نماینده مجلس: خبری نگران کننده برای ۴۰ میلیون شهروند تحت پوشش تامین اجتماعی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،  خبرهایی از این دست:  تامین اجتماعی در یک قدمی ورشکستگی، صندوق های بازنشستگی نابود شده اند و ..

تمامی این خبرهای ناخوشاید هر از گاهی تیتر خبرگزاری ها و روزنامه های کشور می شود در حالی که برخی از مسئولان هیچ خبری از ترس و دلهره های عذاب آوری که به جان  بازنشستگان و افرادی که حقوق ناچیز خود را برای روزهای کهنسالی خود ذره ذره و با مشقت به این سازمان می سپارند، ندارند.

اما این روزها وزیر جدید وزارت تعاون از برنامه های خود برای احیای این وزارت خانه، سازمان تامین اجتماعی و زیرمجموعه های سخن می گوید و نور امید به دل بازنشستگان بر می گردد اما باید گفت آیا این ادعا در نهایت به حقیقت می پیوندد یا در حد شعار باقی می ماند.

از این رو با زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی برای اطلاع از برنامه های وزیر جدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفتگو کرده ایم.

ساعی تصریح کرد: با روی کار آمدن شریعتمداری بعنوان وزیر کار، رفاه و تعاون قول مساعد او برای احیای این وزارتخانه، سازمان تامین اجتماعی و زیر مجموعه های آن با استفاده از برنامه های راهبردی، رویکرد جدید و تیم توانمند به اعضای کمیسیون اجتماعی داده شد.

وی ادامه داد: شریعتمداری باید با استفاده از سیاست تعامل گونه بتواند مطالبات این وزارتخانه را از دولت دریافت و با پیگیری سازمان برنامه و بودجه کسری بودجه را جبران کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی افزود: در حال حاضر ۴۰ میلیون شهروند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که  با پرداخت حق بیمه تمام امیدشان به خدمت رسانی مطلوب در زمان کهنسالی است ولی در این شرایط آینده مبهمی دارد و  ادامه این مشکلات فقط  فشار اقتصادی، جسمی و روحی افراد تحت پوشش را بیشتر می کند.

وی بیان داشت: شریعتمداری باید به حقوق کارگران، معلولان، رفاه، تعاون، خدمات درمانی ، زنان سرپرست خانوار توجه ویژه داشته باشد و برنامه هایی که در جلسه با اعضای کمیسیون از آن سخن گفت را اجرایی کند.

ساعی تصریح کرد: اقتصاد کشور باید به چند بخش تقسیم شود که ۲۵ درصد از آن متعلق به بخش تعاون و مابقی مربوط به بخش خصوصی و دولتی است. بخش تعاون ما مغفول مانده که وزیر جدید کلیات برنامه های راهبردی خود را برای این حوزه اعلام کرده است. /کارگر آنلاین

این خبر نماینده مجلس: خبری نگران کننده برای ۴۰ میلیون شهروند تحت پوشش تامین اجتماعی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

عقب‌ماندگی قانون از فناوری؛ ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو

چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه را براساس تعداد سیلندر خودروها اعلام کرد.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر ۸۳۶ هزار تومان، پیکان، پراید و سپند ۹۹۰ هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان باید حق بیمه بپردازند.

اما از چه زمان و بر اساس چه منطقی حق بیمه خودروها بر اساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه بیمه خودرو در ایران اشاره می‌کند که به سال ۱۳۴۷ بازمی‌گردد:

«سال ۱۳۴۷ قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار توسط هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از آن آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال ۱۳۴۷ قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بوده و تعرفه حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»

بیمه شخص ثالث خسارات وارد به اشخاص داخل و بیرون از خودرو را پرداخت می‌کند. باختری معتقد است:

«بیشتر بودن نرخ حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت آنها دارد؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشد قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می‌کند تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارند. ضمن آنکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارند مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستند، نکته ای که مد نظر قانون گذاران بوده است.»

این درحالی ست که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می‌شود. موضوعی که قانون آن در ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی میان پلیس راهور، شرکت‌های بیمه و سایر نهادهای مربوطه اجرایی نشده است.

نرخ بیمه خودرو

اگر دقت کنید تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ظرفیت موتور تعیین می‌شود. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی دارند اجازه واردات ندارند و یا خودروهایی که حجم موتور بیش از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری می‌گوید:

«قدرت را نباید بر اساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید بر اساس اسب بخار سنجید. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین اساس تنظیم شود. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستند و ظرفیت موتور آنها ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ سی.سی بیشتر نیست اما باتوجه به تکنولوژی های جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار آنها برابر با یک خودرو ۲۵۰۰ سی.سی است.»

از این رو می توان نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا، قانون در این زمینه از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مانده است و می توان متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، فاقد از تعداد سیلندرها در این زمینه تعیین تکلیف کرد.

هرچند باید گفت که فارغ از این عقب ماندگی قانونی، اساسا ارتباط مستقیمی بین قدرت خودرو و میزان خسارت احتمالی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری را برای شرکت های بیمه به بار می آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس، شرکت های بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستند و در این زمینه حمایت های مالی و فنی زیادی را ارائه می دهند.

The post عقب‌ماندگی قانون از فناوری؛ ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو appeared first on دیجیاتو.