تسلا رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک بازهم رکوردشکنی کرد

بهمن ماه سال گذشته راکت فالکون هوی شرکت فضایی اسپیس اکس با موفقیت به فضا پرتاب شد و با خود خودروی تسلا رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک به همراه استارمن معروف را از مدار زمین خارج کرد. حال گزارش شده که تسلا رودستر ماسک بازهم رکوردشکنی کرده و موفق شده بیشترین مسافت طی شده توسط یک ماشین را بپیماید.

تسلا رودستر ماسک از زمان پرتاب خود، موفق شده که رکورد بیشترین مسافت طی شده توسط یک خوردرو را در کل تاریخ بشکند. در واقع تخمین زده می‌شود طی کردن این مسافت معادل این است یک ماشین تمامی خیابانهای روی کره زمین را ۲۲ مرتبه بپیماید. حال سوال اینجاست که این ماشین اکنون کجا قرار دارد؟

تسلا رودستر ماسک کجاست؟

در حال حاضر تسلا رودستر ایلان ماسک با سرعتی معادل هزاران کیلومتر بر ساعت فضا را می‌پیماید. به عبارت دیگر این ماشین به سرعت جت‌های جنگی رسیده اما در این راه هیچ سوختی مصرف نکرده است. مدار پرتاب راکت فالکون هوی اسپیس اکس مشابه یک تیرکمان عمل کرده و رودستر را با سرعت بسیار زیادی به سمت خورشید پرتاب نموده است.

تسلا رودستر ماسک

چند ماه پیش اسپیس اکس گزارش داد که تسلای رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک و مسافرش استارمن تا به حال مدار کره‌ی مریخ را هم رد کرده‌‌اند. البته مریخ اولین ایستگاه این ماشین بوده و تسلا رودستر ماسک قرار است طی این مسیر مدار سیاره‌های دیگری را هم پشت سر بگذارد.

این ماشین هم اکنون مسیر مدار بیضوی خورشید را در پیش گرفته و در این مسیر از کنار عطارد و زهره نیز خواهد گذشت. این ماشین هر ۵۵۷ روز یک بار دور خود را کامل خواهد کرد و اولین گردش این ماشین تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی کامل خواهد شد.

تسلا رودستر ماسک

کارشناسان اسپیس اکس مدعی شده اند اگر اتفاق پیش بینی نشده‌ای رخ ندهد و برخورد یک جرم آسمانی کوچک، تسلا رودستر ماسک را قطعه قطعه نکند، این ماشین میلیون‌ها سال آینده، به دور خورشید خواهد چرخید.

 

تماشا کنید: راکت‌ های اسپیس اکس در مقایسه با مجسمه آزادی چه اندازه‌ای دارند؟

The post تسلا رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک بازهم رکوردشکنی کرد appeared first on دیجیاتو.

تصادف هولناک تسلا مدل S منجر به مرگ راننده شد [تماشا کنید]

محصولات تسلا از لحاظ ایمنی وضعیت بسیار خوبی داشته و همواره از تست های تصادف سربلند بیرون آمده اند. اما در چند وقت اخیر شاهد سوانحی بوده ایم که در آن راننده یا دیگر سرنشینان حاضر در داخل خودروی مزین به نشان تسلا دچار آسیب های جدی شده و یا جان خود را از دست داده اند.

در آخرین حادثه این چنینی، مالک یک دستگاه تسلا مدل S 2016 در ایالت فلوریدا پس از تصادف با خودروی خود متاسفانه جان باخته است.

گزارش پلیس حکایت از آن دارد Omar Awan حوالی ساعت ۴:۳۰ عصر با مدل S خود در حال حرکت در جاده فلامینگوی جنوبی بوده که اندکی از مسیر منحرف می شود. تلاش راننده برای اصلاح مسیر ظاهرا منجر به چرخش بیش از حد فرمان شده و نهایتا کنترل خودرو از دست می رود. مجموع این اتفاقات باعث می شود که تسلا مدل S شدیدا به چند درخت موجود در حاشیه جاده برخورد کند.

Omar-Awan-Tesla Crash (8)

پس از وقوع برخورد، خودرو دچار حریق شده و شعله ور می شود. تلاش های حاضرین در محل برای نجات آقای Awan راه به جایی نبرده و دامنه زیاد آتشسوزی آنها را ناکام می گذارد. شدت سوختگی به حدی بوده که جسد راننده به خاکستر تبدیل شده است.

به گفته پلیس در لحظه وقوع تصادف خودروی تسلا سرعتی بین ۷۵ الی ۹۰ مایل (۱۲۰ الی ۱۴۴ کیلومتر) در ساعت داشته است؛ حال آنکه سرعت مجاز در محل سانحه ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) در ساعت تعیین شده است.

Omar-Awan-Tesla Crash (3)

اما نکته عجیب اینکه پس از انتقال مدل S تصادفی به پارکینگ و تا یک روز بعد از حادثه، باتری خودرو مدام مشتعل گشته و در طول این مدت سه بار اطفای حریق شده است.

تجارب قبلی از تصادف خودروهای برقی نشان می دهند که در صورت اشتعال باتری، خاموش کردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود. تسلا نیز وقوع چنین اتفاقی را پیش بینی کرده و افزوده:

آتشسوزی باتری ممکن است تا ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد. با اقدامات محافظت کننده اجازه دهید باتری به سوختن ادامه دهد.

مشخص نیست که آیا آتش گرفتن تسلا مدل S عامل اصلی مرگ راننده بد شانس بوده یا صدمات ناشی از برخورد؛ اما آن چیزی که مسلم است اینست در صورت رعایت سرعت مجاز حادثه حداقل با این شدت رخ نمی داد و چه بسا مالک اکنون در قید حیات بود.

Omar-Awan-Tesla Crash (7)

در هر صورت سوار شدن بر یک اتومبیل پیشرفته و فوق العاده امن مثل تسلا مدل S، ضامن سلامتی و حفظ جان سرنشین یا سرنشینان نبوده و عدم رعایت قوانین و تجاوز از سرعت مطمئنه می تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

The post تصادف هولناک تسلا مدل S منجر به مرگ راننده شد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

حمله مشترک جنرال موتورز و آمازون به تسلا با تولید وانت ریویان

هفت صبح| همه می‌خواهند روی ریویان شرط ببندند! رسانه‌های آمریکایی از تماس و تمایل جدی جنرال موتورز برای سرمایه‌گذاری روی وانت پیکاپ الکتریکی R1T شرکت ریویان خبر داده‌اند. خبرهای غیررسمی همچنین از تمایل بالای آمازون جهت حضور در کنسرسیومی با حضور جنرال موتورز جهت توسعه خط تولید محصولات شرکت نوپای ریویان حکایت دارد. این وانت پیکاپ متوسط و قدرتمند که طبق ادعای ریویان قادر است ظرف ۴ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، ابعادی نزدیک به یک فورد اف۱۵۰ داشته و با هر بار شارژ کامل تا ۶۴۰ کیلومتر برد دارد. اتوموتیونیوز گزارش داده دو غول صنعتی و فناوری آمریکا در تلاش‌اند با صرف یک سرمایه‌گذاری یک تا دو میلیارد دلاری روی این محصول، آن را به خط تولید برسانند. موفقیت بزرگی که در صورت نهایی شدن، کارخانه ریویان واقع در پلیموث ایالت میشیگان را به یکی از قطب‌های جدید صنعت خودرو آمریکا بدل می‌کند.

تسلا و دردسری تازه؛ تعویض سپر مدل ۳ مستلزم انتظاری سه ماهه است

سال ۲۰۱۸ حیاتی ترین سال تاریخ شرکت تسلا بود، زیرا با فرا رسیدن زمان تحویل مدل ۳، این خودروساز کالیفرنیایی به تعبیر ایلان ماسک وارد “جهنم تولید” شد. با عبور موفقیت آمیز از این جهنم و فروش حدود ۱۴۰ هزار دستگاه، مدل ۳ عنوان محبوب ترین اتومبیل لوکس ایالات متحده در سال گذشته را کسب کرد.

اگر چه دستیابی به چنین عنوانی کاملا تحسین برانگیز است، اما حضور پر تعداد محصولات تسلا در سطح خیابان ها چالشی جدید پیش روی این کمپانی قرار می دهد.

به گزارش وال استریت ژورنال شتاب گرفتن تولید مدل های مختلف، باعث کند شدن فرایندهای مربوط به تعمیر محصولات تسلا شده است. به عبارت دیگر با افزایش تعداد خودروهای مزین به نشان تسلا در ایالات و شهرها، بر میزان تصادفات آنها افزوده شده و طبیعتا نیاز به تعمیرات نیز بیشتر می شود.

زمان انتظار زیاد برای تعمیر مدل های تصادفی، مشکلی است که در این اواخر دارندگان خودروهای تسلا با آن درگیر بوده اند. وال استریت ژورنال در گزارش خود به مالک یک دستگاه مدل ۳ اشاره کرده که برای تعویض سپر سه ماه در انتظار مانده است.

تسلا

نکته عجیب اینکه سپر جزو قطعات کاملا ساده و عادی بوده و انتظار سه ماهه برای تعویض آن به هیچ وجه خوشایند نیست. البته نگاهی به فوروم های تسلا نشان می دهد که چنین مشکلی در سال های گذشته نیز گریبان گیر مالکین بوده است.

از آنجایی که تعویض قطعات توسط سایر شرکت های خودروساز در سریع ترین زمان ممکن انجام می گیرد، تاخیرهای تسلا در رفع عیوب محصولاتش، گاها باعث خشم و نا امیدی مشتریان این شرکت شده است.

خبر خوش اینکه ایلان ماسک اخیرا اعلام کرده بهبود خدمات پس از فروش مهم ترین اولویت تسلا در فصل اول سال ۲۰۱۹ خواهد بود. مسلما جلب رضایت مشتریانی که خودرویشان به دلیل کمبود قطعات زمین گیر می شود، کار راحتی نخواهد بود؛ زیرا تامین قطعه فرایندهایی زنجیره وار داشته و اتفاقی نیست که بتوان یک شبه آن را حل کرد.

 

The post تسلا و دردسری تازه؛ تعویض سپر مدل ۳ مستلزم انتظاری سه ماهه است appeared first on دیجیاتو.

چینی تسلا مدل X را هم کپی کردند؛ اولین اطلاعات از Xpeng G3 [تماشا کنید]

با توجه به شرایط موجود و حمایت های دولتی، چینی ها علاقه زیادی به اتومبیل های الکتریکی پیدا کرده و هر از چند گاهی شاهد معرفی مدل هایی عجیب و غریب از استارتاپ های کوچک و بزرگ هستیم. Xpeng G3 یکی از این موارد است که به دلیل کپی برداری از روی معروف ترین کراس اوور برقی جهان یعنی تسلا مدل X، در مقیاسی جهانی مشهور شده است!

Xpeng-G3 (1)

در نمای روبرو، Xpeng G3 به وضوح تسلا مدل X را در ذهن تداعی می کند، دلیل این مساله به شکل چراغ ها و جلو پنجره مربوط می شود. اما در نمای جانبی و عقب وضعیت اینگونه نبوده و G3 شباهتی با مدل X ندارد. شاید پیچیدگی مکانیسم باز و بسته شدن درهای کراس اوور آمریکایی، چینی ها را از الگوبرداری منصرف کرده است!

Xpeng-G3-SUV-2

کابین G3 نیز مشابه با مدل X طراحی شده؛ داشبورد این کراس اوور برقی چینی میزبان یک نمایشگر ایستاده بسیار بزرگ است که از طریق آن امکان کنترل تنظیمات مختلف میسر می شود. طبق انتظار در پشت فرمان نیز از یک صفحه دیجیتال عریض برای نمایش اطلاعات لازم استفاده شده که این بخش نیز شباهت زیادی با نمونه به کار رفته در تسلا مدل X دارد. در کنار نمایشگرها، طرح غربیلک فرمان Xpeng G3 هم از روی مدل X کپی برداری شده است.

Xpeng-G3 (9)

Xpeng G3

درباره مشخصات فنی کراس اوور الکتریکی چینی ها اطلاعات زیادی در دست نیست، با این حال برخی منابع از بکارگیری یک پیشرانه با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور خبر داده اند. همچنین به گفته این منابع Xpeng G3 می تواند با یک بار شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد.

Xpeng-G3 (2)

همانطور که مشاهده می کنید علی رغم شباهت های ظاهری، به لحاظ فنی هیچ نقطه مشترکی بین دو کراس اوور برقی چینی و آمریکایی دیده نمی شود.

Xpeng-G3 (4)

ناگفته نماند دو شرکت علی بابا و فاکسکان ۳۵۰ میلیون دلار در کمپانی Xpeng سرمایه گذاری کرده اند. این استارتاپ چینی برای بهره گیری از پلتفرم هوش مصنوعی Xavier، قراردادی را با Nvidia امضا نموده است.

The post چینی تسلا مدل X را هم کپی کردند؛ اولین اطلاعات از Xpeng G3 [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

ویدیویی حیرت آور از دقت سیستم پیشگیری از تصادف تسلا مدل ۳ [تماشا کنید]

به تازگی ویدیویی توسط تسلا منتشر شده که در آن سیستم جلوگیری از تصادف تسلا مدل ۳ که شامل رادار های جلویی و ترمز اضطراری خودکار است بسیار سریعتر از یک راننده حرفه ای وارد عمل شده و مانع از برخورد خودرو به خودرو جلویی شود.

عموما در تصادفات رانندگی که به این طریق فرم رخ می دهد سیستم های کامپیوتری و خودران سریعتر از رانندگان واکنش نشان داده و حتی رانندگان حرفه ای نیز نمی توانند به اندازه هوش مصنوعی بکار رفته در خودروها سریع واکنش نشان دهند. به همین دلیل است که مدل ۳ توانست در این حادثه بجا و به موقع واکنش نشان دهد.

یکی دیگر از مزایای خودروهای تسلا که در این ویدئو نیز شاهد کار آمدی آن هستیم ثبت پلاک خودروی جلویی در تصادف توسط دوربین مدل ۳ است. همانطور که در ویدئوی مشاهده می کنید پلاک خودروی جلویی کاملا خوانا پیدا بوده و همین موضوع می تواند یک عامل بسیار کمک کننده در تصادفات رانندگی باشد.

مدل ۳ در تازه ترین تست سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا موسوم به NHTSA  که یکی از معروف ترین ارگان های بررسی کننده وضعیت امنیت خودروها به شمار می رود توانسته است عملکرد خیره کننده ای از خود به نمایش بگذارد و موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است.

تسلا

The post ویدیویی حیرت آور از دقت سیستم پیشگیری از تصادف تسلا مدل ۳ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

چالش تازه ایلان ماسک؛ مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ کماکان ادامه دارد [تماشا کنید]

از زمان تحویل نخستین سری از تسلا مدل ۳ به مشتریان، همواره حرف و حدیث های زیادی پیرامون کیفیت ساخت این اتومبیل برقی مطرح بوده است. برخی بر این باور هستند که شرکت تسلا به دلیل استقبال فراتر از انتظار، بیشتر روی کمیت تمرکز کرده و قصد دارد با عبور از “جهنم تولید” سفارشات مشتریان خود را به موقع تحویل دهد که این امر هم به نوبه خود باعث بروز مشکلات کیفی شده است.

Tesla-Model-3-Road-Trip-i-750x565

برای ارزیابی این مساله، جیسون فنسک یک دستگاه تسلا مدل ۳ صفر کیلومتر خریداری نموده و آن را به دقت بررسی کرده است. این مهندس جوان که به واسطه تولید ویدیوهای آموزشی درباره نحوه عملکرد بخش های مختلف خودرو شهرت یافته، با تهیه کلیپی نتایج ارزیابی اش را در کانال یوتیوب خود منتشر نموده است.

همانطور که در ویدیوی ضمیمه شده می توانید مشاهده فرمایید، تسلا مدل ۳ متعلق به آقای فنسک با چند ایراد ظاهری واضح از خطوط تولید خارج شده است. وجود چندین خط و خش در برخی نقاط بدنه اولین ایراداتی هستند که جلب توجه می کنند. این در حالی است که مدل خریداری شده از رنگ سفارشی ۲۵۰۰ دلاری بهره می برد.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (12)

نکته عجیب و قابل تامل اینکه در بخشی از بدنه یک برآمدگی خیلی کوچک در زیر لایه اصلی رنگ دیده می شود؛ به گفته جیسون این برآمدگی احتمالا به دلیل گرد و غبار راه یافته به اتاق رنگ تسلا و چسبیدن یکی از ذرات به بدنه ایجاد شده است.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (7)

فاصله ناهمگون پنل های بدنه از یکدیگر، تراز نبودن فاصله شکاف ها و اختلاف سطح اجزای مجاور هم نکات منفی دیگری هستند که آقای فنسک در تسلا مدل ۳ صفر کیلومتر خود متوجه آنها شده است. برای مثال فواصل متفاوت لبه های کاپوت با گلگیرها و اختلاف سطح آن در دو طرف با سپر یکی از ایرادات مونتاژی است که با کمی دقت می توان آن را تشخیص داد.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (11)

این مهندس جوان در ادامه یک دستگاه سوبارو کراس ترک را نیز بررسی نموده و فواصل شکاف های موجود در بخش های مختلف آن را با تسلا مدل ۳ مقایسه کرده است. نتیجه این مقایسه حکایت از آن دارد که کراس اوور ژاپنی ها با دقت بیشتری مونتاژ شده و پنل های بدنه آن از فواصل کمتر و پیوسته تری برخوردار هستند. در واقع با یک جمع بندی کلی می توان گفت که تسلا تا حدی کیفیت را فدای کمیت کرده است تا بتواند سفارشات مشتریان را سر موعد تحویل دهد.

Everything That's Wrong With My Tesla Model 3 - Quality Problems (9)

البته تسلا نباید در زمینه ایرادات مونتاژی چندان هم حساس باشد، چرا که بعید است هیچ خودروسازی در جهان به گرد پای خودروسازان ایرانی در مورد عیوب مونتاژی برسد.وضعیت مونتاژ خودروهای ایرانی به حدی ضعیف است که فاصله ناهمگون قسمت های مختلف بدنه به راحتی و بدون نیاز به ابزارهای اندازه گیری دقیق قابل تشخیص است!

در این مورد کار از میلیمتر گذشته و شکاف بین برخی از قطعات به واحد سانتی متر رسیده است، به شکلی که به راحتی می توان این فاصله را با واحد بند انگشت سنجید.

Saipa Saina Quality problems

در پایان شما را به تماشای ویدیویی که آقای فنسک از مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ تهیه کرده، دعوت می کنیم.

The post چالش تازه ایلان ماسک؛ مشکلات کیفی تسلا مدل ۳ کماکان ادامه دارد [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

بررسی آئودی ای-ترون؛ قدرت نمایی سنگین فولکس برای تسلا

روزهای یکه تازه تسلا در بازار خودروهای برقی در حال به پایان رسیدن است. حالا غول های بزرگ صنعت خودروسازی به خصوص اهالی سرزمین ژرمن ها برنامه گسترده ای برای عرضه خودروهای برقی دارند و می خواهند در انقلاب گذر از خودروهای درون سوز و برقی شدن حمل و نقل آینده، جایگاه خود را در بازار حفظ نمایند. ظاهرا گروه فولکس واگن که پیش از این درگیر رسوایی دیزل گیت شده بود، زودتر از سایرین به استقبال این تحول رفته است و عرضه نسلی تازه از محصولات فولکس واگن، آئودی و پورشه به صورت تمام الکتریکی شاهدی برای این مدعاست. آئودی ای-ترون بر روی یک پلتفرم الکتریکی جدید ساخت آئودی، مجهز به پک باتری موسوم به BEV، تکوین و توسعه یافته است. آنچه در ادامه می خوانید خلاصه تست و بررسی این کراس اوور پاک سرزمین آلمان در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

پلتفرم ای-ترون در حال حاضر از یک مجموعه باتری به ظرفیت ۹۵ کیلو وات ساعت که در قسمت کف خودرو بین چرخ‌ها جاسازی شده، بهره می‌برد.

در این خودرو از دو موتور الکتریکی در قسمت عقب و جلوی خودرو استفاده شده تا کلیه چرخ‌ها به صورت محرک باشند و خودرو از قابلیت سامانه چهارچرخ محرک بهره‌مند گردد.

وزن آئودی ای-ترون نیز تقریبا به صورت ۵۰/۵۰ بین دو نیمه خودرو توزیع شده است. موتور الکتریکی عقبی به صورت هم محور با میله محرک (درایو شفت) بوده اما پیشرانه جلویی جلو به منظور جای دادن مجموعه سیستم فرمان جدید که از خودروهایی مثل A6 و A8 وام گرفته شده، به سمت بالا و عقب متمایل گشته است.

موتور عقبی قادر است تا نیرویی معادل ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۳۱۳ نیوتن متری را تولید نماید و این درحالیست که نمونه جلویی از توان خروجی معادل ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۷ نیوتن متری برخوردار است.

این نحوه توزیع قدرت نشان از تمایلات اسپرت‌گرایانه به همراه توزیع نیروی بیشتر در چرخ های عقب دارد. آئودی ادعا می‌کند که این سیستم به طور ترکیبی قادر است تا توانی معادل ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۵۶۰ نیوتن متری را در اختیار راننده قرار دهد.

همچنین در یک حالت تقویت شده به نام بوست، توان خروجی تا ۴۰۲ اسب بخار و ۶۶۳ نیوتن متر قابل افزایش خواهد بود.

چنین نیرویی برای شتاب‌گیری ۵٫۵ ثانیه‌ای این خودروی ۲۴۹۰ کیلوگرمی (۷۰۰ کیلوگرم وزن پک باتری) از حالت سکون تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، کافی به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت آئودی ای-ترون به صورت الکتریکی در رقم ۲۰۰ کیلومتربرساعت محدود شده است.

با وجود فقدان استفاده از پیشرانه‌های حجیم احتراق داخلی، تیم طراحی Marc lichte نمایی اسپرت و عضلانی را برای آئودی ای-ترون پدید آورده است.

از نظر ابعادی در میان محصولات آئودی، ای-ترون تقریبا به مدل Q7 نزدیک است. طول کلی آن در حدود ۱۶٫۷ سانتی‌متر کوتاه‌تر است اما فاصله محوری خودرو به اندازه ۶٫۶ سانتیمتر بیشتر است. ارتفاع ای-ترون نیز ۱۲٫۴ واحد کوتاه‌تر از Q7 است.

فضای داخلی ای-ترون با سبک طراحی زاویه‌دار، به طور واضح به اندازه امثال A8 و Q8 لوکس به نظر نمی‌رسد اما با بهره‌گیری از سه صفحه نمایشگر HD شامل پنل کیلومتر شمار پشت فرمان موسوم به کاکپیت مجازی و دو نمایشگر دیگر مربوط به سامانه اطلاعات سرگرمی و کنترل‌های HVAC، از نظر تکنولوژی هیچ کمبودی در کابین این خودرو مشاهده نمی‌شود.

در قسمت جلوی کنسول میانی چیزی شبیه به یک کنسول کوچک چرمی مشاهده می‌شود که در انتهای کناری آن یک قطعه نقره‌ای تعبیه شده است. این قطعه نقره‌ای رنگ چیزی جز شیفتر دنده نیست که حالات مختلفی همچون: دنده عقب، درایو، وضعیت اسپرت و بوست را می‌توان به وسیله آن انتخاب نمود.

یک سیستم ترمز الکتروهیدرولیکی جدید و نوآورانه در ای-ترون به کار گرفته شده که بخشی از انرژی حاصل از آن در باتری ذخیره می شود و می‌توان گفت که یکی از نقاط قوت قابل توجه در این محصول آئودی، عملکرد فوق‌العاده این سیستم الکتروهیدرولیک جدید است که بی‌نظیر جلوه می‌کند.

نحوه رانندگی با ای-ترون به گونه‌ای است که شما احساس نمی‌کنید در یک خودروی برقی بی‌روح نشسته‌اید، بلکه همه چیز آن (به جز فقدان صدای پیشرانه احتراقی) بسیار شبیه به سایر محصولات آئودی است و این حسی بسیار لذت بخش خواهد بود.

آئودی ای-ترون شتاب آنی را برای حرکت بی‌دردسر در بزرگراه‌ به شما ارزانی می‌دارد و از سوی دیگر نیازی به فشردن همیشگی پدال گاز برای حفظ سرعت نخواهد بود. همچنین ورود با این خودرو به پیچ‌های جاده‌های باریک به طرز بهتری صورت خواهد پذیرفت.

همچنین شما با دو وضعیت low و high regen مواجه هستید که در حالت دوم میتوانید از قابلیت رانندگی با یک پدال، همانند تسلا و جگوار i-pace بهره‌مند شوید. رانندگی با یک پدال حالتی است که در خودروهای BEV، راننده را از به کارگیری پدال ترمز هیدرولیک معاف می‌نماید.

با وجود سیستم تعلیق بادی، قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت استاندارد در این خودرو وجود دارد. ارتفاع سواری استاندارد آئودی ای-ترون معادل ۶٫۸ اینچ است که در سرعت های بالاتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، به طور خودکار یک اینچ از ارتفاع آن کاسته می‌شود.

در حالت آفرود نیز ارتفاع سواری به ۸٫۲ اینچ افزایش خواهد یافت. در این وضعیت، زوایای حمله و فرار به ترتیب معادل ۱۸٫۲ و ۲۴٫۴ درجه خواهد بود. در ابتدا آئودی ای-ترون تنها در قالب دو نسخه پریمیوم پلاس به قیمت ۷۵,۷۹۵ دلار و پرستیژ با بهای ۸۲,۷۹۵ دلار عرضه خواهد شد.

این دو نسخه به طور استاندارد به رینگ های ۲۰ اینچی مجهز خواهند بود. ما هر دو نسخه را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که از نظر راحتی سواری و میزان سر و صدای ورودی به کابین، تفاوت زیادی میان آنها مشاهده نمی‌شود. در سفری که با این خودرو داشتیم، ای-ترون شتاب و دقت پاسخگویی به اندازه برخی از شاسی‌بلندهای پرفورمنس به نمایش گذاشت.

شاسی به خوبی در سر جای خود قرار داشت و میزان بادی رول در پیچ‌ها بسیار اندک بود. پایین آمدن از تپه‌ها و سرازیری‌ها نیز به بهترین وجه صورت می‌پذیرفت.

رنج حرکتی این خودروی برقی چیزی در حدود ۳۳۷ تا ۳۶۲ کیلومتر با هر بار شارژ کامل است که آن را پشت سر جگوار i-pace با ۳۷۶ و تسلا مدل ایکس با ۳۸۳ کیلومتر قرار می‌دهد.

البته ای-ترون از نظر قابلیت رانندگی روزانه، سر و صدای پیشرانه و البته کیفیت ساخت، خودروی بهتری نسبت به هر دو رقیبش محسوب می‌شود.

آئودی ای-ترون

در پایان باید خاطر نشان شویم که آئودی ای-ترون خودرویی بسیار ساکت، سریع، شیک و کاربردی است که از مهندسی خلاقانه و ظاهری ممتاز برخوردار است و خودروهای BEV را یک گام دیگر به فراگیر شدن کامل نزدیک کرده است.

The post بررسی آئودی ای-ترون؛ قدرت نمایی سنگین فولکس برای تسلا appeared first on دیجیاتو.

با پنج ویژگی جانشین ایلان ماسک آشنا شوید؛ آیا روبین دنهلم تسلا را نجات می دهد؟

چند هفته پیش بود که بالاخره رشته توییت های ایلان ماسک مبنی بر آمادگی تسلا برای خصوصی سازی کار دستش داد. پس از انتشار این توییت ها سازمان بورس و اوراق بهادار ایالات متحده وارد ماجرا شده و با نادرست خواندن اطلاعات داده شده، موجبات برکناری وی از سمت ریاست هیئت مدیره تسلا را فراهم نمود.

با کناره گیری ماسک، چهارشنبه گذشته تسلا با صدور بیانیه ای اعلام کرد از این به بعد و تا سه سال آینده خانم روبین دِنهُلم (Robyn Denholm) بر صندلی رئیس هیئت مدیره این شرکت تکیه خواهد زد.

robyn-denholm (6)

مسلما انتخاب خانم دنهلم برای ریاست هیئت مدیره تسلا و تعریف و تمجیدهای ایلان ماسک از او، بی دلیل نیست. این شخص پیش تر یکی از اعضای هیئت مدیره به شمار می رفت و در سمت مدیریت مالی شرکت استرالیایی Telstra نیز ایفای نقش کرده است.

در کنار موارد یاد شده، خانم دنهلم کارنامه درخشانی در عرصه تکنولوژی و مدیریت شرکت های فناوری دارد، او که در استرالیا به دنیا آمده، برای شرکت هایی مثل تویوتا، سان مایکروسیستمز، Juniper Networks و Telstra کار کرده است.

اوایل امسال وی از سمت مدیر عملیاتی شرکت Telstra – بزرگ ترین شرکت مخابراتی استرالیا – به سمت مدیر ارشد مالی ارتقا یافت. البته با توجه به پست جدید در تسلا، خانم دنهلم تا شش ماه آینده به طور کامل از Telstra جدا خواهد شد تا تمام وقت و انرژی خود را در اختیار خودروساز نوپای کالیفرنیایی بگذارد.

robyn-denholm (1)

از آنجایی که دنهلم از سال ۲۰۱۴ عضو هیئت مدیره تسلا بوده، او با حس و حال کار در این کمپانی آشنایی داشته و در واقع انتخابی داخلی به حساب می آید. انتظار می رود رفتارها و شیوه مدیریتی خانم دنهلم متعادل تر از ایلان ماسک باشد.

در گفتگوها و مصاحبه های ویدیویی و نوشتاری، دنهلم درباره موضوعات زیادی اظهار نظر کرده است. آنچه در ادامه می خوانید به پنج مورد از جالب ترین باورها و نگرش های وی در زمینه های گوناگون اشاره دارد.

۱٫ او اعتقادی عمیق به مشاوره دارد

روبین دنهلم ۵۴ ساله، با مدرک علوم اقتصادی از دانشگاه سیدنی فارغ التحصیل شد. سپس تحصیلاتش را در رشته تجارت ادامه داده و مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نیو ساوت ولز (New South Wales) دریافت کرد.

خانم دنهلم همیشه نسبت به مشاوره و بهره گیری از استعدادهای جوان علاقه نشان داده است، طوری که تاکنون هزینه تحصیلی چند دانشجوی دختر را که به لحاظ مالی با مشکلاتی روبرو بوده اند، در دانشگاه نیو ساوت ولز بر عهده گرفته است. این دانشجویان عمدتا در رشته های مرتبط با فناوری مشغول به تحصیل بوده و هستند.

در یکی از مصاحبه های تلویزیونی خانم دنهلم گفته بود:

پیش از آنکه بدانیم اسم این کار مشاوره است، من زمان زیادی را با افراد مستعد جوان در سازمان های گوناگون سپری کرده ام.

در سال ۲۰۱۶ نیز، وی گفته بود:

شکوفا کردن استعدادهای مجموعه ای از افراد یکی از مهم ترین کارهایی است که یک مشاور می تواند انجام دهد. با فراهم کردن تیمی از افراد مختلف، امکان حل کردن هر مشکلی میسر می شود، حال فرقی نمی کند که این افراد مرد باشند یا زن. مشاوره دادن به نسل بعدی مدیران مالی یکی از مسئولیت های اولیه است.

۲٫ او تنوع را به عنوان کلیدی برای حل مساله می داند

خانم دنهلم در سال های اخیر به طور مکرر به ارزش تنوع در تجارت اشاره کرده است. این مدیر مجرب استرالیایی یک بار در مصاحبه ای ویدیویی با بلاگ Telstra چنین صحبت هایی را بر زبان آورده بود:

من فکر می کنم افرادی که دارای پیش زمینه ها و جنسیتی متفاوت هستند، واقعا باعث بهبود توانایی حل مساله شده و امکان بهره برداری بهتر از فرصت ها را در اختیارتان می گذارند.

من مراحل پیشرفت را زمانی طی کردم که تعداد مدیران زن انگشت شمار بوده و بسیاری از مشاوران من را مردان تشکیل می دادند. افراد زیادی درباره تنوع جنسیت و نژاد حرف می زنند، اما به نظر من این مسائل ریشه در افکار و تجارب قبلی آنها دارد. برای من مهم نیست که مردم چه چیزی را دوست دارند.

اگر همه مثل هم فکر کنند، دیگر موج جدیدی از نوآوری شکل نخواهد گرفت. باید تفاوت هایی در نظرات و تجارب زندگی افراد وجود داشته باشد.

خانم دنهلم در مصاحبه دیگری افزوده بود:

داشتن تجارب گسترده و توانایی به اشتراک گذاری این تجارب در زمان هایی که دور یک میز می نشینید تا با چالش ها روبرو شده و یا به مصاف فرصت ها بروید، بسیار مفید است. داشتن تفاوت فضا را برای صحبت هایی پر محتوا و بروز سوالات جدید آماده می کند.

robyn-denholm (4)

۳٫ او اهل ریسک بوده و ترسی نسبت به ارتکاب اشتباه ندارد

اگر چه شاید رئیس هیئت مدیره جدید تسلا برای رویارویی با ریسک های بزرگ چندان مناسب به نظر نرسد، اما خانم دنهلم خود را آماده رویارویی با چالش ها می داند. او در یکی از مصاحبه های اخیر خود گفته:

اگر چه من از هواپیما بیرون نمی پرم یا پرش بانجی انجام نمی دهم، اما در حوزه کاری خود ریسک پذیر هستم. شما می توانید بهترین تصمیم را با اطلاعاتی که در اختیار دارید بگیرید. تصمیمات سریع امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر هرگز اشتباه نکنید به معنای اینست که به اندازه کافی تلاش نمی کنید.

شغلی جهانی چیزی است که من به فرزندانم توصیه می کنم، زیرا چنین کاری آنها را به یک مدیر و انسان بهتر تبدیل می کند.

یکی از ریسک هایی که دنهلم در زندگی خود به آن تن داده، به زمان اشتغال وی در شرکت سان مایکروسیستمز مربوط می شود. در سال ۲۰۰۱ مقامات این شرکت خانم دنهلم را متقاعد کردند که با دو فرزندش به کلرادو انتقال پیدا کند. او در روزهای نخستین انتقال در مصاحبه ای از سختی های این جابجایی گلایه هایی را مطرح کرده بود، اما در نهایت وی از تصمیم خود و مدیران سان مایکروسیستمز احساس رضایت داشت.

۴٫ ایجاد تعادل بین کار و زندگی برای او مهم است

خانم دنهلم عقیده دارد انسان یک بار فرصت زندگی می یابد، بنابرین باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. به اعتقاد او هر کسی باید درباره مهم ترین اولویت های خود تصمیم گرفته و چیزی های مورد علاقه اش را با زندگی ترکیب کند تا بیشترین بهره برداری را از این فرصت داشته باشد.

او تابستان گذشته در این باره گفته بود:

من در وهله اول و بیش از هر چیز دیگر خانواده ام را دوست دارم، به شغلم نیز علاقه مند هستم؛ بنابراین خانواده من نقشی مهم در حوزه کاری من دارند. آنها می دانند که سر کار من چه چیزی انجام می دهم و در دستیابی به هدف مرا حمایت می کنند.

وقتی که در خانه هستم، من تمام سعیم را می کنم تا حضوری پررنگ داشته باشم. به این معنی که توجه و تمرکز خود را صرف لحظات باهم بودن می کنم و اینطور نیست که افکارم همیشه درگیر کارهایم باشد. سر کار نیز این چنین است.

بهترین توصیه ای که به من شده اینست که هر جا وقت خود را سپری می کنم، تمام توجهم معطوف آنجا باشد، چه در خانه، چه در سر کار. وقتی که تصمیم گرفتید زمانتان را چگونه سپری کنید، بر روی آنچه که پیش رو دارید، تمرکز داشته باشید.

robyn-denholm (3)

۵٫ او به دنبال تغییرات بی وقفه است

در حال حاضر تسلا بدهی های زیادی داشته و به لحاظ سهام وضع چندان مطلوبی در ایالات متحده ندارد. با وجود سرعت گرفتن روند تولید مدل ۳ و برخی ادعاها، هنوز این شرکت به سودآوری نرسیده است.

برخی از منتقدین معتقدند که تسلا باید قبل از انداختن نام خود بر سر زبان ها و ایجاد هیاهوی تبلیغاتی، باید اقدام به تاسیس کارخانه های اختصاصی و تقویت لجستیک خود می نمود.

خانم دنهلم در ماه مارس در مصاحبه ای ویدیویی تا حدودی به این قضیه پرداخته و گفته بود:

من فکر می کنم تغییر کلمه ای است که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای من نحوه عملکرد یک تجارت – چه از دید صنعتی، چه از بعد وارد شدن به فاز بعدی مسیر یک شرکت – شامل مجموعه ای از مهارت های بسیار مهم می شود.

این مساله از نگاه من همیشه با افراد آغاز می شود. به لحاظ تجاری ما کجا هستیم؟ به دنبال کدام استراتژی باید برویم؟ پس از این سوالات، باید اطمینان حاصل پیدا کرد که کارکنان نسبت به مسیری که یک شرکت می خواهد طی کند، به اندازه کافی مطلع هستند.

The post با پنج ویژگی جانشین ایلان ماسک آشنا شوید؛ آیا روبین دنهلم تسلا را نجات می دهد؟ appeared first on دیجیاتو.

مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد

احتمالاً برای تمامی دوستداران دنیای خودرو، تسلا موتورز، نامی کاملاً آشنا است. گروه خودروسازی آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ با پیشی گرفتن از شرکت جنرال موتورز به عنوان ارزشمندترین شرکت خودروسازی در بازار بورس سهام آمریکا قرار گرفت. ارزش خالص سهام تسلا به بیش از ۵۳ میلیارد دلار میرسد که پس از دو شرکت خودروسازی فولکس واگن و تویوتا، به عنوان بزرگترین شرکت خودروسازی جهان به حساب می آید. امروز در دیجیاتو قصد داریم مروری کنیم بر تاریخچه این شرکت خودروسازی. با ما همراه باشید.

پیش از آغاز

برخلاف تصورتان آیلان ماسک که در حال حاضر مدیرعامل و همه کاره تسلا به حساب می آید این شرکت آمریکایی را تاسیس نکرده است. چرا که شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ توسط ابرهارد و مارک تارپنینگ تاسیس شد. هر دوی این افراد نقش بسیار فعالی در توسعه اولیه شرکت پیش از حضور ایلان ماسک داشته اند. در هر صورت ماسک که اکنون سیاست کلی و هدایت این شرکت بزرگ را برعهده دارد در فوریه ۲۰۰۳ به هیئت مدیره پیوست. در ابتدا هدف اصلی تسلا تجاری سازی خودروهای برقی بود و به همین دلیل نیز کار خودش را با تولید ماشین های اسپرت و لوکس آغاز کرد. اما پس از آن مسیر کمی متفاوت شد. و در حال حاضر این شرکت اهدافی بسیار بزرگ تر از صرفا ساخت خودروهای لوکس و اسپرت دارد.

تسلا

به احتمال زیاد می توانید حدس بزنید که نام تسلا از دانشمند مشهور و مظلوم نیکولا تسلا گرفته شده است! ایده اصلی این نام گذاری برمیگردد به ابرهارد که با همسرش در رستوران معروف دزدان دریایی بود و برای اولین بار این نام از ذهن اش عبور کرد. بد نیست در همین جا به لوگوی این کمپانی نیز اشاره ای داشته باشیم.

این لوگو هر چه بیشتر که به جلو می رویم با ارزش تر و همه گیر تر می شود. تسلا آینده ای بزرگ در انتظارش است و همه این اعتبار در پشت این T معروف نقش خواهد بست. در ادامه خواهید دید که چگونه محصولات جدید این شرکت نیز به سمت همان T به لطف درب های از بالا لولا شده پیش می روند تا هر چه بیشتر نمایانگر این برند مشهور آمریکایی باشند.

سال های اولیه

در ابتدا این شرکت با بودجه اولیه توسط مارتین ابرهارد و تارپنینگ شروع به فعالیت کرد. در سال ۲۰۰۴ یعنی یک سال پس از تاسیس این شرکت، ایلان ماسک با ارائه طرح اولیه موتورهای سری A موفق شد سرمایه و بودجه این شرکت را به ۷ و نیم میلیون دلار افزایش دهد. روند جذب سرمایه و برنامه ریزی و همچنین ساخت خط تولید نزدیک به ۵ سال طول کشید تا اولین خودروی الکتریکی تسلا رسما ساخته و عرضه شود.

آنچه به عنوان اولین محصول تسلا و خودروی الکتریکی عرضه شد تسلا رودستر نام دارد. بررسی اولین محصول تسلا یعنی رودستر برایمان اهمیت به سزایی دارد، چرا که ما را به شناخت بهتری از این شرکت خودروسازی می رساند.

اولین نسل رودستر

تسلا رودستر

رودستر اولین خودرویی بود که مجهز به باتری یون لیتیومی بود که می توانست برای بیش از ۳۲۰ کیلومتر یا همان ۲۰۰ مایل با هر شارژ استفاده شود. این خودرو می‌توانست شتاب صفر تا صد معادل ۳٫۷ ثانیه را به دست آورد. هر چند مجموعاً در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، تسلا موفق شد تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه رودستر را به ۳۲ کشور جهان برساند، اما اهمیت این خودرو فراتر از تنها تعداد فروش است. ( ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۶ این مقدار به ۷۶ هزار خودرو رسید).  رویکرد تسلا پس از تولید به رودستر کاملا عوض شد. یعنی پس از تولید یک خودروی اسپرت به سمت طراحی خودروهای سدان و خانوادگی رفت و پس از آن به سمت خودروهای کامپکت ارزان قیمت. اگر هدف این بود چرا رودستر تولید شد؟ آنچه از رودستر به ما منتقل می شود، قدرت نمایی تسلا بر روی کاغذ و اعداد و ارقام است. خودروی تمام برقی ای که می تواند به سرعت و شتابِ سوپر اسپرت هایی با موتورهای سنگین و پر مصرف دست یابد. آن هم تنها با صرف انرژیِ کاملاً غیر فسیلی و پاک. اگر تسلا، رودستر را تولید نمی کرد هرگز اینگونه بر سر زبان‌ها نمی افتاد.

و رودستر در حال حاضر

دوران شهرت

تسلا توانست با رودستر رقیبی جدی برای سوپر اسپرت ها تولید کند. با این تفاوت که این خودرو به جای موتور باطری دارد. همین کافی بود که این شرکت بیش از پیش رسانه ای شود و شهرتی کاملا جهانی پیدا کند. نتیجه آن شد که یک سال پس از آن، در ژوئن سال ۲۰۰۹ از وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا وامی ۲٫۵ میلیون دلاری دریافت کرد. این بودجه، در واقع حمایتی بود از جانب دولت آمریکا برای توسعه تکنولوزی های مدرن و پیشرفته. در کنار حمایت دولت امریکا، تسلا در این دوران رشد چشمگیری داشت. علت رشد سهام شرکت خودروسازی تسلا به چند دلیل عمده برمی گردد. اول آنکه خودروهای الکتریکی به شکل قابل توجهی محبوب تر شدند. پس از آن بهبود عمر باتری ها بود و در نهایت تقاضای رو به رشد مردم برای خرید این نوع خودروها. در چنین شرایطی فرصت آن شد که خودروی تسلا مدل اس عرضه شود.

مدل اس

همانطور که پیش از این نیز گفته شد رویکرد و سیاست‌های کلی تسلا، و حتی بهتر بگوییم، هدف نهایی آیلان ماسک ،تجاری سازی خودروهای برقی بوده. در نتیجه کاملا قابل پیش بینی بود که در آینده نزدیک پس از تولید رودستر اولین خودروی سدان خانوادگی این خودروساز آمریکایی عرضه شود. مدل s تمام مشخصات یک خودروی سدان خوب و کاربردی را دارد. این محصول شتاب اولیه ی بسیار خوبی دارد، طراحیِ ظاهری زیبا و بروز بر آن نقش بسته و در نهایت  با هر بار شارژ می تواند ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند. جدا از این ارقام، به مسئله با اهمیت تری باید توجه داشت و آن قیمت گذاری محصولات تسلا است. تسلا در نظر دارد هزینه تمام شده خودروهایش را هرچه بیشتر پایین بیاورد تا آنها با قیمت به صرفه تر و اقتصادی تری عرضه شوند. نمونه کامل آن با بررسی تسلا رودستر و مدل s کاملا آشکار می شود. رودستر قیمت پایه ۱۱۰ هزار دلاری دارد در حالیکه تسلا مدل اس قیمت اش به نیمی از آن می رسد: یعنی ۵۸ هزار دلار. این روند چند سال پس از آن یعنی در سال ۲۰۱۷ با شدت بیشتری پیش می رود. این بار تسلا محصول جدید خود یعنی تسلا مدل ۳ را عرضه می کند که باز هم شاهد افت قیمت ۵۰ درصدی در آن هستیم (مدل ۳ حدود ۳۵ هزار دلار بهای نسخه بیسیک اش می شود).

مدل ۳

و باز هم قدرت نمایی

اکنون نوبت به تسلا مدل ایکس می رسد. این خودروی برقی، اولین محصول چهار در شاسی بلند شرکت تسلا موتورز است. (CUV یا بهتر بگوییم کراس اوور). مدل ایکس به مراتب تسلایی بسیار کامل تر است. از امکانات و قرار گیری در سگمنت لوکس گرفته تا عملکرد فنیِ بسیار چشم گیر و تاثیرگذار. همین قدر بگوییم که مدل ایکس می تواند بدون اینکه کوچکترین صدایی از خودش در بیاورد از هر شاسی بلند دیگری پیشی بگیرد. (جالب است بدانید که این خودرو با اینکه پیشرانه اش مانند خودروهای احتراق داخلی صدایی ندارد، بر روی صدای لاستیک هایش نیز بسیار کار شده تا کاملا صامتِ صامت عمل کند. بیشتر بخوانید ). تسلا توانست تنها با پیشرانه ای برقی محصول شاسی بلندی تولید کند که باعث شرمندگی طیف وسیعی از خودروها و خودروسازان شود. از پورشه کاین گرفته تا لامبورگینی اوروس.

سیستم اتوپایلت

از دیگر ویژگی های مهم خودروهای شرکت تسلا، رانندگی خودکار یا همان اتوپایلت است. البته حتماً اخبار تصادفات مدل های مختلف محصولات تسلا که در تعداد زیادی از آنها جان راننده نیز از وی گرفته شده به گوشتان خورده است. این اخبار به این دلیل بسیار رسانه ای شده اند که تصادف در حالت اتوپایلت اتفاق افتاده. با این وجود تسلا ادعا می کنند که قابلیت رانندگی خودکار می تواند احتمال تصادف را تا حد بسیار زیادی در سطح جهان کاهش دهد. تسلا برای گسترش سیستم رانندگی خودکار فعالیت های زیادی انجام داده و برنامه های بزرگتری را نیز برای آینده خود دارد. اما واقعیتی که انکار ناپذیر است برتری بعضی از رقبا در این عرصه نسبت به این شرکت خودروسازی آمریکایی هستند: نظیر مرسدس بنز. در هر صورت تسلا برنامه های گسترده ای برای پیشبرد و پیشرفت سیستم رانندگی خودکار دارد و باید دید سرانجام در این رقابت کدام خودروساز پیروز می شود.

و داستان مذکور لوگو

اپل و تسلا

اپل و تسلا همواره ارتباط نزدیکی در دنیای فناوری داشته اند. یکی از سرمایه‌گذاران در نشست سالانه‌ای که در مقر اپل در کوپرتینتوی کالیفرنیا برگزار شد به تیم کوک گفت علاقمندم ببینم که این شرکت تسلا را خریداری می‌کند. این اظهارات با استقبال حاضرین همراه شد اما مدیرعامل اپل از پاسخ به این پرسش طفره رفت و گفت ما هیچ رابطه‌ای با تسلا نداریم و سریعا موضوع سیستم اطلاعات و سرگرمی اپل برای خودروها را پیش کشید که یک روز قبل هم در رویداد معرفی اپل واچ به آن پرداخته بود. چرا این پدیده اهمیت دارد؟ چون این اتفاق از دید تحلیلگران پدیده ای بسیار برد برد برای طرفین است و البته باچاشنیِ ریسک برای اپل. قطعا ساخت یک شرکت خودروسازی هزینه‌های بالایی دارد. خصوصا شرکتی که محصولاتی همچون تسلا تولید کند. در این میان کوپرتینویی‌ها با خرید تسلا به خودروسازی دست پیدا می‌کنند که سالانه ۱۰۰ هزار خودروی لوکس الکتریکی به فروش می‌رساند. این آمار در سال جاری و حداکثر تا ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۲۰۰ هزار هم خواهد رسید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل با خرید تسلا علاوه بر در اختیارگرفتن زیرساخت‌های تجاری این شرکت مانند فروشگاه‌ها، شبکه‌ی شارژ آنها موسوم به Supercharger را نیز تصاحب خواهد کرد. به این موارد، کارخانه‌های ساخت باتری در نوادا و همچنین کسب‌وکار تامین و ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی را نیز اضافه کنید که همگی، اپل را به بازیگری بزرگ در صنعت نیرو تبدیل می‌کند. از طرف دیگر  به عقیده‌ی کارشناسان، این خرید، ایلان ماسک را از خودش (و اشتباهات و غرورش) نجات می‌دهد.

سبزِ سبز

تسلا تاثیر گذار است. تسلا می تواند به مسیر تکنولوژی دنیا، نه فقط سرعت، بلکه جهت بدهد. بی انصافی است که وقتی از تسلا صحبت می کنیم تمام تمرکزمان معطوف به خودرو های این شرکت باشد. شرکت خودروسازی تسلا موتورز در واقع همواره تحت تاثیر انتخاب های مهم رهبرش آقای ماسک قرار دارد. رهبری که با وجود شکست های کوچک و بزرگ، اهدافی بزرگ در سر داشته و در پی آن دست به اقدامات متفاوتی می زند. پرداختن به تمام فعالیت های این شرکت در یک مقاله تقریبا کاری نشدنی است و این نشان از آینده روشن این شرکت دارد. یکبار خبر می رسد تسلا در خفا مشغول به توسعه چیپ هوش مصنوعی است، چندی بعد متوجه می شویم او مشغول به ساخت بزرگترین سقف مجهز به پنل های خورشیدی است.

تسلا نماد ژرف نگری و نگاه به آینده است. این شرکت چه با ماسک اش و چه بدون آن، ثابت کرده که شهامت رسیدن به اهداف بزرگ و عجیب اش را دارد و برای دست یابی به آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.

The post مروری بر تاریخچه تسلا؛ خودروسازی کوچک که جهان را تکان داد appeared first on دیجیاتو.