نبرد رو در رو؛ سلاطین چهارچرخ متحرک ها در برابر یکدیگر [مشاهده کنید]

آئودی اولین خودروسازی بود که  سیستم چهارچرخ متحرک مدرن را اولین بار در مدلی با نام quattro در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۸۰ میلادی به جهانیان معرفی کرد. این تاریخ تبدیل به نقطه عطفی در تاریخ مسابقات رالی که امروزه با نام WRC می شناسیم تبدیل شد. در آن زمان تمامی خودروهای شرکت کننده در این مسابقات از آرایش سیستم محور متحرک عقب بهره می بردند و آئودی با هوشمندی به سبک آلمان ها با تغییر که در قوانین مسابقات رالی به وجود آورد با معرفی اولین خودروی رالی چهارچرخ متحرک حکمرانی خود را در این مسابقات آغاز کرد.

به گونه ای که پس از آن تاریخ تنها لانچیا استراداله (۰۳۷) به عنوان یک خودروی محور متحرک عقب توانست قهرمان این مسابقات شود. این مسابقات تا سال ۱۹۸۶ میلادی تحت عنوان گروه B شناخته می شد و پس از این تاریخ تحت نام گروه A تا سال ۱۹۹۶ میلادی ادامه پیدا کرد و پس از آن تا به امروز تحت عنوان مسابقات رالی قهرمانی جهان WRC شناخته می شود.

سیستم چهارچرخ متحرک

امروزه به مدد فن آوری های پیشرفته و استفاده از سیستم های الکترومکانیکی چهارچرخ متحرک دچار تغییر و تحول اساسی شده است و حتی امکان فرمان دادن به چرخ های عقب نیز در بعضی از این محصولات مشاهده می شود.

مجله TOPSPEED اخیرا تستی را برای میزان هوشمند بودن سیستم های چهارچرخ متحرک تدارک دیده است که خودروها در شرایط مختلف با قرار گیری بر روی یک تا چهار غلتک (رولر) به بررسی عملکرد و مقایسه خود با دیگر رقبا می پردازند. آئودی Q8 quattro که در واقع همان لامبورگینی اوروس با برند آئودی است در این تست حضور دارد.

دیگر رقیب آئودی یعنی بی ام و نیز که سالیان طولانی به عنوان یکی از خودروسازان مشهور در زمینه ساخت مدل های محور متحرک عقب شناخته می شد نیز در این تست حضور بهم رسانده است. یکی از محصولات تاریخی بی ام و در زمینه سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند  M5 F90 است. این خودرو که با تجهیز شدن به سیستم چهارچرخ متحرک توانسته رکوردهای مختلفی را در پیست های اتومبیل رانی به ثبت برساند در حال حاضر به نوعی  به عنوان سریع ترین سدان جهان شناخته می شود. در واقع سیستم چهارچرخ متحرک استفاده شده در M5 به قدری میزان کنترل و عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار داده است که این خودرو را به مقدار بسیار زیادی از نسل قبل آن جدا می کند و حتی احتمال این نیز داده شده است که بی ام و در آینده و با معرفی نسل جدید M3/M4 از آرایش چهارچرخ متحرک برای مدل های نامبرده شده استفاده کند.

در هر صورت این مجله به بررسی عملکرد M5 نیز پرداخته است که در ادامه می توانید مشاهده کنید و به مقایسه عملکرد آخرین فن آوری ها از سوی خودروسازان بزرگ آلمانی بپردازید.

The post نبرد رو در رو؛ سلاطین چهارچرخ متحرک ها در برابر یکدیگر [مشاهده کنید] appeared first on دیجیاتو.

سوپر سدان؛ تست حداکثر سرعت نسل جدید ب ام و Competition M5 [تماشا کنید]

M5 از نظر تکنولوژی های بی ام و یکی از بهترین سوپر سدان های این کمپانی به حساب می آید. نسل جدید این خودرو این بار به همراه یک سیستم ۴ چرخ متحرک روانه بازار شده که حس و حال نسل های قبل را به کلی از یاد می برد. از نکات فوق العاده نسل جدید هندلینگ آن است که به طرز چشمگیری بهبود یافته است.
اما این پایان ماجرای M5 نیست و مهندسین بی ام و طرفداران خود را ناامید نکرده اند، اگر شما جزء آن دسته از طرفدارانی هستید که دلتان برای حس و حال نسل های قبلی بی ام و M5 تنگ شده است از این پس می توانید به لطف سیستم xDrive خودرو خود را تبدیل به یک M5 دیفرانسیل عقب بکنید.

مدل اولیه M5 که ۶۰۰ اسب درون موتور هشت سیلندر ۴٫۴ لیتری تویین توربو آن می تاختند این بار با مدل Competition به همراه ۶۱۷ اسب راهی جاده ها شده است.

بی ام و M5

با توجه به افزایش قدرت، این مدل جدید سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تنها ۳٫۴ ثانیه طی می کند که عدد واقعا بی نظیری برای یک خودروی سدان است.

این میزان قدرت M5 را در جایگاه دوم میان دو رقیب خود یعنی سدان مرسدس E63 S و کادیلاک CTS-V قرار می دهد. گذشته از قدرت، این مدل جدید در مورد وزن نیز از همه رقبا خود سنگین تر بوده و بنابراین در این حوزه در جایگاه آخر قرار می گیرد. البته این موضوع بدین معنی نیست که بی ام و قبل از شروع رقابت و به چالش کشیدن رقبا زمین را ترک کرده باشد.

در بحث حداکثر سرعت اما ورق بر می گردد و این بی ام و M5 جدید است که رقبا را به چالش می کشد. ۳۰۶ کیلومتر بر ساعت عددی است که کارخانه سازنده این خودرو اعلام کرده است. در آن طرف میدان رقبای این سدان یعنی مرسدس بنز با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و کادیلاک با حداکثر سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت خودنمایی می کنند.

با توجه به ویدیویی که در ادامه خواهید دید می توان ادعا کرد که بی ام و M5 جدید می تواند به حداکثر سرعت ۳۱۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند که جدی ترین رقیب برای سریع ترین سدان دنیا یعنی کادیلاک به حساب می آید.

در ادامه شما را به تماشای رکورد گیری حداکثر سرعت بی ام و M5 دعوت می کنیم:

 

The post سوپر سدان؛ تست حداکثر سرعت نسل جدید ب ام و Competition M5 [تماشا کنید] appeared first on دیجیاتو.

بی ام و M5 COMPETITION 2019 رسما معرفی شد؛ قوی ترین محصول تاریخ بی ام و

نسل فعلی بی ام و M5 که با کد F90 خوانده می شود به لطف تغییراتی همچون سیستم چهارچرخ متحرک که به حالت محور متحرک عقب نیز مجهز شده است و قوای ۶۰۰ اسب بخاری، توانسته دل بسیاری از عشاق این برند را ببرد و توجه های بسیاری را به خود جلب کرده است و از آن به عنوان یکی از بهترین سدان های پرفورمنس فعلی بازار یاد می شود.

اما بی ام و زیر مجموعه آن یعنی بخش M به این هم راضی نبوده است و به تازگی مدل قدرتمندتر با قابلیت های بیشتر تحت نام Competition را معرفی کرده است.

نسل قبلی بی ام و به صورت یک پکیج اضافه به مدل Competition تبدیل می شد که برای این خودرو اسب بخار بیشتر و تنظیمات حرفه ای تر در بخش فرمان و سیستم تعلیق را به همراه خود داشت. اما بی ام و برای نسل جدید تصمیم گرفته تا این مدل را بیش از پیش به نسبت نسخه عادی تمییز دهد، همانگونه که چند هفته پیش نیز از مدل Competition M2 رونمایی کرد.

در هر صورت این سوپر سدان از همان موتور ۴٫۴ لیتری V-8 تویین توربو قدرت می گیرد که حال توانایی تولید ۶۱۷ اسب بخار قدرت در حداکثر دور ۶۰۰۰ rpm را دارا است. در واقع شاهد افزایش ۱۷ اسب بخاری به نسبت مدل معمولی هستیم. در بخش گشتاور شاهد تغییری نیستیم و گشتاور موتور همچنان معادل ۷۵۰ نیوتن متر است. اما این گشتاور در بازه بزرگ تری در دسترس قرار دارد.

بین ۱۸۰۰ تا ۵۸۶۰ rpm. همچنین جعبه دنده ۸ سرعته خودکار نیز به طور اختصاصی برای این مدل تیون شده است. با این تغییرات این سوپر سدان در عرض تنها ۳٫۱ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می رسد. با توجه به این که ما پیش از این با مدل فعلی M5 در عرض تنها ۳ ثانیه به این سرعت رسیدیم. احتمالا شتاب زیر ۳ ثانیه در دسترس باشد.

سیستم اگزوز خودرو نیز بسته به حالت رانندگی تن مخصوص به خود را به گوش شما خواهد رساند. سیستم تعلیق خودرو نیز دستخوش تغییراتی بوده است و حال به طور کلی ۵ میلیمتر کاهش ارتفاع به نسبت مدل معمولی M5 را تجربه کرده است.

تغییر در زوایا کمبر در محور جلویی، آنتی رول بار محکم تر در بخش تعلیق عقب و تغییر مکان آنتی رول بار محور جلویی و…از دیگر تغییرات در بخش سیستم تعلیق به غایت پیچیده این خودرو است. سیستم ترمز خودرو در جلو به صورت استاندارد از نوع ۶ پیستونه است.

این کلیپر از نوع ثابت است. ترمزهای کربن سرامیکی نیز به صورت یک آپشن اضافه قابل انتخاب خواهند بود.

رینگ های ۲۰ اینچی M که با لاستیک به سایز ۲۷۵/۳۵R20 در جلو و ۲۸۵/۳۵/R20 در عقب پوشیده شده اند.

در بخش ظاهری برای این که خودرو به نسبت مدل معمولی متمایز شود. از رنگ مشکی در آیینه ها، اسپویلر عقب، تریم پنجره ها، دستگیره درب ها استفاده کرده است.

تغییرات در داخل اتاق تنها به استفاده از کمربند با تریم M و استفاده از لوگو و رنگ آمیزی متفاوت در چند بخش داخل اتاق است.

با توجه به علاقه بیش از حد ما به M5 فعلی، بی صبرانه منتظر این مدل خواهیم ماند و باید دید که این سوپر سدان با این تغییرات حتی بهتر از مدل فعلی شده است یا خیر. قیمت این مدل ۱۱۰٫۹۹۵ دلار اعلام شده است. مدل معمولی M5 103.595 دلار قیمت دارد.

مطلب مقایسه بی ام و M5 با مرسدس بنز E63 S را در اینجا بخوانید.

The post بی ام و M5 COMPETITION 2019 رسما معرفی شد؛ قوی ترین محصول تاریخ بی ام و appeared first on دیجیاتو.

رقابت سوپر سدان های ۱۲۰۰ اسب بخاری؛ ب ام و M5 در برابر مرسدس بنز E63 S

این مقایسه از آن جدال های سخت خواهد بود. تقریبا می توان گفت که رقابت بر سر قدرت در بین  Power M و AMG بی ام و و مرسدس بنز تمامی نداشته و نخواهد داشت. حال دو سدان چهار درب ۶۰۰ اسب بخاری آخرین پرده از این رقابت بی پایان خواهند بود که قرار است در یک سفر ۲۴۰۰ کیلومتری به آن ها بپردازیم.

هر دو خودرو به سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند مجهز شده اند تا قابلیت استفاده ۱۰۰ درصدی در مسیرهای برفی را از خود نشان دهند و در حالت drift می توانید یک سدان قدرتمند محور متحرک عقب با خوی شیطانی داشته باشید. هر دو در حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارند و به جعبه دنده های اتوماتیک پیشرفته مجهز شده اند.

هر کدام به حالت های مختلف رانندگی و قابلیت تغییر در تنظیمات کنترل کشش مجهز شده اند تا بسته به توانایی ها و استعداد هر راننده بهترین تجربه رانندگی را انتقال دهند.

بر روی یک رودخانه یخ زده محصول AMG تنها با استفاده از مقدار کمی از قدرت ۶۰۴ اسب بخاری در حال اجرای یک رقص ناموزون است. در واقع شما یک سدان ۵ متری دارید که علاقه ای ندارد تا در یک مسیر صاف حرکت کند.

E63 S از جدیدترین نوع سیستم چهارچرخ متحرک AWD استفاده می کند اما خوش حال ترین حالت را در حین یک وری رفتن با آن خواهید یافت.

در شروع با استفاده از سیستم های کمکی الکتریکی حرکت را آغاز کردم اما پس از دو پیچ با خاموش کردن همه سیستم های الکترونیکی (البته اگر خاموش بشوند!) مسیر پیست را همانند یک سارق دست پا چلفتی طی کردم.

گرچه می توانید تجربه رانندگی آرام و منطقی با روشن نگه داشتن کنترل کننده های الکتریکی داشته باشید، اما کم فرمانی محور جلو به سرعت پدیدار می شود که چندان چیز خوبی نیست. در واقع E63 تقاضاهای بیش از حد شما را رد می کند و به نوعی از خشم درون خود می ترسد و به شما اجازه رسیدن به مرزهای خودرو را در حال روشن بودن سیستم های الکتریکی نمی دهد.

بی ام و M5 اما برای چنین کاری رفتار منطقی تری از خود نشان می دهد و برای یک رانندگی جدی آماده است.

با ۵۹۲ اسب بخار قدرت در پشت سر E 63S قرار می گیرد اما حس و حال سر زنده تری دارد و به دلیل این که ۲۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد این حس و حال حتی تشدید می شود.

در واقع ابراز وجود را بیشتر از یک خشم درونی می پسندد که کاملا در نقطه مقابل E63 است. فرمان خودرو سریع تر از مرسدس واکنش نشان می دهد و پدال های خودرو عکس العمل بهتری دارند. محور جلو و به خصوص چرخ های جلو برای حرکات تند و تیز و نیش زننده آماده اند. به همین دلیل M5 سریع تر از E63 به نظر می رسد.

صدای موتور نیز به داخل کابین تزریق می شود که صدایی رسا تر از مرسدس دارد. صدای مرسدس بیشتر مکانیکی است و انگار یک رقابت اساسی بین قطعات مختلف برای تولید یک صدای رعب آور وجود دارد.

با توجه به این که این خودروها چهارچرخ متحرک هستند، اما به صورت استاندارد مقدار بیشتری از قدرت موتور به چرخ های عقبی ارسال می شود که می توان با انتخاب چند دکمه به کلی انتقال قدرت به محور جلو را قطع کرد.

سفر ما از سوئد به انگلیس خواهد بود که در حدود ۱۵۰۰ مایل (۲۴۰۰ کیلومتر) مسیر است. با توجه به مسیر برفی مان در سوئد و سرمای منفی ۲۰ درجه وضعیت چسبندگی چندان جالبی نخواهیم داشت اما به لطف تایرهای زمستانی و سیستم چهارچرخ متحرک معرکه این دو، همانند یک ولوو استیشن قدیمی در این جا کاربرد دارند.

پس از ترک جاده های سوئد و رسیدن به نروژ وضعیت آب و هوا بهتر شد و دمای هوا به ۲ درجه سانتی گراد رسیده بود. برف های کنار دست جاده که پیش از این جمع شده بودند به سرعت در حال آب شدن بودند، در این حالت چرخ های زمستانی کمک چندان شایانی به شما نخواهند کرد و من دو دستی فرمان M5 را چسبیده بودم.

با رسیدن به اسلو، ابعاد خودرو بیشتر قابل درک بود و در ساعت اوج ترافیک به خوبی خود را نشان می داد.

پس از ترک نروژ و رسیدن به دانمارک کشوری با معماری زیبا اما خسته کننده برای رانندگی به مرزهای آلمان و جاده های بدون محدودیت سرعتش رسیدم.

با توجه به این که هر دو خودرو از تایرهای زمستانی برخوردار بودند، رسیدن به حداکثر سرعت خودرو مقدرو به نظر نمی رسید به گونه ای که مرسدس با یک استیکر به ما هشدرا داده بود که با این لاستیک ها نباید با سرعتی بیش از ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید.

اما این مسئله در مورد بی ام و صدق نمی کرد و تا حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت در اتوبان های آلمان تاختیم. رقمی که چندان دور از حداکثر سرعت نهایی خودرو  نبود، گرچه برای برداشته شدن محدودیت حداکثر سرعت خودرو باید یک آپشن اضافه خریداری کنید. این مسئله برای سالیان متوالی در محصولات آلمانی مرسوم بوده است. طبق اعلام بی ام و حداکثر سرعت خودرو به ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.

با توجه به گشتاور بیشتر مرسدس، کار آن برای حفظ یک سرعت ثابت راحت تر خواهد بود اما چیزی که بی ام و در انجام آن بهتر به نظر می رسد این است که در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت با قرار گیری در حالت کروز شبیه به رانندگی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر سرعت است. یک سواری راحت و آرام که پر قدرت شما را جلو می برد. در واقع در رانندگی روزمره M5 به عنوان یک سدان اسپرت بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد و قابل شکست دادن نیست.

در مقام مقایسه مرسدس همانند یک خودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی با درجه بالایی از خشونت به نظر می رسد. در بخش مصرف سوخت به صورت میانگین ۱۲ لیتر بنزین می سوزاند که این رقم در بی ام و معادل ۱۰٫۶ لیتر است. با این که مرسدس به طور دائم چهار سیلندر از ۸ سیلندر موتور را از مدار خارج می کند تا مصرف سوخت کمتر شود اما در این زمینه M5 عملکرد بهتری دارد.

در داخل اتاق بی ام و از سیستم های فن آورانه محورتر استفاده کرده است. سیستم مدیا آن یک قدم از مرسدس جلو تر است و صفحه نمایش دیجیتال/آنالوگ آن حس بهتری به مخاطب می دهد.

دو دکمه M1 و M2 قابلیت شخصی سازی حالت رانندگی را به شما می دهند و با فشردن هر کدام، تنظیمات از پیش تعیین شده توسط شما اعمال خواهد شد. اما E63 S فضای اتاق با سطح لوکس گرایی بالاتری دارد. بی ام و اما تریم اسپرت تری را به مخاطب عرضه می کند. پدال های فلزی، فرمان با پوشش چرم آلکانترا و صندلی های اسپرت با پشتی نازک تر حس و حال اسپرت تری را به شما خواهند بخشید.

جنگ دائم این دو من را بسیار سرد کرده است. هر دو با تاکید بر وزن کمتر و قدرت بیشتر در حال یک جنگ فرسایشی در زمینه شتاب گیری صفرتا۱۰۰ و…هستند. اما حال دو خودروی فوق العاده با استعداد بسیار بالا، کار را بشدت سخت کرده است. بیش از ۱۰ سال است که مشغول مقایسه کردن محصولاتی از این دو شرکت هستم اما تا به حال نبردی به این نزدیکی را قضاوت نکرده ام.

پس از ۲۴۰۰ کیلومتر سفر نتیجه گیری چیزی شبیه به این می تواند باشد. بی ام و خودروی راحت تری است. تمامی پایه های اصلی یک خودرو را با یک مهندسی اعجاب انگیز پوشش می دهد و به نظر من کامل ترین سدان اسپرتی است که تا به حال ساخته شده است.

با این حال برای علاقه مندان و شیفتگان خودرو این حس کامل بودن می تواند کمی اذیت کننده باشد زیرا به صورت طبیعی آن ها به دنبال چالش های بیشتر در حین رانندگی هستند.

مرسدس قلب بزرگ تری دارد و راننده را تشویق می کند تا بیشتر آن را به بازی بگیرد به خصوص وقتی که در یک دریاچه یخ زده باشید. این مرسدس حتی در مدل استیشن نیز عرضه می شود که مخاطبان خاص به خود را دارد به همین دلیل AMG بر خلاف رویه معمول می تواند گزینه جدیدی برای انتخاب باشد.

The post رقابت سوپر سدان های ۱۲۰۰ اسب بخاری؛ ب ام و M5 در برابر مرسدس بنز E63 S appeared first on دیجیاتو.