اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل۳؛ نقطه عطف یا سرآغاز سقوط؟

تسلا مدل۳  بگونه‌ای متناقض، واقع‌گرایانه‌ترین و در عین حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی شرکت تحت امر ایلان ماسک تا به امروز لقب گرفته است. این خودرو که در ماه مارس ۲۰۱۶ با قیمت پایه ۳۶ هزار دلاری رونمایی شد، به علت برخورداری از بهایی متعادل، قادر است تا نقش به سزایی در دستیابی ایلان ماسک به هدف نهایی‌اش که همان تغییر دنیای اتومبیل به نفع انواع الکتریکی است، ایفا نماید.

همانطور که خودروسازان دنیای امروز بهتر به آن واقف هستند، تداوم موفقیت در یک بازار بزرگ مملو از خودروهای اقتصادی مشکل‌تر از حفظ موفقیت در بازار به نسبت کوچک خودروهای لوکس است. با وجود آنکه عده زیادی از مردم با پرداخت هزار دلار، جای خود را در صفحه خرید این خودرو رزرو نموده بودند اما تسلا تاکنون نتوانسته به وعده خود مبنی بر تولید حدود ۵۰۰۰ دستگاه مدل۳ در هفته، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی عمل نماید.

البته بر طبق اطلاعات منتشر شده از سوی نشریه بلومبرگ، شرکت تسلا تنها توانسته به نرخ تولید ۱۰۷۶ دستگاه مدل۳ در هفته دست یابد و به طور کلی از ماه جولای ۲۰۱۷ تاکنون، موفق به تولید ۱۱۵۰۰ دستگاه از این خودرو شده است. متاسفانه تسلا تاکنون آمار دقیقی از میزان تولید و فروش این خودرو ارائه نداده و ما نمی‌توانیم صحت آمار فوق را تایید یا تکذیب نماییم.

تست تسلا مدل ۳ تحویل شده به خریداران

در این مقاله، ما خودروی یک شهروند را که در فوریه ۲۰۱۸ به او تحویل داده شده، مورد بررسی قرار داده‌ایم، چرا که شرکت تسلا به دلایل مختلف از تحویل یک خودروی قابل تست به ما خودداری نموده است.
البته آن طور که شرکت تسلا اعلام نموده، حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی خبری از تولید نمونه‌های ۳۶ هزار دلاری مدل ۳ به گوش نخواهد رسید. هر کدام از مدل۳ های کنونی به دو مجموعه آپشن مجهز شده‌اند: اولی بردارنده یک پکیج باتری به قیمت ۹ هزار دلار است که دامنه حرکتی خودرو را از ۳۵۴ به ۴۹۹ کیلومتر افزایش خواهد داد.

بسته سفارشی دوم نیز با بهایی معادل ۵ هزار دلار، حاوی امکاناتی همچون: صندلی برقی مجهز به گرمکن، سقف شیشه‌ای پانورامیک و یک سیستم صوتی پریمیوم است. در ضمن انتخاب هر رنگ دیگری به جز مشکی هزینه‌ای در حدود هزار دلار اضافه را شامل خواهد شد و اگر مایل به سفارش قابلیت‌های پیشرفته خودران بر روی اتومبیل خود باشید، بایستی ۵ هزار دلار دیگر نیز بپردازید.

اتومبیل مورد بررسی در این مقاله به تمامی آپشن های فوق مجهز شده و قیمت آن بالغ بر ۵۶ هزار دلار است.
چنین قیمتی بسیار بیشتر از بهای ب ام و سری۳ و هوندا آکورد است. در مقایسه با قیمت سدان‌های کوچک و لوکسی همچون ب ام و سری۳ و مرسدس بنز سی کلاس، تناسب منطقی میان قیمت و قابلیت‌های مدل۳ مشاهده نمی‌شود. همانند دو خودروی آلمانی مورد اشاره، مدل۳ نیز از سامانه انتقال نیرو به چرخ‌های عقب بهره می‌برد و توان خروجی پیشرانه آن هم تراز با قوای محرکه موتور بنزینی توربوشارژ چهار سیلندر به کار گرفته شده در آنهاست.

نیرویی که مدل۳ به واسطه یک موتور الکتریکی سوار شده بر روی اکسل عقب از دل الکترون ها بیرون می‌کشد، در حدود ۲۲۱ اسب بخار قدرت داشته و گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۴۱۱ نیوتن-متر است. همچنین گفته شده که نمونه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز بزودی وارد بازار خواهد شد.

عمده مصالح به کار رفته در ساختار مدل ۳ از جنس فولاد بوده اما درب‌ها و کاپوت خودرو از فلز آلومینیوم ساخته شده‌اند. وزن مدل۳ در حدود ۱۳۶ کیلوگرم بیشتر از ب ام و ۳۳۰i بوده و به خاطر قرارگیری مجموعه عظیم باتری در کف خودرو، گرانیگاه آن در ارتفاع ۴۷ سانتیمتری از سطح زمین واقع شده که مساوی خودروی مدرن مزدا میاتا است. توزیع وزن ۱۸۶۷ کیلوگرمی مدل۳ به گونه‌ای است که ۴۸٫۲ درصد آن در جلو قرار گرفته و مابقی بر نیمه عقبی خودرو سوار شده‌ است.

عملکرد غربیلک فرمان در تغییر مسیر و عبور از مسیرهای پر پیچ و خم، بسیار چابک و پرنشاط ارزیابی می‌شود. دقت و سفتی غربیلک فرمان در هر سه حالت رانندگی کامفورت، استاندارد و اسپرت در حد بسیار خوبی قرار دارد. اما در سوی دیگر، عملکرد ترمزهای احیاکننده متناسب با قوای محرکه این خودرو نبوده و در توقف کامل این خودرو دچار کاستی است.

در ضمن برخلاف برخی از رقبا (نیسان لیف)، اثری از حالت رانندگی با یک پدال که در ترافیک های شهری مایه آسایش بسیار راننده خواهد بود، در این خودرو مشاهده نمی‌شود. ضمنا خودروی مورد بررسی بر روی رینگ‌های ۱۸ اینچی، پوشانده شده با لاستیک چهار فصل میشلین ۲۳۵/۴۵R-18 سوار شده است.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل ۳ معادل ۵٫۱ ثانیه بوده و با ترمزگیری در سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت، این خودرو در فاصله ۵۳٫۶ متری از حرکت بازخواهد ایستاد.

این خودرو تنها ذره‌ای چابکتر از ب ام و ۳۳۰i و آئودی A4 مجهز به پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است. شتاب جانبی خودرو در پیست مخصوص نیز معادل ۰٫۸۴ جی اندازه گیری شد. اگر بخواهید با سرعت بسیار بالا از پیچ عبور نمایید، کم فرمانی خصیصه غالب عملکرد خودرو خواهد بود.

کابین خودرو از نظر عایق بندی در سطحی پایین‌تر از رقبای مشابه قرار داشته و صدای برخورد لاستیک‌ها با ناهمواری های جاده سرنشینان را مورد تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین کابین خودروی مورد بررسی از برخی ارتعاشات و صداهای شبیه به جیرجیر، علیرغم کارکردی کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر، رنج می‌برد. میزان صدای ورودی به کابین در حدود ۶۹ دسی بل اندازه گیری شد که بیشتر از صدای نفوذی به کابین آئودی A4 است.

میزان رسمی مصرف سوخت ادعایی برای تسلا مدل۳ برابر ۴۹۹ کیلومتر در سیکل ترکیبی و ۴۸۱ کیلومتر در بزرگراه، به ازای یک مرتبه شارژ کامل باتری است.

در طی مسافت حدود ۳۲۰ کیلومتر با این خودرو در بزرگراه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، متوجه شدیم که میزان مصرف انرژی آن کمتر از مقدار رسمی اعلام شده است. البته این اختلاف مصرف انرژی می تواند وابسته به اختلاف دمای محیط نیز باشد که به‌ نوبه خود قادر است اثر محسوسی بر مصرف انرژی موتورهای برقی این خودرو داشته باشد.

صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی به قطر ۱۵ اینچ، همه چیز، از نقشه های مسیریابی و مولفه‌های سیستم صوتی گرفته تا داده‌های مرتبط با میزان شارژ باتری و دامنه حرکتی را به خوبی نمایش می‌دهد.

این صفحه نمایشگر که در میانه داشبورد ساده‌ی مدل۳ قد برافراشته، از دقت، وضوح و گرافیک بسیار مناسبی برخوردار است.

دکمه‌های فیزیکی به ندرت در کابین مدل ۳ قابل مشاهده هستند. در این میان می‌شود به دکمه‌های شیشه بالابر، دربازکن برقی، دو دکمه تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان به همراه دسته راهنما و دسته‌ی دیگر قرار گرفته بر روی ستون فرمان که کروز کنترل و فرمان خودکار از طریق آن فعال شده و قابلیت تعویض دنده را نیز داراست، اشاره نمود. در اینجا از دکمه‌های کنترل تهویه، سیستم صوتی و همچنین صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان خبری نیست. دریچه تهویه نیز در سرتاسر داشبورد امتداد یافته است.

میزان دید به سمت جلو از داخل کابین در حد بسیار مناسب قرار دارد اما دید عقب تا حدی محدود شده است.
در داخل کابین خودرو با فضای فراخی مواجه هستیم به طوری که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد. همچنین به واسطه وجود کنسول بزرگ تعبیه شده به جای تونل جعبه دنده و یک صندوق بار جلو علاوه بر صندوق عقب، فضای کافی برای جای دادن اسباب و وسایل در این خودرو وجود خواهد داشت.

صندلی های ردیف دوم موجودی کمبودی از نظر فضا وجود ندارد و اما ارتفاع نسبتاً زیادی از خودرو باعث می شود تا زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و این موضوع می‌توانند باعث رنجش آنها شود.همچنین صندلی های ردیف با درجه ۶۰۴۰ قابلیت تا شدن دارند که این موجب افزایش حجم صندوق بار خواهد شد.

در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه اصلاح یک خودرو الکتریکی نسبتاً لوکس با قابلیت‌های مناسب است اما قیمت بالای ۵۰هزار دلار و تاخیر در واگذاری آن به خیل عظیم مشتریان منتظر، می‌تواند به اعتبار این خودرو لطمه و آن را از هدف اصلی اش که همان فراگیر نمودن خودروهای برقی در بین عموم افراد جامعه است، دور نماید.

The post اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل۳؛ نقطه عطف یا سرآغاز سقوط؟ appeared first on دیجیاتو.

عواقب وسیع تصادف مرگبار Model X برای تسلا

اوایل فروردین ماه بود که یک دستگاه اتومبیل الکتریکی تسلا Model X در کالیفرنیای امریکا تصادف کرده و تبدیل به یکی از خبرهای داغ این کشور شد. ماجرا از این قرار بود که راننده خودرو در حین رانندگی در جاده شماره ۱۰۱ در کالیفرنیا بوده و در این زمان ابتدا به موانع بتنی جدا کننده برخورد کرده و پس از آتش گرفتن، با دو ماشین دیگر نیز برخورد کرده است.

هرچند راننده پس از تصادف توسط نیروهای امداد به بیمارستان منتقل شده اما متاسفانه به دلیل شدت جراحات وارده در تصادف جان باخته است. حالا پس از گذشت نزدیک به یک ماه خانواده والتر هوانگ، راننده خودروی مذکور به دنبال انجام اقدامات قانونی علیه تسلا بوده و قصد دارند این کمپانی را به دادگاه بکشند.

مایک فونگ، وکیل این خانواده، اصرار دارد که اگر سیستم خودران تسلا یعنی اتوپایلوت فعال نشده بود این احتمال وجود داشت که تصادفی رخ ندهد. قرار است سازمان ملی امنیت جاده ای ایالات متحده (NTSB) به بررسی این حادثه بپردازد.

وکیل این خانواده قصد دارد پس از منتشر شدن نتایج بررسی NTSB دادخواست خود را تقدیم دادگاه کند. در حال حاضر این وکیل مدعی است که تسلا قصد دارد به واسطه بیانیه هایی که پس از حادثه منتشر کرده راننده را برای تصادف سرزنش کرده و مقصر نشان دهد.

او می گوید سیستم اتوپایلوت توانایی شناسایی درست خطوط قرمز رنگ جداکننده لاین های خیابان را نداشته و سیستم ترمز آن ها قادر به شناسایی یک جسم ثابت در جلوی خودرو نیست.

متاسفانه به نظر می رسد که ادعاهای وکیل خانواده هوانگ درست بوده و تسلا تلاش می کند تا راننده فوت شده را مقصر جلوه دهد. بنا به گفته های تسلا راننده در هنگام رانندگی از لاین مجاز خارج شده و پس از تلاش های ناموفق برای جلوگیری از تصادف با یک مانع بتنی برخورد کرده است.


تحلیلگران مجله خبری insideevs معتقد اند که تسلا در این میان مقصر است و در صورتی که سیستم خودران اتومبیل الکتریکی تسلا Model X در هنگام تصادف فعال نبود، این حادثه مرگبار هرگز رخ نمی داد.

در مصاحبه ای که به تازگی از شبکه خبری ABC7NEWS منتشر شده، همسر آقای هوانگ مدعی شده است که شوهر او پیش از رخ دادن این تصادف مرگبار نیز با سیستم اتوپایلوت خودروی خود مشکل داشته است. برادر آقای هوانگ نیز ضمن بیان این موضوع که موقعیت والتر هوانگ همواره به وسیله یک اپلیکیشن بر روی گوشی اطرافیانش قابل مشاهده بوده است مدعی شد که این تصادف نه به خاطر سهل انگاری برادرش بلکه به دلیل رخ دادن یک ارور در سیستم اتوپایلوت خودرو او رخ داده است.

تحقیقاتی که در مورد این حادثه توسط سازمان ملی امنیت جاده ای ایالات متحده (NTSB) در حال انجام است زمان بر بوده و تسلا احتمالا تا رسیدن جواب این تحقیقات بیانیه های دیگری را نیز منتشر خواهد کرد.

بنا به گفته های واحد ارتباطات تسلا ایلان ماسک مدیرعامل این کمپانی در حال مذاکره با رئیس NTSB، رابرت سوموالت بوده و به نظر می رسد که این گفتگوها سازنده است.


در بیانیه ای که تسلا در رابطه با این حادثه منتشر کرده ذکر شده است که تسلا در مورد غیرقابل اعتماد بودن اتوپایلوت به خریدارن این کمپانی هشدار داده و به آن ها توضیح داده است که این سیستم هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و به دلیل نوپا بودن و کامل نبودن آن نیاز است حتما رانندگان خودروهای مجهز به اتوپایلوت دست های خود را روی فرمان خودرو قرار دهند تا در صورت بروز اتفاق غیر منتظره بتواند عکس العمل سریعتری نشان دهند.

بنابه گفته های تسلا با توجه به اینکه حادثه در روز روشن رخ داده و دید افقی بالایی نیز در اختیار اتوپایلوت بوده تنها احتمالی که می تواند رخ دادن تصادف را توجیه کند عدم توجه کافی راننده به جاده و نادیده گرفتن هشدار های اتوپایلوت می باشد.

در بیانیه ای تسلا ذکر شده است که تنظیمات اتوپایلوت به صورتی است که راننده در صورت برداشتن دست خود از روی فرمان با هشدار های صوتی و تصویری زیادی مبنی بر قرار دادن دست بر روی فرمان مواجه می شود.

با توجه به حافظه اتوپایلوت خودروی مذکور آقای هوانگ در طی چند روز قبل از تصادف و حتی روز حادثه هشدار های زیادی از جانب اتوپایلوت را نادیده گرفته است.


تسلا ضمن همدردی با خانواده هوانگ عنوان کرده است که ما به شدت از فوت والتر هوانگ متاسفم هستیم اما به وجود آوردن یک جو منفی علیه اتوپایلوت کار غلطی بوده و ما اجازه آن را نمی دهیم.

باتوجه به اینکه سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراه های امریکا (NHTSA) تایید کرده است که حتی نسخه های قبلی تسلا توانایی کاهش ۴۰ درصدی تصادفات را دارند به وجود آوردن یک تصور منفی در ذهینت مردم مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن سیستم خودران تسلا (اتوپایلوت) باعث به خطر انداختن سلامت رانندگان و سرنشینان خودروها و آسیب رسیدن به آن ها می شود.

The post عواقب وسیع تصادف مرگبار Model X برای تسلا appeared first on دیجیاتو.

ایلان ماسک کارمندان تسلا را به بهره وری بیشتر و استفاده از عقل سلیم دعوت کرد

ایلان ماسک که این روزها سرگرم مدیریت پروژه های مختلف بر روی زمین و فضاست، اخیرا نامه ای به کارمندان شرکت تسلا ارسال کرده و نکاتی را درباره مدل ۳ و برنامه های مرتبط با آن مطرح کرده است.

همانطور که پیشتر نیز به اطلاعتان رسانده ایم، از زمانی که مدل ۳ وارد فاز تولید شده، مشکلات متعددی بر سر راه آن قرار گرفته و تسلا نتوانسته تیراژ تولید را طبق پیش بینی های انجام شده پیش ببرد.

در نامه ارسالی مدیر عامل تسلا به کارمندان، این مساله مورد توجه قرار گرفته و آقای ماسک ضمن اشاره به ۲۴ ساعته شدن خطوط تولید، از کارکنان خود خواسته که با تلاش بیشتر بازده و کاراییشان را افزایش دهند.

برای ترغیب کارمندان، آقای ماسک از تجارب شخصی خود نیز نوشته و آنها را به استفاده از این تجارب فراخوانده است. برای مثال وی گفته:

به محض اینکه معلوم شد یک جلسه یا تماس تلفنی سودی برای شما ندارد، فورا از آن انصراف دهید. این کار به هیچ وجه گستاخانه محسوب نمی شود، گستاخانه این است که فردی را نگه داری و وقتش را تلف کنی.

در قسمت دیگری آقای ماسک آورده:

به طور کلی همیشه باید از عقل سلیم به عنوان راهنما استفاده کرد. اگر پیروی از قانون یک کمپانی در شرایطی خاص به وضوح مسخره انگاشته شود، طوری که در صورت انجام آن فرد سوژه کاریکاتورها خواهد شد، این قانون باید تغییر پیدا کند.

با این یادداشت مدیر عامل تسلا کارمندان خود را به استفاده از عقل سلیم تشویق می کند. در واقع او از آنها می خواند که برای انجام صحیح امور و کارها، نیازی نیست که از سلسله مراتب و مافوق ها احساس نگرانی نموده و از پیشنهادات سازنده اجتناب کنند.

musk

به گفته ایلان ماسک، تسلا باید تا آخر ماه ژوئن بتواند هر هفته ۶ هزار دستگاه مدل ۳ تولید کند. این رقم پیش از این ۵ هزار دستگاه تعیین شده بود، اما ظاهرا آقای ماسک می خواهد با افزایش ظرفیت تولید، به استقبال دیگر مشکلات احتمالی در زنجیره تامین و ساخت قطعات برود.

به منظور دستیابی به این هدف، قرار است تسلا هر هفته حدود ۴۰۰ نفر را در کارخانه های خود در فریمانت و گیگافکتوری نوادا به استخدام خود در آورد.

پیش از این تسلا تولید هر هفته ۲٫۵۰۰ دستگاه مدل ۳ را تا آخر سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ هدفگذاری کرده بود که البته در دستیابی به آن ناموفق بود.

در پایان بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که ایلان ماسک برای افزایش بهره وری و کارایی، در دفتر کار خود بر روی یک مبل نه چندان راحت به استراحت می پردازد تا احیانا مدت زمان حضورش بر روی این مبل زیاد طول نکشد!

با انتشار این قضیه، برخی از طرفداران او دست بکار شده اند تا با جمع آوری پول، بودجه کافی برای خرید یک مبل راحت تر را برای پیشرو ترین مدیر دنیای تکنولوژی فراهم آورند.

The post ایلان ماسک کارمندان تسلا را به بهره وری بیشتر و استفاده از عقل سلیم دعوت کرد appeared first on دیجیاتو.

خطای انسانی و ضعف ایمنی؛ تسلا علت تصادف مرگ آفرین مدل X را تحلیل کرد

بیش از سه هفته از تصادف مشهور خودرو برقی تسلا، در یکی از بزرگراه های ایالت کالیفرنیا می گذرد. حادثه ای که به شکل قابل توجهی در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت و برای تسلا و آقای ماسک گران تمام شد.

در ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین، یک عدد تسلا مدل ایکس، با حاشیه بتونی بزرگراه شهر مانتین ویو در کالیفرنیای آمریکا برخورد می کند، و راننده ۳۸ ساله جان خود را از دست می دهد. سر و صدای این حادثه زمانی شدت گرفت که مشخص شد که خودرو Model X تسلا در واپسین لحظاتش در حالت خودران و Autopilot پیش می رفت و خطای تکنولوژی تسلا، مسافر تقریبا راننده اش را به کام آتش و مرگ فرستاد.

انتظار می رفت فرایند تحقیق و آشکار کردن جزئیات چند ماهی طول بکشد، اما شرکت تسلا نتیجه بررسی خود را اعلام کرد: اثری از دستان راننده ۶ ثانیه قبل از تصادف بر روی فرمان پیدا نشد و همچنین کروز کنترل انطباقی در حالت مینیمم فاصله تنظیم بوده. و به احتمال زیاد علائم هشداردهنده روشن شدند و راننده از فاصله ۱۶۴ یاردی (تقریبا ۱۵۰ متر) قبل از برخورد به گاردریل و منحرف شدن، به مدت ۵ ثانیه کامل فرصت داشته که واکنش نشان دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

لازم به توضیح است که در سیستم نیمه خودران، خودرو در شرایط اضطراری از راننده می خواهد که واکنش نشان دهد و فرمان را در دست بگیرد، و ظاهرا این تمام چیزی بوده که بنا بر گفته تسلا پیش آمده، که راننده به علائم واکنش مناسب نداده و این حادثه به قیمت جانش تمام شده است! این دقیقا قسمتی است که ستاد ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا با تسلا مشکل دارد! نه حتی در این تصادف بلکه پیش از این نیز ایمنی تسلا را زیر سوال برده بوده و علاوه بر این اداره ملی ترافیک بزرگراهی نیز گریبان گیر تسلا شده و این شرکت را مقصر در حادثه اخیر می داند.

ناگفته نماند که روایت مطرح شده از تصادف توسط خود تسلا موتورز بوده و تاکنون واکنشی از پلیس محلی و یا هیئت بین المللی ایمنی حمل و نقل، دیده نشده. تسلا نیز منتظر پاسخ آن ها نمانده و با پیشدستی، خود علت تصادف را بیان داشته است.

واقعیت آن است که این نتیجه همانطور که گفته شد، احتیاج به بررسی و زمان بیشتری داشت و اعلام نتیجه به این سرعت توسط تسلا فقط ناشی از درگیری هیئت NTSB و ایلان ماسک است. مشکلاتی که از یک هفته پس از حادثه مذکور شروع شد و به دخالت رئیس پلیس حمل و نقل آمریکا انجامید و تا به اینجا هم تسلا زیربار نرفته و بدون همکاری هیئت ایمنی حمل و نقل ملی (NTSB) پیش از اعلام آن ها، به تنهایی علت حادثه را بیان داشته است.

 

 

The post خطای انسانی و ضعف ایمنی؛ تسلا علت تصادف مرگ آفرین مدل X را تحلیل کرد appeared first on دیجیاتو.

کاربران یک سایت به منظور خرید کاناپه برای ایلان ماسک ۵ هزار دلار اعانه جمع کردند

ایلان ماسک این روزها برای سر و سامان دادن به روند تولید تسلا مدل ۳ ساعات بسیاری از شبانه روز را در کارخانه به سر می برد و این مساله به دست مایه شوخی کاربران تبدیل شده است

کمپانی تسلا قبلا وعده داده بود در هفته ۲۵۰۰ خودروی الکتریکی مدل ۳ را به دست مشتریان می رساند اما نتوانسته از سقف ۲۰۰۰ دستگاه فراتر برود. روند تولید این ماشین تا حدودی پیچیده بوده و حتی ماسک از آن به عنوان جهنمی یاد کرده که برای بهبود آن بعضی شب ها در کارخانه می خوابد.

وی اخیرا در مصاحبه با «گیل کینگ»، خبرنگار  شبکه CBS مدعی شده که بعضی شب ها روی زمین می خوابد چون کاناپه به اندازه کافی عریض نیست.ایلان ماسکحالا برخی کاربران اینترنت با راه اندازی صفحه ای در  پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی GoFundMe به دنبال جمع آوری پول به منظور خریدن یک کاناپه جدید برای ایلان ماسک هستند تا در بین شیفت های سنگین کارخانه تسلا روی آن استراحت کند. در این صفحه توضیحات زیر ارائه شده است:

ایلان ماسک در حال پیشبرد دنیا به سمت استفاده از انرژی پایدار و حمل نقل مبتنی بر آن است. او اخیرا برای بهبود تولید ماشین مدل ۳ ناچار شده در کارخانه «فرمونت» بخوابد و این کاناپه ای است که روی آن استراحت می کند. ما به عنوان اعضای این جامعه نباید اجازه دهیم این وضع ادامه پیدا کند، پس بیایید باهم کاناپه جدیدی برای او تهیه کنیم.

این صفحه در ابتدا برای دریافت هزار دلار ساخته شده بود اما تا کنون نزدیک به ۵ هزار دلار اعانه دریافت کرده است.

کاربران در مرحله بعد قصد دارند درخواستشان را از طریق توییتر به گوش ماسک برسانند اما اگر وی این هدیه را قبول نکند آن را به خیریه اهدا می کنند. این حرکت در توییتر نیز بازتاب پیدا کرده و برخی از آن انتقاد کرده اند.

The post کاربران یک سایت به منظور خرید کاناپه برای ایلان ماسک ۵ هزار دلار اعانه جمع کردند appeared first on دیجیاتو.

تسلا مدل ۳ پرفروش ترین خودروی سبز ایالات متحده در سه ماه اول ۲۰۱۸

مدل ۳ ارزان ترین خودرویی است که بر روی خطوط تولید کمپانی تسلا قرار دارد. این خودروی برقی با توجه به قیمت به مراتب پایین تری که نسبت به مدل S و مدل X دارد، طیف بیشتری از مشتریان را هدف گرفته و می تواند نقشی کلیدی در موفقیت تسلا داشته باشد.

از زمان ورود به فاز تولید، مدل ۳ درگیر مشکلات فراوانی بوده و آمار ساخت آن با هدفگذاری های انجام شده فاصله معناداری داشته است. یکی از دلایل مشکلات موجود به پیش فروش فراتر از انتظار و تعداد بالای سفارش های دریافتی بر می گردد. این مساله در ابتدا طوری تسلا را غافلگیر کرد که ایلان ماسک از عبارت “جهنم تولید” برای توصیف وضعیت پیش روی کمپانی استفاده نمود.

به هر ترتیب ممکن روند تولید مدل ۳ اینک کمی شتاب گرفته و تا حدی به پیش بینی های آقای ماسک نزدیک شده است؛ هر چند در این بین مشکلات کیفی نیز بعضا دامن گیر این خودرو شده و انتقادهایی را در پی داشته است.

اخیرا با پایان یافتن ماه مارس، آمارهایی در رابطه با عملکرد خودروسازان مختلف در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده منتشر شده است. بر این اساس تسلا مدل ۳ علی رغم تمامی مشکلات و معایب با کنار زدن تویوتا پریوس پرایم هیبریدی و شورولت بولت برقی به عنوان پرفروش ترین خودروی برقی شده (شامل خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی) دست یافته است.

طبق گزارشی که در پایگاه خبری بلومبرگ منتشر شده، در سه ماه اول ۲۰۱۸ تسلا توانسته ۸,۱۸۰ دستگاه مدل ۳ به مشتریان تحویل دهد. در همین مدت تویوتا موفق به فروش ۶,۴۶۸ دستگاه پریوس پرایم شده و شورولت نیز ۴,۳۷۵ دستگاه بولت به فروش رسانده است.

toyota prius_prime

هفته گذشته تسلا اعلام کرد که در عرض ۷ روز توانسته بیش از ۲,۰۰۰ دستگاه مدل ۳ تولید کند، رقمی که در صورت تداوم آن به احتمال زیاد از مشکلات بیشتر پیشگیری خواهد شد. البته این رقم هنوز با حجم تولید ۲,۵۰۰ دستگاه در هر هفته که ایلان ماسک برای اواخر مارس قول داده بود، فاصله دارد.

به واسطه همین اعداد و ارقام جدید، سهام تسلا در اوایل هفته گذشته اندکی بهبود پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که به دلیل دروغ آوریل ایلان ماسک مبنی بر ورشکست شدن تسلا، اخیرا شاهد افت ۲٫۵ درصدی ارزش سهام این شرکت بودیم.

 

The post تسلا مدل ۳ پرفروش ترین خودروی سبز ایالات متحده در سه ماه اول ۲۰۱۸ appeared first on دیجیاتو.

تعرفه ۲۵ درصدی کشور چین بر محصولات آمریکایی؛ سردردی تازه برای تسلا

به گفته اقتصاددانان، تعرفه های جدید کشور چین بر محصولات آمریکایی می تواند برای کمپانی تسلا دردسرآفرین باشد. در ماه مارس، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خبر از اعمال تعرفه های جدید بر واردات آلومینیوم و آهن داد و چند روز پیش اعلام کرد تعرفه واردات محصولات چینی را بیش از پیش افزایش می دهد. در پاسخ به این حرکت، دولت چین هم خبر از افزایش ۲۵ درصدی تعرفه واردات محصولاتی آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار داد که اتومبیل ها را نیز شامل می شود.

حالا اقتصاددانان و تحلیلگران عقیده دارند که این خبری بسیار بد برای تسلا بوده و بدون شک، به کاهش فروش محصولات این کمپانی منجر می شود. در سال ۲۰۱۷، تسلا فروشی ۲ میلیارد دلاری در کشور چین داشت که ۱۷ درصد از درآمد ۱۱٫۸ میلیارد دلاری این کمپانی را در همین سال شامل می شد.

اما با تعرفه ۲۵ درصدی چین روی اتومبیل های آمریکایی، قیمت خودروهای تسلا به شکل قابل توجهی افزایش می یابد که در نهایت فروش کمتر را در پی خواهد داشت. اتومبیل Model S تسلا هم اکنون قیمتی معادل ۱۰۳ هزار دلار در چین دارد و با افزایش ۲۵ درصدی، این قیمت به ۱۲۸ هزار دلار می رسد.

تسلا تا به این لحظه، سال ۲۰۱۸ بسیار ناگواری را پشت سر گذاشته و تعرفه چین بر اتومبیل های وارداتی، تنها یکی از دردسرهای آن تلقی می شود. اواخر ماه مارس، یکی از اتومبیل Model X تسلا در حالت ناوبری خودکار تصادفی کشنده را پشت سر گذاشت و چند روز بعد، وقتی ایلان ماسک به شوخی درباره ورشکستگی کمپانی خود توییت کرد، با کاهش ارزش سهام مواجه شد.

The post تعرفه ۲۵ درصدی کشور چین بر محصولات آمریکایی؛ سردردی تازه برای تسلا appeared first on دیجیاتو.

کالیفرنیا اجازه تست اتومبیل های خودران سطح ۵ را صادر کرد

این روزها با توجه به حوادث مرگباری که برای یکی از خودروهای ناوگان اوبر و تسلا مدل X رخ داده، فناوری خودران و ابعاد مثبت و منفی آن بار دیگر به موضوع بحث و جدل های فراوان تبدیل شده است. اگر چه در حوادث یاد شده دو نفر جان خود را از دست داده اند، اما نباید فراموش کنیم که روزانه رفت و آمدهای زیادی در حالت خودران انجام می گیرد و نمی توان تنها با دو سانحه این فناوری را تماما زیر سوال برد.

علی رغم سوانحی که برای اتومبیل های خودران در حین تست یا انجام وظیفه پیش آمده، تحقیقات و گسترش فعالیت شرکت های فعال در این حوزه کماکان ادامه دارد. همین چندی پیش بود که ویمو از افزودن ۲۰ هزار دستگاه جگوار I-Pace به ناوگان خود در سال های آتی خبر داد. علاوه بر این کراس اوور برقی، ظاهرا ویمو از محصولات هوندا نیز در ناوگان خود بهره خواهد گرفت.

به منظور تست اتومبیل های خودران در مسیرها و معابر عمومی، کمپانی های مختلف باید مجوزهای لازم را از مقامات دولتی کسب کنند. تا همین چندی پیش این مجوزها فقط برای سطوح پایین فناوری خودران صادر می شد؛ به این معنی که حتما باید راننده ای پشت فرمان این دسته از اتومبیل ها می نشست تا در شرایط اضطراری کنترل وسیله نقلیه را در اختیار بگیرد.

Pittsburgh is becoming a testing site for autonomous vehicles

با تدابیری که مقامات کالیفرنیا اندیشیده اند، قرار است بزودی شاهد قوانین و مقررات تازه ای برای تست اتومبیل های خودران در این ایالت پیشگام باشیم. طبق این قوانین جدید امکان تست خودروهای مجهز به سطح ۵ از فناوری خودران نیز در کالیفرنیا مجاز خواهد شد.

در صورت تحقق این مساله، کالیفرنیا اولین ایالتی خواهد بود که اجازه تست خودروهای مجهز به سطح ۵ از فناوری خودران را در خیابان ها صادر می کند.

A driverless car on the streets of Mountain View, Calif.

بر اساس گزارش واشینگتون پست، به واسطه قوانین مذکور شرکت های فعال می توانند اتومبیل های بدون فرمان، بدون پدال و همچنین فاقد هر گونه کنترل کننده های انسانی را به معابر عمومی بفرستند.

البته کسب مجوزهای لازم برای این کار مراحل سختی داشته و خودروهای مجهز به سطح ۵ از فناوری خودران باید کارایی سیستم های گوناگون خود را در محیطی مشابه با خیابان های شهری اثبات کنند.

waymo_minivan

دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا در این باره گفته:

این دپارتمان با هیچ درخواستی موافقت نخواهد کرد مگر آنکه شرکت درخواست کننده تمامی پیش نیازهای امنیتی مرتبط را که در قوانین و مقررات ذکر شده، رعایت کرده باشد.

علاوه بر اینها، کمپانی های متقاضی تست، باید انجمن های موجود در هر منطقه را در جریان آزمایش اتومبیل های خودران خود قرار دهند. همچنین هر گونه تصادف – حتی جزئی ترین موارد – باید گزارش شوند، این مساله درباره هر نوع ایراد مربوط به سیستم های فناوری خودران نیز صادق است.

self-driving-cars-california

آنطور که اعلام شده قوانین جدید از همین ماه در کالیفرنیا اجرا خواهند شد. پیش بینی می شود بعد از کالیفرنیا ایالات دیگر نیز بدون توجه به حوادث اخیر، قوانین مشابهی را تدوین و اجرا کنند.

The post کالیفرنیا اجازه تست اتومبیل های خودران سطح ۵ را صادر کرد appeared first on دیجیاتو.