عملکرد متفاوت مغز بازیگران طی ایفای نقش

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری و به نقل از گاردین، این سوال برای پژوهشگران نیز سال‌ها مطرح بوده است، به همین دلیل آنها برای پی بردن به آن اخیراً مطالعه‌ای را انجام داده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه مک‌مستر (McMaster University) کانادا در مطالعه اخیر خود دریافته‌اند فعالیت مغز بازیگران بسته به نقشی که در حال ایفای آن هستند، متفاوت است.

دکتر “استیون براون” (Steven Brown) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه مک‌مستر گفت: به نظر می‌رسد زمانی که بازیگران در حال ایفای نقش هستند، خود را سرکوب می‌کنند، تقریباً مثل اینکه شخصیت فیلمنامه، بازیگر را تحت کنترل خود قرار می‌دهد.

“براون” و همکارانش طی این مطالعه ۱۵ بازیگر تئاتر را که در حال تمرین برای بازی نمایش “رومئو و ژولیت” نوشته “ویلیام شکسپیر” بودند، مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. طی این آزمایش آنها ابتدا چند سوال از بازیگران درمورد نقشی که قرار است بازی کنند، پرسیدند؛ سپس در گام بعدی، پژوهشگران سوالات مختلفی از هر بازیگر پرسیدند و مغز آنها را طی مراحل مختلف در آزمایشگاه اسکن کردند.

هنگامی که بازیگران درون اسکنر ام. آر. آی قرار داشتند، از آنها خواسته شد تا به پاسخ چند سوال که درباره نمایش مذکور است و بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شد، فکر کنند. ازهر یک از بازیگران سوالات مختلفی پرسیده شد، اما از آنها خواسته شد که در هر سوال علاوه بر نظر شخصی خود در ۳ جایگاه دیگر نیز قرار گیرند و پاسخ دهند. اولین پاسخ نظر شخصی خودشان، در دومین پاسخ آنها باید خود را به جای نزدیک‌ترین دوست خود قرار می‌دادند و می‌گفتند واکنش او نسبت به این سوال چه خواهد بود، در گام سوم آنها باید در نقش همان عشاق قرار می‌گرفتند.

آخرین کاری که آنها باید انجام می‌دادند، این بود که نظر شخصی خود را با لهجه انگلیسی بیان کنند (از آن‌جایی‌که تمام شرکت کنندگان این آزمایش اهل کانادا بودند، لهجه کانادایی داشتند).

پس از اتمام آزمایش، پژوهشگران دریافتند فعالیت مغز بسته به موقعیتی که شخص در آن قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند.

پژوهشگران دریافتند: هنگامی‌که بازیگران ابتدا نظر شخصی خود را بیان می‌کنند و سپس در جایگاه دوست صمیمی خود قرار گرفته و به جای او فکر می‌کنند، یک افت در اسکن فعالیت بخش قشر پیش‌پیشانی مغز ایجاد می‌شود.

اما نکته جالب مطالعه این بود که پژوهشگران گفتند هنگامی‌که افراد خود را به جای رومئو و ژولیت قرار می‌دادند، ما شاهد افزایش فعالیت بخش “پیش‌گوه” مغز آنها بودیم. این بخش از مغز با آگاهی و جنبه‌های توجه مرتبط است.

پیش‌گوِه یا پرکونئوس (Precuneus) بخشی از لوب آهیانه‌ای بالایی در مغز است. پیش‌گوه در درز طولی میانی بین دو نیم‌کره مغزی پنهان شده است. پیش‌گوه را گاه به عنوان ناحیه داخلی قشر آهیانه‌ای بالایی توصیف می‌کنند. پیش‌گوه مسئول حافظه چندبخشی، پردازش دیداری-فضایی و خودآگاهی است.

بنابراین پژوهشگران نتیجه گرفتند مغز افراد بسته به موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، فعالیت متفاوتی دارد.

یافته‌های این مطالعه در مجله ” Royal Society Open Science ” منتشر شد. /ایسنا

اقامت طولانی در فضا چه تاثیری بر مغز فضانوردان می‌گذارد؟

این خبر عملکرد متفاوت مغز بازیگران طی ایفای نقش اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نمایش همجنس گرایی در سالن‌های تهران!

به گزارش بخش فرهنگی سایت خبرهای فوری، باشگاه خبرنگاران جوان از رسانه های اصولگرا با نگاهی انتقادی به تئاترهای این روزها نوشته: وقتی مطلع می‌شوید نمایشی توسط یک کارگردان با سابقه آثاری خوب در حال اجراست با رغبت بیشتری به دیدن اثر جدیدش در یکی از سالن‌های شهر می‌روید، اما وقتی به تماشای اثر می‌نشینید کاری متفاوت از کارهای قبلی این کارگردان را می‌بینید که اجرای چنین نمایشی توسط این کارگردان جای تعجب دارد.

این نمایش با اقتباس از یکی از نمایشنامه‌‌های خارجی تنسی ویلیامز در حال اجراست؛ نمایشی که از ابتدا منتظر اجرای تمیز و حرفه‌ای هستی و تصور می‌کنی که اینبار دیگر موسیقی و سلبریتی در کار نیست، اما به یکباره با دیالوگ‌هایی مواجه می‌شویم که از رختخواب و اتاق خواب بیرون نمی‌آید.

موضوع دیگر در این نمایش، ابهام ارتباط نامناسب بین دو دوست است؛ بنابر این گزارش موضوع نمایش درباره‌ «بریک» جوانی الکلی است که به خاطر خودکشی بهترین دوست و همبازیش در فوتبال احساس گناه دارد، احساسی گناهی که تا آخر نمایش ابهام است که بریک چرا آنقدر با دوستش رابطه‌ی صمیمی دارد و «مگی» همسر «بریک» هم به خاطر این ابهام از شوهرش رنج می‌کشد. این ابهام در همان اواسط نمایش برای مخاطب اینطور برداشت می‌شود که «بریک» با دوستش رابطه‌ی صمیمی غیر معمولی داشته و این برای همسر «بریک» هم ابهام شده نمایشی که در پس آن صحبت از همجنسگرایی است.

تاتر

اما در خلال نمایش همسر «بریک» در حالی که باردار نمی‌شود اذعان می‌کند که حامله است از همین بخش نمایش هم دیالوگ‌های نامناسب خواهر «بریک» که خانه‌شان در همسایگی آنهاست شروع می‌شود و می‌گوید ما صدایی از شما نشنیده‌ایم چطور باردار هستی و دیالوگ‌های دیگری که قابل بیان نیست.

آنچه که سوال شده مجوز اجرای چنین نمایشی است یعنی چطور اثری با این محتوا مجوز اجرا می‌گیرد! آن هم در سالن پر تماشاگری که نیمه دولتی است. هرچند به گفته‌ی برخی هنرمندان، تئاتر چند سالی است که رها شده و نظارت درستی بر آن نمی‌کنند. همچنین در این سال‌ها استفاده از کلمات رکیک، حرکات موزون و نشان دادن رابطه‌های نامناسب در آثار نمایشی بیشتر از هر موقع به چشم می‌خورد و در پی آن هم با بی توجهی مسئولان این حوزه همراه بوده، معلوم نیست معاونت هنری وزارت ارشاد و مرکز هنر‌های نمایشی چه زمانی قرار است برخورد قاطعی در مواجهه با این آثار داشته باشند!

صادقی: صحنه‌های جنسی، یک نوع ترفند تجاری است برای پول درآوردن

قطب الدین صادقی بازیگر نمایشنامه نویس و کارگردان ، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این روز‌ها اجرای آثار با محتوای نامناسب بیشتر از گذشته شده، اظهار کرد: این سوال را از خالقانشان و مسئولانی که اجازه‌ی چنین آثاری را می‌دهند، باید پرسید! من خودم هم خیلی از این آثار را نمیبینم و در کارهایم هم اینطور موضوعات را نمی‌پردازم، ولی به طور حتم بحرانی وجود دارد.

وی ادامه داد: شاید این موضوعات در جامعه خیلی مطرح شده که در تئاتر هم آمده البته پرداختن به شوخی‌های جنسی و موضوعات جنسی را نمی‌پسندم که فقط برای جذب مخاطب است و معتقدم تماشاگر را هم نمی‌توان با این شگرد‌های نامناسب جذب کرد، زیرا به نظر من تئاتر یک بیان فرهنگی فخیم است که با آن می‌توان مسائل بزرگ بشریت را مطرح کرد.

تاتر 2

صادقی تصریح کرد: نگاه افرادی که به این موضوعات می‌پردازند به گیشه است می‌خواهند مخاطب تفنن طلب را با این صحنه‌ها سرگرم کنند مثل صحنه‌های جنسی و کافه‌ای که در فیلم‌های خارجی وجود دارد؛ این مسئله یک نوع ترفند تجاری است برای پول درآوردن.

رسالت هنر نمایش انتقال معنا و مفهوم موضوعاتی مناسب و تاثیرگذار برای مردم و چه بسا خانواده‌هاست، اما در این سال‌ها تئاتر در مسیر نامناسبی گام برمیدارد. در واقع برای جذب مخاطب از رقص و آواز تا دیالوگ‌ها و موضوعات سخیف پیش رفته و اگر خوشبینانه بگوییم، هنر نمایش هنوز به ابتذال نرفته و اگر وضع موجود به این صورت پیش برود به ابتذال هم کشیده می‌شود. نکته‌ی قابل توجه، حضور برخی کارگردان‌هایی است که آثار حرفه‌ای بسیاری در سال‌های گذشته به صحنه بردند، اما اکنون آن‌ها هم وارد این مسیر اشتباه شدند.

شاید بهتر باشد؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر تذکری جدی‌تر به مدیران زیر مجموعه‌ی خودش بدهد، زیرا موضوع قبح شکنی ارتباطات حرام در سالنهای نمایش است و اگر حتی دو اثر هم به این شکل و با این محتوا‌های نامناسب اجرا شود، تاثیراتی خوبی روی مخاطب نخواهد داشت.

اینجا قلمرو مولتی‌میلیاردرها است؛ با احتیاط وارد شوید + عکس

این خبر نمایش همجنس گرایی در سالن‌های تهران! اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.