دهگانه نمادین و ماندگار تاریخ ب ام و

از ۱۹۲۷٫٫٫

بی شک شرکت ب ام و آلمانی از موفق ترین خودروسازان تاریخ جهان است. چندین دهه از شروع بکار ب ام و می گذرد، و همواره شاهد حضور موفق آن در بازار و بین مردم بوده ایم. نام ب ام و جز موفقیت، و باز هم موفقیت چیزی در ذهن تداعی نمی کند. خودروسازی که مخاطب خود را همیشه دارد و تعداد این مخاطبان آن قدری زیاد هست که شاهد در اوج بودن پیوسته آن باشیم.

ب ام و هیچگاه اغراق ندارد. سراسر ابهت است و وقار. سوال مهمی مطرح می شود که پاسخش را نمی دانیم: پس از این همه سال، نگه داشتن آن پرستیژ و ابهت، واقعا چگونه ممکن است؟ بگذارید بجای پاسخ دادن، احترام بگذاریم و بخاطر داشته باشیم که به اوج رسیدن اگر کاری آسان باشد که نیست، در اوج ماندن قطعا مستحق تحسین بسیار است.

شکی نیست که عدد ده به دلیل تعدد مدل های ب ام و کارمان را مشکل می کند. اما در هر صورت از سال ۱۹۲۷، که ب ام و اولین اتومبیلش را راهی بیرون کرد، مدل های متفاوت و کمی خاص تر و محبوبتری نیز از زیر دستان خلاق باواریایی ها بیرون آمده که در این مقاله قصد داریم با هم مروری بر آن ها داشته باشیم.

۱۰٫ BMW 1M Coupe

در یکی دو دهه گذشته، به لطف پکیج M، شاهد محصولات دوست داشتنی بسیاری از ب ام و آلمانی بوده ایم. اما باید بدانید که کوپه کوچک ۱M از آن چه که می بینید مهم تر و نیازمند توجه بیشتر است. ۱M ترکیبی از اتاق E87 و موتور N54 شش سیلندر توئین توربو است. ۱M توسط BMW M بازآفرینی نشده و بسیاری به آن علاقه ای ندارند چون آن را محصول M ب ام و نمی بینند، اما به آن دسته از منتقدان باید گفت که برای مالکان این کامپکت کوچک دوست داشتنی، با داشتن ۳۳۲ پوند فیت گشتاور و ۳۳۵ اسب بخار توان، طرز تفکرتان هیچ اهمیتی ندارد!

۹٫ ۱۹۸۹ BMW Z1

Z1، اولین عضو خانواده سری Z، بیش از همه به دلیل در هایش مشهور شده است. چرا که بدون شک در بین همه خودروهای ساخته شدن جذاب ترین مدل باز و بسته شدن در ها را دارد. (حتی تصور نحوه این عمل جالب و مشکل است!)

همچنین Z1 از اولین محصولات ب ام و برخوردار از سیستم تعلیق عقب چند میله ای برای تجربه رانندگی بهتر و اسپرت تر بود. موتور زیبای Z کروک، که تنها پیشرانه آن را تشکیل میداد در جهت کاهش ارتفاع گرانیگاه و قرار گرفتن درون کاپوت کوتاه و با انحنای Z1، به اندازه ۲۰ درجه به سمت افق زاویه گرفته است. موتور ۲٫۵ لیتری شش سیلندری که توانی معادل ۱۶۸ اسب بخار و ۱۶۴ پوند فیت گشتاور ایجاد می کند.

Z2، Z4، و Z8 هویتشان را مدیون Z1 هستند.

۸٫ BMW M1 1978

پیش از آنکه به M1 مدل سال ۱۹۷۸ بپردازیم، اگر تاکنون آن را ندیده اید، لازم است نگاهی به ظاهر این ب ام و کلاسیک بیاندازید.

در اوایل دهه ۷۰ میلادی لامبورگینی و ب ام و به توافقی در تولید محصول مشترکی می رسند، که هدف تولید خودروی کاملا مسابقه ای و اسپرت بوده و نتیجه آن به تولید M1 ختم می شود. همانطوری که از فرم طراحی M1 برمیاید، خودرو نهایی ساخته شده طراحی شبیه به محصولات لامبورگینی دارد که موتور آن نیز در وسط قرار دارد. پس از چندی توافق بین لامبورگینی و ب ام و به جدایی ختم شده و ب ام و به کمک چند مهندس سابق شرکت خودروسازی لامبورگینی، به تولید M1 ادامه می دهد. باید توجه داشت که M1 که اولین محصول سری M محسوب می شود از همان ابتدا اهمیت قابل توجهی برای ب ام و داشته و از سیاست همکاری با خودروساز قدرتمند ایتالیایی نیز کاملا مشهود است.

M1 به محض تولید، به هدف خود رسید و خیلی زود محبوب مسابقات سوپرکارها شد.

در هر صورت موتور ۳٫۵ لیتری ۶ سیلندر با آرایش خطی M1  توانی معادل ۲۷۳ اسب بخار را توسط گیربکس قدرتمند ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می کند؛ که نتیجه آن حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت شد. از اولین محصول سری M تنها ۴۵۳ نسخه ساخته شد و آن را تبدیل به یکی از محبوب ترین و کم یاب ترین های ب ام و ها کرد.

۷٫ BMW M Coupe

فرایند ساخت ب ام و ام کوپه، پروژه ای کاملا محرمانه بود و بسیار هم طول کشید چرا که طراحان این خودرو تلاش بسیاری برای متقاعد کردن ب ام و انجام دادند. هدف استفاده از پلتفرم Z3 بود که با فشار ب ام و برای کاهش قیمت، نتیجه، مشترک شدن بسیاری از قطعات M Coupe با برادر خود Z3 شد. البته موتور قدرتمند آن نشان از محصولی ماندگار در تاریخ ب ام و دارد. نسخه اولیه M Coupe که برای آمریکا عرضه شد موتور S52 ب ام و را یدک می کشید با ۲۴۰ اسب بخار توان. که پس از چندی در سال ۲۰۰۱ مدل جهانی آن با موتور S54 عرضه شد که قدرت آن در کنار ۲۵۱ پوند فیت گشتاور به ۳۱۵ اسب بخار رسید.

۶٫ (BMW M5 1998 (E39

بدون شک بهترین سری ۵ تاریخ ب ام و به M5 سال ۱۹۹۸ بر می گردد. سدان جذابی که اکثریت به بهترین بودن آن اتفاق نظر دارند. M5 با توجه به پیشیناین خود پیشرفت بزرگی داشت.شالوده ای از اتاق زیبای E39 و موتور قدرتمند S62. در زیر کاپوت سدان بزرگ ب ام و موتور ۴٫۹ لیتری V8 قرار داشت که نزدیک به ۴۰۰ اسب بخار توان ایجاد می کرد! همچنین گشتاور آن با رسیدن به خطوط قرمز در ۷۰۰۰ دور در دقیقه به ۳۶۹ پوند فیت می رسید. گیربکس ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل عقب ضد لغزشی و صفر تا صد ۴٫۸ ثانیه ای، M5 سال ۱۹۹۸ را برای همیشه ماندگار کرد.

M5 بار ها در پیست ها استفاده شده و به لطف ساخت خوب و وزن کم آن قابلیت رسیدن به سرعت ۲۹۹ کیلومتر بر ساعت را داشت!

۵٫ BMW E9 1972

ب ام و E9 3.0 CSL یک محصول سفارشی فقط برای پیست و مسابقات بود. در سال ۱۹۷۲ با شدت گرفتن عطش مسابقات و همچنین پیشرفت قابل توجه خودروهای اسپرت اروپایی، ب ام و آلمانی تولید E9 را در دستور کار خود قرار داد، تا از گوی رقابت عقب نماند. در ساخت E9 به دو مورد مهم در زمان خودش پرداخته شد: اول ایرودینامیک خیلی خوب و مهندسی شده، از فرم جزئی هواکش ها در جلو گرفته تا اسپویلر بزرگ در عقب آن.

دوم، کم کردن قابل توجه وزن E9: که به کمک شیشه های Perspex، پنل بدنه آلومینیومی و همچنین نازک تر کردن فولاد مورد استفاده در فرایند ساخت؛ که باعث شد E9 با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر، ۴۶ سال پیش، بسیار محبوب شود و بر سر زبان ها بیافتد و لقب Batmobile را به خود بگیرد.

۴٫ BMW 2002 Turbo

۲۰۰۲ توربو علاوه بر اینکه نسخه ارتقا یافته ی ۲۰۰۲ دوست داشتنی است، اولین خودرو با موتور مجهز به توربوشارژر در محصولات ب ام و نیز شمرده می شود. اتفاق خوشایندی که تیم کارگردانی ب ام و رغم زد منجر به تولید ۱۷۰ اسب بخار توان و ۱۸۰ پوند فیت گشتاور در سال ۱۹۷۳ شد.

۲۰۰۲

متاسفانه کمی پس از شروعِ تولید نسخه توربو، بحران نفتی ۱۹۷۳ اتفاق افتاد و تنها ۱۶۷۲ نسخه از آن ساخته شد.

۲۰۰۲ توربو

نیازی به معرفی ۲۰۰۲ نیست. چرا که همه جای دنیا، حتی در کشورمان، کوپه شناخته شده ای است. در هر صورت ۲۰۰۲، از سری دوم محصولات ب ام و، همچنین عضو خانواده ۰۲ خودروساز آلمانی محسوب می شود که در موفقیت ب ام و در عرصه بین المللی تاثیر چشم گیری داشت. شاید عده ای رمز موفقیت و محبوبیت ۲۰۰۲ را قیمت گذاری مناسب در عین طراحی و عملکرد خوب بدانند که از آن خودرویی رایج و دست یافتنی در زمان خودش ساخت، اما باید بدانید، ب ام و ۲۰۰۲ برای بسیاری چه در گذشته و چه در زمان حال، بیش از یک کامپکت خوش ساخت است. ۲۰۰۲ میراثی بزرگ و نمره ی کاملی در کارنامه ب ام برای همیشه بوده و خواهد ماند.

۳٫ BMW i8

دومین محصول موتور وسط ب ام و، نقطه عطفی برای این شرکت محسوب می شود. i8 نماد یک نمایش و تبلیغات بزرگ است: نمایشِ قدرت و تکنولوژی. ب ام و همه آنچه که باید انجام می شد را انجام داده، تا برای تولید ۳۷۵ اسب بخار توان و ۴۲۰ پوند فیت گشتاور، کمترین بنزین ممکن را بسوزاند. موتور الکتریکی همگام با موتور ۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربو، با انتقال قدرت به هر ۴ چرخ، آنقدری عملکرد خوشایندی دارند که برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون تنها به ۴٫۲ ثانیه زمان نیاز دارد. بدنه فیبر کربنی i8، فقط سبک ساخته نشده. بلکه گواه دیگری است از طراحی کاملی از اصالت و تکنولوژی.

۲٫ (BMW M3 GTR (E46

بی شک شناخته شده ترین مدل محصولات ب ام و اتاق E46 است. E46 ها را شاید کمی نادر، اما در خیابان های کشورمان نیز می توان دید(مدل های سدان به مراتب بیشتر دیده می شوند) قرار نیست در ارتباط با زیبایی اتاق E46 در زمان خودش و پیشتاز بودن و حرکت بر لب مرز مدرنیته و اصالت آن صحبت کنیم.

E46

بلکه قرار است مقام دوم این لیست یعنی مدل جی تی آر ب ام و M3 معرفی شود. برای تفکیک نسخه جی تی آر، بازی موست وانتت را یادآور می شویم. بر خلاف E46 های ۶ سیلندرِ خطی، M3 GTR مجهز به موتور قدرتمند V8 است و داستانش کاملا جداست! ب ام و جی تی آر یک خودروی معمولی برای خیابان ها نبود. بلکه به شکل کاملا سفارشی و مختص به مسابقات لمانس طراحی شده. باید بدانید ب ام و دقیقا به تعداد ۱۰۰۰ عدد از موتور M3 GTR صرفا جهت تست و بررسی بدون هیچگونه خطا برای مسابقات لمانس ساخته و پس از آن این موتور وحشی را بر E46 کوپه سوار کرد.

پس از پایان فصل مسابقات (سال۲۰۰۱)، ب ام و ۱۰ عدد از GTR ها را به قیمت ۳۱۰,۰۰۰ دلار به فروش گذاشت.

۱٫ BMW Isetta 1955

شاید به مزاجتان خوش نیاید اگر ایستا کوچک را با ۲۴۷ سی سی حجم موتور و ۱۳ اسب بخار توان در رتبه نخست این لیست ببینید. ولی باید بدانید شرکت بزرگ ب ام و، با تمام عظمت خودش اگر ایستا کوچک را تولید نمی کرد به شکل کامل ورشکست می شد و جز نامی از آن باقی نمی ماند. پس از جنگ جهانی دوم و شرایط مالی نابسامانی که برای شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و رغم خورد، سهام داران به فکر تعلیق کارخانه های ب ام و بودند که یکباره بجای تعلیق، آخرین شانس خود را امتحان کرده و تصمیم به ساخت و تولید خودرو (که تقریبا بیشتر شبیه به موتورسیکلت است) ایستا ایتالیایی گرفتند. منجی کوچک شرکت بزرگ، در طول ۷ سال به تعداد دقیق ۱۶۱,۷۲۸ نسخه تولید شد.

ایستا شاید ظاهر یک منجی را نداشته باشد، اما باواریایی ها خوب میدانند که چه چیزی بیش از همه برایشان مستحق پرستش است.

 

 

The post دهگانه نمادین و ماندگار تاریخ ب ام و appeared first on دیجیاتو.

معجزه مهندسی؛ ب ام و M5 رکورد ۷:۳۸,۹۲ را در نوربرگ رینگ ثبت کرد

سری ۵ ب ام و همواره در طول حیات خود یکی از مهیج ترین سدان های قابل انتخاب بوده و به نوعی در کلاس خود یک استاندارد محسوب می شود. با معرفی نسخه M نسل اخیر، باواریایی ها بر روی عملکرد این خودرو مانور زیادی داده و بطور ویژه بر روی توانایی های فنی آن حساب باز کرده اند.

2018-bmw-m5

به تازگی ب ام و M5 توسط مجله آلمانی Sport Auto به نوربرگ رینگ برده شده و عملکرد آن در این پیست معروف مورد ارزیابی قرار گرفته است. گفته می شود این سدان ۶۰۰ اسب بخاری با ترمزهای سرامیک کربنی آپشنال توانسته رکورد ۷:۳۸,۹۲ را در نوربرگ رینگ از خود بر جای بگذارد.

2018 BMW M5

اگر چه این زمان برای یک سدان سایز متوسط رکوردی تحسن برانگیز به شمار می رود، اما در مقایسه با رکورد پورشه پانامرا توربو اندکی بیشتر است. بد نیست اشاره کنیم سدان ۵۵۰ اسب بخاری پورشه حدود ۱ ثانیه سریع تر بوده و رکورد ۷:۳۸ را در جهنم سبز ثبت نموده است. مدل های اسپرتی مثل لکسس LFA و لامبورگینی گالاردو LP 570-4 سوپرلگرا نیز رکوردهایی مشابه با پانامرا توربو ثبت کرده اند.

Panamera Turbo, Nordschleife Nürburgring

رکورد M5 اندکی پس از معرفی نسخه Competition از این سدان سریع رسانه ای شده است. در زیر این نسخه از M5 همان موتور ۴٫۴ لیتری توئین توربوی V8 قرار دارد، اما با بهینه سازی انجام شده قدرت آن ۱۷ واحد افزایش یافته و به ۶۱۷ اسب بخار رسیده است. در این بین گشتاور تولیدی تغییری نکرده و در عدد ۷۵۰ نیوتن متر ثابت باقی مانده است. این گشتاور عظیم بین دورهای ۱۸۰۰ الی ۵۸۶۰ حاصل می شود.

2019-bmw-m5-competition

به گفته باواریایی ها در M5 Competition تاکید ویژه ای بر روی هندلینگ شده است. ارتفاع این نسخه ۷ میلی متر کمتر بوده و سیستم تعلیق آن برای عملکردی بهتر در پیست مورد بازنگری قرار گرفته است. طبق برنامه ریزی ها تولید M5 Competition از جولای آغاز خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که این نسخه در چه زمانی یک دور پیست نوربرگ رینگ را طی خواهد کرد.

 

The post معجزه مهندسی؛ ب ام و M5 رکورد ۷:۳۸,۹۲ را در نوربرگ رینگ ثبت کرد appeared first on دیجیاتو.

معرفی ب ام و M2 Competition؛ میراث دار ۲۰۰۲ افسانه ای

بالاخره پس از مدت ها انتظار و شایعات فراوان ب ام و از کوپه M2 Competition که نسخه بهبود یافته تر M2 محسوب می شود رونمایی کرد. تغییرات صورت گرفته در بخش ظاهری چندان گسترده نیستند.

قاب های جدید و آیرودینامیک آینه های جانبی، سر اگزوز های دوبل کرومی مشکی رنگ با قابلیت باز و بسته شدن دریچه ها با توجه به حالت رانندگی انتخاب شده، رینگ ها آلیاژی جدید با سایز ۱۹ اینچ، گرافیک جدید چراغ ها و ورودی های هوای بزرگتر به منظور تسهیل امر خنک کنندگی پیشرانه خودرو از جمله این تغییرات اند.

در داخل کابین اصلی ترین تغییرات اضافه شدن دکمه های M1 و M2 روی فرمان است. دقیقاً مشابه آنچه که در خودروی M4 Competition شاهدش بودیم این دو دکمه به راننده این امکان را می دهند تا تنظیمات رانندگی خود را ذخیره کرده و در مواقع دلخواه به آن ها دسترسی داشته باشند.

صندلی M اسپرت جدید که در رنگ های آبی و نارنجی قابل سفارش هستند در کنار دکمه استارتر قرمز رنگ، کمربند های مخصوص، تریم فیبر کربن روی داشبورد و پشت آمپر مشکی رنگ از دیگر تغییرات این بخش M2 competition به شمار می روند.

از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز کوپه جدید ب ام و تغییراتی به خود دیده که از جمله آن می توان به سنسور های پارکینگ، سیستم پیشگیری از تصادف با ترمز اتوماتیک، هشدار تغییر خط حرکت  و سامانه نویگشین اشاره داشت. قابلیت دیگری نیز وجود دارد که میزان حداکثر سرعت مجاز را در هر بخش مسیر نشان می دهد؛ اما این مورد عملاً در چنین خودرویی بیهوده است!

تغییرات بزرگ‌ تر اما در زیر کاپوت قرار دارند؛ جایی که پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید قرار گرفته و ۴۰ اسب‌ بخار نیروی بیشتر تولید می کند.

این پیشرانه اکنون ۴۰۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند در حالت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ ها انتقال می یابد و این خودرو را قادر می سازد تا در عرض ۴٫۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

البته خریداران در صورت تمایل می‌توانند یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دو کلاچه سفارش دهند تا شتاب خودرو به ۴ ثانیه کاهش یابد.

هر دو زمان ذکر شده به میزان ۰٫۱ ثانیه از مدل عادی M2 بهتر هستند. برای توقف این حجم از قدرت، دیسک های بزرگتری به قطر ۴۰ سانتی متر با کالیپر شش پیستونه و ۳۸ سانتی متر با کالیپر چهار پیستونه به ترتیب در جلو و عقب  به کار گرفته شده اند.

طبق روال همیشگی این کمپانی، بطور استاندارد حداکثر سرعت M2 Competition روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده اما با سفارش پکیج M Driver این مقدار به ۲۸۰ کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.

در این بین ب ام و با قرار دادن سیستم خنک‌ کننده مشابه نمونه استفاده شده در مدل M4 Competition در M2 Competition و همچنین یک عدد رادیاتور مرکزی، دو رادیاتور جانبی و یک خنک‌ کننده روغن اضافه به خوبی به استقبال پیشرانه قوی تر موجود در این خودرو رفته است.

این کوپه هیجان انگیز آلمانی از استرس بار فیبرکربنی سود می برد که در کنار وزن ناچیزش، به گفته ب ام و، قرار است تا هندلینگ خودرو را بهبود ببخشد. سیستم فرمان الکترو مکانیکی بهبود یافته در کنار دیفرانسیل فعال مخصوص M تماماً در خدمت راننده خواهند بود.

از دیگر تغییرات شاسی خودرو می توان به سیستم تعلیق بازنگری شده و بازوهای کنترل آلومینیومی فورج کاری شده اشاره کرد. این خودرو از تابستان امسال جایگزین نسخه قبلی M2 در خط تولید ب ام و خواهد شد.

The post معرفی ب ام و M2 Competition؛ میراث دار ۲۰۰۲ افسانه ای appeared first on دیجیاتو.

درخشش ب ام و X3 در تست تصادف IIHS [تماشا کنید]

موسسه بیمه ایمنی بزرگراه های آمریکا که به اختصار IIHS نامیده می شود، اخیرا نتایج حاصل از تست تصادف ب ام و X3 2018 را منتشر کرده است. این کراس اوور آلمانی که در نسل سوم خود به سر می برد، عملکرد خیره کننده ای از خود به نمایش گذاشته و توانسته بیشترین امتیاز ممکن یا همان Top Safety Pick Plus را به خود اختصاص دهد.

مدلی که IIHS تست کرده نسخه xDrive30i بوده و تقریبا در تمامی تست ها موفق به کسب امتیاز “خوب” شده است. این تست ها عبارتند از برخورد با گوشه های راست و چپ کاپوت (small overlap front)، برخورد از جلو با در بر گرفتن ۴۰ درصد از کاپوت (moderate overlap front)، مقاومت سقف و درها، عملکرد کلی و حمایت صندلی ها از سر.

small-vs-moderate-overlap-overhead

آنطور که در اطلاعیه IIHS آمده نسل قبلی X3 در تست برخورد از گوشه های راست و چپ کاپوت مورد ارزیابی قرار نگرفته بود. با این حال نسل فعلی عملکرد بسیار خوبی داشته و در برخوردهای انجام شده قسمت محافظت کننده از پاها تنها ۲ اینچ (۵ سانتی متر) به سمت داخل مچاله شده است.

2018-bmw-x3-earns-top-safety-pick-award-from-iihs_8

در صورت سفارش آپشن Driving Assitance Plus کراس اوور باواریایی می تواند در سرعت های ۱۲ و ۲۵ مایل (۱۹ و ۴۰ کیلومتر) در ساعت بصورت خودکار از برخوردهای احتمالی پیشگیری کند.

2018-bmw-x3-earns-top-safety-pick-award-from-iihs_8

به گفته IIHS برای دستیابی به بهترین میزان روشنایی، باید X3 را با پکیج Executive سفارش داد. چراغ های استاندارد و نمونه های حاضر در پکیج Convenience امتیاز متوسط را کسب کرده اند.

از آنجایی که X4 نیز بر روی همان پلتفرم ماژولی CLAR باواریایی ها ساخته می شود، احتمالا خواهد توانست همانند X3 امتیازی تحسین برانگیز از IIHS دریافت کند.

bmw-x4-2018-13

بد نیست اشاره کنیم X3 نسل سوم در نسخه sDrive30i برابر با ۴۱ هزار دلار قیمت دارد. نسخه های xDrive30i و X3 M40i نیز به ترتیب ۴۲,۶۵۰ و ۵۴,۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده اند. نسخه M این قد بلند آلمانی اواخر امسال به عنوان مدل ۲۰۱۹ از راه خواهد رسید.

The post درخشش ب ام و X3 در تست تصادف IIHS [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

آیا جنگ تجاری امریکا و چین می تواند سبب جابجایی کارخانه های بنز و بی ام و شود؟

کمپانی آلمانی بی ام و از اواسط دهه ۵۰ میلادی محصولات خود را در امریکا فروخته و در اواسط دهه ۹۰ میلادی نیز کارخانه خود را در این کشور راه اندازی و محصولاتی را که در ایالات متحده به فروش می رساند در این کشور تولید می کند. اخیرا این کمپانی به همراه دایملر تلاش می کند تا خودروهای دیگری مثل شاسی بلند های تولیدی خود را در خارج از خاک ایالات متحده نیز تولید کند.

جالب بدانید هرچند بی ام و و دایملر به دنبال افزایش تولید و نفوذ در سایر کشورها هستند اما از طرف دیگر امریکا نیز مصمم تر از پیش با چین به رقابت پرداخته و چین نیز قصد دارد جنگ تجاری خود با این کشور را ادامه ‌دهد. به همین جهت و در در راستای حمایت از تولیدکننده ‌های داخلی و تبلیغ محصولات آن ها، چین تعرفه واردات ۲۵ درصدی برای محصولات امریکا در نظر گرفته است.

این پیشنهاد روی ۳۰۰ هزار خودروی تولیدی توسط سازندگان آلمانی در امریکا تأثیر گذاشته و سبب می شود که سهم ۷ میلیارد دلاری از مجموع ۱۱ میلیارد دلار خودروی وارداتی آلمان به چین دستخوش تغییراتی شود.

۲۰۱۹ BMW X4متخصصان تجزیه و تحلیل تیم اِورکُر ISI امریکا معتقد اند، چین با این اقدام ضرری را به ایالات متحده وارده نکرده و در واقع این تعرفه منفی به صورت مستقیم بر اقتصاد آلمان تاثیر گذاشته و به ضرر این کشور تمام خواهد شد. علت این موضوع نیز این است که به سبب این ۲۵ درصد، خودروسازان آلمانی رقمی در حدود ۱.۷۳ میلیارد دلار ضرر می‌کنند.

بد نیست بدانید که بزرگ‌ترین کارخانه بی‌ ام ‌و در اسپارتانبرگ کارولینای شمالی قرار داشته و شاسی‌بلند‌های X3، X4، X5، X6 و مدل جدید X7 را تولید می‌کند. این ارزشمندترین کارخانه صادراتی بی‌ام‌و در ایالات متحده است که با توجه به تعرفه جدید پیشنهادی دولت چین، رقمی در حدود ۹۸۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد. این موضوع در مورد دایملر نیز صدق کرده و این کمپانی نیز متحمل ضرری در حدود ۷۷۵ میلیون دلار خواهد شد.

به احتمال زیاد جنگ تجاری چین و امریکا سبب خواهد شد که خودروهای محبوبی مثل X5 و X3 خارج از ایالات متحده ساخته شده و از آنجا به چین صادر شود. در صورتی که بی ام و تصمیم بگیرد این موضوع را پیاده سازی کند فرایند انجام آن زمانبر بوده و در دراز مدت عملی خواهد شد از طرف دیگر هزینه ای چند میلیون یورویی نیز به این کمپانی تحمیل خواهد شد.

۲۰۱۹ BMW X4

پیتر شوارتزنباور، عضو هیئت مدیره‌ی شرکت بی ‌ام ‌و چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرد که ما قصد داریم برای سایت های تولید خودروی خود مثل کارخانه‌های اسپارتانبرگ و مکزیک که بر اساس چشم‌انداز ۲۰ الی ۳۰ ساله بنا شده ‌اند، تصمیم های جدیدی را اتخاذ کنیم. باید توجه کرد که این تصمیم ها بر اساس اهداف بلند مدت بوده و اگر قرار باشد توئیت های سیاست مدارن و شک ها و اخبار لحظه ای به تصمیم های ما سمت و سو دهد همه ما دیوانه شده و کمپانی بی ام و از کنترل خارج خواهد شد.

مدیران این کمپانی به سهامداران خود هشدار شداده اند که افزایش تعرفه واردات چین و این چنین سیاست هایی سبب جابجایی سایت های تولیدی شده و ضرر قابل توجهی به تمامی ذینفعان وارد خواهد کرد. سال گذشته بود که این خودروساز آلمانی در حدود صد هزار خودرو را از کارخانه اسپارتانبرگ صادر کرد. این حجم از صادرات ۱۸ درصد از مجموع محصولات تولیدی این شرکت را تشکیل می‌دهد.

۲۰۱۹ BMW X4

The post آیا جنگ تجاری امریکا و چین می تواند سبب جابجایی کارخانه های بنز و بی ام و شود؟ appeared first on دیجیاتو.

عملکرد خوب شاسی بلند ب ام و X2 در تست گوزن علی رغم کم فرمانی [تماشا کنید]

در اکتبر سال ۲۰۱۷ بود که ب ام و یک عضو دیگر به جمع مدل های شاسی بلند خود اضافه کرد. این مدل X2 نام داشته و در کلاس شاسی بلندهای لوکس کوچک (subcompact) طبقه بندی می شود.

ب ام و X2 بر روی پلتفرم UKL2 شکل گرفته است، پلتفرمی که مدل های دیگری مثل X1 و مینی کانتریمن نیز بر اساس آن ساخته شده اند.

همانطور که می دانید اتومبیل های شاسی بلند و کراس اوور از لحاظ کاربردی بودن بهتر از مدل های سدان یا هاچبک هستند، اما هندلینگ و پایداری آنها در تغییر مسیرهای ناگهانی ضعیف بوده و از این لحاظ در رده ای پایین تر قرار می گیرند.

این دسته از خودروها به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح زمین و در نتیجه مرکز ثقل بالاتر، معمولا تمایل زیادی به واژگونی داشته و نمی توان بر روی مانورپذیری آنها زیاد حساب باز کرد.

Nissan Juke moose test

به تازگی دست اندرکاران سایت اسپانیایی  Km77 به سراغ شاسی بلند جدید باواریایی ها یعنی X2 رفته و عملکرد آن را در تست گوزن (Moose Test) مورد ارزیابی قرار داده اند.

در این تست X2 تا سرعت ۷۳ کیلومتر در ساعت موفق عمل کرده و بدون برخورد به موانع به فرامین راننده گوش می دهد. اما با افزایش سرعت، کم فرمانی بلای جان X2 شده و به همین علت یا به موانع برخورد می کند و یا از مسیر خارج می شود. علی رغم این مساله حرکات غیر عادی بدنه شاسی بلند باواریایی به هیچ وجه بیش از حد نبوده و بنظر نمی رسد که تمایلی به واژگونی داشته باشد.

bmw-x2-moose 2

به گفته برگزار کنندگان این تست، X2 در مجموع عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. البته مرسدس بنز GLA که یکی از رقبای این کراس اوور باواریایی محسوب می شود، نمایش بهتری داشته و توانسته تا ۷۷ کیلومتر در ساعت تست گوزن را پشت سر بگذارد.

The post عملکرد خوب شاسی بلند ب ام و X2 در تست گوزن علی رغم کم فرمانی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

مقایسه کیا استینگر با آئودی S5 و ب ام و ۴۳۰i گرن کوپه؛ تک شاخ کره ای در مقابل شوالیه های آلمانی

امروز اگرچه خودروهای کراس‌اوور سلیقه بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب نموده‌اند اما سازندگان خودروهای سدان نیز بیکار ننشسته و با تغییر شکل ظاهری محصولات خود به فرم کوپه، سعی در جبران مافات دارند، اما اینکه چقدر موفق باشند سوالی است که جوابش در آینده مشخص خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم تا سه خودروی سدان کوپه مانند را با هم مقایسه نماییم که دو تای از آنها جزو محصولات برندهای بسیار معتبر و قدیمی هستند و دیگری تازه قدم در راه بزرگان نهاده است. آئودی S5 اسپرتبک، ب ام و ۴۳۰ گرن کوپه و کیا استنیگر، سه ماهی‌ای هستند که امروز در تور تحقیقاتی ما گرفتار شده‌ و قصد مقایسه عملکرد آنها را داریم. پس لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

هرسه خودرو مدل ۲۰۱۸ بوده و به پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۲ لیتر و توان خروجی حدود ۲۵۰ اسب بخار، مجهز شده‌اند. سامانه چهار چرخ محرک در هر سه خودرو موجود بوده و سه خودروی مورد نظر از گیربکس اتوماتیک حداقل ۷ سرعته استفاده می‌نمایند.

جایگاه دوم(مشترک): کیا استینگر

کیا استینگر با توجه به قدوقامت عضلانی که از آن برخوردار شده، در حکم جنگجوی دلاور گروه محسوب می شود. استینگر با برخورداری از فاصله بین محوری ۲٫۹۱ متری بزرگترین شرکت کننده در این رقابت محسوب می شود، به طوری که فاصله بین محورهای جلو و عقب این خودرو در حدود ۹٫۶۵ سانت بیشتر از ب ام و ۴۳۰ و ۸٫۱۲ سانت طویل‌تر از آئودی است.

طول کلی خودرو و عرض آن نیز بیشتر از دو رقیب دیگر بوده و به طور شگفت انگیزی حدود ۳٫۱۷ کیلوگرم سبکتر از ب ام و است. البته نسبت به آئودی در حدود ۵۷٫۶ کیلوگرم سنگین‌تر است.

به طور کلی، سیستم تعلیق کیا استینگر مشابه ب ام و ۴۳۰i بوده و از کمک‌فنرهای استرات در جلو و تعلیق چنداتصالی دربخش عقب بهره می‌برد. سیستم فرمان چرخ دنده-پینیونی مجهز به سامانه کمکی برقی، نسبت به فرمان ب ام و دقیق‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر عمل می‌نماید.

اما به دلیل عملکرد نسبتاً ضعیف لاستیک‌های بریجیستون چهارفصل، در عبور برق آسا از مسیرهای منحنی شکل، خودرو سریعا دچار کم‌فرمانی خواهد شد که اثر خود را در عبور مارپیچ از موانع نشان می دهد، به طوری که استینگر   تست عبور از موانع به صورت مارپیچ را با سرعت ۷۰٫۶ کیلومتربرساعت به پایان رساند که در قیاس با دو خودروی دیگر، در حدود ۱٫۶ کیلومتربرساعت کمتر از آئودی بوده اما ۰٫۵ واحد بیش از ۴۳۰i است.

علی‌رغم سواری آسایش بخش با این خودرو، صدای برخاسته از تایرها هنگام حرکت در بزرگراه می‌تواند موجب آزار سرنشینان شود.

توان خروجی پیشرانه استینگر معادل ۲۵۵ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز برابر ۳۵۲٫۵ نیوتن متر است که در بازه ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰rpm در دسترس خواهد بود. البته گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور چندان سریع عمل نمی‌کند.

استفاده از پدل شیفتر در پنج دنده نخست کاملا خوشایند بوده و حس شیرینی را در ذهن پدید می‌آورد اما سه دنده بالایی یک چنین حسی را القا نمی‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ این خودرو هم معادل ۶٫۱ ثانیه بوده که نشان از ضعف در گیربکس خودرو دارد.

داخل کابین کیا استینگر به دلیل وجود ادواتی نظیر اهرم تعویض دنده T شکل و دریچه‌های تهویه سه‌گانه دایره‌ای، شباهت بسیاری با فورد موستانگ مدل ۱۹۶۹ دارد. دید عقب از داخل کابین تا حدی محدود شده و صندلی های جلو نسبت به دو خودروی دیگر، از خاصیت دربرگیرندگی کمتری برخوردار گشته است. صندلی های عقب بسیار راحت بوده و فضای ردیف دوم کاملا راحت و جادار ارزیابی می‌شود.

حجم فضای صندوق بار استینگر بیشتر از سایرین بوده اما درب صندوق به صورت برقی بسته نمی‌شود. همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی از صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی بهره‌مند شده که عملکرد آن اگرچه کاملا رضایت‌بخش نیست اما بهتر از آن چیزی است که در ب ام و شاهدش هستیم.

به طور کلی کیا با استینگر قدم در راه رسیدن به موفقیت‌های بزرگ نهاده است. تزیینات خارجی بدنه آن اندکی بیش از حد نیاز بوده و داخل کابین نیز کمی زمخت احساس می‌شود. به طور کلی استینگر مقداری از حریفان قدر آلمانی خود عقب‌تر احساس می‌شود.

البته زمانی که قیمت ۳۷ هزار دلاری این خودرو را با بهای دو حریف دیگر مقایسه می‌نماییم، متوجه مزیت اصلی آن خواهیم شد. کیا استینگر مورد بررسی در حدود ۱۴,۰۵۰ دلار نسبت به آئودی و ۱۶,۸۸۵ دلار در قیاس با ب ام و، از بهای کمتری برخوردار شده است؛ یعنی چیزی در حدود بیش از ۲۵ درصد قیمت کمتر با سطح عملکرد بسیار نزدیک به دو اتومبیل دیگر، به طوری که مشترکا به همراه ۴۳۰i بر روی سکوی دوم قرار گرفته‌اند.

جایگاه دوم(مشترک) : ب ام و ۴۳۰i Xdrive گرن کوپه ۲۰۱۸

این خودرو همچنان پرقدرت ظاهر شده، سوئیچ‌ها و دکمه‌های داخلی آن بسیار دقیق عمل نموده و اگزوز آن کماکان می غرّد. او در عین حال یک محصول بی نظیر و آشنا از ب ام و است که مایه تسلی خاطر انسان می‌شود. طراحی کابین این خودرو نسبت به سایرین تفاوت داشته اما کاملاً شبیه به سایر محصولات ب ام و است.

متاسفانه فرمان‌پذیری این خودرو در بعضی مواقع بگونه‌ای دستپاچه و ناصحیح به نظر می رسد. طول این خودرو در مقایسه با آئودی، ۹٫۱۴ سانتی‌متر کوتاه‌تر بوده و وزن آن معادل ۱۷۴۷ کیلوگرم است. در ضمن پیشرانه چهارسیلندر آن نیز از سری ۳ وام گرفته شده است.

توان خروجی این پیشرانه برابر با ۲۴۸ اسب بخار بوده که ۴ واحد کمتر از آئودی و هفت واحد نیز کمتر از کیا استینگر است. گشتاور حاصل از آن هم معادل ۳۵۰ نیوتن‌متر است که در بازه ۱۴۵۰ تا ۴۸۰۰rpm در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.

با توجه به بازه گسترده گشتاور این خودرو ، اگر راننده در هنگام عبور از یک پیچ دنده اشتباه را انتخاب کند نیروی کافی برای خروج از پیچ را در اختیار خواهد داشت. درحالت تعویض دستی از طریق پدل شیفتر، دنده‌های گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به سرعت قابل تعویض هستند و در حالت اتوماتیک نیز به نرمی این امر صورت خواهد پذیرفت.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو معادل ۵٫۷ ثانیه بوده و نتایج حاصل از آزمون یک چهارم مایل نیز برابر ۱۴٫۳ ثانیه با سرعت ۱۵۸ کیلومتربرساعت است. به نظر ما این مجموعه از پیشرانه و گیربکس بایستی در یک خودروی سبکتر به کار گرفته شوند تا بهترین نتیجه را از آنها شاهد باشیم. همچنین ظاهر خودرو با توجه به دماغه دراز، ارتفاع بیشتر  وفرم درب صندوق عقب، بیشتر شبیه به یک سدان است تا یک کوپه.

در نهایت این طور به نظر می‌رسد که اگر وزن خودرو اندکی کاهش یافته و عملکرد غربیلک فرمان ارتقا داده شود، جایی برای انتقاد از ب ام و ۴۳۰ گرن کوپه باقی نخواهد ماند.

جایگاه اول: آئودی A5اسپرتبک ۲۰۱۸

در این میان، آئودی بیشترین گشتاور را تولید نموده، بزرگترین ترمزها را در اختیار دارد، کمترین وزن را داشته و پهن‌ترین لاستیک‌ها را بر تن رینگ‌های خود نموده است. بنابراین هیچ جای تعجب نیست که سریع‌ترین باشد و بیشترین چسبندگی را با مقدار ۰٫۹۳ جی در پیست مخصوص از خود نشان دهد، کمترین فاصله ترمز را داشته باشد و  مصرف سوخت آن نیز از همه کمتر باشد.

تنها نکته‌ای که موجب کاستی در عملکرد این خودرو می‌شود، استفاده از لاستیک‌های تابستانی به جای انواع چهار فصل است که موجب پایین آمدن کارایی خودرو می‌شود. این خودرو به نسبت دو مدل دیگر از چهره بشاش‌تری برخوردار بوده و نسبت به ب ام و دارای طول بیشتر و نیز ارتفاع کمتری است.

در داخل کابین نیز با محیطی گرم و صمیمانه مواجه هستیم که فضای سر در ردیف عقب مورد مصالحه قرار گرفته و کم است. بنابراین افراد قد بلند بهتر است در صندلی‌های عقب ننشینند.

با نشستن در صندلی های ردیف جلو می‌توانید از کاکپیت مجازی مجهز به صفحه کیلومترشمار دیجیتال ۱۲٫۳ اینچی تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان که نقشه ها و تصاویر دریافتی از نرم افزار گوگل ارث را به زیبایی هر چه تمام‌تر، به نمایش می‌گذارد، لذت ببرید.

همچنین صفحه نمایشگر مرکزی هفت اینچی نیز در میانه بالایی داشبورد قرار گرفته و از طریق یک موس چرخان به همراه تاچ‌پد قابل کنترل است. اپل کارپلی و اندرویداتو هم به صورت استاندارد در این سیستم گنجانده شده‌اند. به نظر ما اگر از یک صفحه نمایشگر لمسی بزرگتر و مدرن‌تر استفاده شود، نتیجه کار بیشتر مورد قبول واقع خواهد شد.

اتصال الکترونیکی در این خودرو ضعیف عمل می‌نماید. غربیلک فرمان وظیفه خود را به درستی انجام داده و از دقت بسیار خوبی برخوردار است. در عبور از پیچ نوعی حس چابکی و و اعتماد به نفس در این خودرو مشاهده خواهد شد که در دو اتومبیل دیگر چنین حسی قابل درک نبوده است.

گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه در بهبود عملکرد پیشرانه تاثیر بسزایی دارد. تعویض دنده‌ها بوسیله پدل شیفتر بدون وقفه صورت گرفته و گیربکس به طور مداوم، میزان فشار بر پدال گاز را به منظور انجام به موقع دنده معکوس در حالت اتوماتیک، رصد می‌نماید.

جعبه دنده زمینه را برای در دسترس قرار گرفتن کلیه گشتاور ۳۷۰ نیوتن‌متری حاصل از پیشرانه، در بازه ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰rpm فراهم نموده است. عملکرد گیربکس نه تنها موجب بهبود عملکرد خودرو در عبور از پیچ شده بلکه در کل، جنبه هیجان و سرگرمی خودرو را نیز ارتقا بخشیده است.

با وجود آنکه پیشرانه دو لیتری توربوشارژ آئودی A5 با توان خروجی ۲۵۲ اسب بخار، در بسیاری دیگر از محصولات شرکت فولکس واگن به کار گرفته شده است، می توان گفت که هماهنگی کاملی بین این پیشرانه و پلت فرم آئودی وجود دارد و بهترین عملکرد را در این خودرو از خود به نمایش گذاشته است.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتربرساعت این خودرو، ضمن برخورداری از بهترین نسبت وزن به توان خروجی، معادل ۵٫۱ ثانیه است.

همچنین نتایج حاصل از آزمون یک چهارم مایل آئودی A5 نیز برابر ۱۳٫۷ ثانیه و با سرعت ۱۶۱٫۶ کیلومتر بر ساعت بوده است. تنها نکته منفی که در رابطه با پیشرانه این خودرو می‌توان بیان نمود، به بلوک آهنی آن مربوط می‌شود که در قیاس با انواع آلومینیومی وزن بیشتری داشته و سنگینی بخش جلویی خودرو را افزایش داده است. با این وجود آئودی A5 اسپرتبک بسیار سریع، چابک و سرزنده بوده و بهترین کوپه چهاردرب سایز کامپکت-میانه موجود در بازار است.

The post مقایسه کیا استینگر با آئودی S5 و ب ام و ۴۳۰i گرن کوپه؛ تک شاخ کره ای در مقابل شوالیه های آلمانی appeared first on دیجیاتو.

درگ لوکس ها؛ مرسدس AMG S63 یا ب ام و M760Li؟ [تماشا کنید]

مرسدس بنز یا ب ام و؟ چندین دهه است که این سوال مطرح بوده و با گذشت سالیان سال هنوز جوابی قطعی برای آن پیدا نشده است. این دو شرکت آلمانی در هر کلاس رقابت تنگاتنگی با هم داشته و به واسطه همین رقابت شدید اینک جزو پیشرفته ترین خودروسازان جهان محسوب می شوند.

mercedes benz vs bmw

در کلاس سدان های فول سایز لوکس، مرسدس بنز با S کلاس و ب ام و با سری ۷ حضور دارد. همانند اکثر مدل ها این دو خودرو نیز در نسخه های متفاوتی به فروش می رسند.

برای افرادی که به دنبال قدرت و هیجان بالا باشند، اشتوتگارتی ها AMG S63 را پیشنهاد می کنند. این سدان مجلل به یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شده که می تواند ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای خرید این خودرو در انگلستان باید حدود ۱۲۵ هزار پوند کنار گذاشت.

mercedes-amg-s-63

در مقابل، پیشنهاد باواریایی برای این دسته از افراد M760Li است. وظیفه تامین نیروی این نسخه از سری ۷ بر عهده یک موتور ۶٫۶ لیتری V12 توئین توربو که توانایی تولید ۶۰۹ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، گذاشته شده است. علاقه مندان به خرید M760Li در انگلستان باید ۱۳۵ هزار پوند پرداخت کنند که در مقایسه با AMG S63 به طور معناداری گران تر است.

Mercedes-AMG S63 vs BMW M760 - DRAG RACE, ROLLING RACE (6)

اگر چه مرسدس AMG S63 و ب ام و M760Li ذاتا خودروهای تشریفاتی به شمار می روند، اما به لطف پیشرانه های قدرتمند خود از لحاظ عملکرد نیز در سطح بسیار بالایی قرار داشته و قادر هستند هیجان و لذت زیادی را برای مالکین خود به ارمغان بیاورند.

به منظور مقایسه عملکرد این دو خودرو به تازگی دست اندرکاران مجموعه Carwow در انگلستان چند مسابقه بین آنها ترتیب داده و نتیجه را در قالب کلیپی تماشایی منتشر کرده اند که می توانید آن را در زیر مشاهده فرمایید.

اما چنانچه به هر دلیلی تمایلی به تماشای ویدیوی فوق نداشته و دوست دارید که از نتایج آگاه شوید، باید اشاره کنیم که در مسابقه درگ یک چهارم مایل، این M760Li است که با رکورد ۱۱٫۳ ثانیه، توانست ۰٫۲ ثانیه زودتر از رقیب سرسخت خود از خط پایان عبور کند.

Mercedes-AMG S63 vs BMW M760 - DRAG RACE, ROLLING RACE (5)

البته نکته مهم اینکه در این مقایسه نسخه تک دیفرانسیل AMG S63 حاضر شده بود و اگر نسخه ۴Matic یا همان چهارچرخ متحرک به مصاف همتای باواریایی مجهز به سیستم xDrive (سیستم چهار چرخ متحرک ب ام و) می رفت، احتمالا نتیجه جور دیگری رقم می خورد.

در مقایسه دوم که شتابگیری دو خودرو با سرعت اولیه ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) در ساعت مورد ارزیابی قرار گرفت، به لطف واکنش سریع گیربکس، این بار سدان اشتوتگارتی موفق به شکست رقیب باواریایی خود یعنی M760Li شد.

Mercedes-AMG S63 vs BMW M760 - DRAG RACE, ROLLING RACE (5)

تست ترمز دیگر مقایسه ای بود که توسط Carwow برگزار شد. در این تست علی رغم اختلاف وزن ۲۰۰ کیلویی، سیستم ترمز سری ۷ بهتر عمل کرده و در مسافتی کوتاه تر موفق به متوقف کردن این سدان ۲٫۲ تنی شد. هر چند اختلاف مسافت دو رقیب بسیار ناچیز بود، اما به هر حال M760Li عنوان برنده این تست را نیز به خود اختصاص داد.

The post درگ لوکس ها؛ مرسدس AMG S63 یا ب ام و M760Li؟ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

رقابت سوپر سدان های ۱۲۰۰ اسب بخاری؛ ب ام و M5 در برابر مرسدس بنز E63 S

این مقایسه از آن جدال های سخت خواهد بود. تقریبا می توان گفت که رقابت بر سر قدرت در بین  Power M و AMG بی ام و و مرسدس بنز تمامی نداشته و نخواهد داشت. حال دو سدان چهار درب ۶۰۰ اسب بخاری آخرین پرده از این رقابت بی پایان خواهند بود که قرار است در یک سفر ۲۴۰۰ کیلومتری به آن ها بپردازیم.

هر دو خودرو به سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند مجهز شده اند تا قابلیت استفاده ۱۰۰ درصدی در مسیرهای برفی را از خود نشان دهند و در حالت drift می توانید یک سدان قدرتمند محور متحرک عقب با خوی شیطانی داشته باشید. هر دو در حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند و به جعبه دنده های اتوماتیک پیشرفته مجهز شده اند.

هر کدام به حالت های مختلف رانندگی و قابلیت تغییر در تنظیمات کنترل کشش مجهز شده اند تا بسته به توانایی ها و استعداد هر راننده بهترین تجربه رانندگی را انتقال دهند.

بر روی یک رودخانه یخ زده محصول AMG تنها با استفاده از مقدار کمی از قدرت ۶۰۴ اسب بخاری در حال اجرای یک رقص ناموزون است. در واقع شما یک سدان ۵ متری دارید که علاقه ای ندارد تا در یک مسیر صاف حرکت کند.

E63 S از جدیدترین نوع سیستم چهارچرخ متحرک AWD استفاده می کند اما خوش حال ترین حالت را در حین یک وری رفتن با آن خواهید یافت.

در شروع با استفاده از سیستم های کمکی الکتریکی حرکت را آغاز کردم اما پس از دو پیچ با خاموش کردن همه سیستم های الکترونیکی (البته اگر خاموش بشوند!) مسیر پیست را همانند یک سارق دست پا چلفتی طی کردم.

گرچه می توانید تجربه رانندگی آرام و منطقی با روشن نگه داشتن کنترل کننده های الکتریکی داشته باشید، اما کم فرمانی محور جلو به سرعت پدیدار می شود که چندان چیز خوبی نیست. در واقع E63 تقاضاهای بیش از حد شما را رد می کند و به نوعی از خشم درون خود می ترسد و به شما اجازه رسیدن به مرزهای خودرو را در حال روشن بودن سیستم های الکتریکی نمی دهد.

بی ام و M5 اما برای چنین کاری رفتار منطقی تری از خود نشان می دهد و برای یک رانندگی جدی آماده است.

با ۵۹۲ اسب بخار قدرت در پشت سر E 63S قرار می گیرد اما حس و حال سر زنده تری دارد و به دلیل این که ۲۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد این حس و حال حتی تشدید می شود.

در واقع ابراز وجود را بیشتر از یک خشم درونی می پسندد که کاملا در نقطه مقابل E63 است. فرمان خودرو سریع تر از مرسدس واکنش نشان می دهد و پدال های خودرو عکس العمل بهتری دارند. محور جلو و به خصوص چرخ های جلو برای حرکات تند و تیز و نیش زننده آماده اند. به همین دلیل M5 سریع تر از E63 به نظر می رسد.

صدای موتور نیز به داخل کابین تزریق می شود که صدایی رسا تر از مرسدس دارد. صدای مرسدس بیشتر مکانیکی است و انگار یک رقابت اساسی بین قطعات مختلف برای تولید یک صدای رعب آور وجود دارد.

با توجه به این که این خودروها چهارچرخ متحرک هستند، اما به صورت استاندارد مقدار بیشتری از قدرت موتور به چرخ های عقبی ارسال می شود که می توان با انتخاب چند دکمه به کلی انتقال قدرت به محور جلو را قطع کرد.

سفر ما از سوئد به انگلیس خواهد بود که در حدود ۱۵۰۰ مایل (۲۴۰۰ کیلومتر) مسیر است. با توجه به مسیر برفی مان در سوئد و سرمای منفی ۲۰ درجه وضعیت چسبندگی چندان جالبی نخواهیم داشت اما به لطف تایرهای زمستانی و سیستم چهارچرخ متحرک معرکه این دو، همانند یک ولوو استیشن قدیمی در این جا کاربرد دارند.

پس از ترک جاده های سوئد و رسیدن به نروژ وضعیت آب و هوا بهتر شد و دمای هوا به ۲ درجه سانتی گراد رسیده بود. برف های کنار دست جاده که پیش از این جمع شده بودند به سرعت در حال آب شدن بودند، در این حالت چرخ های زمستانی کمک چندان شایانی به شما نخواهند کرد و من دو دستی فرمان M5 را چسبیده بودم.

با رسیدن به اسلو، ابعاد خودرو بیشتر قابل درک بود و در ساعت اوج ترافیک به خوبی خود را نشان می داد.

پس از ترک نروژ و رسیدن به دانمارک کشوری با معماری زیبا اما خسته کننده برای رانندگی به مرزهای آلمان و جاده های بدون محدودیت سرعتش رسیدم.

با توجه به این که هر دو خودرو از تایرهای زمستانی برخوردار بودند، رسیدن به حداکثر سرعت خودرو مقدرو به نظر نمی رسید به گونه ای که مرسدس با یک استیکر به ما هشدرا داده بود که با این لاستیک ها نباید با سرعتی بیش از ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید.

اما این مسئله در مورد بی ام و صدق نمی کرد و تا حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت در اتوبان های آلمان تاختیم. رقمی که چندان دور از حداکثر سرعت نهایی خودرو  نبود، گرچه برای برداشته شدن محدودیت حداکثر سرعت خودرو باید یک آپشن اضافه خریداری کنید. این مسئله برای سالیان متوالی در محصولات آلمانی مرسوم بوده است. طبق اعلام بی ام و حداکثر سرعت خودرو به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.

با توجه به گشتاور بیشتر مرسدس، کار آن برای حفظ یک سرعت ثابت راحت تر خواهد بود اما چیزی که بی ام و در انجام آن بهتر به نظر می رسد این است که در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت با قرار گیری در حالت کروز شبیه به رانندگی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر سرعت است. یک سواری راحت و آرام که پر قدرت شما را جلو می برد. در واقع در رانندگی روزمره M5 به عنوان یک سدان اسپرت بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد و قابل شکست دادن نیست.

در مقام مقایسه مرسدس همانند یک خودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی با درجه بالایی از خشونت به نظر می رسد. در بخش مصرف سوخت به صورت میانگین ۱۲ لیتر بنزین می سوزاند که این رقم در بی ام و معادل ۱۰٫۶ لیتر است. با این که مرسدس به طور دائم چهار سیلندر از ۸ سیلندر موتور را از مدار خارج می کند تا مصرف سوخت کمتر شود اما در این زمینه M5 عملکرد بهتری دارد.

در داخل اتاق بی ام و از سیستم های فن آورانه محورتر استفاده کرده است. سیستم مدیا آن یک قدم از مرسدس جلو تر است و صفحه نمایش دیجیتال/آنالوگ آن حس بهتری به مخاطب می دهد.

دو دکمه M1 و M2 قابلیت شخصی سازی حالت رانندگی را به شما می دهند و با فشردن هر کدام، تنظیمات از پیش تعیین شده توسط شما اعمال خواهد شد. اما E63 S فضای اتاق با سطح لوکس گرایی بالاتری دارد. بی ام و اما تریم اسپرت تری را به مخاطب عرضه می کند. پدال های فلزی، فرمان با پوشش چرم آلکانترا و صندلی های اسپرت با پشتی نازک تر حس و حال اسپرت تری را به شما خواهند بخشید.

جنگ دائم این دو من را بسیار سرد کرده است. هر دو با تاکید بر وزن کمتر و قدرت بیشتر در حال یک جنگ فرسایشی در زمینه شتاب گیری صفرتا۱۰۰ و…هستند. اما حال دو خودروی فوق العاده با استعداد بسیار بالا، کار را بشدت سخت کرده است. بیش از ۱۰ سال است که مشغول مقایسه کردن محصولاتی از این دو شرکت هستم اما تا به حال نبردی به این نزدیکی را قضاوت نکرده ام.

پس از ۲۴۰۰ کیلومتر سفر نتیجه گیری چیزی شبیه به این می تواند باشد. بی ام و خودروی راحت تری است. تمامی پایه های اصلی یک خودرو را با یک مهندسی اعجاب انگیز پوشش می دهد و به نظر من کامل ترین سدان اسپرتی است که تا به حال ساخته شده است.

با این حال برای علاقه مندان و شیفتگان خودرو این حس کامل بودن می تواند کمی اذیت کننده باشد زیرا به صورت طبیعی آن ها به دنبال چالش های بیشتر در حین رانندگی هستند.

مرسدس قلب بزرگ تری دارد و راننده را تشویق می کند تا بیشتر آن را به بازی بگیرد به خصوص وقتی که در یک دریاچه یخ زده باشید. این مرسدس حتی در مدل استیشن نیز عرضه می شود که مخاطبان خاص به خود را دارد به همین دلیل AMG بر خلاف رویه معمول می تواند گزینه جدیدی برای انتخاب باشد.

The post رقابت سوپر سدان های ۱۲۰۰ اسب بخاری؛ ب ام و M5 در برابر مرسدس بنز E63 S appeared first on دیجیاتو.

درگ ریس هفته؛ بی ام و M5 VS مرسدس بنز E63 S AMG بر روی برف

مجله تاپ گیر که به عنوان یکی از پر تیراژ ترین مجلات خودرویی جهان شناخته می شود به گونه ای که به زبان هایی غیر از زبان انگلیسی نیز منتشر می شود، برای شماره جدید مجله خود یک مهمانی باشکوه زمستانی را تدارک دیده است.

در این شماره خودروهای بسیار زیادی به مصاف هم می روند که یکی از مهم ترین آن ها رقابت بی ام و M5 جدید در مقابل رقیب دیرینه خود یعنی E63 S AMG مرسدس بنز است.

این دو سدان قدرتمند آلمانی هر دو وزنی بالای ۱۹۰۰ kg دارند که مهم ترین دلیل این اضافه وزن سیستم چهارچرخ متحرک آن ها است که قابلیت های بسیاری همچون حرکت بر روی مسیرهای برفی که نیاز به چسبندگی و ترکشن بالاتری دارد را به این دو خودرو می بخشد.

به همین دلیل تاپ گیر یک درگ ریس برفی را برای این دو تدارک دیده است تا ببینیم کدام یک از این دو می توانند در این رقابت عجیبی عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

بی ام و M5 با حداکثر قدرت ۵۹۲ اسب بخار و مرسدس بنز E63 با حداکثر قدرت ۶۰۲ اسب بخار در این بخش بسیار نزدیک به هم به نظر می رسند.

در ادامه می توانید این رقابت جذاب و نامتعارف را تماشا کنید تا ببینیم کدام یک از این دو خودرو عملکرد بهتری بر روی مسیرهای برفی از خود نشان می دهند.

بزودی مطلب مقایسه ای این دو سوپرسدان آلمانی توسط دیجیاتو منتشر خواهد شد.

The post درگ ریس هفته؛ بی ام و M5 VS مرسدس بنز E63 S AMG بر روی برف appeared first on دیجیاتو.