۳۰ سال درخشش؛ نبرد چهار نسل ب ام و M3 در مسابقه درگ [تماشا کنید]

چزمانی که صحبت از بی ام و های M نشان می شود. M3 به عنوان جذاب ترین گزینه برای رانندگی در بین دیگر مدل ها شناخته می شود. تمامی ۵ نسل بی ام و M3 نماد خودرو های کوچک سایز قدرتمندی هستند که سطح فوق العاده ای از کنترل و هندلینگ را به نمایش می گذارند.

حال سوال این است که در رقابت درگ یا همان مسیر یک چهارم مایلی کدام یک از ۵ نسل بی ام و M3 سریع تر است.

شبکه CarWow با قرار دادن ۴ نسل از بی ام و M3 در برابر یکدیگر به این سوال ما پاسخ داده است. البته این کانال یوتیوبی نتوانسته تا یک M3 اتاق E36 که اولین نسل از M3 با موتور ۶ سیلندر است را در این رقابت قرار دهد.

اگر بخواهیم شرحی بر هر ۵ نسل بی ام و های M3 داشته باشیم باید عنوان کرد که همه چیز از مدل E30 شروع شد. این خودرو در سال ۱۹۸۶ میلادی معرفی شد. در این ویدئو یک M3 E30 تولید محدود موسوم به Roberto Ravaglia به زورآزمایی با نسل های پس از خودش می پردازد. این مدل از موتور ۴ سیلندر ۲٫۳ لیتری با حداکثر قدرت ۲۱۵ اسب بخار و جعبه دنده دستی بهره می برد.

از آن جا که اتاق E36 در این رقابت حضور ندارد از معرفی آن صرف نظر می کنیم.

در ادامه به بررسی اتاق E46 می پردازیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید M3 CSL نیز یکی از نسخه های محدود اتاق E46 بوده و تنها ۵۰۰ عدد از آن ساخته شده است.

به صورت کلی اتاق E46 نسخه قوی تر و سبکتر (۱۱۰ کیلوگرم) نسبت به M3 استاندارد است. موتور ۶ سیلندر ۳٫۲ لیتری آن توانایی تولید ۳۶۵ اسب بخار قدرت و جعبه دنده SMG یا نیمه اتوماتیکی نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده داشته است.

بی ام و M3

نسل بعدی اتاق E92 GTS است که بزرگ ترین و حجیم ترین موتور را در بین تمامی نسل های بی ام و M3 در اختیار دارد. پیشرانه این اتاق یک موتور ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندر خورجینی است که می تواند ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و در سال ۲۰۱۱ معرفی شده است. از این مدل تنها ۵۰ نسخه در بازار انگلستان عرضه شد.

bmw m3 cs 2018

آخرین نسل M3 ها F80 M3 CS است که تنها در نسخه چهار درب تولید می شود و مدل دو درب آن نیز با نام M4 و تحت سری ۴ عرضه می شود. با حداکثر قدرت ۴۶۰ اسب بخار از موتور ۳ لیتری تویین توربو شارژر ۳ لیتری، جدیدترین و پیشرفته ترین M3 تولید شده تا به امروز است. آیا این مدل می تواند از پس نیاکان خود بر بیاید؟ در ادامه با مشاهده ویدیو تهیه شده توسط CarWow به پرسش شما پاسخ داده خواهد شد.

The post 30 سال درخشش؛ نبرد چهار نسل ب ام و M3 در مسابقه درگ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول

از زمان تولید اولین خودروی تولید انبوه که فورد مدل T نام داشت تا به امروز استفاده از کدها، علائم اختصاری و سرواژه ها در صنعت خودروسازی بسیار رایج شده است. امروزه با افزایش میل کمپانی های مختلف به استفاده از ترکیبات حروف و عدد به عنوان عبارت های انحصاری و مختصر، از فراری گرفته تا کمپانی بی نام و نشانی مثل برلیانس، این امر تبدیل به عادتی نه چندان جالب شده است. قطعاً نام گذاری سیستم های رفاهی و امنیتی به صورت مختصر و مفید امری مثبت تلقی می شود چرا که هیچکس علاقه ای ندارد تا به جای ABS نام کامل آن را هر بار به زبان بیاورد.

افسوس که سایر کمپانی نحوه نام گذاری خودروهای خود را از برندی مانند رولزرویس یاد نمی گیرند. در ادامه به معرفی مفهوم تعدادی از علائم اختصاری رایج در میان برخی خودروسازان خواهیم پرداخت پس با دیجیاتو همراه باشید.

آکورا

http://d1arsn5g9mfrlq.cloudfront.net/sites/default/files/resize/remote/32c8958a5c3700e440fdf8c3f50f6e0a-720x471.jpg

آکورا، برندی لوکس است که در زیرمجموعه‌ برندهای هوندا قرار دارد. این برند به استفاده مکرر از کدها و علائم اختصاری گوناگون به جای نام معمولی روی خودروها و سیستم های فنی خود مشهور است. گستردگی این کد ها در حدی است که احتمالاً برای فهم کاملشان نیاز به تحصیلات عالیه خواهید داشت. اما نگران نباشید چرا که پرکاربرد ترین آنها را در ادامه برایتان رمز گشایی خواهیم کرد:

NSX: ترکیبی از ۳ واژه New، Supersport، Experimental به معنای خودروی جدید سوپراسپرت آزمایشی است.

SH-AWD: ترکیبی از کلمات Super Handling All-Wheel Drive بوده و به معنای فرمان‌ پذیری بسیار خوب در سیستم های تمام چرخ متحرک است. در واقع سیستم AWD کمپانی هوندا با این کد شناخته می‌ شود.

P-AWS: سیستم فرمان پذیری تمام چرخ که سبب فرمان گرفتن مستقل چرخ‌های عقب می شود و به صورت کامل، Precision All-Wheel Steer خوانده می شود.

TMU + IPU: این کد جدید که برای اولین بار در مدل اسپرت هیبریدی NSX استفاده شد، نشانگر سیستم Twin Motor Unit + Intelligent Power Unit یا معادل فارسی آن “قوای محرکه هوشمند با استفاده از دو پیشرانه” است.

فولکس واگن

http://www.carmag.co.za/wp-content/uploads/2017/10/vw-scirocco-2.jpg

همچنان معنای واقعی کد GTI در هاله ای از ابهام واقع است. اما عده ای سرچشمه آن را به پیشرانه خودروها ربط می دهد و اعتقاد دارند مخفف Grand Touring Injection می دانند. نماد R بکار رفته در مدل قوی تر گلف اشاره به واژه ریسینگ دارد.

GTI: مخفف گرند تورینگ انژکتوری یا Grand Touring Injection

R: نماد کلمه Racing

TDI: پیشرانه‌ی توربو دیزل تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Direct Injection

TSI: اشاره به پیشرانه‌ی بنزینی توربوشارژ تزریق مستقیم فولکس واگن یا Turbocharged Stratified Injection

آلفارومئو

https://cdn.bringatrailer.com/wp-content/uploads/2017/12/DSCF5972-940x627.jpg

یک خودروی ایتالیایی، در خلاء عنصر خلاقیت پوچ حس می شود. آلفا رومئو نیز با زیرکی و سلیقه ای خاص حالت های رانندگی خاصی را برای محصولات خود خلق کرده که ترکیب سرواژه آن ها کلمه DNA را پدید می آورد. البته این DNA با آن لغت مشابه در کتب علوم کاملاً فرق می کند.

A.L.F.A: معرف اولین نام کمپانی، “[Società] Anonima Lombarda Fabbrica Automobili” یا شرکت خودروسازی لمبارد در زمان تاسیس به وسیله الکساندر داراک در سال ۱۹۱۰ میلادی

DNA: سرواژه حالت‌های رانندگی دینامیک، نرمال و ترکیبی یا Dynamic, Normal, All Weather

ب ام و

http://swietokrzyskie24.eu/wp-content/uploads/Motoryzacja-2.jpg

آلمانی ها اشتیاق فراوانی در خلق اسامی جدید برای خودروهایشان دارند؛ مانند کوپه چهار درب. بنابراین از برند ب ام و که حتی نامش از چند سرواژه تشکیل شده انتظار دیگری نداشته باشید.

BMW: ترکیب سرواژه‌ های Bayerische Motoren Werke و به معنی شرکت خودروسازی باواریاست. نام این شرکت در زبان آلمانی و انگلیسی به ترتیب “ب ام و” و ” بی ام دبلیو” تلفظ می شود.

SAV: کلاس خودروهای Sports Activity Vehicle که به ظاهر مخصوص ب ام و بوده و این شرکت همه کراس اوور های خود را SAV به حساب می آورد. این اصطلاح به معنی “خودروی اسپرت فعالیت‌ محور” و صرفاً برای خاص تر نشان دادن خودروهای کراس اوور این برند بکار می رود.

VANOS: به معنای زمان‌ بندی متغیر میل سوپاپ یا به زبان آلمانی “VAriable NOckenwellenSteuerung” است. معادل این عبارت در زبان انگلیسی Variable Camshaft Timing بوده و با کد VCT شناخته می‌شود.

کادیلاک

http://media-dmg.assets-cdk.com/websites/content/cblt-ms-gmps-en-us/generic_vehicle_model/f8208eb07e964fe4a20000b9afc0170c_c198x0-1221x686.jpg

برخلاف تصور عام و حتی مانور های تبلیغاتی کادیلاک که حرف V را در مدل‌های CTS-V و ATS-V به معنی سرعت یا Velocity تعریف می‌کنند،‌ این حرف در ابتدای کار نشانگر تمرکز این کمپانی آمریکایی روی پیشرانه‌ های V شکل بود. سرواژه قرار گرفتن حرف V برای کلمه سرعت در محصولات کادیلاک، تنها به چند سال اخیر خلاصه می شود.

CTS: به معنی سدان تورینگ کاترا یا Catera Touring Sedan است. کاترا در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در خط تولید کادیلاک قرار داشت.

DTS: درست مانند CTS از ترکیب یک نام کلاسیک با دو سرواژه دیگر این کد خلق شده و جایگزین عبارت DeVille Touring Sedan  یا سدان تورینگ دی وایل است. مدل دی وایل از بین سال های ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۵ توسط کادیلاک تولید می شد.

V: نماد پیشرانه‌های ۸ و ۱۶ سیلندر V شکل و اخیراً نماد لغت Velocity یا سرعت

شورولت

علائم اختصاری

برند آمریکایی شورولت از کدها و علائم اختصاری گوناگونی برای نام گذاری تریم های مختلف کامارو استفاده می‌کند. مدل جدید ZL1 1LE نمونه ای بارز از ترکیب دو کد متفاوت بوده که البته معنای آن همچنان از سوی شورولت اعلام نشده است. معروف ترین کد های معرف تریم های کامارو LS، RS و SS نام دارند که در ادامه با مفهومشان آشنا خواهید شد.

LS: به معنای لوکس اسپرت یا Luxury Sport

RS: به معنای رالی اسپرت یا Rally Sport

SS: به معنای سوپر اسپرت یا Super Sport

داج

https://st.motortrend.com/uploads/sites/10/2017/09/2018-Dodge-Challenger-SRT-front-three-quarter-in-motion-01.jpg

با نگاهی کوتاه به مدل‌ های مختلف داج که تا پیش از معرفی مدل هلکت تولید شده اند، با تعداد بسیار زیاد سرواژه‌، کد و علائم اختصاری متنوع روبرو خواهید شد که باعث سرگیجه شما می شوند. به‌عنوان مثال کد R/T  اولین بار در سال ۱۹۶۷ و با مدل کورونت “Coronet” رونمایی شد.

R/T: نشان دهنده “جاده‌/پیست” یا Road/Track

SRT: به معنی “مخصوص خیابان با تکلونوژی مسابقه‌ای” یا Street & Racing Technology

۳۹۲: اشاره به حجم ۶٫۴ لیتری پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل که برابر با ۳۹۲ اینچ مکعب پیشرانه است.

فراری

http://d37jf9ptvshhdu.cloudfront.net/imgs/4180_WH_171212_Mywheels_AbhileshFerrari_Anas32-_Read-Only_-large.jpg

فراری تعداد زیادی از کد ها و سرنام هایش را از خودروهای فرمول یک خود به امانت گرفته است. مثلاً سیستم هیبریدی KERS خودروی لافراری، برای اولین بار در موتوراسپرت سال ۲۰۰۸ معرفی و استفاده شد. یکی از جدیدترین علائخ اختصاری مورد استفاده فراری که در عین حال بسیار قدیمیست حرف T است که به پیشرانه‌های توربوشارژ استفاده شده در خودروهای کالیفرنیا کانورتیبل و GTC4Lusso اشاره دارد. در خودروی مسابقه ای ۳۱۲T این حرف نماد کلمه Transverse است.

T: به معنای پیشرانه‌ی توربوشارژ “Turbocharged” یا نصب عرضی پیشرانه در خودرو “Transverse”

M: نماد نسخه بهینه سازه شده خودرو یا Modificato

KERS: مخفف “سیستم بازیابی انرژی نیروی جنبشی” یا Kinetic Energy Recovery System

فیات

https://st.motortrend.com/uploads/sites/11/2017/07/Fiat-500F-MoMA-Streets.jpg

معمولاً نام برند فیات یک واژه محسوب می شود؛ در صورتی که این لغت از ترکیب چهار سرواژه یک عبارت ایتالیایی تشکیل شده که در ادامه به آن پی خواهید برد.

FIAT: مخفف “شرکت خودروسازی ایتالیایی تورینو” یا Fabbrica Italiana Automobili Torino

The post آشنایی با علائم اختصاری مورد استفاده توسط خودروسازان؛ بخش اول appeared first on دیجیاتو.

لذت ناب رانندگی در هوای آزاد؛ نسل جدید رودستر ب ام و Z4 معرفی شد

سرانجام پس از مدت ها انتظار، بالاخره نسل ششم ب ام و Z4 دیروز طی مراسمی در پبل بیچ رونمایی شد. این رودستر جدید در واقع نسخه تولیدی کانسپت Z4 محسوب می شود، همان کانسپتی که درست یک سال پیش در همین گردهمایی توجه همگان را به خود جلب کرده بود.

bmw z4 2019

از لحاظ ظاهری نسخه تولیدی Z4 تا حد زیادی به نسخه کانسپت وفادار مانده و خوشبختانه حسی بهتر از آنچه که پیشتر در تصاویر جاسوسی دیده بودیم، منتقل می کند. در نمای روبرو جلو پنجره دوقلوی کلیوی شکل از فواصل دور هم به بیننده خبر می دهند که در حال نظاره به محصولی از باواریا است.

2019-bmw-z4-roadster

در سال های اخیر عادت کرده بودیم که تولیدات ب ام و را با چراغ های اصلی افقی و لامپ های دوقلو ببینیم، اما این بار قضیه فرق کرده و طراحان ب ام و سنت شکنی کرده اند. برخلاف دیگر مدل های این کمپانی، نسل ششم Z4 از چراغ های اصلی نسبتا ایستاده با چینشی عمودی بهره می برد که ممکن است این سبک به مذاق برخی طرفداران متعصب چندان خوش نیاید.

bmw-z4-2019 (4)

ورودی های حجیم سپر و دو برجستگی دوقلو در دو طرف کاپوت از دیگر شاخصه های قابل ذکر ب ام و Z ششم در نمای تمام رخ هستند.

در نمای جانبی می توان به مواردی مثل طول زیاد کاپوت، شکاف عظیم گلگیر جلو، خطوط ممتد روی بدنه، رینگ های ۱۹ اینچی ۵ پره، دیسک های ترمز واقعا بزرگ، برجستگی موجود بر روی انتهای صندوق عقب و اگزوزهای بیرون زده اشاره کرد.

bmw-z4-2019 (6)

ظاهرا طراحان ب ام و بیشتر وقت خود را صرف طراحی قسمت عقب خودرو کرده اند، چرا که این بخش هیجان انگیزتر از نمای جلو از آب درآمده است. در این بخش مجموعه ای از خطوط صاف و منحنی دیده می شوند که به شکل هنرمندانه ای با هم ترکیب شده و نمایی جذاب پدید آورده اند. قوس زیبای در صندوق، چراغ های کشیده با گرافیک زیبا، سپر عضلانی و دو خروجی بزرگ اگزوز از شاخصه های Z4 در قسمت عقب به شمار می روند.

bmw-z4

در فضای داخلی این رودستر آلمانی سه صفحه دیجیتال دیده می شوند که عبارتند از نمایشگر عریض سیستم اینفوتینمنت، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان و یک صفحه کوچک برای نمایش اطلاعات مربوط به سیستم تهویه مطبوع. در صورت نیاز راننده می تواند از طریق سیستم هداپ دیسپلی نیز اطلاعات مورد نیاز خود را بدون برداشتن چشم از مسیر مشاهده کند.

bmw-z4-2019 (13)

کنسول میانی میزبان دکمه هایی است که از طریق آنها می توان حالت های مختلف رانندگی را انتخاب کرد. دسته دنده و دکمه چرخان بزرگ کنترل کننده سیستم اینفوتینمنت نیز این دکمه ها را همراهی می کنند.

bmw-z4-2019 (16)

ب ام و نسل ششم Z4 را به سیستم صوتی هارمن کاردن مجهز کرده تا سرنشینان آن حین لذت بردن از هوای تازه، با گوش سپردن به موسیقی های مورد علاقه، از سفر خود دو چندان لذت ببرند.

bmw-z4-2019 (12)

مدلی که ب ام و برای رونمایی انتخاب کرده، به سری First Edition و تریم M40i تعلق دارد. باواریایی ها این سری را با کمک فنرهای تطبیق پذیر، ترمزهای M Sport و کنترلر الکترونیکی برای دیفرانسیل عقب عرضه خواهند کرد.

bmw-z4-2019 (7)

در زیر کاپوت کشیده Z4 M40i یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ خطی شش سیلندر قرار دارد که در مدل های اروپایی ۳۳۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. البته انتظار می رود مدل های مختص ایالات متحده با همین موتور قدرت بیشتری داشته باشند. به لطف این موتور توانمند، رودستر ژرمن ها در عرض ۴٫۴ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل (معادل ۹۶ کیلومتر) در ساعت دست می یابد.

bmw-z4-2019 (11)

بر اساس برنامه ریزی ژرمن ها، فروش نسل جدید رودستر ب ام و ابتدا با تریم Z4 30i از بهار ۲۰۱۹ آغاز می شود. تریم جذاب تر و سریع تر M40i نیز از نیمه دوم سال آتی راهی نمایندگی ها خواهد شد. هنوز درباره مشخصات فنی دیگر تریم ها و قیمت این خودرو حرفی به میان نیامده، آنطور که ب ام و اعلام کرده اطلاعاتی از این دست در ۱۸ سپتامبر در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

The post لذت ناب رانندگی در هوای آزاد؛ نسل جدید رودستر ب ام و Z4 معرفی شد appeared first on دیجیاتو.

دهگانه نمادین و ماندگار تاریخ ب ام و

از ۱۹۲۷٫٫٫

بی شک شرکت ب ام و آلمانی از موفق ترین خودروسازان تاریخ جهان است. چندین دهه از شروع بکار ب ام و می گذرد، و همواره شاهد حضور موفق آن در بازار و بین مردم بوده ایم. نام ب ام و جز موفقیت، و باز هم موفقیت چیزی در ذهن تداعی نمی کند. خودروسازی که مخاطب خود را همیشه دارد و تعداد این مخاطبان آن قدری زیاد هست که شاهد در اوج بودن پیوسته آن باشیم.

ب ام و هیچگاه اغراق ندارد. سراسر ابهت است و وقار. سوال مهمی مطرح می شود که پاسخش را نمی دانیم: پس از این همه سال، نگه داشتن آن پرستیژ و ابهت، واقعا چگونه ممکن است؟ بگذارید بجای پاسخ دادن، احترام بگذاریم و بخاطر داشته باشیم که به اوج رسیدن اگر کاری آسان باشد که نیست، در اوج ماندن قطعا مستحق تحسین بسیار است.

شکی نیست که عدد ده به دلیل تعدد مدل های ب ام و کارمان را مشکل می کند. اما در هر صورت از سال ۱۹۲۷، که ب ام و اولین اتومبیلش را راهی بیرون کرد، مدل های متفاوت و کمی خاص تر و محبوبتری نیز از زیر دستان خلاق باواریایی ها بیرون آمده که در این مقاله قصد داریم با هم مروری بر آن ها داشته باشیم.

۱۰٫ BMW 1M Coupe

در یکی دو دهه گذشته، به لطف پکیج M، شاهد محصولات دوست داشتنی بسیاری از ب ام و آلمانی بوده ایم. اما باید بدانید که کوپه کوچک ۱M از آن چه که می بینید مهم تر و نیازمند توجه بیشتر است. ۱M ترکیبی از اتاق E87 و موتور N54 شش سیلندر توئین توربو است. ۱M توسط BMW M بازآفرینی نشده و بسیاری به آن علاقه ای ندارند چون آن را محصول M ب ام و نمی بینند، اما به آن دسته از منتقدان باید گفت که برای مالکان این کامپکت کوچک دوست داشتنی، با داشتن ۳۳۲ پوند فیت گشتاور و ۳۳۵ اسب بخار توان، طرز تفکرتان هیچ اهمیتی ندارد!

۹٫ ۱۹۸۹ BMW Z1

Z1، اولین عضو خانواده سری Z، بیش از همه به دلیل در هایش مشهور شده است. چرا که بدون شک در بین همه خودروهای ساخته شدن جذاب ترین مدل باز و بسته شدن در ها را دارد. (حتی تصور نحوه این عمل جالب و مشکل است!)

همچنین Z1 از اولین محصولات ب ام و برخوردار از سیستم تعلیق عقب چند میله ای برای تجربه رانندگی بهتر و اسپرت تر بود. موتور زیبای Z کروک، که تنها پیشرانه آن را تشکیل میداد در جهت کاهش ارتفاع گرانیگاه و قرار گرفتن درون کاپوت کوتاه و با انحنای Z1، به اندازه ۲۰ درجه به سمت افق زاویه گرفته است. موتور ۲٫۵ لیتری شش سیلندری که توانی معادل ۱۶۸ اسب بخار و ۱۶۴ پوند فیت گشتاور ایجاد می کند.

Z2، Z4، و Z8 هویتشان را مدیون Z1 هستند.

۸٫ BMW M1 1978

پیش از آنکه به M1 مدل سال ۱۹۷۸ بپردازیم، اگر تاکنون آن را ندیده اید، لازم است نگاهی به ظاهر این ب ام و کلاسیک بیاندازید.

در اوایل دهه ۷۰ میلادی لامبورگینی و ب ام و به توافقی در تولید محصول مشترکی می رسند، که هدف تولید خودروی کاملا مسابقه ای و اسپرت بوده و نتیجه آن به تولید M1 ختم می شود. همانطوری که از فرم طراحی M1 برمیاید، خودرو نهایی ساخته شده طراحی شبیه به محصولات لامبورگینی دارد که موتور آن نیز در وسط قرار دارد. پس از چندی توافق بین لامبورگینی و ب ام و به جدایی ختم شده و ب ام و به کمک چند مهندس سابق شرکت خودروسازی لامبورگینی، به تولید M1 ادامه می دهد. باید توجه داشت که M1 که اولین محصول سری M محسوب می شود از همان ابتدا اهمیت قابل توجهی برای ب ام و داشته و از سیاست همکاری با خودروساز قدرتمند ایتالیایی نیز کاملا مشهود است.

M1 به محض تولید، به هدف خود رسید و خیلی زود محبوب مسابقات سوپرکارها شد.

در هر صورت موتور ۳٫۵ لیتری ۶ سیلندر با آرایش خطی M1  توانی معادل ۲۷۳ اسب بخار را توسط گیربکس قدرتمند ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می کند؛ که نتیجه آن حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت شد. از اولین محصول سری M تنها ۴۵۳ نسخه ساخته شد و آن را تبدیل به یکی از محبوب ترین و کم یاب ترین های ب ام و ها کرد.

۷٫ BMW M Coupe

فرایند ساخت ب ام و ام کوپه، پروژه ای کاملا محرمانه بود و بسیار هم طول کشید چرا که طراحان این خودرو تلاش بسیاری برای متقاعد کردن ب ام و انجام دادند. هدف استفاده از پلتفرم Z3 بود که با فشار ب ام و برای کاهش قیمت، نتیجه، مشترک شدن بسیاری از قطعات M Coupe با برادر خود Z3 شد. البته موتور قدرتمند آن نشان از محصولی ماندگار در تاریخ ب ام و دارد. نسخه اولیه M Coupe که برای آمریکا عرضه شد موتور S52 ب ام و را یدک می کشید با ۲۴۰ اسب بخار توان. که پس از چندی در سال ۲۰۰۱ مدل جهانی آن با موتور S54 عرضه شد که قدرت آن در کنار ۲۵۱ پوند فیت گشتاور به ۳۱۵ اسب بخار رسید.

۶٫ (BMW M5 1998 (E39

بدون شک بهترین سری ۵ تاریخ ب ام و به M5 سال ۱۹۹۸ بر می گردد. سدان جذابی که اکثریت به بهترین بودن آن اتفاق نظر دارند. M5 با توجه به پیشیناین خود پیشرفت بزرگی داشت.شالوده ای از اتاق زیبای E39 و موتور قدرتمند S62. در زیر کاپوت سدان بزرگ ب ام و موتور ۴٫۹ لیتری V8 قرار داشت که نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار توان ایجاد می کرد! همچنین گشتاور آن با رسیدن به خطوط قرمز در ۷۰۰۰ دور در دقیقه به ۳۶۹ پوند فیت می رسید. گیربکس ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب ضد لغزشی و صفر تا صد ۴٫۸ ثانیه ای، M5 سال ۱۹۹۸ را برای همیشه ماندگار کرد.

M5 بار ها در پیست ها استفاده شده و به لطف ساخت خوب و وزن کم آن قابلیت رسیدن به سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت را داشت!

۵٫ BMW E9 1972

ب ام و E9 3.0 CSL یک محصول سفارشی فقط برای پیست و مسابقات بود. در سال ۱۹۷۲ با شدت گرفتن عطش مسابقات و همچنین پیشرفت قابل توجه خودروهای اسپرت اروپایی، ب ام و آلمانی تولید E9 را در دستور کار خود قرار داد، تا از گوی رقابت عقب نماند. در ساخت E9 به دو مورد مهم در زمان خودش پرداخته شد: اول ایرودینامیک خیلی خوب و مهندسی شده، از فرم جزئی هواکش ها در جلو گرفته تا اسپویلر بزرگ در عقب آن.

دوم، کم کردن قابل توجه وزن E9: که به کمک شیشه های Perspex، پنل بدنه آلومینیومی و همچنین نازک تر کردن فولاد مورد استفاده در فرایند ساخت؛ که باعث شد E9 با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر، ۴۶ سال پیش، بسیار محبوب شود و بر سر زبان ها بیافتد و لقب Batmobile را به خود بگیرد.

۴٫ BMW 2002 Turbo

۲۰۰۲ توربو علاوه بر اینکه نسخه ارتقا یافته ی ۲۰۰۲ دوست داشتنی است، اولین خودرو با موتور مجهز به توربوشارژر در محصولات ب ام و نیز شمرده می شود. اتفاق خوشایندی که تیم کارگردانی ب ام و رغم زد منجر به تولید ۱۷۰ اسب بخار توان و ۱۸۰ پوند فیت گشتاور در سال ۱۹۷۳ شد.

۲۰۰۲

متاسفانه کمی پس از شروعِ تولید نسخه توربو، بحران نفتی ۱۹۷۳ اتفاق افتاد و تنها ۱۶۷۲ نسخه از آن ساخته شد.

۲۰۰۲ توربو

نیازی به معرفی ۲۰۰۲ نیست. چرا که همه جای دنیا، حتی در کشورمان، کوپه شناخته شده ای است. در هر صورت ۲۰۰۲، از سری دوم محصولات ب ام و، همچنین عضو خانواده ۰۲ خودروساز آلمانی محسوب می شود که در موفقیت ب ام و در عرصه بین المللی تاثیر چشم گیری داشت. شاید عده ای رمز موفقیت و محبوبیت ۲۰۰۲ را قیمت گذاری مناسب در عین طراحی و عملکرد خوب بدانند که از آن خودرویی رایج و دست یافتنی در زمان خودش ساخت، اما باید بدانید، ب ام و ۲۰۰۲ برای بسیاری چه در گذشته و چه در زمان حال، بیش از یک کامپکت خوش ساخت است. ۲۰۰۲ میراثی بزرگ و نمره ی کاملی در کارنامه ب ام برای همیشه بوده و خواهد ماند.

۳٫ BMW i8

دومین محصول موتور وسط ب ام و، نقطه عطفی برای این شرکت محسوب می شود. i8 نماد یک نمایش و تبلیغات بزرگ است: نمایشِ قدرت و تکنولوژی. ب ام و همه آنچه که باید انجام می شد را انجام داده، تا برای تولید ۳۷۵ اسب بخار توان و ۴۲۰ پوند فیت گشتاور، کمترین بنزین ممکن را بسوزاند. موتور الکتریکی همگام با موتور ۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربو، با انتقال قدرت به هر ۴ چرخ، آنقدری عملکرد خوشایندی دارند که برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون تنها به ۴٫۲ ثانیه زمان نیاز دارد. بدنه فیبر کربنی i8، فقط سبک ساخته نشده. بلکه گواه دیگری است از طراحی کاملی از اصالت و تکنولوژی.

۲٫ (BMW M3 GTR (E46

بی شک شناخته شده ترین مدل محصولات ب ام و اتاق E46 است. E46 ها را شاید کمی نادر، اما در خیابان های کشورمان نیز می توان دید(مدل های سدان به مراتب بیشتر دیده می شوند) قرار نیست در ارتباط با زیبایی اتاق E46 در زمان خودش و پیشتاز بودن و حرکت بر لب مرز مدرنیته و اصالت آن صحبت کنیم.

E46

بلکه قرار است مقام دوم این لیست یعنی مدل جی تی آر ب ام و M3 معرفی شود. برای تفکیک نسخه جی تی آر، بازی موست وانتت را یادآور می شویم. بر خلاف E46 های ۶ سیلندرِ خطی، M3 GTR مجهز به موتور قدرتمند V8 است و داستانش کاملا جداست! ب ام و جی تی آر یک خودروی معمولی برای خیابان ها نبود. بلکه به شکل کاملا سفارشی و مختص به مسابقات لمانس طراحی شده. باید بدانید ب ام و دقیقا به تعداد ۱۰۰۰ عدد از موتور M3 GTR صرفا جهت تست و بررسی بدون هیچگونه خطا برای مسابقات لمانس ساخته و پس از آن این موتور وحشی را بر E46 کوپه سوار کرد.

پس از پایان فصل مسابقات (سال۲۰۰۱)، ب ام و ۱۰ عدد از GTR ها را به قیمت ۳۱۰,۰۰۰ دلار به فروش گذاشت.

۱٫ BMW Isetta 1955

شاید به مزاجتان خوش نیاید اگر ایستا کوچک را با ۲۴۷ سی سی حجم موتور و ۱۳ اسب بخار توان در رتبه نخست این لیست ببینید. ولی باید بدانید شرکت بزرگ ب ام و، با تمام عظمت خودش اگر ایستا کوچک را تولید نمی کرد به شکل کامل ورشکست می شد و جز نامی از آن باقی نمی ماند. پس از جنگ جهانی دوم و شرایط مالی نابسامانی که برای شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و رغم خورد، سهام داران به فکر تعلیق کارخانه های ب ام و بودند که یکباره بجای تعلیق، آخرین شانس خود را امتحان کرده و تصمیم به ساخت و تولید خودرو (که تقریبا بیشتر شبیه به موتورسیکلت است) ایستا ایتالیایی گرفتند. منجی کوچک شرکت بزرگ، در طول ۷ سال به تعداد دقیق ۱۶۱,۷۲۸ نسخه تولید شد.

ایستا شاید ظاهر یک منجی را نداشته باشد، اما باواریایی ها خوب میدانند که چه چیزی بیش از همه برایشان مستحق پرستش است.

 

 

The post دهگانه نمادین و ماندگار تاریخ ب ام و appeared first on دیجیاتو.

معجزه مهندسی؛ ب ام و M5 رکورد ۷:۳۸,۹۲ را در نوربرگ رینگ ثبت کرد

سری ۵ ب ام و همواره در طول حیات خود یکی از مهیج ترین سدان های قابل انتخاب بوده و به نوعی در کلاس خود یک استاندارد محسوب می شود. با معرفی نسخه M نسل اخیر، باواریایی ها بر روی عملکرد این خودرو مانور زیادی داده و بطور ویژه بر روی توانایی های فنی آن حساب باز کرده اند.

2018-bmw-m5

به تازگی ب ام و M5 توسط مجله آلمانی Sport Auto به نوربرگ رینگ برده شده و عملکرد آن در این پیست معروف مورد ارزیابی قرار گرفته است. گفته می شود این سدان ۶۰۰ اسب بخاری با ترمزهای سرامیک کربنی آپشنال توانسته رکورد ۷:۳۸,۹۲ را در نوربرگ رینگ از خود بر جای بگذارد.

2018 BMW M5

اگر چه این زمان برای یک سدان سایز متوسط رکوردی تحسن برانگیز به شمار می رود، اما در مقایسه با رکورد پورشه پانامرا توربو اندکی بیشتر است. بد نیست اشاره کنیم سدان ۵۵۰ اسب بخاری پورشه حدود ۱ ثانیه سریع تر بوده و رکورد ۷:۳۸ را در جهنم سبز ثبت نموده است. مدل های اسپرتی مثل لکسس LFA و لامبورگینی گالاردو LP 570-4 سوپرلگرا نیز رکوردهایی مشابه با پانامرا توربو ثبت کرده اند.

Panamera Turbo, Nordschleife Nürburgring

رکورد M5 اندکی پس از معرفی نسخه Competition از این سدان سریع رسانه ای شده است. در زیر این نسخه از M5 همان موتور ۴٫۴ لیتری توئین توربوی V8 قرار دارد، اما با بهینه سازی انجام شده قدرت آن ۱۷ واحد افزایش یافته و به ۶۱۷ اسب بخار رسیده است. در این بین گشتاور تولیدی تغییری نکرده و در عدد ۷۵۰ نیوتن متر ثابت باقی مانده است. این گشتاور عظیم بین دورهای ۱۸۰۰ الی ۵۸۶۰ حاصل می شود.

2019-bmw-m5-competition

به گفته باواریایی ها در M5 Competition تاکید ویژه ای بر روی هندلینگ شده است. ارتفاع این نسخه ۷ میلی متر کمتر بوده و سیستم تعلیق آن برای عملکردی بهتر در پیست مورد بازنگری قرار گرفته است. طبق برنامه ریزی ها تولید M5 Competition از جولای آغاز خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که این نسخه در چه زمانی یک دور پیست نوربرگ رینگ را طی خواهد کرد.

 

The post معجزه مهندسی؛ ب ام و M5 رکورد ۷:۳۸,۹۲ را در نوربرگ رینگ ثبت کرد appeared first on دیجیاتو.

معرفی ب ام و M2 Competition؛ میراث دار ۲۰۰۲ افسانه ای

بالاخره پس از مدت ها انتظار و شایعات فراوان ب ام و از کوپه M2 Competition که نسخه بهبود یافته تر M2 محسوب می شود رونمایی کرد. تغییرات صورت گرفته در بخش ظاهری چندان گسترده نیستند.

قاب های جدید و آیرودینامیک آینه های جانبی، سر اگزوز های دوبل کرومی مشکی رنگ با قابلیت باز و بسته شدن دریچه ها با توجه به حالت رانندگی انتخاب شده، رینگ ها آلیاژی جدید با سایز ۱۹ اینچ، گرافیک جدید چراغ ها و ورودی های هوای بزرگتر به منظور تسهیل امر خنک کنندگی پیشرانه خودرو از جمله این تغییرات اند.

در داخل کابین اصلی ترین تغییرات اضافه شدن دکمه های M1 و M2 روی فرمان است. دقیقاً مشابه آنچه که در خودروی M4 Competition شاهدش بودیم این دو دکمه به راننده این امکان را می دهند تا تنظیمات رانندگی خود را ذخیره کرده و در مواقع دلخواه به آن ها دسترسی داشته باشند.

صندلی M اسپرت جدید که در رنگ های آبی و نارنجی قابل سفارش هستند در کنار دکمه استارتر قرمز رنگ، کمربند های مخصوص، تریم فیبر کربن روی داشبورد و پشت آمپر مشکی رنگ از دیگر تغییرات این بخش M2 competition به شمار می روند.

از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز کوپه جدید ب ام و تغییراتی به خود دیده که از جمله آن می توان به سنسور های پارکینگ، سیستم پیشگیری از تصادف با ترمز اتوماتیک، هشدار تغییر خط حرکت  و سامانه نویگشین اشاره داشت. قابلیت دیگری نیز وجود دارد که میزان حداکثر سرعت مجاز را در هر بخش مسیر نشان می دهد؛ اما این مورد عملاً در چنین خودرویی بیهوده است!

تغییرات بزرگ‌ تر اما در زیر کاپوت قرار دارند؛ جایی که پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید قرار گرفته و ۴۰ اسب‌ بخار نیروی بیشتر تولید می کند.

این پیشرانه اکنون ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ ها انتقال می یابد و این خودرو را قادر می سازد تا در عرض ۴٫۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

البته خریداران در صورت تمایل می‌توانند یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دو کلاچه سفارش دهند تا شتاب خودرو به ۴ ثانیه کاهش یابد.

هر دو زمان ذکر شده به میزان ۰٫۱ ثانیه از مدل عادی M2 بهتر هستند. برای توقف این حجم از قدرت، دیسک های بزرگتری به قطر ۴۰ سانتی متر با کالیپر شش پیستونه و ۳۸ سانتی متر با کالیپر چهار پیستونه به ترتیب در جلو و عقب  به کار گرفته شده اند.

طبق روال همیشگی این کمپانی، بطور استاندارد حداکثر سرعت M2 Competition روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده اما با سفارش پکیج M Driver این مقدار به ۲۸۰ کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.

در این بین ب ام و با قرار دادن سیستم خنک‌ کننده مشابه نمونه استفاده شده در مدل M4 Competition در M2 Competition و همچنین یک عدد رادیاتور مرکزی، دو رادیاتور جانبی و یک خنک‌ کننده روغن اضافه به خوبی به استقبال پیشرانه قوی تر موجود در این خودرو رفته است.

این کوپه هیجان انگیز آلمانی از استرس بار فیبرکربنی سود می برد که در کنار وزن ناچیزش، به گفته ب ام و، قرار است تا هندلینگ خودرو را بهبود ببخشد. سیستم فرمان الکترو مکانیکی بهبود یافته در کنار دیفرانسیل فعال مخصوص M تماماً در خدمت راننده خواهند بود.

از دیگر تغییرات شاسی خودرو می توان به سیستم تعلیق بازنگری شده و بازوهای کنترل آلومینیومی فورج کاری شده اشاره کرد. این خودرو از تابستان امسال جایگزین نسخه قبلی M2 در خط تولید ب ام و خواهد شد.

The post معرفی ب ام و M2 Competition؛ میراث دار ۲۰۰۲ افسانه ای appeared first on دیجیاتو.

درخشش ب ام و X3 در تست تصادف IIHS [تماشا کنید]

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های آمریکا که به اختصار IIHS نامیده می شود، اخیرا نتایج حاصل از تست تصادف ب ام و X3 2018 را منتشر کرده است. این کراس اوور آلمانی که در نسل سوم خود به سر می برد، عملکرد خیره کننده ای از خود به نمایش گذاشته و توانسته بیشترین امتیاز ممکن یا همان Top Safety Pick Plus را به خود اختصاص دهد.

مدلی که IIHS تست کرده نسخه xDrive30i بوده و تقریبا در تمامی تست ها موفق به کسب امتیاز “خوب” شده است. این تست ها عبارتند از برخورد با گوشه های راست و چپ کاپوت (small overlap front)، برخورد از جلو با در بر گرفتن ۴۰ درصد از کاپوت (moderate overlap front)، مقاومت سقف و درها، عملکرد کلی و حمایت صندلی ها از سر.

small-vs-moderate-overlap-overhead

آنطور که در اطلاعیه IIHS آمده نسل قبلی X3 در تست برخورد از گوشه های راست و چپ کاپوت مورد ارزیابی قرار نگرفته بود. با این حال نسل فعلی عملکرد بسیار خوبی داشته و در برخوردهای انجام شده قسمت محافظت کننده از پاها تنها ۲ اینچ (۵ سانتی متر) به سمت داخل مچاله شده است.

2018-bmw-x3-earns-top-safety-pick-award-from-iihs_8

در صورت سفارش آپشن Driving Assitance Plus کراس اوور باواریایی می تواند در سرعت های ۱۲ و ۲۵ مایل (۱۹ و ۴۰ کیلومتر) در ساعت بصورت خودکار از برخوردهای احتمالی پیشگیری کند.

2018-bmw-x3-earns-top-safety-pick-award-from-iihs_8

به گفته IIHS برای دستیابی به بهترین میزان روشنایی، باید X3 را با پکیج Executive سفارش داد. چراغ های استاندارد و نمونه های حاضر در پکیج Convenience امتیاز متوسط را کسب کرده اند.

از آنجایی که X4 نیز بر روی همان پلتفرم ماژولی CLAR باواریایی ها ساخته می شود، احتمالا خواهد توانست همانند X3 امتیازی تحسین برانگیز از IIHS دریافت کند.

bmw-x4-2018-13

بد نیست اشاره کنیم X3 نسل سوم در نسخه sDrive30i برابر با ۴۱ هزار دلار قیمت دارد. نسخه های xDrive30i و X3 M40i نیز به ترتیب ۴۲,۶۵۰ و ۵۴,۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند. نسخه M این قد بلند آلمانی اواخر امسال به عنوان مدل ۲۰۱۹ از راه خواهد رسید.

The post درخشش ب ام و X3 در تست تصادف IIHS [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

آیا جنگ تجاری امریکا و چین می تواند سبب جابجایی کارخانه های بنز و بی ام و شود؟

کمپانی آلمانی بی ام و از اواسط دهه ۵۰ میلادی محصولات خود را در امریکا فروخته و در اواسط دهه ۹۰ میلادی نیز کارخانه خود را در این کشور راه اندازی و محصولاتی را که در ایالات متحده به فروش می رساند در این کشور تولید می کند. اخیرا این کمپانی به همراه دایملر تلاش می کند تا خودروهای دیگری مثل شاسی بلند های تولیدی خود را در خارج از خاک ایالات متحده نیز تولید کند.

جالب بدانید هرچند بی ام و و دایملر به دنبال افزایش تولید و نفوذ در سایر کشورها هستند اما از طرف دیگر امریکا نیز مصمم تر از پیش با چین به رقابت پرداخته و چین نیز قصد دارد جنگ تجاری خود با این کشور را ادامه ‌دهد. به همین جهت و در در راستای حمایت از تولیدکننده ‌های داخلی و تبلیغ محصولات آن ها، چین تعرفه واردات ۲۵ درصدی برای محصولات امریکا در نظر گرفته است.

این پیشنهاد روی ۳۰۰ هزار خودروی تولیدی توسط سازندگان آلمانی در امریکا تأثیر گذاشته و سبب می شود که سهم ۷ میلیارد دلاری از مجموع ۱۱ میلیارد دلار خودروی وارداتی آلمان به چین دستخوش تغییراتی شود.

۲۰۱۹ BMW X4متخصصان تجزیه و تحلیل تیم اِورکُر ISI امریکا معتقد اند، چین با این اقدام ضرری را به ایالات متحده وارده نکرده و در واقع این تعرفه منفی به صورت مستقیم بر اقتصاد آلمان تاثیر گذاشته و به ضرر این کشور تمام خواهد شد. علت این موضوع نیز این است که به سبب این ۲۵ درصد، خودروسازان آلمانی رقمی در حدود ۱.۷۳ میلیارد دلار ضرر می‌کنند.

بد نیست بدانید که بزرگ‌ترین کارخانه بی‌ ام ‌و در اسپارتانبرگ کارولینای شمالی قرار داشته و شاسی‌بلند‌های X3، X4، X5، X6 و مدل جدید X7 را تولید می‌کند. این ارزشمندترین کارخانه صادراتی بی‌ام‌و در ایالات متحده است که با توجه به تعرفه جدید پیشنهادی دولت چین، رقمی در حدود ۹۸۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد. این موضوع در مورد دایملر نیز صدق کرده و این کمپانی نیز متحمل ضرری در حدود ۷۷۵ میلیون دلار خواهد شد.

به احتمال زیاد جنگ تجاری چین و امریکا سبب خواهد شد که خودروهای محبوبی مثل X5 و X3 خارج از ایالات متحده ساخته شده و از آنجا به چین صادر شود. در صورتی که بی ام و تصمیم بگیرد این موضوع را پیاده سازی کند فرایند انجام آن زمانبر بوده و در دراز مدت عملی خواهد شد از طرف دیگر هزینه ای چند میلیون یورویی نیز به این کمپانی تحمیل خواهد شد.

۲۰۱۹ BMW X4

پیتر شوارتزنباور، عضو هیئت مدیره‌ی شرکت بی ‌ام ‌و چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که ما قصد داریم برای سایت های تولید خودروی خود مثل کارخانه‌های اسپارتانبرگ و مکزیک که بر اساس چشم‌انداز ۲۰ الی ۳۰ ساله بنا شده ‌اند، تصمیم های جدیدی را اتخاذ کنیم. باید توجه کرد که این تصمیم ها بر اساس اهداف بلند مدت بوده و اگر قرار باشد توئیت های سیاست مدارن و شک ها و اخبار لحظه ای به تصمیم های ما سمت و سو دهد همه ما دیوانه شده و کمپانی بی ام و از کنترل خارج خواهد شد.

مدیران این کمپانی به سهامداران خود هشدار شداده اند که افزایش تعرفه واردات چین و این چنین سیاست هایی سبب جابجایی سایت های تولیدی شده و ضرر قابل توجهی به تمامی ذینفعان وارد خواهد کرد. سال گذشته بود که این خودروساز آلمانی در حدود صد هزار خودرو را از کارخانه اسپارتانبرگ صادر کرد. این حجم از صادرات ۱۸ درصد از مجموع محصولات تولیدی این شرکت را تشکیل می‌دهد.

۲۰۱۹ BMW X4

The post آیا جنگ تجاری امریکا و چین می تواند سبب جابجایی کارخانه های بنز و بی ام و شود؟ appeared first on دیجیاتو.

عملکرد خوب شاسی بلند ب ام و X2 در تست گوزن علی رغم کم فرمانی [تماشا کنید]

در اکتبر سال ۲۰۱۷ بود که ب ام و یک عضو دیگر به جمع مدل های شاسی بلند خود اضافه کرد. این مدل X2 نام داشته و در کلاس شاسی بلندهای لوکس کوچک (subcompact) طبقه بندی می شود.

ب ام و X2 بر روی پلتفرم UKL2 شکل گرفته است، پلتفرمی که مدل های دیگری مثل X1 و مینی کانتریمن نیز بر اساس آن ساخته شده اند.

همانطور که می دانید اتومبیل های شاسی بلند و کراس اوور از لحاظ کاربردی بودن بهتر از مدل های سدان یا هاچبک هستند، اما هندلینگ و پایداری آنها در تغییر مسیرهای ناگهانی ضعیف بوده و از این لحاظ در رده ای پایین تر قرار می گیرند.

این دسته از خودروها به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین و در نتیجه مرکز ثقل بالاتر، معمولا تمایل زیادی به واژگونی داشته و نمی توان بر روی مانورپذیری آنها زیاد حساب باز کرد.

Nissan Juke moose test

به تازگی دست اندرکاران سایت اسپانیایی  Km77 به سراغ شاسی بلند جدید باواریایی ها یعنی X2 رفته و عملکرد آن را در تست گوزن (Moose Test) مورد ارزیابی قرار داده اند.

در این تست X2 تا سرعت ۷۳ کیلومتر در ساعت موفق عمل کرده و بدون برخورد به موانع به فرامین راننده گوش می دهد. اما با افزایش سرعت، کم فرمانی بلای جان X2 شده و به همین علت یا به موانع برخورد می کند و یا از مسیر خارج می شود. علی رغم این مساله حرکات غیر عادی بدنه شاسی بلند باواریایی به هیچ وجه بیش از حد نبوده و بنظر نمی رسد که تمایلی به واژگونی داشته باشد.

bmw-x2-moose 2

به گفته برگزار کنندگان این تست، X2 در مجموع عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. البته مرسدس بنز GLA که یکی از رقبای این کراس اوور باواریایی محسوب می شود، نمایش بهتری داشته و توانسته تا ۷۷ کیلومتر در ساعت تست گوزن را پشت سر بگذارد.

The post عملکرد خوب شاسی بلند ب ام و X2 در تست گوزن علی رغم کم فرمانی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

مقایسه کیا استینگر با آئودی S5 و ب ام و ۴۳۰i گرن کوپه؛ تک شاخ کره ای در مقابل شوالیه های آلمانی

امروز اگرچه خودروهای کراس‌اوور سلیقه بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب نموده‌اند اما سازندگان خودروهای سدان نیز بیکار ننشسته و با تغییر شکل ظاهری محصولات خود به فرم کوپه، سعی در جبران مافات دارند، اما اینکه چقدر موفق باشند سوالی است که جوابش در آینده مشخص خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم تا سه خودروی سدان کوپه مانند را با هم مقایسه نماییم که دو تای از آنها جزو محصولات برندهای بسیار معتبر و قدیمی هستند و دیگری تازه قدم در راه بزرگان نهاده است. آئودی S5 اسپرتبک، ب ام و ۴۳۰ گرن کوپه و کیا استنیگر، سه ماهی‌ای هستند که امروز در تور تحقیقاتی ما گرفتار شده‌ و قصد مقایسه عملکرد آنها را داریم. پس لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

هرسه خودرو مدل ۲۰۱۸ بوده و به پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر و توان خروجی حدود ۲۵۰ اسب بخار، مجهز شده‌اند. سامانه چهار چرخ محرک در هر سه خودرو موجود بوده و سه خودروی مورد نظر از گیربکس اتوماتیک حداقل ۷ سرعته استفاده می‌نمایند.

جایگاه دوم(مشترک): کیا استینگر

کیا استینگر با توجه به قدوقامت عضلانی که از آن برخوردار شده، در حکم جنگجوی دلاور گروه محسوب می شود. استینگر با برخورداری از فاصله بین محوری ۲٫۹۱ متری بزرگترین شرکت کننده در این رقابت محسوب می شود، به طوری که فاصله بین محورهای جلو و عقب این خودرو در حدود ۹٫۶۵ سانت بیشتر از ب ام و ۴۳۰ و ۸٫۱۲ سانت طویل‌تر از آئودی است.

طول کلی خودرو و عرض آن نیز بیشتر از دو رقیب دیگر بوده و به طور شگفت انگیزی حدود ۳٫۱۷ کیلوگرم سبکتر از ب ام و است. البته نسبت به آئودی در حدود ۵۷٫۶ کیلوگرم سنگین‌تر است.

به طور کلی، سیستم تعلیق کیا استینگر مشابه ب ام و ۴۳۰i بوده و از کمک‌فنرهای استرات در جلو و تعلیق چنداتصالی دربخش عقب بهره می‌برد. سیستم فرمان چرخ دنده-پینیونی مجهز به سامانه کمکی برقی، نسبت به فرمان ب ام و دقیق‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر عمل می‌نماید.

اما به دلیل عملکرد نسبتاً ضعیف لاستیک‌های بریجیستون چهارفصل، در عبور برق آسا از مسیرهای منحنی شکل، خودرو سریعا دچار کم‌فرمانی خواهد شد که اثر خود را در عبور مارپیچ از موانع نشان می دهد، به طوری که استینگر   تست عبور از موانع به صورت مارپیچ را با سرعت ۷۰٫۶ کیلومتربرساعت به پایان رساند که در قیاس با دو خودروی دیگر، در حدود ۱٫۶ کیلومتربرساعت کمتر از آئودی بوده اما ۰٫۵ واحد بیش از ۴۳۰i است.

علی‌رغم سواری آسایش بخش با این خودرو، صدای برخاسته از تایرها هنگام حرکت در بزرگراه می‌تواند موجب آزار سرنشینان شود.

توان خروجی پیشرانه استینگر معادل ۲۵۵ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۳۵۲٫۵ نیوتن متر است که در بازه ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰rpm در دسترس خواهد بود. البته گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور چندان سریع عمل نمی‌کند.

استفاده از پدل شیفتر در پنج دنده نخست کاملا خوشایند بوده و حس شیرینی را در ذهن پدید می‌آورد اما سه دنده بالایی یک چنین حسی را القا نمی‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ این خودرو هم معادل ۶٫۱ ثانیه بوده که نشان از ضعف در گیربکس خودرو دارد.

داخل کابین کیا استینگر به دلیل وجود ادواتی نظیر اهرم تعویض دنده T شکل و دریچه‌های تهویه سه‌گانه دایره‌ای، شباهت بسیاری با فورد موستانگ مدل ۱۹۶۹ دارد. دید عقب از داخل کابین تا حدی محدود شده و صندلی های جلو نسبت به دو خودروی دیگر، از خاصیت دربرگیرندگی کمتری برخوردار گشته است. صندلی های عقب بسیار راحت بوده و فضای ردیف دوم کاملا راحت و جادار ارزیابی می‌شود.

حجم فضای صندوق بار استینگر بیشتر از سایرین بوده اما درب صندوق به صورت برقی بسته نمی‌شود. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی از صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی بهره‌مند شده که عملکرد آن اگرچه کاملا رضایت‌بخش نیست اما بهتر از آن چیزی است که در ب ام و شاهدش هستیم.

به طور کلی کیا با استینگر قدم در راه رسیدن به موفقیت‌های بزرگ نهاده است. تزیینات خارجی بدنه آن اندکی بیش از حد نیاز بوده و داخل کابین نیز کمی زمخت احساس می‌شود. به طور کلی استینگر مقداری از حریفان قدر آلمانی خود عقب‌تر احساس می‌شود.

البته زمانی که قیمت ۳۷ هزار دلاری این خودرو را با بهای دو حریف دیگر مقایسه می‌نماییم، متوجه مزیت اصلی آن خواهیم شد. کیا استینگر مورد بررسی در حدود ۱۴,۰۵۰ دلار نسبت به آئودی و ۱۶,۸۸۵ دلار در قیاس با ب ام و، از بهای کمتری برخوردار شده است؛ یعنی چیزی در حدود بیش از ۲۵ درصد قیمت کمتر با سطح عملکرد بسیار نزدیک به دو اتومبیل دیگر، به طوری که مشترکا به همراه ۴۳۰i بر روی سکوی دوم قرار گرفته‌اند.

جایگاه دوم(مشترک) : ب ام و ۴۳۰i Xdrive گرن کوپه ۲۰۱۸

این خودرو همچنان پرقدرت ظاهر شده، سوئیچ‌ها و دکمه‌های داخلی آن بسیار دقیق عمل نموده و اگزوز آن کماکان می غرّد. او در عین حال یک محصول بی نظیر و آشنا از ب ام و است که مایه تسلی خاطر انسان می‌شود. طراحی کابین این خودرو نسبت به سایرین تفاوت داشته اما کاملاً شبیه به سایر محصولات ب ام و است.

متاسفانه فرمان‌پذیری این خودرو در بعضی مواقع بگونه‌ای دستپاچه و ناصحیح به نظر می رسد. طول این خودرو در مقایسه با آئودی، ۹٫۱۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر بوده و وزن آن معادل ۱۷۴۷ کیلوگرم است. در ضمن پیشرانه چهارسیلندر آن نیز از سری ۳ وام گرفته شده است.

توان خروجی این پیشرانه برابر با ۲۴۸ اسب بخار بوده که ۴ واحد کمتر از آئودی و هفت واحد نیز کمتر از کیا استینگر است. گشتاور حاصل از آن هم معادل ۳۵۰ نیوتن‌متر است که در بازه ۱۴۵۰ تا ۴۸۰۰rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.

با توجه به بازه گسترده گشتاور این خودرو ، اگر راننده در هنگام عبور از یک پیچ دنده اشتباه را انتخاب کند نیروی کافی برای خروج از پیچ را در اختیار خواهد داشت. درحالت تعویض دستی از طریق پدل شیفتر، دنده‌های گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به سرعت قابل تعویض هستند و در حالت اتوماتیک نیز به نرمی این امر صورت خواهد پذیرفت.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو معادل ۵٫۷ ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یک چهارم مایل نیز برابر ۱۴٫۳ ثانیه با سرعت ۱۵۸ کیلومتربرساعت است. به نظر ما این مجموعه از پیشرانه و گیربکس بایستی در یک خودروی سبکتر به کار گرفته شوند تا بهترین نتیجه را از آنها شاهد باشیم. همچنین ظاهر خودرو با توجه به دماغه دراز، ارتفاع بیشتر  وفرم درب صندوق عقب، بیشتر شبیه به یک سدان است تا یک کوپه.

در نهایت این طور به نظر می‌رسد که اگر وزن خودرو اندکی کاهش یافته و عملکرد غربیلک فرمان ارتقا داده شود، جایی برای انتقاد از ب ام و ۴۳۰ گرن کوپه باقی نخواهد ماند.

جایگاه اول: آئودی A5اسپرتبک ۲۰۱۸

در این میان، آئودی بیشترین گشتاور را تولید نموده، بزرگترین ترمزها را در اختیار دارد، کمترین وزن را داشته و پهن‌ترین لاستیک‌ها را بر تن رینگ‌های خود نموده است. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که سریع‌ترین باشد و بیشترین چسبندگی را با مقدار ۰٫۹۳ جی در پیست مخصوص از خود نشان دهد، کمترین فاصله ترمز را داشته باشد و  مصرف سوخت آن نیز از همه کمتر باشد.

تنها نکته‌ای که موجب کاستی در عملکرد این خودرو می‌شود، استفاده از لاستیک‌های تابستانی به جای انواع چهار فصل است که موجب پایین آمدن کارایی خودرو می‌شود. این خودرو به نسبت دو مدل دیگر از چهره بشاش‌تری برخوردار بوده و نسبت به ب ام و دارای طول بیشتر و نیز ارتفاع کمتری است.

در داخل کابین نیز با محیطی گرم و صمیمانه مواجه هستیم که فضای سر در ردیف عقب مورد مصالحه قرار گرفته و کم است. بنابراین افراد قد بلند بهتر است در صندلی‌های عقب ننشینند.

با نشستن در صندلی های ردیف جلو می‌توانید از کاکپیت مجازی مجهز به صفحه کیلومترشمار دیجیتال ۱۲٫۳ اینچی تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان که نقشه ها و تصاویر دریافتی از نرم افزار گوگل ارث را به زیبایی هر چه تمام‌تر، به نمایش می‌گذارد، لذت ببرید.

همچنین صفحه نمایشگر مرکزی هفت اینچی نیز در میانه بالایی داشبورد قرار گرفته و از طریق یک موس چرخان به همراه تاچ‌پد قابل کنترل است. اپل کارپلی و اندرویداتو هم به صورت استاندارد در این سیستم گنجانده شده‌اند. به نظر ما اگر از یک صفحه نمایشگر لمسی بزرگتر و مدرن‌تر استفاده شود، نتیجه کار بیشتر مورد قبول واقع خواهد شد.

اتصال الکترونیکی در این خودرو ضعیف عمل می‌نماید. غربیلک فرمان وظیفه خود را به درستی انجام داده و از دقت بسیار خوبی برخوردار است. در عبور از پیچ نوعی حس چابکی و و اعتماد به نفس در این خودرو مشاهده خواهد شد که در دو اتومبیل دیگر چنین حسی قابل درک نبوده است.

گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه در بهبود عملکرد پیشرانه تاثیر بسزایی دارد. تعویض دنده‌ها بوسیله پدل شیفتر بدون وقفه صورت گرفته و گیربکس به طور مداوم، میزان فشار بر پدال گاز را به منظور انجام به موقع دنده معکوس در حالت اتوماتیک، رصد می‌نماید.

جعبه دنده زمینه را برای در دسترس قرار گرفتن کلیه گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متری حاصل از پیشرانه، در بازه ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰rpm فراهم نموده است. عملکرد گیربکس نه تنها موجب بهبود عملکرد خودرو در عبور از پیچ شده بلکه در کل، جنبه هیجان و سرگرمی خودرو را نیز ارتقا بخشیده است.

با وجود آنکه پیشرانه دو لیتری توربوشارژ آئودی A5 با توان خروجی ۲۵۲ اسب بخار، در بسیاری دیگر از محصولات شرکت فولکس واگن به کار گرفته شده است، می توان گفت که هماهنگی کاملی بین این پیشرانه و پلت فرم آئودی وجود دارد و بهترین عملکرد را در این خودرو از خود به نمایش گذاشته است.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو، ضمن برخورداری از بهترین نسبت وزن به توان خروجی، معادل ۵٫۱ ثانیه است.

همچنین نتایج حاصل از آزمون یک چهارم مایل آئودی A5 نیز برابر ۱۳٫۷ ثانیه و با سرعت ۱۶۱٫۶ کیلومتر بر ساعت بوده است. تنها نکته منفی که در رابطه با پیشرانه این خودرو می‌توان بیان نمود، به بلوک آهنی آن مربوط می‌شود که در قیاس با انواع آلومینیومی وزن بیشتری داشته و سنگینی بخش جلویی خودرو را افزایش داده است. با این وجود آئودی A5 اسپرتبک بسیار سریع، چابک و سرزنده بوده و بهترین کوپه چهاردرب سایز کامپکت-میانه موجود در بازار است.

The post مقایسه کیا استینگر با آئودی S5 و ب ام و ۴۳۰i گرن کوپه؛ تک شاخ کره ای در مقابل شوالیه های آلمانی appeared first on دیجیاتو.