش نویس منتشر شده از سوی بانک مرکزی را تحلیل کرده است و به گفته صالحی، ۵۱ اشکال، تناقض و مشکلات فنی در آن یافته است. صالحی در پاسخ به این سوال که اکنون کلیدی‌ترین تغییرات پیشنهادی در چه مواردی بوده‌اند، می‌گوید:

«تلاش کردیم ماهیت جرم‌انگارانه این متن که با وجود واژه‌هایی مانند «ممنوع است» به وجود آمده را برطرف کنیم. ممنوع است به معنای جرم است. این موارد را به «مورد تایید نمی‌باشد» تغییر داده‌ایم تا ماهیت جرم‌انگارانه از آن برداشته شود. از طرف دیگر در موضوعاتی مانند ابزار پرداخت بودن رمزارزها، پیشنهاد ما این است که این موضوع با درنظر گرفتن دغدغه‌های حاکمیت از نظر فنی، قابل حل است. هرچند حاکمیت باید بداند که روی موضوعی دست گذاشته که قابلیت اعمال نظر روی بخش‌های مختلفی از آن را به سختی دارد. پس کار هوشمندانه این است که با همکاری اکوسیستم رمزارز ایران، مسیری را مشخص کند تا دغدغه‌هایش به حداقل برسد.»

به گفته او مهم‌ترین کاری که متن پیشنهادی برای بانک مرکزی در پی انجام آن است، ایجاد یک مسیر ارتباطی صحیح با حاکمیت بوده تا دغدغه‌های حاکمیت هم از طریق همراهی با اکوسیستم برطرف شود.

صالحی همچنین اشاره می‌کند که این پیشنهادات به بانک مرکزی ارسال شده است و در خصوص بازخوردهای دریافت شده نیز به دیجیاتو می‌گوید: «شنیده‌ام که کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده که در حال بررسی پیشنهادات دریافتی هستند. من امیدوارم بانک مرکزی با دیدن این پیشنهادات، به عمق دانش افرادی که در تحلیل پیش نویس شرکت‌ کرده‌اند پی ببرد. امروز اکوسیستم کریپتوی ایران افرادی را دارد که از نظر سطح آگاهی در جوامع بین‌المللی هم صاحب نظر هستند. با این حال حتی اگر بعضی موارد قابلیت اجرا نداشته باشد، اما اینکه اکوسیستم چنین متنی را بیرون داده، می‌تواند سلسله نشست‌هایی را با فعالین این صنعت ایجاد کند که با در نظر گرفتن دغدغه‌های کاملاً واقعی، یک هم‌افزایی واقعی داشته باشند. اعتقاد ندارم که این متن به شکل کامل از سوی بانک مرکزی اجرا می‌شود، اما آنچه برای بانک مرکزی ارسال شده یک پالس مهم است که نشان می‌دهد افراد متخصص و با دانشی در اکوسیستم کرپیتوکارنسی ایران مشغول به کار هستند.»

از سوی دیگر سعید خوشبخت، که به عنوان مشاور شرکت خدمات انفورماتیک در نوشتن نسخه اولیه‌ای که بانک مرکزی منتشر کرد سهیم بوده و در برخی جلسات این گروه نیز شرکت کرده نیز خبر از تغییرات گسترده و اعمال نظر در همه بخش‌های آن می‌دهد. اما آیا بانک مرکزی با تغییرات پیشنهادی فعالین این صنعت به راحتی کنار خواهد آمد و عبارت «ممنوع است» از الزامات و ضوابط حوزه رمزارزها حذف خواهند شد؟ خوشبخت در پاسخ به همین سوال به دیجیاتو می‌گوید:

«استدلالی که آورده شده این است که «ممنوع است» جرم انگاری دارد اما «مجاز نمی‌باشد» باعث جرم‌انگاری نمی‌شود و حق دخالت را از قوه قضاییه سلب می‌کند. این حرف از پایه غلط است. قوه قضاییه در هر صورتی، حتی اگر بانک مرکزی بگوید مجاز است هم می‌تواند ورود کند. بخش‌نامه شورای عالی مبارزه با پولشویی، می‌گوید بانک‌ها و موسسات مالی حق ندارند از بیت‌کوین استفاده کنند. قوه قضاییه با استناد به همین موضوع، می‌تواند بگوید مجاز نمی‌باشد در مورد بقیه‌ هم ممنوع است. تا زمانی که آن بخش‌نامه وجود داشته باشد، چنین تلاش‌هایی بازی با کلمات است و تاثیری در واقعیت خروجی نخواهد داشت.»

بانک مرکزی در پیش نویس اولیه اعلام کرده بود که استفاده از توکن با پشتوانه طلا و سایر فلزهای گران‌بها، ارز و سایر دارایی‌های مشهود و غیرمشهود به عنوان ابزار پرداخت در کشور ممنوع است.

متن کامل پیشنهادات منسجم‌ترین پیشنهاد ارائه شده به بانک مرکزی از طریق این لینک قابل دریافت است. متن اصلی منتشر شده از سوی بانک مرکزی به عنوان پیش نویس اولیه را نیز می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

The post پیشنهادات فعالین حوزه رمزارز ایران برای بانک مرکزی ارسال شد appeared first on دیجیاتو.

پتنت جدید از تولید گوشی تاشوی گوگل خبر می‌دهد

ماه گذشته از گوشی تاشو سامسونگ با نام گلکسی فولد رونمایی شد و پس از آن نیز معرفی هواوی میت ایکس و گوشی‌های تاشو شرکت‌هایی نظیر اوپو و TLC، نشان داد که بازار تلفن‌های هوشمند قرار است با پدیده‌ای به نام گوشی تاشو، دگرگون شود. پس از آن شایعات زیادی درباره تلاش اپل و گوگل برای دنبال کردن این ترند منتشر شد. حال پتنت جدید ساکنین مانتین ویو نشان می‌دهد که گوشی تاشوی گوگل نیز در دست توسعه قرار دارد.

گوشی تاشوی گوگل

این پتنت که توسط وب سایت Patently Mobile منتشر شده نمی تواند آنچنان منبع موثقی برای تولید قطعی گوشی تاشوی گوگل باشد اما به نظر می رسد ساکنین مانیتین ویو، ایده‌هایی برای توسعه و تولید تلفن های هوشمند این چنینی در سر می‌پرورانند.

این پتنت که دی ماه ثبت شده، یک دیوایس بهره‌مند از نمایشگر تاشو را به تصویر می‌کشد که ترکیبی این چنینی دارد:

گوشی تاشوی گوگل

یک بدنه‌ی پشتی نسبتاً سخت و محکم، یک لایه شفاف به عنوان صفحه جلویی و یک صفحه نمایش اولد که میان این دو لایه قرار گرفته است.

تصاویر و طرح‌های زیادی در این پتنت به نمایش گوشی تاشوی گوگل اختصاص دارد و نشان می‌دهد که این گجت همانند یک کتاب یا کیف پول تا خواهد شد. رسانه‌ها به چنین گوشی هایی، لقب کشویی یا صدفی داده‌اند و در حال تا شده، صفحه نمایش انعطاف پذیر آن داخل گوشی قرار خواهد گرفت. این طرح، در واقع انتخاب بسیاری از شرکت‌ها نظیر سامسونگ، TLC و موتورولا بوده است.

گوشی تاشوی گوگل

البته طرح دیگری هم در این پتنت وجود دارد که نوع دیگری از لولا‌ها را به تصویر می‌کشد و بر اساس آن، دیوایس به شکل حرف انگلیسی Z تا می‌شود. در واقع اگر گوشی تاشوی گوگل بر اساس این طرح ساخته شود، طراحان مانتین ویو مجبور خواهند بود سه صفحه نمایش کوچک را به هم اتصال دهند تا در کنار هم نقش نمایشگر بزرگ را ایفا کنند.

The post پتنت جدید از تولید گوشی تاشوی گوگل خبر می‌دهد appeared first on دیجیاتو.

وقتی شبکه‌های اجتماعی به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شدند

سه ماه قبل که «وسیم الستی»، مسلمان اردنی تبار در فیس‌بوک دلیل انتخاب نیوزیلند برای زندگی را امنیت و احترام به عقاید دیگران در این کشور عنوان کرد، حتی خوابش را هم نمی دید حین نماز خواندن خود و کودکش به رگبار بسته شوند.

اما نه تنها او بلکه ده ها فرد دیگر تنها به خاطر اعتقاداتشان به سبک شوتر اول شخص به رگبار بسته شدند. تروریست های پشت این ماجرای هولناک به خوبی از قدرت شبکه های اجتماعی در نفرت پراکنی آگاه بودند.

آنها نه تنها قبل از اجرای عملیات یک مانیفست ۸۷ صفحه ای سراسر نفرت پراکنی را علیه مسلمانان منتشر کرده بودند، بلکه در کمال خونسردی فیلم تیراندازی را هم در شبکه های اجتماعی توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب منتشر کردند؛ ویدیویی که اگر به یک فرد بی خبر نشان می دادید شاید آنرا کلیپ اینستاگرامی یا ساختگی می پنداشت.حادثه تروریستی نیوزیلند

حادثه تروریستی نیوزیلند در همان شبکه های اجتماعی شروع و تمام شد که قرار بود عصری جدید از فضای باز، سعه صدر و درک متقابل را به ارمغان بیاورند. تروریست ها اما با برنامه ای از پیش تعیین شده آنها را به پرده ای بزرگ برای به تصویر کشیدن نمایش مخوف خود در تمام جهان بدل کردند. «استیو گومز»، متخصص امنیت در این باره می گوید:

کاربرد شبکه های اجتماعی رساندن پیام به دیگران است و هدف جانیان هم جذب مخاطب بیشتر و تحت تاثیر قرار دادن آنها بود.

«برینتون ترنت»، عامل اصلی جنایت با انتشار تمام مراحل حادثه تروریستی نیوزیلند در شبکه های اجتماعی، دروازه ای را برای تبدیل خشم فروخفته جوامع به جنایت و آدم کشی باز کرده و انتشار چنین مطالبی در سطح گسترده تنها دو پیامد خواهد داشت. اولا می تواند افراد با گرایش های نژادپرستانه راست افراطی را به انجام حملات مشابه در کشورهای دیگر تشویق کند و دوما مسلمانان را به مقابله به مثل وا دارد.

جای تعجب اینجاست که فیس‌بوک، گوگل و توییتر علی رغم راهکاری پیچیده برای شناسایی و حذف محتوای غیر مجاز تا مدت قابل توجهی مانع انتشار ویدیویی حادثه تروریستی نیوزیلند نشدند تا جایی که «رایان مک»، گزارشگر بازفید از نمایش دو ساعته آنها در اکانتی پرطرفدار خبر داده بود. آنها بستری درآمدزا را برای خود دست و پا کرده اند که سود سرسام آوری را عایدشان می کند اما چه میزان از این درآمد صرف ایمن سازی این بستر شده است؟حادثه تروریستی نیوزیلند

ناتوانی این شرکت ها در مبارزه با این چالش شاید عامدانه نباشد اما به هر حال آنها را به بخشی از مشکل تبدیل کرده است. این غول های فناوری باید مسئولیت خود در انگیزه بخشیدن به تروریست ها و افزایش مقیاس تاثیر حادثه تروریستی نیوزیلند را بر عهده بگیرند و به نظر حالا زمان آن رسیده که متخصصان مبارزه با تروریسم غول های فناوری را هم تحت نظر بگیرند.

بیایید تعارف را کنار بگذاریم. شبکه های اجتماعی به نبض تپنده دست راستی های افراطی بدل شده اند. حضور پررنگ عاملان حادثه تروریستی نیوزیلند در شبکه های اجتماعی قبل و حین این رویداد حاکی از این است که این حادثه خشونت بار به صورت ویژه برای عصر دیجیتال طراحی شده اند. به عبارت دیگر زیربنای شبکه های اجتماعی در این حمله نقش کمکی نداشته اند، بلکه مرکز آن بوده اند.

لزوم وضع قوانین جدید در اینترنت

علی رغم تاکید دائمی مدیران این شبکه ها بر اختصاص بودجه و صرف هزینه برای توسعه راهکارهای هوشمند سانسور محتوای خشونت آفرین، واضح است که این غول ها علی رغم قدرت و ثروت فراوان به تنهایی قادر به انجام اینکار نیستند.

برای دستیابی سریع به نتیجه بهتر باید با وضع قوانین و راهکارهای جدید به آنها کمک کرد. برای مثال می توان سیستم سازماندهی شده ای را برای ارائه پاداش در برابر گزارش محتوای نامناسب نظیر حادثه تروریستی نیوزیلند توسعه داد.حادثه تروریستی نیوزیلند

انجام تحقیقاتی مفصل برای تعیین میزان تناسب بین ناشناس بودن و سوءاستفاده از پلتفرم های آنلاین و ارائه امتیازاتی به کاربران تایید هویت شده نیز می تواند به کاهش انتشار محتوای خشونت آمیز کمک کند. با گسترش ابزارهای تشخیص چهره نظیر FaceID تایید هویت کاربران با دقت و سهولت بهتری صورت خواهد گرفت.

در کنار این موارد دولت می تواند شبکه های اجتماعی بزرگ نظیر فیس‌بوک و یوتیوب را به اختصاص بخشی از درآمد هنگفتشان به آموزش استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی و راه اندازی کمپین های ضد نژادپرستی و حتی پرداخت دستمزد به نیروی های پلیس برای مقابله با نفرت پراکنی آنلاین مجبور کند.

مصونیتی در کار نیست

پس از ماجرای اثرگذاری روس ها بر انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که از طریق شبکه های اجتماعی صورت گرفت، بخشی از افکار عمومی کشورهای غربی به ویژه آمریکا نسبت به این رسانه ها بدبین شده اند. این مساله باعث شده برخی نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از جمله سناتور «الیزابت وارن» شمشیر خود را علیه این شبکه ها از رو بسته و آنها را به تجزیه شدن تهدید کنند.

بخشی از این فشار بی تردید به این ایده برمی گردد که شبکه های اجتماعی بزرگ نسبت به عواقب کسب و کارشان لاقید هستند اما این پلتفرم ها باید درک کنند که بی تفاوتی نسبت به افراطی گری، آزار و اذیت، نفرت پراکنی و سوءاستفاده آنلاین از این رسانه ها تنها افکار عمومی را بیشتر علیه آنها می شوراند.حادثه تروریستی نیوزیلنداین تفکر منفی البته بی دلیل هم نیست و در حالی که قرار بود فیس‌بوک و توییتر و امثالهم به آزادی بیان بیشتر منجر شوند، حالا به بیلبوردی آزاد برای نمایش جنایاتی نظیر حادثه تروریستی نیوزیلند تبدیل شده اند.

تروریست ها از داعش گرفته تا انواع و اقسام نژادپرست ها به خوبی قدرت رسانه های اجتماعی را برای نفرت پراکنی درک کرده اند و این سوءاستفاده عواقب ترسناک بسیاری در پی دارد. شاید اگر این شبکه ها در سالیان گذشته واکنش بهتری در برابر انتشار ویدیوهای داعش از خود نشان می دادند دیروز شاهد جنایتی هولناک در گوشه ای آرام از دنیا نبودیم.

The post وقتی شبکه‌های اجتماعی به بیلبورد تروریست‌های نیوزیلند تبدیل شدند appeared first on دیجیاتو.

معاون نوآوری دیجی‌کالا: می‌خواهیم بزرگ‌ترین شرکت فناوری در ایران و خاورمیانه باشیم

دیجی‌کالا در سال‌های گذشته چند مورد سرمایه‌گذاری و همکاری با استارت‌آپ‌ها داشته است که «فیدیبو» و «روکولند» از مثال‌های بازر آن هستند. این هدلینگ اکنون ساختار منسجم‌تری را در پیش گرفته است و به گفته «روح‌الله رحمانی»، معاون نوآوری دیجی‌کالا و رییس هیات مدیره دیجی‌کالا نکست، فرهنگ و چارچوب‌های جدیدی برای این موضوع در دیجی‌کالا در نظر گرفته شده است. حتی باز شدن داده‌های دیجی‌کالا به روی مخاطبان، دانشجویان و پژوهشگران تحت عنوان «برنامه نوآوری باز» از همین مسئله سرچشمه می‌گیرد.

رییس هیات مدیره دیجی‌کالا نکست، در خصوص باز شدن داده‌های دیجی‌کالا به روی پژوهشگران به دیجیاتو می‌گوید: «ما می‌خواستیم بخشی از دیتای ناشناس‌شده را ارائه دهیم و دیتاست‌هایی را ایجاد کنیم تا هرکسی بدون اینکه از ما درخواست کند، بتواند از آنها استفاده کند. اگر صرفاً خودمان را محدود به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها می‌کردیم، به این سوال می‌رسیدیم که اساساً در چند استارت‌آپ قابلیت سرمایه‌گذاری داریم؟ پس بهتر بود که ما انواع دیتاها را باز کنیم تا هر پژوهشگر و دانشجویی در کشور، بتواند به شکل رایگان از آنها استفاده کند.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر سطح باز شدن این داده‌ها و حجم آنها، به دیجیاتو می‌گوید: «اکنون عمده دیتاست‌ها، سمپلینگ ۱۰۰ هزارتایی هستند که جمع آنها به ۵۰۰ هزار عدد می‌رسد. در قدم‌های بعدی به سمت سمپلینگ‌های یک میلیونی پیش می‌رویم. برای مثال، تعداد سابقه خرید، یا کالاهایی که بتوان روی آن انواع تحلیل‌ها انجام داد. در حال حاضر ۵ دیتاست ۱۰۰ هزارتایی منتشر شده است که شامل اطلاعات بسیار زیادی است.»

رحمانی در خصوص هدف باز کردن داده‌ها به شکل فعلی، با ذکر مثالی از گوگل می‌گوید: «بسیاری از تکنولوژی‌های جدیدی که دیجی‌کالا به آنها علاقه دارد لزوماً در داخل یک شرکت ایجاد نمی‌شوند. برای مثال شرکت گوگل باهوش‌ترین افراد را استخدام می‌کند اما همین شرکت توانایی جذب چند درصد از کل افراد باهوش جهان را دارد؟ حتی اگر گوگل بتواند یک درصد از این افراد را جذب کند، باز هم ۹۹ درصد افراد باهوش در خارج از محیط گوگل هستند. مشخصاً در چنین حالتی، ۹۹ درصد برنده است نه یک درصد. دیجی‌کالا هم همین مسئله را دارد و به همین دلیل به سمت نوآوری باز، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و همکاری با دانشگاه‌ها رفته است. این موارد برای بزرگ کردن و ایجاد تغییر در دیجی‌کالا، از یک شرکت تجارت الکترونیکی خالص، به یک شرکت برتر در فناوری برای ما مهم هستند. هدف ما این است که برترین شرکت تکنولوژی در ایران و سپس در خاورمیانه باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که دیجی‌کالا نکست در یک سال اخیر چه اقداماتی انجام داده است، گفت: «در این یک سال، کار ما ایجاد یک چارچوب استراتژیک و ایجاد یک فرهنگ جدید در خود دیجی‌کالا بوده است. برای مثال دیجی‌کالا تا قبل از دیجی‌کالا نکست و معاونت نوآوری که در نهایت باعث شکل‌گیری نکست شد، فریم‌ورک و چارچوب مشخصی برای تعامل و همکاری با استارت‌آپ‌ها و دانشگاه‌ها نداشت. به شکل محدود با دانشگاه‌ها همکاری وجود داشت یا استارت‌آپ‌ها به شکل موردی بررسی می‌شدند اما این اتفاقات به شکل سیستماتیک و متمرکز نبودند.»

او خبر می‌دهد که ایران اگرچه یکی از بزرگترین استفاده کنندگان از فناوری‌های نوین است اما تولید فناوری ندارد و از همین مسئله به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در ایران نام برد. او خبر می‌دهد که اکنون دیجی‌کالا نکست به دنبال تجاری سازی تخصص‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی برای حل همین مشکل است: «ما امروز به دنبال تکنولوژی هستیم. برای مثال، اشخاص بگویند در زمینه رباتیک، بیگ‌دیتا، الگوریتم‌های هوش مصنوعی تخصص دارند و سپس ما این استعدادها را تبدیل به صنعت و کسب‌وکار می‌کنیم. اینطور هم مشکلات دیجی‌کالا حل می‌شود و هم آن کسب‌وکار می‌تواند خودش درآمدزایی داشته باشد. از این طریق نه‌تنها احتمال می‌دهیم که دیجی‌کالا می‌تواند بهترین تکنولوژی‌ها را جذب کند، بلکه دیجی‌کالا می‌تواند بازارهای جدیدی برای خودش ایجاد کند که هم به نفع خودش است و هم به نفع ایران در فضای بین‌الملل.»

The post معاون نوآوری دیجی‌کالا: می‌خواهیم بزرگ‌ترین شرکت فناوری در ایران و خاورمیانه باشیم appeared first on دیجیاتو.