بررسی ۷ پیشنهاد برای کاهش دلالی در بازار خودرو

پس از التهاب بازار طی چند هفته اخیر، پیش فروش ایران خودرو و سایپا نیز ظاهرا نتوانسته دردی از بازار دوا کند، چرا که فروش تعداد زیادی خودرو ظرف مدت زمانی کم، تنها می تواند ناشی از سرازیر شدن نقدینگی …

The post بررسی ۷ پیشنهاد برای کاهش دلالی در بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

سرنوشت نامشخص شاسی بلندهای چینی حاضر در بازار؛ از ریگان کوپا تا زوتی دامای

در روزهایی که خودروسازی کشور با افت تیراژ ناشی از تحریم و مشکلات داخلی اقتصاد، دست به گریبان است، میهمانان چینی این صنعت نیز روند نزولی را در تولید پیش گرفته‌اند. یکی از برند های که این روزها شایعات خروج …

The post سرنوشت نامشخص شاسی بلندهای چینی حاضر در بازار؛ از ریگان کوپا تا زوتی دامای appeared first on دیجیاتو.

تغییرات قیمت خودرو های تولید داخل در بازار تهران [به روز رسانی]

بازار خودرو در شرایطی طی ماه های گذشته دچار نوسانات شدید قیمت شد که دلیل این وضعیت را می ‌توان در بازگشت تحریم ‌های صنعت خودرو از سوی ایالات متحده آمریکا، جست و جو کرد. علاوه بر تحریم ها، آنچه …

The post تغییرات قیمت خودرو های تولید داخل در بازار تهران [به روز رسانی] appeared first on دیجیاتو.

گزارش دیجیاتو: واکنش بازار خودرو به حذف قیمت از آگهی ها

هفته گذشته بود که انتشار گزارش تحقیقی دیجیاتو از پشت پرده بازار خودرو، باعث شکل گرفتن موجی از نگرانی صاحب نظران در مورد تاثیر دلالان بر شرایط این بازار پر التهاب شد، اما در نهایت پس از جنجال های فراوان …

The post گزارش دیجیاتو: واکنش بازار خودرو به حذف قیمت از آگهی ها appeared first on دیجیاتو.

اختلاف عجیب قیمت خودروهای صفر و دست دوم؛ ماحصل تسلط دلالان بر بازار خودرو

این روزها نوسانات قیمت خودرو در بازار آنچنان سریع شده است که حتی رسانه های آنلاین نیز از اطلاع رسانی درباره قیمت ها عقب می ماند. هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو و شکست تمام عیار وزارت صنعت و …

The post اختلاف عجیب قیمت خودروهای صفر و دست دوم؛ ماحصل تسلط دلالان بر بازار خودرو appeared first on دیجیاتو.

دلایل افزایش قیمت خودرو های پرطرفدار چیست؟

بازار خودروهای پرطرفدار در ۱۰روز گذشته شاهد افزایش قیمت‌ها و به‌روزرسانی های پی در پی است به‌گونه‌ای که قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۴۰۰ میلیون ‌تومان هر روز رقمی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان …

The post دلایل افزایش قیمت خودرو های پرطرفدار چیست؟ appeared first on دیجیاتو.

نتایج رکود تورمی و آینده مبهم؛ تقاضای خودرو در بازار به کف رسید

با وجود مشکلات ساختاری، صنعت خودروی ایران احتمالا می‌تواند در ابعادی کوچک‌تر طی سال ۱۳۹۸ به حیات خود ادامه دهد گرچه می‌توان برخی سناریوهای امیدوارکننده را نیز برای این بخش متصور بود. این خوش‌بینی به شرط اتصال دوباره اقتصاد ایران …

The post نتایج رکود تورمی و آینده مبهم؛ تقاضای خودرو در بازار به کف رسید appeared first on دیجیاتو.

پشت پرده بازار خودرو؛ چرا پیش فروش خودروسازان باعث کاهش قیمت نشد؟

تاریخچه ساخت خودرو در ایران به اوایل دهه ۴۰ باز می‌ گردد. در آن سال ها تنها چهار خودرو پیکان، آریا، شاهین و ژیان در ایران ساخته می‌ شد و در این میان پیکان توانسته بود بالاتر از بقیه قرار گیرد.
بازار خودرو طی یک سال اخیر چندان روی آرامش را به خود ندیده و در چند نوبت با صعود قیمتی مواجه شده است؛ این موضوع ریشه در مسائل مختلفی دارد که بخشی از آنها به مشکلات تولید مربوط می‌ شود و بخشی دیگر نیز متاثر از اوضاع نابسامان اقتصاد کشور است.
صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ ترین صنعت در ایران است. هم اکنون ایران با ساخت ۱٬۳۹۵٬۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵٬۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) بیستمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده ‌است. در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد.
با توجه به اعمال تحریم از نیمه تابستان امسال، روند تامین قطعات داخلی و خارجی مختل و به تبع آن، تیراژ پایین آمد. چند هفته پیش بود که پس از یک دهه سیاست سرکوب قیمت، دولت بالاخره روش قیمت گذاری خودرو را تغییر داد و به اصطلاح آن را به بازار واگذار کرد. طبق تصمیم دولت، شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو حذف و خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات خود را متناسب با حاشیه بازار (پنج درصد زیر نرخ بازار) تعیین کنند.

بازار خودرو

افت شدید تولید و کمبود نقدینگی زنجیره خودروسازی، در نهایت دولت را بابت آزادسازی قیمت قانع کرد و بنا شد خودروسازان از ابتدای بهمن امسال، محصولاتشان را تا پنج درصد زیر نرخ بازار قیمت گذاری کنند. خودروسازان نیز وعده دادند به واسطه افزایش تولید و عرضه، بازار را کنترل و قیمت ها را پایین بیاورند و در همین راستا اقدام به پیش ‌فروش و فروش فوری محصولات خود کردند. آنها پیش تر از افزایش تولید نیز خبر داده بودند و بنابراین انتظار می‌ رفت با توجه به بالا رفتن تولید و انجام فروش و پیش فروش، حباب قیمت در بازار خودرو شکسته شود. این در حالی است که بازار خودرویی توجه به این اتفاقات، کماکان به سیر صعودی خود ادامه می‌ دهد و قیمت ها روزانه و حتی ساعتی تغییر می‌ کنند. شرایط به شکلی است که طی هفته جاری به نوعی «بیگ بنگ» (انفجار بزرگ) بازار خودرو رخ داده و قیمت هایی عجیب و غریب برای فروش خودروها ارائه می‌ شود.
در حالی که کارشناسان بارها به وزارت صمت درباره لزوم توجه به رشد تولید در کنار اعمال سیاست آزادسازی قیمت ها هشدار دادند، این پیام از سوی سیاست گذار دریافت نشد. در واقع بی ‌توجهی به کاهش حجم و مشکلات تولید باعث شد تا با کاهش عرضه خودرو و رسیدن به روزهای پایانی سال ۹۷، تنور قیمت خودرو از نو شعله کشیده و مرزهای روانی تازه ای را در بازار تجربه کند.

آن طور که فعالان بازار می‌ گویند، پیش فروش اخیر خودروسازان بسیار محدود بوده و حتی به هزار دستگاه (در مجموع) نیز نرسیده است. به گفته آنها، سهم نمایندگی های منتخب خودروسازان از فروش فوری اخیر، دو تا سه خودرو بیشتر نبوده بنابراین نتوانسته افزایش قیمت را مهار کند. فعالان بازار همچنین بر این نکته تاکید می‌ کنند که افزایش تیراژ مورد ادعای خودروسازان، بیشتر روی کاغذ بوده و با تعداد خودروهای تجاری شده همخوانی ندارد. به عبارت بهتر، اگرچه افزایش تیراژ اتفاق افتاده، با این حال بخشی از تولیدات، مربوط به سهمیه سال آینده است و از طرفی، به دلیل کمبود قطعات، همه محصولات تولیدی قابل تجاری شدن نیستند.
آمار نشان می‌دهد که تولید ایران خودرو و سایپا نسبت به ماه‌های قبل که تا مرز توقف رفته بود، بیشتر شده است. اگر تیراژ تولید خودرو بالاتر رود که الان نسبت به قبل بهتر هم شده است، روی قیمت تاثیر می‌ گذارد.
آنطور که دنیای اقتصادی می نویسد، در کنار این مسائل، اتفاقات بیرونی نیز سبب افزایش قیمت خودروها در بازار شده است. در این بین، مسائلی مانند تورم انتظاری (ناامیدی از اوضاع آینده اقتصادی کشور به ویژه در بخش خودروسازی)، رشد نرخ ارز و سکه و همچنین افزایش تقاضای واقعی (به دلیل آغاز بازار شب عید) در کنار رشد تقاضای کاذب، چشم انداز قیمت را افزایشی کرده است. جولان دلالان نیز که به نوبه خود بر التهاب بازار افزوده و گزاف نیست اگر بگوییم آنها نقش زیادی در تعیین قیمت خودروها در بازار دارند. در مجموع، اتفاقات شرح داده شده، فنر قیمت را در بازار خودرو بیش از پیش آزاد کرده و اگر اتفاقی ویژه در تولید و عرضه رخ ندهد و التهاب اقتصادی کشور آرام نگیرد، منحنی قیمت خودرو کماکان صعود خواهد کرد.

رشد قیمت ها در بازار خودرو

اما سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت ‌ها طی هفته جاری تا چه اندازه رشد کرده اند. آن طور که نمایشگاه ‌داران خودرو پایتخت عنوان می‌ کنند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ قیمتی برابر با ۹۴ میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد ۱۴ میلیون تومانی این محصول در عرض یک هفته حکایت می‌ کند.
از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز خبر می‌ رسد این محصول با توجه به جهش ۱۱ میلیون تومانی اش در هفته جاری، در حال حاضر ۸۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌ شود. به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، پژو ۲۰۷ اتومات نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳۳ میلیون تومان دارد که نشان می‌ دهد خودرو مورد نظر ۱۵ میلیون تومان رشد را به خود می‌ بیند.
از ۲۰۷ که بگذریم، از بازار ساندرو نیز خبر می‌ رسد این محصول ۲۲ میلیون تومان رشد قیمت را در عرض یک هفته تجربه کرده و در حال حاضر خودرویی ۱۵۷ میلیون تومانی به حساب می‌ آید. بنا به گفته فعالان بازار اما دنا نیز قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد و قیمت مدل پلاس توربو این خودرو نیز از ۱۴۲ میلیون تومان عبور کرده است.

در بین دیگر خودروهای داخلی، رانا نیز در حال حاضر ۸۰ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌ دهد خودرو مورد نظر ۱۵ میلیون تومان رشد قیمت داشته است. همچنین سمند مدل EF۷ نیز با افزایش قیمتی بیش از ۲۰ میلیون تومان مواجه شده و در حال حاضر برای خرید آن باید حدود ۹۰ میلیون تومان هزینه کرد. فعالان بازار اما در مورد قیمت پژو ۴۰۵ نیز عنوان می‌ کنند، این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دارد که در مقایسه با هفته گذشته، رشدی بیش از ۱۸ میلیون تومان را نشان می‌ دهد. از سوی دیگر اما گفته می‌ شود قیمت پژو پارس در مدل فول آن به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که نشان از جهش قیمتی شدید آن دارد.

The post پشت پرده بازار خودرو؛ چرا پیش فروش خودروسازان باعث کاهش قیمت نشد؟ appeared first on دیجیاتو.

دلالان متضرر می شوند، اما قیمت ها در بازار خودرو کاهش نمی یابد

پس از التهاب بازار طی چند هفته اخیر، پیش فروش ایران خودرو و سایپا نیز ظاهرا نتوانسته دردی از بازار دوا کند، چرا که فروش تعداد زیادی خودرو ظرف مدت زمانی کم، تنها می تواند ناشی از سرازیر شدن نقدیندگی سرگردان به بازار خودرو کشور باشد که از ثروت کلان واسطه گران ناشی می شود.

البته در این میان ابهاماتی نیز وجود دارد، برای مثال تعداد دقیق محصولات عرضه شده در پیش فروش اخیر سایپا و ایران خودرو مشخص نیست. عرضه کم تعداد خودرو به بازار خود می تواند یکی از دلایل تشدید قیمت ها در بازار باشد، چرا که عملا تمامی خودروهای پیش فروش شده با قیمت قطعی نسیب دلالان می شوند. این در حالیست که براساس شرایط اعلامی در پیش فروش سایپا، تحویل خودروهای ثبت نامی عملا بعد از عید انجام می شود و به نظر می رسد که خرید چنین خودروهایی توسط واسطه گران با هدف عرضه در ماه های ابتدایی سال ۹۸ صورت گرفته باشد. ایران خودرو نیز از احتمال تحویل ۲۰ درصد از خودروهای پیش فروش شده در بازار شب عید خبر داده است که این مورد نیز به معنی عرضه ۸۰ درصدی در بازار بهاری و معمولا راکد تلقی می شود.

با چنین وصفی می توان حدس زد که خریداران عمده خودروهای پیش فروش شده ثبت نامی احتمالا واسطه گران کلان یا شبکه نمایندگی خودروسازان هستند که از توان بالایی برای کنترل بازار و پیش بینی شرایط در میان مدت برخوردارند. پیش بینی ایشان مبنی بر احتمال زیاد شدن قیمت ها در راستای تطبیق با نرخ دلار و رکود بازار طی چند ماه اخیر، تبدیل به انگیزه اصلی برای سرمایه گذاری و خرید خودروهای تحویلی بهار شده است.

بازار خودرو

اما در زمینه ریشه یابی این شرایط، فربد زاوه، یکی از کارشناسان بازار خودرو در مصاحبه با میزان موارد جالبی را مطرح کرده است، به گفته ایشان: افزایش قیمت خودرو یا قیمت سایر کالا‌ها علت تورم نیستند بلکه خود معلول تورم هستند یعنی کشور دچار تورم است و اثر خود را بر قیمت کالا‌ها می‌گذارد.

ریشه تورم سیاست‌های دولت است و جزو ابزار‌های انحصاری دولت‌ها است و اینکه مردم می‌توانند تورم ایجاد کنند اشتباه است بلکه می‌توانند از قوانینی که وجود دارد سوءاستفاده کنند و منجر به آشفتگی شود اما، کسی که این آشفتگی را ایجاد می‌کند دولت است. در مورد خودرو نیز همین موضوع است، در کشور یک نقدینگی بزرگی وجود دارد که به واسطه پایدار نبودن سیاست‌های پولی کشور، پایدار نبودن سیاست‌های عرضه و تولید است زمانی که پایداری قوانین دچار اختلال می‌شود انگیزه برای سرمایه گذاری طولانی مدت در کشور کاهش می‌یابد وموجب می‌شود این نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر سرازیر شود و سایر بازار‌ها را دچار التهاب کند.

زاوه با بیان اینکه حجم عرضه خودرو به صورت میانگین نسبت به مدت زمان سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است ادامه داد: این موضوع موجب شد این کالایی که در بازار وجود دارد قابلیت سفته بازی پیدا می‌کند و با افزایش تیراژ مشکل در بازار خودرو برطرف می‌شود، اما بازار‌های دیگر به مشکل خواهند خورد.

همچنین عرضه کم و تورم موجب آشفتگی بازار شده است طبق آمار وزارت صنعت عرضه کمتر شده، از طرفی این سطح قیمت‌ها تقاضای واقعی ندارد و دلالانی که برای کسب سود وارد این بازار می‌شوند زیان خواهند کرد به دلیلی اینکه خودرویی مانند پژو ۴۰۵ خریداری در طیف قیمتی ۹۰ میلیون تومان ندارد.

بازار خودرو

بنابراین رکودی که پس از این مرحله در بازار خودرو اتفاق خواهد افتاد بدتر از رکود قبلی خواهد بود و منشا این مشکلات را باید در دولت پیگیری کرد زمانی که تخصیص ارز مشکل دارد و این مشکلات وجود دارد تورم هم کاهش نمی‌یابد.

از این رو پیش بینی رکود بازار خودرو در بهار به قوت خود باقیست، اما آنچه در تابستان رخ می دهد، بستگی زیادی به میزان عرضه خودروسازان دارد. در شرایطی این احتمال وجود دارد که قیمت هایی نهایی براساس نرخ دلار ۱۰ الی ۱۲ هزار تومانی افزایش یابد و در این صورت پیش بینی واسطه گران برای سرمایه گذاری فعلی نیز منطقی به نظر می رسد.

The post دلالان متضرر می شوند، اما قیمت ها در بازار خودرو کاهش نمی یابد appeared first on دیجیاتو.

نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد

پس از فراز و نشیب های بسیار در بازار خودرو سال ۹۷، حالا در شرایطی به بازار شب عید نزدیک می شویم که قیمت ها بار دیگر روندی افزایش به خود گرفته اند و برخلاف وعده و وعید کارشناسان دعوتی به تلویزیون و مشاوران خودروسازی، کوچکترین اثری نیز از کاهش قیمت در بازار دیده نمی شود.
خودروسازان که قصد داشتند تا با اعلام قیمت های در حاشیه بازار (۵ درصد کمتر از نرخ های حاشیه بازار) و عرضه گسترده محصولات ثبت نامی، روند افزایش قیمت در بازار آزاد را متوقف کنند، ناگهان تغییر رویه دادند و تصمیم گرفتند تا مطابق نظر وزارت صنعت، خودروهای ثبت نامی تا پایان دی ماه را مطابق با قیمت های قبلی عرضه کنند.

این تغییر رویکرد باعث شد تا فرمول پیشنهادی برخی از کارشناسان برای تعدیل قیمت ها (در پی عرضه گسترده خودرو به بازار) به کلی از روند اجرا خارج شود و از سوی دیگر مشخص شد که در کوتاه مدت از تحویل خودروهای ثبت نامی خبری نیست و برعکس احتمالا تحویل برخی از خودروها به روزهای پایانی سال و ایام بعد از عید سال ۹۸ موکول خواهد شد.
با این اوصاف مشخص است که امیدی به کاهش قیمت ها در بازار شب عید وجود ندارد و فروشندگان آگاه به این مسئله نیز با توجه به داغ تر شدن بازار در این بازه زمانی و عدم عرضه خودرو از سوی کارخانجات، نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کرده اند. در چنین شرایطی به نظر می رسد که قیمت ها بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و مصرف کنندگان نیز در نهایت ناچار خواهند بود تا با پذیرش قیمت های تازه نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند.

بازار خودرو

افزایش هزینه های تولید؛ مانع اصلی عدم کاهش قیمت

افزایش شدید نرخ ارز و تورم عمومی کشور، واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، قطعه سازان بخش خصوصی معتقدند که افزایش حدود ۲۲۰ درصدی قیمت قطعات ساخت داخل، در مقایسه با قیمت های سال ۹۶، امری اجتناب ناپذیر است و چنین افزایش مسلما به معنی افزایش بیش از ۲٫۲ برابری خودروهای تولیدی کشور است. در واقع اگر قرار باشد تا فارغ از قیمت قطعات، افزایش عمومی هزینه های تولید، هزینه های سربار تولید و افزایش احتمالی نرخ دستمزد کارکنان نیز به معادله فوق افزوده شود. حتی افزایش ۲٫۵ الی ۳ برابر قیمت خودروها (نسبت به نرخ های ۹۶) دور از ذهن نخواهد بود. با این اوصاف مشخص است که در بلند مدت نیز امیدی به کاهش قیمت ها در بازار خودرو وجود ندارد، مگر آنکه براساس تغییر شرایط کلان اقتصادی، نرخ ارز بار دیگر کاهش یابد و قیمت ها در سطح فعلی حفظ شده یا به تدریج تعدیل شود.

پیش بینی شرایط بازار خودرو در بهار ۹۸

متاسفانه تغییر مداوم قوانین و شرایط، ویژگی بارز چند ماه اخیر در صنعت و اقتصاد کشور بوده است. اما اگر فرض کنیم که شرایط اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشد و اتفاق تازه ای رخ ندهد، با خوش بینی تحویل خودروهای ثبت نام در سال ۹۸، ورود خودروهای صفر کیلومتر به بازار ناگهان سرعت گرفته و احتمالا رکود تورمی در بازار تشدید می شود. در واقع مشتریانی که قریب به یک سال در انتظار تحویل خودرو خود بوده اند، احتمالا تمایل چندانی به فروش خودروهای خود با قیمت های کمتر از نرخ های فعلی بازار نخواهند داشت و در نهایت شاهد ورود موج تازه ای از خودروهای مدل ۹۸ خواهیم بود که ممکن است بتوانند سقف های فعلی قیمت را نیز شکسته و برای مدتی در بازار رکورد شکنی کنند.

در چنین شرایطی احتمال دارد که معاملات در بازار با محوریت خودروهای دست دوم انجام شود و رکورد بازار خودرو های صفر کیلومتر به قوت خود باقی بماند. بنابراین آنچه واضح است اینکه نه در کوتاه مدت و نه در بلند مدت، امیدی به کاهش قیمت خودرو در بازار کشور وجود ندارد و شرایط بازار در میان مدت (شرایط اردیبهشت و خرداد سال ۹۸) نیز ارتباط تنگاتنگی با میزان و تیراژ عرضه خودرو به بازار دارد که خود در گرو رفع مشکلات نقدینگی خودروسازان و پرداخت بدهی قطعه سازان است و این در حالیست که میزان مطالبات قطعه سازان طی چند ماه گذشته از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به نظر نمی رسد که پرداخت حدود ۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به صنعت قطعه سازی نیز بتواند در کوتاه مدت مشکلات این صنعت را حل و فصل کند.

The post نگاهی به بازار خودرو شب عید؛ پیش بینی خودروسازان برعکس از آب در آمد appeared first on دیجیاتو.