نتیجه عجیب یک اقدام خوب؛ تاثیر طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس

در مورد آشفته بودن وضعیت بازار خودرو در کشورمان کوچکترین شکی وجود ندارد، نارضایتی عمومی در مورد کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل به شدت بالاست و در زمینه خودروهای وارداتی نیز آشوب سال گذشته به بدتر شدن قیمت ها و شرایط دامن زده است.

اما در عین حال برای پیچیدن یک نسخه درمانی بین تمامی دست اندرکاران این صنعت اختلاف شدیدی وجود دارد. آنچنان که حتی طرح اخیر مجلس در رابطه با ساماندهی وضعیت صنعت خودرو نیز امروز با فریاد های مخالف برخی از نمایندگان همراه شد.

به هرحال آنطور که از جلسه امروز مجلس بر می آید، یک فوریت از دو فوریت طرح ساماندهی صنعت خودرو توسط نمایندگان تصویب شده است و بر این اساس قرار است بازنگری کلی ای در مورد قوانین واردات خودرو به کشورمان ظرف سه ماه آینده صورت بگیرد.

همچنین به نظر می رسد که در پی نارضایتی نمایندگان در خصوص وضعیت خودروهای داخلی، تغییراتی نیز در نحوه نظارت بر ساز و کار ایران خودرو و سایپا و پروسه فعالیت شورای رقابت اتفاق بیافتد که می تواند تاثیراتی را در نوع کاری خودروسازان ایجاد نماید.

اما در نهایت این پرسش مطرح می شود که نتیجه تصویب یک فوریت این طرح در عمل چه خواهد بود؟

پاسخ این است که با توجه به قدرت عظیم مافیای صنعت خودرو که حتی می توانند حکم دیوان عدالت اداری را نیز ملغی کنند، بعید است که اتفاق چندان بزرگی در وضعیت بازار خودرو پدیدار شود اما انتظار سه ماهه برای نتیجه رسیدن چنین طرحی می تواند حتی بازار را بیش از حالا در رکود تورمی گرفتار نماید.

در واقع از یک سو تمامی خودروسازان و وارد کنندگان متاثر از کاهش ارزش پول ملی ناچار به افزایش قیمت ها شده اند و از سوی دیگر مشتریان با نگاهی نا امیدانه چشم در انتظار اتفاقی مثبت در این شرایط مایوس کننده اند و چندان تمایلی به خرید خودرو نشان نمی دهند.

مجموعه این عوامل بازار خودرو را دچار باتلاقی از رکود تورمی کرده است که در وهله نخست گریبان بازار وارداتی را گرفته است و بعید نیست که در مراحل بعدی به سراغ خودروهای مونتاژی و تولید داخل هم بیاید.

با توجه به چنین شرایطی کمی بعید به نظر می رسد که خودروسازان بتوانند رکورد تولید سال گذشته خود را تکرار کنند و احتمالا شرکت های وارداتی نیز به سرنوشتی به مراتب بدتر دچار خواهند شد.

در واقع طبق آمار فعلی نیز در فرودین ماه امسال ثبت سفارش خودروهای وارداتی کاهشی ۷۳ درصدی را نشان می دهد و چنانچه بار دیگر شاهد سخت تر شدن قوانین وارداتی یا افزایش نرخ ارز باشیم، هیچ بعید نیست که این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

راهکار چیست؟

رهکاری ضربتی ای برای جبران دهه ها  سوء مدیریت در صنعت خودرو وجود ندارد، آنچه واضح است اینکه توان مالی عموم ایرانیان برای خرید خودروهای خارجی بسیار پایین است و حتی در صورت صفر شدن فرضی تعرفه واردات نیز با توجه به خروج ناگهانی صد ها میلیون دلار، اقتصاد کشور دچار فروپاشی کامل خواهد شد.

بنابراین با توجه به شکست نسبی پروژه های همکاری با خودروسازان بزرگ توسط شرکت های فعلی، می توان گفت که حتی این روش نیز برخلاف کشورهایی مانند چین و …مثمر ثمر نخواهد بود، چرا که در نهایت خودروسازان با بازار انحصاری داخل مواجه اند و از نظر اقتصادی تمایل به تولید پر تیراژ محصولات ساده و قدیمی با بیشترین قیمت ممکن دارند.

در واقع رقابتی نبودن بازار ایران و بسته بودن درب های تجارت کشور ریشه اصلی تمامی این مشکلات تلقی می شود که رفع آن نیز چه از بعد اقتصادی و چه از بعد سیاسی بسیار پیچیده است.

بنابراین شاید در وضعیت فعلی تنها راه حل اجرایی ایجاد فشار بر روی خودروسازان در راستای تولید وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و تاکسی برای رفع معضل آلودگی هوا، ترافیک و مصرف بالای بنزین در کشور و باز کردن امکان ورود محدود خودروهای دست دوم خارجی باشد، تا بلکه همزمان با حفظ اشتغال زایی، زمینه رقابتی تر شدن بازار نیز فراهم شود.

هرچند که متاسفانه امید چندانی برای اجرای چنین روش هایی وجود ندارد چرا که مسائلی مانند ورود خودروهای دست دوم کلا به شکل تابو مطرح می شود و به هیچ عنوان مورد پذیرش مسئولان امر قرار نمی گیرد.

The post نتیجه عجیب یک اقدام خوب؛ تاثیر طرح ساماندهی بازار خودرو توسط مجلس appeared first on دیجیاتو.

رشد بازار خودرو ایران تا چه زمانی ادامه می یابد؟

در سال گذشته میلادی، ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از ۱/۷ میلیون دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته به فروش رسید.
همچنین سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری اعلام کرد تولید خودرو ایران با رشد ۱۸ درصدی از مرز ۱/۵ میلیون دستگاه عبور کرد و ایران شانزدهمین خودروساز جهان در این سال شد.سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از فروش ۱ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۵۶۵ دستگاه خودرو نو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد.
فروش خودرو در بازار ایران طی این سال نسبت به سال پیش از آن رشد ۱۸ درصدی داشته است. در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو نو در بازار ایران به فروش رسیده بود.درحالی بیش از ۱٫۷ میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال ۲۰۱۷ به فروش رسیده است که کل تولید خودرو در ایران طی این سال حدود ۱٫۵ میلیون دستگاه گزارش شده است.
کل خودرو به فروش رفته در دنیا طی این سال ۹۶ میلیون و ۸۰۴ هزار دستگاه بوده که بازار ایران ۱٫۷ درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.
ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان طی سال ۲۰۱۷ بوده است. چین، آمریکا و ژاپن به ترتیب در رتبه های اول تا سوم از این نظر قرار داشته اند. میزان ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چین طی سال ۲۰۱۷ به فروش رسیده و این رقم برای آمریکا ۱۷ میلیون دستگاه و برای ژاپن ۵ میلیون دستگاه بوده است.

اما سوال اینجاست که این رشد فروش خودرو در ایران تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد؟
پاسخ طبیعتا ارتباط زیادی با شریط اقتصادی دارد، چرا که با توجه به عدم وجود سیستم های حمل و نقل عمومی کارآمد و شرایط آب و هوایی کشورمان، عموم ایرانیان تنها راه تردد را استفاده از خودرو شخصی می دانند.

اما با توجه به شرایط هرم جمعیتی کشور، بعید است که حتی در صورت ثابت ماندن وضعیت اقتصادی نیز، خودروسازان بتوانند با رشد قابل توجه یک دهه گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، از این رو به نظر می رسد که در نهایت خودروسازان نیز به سرنوشتی مانند دانشگاه آزاد دچار شوند و بعد از اتمام سیل جمعیتی متولدین دهه ۶۰، به تدریج رونق بازار خود را از دست بدهند.

این موارد درحالیست که با توجه به تجربه سال ۹۱، محدودیت های بین المللی و افزایش نرخ ارز نیز بسیار بر روی شرایط کلی خودروسازان تاثیر گذار است و در صورت تکرار شرایط مذکور احتمال کاهش تولید شدید خودرو در کشور نیز وجود خواهد داشت.

The post رشد بازار خودرو ایران تا چه زمانی ادامه می یابد؟ appeared first on دیجیاتو.

از پراید تا کولئوس؛ پر فروش ترین خودروهای مونتاژی و وارداتی ایرانی ‌در سال ۹۶

رییس مرکز شماره‌ گذاری پلیس راهور ناجا اعلام کرد، شماره ‌گذاری خودروهای نو شماره در سال جاری ۱۲٫۷ درصد رشد داشته است. سرهنگ علی محمدی روز جمعه در گفت ‌و گو با سایت راهور افزود: طی ۱۱ ماهه امسال شماره گذاری خودروهای داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳٫۴ درصد و وارداتی ۰٫۶ درصد افزایش داشته است.

او همچنین در خصوص بیشترین خودروهای شماره ‌گذاری شده گفت: از بین خودروهای تولید داخل به ترتیب سایپا ۱۳۱، تیبا ۲، پژو پارس، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ بیشترین خودروهای نو شماره بوده ‌اند.

رییس مرکز شماره‌ گذاری پلیس راهور ناجا تصریح کرد: همچنین از میان خودروهای وارداتی نیز رنو تالیسمان، رنو کولیوس، هیوندای سانتافه، سانگ یانگ تیوولی و هیوندای IX35 بیشترین خودروهای شماره‌ گذاری شده بوده ‌اند.

The post از پراید تا کولئوس؛ پر فروش ترین خودروهای مونتاژی و وارداتی ایرانی ‌در سال ۹۶ appeared first on دیجیاتو.