بررسی یک هاچ بک داغ و اسپرت توسط دیجیاتو؛ مینی کوپر S در خیابان های تهران

تقریبا یک سال از معرفی محصولات مینی توسط شرکت پرشیا خودرو به عنوان متولی اصلی شرکت بی ام و در ایران می گذرد. از آن جا که مینی یکی از شرکت های زیر مجموعه بی ام و به حساب می آید، پرشیا خودرو عرضه محصولات آن را بر عهده گرفته است. خودروهای مینی در ابتدا در منطقه آزاد کیش به نمایش گذاشته شدند و سپس توسط شرکتی مرتبط به پرشیا خودرو عرضه شدند.
پس از مدت به نسبت کوتاهی، پرشیا خودرو در مقر اصلی این شرکت واقع در کیلومتر ۶ جاده مخصوص رسما محصولات مینی را برای بازار ایران معرفی کرد.

اما مینی هم یکی از دیگر قربانیان وضعیت بازار خودروهای وارداتی در ایران شد و با بسته شدن ثبت سفارش و عدم ترخیص محصولات وارد شده در گمرکات کشور تنها در تعداد محدودی به بازار راه پیدا کرد.

در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی یکی از نام های تاریخی صنعت خودروسازی جهان یعنی مینی کوپر بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دومین خودروی مهم قرن بیستم

مینی ماینر، مینی کوپر، موریس، BMC و…نام هایی است که با اسم بردن از این خودروی دوست داشتنی بر زبان می آید. خودرویی که توسط سر الک ایسگونس (Sir Alec Issigonis) طراحی شد تا به محبوب ترین خودروی تاریخ کشور انگلستان تبدیل شود.
از آن جا که آمریکایی ها با فورد T و آلمان ها با فولکس واگن بیتل و ایتالیایی ها با فیات ۵۰۰ به عنوان خودروی مردمی و ملی خود افتخار می کردند. صنعت خودروسازی بریتانیا هرگز خودرویی با این مشخصات عرضه نکرده بود و حداقل هیچ یک از خودروهایی که پیش از عرضه مینی در بازار انگلستان عرضه شده بودند به موفقیت و محبوبیت مینی نرسیده بودند.

مینی تا سال ۱۹۹۰ میلادی با کمترین تغییرات عرضه شد و پس از آن با مطرح شدن نام بی ام و به عنوان مالک جدید شرکت روور که خود مالک مینی بود، با ارائه طرح های مختلف قصد به توسعه و بازیابی این نام تاریخی در محصولی مدرن و امروزی را کرد و فرانک استفنسون آمریکایی اولین مینی مدرن را به همراه تیم طراحی بی ام و طراحی کرد. او پس از رونمایی از این خودرو گفت

ما می خواستیم خودرو را به گونه ای طراحی کنیم که با قدم گذاشتن به داخل خودرو تنها لغت “این فقط یک مینی می تواند باشد” در ذهن ها نقش ببند.

پس از این تاریخ بی ام و سه نسل از مینی کوپر را در کنار دیگر محصولات جدید با نام مینی عرضه کرده است.

نسل سوم این خودرو در مدل های ۳ و ۵ درب سقف ثابت (فلزی) و سقف متحرک عرضه می شود و در سال ۲۰۱۸ نیز یک فیس لیفت جدید برای آن عرضه شده است.

در حال حاضر مینی در سایت تولیدی آکسفورد در انگلستان و سایت تولیدی VDL Nedcar بورن در کشور هلند تولید می شود. مینی های قرن ۲۱ ام کاملا متفاوت با آن مینی دهه ۶۰ میلادی هستند.

طول کلی مینی طول مارک ۱ به سختی به ۲ متر می رسید. اما مینی امروزی در مدل ۳ درب طولی معادل ۳٫۸ متر دارد. مدل مورد برسی از نوع ۵ درب است و ابعاد آن به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور معادل: ۳/۹۸۲، ۱/۷۲۷، ۱/۴۲۵ و ۲/۵۶۷ میلی متر است. وزن خودرو نیز معادل ۱۳۱۵ کیلوگرم است.

مشخصات فنی مینی کوپر S

مینی از موتورهای یک تا ۲ لیتری توربوشارژ شده بنزین سوز و دیزلی بسته به مدل آن نیرو می گیرد.

مینی کوپر S مورد برسی از موتور ۲ لیتری بی ام و با کد B48 نیرو می گیرد که توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۹۲ اسب بخار در حداکثر دور ۵۰۰۰ rpm و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور در حداکثر دور ۱۲۵۰ rpm را دارد. این نیرو توسط جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه خیس به چرخ های جلویی ارسال می شود. این خودرو برای رسیدن به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد. نسل سوم مینی بر پایه پلت فرم محور متحرک جلو بی ام و که در سری ۲ اکتیو تورر استفاده شده، بنا نهاده شده است.

طراحی ظاهری: جشنواره ای از طرح و رنگ

به واقع بی ام و چگونه می توانست مینی محبوب میلیون ها نفر را باز طراحی کند؟ در صنعت خودروسازی محصولات انگشت شماری همچون مینی وجود دارد. به همین دلیل بی ام و کار بسیار سختی برای باز طراحی مینی داشته است و به همین دلیل منتقدان بسیار زیادی به صف شده اند تا با معرفی هر مدل جدیدی از مینی، سیل انتقادات را روانه بی ام و کنند.

در هر صورت زبان و اصول طراحی مینی در نسل سوم آن ثابت مانده است و تنها بخش های مختلف بدنه برای شرایط بهتر آیرودینامیکی از خطوط گرد و نرم بیشتری بهره می برد. چراغ های جلو سایز بزرگ تری دارند و کاپوت خودرو نیز کشیده تر به نظر می رسد.

جلو پنجره خودرو عریض تر و کشیده تر است. همچنین در دو طرف سپر شاهد به کارگیری چراغ های مه شکن هستیم. از آن جا که خودروی مورد برسی از نوع مینی کوپر S است به همین دلیل از زبان طراحی خشن تری بهره می گیرد که این مسئله به خوبی در بخش پایینی سپر جلو مشاهده می شود. زه دور گلگیر در سرتاسر خودرو کشیده شده است. رنگ دستگیره درب و چراغ راهنمای بغل و همینطور درب باک بنزین با یکدیگر هم رنگ هستند و به نوعی ست شده اند.

سقف مینی کوپر S به همراه ستون ها دارای رنگ متمایز با بدنه هستند. در واقع مینی در رنگ ها و طرح های مختلف قابلیت شخصی سازی بسیار زیادی را به خریدار می دهد و حس کمیک بودن خود را حفظ کرده است. در نمای عقب خودرو حال از چراغ های بزرگ تری استفاده شده است. فرم کلی درب صندوق حفظ شده است اما در بخش پایینی سپر عقب و خروجی اگزوز دوتایی، جلوه اسپرت تری را به این بخش بخشیده است.

با ورود به اتاق با فضای کاملا متفاوتی رو به رو خواهید شد. طرح های دایره ای شکل در ابعاد مختلف و همینطور چیدمان کاملا متفاوت کنسول مرکزی شما را خیره خواهد کرد. تقریبا تمامی اجزا در سر جای خود قرار دارد.

سرعت سنج دایره ای شکل که در کنار آن در یک نیم دایره دور موتور سنج قرار گرفته است و در سمت دیگر نیز نشان گر عمودی بنزین قرار دارد. صفحه نمایش مرکزی کنسول که به صورت استاندارد ۶٫۵ اینچی است و قابلیت انتخاب صفحه بزرگ تر ۸٫۸ اینچی نیز فراهم است در یک قاب بزرگ دایره ای مجهز به چراغ های LED قرار دارد.

در بخش پایینی کنسول مینی کوپر S نیز ادوات مربوط به سیستم تهویه مطبوع، دکمه استارت و مواردی از این دست قرار دارد. همچنین در کنار ترمز دستی مکانیکی خودرو نیز یک پد دایره ای شکل که در تمامی محصولات بی ام و برای کنترل تنظیمات مختلف خودرو به کار می رود قرار داده شده است.

در داخل اتاق مینی کوپر S جزئیات بسیار زیادی به کار رفته است که در این مطلب مجال پرداختن به همه آن ها نیست اما به طور کلی کیفیت اکثر ادوات وضعیت خوبی دارد و تنها در بخش های پایینی داشبورد از پلاستیک نسبتا خشک استفاده شده است.

از آن جا که مدل ۵ درب در حدود ۱۵ سانتی متر طول بیشتری به نسبت مدل ۳ درب دارد. فضای سرنشینان عقب و همینطور صندوق افزایش یافته است. این فضا تقریبا برای ۲ سرنشین با قد متوسط در مسافت های کوتاه مناسب به نظر می رسد و به دلیل این که سقف و ستون شیب خاصی ندارند در بخش سر و شانه های فضا را آشغال نکرده اند. فضای صندوق عقب نیز اندکی بیشتر از ۲۷۰ لیتر است.

تجربه رانندگی با مینی کوپر S

با قرار گیری در پشت فرمان متوجه ارتفاع پایین صندلی به منظور کاهش مرکز ثقل خواهید شد. طبق تجربه می توان اینطور گفت که صندلی در ارتفاع پایین تری به نسبت خودرویی همچون سیتروئن C3 قرار گرفته است و کاملا نگارنده را به یاد آخرین نسل سری یک بی ام و می اندازد.

فرمان مینی کوپر S واکنش سریعی از خود نشان می دهد و محور جلو آماده تغییر جهت های سریع است. سواری با مینی در ترافیک می تواند یکی از لذت بخش ترین تجربه های رانندگی باشد زیرا عملکرد سریع تمامی بخش ها در کنار ابعاد خودرو امکان تصمیم گیری های لحظه ای را با حداکثر سرعت ممکن به شما می دهد.

جعبه دنده خودرو در حالت عادی “Drive” کمی با تاخیر دنده ها را سنگین می کند تا در بهینه ترین ضریب ممکن قرار گیرد اما این مسئله با قرار دادن آن در حالت اسپرت حل می شود. همچنین برای این جعبه دنده حالتی طراحی شده است که با خلاص کردن کلاچ، به کمتر شدن مصرف سوخت کمک می کند.

از لحاظ هندلینگ و بالانس، مینی همیشه جز بهترین های کلاس خود به شمار می رفته است و بی ام و با توجه به تجربه خود در امر ساخت خودروهای اسپرت راننده محور، عملکرد خوبی در این زمینه به جای گذاشته است. به طور کلی به دلیل دخالت سیستم کنترل کشش در حین خروج از پیچ ها برای جلوگیری از منحرف شدن بخش انتهایی مینی کوپر S وزن فرمان به طور مصنوعی بیشتر می شود به همین دلیل بهترین حالت فرمان همان حالت عادی خواهد بود.

در حالت رانندگی عادی نیز مینی به دلیل ایزوله بودن اتاق، اجازه ورود صدای بیش از حد که عموما در هاچبک های سایز کوچک مرسوم است را نمی دهد و تبدیل به یک هاچبک شهری، لوکس و آرام می شود.

مینی کوپر S

در بازارهای جهانی مینی با رقبای مطرح و قدرتمندی رو به است که هر کدام مزیت های خاص به خود را دارند. بزرگ ترین شرکت های خودروسازی در این کلاس محصولات مشهوری دارند که می توان به فورد فیستا، فولکس واگن پولو، آئودی A1، پژو ۲۰۸، سیتروئن C3 و…اشاره کرد.

در حال حاضر قیمت این خودرو در بازار انگلستان در ارزان ترین مدل های موجود که مربوط به نسخه های دنده دستی و موتور ۱٫۲ لیتری است در حدود ۱۵ هزار پوند قیمت گذاری شده است.

در نمونه مورد بررسی یعنی مینی کوپر S که یکی از بالاترین مدل های مینی به شمار می رود، برچسب قیمتی در حدود ۲۱٫۷۴۰ پوند است. در شرایطی که قیمت گذاری اولیه پرشیا خودرو برای مینی در محدوده ای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود، حالا معدود مینی های راه یافته به کشور با قیمتی بین ۷۵۰ الی ۸۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده اند و از این رو می توان گفت که حالا این سری از خودروهای مینی رکورد دار قیمتی خودروهای هاچ بک در بازار ایران محسوب می شوند.

مطالب مرتبط:

رونمایی رسمی مینی کوپر توسط پرشیا خودرو؛ از ۲۷۵ تا ۴۷۵ میلیون تومان

افزایش چند صد میلیونی قیمت مینی توسط پرشیا خودرو اعلام شد

The post بررسی یک هاچ بک داغ و اسپرت توسط دیجیاتو؛ مینی کوپر S در خیابان های تهران appeared first on دیجیاتو.

راهنمای خرید بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب

تملک محصولاتی از برندهای لوکس دنیا، موضوعی جذاب برای اغلب مردم است اما با توجه به قیمت بالای آنها نسبت به محصولات مشابه از برندهای رده پایین تر، در بسیاری از کشور های دنیا در حد یک رویا باقی خواهد ماند. اما در زمینه خرید خودرو، اگر توان کنار آمدن با انتخاب یک گزینه دست دوم سالم و شاید کم کارکرد را داشته باشید، روزنه امیدی وجود خواهد داشت. در بازار ایران که خودروهای کره ای در شاخه لوکس رده بندی می شوند، اگر خواهان تجربه مالکیت یک خودروی لوکس واقعی باشید و همینطور جیب خود را کاملا خالی نکنید، بهترین راهکار پیش رو خرید مدل های دست دوم برند هایی مثل بنز، ب ام و و لکسوس است. در این بین سری ۵ ب‌ ام‌ و از گزینه های وسوسه کننده بین برندهای آلمانی است. بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم نیز بی شک یکی از همین خودروهاست که حالا در بازار دست دوم گزینه ای جذاب و البته پرحاشیه به نظر می رسد.

بی ام و 530

پروسه طراحی و تولید نسل پنجم ب ام و سری پنج که با کد E60 شناخته می شود در سال ۱۹۹۷ کلید خورد و تحت نظارت مدیر بخش طراحی آن زمان، کریس بنگل، تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. این مدل در ۵ جولای سال ۲۰۰۳ در اروپا و طی اکتبر ۲۰۰۳ در ایالات متحده معرفی شد. سری ۵ ب‌ ام‌ و از زمان عرضه اولین نسل خود در سال ۱۹۷۲ تا به حال یکی از پرطرفدارترین سدان های لوکس و اسپرت در جهان است. تاکنون ۷ نسل مختلف از این سری روانه بازار گشته اند که با کدهای E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 (آخرین نسل) شناخته می شوند که نسل آخر آن نیز به بازار داخلی کشورمان راه پیدا کرده است و با قیمت های سرسام آوری خرید و فروش می شود. اتاق E60 در بازار ایران خوشبختانه با تنوع زیادی از منظر فنی ارائه شد اما به دلیل محدودیت شماره گذاری خودروهای دارای حجم موتور بالا، مدل های جدیدتر از این مزیت برخوردار نیستند.

بی ام و 530

از راست به چپ: E12، E28، E34، E39، E60، F10، G30

این نسل از سری ۵ ب‌ ام‌ و پس از مدل ۵۱۸ که در سال های پیش از انقلاب به ایران وارد می شود محبوب ترین در بازار کشور است و به دلیل فراوانی مدل بی ام و ۵۳۰i عامه مردم آن را با همین نام می شناسند. این خودرو در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ در بازار ایران حضور داشت و بسیاری از نمونه‌ های ۲۰۰۵ آن در سال ۲۰۰۸ از گمرک ترخیص شدند.

نسخه M مدل E60 (بی ام و M5) در سال ۲۰۰۵ با پیشرانه‌ ۱۰ سیلندر V شکل با حجم ۵ لیتر و قدرت ۵۰۷ اسب بخار معرفی شد. از این سوپر سدان در ۲۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه تولید شد و موفق‌ترین نسل از سری ۵ ب‌ ام‌ و به شمار می رود. M5 E60 اولین سدان جهان بود که از پیشرانه‌ V10 بنزینی قدرت می‌ گرفت و به یاری بهره گیری از این پیشرانه سریع‌ترین سدان جهان در آن زمان بود. در این راهنمای خرید نگاهی به جزئیات مدل های کارکرده و عملکرد آن ها در بازار ایران خواهیم انداخت. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری بی ام و سری پنج نسل پنجم

بی ام و 530

وقتی نخستین تصاویر از پنجمین نسل سری ۵ ب‌ ام‌ و در سال ۲۰۰۳ منتشر شدند، به دلیل طراحی ساختار شکنانه بسیاری زبان به انتقاد گشودند. با این حال و با گذشت زمان نگاه ها نسبت به E60 تغییر کرد و به تدریج اوج هنر تیم طراحی به سرپرستی کریس بنگل برای دوست داران قدیمی ب ام و نیز آشکار شد چراکه طراحی این خود رو فراتر از زمان خود بود.

بی ام و 530

چراغ های چشم گربه ای با لنز های دوگانه زنونی جدای بر افزایش خشونت در دماغه، طرحی ماندگار را در ذهن بیننده ثبت و در کنار جلو پنجره کلیوی و لگوی آبی سفید باواریایی ها به راحتی نگاه ها را محسور خود می کنند. طراحی این چراغ ها به قدری خاص و متفاوت صورت گرفته که سایر بخش های دماغه خودرو کاملا ساده به نظر می رسند و همینطور هم هست. این چراغ ها در بخش بالایی به نواری از LED نارنجی رنگ مزین شده اند که بی شباهت به ابروی انسان نیستند و نقش چراغ راهنما را ایفا می کنند. به جرئت می توان چراغ های E60 را در قسمت جلو، آغازگر نسلی نوین از چراغ ها در طراحی خودروهای پس از آن بدانیم.

E60 یکی از اولین خودروهای جهان با سپر جذب شده در بدنه محسوب می شود. این سپر بخش زیادی از المان های قسمت جلو را احاطه کرده که جلوپنجره معروف ب ام و هم شامل آن ها می شود. در بخش پایینی سپر جلو دو چراغ می شکن گرد و کوچک قرار دارند و ورودی هوا نیز در میان آن ها دیده می شود. این ورودی هوا در مدل های فیس لیفت بسیار عریض و یکپارچه است در حالی که در مدل های قدیمی تر به صورت ۳ تکه طراحی شده بود.

بی ام و 530

۵۳۵i با کیت بدنه ام پاور

در نمای جانبی گلگیرها با حجم و برآمدگی مناسب خوب جلوه می کنند. از بخش انتهایی نوار چراغ جلو خطی نشات گرفته که تا چراغ عقب ادامه یافته است. چراغ های راهنمای کناری با طرحی سه گوش در پس گلگیر جلو قرار دارند و خبری از راهنمای روی آینه جانبی نیست. نحوه طراحی درب ها و ستون های جانبی ساده بوده اما ترکیب نهایی خوبی را با شکل بدنه خودرو رقم زده اند.

بی ام و 530

نمای عقب E60 تا حدودی ساده است به خصوص با توجه به فرمی که در دماغه خودرو انتظارتان را می کشد. چراغ های عقب تا حدودی وامدار نسل قبلی سری ۵ هستند اما با وجود طراحی ساده، ظاهری خشن و جذاب دارند.

خصوصا در مدل های فیس لیفت که گرافیک جدید چراغ هایشان در شب خیره کننده است. سپر عقب حامی دو شبرنگ و خروجی های اگزوز پیشرانه بوده و در کنار سادگی، به دلیل طراحی بی نقض حجم خوبی به این قسمت بدنه می دهد و همچنان می تواند سن و سال بالای E60 را مخفی نگه دارد.

طراحی داخلی

بی ام و 530

در داخل کابین میزان متنابهی از چرم و چوب و در تریم های خاصی فلز بکار رفته و طراحی این بخش همانند خارج تا حدودی اسپرت جلوه می کند. هنگامی که درون کابین قرار می گیرید، سریعاً متوجه دو بخش مواج بالای داشبورد می شوید که یکی صفحه نمایش و دیگری صفحه آمپر را تحت پوشش قرار داده اند.

بی ام و 530

در میانه داشبورد تریم چوبی یا فلزی خودرو قرار دارد که در مدل های فیس لیفت تا از طرفین تا رودری ها ادامه یافته و در کنسول میانی نیز بکار گرفته شده است. دریچه های کولر طراحی ذوزنقه ای و ساده دارند.

بی ام و 530

در بخش پایین دریچه های میانی ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا وجود دارند که با سه اهرم دوار و ۵ کلید، تنظیمات متفاوتی در اختیارتان قرار می دهند. کمی پایین تر دریچه ها و سیستم سی دی پلیر قرار دارد که با توجه به سطح آپشن خودرو خروجی خود را از طریق ۶ یا ۱۰ بلندگو به گوش سرنشین می رساند.

بی ام و 530

در کنسول میانی زیر آرنجی سرنشینان جلو، دسته دنده و جوی استیک سیستم Idrive وجود دارند و کل این مجموعه ارگونومی بسیار خوبی در اختیار راننده قرار می دهد، حتی با این وجود که مانند نسل های جدیدتر داشبورد به سمت راننده متمایل نیست.

بی ام و 530

نشانگرهای دور موتور و سرعت سنج E60 از همان طراحی همشگی ب ام و های پیش از خود بهره می برد که با نور پس زمینه نارنجی رنگش، در شب جلوه ای خاص و متفاوت دارد. فضای داخلی نسل پنجم سری ۵ در ردیف جلو تا حدی مطلوب است و افراد قد بلند از نظر فضای سر در هر دو ردیف با کمبودی مواجه نمی شوند.

بی ام و 530

اما فضای پای سرنشینان عقب برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد بدنه کافی نیست و انحنای موجود در پشت صندلی های جلو نیز به منظور برطرف کردن این معضل در نظر گرفته شده اند. صندوق عقب ۵۶۰ لیتری E60 فضای بسیار زیادی در اختیار دارنده می گذارد که از دیگر مزیت های آن به شمار می رود.

در بخش داخلی خودرو تفاوت های بین مدل های فیس لیفت و قدیمی تر وجود دارد که به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.

اولین مورد غربیلک فرمان است که در مدل های جدیدتر مشابه نمونه استفاده شده در نسل دوم سری ۶ است و از پدال شیفتر بهره می برد. مورد دیگر طراحی رودری هاست که در مدل های غیر فیس لیفت فرم چندان جالبی ندارند و بلعکس در نسخه های فیس لیفت از طرحی بسیار مناسب بهره می برند.

دو مورد دیگر دسته دنده و سیستم Idrive هستند که اولی در مدل های فیس لیفت از نوع جوی استیکی بوده و دومی به لطف برخی بروزرسانی ها بسیار کاربرپسندتر از نسخه اول شد؛ چراکه نسخه اولیه سیستم Idrive از رابط کاربری پیچیده ای بهره مند بود. در بخش انتهایی میان داشبورد و در جلوی دسته دنده نیز شاهد تغییراتی در نحوع قرارگیری دکمه های مربوط به گرمکن های صندلی ها هستیم.

مشخصات فنی

مدل ۵۳۵ با موتور شش سیلندر توربو با قدرت ۳۰۲ اسب بخار

همانطور که پیشتر اشاره کردیم نسل پنجم سری ۵ ب‌ ام‌ و با پیشرانه های بسیار متنوعی در ایران موجود است. ۴ مدلی که در بازار وجود دارند عبارتند از ۵۲۰i، ۵۲۵i،۵۳۰i و ۵۴۰i که مدل ۵۴۰i به تعداد فوق العاده محدود به کشور وارد شد.

بی ام و 530

بی ام و ۵۲۰ از پیشرانه ای ۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتون بر متر بهره می برد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل در حدود ۱۰٫۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۱۹ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت این پیشرانه در E60 حدود ۸٫۲ لیتر در هر ۱۰ کیلومتر محاسبه شده است که با توجه به ظرفیت مخزن سوخت ۷۰ لیتری و وزن ۱۵۶۵ کیلوگرمی خودرو نوید پیمایش هایی طولانی را می دهند.

بی ام و 530

بی ام و مدل ۵۲۵ تولید ۲۰۰۷ به بعد با جهشی چند پله ای به پیشرانه ۳ لیتری با ۶ سیلندر و  مجهز می شود. این پیشرانه ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون متر گشتاور در اختیارتان می گذارد و بدین ترتیب طی زمانی برابر ۷٫۹ ثانیه از ایست کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا خواهید کرد.حداکثر سرعت این مدل از سری ۵ ب‌ ام‌ و ۲۴۳ کیلومتر در ساعت، مصرف سوختش ۹٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و وزن آن ۱۶۰۵ کیلوگرم عنوان شده. مدل های ۵۲۵ تولید قبل از ۲۰۰۷ از پیشرانه های ۲٫۵ لیتری شش سیلندر بهره می برند که ۱۸۹ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتون متر گشتاور ایجاد می کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ حاصل از این پیشرانه ها که با کد M54B25 شناخته می شوند برابر ۷٫۹ ثانیه و مصرف سوختشان نیز برابر ۷٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

معروف ترین مدل نسل پنجم سری ۵ ب‌ ام‌ و که همان بی ام و ۵۳۰ است از پیشرانه کد N53B30 استفاده شده در بی ام و ۵۲۵ بهره می برد. تفاوت اصلی در میزان خروجی این ۲ پیشرانه است. خروجی پیشرانه ۵۳۰ برابر با ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است (مدل های قبل از فیس لیفت قدرت کمتری را در محدوده ۲۳۱ الی ۲۵۸ اسب بخار ارائه می دهند) که این سدان سنگین وزن را قادر می سازد در ظرف تنها ۶٫۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت بی ام و ۵۳۰ محدود شده به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن آن برابر ۱۶۱۵ کیلوگرم و مصرف سوخت متوسط آن ۹٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بی ام و ۵۳۰ تولید شده تا قبل از سال ۲۰۰۷ خروجی برابر ۲۵۸ اسب بخار دارند.

برخلاف ۳ مدل قبل که از پیشرانه های خطی مشهور ب ام و سود می بردند بی ام و ۵۴۰ از نیروگاهی V8 به حجم ۴ لیتر نیرو می گیرد. ۳۰۶ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور ناقابل حاصل چنین ترکیب زیباییست. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این مدل ۶٫۲ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت به صورت محدود شده و میزان مصرف سوخت متوسط ۱۰٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. وزن این مدل ۱۷۳۵ کیلومتر است.

تمامی مدل های سری ۵ ب‌ ام‌ و به غیر از مدل ۵۲۰ از رینگ های ۱۷ اینچی کارخانه و تایر های ۲۲۵/۵۵ بهره می برند. مدل ۵۲۰ دارای رینگ هایی به شعاع ۱۶ اینچ است. گیربکس هر ۴ مدل نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده که خروجی پیشرانه ها را به چرخ های عقب انتقال می دهند. در ضمن پیشرانه های موجود در مدل ۵۳۰ به دلیل نسبت تراکم بسیار بالای ۱۲ به ۱ به کیفیت سوخت فوق العاده حساس است. البته نسخه های دو دیفرانسیل (X DRIVE) بی ام و ۵۳۰ نیز به تعداد محدود به کشور راه یافته اند که از نظر مشخصات موتور و گیربکس با گونه های تک دیفرانسیل مشابهت دارند.

امکانات ایمنی و رفاهی ب ام و سری پنج نسل پنجم

بی ام و 530

سری ۵ ب‌ ام‌ و در نمونه فیس‌ لیفت و فول‌ ترین حالتش امکاناتی همچون سیستم نمایشگر هدآپ دیزپلی (HUD)، امکان تنظیم برقی غربیلک و ذخیره آن، تنظیم برقی صندلی‌ ها به همراه تنظیم گودی کمر، ماساژور صندلی (۵۴۰i)، گرمکن صندلی های جلو و عقب و سیستم یکپارچه حافظه صندلی راننده، آینه‌های جانبی و موقعیت غربیلک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرمکن آینه ها، سانروف و پرده عقب برقی، اتولایت، چراغ های زنون و چرخش لنز چراغ‌ های جلو در پیچ، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم فرمان فعال، تهویه مطبوع خودکار دوگانه با دریچه برای سرنشینان عقب، چراغ شور، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم دید در شب و سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و… را به سرنشینان ارائه می‌ دهد.

همچنین سری ۵ ب‌ ام‌ و با داشتن ترمز های دیسکی در دو محور و مجموعه امکاناتی نظیر ABS، EBD، DTC، DSC و DBC به همراه ۶ عدد ایربگ خودرویی ایمن محسوب می شود.

تجربه رانندگی با بی ام و ۵۳۰

نام ب ام و از دیرباز با ترکیب راحتی و شور رانندگی عجین شده است. هنگامی که پشت فرمان E60 قرار می گیرید فرمان زیبا و چرمی آن دست هایتان را به سمت خود جلب فرا می خوانند و به وسیله پدال شیفترها و نشانگرهای کلاسیک پشت فرمان ترکیبی فوق العاده رقم می خورد که شما را به هر چه سریعتر قرار دادن سوییچ در محل تعبیه شده و فشردن دکمه استارت/استاپ سوق می دهد.

گیربکس ۶ سرعته ساخت کمپانی ZF عملکردی تحسین برانگیز دارد و گمان نمی کنم چندان نیازی به استفاده از حالت تعویض دستی پیدا کنید. البته نکته حائز اهمیتی در مورد این نسل سری ۵ ب‌ ام‌ و وجود دارد و آن مبدل گشتاور گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو است که پس از هر چند هزار کیلومتر کارکرد دچار ضعف‌ هایی می‌ شود و آغاز به حرکت را با مکثی کوتاه اما محسوس همراه می‌ کند.

شتاب اغلب E60 ها همچنان با گذر مدت زیادی از زمان عرضه شان مطلوب و راضی کننده است، اما توجه داشته باشید دستیابی به اعداد ذکر شده توسط کمپانی در ایران تقریبا غیر ممکن است. در مدل های ۵۲۰ و ۵۲۵ با پیشرانه ۲٫۵ لیتری در سرعت های بالا افت گشتاور به چشم می آید. اما در مدل های ۵۲۵ جدید، بی ام و ۵۳۰ و ۵۴۰ این مورد حس نمی شود و قدرت پیشرانه راضی کننده است. در هنگام شتاب گیری و ترمزگیری نیز گیربکس سری ۵ ب‌ ام‌ و با ذکاوت کامل اقدام به معکوس کشی و سبک کردن دنده ها می کند.

سیستم تعلیق در سری ۵ ب‌ ام‌ و عملکردی نرم و مطلوب دارد و هندلینگ نیز به واسطه تقسیم وزن ۵۰:۵۰ واقعا خوب است. صندلی ها نیز در کنار راحتی، به خوبی بدن راننده و سرنشین جلو را در بر می گیرند. به دلیل وجود سیستم DSC هرزگردی چندانی در تایرهای عقب ایجاد نمی شود. البته در صورت خاموش کردن این سیستم می توان کمی هم با این سدان بزرگ جثه به بازیگوشی پرداخت، اما به دلیل اینکه سیستم DSC این خودروها هیچگاه به طور کامل از مدار خارج نمی شود، نمی توان روح یک محصول خالص باواریایی را احضار کرد.

البته حسن این محدودیت به افزایش ایمنی و حفظ تعادل مناسب در سر پیچ های تند بر می گردد؛ جایی که E60 هیچگاه کم نمی آورد. در چنین لحظاتیست که به نشان میان غربیلک فرمان چشم می دوزید و با غروری بیش از پیش ادامه مسیر را در می نوردید.

قیمت و رقبا در بازار

از رقبای این خودرو در بازار می توان به انواع کارکرده لکسوس نظیر سری GS و ES اشاره کرد. مرسدس E350 و E280 نیز گزینه های مطلوبی در این رده قیمتی هستند.

مدل ۵۲۰i در گرانترین حالت قیمتی در حدود ۳۵۰ میلیون تومان دارد و در مدل های با کارکرد بالا ۱۷۰ میلیون تومان هم قیمت می خورد. ۵۲۵i در بازار، بازه قیمتی بین  ۱۸۰ میلیون تومان تا  میلیون تومان ۳۸۰ را به خود می بیند. قیمت ها برای مدل پر فروش ۵۳۰i از ۲۱۰ میلیون تومان آغاز می شوند و بسته به کارکد و سلامت خودرو تا بالای ۴۰۰ میلیون تومان نیز پیش می روند. قوی ترین نمونه های سری ۵ ب‌ ام‌ و در ایران که ۵۴۰i هستند در کم تریم حالت خود در حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و این رقم می تواند تا بالای ۵۰۰ میلیون تومان در نمونه های سالم پیشروی کند.

راهنمای خرید بی ام و ۵۳۰

در نهایت باید گفت که اگر نسبت به خرید یک نمونه از این خودروها تمایل دارید باید کاملا بر این امر واقف باشید که بی ام و ۵۳۰ به نسبت تعداد بیشتر خود نسبت به سایر مدل ها با دردسر نگهداری کمتری همراه است اما به هرحال با یک خودرو آلمانی گران قیمت با عمری در حدود ده سال طرف خواهید بود که از حساسیت های ویژه ای برخودار است. مسلما کارکرد کمتر بی ام و ۵۳۰ می تواند به معنای ریسک کمتر خرابی های آن باشد، اما از آنجا که کم کردن کیلومتر در چنین خودروهایی بسیار رایج است، بهترین کار این است که قبل از انجام معامله با مراجعه به کارشناس از سلامت اجزای فنی و نداشتن ERROR های مختلف اطمینان حاصل کنید چرا که این نسل از خودروهای ژرمن ها (شامل بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم) به شکل فراگیری به مشکلات الکترونیکی مبتلاست. در واقع همانقدر که رانندگی با یک بی ام و ۵۳۰ سالم می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد، راندن یک خودرو معیوب نیز آزاردهنده خواهد بود، از این رو لازم است در انتخاب خودرو مد نظر خود با احتیاط عمل نمایید.

سری 5 ب‌ ام‌ و

معایب و مزایا سری ۵ ب‌ ام‌ و

نکات مثبت
  • طراحی داخلی و خارجی زیبا
  • سطح امکانات قابل قبول
  • گیربکس دقیق
  • هندلینگ خوب و سواری جذاب
  • کیفیت متریال مناسب در کابین
نکات منفی
  • استهلاک و مخارج بالا سری E60
  • فضای کم پا در ردیف عقب
  • سیستم اینفوتینمنت (اطلاعات-سرگرمی) دیگر کاربرد خاصی ندارد

 

The post راهنمای خرید بی ام و ۵۳۰ نسل پنجم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب appeared first on دیجیاتو.

اولین تجربه رانندگی با بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۱۹؛ شوالیه باواریایی آماده برای نبرد

در چهار دهه گذشته، بخش اسپرت بی ام و فشارهای زیادی را به منظور ارتقای دائمی محصولات خود به عنوان تولیداتی شاخص و محبوب، متحمل شده است. همزمان با وارد شدن نسل ششم بی ام و سری ۳ در ماه مارس، طرفداران این مدل با محصولی جادارتر، سریعتر، استادانه‌تر و عملگراتر مواجه خواهند شد.

ب ام و سری3 2019

خودروی بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۱۹ از نظر ابعادی، معادل ۱٫۶ اینچ فاصله محوری بیشتر و ۲٫۶ اینچ طول کلی بیشتری دارد که با این تفاسیر، از دایره تعریف سدان‌های اسپرت کامپکت خارج می‌شود.

همچنین فاصله محوری زیادتر به معنای افزایش فضا در صندلی‌های ردیف دوم است که منجر به ایجاد مکانی مناسب برای افراد با قد بیش از ۱۹۰ سانتی متر خواهد شد.

ب ام و سری3 2019

پیشرانه به کار رفته در ۳۳۰i جدید،  همان نمونه دو لتیری، تویین اسکرول، تک توربوی قبل است که البته قدرت آن به میزان ۷ اسب‌بخار (حداکثر تا ۲۵۵ واحد) و ۵۰ نیوتن‌متر (حداکثر تا ۴۰۰ واحد) افزایش نشان می‌دهد.

بی ام و ادعا می‌کند شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این خودرو معادل ۵٫۶ ثانیه (۵٫۳ ثانیه برای نمونه مجهز به سامانه تمام چرخ محرک) است.

ب ام و سری3 2019

به لطف استفاده بیشتر از متریال آلومینیومی و فولاد تنش بالا در ساختار بدنه و شاسی، وزن بی ام و سری ۳ آی مدل ۲۰۱۹ در حدود ۵۵ کیلوگرم سبک‌تر از قبل خواهد بود.

پیشرانه چهار سیلندر توربو هنوز هم شامل سیستم تزریق مستقیم سوخت، والو لیفت (valve lift) متغیر و تایمینگ متغیر میل سوپاپ بوده با این تفاوت که فشار سوخت از ۲۹۰۰ به ۵۱۰۰psi افزایش یافته است.

ب ام و سری3 2019

همچنین از یک سیستم خنک کننده اسپلیت که به طور جداگانه سرسیلندر و بلوک سیلندر را خنک می‌کند، در این خودرو بهره گرفته شده و سامانه اگزوز دوگانه نیز به صورت استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است. ضمنا بی ام و ادعا می‌کند که مصرف سوخت پیشرانه بهینه‌تر از قبل شده است.

ب ام و سری3 2019

مدل ۳۴۰i نیز که در تابستان ۲۰۱۹ وارد بازار خواهد شد، به یک پیشرانه ۳ لیتری تویین اسکرول تک توربو مجهز خواهد بود که توان آن به ۳۸۲ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر می‎‌رسد. شتاب مدل مذکور احتمالا معادل ۴٫۲ ثانیه خواهد بود.

همچنین ۳۳۰e پلاگین هیبرید نیز تابستان ۲۰۱۹ از راه خواهد رسید که شتاب صفر تا صد آن معادل ۶ ثانیه و رنج حرکتی الکتریکی آن نیز به ۶۰ کیلومتر می‌رسد.

ب ام و سری3 2019

طراح فضای داخلی بی ام و آقای «برونو آماتینو»  در مورد کابین بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۱۹ عنوان می‌دارد که آنها سعی داشتند تا سبکی تحول گرایانه و متمایز را در کابین سری۳ جدید پیاده نمایند، چنان‌که در خور مقام نسل جدید این خودرو باشد.

در مورد طراحی فضای خارجی نیز به طور واضح با محصولی مواجه هستیم که شاخصه‌های اصلی بی ام و را در خود جای داده است.

جلو پنجره کلیوی حالتی زاویه دارتر به خود گرفته و کاسه چراغ‌های شکاف‌دار جلو نیز حاوی لامپ‌های لیزری هستند که قادر به روشن کردن مسافتی به طول ۶ برابر یک زمین فوتبال هستند.

ب ام و سری3 2019

به طور کلی سبک طراحی ظاهری بی ام و سری ۳ آی به گونه‌ای شکل گرفته که بر ویژگی‌های عملکردی و پرفورمنس آن تأکید شده باشد.

فضای داخلی کابین به‌طرز دراماتیکی تغییرات بیشتری را به خود دیده است. داشبورد جمع و جور خودرو از مواد بسیار باکیفیتی ساخته شده است.

سطوح چرمی و آلومینیومی کابین در حد یک خودروی پرچمدار ظاهر شده‌اند. سانروف نیز به میزان ۴ اینچ ازدیاد طول داشته است.

پنل کیلومتر شمار ۸٫۸ اینچی نسبت به قبل بزرگتر شده و با صفحه نمایشگر مرکزی در یک راستا قرار دارد تا به قول بی ام و، افق وسیعی‌ای از اطلاعات را ارائه دهند.

پنل تعویض دنده نسبت به قبل کمی رو به عقب متمایل شده و دکمه‌های انتخاب حالت رانندگی به اطراف آن اضافه شده‌اند که اصلا نمی‌توان با لمس کردن فهمید که دست‌ بر روی چه دکمه‌ای قرار دارد؛ بنابراین برای فشردن دکمه مورد نظر باید حتما نگاهتان را از جاده بدزدید که این کار قطعا چندان ایمن نخواهد بود.

ب ام و سری3 2019

حین حرکت، این خودرو عیوب جاده را بسیار پر افاده و با تکبر پشت سر گذاشته و محلی از اعراب برایشان قائل نیست.

با این وجود، اگرچه نسخه ام اسپرت دارای یک سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر با کمک‌فنرهای تنظیم‌پذیر الکترونیکی است اما هنگام عبور از روی برآمدگی‌های تیز و دست اندازهای بزرگ، اتاق خودرو با تکان همراه می‌شود. مقدار این تکان‌ها در وضعیت اسپرت افزایش می یابد.

ب ام و سری3 2019

پایداری و صلبیت شاسی بی ام و سری ۳ آی مدل ۲۰۱۹ بیشتر از قبل شده است چرا که عرض آن در جلو و عقب با افزایش روبروست.

فرمان برقی حساس به سرعت، دقیق‌تر عمل می‌کند و سبکی تصنعی مدل قبلی را ندارد؛ اگر چه نوعی حس ابهام برانگیز نیز در غربیلک فرمان، حین گردش به اندازه ۵ تا ۱۰ درجه در ذهن راننده پدید می‌آید.

ب ام و سری3 2019

بی ام و ادعا می کند که توزیع وزنی ۳۳۰i جدید به صورت ۵۰/۵۰ بوده و مرکز ثقل آن به میزان ۰٫۴ اینچ کوتاه‌تر شده است. عملکرد پدال ترمز نیز در هر شرایطی اطمینان بخش به نظر می‌رسد.

ب ام و سری3 2019

سامانه کمکی فرماندهی صوتی، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سنسور باران، لامپ های LED، چراغ‌های خودکار، سامانه تلفن هندزفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل به همراه ترمز خودکار، ارتباط بلوتوث، USB، رینگ‌های آلیاژی ۱۸اینچی و صندلی های تاشوی عقب، جزو امکانات استاندارد ۳۳۰i هستند.

بی ام و سری 3

بی ام و تاکنون حدود ۱۵٫۵ میلیون دستگاه سدان اسپرت لوکس در سراسر دنیا به فروش رسانده است  و مشتریان بی ام و در صورت مواجه شدن با این سری۳ جدید، از اینکه عضوی از خانواده این برند مشهور آلمانی هستند به خود افتخار خواهند نمود.

The post اولین تجربه رانندگی با بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۱۹؛ شوالیه باواریایی آماده برای نبرد appeared first on دیجیاتو.

۳۰ سال درخشش؛ نبرد چهار نسل ب ام و M3 در مسابقه درگ [تماشا کنید]

چزمانی که صحبت از بی ام و های M نشان می شود. M3 به عنوان جذاب ترین گزینه برای رانندگی در بین دیگر مدل ها شناخته می شود. تمامی ۵ نسل بی ام و M3 نماد خودرو های کوچک سایز قدرتمندی هستند که سطح فوق العاده ای از کنترل و هندلینگ را به نمایش می گذارند.

حال سوال این است که در رقابت درگ یا همان مسیر یک چهارم مایلی کدام یک از ۵ نسل بی ام و M3 سریع تر است.

شبکه CarWow با قرار دادن ۴ نسل از بی ام و M3 در برابر یکدیگر به این سوال ما پاسخ داده است. البته این کانال یوتیوبی نتوانسته تا یک M3 اتاق E36 که اولین نسل از M3 با موتور ۶ سیلندر است را در این رقابت قرار دهد.

اگر بخواهیم شرحی بر هر ۵ نسل بی ام و های M3 داشته باشیم باید عنوان کرد که همه چیز از مدل E30 شروع شد. این خودرو در سال ۱۹۸۶ میلادی معرفی شد. در این ویدئو یک M3 E30 تولید محدود موسوم به Roberto Ravaglia به زورآزمایی با نسل های پس از خودش می پردازد. این مدل از موتور ۴ سیلندر ۲٫۳ لیتری با حداکثر قدرت ۲۱۵ اسب بخار و جعبه دنده دستی بهره می برد.

از آن جا که اتاق E36 در این رقابت حضور ندارد از معرفی آن صرف نظر می کنیم.

در ادامه به بررسی اتاق E46 می پردازیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید M3 CSL نیز یکی از نسخه های محدود اتاق E46 بوده و تنها ۵۰۰ عدد از آن ساخته شده است.

به صورت کلی اتاق E46 نسخه قوی تر و سبکتر (۱۱۰ کیلوگرم) نسبت به M3 استاندارد است. موتور ۶ سیلندر ۳٫۲ لیتری آن توانایی تولید ۳۶۵ اسب بخار قدرت و جعبه دنده SMG یا نیمه اتوماتیکی نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده داشته است.

بی ام و M3

نسل بعدی اتاق E92 GTS است که بزرگ ترین و حجیم ترین موتور را در بین تمامی نسل های بی ام و M3 در اختیار دارد. پیشرانه این اتاق یک موتور ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندر خورجینی است که می تواند ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند و در سال ۲۰۱۱ معرفی شده است. از این مدل تنها ۵۰ نسخه در بازار انگلستان عرضه شد.

bmw m3 cs 2018

آخرین نسل M3 ها F80 M3 CS است که تنها در نسخه چهار درب تولید می شود و مدل دو درب آن نیز با نام M4 و تحت سری ۴ عرضه می شود. با حداکثر قدرت ۴۶۰ اسب بخار از موتور ۳ لیتری تویین توربو شارژر ۳ لیتری، جدیدترین و پیشرفته ترین M3 تولید شده تا به امروز است. آیا این مدل می تواند از پس نیاکان خود بر بیاید؟ در ادامه با مشاهده ویدیو تهیه شده توسط CarWow به پرسش شما پاسخ داده خواهد شد.

The post 30 سال درخشش؛ نبرد چهار نسل ب ام و M3 در مسابقه درگ [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

هیجان با طعم باواریا؛ بررسی ب ام و سری یک در پیست اتومبیل رانی آزادی [تماشا کنید]

گرچه وضعیت بازار خودروهای وارداتی روز به روز غم انگیز تر می شود و شرایط عجیب و غریب و تعرفه هایی که در هیچ جای این کره خاکی وجود ندارد، عملا این بخش را وارد یک بحران عظیم کرده است و بسیاری از کسب و کارهای مربوط به این حوزه با مشکل جدی مواجه شده اند.

با این وجود شرکت های وارد کننده دست به حرکات جدیدی زده اند و رویه جدیدی را در قبال معرفی محصولات جدید به بازار دنبال می کنند.

شرکت پرشیا خودرو که به عنوان نمایندگی بی ام و در ایران سابقه فعالیت بسیار طولانی در فراز و نشیب های دائمی بازار خودروهای وارداتی داشته است.

برای اولین بار شرایطی را برای رسانه ها و خبرنگاران مهیا کرده است تا به تست و بررسی محصول جدید این شرکت بپردازند.

شرکت پرشیا خودرو با توجه به قانون منع واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار مجبور به عرضه سری های ۱ و ۲ و ۳ در مدل های پایین تر به بازار را دارد و عملا ورود مدل های بالاتر همچون سری ۵ و ۷ و SUV های این شرکت دیگر وجود ندارد.

پرشیا خودرو دو محصول ۱۲۰i  و ۱۲۵i را برای این تست درایو در نظر گرفته بود که در ادامه با چاشنی هیجان روز کاملا متفاوتی را برای اصحاب رسانه رقم زد.

شرکت پرشیا خودرو برای نشان دادن قابلیت های واقعی مدل قوی تر یعنی ۱۲۵i، راننده حرفه ای و قهرمان اتومبیل رانی کشور یعنی نادر جعفری را به این برنامه دعوت کرده بود تا قابلیت ها و پتانسیل واقعی این خودرو را نشان دهد.

نادر جعفری از آن جا که در هر دو رشته مسابقات اتومبیل رانی سرعت و دریفت تجربه و مهارت بسیار بالایی دارد. پس از قرار گیری در پشت فرمان ۱۲۵i با خاموش کردن سیستم های کمکی و محدود کننده الکترونیکی، حداکثر قابلیت های خودرو را به نمایش گذاشت و با ثبت زمان یک دقیقه و یک ثانیه در پیست آزادی نشان داد که این مدل جز معدود خودروهای اسپرت با قابلیت های فنی بالا در بازار کشورمان به شمار می رود.

شرکت بی ام و در سال ۲۰۰۴ بود که با معرفی سری یک به عنوان یک خودروی هاچبک، کوچک ترین محصول خود را وارد بازارهای جهانی کرد.

در ادامه مدل های کوپه و کانورتیبل این سری نیز توسط بی ام و عرضه شد، که در سال های قبل پای این سری در نسل گذشته به کشور ما نیز باز شده بود.

در ادامه نسل جدید این خودرو در سال ۲۰۱۱ با کدهای F20  و F21 معرفی شد که به صورت ممتد و هر ساله با فیس لیفت های متعدد چه در بخش ظاهری و چه در بخش فنی توسط بی ام و به روز رسانی شده است.

اما چند سالی است که این شرکت با نام گذاری جدید محصولات خود مدل های کوپه و کانورتیبل را به سری بالاتر یعنی سری ۲ منتقل کرد و سری یک تنها مخصوص به مدل هاچبک این خودرو در دو نسخه ۳ و ۵ درب شد.

البته بی ام و برای بازار کشور چین مدل سدان این خودرو با کد F52 را نیز عرضه کرده است که از پلت فرم محور متحرک جلو این شرکت استفاده می کند. در واقع یکی از نکات منحصر به فرد سری یک را باید استفاده از پلت فرم محور متحرک عقب در یک خودروی هاچبک قلمداد کرد. به گونه ای که بی ام و سری یک تنها هاچبک محور متحرک عقب جهان به شمار می رود.

در حال حاضر سری یک در ۷ مدل مختلف با قوای محرکه بنزین سوز عرضه می شود اما با توجه به قوانین واردات، پرشیا خودرو تنها دو مدل یعنی ۱۲۰i و ۱۲۵i در نسخه ۵ درب عرضه می کند.

مهم ترین تفاوت های این دو مدل را باید در قوای فنی، طراحی ظاهری و امکانات آن ها جست و جو کرد.

در مدل ۱۲۰i که در حال حاضر نسخه موسوم به پریمیوم آن عرضه می شود. این مدل از موتور ۴ سیلندر توربوشارژ شده با کد B48 بهره می گیرد. این موتور که از توربوشارژر دو بخشی موسوم به twin scroll بهره می گیرد. توانایی تولید ۱۸۱ اسب بخار قدرت در حداکثر دور موتور ۵۰۰۰ rpm و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور در دورهای ۱۳۵۰ تا ۴۲۵۰ rpm را دارا است. جعبه دنده ۸ سرعته ZF نیز وظیفه انتقال گشتاور را تنها به چرخ های عقب دارد.

این موتور به نوعی جانشین موتور مشهور بی ام و یعنی N20 به شمار می رود. شتاب صفرتاصد این خودرو طبق اعلام شرکت بی ام و ۷٫۱ ثانیه است و حداکثر سرعت خودرو معادل ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است. وزن خودرو نیز معادل ۱۴۵۵ کیلوگرم است.

مصرف سوخت ترکیبی خودرو نیز توسط شرکت بی ام و ۵٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

در بخش امکانات و تجهیزات تفاوت اصلی این مدل با ۱۲۵i را باید در طراحی متفاوت سپر جلو، سقف پانورمیک، رینگ های ۱۷ اینچی در مدل ۱۲۰ و ۱۸ اینچی در مدل ۱۲۵، فرمان مجهز به پدل شیفتر و صندلی های تمام برقی در مدل ۱۲۵i و امکاناتی از این دست جست و جو کرد.

مدل ۱۲۵i نیز از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ شده استفاده می کند که دقیقا همان کد موتور مدل ۱۲۰i یعنی B48 است اما ورژن قدرتمند تری از این موتور به شمار می رود.

در واقع این موتور توانایی تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت در حداکثر دور ۵۲۰۰ rpm و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در دورهای ۱۴۰۰ تا ۵۰۰۰ rpm تولید می کند.

این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۶٫۱ ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل ۵٫۹ لیتر اعلام شده است و وزن آن معادل ۱۴۷۵ کیلوگرم است.

حداکثر سرعت خودرو نیز به ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت می رسد. همچنین تعلیق M sport نیز در این مدل استفاده شده است که تنظیمات متفاوتی دارد.

به صورت کلی امکانات و تجهیزات رفاهی سری یک طبق اعلام شرکت پرشیا خودرو به صورت زیر است.

سیستم خاموش و روشن شدن اتومات، باز کردن درب و روشن کردن بدون سوئیچ، فرمان چرمی M، لاستیک Run Flat، دوربین عقب، دزدگیر، سانروف، رادار جلو، رادار تغییر خطوط، رادار عابر پیاده، صندلی های اسپرت، کروز کنترل، سنسور پارک، سنسور نور، سنسور باران، چراغ های LED، فنربندی اسپرت، آینه های داخلی و بیرونی ضد انعکاس نور، مسیر یاب حرفه ای، مانیتور بزرگ، بلوتوث، درگاه USB، صندلی های جلو برقی حافظه دار مجهز به گرمکن و با قابلیت پر کننده گودی کمر در ردیف جلو اشاره کرد.

پس از انتظاری چند ساعته با توجه به کنداکتور فشرده برنامه، در نهایت پشت فرمان ۱۲۰i نشستیم و توانستیم چند دوری را با این خودرو دور پیست آزادی بزنیم.

بدون هیچ شکی در بخش قوای محرکه فنی با بهترین های امروز صنعت خودروسازی طرف هستیم و شرکت بی ام و که استاد بلامنازع در زمینه هماهنگی جعبه دنده و موتور به شمار می رود.

با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت(مدل ۱۲۰i برخلاف مدل ۱۲۵i به حالت اسپرت پلاس مجهز نیست) شروع به حرکت کردیم. شتاب گیری خودرو به نسبت خوب ارزیابی می شود و پس از به دور افتادن موتور شاهد شتاب گیری ثانویه خوبی از ۱۲۰i هستیم.

انتظار داشتیم که فرمان خودرو کمی سنگین تر باشد. اما همچنان قرار دادن خودرو در حالت اسپرت به مقدار بسیار زیادی حس و حال فرمان را دو چندان می کند و ارتباط خوبی با محور جلو خودرو برقرار می کند.

محور جلوی خودرو را نمی توان عاری از هر گونه کم فرمانی قلمداد کرد و با توجه به تایرهای بریجستون پوتنزا که لاستیک های شهری تری به نسبت نمونه های کانتیننتال استفاده شده در مدل ۱۲۵i هستند، بیشتر حس می شود.

البته این مورد شاید تنها توسط افراد حرفه ای و یا در پیست های اتومبیل رانی خود را نشان دهد و در رانندگی معمول شهری و حتی جاده های کوهستانی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است و آنقدر راننده مدهوش قوای محرکه درجه یک این خودرو می شود که دیگر به چنین مسائلی حتی فکر هم نخواهد کرد.

با خاموش کردن ESP می توان محور عقب خودرو را دچار بیش فرمانی یا همان حالت دریفت کرد که چندان توصیه نمی شود، زیرا ریسک و خطر حادثه را دو چندان می کند.

در پایان بررسی های دقیق تر و جاده ای این خودرو را در صورت فراهم شدن شرایط به آینده موکول می کنیم اما بدون شک سری یک انتخاب کاملا متفاوت به نسبت دیگر خودروها به شمار می رود و تجربه لذت بخش رانندگی با آن، این خودرو را به معدود انتخاب با لذت بالای رانندگی در بازار خودروی بشدت کسل کننده و بی هیجان امروز ما می کند.

برای رسیدن به این لذت اما سد بسیار بزرگی به نام بهای پرداختی خودرو قرار دارد که می تواند پس از خواندن این مطلب شما را به کلی سرد کند.

در حال حاضر مدل ۱۲۰i پریمیوم ۲۰۱۸ با توجه به تعرفه های فعلی ۴۳۹٫۹ میلیون تومان قیمت خورده است. ۱۲۵i داینامیک نیز قیمتی برابر با ۴۸۴ میلیون تومان دارد و در نهایت برای خرید گل سرسبد سری یک ها یعنی ۱۲۵i داینامیک اسپرت باید ۴۹۹ میلیون تومان از جیب مبارک خود هزینه کنید.

The post هیجان با طعم باواریا؛ بررسی ب ام و سری یک در پیست اتومبیل رانی آزادی [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

رقابت سوپر سدان های ۱۲۰۰ اسب بخاری؛ ب ام و M5 در برابر مرسدس بنز E63 S

این مقایسه از آن جدال های سخت خواهد بود. تقریبا می توان گفت که رقابت بر سر قدرت در بین  Power M و AMG بی ام و و مرسدس بنز تمامی نداشته و نخواهد داشت. حال دو سدان چهار درب ۶۰۰ اسب بخاری آخرین پرده از این رقابت بی پایان خواهند بود که قرار است در یک سفر ۲۴۰۰ کیلومتری به آن ها بپردازیم.

هر دو خودرو به سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند مجهز شده اند تا قابلیت استفاده ۱۰۰ درصدی در مسیرهای برفی را از خود نشان دهند و در حالت drift می توانید یک سدان قدرتمند محور متحرک عقب با خوی شیطانی داشته باشید. هر دو در حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند و به جعبه دنده های اتوماتیک پیشرفته مجهز شده اند.

هر کدام به حالت های مختلف رانندگی و قابلیت تغییر در تنظیمات کنترل کشش مجهز شده اند تا بسته به توانایی ها و استعداد هر راننده بهترین تجربه رانندگی را انتقال دهند.

بر روی یک رودخانه یخ زده محصول AMG تنها با استفاده از مقدار کمی از قدرت ۶۰۴ اسب بخاری در حال اجرای یک رقص ناموزون است. در واقع شما یک سدان ۵ متری دارید که علاقه ای ندارد تا در یک مسیر صاف حرکت کند.

E63 S از جدیدترین نوع سیستم چهارچرخ متحرک AWD استفاده می کند اما خوش حال ترین حالت را در حین یک وری رفتن با آن خواهید یافت.

در شروع با استفاده از سیستم های کمکی الکتریکی حرکت را آغاز کردم اما پس از دو پیچ با خاموش کردن همه سیستم های الکترونیکی (البته اگر خاموش بشوند!) مسیر پیست را همانند یک سارق دست پا چلفتی طی کردم.

گرچه می توانید تجربه رانندگی آرام و منطقی با روشن نگه داشتن کنترل کننده های الکتریکی داشته باشید، اما کم فرمانی محور جلو به سرعت پدیدار می شود که چندان چیز خوبی نیست. در واقع E63 تقاضاهای بیش از حد شما را رد می کند و به نوعی از خشم درون خود می ترسد و به شما اجازه رسیدن به مرزهای خودرو را در حال روشن بودن سیستم های الکتریکی نمی دهد.

بی ام و M5 اما برای چنین کاری رفتار منطقی تری از خود نشان می دهد و برای یک رانندگی جدی آماده است.

با ۵۹۲ اسب بخار قدرت در پشت سر E 63S قرار می گیرد اما حس و حال سر زنده تری دارد و به دلیل این که ۲۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد این حس و حال حتی تشدید می شود.

در واقع ابراز وجود را بیشتر از یک خشم درونی می پسندد که کاملا در نقطه مقابل E63 است. فرمان خودرو سریع تر از مرسدس واکنش نشان می دهد و پدال های خودرو عکس العمل بهتری دارند. محور جلو و به خصوص چرخ های جلو برای حرکات تند و تیز و نیش زننده آماده اند. به همین دلیل M5 سریع تر از E63 به نظر می رسد.

صدای موتور نیز به داخل کابین تزریق می شود که صدایی رسا تر از مرسدس دارد. صدای مرسدس بیشتر مکانیکی است و انگار یک رقابت اساسی بین قطعات مختلف برای تولید یک صدای رعب آور وجود دارد.

با توجه به این که این خودروها چهارچرخ متحرک هستند، اما به صورت استاندارد مقدار بیشتری از قدرت موتور به چرخ های عقبی ارسال می شود که می توان با انتخاب چند دکمه به کلی انتقال قدرت به محور جلو را قطع کرد.

سفر ما از سوئد به انگلیس خواهد بود که در حدود ۱۵۰۰ مایل (۲۴۰۰ کیلومتر) مسیر است. با توجه به مسیر برفی مان در سوئد و سرمای منفی ۲۰ درجه وضعیت چسبندگی چندان جالبی نخواهیم داشت اما به لطف تایرهای زمستانی و سیستم چهارچرخ متحرک معرکه این دو، همانند یک ولوو استیشن قدیمی در این جا کاربرد دارند.

پس از ترک جاده های سوئد و رسیدن به نروژ وضعیت آب و هوا بهتر شد و دمای هوا به ۲ درجه سانتی گراد رسیده بود. برف های کنار دست جاده که پیش از این جمع شده بودند به سرعت در حال آب شدن بودند، در این حالت چرخ های زمستانی کمک چندان شایانی به شما نخواهند کرد و من دو دستی فرمان M5 را چسبیده بودم.

با رسیدن به اسلو، ابعاد خودرو بیشتر قابل درک بود و در ساعت اوج ترافیک به خوبی خود را نشان می داد.

پس از ترک نروژ و رسیدن به دانمارک کشوری با معماری زیبا اما خسته کننده برای رانندگی به مرزهای آلمان و جاده های بدون محدودیت سرعتش رسیدم.

با توجه به این که هر دو خودرو از تایرهای زمستانی برخوردار بودند، رسیدن به حداکثر سرعت خودرو مقدرو به نظر نمی رسید به گونه ای که مرسدس با یک استیکر به ما هشدرا داده بود که با این لاستیک ها نباید با سرعتی بیش از ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید.

اما این مسئله در مورد بی ام و صدق نمی کرد و تا حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت در اتوبان های آلمان تاختیم. رقمی که چندان دور از حداکثر سرعت نهایی خودرو  نبود، گرچه برای برداشته شدن محدودیت حداکثر سرعت خودرو باید یک آپشن اضافه خریداری کنید. این مسئله برای سالیان متوالی در محصولات آلمانی مرسوم بوده است. طبق اعلام بی ام و حداکثر سرعت خودرو به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.

با توجه به گشتاور بیشتر مرسدس، کار آن برای حفظ یک سرعت ثابت راحت تر خواهد بود اما چیزی که بی ام و در انجام آن بهتر به نظر می رسد این است که در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت با قرار گیری در حالت کروز شبیه به رانندگی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر سرعت است. یک سواری راحت و آرام که پر قدرت شما را جلو می برد. در واقع در رانندگی روزمره M5 به عنوان یک سدان اسپرت بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد و قابل شکست دادن نیست.

در مقام مقایسه مرسدس همانند یک خودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی با درجه بالایی از خشونت به نظر می رسد. در بخش مصرف سوخت به صورت میانگین ۱۲ لیتر بنزین می سوزاند که این رقم در بی ام و معادل ۱۰٫۶ لیتر است. با این که مرسدس به طور دائم چهار سیلندر از ۸ سیلندر موتور را از مدار خارج می کند تا مصرف سوخت کمتر شود اما در این زمینه M5 عملکرد بهتری دارد.

در داخل اتاق بی ام و از سیستم های فن آورانه محورتر استفاده کرده است. سیستم مدیا آن یک قدم از مرسدس جلو تر است و صفحه نمایش دیجیتال/آنالوگ آن حس بهتری به مخاطب می دهد.

دو دکمه M1 و M2 قابلیت شخصی سازی حالت رانندگی را به شما می دهند و با فشردن هر کدام، تنظیمات از پیش تعیین شده توسط شما اعمال خواهد شد. اما E63 S فضای اتاق با سطح لوکس گرایی بالاتری دارد. بی ام و اما تریم اسپرت تری را به مخاطب عرضه می کند. پدال های فلزی، فرمان با پوشش چرم آلکانترا و صندلی های اسپرت با پشتی نازک تر حس و حال اسپرت تری را به شما خواهند بخشید.

جنگ دائم این دو من را بسیار سرد کرده است. هر دو با تاکید بر وزن کمتر و قدرت بیشتر در حال یک جنگ فرسایشی در زمینه شتاب گیری صفرتا۱۰۰ و…هستند. اما حال دو خودروی فوق العاده با استعداد بسیار بالا، کار را بشدت سخت کرده است. بیش از ۱۰ سال است که مشغول مقایسه کردن محصولاتی از این دو شرکت هستم اما تا به حال نبردی به این نزدیکی را قضاوت نکرده ام.

پس از ۲۴۰۰ کیلومتر سفر نتیجه گیری چیزی شبیه به این می تواند باشد. بی ام و خودروی راحت تری است. تمامی پایه های اصلی یک خودرو را با یک مهندسی اعجاب انگیز پوشش می دهد و به نظر من کامل ترین سدان اسپرتی است که تا به حال ساخته شده است.

با این حال برای علاقه مندان و شیفتگان خودرو این حس کامل بودن می تواند کمی اذیت کننده باشد زیرا به صورت طبیعی آن ها به دنبال چالش های بیشتر در حین رانندگی هستند.

مرسدس قلب بزرگ تری دارد و راننده را تشویق می کند تا بیشتر آن را به بازی بگیرد به خصوص وقتی که در یک دریاچه یخ زده باشید. این مرسدس حتی در مدل استیشن نیز عرضه می شود که مخاطبان خاص به خود را دارد به همین دلیل AMG بر خلاف رویه معمول می تواند گزینه جدیدی برای انتخاب باشد.

The post رقابت سوپر سدان های ۱۲۰۰ اسب بخاری؛ ب ام و M5 در برابر مرسدس بنز E63 S appeared first on دیجیاتو.

پای ب ام و های برقی به ایران باز می شود؛ اولین جزییات از فعالیت تسلا موتور قشم

پیش از آغاز سال جدید بود که خبری مبنی بر مجوز رسمی واردات محصولات بی ام و توسط مرکز اصناف و تجارت، سازمان صنعت و معدن و تجارت به شرکتی با نام تسلا موتور قشم اعطا شد. در این گواهی که طرف قرارداد معامله bmw autohaus mohring ذکر شده است، مجوز واردات محصولات مختلف شرکت بی ام و به این شرکت داده شده است.

باتوجه به این که در حال حاضر پرشیا خودرو به عنوان متولی محصولات شرکت بی ام و در بازار ایران فعالیت می‌کند و طبق قوانین سازمان صنعت و معدن و تجارت خودروهای وارداتی باید توسط نمایندگی رسمی شرکت ها وارد شوند. اما حال برای یک برند دو مجوز به دو شرکت داده شده است که این دوگانگی می تواند بیش از پیش به پیچیدگی موضوع دامن بزند.

به همین دلیل شرکت تسلا موتور قشم با برگزاری یک کنفرانس خبری به اطلاع رسانی در مورد شروع و نحوه فعالیت این شرکت کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

BMW-i3-2018

در این نشست خبری با عنوان این که نمایندگی بی ام و توسط اتاق بازرگانی آلمان به این شرکت اعطا شده است و محور اصلی فعالیت های این شرکت عرضه محصولات هیبریدی و برقی بی ام و همچون i3 است. پیش از این برادر بزرگ تر این خودرو یعنی i8 در تعداد قابل توجه ای به صورت شخصی به کشور ما وارد شده بود.

این شرکت با اعلام این که بیش از دوسال مذاکره و بررسی مدارک توسط دو نهاد مرجع یعنی وزارت صنعت و اتاق بازرگانی ایران-آلمان، نمایندگی بی ام و به این شرکت واگذار شده است.

در ادامه با اعلام این مسأله که گارانتی اینترنشنال محصولات بی ام و به صورت دو ساله است. شرکت تسلا موتورز به دنبال ارائه خدمات مشابه با دیگر نمایندگی های بی ام و در کشورهای دیگر است.

این شرکت به توافقاتی با شهرداری تهران رسیده است تا سیستم شارژ سریع یونیورسال را وارد و در محل های مورد نظر تعبیه کند. در حال حاضر طبق قرار داد این شرکت با شهرداری ۳۰۰۰ پلاگ شارژ در نظر گرفته شده است.

با توجه به وضعیت نامتلاطم بازار ارز این شرکت قیمت اولین مدلی که قرار است در بازار کشور ما عرضه کند، یعنی بی ام و i3 نسخه تمام برقی ۳۸۵۰۰ دلار قیمت گذاری شده است. در اردیبهشت ماه رونمایی اولیه از این خودرو صورت خواهد گرفت. در حال حاضر تعرفه گمرک این خودرو معادل ۵ درصد است.

BMW-i3-i8

بخش اصلی فعالیت های این شرکت ارائه خدمات به تمامی بی ام و های موجود در کشورما است که بر طبق آمار بیش از ۲۵ هزار دستگاه بی ام و در حال حاضر نیازمند خدمات هستند. به همین دلیل این شرکت با ارائه وارانتی به این محصولات به دنبال ارائه سطح جدیدی از خدمات با توجه به مدل و مسافت پیموده شده این خودرو ها است.

The post پای ب ام و های برقی به ایران باز می شود؛ اولین جزییات از فعالیت تسلا موتور قشم appeared first on دیجیاتو.

سر طراح بخش M بی ام و در مورد آینده محصولات این برند می گوید

امروزه بالاترین سطح از سبد محصولات بی ام و یعنی بخش M بیش از هر زمان دیگری گرایش خود را به طراحی اسپرت تر نشان می دهد.

تولید بی ام و سری ۸ کوپه از تابستان امسال آغاز خواهد شد. در پاییز ۲۰۱۹ ما شاهد عرضه مدل ۴ درب گرن کوپه سری ۸ خواهیم بود. پس از همه این ها نسخه M آن با فاصله بسیار کمی عرضه خواهد شد.

در واقع نسخه ای که در نمایشگاه ژنو امسال مشاهده کردیم پیش نمایشی از آن مدل بود و سبک و فرم کلی طراحی بی ام و را به ما نشان داد.

دوماگوج دوکک (Domagoj Dukec) سر طراح بخش M شرکت بی ام و به ما گفت که چقدر از آن چه که در طراحی خودروی کانسپی که دیدیم در محصول نهایی نیز مشاهده خواهیم کرد.

برخلاف طراحی بسیار خشن M8 گرن کوپه، این خودرو یک سوپر خودرو نخواهد بود. در واقع هدف بی ام و ساخت محصولات بسیار اسپرت، بسیار زیبا و پر از احساس در این سگمنت است.

خیلی از افراد درمورد ساخت یک سوپر خودرو از ما می پرسند. اما بی ام و هرگز به خاطر ساخت سوپرخودروها مشهور نبوده است. ما به دنبال یک سدان بسیار اسپرت بودیم و این خودرو با این زبان طراحی اسپرت ترین سدان لوکسی است که در مارکت فعلی حضور دارد.

این مدل دقیقا از DNA بی ام و برخوردار است و به همین دلیل آن را بسیار خاص می کند. ما همیشه به دنبال دو هدف اصلی بوده ایم. در وهله اول به دنبال ساخت خودروهای بسیار زیبا با طراحی چشم نواز و ظریف بودیم زیرا سطح بالایی از لوکس بودن مد نظر ما بوده است. اما از سوی دیگر به دنبال تجربه رانندگی و دینامیکی بالا نیز بوده ایم.

رنگ این خودرو Salève Vert نام دارد که یادآور رنگ عمق جنگل های Mont Salève در اطراف شهر ژنو است. رینگ های تیتانیومی طلایی رنگ، چراغ های جلو با تریم زرد رنگ که یادآور خودروهای مسابقه ای بی ام و است که در کلاس های GT مسابقه می دهند.

در زمانی خیلی ها به دنبال چراغ های سفید رنگ بودند. سفید سرد، سپس چراغ های حبابی داشتیم و پس از آن فن آوری LED موجود شد. سپس همه به سمت LED های سفید رفتند. در حال حاضر همه از چراغ های LED استفاده می کنند.

خیلی ها به دنبال این بودند تا بخش داخلی و اتاق را هم ببینند زیرا بسیاری از افراد پس از نمایش اولیه به ما می گفتند که همین الان می خواهیم یکی از این ها داشته باشیم و دلیل این که چرا نمی توانیم یکی از این ها را بخریم چیست؟ این نشان دهنده میزان حسی است که این خودرو به شما می دهد.

دوکک در ادامه می گوید که زبان طراحی سدان های بی ام و راه مخصوص به خود را دنبال خواهد کرد. اما زبان طراحی محصولاتی همچون Z4 و  بی ام و سری ۲ اکتیو تورر مخصوص به خود خواهد بود.

گرچه همچنان خبری از تغییر ناگهانی در زبان طراحی محصولات این شرکت نخواهد بود، زیرا این کار به منزله این است که یا شما بخش از  راه را اشتباه رفته اید و یا این که محصول شما در حال حاضر از فروش چندان خوبی برخوردار نیست.

در هر صورت محصولات جدید بی ام و که به زودی از راه خواهند رسید همچون Z4، X7 و سری ۸ سطح جدیدی از طراحی را به ما نشان خواهند داد. این مدل ها دیگر زبان طراحی کوچک و بزرگ که در کلاس های ۳ و ۵ و ۷ شاهد هستیم را دنبال نخواهند کرد.

The post سر طراح بخش M بی ام و در مورد آینده محصولات این برند می گوید appeared first on دیجیاتو.