شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو؛ واردات خودرو از اولویت دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج شد

براساس اعلام انجمن واردکنندگان خودرو، خودرو از اولویت دریافت دلار دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومانی خارج شد تا قیمت خودرو رسما به سیر صعودی خود ادامه دهد و هیچ کس را به ثبات بازار خودرو امیدوار نکند.

گفته می‌شود سه وارد کننده خودرو موفق به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند و یک شرکت که در کنار واردات اقدام به تولید می کند نیز موفق به دریافت ۴ پارت از این ارزها شده است. اما «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اختصاص ارز را تنها به دو شرکت را تائید کرد و گفت:

«با توجه به فعل و انفعالات انجام شده و هزینه‌هایی تحمیل شده، تقریبا نرخ واقعی برای واردکنندگان خودرو ۴۸۵۰ تومان تمام شد. هم اکنون ۱۰ درصد مبلغ مورد نیاز واردکنندگان حفظ شده و ارز مورد نیاز نیز به شکل یورو به آن‌ها تخصیص یافته و براساس فرمولی، این یورو به دلار تبدیل می‌شود. بعد از آن که وجه ریالی بابت یورو پرداخت شد این رقم تبدیلی بر تعداد دلاری که از تبدیل یورو به دلار به دست وارد کننده رسیده، تقسیم می‌شود که با این احتساب نرخ تخصیص یافته به واردکنندگان به ۴۸۵۰ تومان می‌رسد.»

دلار دولتی و واردات خودرو

آنطور که دادفر گفته، استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی محدودیت دارد و فرایند زمان ثبت درخواست تا زمان دریافت حدود ۴۰ روز به طول می‌انجامید اما از آنجا که بانک‌ها اعلام می‌کنند این ارز هنوز به صورت کامل به آن‌ها تخصیص داده نشده، محدودیت در استفاده وجود دارد و معدود واردکنندگانی که موفق به دریافت این ارزها شدند کاملا اتفاقی و البته به سختی موفق شدند.
افزایش قیمت خودرو در یک ماهه اخیر که اعتراضات و حواشی بسیاری به وجود آورد، تنها با دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی امید به ثبات داشت. موضوع مهمی که دادفر تحقق آن را منتفی اعلام کرد:

«هم اکنون خودرو از اولویت دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج شده و به درخواست‌هایی که پیش از این به ثبت رسیده بود نیز اعلام می‌شود که مستندات خود را در سامانه جامع تجارت ارایه کنند اما با مراجعه به این سامانه، شاهد هستیم که خودرو از فهرست دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است.»

بر این اساس باید در روزهای آتی منتظر واکنش وارد کنندگان خودرو به این خبر ماند و دید که در نهایت خودرو به راستی از فهرست اختصاص ارز خارج شده است یا خیر، اما در صورت صحت این خبر می توان گفت که عملا با توجه به قیمت های فعلی در بازار خودروهای وارداتی، مشتریان توانایی تحمل شوک قیمتی با دلار غیر دولتی را نخواهند داشت و به احتمال قوی فعالیت بسیاری از شرکت های وارد کننده خودرو متوقف خواهد شد.

چنین اتفاقی علاوه بر بیکاری فعالان این صنف در کوتاه مدت افزایش غیر قابل مهار قیمت خودروهای موجود در بازار را به دنبال خواهد داشت و می تواند عواقبی را در زمینه خدمات پس از فروش و افزایش هزینه نگهداری از خودرو ها نیز به دنبال داشته باشد.

The post شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو؛ واردات خودرو از اولویت دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی خارج شد appeared first on دیجیاتو.

گزارش میدانی دیجیاتو: افزایش انفجاری قیمت رنو ساندرو در بازار خودرو

سال ۹۴ بود که رنو ساندرو پا به بازار خودروی ایران گذاشت و با حاشیه سود بالا دلالان بسیاری را به سمت خود کشاند. ساندرو اتوماتیک E2 که زمان تحویل از کارخانه ۴۲ میلیون تومان قیمت داشت با اختلاف ۶ میلیونی، ۴۸ تا ۴۹ میلیون تومان در بازار فروخته می شد.

فروشندگان مدل رنو ساندرو استپ وی هم که قامتش ۴ سانتی متر از  مدل معمولی‌ بالاتر است و باربند روی آن نصب شده، مشتریان را وادار می کردند تا بخاطرش ۱۰ میلیون تومان بیشتر بپردازند.

اما روز گذشته بود که گروه خودروسازی سایپا به بهانه نوسانات نرخ ارز در اطلاعیه‌ای قیمت محصولات پارس خودرو از جمله ساندرو و ساندرو استپ وی را تا ۵ میلیون تومان افزایش داد و ثبات را از بازار ساندرو گرفت. البته این افزایش قیمت در بازار معملات خودرویی بیش از ۵ میلیون تومان بود و فروشندگان خودرور تقریبا هر قیمتی که باب میل‌شان بود تعیین کردند که البته خریدار هم داشت.

قیمت ساندرو استپ وی

هرچند این موضوع در واپسین ساعات روز گذشته بعد با انتشار اطلاعیه‌ای دیگر از سوی مدیر عملیات فروش شایپا ملغی شد، چرا که براساس این اطلاعیه: «قیمت فروش کلیه محصولات خودرویی گروه خودروسازی سایپا تا اطلاع ثانوی مطابق روال فروردین ۹۷ جاری است.» و قرار شد افزایش قیمت ساندرو و برلیانس به وقت دیگری موکول شود. اما با این وجود تب بازار فروکش نکرد و حباب قیمتی ساندرو در پی این روند حتی از قبل هم بزرگتر شد.

افزایش قیمت رنو ساندرو

«شروین» یکی از فروشندگان ساندرو که آگهی فروش خود را در یکی از سایت‌ها گذاشته به دیجیاتو می‌گوید:

«چند هفته قبل که ماشین من ۵۷ میلیون تومان قیمت داشت، بدون هیچ دلیلی ماشین را با قیمت ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش آگهی کردم. امروز صبح ۴ نفر برای خرید تماس گرفتند. با خبری که دیروز منتشر شد، بازار ساندرو داغ شده و حالا باید قیمت بالاتری تعیین کنم، چون قیمت کارخانه به ۵۵ میلیون تومان رسیده و امثال ماشین من را تا ۶۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند. چرا که در صورت فروش با قیمت پایین تر عملا ضرر می کنم و اگر چند هفته بعد بخواهم مشابه همین خودرو را خریداری نمایم، پول کم خواهم آورد!»

حباب قیمت ساندرو برای صفر کیلومترها بیشتر است. بر اساس خبری که روز گذشته اعلام شد، قیمت جدید ساندرو استپ وی مدل ۹۷ هنگام تحویل از کارخانه ۶۱ میلیون تومان اعلام شد، اما در سایت‌های خرید و فروش آنلاین همین خودرو  ۷۵ میلیون تومان ارزش پیدا کرد.

افزایش یک شب قیمت‌ها اعتراضات زیادی مخصوصا از سوی مصرف کنندگان نهایی به دنبال داشت؛ چرا که در نهایت آنها زیان‎ دهندگان اصلی خواهند بود. اما مدیران شرکت پارس خودرو درباره پاسخ به پیگیری‌های دیجیاتو درباره این افزایش قیمت‌ها، مسئولان شرکت سایپا را به عنوان پاسخگو به ما معرفی کردند.

http://digiato.com/wp-content/uploads/2016/09/san-2.jpg

همانطور  که انتظار می‌رفت مدیران سایپا هم نسبت به پرسش های خبرنگار دیجیاتو پاسخگو نبودند و تنها به انتشار خبر تعلیق افزایش قیمت‌ها که درپی افزایش نرخ ارز بود اکتفا کردند. با این حال هنوز تاثیرات اولین خبر از بین نرفته و بازار دلالان داغ مانده است.

تمام این موارد در حالی مطرح می شود که حتی بدون بروز وضعیت اخیر نیز، تیراژ تولید رنو ساندرو نسبت به تقاضای موجود ناچیز به نظر می رسید و ثبت نام این خودرو به محض باز شدن برای ماه های متوالی تکمیل می شد، آنچنان که آخرین اعلام پیش فروش در اسفند سال گذشته برای تحویل خودروهای در آذر ماه امسال (۹ ماه صف انتظار) انجام شده بود.

http://digiato.com/wp-content/uploads/2016/09/STEPWAY-2.png

با این وجود طبق پیگیری های انجام شده توسط خبرنگاران دیجیاتو، پارس خودرو تمایلی به افزایش تیراژ تولید نشان نمی دهد و این در حالیست که به گفته دست اندرکاران رنو پارس، رنو آمادگی ارسال قطعات بیشتر برای افزایش تیراژ خط تولید را داراست.

STEPWAY-15

از این رو می توان گفت که سود تمامی ناهماهنگی های بین پارس خودرو سایپا و رنو پارس به جیب دلالان می رود و بیشتر از همیشه به ضرر مصرف کنندگان نهایی تمام می شود. در این شرایط طبق روال معمول هیچ کس پاسخگو نیست و مشخص نیست که آیا ایجاد چنین اختلاف قیمت عظیمی بین بهای بازار و کارخانه مرجعی برای رسیدگی دارد یا خیر؟

The post گزارش میدانی دیجیاتو: افزایش انفجاری قیمت رنو ساندرو در بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

نتیجه عجیب یک اقدام خوب؛ تاثیر طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس

در مورد آشفته بودن وضعیت بازار خودرو در کشورمان کوچکترین شکی وجود ندارد، نارضایتی عمومی در مورد کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل به شدت بالاست و در زمینه خودروهای وارداتی نیز آشوب سال گذشته به بدتر شدن قیمت ها و شرایط دامن زده است.

اما در عین حال برای پیچیدن یک نسخه درمانی بین تمامی دست اندرکاران این صنعت اختلاف شدیدی وجود دارد. آنچنان که حتی طرح اخیر مجلس در رابطه با ساماندهی وضعیت صنعت خودرو نیز امروز با فریاد های مخالف برخی از نمایندگان همراه شد.

به هرحال آنطور که از جلسه امروز مجلس بر می آید، یک فوریت از دو فوریت طرح ساماندهی صنعت خودرو توسط نمایندگان تصویب شده است و بر این اساس قرار است بازنگری کلی ای در مورد قوانین واردات خودرو به کشورمان ظرف سه ماه آینده صورت بگیرد.

همچنین به نظر می رسد که در پی نارضایتی نمایندگان در خصوص وضعیت خودروهای داخلی، تغییراتی نیز در نحوه نظارت بر ساز و کار ایران خودرو و سایپا و پروسه فعالیت شورای رقابت اتفاق بیافتد که می تواند تاثیراتی را در نوع کاری خودروسازان ایجاد نماید.

اما در نهایت این پرسش مطرح می شود که نتیجه تصویب یک فوریت این طرح در عمل چه خواهد بود؟

پاسخ این است که با توجه به قدرت عظیم مافیای صنعت خودرو که حتی می توانند حکم دیوان عدالت اداری را نیز ملغی کنند، بعید است که اتفاق چندان بزرگی در وضعیت بازار خودرو پدیدار شود اما انتظار سه ماهه برای نتیجه رسیدن چنین طرحی می تواند حتی بازار را بیش از حالا در رکود تورمی گرفتار نماید.

در واقع از یک سو تمامی خودروسازان و وارد کنندگان متاثر از کاهش ارزش پول ملی ناچار به افزایش قیمت ها شده اند و از سوی دیگر مشتریان با نگاهی نا امیدانه چشم در انتظار اتفاقی مثبت در این شرایط مایوس کننده اند و چندان تمایلی به خرید خودرو نشان نمی دهند.

مجموعه این عوامل بازار خودرو را دچار باتلاقی از رکود تورمی کرده است که در وهله نخست گریبان بازار وارداتی را گرفته است و بعید نیست که در مراحل بعدی به سراغ خودروهای مونتاژی و تولید داخل هم بیاید.

با توجه به چنین شرایطی کمی بعید به نظر می رسد که خودروسازان بتوانند رکورد تولید سال گذشته خود را تکرار کنند و احتمالا شرکت های وارداتی نیز به سرنوشتی به مراتب بدتر دچار خواهند شد.

در واقع طبق آمار فعلی نیز در فرودین ماه امسال ثبت سفارش خودروهای وارداتی کاهشی ۷۳ درصدی را نشان می دهد و چنانچه بار دیگر شاهد سخت تر شدن قوانین وارداتی یا افزایش نرخ ارز باشیم، هیچ بعید نیست که این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

راهکار چیست؟

رهکاری ضربتی ای برای جبران دهه ها  سوء مدیریت در صنعت خودرو وجود ندارد، آنچه واضح است اینکه توان مالی عموم ایرانیان برای خرید خودروهای خارجی بسیار پایین است و حتی در صورت صفر شدن فرضی تعرفه واردات نیز با توجه به خروج ناگهانی صد ها میلیون دلار، اقتصاد کشور دچار فروپاشی کامل خواهد شد.

بنابراین با توجه به شکست نسبی پروژه های همکاری با خودروسازان بزرگ توسط شرکت های فعلی، می توان گفت که حتی این روش نیز برخلاف کشورهایی مانند چین و …مثمر ثمر نخواهد بود، چرا که در نهایت خودروسازان با بازار انحصاری داخل مواجه اند و از نظر اقتصادی تمایل به تولید پر تیراژ محصولات ساده و قدیمی با بیشترین قیمت ممکن دارند.

در واقع رقابتی نبودن بازار ایران و بسته بودن درب های تجارت کشور ریشه اصلی تمامی این مشکلات تلقی می شود که رفع آن نیز چه از بعد اقتصادی و چه از بعد سیاسی بسیار پیچیده است.

بنابراین شاید در وضعیت فعلی تنها راه حل اجرایی ایجاد فشار بر روی خودروسازان در راستای تولید وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی برای رفع معضل آلودگی هوا، ترافیک و مصرف بالای بنزین در کشور و باز کردن امکان ورود محدود خودروهای دست دوم خارجی باشد، تا بلکه همزمان با حفظ اشتغال زایی، زمینه رقابتی تر شدن بازار نیز فراهم شود.

هرچند که متاسفانه امید چندانی برای اجرای چنین روش هایی وجود ندارد چرا که مسائلی مانند ورود خودروهای دست دوم کلا به شکل تابو مطرح می شود و به هیچ عنوان مورد پذیرش مسئولان امر قرار نمی گیرد.

The post نتیجه عجیب یک اقدام خوب؛ تاثیر طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس appeared first on دیجیاتو.

رشد بازار خودرو ایران تا چه زمانی ادامه می یابد؟

در سال گذشته میلادی، ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از ۱/۷ میلیون دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسید.
همچنین سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد تولید خودرو ایران با رشد ۱۸ درصدی از مرز ۱/۵ میلیون دستگاه عبور کرد و ایران شانزدهمین خودروساز جهان در این سال شد.سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از فروش ۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۵۶۵ دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.
فروش خودرو در بازار ایران طی این سال نسبت به سال پیش از آن رشد ۱۸ درصدی داشته است. در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو نو در بازار ایران به فروش رسیده بود.درحالی بیش از ۱٫۷ میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال ۲۰۱۷ به فروش رسیده است که کل تولید خودرو در ایران طی این سال حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه گزارش شده است.
کل خودرو به فروش رفته در دنیا طی این سال ۹۶ میلیون و ۸۰۴ هزار دستگاه بوده که بازار ایران ۱٫۷ درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.
ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان طی سال ۲۰۱۷ بوده است. چین، آمریکا و ژاپن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم از این نظر قرار داشته اند. میزان ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چین طی سال ۲۰۱۷ به فروش رسیده و این رقم برای آمریکا ۱۷ میلیون دستگاه و برای ژاپن ۵ میلیون دستگاه بوده است.

اما سوال اینجاست که این رشد فروش خودرو در ایران تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟
پاسخ طبیعتا ارتباط زیادی با شریط اقتصادی دارد، چرا که با توجه به عدم وجود سیستم های حمل و نقل عمومی کارآمد و شرایط آب و هوایی کشورمان، عموم ایرانیان تنها راه تردد را استفاده از خودرو شخصی می دانند.

اما با توجه به شرایط هرم جمعیتی کشور، بعید است که حتی در صورت ثابت ماندن وضعیت اقتصادی نیز، خودروسازان بتوانند با رشد قابل توجه یک دهه گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، از این رو به نظر می رسد که در نهایت خودروسازان نیز به سرنوشتی مانند دانشگاه آزاد دچار شوند و بعد از اتمام سیل جمعیتی متولدین دهه ۶۰، به تدریج رونق بازار خود را از دست بدهند.

این موارد درحالیست که با توجه به تجربه سال ۹۱، محدودیت های بین المللی و افزایش نرخ ارز نیز بسیار بر روی شرایط کلی خودروسازان تاثیر گذار است و در صورت تکرار شرایط مذکور احتمال کاهش تولید شدید خودرو در کشور نیز وجود خواهد داشت.

The post رشد بازار خودرو ایران تا چه زمانی ادامه می یابد؟ appeared first on دیجیاتو.

از پراید تا کولئوس؛ پر فروش ترین خودروهای مونتاژی و وارداتی ایرانی ‌در سال ۹۶

رییس مرکز شماره‌ گذاری پلیس راهور ناجا اعلام کرد، شماره ‌گذاری خودروهای نو شماره در سال جاری ۱۲٫۷ درصد رشد داشته است. سرهنگ علی محمدی روز جمعه در گفت ‌و گو با سایت راهور افزود: طی ۱۱ ماهه امسال شماره گذاری خودروهای داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳٫۴ درصد و وارداتی ۰٫۶ درصد افزایش داشته است.

او همچنین در خصوص بیشترین خودروهای شماره ‌گذاری شده گفت: از بین خودروهای تولید داخل به ترتیب سایپا ۱۳۱، تیبا ۲، پژو پارس، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ بیشترین خودروهای نو شماره بوده ‌اند.

رییس مرکز شماره‌ گذاری پلیس راهور ناجا تصریح کرد: همچنین از میان خودروهای وارداتی نیز رنو تالیسمان، رنو کولیوس، هیوندای سانتافه، سانگ یانگ تیوولی و هیوندای IX35 بیشترین خودروهای شماره‌ گذاری شده بوده ‌اند.

The post از پراید تا کولئوس؛ پر فروش ترین خودروهای مونتاژی و وارداتی ایرانی ‌در سال ۹۶ appeared first on دیجیاتو.