آمریکا از سال آینده خود فضانوردان ناسا را به فضا می فرستد

از زمان بازنشسته شدن آخرین شاتل فضایی ناسا تحت عنوان «آتلانتیس» که در سال ۲۰۱۱ میلادی مأموریت پایانی خود را انجام داد، سازمان ناسا برای فرستادن فضانوردان خود به مدار زمین، محتاج راکت های سایوز روسی بوده و به ازای انتقال هر فضانورد مبلغ ۸۲ میلیون دلار را به روس ها پرداخته است.

شرکت های بوئینگ و اسپیس اکس وظیفه حمل فضانوردان به مدار را به عهده می گیرند

حالا «جیم برایدنستاین» رئیس سازمان فضایی ناسا اظهار داشته که از سال آینده میلادی، راکت های آمریکایی فضانوردان این سازمان را از خاک آمریکا به مدار زمین منتقل خواهند کرد. وی در این رابطه به پروژه شرکت های بوئینگ و اسپیس اکس اشاره کرده که علی رغم تأخیرهای مکرر، بالاخره سال آینده راکت های خود را عملیاتی خواهند کرد.

با وجود مشکلات هر دو شرکت، مدیران آنها به ناسا اطمینان داده اند که به زمان بندی مورد نظر سازمان پایبند خواهند بود. کمپانی بوئینگ با ارائه فضاپیمای «CST-100 Starliner» در پروژه ناسا حضور داشته و اسپیس اکس (به رهبری ایلان ماسک) نیز فضاپیمای «Crew Dragon» را معرفی کرده است.

فضانوردان

در این بین «گوین شاتوِل» رئیس اسپیس اکس اظهار داشته که اعلام تاریخ دقیق ممکن نیست، اما این کمپانی برای حفظ برنامه زمانبندی تلاش خواهد کرد. خانم شاتوِل همچنین امنیت پرواز را نخستین اولویت اسپیس اکس دانسته و می گوید: «ما تا زمانی که از امنیت فضانوردان اطمینان کامل نداشته باشیم مأموریت را انجام نخواهیم داد.»

گفتنی است ناسا نخستین شاتل فضایی خود به اسم «کلمبیا» را در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۸۱ به فضا پرتاب کرد و پس از سه دهه فعالیت و انجام ۱۳۵ مأموریت فضایی، پرونده شاتل فضایی را برای همیشه بست. حالا پس از ۷ سال، چشم ناسا به موفقیت پروژه شرکت های آمریکایی دوخته شده تا از پرداخت هزینه های هنگفت به روس ها رهایی پیدا کند.

The post آمریکا از سال آینده خود فضانوردان ناسا را به فضا می فرستد appeared first on دیجیاتو.

بوئینگ هم زیر میز معامله زد

خبرگزاری فرانس۲۴ در گزارشی جنجالی نوشت: «مقامات بوئینگ درنظر دارند هیچ هواپیمایی به ایران تحویل ندهند.»

این خبر در حالی اعلام می‌شود که واشنگتن روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، خارج خواهد شد.

بر اساس قرارداد بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت بوئینگ، قرار بود ۸۰ هواپیما به ایران تحویل شود. قرار بود که ۵۰ فروند از این هوپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ پهن پیکر باشند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران ایر تحویل شوند.

ارزش این قرارداد بیش از ۱۶ میلیارد دلار ذکر شده بود.

بوئینگ در حالی به قرارداد خود با ایران وفا نمی‌کند که روز دوشنبه، شرکت فرانسوی پژو – سیتروئن نیز اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران را متوقف می‌کند.

در حالی که هنوز تحریم‌های واشنگتن عملا بازنگشته‌اند، شرکت‌های اروپایی در حال ترک ایران هستند. تمام این موارد در حالی رخ می‌دهند که کشورهای اروپایی از پایبندی خود به برجام سخن می‌گویند.

بالهای تاشو‌ هواپیما‌های بوئینگ مجوز استفاده گرفتند

هواپیما‌های جدید سری ۷۷۷ شرکت بوئینگ خود یعنی ۷۷۷ ایکس بالهای تاشو‌ دارند و می‌توانند با بستن آنها به نزدیکی گیت‌های فرودگاه‌ها نزدیک شوند تا مسافران بدون نیاز به اتوبوس یا وسایل نقلیه دیگر، سوار این هواپیما‌ها شوند. حال گزارش شده که اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا به شرکت بوئینگ اجازه داده تا جهت رفاه حال مسافرانش، هواپیما‌های جدید خود که بالهایی تاشو دارند را در گیت‌های پرواز پارک نماید.

همانطور که می‌دانید هواپیما‌های ۷۷۷ ایکس پس از فرود، بالهایشان را آنقدر می‌چرخانند که آنها در وضعیتی کاملاً عمود قرار می‌گیرند. به گزارش بلومبرگ این هواپیما‌ها تنها مدل‌های تجاریی هستند که از بالهای تاشو‌ بهره می‌برند و پیش از این تنها هواپیما‌های نظامی و کوچک از این ویژگی بهره می‌بردند تا بدین شکل کمترین جای ممکن را اشغال کنند. ناسا هم از بالهای تاشو در برخی هواپیما‌های خود به صورت آزمایشی استفاده کرده که قادرند حین پرواز ‌هایی با سرعت مافوق صوت، وضعیت بالهایشان را تغییر دهند.

بالهای تاشو‌ هواپیما‌های بوئینگ که در مدل  ۷۷۷ ایکس بکار رفته، به قدری خلاقیت و نوآوری در طراحی و ساختشان استفاده شده‌ که موجب شدند استاندارد‌های جدیدی برای آنها در نظر گرفته شوند. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا حتی برخی از ارقام و اندازه‌های جدید را نیز منتشر کرده است.

این اداره نگران است که بالهای تاشو‌ هواپیما‌های بوئینگ خطرآفرین شده‌ و حادثه بیافرینند چرا که پیش از این برخی خلبانان قبل از پرواز قسمت پایانی این بالها را چک نکرده و موجب به وجود آمدن سانحه‌های هوایی شده بودند.

حال اداره هوانوردی فدرال آمریکا، کمپانی بوئینگ را موظف کرده که سیستم‌های هشدار ویژه‌ای در این هواپیماها بکار ببرد تا خلبانان موظف شوند پیش از پرواز از قفل بودن این بالها‌ی تاشو در جایگاه مناسبشان اطمینان خاطر پیدا کرده و سپس سراغ تیک آف بروند. این آژانس همچنین خاطر نشان کرده که هواپیما‌های بوئینگ به هیچ وجه قادر نخواهند بود حین پرواز بالهایشان را جمع کنند.

The post بالهای تاشو‌ هواپیما‌های بوئینگ مجوز استفاده گرفتند appeared first on دیجیاتو.

تسلا رکورد یدک کشیدن سنگین ترین محموله با یک خودروی الکتریکی را ثبت کرد

تسلا مدل اکس موفق شده رکورد جهانی یدک کشیدن سنگین ترین محموله با یک خودروی سواری الکتریکی را در فرودگاه ملبورن استرالیا به نام خود ثبت کند.

اخیراً ویدیویی منتشر شده که یدک کشیده شدن یک هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ متعلق به خطوط هوایی Qantas استرالیا توسط یک تسلا مدل اکس P100D را نشان می دهد؛ هواپیمایی که بیش از ۱۳۰ تن وزن دارد.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا پیش از این هم کارهای عجیب دیگری با خودروهای تسلا انجام داده بود. در یکی از آنها خودروی تسلای رودستر آلبالویی رنگ خود را به فضا ارسال کرده بود.

The post تسلا رکورد یدک کشیدن سنگین ترین محموله با یک خودروی الکتریکی را ثبت کرد appeared first on دیجیاتو.

سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و رولزرویس روی شاتل فضایی فراصوت

بعد از بیانیه مشترک رولزرویس و بوئینگ مبنی بر سرمایه گذاری روی یک کمپانی بریتانیایی به نام Reaction Engines Limited (یا به اختصار REL) که به تولید سیستم های پیشرفته رانشی می پردازد، به نظر می رسد حالا بیشتر از هر زمان دیگر به رویای سفرهای فراصوتی نزدیک شده ایم.

Reaction Engines از سال ها پیش از تاسیس اش در سال ۱۹۸۹، مشغول کار روی شاتل های فضایی با سرعت فراصوت بوده است. بنابر فعالیت های پیشین یکی از مهندسین این کمپانی به نام آلن باند، شاتل های فضایی فراصوت برای نخستین بار در پروژه HOTOL مورد توجه قرار گرفتند که پروژه ای مشترک میان رولزرویس و سازمان هوافضای بریتانیا بوده است.

با این حال این پروژه به خاطر مشکلات فنی شکست خورد و باند به همراه مهندسینی دیگر به نام های جان اسکات-اسکات و ریچارد وارویل به تاسیس REL پرداخت و طی ۲۹ سال اخیر مشغول توسعه فناوری مد نظر خود بوده است.

مهم ترین قطعه شاتل Skylon این کمپانی، SABRE نام دارد که موتوری هیبریدی و فراصوت است و مثل یک جت معمولی با سرعت کمتر از ۵ ماخ (یا ۵۹۶۱ کیلومتر بر ساعت) فعالیت می کند. با این حال در سرعت های فراصوت، SABRE به یک موتور موشک تمام عیار تبدیل شده و با سوزاندن هیدروژن و اکسیژن مایع به سرعت ۲۵ ماخ (یا ۲۹۸۰۸ کیلومتر بر ساعت) دست می یابد.

کلید دستیابی به چنین سرعتی، سیستمی انقلابی برای تبادل حرارت است که هنگامی رسیدن به سرعت فراصوت، از موتورها در برابر ذوب شدگی محافظت می کند. با رسیدن به سرعت ۵ ماخ، حتی با کیفیت ترین فلزات ذوب می شوند و در سرعت فراصوت، حرارت به نابودی کامل بدنه منجر خواهد شد.

بنابراین دمای موتور باید به شکل چشمگیری کاهش یابد و SABRE از مجموعه ای از مبادله گرهای حرارت بهره می گیرد که با استفاده از سوخت برودتی هیدروژنی، دمای آن را از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد به منفی ۱۵۰ درجه سانتی گراد می رسانند؛ آن هم در عرض ۱ صدم ثانیه. چنین موتوری می تواند برای ارسال محموله هایی به فضا با شاتل Skylon مورد استفاده قرار گیرد اما احتمالاً دلیل اصلی جذابیت آن برای بوئینگ، پتانسیل هایش در سفرهای تجاری با سرعت فراصوت بوده است.

The post سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و رولزرویس روی شاتل فضایی فراصوت appeared first on دیجیاتو.