خسارت تصادف با پورشه کمتر از خسارت تصادف با رنو ساندرو؛ حکایت عجیب قانون” خودرو متعارف”

نگرانی رانندگان برای تصادف با خودروهای گران کاملا بدیهی است اما این روزها در رانندگی مان بیش از اینکه مراقب تصادف با یک لندکروز یا پورشه باشیم، باید مراقب تصادف با پژو ۲۰۷ یا رنو ساندرو باشیم! به عبارت دیگر حالا تصادف با خودروهای میان رده ممکن است خطرناک تر از خودروهای بسیار گران قیمت تمام شود. در واقع چنین اوضاع عجیبی از قوانین خاص صنعت بیمه کشور ناشی شده است.

قیمت‌های بالای خودرو هم برای شرکت‌های بیمه و هم برای مردم عادی از جهاتی می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ چرا که شاید یک تصادف ساده با یک خودروی یک میلیاردی بتواند یک خسارت ده‌ها میلیونی به بار آورد؛ خسارتی که می‌تواند به اندازه ارزش کل یک خودروی عادی در کشور باشد. از این نظر، راهکاری که شرکت‌های بیمه برای رفع این دغدغه به کار برده‌اند، مطرح کردن «فرمول محاسبه خسارت تصادف برای خودروهای نامتعارف» است؛ از نظر مفهومی این فرمول بر روی قاعده‌ای به نام «قاعده نسبی» سوار شده است.

قاعده نسبی در بیمه به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟

خودروهای موجود در بازار ایران از نظر قیمت به دو دسته متعارف و نامتعارف تقسیم می‌شود؛ خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت روز آن مساوی و یا کمتر از ۵۰% دیه یک مرد مسلمان سال ۹۷ است، یعنی مساوی و یا کمتر از ۱۵۴ میلیون تومان و خودروی نامتعارف، خودرویی است که قیمت آن بالا تر از این ۵۰% دیه یک مرد مسلمان سال ۹۷ باشد.
توجه به این نکته مهم است که قاعده نسبی، صرفاً مربوط به مساله مورد بحث در این مطلب نیست. یکی از دوراهی‌های همیشگی در بیمه کردن اموال، میزان ارزشی است که برای اموال اعلام می‌شود. برای مثال، زمانی که برای یک خودرو بیمه بدنه می‌خریم، باید ارزش خودرو را چه قدر اعلام کنیم؟

طبیعی است که ممکن است در هنگام خرید بیمه، دقیقاً ارزش خودرو را برابر با ارزش بازار آن اعلام نکرده باشیم. در این شرایط، در صورتی که خسارتی وارد شود، شرکت بیمه چند حالت را در نظر می‌گیرد:
در صورتی که ارزش خودرو را دقیقاً برابر با ارزش بازار اعلام کرده باشیم که طبعاً مشکلی وجود ندارد.
در صورتی هم که ارزش خودرو را بالا تر از ارزش بازار اعلام کرده باشیم، اولاً شرکت بیمه اصل را بر حسن نیت ما می‌گذارد و بابت اعلام ارزش بیش از ارزش بازار ما را جریمه نمی‌کند و ثانیاً مطابق با ارزش بازار خودرو، به ما خسارت تصادف می‌دهد.
حال در صورتی که ارزش خودرو را کمتر از ارزش بازار اعلام کرده باشیم، شرکت بیمه در زمان پرداخت خسارت، از قاعده نسبی استفاده می‌کند. مثلاً فرض کنید ارزش خودروی ما ۱۰۰ میلیون تومان باشد ولی در زمان خرید بیمه بدنه، ارزش آن را ۷۰ میلیون تومان اعلام کرده باشیم. اگر خدای نکرده یک خسارت ۱۰ میلیون تومانی به خودروی ما وارد شود، شرکت بیمه به طور نسبی عمل می‌کند و به جای پرداخت خسارت ۱۰ میلیون تومانی، ۷ میلیون تومان خسارت به ما می‌دهد.

یکی از تحلیل‌هایی که از این رفتار شرکت‌های بیمه می‌شود این است که شرکت‌های بیمه این کار را به این دلیل انجام می‌دهند تا مشتریان در زمان خرید بیمه، ارزش خودرو یا به طور کلی هر مالی را حداقل برابر با ارزش بازار آن اعلام کنند و حق بیمه متناسب را پرداخت نمایند.

خسارت تصادفات

ضرر هنگفت مالکین خودروهای گران قیمت بر اساس قانون “خودرو متعارف”

برای پاسخ به این سؤال اولاً به مفهوم سقف خسارات مالی در بیمه شخص ثالث می‌پردازیم و بعد به نحوه جبران خسارات وارده به خودروهای لوکس خواهیم پرداخت.
سقف خسارت مالی بیمه شخص ثالث، به معنای حداکثر مبلغی است که شرکت بیمه در هر بار استفاده از بیمه شخص ثالث نسبت به پرداخت آن متعهد می‌شود. این میزان هر ساله از سمت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود. برای مثال در سال ۹۷ و در زمان نگارش این مطلب، این سقف، حداقل ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۵۴ میلیون تومان است. اگر تاکنون با مفهوم سقف خسارت مالی آشنا نبوده‌اید و اصلاً نمی‌دانید بیمه شخص ثالث خودرویتان چه سقفی برای جبران خسارات مالی دارد، می‌توانید بیمه نامه شخص ثالث خودرویتان را نگاه کنید. این عدد به صورت شفاف بر روی بیمه‌نامه نوشته شده است.

اما حداقل این رقم در سال ۹۷ برابر با ۷٫۷ میلیون تومان و حداکثر آن در حدود ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که البته با توجه به تورم در سال ۹۸ افزایش خواهد داشت.

حال در صورت وقوع تصادف، قانون می‌گوید که افرادی که تمکن مالی داشته و خودرویی با قیمت بیش از ۱۴۰ میلیون تومان استفاده می‌کنند، باید در برابر مابه‌التفاوت خسارت تصادف وارده به خودروی خود پاسخگو باشند و این کار را از طریق بیمه بدنه پیگیری کنند.
قاعده نسبی به بررسی موضوع پرداخت خسارت برای خودروهای گران قیمت و لوکس می‌پردازد. در گذشته اگر به یک خودروی گران قیمت، فرضاً ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد می‌شد، اولاً خسارتی به میزان حداکثر سقف خسارت مالی بیمه‌نامه پرداخت می‌شد. به فرض، اگر بیمه شخص ثالث مقصر، بیمه‌ای با حداکثر سقف تعهدات مالی ۱۰ میلیون تومانی بود، شرکت بیمه، ۱۰ میلیون تومان خسارت به زیان‌دیده پرداخت می‌کرد. خب احتمالاً سوالی که به طور منطقی برایتان پیش آمده است این است که تکلیف ۴۰ میلیون تومان باقی‌مانده چه ‌می‌شد؟
در این شرایط، زیان‌دیده می‌توانست به دادگاه مراجعه کند و کار را حتی تا توقیف اموال مقصر هم پیش ببرد.

خسارت تصادف

در حال حاضر، شرکت‌های بیمه در هنگام پرداخت خسارت‌های مبلغ بالا، از فرمول محاسبه خسارت تصادف خودروهای نامتعارف استفاده می‌کنند. به این معنا که از نظر شرکت بیمه، حداکثر ارزش عرف یک خودرو، به میزان نصف دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام است. این میزان دیه هر ساله توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود. برای مثال، در سال ۹۷ این میزان حدوداً ۳۰۸ میلیون تومان است؛ بنابراین حداکثر قیمت عرف یک خودرو از دیدگاه شرکت بیمه در سال ۹۷، ۱۵۴ میلیون تومان است؛ در نتیجه:
اگر به یک خودروی یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومانی، صد میلیون تومان خسارت بزنیم، از نظر شرکت بیمه، گویی ۱۰ میلیون تومان خسارت زده‌ایم.

چرا که ارزش عرف یک خودرو از نظر بیمه ۱ دهم ارزش این خودرو است، پس میزان خسارت وارد شده هم با همین نسبت یک دهم در نظر گرفته می‌شود. حال در صورتی که سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث خودروی ما، ۳۰ میلیون تومان باشد، شرکت بیمه ۱۰ میلیون تومان به زیان دیده پرداخت می‌کند.
طبق این قانون حداکثر تعهد یک مقصر در یک حادثه، چنانچه خودرو زیان دیده نامتعارف باشد عبارت است از قیمت خودرو متعارف تقسیم بر قیمت روز خودرو زیان دیده ضربدر ارزش واقعی خسارت.
برای مثال در برخورد یک دستگاه ۲۰۶ با یک خودروی لوکس (با ارزش روز ۶۰۰ میلیون تومان) که میزان خسارت تصادف وارده ۳۶ میلیون تومان برآورده شده باشد، محاسبه حداکثر تعهد قانونی مقصر به شیوه زیر صورت می‌گیرد: ۱۵۴ تقسیم بر ۶۰۰ ضرب در  ۳۶ میلیون که  ۹٫۲۴۰٫۰۰۰ تومان حداکثر تعهد قانونی مقصر خواهد بود.
البته لازم به ذکر است راننده زیان‌دیده می‌تواند برای افت قیمت علیه مقصر اقدام کند و افت قیمت را از مقصر مطالبه کند.

نکته بعد این است که اگر در هنگام خرید، بیمه شخص ثالث خودروی ما با سقف تعهد ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی خریداری شده باشد، زیان‌دیده می‌تواند شکایت کند و میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از ما دریافت کند.
بنابراین اگر به یک خودروی ۱۵۴ میلیون تومانی، ۱۰۰ میلیون تومان خسارت بزنیم، شرکت بیمه به میزان سقف تعهدات مالی، به زیان‌دیده خسارت تصادف می‌دهد.
با توجه به مثال فوق، یک نتیجه‌گیری جالب توجه این است که در هنگام رانندگی از تصادف با خودروهایی در مرز قیمتی ۱۵۰ میلیون تومان باید بیشتر ترسید تا خودروهای میلیاردی و نکته عجیب تر آنکه در شرایط فعلی بازار خودرو اکثر خودروهای تولید داخل نیز در محدوده بین ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قرار گرفته اند و همین امر باعث شده است که براساس قانون خودرو متعارف، ریسک هزینه های تصادف برای شرکت های بیمه افزایش یابد.

از سوی دیگر، تصادف با خودروهای گران قیمت تر از ۱۵۰ میلیون تومان می تواند به ضرر سنگین مالکین خودرو مذکور منجر شود و از این رو خرید بیمه بدنه برای خودروهای گران قیمت بسیار ضرروی به نظر می رسد.

بنابراین در شرایط فعلی، اصلاح ارقام مربوط به تعریف “خودرو متعارف” ضروری به نظر می رسد، اما از آنجا که نرخ دیه برای سال ۹۸ تنها ۱۴ درصد افزایش یافته و به ۲۷۰ میلیون تومان برای ماه های غیر حرام رسیده است، می توان گفت که افزایش قیمت خودرو (متناسب با نرخ ارز) بیشتر از افزایش قیمت دیه روی داده است و همین امر باعث بروز مناقشه در اجرای قانون “خودرو متعارف” در سال ۹۸ می شود.

The post خسارت تصادف با پورشه کمتر از خسارت تصادف با رنو ساندرو؛ حکایت عجیب قانون” خودرو متعارف” appeared first on دیجیاتو.

آسیب‌های خانه‌تکانی به ارگونومی بدن

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، مهندس مصطفی خدابخشی گفت: در روزهای پایانی سال، همه مردم به‌خصوص خانم‌های خانه‌دار درگیر مراسم خانه‌تکانی می‌شوند و متأسفانه برخی از افراد به دلیل بی‌توجهی به نکات ساده و جزئی دچار آسیب‌های برگشت‌ناپذیر می‌شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با اشاره به رعایت برخی نکات برای پیشگیری از بروز آسیب‌ها در حین خانه‌تکانی به افراد توصیه کرد: قبل از انجام هر کار ابتدا فکر کنید چگونه می‌توانید کار را راحت‌تر و ایمن‌تر انجام دهید. در هنگام کار برای جلوگیری از لیز خوردن، به‌هیچ‌عنوان از دمپایی استفاده نکنید و تا حد امکان از ابزار و تجهیزات مناسب مثل جاروهای دسته‌دار، تی و … برای انجام کارها استفاده کنید. حتماً از وسایل و تجهیزات کمکی و استاندارد نظیر مچ‌بند، زانوبند، دستکش، کمربند، ماسک و … استفاده کنید.

خدابخشی در ادامه افزود: در هنگام کار کردن از زانو زدن و کار کردن بیش از ۲ ساعت در یک روز خودداری کنید. از کار کردن در حالت خمیده، چرخش گردن و پشت و کمر و همچنین زانو برای بیش از ۲ ساعت در یک روز کاری خودداری کنید. از بلند کردن دست و بازو بالاتر از حد شانه یا جابجایی در وضعیت یادشده برای بیش از ۲ ساعت در یک روز کاری خودداری کنید.

وی تأکید کرد: قبل از بلند کردن بار با برداشتن گوشه آن، وزن بار را برآورد کنید و اگر جسم موردنظر خیلی سنگین است، برای بلند کردن آن از دیگران کمک بخواهید.

این کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه در ادامه توصیه‌های خود به افراد اظهار داشت: از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید و توجه داشته باشید که برای جابجا کردن اشیا، هل دادن بهتر از کشیدن است. برای حمل بارهای حجیم از چرخ‌دستی استفاده کنید و هنگام جابجا کردن اشیا، روی سطح محکم و ثابتی مثل چهارپایه بایستید و نه روی نردبان یا صندلی چرخ‌دار.

وی تاکید کرد: بار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم و بلند کنید و سعی کنید تا حد ممکن بار را به بدن خود نزدیک کنید. هنگام جابجایی بارهای خطرناک (مواد شیمیایی، آتش‌گیر، اسید و…) تمامی جوانب احتیاط را مراعات کنید و برچسب روی بار را حتماً مطالعه کنید. در حین بلند کردن بار، هم‌زمان حرکات چرخشی نداشته باشید. دستگیره‌ها برای راحتی شما ساخته‌ شده‌اند و همواره سعی کنید پس‌از این که بار را محکم از دستگیره آن گرفتید، آن را بلند کنید.

خدابخشی در ادامه توصیه‌های خود گفت: موقع جابه‌جائی بار، جلوی دید خود را باز بگذارید و مسیر حرکت خود را باز و خلوت نگهدارید. مواظب سطوح لغزنده، روغنی و لیز باشید. مواظب میخ‌های بیرون آمده از تخته‌ها باشید. هنگام حمل بار حتماً از دستکش مناسب و تمیز استفاده کنید. در صورت گرفتگی ساده کمر، ۷۲ ساعت استراحت مطلق کرده و در موارد شدیدتر به پزشک مراجعه کنید.

وی تاکید کرد: قبل از شروع به کار، بدن باید گرم شود و در صورتی‌که که بدن گرم نشود، در حین کار و بعد از کار، درد عضلات و کشیدگی در تاندون‌ها و ناراحتی‌های مفصلی حس خواهد شد. حتماً در بین فواصل کاری به خود استراحت بدهید که دچار دردهای عضلانی نشوید.

این کارشناس ارگونومی معاونت امور بهداشتی دانشگاه در پایان صحبت‌هایش به افراد توصیه کرد: برای انجام کارهای سنگین تا حد امکان از دیگران کمک بگیرید. توجه داشته باشید چنانچه از کارگرهای خانگی برای انجام کارهای منزل استفاده می‌کنید، این افراد توسط یک شرکت خدماتی معتبر بیمه داشته باشند تا در صورت بروز حادثه مورد حمایت بیمه قرار بگیرند. /ایسنا

قیمت انواع شیرینی در آستانه نوروز

این خبر آسیب‌های خانه‌تکانی به ارگونومی بدن اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث نیازی به دریافت الحاقیه ندارند

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، امروز معاون اول قوه قضایه نرخ دیه برای سال ۹۸ را ۲۷۰ میلیون تومان اعلام کرد که نسبت به سال جاری ۳۹ میلیون تومان افزایش داشته است. نرخ دیه برای ماه‌های حرام ۹۰ میلیون تومان بیشتر در نظر گرفته شده است.

تا پیش از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، دارندگان بیمه شخص ثالث موظف به دریافت الحاقیه برای بیمه‌نامه‌های خود بودند اما براساس قانون جدید نیازی به دریافت الحاقیه نیست و مابه‌التفاوت نرخ دیه جدید و نرخ تعهد شده توسط شرکت بیمه را صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد کرد. /فارس

بیمه شخص ثالث نجومی می شود؟

این خبر دارندگان بیمه‌نامه شخص ثالث نیازی به دریافت الحاقیه ندارند اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بیمه شخص ثالث نجومی می شود؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، ‌نرخ دیه مصوب سال ۹۷ برای ماه های عادی ۲۳۱ میلیون و برای ماه‌های حرام ۳۰۸ میلیون تومان اعلام شد. با پایان سال ۹۷ آن چه که  مطرح است نرخ دیه سال آینده و البته به دنبال آن افزایش قیمت بیمه شخص ثالث است. بر این اساس از آن جا که هر سال نرخ دیه متناسب با قیمت شتر تعیین می شود به نظر می رسد با افزایش قیمت شتر که امسال حداقل ۵ میلیون تومان است قیمت دیه برای سال ۹۸ ، احتمالا حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای روزهای عادی و  برای ماه های حرام رقمی حدود ۶۶۷ میلیون تومان خواهد شد. پیرو این رویداد آن چه که مستقیما مالکان وسایل نقلیه را متاثر می سازد افزایش شدید نرخ بیمه نامه شخص ثالث خواهد بود.

قوه قضاییه تعیین می کند

در این خصوص رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس  اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت شتر، گاو و گوسفند، نرخ دیه ۹۸ پس از بررسی‌های کارشناسی در فروردین ماه اعلام می‌شود. اللهیار ملکشاهی با تاکید بر این که مجلس اختیار تعیین نرخ دیه هر سال را به رئیس قوه قضاییه داده است، اضافه کرد: قوه قضاییه هر سال با بررسی تورم و قیمت اقلام شش گانه‌ ای که مبنای تعیین دیه هستند این نرخ را تعیین و اعلام می‌کند. وی افزود: رئیس قوه قضاییه پس از اظهارنظر کارشناسان در فروردین ماه این نرخ را اعلام خواهد کرد .

دولت می تواند جبران کند

یکی دیگر از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با تاکید بر این که تعیین نرخ دیه یک قاعده فقهی است گفت: در این خصوص علما و فقها باید با توجه به پویایی فقه و فهم جدید از مسائل فقهی راهگشایی کنند . جلیل رحیمی با اشاره به تاثیر افزایش نرخ دیه بر بیمه شخص ثالث گفت: بعد از اعلام قوه قضاییه و افزایش احتمالی نرخ بیمه شخص ثالت می توان از طریق قسطی کردن بیمه یا حمایت دولت از بیمه ها به منظور پوشش سراسری بیمه راهکارهایی را اجرایی کرد ، به نحوی که بخشی از ضرر و زیان احتمالی بیمه ها توسط دولت جبران شود. /دنیای اقتصاد

دیه، بازیگر اصلی تعیین نرخ بیمه شخص ثالث است

این خبر بیمه شخص ثالث نجومی می شود؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

دیه، بازیگر اصلی تعیین نرخ بیمه شخص ثالث است

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، «غلامرضا سلیمانی» رئیس کل بیمه مرکزی به تازگی اعلام کرده است که «شورای عالی بیمه» نرخ های بیمه شخص ثالث را برای سال آینده واقعی خواهد کرد.سلیمانی با اعلام اینکه ضریب خسارت در رشته شخص ثالث بالای ۱۰۰ درصد است که باید رفع شود، گفت: این رشته باید کنترل شود تا شرکت ها در پرداخت خسارت با مشکل مواجه نشوند.
در همین ارتباط دست اندرکاران صنعت بیمه می گویند در شرایط کنونی نرخ های بیمه شخص ثالث حداقل ۲۶ درصد از نرخ واقعی آن عقب تر است و باید این نرخ ها تعدیل شود.
«سیدمحمد علیپور» دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در این باره به ایرنا گفته بود: امسال با توجه به جهش قیمت خودرو در بازار، جا داشت که بیمه مرکزی در اواسط سال نرخ بیمه شخص ثالث را اصلاح کند؛ از این رو انتظار می رود امسال در زمان تعیین نرخ دیه و نرخ های بیمه شخص ثالث به همه این موارد توجه شود زیرا سال گذشته و پیش از افزایش قیمت ها، حتی سه درصد افزایش که باعث سود صفر در این رشته بود نیز برای بیمه ها دیده نشد.
به عقیده وی، حداقل ۳۰ درصد خسارت های بیمه شخص ثالث ناشی از تصادف های جانی است که با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های پزشکی، اینها حجم خسارت های پرداختی در رشته شخص ثالث را افزایش می دهد.

نرخ دیه در تعیین نرخنامه شخص ثالث موثر است

در این زمینه «ابراهیم کاردگر» عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران روز یکشنبه گفت: هرچند قانون، وظیفه تعیین حق بیمه شخص ثالث را به شورای عالی بیمه سپرده است اما این شورا نیز باید منتظر اعلام نرخ دیه از سوی قوه قضاییه باشد.
وی افزود: البته باید گفت که در سال های اخیر نرخ بیمه نامه های شخص ثالث از نرخ تورم کمتر بوده و همین امر بر زیانده شده این رشته بیمه ای نیز اثر گذاشته است.

نرخ دیه چگونه تعیین می شود؟

بر اساس ماده ۸ قانون «بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» یا همان قانون بیمه شخص ثالث، حداقل مبلغ بیمه موضوع این قانون در بخش خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه های حرام است.
طبق ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی بهای دیه کامل در ماه‌های غیر حرام از سوی قوه قضاییه تعیین و اعلام می شود که در ماه های حرام «محرم، رجب، ذی القعده وذی الحجه» یک سوم دیه نیز به آن افزوده می شود.
باتوجه به اینکه نرخ دیه در ماههای عادی در سال ۹۷ از سوی قوه قضاییه ۲۳۱ میلیون تومان محاسبه شده بود، بنابراین، دین سال ۹۷ برای بیمه شخص ثالث در دو بخش خسارت جانی ثالث ۳۰۸ میلیون تومان (سقف دیه کامل در ماه حرام) و خسارت جانی راننده مقصر حادثه ۲۳۱ میلیون تومان (تا سقف دیه کامل در ماه عادی) دیده شده است.
طبق فقه اسلامی، مبنای محاسبه نرخ دیه، قیمت یکصد شتر است؛ با همین رویکرد در سال های گذشته این ایده مطرح شد که شرکت های بیمه برای کاهش قیمت دیه اقدام به پرورش شتر کنند و یا در این بخش سرمایه گذاری کنند؛ با این حال مدیران صنعت بیمه با این تاکید که «شاید این کار برای کاهش قیمت شتر خوب باشد اما واقعیت این است که پرورش شتر کار صنعت بیمه نیست» آن را نپذیرفتند.
یکی دیگر از ایده هایی که برای کاهش نرخ دیه و به تبع آن حق بیمه شخص ثالث مطرح شد، محاسبه دیه با نقره و موضوعاتی از این دست بود که عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بیمه مرکزی دو سال پیش به قوه قضاییه پیشنهاد داد ولی با آن موافقت نشد و بنابراین باید منتظر بود تا قوه قضاییه با توجه به نرخ تورم و به تبع آن افزایش بهای شتر، نرخ دیه در سال ۹۸ را اعلام کند. /ایرنا

جزئیاتی تازه از بیمه‌های جدید شخص ثالث

این خبر دیه، بازیگر اصلی تعیین نرخ بیمه شخص ثالث است اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

خبر خوش بیمه ای به مناسبت دهه فجر

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، در نامه دکتر فرهاد دژپسند _ وزیر امور اقتصادی و دارایی_ تاکید شده که جرایم بیمه ای دارندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه از دوازدهم تا سی ام بهمن ماه می توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی شرکت های بیمه نسبت به تهیه بیمه نامه اقدام کرده و از بخشودگی جرایم بیمه ای بهره مند شوند.

مدت زمان استفاده از بخشودگی جرایم بیمه ای برای دارندگان موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی از تاریخ دوازدهم بهمن ماه به مدت شش ماه اعلام شده که با هماهنگی بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارات بدنی،قابل تمدید است.

گفتنی است این طرح در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و همچنین توسعه فرهنگ بیمه در کشور پیشنهاد شده و هم اکنون به مرحله اجرا رسیده است. /انتخاب

جزئیاتی تازه از بیمه‌های جدید شخص ثالث

این خبر خبر خوش بیمه ای به مناسبت دهه فجر اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

نماینده مجلس: خبری نگران کننده برای ۴۰ میلیون شهروند تحت پوشش تامین اجتماعی

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،  خبرهایی از این دست:  تامین اجتماعی در یک قدمی ورشکستگی، صندوق های بازنشستگی نابود شده اند و ..

تمامی این خبرهای ناخوشاید هر از گاهی تیتر خبرگزاری ها و روزنامه های کشور می شود در حالی که برخی از مسئولان هیچ خبری از ترس و دلهره های عذاب آوری که به جان  بازنشستگان و افرادی که حقوق ناچیز خود را برای روزهای کهنسالی خود ذره ذره و با مشقت به این سازمان می سپارند، ندارند.

اما این روزها وزیر جدید وزارت تعاون از برنامه های خود برای احیای این وزارت خانه، سازمان تامین اجتماعی و زیرمجموعه های سخن می گوید و نور امید به دل بازنشستگان بر می گردد اما باید گفت آیا این ادعا در نهایت به حقیقت می پیوندد یا در حد شعار باقی می ماند.

از این رو با زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی برای اطلاع از برنامه های وزیر جدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفتگو کرده ایم.

ساعی تصریح کرد: با روی کار آمدن شریعتمداری بعنوان وزیر کار، رفاه و تعاون قول مساعد او برای احیای این وزارتخانه، سازمان تامین اجتماعی و زیر مجموعه های آن با استفاده از برنامه های راهبردی، رویکرد جدید و تیم توانمند به اعضای کمیسیون اجتماعی داده شد.

وی ادامه داد: شریعتمداری باید با استفاده از سیاست تعامل گونه بتواند مطالبات این وزارتخانه را از دولت دریافت و با پیگیری سازمان برنامه و بودجه کسری بودجه را جبران کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی افزود: در حال حاضر ۴۰ میلیون شهروند تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که  با پرداخت حق بیمه تمام امیدشان به خدمت رسانی مطلوب در زمان کهنسالی است ولی در این شرایط آینده مبهمی دارد و  ادامه این مشکلات فقط  فشار اقتصادی، جسمی و روحی افراد تحت پوشش را بیشتر می کند.

وی بیان داشت: شریعتمداری باید به حقوق کارگران، معلولان، رفاه، تعاون، خدمات درمانی ، زنان سرپرست خانوار توجه ویژه داشته باشد و برنامه هایی که در جلسه با اعضای کمیسیون از آن سخن گفت را اجرایی کند.

ساعی تصریح کرد: اقتصاد کشور باید به چند بخش تقسیم شود که ۲۵ درصد از آن متعلق به بخش تعاون و مابقی مربوط به بخش خصوصی و دولتی است. بخش تعاون ما مغفول مانده که وزیر جدید کلیات برنامه های راهبردی خود را برای این حوزه اعلام کرده است. /کارگر آنلاین

این خبر نماینده مجلس: خبری نگران کننده برای ۴۰ میلیون شهروند تحت پوشش تامین اجتماعی اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

عقب‌ماندگی قانون از فناوری؛ ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو

چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه را براساس تعداد سیلندر خودروها اعلام کرد.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر ۸۳۶ هزار تومان، پیکان، پراید و سپند ۹۹۰ هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان باید حق بیمه بپردازند.

اما از چه زمان و بر اساس چه منطقی حق بیمه خودروها بر اساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه بیمه خودرو در ایران اشاره می‌کند که به سال ۱۳۴۷ بازمی‌گردد:

«سال ۱۳۴۷ قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار توسط هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از آن آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال ۱۳۴۷ قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بوده و تعرفه حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»

بیمه شخص ثالث خسارات وارد به اشخاص داخل و بیرون از خودرو را پرداخت می‌کند. باختری معتقد است:

«بیشتر بودن نرخ حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت آنها دارد؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشد قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می‌کند تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارند. ضمن آنکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارند مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستند، نکته ای که مد نظر قانون گذاران بوده است.»

این درحالی ست که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می‌شود. موضوعی که قانون آن در ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی میان پلیس راهور، شرکت‌های بیمه و سایر نهادهای مربوطه اجرایی نشده است.

نرخ بیمه خودرو

اگر دقت کنید تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ظرفیت موتور تعیین می‌شود. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی.سی دارند اجازه واردات ندارند و یا خودروهایی که حجم موتور بیش از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری می‌گوید:

«قدرت را نباید بر اساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید بر اساس اسب بخار سنجید. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین اساس تنظیم شود. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستند و ظرفیت موتور آنها ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ سی.سی بیشتر نیست اما باتوجه به تکنولوژی های جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار آنها برابر با یک خودرو ۲۵۰۰ سی.سی است.»

از این رو می توان نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا، قانون در این زمینه از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مانده است و می توان متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، فاقد از تعداد سیلندرها در این زمینه تعیین تکلیف کرد.

هرچند باید گفت که فارغ از این عقب ماندگی قانونی، اساسا ارتباط مستقیمی بین قدرت خودرو و میزان خسارت احتمالی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری را برای شرکت های بیمه به بار می آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس، شرکت های بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستند و در این زمینه حمایت های مالی و فنی زیادی را ارائه می دهند.

The post عقب‌ماندگی قانون از فناوری؛ ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو appeared first on دیجیاتو.