چرا عابربانک‌ها، کارت سوخت نشدند؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، تا همین چند وقت پیش قرار بود کارت‌های عابر بانک به کارت سوخت متصل شود و رانندگانی که کارت سوخت ندارند، بتوانند از کارت عابربانک‌شان به جای کارت سوخت هم استفاده کنند. این اتفاق درست در شرایطی مطرح شد که تحریم واردات بدنه کارت سوخت را با مشکل مواجه کرد و حتی برخی اعلام کردند تا زمانی که تکلیف بدنه کارت سوخت مشخص نشود، نمی‌توان درباره بنزین تصمیم جدیدی گرفت.

در همان بحبوحه محمدجواد آذری جهرمی این اتفاق را به فال نیک گرفت و گفت ۱۰‌میلیون خودرو کارت سوخت ندارند و با اتصال کارت‌های بانکی و کارت سوخت می‌توان چیزی حدود ۳۳۰‌میلیارد تومان صرفه‌جویی کرد.
با وجود این اتصال کارت‌های بانکی و کارت سوخت رخ نداد و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که با واردات دستگاه‌های تولید بدنه کارت سوخت مشکل حل شده است و می‌توانند برای شهروندان کارت سوخت المثنی صادر کنند اما چرا با وجود تبلیغات فراوان برای اتصال کارت‌های بانکی به کارت سوخت این اتفاق نیفتاد و مشکل از کجا بود؟

تحریم و قاچاق و گرفتاری‌های بنزینی

زمستان‌ سال گذشته بود که دولتمردان تصمیم گرفتند برای کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق آن دوباره فعال‌کردن کارت‌های سوخت را در دستور کار قرار دهند. آنها می‌گفتند که روزانه چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵‌میلیون لیتر بنزین از ایران قاچاق می‌شود و حالا که تحریم‌ها برگشته است و مصرف بنزین مردم روز به روز بالاتر می‌رود، نگرانی‌هایی جدی برای نیازمندشدن ایران به واردات بنزین وجود دارد.
همین مسأله موجب شد مدیران نفتی اعلام کنند که مردم کارت‌های سوخت‌شان را در کیف‌شان بگذارند، چرا که به‌زودی استفاده از کارت سوخت الزامی می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که میلیون‌ها راننده کارت سوخت‌شان را گم کرده بودند و حالا تحریم واردات بدنه کارت سوخت را دچار مشکل کرده بود.
از همان موقع تصمیم‌های متفاوتی برای این کار گرفته شد و هر روز خبر جدیدی به بیرون درز پیدا می‌کرد و اتصال کارت‌های بانکی به کارت سوخت یکی از مهمترین گزینه‌های مطرح‌شده در این زمینه بود تا این‌که درست در آستانه الزام چهار شهر به استفاده از کارت سوخت، اعلام شد که کارت‌های بانکی به کارت سوخت متصل نمی‌شود اما یکی از مهمترین سوال‌ها و درواقع ابهام‌ها این است که چرا کارت‌های سوخت به کارت بانکی متصل نشدند تا دولت مجبور به تقبل هزینه‌ای دوباره برای تولید و صدور کارت‌های سوخت نشود؟

نیمی از جایگاه‌های سوخت به شبکه بانکی متصل‌اند

اواخر ‌سال گذشته بود که همزمان با داغ‌شدن فضای جامعه برای ثبت نام کارت‌های سوخت، شعب بانکی نیز دست به کار شده و با صدور اطلاعیه‌ای به مشتریان خود خبر دادند که می‌توانند کارت سوخت را به کارت بانکی خود وصل کنند.
درواقع برنامه‌ریزی‌ها به این صورت بود که افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید برای ثبت نام اقدام کنند، یک کارت بانکی را معرفی کرده تا بتوانند از این کارت به‌ عنوان کارت سوخت نیز استفاده کنند. براساس آخرین آماری که از سوی آذری‌ جهرمی ارایه شد، ۵۵‌درصد نازل‌های پمپ‌بنزین‌ها به سیستم‌های متمرکز متصل شده‌اند و ۴۵‌درصد نازل‌ها به دستگاه‌های pos (پرداخت) متصل هستند. به گفته وزیر ارتباطات این امکان وجود داشت که به محض ثبت‌ نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور دهد که کیف‌ پول الکترونیکی داخل کارت ایجاد و امکان پرداخت مبلغ سوخت از طریق کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم شود. اجرای طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی می‌توانست از هزینه بسیار زیاد چاپ کارت و کاهش اتلاف وقت شهروندان در راستای ثبت نام عملیاتی‌شده جلوگیری کند. حتی اعلام شد که بانک‌ها برای مشتریانی که کارت سوخت خود را به کارت بانکی متصل کنند، جوایز ویژه‌ای در نظر خواهد گرفت؛ اما درنهایت این اتفاق رخ نداد و اواخر تیرماه بود که اعلام شد اتصال کارت سوخت به کارت بانکی منتفی شده است آن هم به دلایل مختلف.

سوختگیری در جاده‌ها به مشکل می‌خورد

همان موقعی که اعلام شد قرار است کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل شوند، کارشناسان زیادی به این طرح ایراداتی وارد کردند. برخی از آنها معتقد بودند که استفاده از کارت بانکی به‌ عنوان کارت سوخت تنها زمانی می‌تواند انجام شود که سیستم آنلاین باشد و این کارت‌ها را نمی‌توان مانند کارت هوشمند آفلاین کرد و با توجه به این‌که وضع اینترنت در کشور چندان مساعد نیست و حتی در برخی از روستاها و شهرهای دورافتاده هنوز سرعت اینترنت بسیار پایین است یا در بسیاری از جاده‌ها پوشش‌دهی اینترنت وجود ندارد، این مشکل می‌توانست خودروها را در این نقاط برای سوختگیری به دردسر بیندازد. درواقع سوختگیری با استفاده از کارت بانکی حتما باید به صورت آنلاین انجام شود و فقط با استفاده از کارت سوخت است که می‌توان به صورت آفلاین سوختگیری کرد. علاوه بر این آماده‌نبودن زیرساخت‌ها هم باعث شد که امکان اتصال کارت سوخت به کارت بانکی وجود نداشته باشد.

امنیت مهمترین دغدغه بود

کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، درباره این‌که چرا کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل نشد، می‌گوید: «اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی موضوعی چند لایه و پیچیده است. فراهم‌بودن زیرساخت‌های فنی تنها دلیل کافی برای این کار نیست بلکه باید مسائل امنیتی را هم در نظر گرفت که فکر می‌کنم مجموع دلایل برای متصل‌نشدن کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی باعث شد که این پروژه متوقف شود و البته دلایل آن هم از طرف مسئولان ذی‌ربط اعلام نشود.»
او با بیان این‌که اتصال کارت سوخت به کارت بانکی نیازمند اضافه‌شدن امکانات جدید به کارت‌های بانکی بود، ادامه می‌دهد:  «وقتی بحث اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی مطرح شد، کسی این موضوع را در نظر نگرفت که آیا قرار است آپشن‌ها و امکانات جدید هم به این کارت‌ها اضافه شود یا نه. به اعتقاد من بهتر بود که برای وصل‌شدن کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی امکان شارژ مالی کارت بانکی برای سوختگیری فراهم شود.»
درواقع بهتر بود کارت سوختی که به افراد داده می‌شود، همان کارت بانکی باشد که هم سوختگیری با آن انجام شود هم پرداخت مالی تا افراد علاوه بر زدن بنزین، با همان کارت هم مبلغ را پرداخت می‌کردند.
نقره‌کار در پاسخ به این سوال که آیا برای عملی‌کردن چنین طرحی مشکلات تأمین زیرساخت‌ها را داشتیم، می‌گوید:  «نداشتن زیرساخت و امکانات دلیل واقعی اجرانشدن این طرح نیست. فکر نمی‌کنم در این زمینه ما مشکل فنی داشته باشیم بلکه در بخش اجرایی مشکل داریم. متاسفانه نهادهایی که باید دست به دست هم دهند تا یک کیف‌پول الکترونیکی تولید کنند، کنار یکدیگر جمع نمی‌شوند و نتیجه‌اش همین می‌شود که برای طرح‌های مختلف فقط حرف می‌زنیم و افتتاحیه می‌گیریم اما درنهایت به جایی نمی‌رسیم.»

ساختار کارت سوخت و عابربانک فرق دارد

بیژن اسلامی، مدیر یکی از شعب بانکی، هم درباره این‌که چرا کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل نشد، می‌گوید: «وقتی بحث اتصال کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی مطرح شد، به نظر کار ساده‌ای می‌آمد اما حقیقت اینجاست که کارت‌های بانکی فقط برای دریافت وجه و انتقال پول قابل استفاده هستند نه این‌که سهمیه بنزین به آنها واریز شود.»
او ادامه می‌دهد: «برای این‌که کارت‌های سوخت به کارت‌های بانکی متصل شوند، نیاز به ایجاد نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مخصوص به این کار بود و نمی‌شد به همین راحتی بیاییم و از متصل‌شدن این کارت‌ها به همدیگر خبر بدهیم. به نظر من کسانی که این طرح را مطرح کردند، نمی‌دانستند ساختار کارت بانکی با کارت سوخت تفاوت دارد؛ زیرا کارت‌های بانکی موجود تنها برای عملیات پرداخت و برداشت طراحی شده‌اند و امکان تشخیص آنلاین سوختگیری را ندارند.»  /روزنامه شهروند

این خبر چرا عابربانک‌ها، کارت سوخت نشدند؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

آخرین پرسش‌ها از کارت سوخت

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، استفاده از «کارت سوخت» از امروز در جایگاه‌های سوخت چهار کلان‌شهر کشور اجباری می‌شود. این طرح پس از مدت‌ها بحث و چالش پیرامون انتخاب بهترین راه برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت، با کنار گذاشتن روش‌های دیگر مانند سهمیه‌بندی بنزین یا توزیع سوخت در میان تمام افراد جامعه و تشکیل بازاری برای عرضه بنزین مازاد افراد در آن، از امروز (۲۲ مرداد ۹۸) و با دو روز تاخیر نسبت به تاریخ پیشین اعلام‌شده، اجرایی می‌شود.

تهران، کرج، اصفهان و تبریز چهار کلان‌شهری هستند که در مرحله نخست، استفاده از کارت سوخت شخصی در آنها (به جای استفاده از کارت سوخت جایگاه‌ها) اجباری می‌شود. سایر کلان‌شهرها در مرحله دوم و بعد از حصول اطمینان از اینکه کارت سوخت به دست تمام صاحبان خودرو رسیده وارد این طرح می‌شوند و در نهایت سوخت‌گیری در تمام شهرهای کشور، تنها با کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر خواهد بود.  بازگشت دولت به استفاده از کارت سوخت‌، چهار سال پس از تک‌نرخی شدن بنزین روی هزار تومان رخ می‌دهد. سال ۹۴ و زمانی که سهمیه‌بندی بنزین حذف و بنزین روی هزار تومان تک‌نرخی شد؛ لزوم استفاده از کارت سوخت نیز از بین رفت. به این ترتیب کارت سوخت به تدریج از میان مدارک شخصی افراد صاحب خودرو کنار گذاشته شد زیرا وجود یک کارت در هر جایگاه سوخت برای پر کردن باک‌ خودروها از بنزین تک‌نرخی کافی بود.

حالا نیز تغییری در سیاست توزیع یا قیمت‌گذاری سوخت رخ نداده و دولت هنوز روی قیمت هزار تومان برای هر لیتر بنزین پافشاری دارد. اما با تصمیم مسوولان، استفاده از کارت‌سوخت شخصی اجباری شده تا شاید از این راه و در غیاب طرح‌های دیگر، از شدت قاچاق سوخت به کشورهای همسایه کاسته شود. واقعی نبودن قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه، به خصوص پس از جهش نرخ ارز در ایران؛ روزانه هزاران لیتر از بنزین ارزان را راهی آن‌سوی مرزها کرده است.  دور ماندن چهار ساله کارت سوخت از صاحبان خودرو، حالا آنها را با سوالات زیادی از چگونگی دریافت کارت سوخت تا چگونگی بازیابی رمز مواجه کرده است. در رابطه با سوالات متداول درباره کارت سوخت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکنون اطلاعیه‌های فراوانی منتشر کرده و به ارائه توضیحات لازم پرداخته، با این حال همچنان سوالاتی برای عموم مردم باقی است. یکی از سوالات مهمی که وجود دارد، این است که «با فرض آغاز سراسری طرح سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در کشور، تکلیف افرادی که کارت سوخت خود را (مانند هر مدرک شخصی مهم دیگر) گم می‌کنند یا برای سوخت‌گیری به همراه ندارند؛ چه خواهد بود؟ آیا کارت سوخت جایگاه‌دار، برای استفاده در چنین شرایطی در جایگاه باقی خواهد ماند؟» این سوال در شرایطی وجود دارد که به گفته رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی پالایش و پخش به «دنیای‌اقتصاد» از امروز و همزمان با اجرای سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در کلان‌شهرها، سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌داران محدود شده و برای مثال ممکن است به ۴۰ لیتر در روز محدود شود.

کارت جایگاه‌داران قابل حذف است؟

پاسخ به سوال یاد شده از این منظر مهم است که می‌تواند بی‌فایده بودن استفاده از کارت سوخت در غیاب طرح‌های دیگر کنترل مصرف سوخت را اثبات کند. در واقع مادامی که حتی یک کارت سوخت در جایگاه وجود داشته باشد و افراد امکان سوخت‌گیری ولو محدود را با آن داشته باشند، مهر تاییدی بر این موضوع است که «در شرایط تک‌نرخی و آزاد بودن سوخت‌گیری، همان یک کارت سوخت برای سوخت‌گیری کافی است.»   فاطمه کاهی، رئیس روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی روز گذشته در پاسخ به سوالی که به آن اشاره شد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم تمام صاحبان خودرو کارت سوخت دریافت کرده‌اند؛ کارت‌های آزاد را از جایگاه‌ها برنمی‌داریم. کاهی در پاسخ به این سوال که «اگر بعد از اجرای سراسری طرح، فردی کارت سوخت خود را گم کند یا به همراه نداشته باشد، برای سوخت‌گیری می‌تواند از کارت جایگاه استفاده کند؟» نیز گفت: هنوز برنامه‌ای برای حذف کارت سوخت جایگاه‌ها اعلام نشده اما میزان لیتراژ آنها به ۴۰ لیتر کاهش پیدا کرده است.

 این پاسخ‌ها از پیش‌بینی نشدن راهکارهای لازم برای موارد این‌چنینی حکایت دارد. در غیاب پاسخی روشن برای این سوال که «تکلیف سوخت‌گیری افرادی که کارتشان را به هر دلیل گم کرده‌اند» چه خواهد بود؛ می‌توان به این نتیجه رسید که احتمالا حذف کامل کارت سوخت از جایگاه‌ها امکان‌پذیر نباشد زیرا تا زمانی که بنزین سهمیه‌بندی نشده یا نرخ دومی برای قیمت آزاد آن در نظر گرفته نشده، نمی‌توان افرادی که کارت‌سوخت خود را گم کرده‌اند یا به هر دلیل آن را به همراه ندارند، از سوخت‌گیری منع کرد. حفظ کارت سوخت جایگاه‌ها برای حل موارد این‌چنینی در حالی ضروری به‌نظر می‌رسد که تاکیدی دوباره بر عدم لزوم استفاده از کارت سوخت، در صورت ثابت بودن سیاست‌های بنزینی است. در چنین شرایطی، استفاده از کارت سوخت تنها برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های آماری مناسب به‌نظر می‌رسد بدون آنکه اهداف مبارزه با قاچاق سوخت، کنترل مصرف داخلی یا عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه پنهان در قیمت بنزین را در میان تمام اقشار جامعه به همراه داشته باشد.

پیش از این امیر وکیل‌زاده، مدیر‌عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود: اگرچه تقاضا داریم، مردم در سراسر کشور به‌ویژه در چهار کلان‌شهر تبریز، تهران، کرج و اصفهان از کارت شخصی استفاده کنند، اما باز هم تاکید می‌کنیم مردم نگران نباشند، زیرا اصلا مایل نیستیم در این مرحله کسی وارد جایگاه شود و به دلیل نداشتن کارت سوخت شخصی نتواند سوخت‌گیری کند.

سوخت‌گیری روزانه محدود می‌شود؟

  یکی دیگر از سوالاتی که در رابطه با سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی وجود دارد، این است که آیا در میزان سوخت‌گیری محدودیت ایجاد خواهد شد؟ این ابهام بعد از انتشار این خبر که «براساس تصمیم دولت برای دریافت سوخت از طریق کارت‌های شخصی محدودیت عرضه روزانه ۶۰ لیتر در نظر گرفته شده است»، ایجاد شد. پاسخ کاهی به این ابهام این است که «با وجود آغاز محدودیت در میزان سوخت‌گیری کارت جایگاه‌ها از امروز، برای سوخت‌گیری با کارت شخصی هنوز هیچ محدودیتی اعلام نشده است.» رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با اینکه چنین محدودیتی ایجاد خواهد شد یا خیر، پاسخی نداد و منبع خبر منتشر شده در این زمینه را نیز شرکت متبوع خود به عنوان سازمان مسوول در این زمینه ندانست.

چگونه رمز کارت سوخت را بازیابی کنیم؟

چهار سال زمانی کافی برای فراموش کردن رمز کارتی است که برای استفاده از آن نیاز ضروری وجود نداشته. به همین دلیل یکی از سوالات متداول کسانی که کارت سوخت خود را از قدیم دارند، اما رمز آن را فراموش کرده‌اند، روش بازیابی رمز است. این مشکل برای افرادی که طی این سال‌ها معامله خودرو داشته‌اند نیز وجود دارد زیرا این افراد کارت سوخت را همراه با خودرو از فروشنده قبلی دریافت کرده اما به علت نیاز نداشتن به کارت سوخت برای سوخت‌گیری، دانستن رمز کارت برایشان مهم نبوده است.   به این ترتیب از تاریخ شانزدهم مرداد تا شانزدهم شهریور، شرایطی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی فراهم شده است تا رمز همه کارت‌های موجود به چهار رقم آخر کد ملی فردی که اسمش روی کارت سوخت ثبت شده بازگردد. بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به جایگاه سوخت و وارد کردن چهار رقم آخر کد ملی فردی که کارت به نام اوست آن را فعال کنند.

این افراد در مهلت تعیین شده می‌توانند رمز کارت سوخت خود را از چهار رقم آخر کد ملی صاحب قبلی خودرو تغییر دهند، در غیر این صورت بعد از شانزدهم شهریور، این امکان برای آنها از بین می‌رود و همان چهار رقم آخر کد ملی، به‌عنوان رمز باقی می‌ماند. افرادی که از طریق چهار رقم آخر کد ملی فردی که نام او روی کارت سوخت است، قادر به استفاده از کارت نیستند، باید به یکی از نواحی یا مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سراسر کشور مراجعه کنند تا رمز را حذف کنند و رمز جدید را تعیین کنند.

کارت سوخت خود را از کجا دریافت کنیم؟

افردای که کارت سوخت ندارند به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته آنهایی که قبلا درخواست کارت سوخت داده‌اند اما هنوز به دستشان نرسیده و دسته دوم افرادی که تا کنون اقدام به ارسال درخواست نکرده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیش از این اعلام کرده بود متقاضیانی که برای صدور کارت‌المثنی با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا از طریق سامانه دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند، باید همچنان منتظر باشند تا کارت آنها صادر و به درب منازلشان ارسال شود. این افراد برای اطلاع از آخرین وضعیت صدور کارت خود می‌توانند با مراجعه به سایت epolic.ir و وارد کردن شماره پلاک خودرو، بارکد پستی کارت سوخت خود را دریافت کنند. با این حال اگر فردی به این سایت مراجعه کرد و سابقه‌ای ندید نگران نباشد، زیرا ممکن است هنوز کارتش به پست تحویل نشده باشد؛ بنابراین باید صبر کنند تا این فرآیند انجام شود. به این‌ترتیب افرادی که پیش از این برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کرده‌اند، باید از طریق پست پیگیر دریافت کارت خود باشند.

افرادی نیز که به هر دلیل تاکنون برای صدور کارت ثبت‌نام نکرده‌اند؛ علاوه‌بر اینکه همچنان امکان مراجعه آنها به دفاتر پلیس + ۱۰ وجود دارد، از روزهای آینده که زمان دقیق آن از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع‌رسانی خواهد شد، این افراد می‌توانند به سامانه دولت همراه مراجعه و به‌صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری کارت المثنی خود را ثبت‌نام کنند.

این خبر آخرین پرسش‌ها از کارت سوخت اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

سکوی تبدیل قاچاق به صادرات

عرضه بنزین در رینگ بین‌المللی بورس انرژی با قیمت ۴۳ سنت (معادل حدود ۵ هزار تومان) به ازای هر لیتر موجب شد برای اولین بار صادرات بنزین به کشورهای همسایه به شکل رسمی و از مسیری غیر از قاچاق انجام شود. برخلاف نفت، صادرات بنزین به سهولت در منطقه قابل انجام است. بنابراین ایجاد بازاری متشکل برای این امر می‌تواند زمینه‌ساز اصلاح قیمت‌ سوخت شود. به‌عبارت دقیق‌تر، کشف قیمت‌های شفاف در بورس می‌تواند برای عموم جامعه نیز غیرعادلانه بودن یارانه بنزین را مشهود و اقبال از طرح‌های اصلاحی را فراگیر کند.

در هفته‎های اخیر «تبدیل شدن ایران به صادرکننده بنزین» تیتر بسیاری از رسانه‌های کشور شد؛ چراکه برای اولین بار محموله‌ای به حجم ۳ هزار تن در رینگ بین‌المللی بورس انرژی به فروش رسید و سپس به افغانستان صادر شد. با این حال می‌توان گفت که این اولین محموله «رسمی» صادرات بنزین ایران است و کشورهای همسایه سال‌ها است که از مسیرهای غیررسمی و غیرشفاف خریدار این سوخت کشور هستند. صادراتی که چون از مسیرهای غیررسمی انجام می‌شود به آن عنوان «قاچاق» داده شده است. بنزین و دیگر سوخت‌ها در ایران همواره با قیمت‌های یارانه‌ای عرضه شده‌اند، در حالی‌که در غالب کشورهای همسایه با قیمت‌های بین‌المللی و حتی بالاتر از آن عرضه می‌شوند. اختلاف قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه موجب شده کهقاچاق آن درآمدهای بسیار هنگفتی را عاید کسانی کند که وارد این‌گونه معاملات می‌شوند. این موضوع به‌خصوص در یک سال گذشته که شاهد جهش ارزی در کشور بوده‌ایم شدت بیشتری یافته است. در واقع افزایش نرخ دلار در کنار ثابت ماندن قیمت سوخت در بازار داخلی موجب شده که فاصله ارزی نرخ‌های داخلی و خارجی بیشتر شده و به تبع قاچاق آن نیز سودآوری بیشتری یابد. به‌طور مثال در حال حاضر هر لیتر بنزین معمولی (اکتان ۹۱) در کشور با نرخ هزار تومان یا براساس قیمت ارز در بازار آزاد حدود ۸ سنت و بنزین سوپر (اکتان ۹۵) با نرخ ۱۲۰۰ تومان یا حدود ۱۰ سنت به فروش می‌رسد. در‌حالی‌که قیمت بنزین با اکتان ۹۵ (بنزین سوپر) در فوب خلیج فارس حدود ۴۳ سنت است و در کشورهای همسایه به‌دلیل اعمال مالیات و هزینه‌های انتقال حتی با نرخ‌هایی بالاتر از فوب به فروش می‌رسد. آخرین آمار منتشر‌شده از قیمت بنزین توسط سایت گلوبال پترول پرایس، نشان می‌دهد که متوسط قیمت بنزین در کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و عمان که احتمالا مهم‌ترین مشتریان بنزین کشور هستند، حدود ۷۰ سنت یا ۸هزار تومان در هر لیتر است. درخصوص گازوئیل نیز شرایط مشابهی حاکم است، این سوخت با نرخ ۵۰۰ تومان در ایران به فروش می‌رسد؛ در‌حالی‌که در دیگر کشورها و همچنین بازارهای جهانی در سطوحی نزدیک به نرخ بنزین و بعضا بالاتر از آن عرضه می‌شود. این ارقام و اختلاف قیمت‌های داخلی و خارجی به چرایی اوج‌گیری قاچاق سوخت از ایران به کشورهای همسایه به‌خصوص ظرف یک سال گذشته پاسخ می‌دهد.

سال گذشته آمار متفاوتی از میزان قاچاق سوخت کشور اعلام می‌شد که بین ۱۰ میلیون لیتر تا ۳۰ میلیون لیتر در روز متغیر بود. با این حال برخی کارشناسان با اشاره به محدودیت‎های روش‌های صادراتی این ارقام را اغراق‌شده اعلام می‌کردند. با این حال کشف تعداد بسیاری خطوط لوله انتقال سوخت به‌منظور قاچاق در جنوب کشور یا توقیف تعدادی نفتکش کوچک حامل سوخت قاچاق در نزدیکی تنگه هرمز در ماه‌های اخیر نشان داد که ظاهرا قاچاقچیان سوخت یک گام از کارشناسان و مسوولان کشور جلوتر هستند. محاسبات نشان می‌دهد که با یک خط‌لوله ۱۰ اینچی می‎توان روزانه بیش از ۴ میلیون لیتر را قاچاق کرد (با فرض دبی یکنواخت ورودی) و تمام دلیل جریان داشتن این شکل از فروش سوخت به کشورهای همسایه تنها فرصتی است که دولت با ارزان فروشی آن در داخل کشور در اختیار قاچاقچیان قرار داده. بنابراین قاچاق بنزین هر چند از سوی مسوولان غیرقانونی اعلام می‌شود؛ اما در واقع همان صادرات از مبادی غیررسمی است. با این تفاوت که سود ناشی از قاچاق برخلاف صادرات تنها عاید قشر محدودی می‎شود و از سوی دیگر به‌دلیل عدم شفافیت و غیرقانونی بودن احتمالا بنزین قاچاق با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به فروش می‎رسد. همچنین منابع ارزی ناشی از قاچاق بنزین نامشخص است و بر این اساس رانت سوخت که در اقتصاد کشور اعتراض بسیاری را برانگیخته است جز زیان به منافع ملی هیچ فایده دیگری برای کشور نداشته است و تنها جیب قاچاقچیان را پر می‌کند. حال با عرضه بنزین در بورس انرژی فرصت خوبی ایجاد شده که به قاچاق سوخت شکل رسمی بخشید. به این معنا که با افزایش جذابیت خرید بنزین در بورس انرژی و همچنین کاهش قاچاق، مشتریان بیشتری را راهی بورس انرژی و صادرات را جایگزین قاچاق کرد. مزیت صادراتی بنزین در اقتصاد کشور مشخص است و تنها راه برای جلوگیری از قاچاق، حذف یارانه‌های ناعادلانه بنزین است؛ به این ترتیب با اصلاح قیمتی بنزین است که می‌توان مانع از تبدیل مطلوبیت صادرات یک کالا به قاچاق شد.

فرصتی برای صادرات

نگاهی به آمار معاملات در بورس انرژی نشان می‌دهد که اولین محموله بنزین کشور به حجم ۱۰ هزار تن ۹ مردادماه با مشخصات اکتان ۹۱ و به قیمت ۵۸۱ دلار به ازای هر تن یا ۴۳سنت در لیتر عرضه شده که از این مقدار ۳هزار تن آن به فروش رسیده است. بعد از این معامله موفق، دو محموله بنزین دیگر اما این بار از نوع اکتان ۹۵ یکی با حجم ۳ هزار و دیگری ۵ هزار تن با قیمت ۶۳۰ دلار در هر تن یا ۴۷ سنت در لیتر به فروش رسید. به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران از ۱۵ کشور همسایه در شرایط کنونی که سایه تحریم‌ها بر کشور سنگینی می‌کند، ۹ کشور متقاضی بنزین ایران هستند و در صورت رفع تحریم‌ها همه ۱۵ کشور می‌توانند خریدار این سوخت ایران باشند. این در حالی است که سیاست‌های اشتباه، مزیت صادراتی را به یک نقطه ضعف برای اقتصاد کشوربا عنوان «قاچاق» تبدیل کرده است. فروش موفق بنزین در حالی است که فروش نفت‌خام در رینگ بین‌المللی بورس انرژی تا کنون توفیقی نداشته است. به‌نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین موانع فروش نفت‌خام در بورس انرژی به نوع ماده و مشتریان آن بازمی‌گردد. در واقع خریدار نهایی بنزین مشتری خرد است که با وجود همه فشارهای آمریکا تقریبا تحریم آن غیرممکن است؛ نمونه این موضوع را در فروش سایر کالاهای صادراتی می‌توان مشاهده کرد. در‌حالی‌که مشتری نفت‌خام یک پالایشگاه است که حتی اگر به‌طور مستقیم با شرکت‌های آمریکایی مراودات مالی نداشته باشد، به‌طور غیرمستقیم به اتصال به سیستم مالی آمریکا و استفاده از دلار نیاز دارد. از طرف دیگر بنزین دارای مشخصات ویژه‌ای که نشان‌دهنده کشور مبدا باشد نیست، اما نفت‌خام دارای ویژگی‌هایی است که با برخی آزمایش‌ها به سادگی قابل‌شناسایی بوده و کشور تولیدکننده آن مشخص می‌شود. از این رو خرید فرآورده نفتی از ایران در برابر خرید نفت‌خام ریسک بسیار کمتری برای مشتریان آن دارد.

بنابراین در شرایط تحریم و حتی غیرتحریم صادرات بنزین می‎‌تواند منابع ارزی خوبی را برای کشور تامین کند. براساس آخرین اظهارات وزیر نفت، میزان تولید بنزین کشور در حال حاضر نزدیک به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. از طرف دیگر مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متوسط مصرف این سوخت از ابتدای سال تا تیرماه را حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز اعلام کرده است. این آمار نشان می‌دهد که ظرفیت صادراتی بنزین کشور حدود ۱۵ میلیون لیتر در روز است؛ در‌صورتی‌که با عرضه بنزین در بورس انرژی بتوان به‌طور کامل از ظرفیت صادراتی این سوخت استفاده کرد و با احتساب نرخ ۴۳ سنت به ازای هر لیتر، از محل صادرات بنزین حدود ۶میلیون و پانصدهزار دلار در روز یا ۲میلیارد و۳۷۰میلیون دلار در سال درآمد ارزی عاید کشور می‌شود. در این میان لازم است توجه شود پایین‌تر بودن قیمت بنزین نسبت به قیمت تعادلی افزایش تقاضا و مصرف را به دنبال داشته است. نقش قاچاق را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و همان‌طور که اشاره شد قاچاق در حال هدر دادن بخش قابل‌توجهی از ثروت ملی این مملکت است.

فرصتی برای کنترل مصرف

آمار مصرف حامل‌های انرژی موضوع نگران‎کننده‌ای است. آمار نشان می‌دهد که رشد مصرف بنزین کشور در چهار ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۹ درصد بوده است. در واقع در حالی در چهار ماه ابتدای سال به‌طور متوسط ۹۵ میلیون لیتر در روز بنزین در کشور مصرف شده که این مقدار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته کمتر از ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده است. به اعتقاد کارشناسان، قیمت پایین سوخت مهم‌ترین عامل رشد مصرف بنزین در کشور است. به‌طوری‌که از سال ۹۴ که قیمت بنزین در ایران روی نرخ هزار تومان ثابت باقی مانده است، مصرف بنزین بیش از ۲۴ میلیون لیتر معادل ۳۴ درصد رشد داشته است. سرعت رشد بنزین ممکن است فرصت صادرات را بار دیگر از بین ببرد. در واقع اگر چاره‌ای برای مصرف بنزین اندیشیده نشود در کمتر از دو سال نه تنها روند صادرات بنزین متوقف می‌شود، بلکه ایران برای تامین تقاضای داخلی خود نیازمند واردات خواهد شد. هرچند دولت در حال بازگرداندن کارت سوخت است و معتقد است که اجباری کردن استفاده از کارت سوخت می‌تواند مانع از رشد مصرف شود، اما به اعتقاد کارشناسان تنها مانعی که می‌توان مقابل رشد مصرف داخلی قرار داد، اصلاح قیمت‌ها است.

پیش از این، ابزاری چون کوپنی کردن بنزین توسط برخی منابع و کارشناسان معرفی شد که نه تنها با استفاده از آن می‌شد قیمت‌ها را اصلاح و به کاهش یارانه سوخت پرداخت، بلکه می‌توان توزیع یارانه بنزین را نیز عادلانه ‌کرد. به این معنا که در حال حاضر یارانه هر لیتر بنزین حدود ۴۰۰۰ تومان است که تنها شامل دارندگان خودرو می‌شود. همچنین بین دارندگان خودرو نیز آن دسته که بیشتر از ماشین‌های خود استفاده می‌کنند، بیشتر از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که دهک‌های پایین جامعه که غالبا مالک خودروی شخصی نیستند از یارانه بنزین نیز هیچ سودی کسب نمی‌کنند. از این رو، پیشنهاد شد که به تمام افراد جامعه اعم از مالکان و غیرمالکان خودرو مقداری سهمیه بنزین (مثلا ۲۰ لیتر در ماه) با نرخ هزار تومان اختصاص یابد. خانوارها می‌توانستند نیاز خود به بنزین را با استفاده از این سهمیه رفع کنند و مازاد آن را در بازاری که به این منظور اختصاص می‌یافت با قیمت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای عرضه کنند. همچنین خانوارهایی که نیاز روزانه آنها با مقدار سهمیه‌ای رفع نمی‌شد می‌توانستند مازاد آن را از این بازار تامین کنند.  با این حال این طرح با وجود بحث‌های بسیاری که پیرامون آن قرار داشت، به مرحله اجرا درنیامد؛ چراکه دولت اعلام می‌کرد که اجرای آن با پیچیدگی‌هایی همراه است. نبود بازاری برای فروش سهمیه بنزین مازاد و دشوار بودن کشف قیمت در این بازار، یکی از ایراداتی بود که به این طرح گرفته می‌شد. حال به‌نظر می‌رسد در‌صورتی‌که عرضه بنزین در بورس انرژی به‌طور مرتب ادامه و رونق یابد، رینگ بین‌المللی بورس می‌تواند بازار خوبی برای بنزین کوپنی باشد. به این معنا که عموم مردم کوپن بنزین خود را به برخی شرکت‌های کارگزاری واگذار کنند و این کارگزاری‌ها کار خرید و فروش بنزین را در بورس انجام دهند، قیمت پایه نیز می‌تواند قیمت‌ فوب خلیج فارس قرار گیرد. بر این اساس علاوه بر کنترل قاچاق،  فرصت‌های بیشتری نیز در اختیار صادر‌کنندگان قرار خواهد گرفت. /دنیای اقتصاد

این خبر سکوی تبدیل قاچاق به صادرات اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

همه چیز در مورد کارت سوخت خودرو؛ چهار رقم آخر کد ملی، رمز شماست

پس از ماه ها کشمکش، سرانجام به تاریخ اجباری شدن استفاده از کارت سوخت در خودروها رسیدیم و از امروز (20 مرداد 98) در کلان شهرهای کشور، استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ بنزین ها ضرورت دارد. این رویه …

The post همه چیز در مورد کارت سوخت خودرو؛ چهار رقم آخر کد ملی، رمز شماست appeared first on دیجیاتو.

شش رفتار اشتباهی که به خودرویتان آسیب می‎رساند

در این مقاله سعی داریم تا شما را با شش رفتار اشتباهی که ممکن است در تعامل با خودروی زبان‎ بسته‌تان انجام دهید، آشنا نموده و برحذر بداریم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید. مورد اول: اگر موتور خودرویتان …

The post شش رفتار اشتباهی که به خودرویتان آسیب می‎رساند appeared first on دیجیاتو.

احتمال تغییر موعد اجباری شدن استفاده از کارت سوخت

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی با هدف انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مصرف بنزین به تصویب رسیده است و از نهم خردادماه اطلاع‌رسانی آن آغاز و اقدامات لازم برای فراهم شدن زیرساخت‌های این طرح انجام شد.

اما این در شرایطی است که طبق اعلام بیژن زنگنه وزیر نفت حدود ۷۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت به درب منازل شهروندان ارسال شده است که به دلیل حضور نداشتن یا هر دلیل دیگر به اداره‌های پست برگشت داده شد لذا لازم است افرادی که هنوز کارت هوشمند سوخت خود را دریافت نکردند با مراجعه به اداره‌های پست آن را دریافت کنند.

وزارت نفت روزانه ۵۰ هزار کارت هوشمند سوخت جدید صادر می‌کند تا طرح استفاده از کارت سوخت تکمیل شود. با این وجود پیش‌بینی می‌شود که اجرای کامل این طرح زمان بیشتری نیاز داشته باشد اما با این وجود زیرساخت‌های عمده اجرای این طرح آماده است.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، از ماه گذشته اطلاع‌رسانی درباره الزام استفاده از کارت سوخت را آغاز کرد و با نصب بنر در جایگاه‌های سوخت تلاش در توسعه فرهنگ استفاده از این کارت را دارد اما سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این که آخرین وضعیت نصب تجهیزات کارت‌خوان جدید در جایگاه‌های سوخت چگونه است و جایگاه‌ها اکنون از نظر نوسازی در چه وضعیتی قرار دارند؟

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این باره این‌گونه  پاسخ داد که قرار نیست کارت‌خوان جدیدی در جایگاه‌های سوخت نصب شود و سوخت‌گیری با کارت‌های سابق به همان روال گذشته انجام خواهد شد. هم‌چنین به‌روزرسانی سامانه هوشمند نیازمند تجهیزات اضافی نیست و صرفاً نرم‌افزار است که تماماً در داخل کشور انجام می‌شود.

طبق اعلام این شرکت، وضعیت جایگاه‌های سوخت کشور اکنون در شرایط مطلوب است و جای نگرانی وجود ندارد. /ایسنا

این خبر احتمال تغییر موعد اجباری شدن استفاده از کارت سوخت اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

اجرای مصوبه کارت سوخت از ۲۰ مرداد فقط در ۴ شهر/ وزارت نفت مصوبه سراسری خود را پس گرفت؟

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، در‌حالی که در اطلاعیه خردادماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده بود “عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از تاریخ بیستم مرداد ماه سال جاری صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو, امکان پذیر خواهد بود”؛ اجرای این برنامه در این تاریخ فقط در ۴ شهر کشور انجام می‌شود و بقیه شهرها و روستاهای کشور طی روزهای بعد از آن یک به یک مشمول این برنامه می‌شوند.

امیر وکیل زاده، مدیر عامل شرکت ملی پخش با اشاره به این که اجرای برنامه لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی با اولویت در کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان اجرا می شود، افزود: این طرح در مدت زمان کوتاه در دیگر کلان شهرها و کل کشور نیز اجرا می شود.

پیگیری از سامانه ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز این مسئله را تأیید می کند که در تاریخ ۲۰ مردادماه، اجرای مصوبه‌ای که قرار بود در این تاریخ سراسری باشد، فقط در ۴ کلانشهر مذکور انجام می شود و در روزها و شاهد هفته‌های بعد از آن، باید منتظر اجرای این مصوبه در دیگر نقاط کشور باشیم.

این خبر اجرای مصوبه کارت سوخت از ۲۰ مرداد فقط در ۴ شهر/ وزارت نفت مصوبه سراسری خود را پس گرفت؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

جزئیات الزام سوخت گیری با کارت سوخت شخصی تشریح شد

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه از ۲۰ مرداد مرحله اول استفاده از کارت سوخت شخصی شروع می شود، گفت: کسانی که کارت سوخت نداشتند و از طریق «دولت همراه» کارت بانکی معرفی کرده بودند تا به جای کارت سوخت استفاده کنند، اسامی تمامی آنها برای صدور کارت سوخت اعلام شده است و به زودی کارت سوخت به درب منازل ارسال می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، امیر وکیل زاده در گفتگوی ۱۸ و ۳۰ دقیقه شبکه خبر سیما ۳۰ تیر ماه، درباره جزئیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی توضیحاتی را ارائه و با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی که به تدریج در کل کشور اجرایی می شود، گفت: این روش از قاچاق سوخت و سوء استفاده از کارت های سوخت جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه بنزین هم خودش قاچاق می شود و هم می تواند در مناطق مرزی خدمت لجستیک قاچاق دیگر کالاها قرار بگیرد، در خصوص اهداف استفاده از کارت سوخت گفت: هدف اصلی استفاده از کارت سوخت جلوگیری از قاچاق سوخت و نیز سوء استفاده از کارت های سوخت شخصی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه این کار سبب می شود یارانه سوخت در سرزمین خودمان و برای مردم خودمان هزینه شود، گفت: جلوگیری از قاچاق سوخت خود به خود باعث کاهش مصرف سوخت و هدر رفت منابع ملی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما می‌دانیم از نازل هر جایگاه چقدر بنزین خارج شده، اما نمی‌دانیم چه کسی از آن استفاده می‌کند و اگر عرضه بنزین با کارت آزاد جایگاه باشد اطلاعاتی در خصوص خودرو مصرف کننده استخراج نمی شود.

مدیر عامل شرکت ملی پخش با اشاره به این که اجرای برنامه لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی با اولویت در کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان اجرا می شود، افزود: این طرح در مدت زمان کوتاه در دیگر کلان شهرها و کل کشور نیز اجرا می شود.
امیر وکیل زاده در خصوص مسائل احتمالی اجرای این طرح گفت: در ابتدای اجرای این طرح، امکان عرضه سوخت با کارت جایگاه دار برای کسانی که هنوز کارت سوخت ثبت نام نکرده اند یا کارت سوخت را همراه خود ندارند، وجود دارد اما با اعمال محدودیت در کمیت بنزین، به طوری که برای مثال به جای ۶۰ لیتر، ۳۰ لیتر سوخت به راننده عرضه می‌شود و به مرور این محدودیت بیشتر می شود تا اینکه همه کارت سوختشان را تهیه یا فعال و از آن استفاده کنند.

وکیل زاده با اشاره به اینکه رمز اولیه کارت‌های سوخت ۴ رقم شماره ملی فرد صاحب کارت است، تصریح کرد: اگر کسی رمز کارت سوخت را فراموش کرده باشد، می‌تواند با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش یا از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ راهنمایی های لازم را برای دریافت آدرس مراکز رمزگشایی کارت سوخت دریافت کند.

به گفته وی، عده‌ای از شهروندان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت‌نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ با در دست داشتن مدارک، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.
این مقام مسئول در خصوص زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح، گفت: سامانه هوشمند سوخت هیچ گاه جمع آوری نشد و نرم افزار و سخت افزار آن در جایگاه های سوخت با بازدید های انجام شده توسط کارشناسان آماده کار بوده است و هیچ مشکلی در جایگاه‌ها وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص مصرف بنزین و گازوئیل، گفت: میزان متوسط روزانه مصرف بنزین در سال از ابتدای سال تا کنون ۹۵ میلیون لیتر و مصرف متوسط گازوئیل در صنعت حمل و نقل حدود ۴۷ میلیون لیتر است.
وکیل زاده با اشاره به اینکه استفاده از کارت سوخت آمار مختلفی را درباره میزان مصرف با توجه به نوع و کلاس خودروها اختیار ما قرار می دهد، افزود: جلوگیری از قاچاق سوخت خود به خود باعث کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از هدر رفت منابع ملی می شود.

این خبر جزئیات الزام سوخت گیری با کارت سوخت شخصی تشریح شد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

برداشت خطا از کارت سوخت

به گزارش بخش اقتصادی سایت خبرهای فوری، بیژن زنگنه اعلام کرده است افرادی که تا تاریخ ۲۰ مرداد موفق به اخذ کارت سوخت نشوند، می‌توانند تا دوره‌ای از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند. وزیر نفت مطرح نبودن بحث «سهمیه‌بندی بنزین» و دنبال کردن هدف «انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات» در بازگشت کارت سوخت را عامل باقی ماندن کارت جایگاه‌داران می‌داند. این دو اظهارنظر از سوی زنگنه نشان می‌دهد بازگشت کارت سوخت بدون اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت‌ها، کمترین اثرگذاری را به همراه خواهد داشت و به اهداف خود در کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت، نخواهد رسید.

تلاش‌ها برای اصلاح قیمت یا شیوه توزیع سوخت بر اساس یکی از چند روش پیشنهادی از جمله سهمیه‌بندی بنزین در حالی ناتمام ماند و به استفاده صرف از کارت سوخت توسط صاحبان خودرو منتهی شد که کارشناسان عقیده دارند کارت سوخت به تنهایی نمی‌تواند مانعی جدی برای جلوگیری از قاچاق گسترده این کالای استراتژیک  و کنترلرشد مصرف آن باشد. صحبت‌های روز گذشته وزیر نفت در حاشیه دومین نشست هم‌اندیشی با وزیران سابق نفت نیز اگرچه به‌طور مستقیم به اثرگذار نبودن کارت سوخت  اشاره نداشت اما تلویحا این موضوع را مورد تایید قرار می‌داد. به گفته بیژن زنگنه «فعلا موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست و فقط بحث انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات مطرح است.» اینکه انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات تا چه میزان می‌تواند از قاچاق گسترده سوخت جلوگیری کند از سوی زنگنه مورد اشاره قرار نگرفت اما ناگفته پیداست تا زمانی که محدود کردن سوخت‌گیری با استفاده از سیستم سهمیه‌بندی سوخت مطرح نباشد، نمی‌توان از کارت سوخت برای برچیدن قاچاق و کنترل رشد مصرف بنزین انتظار معجزه داشت. به نظر می‌رسد همین موضوع نیز باعث شده استوزارت نفت در نهایت به این نتیجه برسد که چنانچه کارت سوخت برخی افراد تا تاریخ ۲۰ مرداد آماده نشد، استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران بلامانع باشد. کارآ نبودن استفاده صرف از کارت سوخت در جریان کنترل قاچاق در حالی بسیار مهم به نظر می‌رسد و تصمیم‌گیری‌های جدی‌تر را در سیاست‌های توزیعی و قیمتی بنزین طلب می‌کند که در این میان برخی با برداشت نادرست از عملکرد کارت سوخت وعده  برچیده شدن قاچاق سوخت به محض فرا رسیدن ضرب‌الاجل سوخت‌گیری با کارت را  می‌دهند.  بر اساس گزارش‌های موجود، بیژن زنگنه روز گذشته و در حاشیه دومین دیدار با وزیران پیشین نفت با اشاره به اینکه وزارت نفت آماده عرضه بنزین با کارت سوخت از ۲۰ مردادماه است، گفت افرادی که کارت سوخت ندارند ضمن اقدام برای دریافت کارت سوخت می‌توانند برای مدتی محدود از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند زیرا فعلا موضوع سهمیه‌بندی بنزین مطرح نیست و فقط بحث انضباط دادن و جمع‌آوری اطلاعات مطرح است.

  نگاه نادرست به اثرات کارت سوخت

 به نظر می‌رسد طرح انتظار برچیده شدن قاچاق سوخت با الزامی شدن سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی از سوی برخی رسانه‌ها، نتیجه عدم توجه به دلیل اصلی ورود این ابزار است. کارت سوخت در سال ۸۶ و زمانی وارد سیستم سوخت‌گیری ایران شد که اعمال سهمیه ماهانه سوخت برای هر خودرو، وجود این ابزار را برای کنترل سوخت‌گیری صاحبان خودرو الزامی می‌کرد. بنابراین چنانچه سهمیه‌ای وجود نداشته باشد، استفاده از کارت سوخت نیز الزامی به نظر نمی‌رسد و تنها یک کارت سوخت در هر جایگاه می‌تواند پاسخگو باشد؛ درست مانند اتفاقی که از سال ۹۴ به این سو و با تک‌نرخی شدن بنزین رخ داد.

 طرح انتظار کنترل جدی قاچاق سوخت با کارت سوخت علت دیگری نیز دارد و آن شناسایی نادرست منشأ قاچاق است. عقب ماندن قیمت سوخت از نرخ تورم عمومی در ایران به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علت‌های رشد قاچاق و افزایش افسارگسیخته مصرف سوخت، موضوعی است که بارها در سلسله گزارش‌های «دنیای‌اقتصاد» در رابطه با بنزین مورد اشاره قرار گرفته. این منشا قیمتی در حالی مورد اشاره بسیاری از کارشناسان قرار دارد که تلاطمات ارزی که از اواخر سال گذشته شاهد آن بودیم، اثرگذاری این منشا را جدی‌تر و قاچاق سوخت به کشورهای همسایه که قیمت سوخت در آنها از نرخ‌های جهانی اثر می‌گیرد را توجیه‌پذیرتر کرد. لزوم اصلاح قیمتی بنزین برای کنترل مصرف داخلی و قاچاق آن به کشورهای همسایه در حالی تا همین ماه‌های گذشته بازگشت نظام سهمیه‌بندی را در مرکز توجه‌ها قرار داده بود که با محافظه‌کاری بیش از اندازه دولت در اجرای سیاست‌های سوختی، این روش کنترلی مورد فراموشی اجباری قرار گرفت.

 با این تفاسیر تا زمانی که دولت تصمیمی برای بازگرداندن سهمیه‌بندی بنزین با ابزار اصلاح قیمتی به‌عنوان حداقل اقدام برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت نداشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت سوختگیری نامحدود با کارت سوخت بتواند گره‌ای از مشکلات سوختی کشور باز کند. بی‌اثر بودن استفاده صرف کارت سوخت در بحثی مانند کنترل قاچاق در حالی است که حتی استفاده از این کارت در بستر طرح سهمیه‌بندی نیز نمی‌تواند مانعی جدی برای جلوگیری از قاچاق باشد. شاهد این مدعا جریان داشتن قاچاق گازوئیل در سطحی فراتر از بنزین، با وجود استفاده از کارت سوخت برای  مصرف گازوئیل و نصب سیستم جی‌پی‌اس بر روی خودروهای مصرف‌کننده این سوخت است. پیش از این وزیر نفت مساله اصلی قاچاق را به گازوئیل مرتبط کرده بود، با این حال اختلاف قیمتی چشمگیر بنزین هزار تومانی با نرخ‌های نزدیک به نرخ جهانی این سوخت در کشورهای همسایه، قاچاق گسترده این کالا را نیز باعث شده است.

  تاثیر حوادث نفتکشی از زبان زنگنه

 اما وزیر نفت در کنار اشاره به بحث بنزین، در رابطه با اینکه آیا حوادث نفتکش‌ها بر صادرات نفت ایران تاثیر گذاشته است، گفت: اتفاقات اخیر درباره توقیف نفتکش‌ها تاثیری در فروش و بازار نفت ایران نداشته است، اما باید این شرایط را زیر نظر داشته باشیم زیرا نفتکش (حمل محموله‌های نفتی) یکی از مسائل ماست که در این زمینه محدودیت داریم و آمریکا و هم‌پیمانانش با این دید، برای ما محدودیت ایجاد می‌کنند.زنگنه در رابطه با دیدار با وزرای نفت قبلی نیز گفت: درباره همه مسائل صحبت شد و دوستان با تایید راهکارهای وزارت نفت برای فروش نفت بر ادامه این روند تاکید کردند. این دیدار با حضور چهار وزیر نفت سابق صبح روز گذشته و پشت درهای بسته انجام شد. محمد غرضی، کاظم وزیری هامانه، غلامحسین نوذری و رستم قاسمی در حالی در نشست روز گذشته با زنگنه حضور داشتند که به گفته زنگنه غلامرضا آقازاده، (وزیر نفت سال‌های ۶۴ تا ۷۶) از پیش اعلام کرده بود در این نشست شرکت نخواهد کرد اما مسعود میرکاظمی (وزیر نفت در سال‌های ۸۹ و ۹۰) هم با وجود آنکه قرار بود بیاید، نیامد.وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا اتفاق تازه‌ای درباره سازکار مالی اینستکس افتاده است، گفت: در جریان اتفاقات جدید آن نیستم، اما بدون واریز پول نفت اینستکس کارآیی ندارد.

  وضعیت حساس صنعت نفت ایران

 زنگنه در ادامه با تاکید بر این مساله که صنعت نفت ایران وضعیت حساسی دارد، گفت: دشمن اصل حملات خود را متوجه صنعت نفت کرده است، البته در این بین کارهای خوبی از سمت ما انجام شده و امیدواریم که نتیجه‌ آن وارد زندگی مردم شود. اما باید به این مساله توجه کرد که شرایط موجود شرایط سختی است و ما در یک جنگ اقتصادی و در خط مقدم قرار داریم. او ادامه داد: بعد از نفت موضوع بانک مطرح است؛ چراکه این پولی که حاصل می‌شود باید تبدیل به کالاهای موردنیاز کشور شود و قابلیت نقل و انتقال داشته باشد که در این زمینه نیز بازهم ما نقش داریم. وزیر نفت همچنین از آخرین اتفاقات درخصوص اینستکس ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: من در جریان اتفاقات اخیر در این حوزه نیستم اما همیشه اعلام کرده‌ایم که باید پول نفت در این حوزه وجود داشته باشد و بدون پول نفت نمی‌توان کاری را پیش برد. /دنیای اقتصاد

این خبر برداشت خطا از کارت سوخت اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شد [به روز رسانی]

چند ماه قبل طرحی جدید در دستور کار مجلس قرار گرفته بود که می شد آن را نوآوری در سهمیه بندی سوخت توصیف کرد. این طرح برمبنای اختصاص سهمیه روزانه ۰٫۸ الی ۱ لیتر به ازای هر ایرانی مطرح شده …

The post اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شد [به روز رسانی] appeared first on دیجیاتو.