مزایا و معایب گیربکس CVT

گیربکس ضریب متغیر پیوسته؛ این کلمات به معنای تیری بر قلب طرفداران گیربکس‎های دستی با تعویض دنده‎های اختیاری یکدست و روان و یا تعویض دنده‎های تند و تیز گیربکس‎های کلاچ دوبل به شمار می‎روند. گیربکس‎های cvt چرخ دنده‎ها را کنار …

The post مزایا و معایب گیربکس CVT appeared first on دیجیاتو.

جگوار لندرور با کمک هوش مصنوعی فضای کابین را با شرایط روحی راننده تطبیق می دهد

گروه جگوار لندرور (JLR) که اخیرا تلاش های گسترده ای را در زمینه بکارگیری تکنولوژی های جدید در محصولات خود آغاز کرده، در نظر دارد از هوش مصنوعی برای کاهش استرس رانندگی و تبدیل کابین خودرو به فضایی مطابق با …

The post جگوار لندرور با کمک هوش مصنوعی فضای کابین را با شرایط روحی راننده تطبیق می دهد appeared first on دیجیاتو.

فورد با همکاری ودافون پیدا کردن جای پارک خودروها را تسهیل می کند [تماشا کنید]

با افزایش تعداد خودروها، پیدا کردن جای پارک در شهرهای بزرگ جهان به چالشی اساسی تبدیل شده است. بر اساس یافته های یک تحقیق، ساکنین لندن و فرانکفورت به طور میانگین هر ساله ۶۷ ساعت را برای جستجوی مکان مناسب …

The post فورد با همکاری ودافون پیدا کردن جای پارک خودروها را تسهیل می کند [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

آشنایی با موتورهای آدیاباتیک؛ فناوری ای قدیمی که می توانست دنیا را نجات دهد

موتور اصلی ترین بخش هر خودرو است که وظیفه دارد سوخت موجود در باک را از طریق سوزاندن و ایجاد انفجارهای کوچک به انرژی مکانیکی تبدیل کند. سوزاندن بنزین یا هر سوخت دیگری، گرما تولید می کند. در واقع آنچه …

The post آشنایی با موتورهای آدیاباتیک؛ فناوری ای قدیمی که می توانست دنیا را نجات دهد appeared first on دیجیاتو.

وقتی سه سیلندر کافی است؛ آشنایی با بهترین خودروهای اسپرت ۳ سیلندر جهان

ما در دورانی به سر می‌بریم، که تولیدی اقتصادی و کاهش مصرف سوخت، هر روز بیشتر از دیروز، از اولویت‌های خودروسازان محسوب می شود. چه بخواهیم چه نخواهیم این مسئله دامن گیر بسیاری از خودروسازان دنیا خواهد شد. چه لامبورگینی باشد و چه فورد موستانگ.

در دنیای امروز اغلب خودروسازان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که از اعداد حجم موتور های خود کم کنند. دقت کنید که دیگر این منطقی ژاپنی نیست.  آنچه در نهایت همه به آن خواهند رسید این است که موتورهای خودروها باید روز به روز حجم خود را کمتر و کمتر کنند. به خوبی می دانید که پر استفاده ترین موتور در دوران کنونی موتور های چهار سیلندر هستند. اما با کاهش بیش از پیش حجم موتور برای خودروهای چهار سیلندر، اتفاقی که می‌افتد این است که ممکن است در ادامه این روند کاهش حجم، به این نتیجه برسیم که باز هم یک سیلندر اضافه است! و در تعداد سیلندرها به عدد ۳ برسیم. بهتر می دانید که خودروهای سه سیلندر استفاده محدودی دارند و برای مصارف شخصی و محدود در دنیا استفاده می شوند. در نتیجه ایده ی یک خودروی سه سیلندر اسپرت تا حد زیادی چالش برانگیز است. پس با ما همراه باشید تا ببینیم آیا صنعت مهندسی دنیا، توانسته از پسِ آن برآید یا خیر.

Honda S660

اگرچه دیگر هیچ خودرویی همچون هوندا s۲۰۰۰ دوست‌داشتنی تولید نخواهد شد اما از سال ۲۰۱۵ هوندای ژاپنی خودروی s۶۶۰ که همچون s۲۰۰۰ یک محصول دو نفره است را تولید کرده است. جانشین اس ۲۰۰۰ خیلی شبیه به پدربزرگ خود نیست و حتی از آن بسیار کوچکتر و سبکتر است. سبکی و کوچکی S660 آنقدری تاثیر گذار است که موتور سه سیلندر هم به راحتی از پس این خودرو بر آید.

در واقع اس۶۶۰ به قدری سبک است که یک موتور ۶۶۰ سی‌سی توربوشارژ سه سیلندر تمام نیازهای آن را برطرف میکند. موتوری که با توان خروجی تنها ۶۳ اسب بخار که قدرت قابل توجهی نیست و گشتاور تولیدیِ اندکی بیشتر یعنی به اندازه ۱۰۴ نیوتن متر کاملا کافی به نظر می رسد. دقت کنید که طول بسیار اندک اس ۶۶۰ باعث می شود که از مزدا میاتا نیز ۲۰ اینچ کوتاه تر باشد.

با این وجود شاید نتوانید باور کنید اما ۶۶۰ خودروی بسیار کوچک و فوق العاده ای است. به لطف گیربکس شش سرعته دستی آن، لذت رانندگی قابل توجهی نیز دارد. در ضمن شما می توانید سقف این خودرو را جمع کنید و از هوای آزاد نهایت لذت را ببرید.

Smart Roadster

خودروی بعدی این لیست اسمارت رودستر است. اسمارت رودستر تقریباً وضعیتی مشابه با هوندا s۶۶۰ دارد. خودرو کوچکی که در سه سال اول تولید خود یعنی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ از آن استقبال نشد و حتی در این ۳ سال، هیچ گاه به بازار ایالات متحده آمریکا راه نیافت. اما کمی پس از آن شاهد پیشرفت چشمگیر این خودرو بودیم. رودستر رفته رفته پیشرفت کرد و دو نسخه کروک و کوپه این خودرو به بازار عرضه شد. اما آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد موتور کوچک سه سیلندر رودستر است.

این موتور تنها ۶۹۸ سی‌سی حجم دارد. اما به لطف توربوشارژ توان تولید ۶۰ اسب بخار قدرت را دارد. رودسترِ موتور وسط (موتور آن در انتهای خودرو قرار دارد)، خودروی دوست داشتنی است که رانندگی با آن می تواند تجربه جالبی باشد. نکته ای که دانستن آن خالی از لطف نیست این است که تیونینگ باراباس یک ورژن از  اسمارت رودستر را عرضه کرده است که ۱۰۰ اسب بخار توان دارد. این خودرو مجهز به سیستم تعلیق پیشرفته تری است که ارتفاع آن نیز کاهش یافته، همینطور رینگ های ۱۷ اینچی و یک اگزوز دوست داشتنی دوگانه نیز در انتهای آن نصب شده است .جالب تر آن که کانسپتی دیگر از باراباس نیز از این خودرو ارائه شد که هیچوقت به محصول نهایی تبدیل نشد. پاراباس برای کانسپت این رودستر کوچک، موتوری V6 در نظر گرفت که در واقع از ترکیب دو موتور کوچکِ سه سیلندرِ اسمارت رودستر ساخته شده بود.

Daihatsu Copen

دایهاتسو کوپن نیز مانند اسمارت، در حالت اولیه یک خودرو کِی (Kei Car) به حساب می آید؛ برای دوستانی که نمیدانند کی کار چیست، کی کار یک سگمنت ژاپنی است که به خودروهای درون‌شهری و با ابعاد کوچک گفته میشود. اما اولین نسل این خودرو در بازار خارج از ژاپن به همراه یک موتور قدرتمند تر به فروش رسید. به هر حال خودرویی که در این لیست قرار دارد دومین نسل از دایهاتسو کوپن است که در سال ۲۰۱۴ تولید شده و به یک موتور سه سیلندر کوچک ۶۵۸ سی‌سی توربوشارژ مجهز است که می تواند ۶۳ اسب بخار قدرت و ۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. قدرت تولیدی این خودرو به کمک یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی به چرخ های جلو منتقل می شود.

Melkus RS1000

اگر شما هم با دیدن تصاویر rs1000 برای اولین بار آن را با نسخه کلاسیک لامبورگینی اشتباه گرفته اید، کاملا حق دارید؛ چرا که دقیقا سه سال پس از تولید میورا این خودرو در سطح جهانی عرضه شد. در نگاه اول ملکوس RS1000 ممکن است با لامبورگینی میورا اشتباه گرفته شود.

آنچه که تفاوت بین میورا و rs1000 را مشخص می‌کنند آن چیزی است که در زیر کاپوت آنها نهفته است. برخلاف لامبورگینی که یک موتور بسیار حجیم ۱۲ سیلندر خورجینی در خود جای داده، ‏rs1000 یک موتور سه سیلندر کوچک با حجم ۹۹۲ سی سی در اختیار دارد که تنها می تواند ۶۸ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتن متر گشتاور آزاد کند. با این وجود، ‏rs1000 می تواند به سرعت ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برسد که علت آن نیز استفاده از بدنه فیبر گلس است. این خودرو دقیقا در بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۹ یعنی به مدت ۱۰ سال به تعداد ۱۰۱ عدد تولید شد و پرونده‌اش برای همیشه مختومه ماند.

Honda Beat

محصول بعدی که هم ژاپنی است و هم در دسته ی کِی کار ها قرار می گیرد و همینطور تا حد زیادی، به هوندا s۶۶۰ شباهت دارد و از زاویه ای دیگر پدربزرگ آن محسوب می شود؛ هوندا بیت است. هوندا بیت در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ تولید شده است و به عنوان محصولی نمادین در دهه ۹۰ شناخته می شود. موتور کوچک سه سیلندر بیت با ۶۵۶ سی سی حجم، در وسط خودرو قرار داشته و می‌تواند ۶۳ اسب بخار توان را در اختیار راننده بگذارد. بیت می‌تواند در حد سایز و اندازه خودش سرعت قابل قبولی را به دست بیاورد. هرچند که این سرعت به شکل الکترونیکی در ۱۳۵ کیلومتر محدود می شود.

باید پذیرفت که هوندا بیت به عنوان یک محصول اسپرت کوچک، نه تنها قابل قبول، بلکه بسیار جذاب و دوستداشتنی است. (دهه ۹۰ میلادی)

آنچه که عمدا بیت را بیش از پیش محبوب ساخت، گیربکس اسپرتِ دستی آن، در کنار دیفرانسیل عقب بودن آن بود.

Suzuki Cappuccino

خودروی بعدی سوزوکی کاپوچینو است که در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ به عنوان یک خودروی ژاپنیِ دهه ۹۰، در بازار اروپا نقش قابل توجهی را پیدا کرده و در آن زمان به شکل خودرویی کروک و دو نفره با سایز بسیار کوچک شناخته می‌شد. اگر چه احتمالا با توجه به خودروهای معرفی شده تا به اینجا شما می توانید مشخصات این خودرو را حدس بزنید، اما ما نیز یادآوری می‌کنیم که کاپوچینو مجهز به موتور سه سیلندر با ۶۵۷ سی سی حجم است که تمام توان تولید این موتور به محور عقب آن منتقل می شود. این سوزوکی کوچک در زمان تولید می توانست در حدود ۶۳ اسب بخار قدرت تولید کند. ترمزهای دیسکی، سیستم فرمان برقی و دیفرانسیل ضد قفل، از مشخصه های سوزوکی کاپوچینو است که نمی توان از آن به سادگی عبور کرد.

Autozam AZ-1/Suzuki Cara

تا به اینجا، اکثر لیست در دست ژاپنی ها بوده است. این خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که سوزوکی کارا بهترین خودروی سگمنت کِی در بین ژاپنی هاست. کارا که در دهه ۹۰ میلادی عرضه شد گرچه خودرویی ساخته شده توسط مزدا بود، اما به نام سوزوکی فروخته می شد و بهتر است که آنرا محصول مشترک این دو شرکت خودروساز ژاپنی بدانیم (موتور خودرو ساخت سوزوکی است). تریم مزدای این خودرو مجهز به اسکوپ کاپوت و همینطور یک اسپویلر بسیار بزرگ در عقب خودرو بوده که البته کاملاً واضح است که این اسپویلر تحت تاثیر فراری F40 تعبیه شده است.

نقطه عطف این خودرو درب های آن بود که به شکل عمودی باز و بسته می شدند. باید بپذیریم که برای خودروی کوچکی همچون کارا، این درب ها واقعا دوست داشتنی است و جلب توجه بسیاری می کند. با این وجود همانطور که می توان پیش بینی کرد این خودرو موتور کوچک سوزوکی با ۶۵۷ سی سی حجم را در خود جای داده بود که به لطف توربوشارژر می‌توانست ۶۳ اسب بخار قدرت را تولید کند.

BMW i8

سه سیلندر

کاملا واضح است که برای اکثر شما خوانندگان عزیز، بی ام و i8 یعنی آخرین خودروی ما در این لیست، تنها خودروی اسپرتی است که می‌توانیم از آن به عنوان یک خودروی اسپرت واقعی صحبت کنیم. به علاوه تمامی خودرو های این لیست به غیر از i8، به عنوان خودروهای بسیار کوچک و کامپکت شناخته می‌شوند و به خصوص این که مشخصه اصلی آنها موتوری ضعیف و پیشرانه ای نه چندان جذاب می باشد. واقعیت آن است که هیچ کدام از خودروهایی که پیش از این نام بردیم، همانند i8 مجهز به یک پیشرانه ی الکتریکی نبوده‌اند.

i8 بعد از M1 به عنوان تنها خودروی موتور وسط بی ام و شناخته می‌شود. موتور سه سیلندر یک و نیم لیتری i8، مجهز به توربو شارژ است و می‌تواند ۲۲۸ اسب بخار توان و ۴۴۲ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. تلاش این موتور به چرخ های عقب منتقل می شود و دو موتور الکتریکی با ۱۳۱ اسب بخار قدرت، توان تولیدی خود را به چرخ های جلو منتقل می کنند. در نتیجه مجموعا این موتورها می توانند به ۳۶۹ اسب بخار قدرت برسد.

به لطف باتری های قوی و بدنه فیبر کربن مصرف سوخت  i8 بسیار بسیار کم است و علاوه بر آن، شتاب صفر تا صد خودروی مذکور نیز معادل چهار و نیم ثانیه  است. پیروزی i8 و اختلاف قابل توجه آن با خودروهای دیگر این لیست نکته اصلی ماجرا نیست در واقع این نکته که میتوان با حجم موتور کم و سه سیلندر به نتایج بسیار قابل قبولی دست یافت نتیجه اصلی و با اهیمت ماجراست.

خودروی هیبریدی بی ام و تمام ویژگی های یک خودروی اسپرت، لوکس و مدرن را دارد علاوه بر آن می تواند برای تمامی خودروهای سه سیلندری که پس از او زاده خواهند شد یک الگوی بسیار خوب باشد. بی ام و برای تولید این محصول خوب همواره مستحق تحسین و احترام خواهد بود چراکه نگرش و شهامت او با تولید i8، بر تمامی خودروسازان هم عصرش تاثیر خواهد گذاشت.

The post وقتی سه سیلندر کافی است؛ آشنایی با بهترین خودروهای اسپرت ۳ سیلندر جهان appeared first on دیجیاتو.

رمزگشایی از یک نوای دلنشین؛ چرا یک موتور ۶ سیلندر تخت، صدایی متفاوت با موتور V6 دارد؟

جدا از توان خروجی، محل قرار گیری موتور و سلیقه شخصی، چه چیزی پورشه ۹۱۱ را با تویوتا آوالونِ V6 متفاوت می کند؟ وقتی پدال گاز را تا به انتها فشار دهیم، تفاوت واقعی آشکار می شود. آوالون صدایی خفیف و معمولی دارد، اما ۹۱۱ ندایی خشونت آمیز را فریاد می زند. تفاوت از کجاست؟ دقیقا چه اتفاقی می افتد که همین ۶ سیلندر با آرایش های مختلف، دو جنس صدایی کاملا متفاوتی را ایجاد می کنند؟

لازم است یک اصل بدیهی را یادآوری کنیم. تصور کنید بر روی یک خودرو پراید، منبع اگزوز HKS ببندیم. این انباره خروجی، ایجاد صدا نمی کند. بلکه به مثابه یک بلندگو، صدای موتور را با لحجه مخصوص به خودش چندین برابر بلندتر می کند. حال اگر این منبع به عنوان مثال Remus باشد، باز هم، همین اتفاق اینبار با امضای ریموس انجام می شود که در این شرایط خاص شاید صدای کمی بم تر یا زیر تر ایجاد کند، اما در هر صورت صدای مادر که از موتور می آید وبرایمان اهمیت دارد همان صدای پراید است که بود.

به عبارت دیگر، صدای پراید برای همیشه صدای پراید می ماند. و کل توانمان برای ایجاد تغییر (بدون دستکاری موتور) در افزایش میزان بم بودن و حجم صدا خلاصه می شود.

اما قبل از اینکه سوال اصلی را پاسخ دهیم، همچنین لازم است کمی در مورد عامل ایجاد صوت پرداخته شود. صدا فرمی از انرژی است که از تحرک ذرات به وجود میاید و توسط ارتعاشات ذره منتقل می شود. صدا بر خلاف امواج دیگر مانند نور و گرما فقط در محیطی نشر میابد که ماده وجود داشته باشد. اما آنچه برایمان در این بحث اهمیت دارد مفهوم فرکانس است. به تعداد تغییرات فشار هوا در یک ثانیه و در یک نقطه ثابت، بسامد یا فرکانس گویند که واحد آن هرتز است، به عنوان مثال یک فرکانس ۵۰ هرتزی به معنی ارتعاشی است که در یک ثانیه دقیقا ۵۰ بار عمل رفت و برگشت را انجام می دهد.

مسئله قابل توجه این است که هر بسامد مشخص، صدای مخصوص به خود را ایجاد می کند. به عبارت دیگر، تمام موسیقی و اصوات مختلف، توسط مشخصه اصلی آنها یعنی فرکانس مشخص و دقیق خود، از باقی تمیز داده می شوند.

نسل قبلی میستوبیشی لنسر را اگر از خاطر نبرده اید، باید یادآور شویم که با موتور ۴G63T که ۴ سیلندر بیشتر نداشت، آوایی بسیار تاثیرگذار و زیبا از خود ساطع می کرد، درحالی که رنو سیمبل با همان ۴ سیلندر صدایی نظیر جاروبرقی دارد!

موتور هر خودرویی، تحت بارگذاری ها ، شرایط و دور موتورهای مختلف، طیف وسیعی از فرکانس های مذکور را تولید می کند. اما مسئله قابل توجه در این قسمت است که این مجموعه بسامد ها، در بازه و محدوده ی مشخص و منحصر به همان موتور خودرو قرار می گیرد.

اکنون بحث را کمی تخصصی تر می کنیم و به درون موتور می رویم. ارتعاشات صوتی از  کل فرایند مکش، تراکم، احتراق و تخلیه درون تک تک سیلندر ها ناشی می شود و تاثیر مستقیم با حرکت دورانی تولیدی موتور و سرعت و گشتاور آن دارند. اصطلاحا Pitch صدا (میزان بم یا زیر بودن) به سرعت چرخشی وابسته است. محاسبه ی فرکانس غالب که در بالا اشاره کردیم نیز با میزان دور، ساده به نظر می رسد. کافی است در فرمول زیر قرار دهیم:

هر ۶۰ دور در دقیقه (RPM) = یک دور در ثانیه. که اکنون به خوبی می دانید که به معنی همان یک هرتز است. با این حساب به عنوان مثال یک موتور V6 در ۱۸۰۰ دور در دقیقه درگیر فرکانس ۳۰ هرتزی است. (۱۸۰۰/۶۰=۳۰) اما داستان تمام نشده.

F Type، لهجه خشدار انگلیسی

به این دلیل که (جمله پیشِرو را با دقت بیشتری بخوانید) در فرایند احتراق یک موتور چهار زمانه، موتور، هر سیلندر را یک بار، در دو چرخش کامل میل لنگ، آتش می زند، به این نتیجه می رسیم که عملا، آنچه برای ما اهمیت پیدا می کند،  نیمی از موتور است. اکنون در ادامه محاسباتمان در مثال موتور V6، عدد ۳۰ هرتز که بدست آوردیم را باید سه برابر کنیم. ( نیمی از موتور V6، یعنی ۳ سیلندر. با این اوصاف به عدد ۹۰ می رسیم). به همین طریق، موتور اگر V8 و یا V10 بود، به ترتیب ارزش بسامد ۴ و ۵ برابر خواهد شد. اکنون می توان نتیجه گرفت که با فشردن پدال گاز و کم و زیاد کردن دور موتور، فرکانس صدا با ضریب ۳ بالا و پایین می شود.

در محاسبات فوق هر اتفاقی که برای موتور V6 افتاد (می توانید آن را موتور تویوتا آوالون مذکور تصور کنید) برای موتور تخت پورشه هم می افتد. مشکل اینجاست که همچنان پورشه صدای متفاوتی دارد!

۹۱۱، شاهکاری از یک مهندسی حرفه ای صدا.

برای پاسخ به سوال اصلی، صدای انفجار درون یک لوله را تصور کنید. این صدا فقط به مواد منفجره درونش بستگی دارد؟ خیر. بیشتر از حجم، جنس و زمان بندی مواد منفجره، در تولید جنس صدای مورد نظر، لوله احاطه کننده آن می تواند موثر باشد. شکل، طول، عرض، انحنا، و هر تغییر ظاهری ای که بتوانید تصور کنید در سیلندر ها و موتور، تاثیر مستقیم در صدای خروجی دارد. و اگر رسیدن به نتیجه مطلوب تنها با انتخاب آرایش و تعداد سیلندر ها ممکن بود، تعداد کثیری از خودروها ارزش مهندسی خود را از دست می دادند.

با این اوصاف اگر بخواهیم محدوده مشخصی برای صدای ۹۱۱ تعریف کنیم، باید گفت با مهندسی صدای اعمال شده، این خودرو آلمانی جدا از مسئله جنس و تُن صدای مخصوص به خودش، در محدوده ۳٫۵ برابری فرکانس تولیدی احتراق موتور، ایجاد صوت می کند.

در ۹۱۱، اجسام از آنچه می بینید پیچیده ترند.

اگر بخواهیم تعدادی از اقدامات ریزی که بسیار در صدای خروجی موثرند، را مطرح کنیم، اول از همه باید به فیلتر ها و عایق کاری بپردازیم. منظور عایق کاری جزئی صداست نه حجم کلی آن. بخش زیادی از فرکانس ها ممکن است خلاف میل سازنده خودرو باشند، با طراحی مناسب و دقیق می توان آن فرکانس ها را کاهش و اصوات با فرکانس های مورد نظر را تقویت کرد.(مهندسی ارتعاشات و نویز یا NHV).  این عمل تا حدود زیادی در مانیفولد دود و مهم تر از آن در اگزوز انجام می شود.

آنچه شما به عنوان صدای خروجی می شنوید ماحصل صدها عامل و شرط مانند پوسته، انحنا ها، ورقه های خارجی تجهیزات موتور، بوشینگ، جنس، قطر و ضخامت تک تک اجزا، فرم طراحی شده اگزوز و نظیر آن هاست. به قول مت ماندر مهندس صدای ریکاردو: هر سیلندر موتور فقط یک بنگ می گوید! ترتیب و چیدمان آن ها، شکل سیلندر و ساختار آن و در انتها مانیفولد خروجی که تا انتها آن را کنترل می کند، به مثابه یک DJ، موسیقی مورد نظر را از آن بنگ می سازد.

نعره یا جیغ؟

به عنوان آخرین مثال، دو موتور پر سر و صدای فراری ۴۵۸ و شورولت کروت که هر دو V8 هستند را در نظر بگیرید. نگاهی دقیق تر، عامل تفاوتِ صدای این دو سوپرکار را مشخص می کند. در فِراری، شفت میل لنگ ۱۸۰ درجه ای (تخت) در صدای بمی که از موتور خورجینی بلند می شود، ایجاد انفجار های تیز تر می کند، که به زبان ساده، ۴۵۸ در دور موتور های بالا جیغ می کشد.

این نکته نشان از فرکانس های بالاتر آن دارد. فقط به دلیل میل لنگ؟ نخیر. چرا که تغییر در میل لنگ آرایش احتراق و زمان بندی را تغییر می دهد. در طرف مقابل، موتور کروت و یا موستانگ و نظیر آنها، با شفت ۹۰ درجه، و مدل احتراقی که این نوع میل لنگ ایجاب می کند، صدای منظم تر و سنگین تر (بم و با فرکانس پایین) از خود ساطع می کنند. که هر کدام سلیقه مخصوص به خود را جذب خواهند کرد.

در تصویر سمت راست میل لنگ ۱۸۰ درجه ای و در سمت چپ، شفت میل لنگ با زاویه ۹۰ درجه را مشاهده می کنید که ترتیب احتراق سیلندری که هر کدام می طلبند، نشان داده شده.

در هر صورت همانطور که پیش تر نیز مطرح کردیم، عوامل موثر در تولید صدا بسیار زیادند که به چند مورد به عنوان نمونه پرداخته شد.

رنگِ باد ها

به لطف مطالعات Noise, Vibration and Harshness یا همان NVH که در بالا پرداخته شد، با استفاده از تبدیل سریع فوریه به نمودار زیر که در دستگاه کارتزین رسم شده می رسیم که بررسی آن خالی از لطف نیست. در راستای محور افقی زمان را بر حسب ثانیه داریم و در راستای عمودی فرکانس ها با واحد هرتز نمودار شده اند.

این شکل که از فرکانس های خروجی موتور در دنده های مختلف گرفته شده است، مهمترین چیزی که در اختیارمان می گذارد ارتباط کلی بین حجم صدا و فرکانس های تولیدی ارتعاشات صوتی موتور است. که همانطور که مشاهده می کنید لزوما ارتباط مستقیم ندارد. (گرم تر شدن رنگ ها به معنی بیشتر شدن حجم صداست و محدوده ی نارنجی و بخصوص خطوط نازک زرد رنگ بیشترین حجم صدا را نشان می دهند.)

آیا می توان با شش سیلندر صدای یک موتور V8 تولید کرد؟

پاسخ مثبت است. اما نه با بچه بازی هایی که ب ام و اخیرا به آن روی آورده است. (مانند BMW i8 که صدای مورد نظرِ موتور، شبیه سازی، و در کابین با اسپیکر پخش می شود! شاید فکر کنید حداقل برای i8 بیشتر شبیه به یک شوخی است، اما ماجرا کاملا صحت دارد) بلکه منظور صدای موتور است. پس از مطالب گفته شده، اکنون خودتان بهتر می دانید که آنچه احتیاج داریم که با شش سیلندر به صدای موتور V8 برسیم حداقل روی کاغذ بسیار آسان است.

دور موتور را در ۱۸۰۰ دور در دقیقه قرار می دهیم و تلاش می کنیم به فرکانس ۱۲۰ هرتز برسیم! چگونه؟ آن را به مهندسی صدای پورشه و بنز می سپاریم و صحنه را ترک می کنیم! همانطور که می دانید به شکل عادی یک موتور ۶ سیلندر فرکانس پایه ۹۰ هرتزی دارد. تقویت صدا بدین شکل، ممکن است برای عده کثیری امری بیهوده و یک نوع تابو باشد، اما باید بدانید که این عمل بین خودروسازان بسیار محبوب بوده و هر روزی که می گذرد مهندسی صدا جایگاه پررنگ تری پیدا می کند.

چندی پیش خبری از دیجیاتو تحت عنوان خداحافظی بنز با ساخت موتور های V12  شنیدید که احتمالا در آینده نزدیک اخباری این چنینی از سایر خودروسازان را نیز بیشتر خواهید شنید. وقتی می توان با تعداد سیلندر های کم تر و موتوری سبک تر و با کمک گرفتن از توربوشارژر و یا موتور های الکتریکی به همان توان و گشتاور رسید و مسئله صدا و حسِ القایی موتور را به لطف یک مهندسی صدای حرفه ای حل کرد، چرا اصرار به حجم و وزن و هزینه بیشتر؟

The post رمزگشایی از یک نوای دلنشین؛ چرا یک موتور ۶ سیلندر تخت، صدایی متفاوت با موتور V6 دارد؟ appeared first on دیجیاتو.

قدرتمند ترین موتور های جهان براساس حجم و تعداد سیلندر

موتور همه خودرو ها از لحاظ بازدهی یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت های محسوسی دارند. در واقع این به عهده مهندسین بخش طراحی موتور است تا تعیین کنند یک خودرو چقدر قدرت لازم دارد تا بر اساس آن دست به کار شوند ممکن است. یک موتور دو سیلندر با حجم کمتر از یک لیتر برای مصارف شهری یا یک W16 برای هایپر کار ها طراحی کنند.

تصمیم گرفتیم لیستی از قوی ترین موتور های استاندارد کارخانه ای را بر اساس تعداد سیلندر به شما معرفی کنیم.

برای آنکه این مقایسه عادلانه انجام شود از خودروهای هیبریدی نامی برده نشده است به این علت که به کمک موتور های برقی قدرتشان افزایش پیدا کرده است.

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که به یقین برنده آن پراژکت وان مرسدس است، موتور ۱٫۶ لیتری (حجمی برابر با یک موتور TU5) این خودرو به کمک چهار موتور برقی به قدرت ۱۱۰۰ اسب بخار دست پیدا کرده است. لازم است اشاره کنیم که اولین خودرو تولید کارخانه با بازده ۵۱ درصدی است. همچنین از نسخه های تقویت شده نیز صرف نظر کرده ایم.

۰٫۹ لیتر دو سیلندر

پر قدرت ترین موتور دو سیلندر تولید کارخانه دنیا متعلق به فیات است. هنگامی که برای خودرو کوچک شهری خود کمتر از یک لیتر جا دارید مجبورید بازدهی را بالا ببرید. موتور ۰٫۹ لیتری فیات ۵۰۰ این خودرو با دو سیلندر و یک توربو شارژ توان تولید ۱۰۳ اسب بخار دارد (تنها چند اسب از موتور های EF7 و TU5 استفاده شده در کشورمان ضعیف تر است).

با توجه به اینکه این اعداد و ارقام در دنیای خودرو قابل قبول است اما در دنیای موتور سواری اعداد و ارقام بهتری نیز بدست امده است. بطور مثال می توان به موتور دوکاتی ۱۲۹۹ Panigale E FE اشاره کرد که با موتور ۱۲۸۵ سی سی خود توان تولید ۲۰۷ اسب بخار را دارد.

۱ لیتر ۳ سیلندر

در حال حاضر موتور ۱ لیتری Eco Boost فورد Fiesta توان تولید ۱۳۶ اسب بخار را دارد که رتبه اول در این بخش را دارد اما مقام خود را به زودی به نسخه ST خود می دهد که با حجم ۱٫۵ لیتر سه سیلندر توان تولید ۱۹۷ اسب را دارد.

۲ لیتر ۴ سیلندر

موتور دو لیتری توربو شارژ مرسدس توان تولید ۳۷۵ اسب بخار در مدل های CLA و کلاس GLA دارد. اعداد و ارقام شگفت انگیز هستند اما بهترین نیستند به طور مثال می توان به سال ۲۰۱۴ برگشت که میتسوبیشی از لنسر EVO X FQ-440 MR به مناسبت ۴۰ سالگی برند خود پرده برداشت که توان تولید ۴۴۰ اسب بخار را داشت. متاسفانه به این علت که فقط ۵۰ عدد از آن، آن هم فقط برای بازار بریتانیا تولید شد نمی تواند جز لیست ما قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که از موتور ۲ لیتری میتسوبیشی لنسر EVO تیونر ها توانسته اند حتی ۲۱۴۳ اسب بخار نیز بگیرند که می توان به عنوان اولین موتور با قدرت تقریبی هر سی سی یک اسب بخار اشاره کرد.

۲٫۵ لیتر ۵ سیلندر

موتور های ۵ سیلندر همانند موتور های ۴ و ۶ در دنیای خودرو خیلی شناخته شده نیستند اما هنوز هم می توانند قدرت زیادی تولید کنند.

موتور ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر خطی آئودی توان تولید ۴۰۰ اسب بخار را دارد که در مدل های RS3 سدان و TT RS به کار رفته است.

۳٫۸ لیتر ۶ سیلندر

آخرین مدل پورشه ۹۱۱ GT2 RS که یکی از بهترین خودروهای اسپرت امروزی است از قوی ترین موتور ۶ سیلندر تولید کارخانه دنیا بهره می برد. موتور این خودرو که مجهز به BITURBO است توان تولید قدرت خارق العاده ۶۹۰ اسب بخار را دارد.

لازم به ذکر است در این لیست خودرو های تیونینگ شده جای نمی گیرند به همین علت نامی از موتور های RB26، ۲JZ و VR38 برده نمی‌ شود.

۵ لیتر ۸ سیلندر

خودرو های اسپرت و موتور های ۸ سیلندر را می توان یکی از زیباترین ترکیب های بشر دانست که هرگز از هم جدا نمی شوند.

به طور مثال می توان به خودرو هایی همانند مک لارن ۷۲۰S، فراری ۴۸۸ و شورلت کوروت اشاره کرد که جزو خودرو های اسپرت و عالی به حساب آمده و از V8 بهره می برند.

در نهایت نیز کونیگزگ آگرا RS با موتور ۵ لیتری BITURBO خود توان فوقالعاده تولید ۱۳۶۰ اسب بخار را دارد که قوی ترین موتور V8 به حساب می آید.

البته به زودی شرکت هنسی شروع به تحویل Venom F5 می کند که از موتور ۷٫۴ لیتری V8 BITURBO با توان ۱۶۰۰ اسب بخار بهره می برد که جای آگرا را خواهد گرفت.

البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که نسل کنونی آگرا دیگر به پایان خود رسیده و این تصاحب جایگاه امری عادی به حساب می آید.

۵٫۲ لیتر ۱۰ سیلندر

تا به امروز لامبورگینی با معرفی هوراکان Performante که توان تولید ۶۳۰ اسب بخار را دارد صاحب قوی ترین موتور ۱۰ سیلندر تولید کارخانه است.

لازم به ذکر است قبل از آن دوج وایپر ACR با موتور ۱۰ سیلندر ۸٫۲ لیتری خود که توان تولید ۶۴۵ اسب بخار را داشت رکورد دار این جایگاه بود.

۶٫۵ لیتر ۱۲ سیلندر

اگر می خواهید قوی ترین V12 دنیا را سوار شوید باید دست به دامن متخصص آن شوید. موتور ۶٫۵ لیتری این خودرو که در فراری ۸۱۲ سوپر فست به کار رفته است توان تولید ۷۸۹ اسب بخار را دارد که این هیولا را در عرض ۲٫۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومترمی رساند.

۸ لیتر ۱۶ سیلندر

تنها خودرویی که توان گنجایش موتوری به این بزرگی را زیر پوست خود دارد بدون شک بوگاتی است. با ۸ لیتر حجم ۱۶ سیلندر W شکل بزرگترین و قوی ترین موتور لیست ما است. موتور این خودرو به همراه ۴ توربو توان تولید ۱۴۷۹ اسب بخار را دارد.

بوگاتی تا ابد نمی تواند این رکورد را نگه دارد بلکه یکی از رقبا بوگاتی با معرفی خودروی Devel 16 ادعا می کند. موتور W16 خودروشان در حالت عادی ۳۰۰۶ اسب بخار و در بیشترین حالت ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند اما تا وقتی که این میزان به طور کامل ثابت نشود رکورد دست بوگاتی خواهد ماند.

سلیقه شخصی شما چه نوع موتور هایی است، حجیم با بازدهی متوسط یا کوچک با بازدهی بالا؟

The post قدرتمند ترین موتور های جهان براساس حجم و تعداد سیلندر appeared first on دیجیاتو.

آشنایی با انواع و اقسام آرایش موتور خودرو

بنیادی ترین و ابتدایی ترین عضو یک خودرو موتور و سیلندر های درون آن است. نحوه چیدمان سیلندر ها در کنار هم نیز برای هر راننده ای مفهومی آشناست. اما این بار با هم از زاویه ای دیگر و با فاکتور های متفاوتی به چیدمان سیلندر و پیستون نگاه خواهیم کرد. نگاهی شاید کمی با علاقه بیشتر و فاکتور هایی شاید کمی غیر منطقی.

هر کسی می تواند از تماشای خطوط زیبا و فریبنده یک خودرو لوکس لذت ببرد. اما قطعا حس کردن تک تکِ اجزا یک موتور، شنیدن و لذت بردن از فریاد های بلند سیلندر های زیر کاپوت از هر شخصی انتظار نمی رود.

با ما همراه شوید تا مروری سریع بر مهمترین اشکال موتور ها داشته باشیم.

سیلندر ها

سیلندر ها در داخل موتور طوری چیده شده اند که یکی پس از دیگری یا به صورت دوتایی مرحله احتراق را بگذرانند. این ترتیب به موتور کمک می کند تا نرم تر و با صدای کم تر کار کند.

همچنین آرایش سیلندر ها برای کم تر شدن لرزش بسیار مهم است. مثلا از یک موتور خطی نمی توان انتظار زیادی برای کاهش لرزش داشت. اما وقتی که سیلندر ها رو به روی هم یا V شکل اند، لرزش یکدیگر را خنثی می کنند.

همچنین به مقدار هوایی که داخل همه سیلندر های یک موتور جا می گیرد، حجم موتور می گویند. حجم موتور تاثیر زیادی روی قدرت دارد و با واحد لیتر بیان می شود. پس وقتی می شنوید که موتور یک خودرو ۲ لیتری است، یعنی ۲ لیتر هوا در آن می گنجد.

تک سیلندر

موتور های تک سیلندر قدرت کافی برای راه بردن یک خودرو را ندارند. اما در وسیله هایی مثل موتورسیکلت های کوچک و ماشین های چمن زنی زیاد دیده می شوند. صدای اعصاب خرد کن بعضی موتور ها بخصوص ماشین های چمن زنی به دلیل تک پیستون بودن آن هاست. (پیستون دیگری نیست که لرزش آن را خنثی کند)

 

دو سیلندر V شکل

موتور سیکلت ها بیش تر بین ۱ تا ۴ سیلندر دارند. اما بگذارید نگاهی به موتوری کمی خاص تر و متفاوت بیاندازیم: “هارلی دیویدسون”

پیستون های این موتور بزرگ اند و با سرعت زیادی بالا و پایین

نمی روند.

در نتیجه یک موتور هارلی دیویدسون صدایی شبیه “تامپ تامپ” ایجاد می کند که شخصیت خاصی به این موتورسیکلت داده است. این موتور لرزش زیادی هم دارد که البته این هم جزئی از همان شخصیت است.

چهار سیلندر خطی

بیشتر خودرو های سواری کوچک موتور های  چهار سیلندر خطی دارند. این موتورها معمولا کم تر از دو لیتر حجم دارند.

ارزان و کوچک بودن اصلی ترین دلیل استفاده از این موتور ها است. تقریبا می توان گفت موتور های چهار سیلندر معمولی ترین و کم جذبه ترین موتور مورد استفاده است که صد البته صدای آن ها نیز هیچ جذابیتی ندارد.

 

سیلندر تخت (بوکسوری)

همه دنیا فولکس قورباغه ای را به خوبی می شناسند. این خودروی معروف از موتور چهار سیلندر تخت استفاده می کند. شباهت پیستون های این موتور به دست های یک ورزشکار بوکس باعث شده آن را موتور بوکسوری بنامند.

یکی از ویژگی های این نوع موتور این است که می توان آن را نزدیک کف خودرو قرار داد و به این وسیله مرکز وزن خودرو را به زمین نزدیک کرد. نزدیک شدن مرکز ثقل خودرو به زمین هم یعنی بهتر شدن فرمان پذیری و پایداری خودرو.

موتورهای تخت صدای خاصی هم دارند که آن ها را کاملا متمایز از بقیه می کند. به خصوص اگر تعداد سیلندر ها بیشتر شود، مثلا پورشه ۹۱۱ موتور ۶ سیلندر تخت دارد و فراری حتی از موتور ۱۲ سیلندر تخت هم استفاده کرده است.

پنچ-شش سیلندر خطی

وقتی به عدد های ۶ و بالاتر می رسیم، کم کم سیلندر های خطی دچار تعدد می شوند. اولین مزیت واضح موتور های  V شکل به خطی، جمع و جور بودن آن هاست. تصور کنید وقتی قرار باشد سیلندر ها تک تک در یک خط چیده شوند، به تعداد سیلندرها باید کاپوت کشیده تر شود و به همان نسبت هم فضای کابین کم تری خواهید داشت. اما ساده ترین برتری آرایش خطی تعمیرات ساده آن هاست. درحالی که موتور های خورجینی کمی تعمیرات مشکل تری دارند.

با همه این اوصاف همچنان شش سیلندر های V شکل در بین خودروسازان محبوبیت بیشتری دارد. و جز تعداد معدودی از سازندگان، همگی دیر یا زود به آرایش خورجینی روی می آورد بی ام و، علاقه مند ترین خودروساز به موتور های خطی است.

این که در آینده ب ام و تسلیم خواهد شد یا نه جای بحث دارد ولی در هر صورت توصیه می کنیم حداقل در مدل های قدیمی ب ام و مثل E46 ها هم شده، یک کاپوتی را بالا بزنید و به کشیدگی موتور دقت کنید، شک نکنید ابهت و عظمت موتور تحت تاثیرتان قرار می دهد.

علت رایج استفاده از پنج سیلندر خطی هم معمولا به دلیل دراز بودن ۶ سیلندر هاست. به عنوان مثال Volvo V70 یکی از پنج سیلندر های خوش ساخت است که به اندازه ۶ سیلندر ها نرم و بی صدا نیست، ولی از ۴ سیلندر ها خیلی بهتر است.

V6-V8

۶ سیلندر های خورجینی بخصوص در چند سال اخیر خیلی محبوب و پر استفاده شدند. کافی است به نسل های گذشته کره ای ها نگاهی بیاندازید. موتور هایی که به نوبه ی خود کارکرد و صدای خوبی دارند ولی در دنیای V8 ها داستان خیلی فرق می کند.

یک موتور V8 شبیه یک حیوان وحشی است که غرش می کند و می لرزاند. هواداران خودرو، عاشق موتور های V8 هستند. بخصوص که این موتور های قدرتمند ممعمولا بیش از ۳٫۵ لیتر حجم دارند.

“گربه ی جهنمی” مثال خوبی است برای روشن شدن مفهوم دقیق غرش و قدرت یک موتور V8.

موتور چرخشی وانکل

موتور چرخشی یا به نام مخترع آن فلیکس وانکل به جای حرکت رفت و برگشتی به شکل دوار فشار را به نیروی چرخشی تبدیل می کند

موتور چرخشی یا به نام مخترع آن فلیکس وانکل به جای حرکت رفت و برگشتی به شکل دوار فشار را به نیروی چرخشی تبدیل می کند

قطعا شما هم Mazda RX8 خاطره انگیز را یادتان است. اما احتمالا توجهی به موتور خاص و متفاوت این مزدا نکرده اید. موتور چرخشی اختراع بسیار جالبی است.

پیستون ها به شکل سه گوش چیده شده اند و به صورت چرخشی حرکت می کنند.  موتور وانکل بسیار نرم، جمع و جور و پرقدرت و صدای آن بدون صداگیر، بسیار بلند است. برخی می گویند که صدای منحصر به فرد این موتورها شبیه صدای پاره شدن قالی است!

RX8 با موتوری متفاوت با هر خودروی دیگر، برای همیشه مستحق احترام است.

ناگفته نماند که موتور وانکل تشنه سوخت بوده و مصرفش زیاد است و تقریبا فقط مزدا از آن استفاده کرده است.

V10-V12

اگر از V10 ها یک R8 و از V12 ها یک اونتادور باقی بماند، دنیا همچنان زیبایی های خود را دارد. اینکه یک موتور فراری، یک اثر هنری است یا نهایت ظرافت مهندسی، زاده کشوری پر از هنرمند و شاهکار معماری است یا کشوری که چهارمین اقتصاد بزرگ اروپاست، پرسشی است که باید به هر دو قسمت آن پاسخ مثبت داد.

در ۳ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیدن و همزمان با آن به سمفونی دلنشین یک موتور ایتالیایی گوش سپردن، تجربه ای بی مانند خواهد بود. تحت چنین شرایطی است که می توان شالوده ای از هنر و مهندسی یک لامبورگینی ایتالیایی را حس کرد.

از آئودی R8 آلمانی هم نباید غافل شد. شاهکاری که غرش مخصوص به خودش را دارد. و درنهایت اینکه موتور های ۱۰ و ۱۲ سیلندر معمولا حدود ۵-۷ لیتر حجم موتور دارند. با قدرتی در حدود ۶۰۰-۷۰۰ اسب بخار.

W16

۱۶ سیلندر را به شکل V نمی توان چید. چون در این صورت اندازه موتور به اندازه یک خودرو می شود. از طرف دیگر میل لنگی که ۱۶ تا سیلندر به جانش افتاده اند، قطعا اذیت خواهد شد! راهکار این مشکل استفاده از دو موتور V شکل با میل لنگی واحد است که موتوری W شکل را می سازند.

چنین ایده ای موتور بوگاتی را تشکیل می دهد. به زبان ساده تر ویرون از دو موتور V8 چهار لیتری تشکیل شده. برای روشن شدن میزان قدرت آخرین نسخه بوگاتی (شیرون) با آرایش موتور W16 لازم به ذکر یک مثال است.

پراید صفر کیلومتری که تازه از کارخانه بیرون آمده را در نظر بگیرید. این خودرو در بهترین حالت ۶۳ اسب بخار قدرت خواهد داشت. بوگاتی شیرون هم ۱۵۰۰ اسب بخار!

تا به امروز بوگاتی شیرون قدرتمندترین خودرو ساخته شده است. آخرین نقطه مهندسی خودرو.

 

The post آشنایی با انواع و اقسام آرایش موتور خودرو appeared first on دیجیاتو.

بلندپروازی به سبک کره ای ها؛ هیوندای به دنبال الهام گرفتن از حشرات و بهره گیری گسترده از هولوگرام

آقای چانگ ایوی سون (Chung Eui-sun) معاون رئیست هیئت مدیره گروه هیوندای معتقد است با الهام از حشرات و بهره گیری از هولوگرام، می توان خودروسازان کره ای را در برابر هجوم انواع شرکت های نوظهور سازنده اتومبیل های برقی، خدمات به اشتراک گذاری مسیر و خودروهای بدون راننده مصون نگه داشت.

Hyundai Motor Group vice chairman Chung Eui-sun

در حال حاضر هیوندای از لحاظ میزان سود، بدترین دوران را در ده سال گذشته سپری می کند. دلیل اصلی این امر هم به کاهش فروش محصولات این شرکت در چین و ایالات متحده که بزرگ ترین بازارهای خودرویی جهان هستند، بر می گردد.

با وجود این آقای چانگ معتقد است زیرمجموعه هیوندای موبیس (Hyundai Mobis) کمک زیادی به پیشرفت این خودروساز کره ای خواهد کرد. هیوندای قصد دارد این شرکت زیرمجموعه را با پیشتازی در عرصه نرم افزار، هوش مصنوعی و ربات سازی به رقیبی قدرتمند برای شرکت بوش آلمان تبدیل کند.

Hyundai Mobis - Seoul

جذب طراحان و مهندسین تراز اول از خودروسازان مطرحی مثل بنتلی، آئودی و  ب ام و دیگر سیاستی است که کره ای ها برای حفظ خود در عرصه رقابت در پیش گرفته اند.

آقای چانگ  ۴۷ ساله که در واقع یکی از نوادگان بنیانگذار کمپانی هیوندای به شمار می رود، اخیرا در مصاحبه ای با بلومبرگ به نکات جالبی درباره برنامه ها و چالش های پیش روی خودروساز کره ای اشاره کرده است. آنچه در ادامه می خوانید گزیده ای از مصاحبه مذکور است.

بلومبرگ: هیوندای چگونه می تواند در عصر حمل و نقل آینده دوام بیاورد؟

آقای چانگ: در عصر رباتیک، صنعت خودرو ممکن است با کاهش فروش قابل ملاحظه ای مواجه شود. سود حاصله از تکنولوژی هایی مثل نرم افزار و هوش مصنوعی احتمالا زیان کلی را جبران خواهد کرد. وظیفه مدیریت این تغییر بر عهده شرکت هیوندای موبیس گذاشته شده است.

Hyundai-Mobis-CES

فرهنگ رایج بین شرکت های تولید کننده و کمپانی های تکنولوژیک خیلی متفاوت است. تمرکز کردن بر روی یک کمپانی در حال پیشرفت که با توسعه تکنولوژی امکان تسریع رشد آن وجود دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مورد ما درباره طرح های سازماندهی مجدد خودروسازان دیگری مثل تویوتا و مرسدس بنز که ایجاد واحدهای جدید باعث تقویت تجارت IT آنها شده، تحقیق می کنیم.

چین به پایگاه خودروهای برقی تبدیل شده، استراتژی هیوندای برای انرژی های جایگزین در این بازار بزرگ چیست؟

مشتریان چینی در مقایسه با خودروهای برقی، تمایل بیشتری به سمت خودروهای پیل سوختی از خود نشان می دهند. از این پتانسیل بالا می توان برای ارایه خودروهای هیدروژنی در چین بهره برداری کرد. معتقد هستم که چین می خواهد استفاده از خودروهای برقی و هیدروژنی-برقی (FCEV) را گسترش دهد. ما در حال بررسی بهترین شیوه برای معرفی خودروهای پیل سوختی در این کشور هستیم.

green-motion-car-hire-hyundai-ix35

با توجه به محبوبیت روز افزون سرویس های حمل و نقل، برداشت شما از آینده صنعت خودرو در بلند مدت چگونه است؟

فکر می کنم در یک یا دو دهه آینده، اوبر و گرب (Grab) با خودروسازان همکاری کرده و ائتلاف هایی را تشکیل می دهند. من نمی توانم این احتمال را که اوبر یا گوگل یک کمپانی خودروساز را تصاحب کنند، نادیده بگیرم. در سوی مقابل هیوندای نیز ممکن است خرید دیگر خودروسازان یا شرکت های فناوری را در دستور کار قرار دهد.

دستیابی به سطح بالایی از تکنولوژی نکته ای کلیدی برای داشتن قدرت در مذاکرات است. هدف ما اینست که در تلاطم تغییرات صنعت خودرو در خط مقدم بمانیم. چالش های زیادی هستند که باید بر آنها غلبه کنیم.

Uber-ride

هیوندای در حال مطالعه بر روی چه تکنولوژی های جدیدی است؟

چندی پیش من با گروهی از مدرسه طراحی رود آیلند (Rhode Island School of Design) ملاقات کردم. ما با این مرکز طراحی بر روی حشرات مطالعه می کنیم تا با الهام از آنها به آیرودینامیک و ساختاری بهتر برسیم. پوست، آنتن و اتصالات اجزای پیکر این جانداران موضوعاتی هستند که برای استفاده در صنعت حمل و نقل مورد تحقیق قرار گرفته اند.

برای مثال عنکبوت ها دارای ۸ چشم هستند، در حالیکه اتومبیل های خوران به ۱۰ دوربین و سنسورهایی مثل لیدار و انواع رادارها مجهز شده اند. چیزهای نامحدودی برای یاد گرفتن از حشرات وجود دارند.

semi-autonomous-sensors

هیوندای چه تکنولوژی اعجاب انگیزی دارد که شما می توانید درباره آن با ما صحبت کنید؟

در زمینه تکنولوژی هولوگرام ما دوست داریم خیلی جلوتر از هر شرکت دیگری باشیم. ما در حال کار بر روی هولوگرام هایی هستیم که امکان نمایش آنها بر روی داشبورد کابین و حتی در صندلی های عقب وجود دارد. این هولوگرام ها از طریق فرمان های صوتی قابل کنترل خواهند بود. به واسطه این تکنولوژی، در حین رانندگی منشی یا همسر شما می تواند در کنارتان حضور داشته باشد.

درست مثل سکانس میز در فیلم “Kingsman: The Secret Service”؟

بله، جواب های زیادی در فیلم ها وجود دارند. ما قصد داریم در اولین فرصت آنها را به نمایش بگذاریم.

 

The post بلندپروازی به سبک کره ای ها؛ هیوندای به دنبال الهام گرفتن از حشرات و بهره گیری گسترده از هولوگرام appeared first on دیجیاتو.

۷ سوپر اسپرت سریع تر از خودروهای فرمول ۱

اگر مایل به تجربه سرعت جنون آوری هستید که تا پیش از این تنها در بازی های ریسینگ مثل NFS به آن دست یافته بودید به پول فراوان و صبر زیاد نیاز دارید. خودروهای سوپراسپرت کنونی حاصل نبوغ و طمع بشریت برای دستیابی به غیرممکن ها هستند. بی هیچ شکی خودروهای مخصوص فرمول ۱ به شدت سریع و قدرتمند هستند، پس چه مواردی آن ها را از سوپر اسپرت ها متمایز می کند؟

تصویری از بازی NFS Payback

سوپراسپرت های امروزی راحتی، کاربرد و امکانات رفاهی بسیار بیشتری را در اختیار صاحبان خود قرار می دهند اما فاقد مانورپذیری و شتاب بالای خودروهای فرمول ۱ هستند. خودرو های فرمول ۱ کنونی تنها به زمانی در حدود ۲ ثانیه برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز دارند؛ و برعکس. هر سانتی متر مربع فیبر کربن بکار رفته در این خودروها و حتی کوچکترین پیچ ها و اتصالات به منظور دستیابی به بهترین عملکرد ممکن طراحی شده و شکل می گیرند.

خودروی فرمول ۱ ویلیامز FW38

این خودروهای مسابقه ای برای دست یابی به Downforce بالا، حداکثر سرعت را فدا می کنند. ممکن است با یک بوگاتی ویرون در مسیر مستقیم به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید اما خودروهای فرمول ۱ می توانند با ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به راحتی از پیچ ها عبور کنند؛ امری که هر سوپراسپرتی از انجام آن عاجز است.

جالب است بدانید رکورد بالاترین سرعت ثبت شده در مسابقات فرمول ۱ مربوط به رقابت جایزه بزرگ مکزیک در سال ۲۰۱۶ و خودروی FW38 تیم ویلیامز مرسدس بنز با ۳۷۲ کیلومتر بر ساعت است. در ادامه به ترتیب، به معرفی ۷ سوپر اسپرت سریع تر از اتومبیل های فرمول ۱ می پردازیم.

۱- مک لارن F1؛ ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت

اولین خودروی جاده ای مک لارن به لطف پرفرمنس جادویی خود به سرعت تبدیل به گل سرسبد خودروهای سوپراسپرت دهه ۹۰ میلادی شد. این ابر خودرو امروزه بسیار با ارزش بوده و جزء محبوب ترین خودروهای کلکسیونی به حساب می رود.

F1 در سال ۱۹۹۲ میلادی معرفی شد و با استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶٫۱ لیتری تولید شده توسط ب ام و توانست به سرعت ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد و به این ترتیب سریع ترین خودروی دنیا با پیشرانه تنفس طبیعی زاده شد. یکی از ویژگی های جذاب این خودرو نحوه قرارگیری راننده در وسط کابین است.

۲- بوگاتی ویرون؛ سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت

کمپانی بوگاتی در سال ۲۰۰۵، تحت مدیریت فولکس واگن، یکی از تاثیرگذار ترین خودروهای صنعت اتومبیل سازی با نام ویرون را تولید و معرفی کرد. پیشرانه‌ی ۱۶ سلیندر ۸ لیتری این خودرو با کمک ۴ توربو شارژر ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد و ویرون را قادر می ساخت تا در عرض ۲٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت ۴۰۹ کیلومتر بر ساعت برسد.

نسخه استاندارد ویرون با برچسب قیمت فراتر از ۱ میلیون دلار از گران قیمت ترین خودروهای جهان محسوب می شود.

۳- آلتیمیت آئرو؛ ۴۱۲ کیلومتر بر ساعت

شرکت سوپر اسپرت سازی آمریکای شمالی یا SSC با مدل آئرو خود رکورد سریع ترین خودروی جاده ای را در کتاب گینس و در سال ۲۰۰۷ از آن خود کرد. البته در سال ۲۰۱۰ بوگاتی با معرفی خودروی ویرون سوپر اسپرت دوباره تاج پادشاهی را بر سر خودش نهاد.

این سوپر اسپرت موتور وسط به کمک پیشرانه ۶٫۴ لیتری ۸ سیلندر خود ۱۱۸۳ اسب بخار را به محور عقب انتقال می داد. اگر فکر می کنید این امر ترسناک است پس باید اضافه کنم که به دلیل کاهش وزن هرچه بیشتر، آلتیمیت آئرو فاقد هرگونه سیستم کنترل لغزش و ترمز ABS بود. محصول بعدی این کمپانی با نام تواتارا (Tuatara) در دست توسعه قرار دارد.

۴- بوگاتی شیرون؛ ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت

بر خلاف تصور قبلی بوگاتی شیرون جایی در صدر این فهرست ندارد. البته فعلاً! بوگاتی ادعا می کند آخرین محصولش قادر به دستیابی به سرعتی فراتر از ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت است اما نبود تایر های مناسب که توان تحمل فشار و حرارت تولیدی توسط این سوپراسپرت را در سرعت های بالا داشته باشند دست بوگاتی و شیرون را تنگ تر از هر زمان دیگری کرده اند.

شیرون با ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت به هیچ عنوان خودروی ضعیفی نیست. از طرفی انتظار می رود بوگاتی با معرفی نسخه ای قوی تر از شیرون، درست مانند نسخه سوپر اسپرت ویرون، بتواند چشمه ای از هنر خود را به رخ رقبا بکشد.

۵- بوگاتی ویرون سوپراسپرت؛ ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت

این نسخه ارتقا یافته از ویرون در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و همچنان سریع ترین محصول تولیدی بوگاتی نام دارد. سوپراسپرت با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور بیشتر، بسیار قوی تر از نسخه ابتدایی ویرون بوده و بدنه تماماً ساخته شده از فیبر کربن، آن را سبک تر از ویرون می کند.

ویرون سوپراسپرت در حالت عادی، برای محافظت از تایرها، از محدود کننده سرعت بهره می برد. بنابراین به طور معمول دستیابی به رکورد ۴۳۰٫۹۸ کیلومتر بر ساعت برای این ابر خودرو غیرممکن است. همین مورد سبب شد تا شک و شبهاتی در مورد اعتبار این رکورد پدید آید؛ اما مدتی بعد کارشناسان گینس مهر تایید دیگری بر این رکورد زدند و خیال هواداران این برند را راحت کردند.

۶- هنسی ونوم GT؛ ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت

هنسی ونوم جی تی در سال ۲۰۱۱ توسط هنسی پرفورمنس انجنیرینگ تولید و معرفی شد. با استفاده از پیشرانه ۷٫۰ LSX شورولت و شاسی ساخته شده توسط کمپانی انگلیسی لوتوس، این هیولای آمریکایی قادر است تا در ۱۳٫۶۳ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و از این حیث در کتاب رکورد های گینس دارای رکورد باشد.

در فوریه سال ۲۰۱۴ با ثبت رکورد حداکثر سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت، هنسی ونوم جی تی موجب شگفتی صنعت خودروسازی شد. اما به دلیل سخته شدن تنها ۱۳ دستگاه از این خودرو، رکورد فوق در گینس ثبت نشد.

۷- کونیگ زگ آگرا RS؛ ۴۴۷ کیلومتر بر ساعت

در زمان نوشتار این مقاله کونیگ زگ آگرا RS با ثبت رکورد حداکثر سرعت ۴۴۷ کیلومتر بر ساعت رسماً سریع ترین خودروی جهان است. پیشرانه ۵ لیتری ۸ سیلندر این خودرو دارای قدرت فوق العاده ۱۱۶۰ اسب بخار بوده که در صورت سفارش پکیج باتری ۱۰۰۰ کیلوواتی این خروجی به ۱۳۴۱ اسب بخار افزایش می کند.

این سوپراسپرت شگفت انگیز قادر است تا تنها در ۳۶٫۵ ثانیه از ۰ به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و سپس به طور کامل توقف کند.

The post 7 سوپر اسپرت سریع تر از خودروهای فرمول ۱ appeared first on دیجیاتو.