امکان استفاده از باتری های مستعمل نیسان لیف برای شهرهای برزیل

از زمان عرضه هاچ بک برقی لیف در سال ۲۰۱۰، نیسان همواره به دنبال راهکارهایی برای استفاده مجدد از باتری مدل های پا به سن گذاشته بوده است. همانطور که پیشتر اشاره شده باتری های لیتیوم یونی خطرات زیست محیطی داشته و بازیافت آنها با پیچیدگی هایی همراه است.

اینکه چه بر سر باتری اتومبیل های برقی خواهد آمد، هنوز بطور دقیق در صنعت خودرو مشخص نشده؛ اما آنچه روشن است اینست که بازگرداندن باتری های کهنه به چرخه و استفاده مجدد از آنها می تواند خطرات و مضرات کمتری به دنبال داشته باشد.

فروردین ماه گذشته نیسان اعلام کرده بود که از باتری های کارکرده لیف برای روشنایی خیابان های شهر نامیئه در استان فوکوشیما بهره می گیرد. اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و نیسان نتوانست به قول خود عمل کند.

با گذشت چند ماه از آن تاریخ، حال نیسان تصمیم گرفته در آن سوی دنیا و با کمک دانشگاه فدرال سانتا کاترینا (UFSC) برزیل تحقیقاتی را در زمینه استفاده ثانویه از باتری های لیف در پروژه های مختلف آغاز کند.

برای این کار نیسان ۶ پک باتری را در اختیار UFSC خواهد گذاشت تا محققان این دانشگاه کارایی آنها را به عنوان منبع انرژی در مصارف خانگی ارزیابی کنند. محاسبات اولیه نشان می دهند که باتری یک دستگاه نیسان لیف توانایی تامین انرژی یک خانوار برزیلی را تا ۳ روز دارد.

آقای مارکو سیلوا مدیر نیسان در برزیل در این باره گفته:

نیسان در سرتاسر جهان با ایجاد همکاری هایی به دنبال یکپارچه سازی خودروهای برقی با جامعه و ارتقای حمل و نقل الکتریکی است. پس از جداسازی، باتری اتومبیل های برقی هنوز قابلیت شارژ بالا و تامین ظرفیت بالایی را دارند. در برزیل تلاش های محققین دانشگاه فدرال سانتا کاترینا برای ارزیابی پتانسیل های کامل این باتری ها ضروری بوده و نقشی حیاتی دارد.

nissan-leaf-batteries-to-power-brazilian-homes

نیسان تنها خودروسازی نیست که در زمینه کاربردهای ثانویه باتری اتومبیل های الکتریکی تحقیق می کند. رنو و میتسوبیشی هم علی رغم ارتباطات نزدیک با نیسان، برنامه هایی اختصاصی برای بهره برداری از باتری این دسته از خودروها تدوین کرده اند.

در حال حاضر رنو نحقیقاتی را برای اتصال خودروها به شبکه برق شهری در جزایر مادیرا در پرتغال آغاز کرده؛ میتسوبیشی نیز در طرحی آزمایشی از یک دستگاه آوتلندر PHEV برای تامین برق دفتر کاری در زاندام هلند استفاده می کند.

The post امکان استفاده از باتری های مستعمل نیسان لیف برای شهرهای برزیل appeared first on دیجیاتو.

نیسان باتری های قدیمی لیف را بازیافت می کند

نیسان لیف یکی از نخستین اتومبیل های برقی مدرن است که از سال ۲۰۱۰ بر روی خط تولید قرار دارد. از آن تاریخ تاکنون از این هاچبک برقی که چندی پیش وارد نسل دوم خود شد، حدود ۳۵۰ هزار دستگاه به فروش رسیده است.

یکی از مشکلاتی که گریبان مدل های قدیمی تر لیف را گرفته، کاهش ظرفیت باتری در طول زمان است. اگر چه نسل اول لیف در کل عملکرد بسیار خوبی داشته، اما کاربران زیادی نسبت به افت کارایی باتری با گذشت زمان ابراز نارضایتی کرده اند.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

برای جلب رضایت این دسته از مشتریان و افزایش برد حرکتی لیف، نیسان در اقدامی جالب اخیرا تصمیم گرفته که امکان تعویض باتری با نمونه های نوسازی شده (refurbished) را فراهم کند. اما سوال مهمی که اینجا پیش میاید اینست که این اتفاق چگونه رخ خواهد داد؟

همانطور که پیش تر اشاره شده، بازیافت باتری های لیتیوم یونی کار ساده ای نبوده و پیچیدگی های خود را دارد. طبق گزارشی که اخیرا در پایگاه خبری Automotive News منتشر شده، نیسان به منظور بازیافت باتری های قدیمی، یک مرکز پردازش اختصاصی در ژاپن راه اندازی کرده است.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

این مرکز که در نوع خود اولین به شمار می رود، یک نکته عجیب و قابل تامل دارد؛ چرا که در حومه روستایی در نزدیکی های نیروگاه فوکوشیما واقع شده است. حتما می دانید که این نیروگاه در سال ۲۰۱۱ به دلیل زلزله مهیب و سونامی ناشی از آن صدمات شدیدی دیده و مناطق اطراف آن به خاطر تشعشعات هسته ای تخلیه شدند.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

کارخانه بازیافت باتری نیسان تنها ۷٫۵ مایل (۱۲ کیلومتر) فاصله با نیروگاه فوکوشیما دارد. این منطقه پیش تر ورود ممنوع بود، اما با اقدامات انجام شده در راستای پاکسازی، به نظر می رسد اکنون قابل بهره برداری است. کارخانه مذکور قبل از حادثه یاد شده، ظاهرا به تولید لنت ترمز مشغول بوده است.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

نیسان یکی از نخستین شرکت هایی است که به این منطقه خالی از سکنه باز می گردد. این خودروساز مطرح ژاپنی در نظر دارد فروش باتری های نوسازی شده را از ماه آینده با قیمتی در حدود ۲,۸۰۰ دلار آغاز کند. این رقم تقریبا نصف هزینه کنونی است.

Nissan Will Recycle Old Leaf Batteries

با تعویض باتری نه تنها برد حرکتی لیف بهبود پیدا می کند، بلکه از افت قیمت مدل های دست دوم نیز تا حد زیادی پیشگیری می شود. برای اطمینان از کارایی و تاثیر مثبت، این برنامه ابتدا در داخل مرزهای ژاپن اجرا شده و در صورت موفقیت به سایر بازارها از جمله ایالات متحده گسترش خواهد یافت. نیسان امیدوار است سالانه بتواند ۲,۲۵۰ پک باتری در کارخانه جدید خود نوسازی کند.

 

The post نیسان باتری های قدیمی لیف را بازیافت می کند appeared first on دیجیاتو.