اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل۳؛ نقطه عطف یا سرآغاز سقوط؟

تسلا مدل۳  بگونه‌ای متناقض، واقع‌گرایانه‌ترین و در عین حال جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌ی شرکت تحت امر ایلان ماسک تا به امروز لقب گرفته است. این خودرو که در ماه مارس ۲۰۱۶ با قیمت پایه ۳۶ هزار دلاری رونمایی شد، به علت برخورداری از بهایی متعادل، قادر است تا نقش به سزایی در دستیابی ایلان ماسک به هدف نهایی‌اش که همان تغییر دنیای اتومبیل به نفع انواع الکتریکی است، ایفا نماید.

همانطور که خودروسازان دنیای امروز بهتر به آن واقف هستند، تداوم موفقیت در یک بازار بزرگ مملو از خودروهای اقتصادی مشکل‌تر از حفظ موفقیت در بازار به نسبت کوچک خودروهای لوکس است. با وجود آنکه عده زیادی از مردم با پرداخت هزار دلار، جای خود را در صفحه خرید این خودرو رزرو نموده بودند اما تسلا تاکنون نتوانسته به وعده خود مبنی بر تولید حدود ۵۰۰۰ دستگاه مدل۳ در هفته، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی عمل نماید.

البته بر طبق اطلاعات منتشر شده از سوی نشریه بلومبرگ، شرکت تسلا تنها توانسته به نرخ تولید ۱۰۷۶ دستگاه مدل۳ در هفته دست یابد و به طور کلی از ماه جولای ۲۰۱۷ تاکنون، موفق به تولید ۱۱۵۰۰ دستگاه از این خودرو شده است. متاسفانه تسلا تاکنون آمار دقیقی از میزان تولید و فروش این خودرو ارائه نداده و ما نمی‌توانیم صحت آمار فوق را تایید یا تکذیب نماییم.

تست تسلا مدل ۳ تحویل شده به خریداران

در این مقاله، ما خودروی یک شهروند را که در فوریه ۲۰۱۸ به او تحویل داده شده، مورد بررسی قرار داده‌ایم، چرا که شرکت تسلا به دلایل مختلف از تحویل یک خودروی قابل تست به ما خودداری نموده است.
البته آن طور که شرکت تسلا اعلام نموده، حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی خبری از تولید نمونه‌های ۳۶ هزار دلاری مدل ۳ به گوش نخواهد رسید. هر کدام از مدل۳ های کنونی به دو مجموعه آپشن مجهز شده‌اند: اولی بردارنده یک پکیج باتری به قیمت ۹ هزار دلار است که دامنه حرکتی خودرو را از ۳۵۴ به ۴۹۹ کیلومتر افزایش خواهد داد.

بسته سفارشی دوم نیز با بهایی معادل ۵ هزار دلار، حاوی امکاناتی همچون: صندلی برقی مجهز به گرمکن، سقف شیشه‌ای پانورامیک و یک سیستم صوتی پریمیوم است. در ضمن انتخاب هر رنگ دیگری به جز مشکی هزینه‌ای در حدود هزار دلار اضافه را شامل خواهد شد و اگر مایل به سفارش قابلیت‌های پیشرفته خودران بر روی اتومبیل خود باشید، بایستی ۵ هزار دلار دیگر نیز بپردازید.

اتومبیل مورد بررسی در این مقاله به تمامی آپشن های فوق مجهز شده و قیمت آن بالغ بر ۵۶ هزار دلار است.
چنین قیمتی بسیار بیشتر از بهای ب ام و سری۳ و هوندا آکورد است. در مقایسه با قیمت سدان‌های کوچک و لوکسی همچون ب ام و سری۳ و مرسدس بنز سی کلاس، تناسب منطقی میان قیمت و قابلیت‌های مدل۳ مشاهده نمی‌شود. همانند دو خودروی آلمانی مورد اشاره، مدل۳ نیز از سامانه انتقال نیرو به چرخ‌های عقب بهره می‌برد و توان خروجی پیشرانه آن هم تراز با قوای محرکه موتور بنزینی توربوشارژ چهار سیلندر به کار گرفته شده در آنهاست.

نیرویی که مدل۳ به واسطه یک موتور الکتریکی سوار شده بر روی اکسل عقب از دل الکترون ها بیرون می‌کشد، در حدود ۲۲۱ اسب بخار قدرت داشته و گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۴۱۱ نیوتن-متر است. همچنین گفته شده که نمونه دو موتوره چهارچرخ محرک نیز بزودی وارد بازار خواهد شد.

عمده مصالح به کار رفته در ساختار مدل ۳ از جنس فولاد بوده اما درب‌ها و کاپوت خودرو از فلز آلومینیوم ساخته شده‌اند. وزن مدل۳ در حدود ۱۳۶ کیلوگرم بیشتر از ب ام و ۳۳۰i بوده و به خاطر قرارگیری مجموعه عظیم باتری در کف خودرو، گرانیگاه آن در ارتفاع ۴۷ سانتیمتری از سطح زمین واقع شده که مساوی خودروی مدرن مزدا میاتا است. توزیع وزن ۱۸۶۷ کیلوگرمی مدل۳ به گونه‌ای است که ۴۸٫۲ درصد آن در جلو قرار گرفته و مابقی بر نیمه عقبی خودرو سوار شده‌ است.

عملکرد غربیلک فرمان در تغییر مسیر و عبور از مسیرهای پر پیچ و خم، بسیار چابک و پرنشاط ارزیابی می‌شود. دقت و سفتی غربیلک فرمان در هر سه حالت رانندگی کامفورت، استاندارد و اسپرت در حد بسیار خوبی قرار دارد. اما در سوی دیگر، عملکرد ترمزهای احیاکننده متناسب با قوای محرکه این خودرو نبوده و در توقف کامل این خودرو دچار کاستی است.

در ضمن برخلاف برخی از رقبا (نیسان لیف)، اثری از حالت رانندگی با یک پدال که در ترافیک های شهری مایه آسایش بسیار راننده خواهد بود، در این خودرو مشاهده نمی‌شود. ضمنا خودروی مورد بررسی بر روی رینگ‌های ۱۸ اینچی، پوشانده شده با لاستیک چهار فصل میشلین ۲۳۵/۴۵R-18 سوار شده است.

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت مدل ۳ معادل ۵٫۱ ثانیه بوده و با ترمزگیری در سرعت ۱۱۲ کیلومتربرساعت، این خودرو در فاصله ۵۳٫۶ متری از حرکت بازخواهد ایستاد.

این خودرو تنها ذره‌ای چابکتر از ب ام و ۳۳۰i و آئودی A4 مجهز به پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است. شتاب جانبی خودرو در پیست مخصوص نیز معادل ۰٫۸۴ جی اندازه گیری شد. اگر بخواهید با سرعت بسیار بالا از پیچ عبور نمایید، کم فرمانی خصیصه غالب عملکرد خودرو خواهد بود.

کابین خودرو از نظر عایق بندی در سطحی پایین‌تر از رقبای مشابه قرار داشته و صدای برخورد لاستیک‌ها با ناهمواری های جاده سرنشینان را مورد تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین کابین خودروی مورد بررسی از برخی ارتعاشات و صداهای شبیه به جیرجیر، علیرغم کارکردی کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر، رنج می‌برد. میزان صدای ورودی به کابین در حدود ۶۹ دسی بل اندازه گیری شد که بیشتر از صدای نفوذی به کابین آئودی A4 است.

میزان رسمی مصرف سوخت ادعایی برای تسلا مدل۳ برابر ۴۹۹ کیلومتر در سیکل ترکیبی و ۴۸۱ کیلومتر در بزرگراه، به ازای یک مرتبه شارژ کامل باتری است.

در طی مسافت حدود ۳۲۰ کیلومتر با این خودرو در بزرگراه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، متوجه شدیم که میزان مصرف انرژی آن کمتر از مقدار رسمی اعلام شده است. البته این اختلاف مصرف انرژی می تواند وابسته به اختلاف دمای محیط نیز باشد که به‌ نوبه خود قادر است اثر محسوسی بر مصرف انرژی موتورهای برقی این خودرو داشته باشد.

صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی به قطر ۱۵ اینچ، همه چیز، از نقشه های مسیریابی و مولفه‌های سیستم صوتی گرفته تا داده‌های مرتبط با میزان شارژ باتری و دامنه حرکتی را به خوبی نمایش می‌دهد.

این صفحه نمایشگر که در میانه داشبورد ساده‌ی مدل۳ قد برافراشته، از دقت، وضوح و گرافیک بسیار مناسبی برخوردار است.

دکمه‌های فیزیکی به ندرت در کابین مدل ۳ قابل مشاهده هستند. در این میان می‌شود به دکمه‌های شیشه بالابر، دربازکن برقی، دو دکمه تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان به همراه دسته راهنما و دسته‌ی دیگر قرار گرفته بر روی ستون فرمان که کروز کنترل و فرمان خودکار از طریق آن فعال شده و قابلیت تعویض دنده را نیز داراست، اشاره نمود. در اینجا از دکمه‌های کنترل تهویه، سیستم صوتی و همچنین صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان خبری نیست. دریچه تهویه نیز در سرتاسر داشبورد امتداد یافته است.

میزان دید به سمت جلو از داخل کابین در حد بسیار مناسب قرار دارد اما دید عقب تا حدی محدود شده است.
در داخل کابین خودرو با فضای فراخی مواجه هستیم به طوری که حس خوشایندی را در سرنشینان پدید می‌آورد. همچنین به واسطه وجود کنسول بزرگ تعبیه شده به جای تونل جعبه دنده و یک صندوق بار جلو علاوه بر صندوق عقب، فضای کافی برای جای دادن اسباب و وسایل در این خودرو وجود خواهد داشت.

صندلی های ردیف دوم موجودی کمبودی از نظر فضا وجود ندارد و اما ارتفاع نسبتاً زیادی از خودرو باعث می شود تا زانوهای سرنشینان بالاتر از حد معمول قرار بگیرد و این موضوع می‌توانند باعث رنجش آنها شود.همچنین صندلی های ردیف با درجه ۶۰۴۰ قابلیت تا شدن دارند که این موجب افزایش حجم صندوق بار خواهد شد.

در پایان به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که اگرچه اصلاح یک خودرو الکتریکی نسبتاً لوکس با قابلیت‌های مناسب است اما قیمت بالای ۵۰هزار دلار و تاخیر در واگذاری آن به خیل عظیم مشتریان منتظر، می‌تواند به اعتبار این خودرو لطمه و آن را از هدف اصلی اش که همان فراگیر نمودن خودروهای برقی در بین عموم افراد جامعه است، دور نماید.

The post اولین تجربه رانندگی با تسلا مدل۳؛ نقطه عطف یا سرآغاز سقوط؟ appeared first on دیجیاتو.