نبرد دیپلماتیک در نیویورک

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، محمدجواد ظریف روز گذشته در حالی برای حضور در هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد که خاورمیانه در چند هفته گذشته باز هم تجلی پیچیده‌ترین معادلات منطقه‌ای شد. رقابت عربستان با ایران و تلاش برای راه انداختن کارزار جنگ علیه آن نه فقط در مسأله «حمله پهپادی به آرامکو»  که در تلاش برای بهره‌گیری از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل جهت ساماندهی اقدامی دیگر علیه ایران بروز و ظهور یافت اما این همه کش و قوس‌ها‌ مانع از آن نشد که مجموع این رویدادها در سطحی فراتر و در چارچوب چگونگی رویکرد دیپلماتیک تهران درمواجهه با اقدامات امریکا دیده نشود. رویکردی که از سوی ایران در چند ماه گذشته و در مواجهه با فراز و فرودهای سیاسی منطقه در پیش گرفته شد، نتیجه‌ای از پیش معین داشت و مشخص کرد چگونه می‌توان خواستی را که با تمامیت ارضی و نیز وضعیت امنیتی جمهوری اسلامی در گرماگرم رایزنی‌ها پیرامون حفظ برجام تقابل داشت، با استفاده از دیپلماسی اجرایی کرد. چه به نظر می‌رسد نتیجه پیگیری چنین سیاستی از سوی ایران چنان شد که سعی عربستان برای کشاندن امریکا به جنگ علیه ایران از طریق تلاش‌های به ظاهر افشاگرانه درباره ماجرای حمله پهپادی به آرامکو ناکام بماند و امریکا در پیگیری سیاست فرسایشی خود در قبال ایران به موضعگیری‌هایی اکتفا کند که بی تردید تحت تأثیر سیاست چندوجهی تهران و محافظه‌کاری حاکم بر سیاست‌های جاری دولت امریکا اتخاذ شده است. به این ترتیب اگر این احتمال می‌رفت که امریکا به بهانه اتهام حمله به تأسیسات نفتی عربستان، به طراحی یک حمله نظامی هرچند محدود به ایران بیندیشد، بار دیگر خود را به درگیری نظامی بی رغبت نشان دهد و خواستار روی آوردن به دیپلماسی شود.
با همه اینها روند تحولات جاری و سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن امریکا در قبال ایران مانع از آن نشد که وزیر امور خارجه ایران در آستانه  سفر به امریکا  و به راه انداختن موج دیگر دیپلماسی در نیویورک، هشدار ایران را به  گوش واشنگتن نرساند. چه ظریف در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» در پاسخ به این سؤال که پیامدهای اقدام نظامی امریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تأکید کرد: «یک جنگ تمام عیار.» با این حال در چنین روزهای پر تنشی در روابط تهران با امریکا از یک سو و ریاض و متحدانش از سوی دیگر، ایران که در زمین تحولات منطقه دست بالا را دارد، واکنشی در امتداد سیاست خارجی دولت روحانی بروز داده است. وزیر خارجه ایران بار دیگر تأکید کرده است که ایران خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی است و همچنین گشودن راه مذاکره با امریکا از طریق بازگشت این کشور به برجام و لغو همه تحریم‌ها علیه ایران ممکن می‌شود. این پیشنهاد ایران را باید راهکاری برای برون رفت از وضعیتی دانست که اصطکاک‌های درونی مانع از رشد و توسعه آن شده است و بستری برای ترک تازی برخی بازیگران منطقه‌ای فراهم آورده است.
وزیر امورخارجه کشورمان همچنین در توئیتی هفت ابتکار دیپلماتیک ایران را در سطح جهانی و منطقه‌ای برای راه حل گفت‌وگوی مسالمت آمیز برشمرد و  به برخی شعارهای مزورانه واکنش نشان داد. پیشنهاد با عنوان امنیت در خلیج فارس (۱۹۸۵)، گفت و گوی تمدن‌ها (۱۹۹۷)، دنیا علیه خشونت (۲۰۱۳)، مجمع گفت و گوی منطقه‌ای (۲۰۱۴)، طرح صلح یمن (۲۰۱۳)، فرآیند آستانه (۲۰۱۷)، پیمان منطقه‌ای عدم تجاوز(۲۰۱۹) هفت پیشنهادی بوده است که بیش از دو دهه از سوی ایران برای حل مسالمت آمیز مسائل بین الملل ارائه شده است.

 آزمون واشنگتن

تلاش عربستان برای مقابله با ایران در زمین منطقه از حیث ایجاد تفرقه و دامن زدن به تنش‌های موجود متناسب با دیدگاه و شرایط کشورهای مختلف و مناسباتشان با ایران با بازخوردهای متفاوتی مواجه شده است. چنانکه برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل به بهانه رسیدگی به ادعای عربستان مبنی بر دست داشتن ایران در حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو با بی اعتنایی سایر اعضای شورا نسبت به طرح اتهامات علیه ایران همراه شد. در شرایطی که نماینده امریکا در نشست پنجشنبه شب شورای امنیت کوشید ایران را مقصر حمله پهپادی به آرامکو قلمداد کند و دیگر اعضای شورای امنیت را وادار به همراهی درخصوص این ادعا کند، با این موضعگیری از سوی روسیه مواجه شد که «هنوز تحقیقات مستند و جامعی درخصوص حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان صورت نگرفته و در نتیجه، زمان مناسبی برای صدور بیانیه شورای امنیت نیست.» این در حالی بود که سایر  کشورهای عضو نیز با بی اعتنایی نسبت به طرح اتهامات امریکا علیه ایران، تنها نسبت به افزایش تنش‌ها در بحران یمن ابراز نگرانی کردند. محتمل بودن چنین شکستی برای اجماع سازی دوباره کشورهای بزرگ علیه ایران باعث شد که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بار دیگر از تلاش امریکا برای ساختن ائتلافی برای مواجهه با تهران سخن بگوید. او گفت: «ما می‌خواهیم ائتلافی برای رسیدن به صلح و راه حلی صلح‌آمیز بسازیم، مأموریت من این است این قطعاً چیزی است که رئیس جمهوری ترامپ می‌خواهد به آن برسد و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران هم مسأله را همینطور ببیند.» پمپئو در حالی از تأکید بر بهره‌گیری از راه حل صلح‌آمیز سخن به میان آورد که او یک روز پیش از آن با مسئول دانستن ایران، حمله به تأسیسات نفتی عربستان را اقدام به جنگ خوانده بود.
وزیر خارجه امریکا که به ریاض و ابوظبی سفر کرده بود، مدعی شد به رغم اینکه ایران مسئولیتش در حمله را رد می‌کند، اجماع وسیعی در منطقه است که ایران را مسئول حمله می‌داند. اما این ادعا تنها ساعاتی بعد از سوی وزارت دفاع امریکا رد شد و سخنگوی پنتاگون اعلام کرد نمی‌خواهد زودتر از تحقیقات عربستان سعودی درباره عاملان این حمله اظهار نظر کند. «جاناتان‌ هافمن»، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا حمله به تأسیسات نفت سعودی از ایران انجام شده گفت: «ما تا وقتی که ارزیابی‌های سعودی‌ها تکمیل شود و آنها آن را اعلام کنند، منتظر می‌مانیم.» از طرف دیگر شبکه خبری «سی‌ان‌ان»  ضمن اشاره به برگزاری نشست روز گذشته (جمعه) شورای امنیت ملی امریکا با موضوع «حمله آرامکو» که گفته شد پنتاگون قصد دارد در آن در پاسخ به حملات به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی، لیستی از اقداماتی را که ایالات متحده می‌تواند علیه ایران انجام دهد ارائه دهد، خبر داده است که تردیدهای مقام‌های دولت امریکا در کاخ سفید، پنتاگون و سایر بخش‌های دولت درباره استفاده ترامپ از گزینه نظامی علیه ایران برای پاسخ به این حمله رو به افزایش است. در همین رابطه یک مقام ارشد نظامی امریکا گفت: «مسأله کماکان این است که همه گزینه‌ها برای پاسخ به ایران روی میز است ولی تمایل قدرتمندی که در رئیس‌ جمهور وجود دارد این است که او علاقه‌ای به استفاده از حمله نظامی ندارد، بنابراین گزینه‌های دیگر ممکن است اجرا شوند.» این موضعگیری‌های ضد و نقیض از سوی دولتمردان امریکایی در حالی مطرح و تکرار می‌شود که به نظر می‌رسد عربستان، آینده مناسبات خود با واشنگتن را با ارزیابی از نحوه مواجهه امریکا با رویداد حمله پهپادی به آرامکو در بوته آزمون گذاشته است. ریاض در حالی به کمتر از حمله‌تلافی جویانه نظامی از سوی امریکا علیه ایران راضی نیست که دولت ترامپ ترجیح می‌دهد از فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک ممکن علیه نظام ایران استفاده کند و در این میان گزینه نظامی علیه ایران جز گزینه‌های مطلوبش به شمار نمی‌آید.

سیاستی مبتنی بر صبر

فارغ از این واقعیات، به نظر می‌رسد دولت روحانی همچنان در صحنه رویارویی با معادلات چندوجهی منطقه و جامعه بین‌الملل بر دیپلماسی به عنوان ابزاری کم هزینه برای تحقق بخشی به منافع ملی کشور تأکید دارد. در واقع ایران از آغاز اوج‌گیری اختلافات بر این رویکرد اصولی خود تأکید کرد که رابطه با کشورهای منطقه در زمره اولویت‌های سیاست خارجی‌اش قرار دارد و بویژه با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر منطقه تمایلی به تشدید اختلافات به وجود آمده ندارد. چنین بود که اگر چه دستگاه دیپلماسی ایران در قالب بیان حقایق و رد اتهامات ادعایی طرح شده اقدامات جبهه مقابل را بی پاسخ نمی‌گذاشت اما در مجموع، سیاستی مبتنی بر صبر پیشه داشت. این در حالی بود که سیاست خارجی ایران همزمان از دادن فرصت به شرکای اروپایی‌اش برای نجات توافق هسته‌ای دریغ نکرد و در همین راستا از گفت‌وگوهای دوجانبه با فرانسه جهت یافتن یک راهکار عملیاتی بهره جست و در عرصه بین‌الملل فعال‌تر از همیشه ظاهر شد. رویکردی که نتیجه بخشی آن تاکنون در ناکامی ائتلاف اندک کشورهای منطقه‌ای برای افزایش فشارها بر ایران و تلاش برای کشاندن امریکا به عرصه نبرد نظامی بازتاب یافته است. چه اگر نبود پیگیری دیپلماسی مقتصدانه ایران با کشورهای منظومه غرب برای حفظ پیمان صلح هسته‌ای، ارائه ابتکار عمل‌های منطقه‌ای برای ایجاد ترتیبات امنیتی مشترک و مدیریت فضای جدال دیپلماتیک با واشنگتن، این چنین سعودی‌ها برای آغاز یک جنگ افروزی دیگر علیه جمهوری اسلامی تنها نمی‌ماندند و امریکایی‌ها مواضعی ضد و نقیض در حمایت از متحد منطقه‌ای خود بروز نمی‌دادند.
در چنین فضایی است که وقتی وزیر خارجه امریکا هشدار تهران به مواضع جنگ افروزانه کاخ سفید را به میل آن برای جنگ با امریکا تعبیر می‌کند، ظریف این گونه پاسخ می‌دهد که «پمپئو در اشتباه است: این ایران نیست که آرزوی جنگیدن تا آخرین سرباز امریکایی را دارد، بلکه این میزبانان او (پمپئو) از «تیم ب» هستند که به نظر می‌رسد آرزوی جنگیدن با ایران تا آخرین سرباز امریکایی را دارند.» او افزود: «ایران هیچ تمایلی به جنگ ندارد اما ما همیشه، از مردم و کشورمان دفاع کرده‌ایم و خواهیم کرد.»

فرصت نیویورک

قرار است روحانی و هیأت همراهش در بحبوحه تحولاتی چنین مهم برای حضور در نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کنند. سفری که گرچه دولت امریکا ابتدا کوشید با ممانعت از صدور مجوز سفر به هیات ایرانی در انجام آن خلل ایجاد کند اما به نظر می‌رسد که این حضور بار دیگر فرصتی را برای ایران جهت تحت‌الشعاع قرار دادن گردهمایی سازمان ملل و ناکام کردن امریکا از طریق بهره‌گیری از ابزار متعارف رسانه ای و دیپلماتیک فراهم سازد. امسال با در نظر گرفتن اقدام تلافی جویانه ایران مبنی بر متوقف کردن بخشی از تعهدات برجامی‌اش که با استفاده از حق مشروع خود در متن این توافق صورت گرفته است، در کنار رایزنی‌های مستمر با شرکای اروپایی و دادن فرصت به آنها برای حفظ توافق، این ایران است که می‌تواند از موضعی طلبکارانه فضای بین‌المللی را با خود همسوتر از همیشه سازد. فرصتی استثنایی تا جمهوری اسلامی در فضایی متفاوت سیاست‌های خارجی و راهکارهای عملی خود را برای حل چالش‌های کنونی منطقه و جهان تبیین و تشریح کند و انزوای دولتمردان امریکا را به دلیل رفتارهای غیرقانونی و نقض عهدهای متعددش در عرصه بین‌المللی یادآور شود. بهره گیری مناسب از این فرصت نه تنها می‌تواند برای ایران به یک پیروزی سیاسی در نبرد دیپلماتیک کنونی تبدیل شود که جایگاه آن را در جامعه بین‌الملل به عنوان یک کشور پایبند به دیپلماسی و عقلانیت و در عین حال مقتدر و دارای قابلیت رهبری ارتقا بخشد. /روزنامه ایران

این خبر نبرد دیپلماتیک در نیویورک اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

برجام را چه کسی تصویب و اجرا کرد

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، علی ربیعی در این نشست که در ساختمان کوثر مجموعه ریاست جمهوری برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه برای بحران یمن طرح چهار ماده‌ای ارائه کردیم، افزود: هنوز معتقدیم که راه بازگشت ثبات به منطقه و یمن چیزی شبیه به همان طرح چهار ماده ای است و من از همین‌جا اعلام می کنم که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا با سازمان ملل در این زمینه همکاری کند و اعلام می کنیم که وجود بی ثباتی و ناامنی در منطقه به نفع هیچکس نیست.

ایران آماده همکاری با سازمان ملل برای حل بحران یمن است

امیدواریم در سفر رییس‌جمهور به نیویورک بار دیگر حقانیت ایران نشان داده شود

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع روحانی به نیویورک گفت: این سفر می‌تواند فضای مناسبی را برای گفت‌وگوی با رهبران کشورهای مختلف ایجاد کند و اینکه امیدواریم رئیس جمهوری و تیم همراه در این سفر نیز بار دیگر بتوانند حقانیت ایران را در مورد مسائل مختلف به گوش جهانیان برسانند.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات جلسه اخیر سران قوا درباره مسائل اقتصادی، اظهار کرد: مصوبه‌ای را برای تنظیم بازار کالا و خدمات و در نظر گرفتن اختیاراتی برای وزارت صمت تصویب کردیم. همچنین قرار است قوه قضاییه و قوه مقننه هم به منظور هم افزایی و هماهنگی در این زمینه طرح مشترکی در زمینه تعزیرات حکومتی ارائه کنند.

توقف کلیه تحریم‌ها، امکان مذاکره را فراهم می‌کند

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره راهبرد ایران برای دیدار با آمریکایی‌ها در سفر روحانی به نیویورک، گفت: از نگاه ایران توقف کلیه تحریم هایی که پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، امکان مذاکره را فراهم می کند. ما توقف تحریم ها و برگشتن به شرایط قبل از تحریم ها را خواستار هستیم و آمریکا برای نشان دادن صداقتش در این مسیر باید شرایط را برای تامین منافع مردم ایران تامین کند و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای در این زمینه نمی‌بینیم.

یک بار در شرایط تحریم مذاکره کردیم و دیگر آن را تکرار نمی‌کنیم

وی افزود: اگر ترامپ بتواند با این کارها و اقدامات اعتماد را به ما برگرداند آن وقت باید درباره مذاکره کردن یا نکردن صحبت کرد وگرنه اینکه مدام از آمادگی برای مذاکره صحبت کنیم دردی را دوا نمی کند و برای افکار عمومی هم نیاز این است که مشخص شود در زمان مذاکره چه دستاوردهایی برای ایران متصور است. ما یک بار در شرایط تحریم مذاکره کردیم و دیگر چنین چیزی را تکرار نمی کنیم.

سخن ما،‌ تعهد در برابر تعهد است

اگر تعهدات افزایش یابد ما هم تعهدات خود را افزایش می‌دهیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد فرانسه به ایران در زمینه خط خرید نفت ۱۵ میلیارد دلاری، اظهار کرد: قرار بود نفت ایران خریداری شود و پولش هم به ما برسد. ما گفته ایم که تعهد در برابر تعهد، اروپایی ها می خواهند برخی از تعهدات خود را عملی کنند ما هم به بخشی از تعهدات خود معتقد خواهیم بود، نه بیشتر. اگر تعهدات افزایش یابد ما هم این تعهدات خود را افزایش می‌دهیم، البته امیدوارم در جریان سفر به نیویورک نیز آقای روحانی بتوانند با سران کشورهای اروپایی گفت و گو داشته باشند.

نباید دولت منتخب مردم را در چشم آنان بی اعتبار سازیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت صدور اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی دولت درباره برنامه‌ای تولید شده در صداوسیما، گفت: آن مطالبی که درباره جلسه سران سه قوه گفته شده بود غلط بود و ما هم همان را پاسخ دادیم. ما امیدواریم هیچ نگاهی به سمت رسانه های بیگانه نرود. ما به مصلحت کشور می دانیم که چشم ها و گوشهای مان به رسانه های داخل کشور باشد. ما هیچ وقت خیر و برکتی از شایعاتی که از رسانه های خارجی مطرح می‌شود ندیده ایم و آنچه که در اطلاعیه روابط عمومی دولت دیده شد به برخی از برنامه سازی ها ناظر بود که برخی شبکه ها به صورت بسیار جهت دار برنامه خود را درباره دولت پیش می برند، البته این روند از سال ۹۲ آغاز شده است.

وی افزود: ما نباید مردم را ناامید کنیم. نباید دولت منتخب مردم را در چشم آنان بی اعتبار سازیم. اگر می خواهیم انتقاد کنیم، انتقاد کنیم نه اینکه غیر از این عمل کنیم و با برنامه سازی ها روندی دیگری را طی کنیم.

صحبت آقای واعظی در تضاد با حرف‌های هفته گذشته من نبود

سخنگوی دولت درباره موافقت دولت با حضور زنان در استادیوم، اظهار کرد: صحبت آقای واعظی در تضاد با حرف‌های هفته گذشته من نبود، بلکه یک نگرانی را مطرح کردند که نادرست هم نیست، اما دولت با حضور زنان در استادیوم ها موافق است و مجدد تاکید می‌کنم که اقای سلطانی فر تمهیدی اندیشیده اند که زنان در بازی ایران با کامبوج حضور داشته باشند و این حضور به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت.

حضور زنان در استادیوم گزینشی نیست

وی افزود: بلیت فروشی هم انجام خواهد شد و اینطور نیست که زنان گزینشی وارد استادیوم شوند. ما امروز به سیاست های مربوط به جنسیت نیازمندیم و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. ما باید به آستانه تحمل افراد توجه داشته باشیم و شرایط را به سمتی نبریم که اتفاقی مانند آنچه برای دخترمان سحر عزیز رخ داد، انجام شود که قطعا غیرقابل قبول است.

حذف یارانه افراد ثروتمند،‌ حتما اجرا می‌شود

ربیعی درباره حذف یارانه دهک های بالا اظهار کرد: برای تکمیل پایگاه های اطلاعاتی دستوری صادر شده و روز به روز وضعیت آن بهتر می‌شود. مجلس نیز دستور داده بود که سه دهک را حذف کنیم و این یعنی نزدیک به سی میلیون نفر که با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها این تصمیم در حال حاضر کمی دشوار است، اما آنچه درباره حذف افراد ثروتمند مطرح است حتما اجرا می‌شود و حتما فشار به طبقات پایین و متوسطه نخواهد آمد و با درصد خطای پایینی این کار انجام می‌شود. همچنین در مرحله اول در مهرماه چند صدک از دهک های بالا حذف می‌شوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار نفر را در برگیرد که البته امکان اعتراض هم برای آنان محفوظ است.

سخنگوی دولت درباره طرح مجلس برای افزایش نظارت بر زندان ها و نظر دولت درباره آن، اظهار کرد: این طرح هنوز در دولت مورد بررسی نشده است.

خالی کردن پشت ستاد جنگ اقتصادی،‌ ضربه به منافع ملی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره حواشی جلسه اخیر سران قوا درباره محاکم مبارزه با مفاسد اقتصادی و علت این اختلاف میان قوه قضاییه و قوه مجریه، اظهار کرد: این موضوع برای روز شنبه است و مربوط به گذشته نیست. من تعجب کردم که خبری ناقص، هدفدار و برنامه‌ریزی شده پخش شد، در حالیکه این جلسه برای مبارزه و جنگ اقتصادی کشور است. اخباری که مخدوش شده و ناقص از آن جلسه بیرون می آید و پشت ستاد جنگ را خالی می کند، ضربه زدن به منافع ملی است. کسانی که در این جلسه هستند شأن بالاتری از این دارند که بخواهند خبر به بیرون بیاورند.

ربیعی گفت: آقای رئیس جمهور در این جلسه بر رعایت حقوق افراد و اطلاع رسانی منصفانه و جلوگیری از اطلاق صفات مفسد به افراد پیش از صدور حکم و اثبات اتهام تاکید کردند و آقای رئیسی هم با تواضع پذیرفتند که در این زمینه اگر موردی هست به آن اشاره شود تا بررسی ها در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی دولت افزود: همه افراد حاضر در جلسه معتقد بودند که این دادگاه های مفاسد اقتصادی جایی برای صید سیاسی نیست و نیز هر سه رییس قوا بر کنار رفتن هرگونه خط قرمز برای رسیدگی به مفاسد تاکید کردند تا اگر موردی در هر کدام از قوا وجود دارد رسیدگی شود؛ البته برخی موارد از پرونده‌ها هستند که رسیدگی نشدند و امیدواریم که آنها هم رسیدگی شود و ما از رسیدگی به مفساد حمایت می‌کنیم.

پاسخ سخنگوی دولت به این سوال؛ برجام را چه کسی تصویب و اجرا کرد؟

برجام مطمئناً در شورای عالی امنیت ملی روند خود را طی کرده و چیزی که در آنجا تصویب شود باید امضای رهبری را هم داشته باشد. در کنار آن ایشان ممکن است نقطه نظری داشته باشند و مطرح کنند. دولت بدون امکان و اجازه شورای عالی امنیت ملی کاری نمی‌تواند بکند این را هم بگویم که آقای روحانی متعهد به تصمیم رهبری هستند ممکن است جاهایی نقطه نظراتی وجود داشته باشد اما آقای روحانی وظیفه خود می‌داند که نظر مورد تایید رهبری را انجام دهد

این خبر برجام را چه کسی تصویب و اجرا کرد اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

برجام تصمیم نظام بود یا نبود؟

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، حسین شریعتمداری در گفت‌وگو با یورونیوز و مستند «اتم» که به تازگی از صداوسیما پخش شده مدعی شده‌اند که مقام معظم رهبری در جریان امضاشدن برجام نبوده‌اند. آنها منکر این هستند که برجام تصمیم نظام بوده و قصد دارند تا آن را در حد یک دعوای جناحی تقلیل دهند؛ خطی که از همان ابتد رفته و هنوز هم دنبال می‌کنند.
حجت‌الاسلام محسن غرویان در واکنش به جوسازی‌های برخی دلواپسان دراین‌باره گفته است: صحبت‌هایی که اخیرا درباره مخالفت رهبری با برجام یا اطلاع‌نداشتن ایشان از امضای برجام از سوی برخی چهره‌های سیاسی مطرح می‌شود، درواقع توهین به ایشان و جایگاه رهبری است. برجام یک توافق‌نامه بسیار مهم بود و بدون‌شک زیر نظر رهبری و با تأیید ایشان دنبال شد و به امضا رسید. حتی برجام در مسیر قانونی پیش رفت و به تأیید مجلس رسید. چطور با اینکه این مراحل طی شده، باز هم عده‌ای با تندروی می‌گویند برجام تصمیم نظام نبوده است؟… متأسفانه برخی از افراد اظهارنظراتی می‌کنند که خلاف واقعیت است. غرویان گفت: افرادی هستند که سعی می‌کنند تا به نوعی خود را سخنگوی رهبری معرفی کنند. معظم‌له بارها فرمودند، آنچه را که بیان می‌کنند در ظاهر و باطن یکسان است. این یعنی ایشان نیاز به سخنگو ندارند، بنابراین ادعاهای برخی افراد بی‌اساس و بی‌دلیل است. وی با بیان آنکه این‌گونه نظرات تأثیری در مسیر دیپلماسی دولت و شخص وزیر خارجه ندارد، به مصاحبه اخیر حسین شریعتمداری با یورونیوز و انتقاداتش از برجام هم کنایه‌ای زد و افزود: در دنیای ژورنالیستی ممکن است اظهاراتی هم صورت گیرد، اما تأثیری در مسیر دولت ندارد. مسیر دولت در سیاست خارجی بهترین راهی است که در شرایط فعلی می‌تواند مشکلات ایران در سطح منطقه و جهان را حل‌وفصل کند و مطمئن باشید که دولت هماهنگ با رهبری حرکت می‌کند.
عباس سلیمی‌نمین اصولگرا هم با اشاره به اینکه در ارتباط با تمهیدات کلان در چنین سطحی تصمیم به تأیید کلیت نظام می‌رسد، گفته است: صحیح است که گفت‌وگو با ۵+۱ و برجام سیاست کلان نظام بوده است و برای اینکه بتوانیم فشار تحریم‌ها را از دوش مردم برداریم، مذاکراتی را آغاز کردیم. این مذاکره نه بر نظام تحمیل شد و نه امری غیرمحتمل بود.
درواقع نظام آگاهانه در این مسیر قرار گرفت …، البته که آقای ظریف به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد نظام مورد تأیید و حمایت رهبری بود … ابزار نظام دولت آقای روحانی است و نباید بیشتر از توان این ‌دولت انتظاری از او داشته باشد …، البته باید به این امر عنایت داشته باشیم که امروز بیش از اینکه بخواهیم ضعف‌های هیئت مذاکره‌کننده را به رخ بکشیم و دولت را محکوم کنیم باید نسبت به نظام بین‌المللی که امروز در حال گرایش به فاشیسم و ناسیونالیسم افراطی است خصم‌ داشته باشیم. اینکه برای بررسی ضعف‌های مذاکره کار کارشناسی انجام شود خوب است، اما نه‌اینکه برخی بخواهند دعوا را از سطح منازعات بین‌المللی به داخل بکشانند و درگیر کشمکش‌های سیاسی شویم.
اکبر ترکان هم اخیرا درهمین‌باره گفته بود: برجام تصمیم نظام بوده است و هرگونه صحبتی از این جنس تنها منجر به گسترش تفرقه می‌شود. مشکل ایجادشده در رابطه با برجام به دلیل اقدامات ترامپ است. او از توافق هسته‌ای خارج شده و در حال بسیج‌کردن جهان علیه ایران است. متأسفانه به‌‌جای آنکه فریادهایمان را بر سر آمریکا بکشیم، به جان یکدیگر افتاده‌ایم.
ما نباید فراموش کنیم که آمریکا دارای قدرت اقتصادی است و تحریم‌ها نیز تا حدی بر اقتصاد ایران فشار می‌آورند. ما باید مقاومت کنیم، به شکلی که در اقتصاد باید مقاوم‌سازی انجام شود تا آثار مخرب تحریم کاهش یابند. این همان اقتصاد مقاومتی است. متأسفانه صداوسیما گاهی شیطنت می‌کند. آیا اینکه فردی مدام بر زخم خود نمک بپاشد، نشان می‌دهد که این شخص دارای عقل سلیم است؟ این روزها مصائب و معضلاتی در کشور ایجاد شده‌اند که برخی تلاش می‌کنند تمامی مسئولیت آنها را متوجه مقام معظم رهبری کنند و برخی دیگر نیز همین رویکرد را در برابر دولت در پیش گرفته‌اند. نمی‌توان گفت که اصلا رهبری در جریان امور نبوده‌اند و دولت به دور از چشمان رهبری مخفیانه توافقی را امضا کرده است. این صحبت، هم دروغ و هم نسبت ناروادادن به جایگاه رهبری است. این افراد و طیف‌ها که این‌گونه شیطنت می‌کنند، فارغ از بحث خروج ترامپ از برجام و سیاست‌های ضدایرانی او، بستر را برای تسویه‌حساب سیاسی با رئیس‌‌جمهوری مناسب دیده‌اند. بنابراین باید توجه خود را صرف مقابله با سیاست‌های تخریبی آمریکا کنیم و در داخل نیز از ایجاد تشتت بپرهیزیم. به یکدیگر اتهام‌ نزنیم تا ضمن حفظ یکپارچگی توان مقاومت را داشته باشیم. علی مطهری، نماینده مجلس، درباره مستند داستان اتم که از صداوسیما پخش شد گفته بود که این مستند با زیرکی مذاکره‌کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایدئال‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود، والا احتمالا خود ایشان هم می‌دانستند که طرف مقابل زیر بار برخی از این توصیه‌ها نمی‌رود و تا آنجا که زورمان می‌رسد پیش می‌رویم.
مدیرمسئول کیهان اخیرا درباره اینکه «برجام با نظر مقام معظم رهبری، امضا و اجرا شد» به یورونیوز گفته: این یک نوع دروغ‌پردازی است. از نوع دروغ‌های شاخدار هم است. تمام نظرات حضرت آقا هست که گفته‌اند این موارد باید در مذاکرات رعایت می‌شد. ولی آقایان رعایت نکردند. بنابراین چگونه می‌توانند بگویند برجام نتیجه نظر و تصویب رهبری است؟ مسئولیت برجام با دولت است. /شرق

این خبر برجام تصمیم نظام بود یا نبود؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

بیانیه کشورهای اروپایی درباره تعهدات برجامی ایران

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری،  اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی ایران خواستند به تمامی تعهدات برجامی‌ خود پایبند بماند.

کشورهای اروپایی نسبت به نسبت تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند که این تحریم‌ها در کنار کاهش تعهدات برجامی ایران موجب می‌شود تا در نهایت برجام فروبپاشد.

در بیانیه بر استفاده از “اقدامات دیپلماتیک” برای حل مشکلات اخیر تاکید شده است. این کشورها همچنین تاکید کردند که خواهان مذاکره و گفت‌وگو هستند.

همچنین این کشورها بار دیگر حمایت خود از برجام را ابراز کردند و از ایران خواستند تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

این خبر بیانیه کشورهای اروپایی درباره تعهدات برجامی ایران اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

انتشار جزئیات جدیدی از طرح فرانسه درباره ایران

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری به نقل از الجزیره، روزنامه «دیلی بیست» اعلام کرد طرح رئیس جمهور فرانسه که ترامپ از آن سخن می‌گوید تامین خطی اعتباری برای ایران به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

به ادعای این گزارش، طرح امانوئل مکرون شرط می‌کند که «ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردد، امنیت و دریانوردی در خلیج فارس را تهدید نکند و به گفت‌وگو‌های خاورمیانه در آینده پایبند باشد».

دیلی‌بیست همچنین به نقل از چهار منبع آگاه اعلام کرده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در حالی نجات برجام را به گفت‌وگو‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران مشروط می‌کنند که مقامات کشورمان بار‌ها به روشنی تاکید کرده‌اند درباره برنامه موشکی و قدرت دفاعی کشور و همچنین قدرت منطقه‌ای مذاکره نخواهند کرد و پیش شرط هرگونه مذاکره درباره برجام را بازگشت آمریکا به این توافق و تامین مناقع مالی ایران طبق آن اعلام کرده‌‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه پارسال رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند. آنها طی ماه‌های گذشته نیز مدعی راه‌اندازی رسمی این سازوکار مالی شدند، اما بنابر گفته مقامات کشورمان تاکنون هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

تهران در نخستین گام، محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در سخنرانی خود درباره اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام از راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم خبر داد.

او اعلام کرد: «در دو ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم داریم که ارزش بسیار بالایی دارد و شامل راه‌اندازی و گازدهی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۴، راه‌اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۲m و همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR۵s می‌شود.»

این خبر انتشار جزئیات جدیدی از طرح فرانسه درباره ایران اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

موافقت ترامپ با پیشنهاد خط اعتباری مکرون برای ایران

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در صفحه کاربری توییتری خود نوشت: ترامپ به ایران ۱۵ میلیارد دلار برای بازگشت به توافقی می دهد که او خود، آن را رد و پاره کرد.

در ماه‌های اخیر، امانوئل مکرون تلاش‌هایی برای کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا آغاز کرده بود. رفت وآمدها و گفت وگوهایی نیز بین مقامات ایران و فرانسه انجام شد و نقطه اوج این تلاش‌ها حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بیاریتز فرانسه و رایزنی با لودریان وزیر خارجه و نیز امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در حاشیه نشست سران گروه ۷ بود.

رئیس‌ جمهوری فرانسه در هفته های اخیر اقدامات فشرده‌ای را در جهت دستیابی به توافقی با ایران انجام داد؛ اقداماتی که اوج آن دعوت از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان برای حضور در حاشیه اجلاس گروه ۷ دربیاریتز فرانسه بود. ظاهراً قرار بود پاریس یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری در اختیار تهران قرار دهد که به دلیل مخالفت آمریکا این طرح ناکام ماند.

اما امروز سناتور آمریکایی “کریس مورفی” از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد. /ایرنا

این خبر موافقت ترامپ با پیشنهاد خط اعتباری مکرون برای ایران اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

مروری بر مواضع جانشین موقت بولتون در قبال ایران

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، چارلی کوپرمن از سوی کاخ سفید به عنوان مشاور موقت امنیت ملی آمریکا معرفی شده و البته هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که او گزینه نهایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تصدی این سمت خواهد بود. کوپرمن پیش‌ از این به عنوان معاون جان بولتون مشغول به کار بود.

کوپرمن سابقه همکاری طولانی با بولتون دارد و در ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان معاون وی منصوب شده است. انتصاب کوپرمن به عنوان معاون بولتون، در زمانی صورت گرفت که مشاور امنیت ملی وقت آمریکا مسیر سیاست‌های بسیار خصمانه علیه ایران را دنبال می‌کرد. این انتصاب چند روز پیش از آن اتفاق افتاد که وال استریت ژورنال گزارش داد مشاور امنیت ملی وقت از پنتاگون درخواست کرده که گزینه‌های مربوط به اقدام نظامی علیه ایران را ارائه دهد. بولتون با انتصاب کوپرمن به عنوان معاون خود نشان داد که قصد دارد کمپین فشار حداکثری علیه تهران را تقویت کند.

بولتون به همراه متیو فریدمن و کوپرمن در مارس ۲۰۱۸ «موسسه امن‌سازی آمریکا» را به عنوان نهادی غیرانتفاعی به ثبت رساندند و این اتفاق درست در روزی به وقوع پیوست که ترامپ، بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کرد. فریدمن که سابقه همکاری با پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ را دارد، از جمله دوستان قدیمی بولتون است که هر دو مواضعی علیه ایران داشته‌اند.

این دو به همراه کوپرمن در سال ۲۰۱۵ «بنیاد آزادی و امنیت آمریکا» را به راه انداختند که هدف آن کمپین علیه توافق هسته‌ای ایران بود. در این سال‌ها کوپرمن که سابقه همکاری با دولت ریگان را دارد، در کنار بولتون در راستای پیشبرد رویکردی تندرو در قبال ایران اقدام کرده است.

او که سابقه مدیریت در بوئینگ و لاکید مارتین را دارد، در «مرکز سیاست امنیتی» نیز فعالیت داشته است. این مرکز، یک اندیشکده راست افراطی است که سیاست‌های ضدایران را دنبال کرده است.

کوپرمن در تیم کمپین ریگان-بوش فعالیت داشت و عضوی از «گروه سورپرایز اکتبر» بود که هدف آن، آماده‌سازی برای برخورد با «رویدادهای دفاعی و سیاست خارجی دقیقه ۹۰» بود و در جریان ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نیز در فضای داخلی این کشور فعالیت داشت. این گروه نقشی کلیدی در اثرگذاری این ماجرا در انتخابات آمریکا و آسیب زدن به کمپین انتخاباتی کارتر ایفا کرد.

کوپرمن در سپتامبر ۲۰۱۵ نامه‌ای را که از سوی مرکز سیاست امنیتی تهیه شده بود، امضا کرد که در آن با توافق هسته‌ای ایران مخالفت و از اوباما خواسته شده بود که این توافق را لغو کند. در بخشی از این نامه آمده است: چطور می‌توان برجام را چیزی غیر از یک توافق بد تلقی کرد؟ این نامه علاوه بر کوپرمن توسط افراد دیگری نظیر جان بولتون، داگلاس ویث، جان کیل، پال ولفوویتز و جیمز وولسی و سایرینی به امضا رسید که اغلب روحیاتی تندرو و جنگ‌طلب دارند. /ایسنا

این خبر مروری بر مواضع جانشین موقت بولتون در قبال ایران اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

استراتژی آمریکا در برابر کاهش تعهدات برجامی ایران چیست؟

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، امیرعلی ابوالفتح در مورد پیام ایران به آمریکا و اروپا با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی گفت: ایران با اجرای  گام سوم در تلاش است که این پیام مشخص را به طرف‌های مقابل ارسال کند که تهران قصد ندارد که به عنوان تنها طرف اجرا کننده برجام معرفی شود و در برابر بد عهدی آمریکا و ناتوانی اروپا از اجرای برجام اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که ایران در گام های اول و دوم در حوزه‌های عملیاتی در راستای کاهش تعهدات برجامی خود اقداماتی را انجام داد و اکنون در گام سوم بر تحقیق و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای تاکید دارد، ادامه داد: با اجرای  گام سوم ظرفیت‌های تولید و سرعت غنی‌سازی ایران افزایش پیدا می‌کند و ایران این پیام را به جهانیان مخابره می‌کند که علی‌رغم این‌که در چند وقت اخیر به خاطر اجرای برجام در این زمینه اقدامی انجام نداده ولی این موضوع مشکلی را برای فعالیت‌های ایران پیش نیاورده و تهران می‌تواند به فعالیت‌های پیشین خود در این زمینه همچون گذشته ادامه دهد و از توانمندی‌های لازم دراین حوزه برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اعتقاد بر این‌که شاید گام سوم به اندازه گام اول و دوم برای افکار عمومی جهان ملموس نباشد ولی برای کسانی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به صورت ویژه رصد می‌کنند این اقدام دارای پیامدهای خاصی است، خاطر نشان کرد: شاید به خاطر اهمیت این گام سوم بود که فرانسوی‌ها در آستانه اجرای این موضوع پا پیش گذاشتند و طرح راه‌اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلار را مطرح کردند. به نحوی که در برابر این موضوع ایران گام های  اول و دوم کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کند و گام سوم را اجرایی نکند ، چرا که آنها می‌دانستند که گام سوم موثرتر از گام های اول و دوم خواهد بود.

ابوالفتح با بیان این‌که به نظر می‌رسد مذاکرات ایرانی‌ها و اروپایی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، خاطر نشان کرد: اما باید به این موضوع توجه داشت که اروپایی ها ناتوان‌تر از آن هستند که بتوانند بدون چراغ سبز آمریکا اقدامی را در راستای اجرای تعهدات برجامی و تامین خواسته‌های ایران بردارند و نتیجه‌گرفتن این مذاکرات منوط به چراغ سبز آمریکا به اروپا است.

وی همچنین به استراتژی آمریکا در برابر اقدام ایران جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش اشاره کرد و گفت: هرچه ایران تعهدات برجامی خود را کاهش می‌دهد سختگیری و فشار آمریکایی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر در دوران اوباما با افزایش توانمندی‌های ایران در زمینه‌ی هسته‌ای آنها مصمم‌تر می‌شدند که با ایران مذاکره کنند و به یک توافق با تهران برسند ولی استراتژی کنونی دولت ترامپ متفاوت از اوباماست و آنها در برابر اقدامات ایران فشارهای خود را افزایش می‌دهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها فعلا بخواهند در برابر آنچه که از آن به عنوان باج‌خواهی هسته‌ای ایران یاد می‌کنند کوتاه بیایند، ادامه داد: نمی‌توان در حال حاضر نتیجه گرفت که نتیجه فشار حداکثری بر ایران از سوی آمریکا چه خواهد بود تا زمانی که اتفاقی در تهران، واشنگتن و یا مجامع بین‌المللی رخ بدهد.

این خبر استراتژی آمریکا در برابر کاهش تعهدات برجامی ایران چیست؟ اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

گاندوی دوم علیه ظریف

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرهای فوری، علی مطهــــــری می‌گوید مســتند «داستان اتم» غیر منصفانه است و می‌شود آن را «گاندوی دوم» دانست. «داستان اتم» جدیدترین ساخته صدا و سیماست برای نشان دادن سیاست قدیمی این رسانه در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای و برجام. سیاستی که نه تنها تازگی ندارد، بلکه در تمام سال‌های اخیر با قدرت ادامه داشته است.

«داستان اتم» آن طور که مسئولان صدا و سیما گفته‌اند قرار بوده روایتی باشد از فضای پسابرجام. روایتی البته بر اساس مذاق سیاسی صدا و سیمایی‌ها. آغاز پخش این مستند درست مصادف بود با آستانه برداشتن گام سوم ایران در مقابل اروپا. در مستند پخش شده از صدا و سیما، تنها نظرات مخالفان دولت و برجام پخش شده و تصاویر آن، در کنار تصاویر شادمانی مردم در زمان امضای برجام گذاشته شده است؛ تصویری که قرار است شکست رؤیای برجام را برجسته کند.
حالا علی مطهری در یادداشتی که توسط خبرگزاری «ایسنا» منتشر شده به پخش این مستند واکنش نشان داده و نوشته است: «مستند داستان اتم که طی روزهای اخیر از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه در مجموع از این برنامه برداشت می‌شد، این بود که برجام کلاهی بوده که توسط امریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آنها هماهنگ بوده و احیاناً خیانت کرده‌اند. این برنامه به عوامفریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحاً خیانت معرفی کرد، در حالی که اولاً برجام نیاز به تصویب مجلس نداشته و توافقی اجرایی بین دولت‌ها بوده است؛ همان طور که کنگره امریکا و مجالس کشورهای اروپایی برجام نیز وارد آن نشدند.» وی تأکید کرده که «ثانیاً تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات آن صرفاً برای اعلام ‌«آری» یا «نه‌»ی مجلس بوده زیرا مجلس هیچ‌گاه وارد جزئیات اینگونه توافق‌ها نمی‌شود، اما درباره کلیات آن چند ماه در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس بحث شد و کارشناسان فنی و سیاسی و نمایندگان نظر دادند تا هر نماینده‌ای به نقطه آری یا نه رسید. بنابراین حتی ۲۰ دقیقه هم برای تصویب آن زیاد بود.»
در یادداشت علی مطهری آمده است: «البته مذاکره کنندگان ما توجه داشتند که برجام یک توافق الزام‌آور نیست و بهتر است مصوبه کنگره امریکا را داشته باشد، اما چون احتمال تصویب آن در کنگره را ضعیف می‌دانستند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را پشتوانه آن قرار دادند و هرگز فکر نمی‌کردند که آدم بی‌چشم و رویی مثل ترامپ حتی قطعنامه سازمان ملل را هم زیر پا بگذارد.» این نماینده مجلس تأکید کرده است: «مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند.  این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود، و الاّ احتمالاً خود ایشان هم می‌دانستند که طرف مقابل زیر بار برخی از این توصیه‌ها نمی‌رود و تا آنجا که زورمان می‌رسد پیش می‌رویم.»
وی در توضیح نکته سوم مد نظرش می‌نویسد: «این مستند هیچ اشاره‌ای به کارشکنی‌های مخالفان اجرا شدن برجام پس از امضای آن نکرد. همه می‌دانیم که بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ اقدامی نظیر ترساندن متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و مخالفت با قراردادهایی نظیر قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس و معطل کردن قراردادهای نفتی دریغ نکردند.
بدیهی است که اگر کل حکومت مصمم به اجرای برجام بود و قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های اروپایی و امریکایی بسته می‌شد خروج ترامپ از برجام نیز به این آسانی نبود. در واقع تندروهای ما شاید ناخودآگاه و شاید برای انتقام‌گیری سیاسی با تندروهای امریکا و با اسرائیل و عربستان همصدا و همراه شدند تا برجام اجرا نشود.»
علی مطهری در پایان تأکید می‌کند: «نکته چهارم این که مستند داستان اتم به این موضوع نپرداخت که اگر برجام کلاهی بوده که بر سر ایران گذاشته شده و به ضرر ایران است چرا امریکا از آن خارج شد و اکنون نگران ادامه آن است و ترامپ بارها اعلام کرد که کلاه بزرگی سر امریکا رفته است و حتی وزیر خارجه‌اش بر زبان می‌آورد که اگر برجام ادامه پیدا کند بزودی ایران از تحریم خرید و فروش سلاح خارج می‌شود و در سال ۲۰۲۵ مانند سایر کشورهای هسته‌ای می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و قید و بندهای فعلی از بین می‌رود، ضمن اینکه کسانی که می‌گفتند برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد دیدند که ایران ظرف چند روز غنی‌سازی را از سطح ۶۷/ ۳ افزایش داد و صنعت هسته‌ای سر جای خودش است.» /روزنامه ایران

این خبر گاندوی دوم علیه ظریف اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.

گام بلند هسته ای

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای فراتر از چارچوب برجام گزینه‌ای است که هیأت عالی نظارت بر برجام پیشنهاد کرد و توسط رئیس جمهوری اعلام شد. تحقیق و توسعه در فرآیند هسته‌ای بخش مهمی است که همه بخش‌های دیگر این زنجیره را متأثر کرده و ارتقا می‌دهد. دسترسی به نسل جدید تکنولوژی در سانتریفیوژها و ارتقای چرخه سوخت هسته‌ای با درصد و سرعت تعیین شده از جمله مسائلی هستند که در نتیجه جدیت و تلاش در حوزه تحقیق و توسعه به دست می‌‌آید.
دو گام اول ایران با دو بازه دوماهه زمان کافی را در اختیار اتحادیه اروپا و به تعبیری جامعه جهانی قرار داد تا ضمن تأمین منافع ایران در برجام از خیره‌سری و قانونگذاری امریکایی‌ها در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و نیز قوانین بین‌المللی جلوگیری و با اراده‌ای سازنده از گسترش تنش و فضای سرد برجامی پیشگیری کنند. اما سکوت و نظاره اروپایی‌ها و بسنده کردن به حمایت سیاسی از برجام بدون اینکه در عمل گامی مؤثر بردارند به نوعی فضا را برای باجگیری و یاغیگری امریکایی‌ها بیشتر فراهم کرد. امریکا با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ در حالی پرچمدار مخالفت با هسته‌ای شدن ایران است که خود با داشتن ۹۸ رآکتور هسته‌ای رتبه اول را در جدول کشورها دارد. در حالی که ایران با داشتن یک رآکتور هسته‌ای در پی مذاکرات ۲۴ ماهه موفق شد توافقنامه برجام را به عنوان نقطه عطفی در فعالیت‌های هسته‌ای خود به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند. اگر چه گام سوم  ایران در حوزه تحقیق و توسعه تعیین شده است اما این اقدام می‌تواند به دستاوردهای بزرگی در غنی‌سازی اورانیوم و چرخه سوخت هسته‌ای منجر شود. به گونه‌ای که ضمن افزایش ظرفیت فنی فعالیت‌های هسته‌ای بازگشت به وضعیت قبل از برجام را برای ایران با سرعت و توانمندی بیشتری فراهم کند. اگر اروپایی‌ها بویژه سه کشور حاضر در برجام به جد نگران امنیت خود یا جهان در وضعیت خروج ایران از برجام هستند و منافعی را در برجام برای اقتصاد و امنیت و سیاست خود متصور هستند انتظار این است که حفظ برجام با تأمین منافع همه‌جانبه ایران در اولویت اول آنها قرار بگیرد. امری که تحت تأثیر مثلث امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی بدخواهان منطقه‌‌ای به خرید زمان برای اروپا تبدیل شده است و این وضعیت به هیچ وجه مقبول ایران و هیچ ناظر منصفی نیز نخواهد بود. امریکایی‌ها برای متلاشی کردن و بی خاصیت کردن برجام از هیچ کوششی دریغ نکردند و حتی تحریم دکتر ظریف و تلاش برای توقیف نفتکش ایران در شرایطی رقم خورد که با هیچ واکنش مؤثری از سوی اتحادیه اروپا مواجه نشد. ابراز نگرانی دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه از گام سوم ایران در شرایطی که نتواند صحنه فعلی را تغییر دهد هیچ تأثیری در عوامل وخیم‌ شدن اوضاع نخواهد داشت.
بنا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قاره اروپا به تنهایی از ۱۸۴ رآکتور هسته‌ای فعال بهره‌مند است و فرانسه با آمار ۷۱ درصدی در تولید برق از رآکتورهای هسته‌ای مقام اول را دارد. این در شرایطی است که جمهوری اسلامی با داشتن یک رآکتور هسته‌ای بارها صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های خود را اعلام داشته و ۱۴ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح آمیز بودن همه فعالیت‌های ایران را تأیید کرده است. طبیعی است که فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی از طرف امریکا یا اروپا اعم از وضع و تشدید تحریم‌ها یا بی عملی اروپا نسبت به انجام تعهدات خود انگیزه ایران را برای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه هسته‌ای که ممکن است به ارتقای فناوری هسته‌ای و نیز فراهم کردن گزینه‌ای مهم‌تر برای تصمیم‌گیری مقامات مسئول در ایران در شرایط خاص تقویت می‌کند.
اکنون اروپا و شرکای آنها در برجام ۶۰ روز مهلت دارند تا عادی‌سازی اجرای تعهدات خود در برجام و فراهم کردن زمینه بهره‌مندی اقتصادی ایران از منافع تعهد شده در برجام را فراهم نمایند. گام سوم و حرکت بدون محدودیت ایران در تحقیق و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای اگر چه با جدیت و شدت تمام تصمیم‌گیری و اعلام شده است اما هنوز خشونتی از سوی ایران متوجه نقض‌کنندگان برجام نشده است. تأمین امنیت اقتصادی و عادی‌سازی وضعیت برجامی هدفی است که همه اطراف برجام باید با جدیت و انگیزه کامل آن را محقق کنند تا بیشتر شاهد افزایش تنش و تهدید از هر نوعی و در هر سطحی نباشیم. /روزنامه ایران

این خبر گام بلند هسته ای اولین بار در خبرهای فوری و مهم. پدیدار شد.