آشنایی با نیسان ورسا ۲۰۲۰؛ خودرویی که می توانست جایگزین تندر ۹۰ در ایران شود

کمپانی ژاپنی نیسان در فستیوال موسیقی Rock The Ocean’s Tortuga Music Festival در جنوب فلوریدا از نسل جدید ورسا (Versa) رونمایی کرد. همانطور که از قبل نیز مشخص بود، این نسل از نیسان ورسا از آن طراحی نه چندان دلچسب …

The post آشنایی با نیسان ورسا ۲۰۲۰؛ خودرویی که می توانست جایگزین تندر ۹۰ در ایران شود appeared first on دیجیاتو.

راهنمای خرید تندر ۹۰ دست دوم + جدول قیمت

رنو لوگان یا با نام های دیگر ال ۹۰ و تندر ۹۰،  یک محصول شناخته شده از رنو در کشورمان است و در حال حاضر بیش از ده سال است که توسط ایران خودرو و پس از آن پارس خودرو تولید و روانه ی بازار می شود. تندر ۹۰ برخلاف ظاهر احمقانه اش محصولی با کیفیت است. هرگاه جویای میزان رضایت از یک مصرف کننده این محصول شوید، به احتمال زیاد پاسخ مثبتی خواهید شنید. مهم نیست که طراحی خارجی یا داخلی آن را دوست ندارید چون مطمئن باشید کمتر کسی با ظاهر آن موافق خواهد بود. اما در هر صورت با وجود مشکلات پراکنده در ساخت، از خودروسازان شگفت انگیز داخلی، همچنان ال ۹۰ محصولی قابل اعتماد است.

به طور کاملا خلاصه ویژگی های مثبت و منفی آن را مجددا برای مشتاقان به خرید آن یادآوری می کنیم: ال ۹۰ خودرویی بسیار جادار است. هرچقدر هم قد بلند باشید باز هم جای کافی برایتان موجود است. صندوق تندر ۹۰ نیز ۵۱۰ لیتر حجم دارد که از  کافی هم بیشتر است! تشابه فنی نزدیک به صد در صد این خودرو با رنو مگان ۱٫۶ لیتری نشان دهنده کیفیت خوب بخش فنی آن، با توجه به قیمت و رقبایش است. ارتفاع زیاد آن باعث نرمی کیفیت سواری شده و بعضا می شود حتی به عنوان محصولی آفرود نیز بکار برد.

این محصول فرانسوی- رومانیایی بر خلاف ظاهر مکعبی اش، آیرودینامیک و ارگونومی خوبی نیز دارد. مصرف اش نیز کاملا مناسب است و گیربکس آن در نسخه های اتوماتیک عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. در انتها موتور تندر ۹۰ با۱۶۰۰ سی سی حجم و ۱۶ سوپاپ می تواند به ترتیب ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۸ نیوتن متر ، توان و گشتاور تولید کند.

تندر 90 دست دوم

از طرف دیگر تندر ۹۰ در مقایسه با رقیب دیرینه اش ۲۰۶، حرفی در ظاهر برای گفتن ندارد. (می توانید این موضوع را به محصولات دیگر نیز بسط بدهید). مشکلات ساخت و مونتاژی پراکنده ای از تولید این خودرو توسط سازندگان تقریبا محترم داخلی نیز دیده می شود. طراحی برخی ادوات اتاق آن به معنی واقعی کلمه ناجور است!

همچنین با وجود دوام خوب و به سرو صدا نیفتادن کابین پس از کارکرد های طولانی، همچنان به غایت پلاستیک تشکیل دهنده داشبورد خشک و زننده است. در کل بحث را اینگونه جمع می کنیم: قرار نیست ال۹۰ را دوست بدارید چون برای دوست داشته شدن ساخته نشده. ال ۹۰ یک “خودرو” است و از پس وظیفه خودش کاملا بخوبی بر می آید.

تندر 90

قیمت تندر ۹۰ – بهمن ۹۷

تندر ۹۰ نسخه فیس لیفتی دارد تحت عنوان پلاس که تفاوت آن با مدل قبلی بسیار ناچیز است.  مدل دیگر این خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک است که قیمت مدل های مختلف صفر کیلومتر آن را می توانید در زیر ببینید:

نگاهی به بازار دست دوم تندر ۹۰

همانطور که اشاره کردیم ال نود نسبت به رقبایش به مراتب استهلاک پایین تری دارد. در نتیجه، کیفیت خوب و دوام بیشتر قطعات، نقش تعیین کننده ای در سبقت گرفتن قیمت این خودرو نسبت به هم رده هایش ایجاد کرده که کمی در این مورد توضیح می دهیم:

تندر ۹۰ همیشگی

در بین بی رنگ ها از پرکارترین ها شروع می کنیم. ال ۹۰ با کارکردی بالای ۳۵۰ هزار هم، اگر در سلامت باشد، حداقل ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد. (کیفیت ال ۹۰ باعث می شود افزایش کارکرد تاثیر کمتری روی قیمت آن به نسبت سایرین بگذارد). با کاهش کارکرد مثلا حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر به طور میانگین به قیمتی حدود ۵۵ میلیون تومان می رسیم.

تندر ۹۰ فیس لیفت!

بر اساس مدل نیز از سال ۱۳۸۶ با ۴۰ میلیون تومان قیمت ها شروع می شوند در حدود مدل های ۹۰ به میانگین ۵۰ میلیون می رسیم، با عبور از مدل های ۹۳ به بالا قیمت ها از ۶۰ میلیون تومان می گذرند، در همینجا لحاظ کنید که نسخه های اتومات در همین سال، حداقل ۱۰ میلیون تومان بهای مضاعفی دارند که با تمیزی و میزان کارکرد این اختلاف قیمت تا ۲۰ میلیون تومان هم ممکن است افزایش پیدا کند.

موارد رنگ دار نیز بسته به تعداد لکه های رنگ و میزان ضربه وارده ناشی از تصادف تعیین قیمت می شوند.

یک نکته مهم پیش از خرید تندر ۹۰ دست دوم

در این مطلب سعی شد کمتر نقد و به جزئیات پرداخته شود چرا که چندین بار این خودرو از دید دیجیاتو بررسی شد. می توانید بررسی جامع تندر ۹۰ را از اینجا بخوانید. اما نکته مهمی وجود دارد که نمی توان از آن گذشت:

باوری در بین مردم وجود دارد (که بسیار هم در تصمیم گیری های آنها تاثیر گذار است) و آن گرانی قطعات تندر ۹۰ نسبت به هم قیمتانش است. این مسئله کاملا صحت دارد ولی یک “اما”ی بزرگ داستان را کاملا تغییر می دهد. هر قطعه تندر ۹۰ نسبت به رقبایش دوام بیشتری دارد. به عنوان مثال قیمت تسمه تایم این خودرو به مراتب گرانتر از سایر محصولات ایران خودرو است. بخصوص در این گرانی ها قیمتش سر به فلک می کشد. اما در شرایطی که هر خودرویی باید در ۶۰ هزار کارکرد اقدام به تعویض تسمه تایم نماید، ال۹۰ ها ساعت تعویضشان روی ۸۰هزارتا کوک می شود. این مسئله در مورد سایر قطعات چه فنی و چه مصرفی، تماماََ صدق می کند. مثلا لنت ترمز. طول عمر آن ها در تندر ۹۰ بسیار بیشتر از رقبایش است. پس اگر قصد خرید این خودرو را دارید، منطق حکم می کند که این نکته را پای نقاط ضعف و منفی ننویسید.

The post راهنمای خرید تندر ۹۰ دست دوم + جدول قیمت appeared first on دیجیاتو.